Kultur- og Idrætsudvalget - 24-03-2023

Referat
Dato:
Fredag, 24 marts, 2023 - 08:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 21 marts, 2023 - 14:17
Referat publiceret:
Tirsdag, 28 marts, 2023 - 09:00

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Revision af Naturplan Fredericia

Sagsresumé

Fredericia Kommune har haft en Naturplan siden 2005 – og der er sket meget siden da. Derfor ønsker Klima, Energi & Miljøudvalget at planen revideres. I den kontekst indgår der flere projekter og indsatser, som hører under Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Naturplan Fredericia fra 2005 (se bilag) oplister mange indsatser og projekter, som til dels er realiseret. Nogle indsatser er i drift og nogle projekter er stadig aktuelle. Samtidig er der sidenhen kommet yderligere fokus på områder som Lillebælt og det marine miljø samt biodiversiteten. Derudover er der overordnede politikker og strategier vedrørende natur og friluftsliv som skal udmøntes.

Klima, Energi og Miljøudvalget ønsker at revidere naturplanen og i den kontekst er der indsatser, som hører under Kultur- og Idrætsudvalget.

Det omhandler især Madsbyparken, golfbanen og Kringsminde – samt de naturområder, hvor der er særlige tilbud til idrætslivet, herunder Hannerup skov ved Fag & Firma.

Projektleder Carsten Pedersen deltager på mødet og præsenterer en kort status for Naturplan Fredericia og et forslag til overordnede emner og fokusområder i en revideret plan, se vedhæftede oplæg.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Natur & Miljø vurderer at der er behov for at prioritere og fokusere på indsatser og projekter inden for natur- og friluftsområdet. Dette gælder både i forhold til prioritering af midler og sikring af udmøntning af de politiske ambitioner på området. Naturplan Fredericia fra 2005 har været et godt værktøj til denne prioritering og samtidig vil en ny plan, inkl. afledte anlægsmidler, være en mulig løftestang til fondsansøgninger.

Indstillinger

 Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at

  • indsatser og projekter som hører under Kultur- og Idrætsudvalget indgår i revisionen af Naturplan Fredericia – og at
  • Kultur- og Idrætsudvalget drøfter ambitionsniveauet for projekter og indsatser samt evt. ønsker til indhold i selve planen

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Ad 1) Godkendt

Ad 2) Drøftet

 

Punkt 3 Orienteringssag: Fredericia Esport besøger Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

 

Fredericia Esport besøger Kultur- og Idrætsudvalget for at drøfte behov for videreudvikling af Fredericia Esport.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Esport besøger Kultur- og Idrætsudvalget for at drøfte deres nuværende forhold og faciliteter.

 

Fredericia Esport vil gerne være et seriøst Esportstilbud for Fredericias børn, unge og voksne. De vil derfor gerne fortælle om deres behov for videreudvikling af Fredericia Esport i forhold til deres muligheder for at samle hold, nærmere bestemt sovesale og omklædningsforhold.

 

Formand Alexander Nielsen og bestyrelsesmedlem Peter Bech vil på mødet præsentere deres behov og ønsker.

 

Fredericia Esport har pr. 04.11.22 188 medlemmer, hvoraf 177 er under 25 år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 4 Orienteringspunkt: Regnskab 2022 - Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2022 viser et mindreforbrug på udvalgets serviceudgifter på 6,4 mio. kr. og et mindreforbrug på anlæg på 2,9 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har forvaltningen udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2022.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Tabel 1, viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2022.

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

Serviceudgifter, Kultur og Idræt

90,2

90,4

84,0

-6,4

Skattefinansieret anlæg, Kultur og Idræt

11,7

36,1

33,2

-2,9

 

SERVICEUDGIFTER

Udvalget har i 2022 et mindreforbrug på serviceudgifter på 6,4 mio. kr. inden for afdelingen Kultur og Fritid. Afvigelsen til det korrigerede budget kan specificeres til følgende primære områder:

 

  • Fredericia Bibliotek, mindreudgift på 2,3 mio.kr. Mindreudgiften relaterer sig især til udmeldingen i anden halvdel af 2022 om udvise størst muligt tilbagehold.
    • På personaleudgifter er der mindreudgifter på 1,3 mio. kr. som følge af en ikke genbesat vakant stilling samt mindreudgifter som følge af perioder mellem fratrædelser og genansættelser for både chefstilling og øvrige stillinger.
    • Mindreudgifter på IT, inventar og materialer svarende til ca. 0,5 mio. kr., hvor den primære post er udskudt bestilling af pas- og kørekortautomat.
    • Der er merindtægter svarende til 0,4 mio.kr.
    • Hertil øvrige mindreudgifter svarende til 0,1 mio. kr.
  • Madsbyparken, mindreudgifter på ca. 0,8 mio. kr.
    •  Mindreudgiften vedr. udskudte investeringer i blandt andet en gulv-vasker til hallen. 
  • Novo Nordisk projekt – Lets GO, merindtægter på 1,5 mio. kr.
    • Merindtægterne skyldes at den sidste del af de eksterne midler blev modtaget i 2022. Indtægterne søges overført til 2023 og 2023 hvor projektet færdiggøres.
  • Mindreudgifter på 0,2 mio. kr. vedr. kultur- og idrætsfejring, som blev udskudt til 2023.
  • Øvrige netto mindreudgifter på flere forskellige poster svarende til 1,6 mio. kr.  

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Udvalget har i 2022 en mindreudgift vedr. anlæg 2,9 mio. kr. Afvigelsen til det korrigerede budget omhandler flere projekter og skyldes tidsmæssige forskydninger.

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At regnskab 2022 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Godkendt, og sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet i en samlet sag

 

Punkt 5 Beslutningssag: 1. Budgetopfølgning 2023 – Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

Ved 1. budgetopfølgning for 2023 på Kultur- og Idrætsudvalget er vurderingen, at der ikke er budgetudfordringer som ikke kan håndteres styringsmæssigt, og der forventes dermed budgetoverholdelse i 2023.

 

Der søges to tekniske tillægsbevillinger godkendt som har modpost på andre udvalg, svarende til netto -0,1 mio. kr. på Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byråd. Budgetopfølgningerne skal sikre, at Byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

På mødet vil aktuel status på indsatsområder fra Budget 2023 blive præsenteret og vil efterfølgende indgå i en samlet præsentation, for alle udvalg, til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

SERVICEUDGIFTER

Det fremgår af tabel 1 at det korrigerede budget for udvalget er 90,1 mio. kr. i 2023 og det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

 

Under tabellen knyttes der forskellige bemærkninger til forventningen og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer, som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forventes på nuværende tidspunkt.

 

I forbindelse med denne budgetopfølgning søges der følgende tekniske tillægsbevillinger med modpost på andre udvalg:

-          Udmøntning af beslutningen i Budget 2023 omkring finansieringen af arbejdsskadeforsikring. En del af beslutningen omhandler, at det centralt afsatte budget decentraliseres. For Kultur- og Idrætsudvalget er der tale om en tillægsbevilling på 177 t.kr.

-          Der flyttes budget på 320 t.kr. til Teknisk udvalg vedr. energiudgifter. Budgettet har ligget under Eksercerhuset på Kultur- og Idrætsudvalget, men flyttes til Bülows kaserne, hvor udgifterne afholdes.  

 

Tabel 1: Kultur- og Idrætsudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse ved 1. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 1. BO 2023

Prognose uden kompenserende handling

Serviceudgifter

90,121

90,121

-0,143

89,978

100%

Kultur og Idræt

90,121

90,121

-0,143

89,978

100%

Anlæg

20,24

20,24

0

20,240

100%

 

Det korrigerede budget 2023 i forhold til regnskabsresultatet for 2022

Regnskabsresultatet for 2022 for Kultur- og Idrætsudvalget var et netto mindreforbrug på 6,4 mio.kr. Heraf vedrører 5,3 mio. kr. mindreudgifter og 1,1 mio. kr. vedrører merindtægter.

 

Når man ser på søjlediagrammet herunder, så fremgår det at budget 2023 er ca. 4 mio. kr. højere end resultatet for 2022, når der er korrigeret for pris- og lønfremskrivning.

 

Hertil skal det bemærkes at mindreforbruget i 2022 på udgiftssiden primært vedrørte driften af kommunes kulturelle tilbud, hvor mindreforbruget primært var på biblioteket, Madsbyparken og Eksercerhuset. Mindreforbruget disse steder skyldes den generelle udmelding om at udvise høj grad af tilbagehold i sidste kvartal af 2022, og dermed giver mindreforbruget i 2022 ikke anledning til en tilsvarende forventning i 2023. Tværtimod var en del af de tilbageholdte udgifter i 2022 f.eks. udskudt vedligeholdelsesarbejde på Madsbyparken, som bør udføres i 2023.

 

Merindtægterne i regnskab 2022 kan heller ikke forventes i 2023, da årsagen til merindtægten er tilskud på 1,5 mio. kr. vedr. Novo Nordisks finansieret ”Let’s go” projekt, som der ikke var budgetteret med. Modregnes dette tilskud er der tale om mindreindtægter på 0,4 mio. kr. i 2022.

 

Madsbyparkens indtægter

Et opmærksomhedspunkt vedr. budgetoverholdelsen på Kultur- og Idrætsudvalget i 2023 er indtægterne på Madsbyparken. Madsbyparken har samlet set et nettobudget på 18,9 mio. kr. i 2023, bestående af et udgiftsbudget på 46,5 mio. kr. og et indtægtsbudget på 27,6 mio. kr.

 

Indtægterne vil blive fulgt nært i 2023, da man kan have en forventning om at stigende inflation og evt. økonomisk afmatning, på et tidspunkt kan slå igennem i forhold til i hvor høj grad tilbuddet, herunder svømmehal og køb i café mv., benyttes af borgerne. Hvis udviklingen f.eks. viser at indtægterne skønnes at falde med 5 – 10 pct. i forhold til den nuværende forventning, så kræver dette betydelige udgiftstilpasninger i en størrelse på 1,5 til 3 mio. kr. for at kompensere herfor.

 

ANLÆG

Der forventes ingen afvigelser vedrørende anlæg.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser, da der er forventning om budgetoverholdelse.

 

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen og økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Direktionen indstiller

  1. At 1. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale Byrådet at godkende 1. budgetopfølgning for 2023.

 

Punkt 6 Orienteringssag: Fredericia Musicalteater - afrapportering pr. 31. december 2022

Sagsresumé

Fredericia Musicalteater har fremsendt økonomisk status pr. 31. december 2022, og rapporteringen viser et samlet overskud på 1,4 mio. kr. mod et budgetteret overskud på 0,6 mio. kr.

 

Billedet fra årets løbende rapporteringer er uændret med et lavere billetsalg end forventet, der er finansieret af besparelser og tilbageholdenhed på udgiftssiden primært vedrørende produktionsomkostninger, personale- og administrationsomkostninger.

 

Slots- og Kulturstyrelsen har taget rapporteringen til efterretning, og forvaltningen har ikke nogen forbehold eller yderligere bemærkninger til rapporteringen og anbefaler, at den tages til efterretning. Det endelige regnskab vil efterfølgende blive fremlagt til politisk behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Musicalteaters vedtægter foreskriver, at der skal sendes en økonomisk opfølgning til Fredericia Kommune den 15. i hver måned med en status ultimo den forgangne måned. Afrapporteringerne behandles kvartalsvist politisk i Fredericia Kommune og fremsendes ligeledes til Slots- og Kulturstyrelsen. Fredericia Musicalteater har således fremsendt en status på økonomien pr. 31. december 2022. Afrapporteringen kan betragtes som et foreløbigt regnskab, der kan stadig ske mindre justeringer, inden det endelige regnskab for 2022 foreligger.

 

Fredericia Kommune modtager i forbindelse med afrapporteringen en resultatopgørelse, balance, likviditetsoversigt samt en ledelsesberetning. Disse er vedlagt som bilag på sagen.

 

Rapporteringen pr. 31. december 2022 viser et nettooverskud på 1,4 mio. kr. mod et budgetteret overskud på 0,6 mio. kr. Ledelsen oplyser i beretningen, at det forventede resultat i det endelige regnskab også vil være et overskud i størrelsesordenen 1,4 mio. kr.

 

Afrapporteringen viser, at årets billetsalg er væsentligt lavere end budgetteret. Det lavere billetsalg tilskrives ifølge Fredericia Musicalteater, at købeadfærden hos forbrugerne fortsat har været præget af corona og den generelle økonomiske situation med høj inflation med videre. Fredericia Musicalteater har i løbet af året oplyst, at denne tendens med lavere billetsalg er i tråd med den oplevelse, som andre teatre generelt har oplevet i 2022.

 

Det manglende billetsalg er i 2022 finansieret ved besparelser og tilbageholdenhed på en række udgiftsposter, primært produktionsomkostninger ved at genbruge og genskabe kostumer, rekvisitter og kulisser samt lavere personale- og administrationsomkostninger. Dette har betydet, at det samlede nettoresultat er 1,0 mio. kr. bedre end budgetteret.

 

Fredericia Musicalteaters egenkapital er i afrapporteringen pr. 31. december 2022 opgjort til 4,2 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at oplysningerne fra Fredericia Musicalteater er udarbejdet i tråd med god regnskabsskik og giver et realistisk billede af den økonomiske status pr. 31. december 2022.

 

Det er forvaltningens opfattelse, at Fredericia Musicalteater gennem hele året i sin økonomistyring har været opmærksom på udfordringen med det lavere billetsalg end budgetteret, og løbende har sikret finansiering af den manglende indtægt ved den udviste tilbageholdenhed og gennemførte besparelser. Dette er sket ved at manøvrere i en balance mellem økonomi og kunstnerisk integritet.

 

Slots- og Kulturstyrelsen har taget rapporteringen pr. 31. december til efterretning uden bemærkninger, og forvaltningen har ingen bemærkninger i øvrigt til materialet. Der vil i 2023 fortsat være fokus på udviklingen i billetsalget og balancen i det samlede resultat for Fredericia Musicalteater.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget, at

  1. sagen tages til efterretning
  2. det anbefales Økonomi- og Erhvervsudvalget at tage sagen til efterretning:

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Ad 1) Sagen taget til efterretning

Ad 2) Anbefales

 

Punkt 7 Beslutningssag: Midlertidig lukning af badeland og terapibassin i Fredericia Idrætscenter: Konsekvenser og mulige tiltag på foreningsområdet

Sagsresumé

Badeland og terapibassin i Fredericia Idrætscenter lukker midlertidigt i cirka et år, fra august 2023 og frem, på grund af en større renovering. Det medfører en række udfordringer for de foreninger, der normalt bruger bassinerne. For at afbøde udfordringerne foreslås en række tiltag, der understøtter foreningerne i lukkeperioden, herunder både de frivillige foreninger og aftenskolerne.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har bevilget midler til renovering af badelandet og terapibassinet i Fredericia Idrætscenter (FIC) i 2023 og 2024. De tre varme bassiner, der skal renoveres, forventes derfor at være lukket i perioden august 2023 til september 2024. Lukningen af de tre bassiner har en række afledte konsekvenser for de brugergrupper, der normalt bruger bassinerne. De daglige brugere er primært frivillige foreninger, aftenskoler, skoler og andre institutioner samt gæster i almindelig offentlig åbningstid. Nedenstående handler primært om de frivillige foreninger og aftenskoler, der bruger de varme bassiner i FIC.

De forventede afledte konsekvenser samt mulige afbødninger af disse, er:


Tilskud til frivillige foreninger med aktiviteter i de varme bassiner i FIC

  • De foreninger, der har aktiviteter i de varme bassiner i FIC, risikerer at miste en del medlemmer under lukningen, hvilket også kan have konsekvenser for deres medlemstilskud. For at afbøde dette foreslås det, at disse foreninger tildeles medlemstilskud ud fra samme medlemstal i 2024 som i 2023 (medlemstilskud gives på baggrund af sidste års medlemstal). Dog under forudsætning af, at det kun er vandaktive medlemmer i de varme bassiner der kompenseres for, og kun for medlemmer der ikke har kunne flyttes til andre bassiner. En opretholdelse af deres tilskud vil kunne dækkes inden for den eksisterende ramme til forenings- og medlemstilskud på det folkeoplysende område.

 

Tilskud til aftenskoler med aktiviteter i de varme bassiner i FIC

  • Nogle aftenskoler risikerer, ligesom de frivillige foreninger, at miste en del deltagere under lukningen af bassinerne, hvilket også kan have konsekvenser for deres undervisningstilskud, og dermed også for de undervisere de har ansat. For at afbøde dette, foreslås det at aftenskolerne tildeles samme tilskud til undervisning i varme bassiner i FIC i anden halvdel af 2023 og første halvdel af 2024, som de er tildelt i 2023, og at dette tilskud fastholdes når deres tilskudsregnskab gøres op, også selvom de ikke har kunnet få alle deres hold omplaceret i andre varme bassiner eller opretholde disse vandhold. Dog vil det kræve, at aftenskolerne faktisk udbetaler løn, og dermed fastholder underviserne frem mod den næste sæson, hvor holdene forhåbentligt kommer op at køre igen. De hold aftenskolerne vælger at lukke i perioden, og hvor der derfor ikke udbetales løn, gives der ikke tilskud til. En opretholdelse af deres tilskud vil kunne dækkes inden for den eksisterende ramme til voksenundervisning på det folkeoplysende område.

 

  • På aftenskoleområdet er der en generel regel om, at der på hold for deltagere med funktionsnedsættelser maks. må være 7 deltagere. For at få flest muligt omplaceret til andre varme bassiner gives der i den periode de tre bassiner er lukkede, lov til, at der må være 10 deltagere på hold i vand for disse brugere.
     

Leje af bassiner andre steder – herunder uden for kommunen

Fredericia Idrætscenter er i gang med at undersøge muligheder for at omplacere så mange hold som muligt i andre varme bassiner, både inden for og udenfor kommunen. Her spiller temperaturen i de mulige modtagerbassiner, deres størrelse og afstanden fra Fredericia Idrætscenter en væsentlig rolle. Både for deltagere/medlemmer, instruktører og undervisere.
 

  • I de varme bassiner, der ligger uden for kommunen, vil der givet være en ekstraudgift i forbindelse med lejen af bassinerne. Fredericia Idrætscenter arbejder på, at det bliver dem der lejer bassinerne, og så sender den ”normale” gebyrbaserede del af regningen videre til foreningerne/aftenskolerne/institutionerne. Den forventede difference er afhængig af, hvor mange hold det lykkes at omplacerer, om det er indenfor kommunen eller udenfor, og hvor mange af de omplacerede hold, der rent faktisk kommer op at stå og gennemfører sæsonen. I udgangspunktet dækkes udgifterne inden for det tildelte budget til renoveringen af Badelandet og Terapibassinet.
     

Leje af Fuglsangcenteret – Dansk Blindesamfund

Temperaturen i bassinet på Fuglsangcenteret vil formentligt kunne hæves 3 grader, hvilket vil give mulighed for at omplacere en del hold fra FIC. Det kræver dog, at der gives teknisk tilladelse til det og at økonomien til den hævede temperatur dækkes.

 

Udvidet brug af det varme bassin på Sundhedshuset

Det varme bassin på Sundhedshuset bruges i dag næsten fuldt ud. De eksisterende aktører vil gerne udvide deres tilbud på eksempelvis deres genoptræningshold, så de ønsker ikke at nedjustere deres brug. Det vil dog i planlægningen af den kommende sæson være fokus på, at have så få ledige tider som muligt generelt.

Hvis der placeres flere hold på Sundhedshuset i sæson 2023/2024 og weekenderne også kan tages i brug, bliver der behov for ekstra rengøring. En ekstra rengøring pr. dag forventes at koste omkring 120.000 kr. og 275.000 kr. hvis der skal åbnes for bassinet i weekenderne og gøres rent. Om der vil være behov hver dag eller mindre er pt. usikkert. Det vil samtidig kræve personale til at tage vandprøver. Den del kan det nuværende personale i FIC formentligt stå for. Dertil kan der komme udgifter til ekstra slitage og drift af det varme bassin på op til 75.000 kr. Det vil sige i alt forventede merudgifter på 350.000 kr.
 

Timefordeling sæson 2023/2024

  • I den sæson hvor de varme bassiner i FIC er lukkede (2023/2024), har styregruppen for Sundhedshuset meldt tilbage, at de prioritere som nedenstående:


1. Aktører i Sundhedshuset (Fysioterapeuter o.a. der i forvejen ”bor” på Sundhedshuset)

2. Foreninger (de frivillige foreninger og de folkeoplysende aftenskoler) – her ligestilles alle ansøgere i udgangspunktet.

3. Private Erhvervsvirksomheder.
 

  • I forhold til mulige omplaceringer, så forventes det på nuværende tidspunkt ikke at være muligt, at omplacere alle hold. Der lægges op til, at hold for brugere med funktionsnedsættelser af forskellige art (primært Gigtforeningen) prioriteres over brugergrupper, der ikke har funktionsnedsættelser, fordi brugere med funktionsnedsættelsers dagligdag forringes væsentligt ved ikke at kunne bruge de varme bassiner. Derefter prioriteres hold for børn/unge, aftenskoler og så øvrige brugere.


Timefordeling sæson 2024/2025

  • De nuværende foreningsbrugere af de varme bassiner i FIC ønsker at udgangspunktet for fordeling af timer i den sæson hvor bassinerne lukkes op igen (sæson 2024/205), tager afsæt i fordelingen af timer i den igangværende sæson (2022/2023), så brugerne ikke risikerer at miste tid, hvis et hold eksempelvis lukker mens bassinerne er lukkede (sæson 2023/2024).

Økonomiske konsekvenser

De almindelige tilskud til de berørte foreninger og aftenskoler kan dækkes inden for den afsatte ramme inden for det folkeoplysende område.

Udgifterne til omplacering af hold fra FIC til andre steder er uafklarede, herunder udgifterne ved

  • at omplacere hold i varme bassiner uden for kommunen (primært på Sano i Middelfart).
  • at varme bassinet på Fuglsangcenteret ekstra op.
  • en øget brug af varmtvandsbassinet på Sundhedshuset, hvor den forventede merudgift pt. er estimeret til ca. 350.000 kr.

Et nærmere overblik over de afledte konsekvenser ved lukningen af de varme bassiner i FIC vil blive forelagt Kultur- og Idrætsudvalget sammen med et budget for renoveringen på et senere møde, når der er økonomisk klarhed over udgiftsniveauet. Udgangspunktet for dækningen af de afledte udgifter ved omplaceringer af hold er FICs budget til renoveringen.
 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at understøtte de frivillige foreninger og aftenskoler, der normalt har aktiviteter i de varme bassiner, under nedlukningen, for at sikre, at deres aktiviteter enten omplaceres midlertidigt eller kan startes igen efter nedlukningen. Nogle af konsekvenserne ved nedlukningen, og de mulige tiltag til af afbøde dem, kan forudsiges på nuværende tidspunkt, mens andre er mere usikre.
 

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at godkende at:

  1. De foreninger, der har aktiviteter i de varme bassiner i FIC, tildeles medlemstilskud ud fra samme medlemstal i 2024 som i 2023, under forudsætning af, at det kun er vandaktive medlemmer i de varme bassiner der kompenseres for, og kun for medlemmer der ikke har kunne flyttes til andre bassiner. Finansieringen sker via den eksisterende ramme til medlemstilskud på det folkeoplysende område.
     
  2. De aftenskoler, der har undervisning i varme bassiner i FIC, tildeles samme tilskud til undervisning i anden halvdel af 2023 og første halvdel af 2024 som de er tildelt i 2023, og at dette tilskud fastholdes, når deres tilskudsregnskab gøres op, også selvom de ikke har kunnet få alle deres hold omplaceret i andre varme bassiner eller opretholde disse vandhold. Dog kræver det, at aftenskolerne faktisk udbetaler løn, og dermed fastholder underviserne frem mod den næste sæson. De hold aftenskolerne vælger at lukke i perioden, gives der ikke tilskud til. Undervisningstilskuddet dækkes inden for den eksisterende ramme til voksenundervisning på det folkeoplysende område.
  3. Man i omplaceringen af hold fra FIC til andre steder prioriterer brugere med funktionsnedsættelser af forskellige art (primært Gigtforeningen) over andre brugergrupper. Derefter prioriteres hold for børn/unge, aftenskoler og så øvrige brugere.

 

  1. Timefordelingen for sæson 2024/2025 tager afsæt i timefordelingen 2022/2023.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 02-03-2023

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Ad 1) – Ad 4): Godkendt

 

Punkt 8 Beslutningssag: 4. Maj Komitéen - ansøgning om officiel navngivning af 4. maj-pladsen

Sagsresumé

4. Maj Komitéen ansøger om, at pladsen ved banegården, hvor frihedsmonumentet står, navngives ’4. maj Pladsen’. Det er også på denne plads, at Fredericia Kommunes officielle 4. maj-befrielsesfejring finder sted hvert år.

 

Komiteen ønsker derudover, at navngivningen markeres med et nyt skilt foran monumentet.

 

Sagsbeskrivelse:

4. maj-komiteen blev stiftet i 1995 i Fredericia. 4. maj komiteen står bag det årlige 4. maj-arrangement i byen, hvor årsdagen for befrielsen fejres foran Fredericia Banegård med mindehøjtidelighed, koncerter, blomsterlægning på udvalgte kirkegårde, fakkeloptog samt uddeling af Arlette Andersens Frihedspris.

 

Listen over komiteens medlemmer er vedhæftet i sagen.

 

På vegne af 4. maj-komiteen har komiteens formand Ole Steen Hansen ansøgt om, at pladsen omkring frihedsmonumentet foran Fredericia Banegård officielt navngives ’4. maj-pladsen’. Baggrunden for forslaget er, at komiteen ønsker at give pladsen større værdighed og opmærksomhed de øvrige 364 dage om året”.  Det foreslås ydermere, at pladsen kunne indrammes med ny beplantning/blomster.

Økonomiske konsekvenser

Forvaltningen har været i kontakt med afdeling for Vej og Park og modtaget en vurdering af, hvad et nyt skilt på pladsen vil koste. Prisen for indkøb af skilt og stander, samt opsætning, vil være 1.744 kr. Dette er for et almindeligt blåt gadeskilt. Ønskes skiltet af rød emalje vil prisen være 3.500 kr. mere, dvs. 5244 kr. i alt.

 

Imødekommes ansøgningen om pladsens navngivning kan skiltet finansieres fra Kultur- og Idræts Tilskudspulje.

 

Der er 327.000 kr. i Tilskudspuljen i 2023.

Følgende ansøgninger er behandlet:

Titel

Ansøger

Beløb bevilget

 

Dato for afvikling

Winter Metal Magic

Metal Magic Festival og Fredericia Live

50.000 kr.

2. - 4. februar 2023

Garderfestival

6. juli garden

15.000 kr.

14. - 16. april 2023

Fredericia DOX

CPH:DOX

25.000 kr.

15. marts - 26. marts 2023

Nordiske Mesterskaber i Triathlon

Fredericia Triathlon Team

50.000 kr.

2. september 2023

Grønlandsk-dansk Familiedag

Projektgruppen Tænketank

10.000 kr.

3. juni 2023

I alt disponeret

 

150.000 kr.

 

 

 

 

 

Restbeløb i Tilskudspuljen 2023

 

177.000 kr.

 

 

Indkomne ansøgninger og indstillinger til Tilskudspuljen på nuværende møde:

 

Titel

Ansøger

Beløb (indstillinger)

Dato for afvikling

Navngivning af plads ved banegården og markering med skilt foran frihedsmonumentet

4. Maj Komitéen

1.744 kr.

-

Madsby Pige Cup

Madsby Pige Cup, ved Fredericia forenede Fodboldklubber

50.000 kr.

2. juni – 4. juni 2023

 

 

 

 

Samlet indstillede beløb

 

51.744 kr.

 

 

Hvis ovenstående ansøgninger godkendes vil der restere 125.256 kr. i Kultur- og Idrætsudvalgets Tilskudspulje.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at en officiel navngivning af 4. maj-pladsen er en meningsfuld forlængelse af byens allerede stærke tradition for at markere og fejre befrielsesdagen. Værdien i at mindes og samles om historien kan anerkendes ved at tildele 4. maj-pladsen et officielt navn og sted.

 

Det vurderes, at et blåt gadeskilt, som er den mest almindelige type skilt i byen, er tilstrækkeligt som markering af pladsens nye navn. 

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget godkender

  1. at pladsen foran Fredericia Banegård, hvor frihedsmonumentet står, tildeles det officielle navn ’4. maj-pladsen’.
  2. at det nye navn markeres ved at placere et blå gadeskilt ved pladsen med det nye navn, hvilket har et samlet beløb på 1.744 kr. inklusiv stander og opsætning.
  3. at beløbet finansieres fra Kultur- og Idrætsudvalgets Tilskudspulje

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Ad 1) Godkendt

Ad 2) Godkendt, med den ændring at udvalget bevilger 5244 kr. til skilt af rød emalje

Ad 3) Godkendt

 

Punkt 9 Beslutningssag: Fredericia forenede Fodboldklubber - ansøgning om midler til Madsby Pige Cup 2023

Sagsresumé

Fredericia forenede Fodboldklubber ansøger om 50.000 kr. til afholdelse af Madsby Pige Cup i 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia forenede Fodboldklubber (FfF) ansøger om 50.000 kr. til afholdelse af Madsby Pige Cup i 2023. Ansøgning er vedhæftet som bilag.

 

Stævnet finder sted den 2. juni 2023 – 4. juni 2023. Det er 26. gang at Fredericia forenede Fodboldklubber afvikler stævnet. Målgruppen er piger i alderen 8 til 15 år, og Madsby Pige Cup forventer, at omkring 160 hold vil deltage i stævnet. Det vil betyde, at 1800 spillere, 200 trænere og holdledere og 3500 søskende og forældre og øvrige familiemedlemmer forventes at tage 1– 3 dages ophold i byen i forbindelse med stævnet.

 

Omdrejningspunkt for hele stævnet er FfF’s baner i Madsby Enge. Til indkvartering har Madsby Pige Cup lavet aftaler med 8 skoler i Fredericia. Ligeledes indrettes der i forbindelse med stævnet en familiecampingplads med 100 enheder/pladser på FfF’s anlæg lige ved siden af Madsby Legepark.

 

Stævnet er markedsført i mere end 2500 klubber i Danmark, Norge, Sverige, og Tyskland samt på Madsby Pige Cups hjemmeside. Desuden markedsføres stævnet på Facebook, Instagram samt andre relevante medier. I forbindelse med stævnet har Madsby Pige Cup samarbejdet med Madsby Legepark, Fredericia Idrætscenter, Bridgewalking og www.lillebaelt.dk, så stævnedeltagere tilbydes en række aktiviteter, udover fodbolden, i forbindelse med deres besøg. Det forventes derudover, at stævnet vil generere en stor omsætning i byens forretninger.

 

Alle spillere, trænere, holdledere og frivillige medhjælpere modtager en T-shirt med stævnets logo påtrykt forsiden. Ryggen har tidligere år haft et tema valgt af Fredericia Kommune. Som modydelse for de ansøgte 50.000 kr. tilbydes Fredericia Kommune også i år mulighed for logo for på ryggen af disse T-shirts. Det drejer sig om i alt 2300 T-shirts.

 

Ved stævnet i 2019 deltog 152 hold, mens der efter et par års pause på grund af corona deltog 95 hold i 2022. Madsby Pige Cup har gennem flere år ansøgt og modtaget 50.000 kr. i støtte fra Fredericia Kommunes Bosætnings- og Brandingpulje.

 

Det fremgår af budgettet for Madsby Pige Cup 2023, at der forventes et overskud på 116.000 kr. uden ekstern støtte. Budget er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen kan finansiering af tilskuddet ske via Kultur- og Idrætsudvalgets Tilskudspulje.

 

Der er 327.000 kr. i Tilskudspuljen i 2023.

Følgende ansøgninger er behandlet:

Titel

Ansøger

Beløb bevilget

Dato for afvikling

Winter Metal Magic

Metal Magic Festival og Fredericia Live

50.000 kr.

2. - 4. februar 2023

Garderfestival

6. juli garden

15.000 kr.

14. - 16. april 2023

Fredericia DOX

CPH:DOX

25.000 kr.

15. marts - 26. marts 2023

Nordiske Mesterskaber i Triathlon

Fredericia Triathlon Team

50.000 kr.

2. september 2023

Grønlandsk-dansk Familiedag

Projektgruppen Tænketank

10.000 kr.

3. juni 2023

I alt disponeret

 

150.000 kr.

 

 

 

 

 

Restbeløb i Tilskudspuljen 2023

 

177.000 kr.

 

 

Indkomne ansøgninger og indstillinger til Tilskudspuljen på nærværende møde:

 

Titel

Ansøger

Beløb (indstillinger)

Dato for afvikling

Navngivning af plads ved banegården og markering med skilt foran frihedsmonumentet

4. Maj Komitéen

1.744 kr.

-

Madsby Pige Cup

Madsby Pige Cup v. Fredericia forenede Fodboldklubber

50.000 kr.

2. juni – 4. juni 2023

 

 

 

 

Samlet indstillede beløb

 

51.744 kr.

 

 

Hvis ovenstående ansøgninger godkendes vil der restere 125.256 kr. i Kultur- og Idrætsudvalgets Tilskudspulje.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at Madsby Pige Cup er med til at løfte foreningslivet i Fredericia, og at stævnet understøtter kommunens arbejde med udviklingen af pigefodbolden samt med at få børn og unge i bevægelse.

Ved forvaltningens gennemgang af fremsendte ansøgning og budget vurderes det, at FfF skal bevilges et tilskud på 25.000 kr. og en underskudsgaranti på 25.000 fra Kultur- og Idrætspuljens Tilskudspulje

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget godkender

  1. at der bevilges et tilskud på 25.000 kr. til Fredericia forenede Fodboldklubber til afholdelse af Madsby Pige Cup i 2023
  2. at tilskuddet på 25.000 finansieres fra Kultur- og Idrætsudvalgets Tilskudspulje
  3. at der bevilges en underskudsgaranti på 25.000 kr. til Fredericia forenede Fodboldklubber til afholdelse af Madsby Pige Cup i 2023
  4. at underskudsgarantien på 25.000 finansieres fra Kultur- og Idrætsudvalgets Tilskudspulje

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Ad 1) – Ad 4) Godkendt

 

Punkt 10 Beslutningssag: Udtrædelse af §17 stk.4-udvalget (Kulturkaserneudvalget)

Sagsresumé

Byrådet har nedsat et § 17 stk. 4-udvalg til varetagelse af opgaven med at udvikle Bülows kaserne til en Kulturkaserne. På baggrund af Kultur- og Idrætsudvalgets indstilling har Byrådet udpeget medlemmerne til Kulturkaserneudvalget.

 

Et medlem af Kulturkaserneudvalget ønsker at træde ud af udvalget, men Kulturkaserneudvalget indstiller, at der ikke udpeges et nyt medlem.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har nedsat et midlertidigt rådgivende §17, stk. 4 udvalg til varetagelse af opgaven med at udvikle Bülows kaserne til et kulturelt samlingssted – Kulturkasernen.

 

Opgaven favner både den generelle udvikling af komplekset på Bülows kaserne med en lang række faciliteter og deres samspil, men også et samarbejde med de tre kunstakademier i København, Odense og Aarhus med henblik på etablering af værkstedsfaciliteter.

 

Udvalget er nedsat under Kultur- og Idrætsudvalget. På baggrund af Kultur- og Idrætsudvalgets indstilling har Byrådet udpeget medlemmerne til Kulturkaserneudvalget, der på nuværende tidspunkt består af 5 politisk udpegede medlemmer og 7 ikke- politiske udpegede medlemmer:

 

  • Turan Savas (formand), byrådsmedlem for Socialdemokratiet
  • Niels Martin Vind (næstformand), byrådsmedlem for Venstre
  • Louis Lindholm, byrådsmedlem for Venstre
  • Kirsten Vad Knudsen, Radikale Venstre
  • Lars Olesen, Socialistisk Folkeparti
  • Torben Venndt, formand for kunstcenteret ved Christianskirken, Fredericia
  • Lars Bent Petersen, rektor for Det Kgl. Danske Kunstakademi, København
  • Kristian Bendix Drejer, erhvervsdirektør, Business Fredericia
  • Louise Puchow, frivillig i Fredericia Live
  • Bjørg Gamst, leder af Musicalakademiet Den Danske Scenekunstskole
  • Jesper Bjerrisgaard, formand for Fredericia Håndværkerforening
  • Kirstine Roepstorff, billedkunstner

 

Billedkunstner Kirstine Roepstorff har meddelt, at hun ønsker at udtræde af Kulturkaserneudvalget, men at hun står til rådighed for sparring vedr. kunstfaglige spørgsmål.

Kulturkaserneudvalget indstiller, at der ikke udpeges et nyt medlem i hendes sted, men at der indkaldes ekspertise ad hoc, når der er behov for det.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale Byrådet

  1. at Kirstine Roepstorffs ønske om at udtræde af §17 stk.4-udvalget (Kulturkaserneudvalget) tages til efterretning
  2. at der ikke udpeges et nyt medlem i stedet for Kirstine Roepstorff

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Ad 1) Taget til efterretning

Ad 2) Anbefales

 

Punkt 11 Beslutningssag: Evaluering af Team Danmark aftale 2020-2023 og igangsættelse af arbejde med udarbejdelse af ny aftale

Sagsresumé

Fredericia har siden 2008 været eliteidrætskommune i samarbejde med Team Danmark. Den nuværende aftale med Team Danmark udløber den 31. december 2023, og der vil derfor være behov for indgåelse af en ny aftale for perioden 2024-2027. Som grundlag for indgåelse af en ny aftale er samarbejdet blevet evalueret.

På baggrund af evalueringen foreslås det, at forvaltningen får mandat til at arbejde videre med at udarbejde et oplæg til en ny aftale inden for den eksisterende økonomiske ramme på 1,7 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia har siden 2008 været eliteidrætskommune i samarbejde med Team Danmark. Fredericia Kommune er én ud af i alt 24 kommuner i Danmark, der har aftale med Team Danmark om talentudvikling i idræt. Den nuværende aftale udløber den 31. december 2023, og der vil derfor være behov for indgåelse af en ny aftale for perioden 2024-2027.

 

Som grundlag for indgåelse af en ny aftale er samarbejdet blevet evalueret. Evalueringen er foretaget af virksomheden MA 57 Consulting, der ejes og drives af Team Danmarks mangeårige direktør Michael Andersen, som har et indgående kendskab til arbejdet med elite- og talentudvikling i Danmark, herunder samarbejdet med eliteidrætskommuner på tværs af landet.

 

Evalueringen har haft til formål at vurdere samarbejdets kvalitet og resultater samt skabe et grundlag for at indgå ny aftale med Team Danmark for perioden 2024-2027. Den er gennemført i perioden januar - marts 2023 og er baseret på interviews med nøglepersoner fra involverede klubber, Ullerup Bæk Skolen (7. - 9. talentklasser) og ungdomsuddannelser.

 

I tillæg til den eksterne evaluering har Fredericia Eliteidræt også gennemført en trivselsmåling blandt unge sportsudøvere, hvor fokus har været på oplevelsen af at gå i talentklasse og at have talenttræning i Fredericia Eliteidræts sportslig set up.

 

Evalueringen konkluderer følgende:

  1. Samarbejdsaftalen mellem Team Danmark og Fredericia Kommune 2020-2023 bidrager i høj grad til at skabe og videreudvikle gode rammer og vilkår for eliteidræt og i særdeleshed talentudvikling i Fredericia Kommune
  2. Samarbejdet mellem skole, ungdomsuddannelser, klubber og erhvervsliv og Fredericia Eliteidræt er præget af stor kontinuitet og høj faglig kvalitet, både institutionelt og personligt blandt ressourcepersoner
  3. Fredericia Eliteidræt er i høj grad garant for faglig inspiration og videndeling på tværs af idrætsgrene, hvilket er meget værdifulgt for trænere og ledere, såvel i holdsport som individuelle idrætsgrene
  4. Især i individuelle idrætsgrene er der kontinuerligt udviklet mange talenter på nationalt niveau, som efterfølgende også har opnået gode internationale resultater på seniorniveau
  5. På nuværende tidspunkt er det realistisk, at 3-4 atleter fra Fredericia Kommune kvalificerer sig til OL i 2024

 

Evalueringen er vedlagt som bilag og bliver offentliggjort efter sagen har været til behandling i byrådet.

 

Chefkonsulent Keld Vestergaard deltager under punktet på Kultur- og Idrætsudvalgets mødet og fremlægger evalueringen.

 

Direktør for MA57 Consulting, Michael Andersen deltager under punktet på byrådsmødet og fremlægger evalueringen.

 

Det er Fredericia Kommunes sportsorganisation Fredericia Eliteidræt, der varetager alle opgaver i Team Danmark aftalen. Jf. rammeaftale mellem Fredericia Kommune og Fredericia Eliteidræt.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune bidrager med 1,3 millioner kr. til aftalen hvert år i perioden 2020-2023. Dertil kommer huslejefritagelse i FIC i 2022 og 2023, der har en anslået værdi på 400.000 kr.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at aftalen med Team Danmark er med til at sikre, at skoler og ungdomsuddannelser indgår i det fælles samarbejde lokalt om at tilvejebringe ordninger, der muliggør deltagelse i talentklasser i idræt på Ullerup Bæk Skolen samt frigørelse af timer på linjer til talenttræning i de gymnasiale ungdomsuddannelse.

 

Det vurderes, at aftalen understøtter, at der sikres en forsvarlig udvikling af talenter og eliteatleter, fysisk, personligt såvel som socialt. Lokale eliteidrætsklubber er med aftalen forpligtet på strategi og handleplaner for talentarbejdet i egne klubber, hvilket er vigtigt for at kunne skabe kontinuitet på området. På den måde øges mulighederne for, at talentudviklingen sker i attraktive talentmiljøer, der både kan fastholde men også rekruttere unge idrætsudøvere til kommunens klubber og ungdomsuddannelser. Aftalen betyder endvidere, at der sikres trænings- og instruktionsmuligheder for talenter og eliteatleter på tværs af lokale klubber.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet

  1. at evalueringen tages til efterretning.
  2. at forvaltningen får mandat til at arbejde videre med at udarbejde et oplæg til en ny aftale inden for den eksisterende ramme på 1,7 mio. kroner.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Ad 1) Evalueringen taget til efterretning

Ad 2) Godkendt, og sagen sendes videre til behandling i Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.

 

Punkt 12 Orienteringssag: Fredericias nuværende filmsatsning

Sagsresumé

Fredericia er medlem af Den Vest-Danske filmpulje, og der gives i sagen et overblik over byens filmiske aktiviteter.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia er medlem af Den Vest-Danske filmpulje, og udvalget har i den forbindelse haft et ønske om at få et overblik over byens filmiske aktiviteter, og dermed også over miljøet for film og filmproduktion i byen.

 

Et stærkt filmmiljø kan understøtte en voksende interesse for film og en talentudvikling blandt de børn og unge i kommunen, der møder filmhåndværket via fritidstilbud og skoleprogrammer. Aktuelt arbejdes der med film både på Den Kreative Skole, på Kirstinebjergskolens profilfag (for udskoling), samt på Fredericia Gymnasium. Samlet set bidrager Fredericia Kommunes forskellige filmaktiviteter til et billede af, at Fredericia by satser på film. Film kan på denne måde tolkes som en del af kommunens udvikling både i forhold til tiltrækning af turister og i udviklingen af et kunstnerisk/kulturelt miljø. Det nyligt afholdte ’Fredericia:dox’ har ligeledes understreget Fredericias ambitioner om at lade film spille særlige roller i byen.  

 

Ønskes et mere målrettet og strategisk arbejde med filmsatsning kan kommunen lade sig inspirere af andre medlemskommuner af den Vest-Danske Filmpulje. I flere andre kommuner har man arbejdet med filmsatsninger via en konkret filmstrategi, hvor mål og visioner med film i byen tydeliggøres.

 

Kultur- og udviklingskonsulent Sofie Maj Thomsen deltager under punktet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at Kultur- og Idrætsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 13 Orienteringssag: Foreløbigt program for Kultur- og Idrætsudvalgets studietur den 22.-23. maj 2023

Sagsresumé

I forbindelse med Kultur- og Idrætsudvalgets deltagelse på KL’s Kultur og fritidskonference d. 22.-23. maj 2023 planlægges en studietur for udvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med Kultur- og Idrætsudvalgets deltagelse på KL’s Kultur og fritidskonference d. 22.-23. maj 2023 planlægges en studietur for udvalget. Det planlægges at besøge to inspirerende kultursteder på turen til København.

 

Forvaltningen vil på mødet præsentere et foreløbigt program for dagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller at Kultur- og Idrætsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 14 Orienteringssag: Drøftelse af fremtidige rammer for Kulturpuljen

Sagsresumé

Kultur- og Idrætsudvalget blev på udvalgsmødet den 2. december 2022 præsenteret for et overblik over faste aftaler og puljer samt et forslag til proces for blandt andet en gentænkning af Kulturpuljen.

På mødet fremlægger forvaltningen et forslag til de overordnede rammer for Kulturpuljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Kultur- og Idrætsudvalget blev på udvalgsmødet den 2. december 2022 præsenteret for et overblik over faste aftaler og puljer samt et forslag til proces for blandt andet en gentænkning af Kulturpuljen.

På mødet drøfter udvalget forvaltningens indledende tanker og forslag til de fremtidige rammer for Kulturpuljen. På baggrund af udvalgets drøftelse vil forvaltningen udfærdige et endeligt forslag til de overordnede rammer for Kulturpuljen til godkendelse, og dernæst udarbejde kriterier, beskrivelse af ansøgningsproces og kommunikationsplan.

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget drøfter forslaget til de fremtidige rammer for Kulturpuljen

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Drøftet.

Punkt 15 Drøftelsessag: Orientering om 6. Juli og drøftelse af næste års jubilæum

Sagsresumé

Udvalget præsenteres for en orientering om 6. Juli, herunder markedsføringsarbejdet omkring 6. Juli Dagene. Der lægges endvidere op til en drøftelse af 175 års jubilæet for 6. Juli, som finder sted i 2024.

Sagen behandles i Kultur- og Idrætsudvalget og Bosætnings- og Turismeudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget introduceres til årets planer og 6. juli program, hvorefter der lægges op til inputs fra udvalget om næste års jubilæum.

Der ønskes en drøftelse af, hvad forvaltningen skal arbejde videre med, hvor der er afsat yderligere 250.000 kroner til jubilæet.

Forligspartierne skriver i Budget23, at man fortsat ønsker at understøtte de gode oplevelser i Fredericia, samt at der i forbindelse med næste års markering af 175 året for 6. Juli Dagene skal være ekstra festligheder igennem hele sommeren. Derfor udvikles markedsføringen og brandingen af 6. Juli Dagene allerede fra i år, og der vil på udvalgsmødet ske en orientering om dette arbejde.

I arbejdet er der lagt vægt på: Koordinering på tværs mellem 6. Juli Cup, 6. Juli Dagene og 6. Juli Jazz, samt Sommer i Fredericia og andre aktiviteter i samme periode. Der er også lagt vægt på en opdatering af det grafiske udtryk og en mere digital markedsføring af eventet, så det kommer længere ud.

Økonomiske konsekvenser

Budgettet for 6. juli ligger fast, og der er afsat yderligere 250.000 kr. til 175 års jubilæet, som finder sted til næste år i 2024.

Vurdering

Det vurderes, at arbejdet vil være med til at fremme den gode turisme- og eventsudvikling, som Fredericia er i.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget og Bosætnings- og Turismeudvalget, at orienteringen tages til efterretning samt at næste års 175 års jubilæum drøftes.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 16 Orienteringssag: Status for Campus i Kanalbyen

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget har godkendt vision, kommissorium og milepæle for Campus i Kanalbyen. I denne sag orienteres om projektet som helhed herunder mål, organisering og udvalgets rolle i det videre arbejde, som nu igangsættes. Der orienteres endvidere om sagen i Klima, Energi og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg samt Unge og Uddannelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget23 blev det besluttet, at Fredericia Kommune fortsat skal understøtte udviklingen af Campus i Kanalbyen og videreudvikle Fredericia som studieby og uddannelsesby og derigennem sikre livslang læring for fredericianerne – og resten af Trekantområdet. Fredericia er hjemsted for en række profilerede virksomheder og innovative samarbejder med fokus på grøn omstilling, som med Campus kan løftes til et endnu højere niveau.

 

Campus i Kanalbyen skal bidrage til fortsat at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft og virksomheder, der omstiller til grøn produktion.  Der blev i Budget23 afsat 150.000 kr. til udvikling af nye samarbejder om campus med uddannelsesinstitutioner, Kanalbyen og private aktører. Og det blev besluttet at igangsætte dialog med private investorer om finansiering af byggeriet som alternativ finansiering af byggeriet. Det er tidligere besluttet, at Fredericia Bibliotek og Makerspace skulle indgå i satsningen.

 

Senest har Økonomi- og Erhvervsudvalget godkendt vision, kommissorium og mål for Campus i Kanalbyen. Den nye vision for Campus er at samle videregående uddannelser, Danmarks førende infrastruktur-, logistik-, energi- og forsyningsvirksomheder og Fredericia Kommune i at gå forrest i udviklingen af uddannelse til den digitale og grønne omstilling med fokus på sektorkobling og i at engagere Fredericias borgere og studerende og Trekantområdets virksomheder i omstillingen.

 

Med Campus i Kanalbyen bliver det muligt at skabe et unikt miljø for uddannelse og arbejdskraft til grøn omstilling. Der er i dag samarbejde med flere videregående uddannelser, som kan flyttes i Campus sammen med et nyt Uddannelsescenter. I Kanalbyen ligger også CenterDK, som samler førende tekniske universiteter om udvikling af fælles national energi-data platform og det nationale CO2 regnskab, ligesom virksomhedsklyngen ”Energy Cluster” har til huse her. Det er desuden et unikt potentiale, at Energinet og Ørsted, de to virksomheder med størst efterspørgsel på grønne kompetencer i Danmark, er placeret i Fredericia Kommune.

 

I vedhæftede bilag beskrives mål og succeskriterier samt tids- og procesplan for campussatsningen, herunder også den politiske proces.

 

Det bemærkes i forhold til biblioteket, at der naturligvis vil være en række folkeoplysende funktioner, som rækker ud over den fællesmængde med Campus, som er beskrevet i vision og handleplaner.

 

Den nye vision betyder, at Campusprojektet politisk forankres i flere udvalg:

  • Økonomi- og Erhvervsudvalget har det overordnede politiske ansvar for hele Campus, herunder også økonomi og investorsamarbejde.
  • Unge- og uddannelsesudvalget har beslutningskompetence ift. uddannelsesindsatser, uddannelsessamarbejder og beslutningskompetence ift. Makerspace og Uddannelsescenter.
  • Kultur- og Idrætsudvalget har beslutningskompetence ift. udvikling af biblioteket, biblioteksstrategien og nye samarbejdsmuligheder for biblioteket.
  • Klima-, Energi- og Miljøudvalget har beslutningskompetence ift. igangsættelse af forskningssamarbejde om energi- og forsyningsdata.
  • Teknisk Udvalg har beslutningskompetence ift. lokalplan for byggeriet.

 

Overordnet er der følgende milepæle for Campusprojektet:

 

2023: Vision og principper godkendt, prøvehandlinger igangsat og modeller for fælles funktioner og drift af kompetencecenter opstillet sammen med uddannelser samt politisk godkendelse af ideoplæg.

 

Ultimo 2024: Investoraftale indgået, tegninger og indretningsdesign foreligger og planproces i gang, strategiske partnerskabsaftaler er indgået med uddannelser og universiteter

 

Ultimo 2025: Væsentligste lejeaftaler på plads og første spadestik

 

Medio 2027: Campus åbnes

 

Projektejer og projektchef deltager under udvalgets behandling af punktet.

Økonomiske konsekvenser

Unge og Uddannelsesudvalget har frigivet 473.000 kr. på anlægsbudget 2022. Disse midler disponeres til ekstern rådgiver som bidrager med at indhente danske og internationale erfaringer med biblioteks- og uddannelsesfællesskaber, udarbejde visuelt materiale til at understøtte drøftelserne, estimere lejeudgift og udarbejde ideoplæg til samarbejdsaftale med investor.

 

Der er ikke afsat anlægsbudget til udvikling og etablering af Campus byggeri. Der arbejdes på nuværende tidspunkt ud fra en investormodel, hvor kommunen lejer sig ind i bygningen ift. bibliotek, Makerspace, Uddannelses- og kompetencecenter mm. Budgetbehovet for denne model vil være klar til budgetlægningen for 2024.

 

Vurdering

Udvikling af Campus i Kanalbyen er vigtig for at kunne indfri potentialerne i den grønne omstilling til fulde og for at kunne indfri målsætningerne i Byrådets Uddannelsespolitik for 2021-2025. Forvaltningen vurderer, at kommissorium, vision og målhierarki beskriver nødvendige rammer for at kunne realisere udviklingen og etableringen af Campus i Kanalbyen.

 

Det er forvaltningens vurdering, at de beslutningskompetencer, som beskrives i kommissoriet, er i overensstemmelse med den gældende styrelsesvedtægt.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget tager orientering til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-03-2023

Orienteringen taget til efterretning, med den tilføjelse af Nye Borgerlige ønsker at den øverste politiske beslutningskompetence skal lægge i byrådet.

 

Punkt 17 Orientering (Lukket)

Punkt 18 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller