Kultur- og Idrætsudvalget - 25-11-2021

Referat
Dato:
Torsdag, 25 november, 2021 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 23 november, 2021 - 09:10
Referat publiceret:
Onsdag, 1 december, 2021 - 13:20

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Godkendt, idet der tilføjedes et punkt vedr. priser og gebyrer ved kunstgræsbanen ved Fredericia Idrætscenter.

Punkt 2 3. budgetopfølgning 2021 - Kultur- og Idrætsudvalget

Sagsresumé

3. budgetopfølgning viser et forventet mindreforbrug på korrigerede budget på Kultur- og Idrætsudvalget. Der forventes et mindreforbrug på serviceudgifter på 3,460 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes gebyroverskud på det folkeoplysende område, hvor store dele af det lukkede kredsløb af gebyrmidler ikke kan nå at blive udbetalt i indeværende år.

 

Hertil kommer et forventet merforbrug vedrørende COVID-19 relaterede udgifter på 5,586 mio. kr. (tabel 1 inden godkendelse af Corona-kompensation).

 

På anlægsbudgettet forventes et mindreforbrug på 15,871 mio. kr., der omhandler Kanoner på Volden, kunstgræsbane ved Fredericia Idrætscenter samt ketsjercenteret ved Erritsø Idrætscenter, der alle først bliver færdiggjort i 2022. 

 

Der ansøges om en række omplaceringer og tillægsbevillinger på serviceudgifter, i alt 3,472 mio. kr. – disse er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af disse omplaceringer og tillægsbevillinger, forventes der, på serviceudgifter, et mindreforbrug på 1,356 mio. kr. inkl. COVID-19-udgifter (jf. tabel 2).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Kultur- og Idrætsudvalget

103,421

157,247

143,502

-13,745

Serviceudgifter, ordinær drift

86,420

90,428

86,968

-3,460

COVID-19-udgifter

1,595

1,595

7,181

5,586

Skattefinansieret anlæg

15,406

65,224

49,353

-15,871

 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 3. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 3,472 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer og tillægsbevillinger, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

 

SERVICEUDGIFTER

Omplaceringer, i alt 3,472 mio. kr.

  • Fra Økonomiudvalget: Corona-kompensation, 3,450 mio. kr.
  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Medfinansiering af fleksjobber, 0,022 mio. kr.

Anlægsjusteringer:

  • Justering af anlægsprojekter ifm. tilskud til EGIF Rugby jf. udvalgsmødet den 26. august, 0,076 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning på mødet den 13. december 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Kultur- og Idrætsudvalget

103,421

160,729

143,502

-17,227

Serviceudgifter, ordinær drift

86,420

90,460

86,968

-3,492

COVID-19-udgifter

1,595

5,045

7,181

2,136

Skattefinansieret anlæg

15,406

65,224

49,353

-15,871

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 3. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 3. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning viser et mindreforbrug af det korrigerede budget på Kultur- og Idrætsudvalgets område. Det forventede mindreforbrug er på 1,356 mio. kr. (tabel 2 – inkl. ovenstående omplaceringer hvis godkendt inkl. COVID-19), som primært skyldes gebyroverskud på det folkeoplysende område, hvor store dele af det lukkede kredsløb af gebyrmidler ikke kan nå at blive udbetalt i indeværende år.

 

Det forventede mindreforbrug kan specificeres som følger:

 

Specifikation

  • Madsbyparken, merforbrug grundet nedlukning: 3,500 mio. kr.
  • Madsbyparken, manglende indtægter fra § 22, stk. 1-gebyrer: 1,588 mio. kr.
  • Eliteidræt, kontraktbundne merudgifter: 0,100 mio. kr.
  • Idræt 7000, uforbrugt pulje: -0,045 mio. kr.
  • Udendørs idrætsanlæg, bevidst servicereduktion: -0,500 mio. kr.
  • Eksternt projekt (flerårigt), Lets go: -0,500 mio. kr.
  • Fredericia Idrætsråd: -0,200 mio. kr.
  • Folkeoplysningsområdet, midler kan ikke forbruges i indeværende år: -1,588 mio. kr.
  • Andre mindreforbrug på kulturområdet: -0,261 mio. kr.
  • Corona-kompensation: -3,450 mio. kr.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 3. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på COVID-19 relaterede udgifter, 2,136 mio. kr. på Kultur- og Idrætsudvalgets område (efter kompensation på samlet på 3,450 mio. kr.). Udgifterne vedrører primært den manglende indtjening hos Fredericia Idrætscenter under forårets nedlukning.

 

ANLÆG

På anlægsbudgettet forventes et mindreforbrug på 15,871 mio. kr., der omhandler Kanoner på Volden, kunstgræsbane ved Fredericia Idrætscenter samt ketsjercenteret ved Erritsø Idrætscenter, der alle først bliver færdiggjort i 2022. 

 

 

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT samt Kultur og Turisme og Idræt indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Godkendt.

Punkt 3 Budget 2022-2025 vedr. anlæg på Kultur- og Idrætsudvalgets område

Sagsresumé

Anlægsbudgettet 2022-2025 på Kultur- og Idrætsudvalgets område gennemgås med henblik på drøftelse af implementeringsplan.

 

Sagsbeskrivelse:

Anlægsbudgettet 2022-2025 på Kultur- og Idrætsudvalgets område gennemgås med henblik på drøftelse af implementeringsplan.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Idræt, Kultur & Turisme indstiller sagen til drøftelse

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-10-2021

Bodil Schelde-Jensen fremlægger for Kultur og Turisme på mødet i november.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Sagen blev drøftet.

Punkt 4 Revision af 25 års-reglen ved lokaletilskud

Sagsresumé

Folkeoplysningsrådet har modtaget en henvendelse med et ønske om at ændre eller fjerne 25-års-reglen ved lokaletilskud til foreninger. Folkeoplysningsrådet har drøftet sagen og bakker op om ønsket. Sagen indstilles med en ændring af 25 års-reglen, så der tilstræbes en grænse ved 20 % og at der kun reduceres med den andel, der er over 20 %.

 

Sagsbeskrivelse:

Folkeoplysningsrådet har fået en henvendelse fra KFUMs Boldklub – Fredericia med ønske om at ændre 25-års-reglen ved lokaletilskud (se bilag 1). Folkeoplysningsrådet har drøftet reglen og mulighederne for at ændre den (se bilag 2). Forud for dette er de generelle regler og retningslinjer for at modtage lokaletilskud blevet drøftet og præciseret, herunder bl.a. opgørelsen af aktivitetstimer.

 

KFUMs Boldklub – Fredericia har i flere år mistet fra ca. 40.000 kr. til 60.000 kr. i lokaletilskud, fordi deres medlemssammensætning har ændret sig. De har fået færre medlemmer under 25 år, og et lidt svingende antal over 25 år. Det har betydet, at andelen af medlemmer over 25 år har ligget over 10 % i både 2017 (10,8 %), 2018 (15,5 %), 2019 (15 %) og 2020 (18%). Som følge heraf er foreningen blevet reduceret i lokaletilskud. Dette belaster foreningens økonomi meget, og de ønsker derfor at 25-års-reglen ændres eller fjernes helt.

 

Regler for lokaletilskud i Fredericia Kommune
De godkendte frivillige folkeoplysende foreninger, der ikke kan benytte kommunale lokaler til deres aktiviteter, modtager lokaletilskud til egne eller lejede lokaler. Det gælder bl.a. tennisklubber, rideklubber, spejdere og fodboldklubber – herunder KFUMs Boldklub – Fredericia.

 

Jf. folkeoplysningslovens § 25 skal kommunerne yde et driftstilskud på minimum 65 % af driftsudgifterne til ovenstående foreninger med aktiviteter for børn og unge. Kommunerne må også gerne yde tilskud til voksne, men det er frivilligt. Jf. § 25 stk. 3 kan kommunen vælge at reducere lokaletilskuddet med andelen af medlemmer over 25 år, dog ikke for ledere, instruktører, trænere og bestyrelsesmedlemmer.

 

Fredericia Kommune yder et lokaletilskud på lovens minimum på 65 % og hvis andelen af medlemmer overstiger 10 % reduceres tilskuddet først med den angivne andel, dog ikke hvis andelen er under 10 %. Hvis andelen af medlemmer over 25 år i en forening eksempelvis er 50 %, så reduceres det mulige lokaletilskud først med 50 %, og herefter gives et tilskud på 65 % af driftsudgifterne.

