Demokrati- og Borgerudvalget - 24-09-2019

Dagsorden
Dato:
Tirsdag, 24 september, 2019 - 16:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 20 september, 2019 - 12:00

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at dagsordenen godkendes.

 

Punkt 2 Walk'n'talk i Kanalbyen

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

 

Udvalget mødes ved Demokraticontaineren i Kanalbyen og går en tur på 30 minutter for at se på udviklingen i Kanalbyen, hvorefter udvalgsmødet fortsætter på Rådhuset.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at sagen drøftes.

 

Punkt 3 Evaluering af udvalgets arrangementer på Folkemødet 2019

Sagsresumé

 

Demokrati- og Borgerudvalget gennemførte to arrangementer på Folkemødet 2019. Udvalget evaluerer arrangementerne og udvalgsmedlemmernes øvrige aktiviteter på Folkemødet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Demokrati- og Borgerudvalget gennemførte et udvalgsmøde på årets Folkemøde samt et arrangement om Børnenes Verdensmål. Udvalget evaluerer arrangementerne og udvalgsmedlemmernes øvrige aktiviteter på Folkemødet.

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at sagen drøftes.

 

Punkt 4 Planlægning af byrådets borgerdialogmøde den 18. november 2019

Sagsresumé

To gange årligt afholdes Byrådets borgerdialogmøde. Årets sidste dialogmøde afholdes den 18. november 2019. Demokrati – og Borgerudvalget skal drøfte lokation samt form og indhold for borgerdialogmødet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Byrådets borgerdialogmøde afholdes den 18. november 2019. Udvalget forelægges forslag til program ud fra ønsket om FN’s 17 Verdensmål som emne.

Vært/lokation: der undersøges forskellige muligheder ud fra udvalgets ønsker. Der vil være en tilbagemelding på mødet.

 

Forslag til program for borgerdialogmødet

 

Overskrift: Fra Verdensmål til hverdagsmål – hvad kan vi gøre i fællesskab?

 

17.00-17.05: Åbning af Byrådsmødet v. Borgmesteren

17.05-17.25: Præsentation af stedet v. værten

17.25-17.35: Præsentation af arbejdet frem mod en strategi ”Fredericia for Verdensmålene” og hvad det er vi skal i gang med på borgerdialogmødet. v. Demokrati- og Borgerudvalget

17.35-18.30:  Dialog ved stande: Fra Verdensmål til hverdagsmål – hvad kan vi gøre i fællesskab?

I løbet af processen frem mod en strategi er der kommet mange konkrete ideer ind fra borgere, foreninger, medarbejder, virksomheder og politikere. På 5 stande (hver bemandet med et medlem fra Demokrati- og Borgerudvalget samt en medarbejder) tages der udgangspunkt i helt konkrete ideer og helt konkrete indsatser, som vi allerede arbejder med i kommunen koblet op på verdensmålene.

Formålet/dialogen ved standen går på: vi har fået en masse konkrete ideer, og vi gør allerede meget. Hvem gør hvad, og hvad kan vi gøre sammen? Kan vi realisere nogle ideer sammen? (Er det altid kommunen, der skal gøre noget?)

 

De fem stande kunne være:

1. Mad: madspild, økologi, ernæring

2. Børn, unge og læring – børnenes verdensmål

3. Mobilitet – cykling, pendling, samkørsel

4. Fællesskaber – indsatser for at mindske ensomhed og fremme mental sundhed– plejen, strategi for udsathed

5. Genbrug, affald – sortering – Genbrugspladsen og Det Grønne Rum 

18:30-19:00 Spisning for alle deltagere

 

Suzanne Beck Vinther og Malene Lund Grindsted fra arbejdsgruppen, der arbejder med Fredericia for Verdensmålene deltager under dette punkt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller, at udvalget drøfter oplægget.

Punkt 5 Active Living

Sagsresumé

 

For at fremme mere bevægelse i Fredericias byrum blev der i budget 2018 afsat 500.000 kr. til et Active Living projekt. Udvalget skal vælge den leverandør, som man ønsker, at der arbejdes videre med og oversende sagen til endelig beslutning i økonomiudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

 

For at fremme mere bevægelse i Fredericias byrum blev der i budget 2018 afsat 500.000 kr. til et Active Living projekt. Active Living er integrering af fysisk aktivitet i hverdagens handlinger i relation til fx arbejde, transport eller fritid. En vigtig brik i at skabe et sundere Fredericia er at skabe rammer for, at flere vælger bevægelse til. Ved i højere grad at integrere fysisk aktivitet i hverdagens handlinger skabes en sundere og mere aktiv livsstil.

 

Demokrati- og Borgerudvalget og Sundhedsudvalget har, sammen og i dialog med de to potentielle leverandører, drøftet forskellige mulige lokationer, og ud fra en samlet vurdering foreslås en Active Living plads placeret ved Sundhedshuset. En sådan plads ved Sundhedshuset kan både tilgodese de mange daglige gæster i Sundhedshuset, herunder borgere med behov for genoptræning, og kan ligeledes tilgodese løbere og andre, som bevæger sig forbi Sundhedshuset.

 

Demokrati- og Borgerudvalget præsenteres for tre forslag fra de to leverandører til, hvordan en sådan Active Living plads kunne se ud ved Sundhedshuset. Oplæggene er vedlagt som bilag.

 

Økonomiske konsekvenser

 

I budget 2018 blev afsat 500.000 kr. til projektet. Projektet finansieres af denne pulje.

 

Der forventes at være afledte driftsudgifter på ca. 20.000 kr. årligt, som kan finansieres inden for Sundhedshusets ramme.

 

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at Demokrati- og Borgerudvalget

 

1)       Drøfter og beslutter, hvilken leverandør man ønsker, at der arbejdes videre med

 

og anbefaler over for økonomiudvalget

 

2)       At der etableres en active living plads ved Sundhedshuset

3)       At administrationen bemyndiges til at indgå den endelige aftale med den valgte leverandør

4)       At projektet finansieres af den afsatte pulje på 500.000 kr.

5)       At de afledte driftsudgifter finansieres inden for Sundhedshusets økonomiske ramme.

 

 

Punkt 6 MinLandsby app

Sagsresumé

 

Beboerforeningerne i Fredericia Kommune har efterspurgt en ny fælles platform, der kan bruges som kommunikationskanal til beboere, tilflyttere og turister. Demokrati- og Borgerudvalget har løbende været i dialog med beboerforeningerne om deres ønsker og behov. Udvalget får forelagt et forslag til en ny fælles platform for beboerforeningerne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Beboerforeningerne i Fredericia Kommune har efterspurgt en ny fælles platform, der kan bruges som kommunikationskanal til beboere, tilflyttere og turister. Demokrati- og Borgerudvalget har løbende været i dialog med beboerforeningerne om deres ønsker og behov og på den baggrund har Fredericia Kommune afholdt et inspirationsmøde, hvor beboerforeningerne i Taulov og Skærbæk fremlagde deres erfaringer med MinLandsby app’en. De øvrige beboerforeninger er meget positive i forhold til at afprøve denne løsning.

 

MinLandsby er et nyt koncept, som har til formål at synliggøre landsbyernes værdier og ressourcer på en let tilgængelig digital platform. Dette består af en mobil app og en hjemmeside. App’en indeholder blandt andet nyheder fra beboerforeningen og borgere samt kalenderfunktion og kort. Beboerforeningen bliver administrator og styrer dermed alt indhold på app’en. Endvidere bliver indholdet på app’en automatisk overført til lokalområdets hjemmeside eller facebookside. Beboerforeningerne supporteres af MinLandby ift. opstart og løbende sparring.

 

Der kan læses mere om MinLandsby på https://minlandsby.dk/.

 


 

Demokrati- og Borgerudvalget skal drøfte om Fredericia Kommune skal gå videre med denne platform i forhold til aftaleindgåelse og finansiering.

Økonomiske konsekvenser

 

Følgende er prisforslag, som skal forhandles endeligt ved aftaleindgåelse.  Da Taulov og Skærbæk allerede benytter sig af Minlandsby, vil der kun være opstartsomkostninger for de resterende tre beboerforeninger.

 

 

 

 

 

Opstartsomkostninger:

 

 

Pris pr. beboerforening

Samlet pris

Minlandsby APP

Opstartspakke LITE

5000 kr.

15.000 kr.

Oprettelse

500 kr.

1.500 kr.

I alt

 

16.500 kr.

Minlandsby Hjemmeside

Skabelon til hjemmeside

8000 kr.

24.000 kr.

Opstartspakke

5000 kr.

5.000 kr.

I alt

 

29.000 kr.

Engangsomkostninger i alt

 

45.500 kr.

 

Årlige udgifter:

De årlige udgifter ved Minlandsby er medlemskab til henholdsvis App’en og hjemmesiden.

Medlemskabstype

Pris pr. beboerforening

Samlet pris

Medlemskab pr. år

2400 kr.

7.200 kr.

Stort medlemskab pr. år*

4800 kr.

4.800 kr.

Webmedlemsskab pr. år

4200 kr.

16.800 kr.

I alt årlige udgifter

 

28.800 kr.

*Det store medlemskab er for byer med over 2000 indbyggere. Dette gælder kun for Taulov og Skærbæks samlede medlemskab.

 

Årlige udgifter fordelt på Fredericia kommune og beboerforeningen:

 

Fredericia Kommune

Pr. beboerforening

Resten af 2019 (3 måneder)

52.700 kr.*

 

2020

28.800 kr.

 

2021

28.800 kr.

 

2022

 

6.600-9.000 kr. pr. år**

 

I alt

110.300 kr.

 

*Medlemskab i 3. måneder samt engangsomkostninger: 7200 + 45.500 = 52.700.

**Prisen afhænger af medlemstypen

 

De samlede udgifter kan finansieres af puljen på 100.000 kr., som Demokrati- og Borgerudvalget afsatte den 29. august 2018 til markedsføring af lokalområderne.

 

Fra 2022 og frem vil beboerforeninger hver især skulle evaluere brugen af MinLandsby, og der skal til den tid tages stilling til, om de ønsker at fortsætte. De årlige udgifter på mellem 6600-9000 kr. vil til den tid skulle afholdes af beboerforeningerne selv.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at Demokrati- og Borgerudvalget godkender

 

1)       at forvaltningen arbejder videre med at indgå en aftale med MinLandsby sammen med beboerforeningerne

 

2)       at udvalget inden for en økonomisk ramme på 100.000 kr. finansierer opstartsomkostninger samt de årlige udgifter til og med 2021 fra den allerede afsatte pulje til markedsføring af lokalområderne.

 

 

Punkt 7 Evaluering/afrapportering valgaktivteter 2019

Sagsresumé

 

Demokrati- og Borgerudvalget får afrapportering vedr. valgaktiviteterne i forbindelse med folketingsvalget og Europaparlamentsvalget 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I forbindelse med folketingsvalget og europaparlamentsvalget 2019 iværksatte Demokrati- og Borgerudvalget en række valgaktiviteter, der skulle bidrage til at fremme en høj valgdeltagelse for alle vælgergrupper og skabe generel opmærksomhed omkring valgene:

 

-          Samarbejde med Fredericia Dagblad og Fredericia AVISEN

-          Understøtte udvikling af valgapp

-          Gratis busser på valgdagen

-          Aktiviteter i Demokraticontaineren

 

Demokrati- og Borgerudvalget får skriftlig afrapportering fra Fredericia Dagblad og Fredericia AVISEN. Afrapporteringer er vedlagt sagen som bilag.

 

Udvalgsmedlem Marianne Thomsen giver på udvalgsmødet en mundtlig afrapportering vedr. valgapp’en.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at udvalget evaluerer valgaktiviteterne og tager afrapporteringerne til efterretning.

 

Punkt 8 Evaluering af Demokrati- og Borgerudvalgets arbejde og kommissorium 2018-2019

Sagsresumé

 

Demokrati- og borgerudvalget evaluerer deres arbejde for 2018 og 2019 og drøfter de pointer, som løbende er modtaget fra borgere og andre aktører om videreudvikling og styrkelse af borgerdialog og -involvering i Fredericia. Udvalget skal beslutte hvilke anbefalinger og/eller budskaber, der samlet set skal bringes videre til økonomiudvalget og byrådet, herunder i hvilken form.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Evaluering af udvalgets arbejde

I begyndelsen af indeværende byrådsperiode blev Demokrati- og Borgerudvalget nedsat som et midlertidigt opgaveudvalg for en 2-årig periode under økonomiudvalget, jf. styrelseslovens § 17, stk. 4.

 

Udvalget har med opdrag fra byrådet, og ud fra vedlagte kommissorium, arbejdet med tre hovedopgaver:

 

1)       Samarbejde med de fem lokale beboerforeninger

2)       Borgerdialog og demokratiforståelse

3)       Bosætningsaktiviteter

 

Udvalget har, ud over den løbende dialog med beboerforeningerne, været på en besøgsrunde til alle beboerforeningerne. Herudover har der været afholdt et fællesmøde for alle beboerforeningerne, hvor der var oplæg fra en fremtidsforsker, workshop samt fællesspisning.

 

Herudover har udvalget bl.a. været tovholder på:

 

-          Borgerpanelundersøgelse om lokaldemokrati

-          Demokraticontaineren

-          Planlægning og afvikling af to årlige Byrådets Borgerdialogmøder

-          Arrangementer på Folkemødet

-          Aktiviteter i forbindelse med afvikling af valg

 

Udvalgets funktionsperiode udløber med udgangen af 2019, og udvalget skal derfor evaluere deres arbejde og beslutte, hvilke anbefalinger og/eller budskaber, der skal bringes videre til økonomiudvalget og byrådet, herunder hvad status er på de forskellige fokusområder.

 

Borgerdialog og nye dialogskabende tiltag

 

Demokrati- og Borgerudvalget fik til opgave at videreudvikle og styrke dialogen mellem byrådet og borgerne og skabe nye former for borgerinvolvering og -dialog. Demokrati- og Borgerudvalget har i dette arbejde løbende modtaget inputs fra borgere og andre aktører.

 

Borgerne ønsker at have indflydelse på politiske beslutninger, som påvirker deres kommune, lokalsamfund og hverdagsliv. Både politisk og administrativt arbejdes der dagligt for at imødekomme dette ønske, så der er nogle veldefinerede rammer for borgerinvolvering og –dialog i Fredericia.

 

Udvalget har løbende drøftet muligheder, udfordringer og dilemmaer i borgerdialog og borgerinvolvering, og har løftet emnerne i flere sammenhænge, bl.a. på byrådets borgerdialogmøder og på Folkemødet. Der er kommet mange inputs og konkrete ideer – bl.a. følgende:

 

-         at der ønskes flere af byrådets borgerdialogmøder,

-         at der ønskes flere dialogmøder - herunder åbne udvalgsmøder om konkrete og aktuelle emner, så borgerne inddrages tidligere i beslutningsprocesser

-         at det ønskes, at mødetidspunkter for byrådsmøder m.v. varierer, så fx også børnefamilier kan deltage i debatten,

-         at der ønskes et fokus på, hvordan kommunen og lokale frivillige ildsjæle på bedste vis kommunikerer og samskaber, når lokale projekter skal føres ud i livet,

-         at det ønskes, at der tænkes bredere i relation til demokrati – demokrati skal bringes ud, så alle har mulighed for at være med

-         at det ønskes, at der generelt skal være en god, nem og gennemsigtig kommunikation med kommunen og politikerne

-         at Facebook er en god platform til information om kommunen og deling af de gode historier, men mest for den yngre målgruppe.

 

Udvalget drøfter hvilke anbefalinger og/eller budskaber ovenstående inputs samt evt. øvrige erfaringer opsamlet de seneste to år giver anledning til at give videre til økonomiudvalget og byrådet.

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller, at udvalget

 

1)       Evaluerer deres arbejde for 2018 og 2019

2)       Drøfter og beslutter hvilke anbefalinger og/eller budskaber, der skal bringes videre til økonomiudvalget og byrådet

3)       Kommer med forslag til hvordan anbefalingerne og/eller budskaberne skal bringes videre til økonomiudvalget og byrådet.

 

Punkt 9 Orienteringer/eventuelt

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse: