Folkeoplysningsrådet - 27-02-2020

Dagsorden
Dato:
Torsdag, 27 februar, 2020 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 28 februar, 2020 - 08:28

Punkt 8 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

Sagsbeskrivelse:

Godkendelse af dagsordenen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at dagsordenen godkendes.

 

Punkt 9 Årshjul for Folkeoplysningsrådet 2020

Sagsresumé

Gennemgang og drøftelse af årshjul for Folkeoplysningsrådet 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Årshjulet for Folkeoplysningsrådet 2020 gennemgås og drøftes.

Årshjulet er ikke fuldstændigt, da der løbende kommer nye sager.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet godkender årshjulet.

 

Punkt 10 Budget for Folkeoplysningsområdet 2020

Sagsresumé

 

Sagsbeskrivelse:

Folkeoplysningsområdets budget for 2020 er vedlagt som bilag, til orientering til Folkeoplysningsrådet (bilag 1).

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet tager budgettet for 2020 til efterretning.

 

Punkt 11 Evaluering af Folkeoplysningsrådets Nytårskur 2020

Sagsresumé

Evaluering af Folkeoplysningsrådets Nytårskur 2020, der blev afholdt d. 23.1.2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Der ønskes en evaluering af Folkeoplysningsrådets Nytårskur 2020 og en drøftelse af, om Folkeoplysningsrådet ønsker at afholde nytårskur i 2021.

Der var 84 tilmeldte til nytårskuren i 2020.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

 

Punkt 12 Indsatspulje under Folkeoplysningsrådet i 2020

Sagsresumé

Drøftelse og beslutning vedr. indsatsområde og indsatspulje under Folkeoplysningsrådet for 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Ifølge den reviderede folkeoplysningslov § 6, stk. 1, nr. 3 skal der nedsættes en pulje til udviklingsarbejde inden for lovens område. Midler fra denne pulje skal både kunne tildeles det organiserede foreningsliv, selvorganiserede grupper og nye organisationsformer.  

I Fredericia Kommune er det besluttet, at kalde den pulje for en indsatspulje. Puljen knyttes et eller flere indsatsområder inden for folkeoplysningsområdet. Det er Folkeoplysningsrådet der udvælger indsatsområderne og beslutter kriterier og rammer for puljen.

 I 2020 er der 133.000 kr. i puljen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Folkeoplysningsrådet skal udvælge et eller flere indsatsområder for indeværende periode eller for 2020. Det kan f.eks. være en af værdierne i Kultur-, idræts- og fritidspolitikken, en bestemt målgruppe, nye organisationsformer eller noget helt fjerde.

Rådet kan også tage udgangspunkt i en drøftelse af hvad kunne gøre det sjovere eller lettere at være forening i Fredericia, eller om der mangler der indsatser eller viden inden for et område. Det kunne også handle om tiltag for at fastholde flere unge i foreningslivet eller få flere ensomme med?

Folkeoplysningsrådet har tidligere haft fokus på målgrupper med særlige behov i forhold til deres indsatspulje. Fredericia Kommune indgik i 2019 en kommuneaftale under Bevæg Dig For Livet – idræt for sindet, hvor der arbejdes på at skabe mere idræt og bevægelse for borgere med fysiske og psykiske problemstillinger. Via en kortlægning i Fredericia ed vi at 60 % af foreningerne har erfaringer med at inkludere målgruppen, men at de efterspørger viden, økonomi, udstyr med mere for at kunne håndtere målgruppens særlige behov. Yderligere efterspørges en platform eller et medie, der kan hjælpe med at formidle tilbuddene i Fredericia. Indsatspuljen kunne bruges til at understøtte dette.

Udover at vælge indsatsområdet skal rådet beslutte hvilke kriterier og rammer, der skal være for indsatspuljen.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at

 

  1. Folkeoplysningsrådet vælger et eller flere indsatsområder for 2020.
  2. Folkeoplysningsrådet diskuterer kriterier og rammer for indsatspuljen.
  3. Kultur & Idræt efterfølgende udarbejder et udkast til kriterier og rammer for puljen til godkendelse i Folkeoplysningsrådet.

 

Punkt 13 Lokaletilskudsregler herunder fradrag for medlemmer over 25 år

Sagsresumé

Efter ønske fra KFUMs Boldklub – Fredericia og på baggrund af de præciserede regler for opgørelse af aktivitetstimer for foreninger der modtager lokaletilskud ønskes en drøftelse af reglerne for lokaletilskud, herunder muligheden for at ændre ved 25 års reglen.

 

Sagsbeskrivelse:

KFUMs Boldklub – Fredericia har de sidste par mistet fra 40.000 – 100.000 kr. i lokaletilskud, fordi deres medlemssammensætning har ændret sig. De har fået færre medlemmer under 25 år, og et lidt svingende antal over 25 år. Det har betydet at deres medlemssammentætning har ligge over 10 % i både 2017 (10,8 %), 2018 (15,5 %) og 2019 (15,0 %). Som følge heraf er foreningen blevet reduceret i lokaletilskud. Dette belaster foreningens økonomi meget, og de ønsker derfor at 25 års reglen ændres – se bilag 1.

 

Regler for lokaletilskud i Fredericia Kommune

De godkendte frivillige folkeoplysende foreninger, der ikke kan benytte kommunale lokaler til deres aktiviteter, modtager lokaletilskud til egne eller lejede lokaler. Det gælder bl.a. tennisklubber, rideklubber, spejdere og fodboldklubber – herunder KFUMs Boldklub – Fredericia.

Jf. folkeoplysningslovens § 25 skal kommunerne yde et driftstilskud på minimum 65 % til ovenstående foreninger med aktiviteter for børn og unge. Kommunerne må også gerne yde tilskud til voksne, men det er frivilligt. Jf. § 25 stk. 3 kan kommunen vælge, at reducere lokaletilskuddet med andelen af medlemmer over 25 år, dog ikke for ledere, instruktører, trænere og bestyrelsesmedlemmer.

Fredericia Kommune yder et lokaletilskud på lovens minimum på 65 % og hvis andelen af medlemmer overstiger 10% reduceres tilskuddet først med den angivne andel. Hvis andelen af medlemmer over 25 år i en forening eksempelvis er 50 %, så reduceres det mulige tilskud først med 50 %, og herefter gives et tilskud på 65 %.

I 2019 blev der givet lokaletilskud til en række folkeoplysende foreninger – se bilag 2. Derudover er der en række foreninger med egne eller lejede lokaler, der ikke modtager lokaletilskud, fordi andelen af medlemmer er 100 % eller tæt på. Det vil derfor medføre væsentlige merudgifter for Fredericia Kommune, hvis reglen vedr. reduktion for medlemmer over 25 år ophæves helt.

I 2019 blev reglerne vedr. opgørelse af aktivitetstimer i forbindelse med lokaletilskud præciseret, hvilket har ført ændringer i opgivelsen af aktivitetstimer for en del foreninger, dog uden at det for størstedelen af foreningerne, har betydet en reduktion i lokaletilskuddet. Drøftelsen af lokaletilskudsreglerne, herunder 25 års reglen, har afventet opgørelsen vedr. 2019, for at kunne se betydningen af præciseringerne vedr. aktivitetstimerne.

Hovedtal vedr. lokaletilskud for 2019:

  • Der blev bevilget lokaletilskud til 34 godkendte frivillige folkeoplysende foreninger.
  • Samlet bevilget lokaletilskud på 2.615.000 kr. i en ramme på 2.826.000 kr.
  • 5 foreninger fik reduceret deres lokaletilskud pga. for få aktivitetstimer, hvilket samlet betød en nedgang på 81.000 kr. – af disse vedr. et tilskud til en sommerlejr og 2 foreninger blev også reduceret i tilskud i 2018, og de to sidste foreninger er reduceret med et mindre beløb.
  • 20 foreninger blev reduceret i lokaletilskud som følge af 25 års reglen, hvilket samlet betød en nedgang på 1.586.000 kr.

 

På baggrund af henvendelsen fra KFUMs Boldklub – Fredericia og opgørelsen af lokaletilskud for 2019 ønskes en drøftelse af lokaletilskudsreglerne, herunder 25 års reglen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at det har stor betydning for den enkelte forening, om de bliver reduceret i lokaletilskud eller ej, og særligt hvis de ikke tidligere er blevet reduceret i lokaletilskud.

Nogle foreninger er hårdt ramt at reduktionen, det gælder bl.a. KFUM Boldklub, som har foreslået at reduktionen kun sker med den andel der ligger over 10% - altså en reduktion på 3 % hvis andelen af medlemmer over 25 år er 13 %.

I forhold til at øge aktivitetsniveauet og -mulighederne for voksne og ældre over 25 år, er 25 års reglen en udfordring, i det den kan ændre en forenings økonomi markant hvis 1-5 nye voksne medlemmer i foreningen betyder, at andelen af medlemmer over 25 år stiger til over 10 %. Dette kan demotivere foreninger til at lave flere aktiviteter for voksne og ældre. Reglen kunne med fordel modificeres enten i mindre grad inden for den givne økonomiske ramme, eller i større grad ved en mulig større pulje til lokaletilskud.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller at Folkeoplysningsrådet drøfter lokaletilskudsreglerne, herunder 25 års reglen.

 

Punkt 14 Fredericia Ordningen - evaluering af ændringer 2

Sagsresumé

Drøftelse af den reviderede Fredericia Ordning, og om grundprincipperne bag den reviderede ordning fra 2017 skal fastholdes, eller der skal ændres på nogle parametre.

 

Sagsbeskrivelse:

I september 2019 evaluerede Folkeoplysningsrådet den reviderede Fredericia Ordning, dels overordnet og dels på en række underområder. Evalueringen førte ikke til nogen ændringer i ordningen.

Siden har Fredericia Basketball Klub, Fredericia Badminton Club og Atletklubben Heros henvendt sig og holdt et møde med Kultur & Idræt og Fredericia Idrætscenter. De tre foreninger har alle deres aktiviteter i Fredericia Idrætscenter og er pressede økonomisk pga. stigende halgebyrer (årlig fremskrivning) kombineret med at ungdomstimetilskuddet bortfaldt i 2017 og kompensationsordningen i den reviderede Fredericia Ordning udfases. Foreningerne ønsker ændringer, der gør det muligt for dem at drive deres forening på et bedre økonomisk grundlag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at ændringer af en række faktorer samlet set støtter visse typer af foreninger mere end andre i økonomisk sammenhæng. Mange faktorer påvirker en forenings virke og økonomiske forhold. Nogle er bestemt udefra, mens andre forhold i væsentlig grad styres af foreningen selv.

 

Udefra bestemte faktorer:

  • Tilskud fra Fredericia Ordningen – forenings- og medlemstilskud
  • Tilskud fra Fredericia Ordningen – kursustilskud
  • Lokaletilskud
  • Ekstraordinært lokaletilskud
  • Tilskud fra klimaskærmspuljen
  • Gebyrer for brug af kommunale lokaler

 

Faktorer foreningen i væsentlig grad selv styrer:

  • Kontingent
  • Sponsorarbejde
  • Antal medlemmer
  • Antal aktivitetstimer
  • Styring af indtægter og udgifter

 

Omkring 2010 og et par år frem skete nogle ændringer, som fik betydning for den del af foreningsområdet, som brugte/-er kommunale lokaler eller lokaler i de selvejende haller.

For det første blev modellen for fordeling af timer ændret. Det betød, at idrætsforeningerne ikke længere skulle ”leje” 50 timer pr. uge i hver hal samlet set, men de blev fri til at ønske og bruge det antal timer, de rent faktisk havde behov for. Samtidig steg hallejen/halgebyret for at kompensere de selvejende haller, for de indtægter de ellers ville mangle ved færre bookede timer.

For det andet blev det efterfølgende besluttet at fremskrive priserne på hallejen/gebyrerne for timer i de selvejende haller og Fredericia Idrætscenter (FIC) og i alle svømmehallerne/bassinerne, mens gebyret for at bruge kommunale gymnastiksale og skolehaller ikke skulle fremskrives. Dette gælder fortsat. Det betyder, at de foreninger, der primært bruger lokaler i de selvejende haller eller FIC, har stigende udgifter til lokaler, mens de foreninger, der primært bruger kommunale gymnastiksale eller skolehaller, har et mere fast udgiftsniveau. Dette betyder at nogle foreninger langsomt får ringere økonomiske forhold end andre.

For det tredje blev Ungdomstimetilskuddet og Svømmetimetilskuddet fjernet med revisionen af Fredericia Ordningen i 2017 – et tilskud der gik til foreninger med timer i de selvejende haller og FIC. Disse foreninger fik derfor mindre i tilskud. For at imødekomme dette, blev der oprettet en kompensationsordning, der dog udfases over 5 år. I 2021 udbetales kompensationsordningen for sidste gang.

Overordnet set betyder det, at foreninger med mange timer i de selvejende haller eller FIC alt andet lige får mindre i tilskud og svagt stigende udgifter.

Overfor dette står de overordnede principperne, der blev lagt til grund for arbejdet med at revidere Fredericia Ordningen i 2017:

  • Lighed som retfærdighedsprincip
  • Støtte til foreningsdannelse
  • Prioritering af ungdomsarbejde
  • Gennemsigtighed
  • Let administration – for både foreninger og Kommunen

 

Folkeoplysningsrådet skal tage stilling til, om de ønsker at fastholde grundprincipperne fra revisionen I 2017 eller om de ønske at ændre på nogle parametre i Fredericia Ordningen. Et af de parametre der kunne komme i spil, er de enkelte forenings generelle antal aktivitetstimer/aktivitetsniveau.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet drøfter, om grundprincipperne bag den reviderede ordning i 2017 skal fastholdes, eller der skal ændres på nogle parametre, og i givet fald hvilke.

 

Punkt 15 Orienterende sager til Folkeoplysningsrådet d. 27.2.2029

Sagsresumé

 

Sagsbeskrivelse:

Gensidig orientering.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller til gensidig orientering.