Bosætnings- og Turismeudvalget - 25-10-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 25 oktober, 2022 - 12:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 20 oktober, 2022 - 14:17
Referat publiceret:
Fredag, 28 oktober, 2022 - 19:18

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-10-2022

Godkendt.

Punkt 2 3. Budgetopfølgning 2022 - Bosætnings- og Turismeudvalget

Sagsresumé

 

3. budgetopfølgning 2022 viser, at der forventes en mindreudgift på -3,464 på Bosætnings- og Turismeudvalgets områder. Afvigelsen skyldes en forventning om at forskyde byggemodningen af Østergade fra 2022 til 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselssudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Bosætnings- og Turismeudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

0,463

3,854

3,854

0,000

Skattefinansieret anlæg

0,000

0,850

0,850

0,000

Jordforsyning/Danmark C

2,352

32,328

28,864

-3,464

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 3. budgetopfølgning 2022 omhandler:

Serviceudgifter, 3,391 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 3,506 mio. kr.

Anlæg, 0,850 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 0,850 mio. kr.

Jordforsyning/Danmark C, 29,976 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, -2,570 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 32,546 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 3. budgetopfølgning 2022 er der ingen justeringer.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Bosætnings- og Turismeudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

0,463

3,854

3,854

0,000

Skattefinansieret anlæg

0,000

0,850

0,850

0,000

Jordforsyning/Danmark C

2,352

32,328

28,864

-3,464

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

Vurdering

 

SERVICEUDGIFTER/SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Der forventes balance på serviceudgifter og skattefinansieret anlæg.

 

JORDFORSYNING/DANMARK C

Det forventes at forskyde byggemodning af Østergade fra 2022 til 2023 for 3,464 mio. kr.

 

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren og direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

 

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-10-2022

Godkendt som indstillet.

Punkt 3 Orienteringssag: Opfølgning på budgetforlig 2023

Sagsresumé

Der blev d. 25. september 2022 indgået budgetforlig for 2023-2026. På mødet orienteres fagudvalget om budgetforligets udfald på udvalgets respektive fagområder.

 

Sagsbeskrivelse:

Søndag d. 25. september 2022 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Ny Borgerlige forlig om budget 2023-2026. Budget 2023 er endeligt godkendt d. 10. oktober.

Forligspartierne har med Budget 2023 blandt andet adresseret de økonomiske udfordringer på de store velfærdsområder med henblik på at skabe retvisende budgetter.

Efter endelig godkendelse af Budget 2023 igangsætter direktionen udarbejdelsen af en nærmere plan for udmøntning af budgettet.

Udvalget vil på indeværende møde gennemgå budgetforliget på udvalgets respektive fagområder.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 4 Beslutningssag: Ny naturparkplan for Naturpark Lillebælt

Sagsresumé

I forbindelse med høringen vedrørende naturparkplanen for Naturpark Lillebælt 2023-27 er der indkommet bemærkninger, men også enkelte forslag til nye projekter, der kan understøtte planen.

Hvidbog med forslag til høringssvar og tilrettet naturparkplan for Naturpark Lillebælt 2023-2027 fremgår af bilag.

Sagsbeskrivelse:

De tre byråd bag Naturpark Lillebælt, Fredericia, Middelfart og Kolding kommuner, har haft en ny naturparkplan i otte ugers høring fra maj til juni 2022.

 

Baggrunden herfor er, at Naturpark Lillebælts nuværende mærkning som Dansk Naturpark udløber med udgangen af 2022 og administreres af Friluftsrådet. For at kunne fortsætte som dansk naturpark de næste fem år, skal der udarbejdes en ny naturparkplan, som forventes politisk godkendt i alle tre kommuners byråd inden årets udgang.

 

Der er indkommet mange høringssvar til naturparkplanen. Det er både tilkendegivelser om støtte til naturparkens arbejde samt spørgsmål og bemærkninger, der giver anledning til mindre justeringer af planen. Der er også indkommet enkelte forslag til nye projekter og ændringer.

 

Følgende er nye input til Fredericias del af planen:

  • Nyt projekt om udvikling af det kulturhistoriske hotspot på Kringsminde
  • Madsbyparken kommer inden for naturparkens afgræsning
  • Blå Skole i Kirstinebjerg distrikt, afdeling Bøgeskov skole – et udviklingsprojekt
  • Nyt projekt om Skærbæk Fiskerimuseum
  • Nyt Hot Spot ved Snoghøjgårdparken og Snoghøj Højskole
  • Naturråd Fredericia ønsker at blive inddraget i
    • indsatsen om ”Frivillige stier i Naturpark Lillebælt”
    • indsatsen om ”Kortlægning og formidling af eksisterende og nye muligheder for friluftsliv”
    • ”Projekt om naturlegepladser” – bl.a. ønskes flere shelters
  • Nyt projekt om sammenhængende kystnær sti langs Fredericias kystlinje
  • Nyt projekt om tanghaver ved Skærbæk Strandpark/Børup Sande
  • Nyt projekt om snorkelsti ved Skærbæk Strandpark/Børup Sande

 

 

De indkomne høringssvar berører flere fagudvalg.

 

Kultur og Idrætsudvalg på udvalgsmøde den 23. september 2022 godkendt, at Kringsminde bliver et kulturhistorisk hotspot og at Madsbyparken bliver geografisk en del af naturparken.

 

Børn og Skoleudvalget er på mødet den 28. september 2022 orienteret om, at der startes et udviklingsprojekt om ’Blå skole’ i Kirstinebjerg distriktet.

 

Klima-, Energi- og Miljøudvalget behandler den 24. oktober 2022 følgende projekter

-          Nyt projekt om Skærbæk Fiskerimuseum

-          Nyt hotspot ved Snoghøjgårdparken og Snoghøj Højskole

-          Naturråd Fredericia ønsker at blive inddraget i indsatser om stier, friluftsliv, naturlegepladser og shelters

-          Nyt projekt om sammenhængende kystnær sti langs Fredericias kystlinie

-          Nyt projekt om tanghaver ved Skærbæk Strandpark/Børup Sande

-          Nyt projekt om snorklesti ved Skærbæk Strand/Børup Sande

 

 

Naturpark Lillebælt samarbejder med turismeorganisationerne om at udvikle og synliggøre naturparkområdet. Det harmonerer med Turisme- og Bosætningsudvalgets fokus på at understøtte Fredericia som turismedestination i de kommende år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Høringssvarene har været konstruktive og viser, at der er en positiv tilgang til naturparken og dens arbejde. De indkomne forslag har kvalificeret naturparkplanen yderligere og skabt flere mulige samarbejder.

 

Naturpark Lillebælt har stor brandingværdi for Fredericia og understøtter kommunens turismeindsatser.

 

Forvaltningen vurderer, at forslagene til naturparkplanen falder i tråd med Naturpark Lillebælts formål og understøtter Fredericia Kommunes bæredygtighedsstrategi ”Fredericia for Verdensmålene”.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Bosætnings- og Turismeudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende naturparkplanen for Naturpark Lillebælt.  

 

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-10-2022

Anbefales.

Punkt 5 Beslutningssag: 6. Juli Cup 2023

Sagsresumé

Efter en evaluering af 6. Juli Cup 2022 er det forvaltningens vurdering, at der er behov for en række ændringer i det nuværende set-up af 6. Juli Cup, hvis konkurrencen fremadrettet skal udnytte sit uforløste potentiale og blive en tilbagevendende begivenhed, som kan tiltrække udefrakommende gæster og brande Fredericia.

Det vurderes yderligere, at 6. Juli Cup fremadrettet bør være en mere integreret del af de historiske 6. Juli-Dage i Fredericia, for igen at sikre, at pengene bliver brugt bedst muligt på at tiltrække fleste mulige gæster til byen

Forslaget indstilles til drøftelse og godkendelse. 

Sagsbeskrivelse:

Ved budget 2022 blev det af forligspartierne besluttet at bruge 200.000 kr. på en land art konkurrence i 2022. Den blev afviklet den 1.-4. juli 2022 på Volden. Arrangøren af konkurrencen er en lokal blomsterforretning i samarbejde med bl.a. ekstern leverandør til kommunikation, grafik og markedsføring. Der blev understøttet af forvaltningen bl.a. i forbindelse med markedsføring af arrangementet og praktiske opgaver på afviklingsdagene.

 

Der er foretaget en intern evaluering af 6. juli Cup 2022 samt lavet en opgørelse over økonomien. Der er både foretaget en evaluering med arrangøren samt med den eksterne leverandør. Alle er enige om, at der er flere udviklingspunkter for denne begivenhed, samt en række praktiske opgaver, som skal landes bedre i fremtiden.

 

Dette har ført til, at forvaltningen er begyndt arbejdet for 2023 og planlægningen af, hvordan vi vil evaluere i fremtiden. Det er derfor også besluttet, at der skal tilføres en fast ressourceperson hos Visit Fredericia, som skal være tovholder. Ligeledes viser vores interne evaluering, at potentialet er stort for 6. Juli Cup, særligt hvis der opnås en bedre synergi med 6. Juli-Dagene. Det vil gøre, at vi sikrer mest mulig synergi i Fredericia Kommune.

Hovedpointer:

  • Der skal være flere udefrakommende gæster, som også vil bruge byens restauranter, butikker og lign.
  • Der skal være en tidssvarende kommunikation af 6. juli Cup – det vil sige, at den primære markedsføring skal være på digitale medier. Der skal arbejdes med pressedækning af historier samt en aktiv storytelling. Alt dette skal kunne dokumenteres ved data. Arrangøren bakker op om, at der skal laves en markedsføringsplan for 2023.
  • Der skal være aktiviteter for den brede befolkning – ikke kun florister.
  • Vi vil øge kendskabet til 6. Juli Cup – også uden for land art branchen.
  • Vi vil sikre en bedre organisering af eventen samt der skal startes i bedre tid.

Fredericia Kommune har i budget 2022 formuleret: Forligspartierne ønsker at understøtte den strategiske udvikling, lokale kræfter og det gode samarbejde omkring bosætning, turisme og events på tværs af byen. De ovennævnte punkter vil således bakke op om denne indsats.

Forslag til ændringer:

  • Forvaltningen vil hjemtage kommunikationen, det grafiske materiale og pressedelen. I 2022 har opgaven ligget hos en ekstern leverandør. Der skal dog ske et stort løft af markedsføringen i tråd med udvalgets tidligere beslutninger, hvor der særligt skal være fokus på det digitale. Det har der ikke tidligere været.
  • 6. juli Cup skal for fremtiden være en del af 6. Juli-Dagene. 6. Juli Cup skal fungere som en optakt til selve 5. og 6. juli og på den måde være med til at bakke op om de store traditionelle dage i Fredericia. Indholdet af 6. juli Cup bliver en stor del af markedsføringen og kommunikationen for selve 6. juli-Dagene. Vi skal sikre pengene brugt bedst muligt på at tiltrække fleste mulige gæster til byen.
  • Der skal udarbejdes nyt logo samt navn til land art konkurrencen. Det skal naturligvis ske i samarbejde med arrangøren af konkurrencen.

Forslag til nye aktiviteter:

Forvaltningen har i samarbejde med arrangøren udarbejdet en række ideer til nye aktiviteter:

  • Der er taget kontakt til lokale skoler med forespørgsel, om de ønsker at deltage med udstillinger, som relaterer sig til konkurrencen. Disse skal vises frem i ugerne op til og under konkurrencen. Det gøres for at sikre, at vi får en tilknytning til lokalsamfundet, samt kommunens børn engageres.
  • Der skal dekoreres med blomster i Fredericias smukkeste baggårde – det gøres for at udvikle konkurrencen til at være en halvdagsoplevelse, så gæster har lyst til at komme til byen.
  • Landsoldatspladsen skal inddrages med pyntning af røde og hvide blomster, i tæt samarbejde med 6. Juli-Dagene, så vi får sikret en større sammenhæng og bedst mulig synergi mellem de to begivenheder.

Der arbejdes fortsat på andre aktiviteter, og det er tanken, at der fremover fortsat vil blive bygget på år efter år.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2023 igen afsat 200.000 kr. til 6. Juli Cup.  Der foreslås følgende budget:

  • Overnatning og forplejning til florister: 64.000 kr.
  • Markedsføring (inkl. tryksager) m.v.: 12.000 kr.
  • Nye aktiviteter: 50.000 kr. (disse penge er fundet ved at hjemtage opgaven omkring markedsføring og kommunikation)
  • Diverse: 74.000 kr.
  • I alt: 200.000 kr.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at der er behov for en række ændringer i det nuværende set-up af 6. Juli Cup, hvis konkurrencen skal udnytte sit uforløste potentiale og blive en tilbagevendende begivenhed, som kan tiltrække udefrakommende gæster og brande Fredericia. Vurderingen er, at der skal kigges ind på følgende:

  • Konkurrencen bør få et nyt navn, som illustrerer, hvad konkurrencen omhandler.
  • Det nuværende grafiske udtryk bør få et løft og der bør udarbejdes et genkendeligt logo. Begge kan være med til at styrke den samlede markedsføring af arrangementet.
  • Der skal kobles flere aktiviteter på arrangementet som relaterer til 6. Juli Cups omdrejningspunkt - naturkunst. Dette for at gøre arrangementet interessant for den brede befolkning og kun florister.
  • 6. Juli Cup skal fremadrettet fungere som en optakt til de historiske dage i Fredericia den 5. og 6. juli. Der skal skabes en synergieffekt, så alle aktiviteter ville kunne markedsføres under en samlet paraply.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til, at Bosætnings- og Turismeudvalget drøfter og godkender overstående forslag til ændringer i forbindelse med afvikling af 6. Juli Cup i 2023 og fremadrettet.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-10-2022

Godkendt som indstillet.

Punkt 6 Orienteringssag: Fredericia Juleby 2022

Sagsresumé

I budget 2022 har forligspartierne ønsket fortsat at understøtte de gode oplevelser i Fredericia med Fredericia Juleby. Derfor præsenteres årets planer for brug af midlerne, og der indstilles til, at orienteringen tages til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2022 har forligspartierne ønsket fortsat at understøtte de gode oplevelser i Fredericia med Fredericia Juleby. Desuden er det formuleret, at der skal ”fokuseres på Fredericias unikke oplevelser og historie som fæstningsby”. Derfor er det en del af forslaget til brug for midlerne for 2022. Det er lavet i samarbejde med Fredericia Shopping, efter beslutningen blev taget om, at der skal spares på strømmen, og næsten al julebelysning i 2022 vil være slukket. Årets tema er: Jul som i de gamle dage.

I perioden fra den 18. november og til den 23. december vil der i tæt samarbejde mellem Fredericia Shopping og Visit Fredericia/Fredericia Kommune blive sammensat et program, som understøtter de handlende og overnatningsstederne i Fredericia. Der vil blive etableret et julemarked på Rådhuspladsen med de kommunalt ejede hytter, ligesom der vil blive dekoreret i gaderne, på selve rådhuset og på butiksvinduer.

De resterende penge bliver brugt på en samlet indsats, så vi kan få tiltrukket gæster, samt overnatninger til vores by og kommune. Visit Fredericia sætter desuden gang i en "national julekampagne for at synliggøre Fredericia som en hyggelig juledestination", og endelig en fælles ny ”Handl lokalt”-kampagne sættes også i gang med Fredericia Shopping.  

Programmet og de endelige planer er under udarbejdelse og vil blive fremlagt på mødet.

Økonomiske konsekvenser

De afsatte midler anvendes til formålet.

Vurdering

Det vurderes, at aktiviteterne er med til at understøtte, der er liv og positive oplevelser i Fredericia, og skaber gode vilkår for turisme mv

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Status på turismestrategiprocessen

Sagsresumé

Bosætnings- og Turismeudvalget godkendte på udvalgsmødet d. 5. april 2022 at igangsætte en proces med henblik på udformning af en ny turismestrategi. Group NAO blev valgt som ekstern konsulentbureau til at varetage projektledelsen. Turismestrategien skal bruges til at positionere Fredericia som en attraktiv besøgsdestination for danske og udenlandske besøgende.

