Klima-, Energi- og Miljøudvalget - 24-10-2022

Referat
Dato:
Mandag, 24 oktober, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 26 oktober, 2022 - 10:53
Referat publiceret:
Torsdag, 24 november, 2022 - 12:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Godkendt.

Punkt 2 3. Budgetopfølgning 2022 - Klima-, Energi- og Miljøudvalget

Sagsresumé

 

3. budgetopfølgning 2022 viser, at der forventes et mindreforbrug på Klima-, Energi- og Miljøudvalgets serviceudgifter på -1,000 mio. kr. (tabel 1), som skyldes et forventet mindreforbrug på rottebekæmpelse.

På udvalgets øvrige områder forventes der at være balance (tabel 1).

Efter godkendelse forventes der fortsat et mindreforbrug på -1,000 mio. kr. (tabel 2).

 

Sagsbeskrivelse:

 

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførelsesudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

 

 

 

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

4,492

4,430

3,430

-1,000

Skattefinansieret anlæg

2,523

3,560

3,560

0,000

Brugerfinansieret drift

-7,021

-7,021

-7,021

0,000

Brugerfinansieret anlæg

11,950

16,535

16,535

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 3. budgetopfølgning 2022 omhandler:

Serviceudgifter, -0,062 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 0,156 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Lønmidler til aktiviteterne for indsatsplanerne til grundvandsbeskyttelse, -0,218 mio. kr.

Anlæg, 1,037 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,037 mio. kr.

 

Det brugerfinansierede område, anlæg 4,585 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 7,519 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Salg af areal, -6,468 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: ”Etablering af ny genbrugsplads og –center, Ndr. Kobbelvej”, 3,534 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

Der er ingen justeringer på udvalgets områder i forbindelse med 3. budgetopfølgninger.

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

 

 

 

 

Serviceudgifter

4,492

4,430

3,430

-1,000

Skattefinansieret anlæg

2,523

3,560

3,560

0,000

Brugerfinansieret drift

-7,021

-7,021

-7,021

0,000

Brugerfinansieret anlæg

11,950

16,535

16,535

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

Vurdering

 

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning 2022 viser et forventet mindreforbrug i forhold til korrigeret budget med 1,000 mio. kr. på Klima-, Energi- og Miljøudvalgets område. Afvigelsen skyldes et forventet mindreforbrug på rottebekæmpelse. Der arbejdes på at nedsætte taksten, så budgetterne passer med udgifterne.

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Området forventes at være i balance.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Området forventes at være i balance.

 

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren og direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Anbefales.

Punkt 3 Orienteringssag: Opfølgning på budgetforlig 2023

Sagsresumé

Der blev d. 25. september 2022 indgået budgetforlig for 2023-2026. På mødet orienteres fagudvalget om budgetforligets udfald på udvalgets respektive fagområder.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Søndag d. 25. september 2022 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Ny Borgerlige forlig om budget 2023-2026. Budget 2023 er endeligt godkendt d. 10. oktober.

Forligspartierne har med Budget 2023 blandt andet adresseret de økonomiske udfordringer på de store velfærdsområder med henblik på at skabe retvisende budgetter.

Efter endelig godkendelse af Budget 2023 igangsætter direktionen udarbejdelsen af en nærmere plan for udmøntning af budgettet.

Udvalget vil på indeværende møde gennemgå budgetforliget på udvalgets respektive fagområder.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 4 Orienteringssag: Status for ny varmeplan for Fredericia Kommune

Sagsresumé

Natur og Miljø orienterer om varmeplan. Arbejdet er foranlediget af en aftale mellem regeringen og KL om, at alle kommuner i 2022 skal udarbejde og godkende en varmeplan, der som minimum dækker alle gasforsynede områder. Desuden skal der nedsættes lokale koordinationsfora, der skal styrke samarbejdet mellem forsyningsselskaberne og kommunerne. Forvaltningen har indledt arbejdet med varmeplanlægningen i Fredericia Kommune.

Sagsbeskrivelse:

I forlængelse af regeringens aftale med en række partier fra juni 2022, Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022, har regeringen indgået en aftale med KL: Aftale om fremskyndet planlægning for udfasning af gas til opvarmning og klar besked til borgerne. De to aftaler indebærer blandt andet, at kommunerne i 2022 skal gennemføre en planlægningsindsats for omlægning til grøn varme i de områder, der i dag er gasforsynede, og at alle ejendomsejere med gas- eller oliefyr i disse områder skal inden udgangen af 2022 skal have klar besked om planerne for udrulning af fjernvarme. Forvaltningen har indledt arbejdet med varmeplanlægningen i samarbejde med de relevante forsyningsselskaber. Arbejdet er i tråd med byrådets beslutning om at udarbejde ny varmeplan, jævnfør Klimaplan 2020.

 

I Fredericia Kommune omfatter opgaven primært områder med gasforsynede virksomheder, da der kun er få gasopvarmede boliger. Der skal som minimum planlægges for DanmarkC-området og for et område i Fredericia mellem vestre Ringvej og Ydre Ringvej.  For disse områder analyserer forsyningsselskaberne, om fjernvarmen kan erstatte gas til rumopvarmning og evt. til procesenergi. Natur og Miljø har afholdt møde med bl.a. TVIS og Trefor Varme, som bistår med beregninger af potentialet for omlægning til fjernvarme.

 

Forvaltningen tilstræber derudover at samtlige ejendomme med oliefyr og gasfyr – også dem der ligger udenfor de gasforsynede områder – inden årets udgang får besked om deres varmeforsyningsmuligheder.

 

Varmeplanen skal godkendes af Fredericia Byråd inden årets udgang, dvs. senest på byrådsmødet den 21. december. Forvaltningen forventer at forelægge Klima-, Energi- og Miljøudvalget et forslag til varmeplan den 28. november.

 

En anden del af aftalen mellem regeringen og KL handler om, at der skal nedsættes lokale koordinationsfora. Koordinationsfora skal medvirke til at styrke koordinationen mellem kommuner, fjernvarmeselskaber, eldistributionsselskaber, Evida (gasselskabet) og virksomheder med potentiale for udnyttelse af overskudsvarme m.fl. og derigennem understøtte en hensigtsmæssig planlægning og omstilling til grøn varme.

 

De relevante forsyningsselskaber i et koordinationsforum i Fredericia Kommune omfatter TVIS, TREFOR Varme, TREFOR Elnet, Fredericia Fjernvarme og Evida. Kommunen inviterer parterne til et første møde i løbet af efteråret.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat midler fra staten til opgaven med udfasning af fossile varmekilder. Det er endnu ikke klart, hvor stort et beløb, der tilfalder Fredericia Kommune.

Vurdering

Natur & Miljø forventer

  • at præsentere et forslag  til en varmeplan til mødet i den 28. november i Klima-, Energi- og Miljøudvalget. Forslag til varmeplanen vil angive den bedste alternative opvarmningsform til gassen i de gasforsynede områder.
     
  • at alle ejere af ejendomme, der opvarmes med oliefyr, inden årets udgang får besked om alternative opvarmningsformer til olie.
     
  • at første møde i et lokalt koordinationsforum afholdes i løbet af efteråret.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 5 Beslutningsag: Naturparkplan for Naturpark Lillebælt

Sagsresumé

Naturparkplanen for Naturpark Lillebælt 2023-27 har været i offentlig høring og der er indkommet bemærkninger og forslag til nye projekter, der kan understøtte planen.

Hvidbog med forslag til høringssvar og tilrettet naturparkplan for Naturpark Lillebælt 2023-2027 fremgår af bilag.

Sagsbeskrivelse:

De tre byråd bag Naturpark Lillebælt, Fredericia, Middelfart og Kolding kommuner, har haft en ny naturparkplan i otte ugers høring fra maj til juni 2022.

Baggrunden herfor er, at Naturpark Lillebælts nuværende mærkning som Dansk Naturpark udløber med udgangen af 2022 og administreres af Friluftsrådet. For at kunne fortsætte som dansk naturpark de næste fem år, skal der udarbejdes en ny naturparkplan, som forventes politisk godkendt i alle tre kommuners byråd inden årets udgang.

Der er indkommet mange høringssvar til naturparkplanen. Det er både tilkendegivelser om støtte til naturparkens arbejde samt spørgsmål og bemærkninger, der giver anledning til mindre justeringer af planen. Der er også indkommet enkelte forslag til nye projekter og ændringer.

 

Følgende er nye input til Fredericias del af planen:

  • Nyt projekt om udvikling af det kulturhistoriske hotspot på Kringsminde
  • Madsbyparken kommer inden for naturparkens afgræsning
  • Blå Skole i Kirstinebjerg distrikt, afdeling Bøgeskov skole – et udviklingsprojekt
  • Nyt projekt om Skærbæk Fiskerimuseum
  • Nyt hotspot ved Snoghøjgårdparken og Snoghøj Højskole
  • Naturråd Fredericia ønsker at blive inddraget i
    • indsatsen om ”Frivillige stier i Naturpark Lillebælt”
    • indsatsen om ”Kortlægning og formidling af eksisterende og nye muligheder for friluftsliv”
    • ”Projekt om naturlegepladser” – bl.a. ønskes flere shelters
  • Nyt projekt om sammenhængende kystnær sti langs Fredericias kystlinie
  • Nyt projekt om tanghaver ved Skærbæk Strandpark/Børup Sande
  • Nyt projekt om snorkelsti ved Skærbæk Strandpark/Børup Sande

 

De indkomne høringssvar berører flere fagudvalg.

Kultur og Idrætsudvalg har på udvalgsmødet den 23. september 2022 godkendt, at Kringsminde bliver et kulturhistorisk hotspot og at Madsbyparken geografisk bliver en del af naturparken.

Børn og Skoleudvalget er på mødet den 28. september 2022 orienteret om, at der startes et udviklingsprojekt om ’Blå skole’ i Kirstinebjerg distriktet.

De resterende forslag berører Klima-, Energi- og Miljøudvalget område.

Økonomiske konsekvenser

Udmøntning af planen vil kræve finansiering via fonde og evt. medfinansiering fra kommunen.

Vurdering

Høringssvarene er konstruktive og viser, at der er en positiv tilgang til naturparken og dens arbejde. De indkomne forslag har kvalificeret naturparkplanen yderligere og skabt flere mulige samarbejder.

Når planen er godkendt vil vi forsøge at løse behovet for økonomiske midler ved at søge ekstern finansiering.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler overfor Bosætnings- og Turismeudvalget at naturparkplanen godkendes

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Godkendt som indstillet.

Punkt 6 Orienteringssag: Biodiversitet status og indsatser

Sagsresumé

Fredericia Kommune vedtog 27. maj 2020 en liste over indsatser for biodiversitet. Planen indeholder 19 indsatspunkter og var tænkt som en start for øget fokus på biodiversiteten i kommunen, herunder også på kommunens egne arealer. På mødet gives en status for arbejdet med henblik på en drøftelse af de fremtidige indsatser.

Sagsbeskrivelse:

Den vedtagne liste over biodiversitetsindsatser rummer et bredt spektrum af aktiviteter. Det er både konkret naturpleje, formidling, samarbejder intern / eksterne, igangsættelse af pilotprojekter, udbredelse af erfaringer intern og kortlægning af arter – i alt 19 indsatser, som er igangsat og som skal have en vedvarende effekt.

 

Som del af indsatserne for biodiversitet er der arbejdet med DKVILD konkurrencen, hvor der især er sat fokus på samarbejder med erhvervslivet via Business Fredericia.

 

Vi har samtidig fokuseret på indsatser for biodiversitet i daginstitutioner og skoler – ligesom borgere, foreninger, landbruget, grundejerforeninger m.fl. opfordres til at deltage i kampagnen – og gerne i partnerskaber.

 

Status over indsatserne fremlægges på mødet – sammen med et overblik over hvad vi ellers har af planer på naturområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur og Miljø oplever vi, at der er en stor interesse for naturen og biodiversitet. DKVILD konkurrencen har samtidig gjort det nemmere for kommunen at engagere flere frivillige og virksomheder i biodiversitetsarbejdet.

Vi vurderer, at indsatserne har øget viden - både internt i organisationen og hos borgere / virksomheder – og hermed understøttet indsatsen for mere biodiversitet.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at status for biodiversitetsindsatserne tages til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Udvalget ønsker, at Vækst, Teknik og Klima udarbejder forslag til ny Naturplan til drøftelse i Klima-, Energi- og Miljøudvalget.

 

Det bemærkes, at der er tale om 20 indsatser og ikke 19 indsatser som det beskrives i sagsfremstillingen.

 

Herefter tages dagsordenspunktet til efterretning.

 

Punkt 7 Beslutningssag: MOTAS I/S - godkendelse af takster for 2023

Sagsresumé

Modtagestation Syddanmark MOTAS I/S har fremsendt takster og gebyrer for 2023 til godkendelse.

Vækst, Teknik og Klima anbefaler, at taksterne godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

MOTAS I/S har fremsendt takster for 2023 til godkendelse.

 

Af vedtægterne fremgår følgende: ”De af repræsentantskabets indstillede gebyrer jf. 8.2 fremsendes til kommunernes godkendelse vedlagt bestyrelsens beretning og årsregnskabet for det forløbne regnskabsår samt budget for det kommende regnskabsår”.

 

Selskabets udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets gebyrer efter hvile-i-sig-selv-princippet.

 

Der er udarbejdet budget for MOTAS I/S for 2023 samt likviditetsbudget, som indeholder kendte investeringer og driftsmæssige ekstra omkostninger for de kommende 5 år. Ud fra mængdebudgettet er der udarbejdet et udgiftsbudget.

 

For 2023 er regnet med en reduktion i de håndterede mængder for 2023 i forhold til både resultat 2021 og de foregående år, men lidt over budget for 2022.

 

For 2023 er der indregnet, at der ansættes en medarbejder mere på kontoret og en mere til lageret til håndtering af røde kasser. Derudover er der indregnet en generel overenskomstmæssig aftalt lønstigning.

 

For 2023 er der således indregnet prisstigninger i taksterne for MOTAS I/S.

 

Repræsentantskabet har den 13. juni 2022 godkendt årsregnskabet for 2021, budget for 2023, samt forslag til takster/gebyrer for 2023.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Årsberetning og regnskab for 2021 for MOTAS I/S er gennemgået, og det giver ikke anledning til bemærkninger. Det anbefales derfor, at takster og gebyrer for MOTAS I/S godkendes.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende de af MOTAS I/S fremsendte takster og gebyrer for 2023.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-11-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 14-11-2022

Godkendt.

Punkt 8 Orienteringssag. Miljøgodkendelse til modtagelse af farligt affald hos MOTAS I/S

Sagsresumé

Natur & Miljø har meddelt miljøgodkendelse til modtagelse af farligt affald hos MOTAS I/S på Vejlbyvej 21.

Sagsbeskrivelse:

MOTAS har den 28. januar 2019 søgt om miljøgodkendelse til en forøgelse af oplaget af farligt affald fra 229 til 389 tons. MOTAS ønsker også at opføre endnu en lagerhal. 

 

MOTAS modtager, indsamler, omlaster og emballerer farligt affald fra kommuner og virksomheder og videresender det til godkendte affaldsaftagere/behandlere. MOTAS fik sin første miljøgodkendelse på ejendommen d. 7. marts 1990.

 

Med den  nye miljøgodkendelse er EU’s BAT-konklusioner for affaldsbehandlingsanlæg implementeret, og indretningen og driften lever op til bedste praksis for området, ”Best Avaliable Techniques”.

 

I forbindelse med godkendelsesprocessen har MOTAS udarbejdet en basistilstandsundersøgelse og en basistilstandsrapport. Der er ikke påvist forurening af jord- og grundvand, der stammer fra MOTAS drift. Miljøgodkendelsen indeholder vilkår for regelmæssig prøvetagning af jord- og grundvandsprøver ved identificerede potentielle kilder til jord- og grundvandsforurening, samt krav om regelmæssig kontrol og vedligehold af de forureningsbegrænsende foranstaltninger.

 

Natur & Miljø vurderer, at virksomheden fortsat kan drives uden væsentlige gener for miljøet og omgivelserne i øvrigt. 

 

Fredericia Kommune traf den 15. december 2021 afgørelse om, at kapacitetsudvidelsen ikke medfører pligt til udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport.

 

Miljøgodkendelse af denne type virksomhed har i KL og regeringens aftale et servicemål på 200 dage. Sagsbehandlingstiden i den konkrete sag er i Byg og Miljø opgjort til 23 dage, svarende til den tid, hvor kommunen har sagsbehandlet. Sagsbehandlingen er forløbet over en periode på 3,5 år grundet udarbejdelse af basistilstandsrapport samt løbende ændringer i projektet, der har medført, at sagen har afventet ansøger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.  

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 9 Orienteringssag: Miljøgodkendelse og afgørelse om ikke VVM-pligt til forøget affaldsoplag og modtagelse af kulbrinteforurenet beton

Sagsresumé

Natur & Miljø har meddelt miljøgodkendelse, og truffet afgørelse om ikke VVM-pligt, til forøget affaldsoplag og modtagelse af beton forurenet med kulbrinter på Nordre Kobbelvej 17a.

Sagsbeskrivelse:

P. Olesen & Sønner A/S har den 1. juni 2022 søgt om miljøgodkendelse til forøget affaldsoplag og modtagelse af ny affaldsfraktion på Nordre Kobbelvej 17a.

 

P. Olesen & Sønner A/S ønsker en forøgelse af oplag af trykimprægneret træ, rent træ og gips. Derudover ønsker P. Olesen & Sønner A/S, at oplagre en ny affaldsfraktion bestående af beton forurenet med kulbrinter.

 

Fredericia Kommune meddelte den 14. oktober 2016 miljøgodkendelse til drift af nedknusningsanlæg og sortering af bygningsaffald på Nordre Kobbelvej 17a. Miljøgodkendelsens vilkår 5 giver blandt andet mulighed for opbevaring af op til 200 tons trykimprægneret træ, 3800 tons rent træ samt 270 tons gips.

 

Denne miljøgodkendelse gives som et tillæg til miljøgodkendelsen af 14. oktober 2016 og den giver tilladelse til oplag af 300 tons trykimprægneret træ, 4800 tons rent træ og 500 tons gips samt oplag af 2000 tons beton forurenet med kulbrinter. Der er udelukkende tale om ikke-farligt affald.

 

De væsentligste miljøpåvirkninger vurderes at være støj og støv fra neddeling og nedknusning af affald, samt emissioner fra de lastbiler, der kører affaldet til og fra virksomheden, og fra det materiel, der håndterer affaldet på virksomhedens udearealer.

 

Det er en forudsætning, at de øvrige vilkår i miljøgodkendelsen af 14. oktober 2016 overholdes. Disse vilkår regulerer blandt andet opbevaring af affald og kemikalie- og olieprodukter, støj samt håndtering af driftsforstyrrelser og uheld. Der er også vilkår om udarbejdelse af instruktioner til driftspersonalet og løbende registrering af affaldsmængden på virksomheden. Spildevandsforholdene er reguleret i en spildevandstilladelse af 14. oktober 2016. De øgede affaldsoplag og oplag af en ny affaldstype medfører ikke behov for ændringer i spildevandstilladelsen.

 

Natur & Miljø har også truffet afgørelse om, at aktiviteterne kan etableres og drives uden krav om gennemførelse af en miljøvurderingsproces (ikke VVM-pligt).

 

Miljøgodkendelser af denne type virksomhed har i KL og regeringens aftale et servicemål på 130 dage. Sagsbehandlingstiden i den konkrete sag er i Byg og Miljø opgjort til 117 dage. Servicemålet er således opfyldt

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning. 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 10 Orienteringssag: Miljøtilsynsplan 2023-2027

Sagsresumé

Plan, Byg & Miljø har udarbejdet en opdateret plan for Fredericia Kommunes miljøtilsyn gældende for perioden 2023-2027. Miljøtilsynsplanen, der er lovpligtig, skal offentliggøres for at give borgere, virksomheder og andre interesserede et indblik i kommunens prioriteringer og tilsynsindsats. Forinden skal den sendes i offentlig høring i 4 uger.

Sagsbeskrivelse:

Det er et lovkrav, at kommunerne skal udarbejde en 4-årig miljøtilsynsplan for miljøtilsyn på virksomheder og husdyrbrug.

 

Plan, Byg og Miljø har på den baggrund udarbejdet en plan for Fredericia Kommunes miljøtilsyn i perioden 2023-2027. Planen er en opdateret udgave af Miljøtilsynsplan 2018-2022. Miljøtilsynsplan 2023-2027 indeholder blandt andet:

 

-      En beskrivelse af, hvordan miljøtilsyn planlægges og udføres

-      En beskrivelse af, hvordan der samarbejdes på tværs af afdelinger og med andre myndigheder og samarbejdspartnere

-      En vurdering af de væsentligste miljøproblemer i Fredericia Kommune

-      En oversigt over de mest forurenende store virksomheder og husdyrbrug

 

Miljøtilsynsplanen skal offentliggøres for at give borgere, virksomheder og andre interesserede et indblik i kommunens prioriteringer og tilsynsindsats. Offentliggørelsen sker på Miljøstyrelsens DMA portal (digital miljø administration, dma.mst.dk), hvortil der henvises fra kommunens hjemmeside.

 

Inden vedtagelse af planen skal den sendes i en 4 ugers offentlig høring, hvor enhver har ret til at komme med kommentarer, som evt. skal indarbejdes i planen.

 

Jf. delegationsplanen skal Klima-, Energi- og Miljøudvalget orienteres om miljøtilsynsplanen, inden den sendes i offentlig høring.

Økonomiske konsekvenser

Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser. 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-10-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 11 Orientering (Lukket)

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller, at orienteringen tages til efterretning.