Ovenstående betyder, at medlemssammensætningen for foreninger, der modtager lokaletilskud, er vigtig. Hvis en forening eksempelvis får 1-5 nye voksne medlemmer, kan det ændre medlemssammensætningen, så mere end 10% af medlemmerne er over 25 år, hvilket vil betyde, at foreningen reduceres i lokaletilskud.

 

I 2020 blev der givet lokaletilskud til en række folkeoplysende foreninger. Derudover er der nogle foreninger med egne eller lejede lokaler, der ikke modtager lokaletilskud, fordi andelen af medlemmer er 100 % eller tæt på. Det vil derfor medføre væsentlige merudgifter for Fredericia Kommune, hvis reglen vedr. reduktion for medlemmer over 25 år ophæves helt.

 

Hovedtal vedr. lokaletilskud for 2020:

  • Der blev bevilget lokaletilskud til 36 godkendte frivillige folkeoplysende foreninger.
  • Samlet blev der bevilget lokaletilskud for 2.633.790 kr. af en ramme på 2.952.000 kr.
  • 3 foreninger fik reduceret deres lokaletilskud pga. for få aktivitetstimer, hvilket samlet betød en nedgang på ca. 30.000 kr.
  • 21 foreninger blev reduceret i lokaletilskud som følge af 25-års-reglen, hvilket samlet betød en nedgang på ca. 988.000 kr.

 

Folkeoplysningsrådet har drøftet forskellige modeller for at ændre i 25-års-reglen og en mulig finansiering heraf. Rådet har også drøftet lokaletilskudsregler i andre kommuner, og undersøgelser om dette. Folkeoplysningsrådet anbefaler, at reglen enten afskaffes helt, hvilket vil koste omkring 950.000 kr. pr. år, eller at der vælges en model, hvor der kun reduceres med en andel der overstiger en given grænse. En sådan model vil betyde, at en forening med en medlemsandel på 13 % over 25 år, kun reduceres med 3 %, hvis grænsen er på 10 %. 

 

Udkast til tre forskellige modeller på baggrund af ovenstående:

  1. Grænsen sættes til 10 % efter ovenstående model, så en given forening kun reduceres med det der overstiger 10 %. Denne model vil koste ca. 260.000 kr. mere pr. år.
  2. Grænsen sættes til 20% efter ovenstående model, hvilket vil koste ca. 420.000 kr. mere pr år.
  3. Grænsen sættes til 50% efter ovenstående model, hvilket vil det koste ca. 730.000 kr. mere pr. år.

Økonomiske konsekvenser

Ændringer i 25-års-reglen vedr. lokaletilskud kræver et øget budget til lokaletilskud. Hele eller en del af en given ændring, vil kunne dækkes inden for den pulje, der anvendes til ekstraordinært lokaletilskud og som dannes ved opkrævning af gebyrer for brug af kommunale lokaler. Det er fortsat ønskeligt, at der også er mulighed for at bevilge ekstraordinære lokaletilskud til større renoveringer og lign.

Vurdering

Kultur og Turisme og Idræt vurderer, at det har stor betydning for den enkelte forenings økonomi, om den bliver reduceret i lokaletilskud eller ej, særligt hvis den ikke tidligere er blevet reduceret i lokaletilskud. Samtidig er det svært for foreningerne er administrere efter, fordi medlemssammensætningen kan ændre sig hen over året.

 

I et større sundhedsperspektiv kan 25-års-reglen også være en udfordring, fordi den ikke motiverer foreninger til at lave flere aktiviteter for voksne og ældre.

25-års-reglen kunne med fordel ændres jf. anbefalingen fra Folkeoplysningsrådet – enten i mindre grad inden for den givne økonomiske ramme, eller i større grad ved en mulig større pulje til lokaletilskud. En anden mulighed er, at anvende en del af midlerne fra gebyrordningen, så en del af denne bruges til at modificere 25-års-reglen og en del fortsat bruges til puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der gives tilskud til større renoveringer. I det perspektiv vurderes model B at ligge på et fornuftigt niveau, og at man samtidig højst kan bruge op til 50 % af puljen til ekstraordinært lokaletilskud til at ændre 25-års-reglen.

Indstillinger

Kultur & Turisme og Idræt indstiller med udgangspunkt i Folkeoplysningsrådets anbefalinger,

  • At 25-års-reglen ændres, så man kun reducerer med den andel af medlemmer der er over 25 år og efter en fastsat grænse.
  • At model B vælges, så grænsen for reduktion for medlemmer over 25 år tilstræbes at ligge på 20 %, således at der kun reduceres med den andel der ligger over 20 %.
  • At de ekstra udgifter i forlængelse af en ændring af 25-års-reglen finansieres via en del af puljen til ekstraordinært lokaletilskud, dog med en maksimal anvendelse af 50 % af puljen til dette formål.
  • At den ændrede model træder i kraft pr. 1.1.2022 med virkning for lokaletilskud i 2022 og frem.
  • At den ændrede model revideres efter 2 år.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Socialdemokratiet og Venstre stemmer for forslaget, mens Nye Borgerlige stemmer imod.

Udvalget var enig i, at modellen revideres efter to år.

Punkt 5 Fredericia Kunstforening - ansøgning om underskudsgaranti i forbindelse med kunstudstilling

Sagsresumé

Fredericia Kunstforening fremsender ansøgning om underskudsgaranti i forbindelse med kunstudstilling i 2022. Ansøgningen indstilles til tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kunstforening planlægger i 2022 at afholde en udstilling med værker af kunstneren Thomas Kluge, en markant dansk portrætmaler, der bl.a. er kendt for sit mangeårige samarbejde med Kongehuset. I forbindelse med udstillingen søges Kultur- og Idrætsudvalget om en underskudsgaranti.

Den planlagte udstilling med Thomas Kluge adskiller sig fra Kunstforeningens øvrige udstillinger på flere punkter.

-          Eftersom Thomas Kluge har stor publikumsappel og ikke har udstillet i flere år, forventes et højere antal besøgende end normalt. Der forventes 4-5000 besøgende.

-          Udstillingsperioden udvides fra de normale 2 uger til 4 uger, ligesom åbningstiden udvides.

-          Der tages entré på kr. 80,00 for besøgende, der ikke er medlem af Fredericia Kunstforening.

Der er således tale om en satsning udover foreningens normale aktivitetsniveau. Ansøgningen er vedlagt som bilag.

Fredericia Kunstforening modtager et fast årligt tilskud på kr. 55.000 fra Fredericia Kommune. Der afholdes fire mindre og en større udstilling hvert år, ligesom foreningen arrangerer kunstudflugter og foredrag om kunst.

 

Økonomi
Ansøger har fremsendt et budget for udstillingen. De samlede udgifter (katalog, kurator, konservatorbistand, forsikring, transport mv.) andrager kr. 400.000. Ved 5.000 betalende gæster vil budgettet balancere. Budgettet er vedlagt som bilag.

Kunstnerens visningsvederlag refunderes af Statens Kunstfond (30.000). Det er endvidere oplyst, at der søges om sponsorater (bl.a. hos thansen, ADP og de lokale pengeinstitutter), ligesom der er opnået et sponsorat fra håndværkerfirmaet Mogens Ussing i forbindelse med udstillingsopbygningen (45.000). Der er på nuværende tidspunkt ikke tilsagn fra de lokale sponsorer, men der er forventning om, at der vil blive opnået støtte.

Ansøgningen om underskudsgaranti skal ses i lyset af, at der kan være risiko for, at besøgstallet – og dermed entréindtægten – kan blive påvirket af ydre faktorer. Her tænkes især på usikkerhed i forbindelse med smitteudviklingen for Covid-19. Underskudsgarantien vil, hvis den bevilges, således kun komme i anvendelse hvis besøgstallet bliver mindre end forventet og hvis der ikke opnås den nødvendige sponsorstøtte.

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen vil finansiering kunne ske af udvalgets tilskudspulje for 2021, hvor der resterer 27.000 kr. og af udvalgets tilskudspulje for 2022, hvor der resterer 298.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur og turisme vurderer at

-          Udstillingen med Thomas Kluge er et markant kulturelt tilbud, der både vil komme Fredericias borgere til gode og som vil kunne påkalde sig opmærksomhed fra Fredericias omverden.

-          Udstillingen er et udtryk for Fredericia Kunstforenings ambitioner om – og evne til -  at præsentere højt profilerede kunstnere i deres udstillingsprogram.

-          Fredericia Kunstforening yder en solid indsats for at skaffe ekstern finansiering fra sponsorer og fonde.

Indstillinger

Kultur & Turisme indstiller at

-          Der bevilges en underskudsgaranti på i alt kr. 40.000 i forbindelse med afholdelse af udstilling med Thomas Kluge.

-          At underskudsgarantien, såfremt den bevilges, ydes fra udvalgets tilskudskonto, hvor der i 2021 resterer kr. 27.000. Det resterende beløb (kr. 13.000) ydes fra tilskudskontoen 2022.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Godkendt.

Punkt 6 Fredericia Musicalteater - Status pr. 30. september 2021

Sagsresumé

Fredericia Musicalteater har fremsendt en status på deres økonomi pr. 30. september 2021. Opfølgningen viser et samlet mindreforbrug på 4,0 mio. kr. i perioden og et forventet årsresultat på 2,5 mio. kr. i overskud, der tilskrives færre lønudgifter en forudsat i budgettet samt udskydelse af produktion af nye forestillinger til 2022.

 

Det indstilles, at sagen tages til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Musicalteaters vedtægter foreskriver, at de skal sende en økonomisk opfølgning til Fredericia Kommune den 15. i hver måned. Musicalteatret har således fremsendt en status på deres økonomi pr. 30. september.

 

Opfølgningen viser et samlet mindreforbrug i perioden 1. januar – 30. september på 4,0 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært færre produktions-, personale- og markedsføringsomkostninger end forudsat i budgettet. Dette tilskrives en billigere produktion i 2021, da Shu-Bi-Dua genopsættes, samt at der ikke udvikles nye forestillinger endnu. Herudover er en stor del af personalestaben blevet ansat senere på året end forudsat i budgettet.

 

Det lavere omkostningsniveau modsvares af færre indtægter end forudsat i budgettet, der ligger -1,1 mio. kr. under budgetbeløbet. Dette henføres til et lavere salg i forsalget til Shu-Bi-Dua, hvilket ifølge Fredericia Musicalteater er typisk købsadfærd hos forbrugerne efter Corona, og at andre teatre har tilsvarende oplevelser.

 

Samlet set forventer Fredericia Musicalteater på nuværende tidspunkt et overskud for året på 2,5 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Økonomi, Personale og IT og Kultur og Turisme vurderer, at oplysningerne fra Fredericia Musicalteater er udarbejdet i tråd med god regnskabsskik og giver et realistisk billede af økonomien på nuværende tidspunkt.

Indstillinger

Kultur og Turisme indstiller, at:

  1. udvalget tager sagen til efterretning og sender den videre til Økonomiudvalgets og Byrådets behandling

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Taget til efterretning og videresendt til Økonomiudvalget.

Punkt 7 Fredericia Musicalteater - Godkendelse af Budget 2022

Sagsresumé

Fredericia Musicalteater har jævnfør deres forretningsorden fremsendt et bestyrelsesgodkendt budget for 2022 til Byrådets godkendelse. Budgettet viser et forventet overskud for året på 0,6 mio. kr. Formålet med sagen er at søge Byrådets godkendelse af det fremsendte budget, hvilket er en forudsætning for udbetaling af Fredericia Kommunes tilskud til Fredericia Musicalteater.

 

Det indstilles med sagen, at udvalget godkender det fremsendte budget for 2022 fra Fredericia Musicalteater og videresender sagen til Økonomiudvalgets og Byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Jævnfør den gældende forretningsorden, skal Fredericia Musicalteater fremsende deres budget for det kommende år til byrådets godkendelse senest to måneder før det nye regnskabsårs begyndelse. Teatret har således den 31. oktober fremsendt et budget for 2022 til udvalgets og Byrådets behandling.

 

Det fremsendte budget viser et budgetteret overskud for året på 0,6 mio. kr. Der budgetlægges med en samlet omsætning for 10,1 mio. kr., produktionsomkostninger for 5,5 mio. kr. og personaleomkostninger for 14,6 mio. kr., som de største poster. De andre poster kan inspiceres i de vedlagte bilag.

