Klima-, Energi- og Miljøudvalget - 13-06-2022

Referat
Dato:
Mandag, 13 juni, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 10 juni, 2022 - 18:16
Referat publiceret:
Torsdag, 16 juni, 2022 - 18:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Præsentation af resultater af Trivsel 2022

Sagsresumé

Ved hjælp af en spørgeskemaundersøgelse er der i foråret 2022 gennemført en trivselsundersøgelse blandt kommunens medarbejdere. Undersøgelsens resultater foreligger i en samlet rapport samt i en række underliggende rapporter på forskellige organisatoriske niveauer. På mødet forelægges de overordnede resultater af undersøgelsen for de afdelinger, der ligger inden for udvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

I en periode fra slutningen af februar til starten af marts havde alle medarbejdere i kommunen mulighed for at svare på en spørgeskemaundersøgelse om trivsel.

Spørgeskemaundersøgelsen målte trivslen inden for tre temaer:

-          Krav i arbejdet,

-          Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker,

-          Samarbejde, konflikter, mobning og krænkende handlinger.

For alle tre temaer ligger gennemsnittet af besvarelserne for hele kommunen over 4 på en skala for 0-5, og generelt er det overordnede resultat således flot. Dette billede dækker dog over nuancer – både ift. enkelte afdelinger, der i den kommende periode skal yde en særlig indsats for at forbedre trivslen og ift. spørgsmål eller tematikker, der via handleplaner skal have en mere tværgående opmærksomhed.

 

I de kommende år er det hensigten, at man på afdelingsniveau skal arbejde med de tre ovenstående temaer ét for ét. Efter hver etape udføres en opfølgende måling inden for det pågældende tema, og man vil således kunne holde de nye målinger op imod målingen fra 2022 og dermed vurdere effekten af evt. igangsatte handlinger.

 

Dermed skal målingen i 2022 ses som en måling, der giver et nyt fælles udgangspunkt, og det skal bemærkes, at det pga. en ændret spørgeramme ikke er muligt at sammenligne med tidligere målinger, men kun med kommende. På mødet fremlægges resultaterne for de afdelinger, der ligger inden for udvalgets område.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: 1. Budgetopfølgning 2022 - Klima-, Energi- og Miljøudvalget

Sagsresumé

1. budgetopfølgning 2022 viser, at der forventes et mindreforbrug på Klima-, Energi- og Miljøudvalgets serviceudgifter på 1,218 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes et forventet mindreforbrug på rottebekæmpelse.

På udvalgets øvrige områder forventes det at balancere (tabel 1).

 

Der ansøges om en enkelt omplacering på serviceudgifter (-0,218 mio. kr.), som er beskrevet i sagen. Efter godkendelse forventes der et mindreforbrug på 1,000 mio. kr. (tabel 2).

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

 

 

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

11,944

20,656

19,438

-1,218

Serviceudgifter

4,492

4,648

3,430

-1,218

Skattefinansieret anlæg

2,523

3,560

3,560

0,000

Brugerfinansieret drift

-7,021

-7,021

-7,021

0,000

Brugerfinansieret anlæg

11,950

19,469

19,469

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 1. budgetopfølgning 2022 omhandler:

  • Serviceudgifter, 0,156 mio. kr.
    • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 0,156 mio. kr.
  • Anlæg, 1,037 mio. kr.
    • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,037 mio. kr.
    • Brugerfinansieret område anlæg, 7,519 mio. kr.
    • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 7,519 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 1. budgetopfølgning 2022

I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt -0,218 mio. kr. på serviceudgifter.

 

Dette vedrører følgende omplacering:

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Lønmidler til aktiviteterne for indsatsplanerne til grundvandsbeskyttelse.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning 2022 på mødet den 25. maj 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

11,944

20,438

19,438

-1,000

Serviceudgifter

4,492

4,430

3,430

-1,000

Skattefinansieret anlæg

2,523

3,560

3,560

0,000

Brugerfinansieret drift

-7,021

-7,021

-7,021

0,000

Brugerfinansieret anlæg

11,950

19,469

19,469

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning 2022 viser et forventet mindreforbrug i forhold til korrigeret budget med 1,000 mio. kr. på Klima-, Energi- og Miljøudvalgets område. Afvigelsen skyldes et forventet mindreforbrug på på rottebekæmpelse.

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Området forventes at være i balance.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Området forventes at være i balance.

Der anmodes om anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb til etablering af omlastestation 4,000 mio. kr. og etablering af stålhal 3,000 mio. kr.

 

Budgetopfølgningens konsekvens for budgetlægningen

Med udgangspunkt i behandlingen af 1. budgetopfølgning bør udvalget drøfte de aktuelle udfordringer på de forskellige områder, som skal håndteres i forbindelse med budgetlægningen for 2023-2026.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet
  2. At godkende anlægsbevilling til etablering af omlastestation og stålhal
  3. At udvalget drøfter resultatet af 1. budgetopfølgning i forhold til budgetlægningen for 2023-2026

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: Delegationsplan for Klima-, Energi- og Miljøudvalget 2022

Sagsresumé

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2022, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene. Derfor sendes en delegationsplan til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2022, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene

 

I den forbindelse er der udarbejdet forslag til delegationsplan som viser dels hvilke sager, som afgøres af hvilke politiske organer, dels hvilke sager der afgøres/varetages af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at:

  1. Udvalget anbefaler godkendelse af delegationsplan til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Punkt 5 Orienteringssag: Støjrapport - Støj fra E20 fra Lillebæltsbroen til Taulov

Sagsresumé

Denne sag indeholder præsenterer den støjrapport der er udarbejdet, i forbindelse med analyse og kortlægning af støj fra motorvejen, på strækningen mellem Den Nye Lillebæltsbro og Taulov.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2021 afsatte forligspartierne, 1,0 mio. kr. til kortlægning af støj fra motorvejen, på strækningen fra Den Nye Lillebæltsbro til Taulov.

 

Analysen og kortlægningen er udført med hjælp fra en ekstern støjrådgiver, og i samråd med Vejdirektoratet. Rapporten indeholder analyser og nuværende og kommende støjudfordringer, og udpegning af forskellige strækninger, hvor etablering af støjdæmpende tiltag vil nedsætte støjpåvirkningen af boligerne langs motorvejsnettet. Rapporten indeholder ligeledes en beskrivelse af, hvilke løsningsforslag, der er mulige, hvilken effekt de kan forventes at have, samt hvad de overslagsmæssigt forventes at koste og etablere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at rapporten giver gode muligheder, for fortsat dialog med Vejdirektoratet og staten, omkring det stigende støjudfordringer langs motorvejsnettet. Samtidig indeholder rapporten flere løsningsforslag, og udkast til løsninger, som hurtigt vil kunne bringes i spil, hvis der opstår puljer eller lignende, hvor der for statslige midler kan etableres støjdæmpende foranstaltninger. Vejdirektoratet er vejmyndighed for motorvejsnettet, hvorfor støjdæmpende foranstaltninger og tiltag langs motorvejsnettet, som udgangspunkt er deres ansvar.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at, orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 6 Beslutningssag: Overførsel af grund til Busdepot, Industrivej 28

Sagsresumé

Ved vedtagelsen af budget 2022 blev det besluttet, at Fredericia Kommune i løbet af 2023 skal have emissionsfrie bybusser. Det betyder samtidig, at der skal etableres nyt busdepot med holdeplads og velfærdsfaciliteter til chaufførerne. Det foreslås, at anvende den tidligere genbrugsplads, Industrivej 28, til busdepot. Det kræver en overførsel af grunden fra Affald & Genbrug til Kollektiv Trafik.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i mange år været i front inden for CO2 neutrale bybusser på biogas. Et nyt udbud på kommunens bybuskørsel er i gang, og bybuskørslen udbydes som emissionsfrie busser. For at kunne sikre en fremtidssikret kollektiv trafik, blev det i budget 2022 besluttet, at etablere en holdeplads til bybusser samt velfærdsfaciliteter. Der blev afsat 19,5 mio. kr. til byggeriet.

 

Vækst, Teknik & Klima foreslår at anvende et grundstykke som kommunen selv ejer - og som har en udmærket placering - til samling af byens busser. Grundstykket, Industrivej 28, der tidligere har været en del af kommunens genbrugsplads, foreslås derfor overført fra Affald & Genbrug (brugerfinansieret område) til Kollektiv Trafik (skattefinansieret område). Selvom det er en intern overførsel af areal mellem to kommunale afdelinger, skal det behandles regnskabsteknisk som om der købes og sælges. Derfor søges der i denne sag om anlægsbevilling fra kassen – og konkret betyder det, at mellemværendet med Affald & Genbrug nedjusteres.

 

Grundens kontante handelsværdi er blevet vurderet af en erhvervsmægler til 6,468 mio. kr. Det foreslås derfor, at Infrastruktur og Ejendomme ”køber” grunden af Affald & Genbrug til handelsværdien.

Økonomiske konsekvenser

Grundens værdi overføres regnskabsteknisk som anlægsaktiv fra det brugerfinansierede område til det skattefinansierede område til den vurderede handelsværdi. Der søges derfor om anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb på 6,468 mio. kr. til finansiering af arealoverførslen.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Købspris Industrivej 28  (XA-50409)

6,468

 

 

 

 

6,468

6,468

Salgspris Industrivej 28 (XA-50XXX)

-6,468

 

 

 

 

-6,468

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Vækst, Teknik & Klima har fået den 13.617 m2 store grund vurderet af en erhvervsmægler, og handelsværdien er opgjort til 6,468 mio. kr. Grunden vurderes som en hensigtsmæssig placering til det nye busdepot, og beslutningen om overførsel af grundstykket, er nødvendigt for at igangsætte byggeriet af det nye busdepot.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget og Teknisk Udvalg anbefaler overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

  1. At grunden, Industrivej 28, overføres fra Affald & Genbrug til Kollektiv Trafik ved at der gives anlægsbevilling og frigives rådighedsbeløb på 6,468 mio. kr. til finansiering af arealoverførslen, jf. de økonomiske konsekvenser.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Punkt 7 Beslutningssag: Forslag til Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2022

Sagsresumé

Natur og Miljø har udarbejdet forslag til Klimatilpasningsplan 2022.
Klimatilpasningsplan 2022 er en opdatering af Klimatilpasningsplan 2014. I Klimatilpasningsplan 2022 er datagrundlaget opdateret i henhold til de klimascenarier, der nu anbefales. Fredericia Kommune deltager i klimaprojekt DK2020, og er der et krav om, at de deltagende kommuner skal revidere deres klimatilpasningsplaner såfremt de ikke er fyldestgørende.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune vedtog sin første klimatilpasningsplan i 2014. Klimatilpasningsplanen fra 2014 har været omdrejningspunkt for kommunens klimatilpasningsindsats.


I forbindelse med Fredericia Kommunes deltagelse i klimaprojekt DK2020, har der været krav om, at de deltagende kommuner skulle have udarbejdet en opdateret klimatilpasningsplan således de obligatoriske elementer, som DK2020 fordrer er implementeret i klimatilpasningsplanen.


Klimatilpasningsplan 2022 har ophæng i ”Fredericia for Verdensmålene”, hvor der bl.a. står ”Vi vil fortsætte indsatsen for at sikre et godt vandmiljø sammen med Fredericia Spildevand og Energi A/S”. Vi sætter fokus på renovering og tilpasning af kloaknettet.


Klimatilpasningsplan 2022 bygger på en realistisk forventning om klimaforandringerne og konsekvenserne af dem. FN’s klimapanel sætter standarden for, hvad de realistiske forventninger om klimaets udvikling er.


Forslag til Klimatilpasningsplan 2022 er vedlagt som bilag 1, hvor de prioriterede områder fremgår: Fredericia Centrum, Fredericia Midt (nord for volden), Fredericia Vest, Erritsø Nord, Taulov, Skærbæk, Pjedsted og Bredstrup .


I forhold til miljøvurdering bliver der foretaget screening af Klimatilpasningsplan 2022 inden høringsfasen.

Økonomiske konsekvenser

Det vil i høj grad være Fredericia Spildevand og Energi A/S, der skal afholde udgifterne til de konkrete projekter, som fremgår af handleplanens prioriterede liste over områder i Klimatilpasningsplan 2022. 

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at konsekvenserne af klimaforandringer og ekstremvejr kan være svære at sikre sig helt imod, men gennem langsigtet og målrettet fysisk planlægning er det muligt at forebygge mange væsentlige skader i forbindelse med både skybrud og stormflod. Formålet med at revidere klimatilpasningsplanen er at få en opdateret plan, hvor de nyeste data er indarbejdet. Desuden vil en opdateret klimatilpasningsplan være et vigtigt værktøj til at sikre en bedre integration af klimatilpasning i den daglige sagsbehandling og kommunens øvrige planlægning.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at forslag til Klimatilpasningsplan 2022 sendes i offentlig høring i 8 uger

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Punkt 8 Orienteringssag: Udfasning af gas og olie i varmeforsyningen

Sagsresumé

Udvalget orienteres om regeringens plan for udfasning af gas og olie i varmeforsyningen samt status for Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Regeringens lancerede i april 2022 en plan for grøn omstilling, ”Danmark kan mere II”, hvori der beskrives fem spor for grøn omstilling, der skal bidrage til at vi hurtigere bliver grønnere - og uafhængige af russisk gas:

-          Mere grøn varme (Naturgas skal udfases)

-          Mere grøn gas

-          Mere grøn strøm

-          Grøn skattereform (omstilling af industrien)

-          Grønne danske løsninger skal omstille Europa

I særligt det første spor ventes kommunerne at spille en nøglerolle: Regeringen har i udspillet lagt op, at alle borgere med olie- eller gas-fyr inden udgangen af 2022 af kommunen skal have besked om, hvorvidt de kan forvente at få adgang til fjernvarme inden for en overskuelig tidshorisont, eller om de snarere skal omlægge til eksempelvis en varmepumpe eller anden ’grøn’ individuel varmeforsyning.

 

KL har hilst regeringsudspillet velkomment og melder klar til at bidrage. KL er nu i dialog med regeringen og andre parter – bl.a. Dansk Fjernvarme – om hvad er skal til, for at opgaven kan løses.

 

Hvis regeringens udspil realiseres, således at det bliver et krav, at alle boligejere med olie- eller gas-fyr skal have besked om mulighed for eventuel fjernvarmetilslutning inden udgangen af 2022, så forventer KL at indgå en aftale med regeringen bl.a. om ressourcer til løsning af opgaven.

 

Mange af landets kommuner var i forvejen i fuld gang med at konvertere gasforsynede områder til fjernvarme; nu bliver det formentlig en bunden opgave for alle kommuner at arbejde med udfasning og strategisk varmeplanlægning, da der ser ud til at være bred politisk tilslutning til regeringens udspil.

 

I Fredericia er fjernvarmen allerede udbredt til ca. 9 ud af 10 ejendomme, og der er i dag mindre end 700 boliger med oliefyr – og blot ca. 10 boliger opvarmet med gasfyr. Vi har ingen boligområder udlagt med gasforsyning i kommunen. En række erhvervsområder i DanmarkC er udlagt med naturgas.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

I Fredericia Kommunes Klimaplan2020 er det et mål, at vi skal arbejde for udfasning af fossile brændsler i varmeforsyningen. CO2-besparelsen ved at konvertere de sidste oliefyr i Fredericia er meget beskeden i forhold til CO2-udledningerne fra industri, transport og kollektiv varme og elforsyning. Det betyder således en relativ ressourcekrævende indsats for at udfase de sidste oliefyr i Fredericia i forhold til udbyttet. Vi har i mange år gennemført årlige informationskampagner målrettet oliefyrsejerne (med henblik på at omlægge til varmepumpe eller komme på fjernvarmen), og responsen/interessen fra borgernes side har de seneste år været vigende. Derfor var den planlagte indsats i forhold til udfasning af oliefyr i 2022 begrænset til en kampagne målrettet oliefyrsejere, hvor den tilhørende olietank pga. alderdom står for udskiftning. 

 

Siden beslutningen om ovennævnte prioritering har situationen udviklet sig som følge af krigen i Ukraine og det øgede fokus på udfasning af gas og olie.

 

Vækst, Teknik og Klima forventer inden udgangen af 2022 at kunne give langt de fleste oliefyrsejere (80-90%) klar besked om eventuel fjernvarmetilslutning, hvis regeringsforslaget bliver vedtaget. For relativt få oliefyrsejere udenfor de eksisterende forsyningsområder vil det kræve nærmere analyser endeligt at afklare, om de kan forvente fjernvarme indenfor de nærmeste år.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Beslutningssag: Godkendelse af projektforslag for overskudsvarme til TVIS

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget projektforslag for udnyttelse af yderligere overskudsvarme fra Everfuels brintanlæg i TVIS’ transmissionssystem med anmodning om godkendelse efter varmeforsyningsloven. Der redegøres for projektet og præsenteres udkast til afgørelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune v/ Teknik og Miljøudvalget godkendte i efteråret 2021 et projektforslag for etablering af varmetransmissionsledning fra Everfuel til TVIS-systemet samt udnyttelse af overskudsvarme fra Everfuels brintanlæg i Fredericia. Dette projekt er aktuelt under etablering.

 

Ved detailprojekteringen af brintanlægget har der vist sig yderligere behov for afkøling af procesvarme herfra. Den afledte varme vil via en varmepumpe kunne nyttiggøres i fjernvarmesystemet via ovennævnte transmissionsledning. COWI har således den 8. april 2022 på vegne af TVIS og Everfuel indsendt projektforslag herfor. Projektet omfatter etablering af varmepumpe hos Everfuel med henblik på levering af yderligere overskudsvarme til TVIS-systemet.

 

Varmepumpen oplyses at ville få en effekt på 4,5 MW. Samtidig med, at den leverer varme til TVIS-nettet, vil den levere kølevand til tekniske anlæg i brintfabrikken, hvor den vil fungere som køleanlæg.

Overskudsvarmen fra køleprocesserne omdannes til ca. 80ºC varmt vand til TVIS’ transmissionsnet. Varmepumpen vil overvejende være i drift samtidig med produktionen af brint i elektrolyseanlægget, dvs. når strømmen er billig.

 

Projektforslaget har i perioden 12. april – 9. maj 2022 været sendt i høring hos Kolding, Vejle og Middelfart Kommuner, de berørte varmeleverandører og øvrige relevante høringsparter.

 

Der er indgået bemærkninger til projektforslaget fra Energnist I/S, som er behandlet i udkast til afgørelse. Øvrige modtagne bemærkninger fra høringsparterne er positive og giver ikke anledning til nærmere behandling. Høringssvarene fremgår af bilag til afgørelsen.

 

Varmepumpen forventes at skulle levere 23.650 MWh/år og vil således udgøre ca. 1,2% af den samlede varmeleverance til TVIS-systemet ved et varmeaftag som i år 2022. TVIS forventer et stigende varmeaftag over de næste år. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at projektforslaget indeholder de nødvendige oplysninger til belysning af projektet og relevante alternativer. På baggrund af en vurdering af projektforslaget og de indkomne høringssvar er vedlagte udkast til godkendelse af projektforslaget udarbejdet.

 

Ved vurderingen er der bl.a. lagt vægt på, at projektforslaget udviser positiv samfundsøkonomi, brugerøkonomi og selskabsøkonomi, og at udnyttelsen af mere overskudsvarme i fjernvarmesystemet er i overensstemmelse med Fredericia for Verdensmålene, Klimaplan2020 og kommunerne fælles ejerstrategi for TVIS.

 

Everfuel kan ikke afsætte varmen til andre end TVIS. Alternativet til at gennemføre projektet er at bruge strøm på at bortkøle varmen fra brintanlægget til omgivelserne via traditionelle køleanlæg, mens TVIS fortsætter med at købe den aktuelle varmemængde fra de hidtidige leverandører.

 

Mer-tilførslen af overskudsvarme til TVIS-systemet fra varmepumpen medfører alt andet lige, at der fortrænges varme fra andre varmeleverandører i systemet (Ørsted Skærbækværket og Energnist I/S). Dette skal dog ses i sammenhæng med, at der løbende tilsluttes flere brugere/aftagere på fjernvarmesystemet i de fire TVIS-kommuner. Med den forventede udvikling, herunder ikke mindst de igangværende konverteringsprojekter fra gas til fjernvarme i nabokommunerne, forventer TVIS en vækst i varmesalget de nærmeste år. TVIS forventer hermed fortsat kunne overholde varmeaftalerne med de øvrige varmeleverandører, så ingen af dem stilles ringere ved indførelsen af det nye overskudsvarmebidrag fra Everfuels varmepumpe. Der ses således at være ’plads til’ at lede mere overskudsvarme til systemet.

Projektforslaget viser positiv samfunds- selskabs- og brugerøkonomi:

Samfundsøkonomisk set spares ca. 12,4 millioner kr. over 20 år, svarende til ca. 24% af de samlede omkostninger/prisen på den aktuelle varmemængde. Følsomhedsanalyser viser, at projektet og samfundsøkonomien er robust overfor ændringer ifht rentesats, investeringsomkostninger, mængde af overskudsvarme og brændselspriser.

TVIS’ købspris for overskudsvarme fra Everfuels varmepumpe vil være lavere end prisen for anden fortrængt varme. Der er således en besparelse for TVIS ved gennemførelsen af projektet, som betyder, at projektet påvirker virksomhedsøkonomien og kundeøkonomien positivt, om end marginalt positivt, da der er tale om relativt beskedne overskudsvarmemængder i forhold til de samlede varmemængder i systemet.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima- Energi- og Miljøudvalget,

-          at projektforslaget drøftes i henhold til vedlagte udkast til godkendelse, og

-          at administrationen bemyndiges til at træffe afgørelse efter endt sagsbehandling.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Liv i Lillebælt - hensigtserklæring

Sagsresumé

Siden 2020 har Lillebæltskommunerne arbejdet på et samarbejdskoncept for projekt Liv i Lillebælt, hvor hovedformålet er at forbedre miljøtilstanden i Lillebælt. Der har sideløbende været positiv dialog med Velux-fonden for medfinansiering af proces og projekter – og inden at Velux-fonden kan tage endeligt stilling til beløbsstørrelse mv. skal der foreligge en underskrevet hensigtserklæring om deltagelse i projektet fra alle kommuner. Efterfølgende – forventeligt i løbet af efteråret 2022 - skal kommunen så forholde sig til det endelige projekt.

 

Sagsbeskrivelse:

Omkring årsskiftet 2020/21 mødtes borgmestrene fra Fyn og Jylland med kyst mod Lillebælt og diskuterede mulige modeller for tværkommunale samarbejder vedrørende miljøtilstanden i Lillebælt. Der har sidenhen været møder på ledelsesniveau blandt kommunerne og der er udpeget en styregruppe, som er tovholder på processen.

 

Der foreligger nu et udkast til organisering og økonomi (bilag 1). Hovedbudskabet er at kommunerne gennem projekt Liv i Lillebælt søger Velux-fonden om finansiering til projekter og indsatser, der bevarer og forbedrer natur- og miljøtilstanden i Lillebælt. Dette med udgangspunkt i et forprojekt, som DTU-Aqua netop nu arbejder på – og som forventes afsluttet i juni 2022. På baggrund af dette forprojekt søges Velux-fonden om støtte til konkrete anlægsprojekter i havet og projektledelsen af Liv i Lillebælt.

 

Det forventes at Velux-fonden svarer på kommunernes ansøgning i efteråret 2022 – når de har modtaget en underskrevet hensigtserklæring fra alle kommuner. Bilag 2.

 

Når Velux-fonden har givet en tilbagemelding i efteråret – så skal alle kommunerne forholde sig til det endelige koncept for det 5-årige projekt.

 

Afledt af projektet er der bl.a. oprettet faglige erfa-netværk for fagpersoner, som skal vidensdele og samarbejde omkring presfaktorer og virkemidler i Lillebælt.

 

Projekt Liv i Lillebælt og afledte processer vil understøtte kommunens bæredygtighedsstrategi - Fredericia for Verdensmålene- ift. det marine fokus og understøtte Naturpark Lillebælt m.m.

 

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune har ifølge budget 2022 har et anlægsbudget på kr. 300.000 til forbedring af livet i Lillebælt, herunder stenrev mm. Disse penge bruges til forundersøgelser i forbindelse med placering af stenrev mm. og procesomkostningerne til projekt Liv i Lillebælt på, som angivet i udkastet, ca. 60.000 kr. i 5 år.

 

Vurdering

Natur & Miljø vurderer at hensigtserklæringen bør underskrives, da projektet, forudsat endelig kommunal godkendelse senere på året, kan medføre øget viden og projekter, som samlet set forbedrer miljøtilstanden i Lillebælt – og understøtter igangværende processer om samme; herunder Naturpark Lillebælt og den marine naturnationalpark Lillebælt.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet, at godkende at hensigtserklæringen underskrives af borgmesteren.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Punkt 11 Beslutningssag: Husstandsindsamling af farligt affald

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima præsenter forslag til model for husstandsindsamling af farligt affald i Fredericia Kommune, som led i overholdelsen om lovkrav (Jf. nationale Klimaplan fra 2020) om husstandsindsamling af farligt affald senest i 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Fra Affaldsbekendtgørelsen (af 09. december 2020):

§ 27. Kommunalbestyrelsen skal for farligt affald, der ikke er omfattet af §§ 31 og 32, etablere en indsamlingsordning for særskilt indsamling af farligt affald fra husholdninger, jf. pkt. 8 i bilag 6. Indsamlingsordningen skal senest den 1. juli 2021 etableres som en henteordning.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan erstatte en henteordning med en bringeordning for farligt affald i sommerhusområder, udlagt efter lov om planlægning og på ikke-brofaste øer med færre end 200 indbyggere i hele kalenderåret.

 

Fredericia Kommune (og andre danske kommuner) har fået dispensation til at udskyde indførelse af ordningen til senest ultimo 2022.

 

Vækst, Teknik og Klima præsenterer oplæg til model for husstandsindsamling af farligt affald i Fredericia Kommune.

-          Ordningen er en tilmeldeordning.

-          Efter tilmelding afhentes miljøkasse (kasse til farligt affald, småt elektronik, batterier og lyspærer) på en af kommunens genbrugspladser.

-          Der følger en grundig sorteringsvejledning samt labels (adressemærkning) med kassen.

-          Afhentning fra parceller og andre boligtyper på poseordningen, foregår ifm. indsamling af poser med genanvendeligt affald. Der er mulighed for at etablere bookingsystem, så det sikres, at indsamlingsbilen har plads i rummet til miljøkasser. Der er også mulighed for, at kasserne blot stilles frem med poserne, med den potentielle ulempe, at der ikke er plads på bilen.

-          Afhentning fra etageboliger foregår via koordinering mellem Affald & Genbrug og stedets vicevært/varmemester/udlejer, som varetager den eller de kasser der er tilknyttet adressen.

-          Hjemtagne miljøkasser opbevares på Nordre Kobbelvej, bag lås og sammen med farligt affald-kasser der indleveres på genbrugspladsen, indtil afhentning af MOTAS.

-          MOTAS giver anmærkning på kasser med grove fejlsorteringer, hvorved Affald & Genbrug kan kontakte den affaldsproducerende husstand eller boligforening/-selskab ifm. irettesættelse.

Økonomiske konsekvenser

-          100.000 kr. årligt på driftsbudget til afhentning (4,50 kr./kasse) samt tømning, affaldssortering og vask af kasser (45,00-50,00 kr./kasse) til MOTAS. Svarende til afhentning og håndtering af i alt omkring 2.000 miljøkasser (der kan være flere afhentninger på én adresse).

-          Indhegning ifm. opbevaring, finansieres ifm. tilpasning af genbrugspladserne til døgnåbne pladser.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at igangsætte det videre arbejde med klargøring af ordningen, således at ordningen indføres ultimo 2022

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget godkender forslag til og klargøring af den foreslåede model for husstandsindsamling af farligt affald i Fredericia Kommune.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 12 Beslutningssag: Takster for dagrenovation og deponi i 2023

Sagsresumé

Klima-, Energi- og Miljøudvalget skal tage stilling til renovationstaksterne og takster på deponi for årene 2023-2026 på det brugerfinansierede område. Der er udarbejdet et forslag, som vurderes at ville dække Affald & Genbrugs forventede udgifter, afskrivninger og ekstra afvikling af gælden under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv-princippet”.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagrenovation

I forbindelse med Fredericia Kommunes samlede budgetlægning for årene 2023-2026 er der udarbejdet et budgetforslag for det brugerfinansierede område. Det brugerfinansierede område budgetteres ud fra det såkaldte ”hvile-i-sig-selv-princip” hvor udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

 

Borgerne er tidligere opkrævet takst for dagrenovation incl. moms, men fra 2022 har Landsskatteretten fastslået, at kommunal indsamling af dagrenovation hos private og grundejerforeninger, er ekskl. moms. Der er reguleret i taksten herfor jr. gældende regler.

 

Den nye affaldsordning med to-delte spande har nu kørt siden 1/7-2021 og er derfor også indarbejdet i taksterne i dette budgetforslag.

 

Taksten for 2023 er på 3.479,00 kr. ekskl. moms

 

Takststigningen skyldes hovedsagelig:

 

  • Implementering af den vedtagne Affaldsplan 2021-2033 (godkendt i september 2021) med mange nye initiativer og aktiviteter.
  • Situationen i Ukraine har medført prisstigninger på mange forskellige råvarer.
  • Behov for udgifter til fortsat, at digitalisere Affald & Genbrug for at sikre data, skabe overblik over data samt til udnyttelse af data til fremtidige effektiviseringer og besparelser.
  • Ny henteordning: Indførelse af husstandsindsamling af farligt affald i 2022
  • Containerparken er i en stand, hvor der i de kommende år bør udskiftes en større andel af containerene.
  • Yderligere afvikling af mellemværende (gæld til kommunekassen) besluttet i det vedtagne budget for 2022-2026

 

De sidste 3 år er taksten fastholdt, selvom stort set alle udgifter er blevet dyrere hvert år.

Takstoversigt 2023

 

 

 

2022

Ekskl. moms

2023

Ekskl. Moms

Takster for parcelhuse:

 

 

 

 

 

Tømning (240 l beholder til rest og mad (140 l rest og 100 l mad))

1.885,00

2.106,00

Grundgebyr pr. enhed, ekskl. moms

1.092,00

1.373,00

I alt

2.977,00

3.479,00

 

 

 

Rest pr. liter

0,41

0,46

Mad pr. liter

0,14

0,17

 

 

 

Afstandstillæg over 5 meter fra skel

   162,00

   162,00

Takster for lejligheder:

 

 

Tømning

*

*

Grundgebyr pr. enhed, ekskl. moms

1.092,00

1.373,00

*Da den reelle udgift for borgerne i lejligheder afhænger af ejendommens/boligselskabets tilmelding af beholderstørrelse, opgøres prisen fremover for restaffald og madaffald i kr./liter ekskl. moms

 

 

 

 

 

Deponering af affald pr. ton

675,00

675,00

 

 

 

 

 

Deponi

Budgetforslaget betyder med de forventede mængder en uændret takst i 2023 i forhold til 2022.

 

Affaldsbekendtgørelsen indeholder krav om, at der hvert år henlægges midler til sikkerhedsstillelse til en senere nedlukning af deponi. Beløbet beregnes hvert år i forhold til affaldsmængderne på deponi. P.t. udgør sikkerhedsstillelsen et tilgodehavende på -3.620.267,71 pr. ult. 2021.

 

Den forventede udvikling i Affald & Genbrugs økonomiske mellemværende med Fredericia Kommune er skitseret nedenfor (beløb i 1.000 kr.). Den øgede afdragsprofil for 2023 fastholdes i overslagsårene.

 

Mellemværende

Ultimosaldo 2022

Ultimosaldo 2023

Ultimosaldo 2024

Ultimosaldo 2025

Ultimosaldo 2026

Deponi

 -1.350

  -0,051

-1.248

-2.449

-3.654

Renovation

62.024

61.315

61.548

57.136

50.553

Total

60.674

61.264

60.300

54.687

46.899

 

Med fortegn= Affald & Genbrug’s tilgodehavende i kommunekassen

Uden fortegn= Affald & Genbrug’s gæld til kommunekassen

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnit Sagsbeskrivelse og Vurdering.

Vurdering

Med ovenstående takster er det vurderingen, at de samlede renovationsafgifter vil dække Affald & Genbrugs forventede udgifter, afskrivninger og ekstra afvikling af gælden under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv-princippet”.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at taksterne og afdragsprofil for mellemværende, godkendes som beskrevet og videresendes til endelig godkendelse i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2023-2026.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 13 Orienteringssag: Døgnåbne genbrugspladser

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima orienterer om status på implementering af døgnåbne genbrugspladser på Nordre Kobbelvej og Bundgårdsvej.

 

Sagsbeskrivelse:

To vigtige forudsætninger for igangsætning af initiativet omkring døgnåbning af genbrugspladserne, med brugerregistrering, er opsætning af bomsystem og brugeroprettelse.

 

Bomsystemet er direkte afhængig af realisering af arbejdet med indførelse af nummerpladescanning ifm. erhvervs brug af genbrugspladserne – og herunder automatisk fakturering af erhverv – fordi det er de samme bomme der udnyttes ifm. projektet omkring døgnåbne genbrugspladser.

 

Som følge af forsinkelserne i projektet omkring erhvervs brug af genbrugspladserne (og fakturering heraf), forsinkes også igangsætningen af døgnåbne genbrugspladser.

 

En yderligere årsag til forsinkelsen er, at leverandøren af brugerregistreringen i øjeblikket er i gang med en IT-mæssig migrering fra NemID platformen til MitID-platformen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at implementeringen forløber så hurtigt som muligt, inden for de gældende forhold der relaterer sig til forsinkelser omkring både hardware (herunder blandt andet bom-systemer og IT-udstyr, jf. orienteringssag om erhvervs brug af genbrugspladserne) og software (migrering fra NemID til MitID). Leverandøren har i april 2022, rykket på tidslinjen for implementering af brugerregistreringen, således at denne nu ligger i sensommeren 2022.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 14 Orienteringssag: Erhvervs brug af genbrugspladserne

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima orienterer om status på implementering af nummerpladescannere i forbindelse med erhvervs brug af genbrugspladserne.

 

Sagsbeskrivelse:

På grund af leverandørforsinkelser som følge af blandt andet situationen i Ukraine og generelt lange leveringstider på blandt andet mikrochips, forsinkes implementering af nummerpladescannere i forbindelse med erhvervs brug af genbrugspladserne.

Den nuværende status er, at etablering af bomsystem til nummerpladescannere igangsættes i uge 19 2022. Sideløbende følger montering af master, kabler og styreskabe.

Der mangler fastlæggelse af den optimale måde, hvorpå data fra nummerpladescannere kan transmitteres til ekstern virksomhed som står for behandling af data og fakturering af ”fakturérbare erhverv”.

Slutteligt arbejdes der i øjeblikket på kommunikationsmateriale samt at skabe snitflade mellem leverandør af faktureringssystem, og kommunens økonomisystem KMD Opus.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at implementeringen forløber så hurtigt som det kan lade sig gøre, inden for de gældende markedsforhold. Med de eksisterende markedsforhold, kan det være svært at sætte tid på forventes igangsætning, men den aktuelle vurdering lyder på, at initiativet kan igangsættes i sensommeren 2022.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 15 Orienteringssag: Lovforslag om en ny genanvendelsessektor og ny Affaldsbekendtgørelse

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima orienterer om det aktuelle nationale politiske lovforslag (L153, bilag 1) på affaldsområdet, der skal udmønte den nationale Klimaplan fra 2020, samt forslag på løsning af en moms-udfordring der er opstået efter Landsskatterettens dom i december 2020.

Hertil orientering om den nye Affaldsbekendtgørelse (bekendtgørelse af 10. december 2021, bilag 2).

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med vedtagelsen af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, er regeringen kommet med høringsudspil til konkret udmøntning af flere af initiativerne i Klimaplanen.

I april 2021 udkom en rapport fra Deloitte, bestilt af regeringen, som skulle komme med forslag til aktiviteter ifm. udmøntningen af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi. Rapporten har dannet delvist grundlag for Regeringens lovforslag L153, hvoraf nedenstående tiltag indgår:

-          Udbudspligt og kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse

-          Overgangsordning

-          Dispensationsordning

-          Kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse

-          Indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald

-          Økonomisk tilsyn

-          Genbrugsområder på genbrugspladser

Hovedindhold i lovforslag L153 (som udmøntes i perioden 01. juli 2022 til primo 2023):

-          Kommuner må ikke deltage i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse og skal udbyde behandling – herunder sortering – heraf.

  • Der må dog gerne udsorteres grove fejlsorteringer

-          Eksisterende forbud mod kommunal indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse, fastsættes i loven i stedet for i Affaldsbekendtgørelsen

  • Undtaget bliver erhverv der har affald som i art og mængde svarer til en husholdning

-          Kommunal indsamling af forbrændingsegnet erhvervsaffald bliver en ”kan-ordning”

-          Økonomisk tilsyn, hvor Forsyningstilsynet skal overvåge og analysere affaldssektoren og markedet for affaldshåndtering

  • Forsyningstilsynet gebyrfinansieres, dvs. lægges oveni renovationstaksten

-          Genbrugsområder på genbrugspladsen

  • Pligt til at kommunerne etablerer et genbrugsområde på genbrugspladsen, hvor private aktører har førsteret til genbrugseffekterne

Øvrige potentielle tiltag

På baggrund af Deloitte-rapporten og en landsskatteretligt afgørelse i en momssag omhandlende at kommuner ikke længere må opkræve moms på indsamling af dagrenovation, og den dertilhørende konkurrencefordel for kommunerne (ift. de private aktører), har der været yderligere forslag til tiltag på bordet, ifm. udmøntningen af Klimaplanen.

I april 2022 havde 77 borgmestre fra hele landet (Fredericia inkl.) og på tværs af partier, underskrevet et brev til finansministeren, klima-, energi- og forsyningsministeren, samt miljøministeren. Her beder man politikerne om som minimum at tage fire foreslåede tiltag af forhandlingsbordet. Tiltagene er:

-          Indførelse af prisloftregulering af affaldsgebyrerne

-          Selskabsgørelse af alle kommunale affaldsaktiviteter (udskille i A/S eller I/S)

-          Fjernelse af benyttelsespligten

-          Krav om at kommuner skal udbyde affaldsindsamlingen

Ultimo maj er tiltagene om fjernelse af benyttelsespligten og krav om udbud af affaldsindsamlingen, taget af forhandlingsbordet. Det betyder samtidig at de to øvrige punkter om ”gebyrloft” og selskabsgørelse, stadig er en del af forhandlingerne.

Der forventes svar på forhandlingen af tiltagene i lovforslag L153, primo eller medio juni, mens det er usikkert hvorvidt gebyrloft og selskabsgørelse bliver en del af forhandlingspapirerne for L153, eller ej.

Ny Affaldsbekendtgørelse

En ny Affaldsbekendtgørelse trådte i kraft i december 2021. De væsentligste nye elementer er:

-          Ny frist for udarbejdelse af kommunale affaldsplaner 01. januar 2023 (tidligere 07. juli 2022)

  • Ikke aktuelt for Fredericia Kommune, da en ny affaldsplan blev vedtaget i september 2021

-          Udskydelse af frist for indsamling af tekstilaffald (tidligst 01. juli 2023)

  • Ikke aktuelt for Fredericia Kommune, da vi i forvejen indsamler tekstiler

-          Krav om 60 % reel genanvendelse af plastaffaldet

  • Plastaffald ekskl. urenheder og fejlsorteringer
  • Aktuelt for Fredericia Kommune ift. at kunne dokumentere den reelle genanvendelse og ikke blot tons plast sendt mod genanvendelse.

Økonomiske konsekvenser

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at en analyse af de økonomiske konsekvenser, bør foretages når der er klarhed over, hvilket tiltag der vedtages, og i hvilket omfang de vedtages.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der udarbejdes ny orienteringssag for lovforslag og initiativer generelt, samt eventuel beslutningssag for politiks relevante vedtagne initiativer, omhandlende konsekvenserne for Fredericia Kommune, ud fra de tiltag der vedtages.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Klima-, Energi- og Miljøudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 16 Drøftelsessag: Evaluering af Skovens dag 2022

Sagsresumé

Den 8. maj 2022 var der Skovens dag på Trelde Næs. Arrangementet blev afholdt og tilrettelagt sammen med mange frivillige ildsjæle og foreninger m.fl. Det anslås at der var ca. 400 besøgende.

Dagen evalueres sammen med samarbejdspartnerne og budskaber mm. vil blive forelagt på udvalgsmødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagen evalueres sammen med samarbejdspartnerne og budskaber mm. vil blive forelagt på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

-Ingen

Vurdering

-Ingen

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at sagen drøftes.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Drøftet.

Punkt 17 Orientering (Lukket)

Punkt 18 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger