Folkeoplysningsrådet - 09-11-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 9 november, 2016 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 26 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

Godkendelse af dagsordnen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at dagsordnen godkendes.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Godkendt.

Punkt 27 Drøftelse af en revision af gebyrordningen for brug af kommunale lokaler

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

En drøftelse af rammerne for en revision af gebyrordningen for brug af kommunale lokaler.


Sagsbeskrivelse:

I forlængelse af revisionen af Fredericia Ordningen ønskes en revision af gebyrordningen for brug af kommunale lokaler, jf. Byrådets godkendelse af Revision af Fredericia Ordningen d. 29.8.2016 punkt 6. Før en egentlig revision af gebyrordningen igangsættes, ønskes en drøftelse af rammer og principper for revisionen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at Folkeoplysningsrådet i drøftelsen kan forholde sig til følgende punkter:


  1. Ønskes gebyrordningen fjernet, så de folkeoplysende foreninger ikke længere betaler gebyr for brug af kommunale lokaler.
  2. Ønskes gebyrordningen reduceret.
  3. Ønskes gebyrordningen fastholdt.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller at Folkeoplysningsrådet drøfter rammer og principper for en revision af gebyrordningen.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Der ønskes beregninger på forskellige former for gebyrordninger.

Sagen genoptages på næste møde.

Punkt 28 Præcisering af regler for lokaletilskud til frivillige folkeoplysende foreninger

Sagsresumé

Sagsresumé:

Reglerne for lokaletilskud til de frivillige folkeoplysende foreninger er ikke entydige, og derfor ønskes en præcisering af reglerne på området.


Sagsbeskrivelse:

Folkeoplysningsloven pålægger alle kommuner at yde lokaletilskud til godkendte folkeoplysende foreninger, der ejer eller lejer lokaler. Tilskuddet til de frivillige folkeoplysende foreninger (idræt, spejdere og andre godkendte foreninger) skal være på minimum 65 % af driftsudgifterne, hvilket er niveauet i Fredericia Kommune. I Fredericia Kommune fratrækkes derudover en tilskudsdel bestemt af andelen af medlemmer over 25 år, fra det tidspunkt hvor antallet overstiger 10 % af det samlede medlemstal.


Det lovbestemte lokaletilskud skal sikre en større grad af ligestilling mellem foreninger, der får stillet lokaler til rådighed af kommunen til deres aktiviteter, og foreninger der selv ejer eller lejer deres lokaler.


I 2015 blev der samlet set givet lokaletilskud til de frivillige folkeoplysende foreninger for 3.114.003 kr. fordelt med 2.397.778 kr. til idrætsforeninger, 603.583 kr. til spejdere og 112.642 kr. til andre godkendte foreninger.


I forbindelse med den generelle opgørelse af lokaletilskud er Kultur & Idræt blevet opmærksom på en række punkter, hvor der ikke er taget stilling til hvilke retningslinjer, der skal gælde for beregningen af de konkrete lokaletilskud.


For at kunne behandle foreningerne ens ønskes der taget stilling til følgende punkter.


  1. Renter af prioritetsgæld

Under dette punkt skal der tages stilling til, hvorvidt bidrag må medregnes som renter. Bidraget er et gebyr som realkreditinstitutterne pålægger deres kunder at betale, udover renter og afdrag. Det er en udgift for foreningerne, som de ikke får større aktiver af, hvilket de gør i forbindelse med afdrag på prioritetsgæld. Afdrag er ikke tilskudsberettiget.

  1. Opgørelse af aktivitetstimer

Under dette punkt skal der tages stilling til, hvilke kriterier der skal gælde for en aktivitetstime. Hvis en forening har for få aktivitetstimer reduceres lokaletilskuddet. Det maksimale lokaletilskud til almindelige lokaler er i dag 124,25 kr. pr. time og 248,60 kr. pr. time til idrætshaller (2015 tal). Det vil sige at foreninger maksimalt kan få 65 % i lokaletilskud af udgifter op til antallet af aktivitetstimer gange 124,25 eller 248,60 kr. pr. time. (For rideklubber gælder der andre satser og yderligere regler).


Ovenstående regel er med til at sikre, at der kun gives lokaletilskud i det omfang, at en given forening faktisk bruger deres lokaler i en rimelig grad.

 

I 2015 var der 2 foreninger der fik nedsat deres lokaletilskud, som følge af for få aktivitetstimer. Samlet set betyder dette at der udbetales ca. 33.000 kr. mindre i lokaletilskud til de 2 foreninger.

 

  1. Aktivitetstimer for udendørsidrætter

Nogle foreninger har deres primære aktiviteter udenfor, det gælder bl.a. for idrætter som fodbold, tennis, ridning, bueskydning, sejlads, kano og kajak, rugby, cricket m.v.  De foreninger, der får lokaletilskud opgiver ofte deres udendørs træningstimer som aktivitetstimer i deres lokaler. I forhold til deres træning er der ofte før og efter brug af omklædningsfaciliteterne, men ikke nødvendigvis af andre lokaler. Nogle af disse foreninger træner udendørs om sommeren og i idrætshaller om vinteren. Der er ikke klare regler for, hvornår og hvilke timer der må tælle med som aktivitetstimer for klubben selv.

 

  1. Lokaler/rum der kan indgå i opgørelsen af driftsudgifter
    I udgangspunktet må driftsudgifter til alle lokaler som foreningen ejer eller lejer tælles med, dog ikke lokaler der kun er til opbevaring af udstyr.

  2. Lokaler til administrativt personale
    Enkelte foreninger har ansat en daglig ledelse. Der er ikke taget stilling til, hvorvidt deres kontorlokaler må indgå i beregningen af lokaletilskud.

  3. Modregning i lokaletilskud ved indtægter fra leje eller fremleje af lokaler

Nogle foreninger lejer eller fremlejer fast dele af deres lokaler ud. Andre låner eller lejer deres lokaler ud til enkeltstående arrangementer, fødselsdage og lign. I lokaletilskudsskemaet står der, at foreningen skal opgive ”indtægter af enhver art ved udlejning/fremleje, spilleautomater mm.” Hvorvidt udlejning til enkeltarrangementer og lign. altid opgives er usikkert. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

  1. Renter af prioritetsgæld

Kultur & Idræt vurderer, at bidraget kan tages med under driftsudgifterne til lokaler, fordi foreningerne ikke får større aktiver af denne udgift.

 

  1. Aktivitetstimer

Der er stor forskel på, hvordan den enkelte forenings aktiviteter er organiseret, og hvordan de foregår. Der kan være aktiviteter med mange eller få deltagere, aktiviteter der planlægges, mens andre er mere spontane. I nogle foreninger er lokalerne kun åbne i forbindelse med aktiviteter, mens andre foreninger åbner lokalerne fra tidlig morgen til sen aften, bl.a. så medlemmerne selv kan træne.

 

En klar definition af aktivitetstimer vil få betydning for nogle foreningers lokaletilskud. En mulig nedgang i tilskud vil afhænge af den konkrete definition af aktivitetstimer. I tidligere års lokaletilskud har det været op til klubberne selv, hvordan de har defineret en aktivitetstime og derfor også, hvor mange aktivitetstimer de har opgivet.

 

Kultur & Idræt vurderer, at følgende kriterier for aktivitetstimer i forbindelse med lokaletilskud vil sikre en ensartet administration:

 

a.  Der deltager som minimum 4 medlemmer.

b.  Aktiviteten er planlagt (eks. som holdtræning, bestyrelsesmøde, fællesarrangement, gruppemøde eller lign.).

c.  Et givent lokale eller facilitet der holdes åbent, så medlemmerne frit kan anvende lokalerne til selvstændig træning eller aktivitet, medregnes IKKE som aktivitetstimer.

d.  Aktiviteten foregår i klubbens faciliteter (i kommunale faciliteter, egne eller lejede faciliteter). Hvis en forening i en periode har træning i andre lokaler, hvortil der ydes kommunalt lokaletilskud, kan foreningen ikke opgive de aktiviteter der foregår der, som aktiviteter der foregår i egne lokaler.

 

  1. Aktivitetstimer for udendørsidrætter og lign.

Kultur & Idræt vurderer, at følgende kriterier for aktivitetstimer for udendørsirdrættervil sikre en ensartet administration:

a.  Foreninger med aktiviteter der foregår på udendørs anlæg/arealer kan tælle disse timer med i opgørelsen af aktivitetstimer, forudsat at det er et udendørsanlæg, der ligger i forbindelse med en forenings lokale/klubhus eller at aktiviteten har tilknytning til aktiviteten.

b.  Hvis foreningen i en periode i løbet af året træner i en anden facilitet, hvortil der gives andet kommunalt tilskud (som eks. til en selvejende idrætshal), må foreningen ikke medregne disse timer til deres aktivitetstimer.

 

  1. Lokaler/rum der kan indgå i opgørelsen af driftsudgifter
    Følgende kriterier er formuleret efter gældende praksis ved lokaletilskud:

a.  I udgangspunktet må driftsudgifter til alle lokaler som foreningen ejer eller lejer tælles med.

b.  Hvis foreningen udlejer en del af deres lokaler ud til andre ikke godkendte foreninger, virksomheder eller lign., må driftsudgifter til dette ikke regnes med. Dog kan udvendig vedligeholdelse tælle med, hvis det udlejede lokale ligger som en del af det samlede lokale/facilitet som foreningen ejer eller lejer.

c.  Hvis en forening har lokaler der kun er til opbevaring af udstyr, får de ikke lokaletilskud til disse, fordi der ikke foregår folkeoplysende aktiviteter i lokalerne.


  1. Lokaler til administrativt personale
    Kultur & Idræt vurderer, at følgende kriterier kan opstilles for lokaler til administrativt personale:


a.  Lokaler til ansat administrativt personale i foreninger kan kun tælle med, hvis der foregår foreningsbaserede folkeoplysende aktiviteter i lokalet, og kun i de faktiske timer disse aktiviteter foregår.

  1. Modregning i lokaletilskud ved indtægter fra leje eller fremleje af lokaler

Gældende praksis er, at alle indtægter vedr. udlejning/fremleje af lokaler samt indtægter ved spilleautomater mm. skal modregnes i lokaletilskuddet.

 

Kultur & idræt vurderer, at der ikke er mulighed for at kontrollerer om alle enkeltstående udlejninger til fødselsdage og lign. opgives, og at det mindsker foreningernes incitament til en større udnyttelse af deres lokaler. Det kunne derfor være en mulighed, at sætte en nedre grænse på eks. 20.000 kr., så en samlet indtægt på udlejning ikke modregnes, før den overstiger dette beløb. Egentlig fremleje og udlejning i større stil, samt indtægter ved spilleautomater, bør fortsat modregnes i tilskuddet.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at reglerne for lokaletilskud til Frivillige Folkeoplysende Foreninger i Fredericia Kommune præciseres med følgende kriterier:


  1. Foreningers bidragsudgifter må medregnes under renter af prioritetsgæld.
  2. For aktivitetstimer:

a.  Der deltager som minimum 4 medlemmer.

b.  Aktiviteten er planlagt (eks. som holdtræning, bestyrelsesmøde, fællesarrangement, gruppemøde eller lign.).

c.  Et givent lokale eller facilitet der holdes åbent, så medlemmerne frit kan anvende lokalerne til selvstændig træning eller aktivitet, medregnes IKKE som aktivitetstimer.

d.  Aktiviteten foregår i klubbens faciliteter (i kommunale faciliteter, egne eller lejede faciliteter). Hvis en forening i en periode har træning i andre lokaler, hvortil der ydes kommunalt lokaletilskud, kan foreningen ikke opgive de aktiviteter der foregår der, som aktiviteter der foregår i egne lokaler.

  1. For aktivitetstimer for udendørsidrætter og lign.:

a.  Foreninger med aktiviteter der foregår på udendørs anlæg/arealer kan tælle disse timer med i opgørelsen af aktivitetstimer, forudsat at det er et udendørsanlæg, der ligger i forbindelse med en forenings lokale/klubhus eller at aktiviteten har tilknytning til aktiviteten.

b.  Hvis foreningen i en periode i løbet af året træner i en anden facilitet, hvortil der gives andet kommunalt tilskud (som eks. til en selvejende idrætshal), må foreningen ikke medregne disse timer til deres aktivitetstimer. 

  1. Lokaler/rum der kan indgå i opgørelsen af driftsudgifter:

a.  I udgangspunktet må driftsudgifter til alle lokaler som foreningen ejer eller lejer tælles med.

b.  Hvis foreningen udlejer en del af deres lokaler ud til andre ikke godkendte foreninger, virksomheder eller lign., må driftsudgifter til dette ikke regnes med. Dog kan udvendig vedligeholdelse tælle med, hvis det udlejede lokale ligger som en del af det samlede lokale/facilitet som foreningen ejer eller lejer.

c.  Hvis en forening har lokaler der kun er til opbevaring af udstyr, får de ikke lokaletilskud til disse, fordi der ikke foregår folkeoplysende aktiviteter i lokalerne.

  1.  Lokaler til administrativt lokale:

a.  Lokaler til ansat administrativt personale i foreninger kan kun tælle med, hvis der foregår foreningsbaserede folkeoplysende aktiviteter i lokalet, og kun i de faktiske timer disse aktiviteter foregår.

  1. Modregning af indtægter i beregning af lokaletilskud:

a.  Egentlig fremleje og udlejning, samt indtægter ved spilleautomater, modregnes fortsat i lokaletilskuddet.

b.  Ved udlejning til enkeltstående arrangementer modregnes indtægter i lokaletilskuddet dog først, når de samlet set på et år overstiger 20.000 kr., og kun med det beløb der er indtjent over 20.000 kr.

  1. Sagen sendes i høring i 4 uger, når den er behandlet i Kultur- og Idrætsudvalget.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 29 Fredericia Kenpo - Ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af træningsgulv

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Fredericia Kenpo Selfdefence søger om ekstraordinært lokaletilskud på 55.990 kr. til udskiftning af træningsgulv.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kenpo Selfdefence søger om ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af træningsgulvet i deres lokaler på Nørrebrogade 131, 7000 Fredericia. Det nye træningsgulv har en forventet holdbarhed på 15-20 år (bilag 1).


Fredericia Kenpo Selfdefence har indhentet to tilbud på udskiftningen – det ene er på 55.990 kr. inkl. moms (Budoxperten – bilag 2) og det andet er på 59.261,55 kr. inkl. moms (Aalborg Budoshop – bilag 3). De har også medsendt en oversigt over det nye træningsgulv (bilag 4).


Foreningen modtager lokaletilskud til deres lokaler. I 2015 modtog de 25.198 kr. i ordinært lokaletilskud.


Fredericia Kenpo Selfdefence har pt. 49 medlemmer, hvoraf 13 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere. Det svarer til at 26,5 % var over 25 år.


Foreningen havde et overskud på 9.118 kr. i 2015. Foreningens egenkapital er på 53.475 kr. (se bilag 5).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Kenpo Selfdefence til udskiftning af deres træningsgulv. Tilskuddet kan være på op til 65 % af det billigste tilbud på 55.990 kr., svarende til 36.393,50 kr. Der er præcedens for, at tilskuddet reduceres med antallet af medlemmer over 25 år (som ved ordinært lokaletilskud). Det svarer til en reduktion på 26,5 % og efterfølgende 65 % af dette beløb. Det giver et tilskud på 26.749 kr.


Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. resterer 232.000 kr.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at


  • Fredericia Kenpo Selfdefence bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på 26.749 kr. kr. 
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud. 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 30 Fredericia Skytteforening - ansøgning om tilskud til udskiftning af skabe

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Fredericia Skytteforening søger om ekstraordinært lokaletilskud på 25.000 kr. til udskiftning af våbenskabe som klubben har i Fredericia Idrætscenter.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Skytteforening søger om ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af deres våbenskabe i Fredericia Idrætscenter. Foreningen har fået et påbud af politiet om at udskifte dem inden for to måneder.


Fredericia Skytteforening har indhentet to tilbud på udskiftningen, hvoraf det billigste lyder på 31.500 kr. (inkl. 3.600 kr. til påbudt montering af kodelåse). Dertil kommer en udgift på skønnet 10-15 % af købsprisen, for tilpasning af våbenskabene til den mulige højde i Fredericia Idrætscenter (bilag 1). Samlet set op til 36.225 kr.


Foreningen modtager normalt ikke lokaletilskud, da de skyder på baner i Fredericia Idrætscenter.


Fredericia Skytteforening har pt. 71 medlemmer, hvoraf 24 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere. Det svarer til at 33,8 % var over 25 år.


Foreningen havde et underskud på ca. 42.500 kr. i 2015. Foreningens egenkapital er på ca. 153.000 kr. (ekskl. ammunition og lign.)(se bilag 2).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Skytteklub til udskiftning af deres våbenskabe. Tilskuddet kan være på op til 65 % af det billigste tilbud på 36.225 kr., svarende til 23.546 kr. Der er præcedens for, at tilskuddet reduceres med antallet af medlemmer over 25 år (som ved ordinært lokaletilskud). Det svarer til en reduktion på 33,8 % og efterfølgende 65 % af dette beløb. Det giver et tilskud på 15.588 kr.


Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. resterer 232.000 kr.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at


  • Fredericia Skytteforening bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på op til 15.588 kr. til udskiftning af våbenskabe. 
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud. 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 31 BPI Skydning - ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til renovering af 15 m bane

Sagsresumé

BPI Skydning søger om et tilskud på 25.900 kr. til renovering af deres 15 m skydebane. Skydebanen skal renoveres for at leve op til de krav der er til skydebaner i Danmark.


Sagsbeskrivelse:

BPI Skydning søger om ekstraordinært lokaletilskud på 25.900 kr. til renovering af deres 15 m skydebane (bilag 1). Renoveringen skal sikre muligheden for bedre rengøring i forhold til det bly, der afgives ved skydning. Renoveringen vil dels sikre, at banen lever op til kravene til skydebaner i Danmark, og dels give brugerne en bedre oplevelse, når de skyder. Det gælder både klubbens egne medlemmer og deltagere i skoleskydning, feriesjov og andre aktiviteter for ikke medlemmer.


BPI Skydning ønsker selv at stå for renoveringen, og de har derfor ikke indhentet tilbud på projektet fra håndværkere, men medsendt et budget på indkøb af materialer.


BPI Skydning er en afdeling under hovedforeningen BPI (Bredstrup Pjedsted Idrætsforening).


BPI Skydning har pt. 112 aktive medlemmer, hvoraf 51 er under 25 år, og yderligere 16 er medlem af bestyrelsen eller trænere. Det svarer til at 40,2 % af medlemmerne er over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere.


BPI Skydning modtog gennem BPI i 2015 54.028,50 kr. i ordinært lokaletilskud.


BPI Skydning havde i 2015 et overskud på 33.056 kr. (bilag 2). Dette indgår i hovedforeningens årsregnskab (bilag 3). Hovedafdelingen havde i 2015 et samlet overskud på 16.836 kr. og en egenkapital på 203.294 kr. Hovedforeningen betaler nogle af udgifterne til skydeafdelingens klubhus, mens de selv betaler den resterende del gennem overskuddet i deres afdeling.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at BPI Skydning kan modtage ekstraordinært lokaletilskud, og at der kan ses bort fra kravet om indhentning af flere tilbud, da foreningen selv står for arbejdskraften i forbindelse med renoveringen.


Et ekstraordinært lokaletilskud til BPI Skydning kan være på op til 65 % af de ansøgte 25.900 kr., svarende til 16.835 kr. Der er præcedens for, at tilskuddet reduceres med antallet af medlemmer over 25 år (som ved ordinært lokaletilskud). Det svarer til en reduktion på 40,2 % og efterfølgende 65 % af dette beløb. Det giver et tilskud på 10.071 kr.


Kultur & Idræt vurderer, at beløbet kan være på op til 10.071 kr. - afhængigt af om indkøbet af materialer bliver billigere end anslået af klubben.


Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. resterer 232.000 kr.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at


  • BPI Skydning bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på op til 10.071 kr. 
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud. 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 32 De Danske Forsvarsbrødre for Fredericia og Omegn - ansøgning om godkendelse som frivillig folkeoplysende forening

Sagsresumé

De Danske Forsvarsbrødre for Fredericia og Omegn søger om godkendelse som frivillig folkeoplysende forening. Godkendelsen skal godkendes i Folkeoplysningsrådet, fordi der er tvivl om, hvorvidt foreningen opfylder åbenhedskriteriet

 

Sagsbeskrivelse:

De Danske Forsvarsbrødre for Fredericia og Omegn søger om godkendelse som frivillig folkeoplysende forening i Fredericia. Baggrunden er et ønske om at kunne låne kommunale lokaler til nogle af deres aktiviteter.


Foreningen har følgende aktiviteter i løbet af året:


·  6 kransenedlæggelser pr. år

·  Deltagelse i 4. maj arr.

·  Deltagelse i 5.-6. juli arr.

·  Generalforsamling

·  En foredragsaften

·  Bankospil

·  Ca. to gange skydning pr. måned – i FIC om vinteren og på Fælleden om sommeren

 

I foreningens vedtægter (bilag 1) står følgende om medlemskab af foreningen:

 

”MEDLEMMERNE OG DERES FORHOLD TIL SELSKABET

§ 3

Stk. 1. Som medlemmer kan optages Danske statsborgere, der forretter eller har forrettet tjeneste i Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet, Hjemmeværnet, Civilforsvaret, Beredskabskorpset, Beredskabsstyrelsen samt uniformeret beredskabspersonel.

Stk. 2. Endvidere kan optages danske statsborgere, der efter de enkelte Selskabers suveræne vurdering har den rette forsvarsbroder ånd, men som ikke har haft muligheden for at forrette tjeneste i Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet, Hjemmeværnet og Civilforsvaret/ Beredskabskorpset/Beredskabsstyrelsen. Et sådant medlem optages med samme rettigheder og pligter som øvrige brødre.”


Det er altså et krav, at man skal være dansk statsborger og have den rette forsvarsbroder ånd.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der er tale om en medlemsparagraf der afviger fra de normale formuleringer, og at der kan stilles spørgsmål ved, om foreningen lever op til åbenhedskriteriet jf. Folkeoplysningsloven § 4, stk. 3.


Formanden for foreningen påpeger selv, at formuleringen er et forsøg på at være åben og kunne optage flere, og at de endnu ikke har afvist nogen med den begrundelse, at de ikke havde den rette ”forsvarsbroder ånd”.


For at foreningen kan godkendes skal Folkeoplysningsrådet dels godkende medlemsparagraffen og foreningen skal foretage nogle mindre justeringer af deres vedtægter vedr. hjemsted og anvendelse af midler ved foreningens ophør.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Folkeoplysningsrådet besluttede, at foreningens vedtægter skal ændres, så der står, at alle, der kan gå ind for foreningens formål, kan optages som medlemmer i foreningen, før foreningen kan godkendes.

Punkt 33 Anerkendelse af foreningernes indsatser for folkeoplysning, eks. årets aftenskole, årets spejderleder, årets kulturforening og lign.

Sagsresumé

Folkeoplysningsrådet og Kultur- og Idrætsudvalget har sammen drøftet muligheden for at anerkende de folkeoplysende foreningers indsats og engagement. Folkeoplysningsrådet skal drøfte deres ønsker i forlængelse af dette.


Sagsbeskrivelse:

Folkeoplysningsrådet og Kultur- og Idrætsudvalget har sammen drøftet muligheden for at anerkende de folkeoplysende foreningers indsats og engagement. Det kunne være i form af årets spejdergruppe, årets aftenskole, årets frivillig, årets indsats for en særlig gruppe og lign. Idrætsområdet har deres egen idrætsfest, hvor bl.a. deres talenter og medaljetagere anerkendes.


Ud fra mødet med Kultur- og Idrætsudvalget skal Folkeoplysningsrådet drøfte deres ønsker til en anerkendelse af de folkeoplysende foreningers indsats og engagement. Rådet skal drøfte form, indhold og økonomi, og om det kunne foregå på den årlige kulturnat.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at det vil være et positivt tiltag at anerkende de folkeoplysende foreningers indsats og engagement.


Folkeoplysningsrådet kan bruge midler fra deres egen driftspulje og eller fra indsatspuljen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Sagen udsættes til næste møde.

Punkt 34 Kommende sager til Folkeoplysningsrådet d. 9.11.2016

Sagsresumé

Forslag til emner til behandling i Folkeoplysningsrådet fra rådets medlemmer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Intet.

Punkt 35 Orienterende sager til Folkeoplysningsrådet d. 9.11.2016

Sagsresumé

Gensidig orientering herunder


  • Konference for Fritidssamrådet Danmark
  • Fredericia Kommune køber det gamle sygehus i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller til gensidig orientering.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 09-11-2016

Gensidig orientering foretaget.