 

Administrationen har haft nogle generelle kommentarer og rettelser til budgettets udarbejdelse samt opfølgende spørgsmål, der er blevet forelagt Fredericia Musicalteater. På grund af sammenfaldet imellem tidsfristen for sagens udarbejdelse og fremsendelse af teatrets budget, var der ikke indløbet svar på denne henvendelse på tidspunktet for sagens udarbejdelse. De opdaterede bilag, administrationens spørgsmål samt Fredericia Musicalteaters svar vil alle blive pålagt sagen på et senere tidspunkt forud for mødet.

 

Det indstilles med sagen, at udvalget godkender det fremsendte budget for 2022 fra Fredericia Musicalteater og videresender sagen til Økonomiudvalgets og Byrådets behandling.

Økonomiske konsekvenser

Ingen. Med sagens godkendelse kan det afsatte tilskudsbeløb til Fredericia Musicalteater komme til udbetaling primo 2022.

 

Vurdering

Det er Kultur og Turisme samt Økonomi, Personale og IT’s vurdering, at budgettet er udarbejdet i henhold til gældende praksis og god økonomistyringsskik. Det vurderes ydermere, at budgettets form og forudsætninger overholder de fastlagte økonomisk bæredygtige principper vedtaget af Byrådet på mødet den 14. december 2020.

Indstillinger

Kultur og Turisme indstiller, at:

  1. Udvalget godkender det fremsendte budget 2022 for Fredericia Musicalteater og fremsender sagen til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Godkendt og videresendt til Økonomiudvalget.

Punkt 8 Kompensation til de selvejende haller for manglende hallejeindtægter

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget en henvendelse fra de selvejende haller vedrørende en eventuel kompensation for deres manglende hallejeindtægter i 2021 som følge af COVID-19. Beløbet vedrører en samlet kompensation på 0,5 mio. kr.

 

Det indstilles til udvalget, at udbetalingen af en kompensation til de selvejende haller drøftes.

 

Sagsbeskrivelse:

De selvejende haller har i både 2020 og 2021, efter aftale med Fredericia Kommune, ikke opkrævet halleje hos de folkeoplysende foreninger af hensyn til foreningernes økonomi under nedlukningen. Dette har Fredericia Idrætscenter også gjort og det er nødvendigt med tilsvarende retningslinjer på idrætsområdet for at undgå eventuel forfordeling imellem kommunens foreninger.

 

Når de selvejende haller ikke har opkrævet halleje hos de folkeoplysende foreninger, mangler disse indtægter således i hallernes indtægtsgrundlag. I 2020 udbetale Kultur- og Idrætsudvalget kompensation svarende til cirka 0,3 mio. kr. inden for egen ramme. Af denne årsag har de selvejende haller henvendt sig i 2021, for at høre, om de kan forvente det samme i år. Beløbet i år er 0,5 mio. kr.

 

Hallerne har ikke fremsendt dokumentation for, at en eventuel manglende kompensation vil betyde risiko for konkurs eller anden økonomisk uføre.

 

Det indstilles til udvalget, at udbetalingen af en kompensation til de selvejende haller drøftes.

Økonomiske konsekvenser

På baggrund af 3. budgetopfølgning, forventer Idræt og Økonomi, Personale og IT, at kompensationen kan afholdes inden for udvalgets egen ramme. Der er således ikke behov for en tillægsbevilling.

Vurdering

Idræt vurderer, at udbetalingen af en kompensation til de selvejende haller vil være i tråd med udvalgets handlemønster på samme tid sidste år.

 

Det vurderes ydermere, at en eventuel kompensation ikke har fatal konsekvens for hallernes fremtid.

Indstillinger

Idræt indstiller, at:

  • Udvalget drøfter udbetalingen af en kompensation til de selvejende haller

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Godkendt.

Punkt 9 Evaluering af udvalgets arbejde mv. 2018-2021

Sagsresumé

Byrådsperioden 2018-2021 nærmer sig sin afslutning og der er derfor anledning til, at Kultur- og Idrætsudvalget evaluerer sit arbejde med henblik på overlevering til nyt udvalg. Sagen indstilles til drøftelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådsperioden 2018-2021 nærmer sig sin afslutning og der er derfor anledning til, at Kultur- og Idrætsudvalget evaluerer sit arbejde med henblik på overlevering til et nyt udvalg. Forvaltningen foreslår, at der evalueres på følgende punkter med henblik på anbefalinger til et kommende udvalg:

Forvaltningen uddyber emnerne på mødet

1)       Mødested

2)       Afvikling af mødet

3)       Kommunikation, videndeling og deltagelse i møder, konferencer mv.

4)       Politik og strategier

5)       Samarbejde med nedsatte råd

6)       Samarbejde med øvrige eksterne parter

Ad 1) Udvalget har i den aktuelle valgperiode (bortset fra lukkeperioder pga. Corona) primært afholdt sine møder i eksterne rammer. 

Ad 2) Udvalget har haft to mødeformer, dels de ordinære beslutningsmøder, dels temamøder der som oftest er afviklet sammen med andre fagudvalg om et givent tværgående emne.

Ad 3) Kommunikation og information sker primært under udvalgsmødernes orienteringspunkt. Deltagelse i konferencer, møder mv. er sket efter individuel tilmelding.

Ad 4) Byrådet vedtog i maj 2016 kultur, fritids- og idrætspolitik med seks indsatsområder

Ad 5) Byrådet har nedsat tre råd på Kultur- og Idrætsudvalgets område: Folkeoplysningsrådet, Idrætsrådet og Madsbyrådet. Madsbyrådets funktionsperiode stopper pr. 31. december 2021. Folkeoplysningsrådet og Idrætsrådet har ikke en afgrænset funktionsperiode, men i vedtægterne står, at rådene skal vælges efter valg af nyt byråd. For alle tre råds vedkommende har der været tradition for årlige eller halvårlige møder med udvalgets formandskab, for Folkeoplysningsrådet vedkommende med hele udvalget.

Ad 6) Samarbejdet med øvrige eksterne parter er primært sket i bilaterale møder med formandskabet og repræsentanter for foreningsbestyrelser.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Idræt, Kultur & Turisme indstiller, at sagens punkter drøftes med henblik på overlevering til nyt udvalg.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Punkterne blev drøftet med henblik på overlevering til nyt udvalg.

Punkt 10 Orientering Idræt for Psykisk Sårbare

Sagsresumé

I regi af Idræt i dagtimerne oprettes en forening med fokus på at få flere borgere med psykiske udfordringer til at dyrke idræt. Fra Fredericia Kommune bevilges der årligt 500.000 til projektet, som også støttes med 100.000 af bevæg dig for livet-parasport.

 

Sagsbeskrivelse:

I budgettet for 2022 er det besluttet at etablere et samarbejde omkring idræt for Psykisk Sårbare. Formålet er at etablere en idrætsforening med fokus på psykisk sårbare i et samarbejde mellem Dansk Arbejder Idrætsforbund (DAI), Bevæg dig for livet – Parasport Danmark og Idræt for Sindet, Din Indgang, Lokalforeningen SIND og Fredericia Idrætsdaghøjskole. I forbindelse med etableringen af foreningen bidrager ”Bevæg dig for livet – parasport” med 100.000 kr.

 

Der er udarbejdet en projektbeskrivelse, der beskriver organisering og økonomi omkring projektet. Projektbeskrivelsen er vedlagt som bilag.

 

Af forligsteksten fremgår følgende:

Forligspartierne ønsker at gøre det mere tilgængeligt for psykisk sårbare at komme i gang med et aktivt fritidsliv med bevægelse. Dansk Arbejder Idrætsforbund (DAI), Bevæg dig for livet – Parasport Danmark og Idræt for Sindet, Din Indgang, Lokalforeningen SIND og Fredericia Idrætsdaghøjskole har i samarbejde lavet en model for, hvordan der kan etablere en idrætsforening for psykisk sårbare. For at understøtte indsatsen er det nødvendigt med ansættelsen af en idrætskoordinator. Foreningen etableres i samarbejde med Fredericia Idrætsdaghøjskole, hvilket giver driftsfordele ift. administration, PR, netværk, instruktører samt erfaring med at tilbyde idræt for udsatte målgrupper. Idrætskoordinator ansættes hos Fredericia Idrætsdaghøjskole. Der skal arbejdes for eksterne bidrag til at styrke indsatsen.

Økonomiske konsekvenser

Der indarbejdes på Kultur- of Idrætsudvalget fremadrettet 0,500 mio. kr. årligt til drift af Idræt for Psykisk Sårbare.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for børn, unge og kultur indstiller at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 11 Priser og gebyrer for kunstgræsbane ved Fredericia Idrætscenter

Sagsresumé

I løbet af 2022 anlægges en kunstgræsbane ved Fredericia Idrætscenter. I forlængelse af dette, skal der tages stilling til foreningsgebyret for at leje banen og øvrig udlejning. Det indstilles, at foreningsgebyret sidestilles med foreningsgebyret for at leje en indendørs idrætshal i Fredericia Idrætscenter og at øvrig udlejning lægges på niveau med de priser fodboldklubberne fakturerer til udefra kommende lejere.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har besluttet, at der skal anlægges en kunstgræsbane ved Fredericia Idrætscenter. Banen skal primært tilgodese behov hos den nye forening for pige-/kvindefodbold Fredericia KF, samt FC Fredericia. I forlængelse af denne beslutning er der behov for at beslutte, hvad foreningsgebyret for at bruge kunstgræsbanen skal være. Gebyret indgår ikke i driften af banen. Banen bliver den første og pt. eneste kommunale kunstgræsbane. Derudover er der fem kunstgræsbaner i Fredericia kommune, der drives af foreninger – tre 11 mandsbaner og to mindre baner.

 

De kommunale udendørs fodboldbaner drives primært af kommunen og er gratis for fodboldklubberne at benytte. Indendørsfaciliteter betaler foreningerne et gebyr for at bruge, en skolehal koster 50 kr./t. og en hal i Fredericia Idrætscenter eller i en af de selvejende haller koster 107 kr./t. og fremskrives årligt.

 

En mulighed er at sætte foreningsgebyret på samme niveau som en hal i Fredericia Idrætscenter inklusiv den årlige fremskrivning. Dette vil understøtte Fredericia KFs mulighed for at bruge banen og ikke sætte et beløb, der er så højt, at den nye forening ikke har råd til at bruge banen. Samtidig vil det understøtte andre foreningers ønske om at bruge banen, og derved sundhed og motion generelt.

 

En anden mulighed er, at lade foreningsgebyret følge den pris de andre foreninger tager, når de lejer deres kunstgræsbaner ud til andre foreninger. Dette beløb ligger på omkring 300 kr./t. + moms. Dette beløb vurderes imidlertid at være for højt til at Fredericia KF har råd til at betale, for de timer de ønsker at benytte i løbet af et år. Hvis prisen på de 300 kr. /t. + moms ønskes, kunne dette modsvares af et direkte tilskud på differencen i prisen til Fredericia KF. Det vil dog kræve finansiering, der ikke umiddelbart kan finansieres. Samtidig kan et tilskud til Fredericia KF være uhensigtsmæssigt i forhold til andre foreninger, der også måtte ønske at benytte banen.

 

Prisen for den professionelle fodboldklub FC Fredericias leje af kunstgræsbanen sættes af Fredericia Idrætscenter.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Idræt vurderer, at den første model med et foreningsgebyr på samme niveau som en idrætshal er mest hensigtsmæssigt, dels fordi det understøtter sundhed og motion bedre end et højere prisniveau, og dels fordi det ikke gør forskel mellem de foreninger, der måtte ønske at benytte kunstgræsbanen, eller kræver en finansiering af et muligt tilskud til Fredericia KF. Det vurderes også, at den gensidige udlejning mellem fodboldklubberne af kunstgræsbaner er så lille, at det ikke vil påvirkes af en lavere kommunal foreningspris.

Indstillinger

Fagchefen for Idræt indstiller

  • At foreningsprisen for foreninger i Fredericia på kunstgræsbanen ved Fredericia Idrætscenter sidestilles med prisen for indendørs idrætshaller i idrætscenteret og de selvejende haller.
  • At øvrig udlejning lægges på niveau med de priser fodboldklubberne fakturerer til udefra kommende lejere.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 25-11-2021

Godkendt. Udvalget får et driftsoverslag på det førstkommende møde.

 

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller