Byrådet - 27-06-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 27 juni, 2022 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 22 juni, 2022 - 14:11
Referat publiceret:
Mandag, 1 august, 2022 - 14:05

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: 1. budgetopfølgning 2022 - Fredericia Kommune

Sagsresumé

Der er foretaget 1. budgetopfølgning i 2022, som viser et forventet regnskab på serviceudgifter på 2.549,270 mio. kr., hvilket er 35,177 mio. kr. over Fredericia Kommunens aktuelle serviceramme for 2022. Direktionen har anmodet organisationen udvise økonomisk tilbageholdenhed.

 

Der søges om en række omplaceringer indenfor serviceudgifter og i mindre omfang mellem overførselsudgifter og serviceudgifter i 1. budgetopfølgning.  Disse er neutrale for kassen og er beskrevet i sagen.

 

På overførselsudgiftsområdet har der over en længere periode været faldende ledighed, hvilket afspejler sig i faldende udgifter på området. Der forventes en større midtvejsregulering i 2022, som forventes at modsvare mindreforbruget. Tallene kvalificeres hen imod 2. budgetopfølgning.

 

På overførselsudgifter er der herudover et lille mindreforbrug på -0,500 mio. kr., som kan henføres til færre borgere med merudgifter, som er direkte forbundet med et varigt fysisk og psykisk handicap.

 

På anlægsområdet er der behov for omplacering af budgetbeløb mellem projekter samt omplacering vedrørende delvis udligning af den negative anlægspulje på -20,000 mio. kr. i 2022. Herudover er der omplacering af budgetbeløb på anlæg bl.a. fremrykning af anlægstilskud vedrørende projekt udvikling af Fredericia Vold. Anlægsbevillinger justeres i konsekvens heraf jf. bilag.

 

Bruttoanlægsrammen overskrides med 134,277 mio. kr., som primært kan henføres til overførte budgetter fra 2021. Der er ingen sanktion på overskridelse af bruttoanlægsrammen ved regnskabsaflæggelsen for 2022.

 

På lånoptagelse søges om udskydning af lånoptagelse på 5,100 mio. kr. vedrørende udvikling af Sundhedshuset fra 2022 til 2023 i konsekvens af indarbejdet forskydning i udgifterne ifm. budgetlægningen.

 

På skatter og tilskud søges budgettet tilrettet med i alt 1,871 mio. kr., som vedrører øget udgift til kommunal medfinansiering af sundhedsudgifter samt forventet lavere afregning af skattesanktion for 2021 end budgetteret.

I forbindelse med budgetopfølgningen er der lavet en opfølgning på budgetforlig og indsatser i budgettet, status er vedlagt som bilag.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget får en samlet status på kommunens økonomi ved tre årlige budgetopfølgninger. Budgetopfølgningerne skaber samlet overblik over indmeldingerne fra fagudvalgene suppleret af en vurdering af den samlede økonomi for Fredericia Kommune.

 

Efter gennemgang i Økonomi- og Erhvervsudvalget fremsendes budgetopfølgningen til godkendelse i Byrådet.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med gældende lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler samt ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis forvaltningen ser behov for tilretning af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres indenfor fagudvalgenes eksisterende rammer.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser kommunens samlede serviceramme og bruttoanlægsramme samt det forventede regnskab for 2022. De positive afvigelser er udtryk for et pres på rammerne.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme 2022

Forventet
regnskab 2022

Afvigelse

Serviceudgifter - netto

2.514,093

2.549,270

35,177

Anlægsudgifter - brutto

219,983

354,260

134,277

 

I forbindelse med budgetlægningen udmeldes landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af servicerammen for kommunerne under ét vil betyde sanktioner - dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét.

 

I forbindelse med 1. budgetopfølgning giver de aktuelt indmeldte forventninger et pres på servicerammen på 35,177 mio. kr.  Dette skyldes overførte midler fra 2021 på 11,106 mio. kr. og de under vurderingsafsnittet beskrevne forventninger med i alt 23,579 mio. kr., hertil kommer i alt 0,118 mio. kr. som indgår 1. BO 2022 og godkendte tillægsbevillinger på 0,374 mio. kr. fra 3. budgetopfølgning 2021.

 

I forhold til anlægsrammen er der primært tale om konsekvensen af forskydning af projekter og dermed budgetmidler fra 2021.

 

Der indgår i 1. budgetopfølgning ikke nogen forventninger om forskydning af beløb fra 2022 til 2023.

 

Effekten af de stigende energipriser kan endnu ikke i stort omfang aflæses i forbruget i Fredericia Kommune. Der er derfor ikke indregnet prisstigninger for el og varme m.v. i 1. budgetopfølgning 2022. Udviklingen i udgifterne følges tæt frem imod 2. budgetopfølgning 2022 ligesom en eventuel kompensation i Økonomiaftalen som følge af løn- og prisudviklingen m.v. vil indgå ved 2. budgetopfølgning.

 

Der søges i 1. budgetopfølgning om en række omplaceringer af budgetbeløb mellem fagudvalgene samt udmøntning af centrale besparelsespuljer. Omplaceringerne er af mere teknisk karakter og er neutrale for kassen. De vedrører:

Omplacering i 2022:

  • Flytning af UU-midler fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget (overførselsudgifter) til Senior- og Socialudvalget (serviceudgifter) med 0,930 mio. kr.
  • Flytning af virksomhedsservice fra HK6 (serviceudgifter – Økonomi- og Erhvervsudvalget) til HK5 (overførselsudgifter – Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget) med netto 0,812 mio. kr. jf. revisionens anbefaling.
  • Fordeling af budgetter fra fleksjobpulje fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget til relevante fagudvalg med 0,162 mio. kr.
  • Krav om egenfinansiering af overførsler mellem årene fra 2021 flyttes fra Senior- og Socialudvalget (oprindeligt placeret) til Beskæftigelses- og Borgerservice, hvor opsparingen er placeret, med 0,702 mio. kr. 
  • Anlæg, omplacering af budget fra Signalanlæg på Vesterballevej til Asfalt med 0,595 mio. kr.
  • Anlæg, omplacering af budget fra Sikring af brobygværker til Vejafvanding med 1,000 mio. kr.
  • Anlæg, omplacering af budget fra Ndr. Kobbelvej gadelys og cykelsti til Vejudvidelse og cykelsti til Østerby med 3,500 mio. kr.
  • Anlæg, omplacering af budget fra Motorvejsramper nr. 59 til Asfalt med 2,088 mio. kr.
  • Anlæg, delvis udmøntning af negativ anlægspulje på -20,000 mio. kr. ved budgetreduktion på i alt 4,967 mio. kr. på følgende projekter, hvor der vurderes at være overskydende midler
    • Dronningepladsen, analyse af step 2, -0,250 mio. kr.
    • Støjdæmpende foranstaltninger, -0,500 mio. kr.
    • Pulje til gang i byen, -1,500 mio. kr.
    • Campus, -2,000 mio. kr.
    •  Nyt vagtplanssystem, -0,318 mio. kr. 
    • Byggemodning øst for Bredstrupvej, -0,247 mio. kr.
    • Fjordalléen – køb af jord, -0,152 mio. kr.
  • Anlæg, omplacering af budget vedrørende Brandsikkerhed Hybyhus, fejlagtigt placeret på boligdel (udenfor buttoanlægsrammen) flyttes til servicedelen (indenfor buttoanlægsrammen) med 2,500 mio. kr.

 

Herudover er der på serviceudgifter indregnet finansiering fra bufferpuljen af merudgifter på Senior- og Socialudvalget med -7,700 mio. kr. i 2022. Dette er godkendt på sag behandlet i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22. april 2022, pkt. 7. I sagen fremgår, at omplaceringen videresendes til godkendelse i Byrådet, hvorfor den indgår i indstillingen i nærværende sag.
 

