Miljø- og Teknikudvalget - 12-08-2020

Referat
Dato:
Onsdag, 12 august, 2020 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 7 august, 2020 - 13:01
Referat publiceret:
Fredag, 14 august, 2020 - 13:28

Punkt 40 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Godkendt.

Punkt 41 Forslag til Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2020

Sagsresumé

Fredericia Kommune har i samarbejde med Fredericia Spildevand og Energi A/S udarbejdet et forslag til en ny spildevandsplan for Fredericia Kommune - Spildevandsplan 2020.

 

Sagen fremlægges med henblik på at Spildevandsplan 2020 sendes i offentlig høring og derefter godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

Spildevandsplan 2020 skal udgøre Fredericia Kommunes retlige grundlag for administration af spildevandsområdet i de kommende år. Den beskriver forhold til anden lovgivning og planlægning, vandområder (recipienter), miljømål, status og plan for kloak- og renseanlæg, samt 10-års aktivitetsplan for fornyelse af Fredericia Spildevand og Energi A/S’ kloaksystem. Spildevandsplan 2020 skal medvirke til at opfylde miljøkvalitetsmål såvel som serviceniveau over for borgerne mht. afledning af regn- og spildevand.

 

Spildevandsplan 2020 har udover de 3 helt overordnede fokusområder (natur- og miljøhensyn, forsyningssikkerhed og klimatilpasning) også 3 faglige fokuspunkter: Vandområder (recipienter), regnvandsbassiner og overløb fra fællessystemet. Når der skal planlægges og gennemføres forskellige indsatser som led i realiseringen af spildevandsplanen, skal de tre fokuspunkter derfor alle også tænkes ind. Det betyder også, at der bliver fokus på mulighederne for at opnå positive sidegevinster og synergier ved de enkelte indsatser.

 

Endelig indeholder forslaget til Spildevandsplan 2020 en revideret version af kommunens administrationsgrundlag på spildevandsområdet, herunder også en revision af retningslinjerne i ”Vejledning til etablering og renovering af regnvandsbassiner i Fredericia Kommune”. For borgere og virksomheder vil spildevandsplanen også være en forhåndsorientering om de kommende års initiativer på spildevandsområdet.

 

Forslag til Spildevandsplan 2020 sendes sideløbende til godkendelse i bestyrelsen i Fredericia Spildevand og Energi A/S den 19. august 2020.

 

Forslag til Spildevandsplan 2020 skal godkendes af Byrådet og derefter sendes i offentlig høring i 8 uger. Dette forventes at ske i perioden fra den 1. september 2020 til og med den 27. oktober 2020.

 

Forslag til Spildevandsplan 2020 er som kommunens øvrige planer digital, med fokus på bedre service, vejledning og mulighed for en nem opdatering. Målet med planen er, at den skal være let at anvende for flere forskellige målgrupper som f.eks. borgere, virksomheder og medarbejdere i kommunen. Spildevandsplan 2020 kan tilgås via linket:

 

Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2020

 

Brugernavn: spildevandsplan

Adgangskode: spildevandsplan

 

Kortfattet notat om planen er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at realisering af Spildevandsplan 2020 vil give et væsentligt bidrag til forbedring af tilstanden i vandmiljøet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at forslag til spildevandsplan 2020 tiltrædes og derefter sendes i offentlig høring i 8 uger.

 

  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at færdigredigere planforslaget, før det offentliggøres.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Indstilling godkendt.

Punkt 42 Igangsætning af støjhandlingsplan for de kommunale veje på baggrund af støjkortlægning

Sagsresumé

Teknik & Miljø har gennemført en støjkortlægning af vejtrafikstøj fra de kommunale veje i Fredericia Kommune. Kortlægningen omfatter de mest trafikerede veje og der er regnet med den trafikmængde, der kører på vejene. Støjkortlægningen skal danne baggrund for en opdatering af støjhandlingsplanen for de kommunale veje. 

 

Resultatet af støjkortlægningen fremgår af støjudbredelseskort i bilag 1.

 

Sagsbeskrivelse:

Med strategien Fredericia for Verdensmålene arbejder Fredericia Kommune for at fremme sundhed og trivsel gennem forebyggende og sundhedsfremmende indsatser. WHO har udpeget trafikstøj som et væsentligt miljøproblem i EU. Ifølge WHO kan støj give søvnforstyrrelser, som har indflydelse på menneskets sundhed og velvære, og trafikstøj kan endvidere øge risikoen for hjertekarsygdomme. Undersøgelser har vist, at hos mennesker der udsættes for en vedvarende støjbelastning, kan måles forhøjet blodtryk og puls samt øget produktion af stresshormoner.

 

I Danmark er en bolig støjbelastet, hvis udearealet udsættes for vejstøj over den vejledende grænseværdi på Lden 58 dB. Hvis støjen er over Lden 68 dB, betegnes boligen som stærkt støjbelastet. Mennesker er forskellige og oplever derfor støjgener forskelligt, f.eks. kan en borger godt føle sig støjplaget uden at være støjbelastet og omvendt.

 

Støjkortlægningen viser antal af boliger der belastes af vejstøj i Fredericia Kommune og er således en målestok for hvilke veje der bidrager til støjbelastede boliger.

 

Resultatet af støjkortlægningen viser, at ca. 5000 boliger støjbelastes af vejtrafikstøj fra kommunens veje. Ud fra en total på omkring 25.500 boliger i Fredericia Kommune, svarer det til ca. 19,8 % støjbelastede boliger i Fredericia Kommune. De boliger der er støjbelastet af andre støjkilder, f.eks. støj fra motorvejen, indgår ikke i optællingen.

 

Til sammenligning blev der i støjkortlægningen i 2009 udpeget 4288 støjbelastede boliger ud af en samlet mængde boliger på 23.300 boliger, svarende til ca. 18,5 %.

 

Vejdirektoratets støjkortlægning af statens veje viser, at der udover støj fra kommunevejene er 1521 boliger i Fredericia Kommune, der er støjbelastet af trafik fra motorvejen (bilag 2). Banedanmarks støjkortlægning af jernbaner har ikke offentliggjort et antal boliger, der er støjbelastet af jernbanetrafikken. 

 

Teknik & Miljø har udpeget de 20 mest støjbelastede vejstrækninger ud fra antallet af støjbelastede boliger på strækningen (bilag 3 og 4). Størstedelen af de mest støjbelastede vejstrækninger er i bymidten. Teknik & Miljø vurderer, at selvom der er lav hastighed og trafikmængde, kan det skyldes, at boligerne ligger tæt på vejene, og at der er mange etageboliger i bymidten.

 

Hernæst har bydelene Fredericia Nord, Fredericia Vest samt Erritsø og Snoghøj, i nævnte rækkefølge, en stor andel af støjbelastede boliger (bilag 5 og 6). I området Fredericia Nord er størstedelen af de støjbelastede boliger etageboliger, for Fredericia Vest er der en ligelig fordeling mellem etageboliger og enfamilieshuse, hvor at der for bydelen Erritsø og Snoghøj er en overvægt af enfamilieshuse. 

 

I 2009 blev der vedtaget en støjhandlingsplan, som udmundede i en udpegning af 10 støjbelastede strækninger og beskrivelse af mulige støjreducerende foranstaltninger.

 

Siden 2009 er trafikken øget, og der er både opført nye og nedrevet bygninger, hvilket i den opdaterede støjkortlægning medfører både lavere og øgede støjbelastninger for størstedelen af vejstrækningerne.

 

Formålet med en opdatering af støjhandlingsplanen er, ud fra en udpegning af de 10 mest støjbelastede strækninger, at vurdere støjreducerende foranstaltninger, med det formål at opnå størst mulig dæmpningseffekt per investeret krone. En opdateret støjhandlingsplan vil således resultere i en udpegning af de støjdæmpende foranstaltninger, hvor det samlede antal støjbelastede boliger reduceres mest.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at støjhandlingsplanen fra 2009 for de kommunale veje revurderes med baggrund i den nye støjkortlægning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Indstilling godkendt idet sagen sendes til orientering i By og Planudvalget og Sundhedsudvalget, der anbefales et fælles møde med de tre udvalg omkring støj.

Punkt 43 Orientering: Grønt regnskab, 2019

Sagsresumé

Der er udarbejdet et grønt regnskab for Fredericia Kommune som koncern, 2019.  Det beskriver udviklingen inden for en række udvalgte parametre: Forbrug af el, vand og varme, brændstof til transport, CO2-udledning og forbrug af sprøjtemidler. Regnskabet giver en status for arbejdet med at gøre Fredericia Kommune som koncern CO2-neutral inden 2030. Det er endvidere en dokumentation for, at kommunen lever op til sin forpligtelse som klimakommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling, Fredericia for Verdensmålene, beskriver bl.a., at ”Vi vil sikre, at driften af Fredericia Kommunes skoler, institutioner, rådhus, kommunale transport og gadebelysning med videre ikke er forbundet med udledning af CO2 i 2030. Vi følger udviklingen af energiforbruget og CO2-udledningen, der er forbundet med driften af Fredericia Kommune som koncern”. 

 

Udviklingen af bl.a. energiforbruget og CO2-udledningen følges i de grønne regnskaber. Fredericia Kommune har siden 1996 udarbejdet grønne regnskaber dels for Fredericia Kommune som koncern, dels for det geografiske område, der udgøres af Fredericia Kommune med dets boliger, butikker, industri, trafik mv. Hvert år udarbejdes regnskabet for Fredericia Kommune som koncern, mens der hvert andet år også udarbejdes et regnskab for kommunen som geografisk område.

 

Der er nu udarbejdet et grønt regnskab for Fredericia Kommune som koncern  for 2019.

Regnskabet giver bl.a. en status for, hvor langt vi er i forhold til at opfylde målet om, at Fredericia Kommune som koncern er CO2-neutral i 2030. Endvidere er regnskabet en dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune, hvor vi har forpligtet os til en årlig reduktion af CO2-udledningen fra driften af den kommunale virksomhed på mindst 2 %.

 

Både el- og varmeforbruget i de kommunale bygninger har de seneste to år været det højeste, der er målt i de 17 år, som måleperioden dækker, hvilket primært hænger sammen med overtagelsen af Bülows Kaserne og Sundhedshuset i 2016. Det arealmæssige forbrug af el og varme er stadig på et lavt niveau sammenlignet med årene før 2011, hvor der blev påbegyndt en omfattende energirenovering på baggrund af energimærkningen af bygningerne. Det har givet anledning til, at det arealmæssige forbrug i årene fra 2011 og frem er på et lavere niveau.  

 

Udskiftning til LED i dele af gadebelysningen i 2019 betød, at elforbruget til gadebelysning var aftaget med 25 %. 

 

CO2-udledningen fra den kommunale transport har de seneste tre år været på et niveau, der er cirka 25% lavere end tidligere.  Det hænger delvist sammen med indsatser i forhold til vognparken, men også en ny organisation i forhold til beredskabet har haft indflydelse på kommunens brændstofforbrug, idet beredskabets køretøjer ikke længere hører under Fredericia Kommune.  

Den totale udledning af CO2 fra driften af Fredericia Kommune som virksomhed er gennem de sidste 13 år aftaget til cirka en tredjedel af niveauet i 2008. Der er en række faktorer, der er medvirkende til den lavere udledning. Først og fremmest har den stadig grønnere gennemsnits-el i Danmark, der kommer af en øget produktion af vedvarende energi i hele Danmark, resulteret i meget lavere CO2-udledning fra elforbruget. Udledningen fra gadebelysningens energiforbrug er herudover mindsket på grund af det lavere energiforbrug. Skærbækværkets omlægning til biomasse, som regnes for CO2-neutralt brændsel, har haft stor betydning for fjernvarmens CO2-udledning. Endelig er transportens brændstofforbrug mindsket. 

Forpligtelsens som klimakommune om 2% reduktion af CO2-udledningen er overholdt.

Fredericia Kommune har en driftsplan for drift af kommunale arealer. Ifølge den kan der kun anvendes sprøjtemidler efter dispensation i særlige tilfælde. I 2019 blev der givet dispensation til Fredericia Golf Club. Forbruget var meget lavt i forhold til tidligere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at Grønt Regnskab, 2019, giver et retvisende billede af den tidsmæssige udvikling for de udvalgte parametre.

 

Det vurderes endvidere, at regnskabet dokumenterer, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune om en årlig reduktion af CO2-udledningen på 2 %.

 

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at Grønt Regnskab, 2019, for Fredericia Kommune som koncern tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 44 2. budgetopfølgning 2020 for Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Ved 2. budgetopfølgning 2020 er der på de ordinære serviceudgifter forventning om et merforbrug på 0,140 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen, som vedrører tilførte midler til drift af klimaprojekter.

 

Hertil kommer COVID-relaterede udgifter modregnet sparede driftsudgifter ifm. med COVID-19 nedlukning med et forventet nettoresultat på -0,124 mio. kr.

 

Der er en forventning om balance på anlæg og brugerfinansieret drift i forhold til det korrigerede budget på nuværende tidspunkt. På brugerfinansieret anlæg er der en forventet mindreudgift på -5,500 mio. kr. vedrørende indkøb af beholdere, som er udskudt og indgår i budgetoplægget for 2021-2024.

 

Der søges om en række tillægsbevillinger og tilretning af anlægsbevillinger, som beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger koncernchefen økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og udvalgets anlægsramme overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på rammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

55,231

55,371

COVID-19

0

-0,124

Bruttoanlægsudgifter

*

60,656

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Miljø- og Teknikudvalget

96,092

179,611

175,011

Serviceudgifter

56,333

54,347

55,371

COVID-19

0

0

-0,124

Anlæg

26,950

59,116

59,116

Brugerfinansieret område

12,809

66,148

60,648

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 2. budgetopfølgning -1,986 mio. kr. Forskellen vedrører

  • Udmøntning af puljer på administrationen med -0,151 mio. kr.
  • Reduceret pris og lønskøn for 2020 med -1,273 mio. kr.
  • Sparede driftsudgifter ifm. COVID-19 nedlukning med -1,024 mio. kr.
  • Godkendt overførsel af opsparede midler vedrørende landsbypuljer 0,322 mio. kr. og drift af klimaprojekter med i alt 0,140 mio. kr., som ikke er indenfor udvalgets andel af servicerammen.

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlæg og brugerfinansieret område skyldes, at budgettet er korrigeret med spar/lån fra 2019, fremrykning af anlæg samt nye anlæg vedtaget af Byrådet

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Koncernområdet har ved 2. budgetopfølgning et forventet merforbrug i forhold til servicerammen på 0,140 mio. kr., som vedrører tilførte midler til drift af klimaprojekter.

 

Der vurderes ikke behov for budgetjusteringer på de ordinære serviceudgifter i forbindelse med 2. budgetopfølgning.

 

COVID-19

Regeringen og KL indgik den 29. maj 2020 aftale om kommunernes økonomi. Aftalen indeholder bl.a. kompensation for kommunernes udgifter som følge af Corona-krisen.

 

Kompensationen betyder, at kommunerne samlet set er fuldt ud kompenseret frem til den 10. maj 2020 for opgjorte mer- og mindreudgifter til håndtering af COVID-19. Fredericia modtager således 11,942 mio. kr. i kompensation for COVID-19 udgifter.

 

Kompensationen betyder, at kommunerne ikke skal finansiere udgifterne til værnemidler. Det sker dels ved at kommunerne modtager kreditnotaer på allerede indkøbte værnemidler samt fremadrettet for resten af 2020 kan bestille værnemidler gratis hos den fælles kommunale indkøbsordning, KVIK; Kommunalt Værnemiddel Indkøb.

 

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke undgås.

 

Derfor vedtog Byråd den 22. juni 2020 at nedjustere budgetterne med sparede driftsudgifter som følge af nedlukningen af institutioner og hjemsendelse af medarbejdere under Corona-krisen. Budgetterne blev nedskrevet med sparede driftsudgifter som følge af Corona for 6,0 mio. kr. samlet set.

 

Entreprenørgården har mistede driftsindtægter og optimering (COVID-19) med i alt 0,900 mio. kr.

Der er på udvalgets område reduceret for sparede driftsudgifter ifm. COVID-19 nedlukning med -1,024 mio. kr.

 

Ved 2. budgetopfølgning 2020 søger udvalget om en andel på 0,864 mio. kr. til dækning af udgifter og manglende indtægter relateret til COVID-19. Godkendes tillægsbevillingen vil det betyde, at udvalgets ramme skal dække i alt 0,036 mio. kr.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje. Der er forventning om, at KL og regeringen ultimo 2020 vil forhandle om yderlig kompensation til kommunerne for merudgifter, som er afledt af COVID-19 efter den 10. maj 2020. Fredericia Kommune registrerer derfor fortsat udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

ANLÆG

Anlægsprogrammet er justeret i overensstemmelse med Byrådets beslutning om fremrykning af anlæg. Koncernområdet forventer ved 2. budgetopfølgning balance på anlægsudgifterne. Der vil være stort fokus på at realisere det nye anlægsprogram.

 

Der søges i forbindelse med 2. budgetopfølgning om frigivelse og teknisk tilpasning af anlægsbevillinger på en række eksisterende projekter, således at anlægsbudgettet på de enkelte projekter bliver frigivet. Dette har ingen konsekvens i forhold til anlægsrammen. Specifikation af de berørte anlægsbevillinger fremgår af bilag på selve sagen.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Der vurderes ikke på nuværende tidspunkt at være behov for justeringer på driftsbudgettet.

 

På anlægssiden søges i 2. budgetopfølgning om en tillægsbevilling på -5,500 mio. kr. vedrørende projekt omkring indkøb af beholdere. Indkøbet forskydes og indgår i budgetoplægget for 2021-2024 og beløbet lægges derfor i kassen i 2020.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 0,400 mio. kr. til Miljø- og Teknikudvalget.

 

Midlerne blev tildelt for at skabe balance på P-vagter i forbindelse med ny lovgivning for afregning til staten. En del af midlerne anvendes i 2020 til finansiering af manglende p-indtægter i 2020 på grund af COVID-19. Budgettet til afregning er fra 2021 overført til skatter og tilskud under Økonomiudvalget, hvor afregningen i forbindelse med p-vagter foretages.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Teknik og Miljø indstiller

  1. at 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalg og byråd

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Indstillingen godkendt.

Punkt 45 Takster for dagrenovation og deponi i 2021

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget skal tage stilling til renovationstaksterne og taksten for deponi for årene 2021 - 2024 på det brugerfinansierede område. Der er udarbejdet et forslag, som vurderes at ville dække Affald & Genbrugs forventede udgifter, afskrivninger samt ekstra afvikling af gæld under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv – princippet” Forslaget indebærer uændrede takster på renovation i 2021 i forhold til 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagrenovation

I forbindelse med Fredericia Kommunes samlede budgetlægning for årene 2021-2024 er der udarbejdet et budgetforslag for det brugerfinansierede område. Det brugerfinansierede område budgetteres ud fra det såkaldte ”hvile-i-sig-selv – princip”, hvor udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

 

Anlægsprojektet ”Etablering af nyt Genbrugscenter – og genbrugsplads, Nordre Kobbelvej” er indarbejdet, så økonomien ikke påvirker taksterne. I 2022 vil der forekomme udgifter i form af afskrivninger, som forventes at modsvares af tilsvarende driftsbesparelser. Ligeledes forventes denne investering på den lange bane, at være med til at kunne holde taksterne nede.

 

Med baggrund i Corona - situationen er priserne på genanvendelige materialer ekstraordinære lave.  Der arbejdes dog fortsat hele tiden med at afsætte materialerne på bedst mulig måde.

 

På baggrund heraf anbefales, at taksterne i 2021 holdes uændrede i forhold til 2020, se nedenfor

 

Takstoversigt for 2021

 

2020

2021

 

Incl. moms

Incl. moms

140 liter beholder til rest

3.117,00

3.117,00

140 liter beholder til grønt

604,00

604,00

140 liter beholder til grønt + rest

3.721,00

3.721,00

Lejligheder pr. enhed

2.599,00

2.599,00

 

 

 

 

 

 

Deponering af affald pr. ton

540,00

688,00

 

 

Deponi

 

Budgetforslaget vil med de forventede mængder betyde, at taksten stiger i forhold til 2020. Stigningen skyldes driftsmæssige udsving i form af stigende faste udgifter samt faldende mængder.

 

Den forventede udvikling i Affald & Genbrugs økonomiske mellemværende med Fredericia Kommune er skitseret nedenfor ( beløb i 1.000 kr.)

 

Mellemværende

Ultimosaldo 2020

Ultimosaldo 2021

Ultimosaldo 2022

Ultimosaldo 2023

Ultimosaldo 2024

Lossepladsen

 -2.180

 -1.161

   -744

  1.670

  2.092

Dagrenovation

36.593

65.388

66.726

67.585

66.524

Total

34.413

64.227

65.982

69.255

68.616

Med fortegn= Affald & Genbrug’s tilgodehavende i kommunekassen

Uden fortegn= Affald & Genbrug’s gæld til kommunekassen

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”sagsbeskrivelse samt vurdering”

Vurdering

Med ovenstående takster er det vurderingen, at de samlede renovationsafgifter vil dække Affald & Genbrugs forventede udgifter og afskrivninger under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv-princippet”.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at taksterne godkendes som beskrevet og videresendes til endelig godkendelse i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2021-2024.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Indstillingen godkendt.

Punkt 46 Optagelse af Holstensvej som offentlig vej

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget ansøgning om optagelse af den private fællesvej, Holstensvej, som offentlig vej. Holstensvej er en af de primære indfaldsveje fra Strandvejen og ind til midtbyen.

Sagsbeskrivelse:

Vej & Park har modtaget ansøgning om optagelse af den private fællesvej, Holstensvej, som offentlig vej. Holstensvej er en gennemgående vej beliggende mellem Strandvejen og rundkørslen Norgesgade /Oldenborggade. Holstensvej er 890 meter lang og anlagt i 10,5 meters bredde (varierende bredde). Der er cykelsti på begge sider af Holstensvej, som er 3 meter brede (varierende bredde). Ligeledes er der et signalanlæg på vejen.   

 

Holstensvej er en af de primære veje ind til Fredericia by fra Erritsø, motorvejen, Kolding Landevej og fra Middelfart. Ligeledes vil Holstensvej blive den primære vej til området omkring Kanalbyen. Holstensvej er den største private fællesvej i Fredericia Kommune, både i anlæg og mht. trafik.

I 2016 havde Holstensvej en årsdøgsntrafik på 8847 biler og 559 lastbiler.

 

Holstensvej har i dag status som privat fællesvej. Vedligeholdelsesforpligtigede til en privat fællesvej er de tilgrænsende grundejere med vejret til vejen. I dag vedligeholdes vejen af Fredericia Havn.  

 

Økonomiske konsekvenser

Såfremt Holstensvej overtages som offentlig vej, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse af vejen.

Vurdering

Det er Vej & Parks vurdering, at Holstensvej skal optages som offentlig vej pga. dens status som indfaldsvej til Fredericia By. Ligeledes skal kommunen, hvis den gennemkørende trafik udgør mere end 50%, optage vejen som offentlig alternativt lave færdselsregulering, der nedbringer den gennemkørende trafik.

 

Vej & Park vurderer at den gennemkørende motorkørende trafik udgør mindst 50 procent, og at den ikke kan nedbringes til under 50%.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at Holstensvej optages som offentlig vej.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Anbefales.

Punkt 47 Energnist vedtægter

Sagsresumé

Sagen vedrører godkendelse af vedtægtsændring for det fælleskommunale selskab Energnist I/S.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er sammen med 15 andre kommuner interessenter i Energnist I/S, der blev stiftet den 1. januar 2015 som resultat af fusion af L90 og TAS I/S.

 

Vejle Kommune fremsendte skrivelser af 19. december 2018 og 12. juli 2019 med anmodning om fremsættelse af forslag til vedtægtsændring for at give mulighed for stedfortræder til bestyrelsesmøder, såfremt pågældende bestyrelsesmedlem er forhindret i at deltage.

 

På baggrund af dette er Energnist vedtægter blevet gennemgået med henblik på følgende tilretninger:

  • Medtagelse af suppleant for bestyrelsesmedlem, herunder valg af disse.
  • Ændring af ”Statsforvaltningen” til ”Ankestyrelsen”.
  • Fjernelse af overgangsordninger, der var gældende i 1. valgperiode i Energnist.

Repræsentantskabet i Energnist har på møde den 20. maj 2020 godkendt vedtægtsændringerne.

 

I henhold til selskabets vedtægter, pkt. 10.7, skal vedtægtsændringer godkendes af kommunalbestyrelserne i ejerkommunerne samt efterfølgende godkendes af Ankestyrelsen.

 

Til sagens behandling er vedlagt relevante bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø, Affald & Genbrug indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget tiltræder vedtægtsændringen, og videresender vedtægtsændringen til Byrådets tiltrædelse.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Indstillingen godkendt.

Punkt 48 Orientering om udrulning af ladeinfrastruktur i Fredericia

Sagsresumé

Teknik og Miljø orienterer om arbejdet med etablering af elladestandere til elbiler i Fredericia Kommune og Trekantområdet.

Det indebærer bl.a, at der sættes gang i udarbejdelsen af en strategisk plan for udrulning af ladeinfrastruktur i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i klimaindsatsen og den grønne omstilling arbejdes der bredt på en omlægning fra fossilt drevne biler til eldrevne biler. En barriere i den sammenhæng er den endnu ikke tilstrækkeligt udbyggede ladeinfrastruktur. Manglen på elladestandere – og ”ladeangst” eller ’Rækkeviddeangst”, som nogle kalder det - betyder, at mange stadig vælger at købe benzin- eller dieselbil frem for elbil.

 

I Trekantområderegi er det foreslået, at udbygning af ladeinfrastrukturen i området skal være én af kommunernes fælles konkrete indsatsområder i næste planperiode.

 

På regeringsniveau er vedtagelsen af bkg. nr. 181 af 5. marts 2020 ved Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, Ladestanderbekendtgørelsen, én af indsatserne i forhold til ladeinfrastruktur. Bekendtgørelsen stiller krav om forberedelse og etablering af ladestandere på en række områder, herunder både for nybyggeri og bestående bygninger:

 

  • Eksempelvis skal bestående bygninger med mere end 20 p-pladser have etableret mindst én ladestander senest den 1. januar 2025; kravet gælder ikke bestående beboelse og bestående bygninger ejet og benyttet af små og mellemstore virksomheder.
  • For nybyggeri kræves bl.a, at der ved etablering af mere end 10 p-pladser skal etableres mindst én ladestander, og mindst hver femte p-plads skal forberedes til ladestandere. Ved ”forberedelse” menes, at der som minimum skal etableres tomrør, så det er muligt at etablere/montere ladestander efterfølgende.

På landsplan vil gennemsnitligt 7 ud af 10 danskere kunne lade op hjemme på privat grund, således også i Fredericia: 71% har mulighed for parkering på egen grund, 18% parkerer ved ejendom/ boligforening, og 10% vil have behov for at parkere og lade ved vej. Landsgennemsnittet gemmer på stor variation kommunerne og områderne i mellem, også indenfor Trekantområdet: Her er Fredericia kommunen, hvor flest må parkere ved vej; i Vejen Kommune parkerer kun 2% ved vej.

I Fredericia er der aktuelt placeret ladestandere ved Rådhuset, Messehallerne, Hotel Fredericia, Domus Axel, Købmagergade, Cirkle K, ALDI Strevelinsvej, Føtex vest og Trinity samt hos en række bilforhand-lere og andre private.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ladestanderbekendtgørelsen betyder bl.a., at Fredericia Kommune indenfor de næste 4-5 år skal etablere ladestandere ved en række af kommunens ejendomme og parkeringspladser. Arbejdet med at opfylde bekendtgørelsens krav er allerede påbegyndt i år, hvor byrådet har afsat midler til grøn omstilling, herunder bl.a. til (indkøb af elbiler og elcykler samt) etablering af elladestandere.

 

Ovenstående er uddybende beskrevet i bilag, der også viser placeringen af nuværende og foreløbige forslag til placering af nye ladestandere. 

 

Fredericia er DK2020-kommune og har hermed forpligtet sig til at arbejde for reduktion af udledningen af CO2. Vi er et centralt beliggende trafikknudepunkt og en bykommune i rivende udvikling. Relativt mange boliger i Fredericia er uden egen indkørsel og dermed uden mulighed for egen ladestander. Som kommune har vi et medansvar for at sikre tilstrækkelig ladekapacitet for disse brugere.

 

Det kalder tilsammen på en progressiv, strategisk udrulning af ladestandere i kommunen, optimalt set koordineret med de omkringliggende kommuner i Trekantområdet. Vi bør samarbejde og være fælles om en sammenhængende ladestanderinfrastruktur og om at varetage fælles interesser i forhold til udbydere, betalingssystemer og sikring af strategisk placering af ladestandere langs ”vore” motorveje (ved Vejdirektoratet).

 

Teknik og Miljø sætter på denne baggrund gang i udviklingen af en praktisk og strategisk plan for udrulning af ladeinfrastruktur i kommunen: Planen skal dels sikre, at vi inden 2025 får etableret de nødvendige ladestandere ved kommunens ejendomme og pladser, som det kræves i ladestanderbekendtgørelsen. Planen skal endvidere sikre det samlede overblik over, hvor der er behov for/ønske om mulighed for opladning (herunder type/kapacitet), afklare hvilken rolle kommunen vil spille i forhold til udrulning, etablering og drift af ladestandere, finansieringsmodel og hvordan vi skal samarbejde med de kommercielle aktører. Fredericia Kommunes plan vil blive udviklet parallelt med og i samarbejde med de andre kommuner i trekantområdet.

 

Ovenstående er uddybende beskrevet i bilag, hvor også placeringen af nuværende og foreløbige forslag til placering af nye ladestandere i 2020 kan ses.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller at Miljø- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 49 Orientering: Projekt for fjernvarmeforsyning af Fuglsang Vest, etape 1

Sagsresumé

Fredericia Kommune har den 26. marts 2020 godkendt projektforslag for Fredericia Fjernvarme for fjernvarmeforsyning af første etape af det nye boligområde, Fuglsang Vest.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Fjernvarme sendte den 13. februar 2020 projektforslag for etablering af fjernvarmeforsyning af det nye boligområde Fuglsang Vest. Projektområdet omfatter 134 boliger – både parcelhuse og tæt/lav – hvoraf størsteparten forventes tilsluttet den kollektive fjernvarmeforsyning. Det samlede opvarmede areal anslås at blive omkring 19.000 m2.

 

Natur og Miljø har vurderet og godkendt projektet i henhold til varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen. Der er ikke modtaget klager over afgørelsen.

 

Området blev med lokalplan LP 343, Boliger, Fuglsang Vest, udlagt til kollektiv varmeforsyning med tilslutningspligt for ny bebyggelse.

 

Fredericia Fjernvarmes projektforslag viser, at etablering af fjernvarmeforsyning i området samfundsøkonomisk set er den bedste varmeløsning frem for individuel opvarmning af boligerne med varmepumper. Projektet udviser endvidere positiv kundeøkonomi og positiv selskabsøkonomi.

 

Projektet gør det muligt at realisere intentionerne om kollektiv varmeforsyning af området – og understøtter målet om fortsat udvikling af fjernvarmesystemet jf. Fredericia for Verdensmålene.

Økonomiske konsekvenser

Projektforslaget er vurderet at være en god investering for Fredericia Fjernvarme, hvis området udbygges som forudsat. Projektet indebærer minimal risiko for at pålægge omkostninger for de nuværende/hidtidige forbrugere. Projektet er dermed alt i alt fordelagtigt for de nuværende forbrugere tilsluttet varmeværket, herunder også kommunens ejendomme.

Vurdering

På ovenstående baggrund har Natur og Miljø vurderet, at projektforslaget kan godkendes efter varmeforsyningsloven.

Indstillinger

Natur og Miljø indstiller, at udvalget tager godkendelsen af Fredericia Fjernvarmes projektforslag for ny fjernvarmeforsyning til Fuglsang Vest til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 50 Orientering om miljøtilladelse til husdyrbrug Tornsagervej 17. Pjedsted

Sagsresumé

Der er meddelt miljøtilladelse til det eksisterende husdyrbrug med mulighed for at skifte fra økologiske høns til skrabehøns eller fritgående høns.

Sagsbeskrivelse:

I 2017 har Fredericia Kommune givet miljøgodkendelse til nyetablering af husdyrbrug med økologiske, æglæggende høns, ny stald med udendørs græsningsfolde og ny gyllebeholder på Tornsagervej 17. Efterfølgende har husdyrbruget ønsket fleksibilitet til at producere økologiske æg, skrabeæg eller æg fra fritgående høns, for bedre at kunne matche den aktuelle efterspørgsel. Derfor er ansøgt om ny miljøtilladelse til det eksisterende produktionsareal (staldgulvareal) på 5.525 m2.

 

Husdyrbruget påvirker et nærliggende skovområde med ammoniak. Beregningsmæssigt betyder en ændring fra økologiske høns til skrabehøns, at der afsættes mere ammoniak på skovområdet (stigning fra 2,5 kg til 3,8 kg N/ha/år). Miljø- og Teknikudvalget har den 1. april 2020 besluttet at godkende den øgede ammoniakpåvirkning på skovområdet. Vilkår som skal sikre skovens biodiversitet og modvirke ammoniakpåvirkningen er videreført fra miljøgodkendelsen til den nye miljøtilladelse.

 

Der er ikke indkommet bemærkninger fra omkringboende i høringsperioden.

 

Sagsbehandlingstiden inkl. høringsperiode har varet 52 dage. Det maksimale sagsbehandlingstid for denne type sager, fastsat i husdyrbrugloven, er 90 dage. Kravet er overholdt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 51 Orientering om miljøgodkendelse af husdyrbrug Fiskebækvej 5, Gl. Pjedsted

Sagsresumé

Der er meddelt miljøgodkendelse til det eksisterende husdyrbrug uden ændringer.

Sagsbeskrivelse:

I 2015 og 2016 har Fredericia Kommune givet miljøgodkendelse til nye stalde og udvidelse af dyreholdet på Fiskebækvej 5 til 16.200 smågrise og 16.030 slagtesvin om året. Efterfølgende har husdyrbruget ønsket større fleksibilitet i produktionen, og har derfor ansøgt om ny miljøgodkendelse (efter de nye regler) til det eksisterende produktionsareal (staldgulvareal) på 3.930 m2. Der foretages ingen ændringer.

 

Der er ikke indkommet bemærkninger fra omkringboende i høringsperioden.

 

Sagsbehandlingstiden inkl. høringsperioder har varet 113 dage. Kommunens servicemål for denne type sager er 180 dage. Servicemålet er således opfyldt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 52 Orientering om miljøgodkendelse af husdyrbrug Nyvangen 4, Højrup

Sagsresumé

Der er meddelt miljøgodkendelse til 2 nye stalde, ny gyllebeholder og udvidelse af dyreholdet.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2008 har Fredericia Kommune givet miljøgodkendelse til udflytning af husdyrbruget fra Sdr. Vilstrupvej 4, der ligger i kanten af Højrup landsby, til placeringen på Nyvangen 4, hvor der blev opført 2 stalde og 2 gyllebeholdere til en smågriseproduktion med 680 søer, 450 polte og 20.400 smågrise.

 

Kommunens miljøtilsyn har efterfølgende konstateret, at produktionen var større end 680 søer. Husdyrbruget har valgt at lovliggøre dyreholdet ved at ansøge om ny miljøgodkendelse i 2018. Samtidig blev ansøgt om at udvide husdyrbruget med 2 nye stalde og ny gyllebeholder. Med den nye godkendelse udvides det samlede produktionsareal i staldene fra 4.125 m2 til 8.900 m2.

 

I høringsprocessen har 3 omkringboende indgivet bemærkninger om trafikgener, lugtgener, manglende skærmende beplantning og opbevaring af døde dyr. Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i miljøgodkendelsen, bl.a. fordi trafik på offentlig vej og lugtgener fra gyllekørsel ikke er muligt at regulere i en miljøgodkendelse. Se godkendelsens bilag 3 for en gennemgang af bemærkningerne.

 

Sagsbehandlingstiden har varet 423 dage. Kommunens eget servicemål for denne type sager er 180 dage. Den lange sagsbehandlingstid skyldes prioritering af andre sager, hvor ansøgere har haft behov for hurtig afgørelse. Ansøgning om miljøgodkendelse af Nyvangen 4 er indsendt på opfordring fra kommunen, for at lovliggøre dyreholdet, og der har under sagsbehandlingen været behov for omfattende ændringer af ansøgningen, supplerende oplysninger og intern koordinering i forvaltningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 12-08-2020

Taget til efterretning.

Punkt 53 Orientering (Lukket)