Miljø- og Teknikudvalget - 08-11-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 8 november, 2016 - 14:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Torsdag, 14 marts, 2019 - 16:00

Punkt 75 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse

Sagsbeskrivelse:


Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Godkendt.

Punkt 76 Forvaltningsplan for kommunens skove

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Teknik & Miljø har efter beslutning herom i Miljø- og Teknikudvalget udarbejdet et udkast til forvaltningsplan for de kommunalt ejede skove. Der er taget udgangspunkt i en målsætning om at øge den rekreative værdi til glæde for skovenes besøgende samt om at øge/bevare biodiversiteten. Teknik & Miljø anbefaler, at forvaltningsplanen godkendes.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune ejer en del skovområder af forskellig karakter. Til skovene knytter der sig mange forskellige ønsker vedrørende benyttelse og beskyttelse.


Udvalget har diskuteret dette tidligere og har i den forbindelse bl.a. besigtiget Fuglsang skov i oktober 2015. Teknik & Miljø har efter udvalgets beslutning herom udarbejdet et udkast til forvaltningsplan for skovene, jf. bilag.


Udkastet til forvaltningsplan er delt op i generelle principper for skovområderne og en efterfølgende gennemgang af de konkrete skovområder med forslag til fokuspunkter og afledte indsatser.


Generelle principper

For alle skovene gælder, at der fortsættes en bæredygtig forstlig drift under hensyntagen til skovens øvrige natur- og friluftsværdier. Hovedpunkter er:

-  Biodiversiteten øges bl.a. ved, at der efterlades flere ”evigheds-træer” og stammer i skovbunden

-  Risikotræerne skal registreres/fældes, så der ikke sker ulykker

-  Det rekreative niveau hæves bl.a. i form af flere bænke og øget vedligehold af faciliteterne i skovene


Fokus og indsatser

Fokus for det enkelte skovområde og de afledte indsatser varierer meget. Der er taget udgangspunkt i områdernes nuværende forstlige værdi og benyttelsen heraf. F.eks. gælder, at der i Hannerup og Fuglsang skovene er større områder med bøgetræer, som er hugstmodne, og her er forslaget at selvforynge bøgene, hvor det overhovedet er muligt. Samtidig forbedres skiltningen i især Fuglsang skov, hvor der er mange aktive brugere.

Økonomiske konsekvenser

Forvaltningsplanens udmøntning kan afholdes inden for de sædvanlige budgetmæssige rammer og de 250.000 kr. til publikumsfaciliteter i skovene, jf. budgetforliget.

Vurdering


Teknik & Miljø vurderer, at indsatserne vil fremme glæden ved besøg i skovene – uanset om man er gående, løbende eller cyklende. Samtidig vurderes det, at de foreslåede generelle principper vil bevare og fremme biodiversiteten.


Hvorvidt der skal yderligere tiltag til for at fremme værdierne i skovene, kan diskuteres ud fra formålet med skovene samt ud fra de økonomiske muligheder og konsekvenser.


Udkastet til forvaltningsplan for de kommunale skove vil blive gennemgået på udvalgsmødet med fokus på diskussion af niveauet for indsatserne. 

Indstillinger


Teknik & Miljø indstiller, at udkastet til forvaltningsplan for skovene drøftes og vedtages.


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 77 Vejlevej - trafiksikkerhedsfremmende tiltag

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Som en del af Fredericia Trafiksikkerhedsby har Teknik & Miljø gennemgået de trafikale forhold på Vejlevej. Der har været registreret en del uheld på strækningen, og der opleves usikkerhed i trafikken.


Der er flere mulige løsninger til forbedring af trafiksikkerheden på strækningen. Disse løsninger drøftes på mødet.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Trafiksikkerhedsby sætter udover bymidten fokus på forbedret trafiksikkerhed på indfaldsvejene Snoghøj Landevej, Vejlevej/Vesterbro-gade og Prangervej.


Ca. 11.000 bilister kører hvert døgn på Vejlevej og benytter tankstationer, detailhandel m.m. på strækningen. Udover de mange biler kører flere hundrede cyklister også dagligt på strækningen.


Vejlevej er indrettet med en meget bred vejbane, som giver anledning til usikkerhed blandt svingende trafikanter samt problemer med afviklingen af trafikken. Der sker der mange uheld på strækningen – alene i krydset Vestre Ringvej/Vejlevej er der i perioden fra 2011 til 2015 sket 6 politiregistrerede uheld.


Teknik & Miljø har sammen med en rådgivende ingeniør gennemgået strækningen og har på den baggrund udarbejdet forskellige løsningsforslag. Forslagene er endnu på skitseplan og vil blive gennemgået på mødet.

Økonomiske konsekvenser

De trafiksikkerhedsfremmende tiltag finansieres som en del af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der er behov for forbedringer, og at der er flere muligheder for konkret tiltag på Vejlevej. De forskellige løsninger har alle fordele og ulemper, og det er derfor vigtigt, at forslagene vurderes grundigt, inden de gennemføres.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at forskellige mulige løsningsforslag drøftes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Sagen blev drøftet.

Punkt 78 Prangervej - trafiksikkerhedsfremmende tiltag

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

I forbindelse med Fredericia Trafiksikkerhedsby er der fokus på at forbedre trafiksikkerheden på blandt andet Prangervej. På hele Prangervej er der registreret 45 uheld i perioden 2010-15.


Teknik & Miljø har fået udarbejdet en trafiksikkerhedsgennemgang af Prangervej af en ekstern rådgiver. På baggrund af gennemgangen er der foreslået en række mindre og større tiltag til at forbedre trafiksikkerheden.


Flere af de mindre tiltag er bestilt af hensyn til trafiksikkerheden. Det ønskes drøftet, om der skal arbejdes videre med de større tiltag. 


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Trafiksikkerhedsby sætter udover bymidten fokus på forbedret trafiksikkerhed på indfaldsvejene Snoghøj Landevej, Vejlevej/Vesterbro-gade og Prangervej.


På Prangervej kører mellem 3.100 og 5.900 biler i døgnet. Trafikken fordeler sig til daginstitutioner, boligområder, detailhandel m.m. Udover de mange biler kører flere hundrede cyklister også dagligt på Prangervej.


Prangervej er indrettet med forskellige typer af hastighedsdæmpende foranstaltninger fordelt på strækningen. Prangervej fungerer delvist som en primær færdselsåre til hhv. midtbyen og den vestlige del af Fredericia. Dette giver problemer for trafikafviklingen på de mange sideveje til Prangervej.


Der er registreret mange uheld på Prangervej. Alene i krydset Vestre Ringvej/Prangervej er der i perioden fra 2010 til 2015 sket 19 politiregistrerede uheld. På hele Prangervej er der registreret 45 uheld i denne periode. 


Teknik & Miljø har fået udarbejdet en trafiksikkerhedsgennemgang af Prangervej af en ekstern rådgiver. Rådgiveren har på baggrund af denne gennemgang foreslået en række tiltag til at forbedre trafiksikkerheden.


Tiltagene er delt op i mindre og større tiltag. Teknik & Miljø har bestilt flere af de mindre tiltag, herunder opsætning af vigepligtstavler, afmærkning af vigepligt samt spærreflade på cykelsti på steder, hvor der er dårlig oversigt.


På sigt kan nogle af de større tiltag blive udført. Dette gælder for eksempel etablering af flere bump, etablering af hævede flader samt ombygning af krydsene Vestre Ringvej/Prangervej og Jernbanegade/Prangervej. Disse mulige tiltag præsenteres på mødet for en nærmere drøftelse.

Økonomiske konsekvenser

De trafiksikkerhedsfremmende tiltag finansieres som en del af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de beskrevne mindre tiltag er nødvendige og skal udføres snarest muligt. I forhold til at forbedre trafiksikkerheden på Prangervej er det nødvendigt at udføre større tiltag, således at både trafiksikkerheden og trafikafviklingen forbedres.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at forskellige mulige løsningsforslag drøftes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Sagen blev drøftet.

Punkt 79 Ombygning af rundkørslen v. Erritsø Bygade / Gl. Landevej

Sagsbeskrivelse

Sagsresume:

Der er i 2016 bevilget 2 mio. kroner til forbedring af skoleveje. I den forbindelse har Trafik & Natur fået udarbejdet en trafiksikkerhedsgennemgang af rundkørslen Erritsø Bygade - Gl. Landevej, for at få nogle anbefalinger til hvordan trafiksikkerheden for de bløde trafikanter kan forbedres. Denne sag beskriver de tiltag der med fordel kan etableres.


Sagsbeskrivelse:

Rundkørslens nuværende udformning giver trafikanterne mulighed for at køre ind i, og igennem rundkørslen med forholdsvis høj hastighed. Derudover giver den nuværende udformning anledning til, at midterøen påkøres af tung trafik under cirkulationen. Midterøens lave højde gør at trafikanterne har mulighed for at se vejens videre forløb igennem rundkørslen, og medvirker til at fjerne fokus fra særligt cyklister. Dette inviterer samtidig til højere hastighed igennem rundkørslen end det er tilrådeligt.  

Økonomiske konsekvenser

Ombygningen af rundkørslen finansieres via de allerede afsatte midler til skolevejsprojekter. Projektet forventes at koste 300.000 kr.

Vurdering

Det anbefales, at der etableres et overkørbart areal ind mod midterøen. Et overkørbart areal forventes at resultere i en lavere cirkulationshastighed, hvilket øger sandsynligheden for at bilister orienterer sig bedre i forhold til de lette trafikanter. Det overkørbare areal skal kun bruges af sættevognstog. Busser og andre trafikanter kan køre igennem rundkørslen uden at benytte det overkørbare areal.


Det anbefales også, at øge højden på midterøen da studier viser, at det øger trafiksikkerheden væsentligt, at der ikke er mulighed for at kigge henover midterøen. Det giver samtidig en bedre erkendelse af rundkørslen og derved øger sandsynligheden for at trafikanterne sænker hastigheden hen mod rundkørslen.


For at kunne gøre midterøen højere skal den nuværende belægning af chaussesten og store kampesten fjernes og erstattes af beplantning. Midterøen bliver beplantet med potentilla, som der blandt andet også er plantet i rundkørslen ved Ydre Ringvej – Vejlevej.


For at nedsætte hastighedsniveauet frem til og ind i rundkørslen indsnævres tilfartssporene visuelt på de tre ben, hvor der i dag er spærreflade. Indsnævring af bredden vil ske med pavesmart, der svejses på kørebanen og ligner chaussesten, men fungere som overkørbart areal for større køretøjer.


Cykelbanen vil blive fjernet og der vil i stedet blive etableret opmærksomhedsfelter ved højresving ud af rundkørslen. Når cykelbanen fjernes skærpes cyklisternes opmærksomhed på vej ind i rundkørslen og opmærksomhedsfelter vil øge bilisternes opmærksomhed på vej ud af rundkørslen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at:


1. De foreslåede tiltag etableres

2. Ombygningen evalueres i sommeren 2017, og præsenteres herefter for Miljø- og Teknikudvalget.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt, idet der etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger ved alle fodgængerovergange i rundkørslen.

Punkt 80 Gågaderegulativ

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Det nuværende gågaderegulativ er omfattende og vanskeligt at håndhæve. Teknik & Miljø har derfor udarbejdet et udkast til nyt Gågaderegulativ.


I det nye regulativ er der lagt vægt på:


-  Vareudstilling

-  Fremkommelighed (ledelinjesystemet)

-  Skilte

-  Parasoller

-  Færdsel

-  Renholdelse


Forhold som for eksempel udeservering, kørsel i gaderne, rådighedstilladelser mv., der er beskrevet på hjemmesiden eller i ansøgningsskemaer, henvises der nu kun til i regulativet.


Teknik & Miljø anbefaler, at forslaget til nyt Gågaderegulativ godkendes.


Sagsbeskrivelse:

På Miljø- og Teknikudvalgets møde den 9. august 2016 blev det besluttet, at Teknik & Miljø skulle udarbejde udkast til nyt gågaderegulativ. Der blev udtrykt ønske om et forenklet regulativ, der er lettere at håndhæve.


Teknik & Miljø har ved administrationen af det gældende regulativ lagt vægt på fremkommelighed i gågaderne, herunder specielt hensynet til handicappede. 


Teknik & Miljø har drøftet omfang og indhold af det nye regulativ med Business Fredericia og Fredericia Shopping, der deler ønsket om en revidering og forenkling af regulativet. Der er enighed om, at regulativet kun skal gælde gågaderne og ikke hele den indre by indenfor Volden.


I udkastet til nyt gågaderegulativ har Teknik & Miljø lagt vægt på fremkommeligheden for handicappede – specielt de synshandicappede – ved at fremhæve ledelinjesystemet.


Vedrørende skilte stilles der i udkastet kun krav om, at de ikke må hindre udsynet gennem gaderne. Hvis der stilles krav om max. højde på 110 cm (som i det nuværende), vil en forretning som Normal ikke kunne være i gågaderne med deres figur af manden, som har standardstørrelse i hele landet. Det samme vil være tilfældet for Søstrene Grene og deres standardskilt.


Vedrørende parasoller foreslås det, at der kun stilles krav om, at de skal være stabile og stå i særlige parasolhuller. I det nugældende regulativ kræves det, at parasollerne er kraftige og ensfarvede og uden reklamer. Det har medført, at nogle butikker ikke har skiftet beskadigede parasoller ud, fordi de er meget dyre. Når forretningen får dem sponsoreret, er de som regel altid i hel og god stand.


Vedrørende møbler er der hidtil stillet krav om kvaliteten i regulativet. I udkast til nyt regulativ henvises der til ansøgning om udeservering, hvor kravene til møblerne er beskrevet.


Generelt er de forhold, der skal søges om hos Teknik & Miljø (udeservering, kørsel, rådighed osv.), taget ud af regulativet. Der henvises i stedet til de steder på kommunens hjemmeside, hvor ansøgningsblanketter og betingelser findes.


Som noget nyt er der – efter ønske fra Fredericia Shopping - indarbejdet et afsnit om, hvordan gadesælgere skal forholde sig, og hvor de kan henvises til.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det nuværende regulativ er vanskeligt at håndhæve, og at det vil være hensigtsmæssigt at erstatte med det foreslåede nye regulativ.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at forslaget til nyt Gågaderegulativ tiltrædes og erstatter det nuværende regulativ.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 81 3. budgetopfølgning 2016 for Miljø- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang, og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i Byrådet.


Der bliver samlet søgt om 0,010 mio. kr. i tillægsbevilling, og det forventede regnskabsresultat viser herefter et samlet overskud på udvalgets ramme på -37,630 mio. kr., primært på grund af tidsforskydninger på brugerfinansieret anlæg.


Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.


Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:


2016-konsekvens

Mio. kr., netto

Korrigeret budget

3. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter drift

 53,240

0,006

-0,503

52,743

Skattefinansieret anlæg

31,529

0,000

-4,549

26,980

Skattefinansieret område i alt

84,769

0,006

-5,052

79,723

Brugerfinansieret område:

 

 

 

 

Drift

-5,189 

0,004

-4,000

-9,185

Anlæg

50,082

0,000

-28,578

21,504

Brugerfinansieret område i alt

44,893

0,004

-32,578

12,319

Total

129,662

0,010

-37,630

92,042

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2015 og godkendte budgetændringer.


3. budgetopfølgning

3. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”3. budgetopfølgning 2016 – specifikation”.

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.


Teknik & Miljø forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver -37,630 mio. kr.


Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet Sagsbeskrivelse.

Vurdering

Det forventede spar/lån består primært af planmæssig tidsforskydning af anlægsprojekter samt en ændret forventning til rottebekæmpelsen. Ved 2. budgetopfølgning var forventningen et underskud på 1,500 mio. kr., hvilket nu er ændret til 2,000 mio. kr. Med de foregående års investering i rottespær, årets indsats og takststigningen fra 2017 vurderes der at være styr på både økonomien og rottebekæmpelsen de kommende år.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 82 Delegation af kompetence til godkendelse af vandforsyningstakster og regulativer

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Efter nye regler skal Byrådet godkende takster og regulativer for vandværker, der leverer vand til kommunens borgere. Dette gælder også for vandværker placeret udenfor Fredericia Kommune. Dog kan kompetencen til at godkende takster og regulativer for vandværker uden for kommunen delegeres til byrådet i den kommune, hvor vandforsyningsselskabet har til huse. Dette vil svare til den hidtidige praksis, der har været smidig og uden problemer. Teknik & Miljø anbefaler derfor, at kompetencen til at godkende takster og regulativer for vandværker uden for kommunen uddelegeres til hjemkommunerne. 


Sagsbeskrivelse:

Indtil 1. marts 2016 har takster og regulativer for vandværker skullet godkendes af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor vandforsyningen ligger. Derfor har Kolding Kommune godkendt TREFOR VAND A/S’ takster og regulativ. Dette er sket efter høring ved af de kommuner, hvor TREFOR VAND A/S leverer vand, herunder Fredericia Kommune. Samarbejdet har fungeret godt og uden problemer.


Pr. 1. marts 2016 trådte nye regler i kraft vedrørende kommunernes godkendelse af vandforsyningstakster og regulativer. Efter de nye regler skal takster og regulativer godkendes af kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvor vandet forbruges. Med de nye regler skal takster og regulativer således som udgangspunkt godkendes i alle de kommuner, som TREFOR VAND A/S leverer vand til. Dvs. de samme takster skal godkendes og eventuelt politisk behandles af 5 kommuner.


I de nye regler er det dog gjort muligt, at de implicerede kommunalbestyrelser kan aftale, at kun én kommunalbestyrelse godkender takster og regulativ på vegne af de andre – svarende til de tidligere regler.


For Fredericia Kommunes vedkommende kunne det være en mulighed i følgende tilfælde:


-  TREFOR VAND A/S ligger i Kolding Kommune og leverer vand til hovedparten af Fredericia Kommunes borgere


-  Strandhuse-Nr. Bjert Vandværk ligger i Kolding Kommune og leverer vand til et mindre antal ejendomme i Fredericia Kommune i området vest for Taulov


-  Sdr. Vilstrup Vandværk ligger i Kolding Kommune og leverer vand til et mindre antal ejendomme i Fredericia Kommune nordvest for Taulov


-  Smidstrup Vandværk ligger i Vejle Kommune og leverer vand til et mindre antal ejendomme i Fredericia Kommune nord for Pjedsted

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at takster og regulativer for vandforsyninger, der leverer drikkevand til kommunens borgere, og som ligger uden for kommune, hensigtsmæssigt kan godkendes af byrådet i den kommune, hvor forsyningsselskabet har til huse. Teknik & Miljø anbefaler med andre ord, at kompetencen til at godkende regulativer og takster for de ovennævnte vandforsyningsselskaber overdrages til Kolding Byråd, hhv. Vejle Byråd efter nærmere aftaler med de to kommuner. Derved vil den hidtidige praksis, der har været smidig og uden problemer, kunne videreføres.


Det forudsættes, at ”hjemkommunerne” hører Fredericia Kommune på administrativt plan, før takster og/eller regulativer godkendes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet


-  at administrationen bemyndiges til at indgå aftale med Kolding og Vejle kommuner om uddelegering af kompetencen til disse kommuner til at godkende takster og regulativer for vandværker, der ligger i Vejle, hhv. Kolding kommuner og leverer vand til borgere i Fredericia Kommune

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 83 Kystrenovering af Østerstrand

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Kommunen har ansøgt om tilladelse til tre nye høfder og sandfodring langs Østerstrand. Kystdirektoratet har meddelt at der ikke kan forventes tilladelse til renovering af høfdeanlæg, men foreslår i stedet fjernelse af eksisterende høfder og alene en sandfodring. Rambølls A/S, der er rådgiver for kommunen, vurderer at høfdeanlæg vil være gavnlige for kystbeskyttelsen og sikre en mere kontrolleret erosion over tid, samt begrænse sandflugten. Miljø- og Teknikudvalget skal afgøre hvorvidt projektet skal tilpasses så tidsplanen kan overholdes, eller påklage et afslag til Miljø- og Fødevareminiteriet. Der kan forventes tilladelse til øvrige publikumsfaciliteter, - cirkelbro og badesnegl.


Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har ansøgt Kystdirektoratet om tilladelse efter kystbeskyttelsesloven til renovering af kystbeskyttelsen på Østerstrand i form af sandfodring og tre nye høfder til erstatning for nuværende, nedslidte høfder. Kystdirektoratet vurderer, at der ikke kan opnås tilladelse til anlæg af tre nye høfder og heller ikke til renovering af de eksisterende høfder.

Kystdirektoratet foreslår, at samtlige høfder fjernes, og der alene udføres en sandfodring af kysten. Begrundelsen lyder, at den overordnede erosion og sandtransport langs kysten er den samme uanset høfdeanlæg.


Rambøll A/S, der er rådgiver for kommunen, er forundret over Kystdirektoratets vurdering. Renovering af høfdeanlæg har ikke tidligere været et problem, og har af samme grund vurderet at projektet vil opnå sædvanlig tilladelse. Der er derfor ikke oplyst særlige problemstillinger overfor kommunen.


Rådgiver vurderer, at høfderne vil give en mere kontrolleret erosion og mindske tabet af sand fra kysten. Såfremt høfderne fjernes, og der alene udføres en sandfodring af Østerstrand, vil en større mængde sand forsvinde fra kysten. Det er muligt at opnå en kystbeskyttelse ved sandfodring alene, men der vil være behov for vedligeholdende sandfodringer med mellemrum. Rambøll A/S anbefaler derfor, at vi beholder eksisterende høfder ved en sandfodring.


Kystdirektoratet gør opmærksom på, at såfremt kommunen ønsker projektets udseende gennemført, kan de ansøgte pælehøfder i stedet anlægges som badebroer, dvs. på pæle og uden stenfyld.


Der består også den mulighed at forfølge sagen, herunder i sin yderste konsekvens at klage til Miljø- og Fødevareministeriet over det forventede afslag. Dette vil forsinke projektet væsentligt.


Kystdirektoratet har til gengæld oplyst, at kommunen godt kan forvente at få tilladelse til ny cirkelbro som ønsket. En mere fremskudt placering mod Lillebælt med større vanddybde er valgfri. Dog vil der være krav om fri vandgennemstrømning under den yderste del af broen, hvilket betyder en mere åben konstruktion modsat den inderste del, hvor bølgeskærm lukker fra top til bund. For at undgå badegæsterne svømmer under broens dæk kan tættere lægter monteres eller net sættes op.


Kommunen kan også forvente Kystdirektoratets tilladelse til badeanlægget for synshandicappede - badesneglen.

Økonomiske konsekvenser

Til kystrenoveringsprojektet er der afsat 3,0 mil. kr., hvilket det oprindelige projektforslag passer overens med. Meldingen fra Kystdirektoratet er så ny, at der endnu ikke er overblik over konsekvenserne for projektøkomien. Der gives en nærmere redegørelse på udvalgsmødet vedrørende de forskellige anlægsudgifter i projektet.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at den ansøgte løsning med sandfodring samt tre nye høfder havde været en ideel løsning. En god kystrenovering kan stadig realiseres ved en sandfodring og bevarelse af de eksisterende høfder. Såfremt udvalget ønsker, at projektet skal gennemføres i overensstemmelse med de hidtidige tidsplaner, er det den løsning, vi må gå efter.


Cirkelbroen bør placeres længere ude i Lillebælt og dermed sikre en større vanddybde på den yderste del af broen. Det er en kendsgerning, at særligt yngre badegæster springer i vandet uagtet vanddybde, og det derfor vil give mening at sikre den ydre del har passende vanddybde.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der arbejdes inden for følgende rammer, så projektet kan gennemføres i overensstemmelse med de hidtidige tidsplaner:


  1. Kystrenoveringen gennemføres ved bevarelse af eksisterende høfder og sandfodring

  1. Cirkelbroen føres ud og anlægges på større vanddybde, der tillader spring yderst på broen

  1. Badesneglen søges gennemført som planlagt

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 84 Strategi for en grøn generation

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Fredericia Kommune vedtog i 2014 at deltage i et treårigt projekt ”Grøn Generation”, der handler om at udvikle læringsmiljøer for bæredygtig udvikling for kommunens børn og unge. Projektet er et samarbejde med 8 andre kommuner.


Kommunen har forpligtet sig til politisk at vedtage en strategi for bæredygtighed gennem uddannelse inden 2017. Teknik & Miljø og Børn & Unge, der samarbejder om projektet, har udarbejdet et udkast til en sådan strategi. De to afdelinger anbefaler, at strategien godkendes af Byrådet.


Sagsbeskrivelse:

I 2014 gik Fredericia Kommune og otte andre kommuner, under ledelse af Danish Science Factory og med støtte fra Villum Fonden, sammen om et treårigt projekt ”Grøn Generation”. Formålet med projekt Grøn Generation er at få kommuner til at udvikle læringsmiljøer for bæredygtig udvikling for kommunens børn og unge.  Med læringsmiljøer for bæredygtig udvikling forstås undervisningsforløb, der udvikler børn og unges handlekompetence, viden, innovationskraft og engagement.


Projektet er et tværfagligt samarbejde mellem Børn & Unge og Teknik & Miljø, der sigter efter at få kommunens egne fagområder i spil i undervisningen. Der er arbejdet med at udvikle flere undervisningstilbud omkring miljø, affald, ressourcer og natur.


Det er blevet afdækket, hvilke lokale virksomheder der kan give børn og unge en forståelse for virkelighedsnære problemstillinger omkring klima- og miljø.


I Fredericia har Fjordbakkedistriktet været pilotdistrikt i 2015 og 2016. Her har de udviklet og arbejdet med en handleplan for Grøn Generation i samarbejde med kommunens GG-team. Handleplanen knytter læringsmiljøet i daginstitution og skole sammen.  Det betyder, at de løbende bygger videre på børnenes viden og erfaringer i forhold til en bæredygtig udvikling. Børn og unge indgår i projekter/læringsrum hvor de oplever at være en del af en større sammenhæng. Det kan f.eks. være at deltage i naturvidenskabsfestival, innocamp, landsdækkende affaldsindsamling m.m.


Kommunen har forpligtet sig til politisk at vedtage en strategi for bæredygtighed gennem uddannelse inden 2017. På baggrund af erfaringerne i pilotdistriktet og viden fra de øvrige kommuner i projektet, er der formuleret en strategi, som beskriver hvordan Fredericia Kommune vil arbejde med uddannelse for bæredygtig udvikling fremadrettet.


Sagen behandles af Børne- og Skoleudvalget og Miljø- og Teknikudvalget på udvalgsmøderne den 8. november og derefter af Økonomiudvalget den 28. november og af Byrådet den 5. december.


Strategien er vedhæftet, men ikke i den endelige udgave, da der fortsat arbejdes med justeringer af det grafiske udtryk/billedmateriale m.m.

Økonomiske konsekvenser

Samarbejdet finansieres inden for rammen i 2017. Økonomien bør vurderes fra 2018 og frem.

Vurdering

Teknik & Miljø og Børn og Unge vurderer,


  • at strategien vil styrke samarbejdet mellem fagområder i forhold til børn og unges læring om bæredygtighed

  • at strategien har potentiale til at styrke branding/bosætning

Indstillinger

Teknik & Miljø og Børn & Unge indstiller, 


1.  At strategien for en grøn generation drøftes og godkendes og sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet


2.  At administrationen bemyndiges til at foretage mindre, redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af strategien

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-11-2016

Børne- og Skoleudvalget følger indstilling fra Teknisk & Miljø samt Børn & Unge.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 85 Fredericia Spildevand og Energi A/S - godkendelse af prisliste for 2017

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Fredericia Spildevand og Energi A/S har fremsendt budgetforslag og prisliste for afgifter og gebyrer for 2017 for spildevand. Dette skal godkendes af byrådet, der skal påse, at taksterne overholde den økonomiske ramme (tidligere betegnet ”prisloft”), som Forsyningssekretariatet har fastsat. Sagen er sat på dagsordenen nu, selv om Forsyningssekretariatet endnu ikke har udmeldt en økonomisk ramme for 2017. Ellers vil det ikke være muligt at godkende Fredericia Spildevand og Energi A/S’ takster mv. for 2017 på ordinære politiske møder inden årsskiftet.


Det er forventningen, at Forsyningssekretariatet melder den økonomiske ramme for 2017 ud i allernærmeste fremtid. Teknik & Miljøs forventning er, at Fredericia Spildevand og Energi A/S vil kunne overholde prisloftet. Hvis denne vurdering holder, anbefales det, at Byrådet godkender Fredericia Spildevand og Energi A/S’ takster mv. for 2017.


Fredericia Spildevand og Energi A/S’ takster for 2016 lå i den meget lave ende sammenlignet med andre kommuner, herunder de øvrige kommuner i Trekantområdet.


Sagsbeskrivelse:

I henhold til § 3 i betalingsloven skal den af et spildevandsforsyningsselskab fastsatte kubikmetertakst og bidrag godkendes af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at taksterne overholder den økonomiske ramme (tidligere betegnet ”prisloft”), som Forsyningssekretariatet, der er myndighed for spildevandsselskaberne, har fastsat for det pågældende spildevandsforsyningsselskab i henhold til § 6 i vandsektorloven.


På den baggrund har Fredericia Spildevand og Energi A/S med henblik på Fredericia Kommunes godkendelse fremsendt budgetforslag og prisliste for afgifter og gebyrer for 2017 for spildevand.


Sagen er sat på dagsordenen nu, selv om Forsyningssekretariatet endnu ikke har udmeldt en økonomisk ramme for 2017. Dette hænger sammen med, at det ellers ikke vil være muligt at godkende Fredericia Spildevand og Energi A/S’ takster mv. for 2017 på ordinære politiske møder inden årsskiftet.


Fredericia Spildevand og Energi A/S har i budget for 2017 beregnet en basispris på 27,00 kr. pr. m3 afledt spildevand.


Trappemodellen (indført på landsplan i 2014), som giver rabat til de store spildevandsforbrugere, implementeres over 5 år. Det betyder, at der i 2017 gives 16 % rabat på mængder mellem 500 og 20.000 m3 og 48 % på mængder over 20.000 m³.


Gennemsnitsprisen er for 2017 beregnet til 20,30 kr. pr. m³ afledt spildevand.


Grænseværdierne for særbidrag er hævet ved lov pr. 1. januar 2016. Det betyder for Fredericia Spildevand og Energi A/S et mistet provenu i størrelsesordenen 2,5 mio. kr. årligt, som er lagt på basisprisen pr. m3 afledt spildevand.


Fredericia Spildevand og Energi A/S indførte i 2013 et fast bidrag i afregningen med kunderne. Dette skete for at fordele selskabets administrative omkostninger mere jævnt på alle kunder. Et fast bidrag på 350 kr. ekskl. moms vurderes at kunne dække de omkostninger, som selskabet har til kundehåndtering, kontorhold mv.


Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2017 er sammensat således:



2015

Pris ekskl. moms

2016

Pris ekskl. moms

2017

Pris ekskl. moms

Vandafledningsbidrag pr. m³

22,00 kr.

23,60 kr.

27,00 kr.

Fast bidrag, pr. stikledning 

300,00 kr.

300,00 kr.

350,00 kr.

Tilslutningsbidrag – både regn- og spildevand til afløbssystemet pr. boligenhed

48.142,00 kr.

47.591,90 kr.

49.115,30 kr.

Tilslutningsbidrag – ej tilsluttet tag- og overfladevand pr. boligenhed

28.885,20 kr.

28.555,14 kr.

29.469,18 kr.

Indtægter i Fredericia Spildevand og Energis budget 2017

110.776.000 kr.

105.640.000 kr.

113.430.000 kr.

Økonomisk ramme fra Forsyningssekretariatet for Fredericia Spildevand og Energi A/S (maksimale indtægter)

144.075.000 kr.

128.769.000 kr.

??

 Overholdes den økonomiske ramme?

Ja

Ja

??


Priser på vandafledningsbidrag i 2016 for en husstand (forbrug på 84 m³ pr. år) i udvalgte kommuner (inkl. moms): 


København

  1.455 kr.

Ålborg

2.850 kr.

Fredericia

2.855 kr.

Århus 

2.933 kr.

Esbjerg

3.096 kr.

Horsens

3.674 kr.

Vejen

3.850 kr.

Vejle

3.877 kr.

Odense

3.962 kr.

Kolding

4.000 kr.

Billund

4.179 kr.

Middelfart

4.523 kr.

Haderslev

4.743 kr.

Aabenraa

4.912 kr.

Ærø

6.900 kr.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På grundlag af en gennemgang af Fredericia Spildevand og Energi A/S’ budgetforslag for 2017 og prisliste er det Teknik & Miljøs forventning, at Fredericia Spildevand og Energi A/S vil kunne overholde den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet er på vej til at udmelde for 2017. Om denne forventning indfris, afhænger naturligvis af den endelige udmelding fra Forsyningssekretariatet.


Det er forventningen, at Forsyningssekretariatet melder den økonomiske ramme for 2017 ud i allernærmeste fremtid. Så snart dette modtages, eftersendes det sammen med en vurdering af, om Fredericia Spildevand og Energi A/S vil kunne overholde de udmeldte ramme. 


Hvis Forsyningssekretariatet mod forventning endnu ikke har udmeldt den økonomiske ramme for 2017, når byrådsmødet afholdes, anbefales det, at Byrådet bemyndiger borgmesteren til at godkende Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2017, når Forsyningssekretariatet har udmeldt den økonomiske ramme for 2017. Forudsætningen er naturligvis, at det vurderes, at taksterne overholder den økonomiske ramme. Herved vil sagen kunne afgøres umiddelbart efter udmeldingen af den økonomiske ramme.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. Hvis Forsyningssekretariatet har udmeldt den økonomiske ramme for 2017:

At Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2017 godkendes, under forudsætning af, at, og at spildevandsselskabets takster mv. er i overensstemmelse hermed.


og

 

Hvis Forsyningssekretariatet endnu ikke har udmeldt den økonomiske ramme for 2017:

At borgmesteren bemyndiges til - når Forsyningssekretariatet har udmeldt den økonomiske ramme for 2017 - at godkende Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2017, såfremt spildevandsselskabets takster mv. vurderes at være i overensstemmelse med den økonomiske ramme.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 86 Ansøgning om tilladelse til limousinekørsel (Lukket)

Punkt 87 Orientering: Indberetning af miljøtilsyn i 2015

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Kommunerne skal hvert år indsende en beretning til Miljøstyrelsen om det forudgående års miljøtilsyn og miljøgodkendelser. Kommunerne er også forpligtet til årligt at gennemføre to tilsynskampagner. Fredericia Kommune har udarbejdet en beretning der omfatter miljøtilsyn og godkendelser på virksomheder og husdyrbrug samt tilsynsindsatsen på industrispildevand, drikkevand, badevand, svømmebade, vandløb og jord i 2015. Derudover er der udarbejdet beskrivelser af de to kampagner, Fredericia Kommune har gennemført i 2015 på hhv. dagrenovationsaffald fra virksomheder og mindre luftemissioner fra virksomheder. 


Sagsbeskrivelse:

Kommunerne skal hvert år indsende en beretning til Miljøstyrelsen om det forudgående års miljøtilsyn og miljøgodkendelser. Beretningen skal indeholde en vurdering af og bemærkninger om tilsyns- og godkendelsesindsatsen.


I henhold til delegationsplanen er Teknik & Miljø bemyndiget til at udarbejde og indsende den årlige tilsynsindberetning til Miljøstyrelsen.


Miljøstyrelsen har i en række skemaer fastlagt en disposition for indholdet og opbygningen af beretningen. I bilagene til indberetningen er en udskift af de udfyldte skemaer, som er sendt til Miljøstyrelsen.


Beretningen skal offentliggøres, hvilket sker via kommunens hjemmeside.


Beretningen omfatter miljøtilsyn og godkendelser på virksomheder og husdyrbrug i 2015 samt tilsynsindsatsen på industrispildevand, drikkevand, badevand, svømmebade, vandløb og jord – ligeledes i 2015.


Af den indsendte tilsynsberetning fremgår, at Fredericia Kommune i 2015 har overholdt sine tilsynsforpligtelser i henhold til tilsynsbekendtgørelsen.


Kommunen er også forpligtet til årligt at gennemføre to tilsynskampagner. En gang årligt skal indsatsen med tilsynskampagnerne offentliggøres, og målet og effekten af kampagnerne skal beskrives. I 2015 er der gennemført en kampagne om dagrenovationslignende erhvervsaffald og en kampagne om luftemissioner. Offentliggørelsen sker via kommunens hjemmeside.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at Miljøstyrelsen vil tage tilsynsberetningen til efterretning uden bemærkninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 08-11-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 88 Orientering (Lukket)