Omplacering i 2022 og teknisk tilretning 2023-2026

  • Omplacering af midler til sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget til Økonomi- og Erhvervsudvalget med 1,500 mio. kr.
  • Omplacering af administrative budgetter til aktiviteter og personale mellem fagudvalg i øvrigt med i alt 2,053 mio. kr.
  • Fordeling af særpulje OK21/22 med 1,977 mio. kr. fra Økonomi- og Erhvervsudvalget til relevante fagudvalg.
  • Resterende tilpasninger jf. styrelsesvedtægten, flytning af gasværksgrunden drift fra Børne- og Skoleudvalget til Teknisk Udvalg med 0,346 mio. kr.
  • Flytning af Socialtandpleje fra Børne- og Skoleudvalget til Senior- og Socialudvalget med 0,579 mio. kr.
  • Udmøntning af central pulje for budgetteret indkøbsbesparelse udmøntes fra Økonomi- og Erhvervsudvalget til relevante fagudvalg med 2,000 mio. kr.
  • Udmøntning af central pulje for budgetteret besparelse for kørsel til lav takst udmøntes fra Økonomi- og Erhvervsudvalget til relevante fagudvalg med 1,300 mio. kr.
  • Budgettilpasning fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget til Unge- og Uddannelsesudvalget på overførselsudgifter med 1,475 mio. kr. (Resterende tilpasning jf. ny styrelsesvedtægt)

 

 

Der søges herudover om tillægsbevillinger i 1. budgetopfølgning med en samlet kassevirkning på -0,029 mio. kr. i 2022:

  • Skatter og tilskud, lavere afregning af skattesanktion for 2021 end budgetteret, -0,558 mio. kr.
  • Skatter og tilskud, forventet efterregulering af kommunal medfinansiering af sundhedsudgifter, merudgift 2,429 mio. kr.
  • Vedrørende projekt udvikling af Fredericia Voldanlæg, er der et ønske fra Fonden om, at projektet gennemføres og dermed Fondens midler bruges hurtigere. I konsekvens heraf ønskes der fremrykket budgetteret tilskud fra 2024 til 2022 med 7,000 mio. kr. Samtidig søges om teknisk tilretning i forbindelse med budgetlægningen for 2023-2026, hvor der udover ovennævnte fremrykning af tilskud søges om fremrykning af udgifter på 14,000 mio. kr. og indtægter på 2,500 mio. kr. i tilskud fra 2024 til 2023.
  • Lånoptagelse, i konsekvens af forskydning af Klimaskærm på Sundhedshuset, vedtaget i forbindelse med budgetlægningen, blev lånoptagelsen fejlagtigt ikke tilrettet i konsekvens heraf. Der ønskes rykket 5,100 mio. kr. i lånoptagelse fra 2022 til 2023. Der søges ligeledes om fremrykning af lånoptagelse på 10,147 mio. kr. fra 2024 til 2023 vedrørende klimaskærm Sundhedshuset som teknisk tilretning i forbindelse med budgetlægningen 2023-2026.

 

Hvis 1. budgetopfølgning godkendes med de ovenfor beskrevne omplaceringer og budgetjusteringer vil Fredericia Kommunes økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget 2022

Forventet regnskab 2022

Afvigelse ift.      korrigeret budget 2022

Resultat i alt

-46,664

86,232

109,311

23,079

Skatter og generelle tilskud

-3.949,910

-3.948,039

-3.948,039

0,000

Serviceudgifter

2.514,093

2.525,691

2.549,270

23,579

Øvrige udgifter

1.178,385

1.180,068

1.179,568

-0,500

Renter

-4,404

-4,404

-4,404

0,000

Anlæg

182,562

274,321

274,321

0,000

Jordforsyning/Danmark C

-40,306

-12,683

-12,683

0,000

Brugerfinansieret

5,454

12,973

12,973

0,000

Låneoptagelse

-43,444

-61,525

-61,525

0,000

Afdrag på lån

105,786

105,786

105,786

0,000

Øvrige finansforskydninger

5,120

14,044

14,044

0,000

-=mindreforbrug/merindtægt    +=merforbrug/mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Hvis indstillingen godkendes vil der være et forventet merforbrug på 23,579 mio. kr. i forhold til korrigeret budget. Det forventede merforbrug er udtryk for et pres på kommunens serviceudgifter, som forvaltningen arbejder på at nedbringe og holde indenfor de respektive fagudvalgs rammer.

Det forventede merforbrug for de enkelte fagudvalg kan specificeres således:

  • Klima-, Energi- og Miljøudvalget, forventet mindreudgift -1,000 mio. kr.
    • Rottebekæmpelse, forventet mindreforbrug -1,000 mio. kr.

 

  • Teknisk Udvalg, forventet merudgift 5,400 mio. kr.
    • Ejendomsdrift rådhuset, øget aktivitet på Bülows m.v. i alt merudgift 1,700 mio. kr.
    • Kloge m² - ikke realiserbar budgetteret besparelse, 3,700 mio. kr.

 

  • Børne- og Skoleudvalget, forventet merudgift 5,500 mio. kr.
    • Dagtilbud, skoler og fritid merudgifter til COVID-19 pode opgave, fastholdelse af varme hænder og grundnormering i små institutioner, forventet merudgift i alt 2,500 mio. kr.
    • Dagtilbud, skoler og fritid, nedsættelse af budgetværn mod merudgift ved elevtalsusikkerhed, forventet mindre udgift -2,000 mio. kr.
    • Familie- og børnesundhed, flere dyre enkeltsager vedr. handicappede børn på døgninstitution, forventet merudgift 5,000 mio. kr.

 

  • Kultur- og Idrætsudvalget, forventet mindreudgift -0,350 mio. kr.
    • Tilskud, forskydning i udbetaling af tilskud, mindreudgift -0,750 mio. kr.
    • Madsbyparken, merforbrug/mistede indtægter grundet nedlukning i 1. kvartal (COVID-19), forventet merudgift 0,400 mio. kr.

 

  • Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, forventet mindreudgift -1,643 mio. kr.
    • Flexjob, lav ledighed blandt fleksjobbere gør det vanskeligt at ansætte i kommunen, forventet mindreudgift -1,605 mio. kr.
    • Refusion for 2021 er bogført i 2022, forventet merindtægt -0,252 mio. kr.
    • Stigning i Ukrainske flygtninge påvirker boliger til midlertidig omplacering af flygtninge, forventet merudgift 0,214 mio. kr.

 

  • Senior- og Socialudvalget, merudgift 9,366 mio. kr.
    • Senior og Sundhed, AUB-refusion vedr. elever for 2021 er gået ind i 2022, forventet merindtægt -1,400 mio. kr.
    • Visitationen, Fritvalgs-rammen mindre træk, forventet mindreforbrug -2,200 mio. kr.
    • Visitationen, Madleverandører, forventet mindreforbrug -0,800 mio. kr.
    • Klippekort, flere borgere på den del, der er under udfasning, merudgift 0,120 mio. kr.
    • Plejen inde, merudgifter til løn på Stævnhøj (der arbejdes med handleplaner, forventes ikke varigt), forventet merudgift 1,500 mio. kr.
    • Plejen inde, ny indkøbsaftale og dyrere råvarer, forventet merforbrug 0,700 mio. kr. 
    • Plejen ude, hjemmehjælp, uddelegeret sygepleje og rehabilitering (der arbejdes med handleplaner og merforbruget forventes ikke varigt), forventet merudgift 6,191 mio. kr.
    • Overførsel mellem årene gæld fra år 2021, forventet merudgift 2,244 mio. kr.
    • Sygepleje, sygeplejeklinik, hverdagsrehabilitering og sygeplejeartikler samt vaskeriet, i alt forventet mindreforbrug -0,506 mio. kr.
    • Hjælpemidler og Kommunikation, forventede merudgifter til løn 0,440 mio. kr.
    • Træning og forebyggelse, vederlagsfri fysioterapi, mindreforbrug -1,050 mio. kr.
    • Kørsel af borgere, merudgifter grundet flytning af træning og forebyggelse, forventet merudgift 0,500 mio. kr.
    • Udgifter til HUR-maskine og ekstern specialiseret rehabilitering, forventet merforbrug 0,550 mio. kr.
    • Kommunens egne enheder, merudgifter til Kobbelgården 1 og 3 og merforbrug på ekstern ambulant stofbehandling øget tilgang finansieret af færre udgifter til administration, drift, bygninger og grunde samt merindtægter mellemkommunale borgere ved Kompetencecentret for døve og døvblinde, netto forventet mindreudgift -1,229 mio. kr.
    • Myndighed, øget tilgang mellemkommunal STU, forventet merudgift 0,600 mio. kr. 
    • Myndighed, øget tilgang til eksterne botilbud, forventet merforbrug 3,500 mio. kr.
    • Myndighed, øget tilgang til forsorgshjem, forventet merforbrug 0,380 mio. kr.
    • Myndighed, færre borgere i efterværen, forventet mindreforbrug -0,300
    • Myndighed, manglende finansiering af gæld overført fra 2021, forventet merudgift 0,596 mio kr.
    • Færre udgifter til objektiv finansiering Kofoedsminde samt merindtægter på dagtilbud, i alt forventet mindreudgift/merindtægt -0,470 mio. kr.

 

  • Unge- og Uddannelsesudvalget – ingen afvigelser indmeldt

 

  • Bosætnings- og Turismeudvalget – ingen afvigelser indmeldt

 

  • Økonomi- og Erhvervsudvalget, merudgift 6,306 mio. kr.
    • Visit Fredericia, forventede øgede udgifter 0,115 mio. kr.
    • Advokatbistand, forventede øgede udgifter 1,500 mio. kr.
    • Folkeafstemning, ikke budgetteret 1,000 mio. kr.
    • Arbejdsskadeerstatninger, forventede øgede udgifter 5,000 mio. kr.
    • Implementering af monopolbrud samt mindre justeringer, forventet mindreudgift i alt   -0,532 mio. kr.
    • Nyt ESDH-system inkl. konvertering af data fra nuværende to systemer, uddannelse og god journaliseringsskik, forventet merudgift 1,600 mio. kr.
    • Bufferpulje nulstilling af restbudget efter finansiering af 7,700 mio. kr. på det specialiserede socialområde, -2,377 mio. kr.

Udfordringen på Arbejdsskadeerstatninger kan udover et øget antal erstatningssager bl.a. også henføres til ekstraudgifter i forbindelse med COVID-19 både vedrørende sygdom og vaccination. Det er forventningen, at der i forbindelse med Økonomiaftalen vil ske en hel eller delvis kompensation til kommunerne for de ekstra udgifter relateret til COVID-19.

 

I forbindelse med anskaffelse af nyt ESDH-system forventes også øgede udgifter i de efterfølgende år i den 10-årige kontraktperiode. Forventningen er 2,955 mio. kr. i 2023, hvorefter der i perioden 2024-2031 forventes en årlig merudgift på 0,370 mio. kr., og i 2032 en merudgift på 0,735 mio. kr. Tallene kvalificeres frem mod 2. budgetopfølgning.

De indmeldte forventninger er et udtryk for, at der på nogle udvalgsområder er udfordringer i forhold til overholdelse af udvalgets budgetramme. I det indmeldte forventede regnskab indgår 11,106 mio. kr. overført fra 2021, men der indgår i 1. budgetopfølgning ikke nogen forventninger om overførsel af midler fra 2022 til 2023.

 

Direktionen har bedt organisationen om at udvise økonomisk tilbageholdenhed på områder og aktiviteter, hvor det påvirker serviceniveauet i mindst mulig grad. Derudover har direktionen på de udvalg, hvor budgetrammen er udfordret, ligeledes igangsat et arbejde med at finde kompenserende besparelser indenfor det enkelte fagudvalgsramme, samt vurdere på forventet overførsel af budgetbeløb til 2023 frem mod 2. budgetopfølgning.

 

Udover de indrapporterede forventninger til regnskabsresultatet pågår der i øjeblikket en genberegning af dagtilbudstaksterne for 2022. Dette forventes at resultere i tilbagebetalinger, som indregnes i 2. budgetopfølgning.

 

Der skal gøres opmærksom på, at tilbagebetalinger i 2022 belaster servicerammen, som på den baggrund kommer under yderligere pres. Det vil i forbindelse med 2. budgetopfølgning blive vurderet, hvorvidt der er behov for iværksættelse af udgiftsreducerende foranstaltninger i 2022 med henblik på at sikre budgetoverholdelse.

 

I forbindelse med 1. budgetopfølgning er der foretaget en opfølgning på budgetforlig og indsatser i budget 2022, som er vedlagt som bilag.

 

ØVRIGE UDGIFTER

Der har over en længere periode været faldende ledighed, hvilket medfører lavere udgifter til overførselsudgifter end budgetteret i 2022. Dog forventes på samme baggrund en større midtvejsregulering i 2022, som umiddelbart skønnes at ligge nogenlunde på niveau med de lavere udgifter i Fredericia Kommune. Tallene bliver kvalificeret frem mod 2. budgetopfølgning.

 

På overførselsudgifter er der ligeledes et forventet mindreforbrug på -0,500 mio. kr., som kan henføres til færre borgere med merudgifter, som er direkte forbundet med et varigt fysisk og psykisk handicap.

 

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Der er ikke indmeldt behov for justering af budgetbeløb, men der søges om anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb på projekter vedrørende ”Etablering af omlastestation” med 4,000 mio. kr. og ”Etablering af stål hal” med 3,000 mio. kr.   -  indgår i bilag med justering af anlægsbevillinger.

 

ANLÆG INKL. JORDFORSYNING OG DANMARK C

Der i budgetopfølgningen indarbejdet en delvis udmøntning af den negative anlægspulje på -20,000 mio. kr. pulje med nedskrivning på 4,967 mio. kr. Forslag til håndtering af den resterende del af den negative pulje på anlæg forventes at indgå i 2. budgetopfølgning.

 

Udover de skitserede ønskede omplaceringer mellem anlægsprojekter og nedskrivning af den negative anlægspulje er der ikke indmeldt yderligere forventninger til afvigelser i forhold til korrigeret budget.

 

Det indstilles, at anlægsbevillinger justeres i overensstemmelse med de ønskede omplaceringer mellem anlægsprojekter og nedskrevne anlægsprojekter. Endvidere er der behov for justering af manglende anlægsbevilling på projekt Cykelsti Kolding Landevej til Skærbæk med 7,027 mio. kr. Samlede behov for justeringer af anlægsbevillinger fremgår af vedlagte bilag.

 

Det forventes herudover, at der ved 2. budgetopfølgning vil indgå forventning om behov for forskydning i gennemførelsen af en række anlægsbudgetter i et vist omfang.

 

ALLE ØVRIGE UDGIFTSOMRÅDER

På skatter, tilskud, renter, brugerfinansieret område, lånoptagelse, afdrag på lån og øvrige finansforskydninger er der p.t. ikke forventninger til afvigelser i forhold til korrigeret budget efter indarbejdelse af beskrevne budgetjusteringer i sagen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren og fagudvalgene indstiller, at Byrådet:

  1. Godkender 1. budgetopfølgning 2022 med de beskrevne omplaceringer og tillægsbevillinger.
  2. Godkender omplacering af 7,700 mio. kr. fra bufferpuljen til finansiering af merudgifter på det specialiserede socialområde jfr. beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22. april 2022, pkt. 7.
  3. Godkender justeringer af anlægsbevillinger iht. vedlagte bilag
  4. Godkender teknisk tilretning af budget 2023-2026 (samlet set neutralt for kassen) vedrørende:
    1. Omplacering af midler vedrørende aktiviteterne på drift og anlæg, som er beskrevet under økonomiske konsekvenser.
    2. Udvikling af Fredericia Vold, nedskrivning af tilskud i 2024 med 7,000 mio. kr. samt fremrykning af 14,000 mio. kr. på udgiftssiden og 2,500 mio. kr. på indtægtssiden fra 2024 til 2023.
    3. Lånoptagelse vedrørende klimaskærm Sundhedshuset med overførsel af 5,100 mio. kr. fra 2022 til 2023 og 10,147 mio. kr. fra 2024 til 2023.
  5. Tager opfølgning på budgetforlig 2022 til efterretning.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

1.

Det Konservative Folkeparti stillede følgende ændringsforslag til indstillingspunkt nr. 1:

” At der omgående indføres et fleksibelt ansættelsesstop på nyoprettede administrative stillinger. At der ved genbesættelser bliver foretaget en kritisk vurdering af behovet, og undersøges om der kan findes alternative løsninger. Kompetencen for vurdering af genbesættelser ligger hos fagcheferne. Der vil stadig kunne oprettes nye stillinger, men disse skal godkendes af Økonomi- og Erhvervsudvalget først. Direktionen anmodes om fortsat at overveje udgiftsbegrænsende tiltag”.

 

Et enstemmigt Økonomi- og Erhvervsudvalg anbefaler Byrådet at godkende 1. budgetopfølgning 2022 med de beskrevne omplaceringer og tillægsbevillinger med den tilføjelse, at der omgående indføres et fleksibelt ansættelsesstop på nyoprettede administrative stillinger. At der ved genbesættelser bliver foretaget en kritisk vurdering af behovet, og undersøges om der kan findes alternative løsninger. Kompetencen for vurdering af genbesættelser ligger hos fagcheferne. Der vil stadig kunne oprettes nye stillinger, men disse skal godkendes af Økonomi- og Erhvervsudvalget først. Direktionen anmodes om fortsat at overveje udgiftsbegrænsende tiltag.

 

2.

Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten stemte for.

Imod stemte Venstre og Det Konservative Folkeparti.

 

3.

Anbefalet.

 

4.

Anbefalet.

 

5.

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

1 Godkendt.

Nye Borgerlige undlod at stemme.

 

2 Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF stemte for.

Imod stemte Venstre og Det Konservative Folkeparti.

Nye Borgerlige undlod at stemme.

 

3 Godkendt.

Nye Borgerlige undlod at stemme.

 

4 Godkendt.

Nye Borgerlige undlod at stemme.

 

5 Taget til efterretning.

Nye Borgerlige undlod at stemme.

Punkt 3 Beslutningssag: Revisionsberetning regnskab 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget revisionsberetning for 2021 fra revisionen. Revisionens beretning med kommentarer er vedlagt som bilag.

 

Revisionen har ikke givet anledning til regnskabsbemærkninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har modtaget revisionsberetning med bilag vedrørende årsregnskabet for 2021 fra kommunens revisionsselskab PWC. Revisionen har ikke givet anledning til regnskabsbemærkninger.
 

Det kan oplyses, at der i 2021 er arbejdet med anbefalinger fra Revisionens og den interne afdæknings anbefalinger fra beretningen sidste år, bl.a.:

-          At regler for udførelse og dokumentation af ledelsestilsynet er indskærpet generelt, og at der foretages central opfølgning på, at ledelsestilsynet gennemføres, herunder at det udføres i overensstemmelse med kommunens principper for økonomistyring.

-          At kommunen udarbejder forretningsgange, der skal medvirke til, at beslutninger om bevillinger og udgifter dokumenteres, hvor dette vurderes relevant, og at der sikres en ensartet arkiveringspraksis heraf.

 

Revisionen konkluderer, at årsregnskabet er udarbejdet i overensstemmelse med bekendtgørelse om kommuners budget og regnskabsvæsen, revision mv.

 

De modtagne dokumenter i form af revisionsberetning m.v. er lagt på sagen og er desuden, i henhold til styrelseslovens bestemmelser, ligeledes blevet udsendt via mail til Byrådet den 10. juni 2022.

 

Ved Byrådets godkendelse af revisionens beretning sker tillige den endelige godkendelse af kommunens årsregnskab, jævnfør styrelseslovens §45 stk. 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet:

  1. At revisionens beretning med tilhørende bilag for 2021 godkendes
  2. At kommunens årsregnskab for 2021 godkendes endeligt.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

1-2 Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

1-2 Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: TrekantBrand - Regnskab 2021

Sagsresumé

I henhold til selskabets vedtægter skal regnskab 2021 for TrekantBrand fremsendes til godkendelse i kommunalbestyrelserne i de 5 ejerkommuner.

 

Regnskabet er godkendt af Beredskabskommissionen og fremsendt til kommunerne til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Regnskabet for TrekantBrand er opdelt i beredskabsopgaven og sideaktiviteter, der løses for de enkelte ejerkommuner.

 

Regnskabet viser følgende resultat:

Alle beløb i mio. kr.

Regnskab 2021

Beredskabsopgaven

3,945

Sideaktiviteter

0,000

Samlet resultat

3,945

+ = overskud  /  - = underskud

 

Året resultat for Trekant Brand Beredskabsdelen henføres til egenkapitalen. Egenkapitalen er nu reetableret som TrekantBrand blev pålagt i forrige valgperiode. Ultimo 2021 er egenkapitalen på 2,604 mio. kr.

 

Årets resultat på beredskabsopgaven skyldes primært, at Trekant Brand har genereret 1,900 mio. kr. mere i øvrige indtægter, end selskabet gjorde i 2020. Dertil kommer mindreforbrug på flere områder.

 

På udgiftssiden er det primært mindreforbrug på ejendomsdrift og driftsmateriel, som bidrager til det positive resultat. Derudover, er der også et mindreforbrug på uddannelse, som skyldes nedlukning pga. Covid-19.

 

Et lavt aktivitetsniveau samt fravær af store og langvarige hændelser har givet gode betingelser. Udskillelsen af Vejle Kommune har dog trukket i den modsatte retning.

 

Sideaktiviteter giver igen i 2021 et mindreforbrug, primært grundet bus/kørselskontor. Der er blevet kørt mange kilometer i 2021. Der følges i 2022 op på, om der køres ligeså mange kilometer som i 2021. TrekantBrand er i dialog med ejerkommunerne om nedsættelse af taksten – Se nedenstående tabel for uddybning.

 

Regnskabet for Fredericia kommunes andel af sideaktiviteter viser følgende:

Alle beløb i mio. kr.

Budget 2021

Regnskab 2021

Afvigelse

Vagtcentral

-0,030

0,044

0,074

Sikkerhedsvagter

0,000

-0,220

-0,220

Låse, nødkald og video

0,063

0,175

0,112

Kørselskontor

-0,038

1,693

1,731

Autoværksted

0,080

-0,166

-0,246

Buskørsel

-0,007

0,175

0,182

Responce

-0,062

-0,191

-0,129

Samlet resultat

0,006

1,510

1,504

+ = overskud  /  - = underskud

 

Årsregnskab 2021 og revisionsberetning 2021, samt Beredskabskomissionens indstilling til godkendelse i kommunalbestyrelserne er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet:

  1. At årsregnskab 2021 for TrekantBrand inkl. revisionsberetning for 2021 godkendes.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 5 Beslutningssag: TrekantBrand - Budget 2023 samt overslagsår

Sagsresumé

TrekantBrand udarbejder jf. vedtægterne hvert år et budget for det kommende år og 3 budgetoverslagsår på beredskabsopgaverne til godkendelse i kommunalbestyrelserne i de 5 ejerkommuner. Der indgår ligeledes budget for sideaktiviteterne.

 

Kommunalbestyrelsen skal hermed behandle det fremsendte budgetforslag for 2023-2026.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Ifølge vedtægterne skal TrekantBrand hvert år inden den 1. juli udarbejde et budget for det kommende år. Budgettet skal være opdelt i beredskabsopgaven og sideaktiviteter. Budgettet skal tillige indeholde 3 budgetoverslagsår på beredskabsopgaven.

 

Fredericia Kommune har modtaget budgetmateriale for 2023-2026, der viser følgende hovedtal:

 

Mio. kr.

2022

2023

2024

2025

Beredskabsopgaven

    Udgifter

     Indtægter

0,000

91,286

-91,286

0,000

90,920

-90,920

0,000

90,556

-90,556

0,000

90,194

-90,194

Sideaktiviteter

     Udgifter

     Indtægter

0,000

34,765

-34,765

0,000

34,765

-34,765

0,000

34,765

-34,765

0,000

34,765

-34,765

 

Budgetforslaget er vedlagt som bilag.

 

Budgettet er jf. TrekantBrand opstillet på baggrund af det udarbejdede notat om TrekantBrands økonomi.

 

Budgetforslaget er indstillet af bestyrelsen og godkendt af Beredskabskomissionen med fremsendelse til behandling i kommunalbestyrelserne i de 5 ejerkommuner. Sagsfremstilling til beredskabskommissionen er vedlagt som bilag.

 

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommunens driftsbidrag til TrekantBrand er beregnet efter den gældende  fordelingsnøgle som er driftsbidrag pr. indbygger. Nøglen blev godkendt i forbindelse med budget 2022 i de 5 ejerkommuner.

 

Fredericia Kommunes nuværende budget til beredskabsopgaven, nyt driftsbidrag, nye aconto beløb til sideaktiviteter og behov for justering af budgettet kan opgøres således:

 

Mio. kr.

2023

2024

20245

2026

Eksisterende budget

15,462

15,389

15,315

15,315

Nyt driftsbidrag

14,872

14,798

14,724

14,65

Aconto sideaktiviteter

0,700

0,700

0,700

0,700

Budgetjustering

0,110

0,109

0,109

0,035

 

Budgetjusteringen, som udgør en merudgift pr. år på ca. 0,1 mio. kr. ønskes indarbejdet i basisbudgettet.

Vurdering

Det vurderes, at budgetforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med bestemmelserne i vedtægterne.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet:

  1. At godkende budget 2023-2026 for Trekant Brand.
  2. At godkende teknisk tilretning af basisbudget 2023-2026.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

1-2 Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

1-2 Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: DANSK MUSICAL - ansøgning om underskudsgaranti til Dansk Musical Festival 2022

Sagsresumé

Dansk Musical Festival er et nyt event, som afholdes første gang den 13. august 2022 i Fredericia. Foreningen bag festivalen ’DANSK MUSICAL’ ansøger om 100.000 kr. i underskudsgaranti.

 

Sagsbeskrivelse:

Dansk Musical Festival er et nyt event, som afholdes første gang den 13. august 2022 i Fredericia. Festivalen henvender sig til alle, som beskæftiger sig professionelt med musical, men festivalen vil også være åben for offentligheden. Programmet byder på talks, debatter, små performances og vil også præsentere helt nye værker skabt på opfordring af festivalen. Målet med festivalen er at afsøge, forstærke og udfordre rammerne for musical og dermed skabe inspiration og udvikling af musicalen i Danmark. Programmet er vedlagt som bilag.

 

Festivalen arrangeres af den nystiftede forening ’DANSK MUSCIAL’, og det er planen, at festivalen skal blive en årlig tilbagevendende begivenhed. Festivalen arrangeres på frivillig basis. Dog bliver performere og teknikkerer aflønnet efter gældende tarif. Der vil også være udgifter til afvikling, markedsføring, transport og forplejning til frivillige og medvirkende.

 

Budget er vedlagt som bilag. Fredericia Musicalteater stiller lokaler, teknik og produktion til rådighed, hvilket svarer til en støtte på 70.000 kr. Der er ansøgt en række fonde om støtte til festivalen, men der er endnu ikke kommet svar.

 

Foreningen Dansk MUSICAL ansøger derfor Fredericia Kommune om 100.000 kr. i underskudsgaranti (se vedlagte ansøging). Efter arrangements afslutning fremsender foreningen et regnskab.

Økonomiske konsekvenser

Der resterer 111.000 kr. på Kultur- og Idrætsudvalgets tilskudspulje. Hvis udvalget vælger at bevilge en underskudsgaranti på 50.000 kr. fra tilskudspuljen, så er der på indeværende udvalgsmøde indkommet ansøgninger for en samlet sum på 114.700 kr., hvor der er anvist finansiering fra udvalgets tilskudspulje. Den samlede ansøgningssum overstiger således det resterende beløb i udvalgets tilskudspulje.

 

Der resterer 49.200 på Økonomi- og Erhvervsudvalgets Brandingpulje, der kan anvises til medfinansiering af underskudsgarantien.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at festivalen vil være med til at underbygge billedet af Fredericia som omdrejningspunkt for arbejdet med musical i Danmark.

Indstillinger

Konst. direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller

  1. At foreningen ’DANSK MUSICAL’, der står bag Dansk Musical Festival 2022, bevilges 50.000 kr. i underskudsgaranti finansieret fra Kultur – Idrætsudvalgets tilskudspulje.
  2. At Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at godkende en medfinansiering med de resterende 49.200 kroner på Brandingpuljen.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-06-2022

Ad 1) Godkendt.

Ad 2) Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

2. Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende medfinansieringen fra Brandingpuljen.

 

 

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

2. Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Byfornyelsesstøtte 2022

Sagsresumé

Vækst, Teknik & Klima har modtaget 11 ansøgninger om byfornyelsesstøtte. I alt søges der om støtte for 0,992 mio. kr. inkl. beløb til skimmelsvampsager. Der er kun statslig refusion til en enkelt ejendom i Øgadekvarteret, hvor restrammen tidligere er blevet tildelt. Udover ansøgningerne om støtte, skal byfornyelsespuljen ligeledes bruges til skimmelsvampsager.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik & Klima har modtaget i alt 11 ansøgninger om byfornyelsesstøtte. Ansøgningerne er til både ejerboliger og ejendomme med udlejningsboliger. 4 af ejendommene er beliggende uden for volden og de resterende 7 er beliggende inden for volden. Ejendommene og deres beliggenhed kan ses i bilag 1.

 

I det kommunale budget for 2023 er der afsat 1,210 mio. kr. til bygningsfornyelse i hele kommunen, efter fremskrivning af beløbet . Deraf skal der afsættes penge til eventuelle skimmelsvampsager. Der forventes ingen statslig refusion til bygningsfornyelse i Fredericia Kommune i 2023. Der er en enkelt ejendom i Øgadekvarteret, hvor der er refusion, fordi der er afsat restramme fra områdefornyelsen til denne ejendom.

 

By- og Planudvalget besluttede den 24. januar 2022, at der gives op til 25% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til enkelte arbejder eller flere små arbejder, og at der gives op til 40% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til flere og mere omfattende arbejder på én gang. Det blev ligeledes besluttet, at der maksimalt kan opnås støtte på 0,200 mio, kr. pr. ejendom.

 

Med disse procentsatser og maks. beløb pr. ejendom på 0,200 mio. kr. i støtte, inkl. 0,080 mio. kr. til skimmelsvampsager, søges der om støtte for 0,992 mio. kr. til projekter der samlet koster 3,693 mio. kr. i alt.

 

Igen i år påtænker Vækst, Teknik og Klima, at der gives en tidsfrist, så der i tilsagnene bliver skrevet, at byfornyelsesprojekterne skal være afsluttet og støtten udbetalt senest den 15. december 2024, ellers bortfalder tilsagnet automatisk. Dette vil kun kunne forlænges, hvis der er tale om helt særlige omstændigheder. Dette skal sikre, at tilsagnene bliver brugt, eller at pengene ellers kan bruges til andre formål. Støtten kan tidligst udbetales i 2023.

Økonomiske konsekvenser

Tekst

2022

2023

2024

Bjergegade 67A, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,021

0,000

Bjergegade 67A, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

-0,010

0,000

Børup Skovvej 19, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,200

0,000

Børup Skovvej 19, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Dronningensgade 104, st. th., udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,015

0,000

Dronningensgade 104 st. th., indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Højrupvej 49A, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,039

0,000

Højrupvej 49A, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Kongensstræde 4, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,031

0,000

Kongensstræde 4, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Oldenborggade 64, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,091

0,000

Oldenborggade 64, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Prinsessegade 10, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,011

0,000

Prinsessegade 10, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Prinsessegade 13, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,098

0,000

Prinsessegade 13, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Prinsessegade 66, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,200

0,000

Prinsessegade 66, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Stationsvej 18, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,094

0,000

Stationsvej 18, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Vesterdalsvej 4, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,110

0,000

Vesterdalsvej 4, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Skimmelsvamp, udgift
(XA-50094)

0,000

0,080

0,000

Skimmelsvamp, indtægt
(XA-50094)

0,000

0,000

0,000

Byfornyelses pulje, udgift             
(XA-50044)

0,000

-0,980

0,000

I alt (-=kasseindlæg/+=kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

 

Vurdering

Teknik & Miljø anslår, at der i alt i 2023 skal bruges 0,080 mio. kr. på skimmelsvampsager.

 

Bjergegade 67A – bevaringsværdi 4

Ejendom fra 1890 med 3 ejerboliger. Ejendommen fremstår pudset, med fine detajler som karnap og gesimser.

Der søges om støtte til afrensning og puds af facaden, samt enkelte reparationer.

Ejendommen ligger i Øgadekvarteret, derfor er der statslig refusion/støtte.

 

Støtteberettigede udgifter:   82.711 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 21.000 kr.

Statslig andel:   10.500 kr.

 

Børup Skovvej 19 – bevaringsværdi 4

Ejendom i bindingsværk med stråtag fra 1827, indgår i en 4-længet gårdstruktur.

Der søges om støtte til restaurering af bindingsværk og nye vinduer og døre, med udstyk som de oprindelige.

 

Støtteberettigede udgifter:    699.354 kr.

Støttebeløb 40%, afrundet til 280.000, max støtte: 200.000 kr.

Statslig andel:    0 kr.

 

Dronningensgade 104, st. th. – bevaringsværdi 4

Ejendommen i 3 etager, der sammen med 3 andre huse udgør en flot arkitektonisk helhed. De blev bygget på foranledning af Arbejdernes Byggeforening i Fredericia i 1919.

Der søges om støtte til nye vinduer, med samme udtryk som de oprindelige.

 

Støtteberettigede udgifter:   59.664 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 15.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Højrupvej 49A – bevaringsværdi 3

Ejendommen er opført i bindingsværk med stråtag. Den er opført i 1777.

Der søges om støtte til nyt stråtag.

 

Støtteberettigede udgifter:   59.664 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 15.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Kongensstræde 4 – bevaringsværdi 4

Ejendommen er opført i 1921. Det er et vel proportioneret hus i 2,5 etage med blank mur.

Der søges om støtte til omfugning af 2 facader, samt ilægning af stål ved sætninger.

 

Støtteberettigede udgifter:   125.000 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 31.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Oldenborggade 64 – bevaringsværdi 4

Ejendommen fra 1917 med 7 ejerlejligheder. Den fremstår i blank mur og indgår i en flot helhed i gaden med flere andre ejendomme magen til denne. Der er bl.a. murede stik/udsmykning over vinduerne og murede detaljer omkring døren.

Der søges om støtte til facaderenovering med afrensning og omfugning af facader.

 

Støtteberettigede udgifter:   361.875 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 91.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Prinsessegade 10 – fredet

Ejendommen blev opført i 1715 af stadsbarber Heinrich Dreier. Meget fin, velholdt og harmonisk bindingsværksbygning, med en pæn proportioneret facade, med en flot original dobbeltfløjet dør.

 

Der søges om støtte til nye mørtelfuger omkring vinduer, samt enkelte reparationer på tavl (Felter af murværk mellem bindingsværk). Arbejderne er lige på grænsen til hvad der ville kaldes vedligehold.

 

Støtteberettigede udgifter:   43.688 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 11.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Prinsessegade 13 – bevaringsværdi 4

Ejendommen blev opført i 1900. Den er i halvanden etager, og en velproportioneret bygning, med fine småsprossede vinduer. Ejendommen gennemgår p.t. en omfattende renovering både ude og inde.

 

Der søges om støtte til nye vinduer mod gaden, med samme udtryk som de oprindelige og nye tagvinduer.

 

Støtteberettigede udgifter:   440.350 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 110.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Prinsessegade 66 – bevaringsværdi 4

Ejendommen, der blev opført i 1902, udgør en helhed sammen med 2 andre ens ejendomme. Ejendommen har en fin rytme, og med forskellige detaljer på facaden. Der er en del detaljer på facaden, bl.a refendfugning (dybe fuger i pudsen, der opdeler facaden) i stueetagen.

 

Der søges om støtte til nye vinduer og hoveddør, med samme udtryk som de oprindelige, afrensning af facaden, maling af stueetage, nyt tag i røde vingetegl, lille dansk format med muret rygning.

 

Støtteberettigede udgifter:    952.225 kr.

Støttebeløb 40%, afrundet til 280.000, max støtte: 200.000 kr.

Statslig andel:    0 kr.

 

Stationsvej 18 – bevaringsværdi 4

Murmestervilla fra 1927, den fremstår i rød blank mur med fine murværksdetaljer og rødt valmet tag.

Der søges om støtte til nye nyt tag i røde vingetegl, lille dansk format med muret rygning.

 

Støtteberettigede udgifter:   374.000 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 94.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Vesterdalsvej 4 – bevaringsværdi 3

Velproportioneret villa fra 1924, med karnap mod vejen. Den fremstår velholdt i rød blank mur med detaljer. Villaen er tidstypisk fra dens tid.

Der søges om støtte til nye vinduer og terrassedøre, med samme udtryk som de oprindelige.

 

Støtteberettigede udgifter:   440.625 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 110.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

  1. At der træffes byfornyelsesbeslutning for alle de nævnte ejendomme.
  2. At budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer.
  3. At midlerne frigives.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet med den bemærkning, at der er en skrivefejl i økonomiskema vedr. Prinsessegade 13. Der står 0,098 i stedet for 0,110.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

1-3 Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Forslag til ophævelse af lokalplan 201 for højhus i Hannerup

Sagsresumé

By- og Planudvalget besluttede på mødet den 24.november 2021at igangsætte et forslag til ophævelse af lokalplan 201 højhus i Hannerup.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen har mistet sin aktualitet og ikke vil blive brugt som plangrundlag til opførelse af et højhus.

 

Den er samtidig svært forenelig med de nuværende aktiviteter på havnen, hvorfor Vækst, Teknik og Klima finder det hensigtsmæssigt at ophæve lokalplan 201.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplan 201 Højhus i Hannerup omfatter et areal i krydset ved Vestre Ringvej/Strandvejen. Lokalplanen er vedtaget i 2002.

 

Formålet med lokalplanen var at give mulighed for, at der kan opføres et højhus, der kunne blive et nyt markant vartegn for byen. I forvejen er havne­fronten og kystlandskabets profil præget af mange forskelligt formede pak­huse, kraner, produktionsanlæg og høje skorstene.

 

Lokalplanen giver mulighed for, at der kan opføres et højhus i 26 etager med op til 175 boliger samt erhverv på arealet, der i dag anvendes som grønt område.

 

Byggeriet må have et omfang på ca. 26.000 m2, en højde på 95 m over terræn svarende til 26 etager.

 

Der har siden lokalplanens vedtagelse ikke været vist interesse fra udviklere for at opføre et højhus det pågældende sted.

 

Der har i forbindelse med behandling af miljøforholdene ved etablering af virksomheder på havnen vist sig at være problemer med overholdelse af støjkravene ved det lokalplanlagte højhus. Med de aktiviteter, der foregår på havnen i dag, vil et højhus med boliger formentlig ikke kunne etableres.

 

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner.

 

Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at planen påvirkning af miljøet ikke har en karakter og et omfang, der kræver at der gennemføres en miljøvurdering. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljørapport har været sendt i høring hos berørte myndigheder og offentliggøres sammen med planforslaget.

 

Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ved en aflysning af lokaplanen vil det være kommuneplanens rammebestemmelser, som gældende for området.

 

Kommuneplan 2021 - 2033 udlægger området som en del af V.L.1 - landområde ved Hannerup enge og Erritsø mose. Anvendelsen for dette område vil være naturområde med rekreative formål.

 

Området vil herved blive en del af det rekreative område ved Hannerup enge og Erritsø mose.

Økonomiske konsekvenser

Lokalplanområdet, som ejes af Fredericia Kommune, vil i teorien i dag kunne sælges med mulighed for at opføre et højhus. Dette vil ikke være muligt efter ophævelse af lokalplanen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen har mistet sin aktualitet og ikke vil blive brugt som plangrundlag til opførelse af et højhus.

 

Den er samtidig svært forenelig med de nuværende aktiviteter på havnen, hvorfor Vækst, Teknik og Klima finder det hensigtsmæssigt at igangsætte en høring for ophævelse af lokalplan 201.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

At forslag til ophævelse af lokalplan 201 højhus i Hannerup vedtages.

 

  1. At forslaget til ophævelse af lokalplan 201 med tilhørende screening sendes i offentlig høring i 8 uger.

 

  1. At forvaltningen bemyndiges til at foretage redaktionelle ændringer i forslag til ophævelse af lokalplan 201 og tilhørende screening inden offentliggørelse.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

1-3 Godkendt.

Punkt 9 Beslutningssag: Overførsel af grund til Busdepot, Industrivej 28

Sagsresumé

Ved vedtagelsen af budget 2022 blev det besluttet, at Fredericia Kommune i løbet af 2023 skal have emissionsfrie bybusser. Det betyder samtidig, at der skal etableres nyt busdepot med holdeplads og velfærdsfaciliteter til chaufførerne. Det foreslås, at anvende den tidligere genbrugsplads, Industrivej 28, til busdepot. Det kræver en overførsel af grunden fra Affald & Genbrug til Kollektiv Trafik.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i mange år været i front inden for CO2 neutrale bybusser på biogas. Et nyt udbud på kommunens bybuskørsel er i gang, og bybuskørslen udbydes som emissionsfrie busser. For at kunne sikre en fremtidssikret kollektiv trafik, blev det i budget 2022 besluttet, at etablere en holdeplads til bybusser samt velfærdsfaciliteter. Der blev afsat 19,5 mio. kr. til byggeriet.

 

Vækst, Teknik & Klima foreslår at anvende et grundstykke som kommunen selv ejer - og som har en udmærket placering - til samling af byens busser. Grundstykket, Industrivej 28, der tidligere har været en del af kommunens genbrugsplads, foreslås derfor overført fra Affald & Genbrug (brugerfinansieret område) til Kollektiv Trafik (skattefinansieret område). Selvom det er en intern overførsel af areal mellem to kommunale afdelinger, skal det behandles regnskabsteknisk som om der købes og sælges. Derfor søges der i denne sag om anlægsbevilling fra kassen – og konkret betyder det, at mellemværendet med Affald & Genbrug nedjusteres.

 

Grundens kontante handelsværdi er blevet vurderet af en erhvervsmægler til 6,468 mio. kr. Det foreslås derfor, at Infrastruktur og Ejendomme ”køber” grunden af Affald & Genbrug til handelsværdien.

Økonomiske konsekvenser

Grundens værdi overføres regnskabsteknisk som anlægsaktiv fra det brugerfinansierede område til det skattefinansierede område til den vurderede handelsværdi. Der søges derfor om anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb på 6,468 mio. kr. til finansiering af arealoverførslen.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Købspris Industrivej 28  (XA-50409)

6,468

 

 

 

 

6,468

6,468

Salgspris Industrivej 28 (XA-50XXX)

-6,468

 

 

 

 

-6,468

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Vækst, Teknik & Klima har fået den 13.617 m2 store grund vurderet af en erhvervsmægler, og handelsværdien er opgjort til 6,468 mio. kr. Grunden vurderes som en hensigtsmæssig placering til det nye busdepot, og beslutningen om overførsel af grundstykket, er nødvendigt for at igangsætte byggeriet af det nye busdepot.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget og Teknisk Udvalg anbefaler overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

  1. At grunden, Industrivej 28, overføres fra Affald & Genbrug til Kollektiv Trafik ved, at der gives anlægsbevilling og frigives rådighedsbeløb på 6,468 mio. kr. til finansiering af arealoverførslen, jf. de økonomiske konsekvenser.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Forslag til Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2022

Sagsresumé

Natur og Miljø har udarbejdet forslag til Klimatilpasningsplan 2022.

 

Klimatilpasningsplan 2022 er en opdatering af Klimatilpasningsplan 2014. I Klimatilpasningsplan 2022 er datagrundlaget opdateret i henhold til de klimascenarier, der nu anbefales. Fredericia Kommune deltager i klimaprojekt DK2020, og er der et krav om, at de deltagende kommuner skal revidere deres klimatilpasningsplaner såfremt de ikke er fyldestgørende.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune vedtog sin første klimatilpasningsplan i 2014. Klimatilpasningsplanen fra 2014 har været omdrejningspunkt for kommunens klimatilpasningsindsats.

 

I forbindelse med Fredericia Kommunes deltagelse i klimaprojekt DK2020, har der været krav om, at de deltagende kommuner skulle have udarbejdet en opdateret klimatilpasningsplan således de obligatoriske elementer, som DK2020 fordrer er implementeret i klimatilpasningsplanen.

 

Klimatilpasningsplan 2022 har ophæng i ”Fredericia for Verdensmålene”, hvor der bl.a. står ”Vi vil fortsætte indsatsen for at sikre et godt vandmiljø sammen med Fredericia Spildevand og Energi A/S”. Vi sætter fokus på renovering og tilpasning af kloaknettet.

 

Klimatilpasningsplan 2022 bygger på en realistisk forventning om klimaforandringerne og konsekvenserne af dem. FN’s klimapanel sætter standarden for, hvad de realistiske forventninger om klimaets udvikling er.

 

Forslag til Klimatilpasningsplan 2022 er vedlagt som bilag 1, hvor de prioriterede områder fremgår: Fredericia Centrum, Fredericia Midt (nord for volden), Fredericia Vest, Erritsø Nord, Taulov, Skærbæk, Pjedsted og Bredstrup.

 

I forhold til miljøvurdering bliver der foretaget screening af Klimatilpasningsplan 2022 inden høringsfasen.

Økonomiske konsekvenser

Det vil i høj grad være Fredericia Spildevand og Energi A/S, der skal afholde udgifterne til de konkrete projekter, som fremgår af handleplanens prioriterede liste over områder i Klimatilpasningsplan 2022. 

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at konsekvenserne af klimaforandringer og ekstremvejr kan være svære at sikre sig helt imod, men gennem langsigtet og målrettet fysisk planlægning er det muligt at forebygge mange væsentlige skader i forbindelse med både skybrud og stormflod. Formålet med at revidere klimatilpasningsplanen er at få en opdateret plan, hvor de nyeste data er indarbejdet. Desuden vil en opdateret klimatilpasningsplan være et vigtigt værktøj til at sikre en bedre integration af klimatilpasning i den daglige sagsbehandling og kommunens øvrige planlægning.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at forslag til Klimatilpasningsplan 2022 sendes i offentlig høring i 8 uger

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 11 Beslutningssag: Proces for arealerhvervelse i anlægsprojekter

Sagsresumé

Byrådet skal godkende en fast procedure for arealerhvervelse til anlægsprojekter på vejområdet i Fredericia Kommune, således at alle handler på området behandles ens til gavn for borgere, lodsejere og Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Vej og Park ønsker at der sikres en proces for arealerhvervelser, som er tydeligt defineret og forståelig for alle implicerede fra begyndelsen.

 

Formålet med en fast proces er:

 

1)       At sikre, at alle lodsejere behandles ligeværdigt, forstår og har overblik over processen.

2)       At risikoen for, at projekter trækkes i unødigt langdrag, minimeres.

3)       At påvirke projekterne positivt i forhold til anslået tid og økonomi, hvor rådgivere skal følge den fastlagte proces og dermed prissætte herefter i deres tilbudsgivelse.

 

Baggrunden for, at der stilles ønske om en fast procedure for arealerhvervelse er bl.a., at der i forbindelse med vejprojekter ofte er flere lodsejere, der skal indgås dialog og forhandling med. Erfaringen har vist, at når datoer, særligt for åstedsforretningen, er ukendt, kan det være forbundet med langstrakte forhandlinger, med nogle lodsejere. Det kan være til gene for andre lodsejere, som ønsker en hurtig proces – og uden at forvaltningen har et reelt råderum for at kunne afslutte processen før alle aftaler er på plads.

 

Konkret foreslås det, at følge den i bilaget viste proces. Med den foreslåede proces, indledes en dialog, med de berørte lodsejere allerede fra Byrådets godkendelse af arealerhvervelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at borgere, lodsejere og virksomheder vil opleve en bedre og mere gennemskuelig proces med den nye procedure, hvor lodsejerne fra starten bliver gjort bekendt med tidshorisonten for projektet og hvilket forhandlingsrum de har i forbindelse med de frivillige forhandlinger.

Ligeledes bliver lodsejerne, fra starten, informeret om hvornår der er åstedsforretning og hvordan den videre proces forløber, afhængigt af om der indgås en frivillig aftale eller der skal køres en ekspropriationssag.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at den nye procedure for jorderhvervelse på vejområdet godkendes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 12 Beslutningssag: Liv i Lillebælt - hensigtserklæring

Sagsresumé

Siden 2020 har Lillebæltskommunerne arbejdet på et samarbejdskoncept for projekt Liv i Lillebælt, hvor hovedformålet er at forbedre miljøtilstanden i Lillebælt. Der har sideløbende været positiv dialog med Velux-fonden for medfinansiering af proces og projekter – og inden at Velux-fonden kan tage endeligt stilling til beløbsstørrelse mv. skal der foreligge en underskrevet hensigtserklæring om deltagelse i projektet fra alle kommuner. Efterfølgende – forventeligt i løbet af efteråret 2022 - skal kommunen så forholde sig til det endelige projekt.

 

Sagsbeskrivelse:

Omkring årsskiftet 2020/21 mødtes borgmestrene fra Fyn og Jylland med kyst mod Lillebælt og diskuterede mulige modeller for tværkommunale samarbejder vedrørende miljøtilstanden i Lillebælt. Der har sidenhen været møder på ledelsesniveau blandt kommunerne og der er udpeget en styregruppe, som er tovholder på processen.

 

Der foreligger nu et udkast til organisering og økonomi (bilag 1). Hovedbudskabet er at kommunerne gennem projekt Liv i Lillebælt søger Velux-fonden om finansiering til projekter og indsatser, der bevarer og forbedrer natur- og miljøtilstanden i Lillebælt. Dette med udgangspunkt i et forprojekt, som DTU-Aqua netop nu arbejder på – og som forventes afsluttet i juni 2022. På baggrund af dette forprojekt søges Velux-fonden om støtte til konkrete anlægsprojekter i havet og projektledelsen af Liv i Lillebælt.

 

Det forventes at Velux-fonden svarer på kommunernes ansøgning i efteråret 2022 – når de har modtaget en underskrevet hensigtserklæring fra alle kommuner. Bilag 2.

 

Når Velux-fonden har givet en tilbagemelding i efteråret – så skal alle kommunerne forholde sig til det endelige koncept for det 5-årige projekt.

 

Afledt af projektet er der bl.a. oprettet faglige erfa-netværk for fagpersoner, som skal vidensdele og samarbejde omkring presfaktorer og virkemidler i Lillebælt.

 

Projekt Liv i Lillebælt og afledte processer vil understøtte kommunens bæredygtighedsstrategi - Fredericia for Verdensmålene- ift. det marine fokus og understøtte Naturpark Lillebælt m.m.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune har ifølge budget 2022 har et anlægsbudget på kr. 300.000 til forbedring af livet i Lillebælt, herunder stenrev mm. Disse penge bruges til forundersøgelser i forbindelse med placering af stenrev mm. og procesomkostningerne til projekt Liv i Lillebælt på, som angivet i udkastet, ca. 60.000 kr. i 5 år.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer at hensigtserklæringen bør underskrives, da projektet, forudsat endelig kommunal godkendelse senere på året, kan medføre øget viden og projekter, som samlet set forbedrer miljøtilstanden i Lillebælt – og understøtter igangværende processer om samme; herunder Naturpark Lillebælt og den marine naturnationalpark Lillebælt.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet, at godkende at hensigtserklæringen underskrives af borgmesteren.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 13 Initiativretssag: Forslag fra SF om at droppe reklamer for pengespil i den offentlige transport

Sagsresumé

SF har sendt initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 27. juni 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

SF har sendt følgende initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 27. juni 2022.

 

”Sundhedsministeriets rapport fra 2018 viser at især unge med spilproblemer oplever at reklamerne påvirker dem mere end dem der ingen spilproblemer har. Center for Ludomani peger også på at reklamer er en faktor der medvirker som årsag til Ludomani. I 2016 anslår man at der var 125.000 mennesker i Danmark med spilproblemer, og 10.000 ludomaner. Det er med andre ord en stor befolkningsgruppe vi kan hjælpe med dette forbud. Ud over det, ved vi at reklamerne er mere end firdobbelt fra 2014 til 2020. Man anslog for 6 år siden at, der var 10.000 ludomaner i realiteten er tallet meget højere. Med det stigende mængde reklamer, er vi med al sandsynlighed langt flere ludomaner i samfundet i dag. Desværre er unge mennesker den største gruppe. Unge mennesker som er i betydelig risiko for at få deres muligheder i livet ødelagt af spilafhængighed.

 

I 2009 var det kun 7% af dem som Center for Ludomani behandlede, der var under 25 år. Nu er dette tal hele 48%. Udviklingen er ikke til at tage fejl af, vi bliver kun flere ludomaner i Danmark. Udviklingen skal stoppes og vendes nu! Spilindustriens massive markedsføring har bidraget til en normalisering af spil, siden markedet blev liberaliseret i 2012, hvor det i højere og højere grad har betydet, at unge ikke forstår konsekvenserne af gambling, og dens mørke sider. Det er et stort skridt på vejen at forbyde reklamerne i den offentlig transport, som netop benyttes af mange børn og unge dagligt”.

Indstillinger

SF foreslår, at Fredericia Kommune retter henvendelse til Sydtrafik, med henblik på at droppe reklamer for pengespil i den offentlige transport.

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

På borgmesterens indstilling godkendte Byrådet, at sagen sendes videre til Teknisk Udvalg, der er ansvarligt udvalg for den kollektive trafik i Fredericia Kommune, og er i løbende dialog med Sydtrafik.

Punkt 14 Beslutningssag: Bemyndigelse til køb af ejendom (Lukket)

Punkt 15 Beslutningssag: Arealerhvervelser i vejkryds (Lukket)

Punkt 16 Beslutningssag: Køb af areal - Stakkesvang (Lukket)

Punkt 17 Beslutningssag: Køb af ejendom A til realisering af lokalplan 379 Fuglsang Alle (Lukket)

Punkt 18 Beslutningssag: Køb af ejendom B til realisering af lokalplan 379 Fuglsang Alle (Lukket)

Punkt 19 Beslutningssag: Køb af byggefelt 1 i Kanalbyen i Fredericia - udløb af fortrydelsesret og mulighed for konvertering af byggefelt (Lukket)

Punkt 20 Beslutningssag: Salg af kommunale bygninger (Lukket)

Punkt 21 Underskriftsside

Sagsresumé

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller