Folkeoplysningsrådet - 24-08-2021

Referat
Dato:
Tirsdag, 24 august, 2021 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 25 august, 2021 - 09:29
Referat publiceret:
Fredag, 27 august, 2021 - 14:59

Punkt 33 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Godkendelse af dagsordenen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Idræt og Kultur & Turisme indstiller, at dagsordenen godkendes.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-08-2021

Godkendt, dog flyttes punkt 2 ned som sidste punkt på dagsordenen.

 

Punkt 34 Indsatspuljen 2021 - ansøgninger til behandling

Sagsresumé

Behandling af ansøgninger til indsatspuljen 2021. Der indstilles, at Folkeoplysningsrådet tager stilling til hvilke principper ansøgningerne skal gennemgås efter og hvilke foreninger, der skal modtage tilskud, samt hvor store tilskuddene skal være.

 

Sagsbeskrivelse:

Behandling af ansøgninger til indsatspuljen 2021. Der er kommet 47 ansøgninger fra i alt 45 foreninger, i det enkelte foreninger har søgt flere gange. Der er samlet set søgt om knap 800.000 kr. (bilag 1).

I budget 2021 er der 249.000 kr. i indsatspuljen, heraf er de 119.000 kr. overført fra 2020.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Da Folkeoplysningsrådet i 2019 bevilgede tilskud fra indsatspuljen, blev ansøgningerne gennemgået ud fra følgende principper:

  • Ikke støtte til renovering eller vedligeholdelse af bygninger, hvortil der er lokaletilskud.
  • Ikke støtte til kurser
  • Ikke støtte til forplejning
  • Ikke tilskud til løn eller telefonpenge
  • Primært tilskud til børn og unge
  • Ved foreninger der modtager tilskud ønskes efterfølgende dokumentation for afholdte udgifter og en kort beskrivelse af, hvad de pengene er brugt til

Folkeoplysningsrådet kan vælge at anvende de samme principper eller andre principper, til at gennemgå ansøgningerne ud fra.

Tidligere i 2021 besluttede Folkeoplysningsrådet, at midlerne i 2021 skulle anvendes til noget aktivitetsskabende, gerne til nye aktiviteter i foreningerne eller aktiviteter på tværs af foreninger.

 

Indstillinger

Idræt og Kultur & Turisme indstiller, at Folkeoplysningsrådet tager stilling til

  1. Hvilke principper ansøgningerne skal gennemgås ud fra.
  2. Hvilke foreninger der skal have tilskud og hvor store tilskuddene skal være.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-08-2021

Sagen udsættes med henblik på nærmere afklaring af muligheden for at behandle ansøgningerne i forhold til spørgsmål om inhabilitet.

Punkt 35 Evaluering af Folkeoplysningsrådets form og kompetencefordeling 2

Sagsresumé

Fortsat evaluering af Folkeoplysningsrådets form og kompetencefordeling.

 

Sagsbeskrivelse:

På Folkeoplysningsrådets møde i marts blev drøftelserne af kompetencefordelingsplanen for det nuværende Folkeoplysningsråd og samarbejdet med Kultur- og Idrætsudvalget påbegyndt, samt drøftelser omkring ønsker til formen for og indholdet af et nyt folkeoplysningsråd i foråret 2022.

På mødet ønskede rådet følgende ændringer fremadrettet:

  • I forhold til rådets sammensætning kunne rådet godt tænke sig mulig kommunikation/drøftelser med unge, eventuelt gennem et par årlige møder med ungebyrådet. Det kunne være som temamøder.
  • Folkeoplysningsrådet vil gerne have § 13 i deres vedtægter fjernet.
  • Kompetencefordelingsplanen opdateres i forhold til den revidere lovgivning.

 

I forlængelse af sidste møde, ønskes en fortsat drøftelse, herunder af følgende punkter:

  1. Nuværende sammensætning; 2 fra idrætsforeningerne, 2 fra aftenskolerne, 1 fra spejderne, 1 fra andre godkendte foreninger, 1 fra handicaporganisationerne/handicappede og 1 fra de selvorganiserede, i alt 8 medlemmer.
    Er det også fremadrettet den rigtige sammensætning? Og det rigtige antal fremadrettet og for hvert område? Vedlagt er et bilag med en oversigt over Folkeoplysningsrådene i omkringliggende kommuner (bilag 1).
  2. Skal det være i et råd eller i to? Et fælles folkeoplysningsråd eller et aftenskoleråd samt et foreningsråd/idrætsråd? Hvor er snitfladerne, og hvor giver det mening at drøfte udfordringer og potentialer i fællesskab?
  3. Ekstraordinært lokaletilskud – hvis det fastholdes, skal det så dobbeltbehandles? Det giver lang behandlingstid for foreningerne, men er måske hensigtsmæssigt i mere politiske sager.
  4. Gennemgang af vedtægter og kompetencefordelingsplan - hvad virker godt, og hvad virker uhensigtsmæssigt – tilrettet kompetencefordelingsplan er vedlagt (bilag 2).
  5. Politik for folkeoplysningsområdet – eksempler på politikker fra andre kommuner er vedlagt (bilag 3-7).

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 26-05-2021

Sagen drøftet og videreføres til næste møde.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-06-2021

Folkeoplysningsrådet ønsker som minimum at afgive hørringsvar forud for ændringer i politikker på området.

Muligheden for at få repræsentation fra kor og orkestre blev drøftet.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-08-2021

Folkeoplysningsrådet var enige om, at kor og orkestre er repræsenteret via aftenskolerne eller kan blive det, under andre godkendte foreninger.

Folkeoplysningsrådet ønsker, at suppleanterne i højere grad inddrages/indkaldes til møderne, når der er forfald fra et medlem, og at det er muligt, at de deltager i møderne, hvis den de er suppleant for ønsker det.

Punkt 36 Lokaletilskudsregler herunder fradrag for medlemmer over 25 år

Sagsresumé

Efter ønske fra KFUMs Boldklub – Fredericia og på baggrund af de præciserede regler for opgørelse af aktivitetstimer for foreninger der modtager lokaletilskud ønskes en drøftelse af reglerne for lokaletilskud, herunder muligheden for at ændre ved 25 års reglen.

 

Nye oplysninger i sagen den 24-06-2021:

Der er lagt tre nye bilag på sagen (bilag 4, 5 og 6).

 

Nye oplysninger i sagen den 24-08-2021:

Der er lagt et nyt bilag på sagen (bilag 7).

 

Sagsbeskrivelse:

KFUMs Boldklub – Fredericia har de sidste par mistet fra 40.000 – 100.000 kr. i lokaletilskud, fordi deres medlemssammensætning har ændret sig. De har fået færre medlemmer under 25 år, og et lidt svingende antal over 25 år. Det har betydet at deres medlemssammentætning har ligge over 10 % i både 2017 (10,8 %), 2018 (15,5 %) og 2019 (15,0 %). Som følge heraf er foreningen blevet reduceret i lokaletilskud. Dette belaster foreningens økonomi meget, og de ønsker derfor at 25 års reglen ændres – se bilag 1.

 

Regler for lokaletilskud i Fredericia Kommune

De godkendte frivillige folkeoplysende foreninger, der ikke kan benytte kommunale lokaler til deres aktiviteter, modtager lokaletilskud til egne eller lejede lokaler. Det gælder bl.a. tennisklubber, rideklubber, spejdere og fodboldklubber – herunder KFUMs Boldklub – Fredericia.

Jf. folkeoplysningslovens § 25 skal kommunerne yde et driftstilskud på minimum 65 % til ovenstående foreninger med aktiviteter for børn og unge. Kommunerne må også gerne yde tilskud til voksne, men det er frivilligt. Jf. § 25 stk. 3 kan kommunen vælge, at reducere lokaletilskuddet med andelen af medlemmer over 25 år, dog ikke for ledere, instruktører, trænere og bestyrelsesmedlemmer.

Fredericia Kommune yder et lokaletilskud på lovens minimum på 65 % og hvis andelen af medlemmer overstiger 10% reduceres tilskuddet først med den angivne andel. Hvis andelen af medlemmer over 25 år i en forening eksempelvis er 50 %, så reduceres det mulige tilskud først med 50 %, og herefter gives et tilskud på 65 %.

I 2019 blev der givet lokaletilskud til en række folkeoplysende foreninger – se bilag 2. Derudover er der en række foreninger med egne eller lejede lokaler, der ikke modtager lokaletilskud, fordi andelen af medlemmer er 100 % eller tæt på. Det vil derfor medføre væsentlige merudgifter for Fredericia Kommune, hvis reglen vedr. reduktion for medlemmer over 25 år ophæves helt.

I 2019 blev reglerne vedr. opgørelse af aktivitetstimer i forbindelse med lokaletilskud præciseret, hvilket har ført ændringer i opgivelsen af aktivitetstimer for en del foreninger, dog uden at det for størstedelen af foreningerne, har betydet en reduktion i lokaletilskuddet. Drøftelsen af lokaletilskudsreglerne, herunder 25 års reglen, har afventet opgørelsen vedr. 2019, for at kunne se betydningen af præciseringerne vedr. aktivitetstimerne.

Hovedtal vedr. lokaletilskud for 2019:

  • Der blev bevilget lokaletilskud til 34 godkendte frivillige folkeoplysende foreninger.
  • Samlet bevilget lokaletilskud på 2.615.000 kr. i en ramme på 2.826.000 kr.
  • 5 foreninger fik reduceret deres lokaletilskud pga. for få aktivitetstimer, hvilket samlet betød en nedgang på 81.000 kr. – af disse vedr. et tilskud til en sommerlejr og 2 foreninger blev også reduceret i tilskud i 2018, og de to sidste foreninger er reduceret med et mindre beløb.
  • 20 foreninger blev reduceret i lokaletilskud som følge af 25 års reglen, hvilket samlet betød en nedgang på 1.586.000 kr.

 

På baggrund af henvendelsen fra KFUMs Boldklub – Fredericia og opgørelsen af lokaletilskud for 2019 ønskes en drøftelse af lokaletilskudsreglerne, herunder 25 års reglen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at det har stor betydning for den enkelte forening, om de bliver reduceret i lokaletilskud eller ej, og særligt hvis de ikke tidligere er blevet reduceret i lokaletilskud.

Nogle foreninger er hårdt ramt at reduktionen, det gælder bl.a. KFUM Boldklub, som har foreslået at reduktionen kun sker med den andel der ligger over 10% - altså en reduktion på 3 % hvis andelen af medlemmer over 25 år er 13 %.

I forhold til at øge aktivitetsniveauet og -mulighederne for voksne og ældre over 25 år, er 25 års reglen en udfordring, i det den kan ændre en forenings økonomi markant hvis 1-5 nye voksne medlemmer i foreningen betyder, at andelen af medlemmer over 25 år stiger til over 10 %. Dette kan demotivere foreninger til at lave flere aktiviteter for voksne og ældre. Reglen kunne med fordel modificeres enten i mindre grad inden for den givne økonomiske ramme, eller i større grad ved en mulig større pulje til lokaletilskud.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller at Folkeoplysningsrådet drøfter lokaletilskudsreglerne, herunder 25 års reglen.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 27-02-2020

Sagen drøftet. Folkeoplysningsrådet ønsker at få oplysninger vedr. kontingentsatser for de relevante klubber med for både børn, unge og voksne, og at sagen drøftes igen på næste møde.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 26-10-2020

Sagen drøftet. Folkeoplysningsrådet ønsker nogle eksempler fra regler i andre kommuner på et kommende møde.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-06-2021

Sagen drøftet.

Til næste møde gennemgås forskellige modeller og mulige ændringer i forhold til 25 års reglen.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-08-2021

Folkeoplysningsrådet vil anbefale at 25 års reglen afskaffes, som i model 3 i bilag 7. Hvis dette ikke er muligt, anbefales en model, hvor man kun reducerer med den andel af medlemmerne der er over 25 år og efter en fastsat grænse. Dvs. hvis der først reduceres for medlemmer, når andelen overstiger 10%, så reduceres kun med andelen over 10%, som eks. model 4, 5 eller 6 i bilag 7.

Punkt 37 Orienterende sager til Folkeoplysningsrådet d. 24.08.2021

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Gensidig orientering.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Idræt og Kultur & Turisme indstiller til gensidig orientering.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-08-2021

Gensidig orientering foretaget.