Byrådet - 25-01-2021

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 25 januar, 2021 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 20 januar, 2021 - 21:45
Referat publiceret:
Onsdag, 27 januar, 2021 - 12:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Godkendt med tilføjelse af, at punkt 10 optages på dagsordenen.

 

Punkt 2 Veteran- og pårørendepolitik til godkendelse

Sagsresumé

 

Veteranudvalget indstiller Veteran- og pårørendepolitikken til godkendelse i byrådet. Man har i lighed med den nationale veteranpolitik valgt at inddrage øvrige emner i politikken, og har derfor arbejdet med hovedområderne:  anerkendelse, viden, pårørende, koordinering og udvikling af indsatser. Veteran- og pårørendepolitikken foreslås forankret i Social- og beskæftigelsesudvalget, hvor udvalget får til opgave at følge implementeringen og igangsætte en evaluering om to år.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I Budget 2020 blev det besluttet, at der skulle udarbejdes en veteran- og pårørendepolitik. Den 2. marts 2020 nedsatte byrådet et Veteranudvalg efter styrelseslovens § 17 stk. 4 med henblik på at synliggøre og styrke indsatsen for veteraner og pårørende bosiddende i Fredericia, og udvalget fik til opgave at udarbejde politikken.

 

Veteranudvalget har gennemført en inddragende proces med interne og lokale samarbejdspartnere og aktører, herunder lokale veteraner og pårørende med fokus på erfaringer med den nuværende veteranindsats samt forslag og ideer til indholdet i politikken. Politikken har tillige været i bred høring og høringssvarene er behandlet og indarbejdet i politikken.

 

Veteranudvalget har ydermere udarbejdet en kommunikationsplan samt et idekatalog, som er en opsamling af alle de idéer, der er fremkommet i processen. Dette overdrages til forvaltningen med henblik på videre behandling i forbindelse med implementeringen af politikken.

 

Veteranudvalget foreslår, at politikken evalueres og justeres efter to år, samt efterfølgende hvert fjerde år. Behovet for en snarlig revurdering skyldes, at den nationale veteranpolitik pt. er under revision, og at de aktuelle pandemirestriktioner har begrænset veteranudvalgets inddragende proces.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Udarbejdelse er sket inden for den afsatte ramme.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Veteranudvalget indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at

 

  1. Veteran- og pårørendepolitikken godkendes.
  2. Veteran- og pårørendepolitikken evalueres om to år af Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Anbefales.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Godkendt.

 

Punkt 3 Forældrebetaling af finanslovsmidler til bedre normeringer

Sagsresumé

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Tilførslen nødvendiggør en drøftelse af, hvorvidt man ønsker at opkræve forældrebetaling på baggrund af de tilførte statsmidler og dermed også opjustere de offentliggjorte takster for de kommunale og selvejende tilbud i kommunen.

 

Med sagen indstilles det, at det drøftes hvorvidt der skal opkræves forældrebetaling af statsmidlerne. Hvis dette ønskes, indstilles det reviderede takstblad vedlagt sagen som bilag godkendt.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Midlerne kan – modsat 2020 – indregnes i forældrebetalingstaksterne for de kommunale og selvejende pasningstilbud jf. §31, stk. 4 samt §32 i Dagtilbudsloven. Hvis man ønsker at opkræve forældrebetaling af tilførslen fra finansloven, forventes det, at kommunen kan opkræve yderligere 1,5 mio. kr. i forældrebetaling, der kan fordeles blandt de kommunale og selvejende institutioner. Om man ønsker at opkræve forældrebetaling af midlerne er suverænt en politisk beslutning og ikke fastlagt ved lov.

 

Da tilførslen som udgangspunkt – jf. gældende praksis for udregning af de kommunale takster – vil indgå i beregningsgrundlaget for forældrebetalingen på dagtilbudsområdet og dermed føre til en stigning i de ifm. budgetvedtagelsen offentliggjorte takster, er der behov for en drøftelse af ønsket om at genberegne taksterne som følge heraf. Det indstilles derfor med sagen, at det drøftes hvorvidt der skal opkræves forældrebetaling af statsmidlerne samt at, hvis dette ønskes, det reviderede takstblad vedlagt sagen som bilag godkendes.

Økonomiske konsekvenser

Hvis Byrådet ønsker at opkræve forældrebetaling af finanslovsmidlerne vil den månedlige takst stige som følge heraf. Dette vil forventeligt resultere i en forøgelse af det kommunale budget på 1,5 mio. kr. En tilsvarende sammenligning som ovenfor er nedfældet herunder.

 

Pasningsform

Godkendt takst pr. måned

Ny takst pr. måned

0-2 årige

 

47,5 timer

4.170 kr.

4.320 kr.

37 timer

3.180 kr.

3.300 kr.

30 timer

2.645 kr.

2.750 kr.

3-5 årige

47,5 timer

2.515 kr.

2.590 kr.

37 timer

1.925 kr.

1.985 kr.

30 timer

1.595 kr.

1.645 kr.

 

Vurdering

Børn og Unge vurderer ydermere, at de reviderede takster til kommunale og selvejende institutioner fra bilag 2 er udarbejdet efter gældende lovgivning, men at en ændring af de offentliggjorte takster til forældrebetaling fra Budget 2021 vil være uhensigtsmæssig.

Indstillinger

Børn og Unge og Økonomi og Personale indstiller, at:

  • Udvalget indgår i en drøftelse af, om der skal opkræves forældrebetaling af de tilførte finanslovsmidler og derfor øge taksterne på området
  • Udvalget – hvis den indstillede drøftelse overfor udmunder i et ønske om at opkræve forældrebetaling af finanslovsmidlerne – godkender det reviderede takstblad fra bilag 2 med øgede tilskud til private pasningsordninger og øgede takster til de kommunale og selvejende institutioner

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti anbefaler, at taksterne fastholdes på det nuværende niveau. Enhedslisten anbefaler, at taksterne stiger til de maksimale 25 %.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige godkender, at taksterne fastholdes på det nuværende niveau. Enhedslisten ønsker, at taksterne stiger til de maksimale 25 %.

 

Punkt 4 Nyt takstblad - Stigning i tilskud til private pasningsordninger

Sagsresumé

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Som følge af de tilførte statsmidler til bedre normeringer er der behov for at Byrådet godkender et revideret takstblad på dagtilbudsområdet. Med sagen indstilles det, at det reviderede takstblad (vedlagt sagen som bilag) med nye tilskud til private pasningsordninger godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Midlerne skal – modsat 2020 – indregnes i de kommunale tilskud til private institutioner jf. §36, stk. 2 i Dagtilbudsloven, og der er således behov for at Byrådet godkender et revideret takstblad på dagtilbudsområdet, hvor tilskuddene til de private pasningsordninger er opjusteret. De nye tilskud til de private pasningsordninger forventes at øge det samlede kommunale tilskud med ca. 1,0 mio. kr., som finansieres af de tilførte midler fra finansloven for 2021.

 

Med sagen indstilles det, at det reviderede takstblad med øgede tilskud til de private pasningsordninger godkendes.

Økonomiske konsekvenser

Som følge af de tilførte statsmidler fra finansloven for 2021 forventes det samlede tilskud til de private pasningsordninger at stige med ca. 1,0 mio. kr. Dette finansieres af finanslovsmidlerne og er således udgiftsneutralt for kommunen. Nedenfor er de nuværende, godkendte tilskud til de berørte private pasningsordninger sammenholdt med de nye tilskud, der indstilles godkendt med indeværende sag.

 

Pasningsform

Godkendt driftstilskud pr. år

Nyt driftstilskud pr. år

Privat institution, 0-2 år

106.814 kr.

109.478 kr.

Privat institution, 3-5 år

57.367 kr.

59.611 kr.

Privat pasning, 3-5 år

55.441 kr.

57.458 kr.

Pasning af egne børn, 3-5 år

62.833 kr.

65.119 kr.

 

Som følge af et lovgivningsmæssigt varsel for ændring af kommunale tilskud under Dagtilbudsloven, vil det reviderede driftstilskud tidligst blive udbetalt med månedstilskuddet for april måned. De private pasningsordninger vil blive kompenseret for det manglende tilskud fra årets første tre måneder igennem et forhøjet tilskud for april måned.

Vurdering

Det er Børn og Unges vurdering, at det vedhæftede takstblad med reviderede tilskud til de private pasningsordninger er udarbejdet i tråd med gældende lovgivning og dermed er et udtryk for den kommunale forpligtelse til at give tilskud til børn under den kommunale forsyning.

Indstillinger

Børn og Unge samt Økonomi og Personale indstiller, at:

  • Det reviderede takstblad med øgede tilskud til private pasningsordninger godkendes

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Godkendt.

 

Punkt 5 Forslag fra Nye Borgerlige om samarbejdet med Danske Bank

Sagsresumé

Nye Borgerlige har rettet henvendelse til Byrådet og stillet spørgsmål til hvorvidt kontrakten mellem Danske Bank og Fredericia Kommune kan bringes til ophør. Henvendelsen er gengivet som bilag på sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

I nedenstående sagsbeskrivelse beskrives forløbet op til indgåelse af kontrakt, dialog med Danske Bank samt markedsforhold for en fornyet kontraktindgåelse
 

Forløb op til indgåelse af kontrakt

Kontrakten med kommunens bankforbindelse Danske Bank udløb forår 2020, hvorfor der forinden blev igangsat en proces for nyt udbud. Udbuddet var af flere omgange drøftet i økonomiudvalget bl.a. med henblik på præcisering af, hvilke krav der skulle stilles til ny bankforbindelse.

 

I udbuddet blev der på baggrund heraf stillet krav om:

  • at en fremtidig bank skal være en SIFI-bank
  • at en fremtidig bank er forpligtet til at leve op til KL´s governanceprincipper for det tillidsfulde samarbejde mellem kommune og pengeinstitut.

 

Udbudsprocessen har undervejs været afbrudt, da det kunne konstateres, at interessen for at byde var for begrænset. En dialog med SIFI-bankerne viste, at en ændring af kommunens finansielle strategi, med udvidede muligheder for placering af overskydende likvide midler svarende til kassekredittens maksimum, ville gøre kommunen mere attraktiv. Dermed ville det være mere interessant for SIFI- bankerne at afgive tilbud, på trods af, at kontrakten stadig ikke af bankerne, ses som attraktiv.

 

Økonomiudvalget besluttede ændring af den finansielle strategi den 20. april 2020, hvorefter udbudsprocessen blev genoptaget og der blev modtaget bud fra 3 banker. Den 4. SIFI bank, ønskede ikke at byde. De indkommende tilbud blev vurderet på bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvoraf prisen blev vurderet på rentesatser og årligt fee, og kvaliteten på IT-system og arbejdsgang. Dertil var Fredericia Kommunes kravspecifikation, og kravene omkring KL’s governanceprincipper.

 

Bankerne scorede lige højt på de kvalitative krav.

 

Danske Bank afgav det mest fordelagtige tilbud for Fredericia Kommune vurderet på pris og kvalitet. Prisen fra Danske Bank var henholdsvis 1/2 delen og 1/3 del af de øvrige tilbud.

 

Dialog med Danske Bank

Hvidvaskningssagen, som har fokus på Danske Banks estiske filial har ført til sigtelser og oprydning i Danske Banks topledelse. Men der er endnu ikke endelig afgørelser.

 

Danske banks inkassosag har Banken redegjort for i en mail til BM den 9.9. (bilag på sagen). Der er senest i november fra TV2 og Berlingske sået tvivl om, hvorvidt banken har forsøgt at mørklægge sagen om den ulovlige opkrævning af gæld. Dette afviser banken dog.

 

Ønsker byrådet, inden en endelig beslutning om igangsætning af nyt udbud at gå i dialog med Danske Bank vedr. de sager, der har fundet sted, vil nedenstående kunne aftales:

  • Danske Bank bedes inden 1.2.21 sende en redegørelse til Fredericia Kommune om, hvordan de opfylder KL’s governanceprincipper.
  • Danske bank indbydes til møde med økonomiudvalget, hvor de eksisterende sager drøftes, og hvor der stilles skarpt på, hvorledes vi i vores kontrakt kan have tillid til Danske Bank som samarbejdspartner for Fredericia Kommune.
     

Der er indgået Kontrakt med Danske Bank for en 3 årig periode. Kontrakten kan af begge parter opsiges med 6 måneders varsel.

Økonomiske konsekvenser

Det kan med stor sandsynlighed forventes at kommende tilbud ved en fornyet konkurrence vil have en økonomisk negativ konsekvens for Fredericia Kommune.

Vurdering

Økonomi og Personale vurderer i forhold til et fornyet udbud:

 

4 SIFI banker har deltaget i tildeling af kontrakten i 2020. Det har vist sig, at kommuner med en økonomi som Fredericia ikke er særligt attraktive for bankerne, og det vurderes på baggrund af processen og dialogen i foråret 2020, at bankerne vil tage sig betalt med større gebyrer end tidligere år, hvis de vælger at byde på en aftale.

 

Der vil være risiko for at bankerne i nyt udbud slet ikke vælger at byde, særligt som følge af at kommunen vælger at opsige så kort inde i kontraktperioden. Alternativt kan kommunen risikere endnu højere priser end i sommeren 2020.

 

Hvis man ønsker at brede udbuddet ud, for at andre end de 4 SIFI banker kan byde ind, vil det kræve en ændring af den finansielle strategi. Forinden et sådan beslutning træffes, er det forvaltningens anbefaling, at der foretages en konkret vurdering af risikoen herved.

 

Kommende kontrakt skal indgås efter udbudslovens bestemmelser herom. Der kan evt. benyttes ekstern konsulent til at udbyde og kvalificere materialet. Set i lyset af den tidligere proces omkring udbud, vurderes det at der skal bruges 9 måneder på en ny udbudsproces og implementering af ny kontrakt. Det anbefales derfor ikke at opsige kontrakten med 6 måneders varsel, selvom dette fremgår af kontrakten
 

På baggrund af ovenstående kan Økonomi og Personale ikke anbefale opsige kontrakten og gå i et nyt udbud.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at kontrakten med Danske Bank fastholdes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Økonomiudvalget deler forvaltningens vurderinger og anbefaler indstillingen over for byrådet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Godkendt.

 

Punkt 6 Forslag fra Venstre til byrådet om analyse af Byggesagsafdelingen

Sagsresumé

 

Venstre ønsker nedenstående forslag behandlet af byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Forslag fra Venstre:

”Efter Fredericia Dagblads artikel d. 3. januar 2021, omkring kritikken af de lange sagsbehandlingstider, samt et stort antal henvendelser fra arkitekter, projektmagere, håndværksmestre og private, som deler opfattelsen af indholdet i artiklen, ønsker Venstre at der laves en uvildig dybdegående undersøgelse af Byggesagsafdelingen, hvor de involverede inddrages i en konstruktiv dialog, for at styrke og genskabe samarbejdet mellem kommunen og byggesagsansøgerne.

 

For Venstre er det afgørende at en sådan analyse igangsættes hurtigst muligt, således borgerne og virksomhederne i Fredericia får den mest effektive behandling af deres byggesag.

 

Endvidere er det afgørende for Venstre, at vigtige samarbejdspartnere som Business Fredericia inddrages i denne analyse.     

 

Analysen finansieres af bufferpuljen, med en samlet budgetramme på 400.000 kr.

 

Indstilling:

Byrådet beder By og Planudvalget udarbejde det endelige kommissorium for en analyse af byggesagsafdelingen, og herefter sikres analysen gennemført seneste med udgangen af 2. kvartal 2021.”

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller til drøftelse.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Sagen videresendes til byrådets behandling.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Byrådet sender sagen til behandling i By- og Planudvalget.

 

Punkt 7 Forslag fra Venstre til byrådet om styrkelse af lokaldemokratiet

Sagsresumé

 

Venstre ønsker forslag behandlet af byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Venstre ønsker følgende forslag behandlet af byrådet:

 

”For Venstre er det afgørende, at det lokale demokrati og dialogen med borgerne i Fredericia styrkes. Endvidere at lokaldemokratiet får de bedste forudsætninger for at udvikle sig, og at vi sikrer en så høj grad af borgerinddragelse som muligt.   

 

Byrådsmøderne og udvalgsmøderne er på mange måder et centrum for den politiske debat og netop disse møder ønsker Venstre at styrke.

 

Venstre foreslår:

  • at byrådsmøderne fremrykkes med start til kl. 19.00, så endnu flere borgere får mulighed for at deltage aktivt    
  • at spørgetiden genindføres
  • at muligheden for udvalgsforetræde styrkes og optimeres 
  • at der udvikles nogle forskellige muligheder/forslag til moderne og mere fleksible høringsprocesser, som udvalgene efterfølgende kan søge inspiration i og vælge imellem.

 

Indstilling

Byrådet bemyndiger Borger- og Demokratiudvalget til at arbejde med udviklingen af disse punkter og den efterfølgende implementeringen godkendes endeligt i byrådet senest 2. kvartal 2021.”

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller til drøftelse.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Byrådet sender sagen til behandling i Demokrati- og Borgerudvalget.

 

Punkt 8 Ny udpegning til Boligselskabet Futura

Sagsresumé

 

Da Kirsten Cordtz har meddelt, at hun ønsker at udtræde af bestyrelsen for Boligselskabet Futura skal byrådet udpege et nyt medlem.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Boligselskabet Futura har til formål at opføre, udleje, administrere, vedligeholde og modernisere kommunalt støttet boligbyggeri i overensstemmelse med reglerne i Lov om almene boliger m.v.

 

Organiseringen af Boligselskabet Futura:

Repræsentantskabet er Boligselskabet Futuras øverste myndighed, og består af 3-5 repræsentanter for hver af boligselskabets afdelinger. Desuden vælger repræsentantskabet en bestyrelse bestående af syv medlemmer, som varetager den daglige ledelse af boligselskabet. Fredericia Byråd kan udpege to medlemmer til bestyrelsen. Hvis kommunalbestyrelsen ikke ønsker at udpege to medlemmer, reduceres den samlede bestyrelse med disse to medlemmer. 

Der udpeges tillige suppleanter for medlemmerne af bestyrelsen.

Det bemærkes, at borgmesteren i den tilsynsførende kommune, udvalgsformanden for det udvalg, hvortil tilsynet er henlagt samt medarbejdere, der er beskæftiget med tilsynet ikke kan udpeges til bestyrelsen.

 

I forbindelse med konstitueringen i 2017 blev Kirsten Cordtz udpeget til at sidde i bestyrelsen med Mads Warming som suppleant. Da Kirsten Cordtz har meddelt, at hun ønsker at udtræde af bestyrelsen for Boligselskabet Futura skal byrådet udpege et nyt medlem.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller til byrådet at udpege ét nyt medlem til bestyrelsen for Boligselskabet Futura. Den udpegede behøver ikke være medlem af byrådet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Byrådet udpeger Henning Hartmeyer.

Punkt 9 Ny udpegning til Handicaprådet

Sagsresumé

 

Da Kirsten Cordtz har meddelt, at hun udtræder af Handicaprådet skal byrådet udpege et nyt medlem.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Kirsten Cordtz har meddelt, at hun udtræder af Handicaprådet. Byrådet skal derfor udpege et nyt medlem.

 

Handicaprådet rådgiver byrådet i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle lokalpolitiske spørgsmål, som har betydning for mennesker med handicap. Derudover kan handicaprådet tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til initiativer. Handicaprådet kan afgive en årlig beretning eller på anden måde give Byrådet en årlig orientering om rådets arbejde og virke.

 

Handicaprådet består af fem medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen udpeget efter indstilling fra De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI) og fem medlemmer udpeget af Byrådet.  Der udpeges en stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i rådets møder ved det ordinære medlems forfald og indtræder i rådet ved medlemmets udtræden.

 

De 5 medlemmer der udpeges af byrådet, skal være medlem af byrådet, ansat i kommunen, ansat i selvejende institutioner eller ansat hos andre private leverandører, som udfører relevante opgaver for kommunen.

 

Handicaprådet konstituerer sig selv med formand og næstformand.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller til byrådet at udpege ét nyt medlem til Handicaprådet.

Den der udpeges skal være medlem af byrådet, ansat i kommunen, ansat i selvejende institutioner eller ansat hos andre private leverandører, som udfører relevante opgaver for kommunen.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Byrådet udpeger Jan Filbært.

 

Punkt 10 Deltagelse i smitteopsporing

Sagsresumé

 

Styrelsen for patientsikkerhed har givet mulighed for at kommuner kan bistå i indsatsen omkring smitteopsporing. På den baggrund ønskes godkendelse af, at der indgås aftale med styrelsen for patientsikkerhed omkring smitteopsporing. Anmodningen om kommunernes bistand til smitteopsporingsopgaven er sendt ud via KL.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Kommunerne får mulighed for at indgå aftale med styrelsen for patientsikkerhed om at yde bistand til smitteopsporing samt bistå med rådgivning til smittede med Covid-19.  Formålet er at sikre hurtig og effektiv smitteopsporing med henblik på, at smittekæder brydes.

Aftalen indebærer, at kommunen bistår og bidrager til styrelsens opgave med at yde rådgivning til borgere om isolation og opsporing af nære kontakter, jf. Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Konkret betyder det, at kommunen foretager opsøgende rådgivning og vejledning til smittede borgere, hvor det ikke har været muligt for Styrelsen for Patientsikkerhed at opnå telefonisk kontakt med den pågældende indenfor 24 timer. Der er to typer samtaler med den smittede, hvor det kan være relevant, at kommunen bistår:

 

-          Den første samtale med den smittede med vejledning om isolation og identifikation af nære kontakter

-          Opfølgende isolationsopkald.

 

Kommunen er forpligtet til dagligt at fremsende dokumentation (f.eks. vedrørende symptomer, kontakt til nære kontakter m.v.) til styrelsen omkring smittede på individniveau.

 

Organisering af arbejdet vil ske i plejens administration.

 

Vedlagt til sagen er aftalen samt to relevante bekendtgørelser.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ekstra udgifter er omfattet af regeringens kompensationsordning ifm. Covid-19.

 

Vurdering

 

Det er forvaltningens vurdering, at kommunen ved at bistå styrelsen med opgaven, kan være med til at sikre, at smitteopsporingen sker hurtigt, at smittekæder bliver brudt, og at kommunens borgere bliver rådgivet og vejledt bedst muligt, hvis de skulle være så uheldige at blive udsat for smitte.

 

Indstillinger

 

Senior og Sundhed indstiller, at byrådet godkender, at Fredericia Kommune indgår aftale med styrelsen for Patientsikkerhed om deltagelse i smitteopsporingen.

 

Beslutning i Byrådet den 25-01-2021

Godkendt.