Byrådet - 03-02-2020

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 3 februar, 2020 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 29 januar, 2020 - 15:00
Referat publiceret:
Torsdag, 6 februar, 2020 - 18:00

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt inkl. den udleverede tillægsdagsorden med punkterne 29 og 30. 

 

Finn Muus deltog som suppleant for Ole Steen Hansen.

Punkt 2 Fredericia Sundhedshus og budget 2020

Sagsresumé

Orientering om hvorledes de afsatte midler til sundhedshuset i budget 2020 tænkes anvendt, samt en anmodning om frigivelse af midlerne.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2020 er der afsat 40 mio. kr. til Fredericia Sundhedshus. Det prioriteres at benytte midlerne til følgende:

 

  • Forbedre borgernes adgang i huset og nedbringe udgifterne til driften ved at skifte og forbedre elevatorer, sikre skiltning, reparere kloaker, forbedre parkeringsområderne mm.  Herudover etableres en træningsbane i regi af Active Living, samt en legeplads.
  • Istandsætte stueetagen i B bygningen. Herefter vil hele stueetagen på Sundhedshuset være istandsat og borgerne vil møde et pænt hus. De aktører, der gøres klar til i stueetagen, er blodprøvetagningen, sygeplejeklinikken, mammografiscreeningsenheden, vagtlægen, jordemoderkonsultationen, demensfællesskabet Lillebælt, frivilligcentret og en special læge.
  • Udarbejde plantegning for lokal- og socialpsykiatrien med tydeliggørelse af, hvad der flyttes til sundhedshuset, og hvorledes etagerne skal indrettes for at passe til psykiatriens behov.

 

I tabellen herunder ses budgettet for 2020, der viser hvorledes de 40 mio. kr. anbefales anvendt. Desuden inkluderer budgettet den ½ mio. kr. der er afsat til træningsbanen under Active Living. Det samlede budget udgør 40,5 mio. kr. Budgettet vil blive gennemgået på mødet. Herudover lægges der op til, at Sundhedsudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget og Byrådet frigiver budgettet på de 40 mio. kr., der er afsat til Fredericia Sundhedshus i 2020.

Der vil løbende blive set på, hvorledes budgettet passer overens med det faktiske forbrug for at sikre, at projektet holder sig inden for den økonomiske ramme. Desuden vil den løbende økonomiopfølgning også gøre det muligt at vurdere, om der bliver luft til at sætte ekstra istandsættelser i gang inden for budget 2020.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser. Der er alene tale om frigivelse af budget fra investeringsoversigten 2020.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB 2023

TB 2024

Anlægs- bevilling

Frigivelse

50237 - Udvikling af Sundhedshus

 

 

 

 

 

 

 

Bygning B

 

 

 

 

 

11,700

11,700

Bygning C

 

 

 

 

 

8,450

8,450

Bygning D

 

 

 

 

 

2,400

2,400

Udearealer

 

 

 

 

 

3,750

3,750

Projekter på tværs af bygningsafsnit

 

 

 

 

 

8,440

8,440

Rådgivning og administrative omkostninger

 

 

 

 

 

5,260

5,260

Active Living (tidligere frigivet i 2019)

 

 

 

 

 

0,500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

40,500

 

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Staben for Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget

 

  1. tager orienteringen om, hvorledes budget 2020 tænkes anvendt til efterretning
  2. anbefaler, at Økonomiudvalget godkender budgettet for 2020
  3. anbefaler, at Økonomiudvalget og Byrådet frigiver de 40 mio. kr. fra budget 2020 til Fredericia Sundhedshus

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-01-2020

  1. Taget til efterretning.
  2. Anbefales.
  3. Anbefales.
  4. Udvalget efterspurgte et oplæg til den fremadrettede anlægsøkonomi til deres møde i maj.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Sundhedsudvalgets beslutning anbefales til Byrådets godkendelse.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 3 Projektering af Afdeling Højmosen

Sagsresumé

Byrådet afsatte 1 mio. kr. i budget 2020 til udarbejdelse af et oplæg til opgradering af de fysiske rammer med et moderne og tidssvarende undervisningsmiljø på Erritsø Fællesskoles afdeling Højmosen.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med budgetforliget var der enighed blandt forligspartierne om, at Højmosen trænger til en gennemgribende renovering. Derfor skal der udarbejdes et oplæg til processen for projektering af renovering af Afdeling Højmosen, så det kan indgå i budgetlægning 2021-24.

Oplægget vil indeholde forslag til indretning af fremtidige moderne læringsmiljøer med dertilhørende økonomisk overslag. I udarbejdelsen af oplægget vil der være fokus på tiltag i relation til klima og energi, herunder valg af bæredygtige materialer og fokus på at nedbringe energiforbruget.

Projektet gennemføres med inddragelse af bestyrelse, forældre, medarbejdere, ledelse og elever. Ejendomsafdelingen vil i samarbejde med Børn og Unge gennemføre ovenstående proces.

Der arbejdes med oplægget til procesplan fra februar.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2020 afsat 1 mio. kr. til udarbejdelse af et oplæg til en procesplan, som ønskes frigivet.

Anlægsmidlerne ønskes anvendt fleksibelt mellem projekterne på Afdeling Højmosen, Frederiksodde Skole og Kirstinebjergskolen, da der ikke er afsat anlægsmidler til projekterne på Frederiksodde Skole og Kirstinebjergskolen.

 

Beløb i mio. kr.

TB 2020

TB 2021

Anlægsbevilling

Frigivelse

Højmosen projektering (XA-40082-2)

 

 

-1,000

 

Projektering på 3 skoler

 

 

1,000

1,000

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at projekterne kan gennemføres for sammenlagt 1 mio. kr.

Indstillinger

Koncernledelsen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Arbejdet med oplæg til procesplan for Afdeling Højmosen igangsættes
  2. Anlægsbudgettet på 1 mio. kr. afsat til projektering af Afdeling Højmosen anvendes fleksibelt mellem projekterne på Afdeling Højmosen, Frederiksodde Skole og Kirstinebjergskolen.
  3. Der meddeles anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb på 1 mio. kr. til projektering af Afdeling Højmosen, Frederiksodde Skole og Kirstinebjergskolen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales med bemærkning om at Kirstinebjergskolen prioriteres og sagen følges tæt i Økonomiudvalget.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 4 Fysiske rammer på Frederiksodde Skole

Sagsresumé

De fysiske rammer på Frederiksodde Skole er udfordret. På baggrund af Temperaturmålingen i 2019 besluttede Byrådet i forbindelse med budget 2020 at der udarbejdes oplæg til plan for at sikre bedre fysiske rammer for Frederiksodde Skole. Oplægget skal være udarbejdet, så det kan indgå i budgetlægningen for 2021-2024.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede ved budgetforliget, at der skal udarbejdes en plan, der kan skitsere hvordan der sikres bedre fysiske rammer på Frederiksodde Skolen. Det skete på baggrund af temperaturmålingen i 2019. Den viste, at der er behov for bedre fysiske rammer på Frederiksodde Skoles matrikler. De er udfordret på pladsforholdene, herunder de ældste elevers behov for et ungemiljø adskilt fra de yngste elever.

Behovet er opstået, fordi der de seneste år har været øget tilgang af elever, der har bevirket at pladsforholdene er blevet trange. Kontorer, mødelokaler og fysioterapeutlokale er rømmet for at skabe mere rum til eleverne. Fysioterapien er henlagt til Børnehaven Stendalens lokaler, hvilket ikke er hensigtsmæssigt i forhold til de opgaver, som skolens og Stendalens terapeuter varetager.

De fysiske rammer tilgodeser ikke i fuldt omfang elevernes særlige behov, herunder behov for den fornødne ro samt behov for forudsigelighed i skoledagen. Det skaber konflikter og vanskeliggør det specialpædagogiske arbejde med at skabe læring og trivsel.

Udarbejdelse af oplæg til plan for at sikre bedre fysiske rammer til Frederiksodde Skole gennemføres med inddragelse af bestyrelse, forældre, medarbejdere, ledelse og elever samt Handicaprådet. Projektet gennemføres endvidere med bistand fra et rådgivende arkitektfirma.

Projektet gennemføres fra februar 2020 frem til budgetlægningen for 2021-2024.

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke afsat anlægsmidler til opgaven.

På den baggrund anbefales det, at anlægsbevilling på 1 mio. kr. til projektering af Afdeling Højmosen anvendes fleksibelt mellem projekterne på Afdeling Højmosen, Frederiksodde Skole og Kirstinebjergskolen.

Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at projekterne kan gennemføres for sammenlagt 1 mio. kr.

Indstillinger

Koncernledelsen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Processen vedrørende udarbejdelse af oplæg til plan for at sikre bedre fysiske rammer for Frederiksodde Skole igangsættes.
  2. Anlægsbevilling afsat til projektering af Afdeling Højmosen anvendes fleksibelt, og således også ind i dette projekt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales med bemærkning om at Kirstinebjergskolen prioriteres og sagen følges tæt i Økonomiudvalget.

 

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 5 Opgradering på Kirstinebjerg distrikts skolematrikler

Sagsresumé

Byrådet har i forbindelse med budget 2020 besluttet at igangsætte en proces for at imødegå faldende elevtal på Kirstinebjerg distrikts matrikler. Matriklerne gennemgås med henblik på en opgradering og modernisering af bygningsmassen. På baggrund heraf udarbejdes oplæg til tidsplan og økonomi.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådets vision er, at folkeskolen i Fredericia Kommune skal være det naturlige førstevalg.

Kirstinebjergskolen har generelt oplevet faldende elevtal over de senere år.

For at imødegå denne udvikling, ønsker Byrådet at igangsætte en proces, hvor skolens matrikler gennemgås med henblik på opgradering af bygningsmassen til moderne standard.

Byrådet afsatte i budget 2019 anlægsmidler til en plan for ”fremtidens læringsmiljø i udskolingsskolen Kirstinebjergskolen, Afdeling Havepladsvej”.

Denne plan vil indgå som en del af den samlede plan for opgradering af Kirstinebjergskolens matrikler.

Processen gennemføres med inddragelse af forældre, forældrebestyrelse, ansatte og elever. Processen gennemføres med bistand fra et rådgivende arkitektfirma.

Processen med at udarbejde et oplæg til tidsplan og økonomi igangsættes i februar 2020 og skal være afsluttet til budgetlægningen for 2021-2024.

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke afsat midler til arbejdet med at udarbejde oplæg til modernisering af Kirstinebjergskolens matrikler.

På den baggrund anbefales det, at anlægsbevilling på 1 mio. kr. til projektering af Afdeling Højmosen anvendes fleksibelt mellem projekterne på Afdeling Højmosen, Frederiksodde Skole og Kirstinebjergskolen.

Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at projekterne kan gennemføres for sammenlagt 1 mio. kr.

Indstillinger

Koncernledelsen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Processen omkring udarbejdelse af oplæg til modernisering af Kirstinebjergskolens matrikler igangsættes
  2. Anlægsbevilling afsat til projektering af Afdeling Højmosen anvendes fleksibelt, og således også ind i dette projekt

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales med bemærkning om at Kirstinebjerg prioriteres igangsat hurtigst muligt med forelæggelse af foreløbigt overblik på møde i Økonomiudvalget i april 2020.

 

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 6 Projektering af Afdeling Skolesvinget

Sagsresumé

Byrådet har afsat i alt 25 mio. kr. til en gennemgribende renovering af Ullerup Bæk Skolens afdeling Skolesvinget. Renoveringen skal sikre, at Skolesvinget får moderniseret de fysiske rammer samt bliver til en fuldt tosporet skole.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med budgetforliget afsatte Byrådet 25 mio. kr. til en gennemgribende renovering af Skolesvinget. I sommeren 2019 blev der udarbejdet et skitseforslag til en tosporet skole med tidssvarende undervisningsfaciliteter. Forslaget indeholder en gennemgribende renovering med fokus på indeklima og energi.

Med udgangspunkt i skitseforslaget lægges der op til en inddragende proces med skolebestyrelse, medarbejdere, elever og lokalsamfundet. Processen gennemføres med bistand fra et rådgivende arkitektfirma.

Herefter vil det reviderede materiale blive sendt i totalrådgiverudbud - det foregår i foråret 2020.

Projektets tidsplan er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ejendomsafdelingen vurderer, at der er behov for 2,5 mio. kr. til projektering i 2020.

Det var oprindeligt forventet, at projektet kunne udbydes i totalrådgivning i januar 2020, men grundet revidering af projektmaterialet udskydes projektet med 3 måneder.

Det betyder, at 6,1 mio. kr. af projektmidlerne på i alt 8,5 mio. kr. i budget 2020 tidligst kan anvendes i 2021.

 

Beløb i mio. kr.

TB 2020

TB 2021

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af afdeling Skolesvinget (XA-40077-2)

-6,1

+6,1

2,5

2,5

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Koncernledelsen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Ovenstående procesplan tages til efterretning.
  • Der meddelelse anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 2,5 mio. kr. til projektering af Afdeling Skolesvinget (XA-40077-2).
  • De resterende 6,1 mio. kr. udskydes til anvendelse i budget 2021.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 7 Legepladspuljen 2020

Sagsresumé

Der er afsat 3,829 mio. kr. til renovering af legepladser på skoler og i dagtilbud i 2020. Beløbet søges frigivet og fordelt på baggrund af vurdering af indkomne ansøgninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Puljen til renovering af legepladser er de kommende to år opjusteret med 2,5 mio. kr. årligt – i alt 5 mio. kr. i år 2020 og 2021. Hvert af disse år er er der i alt 3,829 mio. kr. til fordeling.

Puljen fordeles på baggrund af ansøgning efter følgende tre kriterier:

  1. Legepladsikkerhed
  2. Arbejdsmiljø
  3. Nye legeredskaber

 

Børn og Unge har en arbejdsgruppe bestående af fagfolk fra Ejendomsafdelingen, distriktsledere og administrationen, som gennemgår ansøgninger og indstiller til Børne- og Skoleudvalget.

 

Da ansøgningerne behandles i starten af januar 2020, vil den samlede indstilling blive eftersendt.

Økonomiske konsekvenser

Beløb i mio. kr.

TB 2019

TB 2020

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af legepladser (XA-40009-2)

 

 

3,829

3,829

I alt (- = kasseindlæg / + =

kasseudlæg)

 

 

 

 

 

Vurdering

Hvert år gennemgås legepladserne af et uvildigt eksternt firma. Gennemgangen af legepladserne er typisk foregået i sommerperioden. Fremadrettet vil tilsynet foregå i efteråret, således at den seneste vurdering kan indgå i fordelingen af anlægsmidler året efter.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at:

-          At forslaget til fordeling af midler i legepladspuljen godkendes.

-          Der meddeles anlægsbevilling til vedligehold af legepladser samt frigivelse af det afsatte beløb på 3,829mio. kr. i 2020 i henhold til vedlagte fordelingsplan (projektnummer XA-400009-2)

-          Evt. restpuljen fordeles løbende efter behov.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-01-2020

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales med bemærkning om at der i forhold til Indre Ringvej fremrykkes et beløb fra budget 2021 til genetablering af legepladsfaciliteter.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 8 Frigivelse af anlægsmidler - Projektering cykelsti på Røde Banke

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 0,5 mio. kr. til projektering af cykelstier på Røde Banke. Disse midler ønskes frigivet således, at projekteringsarbejdet kan igangsættes.

 

Sagsbeskrivelse:

Der projekteres cykelsti på strækningen mellem Ussinggårdsvej og Strandvejen. Ligeledes ønskes der beslutning om, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Som en del af projektet kigges der nærmere på særligt trafikafviklingen ved Davidsen, ligesom der kigges nærmere på, om der er behov for tiltag, der kan styrke trygheden og trafiksikkerheden på den øvrige del af Røde Banke, mellem Ussinggårdsvej og Snaremosevej.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 0,5 mio. kr. frigives og anvendes til projektering af cykelstien.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50306 Cykelsti Røde Banke, projektering

 

 

 

 

0,5

0,5

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

 

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projekteringen kan igangsættes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  1. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 9 Frigivelse af anlægsmidler - Ombygning af krydset Strandvejen / Vestre Ringvej, Pregate

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 6,0 mio. kr. til ombygning af krydset Vestre Ringvej / Strandvejen. Dette arbejde skal udføres, i forbindelse med ADPs behov for udbygning af krydset, og realisering af en Pregate. Midlerne ønskes frigivet således, at projekterings og anlægsarbejdet kan igangsættes.

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med ADPs behov for udbygning af krydset Vestre Ringvej / Strandvejen, og realisering af en ny indkørsel til havneområdet for lastbiler, en Pregate, skal der foretages ændringer i krydset. Der skal etableres to venstresvingsspor fra Strandvejen mod Vestre Ringvej og to højresvingsspor fra Vestre Ringvej mod syd i retning mod motorvejen.

For at projektet kan gennemføres sammen med ADP ønskes frigivet således, at projekterings- og anlægsarbejdet kan igangsættes.

Ligeledes ønskes der beslutning om, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 6,0 mio. kr. frigives og anvendes til gennemførelse af krydsombygningen, samt til gennemførelse af tiltag der øger fremkommeligheden på de store indfaldsveje. 

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50308 Infrastruktur Pregate

 

 

 

 

6,0

6,0

XG-50070-10

 

0,037

0,037

0,037

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

0,037

0,037

0,037

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projektet kan igangsættes.  

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  2. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 10 Frigivelse af anlægsmidler - Kanalbyen

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 2,0 mio. kr. til Kanalbyen. Midlerne ønskes frigivet, således at infrastrukturen i området, kan tilpasses løbende i takt med der sker udbygning i Kanalbyen. Anlægsmidler anvendes til løbende at planlæg, projektere de kommunale vejanlæg der grænser om til Kanalbyen. 

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 forventes det blandt andet, at der skal etableres tiltag omkring Port House i Sønder Voldgade, ligesom det forventes at der skal foretages tilpasninger omkring det nye P-hus i Sønder Voldgade / Sundegade.

Byggefelt 3, 4 og 5 i Oldenborggade forventes også igangsat, og når det byggeri står færdigt, vil det være nødvendigt at investere i Oldenborggade. Det forventes derfor også, at der i løbet af 2020 skal udarbejdes en endelig plan for den fremtidige vejudformning for Oldenborggade på strækningen mellem Prinsessegade og Kongensgade.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 2,0 mio. kr. frigives

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50208 Kanalbyen

 

 

 

 

2,0

2,0

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så den fortsatte projektering og etablering af mindre anlægsprojekter kan igangsættes. Dette skal ske i takt med udbygningen af kanalbyen, for at sikre en hensigtsmæssig sammenhænge mellem byggeprojekterne og de kommunale vejprojekter.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 11 Frigivelse af anlægsmidler - Infrastruktur Danmark C

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 4,676 mio. kr. til Infrastruktur i Danmark C. Midlerne ønskes frigivet, således at der kan igangsættes projektering af tiltag i Danmark C og gennemføres mindre anlægsprojekter.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 forventes det, at der skal gennemføres:

  • Fortsat projektering af tiltag på Skærbækvej
  • Projektering af tiltag på Børupvej og Stakkesvang
  • Udvidelse af Nordensvej og som forberedelse til forlægning
  • Projektering af tiltag i øvrige dele af Danmark C samt ombygning af Rundkørslen ved Hejse Kro
  • Mindre anlægstiltag i Taulov, Danmark C-området, Vesterballevej samt ved DLG.

Ligeledes ønskes der beslutning om, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 4,676 mio. kr. frigives og anvendes til projektering/anlæggelse af mindre anlægsprojekter.

 

 

 

 

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50291 Infrastruktur Danmark C

 

 

 

 

4,676

4,676

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, således at den videre projektering af tiltag langs Skærbækvej og i de øvrige områder af Danmark C kan gennemføres.

Det vurderes ligeledes hensigtsmæssigt at Teknik og Miljø sammen med Taulov Transportcenter indleder en dialog med Taulov Fællesråd med henblik på at få deres input til de tiltag som forventes gennemført i de kommende år.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  2. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 12 Frigivelse af anlægsmidler - Cykelsti på Kolding Landevej

Sagsresumé

Der er i anlægsbudgettet for 2020 afsat 16,7 mio. kr. til anlæggelse af cykelstier på Kolding Landevej og projektering af cykelsti langs Skærbækvej. Disse midler ønskes frigivet således, at anlægsarbejdet og projekteringsarbejdet kan igangsættes.

Sagsbeskrivelse:

I 2019 var der afsat 1,0 mio. kr., til projektering af cykelsti på Kolding Landevej. Denne projektering er nu gennemført. I 2020 er der afsat 16,7 mio. kr. til anlæggelsen af cykelstien samt projektering af cykelsti til Skærbæk.

For at muliggøre anlæggelsen af stien ønskes der beslutning om frigivelse af anlægsmidlerne og, at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer, og om fornødent ved ekspropriation.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 16,7 mio. kr. frigives og anvendes til anlæggelse af cykelstien på Kolding Landevej og projektering af cykelstien langs Skærbækvej fra Kolding Landevej til Skærbæk.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50307 Cykelsti Kolding Landevej

 

 

 

 

16,7

16,7

XG-50066-2 Cykelstier

 

0,21

0,21

0,21

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

0,21

0,21

0,21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projekterne kan igangsættes.  

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,  

  1. at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer. 
  2. at Ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 13 Ændring af delegationsplan for By- og Planudvalget

Sagsresumé

Efter delegationsplanen skal høringssvar på høringer fra staten om statslige VVM-redegørelser besluttes i By- og Planudvalget, før de sendes til de statslige myndigheder. For at sikre mulighed for at kunne svare inden for høringsfristen, anbefaler administrationen at dette ændres, så administrationen bemyndiges til at afgive høringssvar og efterfølgende orientere udvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter delegationsplanen skal høringssvar på høringer fra staten om statslige VVM-redegørelser (§ 11 g) besluttes i By- og Planudvalget, på baggrund af indstilling fra administrationen.

 

Lovgrundlaget for VVM-redegørelser er ændret siden delegationsplanens vedtagelse. VVM-redegørelser udarbejdes ikke længere med udgangspunkt i planloven. Det gældende lovgrundlag for VVM er nu ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)”.

Efter denne lov skal der ikke med en miljøkonsekvensrapport (tidligere VVM-redegørelse) udarbejdes kommuneplantillæg.

 

I forhold til fremtidige statslige miljøkonsekvensrapporter vil Fredericia Kommune blive hørt i forbindelse med afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold og efterfølgende i forbindelse med høring af selve miljøkonsekvensrapporten. Disse høringsperioder kommer ikke nødvendigvis til at passe med, at et udkast til svar vil kunne behandles i BPU inden høringsfristens udløb.

 

Administrationen har i tidligere sager om statslige VVM-redegørelser ikke haft mulighed for at få sagen behandlet i BPU inden høringsfristen udløb. Dette har betydet, at administrationen har svaret inden for høringsfristen og orienteret udvalget efterfølgende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at administrationen får bemyndigelse til at afgive høringssvar på høringer omkring statslige miljøvurderinger og orientere By- og Planudvalget efterfølgende. Dette vil være på linje med afgørelser vedr. VVM-pligt af planer og projekter, hvor administrationen beslutter og orienterer udvalget efterfølgende, og det vil sikre, at der kan afgives et høringssvar inden høringsfristens udløb.

 

Det vil være den afdeling, som varetager det myndighedsområde, som den konkrete miljøvurdering/VVM omhandler, som har ansvaret for høringssvar for til den statslige miljøvurdering.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet at delegationsplanen ændres, således administrationen bemyndiges til at afgive høringssvar på høringer omkring statslige miljøvurderinger og orientere By- og Planudvalget efterfølgende.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 14 Politisk repræsentation i vandplansammenhæng

Sagsresumé

Der skal vælges en politisk repræsentant og en suppleant fra Fredericia Kommune til deltagelse i det igangværende arbejde, som vandområdeplanen for Lillebælt, Jylland foranlediger. Samtidig skal der vælges en politisk kontakt til det eventuelt kommende arbejde med næste generation af vandplan, herunder vandråd.

 

Sagsbeskrivelse:

Vandområdeplaner

Der har i flere år været meget fokus på at forbedre vandmiljøet, herunder at reducere udledningen af næringsstoffer til havmiljøet. Arbejdet styres/organiseres bl.a. via ”vandområdeplaner” (VOP), som indeholder projektforslag for alle kommuner. Vandområdeplanerne skal sikre, at vandløb. søer, kystvand og grundvandsforekomster i udgangspunktet opfylder miljømålet ”god tilstand”.

 

Fredericia Kommune er i vandområdeplanen omfattet af hovedvandopland Lillebælt, Jylland (1.11). Heraf fremgår det af projektlisten, at vi reelt har få projektmuligheder. Vi har pt. realiseret tre vådområdeprojekter ved hhv. Bredstrup/Pjedsted, Egeskov og Bøgeskov. Pt. er kommunen i gang med en forundersøgelse for et vådområde ved Vindmøllebæk – øst for Skærbæk og der er yderligere fokus på at afklare muligheder for et større vådområdeprojekt ved Spang Å.

 

Den formelle organisering i dette ”vandområdesamarbejde” ”VOS” fremgår af bilaget fra 2014; men kort fortalt er der en politisk styregruppe, en administrativ styregruppe (ledelsesrepræsentanter), en teknikergruppe samt en sekretariatsfunktion; hvor sidstnævnte er gået på skift. Pt. er det Haderslev Kommune, der er sekretariatskommune.

 

Vandråd

I dec. 2019 oprettes der Vandråd, som består af relevante organisationer og foreninger. Rådet skal i løbet af 2020 komme med forslag til vandløbsprojekter, der kan forbedre de fysiske forhold i vandløbene for at opnå målsætningen. Dette sker i forhold til de kommende vandområdeplaner, der dækker perioden 2021 -2027. (Dette skete også i 2014 og 2017). Vejle Kommune har nu sekretariatsopgaven med at koordinere dette arbejde for alle kommunerne i området (Hedensted, Vejle, Billund, Fredericia, Kolding, Haderslev, Åbenrå og Sønderborg).

 

Økonomiske konsekvenser

 

Der er ikke nogen økonomisk konsekvens i forhold til VOS-arbejdet og vandrådene. Kommunernes opgave i forhold til varetagelse af sekretariatsfunktionen for vandråd bliver delvist kompenseret via DUT-midler som kanaliseres videre til sekretariatskommunen.

Vurdering

Teknik & Miljø finder det hensigtsmæssigt at den politiske kontakt i relation til vandrådsarbejdet er den samme som repræsenterer kommunen i VOS-sammenhæng.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler hhv. Økonomiudvalget og Byrådet

at der udpeges en repræsentant og en suppleant, der skal deltage i hovedvandoplandets politiske VOS-gruppe, og som samtidig er den politiske kontakt i relation til vandrådet ifald behovet opstår. Og

at Miljø- og Teknikudvalget fremadrettet bemyndiges til at udpege politiske repræsentanter i vandplansammenhæng.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-01-2020

Anbefales i det Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Lise Nielson er repræsentant og Cecilie R. Schultz suppleant.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Miljø- og Teknikudvalget.

Punkt 15 Indstilling af kandidater til vurderingsankenævnet

Sagsresumé

I forbindelse med den ny struktur i vurderingsankenævnet skal der indstilles nye medlemmer til nævnet for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet indstillede i forbindelse med konstitueringen efter kommunalvalg november 2017, medlemmer til vurderingssankenævnet. Der har været en ny struktur for nævnet undervejs i flere år, hvorfor der også har været flere forlængelser af funktionsperioder. Det nye vurderingsankenævn er nu klar, hvorfor der skal indstilles nye medlemmer.

 

Vurderingsankenævnene afgør klager over told- og skatteforvaltningens afgørelser efter lov om vurdering af landets faste ejendomme samt ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3 (vedr. udstykning).

 

Skatteministeren bestemmer landets inddeling i vurderingsankenævnskredse og antallet af medlemmer af det enkelte vurderingsankenævn.
Skatteministeren udnævner nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for hvert af disse medlemmer efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, som vurderingsankenævnskredsen omfatter. Pladserne i nævnet fordeles af skatteministeren mellem disse kommuner med udgangspunkt i indbyggerantallet i kommunerne pr. 1. januar i det kalenderår, hvor den ordinære funktionsperiode begynder. 

 

Funktionsperioden vil i den første periode være fra den 1. januar 2021 til 30. juni 2022. Herefter vil funktionsperioder være på fire år, således at funktionsperioden begynder den 1. juli i det år, hvor den kommunale valgperiode begynder.

 

For at kunne blive indstillet som kandidat til vurderingsankenævnet skal kandidaten være valgbar til kommunalbestyrelsen, opfylde habilitets- og decorumskravet samt besidde IT-kundskaber på bruger niveau. Man er valgbar til kommunalbestyrelsen, hvis man er fyldt 18 år, har fast bopæl i kommunen og ikke har været idømt eller have vedtaget en straf, der medfører tab af valgbarhed. Man opfylder ikke habilitets- og decorumskravet hvis man er ansat i skatteforvaltningen eller er medlem af Skatterådet, ligesom personen skal have afgivet de nødvendige årlige oplysninger til opgørelse af indkomstskat og overholdt afdragsordninger om restancer til det offentlige. Byrådet skal herudover sikre et repræsentativt snit af befolkningen ved indstillingen. Det betyder, at Byrådet skal forholde sig til blandt andet køn, alder og etnicitet m.v.

 

Et medlem, der mister sin valgbarhed, skal udtræde af vurderingsankenævnet. Et medlem, der har været fraværende fra nævnets møder i en sammenhængende periode på over seks måneder, skal udtræde af nævnet.

 

Vurderingsankenævnet vælger en formand og en eller to næstformænd blandt nævnets medlemmer. En ansat i told- og skatteforvaltningen kan ikke være medlem af eller stedfortræder i et vurderingsankenævn. Ingen kan samtidig være medlem af eller stedfortræder i et skatteankenævn, et vurderingsankenævn, Skatterådet eller Landsskatteretten.

 

Fredericia Kommune er en del af Vurderingsankenævn Østjylland sammen med Kolding, Vejle, Hedensted, Horsens, Odder, Skanderborg, Finans Danmark og Dansk Ejendomsmæglerforening, hvortil der skal udpeges seksten medlemmer. Fredericia Kommune har fået tildelt en plads til Vurderingsankenævn Østjylland.

 

Byrådet udpegede i 2019 Karsten Cordtz med Hans Martin Brøndum som suppleant. Byrådet kan frit vælge at indstille de samme personer, som ved sidste udpegning eller kan pege på nye kandidater.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Byrådet, at udpege et medlemmer til vurderingsankenævnet. Alene personer, der er valgbare til kommunalbestyrelsen, kan udpeges. Kommunalbestyrelsens valg af medlemmer til vurderingsankenævnet foretages ved et forholdstalsvalg.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Karsten Cordtz anbefales som medlem med Hans Martin Brøndum som suppleant.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 16 Indstilling af kandidater til skatteankenævnet

Sagsresumé

I forbindelse med den ny struktur i Skatteankenævnet skal der indstilles nye medlemmer til nævnet for perioden 1. juli 2020 til 30. juni 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet indstillede i forbindelse med konstitueringen efter kommunalvalg november 2017, medlemmer til Skatteankenævnet. Der har været en ny struktur for nævnet undervejs i flere år, hvorfor der også har været flere forlængelser af funktionsperioder. Det nye skatteankenævn er nu klar, hvorfor der skal indstilles nye medlemmer, selvom det er midt i en funktionsperiode.

 

Skatteankenævnene afgør klager over told- og skatteforvaltningens afgørelser vedrørende fysiske personer og dødsboer om forskudsregistrering af indkomst, ansættelse af indkomstskat, ansættelse af ejendomsværdi m.fl.

 

Skatteministeren bestemmer landets inddeling i skatteankenævnskredse og antallet af medlemmer af det enkelte skatteankenævn.

 

Skatteministeren udnævner nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for hvert af disse medlemmer efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, som skatteankenævnskredsen omfatter.

 

Pladserne i nævnet fordeles af skatteministeren mellem disse kommuner med udgangspunkt i indbyggerantallet i kommunerne pr. 1. januar i det kalenderår, hvor den ordinære funktionsperiode begynder. Hver kommunalbestyrelse skal indstille mindst to personer til hver af kommunens pladser i nævnet og mindst to personer til funktionen som suppleant herfor.

 

Funktionsperioden vil i den første periode være fra den 1. juli 2020 til 30. juni 2022. Herefter vil funktionsperioder være på fire år, således at funktionsperioden begynder den 1. juli i det år, hvor den kommunale valgperiode begynder.

 

For at kunne blive indstillet som kandidat til skatteankenævnet skal kandidaten være valgbar til kommunalbestyrelsen, opfylde habilitets- og decorumskravet samt besidde IT-kundskaber på bruger niveau. Man er valgbar til kommunalbestyrelsen, hvis man er fyldt 18 år, har fast bopæl i kommunen og ikke har været idømt eller have vedtaget en straf, der medfører tab af valgbarhed. Man opfylder ikke habilitets- og decorumskravet hvis man er ansat i skatteforvaltningen eller er medlem af Skatterådet, ligesom personen skal have afgivet de nødvendige årlige oplysninger til opgørelse af indkomstskat og overholdt afdragsordninger om restancer til det offentlige. Byrådet skal herudover sikre et repræsentativt snit af befolkningen ved indstillingen. Det betyder, at Byrådet skal forholde sig til blandt andet køn, alder og etnicitet m.v.

 

En kandidat kan ikke være medlem af eller stedfortræder i et skatteankenævn, et vurderingsankenævn, Skatterådet eller Landsskatteretten samtidig.

 

Et medlem, der mister sin valgbarhed, skal udtræde af skatteankenævnet. Et medlem, der har været fraværende fra nævnets møder i en sammenhængende periode på over seks måneder, skal udtræde af nævnet.

 

Skatteankenævnet vælger en formand og en eller to næstformænd blandt nævnets medlemmer. Et skatteankenævn kan vælge at opdele sig i besluttende led bestående af mindst tre medlemmer, hvoraf det ene skal være formanden eller en næstformand. Ved en sådan opdeling skal de besluttende led så vidt muligt sikres en alsidig sammensætning. For at et besluttende led kan træffe en afgørelse, skal mindst tre medlemmer eller deres stedfortrædere deltage i afgørelsen. Ethvert medlem af skatteankenævnet kan kræve en sag forelagt for det samlede skatteankenævn.

 

Fredericia Kommune er sammen med Kolding og Vejle Kommuner en del af Skatteankenævnet Vejle, hvortil der skal udpeges syv medlemmer. Fredericia Kommune har fået tildelt to pladser i Skatteankenævnet Vejle.

 

Ved konstitueringen i 2017 udpegede Byrådet Lone Thomhav med Charlotte Høgedal som suppleant, samt Per Moos Laursen med Marianne Thomsen som suppleant. Byrådet kan frit vælge at indstille de samme personer som ved konstitueringen eller pege på nye repræsentanter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Byrådet, at udpege to medlemmer samt to suppleanter herfor til Skatteankenævnet. Alene personer, der er valgbare til kommunalbestyrelsen, kan udpeges. Kommunalbestyrelsens valg af medlemmer til Skatteankenævnet foretages ved et forholdstalsvalg.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Lone Thomhav anbefales som medlem med Charlotte Høgedal som suppleant. Og Per Moos Laursen som medlem med Marianne Thomsen som suppleant.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 17 Igangsætning af Kommuneplan 2021 - 2033

Sagsresumé

Med den endelige vedtagelse af Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er fundamentet for den kommende kommuneplanrevision på plads. Det er nu tid til formelt at få igangsat arbejdet med Kommuneplan 2021-2033 med tilhørende indkaldelse af idéer og forslag til den kommende kommuneplanrevision (foroffentlighedsfasen).

 

Sagsbeskrivelse:

Ifølge planloven skal byrådet foretage en hel eller delvis revision af kommuneplanen hvert 4. år og inden udgangen af byrådets valgperiode, dvs. inden udgangen af 2021.

Forud for igangsætningen af kommuneplanrevisionen, skal byrådet vedtage en planstrategi.

Planstrategien skal udpege, hvilken retning byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Planstrategien er dermed en vigtig strategi for den langsigtede udvikling i Fredericia og for kommuneplanlægningen.

 

Planstrategien fokuserer på den strategiske og fysiske planlægning, og er derfor rettet mod de fysiske strukturer, arealanvendelser mv. Planstrategien er samtidig et juridisk dokument, som indeholder en revisionsbeslutning om, i hvilket omfang og ikke mindst hvilke emner, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2021-2033. 

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet blev vedtaget 7. oktober 2019 af Fredericia Byråd. Da dele af planstrategien er fælles for alle 7 kommuner i Trekantområdet, blev planstrategien offentlig bekendtgjort samtidigt for alle 7 kommuner i Trekantområdet den 5. november 2019. 

 

Det er nu tid til formelt at igangsætte arbejdet med Kommuneplan 2021-2033. 

Siden 1994 har kommunerne i Trekantområdet haft et kommuneplansamarbejde. I dag samarbejder Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle kommuner om såvel planstrategi som kommuneplan. Konkret udmøntes samarbejdet i nogle fælles dokumenter, der omfatter hele Trekantområdet, og nogle lokale dokumenter, som udelukkende omfatter Fredericia Kommune.

 

Planstrategi 2019 består af to dele:

  • En fælles del for Trekantområdet (Trekantområdets Strategi for vækst og attraktivitet)
  • En lokal del for Fredericia Kommune (Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune).
  •  

Kommuneplan 2017-2029 består ligeledes af to dele:

  • Trekantområdets fælles hovedstruktur og retningslinjer, som indeholder de overordnede mål og handlinger for hele Trekantområdet med tilhørende retningslinjer og redegørelser.
  • Fredericia Kommunes lokale hovedstruktur, som indeholder de lokale mål og handlinger for Fredericia Kommune med tilhørende lokale retningslinjer og redegørelser samt rammer for lokalplanlægningen.

 

Med den samlede Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er det besluttet, at Kommuneplan 2017-2029 skal delvist revideres. En del af den gældende kommuneplans indhold vil derfor blive genvedtaget for en ny 4-års-periode.

 

Den fælles del af planstrategien (Trekantområdets strategi for vækst og attraktivitet) fastlægger en samlet strategi for kommunerne i Trekantområdet. Den fælles strategi disponeres ud fra fire spor: ”Erhvervsudvikling”, ”Arbejdsmarked og uddannelse”, ”Bosætning, kultur og oplevelser” og ”Mobilitet og forsyning”.

Derudover er der identificeret en række strategiske temaer, som den kommende fælles kommuneplan skal revideres ud fra. Temaerne er følgende:

  • Grøn omstilling
  • Turisme
  • Områder med risiko for oversvømmelse og erosion
  • Områder forbeholdt produktionsvirksomheder mv. samt konsekvenszoner omkring de nævnte områder
  • Potentiel natur
  • Strategisk planlægning for landsbyer

 

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune sætter fokus på syv temaer, som alle udgør centrale elementer i kommunens videre fysiske og strategiske udvikling: Temaerne omhandler:

  • Bymidten
  • Bosætning
  • Erhverv
  • Detailhandel
  • Infrastruktur og mobilitet
  • Natur. Landskab og friluftsliv
  • Klimatilpasning

I den lokale planstrategi er der under hvert tema nævnt en række specifikke emner, som skal indgå i den kommende kommuneplanrevision.

Ud over den tematiske revision af fælles og lokal kommuneplan, vil der ligeledes pågå en opstramning og revurdering af både indhold og opdeling mellem den fælles og lokale kommuneplan.

Derudover vil kommuneplanen blive ajourført og opdateret i øvrigt i forhold til statslige planer samt ændret lovgivning. Arealudpegninger, retningslinjer, redegørelser ajourføres og evt. nye retningslinjer indføres på baggrund af erfaringer fra administrationen af den fælles Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet.

 

Tidsplan

Der er fastlagt en tidsplan for revisionen af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, som den lokale del af kommuneplanrevisionen også vil følge.

Frem til okt. 2020

Udarbejdelse af udkast til Forslag til Kommuneplan 2021-2033

Nov. 2020 – jan. 2021

Teknisk og politisk høring af udkast

Mar. 2021

Trekantområdets bestyrelses godkendelse af Forslag til fælles Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet

Mar. – jun. 2021

De 7 byråds godkendelse af Forslag til Kommuneplan 2021-2033

Jun. – aug. 2021

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. – okt. 2021

Behandling af høringssvar

Okt. 2021

Trekantområdets bestyrelses godkendelse af Forslag til fælles Kommuneplan 2021-2033 For Trekantområdet

Nov. – dec. 2021

De 7 byråds godkendelse af endelig Kommuneplan 2021-2033

Dec. 2021

Offentlig bekendtgørelse

 

Foroffentlighedsfase og borgerinddragelse

Den formelle igangsætning af kommuneplanrevisionen vil ske med en tilhørende foroffentlighedsfase, hvor der indkaldes idéer og forslag til den kommende kommuneplanrevision indenfor rammerne af de vedtagne revisionsemner. Foroffentlighedsfasen kunne evt. tilrettelægges, så den understøtter en mere målrettet borgerinvolvering indenfor nogle særlige emner, som vil blive defineret nærmere i den kommende tilrettelæggelse af kommuneplanrevisionen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Byrådet skal sikre, at kommuneplanen medvirker til at opfylde planloves overordnede mål for arealanvendelsen. Planlovens formål er at sikre en sammenhængende planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur og miljø og skaber gode rammer for vækst og udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget økonomisk velstand.

Med Planstrategi 2019 prøver Fredericia Kommune at løfte blikket og se på kommunens udvikling i et mere helhedsorienteret og samlende perspektiv. De valgte revisionstemaer til det kommende arbejde med Kommuneplan 2021-2033 vurderes dermed at være i tråd med planlovens formål.

Teknik og Miljø vurderer ligeledes, at den samlede Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er i overensstemmelse med Fredericia Byråds Vision 2020 og øvrige overordnede politiske mål for kommunen. Planstrategien suppleres af andre strategier, blandt andet kommunens strategi ”Fredericia for verdensmålene”.

Når Kommuneplan 2021-2033 er endelig godkendt, vil den give gode muligheder for at understøtte kommunens strategiske og fysiske udvikling de næste 4 år i tråd med byrådets ønsker.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at arbejdet med Kommuneplan 2021-2033 igangsættes.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 18 Forslag til lokalplan 370 - Etageboliger ved Nørrebrogade og Thrigesvej

Sagsresumé

På By- og Planudvalgets møde d. 15. maj 2019 blev arbejdet med en lokalplan og et kommuneplantillæg for etageboliger i 4 til 5 etager ved Nørrebrogade og Thrigesvej igangsat. Oprindelig bestod udviklerens projekt af 76 boliger fordelt på 4 boligblokke, hvoraf én blok, mod Nørrebrogade, skulle opføres i 5 etager og tre andre blokke, mod Thrigesvej, skulle opføres i 4 etager. På baggrund af bemærkninger modtaget i foroffentlighedsfasen samt støjberegninger er projektet ændret til ca. 75 boliger fordelt på 3 boligblokke, alle i 5 etager. Det er med dette udgangspunkt, at forslag til lokalplan 370 og kommuneplantillæg nr. 13 er udarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune modtog tidligere på året en forespørgsel om muligheden for at opføre boligbebyggelse på ejendommen Nørrebrogade 109 i Fredericia. Projektet bestod af 4 etageboligblokke med i alt 76 lejligheder i størrelsen 40-120 m2 og et samlet areal på 6.306 m2. Det var ønsket at give bebyggelsen en højde på 4 etager mod Thrigesvej og 5 etager mod Nørrebrogade. Bebyggelsesprocenten var beregnet til omkring 120.

 

Teknik & Miljø har modtaget kommentarer i forbindelse med foroffentlighedsfasen, som især udtrykker bekymring ift. antallet af boliger og den deraf øgede trafikmængde. M.h.t. bebyggelsens højde ønskes der lagt vægt på, at byggeriet ved arkitektonisk og æstetisk bearbejdning tilpasses omgivelserne.

 

Støjberegninger har siden vist, at arealerne nærmest Nørrebrogade er belastet af trafikstøj i et omfang, så Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj på facade og opholdsarealer ikke vil kunne overholdes. På den baggrund er der foretaget justeringer i projektet, som dels betyder, at bygningen mod Nørrebrogade trækkes længere væk fra vejen og trafikstøjen, dels at der fjernes en bygning, men at der til gengæld bygges i 5 etager både mod Nørrebrogade og Thrigesvej. Antallet af boliger og bebyggelsesprocenten vil være tilnærmelsesvis den samme. Til gengæld frigøres lidt mere af grundens areal til grønne områder og fælles opholdsarealer.

 

Lokalplanforslaget giver således mulighed for opførelse af etageboligbebyggelse i op til 5 etager og en maksimal bebyggelsesprocent på 120. Der er i lokalplanforslaget fastsat bestemmelser, der sikrer at øverste etage på alle bygninger trækkes tilbage fra facadelinjerne. Hensigten er at opnå en bedre tilpasning til omgivelserne samt give byggeriet et lettere, mere elegant og mindre voluminøst udtryk.

 

I forbindelse med planarbejdet er der udarbejdet skyggediagrammer, der viser, at den eksisterende boligbebyggelse ikke vil blive generet af skyggevirkningen fra bygninger i 5 etager i lokalplanområdet. Dog vil erhvervsbebyggelsen på den nordlige side af Thrigesvej blive væsentlig skyggepåvirket i vinterhalvåret.

 

Forhold til kommuneplanen

Ejendommen er i kommuneplanen beliggende inden for rammeområde N.BE.1, hvor anvendelsen er fastlagt til blandet bolig og erhverv. De bebyggelsesregulerende bestemmelser fastsætter en maksimal bebyggelsesprocent på 60 for etageboliger, maksimalt 2 etager og en maksimal bygningshøjde på 10 m.

Forslag til tillæg nr. 13 til Kommuneplan 2017 – 2029 muliggør bebyggelse i op til 5 etager med en maksimal bygningshøjde på 20 m, samt fastsætter en maksimal bebyggelsesprocent på 120. Tillægget vil kun være gældende for området omfattet af lokalplan 370.

 

Gældende lokalplan

Lokalplanområdet er i dag omfattet af lokalplan 16A, som fastlægger anvendelsen til erhvervsområde for lettere industri, lager og værkstedsvirksomheder, herunder service- og forretningsvirksomhed, bowling-/billardlokaliteter, offentlige formål, børneinstitution m.m.  Med vedtagelsen af lokalplan 370 aflyses lokalplan 16A for det område, der er omfatte af lokalplan 370.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med forslag til kommuneplantillæg nr. 13 og forslag til lokalplan 370 er tilvejebragt et plangrundlag, der giver mulighed for opførelse af en attraktiv bebyggelse, der er med til at efterkomme efterspørgslen på mindre men attraktive boliger, der tilgodeser både unges, ældres, enliges og de små familiers behov. Med lokalplanens bestemmelser sikres en arkitektonisk bearbejdning af bebyggelsen, så den dels i volumen kan spille sammen med det store bygningskompleks i form af Fredericia Gymnasium og dels kan tilpasses og formidle overgangen til den øvrige bebyggelse i området. Teknik & Miljø vurderer ligeledes, at det eksisterende vejnet har den fornødne kapacitet til, at trafikken, som den nye bebyggelse vil generere, kan afvikles sikkert.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at forslag til lokalplan 370 samt forslag til tillæg nr. 13 til kommuneplan 2017 – 2019 udsendes i offentlig høring i 8 uger og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslagene.

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 19 Endelig vedtagelse af Lokalplan 333 - Karolinelunden

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet Forslag til lokalplan 333 – Karolinelunden. Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelsen af blandet bolig og erhverv for lokalplanens område, herunder offentlig og privat service. Herudover giver lokalplanen mulighed for etablering af støjvold mod eksisterende Shell havneterminal, opholdsarealer i tilknytning til bebyggelse, grønt parkområde og parkering.

 

Lokalplansforslaget blev udsendt i offentlig høring i juni-november 2017. Høringsperioden var forlænget pga. ekstra dialog med Erhvervsstyrelsen. I den samlede høringsperiode er der indkommet 6 indsigelser/bemærkninger til lokalplansforslaget. Indsigelserne har givet anledning til enkelte rettelser i lokalplanen og miljørapporten.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af anmodning fra Kanalbyen i Fredericia, har Fredericia Kommune i maj 2017 igangsat udarbejdelse af lokalplan 333, et ca. 3,4 hektar stort område i bymidten, beliggende indenfor et område i den østligste del af Kanalbyen. Området ligger i tilknytning til det eksisterende byområde øst for Kongensgade og i naturlig forlængelse af de to allerede etablerede områder i Oldenborggadekvarteret, Frederikshuset og Kongens Punkt.

 

Den nye bebyggelse i lokalplanområdet viderefører den eksisterende bymidte og sikrer den nord-syd gående karrestruktur, som er kendetegnende for Fredericias bymidte. Herved kommer den nye bebyggelse til at fremstå som en naturlig udvidelse af den eksisterende bymidte indenfor voldene.

 

Området anvendes i dag til midlertidige aktiviteter i tilknytning til Kanalbyen. Der er ingen eksisterende bebyggelse i området.

 

Lokalplanens indhold

Med lokalplanen er der udarbejdet et plangrundlag, der giver mulighed for en ny attraktiv bydel med respekt for den omkringliggende bystruktur. Områdets beliggenhed tæt på bymidte og eksisterende voldanlæg fordrer endvidere en bevidst bearbejdning af sammenhænge og overgange mellem eksisterende by og grønne områder. I lokalplanen er der derfor arbejdet bevidst med fastholdelsen af karréstrukturen kendetegnende for den samlede bymidte indenfor Fredericia Vold, samt en grøn forbindelse mod Kastellet mod øst. Det grønne areal er placeret, hvor voldanlægget tidligere har ligget mod Lillebælt, hvilket kan medvirke til at skabe sammenhæng fra den nye bydel til den grønne ring i form af voldanlægget omkring bymidten.

 

Lokalplanen åbner mulighed for at indrette bydelen med blandede byfunktioner såsom bolig, kultur og erhverv i miljøklasse 1 – 2, offentlig og privat service, bypark og parkeringsanlæg.

 

Lokalplanen udlægger også generelt grønne områder og opholdsarealer. Det grønne byrum, Sønder Vold, udlægges med mulighed for, at der kan etableres overdækket terrænparkering. Området ind mod Shell udlægges til p-hus og støjafskærmning.

 

Endelig er det lokalplanens formål at fastlægge bestemmelser for placering og udformning af ny bebyggelse og at sikre hensigtsmæssige adgangs- og parkeringsarealer til områdets funktioner.

 

Forholdet til Kommuneplan 2013 - 2025

Anvendelsen til blandede byfunktioner såsom bolig, kultur og erhverv i miljøklasse 1 – 2, offentlig og privat service, bypark og parkeringsanlæg, er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Offentlig høring

Byrådet vedtog den 12. juni 2017 Forslag til lokalplan 333 – Karolinelunden. Lokalplansforslaget blev udsendt i offentlig høring i perioden 14. juni 2017 til 23. august 2017. I forbindelse med denne høring var der baggrund for at foretage en opfølgende gennemgang af planforslaget med tilhørende drøftelser og dialogmøder med de statslige myndigheder. Hensigten med gennemgangen af planforslaget var at give de statslige myndigheder mulighed for at identificere forhold, hvor der kunne være mulige konflikter i forhold til statens interesser. På den baggrund blev høringsperioden forlænget til 29. november 2017.

 

I den samlede høringsperiode er der indkommet 6 indsigelser/bemærkninger til lokalplansforslaget. De indkomne indsigelser/bemærkninger er samlet i en hvidbog og behandlet i et notat, som begge er vedlagt indstillingen som bilag.

 

Indsigelserne drejer sig primært om:

  • Virksomhedsstøj
  • Trafikstøj
  • Bygningshøjde

 

Virksomhedsstøj:

Bemærkninger omhandler primært hensynet til den eksisterende aktivitet på Shell havneterminal og sikring af forholdssvarende afskærmning mellem ny bebyggelse og eksisterende havn. Der er her gjort særligt opmærksom på ændringer i forhold til driften der er foretaget efter VVM-redegørelsen i 2012, samt interesse i fortsat at sikre driftsmuligheder for A/S Danske Shell.

 

Trafikstøj:

Bemærkning omhandler øget trafikstøj afledt af realisering af lokalplan.

 

Bygningshøjde:

Bemærkning omhandler byggeriets højde, da det menes at hindre udsigten til eksisterende havn.

 

Sammenfattende redegørelse

I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af lokalplanen skal der foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.

Miljørapporten er på baggrund af yderligere undersøgelser blevet opdateret på forhold omkring virksomhedsstøj.

 

Den sammenfattende redegørelse er vedlagt indstillingen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de byggeprojekter og nye byrum, som lokalplansforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias og Kanalbyens fortsatte udvikling.

 

En realisering af lokalplanen vil indebære, at der på sigt skal ske en opgradering af Kongensgade samt, at der skal udføres kryds- og fortovsjusteringer af de eksisterende kommunale veje i tilknytning til lokalplanens område.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at indsigelserne og forvaltningens forslag til præciseringer, giver anledning til følgende ændringer i lokalplanens bestemmelser.

 

Ændringer på baggrund af offentlig høring:

  1. Lokalplanens § 9.3
    § 9.3. Det skal påregnes, at der i området syd for Skanseodde skal etableres en støjafskærmning imod Shell Havneterminal. Støjafskærmningen etableres med toppunkt i kote 10.
     

Der tilføjes følgende til § 9.3:

Den i § 9.3 nævnte støjafskærmning skal være min. 8 meter og min. opført i kote 10 mod Shell Havneterminal og skal senest være opført når, hensynet til overholdelse af de vejledende grænseværdier for virksomhedsstøj på facader og opholdsarealer fra Shell Havneterminal nødvendiggør det.

 

  1. Lokalplanens § 11.4
    11.4. Før bebyggelsen kan tages i brug til boligformål eller anden støjfølsom anvendelse skal det dokumenteres at de vejledende grænseværdier for trafik- og virksomhedsstøj kan overholdes på lokalplanens opholdsareal og facader for boliger og bygninger til anden støjfølsom anvendelse.

    Ændres til:
    §11.4. Før bebyggelse kan tages i brug til boligformål eller anden støjfølsom anvendelse skal det dokumenteres, at de vejledende grænseværdier for trafik- og virksomhedsstøj kan overholdes på lokalplanens opholdsareal samt på mindst én facade for boliger og bygninger til anden støjfølsom anvendelse. For lokalplanen i øvrigt må intet sted i lokalplanområdet for boliger og bygninger til anden støjfølsom anvendelse have et støjniveau fra virksomheder på mere end max 48 dB – herunder på alle facader.

Høringssvar angående øget trafikstøj på Kongensgade afledt af lokalplan 333 vurderes ikke at give anledning til et samlet støjniveau over de vejledende grænseværdier.

 

Ændringer på baggrund af forvaltningens anbefaling:

  1. Lokalplanens § 3.3

§ 3.3. Byggefelt 32.

Der må opføres max 10.700 m² bruttoetageareal i byggefelt 32, fordelt på max 5.400 m² bruttoetageareal til erhverv og max 5.300 m² bruttoetageareal til kulturelle formål. Bebyggelse til parkering, renovation, cykler, tekniske anlæg mv. indgår ikke i bruttoetagearealet.

 

Ændres til

§ 3.3. Byggefelt 32.

Der må opføres max 5.750 m² bruttoetageareal i byggefelt 32, til erhverv og / eller kulturelle formål. Bebyggelse til parkering, renovation, cykler, tekniske anlæg mv. indgår ikke i bruttoetagearealet.

Ændringen anbefales på baggrund af at byggefeltets størrelse ikke muliggør de angivne 10.700 m² bruttoetageareal med et maksimum etageantal på 3 etager – der er derfor tale om en fejl i lokalplanen. Grundarealet for byggefeltet er angivet til 1.987 m², og det vurderes på den baggrund at de 5.750 m² vil udgøre absolut maksimum for mulig udnyttelse af byggefeltet. Der gives stadig mulighed for anvendelse til både erhverv og kulturelle formål. Ovenstående rettelse vurderes ikke at have betydning for bygningshøjde, volumen, trafikale forhold, støj eller samfundsmæssig risiko, og vurderes derfor mulig uden fornyet høring.

 

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplan 333 er tilstrækkeligt belyst ved den opdaterede miljørapport. Teknik & Miljø vurderer, at lovgivningen er overholdt, og finder ikke, at der i offentlighedsperioden er fremkommet bemærkninger, der medfører behov for, at der skal foretages yderligere vurderinger og undersøgelser ud over dem, som fremgår i den sammenfattende redegørelse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at lokalplan 333 vedtages endeligt med de beskrevne ændringer, idet administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 20 Byfornyelsesstøtte 2020

Sagsresumé

Fredericia Kommune har i 2020 1.000.000 kr. at bruge til byfornyelse, inkl. forbrug i forbindelse med skimmelsvampsager.

Teknik & Miljø foreslår, at der er samme kriterier for at søge om støtte i hele kommunen, dvs. ikke forskel på, om ejendommen ligger uden for volden, inden for volden eller i Øgadekvarteret. Det foreslås, at der gives støtte til ejendomme med en bevaringsværdi på 1-4 på baggrund af forskellige kriterier.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune har det i de seneste år været muligt at søge om støtte til byfornyelse til bevaringsværdige ejendomme. I 2019 har dette kun været muligt i Øgadekvarteret.

 

I det kommunale budget er der afsat 1.000.000 kr. til byfornyelse til brug både inden for volden og uden for volden. Dette beløb skal ligeledes dække forskellige beløb til skimmelsvampsager.

 

Da der er skåret i byfornyelsesmidlerne fra statens side, er der ingen statslig udgiftsramme til Fredericia Kommune i 2020 til ordinær byfornyelse. Dvs. at der ikke vil kunne fås statslig refusion/støtte til projekterne. Hvis ejendomme beliggende i Øgadekvarteret søger om støtte, vil Fredericia Kommune kunne opnå 50% i refusion fra staten, da der her er refusion at hente via områdefornyelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ved de seneste budgetforhandlinger i Fredericia Kommune i oktober 2019, blev budgettet til byfornyelsen mindsket, og der er derfor et samlet beløb til brug i hele kommunen, og ikke særlige midler afsat kun til Øgadekvarteret.

Teknik & Miljø foreslår, at der er ens kriterier for alle, der søger om støtte, uanset hvor ejendommen er beliggende.

Forslag til fremtidige kriterier:

  1. Bygninger med en bevaringsværdi på 1-3 kan opnå støtte til hele klimaskærmen
  2. Bygninger med en bevaringsværdi på 4 kan opnå støtte til istandsættelse af udvendige originale bygningsdele. Herudover kan der søges om støtte til fornyelse af originale bygningsdele, hvis udskiftningen bunder i bygningsdele i for dårlig stand. Dertil kommer det an på en helhedsvurdering.
  3. Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen, set fra offentlig vej.
  4. Hvis der forefindes utidssvarende boligforhold, skal de udbedres senest samtidigt med den udvendige istandsættelse.

 

Støttens størrelse:

Teknik & Miljø foreslår to forskellige støtteordninger;

  1. Der gives 30% i støtte til alle projekter, uanset størrelsen

 

Eller

 

  1. Der kan opnås forskellige støtteprocenter, afhængigt af hvor mange arbejder, der søges om støtte til.

Der gives 40% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til flere og mere omfattende arbejder på en gang

Der gives 25% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til enkelte arbejder eller til flere små arbejder

 

Teknik & Miljø forslår, at det for begge alternativer skal gøre sig gældende, at der maks. gives 200.000 kr. i støtte, af det kommunale budget, pr. ejendom – hvilket rent praktisk vil betyde, at ejendomme i Øgadekvarteret vil kunne opnå op til 400.000 kr. i støtte – pga. refusionen fra staten på 50%.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at kriterierne for byfornyelse godkendes
  2. at der tages stilling til og vælges en af de to forslag til støttens størrelse

Beslutning i By- og Planudvalget den 15-01-2020

Anbefales idet støtteordningen i alternativ 2 vælges.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

By- og Planudvalgets indstilling anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomudvalget.

Punkt 21 Nedrivning af ejendomme

Sagsresumé

Fredericia Kommune har i 2019 erhvervet 2 ejendomme, der begge ønskes nedrevet. Ejendommene er ude af drift og blev oprindeligt erhvervet med henblik på senere nedrivning.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med opkøbet af landbrugsejendommen Gl. Ribevej 19, samt køb/foræring af det gamle vandværk ved Kongens Port 4 (begge ejendomme erhvervet i 2019), har vi i øjeblikket 2 ejendomme der står tomme og derfor ønskes nedrevet. Gl. Ribevej 19 ligger i et område der fremadrettet er planlagt til kommende naturområde og det gamle vandværk ved Kongens Port 4 er beliggende på volden. 

Ejendommene vedligeholdes kun nødtørftigt, hvilket medfører at de i løbet af kort tid vil skæmme yderligere i omgivelserne, end det er tilfældet i dag. 

Ejendomsafdelingen har udarbejdet et budget på nedrivning af de 2 ejendomme, som lyder på 3.500.000 kr.

Eventuelle udsving mellem budgettet og de faktiske nedbrydningsomkostninger vil blive medtaget ved 1. Budgetopfølgning i 2020.

Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB 2023

TB 2024

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Nedrivningsomkostninger (xa-10010), Økonomiudvalget

3,500

 

 

 

 

3,500

3,500

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

3,500

 

 

 

 

 

 

 

Økonomi og Personale bemærker, at anlægsudgiften vil påvirke kommunens anlægsramme. Det betyder, at der vil være behov for løbende justeringer af øvrige anlægsudgifter i forbindelse med budgetopfølgningerne, for at overholde anlægsrammen for 2020.

Vurdering

I forbindelse med overtagelsen/købet af landbrugsejendommen Gl. Ribevej 19, forpligtede Fredericia kommune sig til at nedrive staldbygninger, stuehus mv. primo 2020.  

Det vurderes hensigtsmæssigt at få fjernet både Gl. Ribevej 19 samt Kongens Port 4, således ejendommene fremadrettet ikke skæmmer omgivelserne.

 

Indstillinger

Erhverv, Salg og Byudvikling indstiller til Byrådet, at

  1. nedrive de 2 ejendomme
  2. budget og bevillinger tilrettes med de i økonomiske konsekvenser anførte ændringer, såfremt en nedrivningsbeslutning bliver godkendt

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 22 Team Danmark aftale 2020-2023

Sagsresumé


Fredericia Kommune forlænger aftalen med Team Danmark for den kommende fire år i perioden 2020-23. Der afsættes 1,3 million kr. årligt til formålet. Det er Fredericia Kommunes eliteidrætsorganisation, Fredericia Eliteidræt, der varetager opgaverne i eliteidrætskommunen. Den nye aftale gennemgås på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune indgår aftale med Team Danmark om talentudvikling i idræt i perioden 2020-2023. Aftalen beror på aftalt grundlag med Team Danmark d. 22 maj 2019. Desuden på sportslig strategi og handleplan for Fredericia Eliteidræt 2020-2023 (jf. bilag Pejlemærker for Fredericia Eliteidræt 2020-2023).

Fredericia Kommune vedkender sig principperne i Lov om eliteidræt af 26 april 2004, ved indgåelse af aftale med Team Danmark, herunder:

  • At der skal sikres en kulturpolitisk forsvarlig udvikling af eliteidræt i Fredericia kommune
  • At der sikres trænings- og instruktionsmuligheder for talenter og eliteatleter
  • At der skal sikres en forsvarlig udvikling af talenter og eliteatleter, fysisk, personligt såvel som socialt
  • At der særligt skal varetages talentrekruttering og –udvikling
  • At der skal tilvejebringes uddannelsestilbud til talenter og eliteatleter
  • At der skal etableres arbejdsmarkedsmæssige og social støtte foranstaltninger for talenter og eliteatleter


Aftalen rummer særlige aftaler med samarbejdsklubber inden for følgende idrætsgrene: Svømning, triatlon, håndbold og skydning. Idrætsgrene hvor de lokale talentmiljøer har opnået sportslig godkendelse af idrættens specialforbund.

Aftalen rummer samtidig aftaler med samarbejdsklubber i fodbold – både piger og drenge, hvor de lokale talentmiljøer samarbejder med Fredericia Eliteidræt om at opnå sportslig godkendelse fra DBUs side i løbet af aftaleperioden.

Det er et krav fra Team Danmarks side, at samarbejdsklubber har strategi for talentarbejdet – herunder handleplaner for talentarbejdet i hverdagen. Samarbejdsklubberne skal desuden vedkende sig Team Danmarks værdigrundlag (jf. Team Danmark aftale 2020-2023)

Det er Fredericia Eliteidræt, der varetager arbejdet med at sikre de bedst mulige rammer for talentudvikling i kommunen. Den eksisterende rammeaftale mellem Fredericia Kommune og Fredericia Eliteidræt forlænges med fire år og kommer til at gælde for perioden 2020-2023. jf. bilag Rammeaftale. Aftalen gennemgås på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Der afsættes årligt 1,3 million kr. i årene 2020, 2021, 2022 og 2023

Vurdering

Samarbejdet med Team Danmark er med til at sikre, at idrætsudøverne er i centrum for det talentarbejde, der sker i klubberne. Eliteidrætsdyrkelsen er blevet en livsstil og medfører, at der skal udvikles støtteforanstaltninger omkring idrætsglade unge for, at en hverdag med træning, skole og et aktivt fritidsliv kan hænge sammen.

Aftalen med Team Danmark er således med til at sikre, at skoler og ungdomsuddannelser indgå i det fælles samarbejde lokalt om at tilvejebringe ordninger, der muliggør deltagelse i talentklasser i idræt på Ullerup Bæk Skolen samt frigørelse af timer på linjer til talenttræning i de gymnasiale ungdomsuddannelser.

Aftalen understøtter, at der sikres en forsvarlig udvikling af talenter og eliteatleter, fysisk, personligt såvel som socialt.

Aftalen medfører også, at lokale eliteidrætsklubber er forpligtet på strategi og handleplaner for talentarbejdet i egne klubber, hvilket er vigtigt for at kunne skabe kontinuitet på området. På den måde øges mulighederne for, at talentudviklingen sker i attraktive talentmiljøer, der både kan fastholde men også rekruttere unge idrætsudøvere til kommunens klubber og ungdomsuddannelser.


Aftalen betyder endvidere, at der sikres trænings- og instruktionsmuligheder for talenter og eliteatleter på tværs af lokale klubber, hvilket forskningen på talentområdet peger på kan være med til at udvikle attraktive miljøer med god trivsel.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur & Idrætsudvalget anbefaler, at byrådet tilgår aftalen med 1,3 million kr. pr år i perioden 2020, 2021, 2022 og 2023.
Rammeaftalen mellem Fredericia Kommune og Fredericia Eliteidræt videreføres for perioden 2020-2023

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 16-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt.

Punkt 23 Udtalelse til Ankestyrelsen

Sagsresumé

Ankestyrelsen har anmodet Byrådet i Fredericia kommune om en udtalelse, om kommunens brug af konsulenter på det sociale område, på baggrund af en henvendelse fra Social- og Indenrigsministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Ankestyrelsen har bedt om en udtalelse fra Fredericia kommune. Ø&P har udarbejdet nedenstående udkast til udtalelse:

 

”Ankestyrelsen har i brev af 20. december 2019 anmodet Byrådet i Fredericia Kommune om en udtalelse om kommunens brug af konsulenter inden for det sociale område.

 

Ankestyrelsen har anmodet om kommunens udtalelse på baggrund af en henvendelse fra Social- og Indenrigsministeriet. Ankestyrelsen stiller i sin henvendelse en lang række spørgsmål og anmoder tillige om kopi af en række dokumenter.

 

På baggrund af Ankestyrelsen henvendelse skal Byrådet i Fredericia Kommune afgive nedenstående udtalelse: 

 

Fredericia Kommune har siden 2018 benyttet Brorson Consult ApS som konsulent. Fredericia Kommune har ikke entreret med andre konsulenter/konsulentfirmaer på dette område. Baggrunden herfor er, at Fredericia Kommune har vurderet, at ekstern bistand på dette område kunne medvirke til kompetenceudvikling af sagsbehandlerne. Dette for at sikre at der er sammenhæng mellem borgerens behov, indsatsen og betalingen herfor.

 

På den baggrund blev Brorson Consult ApS anmodet om at varetage et udviklingsforløb for ledere og medarbejdere i opfølgning af borgerforløb, herunder hvilken dokumentation der skal være i sagerne, matche borger og tilbud samt vurdere hvad et tilbud til borgeren i givet fald skal koste.

 

Efterfølgende blev der indgået en kontrakt med Brorson Consult ApS om en gennemgang af 50 borgerforløb, for at kortlægge om der var sammenhæng mellem borgerens behov, indsatsen og taksten.

 

Brorson Consult ApS har haft adgang til de udvalgte borgeres sag i fagsystemet Nexus og har på den baggrund haft adgang til at vurdere borgerens behov samt se beskrivelsen af den eksisterende indsats som borgeren modtager. Brorson Consult ApS har på baggrund af denne gennemgang afgivet anbefalinger om mulighederne for opfølgning i forhold til dokumentation, indsats og/eller takst.

 

Brorson Consult ApS har ikke lavet sagsforberedende arbejde og har ikke tilvejebragt oplysningsgrundlag i sagerne. Brorson Consult ApS har alene gennemgået borgerens sag med de eksisterende dokumenter og oplysninger.

 

På baggrund heraf har myndighedsafdelingen i Fredericia Kommune vurderet i hvilke borgerforløb der skulle ske en opfølgning. Ud af de 50 gennemgåede sager, blev det besluttet at lave opfølgning i 20 sager.

 

Opfølgningen skete på møder hvor botilbuddene har deltaget. Formålet med opfølgningsmøderne var, at se på den modtagne indsats i forhold til borgerens behov. Endelig skulle denne indsats vurderes i forhold til taksten. Brorson Consult ApS har deltaget i møder med bostederne som facilitator samt, efter aftale med myndighedsafdelingen, stillet uddybende spørgsmål.

 

Efter disse møder har sagsbehandleren i samarbejde med afdelingsleder lavet den faglige vurdering af sagen. Brorson Consult ApS har ikke deltaget i den del. Brorson Consult ApS har ligeledes ikke udarbejdet oplæg eller udkast til indstillinger og afgørelser. 

 

Efter gennemgang af de 20 sager agter Fredericia Kommune i én sag at ændre på støtten/hjælpen/tilbuddet. Dette er begrundet i, at det vurderes, at borgeren har behov for mere indgribende støtte som ikke kan imødeses af det aktuelle tilbud. Der arbejdes derfor på en flytning af borger til et mere egnet tilbud. Hvornår dette kan ske vides ikke på nuværende tidspunkt.

 

I to andre sager har Fredericia Kommune truffet afgørelse om, at borgerens støtte ligger på et niveau hvor sagen skal oversendes til bopælskommunen. Fredericia Kommune har ikke truffet afgørelse om, at borgeren i skal have en anden støtte. Vurdering af borgerens støtte skal træffes af bopælskommunen. Herudover forhandles tre sager stadig. I de resterende sager er indsatsen overfor borgeren uændret, mens taksten er uændret eller forhandlet ned.

 

Ankestyrelsen spørger til, hvorvidt der er truffet urigtige afgørelser. Fredericia Kommune har ikke konstateret, at det skulle være tilfældet i nogen af sagerne.

 

Betaling til Brorson Consult ApS sker med 10 % af den forhandlede besparelse pr. sag i de næste 12 måneder, tillagt moms og kørsel. Sker der ikke nogen besparelse, afregnes der alene for kørsel.

 

Der blev inden kontraktens indgåelse ikke budgetteret med en besparelse. Fredericia Kommune lavede i december 2019 en besparelsesberegning, der viste en besparelse på 5 mio. kr. En genberegning har efterfølgende vist, at besparelsen alene er på 3,7 mio. kr. I følge kontrakten, er Brorson Consult berettiget til 10 % af de 3,7 mio. kr. Hertil kan komme en yderligere betaling, hvis de resterende sager, som endnu ikke er forhandlet færdig, resulterer i en takstnedsættelse.

 

Ankestyrelsen anmoder i supplerende høring af 9. januar 2020 Byrådet om at oplyse, om der har været sager, hvor konsulentfirmaet både har givet rådgivning og selv tilbudt at overtage indsatsen for borgeren i den konkrete sag.  Der har i Fredericia Kommune ikke være sådanne sager.

 

Ankestyrelsen beder udover denne udtalelse, Fredericia Kommune om at indsende kopi af en række sagsdokumenter og konsulentkontrakterne. Kopi af disse dokumenter samt kopi af beslutningsprotokol er vedhæftet nærværende udtalelse. ”

 

De forespurgte dokumenter beror på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er fællessekretariatets og Social og Beskæftigelses vurdering, at udtalelse med ovenstående ordlyd kan sendes til Ankestyrelsen.

Indstillinger

Fællessekretariatet og Social og Beskæftigelse anbefaler at Økonomiudvalget indstiller,

  1. at Byrådet godkender den i sagsbeskrivelsens beskrevne svarudskast.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales.

Derudover anbefaler Økonomiudvalget, at Senior- og handicapudvalget samt Social- og beskæftigelsesudvalget drøfter sagen på deres næste møde.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget. Endvidere anmodes forvaltningen om en analyse af kommunens brug af konsulenter.

Punkt 24 Finansiering

Sagsresumé

Fredericia Teater har jf. dets vedtægter fremsendt et budget for 2020 til godkendelse ved Byrådet. Regnskabet for 2019 er endnu ikke endelig opgjort, men der forventes et underskud på ca. 20 mio. kr., som tilskrives svigtende billetsalg i København på ”Prinsen af Egypten” og ”Tarzan”. 2019-resultatet påvirker teatrets likviditet i en grad, som har nødvendiggjort en revidering af første budgetudkast, som teatrets bestyrelse godkendte i december 2019. Det reviderede budget er behandlet af teatrets bestyrelse den 24. januar 2020 og indeholder en række reduktioner for at tilpasse økonomien og sikre budgettets overholdelse.

Teatret har grundet de aktuelle likviditetsudfordringer søgt at udvide sin kassekredit hos deres bank. Dette har banken godkendt under en række forudsætninger, herunder at der ydes transport i kommunens tilskud til teatret over de næste 4 år, samt at Byrådet bevilger teatret afdragsfrihed på de tidligere bevilgede lån.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Teater har taget kontakt til Fredericia Kommune med henblik på at orientere omkring deres økonomiske situation, samt opnå Byrådets godkendelse af deres budget for 2020. Billetsalget i 2019 har ikke levet op til budgetforudsætningerne, og teatret forventer på nuværende tidspunkt et underskud på ca. 20 mio. kr. Underskuddet tilskrives især svigtende billetsalg til forestillingerne i København ”Prinsen af Egypten” og ”Tarzan”. Ved budgetopfølgningen for 3. kvartal på teatrets økonomi, forventede teatrets ledelse et underskud på 9,0 mio. kr., mens forventningen således er forværret til 20 mio. kr.

2019-resultatet presser teatrets likviditet på trods af de to kommunale lån på 5 mio. kr. ydet i hhv. august 2019 og med Budget 2020, samt at tilskuddet for 2020 er blevet udbetalt tidligst muligt.

Med henblik på at udarbejde et budget for 2020 i balance har teatret lagt op til en opbremsning og tilpasning af udgiftsniveauet. Endvidere er der arbejdet med at øge sikkerheden omkring budgetforudsætningerne yderligere. Ændringerne i det reviderede budget omfatter:

  • Den faste medarbejderstab reduceres med ca. 25 pct., svarende til 16 årsværk
  • Fastfrysning af lønnen i 2020 samt reduktion af øvrige personaleomkostninger
  • Udskydelse af forestillingen ”Bridges of Madison County” til 2021
  • Reduktion af variable omkostninger, hvor muligt
  • Nedjustering af de forventede belægningsprocenter på især ”She Loves You” i København og ”spillefri” periode på 2 uger i industriferien

Bestyrelsen har ved ovenstående fremsendt et budget i balance, hvor vurderingen er, at forudsætningerne for budgettets overholdelse er realistiske. Budgettet er behandlet og godkendt af teatrets bestyrelse den 24. januar 2020.

I det fremsendte budget har teatret også indarbejdet ansættelsen af en økonomidirektør, som skal sidestilles med teaterchefen. Fredericia Kommune er repræsenteret i ansættelsesudvalget.

 

For at håndtere de tidligere nævnte likviditetsproblemer, er teatrets ledelse gået i dialog med deres bank, som har indvilget i at forhøje teatrets kassekredit til 11 mio. kr., således at de får den nødvendige likviditet til betaling af udgifterne. Forhøjelsen er givet under en række betingelser:

  • Tinglyst pant i teatret for 1 mio. kr.
  • Ikke-tinglyst pant i teatret for 4 mio. kr.
  • Transport i kommunens tilskud til teatret
  • Tilbagebetaling af kreditten over 4 år
  • Afdragsfrihed fra de kommunale lån i perioden 2020-2023

Den sidste af de overfor nævnte betingelser forudsætter, at Byrådet bevilger teatret afdragsfrihed på deres samlede skyldige beløb til kommunen fra 2020, som i alt vedrører 17,2 mio. kr. d.d. Denne består af hhv. de to lån på 5,0 mio. kr. ydet i 2019 og med budget 2020, samt restgælden (7,2 mio. kr.) på de 10 mio. kr., som Byrådet bevilgede teatret i Budget 2016.

Regnskabet for 2019 forventes færdigt primo februar, hvorefter resultatet forelægges på næstkommende økonomiudvalgsmøde den 20. april 2020. Udover de ovenfor nævnte initiativer for at tilrette budgettet for 2020, har teatret også givet tilsagn omkring, at man fra 2021 ikke vil spille uden for Fredericia, medmindre der er tale om en co-production, hvor der er flere involverede parter til at dele risikoen. Fredericia Teater vil påbegynde budgetlægningen for 2021 kort efter regnskabsafslutningen. Fredericia Kommune vil bistå teatret med dette for at sikre bedst mulig understøttelse fremadrettet.

Økonomiske konsekvenser

Jf. sagsbeskrivelsen.

Vurdering

Økonomi og Personale er enige i teaterets vurdering af regnskabsresultatet for 2019. Men kan samtidig konstatere, at budget 2020 er i balance, og at teateret selv har peget på en løsning af de aktuelle likviditetsudfordringer, som dog kræver at byrådet bevilger afdragsfrihed for de kommunale lån. Det er Økonomi og Personales vurdering, at Fredericia Teaters budget er følsomt ift. antal solgte billetter, hvor selv mindre udsving på de store forestillinger kan ødelægge budgettets balance. Risikoen for et negativt regnskabsresultat i 2020 er forsøgt minimeret gennem forsigtig budgetlægning af billetsalget, tilpasning af omkostningsniveauet samt ”spillefri” periode, hvor billetsalget traditionelt er mindst. Garanti for et positivt regnskabsresultat kan der af naturlige årsager ikke gives. 

Udgangspunktet for budgettet er at fastholde teatrets position som hele Danmarks musicalteater og det høje kvalitetsniveau, samtidig med at økonomien tilpasses de økonomiske omstændigheder.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  1. At orienteringen vedrørende teatrets økonomiske situation tages til efterretning
  2. At Fredericia Teaters reviderede budget for 2020 godkendes
  3. At teatret bevilges afdragsfrihed på deres kommunale lån i perioden 2020-2023
  4. At der bevilges transport i det kommunale tilskud i perioden 2020-2023

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2020

Anbefales med følgende bemærkninger:

-          Økonomiudvalget ser med stor alvor på den økonomiske situation på Fredericia Teater

-          Økonomiudvalget ønsker systematisk monitorering af Fredericia Teaters økonomi baseret på fyldestgørende månedlige opfølgninger af indtægter og udgifter.

-          Økonomiudvalget orienteres om den aktuelle status på Fredericia Teaters økonomi på hvert møde i Økonomiudvalget fremadrettet.

Beslutning i Byrådet den 03-02-2020

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 25 Igangsætning af projektet Bælt i Balance (Lukket)

Punkt 26 Boligudvikling (Lukket)

Punkt 27 DanmarkC (Lukket)

Punkt 28 Jordkøb (Lukket)

Punkt 29 Ansættelse af koncerndirektør med særligt ansvar for Børn- og Ungeområdet (Lukket)

Punkt 30 Ansættelse af koncerndirektør med særligt ansvar for Voksen- og Ældreområdet (Lukket)