Kultur- og Idrætsudvalget - 04-02-2021

Referat
Dato:
Torsdag, 4 februar, 2021 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 29 januar, 2021 - 12:47
Referat publiceret:
Tirsdag, 9 februar, 2021 - 09:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Punkt 2 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem, som allerede er implementeret og dem, som skal implementere i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder udvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

På mødet har udvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt fremdriften i implementeringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At tidsplan for implementeringen godkendes.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Tidsplan for opgaverne besluttedes således:

Anvendelse af haller: kommissorium for opgave vedr. anvendelse af haller fremlægges på førstkommende udvalgsmøde.

De i budgettet afsatte ekstra midler til FIC indgår i forslag til genopretningsplan

Ekstraordinært likviditetstilskud til EIC er udbetalt

Vedr. strategi for pigefodbold igangsættes en proces. Til formålet er afsat 0.1 mio.

Punkt 3 Håndtering af budgetudfordringer

Sagsresumé

Som følge af de fortsatte nedlukninger af store dele af kultur- og idrætslivet vurderes det, at området igen i 2021 vil få alvorlige økonomiske udfordringer. Der orienteres om situationen med henblik på beslutning om en genopretningsplan i forbindelse med 1. budgetopfølgning.

 

Sagsbeskrivelse:

Nedlukningen af kultur- og idrætslivet har allerede rakt langt ind i 2021. På mødet gives en orientering om den aktuelle status.

Det forudses, at flere institutioner vil blive hårdt ramt på indtægtskilderne. Der er således behov for, at der træffes beslutning om, hvordan man kan imødegå udfordringerne.

Kultur & Idræt foreslår, at der udarbejdes en genopretningsplan i forbindelse med 1. budgetopfølgning.

Økonomiske konsekvenser

Udvalgets samlede budget ser ud til at komme under pres, hvilket betyder, at der enten skal tilføres midler til området eller omprioriteres inden for den nuværende budgetramme.

Vurdering

Det er Kultur & Idræts og Økonomi & Personales vurdering, at der er behov for at udarbejde en genopretningsplan, der giver mulighed for at håndtere udfordringerne hensigtsmæssigt. Udvalget kan f.eks. anlægge følgende perspektiver:

  • Udfordringerne indkredses og løses lokalt i de enkelte områders og institutioners budgetrammer via løbende omprioriteringer
  • Udfordringerne skal håndteres igennem omprioritering inden for Kultur- og Idrætsudvalgets egen ramme på tilsvarende vis som i 2020
  • Udfordringen er kommunalt betinget som følge af COVID-19, hvorfor den skal håndteres inden for kommunens samlede ramme
  • Udfordringen er eksternt betinget, hvorfor den skal håndteres igennem en tillægsbevilling

Ovenstående er udelukkende eksempler, og udvalget kan således anlægge alternative perspektiver.

 

Kultur og Idræt vurderer, at en samlet omprioritering inden for Kultur- og Idrætsudvalgets egen ramme ligesom i 2020 vil være uhensigtsmæssigt som den eneste løsning. Kultur-, fritids- og idrætslivet har brug for gode økonomiske rammer efter et år, hvor mange borger- og brugerrettede aktiviteter har måttet aflyses af sundhedsmæssige årsager. Det vil være vigtigt, at der kan iværksættes aktiviteter, hvis der bliver mulighed for at åbne kultur- og idrætslivet igen. Det er derfor Kultur & Idræts vurdering, at en kombination af ovenstående perspektiver vil være mest hensigtsmæssig.

Indstillinger

Kultur og Idræt og Økonomi & Personale indstiller:

  • At den aktuelle status tages til efterretning.
  • At udvalget bemyndiger Kultur & Idræt og Økonomi & Personale til at udarbejde et forslag til genopretningsplan i forbindelse med 1. budgetopfølgning.

.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Punkt 4 Ansøgning om økonomisk tilskud - Erritsø Idrætscenter

Sagsresumé

Kultur og Idræt har modtaget en ansøgning fra Erritsø Idrætscenter om et ekstraordinært tilskud på 0,5 mio. kr. i 2021 med henblik på ansættelse af en økonomiansvarlig i centeret. Ansøgningen vedrører kun 2021, da centeret forventer at kunne understøtte ansættelsen fra 2022, når det nye ketchercenter står færdigt. Sagen indstilles til tilsagn om 0.35 mio. kr. idet det forventes, at en ansættelse først kan ske pr. 1.4.2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Kultur og Idræt har ultimo 2020 modtaget en ansøgning fra bestyrelsen for Erritsø Idrætscenter om et ekstraordinært tilskud på 0.5 mio. kr. i 2021. Midlerne skal bruges til ansættelse af en økonomiansvarlig medarbejder, da centerets mangeårige kasserer stopper ved generalforsamlingen i 1. kvartal 2021. Centerets repræsentantskab anser det ikke muligt at finde en tilsvarende kapacitet som den afgående kasserer.

Udvidelsen af personalestaben med en fast økonomiansvarlig er en del af Erritsø Idrætscenters strategiske plan ifm. etableringen af ketchercenteret. Idrætscenteret har efterhånden en størrelse, hvor repræsentantskabet anser det for naturligt og nødvendigt, at det økonomiske ansvar pålægges en fast medarbejder frem for frivillige i form af en kasserer. Der er derfor også afsat midler i driftsbudgettet for ketchercenteret til aflønning af en medarbejder, men frem til at ketchercenteret står færdigt primo 2022 mangles finansieringen hertil.

 

Medarbejderen forventes, udover at være økonomiansvarlig, også at fungere som forretningsudvikler og kulturbærer. Ansøgningen fra bestyrelsen for Erritsø Idrætscenter er vedhæftet sagen som bilag.

Da en eventuel kommende økonomimedarbejder først vil kunne tiltræde 1. april 2021 foreslås det at ansøgningens beløb reduceres til 0.35 mio. kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Det er ikke muligt at anvise finansiering af det ekstraordinære tilskud inden for Kultur og Idræts budgetramme. Kultur & Idræt og Økonomi & Personale foreslår derfor, at finansiering sker af puljen afsat til den sociale investeringsfond. Et ekstraordinært tilskud vil supplere det allerede udbetalte likviditetstilskud på 0,5 mio. kr., som Byrådet bevilgede med Budget 2021.

 

Bestyrelsen for Erritsø Idrætscenter forudsætter i sin ansøgning, at man vil modtage et øget aktivitetstilskud på 0,4 mio. kr. fra 2022 og fremefter. Dette forventes behandlet særskilt.

Vurdering

Kultur og Idræt og Økonomi og Personale vurderer, at Erritsø Idrætscenters budget for driften af det nye ketchercenter er udarbejdet i tråd med god budgetlægningsskik, samt at det udviser den tilstrækkelige robusthed til at kunne fastholde og selvfinansiere den givne medarbejder fra 2022 og fremefter.

Indstillinger

Kultur og Idræt og Økonomi & Personale indstiller, at:

  • Der gives Erritsø Idrætscenter tilsagn om et ekstraordinært tilskud på 0.35 mio.
  • Finansieringen sker af puljen afsat til den sociale investeringsfond.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Videresendes med anbefaling.

Punkt 5 Merudgift i forbindelse med anlæg af kunstgræsbane til pigefodbold

Sagsresumé

I forbindelse med anlæggelse af kunstgræsbane ved Fredericia Idrætscenter til pigefodbold foreslås en løsning, der omfatter opvarmningsbane, belysning samt driftsudstyr, hvilket giver en merudgift på 1.25 mio. kr., Merudgiften kan finansieres af puljen på 15 mio. kr. til ekstrainvesteringer i idrætten, hvoraf 2.5 mio. blev reserveret til merudgifter. Puljen blev afsat i forbindelse med anlægsprojekterne, der iværksattes i 2020 og i forbindelse med budget 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

I forlængelse af Byrådets beslutning om at anlægge en kunstgræsbane til pigefodbold ved Fredericia Idrætscenter har de implicerede parter og kommende brugere, der blandt andet også tæller FC Fredericia, Fredericia Eliteidræt m.fl., drøftet anlæggets form og udstyr. Der har været arbejdet med to modeller: 1) en kunstgræsbane og 2) en kunstgræsbane med opvarmningsbane, belysning samt driftsudstyr, sidstnævnte råder Fredericia Idrætscenter ikke over i dag. I budgettet er afsat 4.5 mio. kr., men de indkomne tilbud på opgaverne viste, at model 1 koster 4.7 mio. kr. og model 2 koster 5.75 mio. kr. 

Det er parternes klare opfattelse, at model 2 bedst vil opfylde behovene både i daglig brug og ved stævne- og kampafvikling. Graden af fleksibilitet er langt højere end ved model 1, ligesom model 2 kan rumme flere aktive spillere ad gangen.

 

I forbindelse med de mange anlægsinvesteringer afsatte byrådet i budget 2021 en pulje på 15 mio. kr. til investeringer i idrætslivet, heraf 2.5 mio. kr. til merudgifter. I den sidstnævnte pulje til merudgifter resterer 1.15 mio. kr. Ved en reduktion af model 2 med 0.1 mio. kr. til driftsudstyr, vil de resterende midler i puljen være tilstrækkelige til at model 2 kan gennemføres.

