Miljø- og Teknikudvalget - 19-09-2018

Referat
Dato:
Onsdag, 19 september, 2018 - 12:30
Hent som fil:

Punkt 57 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2018

Godkendt.

Punkt 58 Orientering: Orientering om status for etablering af ny fremtidssikret genbrugsplads og genbrugscenter på Nordre Kobbelvej 13

Sagsresumé

På baggrund af Miljø- og Teknikudvalgets beslutninger vedr. etablering af ny genbrugsplads og genbrugscenter, samt studietur den 20. august 2018, er hermed en status for projektets stade.


Sagsbeskrivelse:

Udvalget besluttede den 30. maj 2018 at igangsætte detailprojektering og tilhørende tidsplan for genbrugsplads og genbrugscenter på Nordre Kobbelvej 13. Udvalget besluttede samtidig en overordnet økonomisk ramme for projektet, som indarbejdes i taksterne for 2019-2022.


Udvalget besluttede endvidere den 30. maj 2018 at anbefale grundkøb af arealet på Nordre Kobbelvej 13 til etablering af genbrugsplads og genbrugscenter. Grundkøbet blev godkendt af Byrådet den 18. juni 2018.


Byrådet godkendte den 3. september 2018 budgetforslag i 1. behandling, inklusiv affaldstakster.


Omkring projektet er stadet for nuværende:


  • Projektbeskrivelsens beskrevne aktiviteter giver ikke anledning til udfordringer i forhold til den nuværende byplanvedtægt (B16) og kommuneplanen

  • Fredericia Museum har på arealet foretaget undersøgelse og vurdering i forhold til fortidsminder. Undersøgelserne har ikke givet anledning til bemærkninger.

  • Der er foretaget indledende vurdering af de geotekniske forhold på arealet, hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger. En detaljeret geoteknisk undersøgelse på arealet vil blive foretaget i henhold til tidsplanen.

  • Købsaftale og arealoverdragelse af Nordre Kobbelvej 13 er igangværende, og forventes afsluttet ved udgangen af september 2018.

  • Der er afholdt møder med følgende brugergrupper/interessenter om projektet, herunder en gennemgang af det materiale, som er blevet forelagt for udvalget den 30. maj 2018:

-  Brugergrupper for ansatte hos Affald & Genbrug er påbegyndt.

-  Brugergruppe for nærmeste naboer er påbegyndt.

-  Brugergrupper for borgere/brugere vil blive påbegyndt i starten af oktober 2018.


På udvalgsmødet vil der være en gennemgang af det samlede projekt, herunder skitsetegninger, økonomisk sammenfatning og en tilrettet tidsplan.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø, indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2018

Taget til efterretning.

Punkt 59 Forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2013-2017: Kloakering af nyt boligområde ved Højgaard, Ullerup Nord – Forslag til lokalplan 362

Sagsresumé

Forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2013-2017 er udarbejdet med baggrund i forslag til Lokalplan 362 ”Boligområde ved Højgaard, Ullerup Nord”.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med forslag til tillæg nr. 6 til spildevandsplanen er at sikre det planlægningsmæssige grundlag for et nyt boligområde ved Højgaard, Ullerup Nord. Tillægget fastsætter kloakeringsprincippet for lokalplanområdet.


Tillægget giver det juridiske grundlag til at foretage evt. nødvendige arealerhvervelser i forbindelse med etablering af kloakledninger, pumpestationer, bygværker, regnvandsbassiner mv. I lokalplanen er der reserveret plads til regnvandsbassin(er).


Området er i dag ikke kloakeret. Det planlægges separatkloakeret.


Spildevandet fra området tilsluttes Fredericia Spildevand og Energi A/S’ eksisterende spildevandssystem og ledes videre til Fredericia Spildevand og Energi A/S’ Centralrenseanlæg.


I lokalplanområdet etableres nyt regnvandsbassin(er) til forsinkelse af tag- og overfladevand, som udledes til Ullerup Bæk.


Fredericia Spildevand og Energi A/S vil stå for omkostningerne i forbindelse med separatkloakering i området. Grundejerne skal betale tilslutningsbidrag til Fredericia Spildevand og Energi A/S, jf. selskabets betalingsvedtægt og prisliste.


I henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer er der foretaget en screening. Det vurderes, at tillægget ikke får væsentlig indvirkning på miljøet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at forslag til tillæg nr. 6 er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne i miljøbeskyttelseslovens § 32, som danner grundlag for spildevandsplanen samt fastlægger rammerne for, hvordan Fredericia Kommune og Fredericia Spildevand og Energi A/S skal håndtere spildevand i overensstemmelse med kommune- og lokalplangrundlaget.


Det anbefales derfor, at forslaget tiltrædes og fremlægges i offentlig høring i en periode på 8 uger.


Det anbefales endvidere, at tillægget betragtes som endeligt vedtaget, hvis kommunen ikke modtager indsigelser imod forslaget til tillæg i forbindelse med den offentlige høring.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. At forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplanen 2013-2017 godkendes og fremlægges i offentlig høring i en periode på 8 uger.

  1. At tillægget til spildevandsplanen betragtes som godkendt, hvis der ikke fremsættes indsigelser imod forslaget til tillæg i forbindelse med den offentlige høring.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2018

Anbefales.

Punkt 60 Orientering: Status for ændringer af klassificering af vandløb samt for revision af vandløbsregulativerne

Sagsresumé

Fredericia Kommunes vandløbsregulativer har længe trængt til at blive revideret på grund af utidssvarende udformning eller indhold. Desuden er tidsfristen for revision af regulativerne overskredet. De udgør derfor ikke længere et hensigtsmæssigt administrationsgrundlag. På den baggrund er der truffet politisk beslutning om, at samtlige vandløbsregulativer skal revideres, og at der forud herfor skal gennemføres en tiltrængt ændring af klassifikationen af nogle vandløbsstrækninger.


I denne sag gives der en kort orientering om og status for arbejdet med op- og nedklassificering af vandløb samt status for udarbejdelsen af nye vandløbsregulativer.


Sagsbeskrivelse

Vandløbene i Danmark er opdelt i to klasser: Offentlige vandløb og private vandløb.


Klassifikationen er bestemmende for, hvem der har vedligeholdelsespligten og dermed afholder udgiften til vedligeholdelsen. I offentlige vandløb er det kommunen som vandløbsmyndighed, der har vedligeholdelsespligten. I private vandløb er det lodsejerne, der skal vedligeholde vandløbet.


Omfanget af kommunens vedligeholdelse af de offentlige vandløb skal være beskrevet i de lovpligtige vandløbsregulativer. Man kan betragte vandløbsregulativer som en slags ”serviceaftaler” mellem kommunen og bredejerne, som beskriver de rettigheder og pligter, som hver part har i de pågældende vandløb. Derfor er det vigtigt, at vandløbsregulativerne er retvisende og administrerbare.


Dette gælder langt fra længere de gældende regulativer for vandløbene i Fredericia Kommune. Samtidig er tidsfristen for revision overskredet. Derfor er der truffet politisk beslutning om at igangsætte en revision af samtlige vandløbsregulativer.


Sammenlignelige vandløb bør være klassificeret ens. Klassifikation som kommunale vandløb bør alene gælde vandløb, hvor der er offentlige interesser. Sådanne vandløb bør kommunen vedligeholde, mens dette til gengæld ikke gælder vandløb, hvor der ikke er offentlige interesser.


Da den hidtidige klassifikation ikke levede op til disse kriterier, besluttede det daværende Miljø- og Energiudvalg i september 2015, at der forud for regulativrevisionen skulle foretages ændringer af klassifikationen af vandløb. Nogle vandløb, som var kommunale, burde ud fra deres funktion mv. nedklassificeres til private vandløb, mens andre vandløb, som var private, burde opklassificeres til kommunale vandløb.


Beslutningen blev truffet i form af vedtagelse af ”Plan for den administrative status for vandløbene i Fredericia Kommune”.


I planen indgik bl.a.:


Nedklassificering af 11 offentlige vandløb (i alt ca. 13 km) til private vandløb

Opklassificering af 7 private vandløb (i alt ca. 14,6 km) til offentlige vandløb


Udgangspunktet var, at nedklassificering fra offentlige til private vandløb skulle gennemføres for følgende typer af vandløb: 

  • Ikke-målsatte vandløb, herunder rørlagte vandløb
  • Vandløb anlagt til særligt formål
  • Mindre vandløb, der kun berører få lodsejere og fører vand fra få hektarer
  • Vandløb, der ikke i større omfang modtager spildevand fra offentlige veje og byområder

Status for nedklassificeringen

Nedklassificeringen af de 11 offentlige vandløb til private vandløb blev godkendt i Byrådet i december 2016. Forinden var der tre behandlinger af sagen i Miljø- og Teknikudvalget i 2015-2016.

 

Status for arbejdet med de besluttede ændringer af klassifikationen er den, at nedklassifikationen er gennemført med virkning pr. 1. februar 2017.


Dette gælder dog ikke en strækning på 600 m af Stoustrup Rørledning. Her har Miljø- og Fødevareklagenævnet på baggrund af en klage fra den berørte lodsejer over nedklassificeringen den 23. august 2018 hjemvist kommunens afgørelse om nedklassificering til fornyet sagsbehandling hos kommunen. Årsagen hertil var, at nævnet har fundet, at den TV-inspektion fra 2012, som lå til grund for kommunens afgørelse, var så gammel, at det ikke var sandsynliggjort eller dokumenteret i tilstrækkeligt omfang, at den pågældende strækning pr. 1. februar 2017 blev overdraget i regulativmæssig stand.


Ifølge det gældende vandløbsregulativ skal kommunen sikre vandgennemstrømning, og vandet kan p.t. ikke komme igennem. Teknik & Miljø har derfor igangsat almindelig vedligeholdelse i form af spuling og rodskæring. Når det er udført, laves der på ny en TV-inspektion af den 600 m lange strækning. På baggrund af TV-inspektionen vil Teknik & Miljø lave en fornyet tilstandsvurdering og igangsætte eventuelt fornødne reparationer. Det skal i givet fald ske på baggrund af en reguleringssag. Om der er behov for at igangsætte en egentlig reguleringssag. Det ved vi formentligt til udvalgsmødet den 19. september.


Først herefter kan der træffes en fornyet afgørelse om nedklassificering af den pågældende vandløbsstrækning.


Status for opklassificeringen

Opklassificeringen af de vandløb, der skal overgå fra at være private vandløb til at være offentlige vandløb, sker i takt med vedtagelsen af de nye regulativer for de pågældende vandløb.

 

Status for arbejdet med revision af vandløbsregulativerne

En revision af alle Fredericia Kommunes vandløbsregulativer er en omfattende proces, som kommer til at forløbe i flere år fremover. Ifølge den nævnte ”Plan for den administrative status for vandløb i Fredericia Kommune” er der 18 separate vandløbsstrækninger, som fremover skal være omfattet af et vandløbsregulativ, herunder 3 grænsevandløb, dvs. vandløb, som udgør kommunegrænsen til en nabokommune.


Halvdelen af de vandløb, som skal have nye vandløbsregulativer, blev opmålt i forår 2018, og resten bliver opmålt i 2019. Regulativarbejdet for Gudsø Bæk, Studsdal Bæk og Skovhavebækken er igangsat, og forslag til ny regulativer forventes at være klar til partshøring omkring udgangen af 2018.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2018

Taget til efterretning.

Punkt 61 Orientering: Plan for fremtidig forsyningssikkerhed i Energnist

Sagsresumé

Orienteringssag omkring Energnist I/S og den fremtidigforsyningssikkerhed.

 

Sagsbeskrivelse:

Energnist I/S er et fælleskommunalt selskab, som varetager indsamling og forbrænding af affald. Selskabet blev dannet 1. januar 2015 ved en fusion mellem affaldsselskaberne L90 og TAS.


Selskabet ejes af 16 kommuner, herunder Fredericia. Oplandet omfatter 925.000 indbyggere. Selskabets forbrændingsanlæg i Kolding og Esbjerg leverer varme til fjernvarmesystemer i bl.a. Fredericia og de omkringliggende kommuner.


Energnist I/S’ bestyrelse behandler på sit møde den 9. september 2018 ”Plan for fremtidig forsyningssikkerhed”. Ejerkommunerne vil herefter modtage materiale til behandling.


På mødet orienteres Miljø- og Teknikudvalget om planens indhold og det videre sagsforløb.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ikke relevant.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at orienteringen tages til efterretning

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2018

Taget til efterretning.

Punkt 62 Orientering (Lukket)