Klima-, Energi- og Miljøudvalget - 04-04-2022

Referat
Dato:
Mandag, 4 april, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 marts, 2022 - 11:18
Referat publiceret:
Fredag, 8 april, 2022 - 08:22

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Stenrev, bundtrawl mm. i Lillebælt

Sagsresumé

Stenrev kan bidrage til at øge biodiversiteten i havet nær kysten, og derfor er der øget fokus på mulighederne for at etablere stenrev i Lillebælt. Samtidig er der fokus på at mindske omfanget af bundtrawl, bl.a. afledt af at Lillebælt er udpeget som marin naturnationalpark.

Sagen belyser emnerne, som vil blive uddybet på udvalgsmødet med henblik på en politisk drøftelse.

Sagsbeskrivelse:

Miljø- og Teknikudvalget drøftede stenrev på udvalgsmødet 28. april 2021 – afledt af at kommunen fik udarbejdet vedhæftede ”skrivebordsnotat”. Stenrev er en værdifuld biotop i havet, hvor der dannes tangskove, og giver levested for mange arter igennem hele fødekæden (f.eks. marsvin, torsk, tangnål mv.). Dertil bindes næringsstoffer og CO2, hvorfor stenrev er et multifunktionelt marint virkemiddel.

 

Mange stenrev er helt eller delvist fjernet igennem 1900-tallet pga. omfattende stenfiskeri. Især i det sydlige Lillebælt er der dokumenteret meget stenfiskeri, men også i det nordlige Lillebælt. Langs Fredericias kyst, vurderes det, at der har været spredte stenrev især i området fra Trelde Næs til Øster strand.

 

Der er anlagt flere stenrev fra Kolding ned til Als. Pt. anlægges to stenrev ud for Middelfart Kommunes hhv. syd- og nordfynske kyststrækning. De anlagte og planlagte stenrev er finansieret af fondsmidler bl.a. via projekter i Naturpark Lillebælt, (Bælt i Balance, Better BirdLIFE og Als Stenrev).  Desuden arbejder Lillebælts kommunerne på projektet ”Liv i Lillebælt”, hvor der også er fokus på fondsmidler til marine virkemidler, herunder stenrev. Og så forventes Miljøstyrelsen at etablere stenrev for 11 mio. kr. i Lillebælt.

 

Regeringen har desuden, via Grøn delaftale af finansloven 2022, udpeget Lillebælt og Øresund som marine naturnationalparker, hvortil der også er afsat midler til stenrev – og samtidig ønskes de nuværende trawlfrie zoner udvidet i Bælthavet (Lillebælt, Storebælt og Langelandsbælt).  

 

Trawl - fiskeri med bundslæbende redskaber - har potentielt negative effekter på havmiljøet, hvor især ålegræs og biogene rev (muslingebanker med stor artsrigdom af tang- og dyrearter) er sårbare elementer. Bifangst af fisk, marsvin mm. udgør ligeledes en negativ påvirkning, men graden heraf er behæftet med usikkerhed pga. manglende bifangstregistrering. Fiskeri med bundtrawl og muslingeskrab i kystnære områder modstrider derfor til dels med målsætningen om god økologisk tilstand i havstrategi- og vandrammedirektivet.


Der bundtrawles efter torsk og rødspætter mm. i det sydlige Lillebælt, og muslingeskrabes i dele af det nordlige Lillebælt, og sandsynligvis også i områder med ålegræs.

 

Sagen vil blive uddybet på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Stenrev etableres oftest med kampe-/sprængsten fra Norge, som er et biprodukt ved bortsprængning af fjelde inden anlægsbyggeri. Grundet transportudgifter, er det mest omkostningseffektivt at skibet er fuldt lastet. Typisk kan et skib laste op til ca. 4.000 m3 svarende til ét stenrev og en samlet udgift på ca. 2 mio. kr.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at vi løbende bør være opmærksom på mulighederne for at realisere stenrev og andre miljøforbedrende tiltag langs Fredericias kyst – og at anlægsmidlerne fra budgetforliget på 0,3 mio. kr. til Livet i Lillebælt bl.a. bør anvendes til hhv. processuelle udgifter, forundersøgelser og medfinansiering.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget drøfter og tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Drøftet og taget til efterretning.

Punkt 3 Orienteringssag: Introduktion til Klima-, Energi- og Miljøudvalget - del 3

Sagsresumé

På dagsordenspunktet gives udvalget en fortsat introduktion til udvalgets områder.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget introduceres om vedtagne strategier og planer på klima-, Energi- og Miljøområdet.

På mødet sættes der særlig fokus på to strategier:

 

Fredericia for Verdensmålene:

”Fredericia for Verdensmålene” er kommunes strategi for bæredygtig udvikling. Strategien er vedtaget af Byrådet den 2. december 2019. Strategien sætter retning for, hvordan Fredericia Kommune vil arbejde for at sikre, at nuværende og fremtidige generationer i Fredericia trives på alle områder, både når det gælder sundhed, omsorg, uddannelse, beskæftigelse, erhvervsudvikling, byudvikling, miljø, natur og – ikke mindst klima. Fredericia for Verdensmålene tager udgangspunkt i FN’s verdensmål. Strategien.  Opgaven med at sætte fokus på og fastlægge nye ambitioner for den bæredygtige udvikling udspringer formelt af Planlovens § 33a. Det er en tilbagevendende opgave, der løses i 4 års ’rul’, således at hvert byråd midt i sin fireårsperiode vedtager en ny strategi.

 

Klimaplan 2020:

Klimaplanen indeholder 53 klimaindsatser, som skal gøre Fredericia Kommune i stand til at skrue ned for CO2 med 70 % i 2030 og bane vejen for nul udledning i 2050 for Fredericia Kommune som geografisk områder.  Klimaplanen er vedtaget af Byrådet i december 2020.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Taget til efterretning.

Punkt 4 Orienteringssag: Ladeinfrastrukturstrategi

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima orienterer om arbejdet med Ladeinfrastrukturstrategi. Hvad er udviklingen af ladepunkter i kommunen og hvilke muligheder har kommunen. 

 

Sagsbeskrivelse:

En af indsatserne i Klimaplanen er at udarbejde en Ladeinfrastrukturstrategi. Vækst, Teknik og Klima orienterer om

  • Arbejdet med Ladeinfrastrukturstrategi for Fredericia Kommune.
  • Lovpligtige ladestandere i henhold til Ladestanderbekendtgørelsen; BEK nr 181 af 05/03/2020
  • Muligheden for at lave udbud på offentlige p-pladser; AFI-loven (2020/1 LSF 167 – nyt lovforslag)

Fredericia Kommune følger udviklingen i de markedsdrevne samarbejder mellem operatører og f.eks. dagligvarebutikker, store arbejdspladser, hoteller og tankstationer og vil gennem dialog med udbyderne sikre, at der sker en koordineret udrulning. Muligheder for ladning på kommunale arealer, f.eks. centrale parkeringspladser, afdækkes, og det afklares i strategiarbejdet, hvordan vi bedst kan støtte og koordinere udrulningen i hele kommunen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at vi i Fredericia kommune skal være meget opmærksomme på, hvordan udviklingen af kommercielle ladepunkter udvikler sig og sikre en behovsstyret tilgang til kommunalt initierede ladepunkter.  Således der er det rette antal ladepunkter på rette placeringer.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima, Energi og Miljøudvalget

  1. at drøfter udkastet til ladeinfrastrukturstrategien
  2. at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Drøftet og taget til efterretning.

Punkt 5 Beslutningssag: Udarbejdelse af strategisk energiplan

Sagsresumé

Oplæg til udarbejdelse af fælles strategisk energiplan med nabokommunerne præsenteres. Til drøftelse og indstilling/vedtagelse.

Eventuel opstart af det fælles strategiarbejde vil betyde, at en del af arbejdet med ny varmeplan for Fredericia Kommune midlertidigt sættes i bero og afventer resultaterne af kortlægning og analyser i arbejdet med den fælles strategiske energiplan.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima præsenterer oplæg til udarbejdelse af fælles strategisk energiplan for Fredericia Kommune sammen med Kolding, Vejle og Middelfart Kommuner.

 

Formålet med arbejdet er at formulere en tværkommunal strategisk energiplan der kan understøtte opnåelsen af 2030-reduktionsmålene og kortlægge vejen for den fulde omstilling til 100% el og varmeproduktion fra vedvarende energikilder i 2030.

 

Fredericia, Middelfart og Vejle Kommuner har godkendte DK2020-planer, og Kolding Kommune er i gang. Merværdien for kommunerne ved at gennemføre dette arbejde vil især være:

 

  • Opdatering og overbygning på eksisterende arbejde, herunder ved at indarbejde nyeste statistik og opdaterede politiske rammer samt kvalitetssikring.
  • Koordinering mellem de fire kommuner af hvordan særlige udfordringer skal opfattes og håndteres, herunder vedrørende affaldsforbrænding, biomasseanvendelse, varmeplanlægning, indfasning af PtX, indfasning af VE i tung transport, elektrificering i industri samt perspektiver for havnenes rolle i grøn skibsfart.
  • Koordineret prioritering af indsatsområder og koordineret drøftelse af udviklingsscenarier for trekantsområdet.
  • Fælles workshop med relevante lokalpolitikere med det formål at formidle hovedbudskaber og udvælge indsatsområder til En fælles handlingsplan for grøn omstilling.

 

Opgaveløsningen er inddelt i tre procestrin, hvor procestrin 2 og 3 er mulige optioner for de enkelte kommuner:

  1. Overblik over eksisterende analyser, kortlægninger og målsætninger,
  2. Identifikation af særlige muligheder og udfordringer (option),
  3. Udarbejdelse af fremtidsscenarier og beskrivelse af tiltag til at opnå målene (option). 

Fase 1-kortlægningen vil omhandle 5 temaer: Grøn varme, grøn energiproduktion, biomasse, omstilling i industrien og omstilling af transportområdet.

 

Byrådet vedtog i 2021 i overensstemmelse med indsatsplanen i Klimaplan2020 at sætte gang i udarbejdelsen af en ny varmeplan for Fredericia Kommune. Flere elementer i varmeplanen og den strategiske energiplan vil være sammenhængende og/eller sammenfaldende.

 

Økonomiske konsekvenser

Omkostning til fase 1: 42.500 kr

Omkostning til fase 2: 25.000 kr*

Omkostning til fase 3: 60.000 kr*

*i fase 2 og 3 er det muligt at opnå en mindre mængderabat.

 

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det er relevant at igangsætte fase 1 og afvente udfaldet heraf inden beslutning om eventuel gennemførelse af fase 2 og 3. Fase 1 out-put er relevant at kende i forhold til hele omstillingen i Trekantområdet med de store decentrale forsyningsenheder, den lokale omstilling og kortlægningen af behov for vedvarende energi og biomasse i forhold til det igangværende og kommende PtX-samarbejde, samt andre store fremtidige energiforbrugere, som ex. datacentre. 

 

I forlængelse heraf foreslår Vækst, Teknik og Klima derfor, at

-          de udviklingsrettede dele af varmeplanarbejdet midlertidigt sættes i bero, og

-          at de mere praktiske dele af varmeplanarbejdet, såsom ajourføring og tilretning af varmeplanoplysninger og kortdata fortsætter parallelt med udviklingen af den fælles strategiske energiplan.

Udarbejdelsen af en fælles strategisk energiplan vil være i overensstemmelse med Fredericia for Verdensmålene: ”Vi vil sikre bæredygtig forsyning i tæt samarbejde med forsyningsselskaberne, virksomhederne, nabokommunerne og brugerne” og ”Vi vil være åbne overfor nye metoder og potentialer … - …. og for at få mere vedvarende energi og overskudsvarme ind i energisystemerne”.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller

  1. At Klima, Energi og Miljøudvalget godkender, at de udviklingsrettede dele af varmeplanarbejdet midlertidigt sættes i bero.
  2. At Klima, Energi og Miljøudvalget godkender, at de mere praktiske dele af varmeplanarbejdet, såsom ajourføring og tilretning af varmeplanoplysninger og kortdata, fortsætter parallelt med udviklingen af den fælles strategiske energiplan.

 

  1. At Klima, Energi og Miljøudvalget godkender igangsættelse af fase 1 i den fælles strategiske energiplanlægning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Cirkulær By inkl. beslutning om bæredygtighedsforløb for virksomheder

Sagsresumé

Orientering om projektet Cirkulær By, hvor ansøgning fra Fredericia Kommune, Business Fredericia og Fredericia Spildevand er blevet godkendt af Realdania. Herunder beslutning om at udvikle og igangsætte work-shops og sparrringsforløb for virksomheder i erhvervssporet.

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har d. 28. feb. 2022 orienteret Klima-, Energi-, og Miljøudvalget om en ansøgning til Realdania om at indgå i et innovationsforløb for at blive Cirkulær By. Ansøgningen er blevet imødekommet af Realdania.

 

Der er søgt i tæt samarbejde med Business Fredericia, Fredericia Spildevand og Energi, samt Affald og Genbrug. Ansøgningen har både et erhvervsrettet og et borgerrettet spor.

 

Med denne bevilling fra Realdania forventer vi at booste virksomhedernes potentialer og ambitioner inden for arbejdet med cirkulær økonomi, bæredygtighed og grøn omstilling, til gavn for virksomhedens egen bundlinje, men også til gavn for klimaet og kommunen som helhed.

 

Vi forventer at etablere et vedvarende fokus på klimareduktioner og ressourcekredsløb, hvor der er fokus på adfærdsændringer, og hvor alle dimensioner af bæredygtighed, tænkes ind i samtlige aspekter af beslutningsprocesserne hos både borgere og erhverv.

Vi vil initiere nye rentable projekter, som kan:

  1. Optimere energiforbruget og sikre, at spildvarme fra processer og spildevand bliver til overskudsvarme.
  2. Optimere vandforbruget, og sikre at spildevand anvendes til teknisk vand
  3. Optimere ressourceforbruget i lokale virksomheder ved at udvikle en materialebørs for materialer til genbrug, således at affald og overskudsmaterialer genbruges lokalt.
  4. Maksimere lokale kredsløb for direkte genbrug mellem borgere, institutioner m.fl., således at der opbygges en række afsætningskanaler for genbruget, så det sikres at genbrug afsættes der hvor værdien social, miljømæssig, økonomisk er størst.
  5. Skabe et grundlag for nye klimaambassadører til enten at blive ansat i en virksomhed eller skabe deres egen.

Vi får en innovationskonsulent tilknyttet i en 2-årig periode. Vi skal selv bidrage med 2 medarbejdere i samlet 600 timer og deltage i workshops. 

 

Vi har stor opbakning fra vores lokale virksomheder og uddannelsesinstitutioner, hvor 17 virksomheder har underskrevet en hensigtserklæring om at bidrage til projektet.

Projektet har ophæng i Klimaplanen, Affaldsplanen og Fredericia for Verdensmålene.

 

Bæredygtighedsforløb for virksomheder.

I erhvervssporet (punkt 1-3+5) ønsker Business Fredericia og Vækst, Teknik og Klima at udvikle et forløb for virksomhederne i Fredericia, så virksomhederne kommer i gang med at arbejde med, hvordan de optimerer energi, vand og ressourceforbrug og hvordan de gør verdensmål til hverdagsmål. Dvs. hvordan de omsætter cirkulær økonomi, bæredygtighed og grøn omstilling til hverdagen.

 

Formålet med dette forløb er: Hvordan kan Business Fredericias i samarbejde med Fredericia Kommune skabe en bærdygtighedsproces for Fredericias virksomheder – der giver en konkurrencefordel for den enkelte virksomhed, adgang til nye markeder, og ”ticket to play” med de store virksomheder

 

Business Fredericia og Vækst, Teknik og Klima ønsker at udvikle dette forløb fordi:

Fredericias virksomheder skal stå forrest i udviklingen og gøre bæredygtighed til en forretningsmæssig fordel:

-          Bæredygtighed giver adgang til markeder

-          Bæredygtighed er god storytelling

-          Ikke bæredygtige forretninger løber en økonomisk risiko

-          Bæredygtighed er ticket to play med de store virksomheder

-          Investorerne kigger mod bæredygtige virksomheder

-          Bæredygtige virksomheder kan tiltrække og fastholde motiveret og engageret arbejdskraft

 

Virksomhederne vil blive inviteret til at deltage i et work-shops og sparringsforløb, som forløber over 3-4 mdr. hvor de arbejder med management, strategi og handlingsplan for forandringsprocessen, samt får basis viden om relevante emner. Workshopforløbet udvikles sammen med en specialist/konsulent i verdensmål. Sparringsforløb udvikles og udføres af Bussiness Fredericia.

 

Målsætningen er at have 15-20 virksomheder med i første forløb. Der vil være en mindre egenbetaling og out-put er, at disse virksomheder dels er godt i gang med forandringen og bliver ambassadører for efterfølgende forløb.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser for hovedforløbet i Cirkulær By. Vi får tilknytte en ekstern innovationskonsulent via godkendelse fra Realdania.

 

For at udvikle og igangsætte forløbet Bæredygtighed for virksomheder er der behov for ekstern konsulenthjælp. Vækst, Teknik og Klima forventer at kunne holde det indenfor 100.000 kr. og disse finansieres af den 1. mio. der afsat til klimatiltag.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det er relevant at igangsætte Bæredygtighedsforløbet for virksomheder. Cirkularitet, Bæredygtighed og Verdensmål kan nemt blive abstrakt og uoverskueligt for den enkelte virksomhed. Ved at udvikle dette work-shops og sparringsforløb får virksomhederne forståelse for, hvad de selv kan gøre og hvordan de kan arbejde med bæredygtighed i hverdagen.

Virksomhederne vil selv skulle lægge en egenbetaling for deltagelse i forløbet.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima, Energi og Miljøudvalget

  1. at tage orienteringen om Cirkulær By til efterretning
  2. at beslutte at bevillige 100.000 kr til udvikling og igangsættelse af forløbet Bæredygtighed for Virksomheder.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Tilslutning til klimaløfte i forbindelse med Klimaalliancen

Sagsresumé

Fredericia Kommune har tilsluttet sig klimaalliancen og dermed også forskellige krav, som skal opfyldes. Fredericia Kommune skal tilsluttet sig mindst 1 klimaløfte for det kommende år.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i juni 2021 tilsluttet sig Klimaalliancen, som er de første 20 DK2020 kommuner. Formålet med klimaalliancen er at styrke det kommunale samarbejde og stå sammen og holde hinanden op på de ambitiøse klimamål og –handlinger, som vi alle har forpligtiget os til at implementere med vores klimahandlingsplaner. I alliancen er der følgende krav:

  • At implementere klimahandlingsplanen,
  • At afrapportere og monitorere klimaindsatserne
  • At deltage aktivt i alliancen
  • At tilslutte sig mindst ét af C40 Sektordeklarationerne -  Klimaløfter
  • At videns dele lokalt og globalt

Samarbejdet har udarbejdet 3 danske sektordeklarationer – klimaløfter, som omhandler

  • Mobilisering af borgere, foreninger og virksomheder
  • Et klimavenligt landbrug og bedre arealanvendelse
  • Fremtidens bæredygtige mobilitet i kommunerne.

Arbejdet med klimaløftet evalueres efter 1 år.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at vi i Fredericia Kommune i vidt omfang allerede arbejder med de indsatser, som er indeholdt i klimaløftet om Mobilisering af borgere, foreninger og virksomheder. Ved at tilslutte os det klimaløfte vil vi kunne styrke denne indsats.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at tilslutte sig klimaløftet om Mobilisering af borgere, foreninger og virksomheder.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Ungeklimatopmøde

Sagsresumé

Der samarbejdes tværfagligt mellem Børn, Unge og Kultur og Vækst, Teknik og Klima om udvikling af et klimatopmøde for unge mellem 13-25 år.

Sagsbeskrivelse:

En af hovedindsatserne i Klimaplan DK2020 handler om Læring, Handlekraft og Fællesskaber og herunder om en Bæredygtig Generation.

 

Der samarbejdes tværfagligt mellem Børn, Unge og Kultur og Vækst, Teknik og Klima om udvikling af et klimatopmøde for unge mellem 13-25 år.

 

Det overordnede formål med ungeklimatopmødet er at understøtte unge i selv at gøre noget for klimaet. Topmødet skal derfor efterlade unge med refleksioner om ”hvad kan jeg selv gøre?”

 

Den overordende ramme er at:

  • Unge møder (unge) politikere
  • Unge snakker med unge
  • Unge faciliterer for unge
  • Ungt trækplaster (fx politiker eller influencer)
  • Differentieret output (grupper/fællesskaber og individuelt)

Der vil være 3-4 forskellige stationer med hver sit tema. Temaerne bevæger sig alle inden for mere overordnede perspektiver som fx at forebygge at ting bliver til affald og princippet om cirkulær økonomi, ligesom de er aktuelle ift. unge som forbrugere i forskellige sammenhænge.

 

Arrangementet planlægges fra kl. 12 lørdag d. 1. oktober.

 

Succeskriteriet er, at de unge føler sig hørt og gør en forskel og at de har lyst til et årligt tilbagevendende arrangement.

Økonomiske konsekvenser

Vækst, Teknik og Klima forventer at ungeklimatopmødet kan holdes indenfor et budget på 50.000 kr. og kan finansieres af de midler der er afsat til klimaaktiviteter.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at dette er en nytænkende måde at møde de unge på, så de bliver hørt i klimakampen og får indsigt i, hvordan de selv kan gøre en forskel.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget godkender at der anvendes 50.000 kr. til Ungeklimatopmødet.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Godkendt med den tilføjelse at udvalget ønsker, at det individuelle perspektiv kombineres med det at være en del af fællesskabet/samfundet og de fælles løsninger der skal findes her.

 

Punkt 9 Beslutningssag: Deltagelse i kampagnen: Vi cykler til arbejde

Sagsresumé

Deltagelse i kampagnen Vi cykler til arbejde, som understøtter indsats og mål i klimaplanen om at få flere ud at cykle.

 

Sagsbeskrivelse:

En af indsatserne i Klimaplan DK2020 er at fremme cyklismen.

 

Delmålet handler om at øge andelen af rejser foretage med cykel i kommunen fra 12,5% til 20% inden 2030, hvilket er realistisk, da andelen tidligere har ligget højere end i dag. Derudover er mulighederne for fremme af cyklisme og særligt el-cyklisme gode på grund af kommunens begrænsede størrelse og flade topografi. En ny potentialekortlægning har afdækket, at 35% af de kørte bilture, der har udgangspunkt i eller destination i Fredericia, potentielt kan overflyttes til cykel, da de er på 0,5-5 km, som de fleste er villige til at cykle. Yderligere 24% af turene i bil kan potentielt foretages på elcykel, da turen er på 5-15 km.

 

Cykelkulturen i Fredericia skal fremmes, også for at modvirke en ellers stigende privatbilisme. Fredericia Kommune har i årene 2021-2022 sat 25 mio. kr. af til cykelsti - projekter.

 

Vi cykler til arbejde er en national kampagne, som netop har fokus på at få flere pendlere på de kortere afstande ud at cykle fremfor at tage bilen. Kampagnen forløber i hele maj måned.

 

Vi vil med kampagnen understøtte vores lokale virksomheder til at blive grønnere og tage medansvar.

Fra kampagnen:

Sammen får vi flere i sadlen

VI CYKLER TIL ARBEJDE motiverer hvert år op mange tusinde medarbejdere til at cykle til arbejde, og som samarbejdspartner gør vi det nemt for jer at koble jer på kampagnen og stable en cykelindsats på benene i jeres kommune: Vi leverer et fælles startskud og en sjov og motiverende kampagne. Fredericia Kommune bliver medafsender på VI CYKLER TIL ARBEJDE, og er på den måde med til at sætte skub i cyklingen lokalt. Og det giver gevinst: Erfaringen viser, at flere cykler med, når kommunen er med til at sprede cykelglæde til borgere og virksomheder

 

Der vil være velkomsthilsen fra kommunen, som sendes ud til 150 virksomheder. Statistik og afsluttende resultater, lokale konkurrencer og pressemateriale.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at vi understøtter klimaplanens indsatser ved at deltage i kampagnen og får flere ud at cykle.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Fredericia Kommune medvirker til at fremme kampagnen ”Vi cykler til arbejde” blandt kommunens virksomheder.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Politisk repræsentation i vandområdeplansammenhæng

Sagsresumé

Der skal vælges en politisk repræsentant og en suppleant fra Fredericia Kommune til deltagelse i det igangværende arbejde, som vandområdeplanen for Lillebælt, Jylland foranlediger.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har i flere år været meget fokus på at forbedre vandmiljøet, herunder at reducere udledningen af næringsstoffer til havmiljøet. Arbejdet styres/organiseres bl.a. via ”vandområdeplaner” (VOP), som indeholder projektforslag for alle kommuner. Vandområdeplanerne skal sikre, at vandløb, søer, kystvand og grundvandsforekomster i udgangspunktet opfylder miljømålet ”god tilstand”.

 

Fredericia Kommune er i vandområdeplanen omfattet af hovedvandopland Lillebælt, Jylland (1.11). Vi har reelt få projektmuligheder grundet kommunens topografi og geografiske størrelse. Vi har pt. realiseret tre vådområdeprojekter ved hhv. Bredstrup/Pjedsted, Egeskov og Bøgeskov. Derudover er der lavet forundersøgelser for tre andre projektområder, som viste sig ikke at være realiserbare. Der er fortsat fokus på at afsøge kommunen for potentielle vådområdeprojekter.

 

Den formelle organisering i dette ”vandområdesamarbejde” ”VOS” fremgår af bilaget; men kort fortalt er der en politisk styregruppe, en administrativ styregruppe (ledelsesrepræsentanter), en teknikergruppe samt en sekretariatsfunktion. Pt. er det Kolding Kommune, der er sekretariatskommune.

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke nogen direkte økonomisk konsekvens i forhold til VOS-arbejdet. Projekterne er 100% finansieret af EU.

Vurdering

Der er som nævnt megen fokus på vandmiljøet og VOS-arbejdet er blot en del heraf. Sideløbende er der fokus på hvad der ellers påvirker Lillebælt, herunder ”Liv i Lillebælt”, klapning, udledning og diverse projekter, der påvirker/forbedrer miljøet.

 

Når politikerne og afdelingsledere mm mødes i VOS-regi tales der også ofte om diverse snitflader til andre indsatser relateret til havmiljøet. Natur & Miljø vurderer derfor at det vil være hensigtsmæssigt at den politiske VOS-repræsentant også repræsenterer kommunen når emnerne generelt omhandler Lillebælt og de miljømæssige aspekter.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget anbefaler Byrådet

1)       At der udpeges én repræsentant og én suppleant, der skal deltage i hovedvandoplandets politiske VOS-gruppe.

 

2)       At godkende at samme repræsentant og suppleant repræsenterer kommunen, når der er behov for politisk repræsentation vedr. emner/tiltag der omhandler ”Liv i Lillebælt” og de miljømæssige aspekter.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

1. Udvalget anbefaler byrådet at udpege Tommy Rachlitz som repræsentant og John Nyborg som suppleant.

2. Anbefales.

Punkt 11 Beslutningssag: Politisk repræsentation i sagen om fredningen af Treldeskovene

Sagsresumé

Der er behov for at få udpeget 1-2 politiske repræsentanter i sagen om fredningen af Treldeskovene.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden 2018 har der været en proces omkring fredning af Treldeskovene. Status er at Danmarks Naturfredningsforening og Fredericia Kommune har udarbejdet et fredningsforslag, som nu behandles af Fredningsnævnet for Sydjylland, sydlig del.

 

Fredningsforslaget blev besluttet af byrådet 4. marts 2019 – og er tilgængeligt på Fredericia Kommunes hjemmeside link.

 

Deadline for fredningsnævnets behandling af fredningsforslaget er 1. november 2022.

 

Når Fredningsnævnet har behandlet fredningsforslaget skal det videre til Miljø- og Fødevareklagenævnet, da erstatningerne overstiger 500.000 kroner. Miljø- og Fødevareklagenævnet holder offentligt møde og besigtigelse og træffer afgørelse om fredning og erstatning samt godtgørelse. Derefter går sagen til Taksationskommissionen, hvis erstatningerne bliver påklaget af myndigheder, ejere eller andre. Taksationskommissionen afholder møde og besigtigelse med klagerne og myndighederne og træffer afgørelse om erstatning og godtgørelse. Miljø- og Fødevareklagenævnet kan så også genoptage sagen. Sagen kan inden seks måneder efter endelig afgørelse, indbringes for domstolene.

 

Det nuværende fredningsforslag er juridisk bindende, hvilket betyder at man som lodsejer ikke må lave tiltag som strider imod fredningsforslaget. Derfor udtaler Natur & Miljø sig løbende om diverse tiltag/ønsker i skovene i forbindelse med Fredningsnævnets behandling heraf.

 

I den seneste byrådsperiode var Christian Bro og Inger Nielsen udpeget som politiske repræsentanter.

 

Økonomiske konsekvenser

Ikke relevant.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales Byrådet at udpege to politiske repræsentanter til deltagelse i den videre proces.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 04-04-2022

Udvalget anbefaler byrådet, at udpege to repræsentanter: Tommy Rachlitz og Cecilie Roed Schultz.

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller