Miljø- og Teknikudvalget - 09-08-2016
Punkt 53 Godkendelse af dagsorden
Indstillinger
Fagafdelingen indstiller
Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016
Godkendt
Punkt 54 2. budgetopfølgning på Miljø- og Teknikudvalget
Sagsbeskrivelse
I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for ny lovgivning, byrådsbeslutninger, ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne, fejl og mangler
For
alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper –
overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder
inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om
tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der
særskilt tages stilling hertil i byrådet.
Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema.
Mio. kr. | Korrigeret budget | 2. budget-opfølgning | Forventning spar/lån | Forventet regnskab |
Drift | ||||
| ||||
Serviceudgifter | ||||
Grønne aktiviteter | 0,618 | - | -0,100 | 0,518 |
Miljøbeskyttelse | 1,150 | - | - | 1,150 |
Vandløb | 2,624 | - | -1,167 | 1,457 |
Strandområder | 1,186 | - | - | 1,186 |
Naturpleje | 0,508 | - | - | 0,508 |
Kommunale skove | 1,276 | - | - | 1,276 |
Rottebekæmpelse | -1,291 | - | 1,500 | 0,209 |
Vejdrift - Fælles formål | 0,097 | - | - | 0,212 |
Vejdrift - vintervedligeholdelse | 8,041 | - | -4,000 | 4,041 |
Vejdrift - vedligeholdelse | 17,957 | - | 0,400 | 18,357 |
Vejdrift - parker og legepladser | 3,409 | -1,000 | -0,500 | 1,909 |
Entreprenørgården | -3,553 | 0,013 | 0,664 | -2,862 |
Kollektiv trafik | 21,944 | - | 2,000 | 23,944 |
Parkeringsvagter | -0,261 | - | - | -0,261 |
Gasdistribution | 0,393 | - | - | 0,393 |
Serviceudgifter i alt | 54,098 | -0,987 | -1,203 | 52,037 |
| ||||
Drift i alt | 54,098 | -0,987 | -1,203 | 52,037 |
Anlæg | ||||
| ||||
Skattefinansieret anlæg | ||||
| ||||
Miljø og teknik, skatteanlæg | 29,644 | - | -1,699 | 29,830 |
| ||||
Skattefinansieret anlæg i alt | 29,644 | - | -1,699 | 29,830 |
| ||||
Anlæg i alt | 29,644 | - | -1,699 | 29,830 |
Brugerfinansieret | ||||
| ||||
Brugerfinansieret drift | ||||
| ||||
Affaldsbehandling | -3,868 | - | -4,000 | -7,868 |
Klimainvesteringer, drift | -1,321 | - | - | -1,321 |
| ||||
Brugerfinansieret drift i alt | -5,189 | - | -4,000 | -9,189 |
| ||||
Brugerfinansieret anlæg | ||||
| ||||
Miljø og teknik, brugerfinansieret anlæg | 26,554 | - | -10,184 | 16,580 |
Klimainvesteringer, anlæg | 23,318 | - | -9,500 | 13,818 |
| ||||
Brugerfinansieret anlæg i alt | 49,872 | - | -19,684 | 30,398 |
Brugerfinansieret i alt | 44,683 | - | -23,684 | 21,209 |
Total | 128,425 | -0,987 | -26,586 | 103,076 |
+ = udgift / lån af næste år (underskud),
- = indtægt / opsparing (overskud)
I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:
Korrigeret budget
Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, spar/lån 2015<>16 samt tidligere meddelte tillægsbevillinger til 2016.
2. budgetopfølgning
Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.
Der er foretaget omplaceringer i disse sager:
Flytning af lokal bosætningspulje fra MTU til ØK: Pulje til understøttelse af aktiviteter og bosætning i landsbyerne ønskes overført fra Miljø- og Teknikudvalget til Økonomiudvalget. Der overføres 1,000 mio. kr.
Udmøntning af barselsfonden: Der overføres 0,013 mio. kr. fra barselsfonden til Vej & Park - Drift til dækning af ekstraudgifter i forbindelse med barsel.
Der ansøges endvidere om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling iht. bilaget ”Oversigt over ansøgning om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling” på sagen.
Forventning Spar/lån
Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.
For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 2. Budgetopfølgning 2016” på sagen.
Økonomiske konsekvenser
Se afsnittet Sagsbeskrivelse.
Vurdering
Der er ændrede forventninger til årsresultatet på følgende områder:
Skattefinansierede anlæg:
Oprensning af jordforurening på Carl Roses Vej 10: Den endelige opgørelse af udgifterne til oprensning af jordforurening viser et overforbrug på 0,426 mio. kr.
Østerstrand: For at minimere risikoen for, at efterårsstorme beskadiger stranden, opdeles projektet i to etaper i henholdsvis 2016 og 2017. Der forventes derfor overførsel af 1,500 mio. kr. fra 2016 til 2017.
Herudover er forventningerne, der er beskrevet i 1. budgetopfølgning, stadig gældende.
Indstillinger
Teknik og Miljø indstiller,
1. at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer
2. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016
Udvalget besluttede,
- at budgettet tilrettes med de ændringer om ”Korrigeret budget”, som udvalget fik tilsendt pr. mail den 8. august 2016
- at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet sammen med bilaget med de korrigerede oplysninger om ”Korrigeret budget”
Punkt 55 Gågaderegulativ og besigtigelse af gågaderne
Sagsbeskrivelse
Besigtigelsesturen starter fra Rådhuspladsen.
Teknik & Miljø får en lang række henvendelser omkring anvendelse af gågaderne og det byudstyr, der er placeret i gågaderne.
Fredericia Kommune har et gågaderegulativ, men regulativet kan på en del områder være svært at administrere i forhold til ønskerne om at tilgodese mulighederne for handel og byliv.
Udvalget vil på turen igennem gågaderne få mulighed for at drøfte de forskellige problemstillinger. Følgende problemstillinger bør så vidt muligt håndteres i nyt gågaderegulativ:
- Færdselsforhold (Trafik i gågaderne)
- Flytning af byudstyr
- Reklamer
- Skilte
- Tilgængelighed
- Udstillingsarealer og gangarealer
- Design på byinventar
Som bilag er det gældende regulativ for gågaderne.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Teknik & Miljø vurderer, at det nuværende gågaderegulativ ikke længere er tidssvarende og derfor bør revideres.
Indstillinger
Teknik & Miljø indstiller at gågaderegulativet drøftes med henblik på en revidering af dette.
Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016
Sagen blev drøftet. Administrationen udarbejder ud fra de faldne bemærkninger et udkast til et nyt gågaderegulativ til forelæggelse for Miljø- og Teknikudvalget. By- og Planudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Fredericia Shopping inddrages i arbejdet.
Punkt 56 Vesterbrogade - trafiksikkerhedsfremmende tiltag
Sagsbeskrivelse
Fredericia Trafiksikkerhedsby sætter ud over bymidten fokus på forbedret trafiksikkerhed på indfaldsvejene Snoghøj Landevej, Vejlevej / Vesterbrogade og Prangervej.
Knap 9000 biler kører hvert døgn på Vesterbrogade. En del af disse trafikanter kører mod bymidten, mens en del også kører til boligområderne mod nord og syd. En stor del af den nordgående trafik benytter Luthersvej, mens trafikken mod syd er mere spredt. En del trafikanter benytter dog lægehus m.m. i den nordlige ende af Anders Billes Vej.
Ud over de mange biler på strækningen, cykler der hvert døgn flere hunderede cyklister på strækningen.
Vesterbrogades indretning med parkeringsspor i nord og sydsiden giver gode muligheder for parkering i forbindelse med butikkerne langs med strækningen. De parkerede biler skjuler dog også cyklisterne særligt ved højre og venstresving, hvorfor der på strækningen sker rigtig mange uheld.
Der er registreret 19 uheld på strækningen i perioden fra 2010 til 2014, heraf 7 med cyklister eller knallert 30. Da ca. 95 % af alle uheld med cyklister ikke registreres, forventes det, at der er potentielt er sket langt flere cyklistuheld som ikke er registreret.
Teknik & Miljø har sammen med rådgivende ingeniør gennemgået strækningen og på den baggrund udarbejdet forskellige løsningsforslag. Forslagene er endnu på skitseplan og vil blive gennemgået på mødet.
Økonomiske konsekvenser
De trafiksikkerhedsfremmende tiltag finansieres som en del af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby.
Vurdering
Teknik & Miljø vurderer, at der er flere muligheder for trafiksikkerhedsfremmende tiltag på Vesterbrogade. De forskellige løsninger har alle fordele og ulemper og det er derfor vigtigt, at forslagene vurderes grundigt inden de gennemføres.
Indstillinger
Teknik & Miljø indstiller at de forskellige løsningsforslag drøftes på mødet.
Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016
Sagen blev drøftet. Administrationen udarbejder ud fra de faldne bemærkninger et projekt, der forelægges for udvalget til orientering.
Punkt 57 Orientering: Anlægsmidler inftrastuktur - status
Sagsbeskrivelse
Teknik & Miljø har i 2016 fået bevilget 17,05 millioner kroner til genopretning af Fredericia Kommunes infrastruktur.
På udvalgsmødet vil status for de forskellige infrastrukturområder blive gennemgået:
Midlerne er fordelt på følgende områder veje, sideudvidelser, interne stier, fortove, vejafvanding, broer, træer, byudstyr, stribe og supercykelsti.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Det vurderes, at arbejdet forløber som planlagt.
Indstillinger
Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016
Orienteringen blev taget til efterretning.