Kultur- og Idrætsudvalget - 02-06-2023

Referat
Dato:
Fredag, 2 juni, 2023 - 07:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 31 maj, 2023 - 14:47
Referat publiceret:
Mandag, 12 juni, 2023 - 15:17

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: 2. budgetopfølgning 2023 for Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

Ved 2. budgetopfølgning på Kultur- og Idrætsområdet er der en forventning om et merforbrug på serviceudgifterne på 1,8 mio. kr. vedrørende afledt drift i forbindelse med renoveringen af badelandet i Madsbyparken. Merudgifterne modsvares af en mindreudgift på anlægssiden.

Anlægsbudgettet søges reguleret i forhold til mindreudgiften.

Derudover er vurderingen, at øvrige budgetudfordringer kan håndteres styringsmæssigt.

Der søges dertil om tekniske tillægsbevillinger vedrørende serviceudgifter, som har modpost på andre udvalg, svarende til netto -3,1 mio. kr. på Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byråd. Budgetopfølgningerne skal sikre, at Byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

På mødet vil aktuel status på indsatsområder fra Budget 2023 blive præsenteret og vil efterfølgende indgå i en samlet præsentation, for alle udvalg, til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

SERVICEUDGIFTER

Det fremgår af tabel 1 at det korrigerede budget for udvalget er 94,0 mio. kr. i 2023 og det forventede regnskab for 2023 er et merforbrug på 1,8 mio. kr. svarende til en forventet forbrugsprocent på 102 pct.

 

Under tabellen knyttes der forskellige bemærkninger til forventningen og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer, som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forventes på nuværende tidspunkt.

 

I forbindelse med denne budgetopfølgning søges der følgende tekniske tillægsbevillinger, på samlet set -3,1 mio. kr., med modpost på andre udvalg:

 

-          Udmøntning af beslutningen i Budget23 omkring tilførsel af 0,5 mio. kr. til projektarbejde på Kulturkasernen. Budgettet blev afsat på Kultur- og Idrætsudvalget, men flyttes til Økonomi- og Erhvervsudvalget hvor Kulturkasernen er placeret.

-          Som led i centraliseringen af budgetter vedrørende rengøring flyttes budget til Teknisk udvalg svarende til 1,1 mio.kr.

-          Der flyttes lønbudget til Økonomi- og Erhvervsudvalget svarende til 1,5 mio. kr. Lønudgifter vedr. afdelingschef på kultur og idræt bogføres på Økonomi- og Erhvervsudvalget, men budgettet er placeret på Kultur- og Idrætsudvalget. Beløbet dækker ligeledes den sidste afregning af udgifter forbundet med tidligere afdelingschef.

 

Tabel 1: Kultur- og Idrætsudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse ved 2. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 2. BO 2023

Prognose uden kompenserende handling

Serviceudgifter

90,121

94,010

-3,111

90,899

102%

Kultur og Idræt

90,121

94,010

-3,111

90,899

102%

Anlæg

20,24

28,516

-1,800

26,716

100%

 

Madsbyparken

Den forventede afvigelse vedr. serviceudgifter på 1,8 mio. kr. skyldes at den afledte drift i forbindelse med renoveringen af badelandet er afsat som en del af anlægsbudgettet. Den afledte drift er en nettomerudgift, som dels består af lavere driftsudgifter, da badelandet er lukket, men i endnu højere grad reducerede indtægter i perioden. Den forventede merudgift er modsvaret af en tilsvarende lavere udgift på anlægssiden.

 

ANLÆG

Anlægsbudgettet vedr. renovering af badeland reduceres med 1,8 mio. kr. da afledt drift vedr. projektet afholdes på driftssiden, men er budgetteret som en del af anlægget.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser i forhold til kassepåvirkningen, da de forventede merudgifter på driftssiden svarer til mindreudgiften på anlægssiden.

Den forventede merudgift på driftsiden belaster servicerammen med 1,8 mio. kr.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen og økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller,

  1. at 2. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.
  2. at omplaceringerne godkendes for budget 2023 samt i overslagsårene.
  3. at status på budgettets indsatsområder vil blive præsenteret på mødet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Ad 1) Godkendt, og sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet

Ad 2) Godkendt

Ad 3) Godkendt

 

Punkt 3 Orienteringssag: Budget 2024-2027 på Kultur og Idrætsudvalgets område - statusdrøftelse

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2024-2027, der blev besluttet i Økonomi- og Erhvervsudvalget på mødet d. 20. februar 2023, orienteres fagudvalgene om det tekniske budget på juni møderne.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til budgetproceduren for budget 2024–2027 drøfter administrationen på møderne i juni status på budgetlægningen med fagudvalgene ud fra de vedtagne tekniske budgetrammer godkendt på Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde d. 12. april 2023.

De tekniske budgetrammer for udvalget er vedlagt som bilag.

 

Drøftelserne har til formål at holde fagudvalgene opdaterede på den økonomiske status på eget område og samtidig at give mulighed for at komme med inputs til de forslag, der skal udarbejdes som en del af budgetmaterialet.

 

Den aktuelle status i forhold til det tekniske budget samt emner til drøftelse præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at  

  1. Udvalget drøfter den aktuelle status på budgetlægningen for 2024-2027 på Kultur- og Idrætsudvalgets område.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Drøftet

Punkt 4 Orienteringssag: Fredericia Musicalteater - afrapportering pr. 31. marts 2023

Sagsresumé

Fredericia Musicalteater har fremsendt en status på deres økonomi pr. 31. marts 2023.

 

Opfølgningen viser et forbedret nettoresultat for første kvartal på 0,9 mio. kr. i forhold til den budgetterede forventning.

 

Det er Fredericia Musicalteaters forventning, at det budgetterede årsresultat for 2023 overholdes.  

 

Det indstilles at sagen tages til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Musicalteaters vedtægter foreskriver, at der skal sendes en økonomisk opfølgning til Fredericia Kommune den 15. i hver måned, med en status ultimo foregående måned. Afrapporteringerne behandles kvartalsvis politisk i Fredericia kommune. Fredericia Musicalteater har således fremsendt en status på økonomien pr. 31. marts 2023.

 

Fredericia Musicalteater har i 2023 budgetteret med et overskud på 0,2 mio. kr., bestående af et resultat før tilskud på 26,4 mio. kr. og tilskud i alt på 26,6 mio.kr.

 

En del af tilskuddet er anvendelse af hensatte midler fra tidligere regnskabsår svarende til 2,4 mio. kr. Dermed er der i budget 2023 budgetteret med at der anvendes 2,4 mio. kr. af egenkapitalen, som var på 6,9 mio. kr. ved ultimo 2022.

 

I første kvartal 2023 er der budgetteret med et resultat på netto udgifter på 2,1 mio. kr., hvor det realiserede resultat for kvartalet er netto udgifter på 1,2 mio. kr.

 

Afvigelsen ift. det budgetterede skyldes dels lavere nettoomsætning på 0,7 mio. kr., samt lavere udgifter vedr. produktionsomkostninger og markedsføringsomkostninger på hhv. 0,8 mio. kr. og 0,7 mio. kr. En del af de lavere udgifter skyldes at markedsføring vedr. en kommende opsætning falder senere, så der er tale om en forskydning af udgifterne.

 

Fredericia Musicalteater vurderer at økonomien for 2023 er robust, og at det resultat som fremgår af budget 2023 kan realiseres.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at oplysningerne fra Fredericia Musicalteater er udarbejdet i tråd med god regnskabsskik og giver et realistisk billede af økonomien og forventningerne til årets resultat på nuværende tidspunkt.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget, at

  1. Sagen tages til efterretning og sendes videre til Økonomi- og Erhvervsudvalgets behandling.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 5 Orienteringssag: Udgravninger ved Energinet i Erritsø

Sagsresumé

Udvalget orienteres om de tidligere, nuværende og kommende udgravninger af stormandsgården ved Energinet i Erritsø, og udvalget præsenteres for den formidlingsfilm om udgravningen, der er udarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Vejlemuseerne har ansvaret for arkæologien i Fredericia, Vejle og Hedensted kommuner og har stået for udgravningen ved Energinet i Erritsø.

 

På mødet orienteres om de tidligere, nuværende og kommende udgravninger af stormandsgården ved Energinet i Erritsø, og udvalget præsenteres for den formidlingsfilm om udgravningen, der er udarbejdet.

 

Forskningschef og leder af arkæologi ved Vejlemuseerne Mads Ravn og museumsleder ved Museerne i Fredericia Karsten Merrald Sørensen deltager på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Et flertal i Kultur- og Idrætsudvalget godkendte via mail den 31. marts 2023, at der bevilges 40.000 kr. af Tilskudspuljen til udarbejdelse af en formidlingsfilm om udgravningen ved Energinet i Erritsø. Med beslutningen resterer der 9.756 kr. i Tilskudspuljen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget, at

  1. Orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 6 Beslutningssag: Bevilling til foreninger og haller fra Klimaskærmspuljen

Sagsresumé

Der er i vinteren 2016/2017 udarbejdet en 10 års vedligeholdelsesplan for de forventede udgifter til vedligeholdelse af idrætsfaciliteters klimaskærm. På baggrund af denne vedligeholdelsesplan er der sat midler af til en Klimaskærmspulje, som idrætsforeninger og haller kan ansøge om støtte til vedligeholdelse af deres idrætsfaciliteters klimaskærme, herunder også tekniske installationer.

 

Det indstilles, at Kultur- og Idrætsudvalget bevilger i alt 969.182,25 kr. fra Klimaskærmspuljen i 2023 på baggrund af indkomne ansøgninger fra foreninger og haller.

 

Sagsbeskrivelse:

Ejendomsafdelingen har i samarbejde med Kultur og Idræt i vinteren 2016-2017 udarbejdet en 10 års vedligeholdelsesplan for idrætsforeningernes idrætsfaciliteter i forhold til vedligeholdelse, der kan henføres til klimaskærmen (dvs. facader, vinduer, sokler, tag, tekniske installationer o.l.).

 

På baggrund af vedligeholdelsesplanen er der sat midler af til en Klimaskærmspulje, og Kultur- og Idrætsudvalget bevilger i gennemsnit 1 mio. kr. årligt i perioden 2017-2026 til fordeling blandt idrætsforeninger til vedligeholdelse af deres idrætsfaciliteter, herunder klubhuse og selvejende haller. Beløbet afhænger af de indkomne ansøgninger fra foreninger og haller.

 

I år blev ansøgningsskema til Klimaskærmspuljen sendt ud til foreningerne og hallerne i marts (se bilag 1). Enkelte foreninger har ikke søgt i år, herunder EGIF Fodbold, EGIF Rugby, Fredericia Modelflyveklub, KFUM Fodbold og Orienteringsklubben FROS.

 

En oversigt over de overordnede ansøgte beløb fra foreninger og haller kan ses i bilag 2.

Økonomiske konsekvenser

I 2023 er der 1.587.140 kr. til rådighed i Klimaskærmspuljen.

 

Hvis bevillingerne på 969.182,25 kr. godkendes, vil der være 617.957,75 kr. tilbage i puljen, som tilgår Klimaskærmspuljen for de resterende år frem til 2026. Ved de næste års ansøgningsrunder kan der være foreninger og haller, som har behov for at søge om flere midler end der er afsat.

Vurdering

Midlerne udbetales i henhold til gældende vedligeholdelsesplaner, som er udarbejdet af Ejendomsafdelingen fra 2017.

 

Nogle foreninger er indstillet til at modtage større beløb, end der umiddelbart er afsat midler til i deres vedligeholdelsesplaner, og hos andre foreninger er det omvendt. Der kan være tale om behov for vedligehold, som er opstået tidligere end forventet. Ligeså er der også eksempler på, at foreninger kan have et efterslæb og ikke har fået søgt året før.

 

Der er blandt ansøgningerne også søgt midler til andre forhold end faciliteternes klimaskærme. Disse dele af ansøgningerne er blevet sorteret fra og er ikke indstillet til at modtage tilskud fra puljen. Se bilag 3 for en oversigt over, hvad de enkelte foreninger har ansøgt om, hvilke beløb der er indstillet samt begrundelserne herfor.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget, at

  1. Udvalget bevilger i alt 969.182,25 kr. fra Klimaskærmspuljen i 2023 til vedligehold af foreningers og hallers klimaskærme.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Anmodning om tilsagn (Lukket)

Punkt 8 Beslutningssag: Arrangement (Lukket)

Punkt 9 Beslutningssag: Storskærmsvisning af Fredericia Håndboldklubs kampe den 28. og 31. maj 2023

Sagsresumé

På baggrund af en borgerhenvendelse har udvalgsformanden for Kultur- og Idrætsudvalget stillet forslag om, at der afholdes et storskærmsarrangement af Fredericia Håndboldklubs (FHK) 3. semifinalekamp søndag den 28. maj og af den første bronze- eller finalekamp, som spilles onsdag den 31. maj.

 

På grund af kort tidsfrist har Kultur- og Idrætsudvalget, via e-mail, givet forvaltningen tilsagn om at igangsætte planlægningen for afholdelse af arrangementerne, og at der bevilges 50.000 kr. til arrangementerne fra Kultur- og Idrætsudvalgets samlede budgetramme.

 

Kultur- og Idrætsudvalget godkender formelt i nærværende sag afholdelsen af arrangementerne og anviser finansieringen hertil.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af en borgerhenvendelse har udvalgsformanden for Kultur- og Idrætsudvalget stillet forslag om, at der kan afholdes et storskærmsarrangement af FHK’s 3. semifinalekamp søndag den 28. maj og af den første bronze- eller finalekamp, som spilles onsdag den 31. maj. Arrangementerne koster 20-25.000 kr. pr. kamp.

 

På grund af den korte tidsfrist har udvalget pr. mail den 25. maj 2023 givet forvaltningen tilsagn om at igangsætte planlægningen for afholdelse af arrangementerne. Kultur- og Idrætsudvalget gav desuden tilsagn om en bevilling på samlet 50.000 kr. til afholdelse af de to storskærmsarrangementer og at beløbet kan finansieres indenfor Kultur- og Idrætsudvalgets samlede budgetramme.

Økonomiske konsekvenser

Der anvises finansiering indenfor Kultur- og Idrætsudvalgets samlede budgetramme, forventeligt fra Kultur- og Idrætsudvalgets Tilskudspulje.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det er en stor sportslig begivenhed i Fredericia, som vil have en bred folkelig interesse for borgerne i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget, at:

  1. Afholdelse af storskærmsarrangement af Fredericia Håndboldsklubs (FHK) 3. semifinalekamp søndag den 28. maj og den første bronze- eller finalekamp onsdag den 31. maj godkendes
  2. At arrangementerne finansieres inden for Kultur- og Idrætsudvalgets budgetramme

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Ad 1) Godkendt

Ad 2) Godkendt

 

Punkt 10 Beslutningssag: DSI Museum Fredericia og formidlingscenter

Sagsresumé

Sagen indeholder en beskrivelse af, hvordan Fredericia Kommune kan overdrage Museerne i Fredericia (herefter museet) til en selvejende institution, samt dokumentudkast til de dokumenter, der skal danne det nødvendige stiftelsesgrundlag mv. til den selvejende institution.

Formålet med sagen er, at udvalg og byråd træffer en principbeslutning om hvorvidt man ønsker at arbejde videre med det grundlag styregruppen har lavet, således der forventeligt ultimo 2023 kan træffes en endelig beslutning om stiftelse af Den Selvejende Institution Museum Fredericia med status som statsanerkendt museum.

Der anmodes tillige om, at udvalg og byråd træffer en principbeslutning om, at Fredericia Kommune vil samarbejde med Den Selvejende Institution Museum Fredericia om etablering af et nyt Formidlings-/Fæstningscenter i Fredericia Kommune, herunder, at Fredericia Kommune er villig til, at de dele af VOSS-grunden (Fredericia bygrunde 1a), som er nødvendig for etableringen af et Formidlings-/Fæstningscenter overdrages vederlagsfrit til projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i dag et statsanerkendt museum under museumsloven. Selvom museet i et vist omfang er organisatorisk adskilt fra forvaltningen i øvrigt, så er museet pt. en integreret del af Fredericia Kommune organiseret under Kultur og Idræt.

På baggrund af analyser fra 2022 af bl.a. målgruppe, markeds- og forretningsforhold samt mulige ejerforhold, der viste, at Museerne i Fredericia med fordel kan oprettes som en selvejende institution, er det i budget 2023 vedtaget, at borgmesteren, formanden for Bosætning- og Turismeudvalget og formanden for Kultur- og Idrætsudvalget skal nedsætte en styregruppe med inddragelse af interesser fra erhvervsliv og civilsamfundet. I styregruppen indgår derfor tillige Anders Østergaard, Christian Herskind, Janus Bang og Henrik Harnov.

Styregruppen har i overensstemmelse med budget 2023 udarbejdet foreløbigt udkast til vedtægter, forretningsorden, udkast til samarbejdsaftale mellem den selvejende institution og Fredericia Kommune, samt en indledende gennemgang af hvilke aktiver der bør overdrages for at gøre den selvejende institution og et formidlingscenter for fæstningsbyen Fredericia til en realitet.

 

De vedlagte bilag er som følger.:

  1. Foreløbigt udkast til stiftelsesdokumentet (bilag 1)
  2. Foreløbigt udkast til vedtægter (bilag 2)
  3. Foreløbigt udkast til bestyrelsens forretningsorden (bilag 3)
  4. Notat vedr. samlingen og værdiansættelse (bilag 4)
  5. Notat vedr. lokalhistorisk arkiv (bilag 5)
  6. Notat vedr. ejendomme. (bilag 6)
  7. Foreløbigt udkast til samarbejdsaftale (bilag 7)

 

Ad bilag 1: Foreløbigt udkast til stiftelsesdokument

 

Dette er et kort og formelt dokument, som indeholder få, men væsentlige oplysninger vedr. hvornår DSI Museum Fredericia formelt stiftes, og hvilke værdier DSI Museum Fredericia modtager ved stiftelsen.

 

Ad bilag 2: Foreløbigt udkast til vedtægter

 

Bestyrelsen i DSI Museum Fredericia er ansvarlige for, at institutionens virke sker indenfor rammerne af vedtægterne, herunder de vedtægtsbestemte formål. Vedtægterne opstiller dermed en række rammer og regler, men indenfor rammerne af vedtægterne og relevant lovgivning, så har bestyrelsen autonomi til at udmønte institutionens formål og forvalte institutionens formue.

Vedtægterne regulerer desuden udpegning og udtræden af bestyrelsen. 

 

Ad bilag 3: Foreløbigt udkast til bestyrelsens forretningsorden

 

 Bestyrelsen fastsætter jf. vedtægterne deres egen forretningsorden. Vedlagte udkast er lavet af styregruppen og forvaltning, således den kommende bestyrelse på forhånd har et dokument, som de kan vælge at benytte som udgangspunkt.

 

Ad bilag 4: Notat vedr. samlingen og værdiansættelse.

 

I bilaget beskrives samlingen, overvejelser vedr. værdiansættelse af samlingen, samt en vurdering vedr. behovet for overdragelse.

 

Ad bilag 5: Notat vedr. lokalhistorisk arkiv.

 

I forbindelse med oprettelsen af en ny selvejende institution skal der tages stilling til, hvad der organisatorisk skal ske med lokalhistorisk arkiv, da de to enheder i dag er organiseret samlet. Notatet beskriver arkiverne i Fredericia Kommune, og hvordan Museet i dag bruger disse.

 

Ad bilag 6: Notat vedr. ejendomme.

 

Det kommunale museum benytter i dag en række ejendomme. I notatet beskrives berørte ejendomme samt vurdering af det fortsatte behov

  

Ad bilag 7: Foreløbigt udkast til samarbejdsaftale

 

Udkastet indeholder et oplæg til, hvordan parterne efter en udskillelse kan sikre en fortsat opfyldelse af en række behov, ligesom samarbejdsaftalen indeholder udkast til en række krav til DSI Museum Fredericia, såfremt institutionen skal modtage økonomisk tilskud fra Fredericia Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Principbeslutningen har ingen økonomiske konsekvenser, da den egentlige beslutning om overdragelse af aktiver først foretages i forlængelse af en senere beslutning.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at en proces, hvor trin 1 vil være en udskillelse af det nuværende statsanerkendte kommunale museum til en ny statsanerkendt selvejende institution Museum Fredericia, er det første nødvendige skridt frem mod en etablering af et egentligt formidlingscenter i Fredericia. Trin 2 vil herefter være, at bestyrelsen i den nyetablerede selvejende institution arbejder videre med at skabe rammerne for den egentlig etablering af et formidlingscenter i regi af DSI Museum Fredericia.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, på baggrund af styregruppens anbefalinger, til Bosætning- og Turismeudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, at det anbefales Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at træffe en principbeslutning om,

  1. at man på grundlag af sagsfremstillingen og de vedlagte udkast til bilag 1-7 ønsker at arbejde videre hen imod en stiftelse af Den Selvejende Institution Museum Fredericia på de i sagsfremstillingen skitserede vilkår.
  2. at det principgodkendes, at man – såfremt det økonomiske grundlag herfor i øvrigt er til stede – forpligtiger sig til at deltage i etableringen af et nyt formidlingscenter, ved bl.a. at indskyde den nødvendige del af VOSS grunden, vederlagsfrit, i etableringen af et nyt formidlingscenter.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 06-06-2023

