Byrådet - 19-04-2021

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 19 april, 2021 - 19:15
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Mandag, 19 april, 2021 - 09:59
Referat publiceret:
Onsdag, 21 april, 2021 - 13:29

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

Henset til den særlige situation som Fredericia Kommune befinder sig i, er dagsordenen udsendt senere end den normale 4-dages frist.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Henset til den særlige situation som Fredericia Kommune befinder sig i, er dagsordenen udsendt senere end den normale 4-dages frist.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Byrådet den 19-04-2021

 

Godkendt.

Punkt 2 Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet

Sagsresumé

Teknik og Miljø forelægger hermed Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet med henblik på byrådets vedtagelse og efterfølgende udsendelse i offentlig høring i 8 uger i perioden fra 4. maj til 30. juni 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Den samlede kommuneplan for Fredericia Kommune består af en fælles kommuneplan for Trekantområdets 7 medlemskommuner og en lokal del for Fredericia Kommune.

Jf. planloven skal byrådet foretage en revision af den samlede kommuneplan hvert fjerde år. Byrådet skal senest halvvejs i en byrådsperiode beslutte, om kommuneplanen revideres helt eller delvist. Dette sker i planstrategien.

Kommuneplanen er revideret i overensstemmelse med revisionsbeslutningen i Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet. Planstrategien blev endeligt vedtaget i Fredericia Byråd den 7. oktober 2019.

Arbejdet med Kommuneplan 2021-2033 blev formelt igangsat af byrådet den 3. februar 2020. Som led i planlægningen har der i perioden 24. februar til 22. marts 2020 været afholdt en forudgående offentlighed høring, hvor det har været muligt at indsende idéer og forslag til Kommuneplan 2021-2033.

Teknik og Miljø forelægger hermed Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet med henblik på byrådets vedtagelse samt efterfølgende udsendelse i offentlig høring i 8 uger.

I denne sagsbeskrivelse gennemgås de væsentligste emner for revisionen.

 

Planstrategi 2019

Udgangspunktet for revisionen er Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet, hvor det blev besluttet, at der skal foretages en delvis revision af kommuneplanen.

Med planstrategien blev det desuden besluttet, hvilke emner den fælles og den lokale del af kommuneplanen skal revideres særligt i forhold til. En del af den gældende kommuneplans indhold vil derfor blive genvedtaget for en ny 4 års periode.

Derudover er der hvert fjerde år behov for, at kommuneplanen ajourføres og opdateres. Det sker blandt andet for at opdatere den i forhold til den udvikling, der er sket i kommunen, og for at sikre at kommuneplanen er i overensstemmelse med de nationale interesser i kommuneplanlægningen, nye statslige planer og ændret lovgivning.

 

Kommuneplanens indhold

Kommuneplanen består af to dele:

  • En fælles kommuneplan for Trekantområdet, der består af en fælles hovedstruktur og fælles retningslinjer gældende for hele Trekantområdet.
  • En lokal kommuneplan for Fredericia Kommune, der består af en lokal hovedstruktur, som indeholder lokale mål og handlinger samt lokale retningslinjer for Fredericia Kommune. Kommuneplanrammerne for lokalplanlægningen indgår i den lokale del af kommuneplanen. Forudsætningsredegørelsen er ligeledes en del af den lokale kommuneplan.

 

Digital kommuneplan

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er digital og kan tilgås via nedenstående link:

https://fredericia.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplan.aspx?intern=t&pl...

Brugernavn: Kommuneplan21

Password: 7000

Den digitale kommuneplan er struktureret således, at hovedstrukturen for Trekantområdet og hovedstrukturen for Fredericia Kommune ligger under hver sin menu. Begge hovedstrukturer følger samme kapitelstruktur.

Alle retningslinjer er samlet under en menu. De retningslinjer som er gældende for hele Trekantområdet er benævnt (T), mens de retningslinjer som kun gælder for Fredericia Kommune er benævnt (F). Retningslinjerne er grupperet, så de følger kapitelstrukturen.

 

Kommuneplanen generelt

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 tager udgangspunkt i gældende planlov, med særlig reference til lovens § 11a, der indeholder en fortegnelse over de emner, kommuneplanen skal fastsætte retningslinjer og arealudpegninger for. Kommuneplanforslaget tager herudover udgangspunkt i Erhvervsstyrelsens ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægning” med hensyn til vægtning.

Retningslinjerne skal udgøre et grundlag for kommunens administration af planlovens by- og landzonebestemmelser, og for kommunens administration inden for anden lovgivning – herunder naturbeskyttelses-, miljø-, bygge- og vejlovgivningen.

Kommuneplanen er således byrådets overordnede, samlede plan for den fysiske udvikling og arealanvendelse, og den er dermed udtryk for den samlede interesseafvejning, som byrådet har foretaget.

Det kan generelt beskrives sådan, at i praksis er interesseafvejninger i forhold til ordlyden af de fælles retningslinjer sket i Trekantområdets plansamarbejde, mens de arealudpegninger, der knytter sig til den enkelte retningslinje, er foretaget i den enkelte kommune.

 

Revision af den fælles kommuneplan for Trekantområdet

Revisionstemaer i den fælles kommuneplan for Trekantområdet er:

  • Områder med risiko for oversvømmelse og erosion
  • Områder forbeholdt produktionserhverv og konsekvensområder omkring disse
  • Turisme
  • Grøn omstilling
  • Potentiel natur
  • Strategisk planlægning for landsbyer

Ud over den tematiske revision er der gennemført en opstramning af den fælles kommuneplan for Trekantområdet. Intentionen er at målrette kommuneplanen, så den fremadrettet udgør et bedre administrationsgrundlag. Indholdet er desuden reduceret til kun at omhandle de retningslinjer, som udgør en værdi at have i fællesskab. De resterende retningslinjer er overgået til den lokale del af kommuneplanen. Alle retningslinjekort er ligeledes overgået til udelukkende at være lokale kort.

Den fælles kommuneplan er gennemgående opbygget med 3 komponenter, bestående af en indledende grundfortælling til hvert emne, retningslinjer samt redegørelser til de respektive retningslinjer. Emnerne behandles i planens 7 kapitler:

  1. Trekantområdet – en metropol på vej
  2. Byerne – drivkraften for udviklingen
  3. Det åbne land – sammenhæng og balance
  4. Turisme, kultur og fritidsliv
  5. Høj mobilitet og bæredygtig energiforsyning
  6. Miljøforhold
  7. Klima

I november-december 2020 var et udkast til den nye fælles kommuneplan for Trekantområdet i høring i de 7 kommuner. Udkastet blev drøftet i By- og Planudvalget den 25. november 2020, Økonomiudvalget den 7. december 2020 og Byrådet den 14. december 2020. Der var ingen bemærkninger til udkastet.

Plansamarbejdet har foretaget en opsamling af de indkomne bemærkninger fra den politiske og administrative høring i de 7 kommuner og udarbejdet anbefalinger til håndtering. Bestyrelsen for Trekantområdet Danmark har godkendt anbefalingerne på deres møde den 29. januar 2021.

På den baggrund forelægges nu et Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet, hvor de anbefalede tilretninger af den fælles plan, på baggrund af bemærkninger fra høringen, er indarbejdet.

Forslag til Fælles Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet er indarbejdet i den digitale kommuneplan, men kan også ses som et selvstændigt dokument i bilag 1. 

En samlet oversigt over ændringerne foretaget i den fælles kommuneplan fremgår af ændringsnotatet, jf. bilag 2.

Sideløbende med kommuneplanrevisionen er der udarbejdet en ”kort fortalt” udgave af den fælles kommuneplan, som er mere målrettet politisk brug. Dokumentet indgår ikke som en formel del af kommuneplanen, men er vedhæftet til orientering jf. bilag 3.

I det følgende gives et overblik over ændringer i den fælles kommuneplan i forhold til de 5 revisionstemaer:

 

  • Oversvømmelse og erosion

Områder med risiko for oversvømmelse og erosion er et nyt lovpligtigt emne, jf. planlovens § 11a nr. 18. Dette krav er omsat i planforslagets kapitel ”7. Klima” og konkret ved ”Retningslinje for oversvømmelse og erosion”.

Af den fælles kommuneplan fremgår selve retningslinjen med en indledende redegørelse. Redegørelsen omfatter en beskrivelse af baggrunden for retningslinjen og de overordnede hensyn, som skal varetages gennem kommunernes planlægning. Den enkelte kommune er selv ansvarlig for de arealudpegninger, der knytter sig til retningslinjen samt en mere uddybende redegørelse. Revisionstemaet vil blive behandlet nærmere vedr. den lokale del af kommuneplanen.

 

  • Produktionserhverv

Områder forbeholdt produktionserhverv og konsekvensområder omkring disse er et nyt lovpligtigt emne, jf. planlovens § 11a nr. 25 og 26. Dette krav er omsat i planforslagets kapitel ”2. Byerne” og konkret ved ”Retningslinje for områder forbeholdt produktionserhverv” og ”Retningslinje for konsekvensområder omkring områder forbeholdt produktionserhverv”.

Det lovgivningsmæssige krav følger blandt andet af, at kommunerne i deres planlægning skal inddrage et udvidet spektrum af forurening ved, at der udover støj også fremover skal tages hensyn til miljøpåvirkning i form af lugt, støv og anden luftforurening. Derfor er den fælles kommuneplan for Trekantområdet også udvidet med ”Retningslinje for arealer belastet af lugt, støv og anden luftforurening”, jf. planlovens § 11a nr. 8. Det fremgår af planforslagets kapitel ”6. Miljøforhold”.

Det er et lovkrav at udarbejde retningslinjer for områder forbeholdt produktionserhverv og konsekvensområder omkring disse, men der er ikke et lovkrav, at der foretages en konkret udpegning af sådanne områder.

På møde den 16. september 2020 traf By- og Planudvalget beslutning om, at Fredericia Kommune ikke skal søge af få udlagt områder forbeholdt produktionserhverv i Kommuneplan 2021-2033. En redegørelse vedrørende dette, ligger som bilag i den digitale kommuneplan under menuen ”Redegørelse”.

 

  • Turisme

Revisionstemaet ”Turisme” er afspejlet i Forslag til Kommuneplan 2021 for Trekantområdet i kapitel ”4. Turisme, kultur og fritidsliv”.

Kapitlet er fokuseret i forhold til, hvordan kommuneplanlægningen kan bidrage til at understøtte en turismeudvikling. Dermed er kapitlet blevet begrænset til alene at omhandle de emner, der er krav om, at kommuneplanen skal indeholde. Det gælder emnerne ferie- og fritidsanlæg, campingpladser, sommerhusområder, større fritids- og idrætsanlæg, rekreative stier og friluftsområder samt lystbådehavne. Dermed er kultur blevet nedtonet, fordi det ikke reguleres i kommuneplanen, og løftes i andre samarbejdsfora end det fælles plansamarbejde. Tilsvarende er det besluttet, at ”kulturarv og kulturhistoriske bevaringsværdier” fremover alene indgår i den lokale del af kommuneplanen.

Det bør i øvrigt nævnes, at de 7 kommuner indgår i forskellige turismedestinationsselskaber, hvilket skyldes, at lovgivningen på området kun muliggør, at en kommune kan være medlem af ét selskab. Arbejder i disse sammenhænge ligger derfor ud over det fælles plansamarbejde.

 

  • Grøn omstilling

Revisionstemaet ”Grøn omstilling” er afspejlet i planforslaget på flere måder. I de relevante sammenhænge er det fremhævet, at Trekantområdets 7 kommuner arbejder med såvel grøn omstilling som FN’s verdensmål for at understøtte en bæredygtig fremtid.

Det indledende kapitel 1 er blevet udbygget med et særskilt afsnit om bæredygtighed, grøn omstilling og verdensmål. For de af kommuneplanens emner, der bidrager til en understøttelse af grøn omstilling og FN’s verdensmål, er i redegørelsen nævnt, hvilke af de konkrete verdensmål kommuneplanlægningen er med til at understøtte.

I kapitel ”5. Høj mobilitet og bæredygtig energiforsyning” er også fremhævet, hvordan kommunerne gennem planlægningen kan bidrage til en bæredygtig udvikling. Konkret er kapitlet blevet udbygget med en ny fælles ”Retningslinje for lokalisering af store, fritstående solenergianlæg”. Retningslinjen er defineret for at tydeliggøre, hvilke hensyn og interesser de 7 kommuner vil varetage i forbindelse med ansøgninger om etablering af større solcelleanlæg. Der knytter sig ikke nogen arealudpegninger til retningslinjen.

I kapitel ”7. Klima” er tilføjet et afsnit om produktion af vedvarende energi i Trekantområdet.

 

  • Potentiel natur

Potentiel natur indgår som en del af Grønt Danmarkskort. Udarbejdelse af Grønt Danmarkskort var et fælles revisionstema i sidste kommuneplanrevision, og indgår som en del af den fælles Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet.

Efter vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 har Lokalt Naturråd for Trekantområdet vurderet det fælles Grønt Danmarkskort og givet anbefalinger til dette, herunder en anbefaling om at foretage en gennemgang af, om udpegningerne af potentiel natur omfatter intensivt dyrkede arealer, der ikke kvalificerer til at være potentiel natur. På baggrund af en fælles metode, har de 7 kommuner hver især gennemgået deres udpegninger af potentiel natur, hvilket for Fredericia Kommunes vedkommende har resulteret i justeringer i udpegningen. Revisionstemaet vil blive behandlet nærmere vedr. den lokale del af kommuneplanen.

 

  • Strategisk landsbyplanlægning

Revisionstemaet endte med at udgå som fælles revisionstema i Trekantområdet og overgå til de 7 lokale kommuneplaner. Temaet vil blive behandlet nærmere vedr. den lokale del af kommuneplanen.

 

Revision af den lokale kommuneplan for Fredericia Kommune

Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune sætter fokus på syv temaer, som alle udgør centrale elementer i kommunens videre fysiske og strategiske udvikling: Temaerne omhandler:

  • Bymidten
  • Bosætning
  • Erhverv
  • Detailhandel
  • Infrastruktur og mobilitet
  • Natur, landskab og friluftsliv
  • Klimatilpasning

Under hvert tema er nævnt en række specifikke emner, som skal indgå i kommuneplanrevisionen.

By- og Planudvalget har været inddraget i drøftelsen af udvalgte revisionstemaer i forbindelse med kommuneplanrevisionen. Temaerne er:

  • Bosætning og arealudlæg
  • Erhverv, herunder arealudlæg og produktionserhverv
  • Strategisk landsbyplanlægning
  • Detailhandel
  • Oversvømmelse og erosion

Drøftelserne er sket via 4 udvalgsmøder i perioden fra maj til november 2020 og en enkelt besigtigelse af potentielt nye arealudlæg til bosætning i juni 2020. Flere af temaerne er blevet drøftet ad flere omgange, således at By- og Planudvalget har kunne sætte retningen for det videre arbejde med revisionstemaerne.

På møde den 16. september 2020 traf By- og Planudvalget beslutning om, at Fredericia Kommune ikke skal søge at få udlagt områder forbeholdt produktionserhverv i kommuneplanen, hvorfor der ikke er foretaget en udpegning i Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune.

Byrådet har på møde den 31. august 2020 truffet beslutning om, hvilke nye arealer til boligformål, kommunen skal søge at få udlagt i Kommuneplan 2021-2033 og har på møde den 5. oktober 2020 truffet beslutning om en omfordeling af arealer til boligformål og perspektivområder i kommuneplanen.

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune er udelukkende digital, og kan tilgås via ovenstående link.

En samlet oversigt over ændringerne foretaget i den lokale kommuneplan fremgår af ændringsnotatet, jf. bilag 4.

I det følgende beskrives de ændringer i kommuneplanens indhold, der er væsentlige i forhold til ændringer i kommuneplanens retningslinjer og/eller arealudpegninger. 

 

  • Generel ajourføring

Generelt er kommuneplanforslaget opdateret i forhold til kommunens forskellige godkendte politikker, strategier og planer. Det gælder eksempelvis Planstrategi 2019, Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020 samt Vision 2020 og Bosætningsstrategi 2016-2020, som fortsat er gældende. Med baggrund i disse er den lokale del af kommuneplanens hovedstruktur gennemgået og konsekvensrettet i overensstemmelse med de politisk vedtagne mål siden den seneste kommuneplanrevision i 2017.

Siden vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 er der udarbejdet en række kommuneplantillæg, som også er indarbejdet i kommuneplanforslaget. Sidst men ikke mindst er kommuneplanen blevet konsekvensrettet i forhold til den fysiske udvikling, kommunen har undergået siden Kommuneplan 2017-2029.

 

  • Byudvikling, boliger

Med afsæt i byrådets Vision 2020 om, at Fredericia skal vokse, kommunens bosætningsstrategi samt Planstrategi 2019, har et af hovedtemaerne i denne revision været fokus på arealer til byudvikling.

Med dette kommuneplanforslag udlægges 6 nye arealer til boligformål og 1 teknisk ramme. Udlæg er sket enten som nye rammeområder eller som udvidelse af eksisterende rammer.

De er følgende: 

Skærbæk

  • S.B.14 – Boliger, Skærbæk Nord (ny)

Taulov

  • TD.B.4B – Boliger, Kolding Landevej/Kraftværksvej (udvidelse)

Erritsø og Snoghøj

  • E.B.17 – Boligområde ved Sønderskov (ny)
  • E.T.1 – Teknisk område ved Sønderskov (ny)

Fredericia Vest

  • V.B.14 – Boligområde, Ullerup Nord (udvidelse)
  • V.B.12 – Boligområde, Himmerigshuse (udvidelse)

Egeskov, Bøgeskov, Trelde og Østerby

  • T.B.10 – Boligområde ved Karensminde (ny)

 

  • Byudvikling, omfordeling

Med dette kommuneplanforslag udtages 3 rammeområder til boligformål. De er følgende:

  • V.B.12 - Boligområde, Himmerigshuse (Arealet syd for Vejlevej)
  • E.B.17 – Boligområde ved Sønderskovvej
  • V.BE.2 - Område til blandet bolig og erhverv, højhus ved Hannerup Brovej

 

  • Byudvikling, erhverv

Med Planstrategi 2019 blev det besluttet, at der skulle søges af udlægge nye mindre arealer til erhverv i DanmarkC. By- og Planudvalget har på møde den 27. maj 2020 drøftet konkrete bud på nye arealudlæg til erhverv.

Med dette kommuneplanforslag udlægges 2 nye arealer til erhvervsudvikling. De er følgende:

  • TD.E.7A – Erhvervsområde, Stakkesvang
  • TD.E.7B – Erhvervsområde, Stakkesvang

 

Der må ikke udlægges mere areal til byudvikling i kommuneplanen, end kommunen reelt har behov for i en 12-årig planperiode.

Med de nye boligområder udlægges der en ny rummelighed til byudvikling på ca. 86 ha på bar mark. Med udtaget af den sydlige del af Himmerigshuse på ca. 66 ha, vil Fredericia Kommune mangle 20 ha, hvis der skal omfordeles 1:1.

Arealudlægget til erhverv udgør knap 41 ha. Siden vedtagelsen af Kommuneplan 2017-2029 er rummeligheden til erhverv reduceret med 180 ha, dvs. at 180 ha er bebygget eller i færd med at blive det. Med udlæg af det nye erhvervsområde ved Stakkesvang, er nedgangen i rummelighed reduceret til 140 ha.

Ud over den sydlige del af Himmerigshuse udtages rammeområderne E.B.17 og V.BE.2 til boligformål.

I forbindelse med vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 blev det nye arealudlæg til boligformål (rammeområdet E.B.17) påklaget. Fredericia Kommune tabte klagen i efteråret 2020, og området tilbageføres derfor til rammeområdet E.R.3 - Rekreativt område ved Sønderskov. På møde den 15. november 2020 har By- og Planudvalget truffet beslutning om, at arealet ikke skal søges udlagt på ny til boligområde i denne kommuneplanrevision.

V.BE.2 udgår som boligområde, da arealet ikke vil kunne realiseres til boligformål grundet dets nærhed til Fredericia Havn. Området tilbageføres til rammeområdet V.L.1 - Landområde ved Hannerup Enge og Erritsø Mose.

Fredericia Kommunes nye rummelighed til byudvikling vurderes samlet set at være tilstrækkelig til den kommende 12-årige planperiode. Såfremt Bolig- og Planstyrelsen vurderer, at arealudlægget fortsat er for stort, har byrådet på møde den 5. oktober 2020 truffet beslutning om, at det resterende areal skal findes indenfor det nye arealudlæg, der foretages i den nordlige del af Himmerigshuse. 

Hvis Fredericia Kommune i forhandlingen med Bolig- og Planstyrelsen ikke kan opnå enighed om ønskerne til arealudlæg, vil kommuneplanændringerne blive rullet tilbage således, at det forsat er indholdet i Kommuneplan 2017-2029, der vil gære gældende for det konkret område.

En gennemgang af byudviklingsområderne fremgår af den lokale hovedstruktur afsnit ”2.3 Byudvikling, byomdannelse og byfortætning”. De nye og reviderede rammer for lokalplanlægning fremgår af ændringsnotatet, bilag 4, og kan ses i sammenhæng med de øvrige rammer under menuen ”Rammer”.

 

  • Perspektivområder

Som perspektivområde er arealet ikke udlagt, men indikerer alene en retning for mulig ny byudvikling med længere tidshorisont end kommuneplanens 12 år.

Med dette kommuneplanforslag udlægges 1 nyt perspektivområde:

  • Perspektivområdet nord for ny ramme S.B.14 – Boliger, Skærbæk Nord

Med dette kommuneplanforslag udtages 2 perspektivområder:

  • Perspektivområdet nord for Ryeshøj
  • Perspektivområdet beliggende vest for den del af V.B.12 - Himmerigshuse, som udgår og den del af perspektivområdet nord for himmerigshuse, som bliver omfattet af den nye rammeudvidelse af V.B.12 – Himmerigshuse.

En gennemgang af perspektivområderne fremgår af den lokale hovedstruktur afsnit ”2.3 Byudvikling, byomdannelse og byfortætning”.

 

  • Strategisk landsbyplanlægning

Strategisk landsbyplanlægning er et nyt lovpligtigt emne, jf. planlovens § 11a nr. 23, som stiller krav om en retningslinje for udvikling af landsbyer, samt planlovens § 5c som stiller krav om en strategisk planlægning for udvikling af landsbyer. Der er blandt andet krav om differentiering af kommunens landsbyer.

Dette krav er omsat i ”Retningslinje for udviklingen i landsbyer”. Retningslinjen og den tilhørende redegørelse tager udgangspunkt i Fredericia Kommunes hidtidige kategorisering af kommunens landsbyer.

På møde den 16. september 2020 drøftede By- og Planudvalget metode til kategorisering af landsbyer, som forvaltningen sidenhen har arbejdet med at omsætte til en egentlig retningslinje samt udpegning.

I retningslinjen skelnes der mellem udviklingslandsbyer og vedligeholdelseslandsbyer. I kommuneplanforslaget skifter Trelde status fra vedligeholdelseslandsby til udviklingslandsby, Gudsø udpeges som landsby (vedligeholdelseslandsby), og Tårup udgår af udpegningen som landsby.

En gennemgang af den strategiske landsbyplanlægning fremgår af ”Retningslinje for udviklingen i landsbyer” og af den lokale hovedstruktur afsnit ”1.1 Bymønster”. En metodisk kortlægning af kommunens landsbyer ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”.

 

  • Oversvømmelse og erosion

Af den fælles kommuneplan fremgår selve ”Retningslinje for oversvømmelse og erosion” med en indledende redegørelse. Redegørelsen omfatter en beskrivelse af baggrunden for retningslinjen og de overordnede hensyn, som skal varetages gennem kommunernes planlægning. Den enkelte kommune er selv ansvarlig for de arealudpegninger, der knytter sig til retningslinjen samt en mere uddybende redegørelse vedr. udpegningsgrundlag, forudsætninger for afværgeforanstaltninger samt sammenhæng til øvrige kommuner.

På møde den 19. september 2020 drøftede By- og Planudvalget metode og valg af udpegningsgrundlag, som forvaltningen sidenhen har arbejdet med at omsætte til en egentlig arealudpegning.

En samlet gennemgang af retningslinje med tilhørende redegørelse omhandlende metoden til udpegning af områder i risiko for oversvømmelse og erosion, forudsætninger for afværgeforanstaltninger i de udpegede områder og sammenhæng til øvrige kommuner, fremgår af ”Retningslinje for oversvømmelse og erosion. De områder, som er udpeget som værende i risiko for oversvømmelse og erosion, fremgår af ”Kort 11 – Oversvømmelse og erosion”, som ligger under menuen ”Kort”. Temaet fremgår også af den lokale hovedstruktur afsnit ”7.3 Oversvømmelse og erosion”.

 

  • Grønt Danmarkskort

I den lokale del af kommuneplanrevisionen er forskellige naturudpegninger i Grønt Danmarkskort blevet gennemgået og opdateret.

  • Samlet set er der med kommuneplanrevisionen udpeget 4 nye naturområder på i alt godt 40 ha. 
  • Potentiel natur udgør et af revisionstemaerne i den fælles kommuneplan, hvor de 7 kommuner har brugt samme metode til gennemgang af arealudpegningerne. Indenfor potentiel natur er der udpeget en række nye mindre udpegninger svarende til knap 30 ha. Omvendt er der udtaget en lang række mindre og større arealer til potentiel natur på i alt ca. 136 ha.
  • Der er ingen ændringer i udpegningen økologiske forbindelser.
  • De største ændringer er sket indenfor potentielle økologiske forbindelser, hvor der er udpeget ca. 481 ha nye områder til potentielle økologiske forbindelser. Tilsvarende er knap 22 ha udgået som potentielle økologiske forbindelser. En del af de udtagne arealer er sket på baggrund af en tilpasning til både nye og eksisterende arealudlæg til byudvikling.

En samlet gennemgang af de enkelte naturtyper findes i ”Retningslinje for naturområder, herunder de særligt værdifulde” samt ”Retningslinje for økologiske forbindelser, potentielle økologiske forbindelser og potentielle naturområder”. De samlede arealudpegninger fremgår af ”Kort 6 Naturområder ” og ”Kort 7 Økologiske forbindelser”, som ligger under menuen ”Kort”.  En samlet redegørelse vedr. Grønt Danmarkskort ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”. 

 

  • Skovrejsningsområder

I den lokale del af kommuneplanrevisionen er temaet skovrejsningsområder blevet gennemgået og opdateret.

Der er udpeget et stort sammenhængende skovrejsningsområde på knap 46 ha nord for Prinsessens Kvarter (TD.L.5 og del af TD.E.4D). Som følge af det nye område til byudvikling i Sønderskov (E.B.17 og E.T.1) udgår et lille areal på ca. 3 ha af udpegningen som skovrejsningsområde.

Det samlede areal udpeget til skovrejsning fremgår af ”Kort 4 Skovrejsning”, som ligger under menuen ”Kort”.

 

  • Særligt værdifulde Landbrugsområder (SVL)

Som følge af et nyt arealudlæg til byudvikling (T.B.10) og udpegning af nye områder til potentiel natur, reduceres udpegningen af SVL med godt 14 ha.

Det samlede areal udpeget til SVL fremgår af ”Kort 3 Landbrug”, som ligger under menuen ”Kort”.

 

  • Fremtidig golfbane

Som følge af et nyt arealudlæg til byudvikling (udvidelse af V.B.14) reduceres arealet udpeget til fremtidig golfbane.

Det samlede areal udpeget til fremtidig golfbane fremgår af ”Kort 10 Turisme og friluftsliv”, som ligger under menuen ”Kort”.

 

  • Bymønster

Som følge af det nye revisionstema ”Strategisk landsbyplanlægning” er ”Retningslinje for bymønsteret” justeret således, at landsbyer, opdelt på to kategorier, nu indgår i Fredericia Kommunes bymønster.

Grundet Østerbys status som udviklingslandsby er bymønstret tilpasset således, at lokalbyen Egeskov/Bøgeskov/Trelde suppleres med Østerby, så lokalbyen nu rummer Egeskov/Bøgeskov/Trelde/Østerby.

En gennemgang af kommunens bymønster fremgår af ”Retningslinje for bymønster” og den lokale hovedstruktur afsnit ”1.1 Bymønster” og kan ses på ”Kort 1 Bymønster”.

Alle kommunens landsbyer har ligeledes fået en landsbyafgrænsning, hvilket kan ses på ”Kort 2 Byerne”, som ligger under menuen ”Kort”. 

 

  • Støjkonsekvenszone for kommunale veje

Som en del af ”Retningslinje for støjkonsekvenszoner” har Fredericia Kommune udlagt støjkonsekvenszoner omkring udvalgte kommunale veje. På baggrund af nye støjberegninger er støjkonsekvenszonerne blevet justeret og nye vejstrækninger medtaget.

En gennemgang af støjkonsekvenszoner fremgår af ”Retningslinje for støjkonsekvenszoner” og af den lokale hovedstruktur afsnit ”6.1 Støj”. Arealer omfattet af støjkonsekvenszoner fremgår af ”Kort 13 Tekniske anlæg og støj”, som ligger under menuen ”Kort”. 

 

  • Naturpark Lillebælt

Redegørelsen til ”Retningslinje for Naturpark Lillebælt” er ajourført i samarbejde med Middelfart og Kolding kommuner i forhold til den udvikling der er sket, siden naturpark-udpegningen blev en del af Kommuneplan 2017-2029. Arealudpegningen i Fredericia Kommune er uændret.

En gennemgang af Naturpark Lillebælt fremgår af den lokale hovedstruktur afsnit ”3.4 Naturpark Lillebælt”, hvor også kortudpegningen kan ses.

 

  • Grundvandsbeskyttelse

Efter planlovens § 11e, stk. 1 skal kommuneplanen ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, og varetagelse af grundvandshensyn udgør en væsentlig forudsætning for kommunernes fysiske planlægning. Fredericia Kommune har derfor fået udarbejdet en grundvandsredegørelse i 2019. Med afsæt i grundvandsredegørelsen er den generelle ramme vedr. grundvandsbeskyttelse samt kortet over kommunens grundvandsinteresser blevet opdateret og præciseret.

En gennemgang af grundvandsbeskyttelse fremgår af ”Retningslinje for byudvikling og grundvand” og af den lokale hovedstruktur afsnit ”6.2 Grundvand og drikkevand”, hvor også kortet over kommunens grundvandsinteresser kan ses. Den generelle ramme ”Grundvandsbeskyttelse” ligger under menuen ”Rammer”. Grundvandsredegørelsen ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”.

 

  • Klimatilpasning

Da Klimatilpasningsplan 2014 blev vedtaget, skulle den indarbejdes i kommuneplanen. Det skete via et Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 med nye retningslinjer og en generel ramme vedr. Klimatilpasning. Retningslinjerne blev indarbejdet i Kommuneplan 2017-2029, men den generelle ramme blev overset. Som konsekvensrettelse indarbejdes den generelle ramme derfor nu i Kommuneplan 2021-2033. Den generelle ramme ” Klimatilpasning” ligger under menuen ”Rammer”. 

 

  • Bevaringsværdige bygninger

Kommuneplanens ”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” er blevet opdateret. På baggrund af en revurdering af de bevaringsværdige bygninger på listen, har 5 bygninger ændret bevaringsværdi. 3 bygninger er udgået af listen pga. nedrivning. 11 nye bygninger er vurderet bevaringsværdige, og er dermed kommet på listen. Ændringerne kan findes i ændringsnotatet, bilag 4.

Den samlede oversigt over bevaringsværdige bygninger ”Bilag 1 – bevaringsværdige bygninger” er en generel ramme, som ligger under menuen ”rammer”.

 

  • Rammeændringer

Med Kommuneplantillæg nr. 6 Erhvervsområde ved Kongens Kvarter til Kommuneplan 2017-2029 blev erhvervsrammerne TD.E.2A, TD.E.2C og TD.E.2D slået sammen til én ramme TD.E.2A. Det har vist sig at være en udfordring, da de vejledende grænseværdier for støj er blevet formindsket i den nye ramme TD.E.2A.

Med dette kommuneplanforslag bliver den nuværende ramme derfor delt i to, hvor arealet nord for Kongens Kvarter tilbageføres til den oprindelige ramme TD.E.2C (med de oprindelige rammebestemmelser og afgrænsning). Der resterende areal syd for Kongens Kvarter forbliver i TD.E.2A (med de nuværende rammebestemmelser). Eneste forskel mellem de to rammeområder er således bestemmelserne vedr. støjforhold.

 

  • Retningslinjer overført fra fælles til lokal kommuneplan

I denne kommuneplanrevision er 17 retningslinjer udgået af den fælles kommuneplan og for hovedpartens vedkommende flyttet til den lokale kommuneplan for Fredericia.

Det drejer sig om retningslinje for bymønster, retningslinje for lokalplanlægning for bæredygtigt bymiljø, retningslinje for detailplanlægning af boligområder, retningslinjer for detailhandel herunder detailhandelsområder, bymidter, bydelscentre, aflastningsområder, områder til butikker med særligt pladskrævende varegrupper og lokalcentre, retningslinje for byudvikling og grundvand, Retningslinjer for husdyrbrug og for udflytning af driftsbygninger samt retningslinjer for kulturhistoriske værdier, kolonihaver og forbrændings- og deponeringsanlæg.

Alle overflyttede retningslinjer samt redegørelser er tilrettet således, at de nu udelukkende omhandler Fredericia Kommune.

 

  • Udgåede retningslinjer

To af de retningslinjer der er udgået af den fælles kommuneplan, er ikke blevet overført til den lokale del af kommuneplanen. ”Retningslinje for udvalgsvarebutikker inden for bymidten i Billund” udgår, da den ikke har relevans for Fredericia, og ”Retningslinje for stilleområder” udgår, da Fredericia Kommune allerede har en lokal retningslinje for stilleområder.

 

  • Generisk tekst i kommuneplanens rammer

I de af kommuneplanens rammer, som er helt eller delvist berørt af forskellige udpegninger har fået tilføjet følgende generiske tekst:

Oversvømmelse og erosion

Hele eller dele af rammeområdet ligger inden for et område i risiko for oversvømmelse og/eller erosion.

Ved lokalplanlægning for nye byområder, fortætning af eksisterende by, særlige tekniske anlæg eller ændret arealanvendelse skal der vurderes, om der skal etableres afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion.

Nærmere information fremgår af 7.3 (T) - Retningslinje for oversvømmelse og erosion under menuen ”Retningslinjer” og den generelle ramme ”Klimatilpasning” under menuen ”Rammer”. ” Kort over fareområdet for oversvømmelse og erosion samt kilder til dette fremgår af kort 11 under menuen ”kort”.

Grundvand og drikkevand

Hele eller dele af rammeområdet ligger inden for områder med grundvandsinteresser. Det betyder, at der kan være begrænsninger i anvendelsesmulighederne.

Særlige vilkår for bebyggelse og anlæg fremgår af den generelle ramme ”Grundvandsbeskyttelse", som kan findes under menuen "Rammer".

Kort over grundvandsinteresser fremgår af kortbilag i afsnit 6.2 Grundvand og drikkevand under menuen "Hovedstruktur for Fredericia".

Områder omkring risikovirksomheder

Hele eller dele af rammeområdet ligger inden for en eller flere risikozoner omkring en risikovirksomhed. Det betyder, at der kan være begrænsninger i anvendelsesmulighederne.

Risikozoner, risikovirksomhed samt eventuelle begrænsninger i anvendelsesmuligheder fremgår af 6.5 (F) - Retningslinje for områder omkring risikovirksomheder og kortbilag i afsnit 6.4. Erhverv, miljø og risikovirksomheder under menuen "Hovedstruktur for Fredericia".

Bevaring (nævnes i alle kommunens rammer)

Om fredede og bevaringsværdige bygninger, se generelle rammebestemmelser. Ejendomme med bygninger der har bevaringsværdi 1-4 er anført på bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger. Bygningerne må ikke nedrives eller ændres udvendigt uden Byrådets tilladelse.

Statslige tillæg

Hele eller dele af rammeområdet ligger indenfor et område omfattet af et eller flere statslige tillæg. Det betyder, at der kan være forhold i et eller flere statslige tillæg, der vedrører rammeområdet.

Nærmere information fremgår af den generelle ramme ”Statslige tillæg”, som findes under menuen ”Rammer”.

 

  • Revisionstemaer, der ikke kom til at indgå i kommuneplanforslaget

Detailhandel

I 2017 kom en planlovsændring, hvilket indebar en række lempelser af planlovens detailhandelsbestemmelser. Det har bl.a. betydet, at der nu er mulighed for større dagligvarebutikker og at størrelsesbegrænsningen på udvalgsvarebutikker helt er ophævet. Det har også betydet, at det nu er muligt at udpege nye aflastningsområder (til aflastning af bymidterne), at udvide de eksisterende aflastningsområder samt at ændre på bymidteafgrænsningerne. 

Detailhandel udgør et selvstændigt tema i Planstrategi 2019 og har været et af fokusemnerne i denne revision. Det var blandt andet intentionen, at kommunens detailhandelsstruktur med tilhørende retningslinjer samt kommuneplanens rammebestemmelser for detailhandel skulle revideres. I den forbindelse er der blevet udarbejdet en detailhandelsredegørelse i 2020, som afløser for den gamle detailhandelsredegørelse fra 2014.

De fleste ændringer i detailhandelsstrukturen vil i en eller anden grad have konsekvenser for midtbyen. I budget 2021 blev igangsat et arbejde med en midtbystrategi. For ikke at foregribe denne, og af prioriteringsmæssige årsager, er der ikke foretaget en gennemgribende revision af detailhandel i kommuneplanforslaget. Der er alene sket en generel opdatering af den lokale hovedstruktur, afsnit ”2.4 Detailhandel” på baggrund af detailhandelsredegørelsen. Detailhandelsredegørelsen ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”. 

Detailhandelsrevisionen vil i stedet blive gennemført som en temarevision via et kommuneplantillæg til den nye Kommuneplan 2021-2033.

Landskab

Det var ligeledes intentionen af kommunens udpegning af hhv. bevaringsværdigt landskab og uforstyrret landskab skulle være gennemgået og revideret i denne kommuneplan, blandt andet på baggrund af den foreliggende landskabskarakteranalyse fra 2018. Også denne opgave vil blive gennemført som en temarevision via et kommuneplantillæg.

 

Høring af risikomyndigheder

Jf. § 3 i Bekendtgørelse om planlægning omkring risikomyndigheder, skal planmyndigheden høre risikomyndighederne forud for tilvejebringelse af planer, der berører risikovirksomheder eller disses omgivelser. 

Et af kommunens nye arealudlæg til byudvikling (udvidelse af V.B.14) er omfattet af den konkretiserede planlægningszone omkring Rangerbanegården. Der er foretaget en vurdering af arealudlægget i forhold til risiko, og risikomyndighederne har ikke haft væsentlige bemærkninger til denne vurdering. En redegørelse vedrørende dette ligger som bilag under menuen ”Redegørelse”.

 

Grundlag for godkendelse

I forlængelse af Trekantområdets 7 byråds respektive godkendelser af Forslag til Kommuneplan 2021-2033 vil der ske en samtidig offentlig høring af planforslaget.

Frem til offentliggørelsen vil der være mulighed for at foretage mindre, redaktionelle ændringer i den fælles kommuneplan for Trekantområdet under hensyn til forventningen om, at de væsentligste ændringsønsker hos de 7 kommuners byråd er fremkommet i forbindelse med den politiske høring af planudkastet i november-december 2020.

De ændringer Fredericia Byråd måtte vedtage vedrørende den lokale del af kommuneplanforslaget vil blive indarbejdet inden offentliggørelsen. 

 

Kommuneplanens virkning

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet behandles med henblik på offentlig høring af forslaget i 8 uger. I høringsperioden vil de statslige myndigheder føre det statslige tilsyn i sammenhæng med at varetage de nationale interesser i kommuneplanlægningen. Erfaringsmæssigt kan det aflede nogle forhandlinger med Bolig- og Planstyrelsen som koordinerende statslig myndighed, som i sidste ende vil blive forelagt Fredericia Byråd i forbindelse med endelig godkendelse af kommuneplanen. Først herefter vil kommuneplanen træde i kraft og udgøre et gyldigt planlægningsgrundlag.

 

Miljørapport

Jf. lov om miljøvurdering af planer og programmer skal kommuneplanrevisionens ændringer vurderes nærmere.

COWI har for Trekantområdets kommuner udarbejdet en vurdering og miljørapport for den fælles kommuneplan for Trekantområdet. I rapporten er også medtaget vurdering af lokale byudviklingsarealer og de øvrige justerede arealudlæg, der er sket overvejende for udpegninger i det åbne land. 

COWI har for Fredericia Kommune udarbejdet en miljøscreening for den lokale del af kommuneplanen for Fredericia Kommune. Rapporten omfatter de ændringer, som ikke allerede er varetaget i den miljørapport, der følger Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet. Med miljøscreeningen er det vurderet, at det ikke er nødvendigt at udarbejde en miljøvurdering. Afgørelsen om ikke at miljøvurdere den lokale del af kommuneplanforslaget offentliggøres samtidig med, at kommuneplanforslaget sendes i høring. Denne afgørelse kan påklages i 4 uger efter offentliggørelse af kommuneplanforslaget.

Miljørapporten og miljøscreeningen skal følge kommuneplanforslaget, når det fremlægges i offentlig høring i minimum 8 uger, hvorfor byrådet også skal godkende miljørapport og miljøscreening til offentlig høring.  

Miljørapporten vedr. miljøvurdering af Forslag til fælles Kommuneplan 2021-2033 for Trekantområdet samt Miljøscreening af Forslag til Kommuneplan 2021-2033 – Fredericia Kommunes lokale del ligger som bilag på den digitale kommuneplan under menuen ”Miljøvurdering”.

 

Høringsperiode

Høring af planforslaget vil blive annonceret på samme måde som ved seneste revision. Det vil sige offentliggørelse på den nationale planportal plandata.dk, og med annoncering på kommunens hjemmeside og i ugeavisen.

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vil være i høring i 8 uger i perioden fra den 4. maj til 30. juni 2021.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at det udarbejdede Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er i overensstemmelse med byrådets visioner, strategier og planer, og at planforslaget lever op til den gældende planlov og de statslige krav til kommuneplanlægningen. Planforslaget er endvidere i overensstemmelse med de politiske beslutninger, der er truffet undervejs i revisionsprocessen, siden byrådet igangsatte kommuneplanrevisionen den 3. februar 2020.

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vil medvirke til at skabe et godt og opdateret overblik for borgerne, et hensigtsmæssigt beslutningsgrundlag for byrådet samt et effektivt værktøj for administrationen.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at By- og Planudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at Forslag til Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vedtages og udsendes i offentlig høring sammen med miljørapporten og miljøscreeningen i 8 uger i perioden 4. maj til 30 juni 2021.
  2. at Teknik og Miljø bemyndiges til at færdigredigere kommuneplanforslaget frem til offentliggørelsen.

Beslutning i By- og Planudvalget den 12-04-2021

Anbefales, idet teksten vedrørende antennemaster under ”Generelle rammer” ændres jf.  sag nr. 20/11364 Antennemaster i boligområder.

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-04-2021

 

  1. Anbefalet.
  2. Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 19-04-2021

 

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 3 Model for automatisk lokal nedlukning i forbindelse med Covid-19

Sagsresumé

Der er udarbejdet en national plan for lokale nedlukninger, når corona incidenstallet er for højt. For at Fredericia Kommune kan være hurtig og manøvredygtig i denne sammenhæng er der behov for Byrådets stillingtagen til uddelegering af beslutningskompetencen til lokale nedlukninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i udmøntningen af ”Rammeaftale om plan for genåbning”, er der blevet udarbejdet en model for hurtige og effektive lokale nedlukninger baseret på automatik. Den nye model for lokale nedlukninger beskriver klare kriterier for nedlukning af henholdsvis sogn og kommuner. Kriterierne for nedlukning er anbefalet af Statens Serum Institut. Kriterierne er vurderet ud fra den aktuelle smittesituation, og vil løbende blive vurderet og justeret af Sundhedsministeriet efter behov på baggrund af erfaringer og epidemiens udvikling.

For at bevare epidemikontrollen er det vigtigt, at nye smitteudbrud håndteres hurtigt, inden de spreder sig. Derfor er lokale nedlukninger en vigtig del af rammeaftalen om planen for genåbning af Danmark. Den nye model vil træde i kraft den 12. april 2021, når den er behandlet i folketingets epidemiudvalg.

 

Nedlukning af sogn

Byrådet er forpligtet til at lukke et sogn, når:

  • Incidensen i et sogn overstiger 400 smittede med COVID-19 pr. 100.000 borgere pr. uge
  • Der er registreret flere end 20 smittetilfælde i alt de sidste syv dage
  • Og positivprocenten er på 2 procent eller mere

Når alle tre ovenstående kriterier er opfyldt, er Byrådet forpligtet til – i det pågældende sogn – at meddele påbud om lukning af:

 

  • Alle grundskoler
  • Alle SFO’er og klubtilbud
  • Alle ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutioner
  • Alle lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter
  • Alle lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids-, og foreningsaktiviteter

 

Dette omfatter både kommunale, private og selvejende tilbud. Kommunen vil være forpligtet til at etablere nødpasning.

Efterskoler, kosttilbud mv. og folkehøjskoler undtages nedlukning, men der opfordres kraftigt til, at eleverne bliver på skolen under den lokale nedlukning af sognet. Dertil etableres der nødpasning under nedlukningen, og sårbare elever vil blive undtaget.

 

Anvendelse af lokaler til brug for genoptræning og bibliotekers adgang til at holde åbent for udlån og aflevering til forsknings- og undervisningsbrug vil blive undtaget for nedlukning. Og der vil ligeledes gælde en generel undtagelse for professionelle idrætsudøvere.

Nedlukning af sogne skal ophæves af Byrådet, når sognet en uge i træk har været under niveau for ét af ovenstående tre parametre. Det vil sige, at sognet enten har haft en incidens under 400 i en uge, har haft 20 eller færre nye smittetilfælde på en uge, eller at positivprocenter er under 2 procent i en uge i træk.

 

Nedlukning af kommuner

Når incidensen i en kommune overstiger 200 (testkorrigeret) smittede med COVID-19 pr. 100.000 borgere, er Byrådet forpligtet til – i hele kommunen – at meddele påbud om lukning af samme institutioner og tilbud, som de er forpligtet til ved lukning af et sogn. Disse er listet ovenfor. Ligeledes vil samme undtagelser gælde for nedlukning af hele kommuner, som gælder ved nedlukning af sogn.

Ressortminister anmoder Epidemikommissionen og forelægger Epidemiudvalget en anmodning om at iværksætte følgende yderlige tiltag (som vil skulle fastsættes i en bekendtgørelse):

 

  • Lukning af videregående uddannelser samt ikke-videregående uddannelser (under Uddannelses- og Forskningsministeriet) i kommunen
  • Lukning af liberale serviceerhverv i kommunen
  • Lukning af serveringssteder i kommunen
  • Lukning af storcentre og indkøbscentre mv. i kommunen
  • Lukning af udvalgsvarebutikker i kommunen
  • Lukning af forlystelsesparker mv. i kommunen
  • Lukning af stormagasiner, arkader, basarer i kommunen

 

Nedlukning af en kommune skal ophæves, når kommunen en uge i træk har haft en incidens på 200 eller derunder (testkorrigeret) smittede med COVID-19 pr. 100.000. Dette gælder både for de påbud, som kommunen selv har meddelt og for de yderligere tiltag, som den relevante ressortminister har iværksat.

 

Undtagelser fra lokal nedlukning

Efterskoler, kosttilbud mv. og folkehøjskoler undtages nedlukning, men der opfordres kraftigt til, at eleverne bliver på skolen under den lokale nedlukning.

De undtagelser, der hidtil har været i forbindelse med lukning af ovenstående, vil fortsat være gældende, herunder at der etableres nødpasning under nedlukning, og at sårbare elever (herunder STU og TAMU) og certifikatkurser mv. vil være undtaget.

 

Ophævelse af lokal nedlukning

Nedlukning ophæves, når sognet/kommunen er under niveau for de relevante parametre (hhv. 400-20-2 og +200) i en uge i træk. Kriterierne vil løbende blive vurderet og kan justeres på baggrund af erfaringer og epidemiens udvikling.

 

Andre tiltag ved lokale nedlukninger

Ved lokale nedlukninger sikres den nødvendige testkapacitet i det pågældende område. Og sundhedsmyndighederne vil stå for intensive indsatser til at sikre test, opsporing og isolation i alle samfundsgrupper.

 

Både ved nedlukning af sogn og kommuner gælder sundhedsmyndighedernes opfordringer til:

  • At se så få som muligt
  • At offentlige medarbejdere, der ikke varetager kritiske funktioner, arbejder hjemmefra
  • At private arbejdsgivere lader medarbejdere, der har mulighed for at varetage deres arbejde uden fysisk fremmøde på arbejdspladsen, gøre dette
  • At små børn passes hjemme
  • At dagtilbud opdeler i faste, mindre grupper mv., og at beboerne testes for COVID-19

 

 

Datagrundlag for lokale nedlukninger

Data for både kommuner og sogne forventes at foreligge på hverdageomkring kl. 12, hvorefter de relevante kommuner får besked om, at enten hele kommunen eller et eller flere sogne ligger over niveau, og at Byrådet derfor skal iværksætte automatisk nedlukning. Nedlukningen skal som udgangspunkt meddeles og kommunikeres om til borgerne inden udgangen af samme dag med henblik på nedlukning førstkommende hverdag.

Oversigter over kommuners og sognes incidenser vil blive offentliggjort, så det er muligt at følge med i udviklingen.

 

Øgede beføjelser til kommuner

Byrådet får som noget nyt mulighed for at meddele påbud om lukning af dagtilbud, grundskoler, SFO og klubtilbud samt ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutioner samt lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter og lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter hvis incidensgrænsen overstiger 100 (testkorrigeret) pr. 100.000 borgere, og smitteforebyggende hensyn tilsiger hurtig handling, som ikke kan afvente Styrelsen for Patientsikkerhed:

Nedlukningen ophæves:

  • Når Styrelsen for Patientsikkerhed ikke vurderer, at der er grundlag for at opretholde nedlukningen
  • Når kommunen er under den ovenfor nævnte incidensgrænse i en uge i træk

Efterskoler, kosttilbud mv. og folkehøjskoler undtages nedlukning, men der opfordres kraftigt til, at eleverne bliver på skolen under den lokale nedlukning. Dertil etableres der nødpasning under nedlukningen, og sårbare elever vil blive undtaget.

Anvendelse af lokaler til brug for genoptræning og bibliotekers adgang til at holde åbent for udlån og aflevering til forsknings- og undervisningsbrug vil blive undtaget for nedlukning. Og der vil ligeledes gælde en generel undtagelse for professionelle idrætsudøvere.

 

Byrådet vil endvidere skulle tage kontakt til Styrelsen for Patientsikkerhed inden for et nærmere angivet tidsrum. Reglerne vil både omfatte statslige, kommunale, private og selvejende institutioner og tilbud. De øgede beføjelser vil ske gennem en ny bekendtgørelse, som også skal behandles i Folketingets epidemiudvalg den 7. april 2021.


Den konkrete lokale nedlukning i Fredericia vil blive håndteret gennem en delegation fra Byrådet til direktionen og borgmesteren. Corona-taskforcen samt koncernledelsen for de berørte områder, vil varetage den praktiske håndtering af nedlukningen i samarbejde med direktionen.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at der er behov for en model, hvor Fredericia Kommune kan agere hurtigt og manøvredygtigt, når det kommer til lokale nedlukninger.  Det vurderes, at den mest hensigtsmæssige model er, at direktionen bemyndiges sammen med borgmesteren. I forbindelse med eventuelle nedlukninger vil der selvfølgelig være dialog med de respektive udvalgsformænd, og der vil gå kommunikation ud til det samlede byråd.

Indstillinger

 

Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende, at beslutningskompetencen til lokale nedlukninger delegeres til borgmesteren, 1. viceborgmesteren og direktionen i forening.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-04-2021

 

Anbefalet. Bemyndigelsen gælder frem til Byrådets møde den 28. juni 2021, hvor den skal behandles igen.

Beslutning i Byrådet den 19-04-2021

 

Godkendt som anbefalet af Økonomiudvalget.

Punkt 4 Brandingpuljen

Sagsresumé

 

På baggrund af den interne afdækning er der behov for en politisk stillingtagen til ’Brandingpuljen’ og praksis for tildeling af midler. Der er behov for afklaring af puljemidlernes formål, administration samt arbejdsgange både på kort og på lang sigt. Det er forvaltningens anbefaling, at puljen opretholdes, og at der på nuværende tidspunkt fastsættes kriterier for formål, administration og arbejdsgange, som kan drøftes i et mere langsigtet perspektiv i forbindelse med Budget 2022.

 

I 2021 foreslås, at puljen understøtter fire faste initiativer, og derudover har et fast beløb afsat, som giver mulighed for at ansøge om midler til branding af initiativer og events. Derudover anbefales, at beløbet til annoncering flyttes til budgetposten for annoncering.

 

Sagsbeskrivelse:

 

På baggrund af den interne afdækning er der behov for en politisk drøftelse af ’Brandingpuljen’ og praksis for tildeling af midler. Der er behov for afklaring af puljemidlernes formål, administration samt arbejdsgange.  Det er forvaltningens anbefaling, at puljen opretholdes, og at der på nuværende tidspunkt fastsættes kriterier for formål, administration og arbejdsgange, som kan drøftes i et mere langsigtet perspektiv i forbindelse med Budget 2022.

 

Der er i Budget 2021 afsat 1.454.000 kr. til Brandingpuljen. Puljen er oprindeligt etableret med henblik på at understøtte brandinginitiativer og bosætning.

 

På baggrund af de interne afdækninger er der behov for afklaring af følgende emner:

1)       Brandingpuljens formål

2)       Bevillingsmæssigt mandat til disponering over midler fra puljen, samt klarhed omkring overholdelse af proceduren for halvårlige orienteringer om forbrug af midler.

3)       Arbejdsgange omkring brug af midler

 

Brandingpuljens formål

Brandingpuljens formål har været at understøtte bosætning, og at Fredericia er og bliver et attraktivt og levende sted for eventuelle tilflyttere. Derudover har det været praksis, at midler fra puljen har været bragt i spil i forhold til forskellige arrangementer og events med henblik på at brande byen og understøtte profileringen af Fredericia, som en aktiv og driftig by.

Bosætning i Fredericia Kommune er fortsat et politisk prioriteret område.  Ligeledes fremhæves i budget 2021, at man ønsker at styrke Fredericias position, som stærk turismedestination. Grundet corona forventes flere at holde ferie i Danmark, og det fremhæves i den forbindelse, at der er behov for en offensiv indsats for at understøtte tiltrækning af endagsgæster og overnattende gæster. Samtidig fremhæves i Budget 2021, at ”forligspartierne deler erhvervets oplevelse af, at vi har et enormt – og uforløst potentiale i at udvikle og formidle vores styrkepositioner inden for oplevelsesturismen”.

 

På den baggrund anbefaler forvaltningen, at Brandingpuljen og formålet med puljen fastholdes.  Det foreslås konkret, at Brandingpuljens formål er, at:

  • Markere Fredericia som en attraktiv og levende by
  • Øge synligheden af tiltag og arrangementer
  • Understøtte events og oplevelser, der bidrager til at skabe profilering af byen.

 

Bevillingsmæssige kriterier, mandater samt arbejdsgange

I forhold til tildeling af beløb fra Brandingpuljen er borgmesteren, jf. Økonomiudvalgets delegationsplan af 13. juni 2016, bemyndiget til at tildele beløb under 50.000 kr. fra Brandingpuljen. Ansøgninger på under 50.000 kr. i 2021 vurderes af Direktionen og fremlægges efterfølgende for Borgmesteren. Beløb over 50.000 kr. skal godkendes i Byrådet med indstilling fra Økonomiudvalget. Økonomiudvalget skal have en afrapportering vedr. Brandingpuljen to gange årligt.

Denne bemyndigelse som fremgår af Økonomiudvalgets delegationsplan fastholdes i 2021, og foreslås drøftet i forbindelse med Budget 2022.

 

Det er forvaltningens anbefaling, at der gældende for 2021 sker en tildeling, som tager udgangspunkt i følgende tre punkter: 1) Faste initiativer 2) Puljer 3) Overførsel til annoncering.

 

1. Faste initiativer

Det anbefales, at der oprettes fire budgetposter, som faste årlige modtagere af Brandingpuljen. De fire budgetposter vil have til formål at understøtte eksisterende events. Det drejer sig om:

  • Lillebælt Halvmarathon: 120.000 kr. (Dette er en kontraktlig forpligtelse).

 

  • Sommerrock: 130.000 kr. (Sommerrock arrangeres af Fredericia Shopping).

 

  • Juleinitiativer: 250.000 kr. (Samarbejde med Fredericia Shopping, julemandens ankomst, reparation og transport julehuse, arrangementer. i rådhusforhallen, julefolder m.v.).

 

  • Krydstogtturisme: 350.000 kr. (Økonomiudvalget drøftede krydstogtsturisme på møde den 29. marts 2021 for 2021, men også fremadrettet. Økonomiudvalget blev på mødet præsenteret for et foreløbigt overslag over udgifter. Økonomien er siden mødet blevet yderligere afdækket. For at kunne dække alle udgifter forbundet med krydstogt foreslås det, at der afsættes 350.000 kr. til krydstogtsturisme under Brandingpuljen. Beløbet skal bl.a. gå til at finansiere anløb af krydstogtskibe, udgifter til marketing samt deltagelse i messer og konferencer, hvor Fredericia som krydstogtsdestination promoveres med henblik på at tiltrække krydstogtsskibe til Fredericia).  

 

 

Såfremt det besluttes at oprette disse fire faste budgetposter vil det betyde, at der allokeres 850.000 kr. til de ovenfor nævnte områder. Budgettet for ovenstående faste udgifter vil være kommunikationsafdelingens ansvar.

Det foreslås, at eventuelt uforbrugte midler ikke overføres automatisk. De faste overførsler bør genvurderes hvert 3. år.

 

2. Puljeansøgninger

Det har været kutyme de tidligere år, at en række indkomne ansøgninger er blevet dækket af Brandingpuljen. Det anbefales fortsat, at indkomne ansøgninger kan tildeles midler fra puljen. Dog lægges der op til, at der fastsættes kriterier for ansøgningerne (se bilag 1: Forslag til kriterier for Brandingpuljen). Formålet er, at det skal være muligt at tildele beløb fra puljen til brandingbaserede initiativer, som med fordel kan igangsættes eller understøttes med henblik på profilering Fredericia.

 

Der er tidligere bevilliget midler fra Brandingpuljen til f.eks.: Axeltorv, Madsby Pigecup, TSIF Pigestævne, Velkomst til værnepligtige, tilskud til mobiltribune, tilskud til kræmmermarked og Fredericia Art Festival.

 

Via puljen får byens erhvervsliv, foreninger eller andre aktører mulighed for at kunne ansøge om midler til støtte til arrangementer eller events, der understøtter brandingpuljens formål. Forvaltningen vil skulle afgøre om ansøgningerne ligger indenfor puljens formål samt indenfor de lovgivningsmæssige rammer for støtte.  Der vil være tale om tilskud i mindre portioner med henblik på at understøtte de mange gode initiativer, som kan have stor betydning for at brande Fredericia. Det anbefales, at der afsættes 364.000 kr. til dette formål.

Alle der modtager midler skal aflægge regnskab på de forbrugte midler og eventuelt uforbrugte midler skal tilbagebetales. Ansvaret for puljens administration foreslås også placeret hos Kommunikationsafdelingen. Alle ansøgninger uanset afslag eller tilsagn vil fremgå på halvårlige orienteringer til Økonomiudvalget.

 

3. Annoncering

Der er tidligere år årligt brugt 240.000 kr. på annonceringer via Brandingpuljen. Det foreslås, at dette beløb bliver i Brandingpuljen, men i stedet trækkes ud og sammentænkes med kommunens øvrige annonceringsudgifter. Annonceringsudgiften foreslås administreret af Kommunikationsafdelingen. .  Der er pr. 14. april 2021 forbrugt 80.000 kr. af Brandingpuljen til annoncering.

 

Ændringen betyder, at der i alt vil være 1.214.000 kr. i Brandingpuljen.

 

Økonomiske konsekvenser

Der er i Budget 2021 afsat 1.454.000 kr. til Brandingpuljen.

 

Der foreslås følgende ændringer:

-          At der afsættes 850.000 kr. til fire satsninger: Lillebælt Halvmarathon, Sommerrock, juleinitiativer samt krydstogt.

-          At der øremærkes 364.000 kr. til puljeansøgninger.

-          At 240.000 kr. flyttes permanent til annonceringsbudgettet.

 

Den samlede administration af Brandingpuljen foreslås administreret af kommunikationsafdelingen. Økonomiudvalget orienteres halvårligt omkring de fire satsninger samt puljeansøgninger.

 

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at der er behov for fire faste initiativer i form af Lillebælt Halvmaraton, Sommerrock, Jul og Krydstogt. Det er fire initiativer, der er med til at brande byen i et positivt lys og medvirker til, at mange har glæde af at være en del af Fredericia – og besøge Fredericia.

Det er forvaltningens vurdering, at der er behov for en større gennemsigtighed omkring muligheden for at komme i betragtning til Brandingpuljen. Det er vurderingen, at Fredericia har mange gode og vigtige initiativer. Der kan være nye og innovative tiltag, som ikke tidligere har haft kendskab til støttemuligheden, hvilket der bliver mulighed for via midlerne i Brandingpuljen.

Det er forvaltningens vurdering, at Brandingpuljen ikke skal indeholde midler til ren annoncering, og at det derfor er hensigtsmæssigt, at i alt 240.000 kr. overføres til kommunens budget til annoncering.

 

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende:

  1. Brandingpuljens formål og bevillingsmæssige kriterier for udbetalinger fra Brandingpuljen for 2021.
  2. Fordeling af midler for 2021.
  3. At midler til annoncering overgår til budget for annoncering.
  4. At administrationen af Brandingpuljen varetages af Kommunikationsafdelingen.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-04-2021

 

  1. Anbefalet med den ændring, at bosætning bliver det 5. faste indsatsområde under Brandingpuljen.
  2. Anbefalet med den ændring, at der afsættes 500.000 kr. øremærket til en markedsføringsindsats vedr. bosætning, som finansieres af puljen til efterregulering af pris- og lønfremskrivning.
  3. Anbefalet.
  4. Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 19-04-2021

 

 

  1. Godkendt som anbefalet af Økonomiudvalget.
  2. Godkendt som anbefalet af Økonomiudvalget.
  3. Godkendt.
  4. Godkendt.

Punkt 5 Byforum og aktiviteter

Sagsresumé

Byrådet besluttede i Budget 2020 at etablere Byforum med det formål at gøre en særlig indsats for at bevare og styrke livet i midtbyen i en tid med en stærkt stigende nethandel og hvor døende detailhandelsområder er en realitet flere steder. Der blev afsat en årlig pulje på 3,0 mio. kr. og opgaven blev forankret i Økonomiudvalget. Med Budget 2021 blev der afsat yderligere 2,0 kr. under Byforum.

 

På baggrund af de interne afdækninger foreslås Byforum nedlagt i sin nuværende form. Alle de opgaver, som Byforum bidrog til i 2020, fortsættes og løftes på anden vis.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede i Budget 2020 at etablere Byforum med det formål at gøre en særlig indsats for at bevare og styrke livet i midtbyen i en tid med en stærkt stigende nethandel og hvor døende detailhandelsområder er en realitet flere steder. Der blev afsat en årlig pulje på 3,0 mio. kr. på anlægskontoen forankret i Økonomiudvalget. Med Budget 2021 blev der afsat yderligere 2,0 kr. under Byforum på driftskontoen forankret i Økonomiudvalget.

 

Da coronaen ramte Danmark og dermed også Fredericia, blev Byforums formål udvidet til også at omfatte håndteringen af effekterne af corona i midtbyen. Det skete på et byrådsmøde i april 2020 i forbindelse med, at en række indsatser blev iværksat, og det blev besluttet at konvertere Byforum-midlerne fra anlæg til drift i 2020.

 

På baggrund af de interne afdækninger foreslås det, at Byforum nedlægges i sin nuværende form.

Byforums hovedformål om at gøre en særlig indsats for at bevare og styrke livet i midtbyen foreslås fremadrettet løftet i regi af Advisory Board for Strategisk Byudvikling forankret under By- og Planudvalget. Advisory boardet skal fungere som en rådgivende funktion. By- og Planudvalget får til opgave at nedsætte og sammensætte advisory boardet sammen med Kultur- og Idrætsudvalget, herunder at udarbejde kommissorium for advisory boardets arbejde. Advisory boardet skal bestå af relevant politisk repræsentation samt af aktører fra Fredericia. Advisory boardet skal endvidere tænkes ind i arbejdet med Bymidtestrategien, som forventes udarbejdet i 2021.

 

Aktiviteter, som Fredericia Sommerby og Juleby, vil også fortsætte, og vil som hidtil blive løst i et samspil mellem Fredericia Kommune, Business Fredericia, Fredericia Shopping og andre aktører.

 

Økonomiske konsekvenser

Med oprettelsen af Byforum blev der i Budget 2020 afsat en årlig pulje på 3,0 mio. kr. på anlægskontoen. Midlerne blev på byrådsmødet den 27. april 2020 konverteret fra anlæg til drift gældende for 2020. I forbindelse med budgetvedtagelsen af Budget 2021 er der indarbejdet en forskydning på 1,0 mio. kr., hvorfor der i 2021 er afsat 2,0 mio. kr. i puljen ”Gang i byen” og for 2022 er afsat 4,0 mio. kr.

 

Herudover blev der med Budget 2021 etableret en ”Midtbypulje”, hvor der blev afsat 2,0 mio. kr. årligt på driftskontoen. I forligsteksten til Budget 2021 fremgår, at puljen administreres af Byforum og skal sikre ”[…] udvikling af midtbyen. Midlerne afsættes til aktiviteter i midtbyen og administreres af Byforum.”

 

Grundet forskydningen i forbindelse med budgetvedtagelsen af Budget 2021 er den samlede økonomiske ramme for Byforum i 2021 således i alt 4,0 mio. kr., mens den for 2022 er på i alt 6,0 mio. kr. For 2023 og fremadrettet er den samlede økonomiske ramme 5,0 mio. kr. Tabellen nedenfor opsummerer den økonomiske ramme, der er afsat til Byforum i 2021 og fremadrettet.

 

Tabel 1: Økonomisk ramme i relation til Byforum

 

2021

2022

2023

”Gang i byen”-puljen (anlæg)

2,0*

4,0

3,0

Midtbypuljen (drift)

2,0

2,0

2,0

I alt

4,0 mio. kr.

6,0 mio. kr.

5,0 mio. kr.

*Grundet forskydning på 1,0 mio. kr. ifbm. budgetvedtagelsen af Budget 2021.

 

Det foreslås, at ”Gang i byen”-puljen fremadrettet forankres under By- og Planudvalget. Forbrug af midler fra puljen, som hidtil har været forankret under Økonomiudvalget, vil så fremadrettet skulle politisk godkendes i By- og Planudvalget, da der er tale om anlægsmidler.

 

Midtbypuljen (driftsmidler) forbliver forankret under Økonomiudvalget til aktiviteter som fx Sommerby.

 

Vurdering

På baggrund af de interne afdækninger vurderes det mest hensigtsmæssigt at nedlægge Byforum i sin nuværende form og løse opgaverne i et nyt og andet regi.

 

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende,

  1. At Byforum nedlægges i sin nuværende form.
  2. At der som et nyt rådgivende organ nedsættes et Advisory Board for Strategisk Byudvikling, som forankres under By- og Planudvalget.
  3. At By- og Planudvalget bemyndiges til at nedsætte og sammensætte advisory boardet sammen med Kultur- og Idrætsudvalget.
  4. At Byforums hovedformål om at gøre en særlig indsats for at bevare og styrke livet i midtbyen fremadrettet løftes i regi af dette advisory board.
  5. At de økonomiske justeringer beskrevet under Økonomiske konsekvenser godkendes.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-04-2021

  1. Anbefalet.
  2. Forkastet.
  3. Forkastet.
  4. Anbefalet med den ændring, at den strategiske midtbyudvikling forankres i Midtbystrategien under By- og Planudvalget.
  5. Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 19-04-2021

 

1, 4 og 5 godkendt som anbefalet af Økonomiudvalget.

Punkt 6 Organisering

Sagsresumé

 

Fredericia Kommune står midt i og over for store udviklingsopgaver og klimaprojekter, og der indstilles i sagen til en udvidelse af direktionen med en Direktør for Vækst, Teknik og Klima for at sikre den nødvendige strategiske og faglige viden i direktionen på dette område. Forslaget om oprettelse af direktørstillingen skal ses i sammenhæng med den samlede plan for ny organisering af Fredericia Kommune, som Byrådet blev orienteret om torsdag den 15. april 2021, og som vil blive sendt i høring fra den 21. april 2021.

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Fredericia Kommune står midt i og over for store udviklingsopgaver og klimaprojekter, som kræver strategisk retning og prioritering. Der er fortsat et stort fokus på udvikling, bl.a. med Kanalbyen, bosætning og Campus. Der mangler på nuværende tidspunkt kompetencer i direktionen på dette felt.

 

Der ses derfor at være et klart behov for, at også dette store fagområde er både fagligt og strategisk repræsenteret i direktionen. Samlet set vil en udvidelse af direktionen med en Direktør for Vækst, Teknik og Klima sikre den nødvendige strategiske og faglige viden i direktionen og samlet set vil Fredericia Kommune få en direktion med et bredt udviklingsfokus og et solidt kendskab til kernedriften.

 

Forslaget om oprettelse af denne direktørstilling skal ses i sammenhæng med den samlede plan for ny organisering af Fredericia Kommune, som Byrådet blev orienteret om torsdag den 15. april 2021, og som vil blive sendt i høring fra den 21. april 2021.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Budgettet til direktionen ligger på Økonomiudvalgets område, hvor også budget til administration er placeret. Økonomiudvalget kan, jf. rammestyringsreglerne, anvise finansieringen inden for udvalgets samlede ramme. 

 

En opnormering af direktionen med en Direktør for Vækst, Teknik og Klima vil kunne finansieres dels af budgetrammen for koncernområdet Teknik og Miljø med 0,250 mio. kr., dels ved nedlæggelse af vakante stillinger på Sundhed og Velfærdsinnovationsområdet med 0,8 mio. kr., som også ligger på Økonomiudvalgets område.

 

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

 

Forvaltningen anbefaler, at Økonomiudvalget indstiller til Byrådet at godkende,

  1. At der oprettes en direktørstilling på det tekniske område med titlen Direktør for Vækst, Teknik og Klima.
  2. At der omplaceres 0,8 mio. kr. fra Staben Sundhed og Velfærdsinnovation til Koncernområdet Teknik og Miljø.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-04-2021

 

Økonomiudvalget indstiller til Byrådet at godkende,

  1. At der oprettes en direktørstilling på det tekniske område med titlen Direktør for Vækst, Teknik og Klima.
  2. At der omplaceres 0,8 mio. kr. fra Staben Sundhed og Velfærdsinnovation til Koncernområdet Teknik og Miljø.

 

Beslutning i Byrådet den 19-04-2021

 

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 7 Konstituering

Sagsresumé

 

Hvis Byrådet beslutter at oprette en ny direktørstilling for Vækst, Teknik og Klima vurderes det hensigtsmæssigt og gavnligt allerede nu at konstituere i stillingen, og Byrådet forelægges en sag med forslag om konstituering af koncernchef René Olesen frem til endelig ansættelse af en Direktør for Vækst, Teknik og Klima.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Hvis Byrådet beslutter at oprette en ny direktørstilling for Vækst, Teknik og Klima vurderes det hensigtsmæssigt og gavnligt allerede nu at konstituere i stillingen, således at der sikres en holdbar organisering og håndtering på det øverste ledelsesniveau i tiden frem til besættelsen af stillingen. Herved sikres også, at de øvrige direktionsmedlemmer kan holde det nødvendige fokus på deres respektive områder, og at en samlet direktion kan understøtte organisationen i den opfølgning, der igangsættes i forlængelse af advokatundersøgelsen og de interne afdækninger.

 

Der vil være tale om en konstituering frem til endelig ansættelse af en Direktør for Vækst, Teknik og Klima, som tidligst forventes at kunne ske pr. 1. august 2021.

 

 

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af sag om oprettelse af direktørstilling, som behandles på samme møde.

 

Vurdering

 

Se sagsbeskrivelsen.

 

Indstillinger

 

Forvaltningen anbefaler, at Økonomiudvalget indstiller til Byrådet godkende, at koncernchef René Olesen konstitueres som Direktør for Vækst, Teknik og Klima frem til endelig ansættelse i stillingen.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-04-2021

 

Økonomiudvalget indstiller til Byrådet at godkende, at koncernchef René Olesen konstitueres som Direktør for Vækst, Teknik og Klima frem til endelig ansættelse i stillingen.

Beslutning i Byrådet den 19-04-2021

 

Godkendt.