Bosætnings- og Turismeudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget orienteres om status på strategiprocessen, som forventes afsluttet i november 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

En ny turismestrategi i Fredericia skal sætte en fælles retning for fremtidens turisme- og oplevelsesudvikling i byen og styrke Fredericia som en attraktiv by at besøge, arbejde og leve i.

Bosætnings- og Turismeudvalget godkendte d. 5. april 2022 en igangsættelse af strategiprocessen med Group Nao som projektleder og facilitator.

 

Strategien skal føre til et klart og tydeligt billede af, hvad der gør Fredericia unik og attraktiv som besøgsmål og levested, og på dette grundlag skal der sættes fælles retning for de kommende år. Konkret skal processen føre til:

? at der bliver etableret et strategisk afsæt, som styrker Fredericia som besøgsmål både nationalt og internationalt.

? at strategiarbejdet – udover turismeudvikling – også bidrager til udvikling af erhverv og bosætning i Fredericias Kommune.

? at strategiarbejdet skaber dialog, relevans og involvering af aktører

? at strategiarbejdet bliver styrende for en samlet og effektiv kommunikations- og markedsføringsindsats.

? at strategiarbejdet kommer til at styrke Fredericias position i turismelandskabet og i destinations – og projektsamarbejder

 

Strategiprocessen bygger på et stærkt fundament af viden og en bred involvering af lokale interessenter, borgere og gæster i området.

På den baggrund er der gennemført og planlagt nedenstående aktiviteter, som hver især skal betragtes som trædesten hen mod den samlede turismestrategi.

 

Aktivitetsoversigt:

-          Rapport: Turismen i Fredericia (vedlagt som bilag)

-          Dybdeinterviews med lokale interessenter og aktører. Der er foretaget ca. 30 interviews med et bredt udsnit af erhverv, attraktioner og kommune.

-          Rapport om gæsteoplevelsen i Fredericia. Baseret på 220 surveys foretaget i perioden juli til september blandt gæster i Informationshytten, Hotel Trinity, Dancamps, på gågaden og hos gæster, som har købt guidede ture.

-          Fremtidsworkshop med 25 lokale aktører.

-          Borgerinvolvering: Pop Up event på Rådhuspladsen. 50 borgere deltog i eventen.

 

Rapport, interviews og øvrige inputs bearbejdes nu af projektgruppen, og det forventes at udkast til endelig turismestrategi præsenteres for det politiske niveau primo 2023.

Det forventes, at det bliver en skarp og konceptuelt udformet udkast til strategi i form af en publikation på ca. 20-25 sider inklusive mission, kerneværdier, strategiske pejlemærke og konkrete handlingspunkter.

Der arbejdes mod en lancering af strategien i begyndelsen af 2023. Arbejdet hermed tilrettelægges først endeligt, når udkast til strategi foreligger, så der er en sammenhæng mellem strategiens indhold og lanceringen.

 

 Leder af Turisme, Kommunikation og Web, Sara Ekknud Windell præsenterer status.

Økonomiske konsekvenser

Strategiprocessen holdes inden for den aftalte økonomiske ramme på 400.000 kr. Beløbet blev bevilget på Bosætnings- og Turismeudvalget den 25. januar 2022.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune med den nye turismestrategi får identificeret sine værdier, historier og kompetencer, og at strategien skal bruges til at sætte fælles retning for fremtidens turisme- og oplevelsesudvikling, og således styrke Fredericia som attraktiv besøgsdestination.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Bosætnings- og Turismeudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 8 Beslutningssag: Revurdering af mindstepriser på byggegrunde Fjordalleen (Lukket)

Punkt 9 Orientering (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden

 

 

 

Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmer

 

 

 

Orientering fra administrationen

 

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller, at orienteringen tages til orientering.