Anbefalet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Ad 1) Anbefales

Ad 2) Anbefales

 

Punkt 11 Beslutningssag: Præsentation og vedtagelse af Fredericia Kommunes nye turismestrategi

Sagsresumé

Den nye turismestrategi vil blive præsenteret for udvalget. Der vil blive redegjort for hovedbudskaberne fra den nye turismestrategi samt de styrende principper, som fremover skal vedlede vores arbejde og sikre, at Fredericia Kommune får det bedste ud af turismen. Strategien skal således inspirere til samarbejde og sætte retning for fremtiden. Med denne sag indstilles der til, at turismestrategien vedtages.

 

Sagsbeskrivelse:

I april 2022 besluttede udvalget, at der skulle laves en ny turismestrategi. Den er nu klar til præsentation for udvalget.

 

Group Nao har i samarbejde med forvaltningen og andre interessenter været ansvarlig for analyser og udarbejdelse af strategien.

 

På baggrund af turismestrategien er der af forvaltningen udarbejdet en handlingsplan, som skal gøre strategien konkret og eksekverbar. På senere udvalgsmøde vil der blive redegjort for udmøntningsplanen.

 

Hovedbudskaberne fra den nye turismestrategi:

  1. Styrket samarbejde
  2. Vi skal ud over voldene
  3. Bæredygtig turisme
  4. Natur og Outdoor

Det er en strategi, som skal inspirere til samarbejde og sætte retning for fremtiden, og samtidig sikre, at Fredericia Kommune får det bedste ud af turismen.

 

På baggrund af strategiprocessen har vi formuleret fem styrende principper, som skal vejlede vores arbejde med at skabe en bedre by med turismen. Det er værdibaserede principper, som også står, når omverdenen forandrer sig, og handleplaner må genbesøges:

 

1. Turismen skal gøre byen bedre
Turisme kan og skal gøre Fredericia til et bedre sted at bo, arbejde og besøge. Vi ser ikke turisme som et mål i sig selv men et middel til at skabe vækst, lokal stolthed og udvikling i vores lokalsamfund. Turismen skal altid bidrage med mere, end den tager og tilføre værdi til vores økonomi og kulturliv, byens fællesskaber, kompetencemiljøer og livskvalitet.

 

2. Turismen er en holdsport
Turismen skal være en integreret del af den generelle by-, kultur- og erhvervsudvikling. Samarbejde er afgørende for at skabe attraktive og sammenhængende kvalitetsoplevelser i Fredericia. De bedste gæsteoplevelser skabes i samspil mellem byens aktører, i samarbejdet mellem offentlige og private virksomheder og i mødet mellem gæsten og borgerne.

 

3. Altid autentisk og tro mod vores værdier
Fredericias unikke stedsfortællinger skal være kernen i vores turismeudvikling. Fredericia er Danmarkshistorie, en fæstningsby og fristad, historisk set en "sort industriby" og nu en moderne, grøn erhvervsby i bevægelse, tæt på natur og bælt. Sammen med vores levende by- og kulturliv er det vores stedsDNA, som giver energi og retning til nye drømme for vores by.

 

4. Bæredygtig turismeudvikling
Fredericias turismeudvikling skal være bæredygtig - økonomisk, socialt og miljømæssigt. Vi vil være skarpe på, hvor Fredericia kan noget særligt som grøn og bæredygtig oplevelsesdestination: Naturpark Lillebælt, (grøn) erhvervsturisme samt outdoor- og naturoplevelser med respekt for naturen. Vi vil arbejde for at understøtte Fredericias stærke værdier, som handler om frihed, inklusion og mangfoldighed.

 

5. Det lange seje træk
Vi tror på at tage det lange seje træk i turismeudviklingen. Det tager tid at skabe nye velfungerende samarbejder, en tydelig position i markedet og et øget kendskab til Fredericia som besøgsmål. Vi tror også på, at det lange seje træk skal være sjovt, krævende, givende og lærerigt. Vi vil tage ved lære af vores egne og andres erfaringer og gå nysgerrigt og eksperimenterende til fremtiden.

Økonomiske konsekvenser

Strategiprocessen holdes inden for den aftalte økonomiske ramme på 400.000 kr. Beløbet blev bevilget på Bosætnings- og Turismeudvalget den 25. januar 2022.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune med den nye turismestrategi får identificeret sine værdier, historier og kompetencer, og at strategien skal bruges til at sætte fælles retning for fremtidens turisme- og oplevelsesudvikling, og således styrke Fredericia som attraktiv besøgsdestination. Strategien vurderes ydermere at være i overensstemmelse med Fredericia for Verdensmålene, herunder blandt andet i forhold til den bæredygtige turismeudvikling som et af de styrende principper.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til, at Bosætnings- og Turismeudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget godkender Fredericia Kommunes nye turismestrategi.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 15-05-2023

Godkendt.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Godkendt.

Punkt 12 Beslutningssag: Udkast til Strategi for Bæredygtig Udvikling 2024-27

Sagsresumé

Byrådet besluttede den 21. december 2022 at igangsætte proces for Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling jf. Planloven, en proces med involvering af alle fagudvalg.

Forvaltningen præsenterer på mødet udkast til strategi for bæredygtig udvikling (2024-27) til drøftelse. Udkastet er baseret på Planlovens krav, FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling og Vision2033.

Udvalgets eventuelle bemærkninger hertil efterspørges, inden udkast til ny strategi sendes i offentlig høring i efteråret 2023.

Desuden gøres status for det hidtidige arbejde med implementering af Fredericia for Verdensmålene, den nugældende strategi for bæredygtig udvikling (2020-2023), idet der på mødet præsenteres en række udvalgte eksempler på indsatser, projekter og lignende vedtagne og gennemførte tiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter Planlovens § 33 a skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af byrådsperioden vedtage og offentliggøre sin strategi for bæredygtig udvikling. Strategien skal efter planlovens bestemmelser redegøre for, hvordan kommunen arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet.

Strategien skal indeholde byrådets politiske målsætninger for arbejde indenfor følgende indsatsområder:

-          Mindskelse af miljøbelastningen,

-          Fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse, 

-          Fremme af biologisk mangfoldighed,

-          Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale arbejde med bæredygtighed, og

-          Fremme af samspil mellem beslutninger vedr. 

  • Miljømæssige
  • Trafikale
  • Erhvervsmæssige
  • Sociale
  • Sundhedsmæssige
  • Uddannelsesmæssige
  • Kulturelle og 
  • Økonomiske forhold 

Ansvaret for udarbejdelsen af strategien er i Fredericia Kommune formelt placeret hos Klima-, Energi- og Miljøudvalget, der har inviteret de øvrige fagudvalg til at medvirke i udarbejdelsen af strategien og bidrage til den bæredygtige udvikling i kommunen (indenfor fagudvalgets område og generelt). Strategien udarbejdes således på tværs af fagområder og med involvering af relevante eksterne parter. Som besluttet på byrådsmødet den 21. december 2022 udarbejdes strategien med inspiration fra FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Desuden er der arbejdet med at integrere Vision2033 i strategien. 

 

På mødet drøftes udkast til strategi for bæredygtig udvikling med særligt fokus på nye mål og indsatser indenfor de emner, som fagudvalget primært beskæftiger sig med. 

Verdensmålene: 

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2015, har til hensigt at forandre verden i en social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig og mere retfærdig retning. Der er 17 Verdensmål og 169 delmål. 

De centrale principper i målene er menneskerettigheder, ansvarlighed, ligestilling og lighed, udryddelse af fattigdom, beskyttelse af kloden og hensyn til de tre dimensioner af bæredygtig udvikling: Sociale, miljømæssige og økonomiske forhold. 

Verdensmålene gælder for alle lande, både rige og fattige, med højde for landenes forskelligheder. De store udfordringer, verden står overfor i dag, som bl.a. social, økonomisk og politisk marginalisering, stigende ungdomsarbejdsløshed, ulighed, fattigdom, fødevareusikkerhed, mangel på, eller ulige adgang til grundlæggende naturressourcer, miljøforurening, klimaforandringer og ikke-lydhøre regeringer – de er alle nationale udfordringer med store regionale og globale konsekvenser, som er nødvendige at løse i fællesskab. Vi bidrager lokalt til at skabe forandringer globalt.

Verdensmålene er ikke juridisk bindende, men de leverer en forståelsesramme og et fælles sprog for at understøtte bæredygtig udvikling til gavn for klodens tilstand og hele verdens befolkning, såvel som bæredygtig udvikling lokalt. Danmark har sammen med FN’s øvrige medlemslande forpligtet sig til at opfylde alle målene.

Proces og tidsplan

-          Maj, juni 2023: Involvering af fagudvalgene (politisk høring), præsentation af udkast til strategi til drøftelse;
19. juni: Byrådet behandler udkast og træffer beslutning om offentlig høring.

-          August, september: Tilretning, opsætning og klargøring til offentlig høring.

-          September 2023: Skriftlig offentlig høring, hvor bl.a. relevante råd, nævn og samarbejdspartnere høres.

-          Oktober 2023: Behandling af høringssvar og eventuel tilpasning.

-          November, december 2023: Politisk behandling/godkendelse ved Klima- Energi- og Miljøudvalget, Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

-          December 2023: Offentliggørelse af strategien og orientering af Erhvervsministeren.

Økonomiske konsekvenser

Det vil kræve politisk prioritering at implementere strategien i 2024-27.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det foreliggende udkast lever op til kravene i Planloven og ambitionsniveauet i Vision2033.

Kataloget med eksempler på implementering af Fredericia for Verdensmålene vurderes at give et repræsentativt indblik i arbejdet og indsatserne – planlagte, såvel som igangsatte og gennemførte.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget

  1. Tager status for implementering af Fredericia for Verdensmålene 2020-2023 til efterretning.
  2. Drøfter udkast til Strategi for bæredygtig udvikling 2024-27 og bemyndiger forvaltningen til at foretage eventuelle rettelser på baggrund heraf.
  3. Anbefaler, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler byrådet at sende udkast til Strategi for bæredygtig udvikling i offentlig høring.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning

Ad 2) Godkendt

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. I temaet Lige muligheder for et sundt og godt liv ønsker udvalget i andet afsnit, at forudsætninger erstattes med rammer, og at foreninger tilføjes sammen med kulturinstitutioner og civilsamfund. I samme tema under det viI vi gøre, ønsker udvalget at første afsnit omformuleres, så borgerens eget ansvar bliver tydeligere. De nævnte råd i afsnit 4 ønskes erstattes med de relevante råd og interesseorganisationer. I temaet Erhvervsudvikling med omtanke ønsker udvalget, at det også indeholder noget omkring indsatsen for mennesker længst væk fra arbejdsmarkedet og efteruddannelse. I temaet Kommunen som bæredygtig virksomhed ønskes en uddybning af, hvad det betyder at forvalte kommunens arealer på bæredygtigvis.
  3. Anbefales.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 06-06-2023

  1. Taget til efterretning 
  2. Godkendt
  3. Anbefalet

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning 

Ad 2) Godkendt 

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet. Udvalget har ingen forslag til ændringer.
  3. Anbefalet.

Punkt 13 Beslutningssag: Høring af Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsresumé

Sundhedsaftalen er den formelle overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsenet mellem region, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen udarbejdes med input fra de tre parter, og godkendes af såvel kommunalbestyrelser og regionsråd, forud for endelig godkendelse af Sundhedsstyrelsen.

Børn- og skoleudvalget, Unge- og uddannelsesudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og socialudvalget samt Beskæftigelses- og sundhedsudvalget skal i denne sag drøfte og give input til det fremsendte høringsudkast.

 

Sagsbeskrivelse

Baggrund

Sundhedsaftaler er politiske aftaler, der udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis i hver enkelt region. Sundhedsstyrelsen sætter rammen for arbejdet med sundhedsaftaler, og godkender aftalerne. Aftalerne udarbejdes for 4-årige perioder i hver region, med input fra de involverede parter, og med Sundhedssamarbejdsudvalget i regionen som endelig afsender.

Sundhedsaftalerne skal bidrage til sammenhæng og koordinering af udvikling, samarbejde og forløb, der går på tværs af region og kommuner. Aftalerne kan dermed danne ramme og retning for afprøvning af nye samarbejdsmodeller og styrkelse af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Sundhedsaftalen 2024-2027 i Syddanmark

Sundhedsaftalen 2024-2027 er udarbejdet på baggrund af input fra parterne, fra sundhedsklyngerne i region Syddanmark og de drøftelser, som Sundhedssamarbejdsudvalget har haft løbende. Aftaleudkastet er bygget op omkring politiske visioner, målsætninger og grundprincipper.  Prioriteringen i denne sundhedsaftaleperiode tager sit udspring i de udfordringer, det samlede sundhedsvæsen står overfor og fokus for arbejdet sættes der, hvor der kan skabes mest værdi for borgeren. Samtidig bygger aftaleudkastet for 2024-2027 videre på tidligere indsatsområder og prioriteringer i den tidligere sundhedsaftale.

Sundhedssamarbejdsudvalget har en overordnet vision om at udvikle det samlede sundhedsvæsen og skabe mere lighed i sundhed for hele den syddanske befolkning. Den overordnede vision understøttes af fire underliggende visioner, og en række målsætninger, der sætter retning for hvad der arbejdes med.

Samtidig rummer aftaleudkastet en række principper, der sætter retning for hvordan der skal arbejdes med aftalens visioner og målsætninger. Principperne omfatter bl.a. et fælles fokus på det samlede sundhedsvæsen, at udbrede nye løsninger, som viser positive resultater, at styrke og udbrede digitale løsninger og et fokus på tilgængelighed for borgerne og mere fælles videndeling eksempelvis via datadeling og systematisk vidensopsamling.

Forebyggelse, sammenhæng, lighed og gode overgange

Det foreliggende udkast til sundhedsaftalen dækker bredt, både ift målgrupper, udfordringer og arbejdsform, og er derfor relevant på tværs af Fredericia Kommunes organisation, opgaver og udvalg.

Aftaleudkastet dagsordenssættes derfor i de relevante fagudvalg med henblik på at fagudvalgene kan give input til et fælles høringssvar fra Fredericia Kommune. Vedlagt i bilag findes udkast til høringssvar.

Proces

Høringsperioden løber frem til 9. august 2023. Efter endt høringsperiode tilrettes Sundhedsaftalen på baggrund af de indkomne høringssvar, hvorefter Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Syddanmark forventes at godkende aftaleudkast på et møde den 30. august 2023. Herefter vil aftalen blive sendt til endelig godkendelse i regionsrådet og i kommunalbestyrelsen i hver af de syddanske kommuner.

Den 11. december 2023 godkender Sundhedssamarbejdsudvalget den endelige Sundhedsaftale 2024-27, hvorefter den sendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen senest den 1. januar 2024 og vil derefter træde i kraft.

Den endelige aftaletekst til Sundhedsaftalen 2024-2027 vil blive understøttet af et administrativt tillæg. Tillægget vil blive udarbejdet i sommeren/efteråret 2023 og vil blandt andet beskrive de konkrete indsatser mv., der skal indfri de politiske visioner og målsætninger for Sundhedsaftalen 2024-2027. Det administrative tillæg sendes ikke i høring.

Der medsendes to bilag til sagen

-          Høringsudkastet af sundhedsaftalen

-          Udkast til høringssvar fra Fredericia Kommune  - med opbakning til høringsudkastet

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Konkrete initiativer eller ændrede opgaver i regi af sundhedsaftalesamarbejdet, som indebærer kommunale økonomiske konsekvenser, sendes enkeltvis til godkendelse i kommunalbestyrelserne.

Vurdering

Det vurderes, at det foreliggende høringsudkast har et positivt og relevant sigte på såvel aktuelle udfordringer og områder, samt lægger op til at fortsætte et stærkt og udviklingsorienteret samarbejde mellem kommuner, region og almen praksis.

En række af de store sundhedsmæssige og samfundsmæssige udfordringer kan kun løses i samarbejde med såvel region, som de øvrige kommuner, og sundhedsaftalen giver et godt fundament for dette arbejde.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børn- og Skoleudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at udvalgene

  1. drøfter input til høringssvar
  2. godkender det foreliggende høringssvar, samt eventuelle tilføjelser.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt, med den tilføjelse at der i høringssvaret skal præciseres at indsatserne også i særlig grad skal henvende sig til børn og unge, herunder i relation til vægt og til brug af nikotinprodukter. Samtidigt skal tobaksprodukter ses bredt, og særligt snus og puff bars er udfordringer for børn og unge. Disse produkter skal nævnes som eksempler i høringssvaret.

Det skal præciseres i høringssvaret at det er positivt, at der er fokus på børn og unges mentale trivsel.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Drøftet. Udvalget har ikke tilføjelser til høringssvaret.
  2. Godkendt.

Punkt 14 Beslutningssag: PhoMu Danmarks Fotomuseum

Sagsresumé

Danmarks Fotomuseum har henvendt sig til Fredericia Kommune med henblik på at undersøge mulighederne for at indlede et samarbejde om PhoMu, et museumsprojekt med fotografiets betydning som omdrejningspunkt.

 

Sagsbeskrivelse:

Danmarks Fotomuseum blev lukket i 2017, efter at Herning Kommune havde fjernet driftstilskuddet. Herning Kommune stillede lokaler til rådighed for museet (2000 kvm) og ydede et årligt driftstilskud på kr. 700.000.

 

Danmarks Fotomuseum er en selvejende institution med en bestyrelse på 4 personer, der repræsenterer fotobranchen. Museet er ikke statsanerkendt og har ingen kapital. Den store foto-historiske samling er pt. opmagasineret.

 

Efter lukningen satsede museet på samarbejde om en fremtidig beliggenhed i Aarhus Kommune. Dette samarbejde blev ikke realiseret. Der er ikke kontakt med andre end Fredericia Kommune.

 

Ambitionen med projekt PhoMu er at skabe et moderne museum med et bredt perspektiv på fotografiets betydning med relevans for særligt unge mennesker. PhoMu’s bestyrelse har fremsendt en visionsplan, der indeholder visualiseringer og beskrivelser af samlingen, samt ideer til formidling. Visionsplanen er vedlagt som bilag.

 

Hvis Fredericia Kommune engagerer sig i projektet, vil kommunen skulle påtage sig rollen som projektejer. Danmarks Fotomuseum bidrager med faglig viden og med samlingen. Der vil således skulle afsættes organisatoriske ressourcer til projektet.

 

Der har været dialog med PhoMu både på politisk og administrativt niveau om perspektiverne i projektet. På baggrund af de indhentede oplysninger om projektet, ønskes der en drøftelse af, hvorvidt der er grundlag for at fortsætte dialogen med PhoMu.

Økonomiske konsekvenser

Projektet har ingen eksterne midler med sig. Hvis Fredericia Kommune går ind i et samarbejde vil det derfor kræve et økonomisk engagement. Kommunen vil dels skulle stille lokaler til rådighed, og selv om etablering/anlæg vil kunne finansieres igennem fondsstøtte, så vil dette kræve en kommunal medfinansiering. Derudover må man forvente, at der vil blive behov for et driftstilskud, eftersom fonde sjældent yder støtte til drift.

Vurdering

  • PhoMu som projekt er både interessant og moderne i sin tilgang til formidling. Det er dog svært at vurdere, hvor stor en publikumsappel et sådan kulturtilbud ville have. I en tid hvor museer har store økonomiske vanskeligheder landet rundt, mangler PhoMu’s visionsplan en økonomisk plan, der kan realisere visionen.
  • Et fotomuseum som det beskrevne ville indholdsmæssigt passe godt ind Kulturkasernen. Det vil dog være forbundet med en del udfordringer at tilpasse bygningerne de behov, der er beskrevet. Endvidere er der forventninger om betydelige arealer til museets funktioner.
  • Etableringen af PhoMu i Fredericia i samarbejde med Danmarks Filmmuseum ville være en markant kultursatsning, der ville kræve betydelige administrative og økonomiske ressourcer.

 

Det er forvaltningens vurdering, at fotomuseets klare behov for massiv økonomisk og organisatorisk støtte, både i opbygnings-og driftsfasen, gør at projektet ikke vurderes bæredygtigt.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget, at

  1. der ikke arbejdes videre med anmodningen fra PhoMU om etablering af et fotomuseum i Fredericia kommune.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Godkendt.

Punkt 15 Drøftelsessag: interview af de stående udvalg

Sagsresumé

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres

fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

Der afsættes en time til interviewet på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres

fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

Der afsættes en time til møderne. Der er udarbejdet en spørgeramme af §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturen, der vil danne grundlag for fokusgruppeinterviewet. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

-          Fagudvalgene med udgangspunkt i spørgerammen, drøfter spørgsmålene og deltager i fokusgruppeinterviewet

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Drøftet

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 06-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Drøftet

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

Drøftet.

Punkt 16 Orientering (Lukket)

Punkt 17 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller