Folkeoplysningsrådet - 16-12-2015

Referat
Dato:
Onsdag, 16 december, 2015 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 60 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse

Godkendelse af dagsordnen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at dagsordnen godkendes.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

Dagsorden godkendt.


Punkt 61 KFUM Peder Griib - ansøgning om forhøjet lokaletilskud

Sagsbeskrivelse

KFUM Peder Griib lejer sig ind hos den selvejende institution Spejderhytten/Lynghytten på Højmosevej 9 A, 7000 Fredericia. På grund af øget behov for vedligeholdelse, har Lynghytten varslet en huslejestigning pr. 1.1.2016 (se bilag 1). I 2014 brugte den selvejende institution 33.000 kr. til uforudsete vedligeholdelsesudgifter, og de har behov for en yderligere vedligeholdelsesopgave på 30.000 kr., samt udskiftning af taget inden for de næste par år.


Som følge af den varslede huslejestigning søger KFUM Peder Griib om forhøjet lokaletilskud.


KFUM Peder Griib får 65% i lokaletilskud til den nuværende husleje på 30.000 kr. pr. år, svarende til 19.500 kr. pr. år

KFUM Peder Griib søger om at få 65% i lokaletilskud til den nye husleje på 48.000 kr. pr. år, svarende til 31.200 kr. En stigning på 11.700 kr.


Spejdergruppen modtager også lokaletilskud til udgifter til rengøring, vedligeholdelse, forsikringer m.v. Samlet set er det udgifter for ca. 23.000 kr. pr. år. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at huslejestigningen er nødvendig, for at sikre vedligeholdelsen af spejderhytten. Stigningen i lokaletilskuddet kan dækkes inden for den afsatte ramme til lokaletilskud til de frivillige folkeoplysende foreninger.


Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller


  • At KFUM Peder Griib bevilges et lokaletilskud på 65% af den nye husleje på 48.000 kr. pr. år pr. 1.1.2016.
  • At tilskuddet finansieres via rammen til lokaletilskud til frivillige folkeoplysende foreninger.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

Godkendt.


Punkt 62 Spejderne - ansøgning om tilskud til Friluftliv i Mange Farver 2015

Sagsbeskrivelse

KFUM Peder Griib gruppe søger om tilskud til det fælles spejderarrangement for alle spejdere i Fredericia ”Friluftsliv i Mange Farver” 2015. Gruppen søger kun på vegne af de forskellige KFUM spejdere i Fredericia. Gruppen søger om et tilskud på 7.574 kr. til at dække deres udgifter i forbindelse med arrangementet. Arrangementet blev afholdt blev afholdt d. 11.-13. september 2015. Ansøgning og regnskab er vedlagt som bilag.

Med indtægterne fra deltagerne på lejren i forbindelse med Friluftsliv i Mange Farver er der, uden kommunalt tilskud, et lille overskud.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Der er tale om en ansøgning fra KFUM spejderne og ikke fra alle medarrangørerne af Friluftsliv i Mange Farver.


Hvis Folkeoplysningsrådet ønsker at bevilge et tilskud, kan det finansieres via Indsatspuljen.


Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

Folkeoplysningsrådet afviser ansøgningen med henvisning til, at der kan ansøges om lokaletilskud til udgifterne.


Punkt 63 Forslag til overgangsordning ved nye tilskudsmodel

Sagsbeskrivelse

En revision af den gældende tilskudsordning i Fredericia, Fredericia Ordningen, vil have betydning for foreningerne, og de tilskud de modtager. For nogle foreninger kan det betyde, at deres tilskud falder markant, hvilket vil udfordre deres økonomi. Hvis Fredericia Ordningen ændres, så tilskuddene ikke længere betales bagud men forud, vil det lette den økonomiske overgang for foreningerne.


Ud fra det oplæg til en revideret Fredericia Ordning som Folkeoplysningsrådet har arbejdet med, har Kultur & Idræt to forslag til overgangsordninger, der skal være med til at forberede foreningerne på de kommende økonomiske ændringer. Uanset hvilken overgangsordning der vælges, anbefaler Kultur & Idræt, at overgangsordningen kun er etårig, idet længere overgangsordninger er administrativt krævende, både for foreningerne og administrationen. Derudover er det svært at opstille et entydigt beregningsgrundlag i perioder længere end et år. Samtidig er det er vigtigt at fastsætte hvilket år og hvilket halvår, der skal være sammenligningsgrundlag i forhold til kompensation.


Afhængigt af hvilken overgangsordning der vælges, vil behovet for kompensation til foreningerne være forskelligt. I forbindelse med budgetforhandlingerne for 2017, søges rammen til Fredericia Ordningen udvidet med ca. 200.000-280.000 kr. Alternativt findes beløbet inden for Folkeoplysningsområdet.


Overgangsordning 1

Hvis ungdomstimetilskuddet og svømmetimetilskuddet bortfalder og overgår til medlemstilskud, kunne det ske glidende, således at ungdomstimetilskuddet og svømmetimetilskuddet reduceres med 50% det første år, og med 100% år to. Det resterende beløb overføres til puljen til medlemstilskud. Hvis foreninger der mister mere end 3.000 kr. pr. halvår samtidig kompenseres for det tabte beløb over 3.000 kr., vil det koste ca. 138.000 kr. pr. halvår at kompensere. Andet halvår kunne kompensationen være på tabte beløb over eks. 6.000 kr., hvorved behovet for kompensation forventer at falde til ca. 93.000 kr.


Overgangsordning 2

Det afsatte beløbet fordeles til foreninger, der mister mere end 4.000 kr. pr. halvår, i relation til hvad de modtog året før pr. forening eller pr. afdeling i en hovedforening – med mindre det skyldes væsentlige ændringer i medlemstallet eller timetallet i hallerne. Der gives kun tilskud til det beløb over 4.000 kr. pr. halvår en forening mister, og kun inden for den afsatte ramme til overgangsordningen. Foreløbige beregninger viser, at der i den overgangsordning vil forventes at være et behov på 2 x 85.000 kr.

For andet halvår kunne det alternativt være tab på over 8.000 kr. der kompenseres for.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Uanset hvilke retningslinjer der bliver vedtaget i revisionen af Fredericia Ordningen, vil det have økonomiske konsekvenser for foreningerne. Nogle foreninger vil få mere i tilskud, mens andre vil få mindre. En overgangsordning der kompenserer foreninger, der falder markant i tilskud, vil lette den økonomiske overgang for de pågældende foreninger, og være med til at sikre en vis stabilitet i overgangsperioden.


Det er vigtigt, at Folkeoplysningsrådet forholder sig til, hvor niveauet for kompensation skal være, dvs. hvor stort et tilskud en forening må miste, før den kompenseres.


Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

  • Folkeoplysningsrådet anbefaler model 2 med de tilføjelser, at ordningen indføres med en overgangsordning i ét år og med en kompensation til foreninger på 50 % af det de mister over 1.000 kr.
  • Finansieringen af overgangsordningen sker af midler i indsatspuljen.
  • Folkeoplysningsrådet foreslår, at ny Fredericia Ordning træder i kraft pr. 1. januar 2017.
  • Folkeoplysningsrådet anbefaler, at der i forlængelse af en beslutning om ny tilskudsordning arbejdes med en revision af gebyrpolitikken på kommunale lokaler.

Punkt 64 Mødeplan for Folkeoplysningsrådet 2016

Sagsbeskrivelse

Folkeoplysningsrådet skal beslutte hvilke datoer, der skal holdes møder på i 2016. Der skal holdes møder i:


  • Januar – fællesmøde med Kultur- og Idrætsudvalget om Fredericia Ordningen
  • Februar – ordinært møde
  • April – ordinært møde
  • Juni – ordinært møde
  • September – fællesmøde med Kultur- og Idrætsudvalget
  • September – ordinært møde
  • Oktober – ordinært møde
  • December – ordinært møde

Mødekalenderen for det nye Kultur- og Idrætsudvalg vedtages først mandag d. 14.12.2015. Den medbringes til mødet i Folkeoplysningsrådet, så mødedatoerne kan koordineres i forhold til sager, der skal sendes videre til Kultur- og Idrætsudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet beslutter møderækken for 2016.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

Møderækken blev besluttet. Kultur & Idræt booker datoerne.


Punkt 65 Drøftelse af lovkrav i forbindelse med ny politik for folkeoplysningsområdet - under ny Kultur-, idræts- og fritidspolitik

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med arbejdet med en ny Kultur-, idræts- og fritidspolitik, som indeholder politikken for folkeoplysningsområdet, er der en række lovmæssige krav til den folkeoplysende del.


Uddrag fra den reviderede folkeoplysningslov:

§ 34. Kommunalbestyrelsen vedtager og offentliggør en politik for den folkeoplysende virksomhed i kommunen, som skal angive følgende:


1) Målsætning for borgernes deltagelse i den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde.


2) Rammer for den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde, herunder de fysiske rammer.


3) Samspil og sammenhæng mellem den støtteberettigede folkeoplysningsvirksomhed og selvorganiserede grupper og aktiviteter, herunder for så vidt angår de økonomiske rammer for det folkeoplysende udviklingsarbejde, jf. § 6, stk. 1, nr. 3.


4) Samspil mellem den folkeoplysende virksomhed og øvrige politikområder, herunder muligheder for indgåelse af partnerskaber om løsning af konkrete opgaver, jf. § 8a, nr. 3, og § 19, stk. 3.


5) Afgrænsning af aktiviteter inden for den folkeoplysende virksomhed i forhold til andre tilgrænsende aktiviteter.


6) Omfanget og karakteren af brugerinddragelsen af den folkeoplysende virksomhed i kommunen, jf. § 35, stk. 1.


§ 35. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at den folkeoplysende virksomhed i kommunen inddrages ved det i stk. 2 nævnte udvalg i alle sammenhænge af generel betydning for denne virksomhed, herunder forud for vedtagelsen af

1) den i § 34 nævnte politik for den folkeoplysende virksomhed,

2) kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed og

3) kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal oprette et udvalg inden for den kommunale forvaltning med repræsentation for den virksomhed, der kan få tilskud efter kapitel 3, hvortil den kan henlægge sine opgaver i henhold til denne lov.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse, med henblik på at Folkeoplysningsrådet beslutter, om de vil indsende bidrag for folkeoplysningsområdet til arbejdet med en ny politik for hele kultur-, idræts- og fritidsområdet.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

Folkeoplysningsrådet foreslår, at ny politik:

  • Forholder sig til mulighederne for at udvikle faciliteter og aktiviteter.
  • Beskriver en række vækstbetingelser for foreninger med henblik på øget deltagerantal.
  • Beskriver en målsætning om at lempe vilkårene for facilitetsleje.
  • Forholder sig til foreningslivet og dets udvikling som en bosætningsfaktor.
  • Forholder sig til etableringen af miljøer for klubber og foreninger, hvor det sociale og folkeoplysning kan gå hånd i hånd.
  • Undersøger forholdene for brug af vådhaller med henblik på mulighed for øget brug. Der tænkes navnlig på vandtemperaturen.
  • Arbejder med DIF og DGI’s ”Vision 25-50-75” men på hele folkeoplysningsområdet.

Punkt 66 Kommende sager til Folkeoplysningsrådet d. 16.12.2015

Sagsbeskrivelse

Forslag til emner til behandling i Folkeoplysningsrådet fra rådets medlemmer.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

Tilsynsbesøgene skal færdiggøres.

Fællesmøde med Seniorrådet og Handicaprådet.

Kørsel, honorarer m.v. 


Punkt 67 Orienterende sager til Folkeoplysningsrådet d. 16.12.2015

Sagsbeskrivelse

  1. Orientering om fremtidig brug af lokaler på Fredericia Sygehus, Sygehus Lillebælt – primært varmtvandsbassinet og gymnastiksalen.
  2. Gensidig orientering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller til gensidig orientering.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 16-12-2015

Orienteringen blev taget til efterretning.