Miljø- og Teknikudvalget - 06-11-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 6 november, 2019 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 oktober, 2019 - 12:36
Referat publiceret:
Fredag, 8 november, 2019 - 18:00

Punkt 55 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Punkt 56 Evt. skovrejsning på to kommunale arealer (Lukket)

Punkt 57 3. budgetopfølgning for Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Koncernområdet forventer i 2019 at have et mindreforbrug på 0,465 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen, hvilket er en forbedring på 0,950 mio. kr. i forhold til 2. budgetopfølgning.

 

Koncernområdet forventer i 2019, at der er overensstemmelse mellem forventet regnskab og udvalgets andel af anlægsloft, hvilket er uændret sammenlignet med 2. budgetopfølgning.  

 

På brugerfinansieret område skyldes den forventede afvigelse på 53,073 mio. kr. primært overførsel af anlægsmidler til flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej.

 

Der er i 3. budgetopfølgning indarbejdet at der lægges 0,950 mio. kr. på serviceudgifter i kassen vedrørende betalt parkering - reduktion af indregnede konsekvenser af ny afregning af p-indtægter og p-afgifter til Staten

 

Endvidere foreslås fremrykning af 1,500 mio. kr. vedrørende gadelysrenovering. Den øgede anlægsudgift kan holdes indenfor kommunens samlede anlægsloft.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncernchefen økonomien for deres respektive områder.  

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og anlægsloft overholdes.  

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme. 

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for hhv. serviceudgifter og anlæg. 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.  

Tabel 1 

Mio. kr. 

Ramme 

Forventet regnskab 

Serviceudgifter 

67,692

67,227

Anlægsloft  

25,450

25,450

 

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.  

 

Tabel 2 

Mio. kr. 

Vedtaget budget 

Korrigeret budget 

Forventet regnskab 

Miljø- og Teknikudvalget

139,726

173,734

121,211

Serviceudgifter 

67,929

68,177

67,227

Anlæg

19,174

23,950

25,450

Brugerfinansieret område

52,623

81,607

28,534

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør 0,248 mio. kr., som vedrører udvalgets behandling af opsparede midler og gæld fra 2018 i 1. budgetopfølgning Her blev der netto overført 0,352 mio. kr. primært til udgifter til gadebelysning og udvikling af lokalsamfund, modregnet afdrag på gæld vedrørende kollektiv trafik, entreprenørgård m.v.

 

Herudover er der tilført 0,158 mio. kr. af erstatningen vedrørende Dangødning til finansiering af reparationsarbejder samt sket omplacering af medarbejder fra Grønne aktiviteter til Sundhed og Velfærdsinnovation i forbindelse med reorganisering af stabene med 0,254 mio. kr.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlæg udgør 4,776 mio. kr. og på brugerfinansieret område 28,984 mio. kr. Afvigelserne kan her alene henføres til sagen om forskydning af anlæg behandlet på byrådets møde 17. april 2019.

 

Der søges i budgetopfølgningen om godkendelse af kasseindlæg på serviceudgifterne på 0,950 mio. kr., som vedrører reduktion i afsatte midler til imødegåelse af ny lov om afregning af opkrævede p-indtægter og p-afgifter til Staten. Beløbet kan reduceres idet afskrivninger på anlæg kan modregnes forinden afgiften for betalt parkering afregnes.

 

Herudover søges fremrykning af 1,500 mio. kr. vedrørende projekt gadelysrenovering. Beløbet kan afholdes indenfor kommunens anlægsloft i 2019.

 

Det er muligt at overføre opsparede midler og gæld fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning på møde den 29. april 2019. En opgørelse af udvalgets opsparede midler og gæld er vedlagt som bilag på sagen. Det skal bemærkes, at for gælden på kollektiv trafik og entreprenørgården er der i de kommende budgetår midler til at afdrage på gælden mens afvikling af gælden på rottebekæmpelse er indregnet i taksterne for 2020-2023.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag til orientering. 

Vurdering

Serviceudgifter 

Miljø- og Teknikudvalgets 3. budgetopfølgning viser et forventet mindreforbrug på 0,465 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen.  

 

Det forventede forbrug kan henføres til udvalgets beslutning i forbindelse med 1. budgetopfølgning om netto frigivelse af opsparede midler samt midtvejsregulering af servicerammen 2019 som i alt betyder en afvigelse på 0,485 mio.kr. I 3. budgetopfølgning indarbejdes at der lægges 0,950 mio. kr. vedrørende reduceret afregning af p-afgifter til Staten.

 

Anlæg 

Byrådet besluttede på deres møde den 17. juni 2019, at opsparede midler overføres fra 2018 til 2019 og udskyde projekter til år 2020 med henblik på at overholde anlægsloftet i 2019. 

 

Der ønskes i 3. budgetopfølgning fremrykket 1,500 mio. kr. vedrørende gadelysrenovering – finansiering indgår i forbindelse med budgetvedtagelsen 2020-2023. 

 

Brugerfinansieret område

På brugerfinansieret område er indregnet et forventet mindreforbrug på 53,073 mio. kr., som primært kan henføres til forskydning på anlægsprojektet vedrørende flytning af genbrugscenter og –plads på Industrivej.

Indstillinger

Økonomi og Personale samt Teknik og Miljø indstiller

  1. at resultatet af 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byråd.
  2. at status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Anbefales.

Punkt 58 Fredericia Spildevand og Energi A/S - godkendelse af prisliste for 2020

Sagsresumé

Fredericia Spildevand og Energi A/S (FRSE) har fremsendt budgetforslag og prisliste for afgifter og gebyrer for 2020 for spildevand mm. Prislisten skal godkendes af byrådet, der skal påse, at taksterne overholder den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet har fastsat.

 

Prislisten er godkendt i FRSE´s bestyrelse den 11. september 2019.

 

Teknik & Miljø vurderer, at FRSE` prisliste for 2020 er i overensstemmelse med den udmeldte 4 årige økonomiske ramme for perioden 2018-2021, som Forsyningssekretariatet har udmeldt den 21. august 2018.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til § 3 i betalingsloven skal den af et spildevandsforsyningsselskab fastsatte kubikmetertakst og bidrag godkendes af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at taksterne overholder den økonomiske ramme (tidligere betegnet ”prisloft”, og som betyder maksimum årlig indtægt), som Forsyningssekretariatet, der er myndighed for spildevandsselskaberne, har fastsat for det pågældende spildevandsforsyningsselskab i henhold til § 6 i vandsektorloven.

 

På den baggrund har FRSE med henblik på Fredericia Kommunes godkendelse fremsendt prisliste for afgifter og gebyrer for 2020 for spildevand, samt budgetforslag.

 

FRSE har i budget for 2020 beregnet en basispris på 28,75 kr. pr. m3 ekskl. moms afledt spildevand (uændret pris i forhold til 2019).

 

Trappemodellen (indført på landsplan i 2014), som giver rabat til de store spildevands-forbrugere er fuldt ud implementeret. Det betyder, at der i 2020 gives 20% rabat på mængder mellem 500 og 20.000 m3 og 60% på mængder over 20.000 m³.

 

Gennemsnitsprisen er for 2020 beregnet til 19,83 kr. pr. m³ ekskl. moms afledt spildevand.

 

FRSE har i sin prisliste et fast bidrag pr. stik i afregningen med kunderne på 350 kr. årligt ekskl. moms (uændret pris i forhold til 2019).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FRSE prisliste for 2020 er sammensat således:

 

 

2018

Pris ekskl. moms

2019

Pris ekskl. moms

2020

Pris ekskl. moms

Vandafledningsbidrag pr. m³

28,75 kr.

28,75 kr.

28,75 kr.

Fast bidrag, pr. stikledning 

350,00 kr.

350,00 kr.

350,00 kr.

Tilslutningsbidrag – både regn- og spildevand til afløbssystemet pr. boligenhed

49.781,22 kr.

51.606,51 kr.

51.965,83 kr.

Tilslutningsbidrag – ej tilsluttet tag- og overfladevand pr. boligenhed

29.868,73 kr.

30.963,91 kr.

31.179,50 kr.

 

Forsyningssekretariatet har udmeldt en 4 -årig økonomisk ramme (2018-2021) til Fredericia Spildevand og Energi A/S  og samtidig indgår rammen for 2017 også i den periode.

 

Fredericia Spildevand og Energi A/S` økonomiske rammer ser således ud:

 

Tal i mio. kr.

 

 

2017

2018

2019

2020

2021

Fastsat økonomisk ramme fra Forsyningssekretariatet:

 

129,7

138,0

122,5

122,7

122,7

FRSE`s indtægts- budget

117,6

144,5

143,0

116,3

114,1

Over/    underskud

12,1

-6,5

-20,5

6,4

8,6

Akk.

 

12,1

5,6

-14,9

-8,5

0,1

(-=Underskud / +=overskud i forhold til rammen)

 

FRSE holder sig i perioden 2017-2021 indenfor den samlede økonomiske ramme, som er udmeldt af Forsyningssekretariatet.

 

FRSE` prisliste for 2019 ligger i den lave ende sammenlignet med andre kommuner, herunder de øvrige kommuner i Trekantområdet. 

 

Priser på vandafledningsbidrag i 2019 for en husstand (ved forbrug på 84 m³ pr. år) i udvalgte kommuner (inkl. moms):

 

København

1.790 kr.

Århus

3.001 kr.

Ålborg

3.245 kr.

Fredericia                           

3.456 kr.

Esbjerg

3.502 kr.

Horsens

3.689 kr.

Odense

3.900 kr.

Vejle

4.144 kr.

Kolding

4.210 kr.

Billund

4.453 kr.

Haderslev

5.042 kr.

Middelfart

5.066 kr.

Aabenraa

5.220 kr.

Ærø

6.830 kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

På grundlag af FRSE prisliste budgetforslag for 2020 er det Teknik & Miljø  vurdering, at FRSE vil kunne overholde den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet har udmeldt for perioden 2018-2021.

 

Indstillinger

Teknik &  Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet, at Fredericia Spildevand og Energi A/S´s prisliste for 2020 godkendes

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Anbefales.

Punkt 59 Motas I/S - Godkendelse af takster og gebyrer for 2020

Sagsresumé

Modtagestation Syddanmark MOTAS I/S, har fremsendt takster og gebyrer for 2020 til godkendelse, vedlagt bestyrelsens beretning, årsregnskabet for 2018 samt budgettet for 2020. Teknik & Miljø anbefaler, at taksterne godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

MOTAS I/S har fremsendt takster for 2020 til godkendelse.

Af vedtægterne fremgår følgende: ”De af repræsentantskabets indstillede gebyrer jf. 8.2 fremsendes til kommunernes godkendelse vedlagt bestyrelsens beretning og årsregnskabet for det forløbne regnskabsår samt budget for det kommende regnskabsår”.

Selskabets udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets gebyrer efter hvile-i-sig-selv-princippet.

Gebyrerne er beregnet ud fra affaldsbekendtgørelsen, således at de udgifter, som kan henføres til de enkelte ordninger, er medtaget i taksten for den enkelte ordning. Dette omfatter også de administrationsudgifter, som kan henføres til den pågældende ordning.

Folketingets har besluttet at afskaffe det generelle administrationsgebyr for virksomheder i 2019, hvorefter de kommunale opgaver, som gebyret dækker over, fremover skal finanslovsfinansieres gennem det kommunale bloktilskud. For at imødekomme dette, er udgangspunktet for budget 2020 for MOTAS I/S, at administrationsgebyret, som MOTAS I/S hidtil har modtaget, fremover reduceres med 1/3.

Dertil budgetteres der med et årsresultat omkring 0 for at sikre en fortsat fornuftig likviditet til at afvikle driften.

Dette ud fra, at det nye overdækkede lagerområde, som MOTAS I/S planlægger at opføre i 2019-2020, som følge af nye krav fra beredskabet, vil reducere selskabets likvide midler til ca. 1.500.000 kr.

For driftsordningen budgetteres der med, at MOTAS I/S afhenter stort set samme mængde affald i 2020 i forhold til realiseret mængde i 2018.

For at kompensere for det reducerede administrationsgebyr fra interessentkommunerne, og for at opnå et årsresultat omkring 0, øges de fleste af taksterne, for første gang siden 2013.

Repræsentantskabet har den 18. juni 2018 godkendt årsregnskabet for 2018, budget for 2020 samt forslag til takster/gebyrer for 2020.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Årsberetning og regnskab for 2018 for MOTAS I/S er gennemgået, og det giver ikke anledning til bemærkninger. Det anbefales derfor, at takster og gebyrer for MOTAS I/S godkendes.

Indstillinger

Teknik & Miljø anbefaler, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at de af MOTAS I/S fremsendte takster og gebyrer for 2020 godkendes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Anbefales.

Punkt 60 Godkendelse af fjernvarme til Sdr. Voldgadekvarteret

Sagsresumé

Fredericia Kommune har den 20. september 2019 godkendt et projektforslag fra Fredericia Fjernvarme a.m.b.a. for fjernvarmeforsyning af Sønder Voldgadekvarteret.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Fjernvarme har indsendt projektforslag for etablering af fjernvarmeforsyning til ny bebyggelse i Sønder Voldgadekvarteret: 12 ”Punkthuse” med lejligheder, fem blokke med rækkehuse og 2 erhvervsejendomme, i alt 34.575 etage-m2 med et samlet anslået årligt varmebehov på ca. 1 GWh ved fuld udbygning.

Natur og Miljø har vurderet og godkendt projektet i henhold til bestemmelserne i varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen. Afgørelsen kan påklages (klagefristen den 18. oktober 2019). Samtidig har Natur og Miljø efter Miljøvurderingsloven truffet afgørelse om, at etableringen af fjernvarmenettet ikke udløser krav om miljøvurdering. Denne afgørelse kan også påklages (klagefristen er den 21. oktober 2019).

Økonomiske konsekvenser

Projektet indebærer ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Sønder Voldgadekvarteret blev i 2017 via LP332 udlagt til kollektiv varmeforsyning med tilslutningspligt for ny bebyggelse. Byggemodningen af de første byggefelter i området blev påbegyndt i slutningen af 2017. Fredericia Fjernvarme har på foranledning af Fredericia Kommune udarbejdet projektforslag for etablering af ledningsanlæg til fjernvarmeforsyning af området. Desuden er projektet beskrevet i henhold til Miljøvurderingsloven.

Projektforslaget viser, at etablering af fjernvarmeforsyning i området samfundsøkonomisk set er den bedste varmeløsning frem for individuel opvarmning med varmepumper.

Projektet

-          udviser positiv samfundsøkonomi (en forudsætning for at kommunen kan godkende projektforslaget) og positiv bruger- og selskabsøkonomi.

-          muliggør realiseringen af intentionerne i lokalplan 332 om kollektiv varmeforsyning af området.

-          understøtter hensigten om at flest mulige boliger i Fredericia skal tilsluttes fjernvarme.

På ovenstående baggrund har Natur og Miljø vurderet, at projektforslaget kan godkendes efter varmeforsyningsloven.

På baggrund af en screening af det ansøgte projekt efter miljøvurderingsloven har Natur og Miljø desuden vurderet, at gennemførelsen af projektet ikke vil kunne påvirke miljøet væsentligt og derfor ikke er omfattet af krav om miljøvurdering.

Indstillinger

Natur og Miljø indstiller, at udvalget tager forvaltningens ikke-VVM-vurdering og godkendelse af Fredericia Fjernvarmes projektforslag for fjernvarmeforsyning til Sønder Voldgadekvarteret til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Taget til efterretning,

Punkt 61 Forslag til regulativer for hhv.Skovhavebækken, Ullerup Bæk, Erritsø Bæk

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget godkendte den 7. februar 2018 ”Plan for revision af vandløbsregulativer for Fredericia Kommune”. Teknik & Miljø har nu udarbejdet udkast til forslag til regulativ for hhv. Skovhavebækken, Erritsø Bæk og Ullerup Bæk, som er tre af de 18 offentlige vandløb. Se bilag.

Regulativerne for de tre vandløbsstrækninger medfører reelt ikke ændringer af vandløbenes generelle vandføringsevne eller væsentlige ændringer i vandløbets vedligeholdelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har i forbindelse med revisionen af vandløbsregulativerne i Fredericia Kommune udarbejdet et forslag til regulativ for Skovhavebækken (Bilag 1), et forslag til regulativ for Ullerup Bæk (Bilag 2) og et forslag til regulativ for Erritsø Bæk (Bilag 3).

Vandløbsregulativet indeholder bestemmelser om vandløbets fysiske udseende herunder krav om vandføring, vedligeholdelse samt de rettigheder og forpligtigelser, der påhviler bredejerne og Fredericia Kommune. Regulativet suppleres af en redegørelse, der beskriver de forhold, der har haft betydning for regulativets udarbejdelse samt konsekvenserne af regulativets bestemmelser.

 

Forslag til et samlet regulativ for Skovhavebækken

Regulativet omfatter et åbent vandløb på 796 m, heraf øverste 100 m af vandløbet fra tidligere regulativ udgår, som i dag er statusændret til spildevandsteknisk anlæg.

Det nuværende regulativ er fra 1998. Regulativarbejdet har ikke medført ændring af vandløbets generelle vandføringsevne eller ændringer i vandløbets vedligeholdelse. Derudover har mange af regulativets bestemmelser fået ændret ordlyd, uden væsentlig indholdsmæssige ændringer.

Revisionen af vandløbsregulativet viderefører de gældende dimensioner (dybde, bredde og skråningsanlæg) for vandløbet. Regulativtypen bibeholdes som teoretisk (vandføringsbestemt) skikkelse.

I forslaget til det nye regulativ er der sket følgende ændringer:

  • Der er foretaget justering i vandløbets stationering og opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og manningtal.
  • Henvisningerne til love, bekendtgørelser mv. er blevet opdateret, således at der på vedtagelsestidspunktet er henvist til sidste nye udgave af lovgivningen.  

 

Forslag til et samlet regulativ for Ullerup Bæk

Regulativet omfatter i alt 6037 m af vandløbet fra rørudløb ved Stoustrup til udløb i Lillebælt. Ullerup Bæk er et åbent vandløb på 5207 m og rørlagt på 830 m udover underføringer. 

Nuværende regulativ er fra 2000. Regulativdimensioner og stationeringer i nuværende regulativ for Ullerup Bæk afspejler ikke de faktiske forhold i vandløbet grundet fejl og mangler i regulativet. Der er desuden udført en række projekter i vandløbet siden 2000.

Teknik & Miljø har derfor valgt at fastlægge dimensionerne i nyt regulativ ud fra de regulerings-, restaurerings-, og klimaprojekter samt faktiske forhold fra opmålingen udført i 2015 og 2019.

Revisionen af vandløbsregulativer ikke har medført ændringer af vandløbets generelle vandføringsevne, det vil sige, at regulativtypen bibeholdes som teoretisk (vandføringsbestemt) skikkelse fra st. 0 – st. 4442 m (indtil jernbaneunderføring ved Madsbyparken) og fast geometrisk skikkelse (faste karv til bundkote, bundbredde og skråningsanlæg) fra st. 4442 m – 6037 m (udløb i Lillebælt).

Ullerup Bæk vedligeholdes manuelt med le. Gældende vedligeholdelsespraksis videreføres til et nyt regulativ. Regulativkontrol er præciseret i forhold til regulativ fra 2000. 

I forslaget til det nye regulativ er der sket følgende ændringer:

  • Der er foretaget justering i vandløbets dimensioner, stationering og opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og manningtal.
  • Henvisningerne til love, bekendtgørelser mv. er blevet opdateret, således at der på vedtagelsestidspunktet er henvist til sidste nye udgave af lovgivningen.  

 

Forslag til et samlet regulativ for Erritsø Bæk

Regulativet omfatter Erritsø Bæk på 4775 m samt 1010 m sidetilløb. Øverste 1134 m af vandløbet samt siddetilløb på 180 m ved renseanlægget fra tidligere regulativ udgår, som i dag er statusændret til spildevandsteknisk anlæg. Tilløbet til Erritsø Bæk på 546 m ved Erritsø Mose er opklassificeret fra privat til et offentligt forløb på grund af betydelige mængder af offentligt spildevand fra oplandet og er indarbejdet i et nyt regulativ for Erritsø Bæk.

Nuværende regulativ er fra 2001. Regulativdimensioner og stationeringer i nuværende regulativ for Erritsø Bæk afspejler ikke de faktiske forhold i vandløbet grundet fejl og mangler i regulativet. Der er desuden udført en række projekter i vandløbet siden 2001, som nu er indarbejdet i et nyt regulativ.

Regulativtypen bibeholdes som teoretisk (vandføringsbestemt skikkelse). Erritsø Bæk vedligeholdes manuelt med le. Gældende vedligeholdelsespraksis videreføres til et nyt regulativ. Regulativkontrol er præciseret i forhold til regulativ fra 2001. 

I forslaget til det nye regulativ er der sket følgende ændringer:

  • Der er foretaget justering i vandløbets dimensioner, stationering og opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og manningtal.
  • Henvisningerne til love, bekendtgørelser mv. er blevet opdateret, således at der på vedtagelsestidspunktet er henvist til sidste nye udgave af lovgivningen.  

Derudover har mange regulativets bestemmelser fået ændret ordlyd, uden væsentlig indholdsmæssige ændringer.

 

Processen

Lodsejerne vil skriftligt blive orienteret om, at udkastet fremlægges i 8 uger på kommunens hjemmeside. Se øvrigt procesplanen. Regulativudkastet med eventuelle ændringer skal efter de 8 ugers fremlæggelse vedtages endeligt af udvalget og byrådet. Når endelige regulativ er vedtaget, er der 4 ugers klagefrist, bilag 4.

 

Økonomiske konsekvenser

Regulativrevision ændrer ikke vedligeholdelsesomkostninger på 250 000.- kr.om året for disse tre vandløb

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at udkast til vandløbsregulativ for Skovhavebækken, Ullerup Bæk og Erritsø Bæk vil fastholde den nuværende vandføringsevne i bækkene. Regulativerne sikrer således, at vandløbenes vandføringsevne ikke forringes, og at lodsejerne således vil opleve uændrede afvandingsforhold efter regulativets vedtagelse. Teknik & Miljø vurderer ligeledes, at regulativernes bestemmelser sikrer et uændret og varieret  plante- og dyreliv i bækken.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget godkender udkast til forslag til regulativ for Skovhavebækken, Ullerup Bæk og Erritsø Bæk og at forslaget sendes i de lovpligtige 8 ugers offentlig høring.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Indstillingen godkendt.

Punkt 62 Regulativ for fugle og fjerkræ

Sagsresumé

Forslag til regulativ for hold af fugle og fjerkræ i boligområder har været i offentlig høring, og er klar til endelig vedtagelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har udarbejdet et regulativ for hold af haner, høns og andre fugle i boligområder, for at imødegå et stigende antal henvendelser om gener, især hanegal, samt opnå en mere smidig og ensartet sagsbehandling.

I den offentlige høring har Frit Fjerkræ, Vejle og Omegns Fjerkræklub, Trekantens Fugleforening, Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl, De danske Brevdueforeninger samt adskillige enkeltpersoner indgivet bemærkninger til regulativet. Bemærkningerne er vedlagt som bilag. Desuden er der afholdt møde med Frit Fjerkræ, Vejle og Omegns Fjerkræklub og Trekantens Fugleforening. Bemærkninger herfra fremgår af vedlagt mødenotat.

Teknik & Miljøs vurdering af de indkomne høringsforslag fremgår af vedlagt bilag. På baggrund af høringsbidragene har Teknik & Miljø ændret følgende i det tidligere fremlagte forslag til regulativ: Ordlyd er ændret fra ”skrigende” til ”støjende”. Loft på antallet er ændret fra 10 fugle i alt til 10 voksne + 10 unger, og er indskrænket til kun at gælde høns og duer.

Desuden er det præciseret, at regulativet også gælder for de dyrehold, der allerede er etableret. Ikrafttrædelsen er fastsat til 6 måneder efter Byrådets vedtagelse, så det er muligt for allerede etablerede dyrehold at omstille sig til de nye regler.

Såfremt regulativet vedtages af Byrådet, kan regulativet efterfølgende kun ændres ved en byrådsbeslutning. Vejledningen kan løbende opdateres og justeres af forvaltningen, f.eks. hvis der vedtages ny national lovgivning.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Der er vedlagt et notat, som sammenfatter Teknik & Miljøs vurdering af de indkomne høringsbidrag.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forslag til regulativ godkendes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Anbefales.

Punkt 63 Det Grønne Hus - status og fortsættelse

Sagsresumé

I budgettet for 2017 besluttedes, at der skulle arbejdes for et ”Grønt Hus” i Madsby Parken, hvor bæredygtighed og stærkere miljøansvar kunne være pejlemærker for aktiviteter gennem leg, undervisning og oplevelser m m. for både børn og voksne. I budgettet for 2020 er der besluttet at midlerne fra tidligere føres videre og processen for etablering af det grønne hus påbegyndes

Projektideen udspringer i høj grad af tanken om at udnytte Madsbyparkens profil som rekreativt område og samlingssted ikke mindst for børn og unge som ramme om at formidle vigtige budskaber inden for miljø og bæredygtighed.

Sagsbeskrivelse:

Projektet har i 2019 været drøftet med Madsbyrådet og på baggrund af drøftelserne arbejdes der videre med en fornyelse af den tidligere udarbejdede projektbeskrivelse.

Der er tale om et projekt, der på en række punkter bør tænkes sammen med nye vigtige initiativer og målsætninger for et mere bæredygtigt Fredericia, der er kommet stærkt i fokus siden 2017.  Det gælder fremvæksten af en stadigt stærkere lokal bevidsthed om og konkret indsats, der forfølger FN’s 17 verdensmål og aktuelt yderligere ventes at blive understreget og udbygget i den kommende ajourføring af kommunens bæredygtighedsstrategi.

Dernæst indgår Fredericia i projekt DK2020, hvor Fredericia kommune sammen med 19 andre kommuner i samarbejde med bl.a. Realdania er udpeget til at skabe topambitiøse klimaplaner, der kan bidrage til at implementere Parisaftalens målsætninger på dansk grund.  Den lokale indsats for at fremme FN’s Verdensmål er ligeledes blevet et vigtigt afsæt for de mange udadvendte aktiviteter i regi af Det Grønne Rum, hvis virke ligeledes hænger tæt sammen med perspektiverne for et fremtidigt ”Grønt Hus”.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at i lyset af de seneste par års markant øget fokus på at finde løsninger på klimaudfordringer og skabe større bæredygtighed må det anses for en fordel, at selve projektet kan udvikles etapevis og ikke nødvendigvis fordrer en samlet finansiering og organisering, forinden det sættes i gang.

En fortsat udvikling af projektet bør imidlertid også inddrage viden og erfaringer fra nogle af de nye tiltag på hele området, som Fredericia siden 2017 er blevet stadig stærkere involveret i.

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget drøfter status og perspektiver for ”Det Grønne Hus” med sigte på, at projektet i videst muligt omfang videreudvikles i en fortsat dialog med såvel interne som eksterne parter.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Punkt 64 Fredericia for Verdensmålene

Sagsresumé

Alle fagudvalg behandlede i september et udkast til kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. ”Fredericia for Verdensmålene” foreligger nu - efter den offentlige høring i oktober - til fornyet behandling.

 

Alle fagudvalg får den tilsendt forud for møderne og skal drøfte den med henblik på endelig vedtagelse i Byrådet.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. På møder i september fik alle udvalg mulighed for at kommentere det første udkast til ”Fredericia for Verdensmålene” forud for den offentlige høring.

 

Den offentlige høring har været afholdt fra den 3. oktober til den 24. oktober. Arbejdsgruppen har indarbejdet relevante kommentarer og bemærkninger fra de politiske udvalg samt den offentlige høring, og der forelægger nu en version af ”Fredericia for Verdensmålene” til endelig vedtagelse.

 

Alle fagudvalg får denne version til udvalgsmøderne i november med henblik på at sende videre til vedtagelse i Byrådet den 2. december. Det har været nødvendigt af hensyn til perioden for den offentlig høring, at eftersende bilaget til udvalgene forud for møderne, og det er dermed ikke vedlagt som bilag til sagen. Derudover får fagudvalgene en version af ”Fredericia for Verdensmålene”, der ikke er grafisk layoutet. Den layoutede version ligges på forud for Økonomiudvalgsmødet, således at det foreligger for såvel Økonomiudvalget og Byrådet på møderne.

 

Der vedlægges samtidig en liste, således at udvalgene kan se alle de ændringer, der er foretaget siden første udkast samt en oversigt over indkomne høringssvar. Økonomiudvalget og Byrådet får ligeledes et katalog med alle indkomne ideer og input, der er indkommet i forbindelse med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Nedenfor er der et overblik over temaerne i ”Fredericia for Verdensmålene”:

  • Forord
  • Introduktion?
  • Vandet omkring os
  • Læring, handlekraft of Fællesskaber
  • Lige muligheder for et sundt og godt liv?
  • Bæredygtig by og lokalsamfund?
  • Livet i naturen
  • Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?
  • Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?
  • Kommunen som bæredygtig koncern?

Planlovens § 33a

Ifølge planlovens § 33a skal kommunalbestyrelser inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede med oplysninger om, hvordan der skal arbejdes helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet (lokal Agenda 21).

 

”Fredericia for Verdensmålene” udgør kommunens strategi for bæredygtig udvikling i henhold til Planlovens §33a gældende for perioden 2020 til 2023. Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede.

 

Ansøgning til WHO Healthy City Network

Fredericia Kommune har siden starten af 2018 været en del af WHOs netværk af Healthy Cities. Kommunen skal nu ansøge om deltagelse i næste fase, fase VII 2019-2024. Igennem medlemskabet forpligter kommunen sig til at arbejde med WHOs strategiske fokusområder: ”People, Places, Participation, Prosperity, Peace & Planet”. Arbejdet med WHOs strategiske fokusområder går på tværs af kommunen og er i tråd med FNs verdensmål. Derfor har ansøgningsarbejdet til næste fase af Healthy Cities været koblet sammen med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” og ansøgningen tager udgangspunkt i de førnævnte temaer.

 

Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes ansøgning til fase VII 2019-2024 af WHOs netværk af Healthy Cities.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle fagudvalgsområder og omfatter alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold.

 

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” lever op til Planlovens §33a i forhold til redegøre for Fredericia Kommunes bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Samtidig vurderes det, ”Fredericia for Verdensmålene” bredt dækker de fokusområder, som man som medlem af WHOs netværk af Healthy Cities forpligter sig til at arbejde med, og dermed danne det rette grundlag for ansøgningen til fornyet medlemskab.

Indstillinger

Det indstilles, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ”Fredericia for Verdensmålene” vedtages endeligt.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 06-11-2019

Anbefales idet udvalget ønsker, at alle udvalg får udarbejdet en årlig opfølgning til byrådet.

 

Punkt 65 Orientering (Lukket)