Miljø- og Teknikudvalget - 03-02-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 3 februar, 2021 - 12:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 28 januar, 2021 - 12:29
Referat publiceret:
Fredag, 5 februar, 2021 - 13:59

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 2 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem, som allerede er implementeret og dem, som skal implementere i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder udvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

På mødet har udvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt fremdriften i implementeringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At tidsplan for implementeringen godkendes.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 3 Natur og Friluftsliv - status og fokus 2021

Sagsresumé

Teknik & Miljø arbejder løbende med naturprojekter, rekreative faciliteter og formidling heraf. På mødet vil udvalget blive præsenteret for et oplæg, der tager udgangspunkt i, hvad der er lavet for nylig og hvad forvaltningen fokuserer på pt. inden for natur og friluftsliv inkl. Naturpark Lillebælt.

Desuden vil der blive redegjort for naturens generelle tilstand.

Formålet er at give udvalget en overordnet indsigt i forvaltningens arbejde på natur- og friluftsområdet med henblik på en drøftelse af indsatserne og en prioritering af samme.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har udarbejdet en status for natur- og friluftsområdet. Dette vil blive forelagt på mødet.

Præsentationen vil tage udgangspunkt i implementering af afsnittet; Livet i Naturen fra Fredericia for Verdensmålene. Temaerne vil være følgende:

  • Overblik over udførte natur- og friluftprojekter i 2020 samt planlagte indsatser i 2021
  • Indsatser i regi af Naturpark Lillebælt og Bælt i balance
  • Naturens generelle tilstand – herunder §3 gennemgang af naturarealer
  • Kommunes indsatser for biodiversitet, herunder
    • Status for indsatserne jf. bilag 1 og
    • Status for pilotprojekt for grøftekanter og vejrabatter samt anbefaling til naturvenlig rabatslåning mm – bilag 2.

Økonomiske konsekvenser

Alle indsatser udføres inden for budgetrammen

Vurdering

Teknik & Miljø ønsker at orientere om fokus og indsatser med henblik på, at der er fokus på de politisk set ønskede områder.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at sagen drøftes og at de i bilag 1 og 2 oplistede indsatser og anbefalinger godkendes

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 4 Samarbejde med Plant-et-træ

Sagsresumé

I Budgetforliget 2021-24 fremgår det at ”Forligspartierne er enige om at arbejde for, at Fredericia Kommune indgår i en samarbejdsaftale med Plant Et Træ.”

Teknik & Miljø foreslår at der arbejdes for en ”crowdfundingaftale” med ”Plant-et-Træ”/lign. fonde således at alle kommunens borgere og virksomheder m.fl. kan donere penge til træer på udvalgte kommunale steder. Og at der samtidig åbnes op for en frivillig ordning, som giver mulighed for at træerne plantes på private arealer/virksomhedsarealer tæt ved offentlige veje/områder. 

 

Sagsbeskrivelse:

Følgende fremgår af teksten i Budgetforliget 2021-24: ”Plant et Træ - Forligspartierne er enige om at arbejde for, at Fredericia Kommune indgår i en samarbejdsaftale med Plant Et Træ. Plant Et Træ har gennem årene været en værdifuld partner i skovrejsningsprojekter. Fremadrettet vil en aftale kunne bidrage til både fortsat skovrejsning, plantning af bytræer, træer ved kommunens forskellige institutioner og ikke mindst udskiftning af syge træer på voldkronen.”

 

Teknik & Miljø har talt med Plant et træ (www.plant-et-trae.dk) – og de er meget indstillet på at indgå et formaliseret samarbejde ala en crowdfundingsaftale med Fredericia Kommune. Plant et Træ vil gerne donere træer til skovrejsning og bytræer mm. og samarbejdsformen kan aftales nærmere. I Århus kommune har man indgået en konceptaftale om at man kan donere penge til bytræer – læs mere her:  https://plant-et-trae.dk/bytraeer-i-aarhus.

 

Aktuelt har Plant et Træ doneret penge til rejsningen af Sommerfugleskoven ved Ydre Ringvej – og doneret 30.000 kr til træer på volden; samt tilkendegivet et lign. beløb til træer ved cykelstien på Skærbækvej. Der er således uformel fokus på at samarbejde i de forskellige anlægsmæssige kontekster.

 

Teknik & Miljø har været i dialog med Business Fredericia v/Kristian B. Dreyer som er positiv overfor et frivilligt partnerskabskoncept, hvor virksomheder kan plante donerede træer efter nærmere aftale.

Økonomiske konsekvenser

Med udgangspunkt i at kommunen ønsker flere træer er der følgeligt alt andet lige en økonomisk gevinst i at få træer betalt via Plant et Træ og/eller andre lign. fonde.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer at et aftalekoncept ala en crowdfundingaftale vil skabe øget opmærksomhed på træer og kvaliteten heraf på alle niveauer – og at emnet er en naturlig del af fokus på biodiversitet, natur og ønsker om forskønnelse. Afledt heraf vil der skulle udpeges forskellige områder til træer på kommunal jord (skoler, institutioner mm.); derfor er der behov for inddragelse af øvrige områder såsom kulturområdet og skoleområdet.

 

I forhold til private/virksomhedsarealer synes det formålstjenstligt at der er mulighed for at indgå frivillige aftaler om at plante træer herpå med udgangspunkt i nogle bindende præmisser.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at der løbende er fokus på muligheden for at få finansieret træer via Plant et Træ og lign. fonde/organisationer ifm. drift og anlæg, og
  2. at der udarbejdes et udkast til crowdfundingaftale med Plant et Træ med henblik på efterfølgende vedtagelse heraf i Byrådet

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 5 Forslag til Fredericia Kommunes Stormflodsplan 2021

Sagsresumé

Kommunen er udpeget som 1 af 10 risikoområder i Danmark iht. EU’s oversvømmelsesdirektiv. Derfor er kommunen forpligtet til at udarbejde en risikostyringsplan, der skal revideres hvert 6. år.

Der er udarbejdet en revurdering af den eksisterende risikostyringsplan fra oktober 2015, og der foreligger nu et forslag til en 2. generations plan.

Da planen handler om håndtering af oversvømmelser som følge af stormflod, foreslår Teknik & Miljø at planen fremover hedder; Fredericia Kommunes Stormflodsplan, da der er mere sigende for indholdet i planen.

Fredericia Kommunes Stormflodsplan 2021, sendes i høring.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråd vedtog for første gang en ”Risikostyringsplan” den 5. oktober 2015. Det er denne plan Teknik & Miljø nu har lavet status på og i bilaget kan ses et forslag til en revideret plan.


Formålet med Stormflodsplanen, som Teknik & Miljø, er at fastsætte mål for styring af oversvømmelsesrisiciene.

 

Stormflodsplanen er en overordnet plan, som giver de overordnede rammer for kommuneplanen.

 

Planen tager udgangspunkt i Kystdirektoratets revurdering og en ny udpegning af områder med særlig risiko for oversvømmelse. Kystdirektoratet har i februar 2020 derudover udgivet en ny vejledning til udarbejdelse af kommunernes risikostyringsplaner (stormflodsplaner) for oversvømmelse, som beskriver kravene til planerne, samt udarbejdet nye fare- og risikokort for de udpegede områder, herunder Fredericia.


Stormflodsplanen tager udgangspunkt i de fare- og risikokort, som Kystdirektoratet stiller til rådighed. Stormflodsplanen omfatter alle aspekter af risikostyring med særlig vægt på forebyggelse, sikring og beredskab.

 

Stormflodsplanen har ophæng i ”Fredericia for Verdensmålene”, hvor planen hænger sammen med Verdensmål nr. 13: Klimaindsats. Delmål 13.1: Styrk modstandskraft og tilpasningsevnen til klimarelaterede katastrofer.


Proces og tidsplan:
Fredericia Kommune skal senest vedtage Stormflodsplanen i byrådet den 22. oktober 2021, og planen skal forinden have været i offentlig høring i 6 måneder.

Økonomiske konsekvenser

Stormflodsplanen har ingen økonomisk konsekvenser

Vurdering

Stormflodsplanen sætter de overordnede rammer for kommuneplanen. I Stormflodsplanen beskrives, hvordan risikoen for oversvømmelse håndteres. Sammen med klimatilpasningsplanen og spildevandsplanen udgør den et vigtigt fagligt plan- og oplysningsgrundlag.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at forslag til Fredericia Kommunes Stormflodsplan 2021 godkendes og sendes i 6 måneders offentlig høring.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 6 Igangsættelse af revision af Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan

Sagsresumé

Fredericia Kommune vedtog sin første klimatilpasningsplan i 2014. Klimatilpasningsplanen fra 2014 har været omdrejningspunkt for kommunes klimatilpasningsindsats. Planen indeholder kortlægning for oversvømmelser, anviser tiltag for at imødegå dem – og prioritere indsatsen. Planen indgår i dag som en del af kommuneplanen.
De klimascenarier, der anbefales at anvende i dag giver et andet resultat end det scenarier planen fra 2014 er baseret på. Desuden er der kommet nye data og derfor vil det være fordelagtigt at ajourføre klimatilpasningsplanen.
Med denne sag igangsættes dette arbejde.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Konsekvenserne af klimaforandringer og ekstremvejr kan være svære at sikre sig helt imod, men gennem langsigtede og målrettet fysisk planlægning er det muligt at forebygge mange væsentlige skader i forbindelse med både skybrud og stormflod. På den baggrund blev der i 2012 indgået en aftale mellem regeringen og KL om, at alle kommuner inden udgangen af 2013 skulle udarbejde klimatilpasningsplaner.
Datagrundlaget for Klimatilpasningsplan 2014 er af ældre dato, og klimascenarierne er beregnet efter klimascenarie A1B, som giver et andet resultat end beregninger med RCP8.5, som er det klimascenarie, der nu anbefales.
 

I forbindelse med Fredericia kommunes deltagelse i klimaprojekt DK2020, har der været krav om, at de deltagende kommunerne skulle udarbejde et granskningsnotat for at synliggøre status på gældende klimatilpasningsplaner. I den forbindelse har Fredericia Kommune lavet et strategisk granskningsnotat for klimatilpasning, som er en status på kommunes indsatser vedr. klimatilpasning i forhold til de obligatoriske elementer som DK2020 fordrer. Fredericia Kommune Strategisk Granskningsnotat DK2020 er vedlagt som bilag.
 

Proces og tidsplan:
Fredericia Kommune har qua DK2020 forpligtet sig til at udarbejde en klimatilpasningsplan, der er vedtaget i byrådet inden udgangen af 2021.

Klimatilpasningsplanen har ophæng i ”Fredericia for Verdensmålene, hvor der bl.a. står ”Vi vil fortsætte indsatsen for at sikre et godt vandmiljø sammen med Fredericia Spildevand og Energi A/S. Vi sætter fokus på renovering og tilpasning af kloaknettet, så det kan rumme de store mængder af nedbør ved skybrud, som forventes at blive hyppigere på grund af klimaændringerne”.

Økonomiske konsekvenser

Selve revisionen af klimatilpasningsplanen fra 2014 har ingen økonomisk konsekvenser, bortset fra udgifterne til eventuel konsulentbistand, der afholdes inden for de sædvanlige budgetmæssige rammer. Det vil i høj grad være Fredericia Spildevand & Energi A/S, der skal afholde udgifterne til de konkrete projekter.

Vurdering

Konsekvenserne af klimaforandringer og ekstremvejr kan være svære at sikre sig helt imod, men gennem langsigtede og målrettet fysisk planlægning er det muligt at forebygge mange væsentlige skader i forbindelse med både skybrud og stormflod. Formålet med at revidere klimatilpasningsplanen er at få en opdateret plan, hvor de nyeste data er indarbejdet. Desuden vil en opdateret klimatilpasningsplan vil være et vigtig værktøj til at sikre en bedre integration af klimatilpasning i den daglige sagsbehandling og kommunes øvrige planlægning.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at revisionen af klimatilpasningsplanen igangsættes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 7 Etablering af gågade uden kørsel i Gothersgade

Sagsresumé

Sagen omhandler nedklassificering af en del af Gothersgade, således den lukkes af for bilister og muligheden for at parkere på vejen. Sagen har været i høring, hvor der har været gode konstruktive tilbagemeldinger. Der indstilles, at gennemføre den påtænkte nedklassificering af Gothersgade.

 

Sagsbeskrivelse:

Med byrådets beslutning om vedtagelse af budget 2021, er det besluttet at nedklassificere en del af Gothersgade, således den lukkes af for almen kørende trafik og parkering.

 

Strækningen som nedklassificeres til gågade uden almen kørsel strækker sig fra Sjællandsgade til 60 meter før Oldenborggade (hvor J. B. Nielsens Plads begynder). Begrundelsen for nedklassificeringen er, at fredeliggøre gaden, og skabe en sikker og attraktiv forbindelse for gående fra det eksisterende gågadesystem i retning mod Kanalbyen.

 

I dag er strækningen “gågade med kørsel tilladt”. Dette gør, at der bliver kørt meget i gaden, ligesom, at der også bliver parkeret.

 

I forbindelse med nedklassificeringen, påtænkes følgende:

  • Der opsættes automatiske pullerter i hver sin ende af den omtalte strækning.
  • Gothersgade ensrettes på den omtalte strækning fra Sjællandsgade mod Oldenborggade. 
  • Der skal være mulighed for varekørsel i et bestemt tidsrum.
  • Der skal være mulighed for at sætte børn af ved skolen i et bestemt tidsrum.
  • Der etableres parkeringsplads til vareindlevering på Fynsgade ved Urbania.
  • Der skal være mulighed for handicapkørsel.
  • Der skal være mulighed for at de grundejere/beboere der i dag har kørende adgang til parkeringsplads i en gård, kan få særlig tilladelse til at køre igennem pullerterne.
  • Der vil blive etableret 15 min parkering i Fynsgade.
  • Fynsgade vil blive ensrettet fra Vendersgade mod Prinsessegade.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budgettet afsat midler til etablering af pullerter og gravearbejder som forventes at dække udgifterne til etablering af disse.

Vurdering

Sagen har været i høring, og der er indkommet 11 høringssvar. Høringssvarene er samlet i emner herunder.

  1. Der er indkommet ønske om at ændre ensretningen i Fynsgade fra øst mod vest for, at det er nemmere at komme ud af byen. Der opleves problemer med, at komme ud på Oldenborggade og Sjællandsgade om morgenen grundet meget trafik.
  2. Ønske om at inddrage nogle parkeringspladser på Biancos plads til borgere med beboerlicens, som kompensation for de parkeringspladser der mistes i Gothersgade. Ligeledes er der forslag om, at oprette timeparkering i Prinsessegade mellem Sjællandsgade og Oldenborggade, med mulighed for, at beboere kan købe parkeringstilladelse. Bekymring for, at det ikke bliver muligt som beboer, at sætte varer af ved deres lejlighed. 
  3. Forslag om, at ensrette Prinsessegade fra Sjællandsgade mod Oldenborggade. Forslag om bump på Prinsessegade, grundet den øgede trafikmængde og der køres stærkt.  
  4. Bekymring omkring nattelivet ved Tøjhuset/Urbania og generelt omkring støj fra sommermusikken.
  5. Bekymring for at handel vil blive nedsat, når der ikke kan parkeres i gaden. Sivegade ønskes i stedet.
  6. Bekymring omkring Falcks afhentning af personer i gågaden, samt afhentning af handicappede i gågaden. 
  7. Bekymring for afhentning af skraldespande.

 

 

Ad 1) Der etableres på sigt lyskryds i Købmagergade / Oldenborggade, således kapaciteten øges i krydset. Fynsgade skal ikke anvendes til gennemkørsel og skal ikke være til eller frakørsel til byen. Sjællandsgade og Oldenborggade er tiltænkt til at vejbetjene Prinsessegade. Ligeledes vil krydsene Sjællandsgade/Prinsessegade og Oldenborggade/Prinsessegade analyseres i forhold til fremkommeligheden. Vej & Park påtænker ikke, at ændre ensretningen fra øst mod vest.

 

Ad 2) Der er ledige pladser i Norgesgade syd, som kan benyttes. Disse parkeringspladser er tidsubegrænset, og der er fint med plads eftermiddage, aftner og weekender. Drøftelse af beboerlicens og parkering generelt, vil blive et punkt i den nye midtbystrategi, som byrådet har vedtaget, skal udarbejdes i 2021. Vej & Park påtænker ikke, at inddrage parkeringspladser ved rådhuset. 3 timers parkering i Prinsessegade med beboerlicens er hensigtsmæssigt, dette vil ligeledes blive et punkt i den nye midtbystrategi. Der etableres 15 min parkering i Fynsgade og tidsbegrænset parkering i den sydlige del af Gothersgade, således der bliver mulighed for at afsætte varer.

 

Ad 3) Ensretning af Prinsessegade vil være hensigtsmæssig. Vil blive et punkt i den nye midtbystrategi. Vej & Park undersøger forholdene på Prinsessegade, bump vurderes umiddelbart ikke at være den rigtige løsning.

 

Ad 4) Det er politiet, der skal styre urolighederne. Støjproblematikken er givet videre til Miljøafdelingen, hvor der arbejdes på et regulativ for musik.

 

Ad 5) Der er mulighed for at parkere mange steder for de handlende. Biancos Plads og parkeringspladsen Norgesgade syd er er i umiddelbar nærhed. Der bliver mulighed for varelevering til de erhvervsdrivende.

 

Ad 6) Der vil blive etableret korttidsparkering i den sydlige del af Gothersgade, som kan anvendes til af- og pålæsning af personer. Ligeledes vil Brand og Redning (herunder Falck) få en kode til pullerterne, så det er muligt for dem at køre ind.

Afhentning af handicappede i gågaden, sidestilles med handicapkørsel, som vil blive tilladt.

 

Ad 7) Renovationen vil stadig køre på det vejstykke der lukkes.

 

I forhold til de 11 indkomne høringssvar er 6 af høringssvarene overvejende positive for en nedklassificering af Gothersgade (dog med nogle bekymringer), 2 af høringssvarene omhandler spørgsmål og 3 er imod en nedklassificering af Gothersgade.

 

Ud fra ovenstående vurderer Vej & Park, at en nedklassificering af Gothersgade stadig er hensigtsmæssig. Mange af de indkomne forbedringsforslag til trafikken, vil der blive arbejdet videre med, og der er umiddelbart ikke forhold der gør, at det har så store trafikale gener, at en lukning ikke er en mulighed.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at

  1. Gothersgade nedklassificeres således, at der ikke bliver mulighed for almen trafik og parkering i gågaden mellem Sjællandsgade og Oldenborggade, på den strækning der er vist på kort.
  2. Der opsættes automatiske pullerter 4 steder på den omtalte strækning.
  3. Gothersgade ensrettes på den omtalte strækning fra Sjællandsgade mod Oldenborggade. 
  4. Der skal være mulighed for varekørsel i et bestemt tidsrum
  5. Der skal være mulighed for at sætte børn af ved skolen i et bestemt tidsrum.
  6. Der skal være mulighed for handicapkørsel.
  7. Der skal være mulighed for at de grundejere/beboere der i dag har kørende adgang til parkeringsplads i en gård, kan få særlig tilladelse til at køre igennem pullerterne.
  8. Der vil blive etableret 15 min parkering i Fynsgade.
  9. Der etableres parkeringsplads til vareindlevering på Fynsgade ved Urbania.
  10. Fynsgade vil blive ensrettet fra Vendersgade mod Prinsessegade.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 8 Ansøgning om EU-støtte til at udvikle et investeringskoncept for attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Fredericia Kommune kan som led i udmøntning af Klimaplan 2020’s indsatser om at skabe en attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune søge en aktuel pulje fra EU's European City Facility (EUCF) på 60.000 euro (ca. 450.000 Kr.).

 

Sagsbeskrivelse:

Med udgangspunkt i Fredericia Byråds strategi for bæredygtig udvikling ’Fredericia for Verdensmålene’ fra 2019, vedtog Byrådet i Fredericia Kommune i december 2020 ”Klimaplan 2020”, der har som overordnet mål at reducere udledningen af drivhusgasser indenfor kommunens geografi med 70% i 2030 (ift. 1990) og at nettoudledningen er 0 i 2050. Den første målsætning for 2030 skal opnås gennem implementering af godt 50 indsatser.

 

Denne sag peger på en konkret finansieringsmulighed til at udvikle indsatser fra Klimaplanen.

 

European City Facility (EUCF)

EU støtter gennem EUCF initiativet kommuner i medlemslandene til at udvikle projekter, der kan reducere CO2-udledninger lokalt. EUCF initiativet er finansieret af midler fra EU's Horizon 2020 forskning og innovations program. Helt konkret støtter EUCF kommuner med 60.000 euro (ca. 450.000 Kr.) til at udvikle af såkaldte investeringskoncepter, der fører til reduktion i CO2-udledning.

 

De afgørende kriterier for at kunne søge midler fra puljen er, at ansøgningen er relateret til en kommunalt vedtaget energi- og klimaplan, at der er tale om et projekt, der kræver en betydelig investeringsstørrelse for at blive realiseret, at projektet medfører reduktion i CO2-udledninger og at projektet har potentiale til at blive repliceret i andre byer og/eller opskaleret.

 

Deadline of indsendelse af ansøgninger til denne runde af EUCF puljemidler forventes at være i april 2021. Ansøgningen kræver en støtteerklæring fra borgmester eller relevant udvalgsformand samt estimater på energi/CO2-besparelser og på investeringsstørrelsen.

 

Relevante indsatser

Støtten fra EUCF gives til projektudvikling og skal hjælpe kommuner med at få lavet en business- og finansieringsplan til et konkret udviklingsprojekt. Støtten giver således ikke til realisering af projektet.

 

Administrationen vurderer, at de indsatser i Klimaplan 2020, der berører udvikling af en attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune, er velegnede til den konkrete pulje, både omfangsmæssigt, tidsmæssigt ift. en langsigtet udviklingsplan for kollektiv transport og ift. at få realiseret de vedtagne ambitiøse mål for kollektiv transport, som kræver nytænkning af den kollektive transport i kommunen.

 

Målene i Klimaplan 2020 går på at øge andelen af rejser foretaget med cykel, gang eller kollektiv transport fra 40% i dag til 50% i 2030 for kommunen som helhed, og til 60% i midtbyen. Specifikt for den kollektive transport skal andelen af pendlerrejser øges fra 2% i dag til 5% i 2030.

 

Lidt større byer vælger typisk kollektive transportstrategier bygget op omkring såkaldt BRT (Bus Rapid Transit) på de centrale strækninger, eller letbaneløsninger, hvis der er tilstrækkeligt store passagertal.

 

Investeringskonceptet foreslås at afdække hvilke løsninger, der passer til en mellemstor provinsby som Fredericia. Det kunne f.eks. bygges op om en tilnærmet BRT løsning med højfrekvente og direkte afgange på centrale strækninger mellem banegården og midtbyen, hvor efterspørgslen er størst og kun bliver større i takt med udvikling af bl.a. Kanalbyen og campus.

 

De aspekter, som investeringskonceptet forventes at omfatte i forhold til at skabe en attraktiv grøn kollektiv transport, er:

 

- at undersøge hvordan den kollektive transport kan tilpasses de forskellige behov i hele kommunen, dvs. både i de tættere byområder, i forstæderne samt i landsbyerne, hvor bilejerskabet er større men afstandene længere

 

- at undersøge hvordan den kollektive transport kan understøtte den ønskede erhvervs- og byudvikling med frekvente og direkte afgange, samtidig med at lokale behov understøttes, fx plejehjem og skoler

 

- at undersøge specifikt hvordan eksisterende skinner kan udnyttes bedre til kollektiv transport

 

- at udvikle transportknudepunkter, der kan skabe enkel og bekvem sammenhæng mellem transportformer

 

- at styrke mulighederne for at tage sin cykel med i den kollektive transport, og derigennem fremme cyklismen og reducere CO2 udledninger yderligere

Økonomiske konsekvenser

EUCF giver en fast støtte på 60.000 euro (ca. 450.000 DKK) til succesfulde ansøgere, og kræver hverken kommunal eller anden medfinansiering. Støttemidlerne må ud over eksterne eksperter/konsulenter også anvendes til aflønning af kommunale medarbejdere. Støtten falder i rater, efterhånden som investeringskonceptet udvikles. Der er ingen krav om at redegøre for hvordan støttemidler specifikt bliver anvendt, men såfremt investeringen implementeres skal kommunen bruge personaleressourcer på en enkel tilbagemeldingsproces.

 

Ansøgning om EUCF puljemidlerne kræver allokering af eksisterende personaletimer til arbejdet med ansøgningen og medfører ikke i sig selv nye udgifter til Fredericia Kommune.

 

Der må dog forventes kommunale udgifter til en efterfølgende implementering af det undersøgte investeringskoncept, hvis det viser sig at være noget man politisk vil arbejde videre med at realisere.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at Fredericia Kommunes Klimaplan 2020 lever op til de specifikke krav fra EUCF, og at det foreslåede udviklingsprojekt omkring at få skabt en attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune vil være støtteberettiget og hensigtsmæssigt at igangsætte for at nå målene i Klimaplan 2020.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet godkender, at der søges støtte fra EUCF ud fra de rammer, der er beskrevet i sagen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 9 Beslutning om udvidelse af forsyningsområde for fjernvarme. Fuglsang Vest, etape 2.

Sagsresumé

I forbindelse med lokalplanlægning for Fuglsang Vest, etape 2, undersøges mulighederne for fjernvarmeforsyning af nye boliger i området. Dette kræver planmæssig beslutning og tilvejebringelse af projektbeskrivelse efter varmeforsyningsloven.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med igangværende lokalplanlægning for nyt boligområde, Fuglsang Vest, etape 2, ønskes området om muligt udlagt til kollektiv varmeforsyning med fjernvarme v/ Fredericia Fjernvarme. Efter varmeforsyningsloven skal kommunen koordinere planlægning af varmeforsyning med øvrig planlægning. 

 

Det nye boligområde ligger udenfor de områder, der i Fredericia Kommunes eksisterende varmeplan er planlagt til fjernvarme. Der er således behov for at tage stilling til udvidelse af området for kollektiv varmeforsyning i kommunens varmeplan.

 

Udvidelse af forsyningsområdet for fjernvarme er i overensstemmelse med hensigtserklæringer om fortsat udvikling af fjernvarmesystemet i Fredericia for Verdensmålene (og tidligere Strategisk Energiplan2020 og nugældende Klimaplan2020).

 

Kommunen har ikke længere mulighed for at fastlægge ny tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning. Tilslutningen til fjernvarmen i området vil således afhænge af brugernes/bygherrers tilvalg af fjernvarmen frem for individuelle varmeløsninger.

 

Endelig beslutning om udrulning af fjernvarme i området vil bero på godkendelse af et projektforslag, der bl.a. belyser samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi.

Økonomiske konsekvenser

Eventuel udvidelse af forsyningsområdet har umiddelbart ingen økonomiske konsekvenser for kommunen. Endelig beslutning om udrulning af fjernvarme i området sker på baggrund af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomiske analyser.

Vurdering

En udvidelse af forsyningsområdet vil være i overensstemmelse med Byrådets ønske om at understøtte fjernvarmens udbredelse i kommunen.

Natur og Miljø vurderer, at der bør arbejdes for at udlægge det nye område til kollektiv varmeforsyning, og at der - parallelt med udarbejdelsen af lokalplan 379 for området – bør sættes gang i udarbejdelse af projektforslag ved Fredericia Fjernvarme for udvidelse af forsyningsområde og etablering af distributionsnet for fjernvarme.

 

Da der ikke kan fastlægges tilslutningspligt til fjernvarme i området, vil der være en vis usikkerhed i forhold til tilslutningen og dermed økonomien i projektet.

 

Natur og Miljø vurderer, at projektforslaget vil kunne godkendes indenfor rammerne af varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen, hvis projektforslaget viser, at der med stor sikkerhed vil være positiv samfundsøkonomi, selskabsøkonomi og brugerøkonomi for fjernvarmeløsningen i forhold til individuel varmeforsyning ved nærmere fastsatte forudsætninger (udrulningshastighed og tilslutningsgrad). I så fald vil projektet være til gavn for både samfundsøkonomi samt nye og nuværende fjernvarmekunder ved Fredericia Fjernvarme og i det øvrige TVIS-fjernvarmesystem.

Indstillinger

Natur og Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget bemyndiger forvaltningen til

-          At udlægge området til kollektiv varmeforsyning i forbindelse med lokalplanlægning

-          At sætte gang i udarbejdelsen af projektforslag for udvidelse af forsyningsområde og etablering af distributionsnet for fjernvarme

-          Administrativt at godkende projektforslaget jf. ovenstående.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 10 Forslag fra Enhedslisten vedr. henvendelse til miljøministeren om udledning af grundvand i Lillebælt

Sagsresumé

 

Enhedslisten ønsker forslag vedr. henvendelse til miljøministeren om udledning af grundvand i Lillebælt behandlet af byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Enhedslisten ønsker nedenstående forslag vedr. henvendelse til miljøministeren om udledning af grundvand i Lillebælt behandlet af byrådet.

 

”Kanalbyen ligger midt i Naturpark Lillebælt – Danmarks største naturpark. En stor del af naturparken er udpeget som internationalt beskyttelsesområde med naturtyper tilknyttet havet og kysterne som lavvandede bugter, rev mv.

 

Dyrelivet såvel som plantelivet i Lillebælt er unikt, men også hårdt prøvet og stærkt belastet af årtiers tunge industri i Lillebælt-området. Det er også en af grundene til, at million-projektet Bælt i Balance har som mål, at forbedre havmiljøet i Lillebælt.

 

Naturparken er noget vi er stolte af og noget vi siger, at vi værner om. Naturparken er også både en del af Fredericias turisme-strategi og bosætnings-strategi.

 

I disse uger sker der en udledning af forurenet grundvand til Lillebælt i forbindelse med, at Kanalbyen byggemodnes og der etableres midlertidige vejopbygninger, kloakledninger mv. Det er en øvelse mange havnebyer har været igennem – eller kommer igennem – da flere og flere industriområder flytter væk fra bynære havneområder og erstattes af boliger, parker og kulturinstitutioner i byerne, som vokser og fortættes. 

 

Det er ingen overraskelse, at der findes problematiske stoffer i grundvandet i dette område af Fredericia, da området tidligere husede stærkt forurenende industri. Blandt andet en stor kemikaliefabrik.

 

Vandet der udledes gennemgår en renselsesproces, som er tilpasset efter de stoffer der måles i vandet, inden det udledes til Lillebælt. Men Enhedslisten kan konstatere, at der ikke tages højde for baggrundskoncentrationen. Det betyder, at der ikke i beregningerne tages hensyn til, at Lillebælt allerede er belastet, når ansøgningerne behandles!

 

Der findes ellers en bekendtgørelse fra 2017, som siger, at en udledning til en recipient skal medtage beregninger af eksisterende koncentrationer i recipienten.

 

Bekendtgørelse 1433 er en stor gave til miljøet, såfremt den tages for pålydende og ikke fortolkes sådan som vi ser det i dette tilfælde (og mange andre).

 

Gennem lange dialoger, blandt andet mellem GeoHav og Fredericia Kommune, er det kommet frem, at Fredericia Kommune ikke har taget højde for baggrundskoncentrationerne i Lillebælt i beregningerne af fortyndingsfaktoren, idet baggrundskoncentrationerne ikke er en del af Miljøstyrelsens overvågningsprogram af Lillebælt og data derfor ikke er umiddelbart tilgængelige.

 

Rambøll har derfor efterfølgende fået udført analyser for de relevante stoffer i Lillebælt. Prøverne er udtaget fra kajkanten ved udløb i tre dybder (i overfladen og hhv. 2 m og 4 m under overfladen). Disse baggrundskoncentrationer vil fremadrettet – og indtil der foreligger bedre data - blive anvendt i forbindelse med Fredericia Kommunes sagsbehandling af udledning af oppumpet grundvand fra Kanalbyen.

 

Men Lillebælts kemiske tilstand ændrer sig kontinuerligt, så prøver bør tages kontinuerligt.

 

Der er behov for en afklaring og en beslutning om hvorvidt baggrundskoncentrationerne fremadrettet skal være en del af Miljøstyrelses overvågningsprogram af Lillebælt og om det er udleders ansvar, at foretage kontinuerlige målinger som medtager eksisterende koncentrationer i overholdelse af vandkvalitetskrav. 

 

Uanset hvad: Hvis dataene ikke findes, så har kommunerne svært ved at leve op til intentionerne i lovgivningen. Enhedslisten anser derfor sagen som principiel og yderst relevant for en lang række kommuner.

 

Forslag:

Enhedslisten Fredericia foreslår på baggrund af ovenstående problematik, at Fredericia byråd retter henvendelse til miljøministeren, for at få afklaret følgende:

  1. Hvorledes skal bekendtgørelse 1433 af 21/11/2017 paragraf 7 tolkes?
  2. Hvem bærer ansvaret for, at der ved sagsbehandling af tilladelser, foreligger kontinuerligt korrekte data for baggrundskoncentrationerne?
  3. Bør der politisk arbejdes på at intensivere prøvetagningsindsatsen i NOVANA og udvide antallet af prøvestationer og øge frekvensen af prøvetagninger?
  4. Vil Miljøministeren overveje en fyldestgørende undersøgelse af Lillebælts kemiske tilstand?

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller til drøftelse.

Beslutning i Økonomiudvalget den 07-12-2020

 

Videresendes til drøftelse i byrådet.

Beslutning i Byrådet den 14-12-2020

Byrådet videresender sagen til Miljø- og Teknikudvalget til videre behandling.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Udkast til brev til miljøministeren blev forelagt og godkendt idet der tilføjes at det haster. 

 

Punkt 11 Booking af sheltere

Sagsresumé

Den 5. maj 2019 besluttede Miljø- og Teknikudvalget at indføre brugerbetaling på booking af de kommunale shelters som en forsøgsordning. Projektet har kørt siden da og der er derfor behov for at tage formel beslutning om betaling herfor.

Sagsbeskrivelse:

Shelters er efterspurgt i Danmark og mange ønsker at være sikre på en overnatningsmulighed. Derfor besluttede Miljø- og Teknikudvalget 5. maj 2019, som en forsøgsordning, at man kunne booke kommunens shelters for 25 kr/overnatning/person, hvilket nu er øget til markedsprisen på 30 kr.

 

Fredericia Kommune har pt. 4 shelterpladser (2 på Trelde Næs, 1 i Madsbyparken og 1 i Skærbæk). Desuden er der en lille plads i Hannerup skov, som primært er til daginstitutioner og derfor ikke bookbare for offentligheden.

 

Offentligheden har taget godt imod konceptet, hvor der også er mulighed for at tilkøbe brænde.

 

I 2020 har der været ca. 2600 bookinger. Det svarer til en belægningsprocent på ca. 17%. Det lyder ikke af meget, men det skal ses i forhold til sæsonen – feks. er der på Trelde Næs Syd booket 25 % af pladserne i højsæsonen. Hvor mange der ikke bruger booking er uvist, men der er året rundt tegn på benyttelse af alle pladserne.

 

Erfaringen fra andre kommuner er i øvrigt at brugerbetaling medfører at man kun booker nødvendige overnatninger – og derved undgås at man booker unødigt mange pladser.

 

Bookingen er ikke tvungen, men der kan altså være andre der har ret til pladsen, hvis de har en booking.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til shelterpladsernes drift og større reparationer/udskiftninger af shelters samt afledte udgifter til affaldstømning, rengøring af toiletter, skiltning mm holdes inden for rammen. Brugerbetaling finansierer kun en lille del af den samlede udgift hertil samt administrationsudgifterne.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer at det er hensigtsmæssigt at kommunens shelters kan bookes og at der er en betaling herfor – med udgangspunkt i markedsvilkår og –koncepter. For nuværende ligger prisen generelt på 30 kr/overnatning/person, hvor der nogle steder yderligere er betaling for brænde.

 

Vi er ikke bekendt med at nogle fravælger at bruge shelters pga. prisen. Og skoleklasser/institutioner/spejdere mv. er typisk undtaget for brugerbetaling.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at Teknik & Miljø bemyndiges til at varetage shelterbookingen inkl. brugerbetaling med udgangspunkt i de gældende markedsvilkår og –koncepter.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-02-2021

Anbefales.

Punkt 12 Orientering (Lukket)