Økonomiske konsekvenser

Merudgiften til anlæg af kunstgræsbane ved Fredericia Idrætscenter på 1.15 mio. kan finansieres af puljen på 15 mio. kr. til ekstrainvesteringer, hvoraf 2.5 mio. kr. blev afsat til merudgifter jf. budget 2021. I sidstnævnte pulje resterer 1.15 mio. kr.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at model 2 vil være den bedste løsning. Den vil både i udstyr og fleksibilitet tilgodese muligheden for en meget varieret brug både til daglig og ved stævner mv. Vælges model 1 vil man ikke kunne opnå den samme udnyttelsesgrad.

Indstillinger

Kultur & Idræt og Ejendomsafdelingen indstiller

  • At kunstgræsbanen anlægges efter model 2 med en reduktion af udgiften til driftsudstyr på 0.1 mio. kr.
  • At merfinansiering på 1.15 mio. sker af puljen til ekstra investeringer i idrætten jf. budget 2021.
  • At Ejendomsafdelingen bemyndiges til at indgå endelig kontrakt med leverandør.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Sagen udsættes.

Punkt 6 Eksercerhuset, forslag til aftale om fremtidig drift

Sagsresumé

Eksercerhuset forventes klar til ibrugtagning som spillested i foråret 2021. Der er behov for en afklaring af husets drift og det indstilles, at aftalen med foreningen Fredericia Live vedr. driften af Tøjhuset udvides til også at omfatte Eksercerhuset.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2020 afsatte forligspartierne 2 mio. kr. til udvikling af Eksercerhuset som spillested. Det efterfølgende ophævede anlægsloft i 2020 som følge af de økonomiske udforinger i corona-epidemien gav mulighed for tilførsel af yderligere 16.5 mio. kr. til færdiggørelse af projektet. Arbejdet er nu ved at tage endelig form og forventes afsluttet i foråret 2021, hvorefter Eksercerhuset er klar til brug. I forlængelse heraf er der behov for en afklaring af driften af spillestedet.

Fredericia Kommunes andet store spillested, Tøjhuset, drives på grundlag af et samarbejde med foreningen Fredericia Live, der forpagter Tøjhuset og har gjort det siden stedets etablering som spillested, se bilag. Forgængeren for Tøjhuset, Det Bruunske Pakhus, blev drevet efter samme model. Forpagtningen af Tøjhuset har til formål

  • At skabe et forum, der fremmer musik og andre kulturelle aktiviteter
  • At være partner i udviklingen af det lokale musikliv
  • At drive og administrere lokalerne i Tøjhuset

Kultur & Idræt foreslår, at den fremtidige drift af Eksercerhuset sker på samme vilkår som driften af Tøjhuset og at forpagtningsaftalen vedr. Tøjhuset udvides til også at omfatte Eksercerhuset.

Det er erfaringen, at samarbejdet mellem Fredericia Live og øvrige interessenter, foreninger og private aktører, er frugtbart og stabilt, hvilket sikrer gode vilkår for musiklivet i Fredericia, både hvad angår brugen i forbindelse med det daglige øve-arbejde og afvikling af egne og eksterne koncerter.

Forpagtningsaftalen sikrer den daglige drift af både bygning og indhold og giver et smidigt og gnidningsløst grundlag for et konstruktivt samarbejde.

Ejendomsdriften af Eksercerhuset påhviler Ejendomsafdelingen, der har et tomgangsbudget til Bülows Kaserne.

Der er herudover afledte driftsomkostninger til teknisk bistand til drift og vedligehold af Eksercerhusets inventar og udstyr på anslået i alt 0.5 mio. kr. Efter aftale med Ejendomsafdelingen indgår det som en del af en senere sag vedr. de samlede afledte driftsomkostninger som følge af investeringerne i Bülows Kaserne.

Økonomiske konsekvenser

Ejendomsdriften af Eksercerhuset påhviler Ejendomscenteret, der har et tomgangsbudget hertil.

Drift og vedligehold af teknisk udstyr og inventar mv., der anslås til en årlig udgift på 0.5 mio. kr., indgår som en del af en samlet sag vedr. den afledte drift af Bülows Kaserne.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at den bedste driftsmodel for Eksercerhuset vil være en udvidelse af forpagtningsaftalen vedr. Tøjhuset med foreningen Fredericia Live. Modellen vil sikre en koordinering af spillestedernes brug og program og den vil kunne være katalysator for en udvikling af musiklivet i Fredericia.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

  • At Kultur & Idræt i samarbejde med Team Jura bemyndiges til at udarbejde et tillæg til forpagtningsaftalen vedr. Tøjhuset, så foreningen Fredericia Live også forpagter Eksercerhuset på samme vilkår som forpagtningen af Tøjhuset sker.
  • At afklaring af afledte udgifter til drift og vedligehold af teknisk udstyr mv. indgår som en samlet sag vedr. drift af Bülows kaserne.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Punkt 7 Fredericia Roklub - Ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til renovering

Sagsresumé

Fredericia Roklub søger om et ekstraordinært lokaletilskud på 108.903 kr. til renovering af køkkenet i deres klubhus. De vil også gerne renovere deres badefaciliteter men de har ikke fået tilbud på dette endnu. Begge steder er der fugt og begyndende skimmelsvamp. Sagen indstilles til godkendelse med et tilskud på op til 65 % af udgifterne på 108.903 kr. til køkkenet, dog først reduceret med andelen af medlemmer over 25 år, hvilket er 77 %. Tilskuddet vil derfor kunne være 65 % af (100-77 % af 108.903 kr.) hvilket svarer til 16.281kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Roklub ønsker at renovere deres køkken og badefaciliteter, fordi der er fugt og begyndende skimmelsvamp begge steder. Klubben søger derfor om et ekstraordinært lokaletilskud til dette (bilag 1). Klubben har pt. kun indhentet tilbud på køkkenet, og det er derfor det, der behandles her.  

Klubben har indhentet 2 forskellige tilbud på køkkenet (bilag 2-3). Det billigste tilbud på køkkenet er på 98.096 kr., men klubben ønsker at bruge tilbuddet på de 108.903 kr. inkl. moms. Klubben søger om helt eller delvist tilskud.

Fredericia Roklub modtog i 2019 et ordinært lokaletilskud til deres lokaler på 18.213 kr. samt et klimaskærmstilskud på 13.000 kr.

I 2019 havde Fredericia Roklub 141 medlemmer, hvoraf 108 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere, hvilket svarer til 77 %.

Foreningens regnskab viser et underskud i 2019 på 6.070 kr. og en egenkapital 3.707.699 kr., dette er dog inklusiv bl.a. bygninger og både (se bilag 4).

Gældende praksis inden for ekstraordinært lokaletilskud er, at der gives 65% i tilskud, dog først reduceret med den andel af medlemmer der er over 25 år og ikke er trænere eller ledere i foreningen, hvis denne overstiger 10 %. Et tilskud til roklubben kan derfor være 65 % af (100-77 % af 108.903 kr.) hvilket svarer til 16.281 kr. eller på 65 % af (100-77% af 98.096), hvilket svarer til 14.665 kr.

Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. er ca. 300.000 kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Roklub til renovering af køkken og badefaciliteter på op til 16.281 kr. Det kan overvejes at give et højere tilskud for at sikre, at klubben kommer i mål med opgaven, så skimmelsvampen ikke breder sig.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at

 

  1. Fredericia Roklub bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på op til 16.281 kr. til renovering af køkken og badefaciliteter i deres klubhus.
  2. Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 02-12-2020

Anbefales med et tilskud beregnet efter det billigste tilbud.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Udvalget bevilger op til 50.000 kr. begrundet i skimmelsvamp.

Punkt 8 Fredericia KFUM Boldklub - ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til nye facadedøre mm.

Sagsresumé

Fredericia KFUMs Boldklub søger om et ekstraordinært lokaletilskud på 91.225 kr. til udskiftning af facadedøre i deres klubhus, skift af loft i to omklædningsrum og malerarbejde i forbindelse med dette. Sagen indstilles til godkendelse med et tilskud på op til 65 % af udgifterne på 91.225 kr., dog først reduceret med andelen af medlemmer over 25 år, hvilket er 15 %. Tilskuddet vil derfor kunne være 65 % af (100-15 % af 91.225 kr.) hvilket svarer til 50.402 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia KFUMs Boldklub ønsker at udskifte tre facadedøre i deres klubhus samt lofter i to omklædningsrum og malerarbejde i forbindelse hermed.  Klubben søger derfor om et ekstraordinært lokaletilskud til dette (bilag 1).

De nye facadedøre lukker mere sikkert og tættere, og er derfor mere energivenlige. De nuværende lofter i omklædningsrummene er præget af fugt og nye lofter vil give et bedre indeklima sammen med maling af rummene.

Klubben har indhentet forskellige tilbud på opgaverne (bilag 2-6). Det billigste tilbud på udskiftning af facadedørene er på 40.875 kr. inkl. moms, mens det billigste tilbud på udskiftning af lofterne er på 26.312 kr. inkl. moms. Det billigste tilbud på malerarbejde er 24.038 kr. inkl. moms. Samlet set giver det 91.225 kr. Klubben søger om 65 % af dette beløb, svarende til 59.296 kr.

Fredericia KFUMs Boldklub modtog i 2019 et ordinært lokaletilskud til deres lokaler på 398.297 kr. samt et klimaskærmstilskud på 31.850 kr.

I 2019 havde Fredericia KFUMs Boldklub 500 medlemmer, hvoraf 75 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere, hvilket svarer til 15 %.

Foreningens regnskab viser et overskud i 2019 på 8.500 kr. og en egenkapital 127.212 kr. (se bilag 7).

Gældende praksis inden for ekstraordinært lokaletilskud er, at der gives 65% i tilskud, dog først reduceret med den andel af medlemmer der er over 25 år og ikke er trænere eller ledere i foreningen, hvis denne overstiger 10 %. Et tilskud til fodboldklubben kan derfor være 65 % af (100-15 % af 91.225 kr.) hvilket svarer til 50.402 kr.

Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. er ca. 300.000 kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia KFUMs Boldklub til udskiftning af facadedøre og lofter i deres klubhus samt maling i forbindelse med dette på op til 50.402 kr.

 

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at

 

  1. Fredericia KFUMs Boldklub bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på op til 50.402 kr. til udskiftning af facadedøre og to lofter i deres klubhus.
  2. Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 02-12-2020

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Punkt 9 Ansøgning om støtte til afholdelse af musical-gallakoncert

Sagsresumé

FredericiaLive og Frederikke Maarup Viskum fremsender ansøgning om tilskud til afholdelse af musicalgallakoncert den 10. april på Fredericia Teater. Der søges om et tilskud på kr. 10.000. Der indstilles til tilsagn om en underskudsgaranti.

 

Sagsbeskrivelse:

FredericiaLive har i samarbejde med Frederikke Maarup Viskum, som er uddannet fra Musicalakademiet, taget initiativ til at afholde en gallakoncert den 10. april på Fredericia Teater, hvor publikum vil kunne opleve det bedste fra filmmusikkens verden, fremført af musicalperformere, der alle er uddannet i Fredericia.

På scenen vil stå Rikke Hvidbjerg, Diluckshan Jeyaratnam, Teit Samsø og Frederikke Maarup Viskum, akkompagneret af fire musikere – alle med tidligere tilknytning til Fredericia Teater. Det forventes at koncerten vil tiltrække 200 – 400 publikummer. Det er målet at tiltrække publikum såvel fra Fredericia som udefra.

Begivenheden vil blive markedsført via hjemmeside og andre relevante kanaler i byen, men også på sociale medier som Facebook og Instagram.

Det forventes, at koncerten bliver en tilbagevendende begivenhed. Se vedlagte ansøgning for yderligere oplysninger.

Det angives i ansøgningen, at en koncert i dette format er forbundet med betydelige udgifter til produktion (prøver, udarbejdelse af musikalske arrangementer, lysshow, kostumer mm). Der ansøges om et tilskud til at dække disse udgifter, så projektet kan blive en realitet.

Koncertarrangementet har et samlet budget på kr. 69.000. Der budgetteres med en billetindtægt på kr. 37.350 og med sponsorindtægter (Fynske Bank) på kr. 20.000. FredericiaLive bidrager med kr. 10.000. Se vedlagte budget.

Kultur- og Idrætsudvalget søges om et tilskud på kr.10.000 til dækning af udgifter ved opsætningen.

Økonomiske konsekvenser

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen eller bevilge en underskudsgaranti, vil finansiering kunne se af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 299.000 kr.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer

-          At arrangementet er et godt supplement til den øvrige koncertaktivitet i byen.

-          At arrangementet understøtter Fredericias status som stærk musicalby i en periode, hvor der i øvrigt er begrænset aktivitet på området.

-          At eftersom arrangementet afholdes på Fredericia Teater har det potentiale til at opnå et billetsalg, der er højere end budgetteret og dermed løbe rundt og sågar generere et overskud.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

-          At der ydes en underskudsgaranti på kr. 10.000 til afholdelse af musical-gallakoncert i Tøjhuset.

-          At underskudsgarantien udbetales efter fremsendelse af endeligt regnskab for arrangementet.

-          At evt. finansiering sker fra udvalgets tilskudskonto.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Punkt 10 Ansøgning om støtte til anskaffelse af nye chakoter til 6. Juli Garden

Sagsresumé

6. Juli Garden fremsender ansøgning om tilskud til indkøb af nye chakoter (hatte) til garden. Der søges om et tilskud på kr. 35.000. Ansøgningen indstilles til tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

6. Juli Garden består af ca. 40 børn og unge i alderen fra 7 – 25 år

Garden har gennem de seneste 1½ år fornyet en stor del af deres uniformer, der efter op til 40 års brug trængte til udskiftning. Den sidste del af uniformen, der mangler at blive udskiftet, er hattene - de såkaldte chakoter.

Budget og finansiering
På baggrund af tilbud fra Atelier 2000 i Sønderborg er det samlede budget for 65 nye chakoter på omkring 180.000 kr. inklusiv moms.

Garden søger Kultur- og Idrætsudvalget om kr. 35.000 til delvis dækning af indkøb af nye chakoter.

Garden har selv opsparet omkring kr. 30.000, som er øremærket til projektet. Derudover er der opnået tilsagn om støtte fra Gardens støtteforening, Fonden for Fynske Bank og EWII på i alt kr. 75.000.

Såfremt ansøgningen til Kultur- og Idrætsudvalget imødekommes udestår en finansiering på omkring kr. 40.000, som søges dækket hos fonde og andre samarbejdspartnere.

6. Juli Garden har en ’klippekortsordning’ med Fredericia Kommune med en ramme på kr. 50.000 pr. år og kommunen stiller i øvrigt lokaler gratis til rådighed for garden på Prangervej.

6. Juli Garden har desuden de foregående år fast modtaget støtte fra tilskudspuljen til afholdelse af Garderfestival.

Økonomiske konsekvenser

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen, kan finansiering ske af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 299.000 kr.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer

-          At 6. Juli Garden er en vigtig del af Fredericias identitet og en nødvendig del af gadebilledet.

-          At 6. Juli Garden bidrager til et rigt og varieret musikliv i Fredericia, og er et vigtigt tilbud til især børn og unge.

-          At 6. Juli Garden har gjort en stor indsats for at skaffe eksterne finansiering til anskaffelsen af nye chakoter.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

-          At 6. Juli Garden tildeles et tilskud på kr. 35.000 til indkøb af nye chakoter.

-          At finansieringen sker af Kultur- og Idrætsudvalgets tilskudskonto.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Punkt 11 Ansøgning om støtte til kunstprojektet #VærkDinVerden"

Sagsresumé

Kunstbureaet Another Public fremsender ansøgning om støtte til afvikling af et månedlangt kunstprojekt for unge i Fredericia. Projektet realiseres i samarbejde mellem kunstneren Karoline H Larsen, Fredericia Gymnasium og Fredericia Kommune i maj 2021. Der søges om et tilskud på kr. 35.000. Ansøgningen indstilles til tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

Kunstbureauet Another Public, der arbejder med aktivere mennesker i deres omgivelse igennem samtidskunst, ønsker at gennemføre et kunstprojekt for unge i Fredericia. Projektet skal strække sig over en måned (maj 2021) og realiseres i et samarbejde mellem kunstner Karoline H. Larsen, Fredericia Gymnasium og Fredericia Kommune.

Det lokale projekt er en del af et større projekt, der hedder #VærkDinVerden og som afvikles samtidigt i 4 byer; Kolding, Fredericia, Vejle og Ærøskøbing. I alle byer tages der udgangspunkt i et eksisterende kunstværk, der vil blive ’genaktiveret’ af borgerne og måske oplevet på en ny måde. I Fredericia tages der udgangspunkt i Niels E. Gjerdeviks ”Væltede elmaster” ved Taulov/motorvejen, men de kunstneriske aktiviteter vil finde sted i bymidten og på Fredericia Gymnasium.

Kunstprojektet er et stort kollektivt og selvlysende kunstværk for og med Fredericias borgere. Værket bliver til i løbet af maj måned 2021 og vokser efterhånden som flere deltager. Alle vil kunne hente refleks-tape-striber på udvalgte steder og sætte dem sammen til en fælles serie af grafiske lysformationer rundt om i byen. Efterhånden som måneden skrider frem vil flere og flere refleks-værker lyse op i byen om natten og bane vej for en genopdagelse af byens rum, skabt af Fredericias borgere.

Den primære målgruppe for projektet er unge mellem 15 og 25 og målet er at inddrage de unge i samtalen om, hvordan byrummet skal være og se ud i fremtiden. Processen begynder med to workshop-forløb på Fredericia Gymnasium, og eleverne herfra er sammen med Karoline H Larsen med til at forme det videre forløb, hvor borgerne i byen inddrages. Den udadvendte fase begynder d. 5. maj med et optog igennem byen med 300 elever, og i den efterfølgende periode bliver det midlertidige kunstværk til. Se nærmere beskrivelse af projektet i vedlagte ansøgning.

Det samlede budget for kunstprojektet i Fredericia er på kr. 214.000. Projektet støttes af Statens Kunstfond (projektstøtte og huskunstnerordningen), Augustinusfonden og Realdania med i alt kr. 163.000. Endvidere bidrager Fredericia Gymnasium med kl. 16.000 til afvikling af workshops med deres elever. Restbeløbet, kr. 35.000 søges dækket via tilskud fra Kultur- og idrætsudvalgets tilskudskonto. Se bilag for flere detaljer.

De øvrige deltagende kommuner har allerede bevilget støtte til deres lokale projekter: Kolding Kommune med kr. 20.000, Vejle Kommune med kr. 60.000, Ærøskøbing kr. 20.000.

Økonomiske konsekvenser

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen, kan finansiering ske af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 299.000 kr.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer

-          At projektet giver god kunstnerisk værdi og oplevelser for borgerne i Fredericia.

-          At projektet planlægges og gennemføres af professionelle og erfarne kræfter, hvilket sikrer både kvaliteten og at borgerne reelt inddrages i projektet.

-          At der i vid udstrækning er skaffet ekstern finansiering til projektet.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

-          At der bevilges et tilskud på kr. 35.000 til afholdelse af projektet #VærkDinVerden i Fredericia.

-          At tilskuddet, såfremt det bevilges, betales fra Kultur- og idrætsudvalgets tilskudskonto

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Godkendt.

Punkt 12 Forslag om udvidet repræsentation i Fredericia Eliteidræts bestyrelse

Sagsresumé

Byrådet har siden etableringen i 2016 af bestyrelsen for Fredericia Eliteidræt udpeget ét medlem hertil.   Kultur- og Idrætsudvalgets formandskab foreslår at udvide byrådets repræsentation til to medlemmer.

Sagen indstilles til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har siden etableringen i 2016 af bestyrelsen for Fredericia Eliteidræt udpeget ét medlem hertil. Opgaven varetages af formanden for Kultur- og Idrætsudvalget.

Kultur- og Idrætsudvalgets formandskab foreslår at udvide byrådets repræsentation til to medlemmer.

Forslaget kræver en ændring af vedtægterne for Fredericia Eliteidræt. Fredericia Eliteidræt holder generalforsamling i marts måned, hvor den fornødne ændring vil blive fremsat til beslutning på en forudgående ekstraordinær generalforsamling.

Fredericia Eliteidræt er en forening med egne vedtægter etableret af Fredericia Kommune i 2016. Fredericia Eliteidræt ledes af en bestyrelse på 8-11 medlemmer. Der er repræsentation fra lokale idrætsklubber, FUR (de lokale ungdomsuddannelser), idrætsskolen, Business Fredericia, Team Danmark, Ungebyrådet og Fredericia Idrætsråd.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er Kultur & Idræts vurdering, at en udvidelse af den politiske repræsentation i Fredericia Eliteidræts bestyrelse vil kunne styrke den tværpolitiske dialog om emner, der berører talentarbejde og foreningsudvikling, og vil kunne styrke formidlingen af stof, bl.a. Team Danmark aftalen, der indeholder samarbejde med byens erhvervsliv, alle ungdomsuddannelser, skoleområdet mm.

Indstillinger

Kultur- og Idrætsudvalgets formandskab indstiller

At byrådets repræsentation i Fredericia Eliteidræts bestyrelse udvides fra et til to medlemmer.

At byrådet udpeger de to medlemmer.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Anbefales.

Punkt 13 Kulturaftale 2021-2024 for Kulturregion Trekantområdet

Sagsresumé

Kulturaftalen for Kulturregion Trekantområdet udløber pr. 31.12.2020. Der er i dialog med Kulturministeriet formuleret en ny kulturaftale for perioden 2021-2024.

Udkastet til kulturaftalen skal behandles og godkendes i alle syv byråd i Trekantområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Kulturaftalen for Kulturregion Trekantområdet danner rammen om samarbejdet mellem de syv kommuner på kulturområdet. Kulturaftalen er en frivillig aftale mellem en gruppe af kommuner og Kulturministeriet. Formålet med aftalen er at fremme det tværgående samarbejde og sikre gode kulturtilbud til hele landet.

Aftalen er bygget op om tre indsatsområder:

 

Kulturen ud af vante rammer

En kulturmetropol skal byde på et mangfoldigt kulturliv med nyskabende kulturtilbud. I forhold til Trekantområdets specifikke sammensætning og udfordringer er det vigtigt, at kulturen kommer bredt ud til alle borgere – og ud af de vante rammer. Det er essentielt for kulturmetropolen, at der skabes en større berøringsflade mellem borgerne og kulturlivets aktører. Vi vil i perioden 2021-2024 have et særligt fokus på børn og unge, og deres mulighed for at kunne engagere sig i kulturen i det offentlige rum.

Kulturelt entreprenørskab og medskabelse

Visionen om Trekantområdets kulturmetropol handler ikke om at bygge nye store kulturinstitutioner, men om at være entreprenante og bygge noget op nedefra. Vi har ikke de store byer med en overflod af kulturtilbud, og vi har samtidig en udfordring med at fremme det kulturelle entreprenørskab. Vi vil derfor have fokus på, hvordan vi kan gøre det attraktivt for kulturentreprenører at engagere sig i det lokale kulturliv og skabe deres kulturelle events her i vores område – til glæde og gavn for alle.

Udsyn og læring

Udviklingen af Trekantområdet som kulturmetropol er afhængig af dialog med omverdenen. Ved at udveksle ideer og erfaringer og bygge nye forbindelser på tværs af grænserne sikrer vi, at vi hele tiden bliver udfordret. Vi vil gribe de muligheder, der kommer undervejs i aftaleperioden – f.eks. internationale samarbejdsprojekter og den nationale vidensdeling og projektudvikling. Ved at samarbejde bredt kan vi hente ny inspiration og sikre, at vores udviklingsprojekter peger fremad.

Trekantområdets Festuge er fortsat en central del af samarbejdet. Festugen fungerer som en scene for flere af kulturaftales udviklingsprojekter, hvor alle har mulighed for at resultaterne af det tværgående samarbejde mellem kulturaktørerne.

Økonomiske konsekvenser

Den samlede økonomi i aftalen er på 4,2 mio. kr. pr. år i 2021-2024. Heraf er 1.8 mio. kr. finansieret af Trekantområdet Danmark og 2.4 mio. kr. er finansieret af staten.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler Kulturaftale 2021-2024 for Kulturregion Trekantområdet til godkendelse i Byrådet.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Anbefales.

Punkt 14 Booking af sheltere

Sagsresumé

Den 5. maj 2019 besluttede Miljø- og Teknikudvalget at indføre brugerbetaling på booking af de kommunale shelters som en forsøgsordning. Projektet har kørt siden da og der er derfor behov for at tage formel beslutning om betaling herfor.

 

Sagsbeskrivelse:

Shelters er efterspurgt i Danmark og mange ønsker at være sikre på en overnatningsmulighed. Derfor besluttede Miljø- og Teknikudvalget 5. maj 2019, som en forsøgsordning, at man kunne booke kommunens shelters for 25 kr/overnatning/person, hvilket nu er øget til markedsprisen på 30 kr.

Fredericia Kommune har pt. 4 shelterpladser (2 på Trelde Næs, 1 i Madsbyparken og 1 i Skærbæk). Desuden er der en lille plads i Hannerup skov, som primært er til daginstitutioner og derfor ikke bookbare for offentligheden.

Offentligheden har taget godt imod konceptet, hvor der også er mulighed for at tilkøbe brænde.

I 2020 har der været ca. 2600 bookinger. Det svarer til en belægningsprocent på ca. 17%. Det lyder ikke af meget, men det skal ses i forhold til sæsonen – feks. er der på Trelde Næs Syd booket 25 % af pladserne i højsæsonen. Hvor mange der ikke bruger booking er uvist, men der er året rundt tegn på benyttelse af alle pladserne.

Erfaringen fra andre kommuner er i øvrigt at brugerbetaling medfører at man kun booker nødvendige overnatninger – og derved undgås at man booker unødigt mange pladser.

Bookingen er ikke tvungen, men der kan altså være andre der har ret til pladsen, hvis de har en booking.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til shelterpladsernes drift og større reparationer/udskiftninger af shelters samt afledte udgifter til affaldstømning, rengøring af toiletter, skiltning mm holdes inden for rammen. Brugerbetaling finansierer kun en lille del af den samlede udgift hertil samt administrationsudgifterne.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer at det er hensigtsmæssigt at kommunens shelters kan bookes og at der er en betaling herfor – med udgangspunkt i markedsvilkår og –koncepter. For nuværende ligger prisen generelt på 30 kr/overnatning/person, hvor der nogle steder yderligere er betaling for brænde.

Vi er ikke bekendt med at nogle fravælger at bruge shelters pga. prisen. Og skoleklasser/institutioner/spejdere mv. er typisk undtaget for brugerbetaling.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at Teknik & Miljø bemyndiges til at varetage shelterbookingen inkl. brugerbetaling med udgangspunkt i de gældende markedsvilkår og –koncepter.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Anbefales.

Punkt 15 Orientering (Lukket)