Miljø- og Teknikudvalget - 24-05-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 24 maj, 2016 - 14:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Fredag, 22 marts, 2019 - 12:48

Punkt 35 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Godkendt

Punkt 36 1. budgetopfølgning på Miljø- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i byrådet.

Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med marts måned.


Mio. kr.

Korrigeret budget

1. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Drift

 

Serviceudgifter

Grønne aktiviteter

0,618

-

-0,100

0,518

Miljøbeskyttelse

1,150

-

-

1,150

Vandløb

2,624

-

-1,167

1,457

Strandområder

1,186

-

-

1,186

Naturpleje

0,508

-

-

0,508

Kommunale skove

1,276

-

-

1,276

Rottebekæmpelse

-1,291

-

1,500

0,209

Vejdrift - Fælles formål

0,097

0,115

-

0,212

Vejdrift - vintervedligeholdelse

8,041

-

-4,000

4,041

Vejdrift - vedligeholdelse

17,957

-

0,400

18,357

Vejdrift - parker og legepladser

3,409

-

-0,500

2,909

Entreprenørgården

-3,553

0,014

0,664

-2,875

Kollektiv trafik

21,944

-

2,000

23,944

Parkeringsvagter

-0,261

-

-

-0,261

Gasdistribution

0,393

-

-

0,393

Serviceudgifter i alt

54,098

0,129

-1,203

53,024

 

Drift i alt

54,098

0,129

-1,203

53,024


Anlæg

 

Skattefinansieret anlæg

 

Miljø og energi, øvrige skatteanlæg

29,644

1,885

-0,625

30,904

 

Skattefinansieret anlæg i alt

29,644

1,885

-0,625

30,904

 

Anlæg i alt

29,644

1,885

-0,625

30,904

Brugerfinansieret

 

Brugerfinansieret drift

 

Affaldsbehandling

-3,868

-

-4,000

-7,868

Klimainvesteringer, drift

-1,321

-

-

-1,321

 

Brugerfinansieret drift i alt

-5,189

-

-4,000

-9,189

 

Brugerfinansieret anlæg

 

Miljø og energi, brugerfinansieret anlæg

26,554

0,210

-10,184

16,580

Klimainvesteringer, anlæg

23,318

-

-9,500

13,818

 

Brugerfinansieret anlæg i alt

49,872

0,210

-19,684

30,398


Brugerfinansieret i alt

44,683

0,210

-23,684

21,209


Total

128,425

2,224

-25,512

105,137

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:

 

Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2015<>16 samt evt. meddelte tillægsbevillinger til 2016. 


1. budgetopfølgning

Kolonnen ”1. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.


De ordinære budgetopfølgningssager omfatter:

Under serviceudgifter søges der om omplaceringer i disse sager:

Bülows plads-restbudget overgår til drift: I forbindelse med det afsluttede anlægsprojekt til renovering af Bülows plads er der et restbudget på 0,115 mio. kr., som ønskes overført til dækning af merudgifter på driftsiden.

Udmøntning af barselsfonden 1. BO 2016: Der overføres 0,014 mio. kr. til Entreprenørgården fra barselsfonden.


Under skattefinansieret anlæg søges der om omplaceringer i disse sager:

Bülows plads-restbudget overgår til drift: Se herover.

Flytning af pulje til sikre skoleveje: Puljen til sikre skoleveje ønskes flyttet til Miljø- og Teknikudvalget fra sin hidtidige placering i Børne- og Skoleudvalget. Puljen er på 2,000 mio. kr.


Under brugerfinansieret anlæg søges der om tillægsbevilling i følgende  sag:

Akut udskiftning af deponi-bil: Der ønskes bevilling til udskiftning af personbil på deponiet på 0,210 mio. kr.


Der ansøges endvidere om anlægsbevilling / tillægsbevilling til anlægsbevilling iht. bilaget ”Oversigt over ansøgning om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 1.-Budgetopfølgning 2016” på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet Sagsbeskrivelse.

Vurdering

Under serviceudgifter forventes et samlet overskud på 1,203 mio. kr. overført til 2017 via spar/låne-ordningen. Der forventes overskud på aktiviteterne Grønne aktiviteter, Vandløb, Vejdrift – vintervedligeholdelse og Vejdrift – parker og legepladser.


Der forventes underskud på aktiviteterne Rottebekæmpelse, Vejdrift – vedligeholdelse, Entreprenørgården og Kollektiv trafik.


Under skattefinansieret anlæg forventes et samlet overskud på 0,625 mio. kr. overført til 2017 via spar/låne-ordningen. Der forventes overskud på projekterne Naturplan, Trafiksikkerhedsby, Byudstyr og Striber som følge af planmæssig tidsforskydning.


Der forventes underskud på projekterne Køretøjer Entreprenørgården, Renovering af stamspor og Interne stier.


Under brugerfinansieret drift forventes overskud på 4,000 mio. kr.


Under brugerfinansieret anlæg forventes et samlet overskud på 19,684 mio. kr. overført til 2017 via spar/låne-ordningen. Overskuddet skyldes tidsforskydning af en række projekter, som ønskes endeligt afklaret i 2016.

Indstillinger

Strategisk planlægning og Teknik & Miljø indstiller

1.  at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 37 Budgetlægning i udvalget - fortsat drøftelse

Sagsbeskrivelse

På udvalgsmødet i april igangsattes drøftelser af udvalget budget for de kommende år. Det aftaltes, at disse drøftelser skulle fortsættes på udvalgsmødet i maj.


Der mindes om, at Byrådet med vedtagelsen af budgetproceduren 2017-20 har fastlagt de overordnede principper for budgetlægningen. Principperne tager udgangspunkt i den økonomiske situation, som Fredericia Kommune har med afslutningen af regnskabet for 2015. Samtidig afspejler budgetproceduren Byrådets ønsker om dels at overholde den økonomiske politik og dels at understøtte kommunens vision 2020.


Som en del af budgetproceduren giver Byrådet udvalgene mulighed for i foråret 2016 at drøfte prioriteringer inden for egen ramme. Udvalgenes økonomiske ramme skal som udgangspunkt overholdes, men der gives mulighed for at drøfte løsning af økonomiske udfordringer og finansiering af eventuelle ønsker. Ønskerne kan være anlægsønsker, som fører til sparede driftsudgifter eller øgede indtægter og på den måde tjener sig selv hjem over en periode. Udvalgene kan endvidere i løbet af foråret gå i dialog med relevante interessenter med henblik på at sikre samskabelsen i budgetprocessen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst indstiller, at udvalget fortsætter sin drøftelse af den budgetmæssige situation

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Sagen blev drøftet.

Punkt 38 Vintertjeneste 2015-16

Sagsbeskrivelse

Vinteren 2015-16 var en ”grøn” vinter, der ikke gav de store udfordringer, hvad angår vintertjenesten. Der var i alt 21 udkald til saltning og 6 udkald til snerydning.


Grundejerpligter

I december 2015 trådte det nye vinterregulativ i kraft. Her var den største ændring, at kommunen overtog nogle grundejerpligter fra grundejere, der ikke har direkte adgang til fortovet.


Dette har givet anledning til 2-3 henvendelser fra borgere, der havde behov for en yderligere forklaring. Et sted i Skærbæk (Ellipsen) har grundejerforeningen, efter aftale med Fredericia Kommune, overtaget kommunens grundejerpligt uden beregning.


Justeringer af vintertjenesten

Teknik & Miljø har modtaget henvendelser vedrørende vintertjenesten, hvor der ønskes øget serviceniveau. Henvendelserne er vurderet, og følgende er fundet hensigtsmæssige:


Lyngsoddevej:

Her havde Teknik & Miljø hidtil kun valgt at rydde cykelstien langs Vesterballevej. Men grundet bl.a. institutionen Brohaven, der ligger på Lyngsoddevej, har Teknik & Miljø valgt at vinterbetjene både cykelstien langs Vesterballevej og cykelstien langs Lyngsoddevej som klasse 2-stier. (Bilag 1)


Stenhøjvej:

Stenhøjvej forbinder cykelstien langs Bredstrupvej med stien syd om MesseC til Fredericia Idrætscenter. Vejen er en klasse 3-vej (dvs. at den først ryddes/saltes, når klasse 1 og 2 er kørt). Vi har valgt at betjene Stenhøjvej som klasse 2-sti for cyklisterne. (Bilag 2)


Mølleskovvej:

Mange cyklister fra Vejle Landevej bruger Mølleskovvej ind til Erritsø. Mølleskovvej er en klasse 4-vej (ryddes/saltes ikke). Vi har valgt at rydde et spor som klasse 2-sti. (Bilag 2)


Som følge af anlægsarbejder:

-  Der er anlagt mere cykelsti langs Indre Ringvej ud til Fælledvej. Denne køres som klasse 2-sti.

-  Langs Bredstrupvej er den nye cykelsti mellem Ydre Ringvej og Bredstrup lige åbnet. Denne vil også blive kørt som klasse 2-sti.


Ændring af servicetidspunktet

På baggrund af forespørgsler fra erhvervslivet har Teknik & Miljø undersøgt, om tidspunktet for vintertjenesten på klasse 2-veje og klasse 2-stier kan ændres til at starte kl. 4.00 i stedet for som hidtil kl. 5.00.

Økonomiske konsekvenser

Ændring af starttidspunkt fra kl. 5.00 til kl. 4.00 vurderes for en normalvinter at koste 200.000 kr. ekstra pr. vinter. Dette vurderes at kunne holdes indenfor budgettet.


Ved ekstremvintre vurderes det at koste minimum 1 mio.kr. ekstra, hvilket ikke kan holdes indenfor budgettet.


De allerede foretagne ændringer er blevet indpasset på ruterne.

Vurdering

Ved at starte den øvrige vintertjeneste kl. 4.00 vil sikkerheden for folk, der møder tidligt om morgenen, blive øget. Samtidig vil tilfredsheden øges for trafikanterne.


Desuden vil fremkommeligheden for sneplovene og saltsprederne blive bedre, da de ikke skal køre i så meget morgentrafik. Og omvendt vil morgentrafikken ikke blive generet så meget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller


  1. at justeringerne tages til efterretning
  2. at vintertjenesten på klasse 2-veje og klasse 2-stier starter kl. 4.00, så længe det kan holdes indenfor eksisterende budget.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 39 Endelig køreplan sommeren 2016

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget vedtog den 15. december 2015 ruterne for den kollektive trafik, som skal træde i kraft fra sommeren 2016. Efterfølgende har Sydtrafik udarbejdet de endelige køreplaner i samarbejde med Teknik & Miljø. Ligeledes er der udarbejdet forslag til stoppestedsplacering. Det hele er sket i dialog med Tidebus.


Den nye sommerkøreplan træder i kraft fra den 27. juni 2016 og fra den 7. august 2016 træder den normale køreplan i kraft.


Ændringerne af ruterne har medført, at der skal flyttes, oprettes og nedlægges stoppesteder. Disse ændringer har været i høring hos Seniorrådet, der ikke har haft ændringsforslag til dette.


Køreplaner samt stoppestedsplaceringer er vedlagt som bilag og vil blive gennemgået på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Der har til analyse af den kollektive trafik samt køreplansændringer været afsat kr. 500.000. Det vurderes, at budgettet til dette er tilstrækkeligt.


Det har hele tiden været en forudsætning, at ændringerne kunne holdes inden for det nuværende budget. Dette er lykkedes på udgiftssiden, der er uændret, men der vil naturligvis være usikkerhed på, hvordan indtægtssiden udvikler sig. 

 

Uden for budgettet er etablering af buslomme på Vestre Ringvej, der bør udføres senest til efteråret. Der arbejdes pt. på et forslag til trafikafvikling på Vestre Ringvej, hvor etablering af buslommer er indarbejdet.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at den nye køreplan vil danne grundlag for, at der kan skabes et bedre passagergrundlag. Dette vil på sigt betyde flere passagerer og dermed flere indtægter. Ruteændringer vil i starten kunne give en passagertilbagegang, men dette vurderes at være minimalt.


Teknik & Miljø arbejder sammen med Sydtrafik på informationsmateriale omkring køreplansændringen.


Til trods for god information og flere ruteforbedringer vurderes det, at der vil forekomme klager fra borgere, der oplever og vil skulle vænne sig til et andet serviceniveau end i dag.


Teknik & Miljø vurderer, at der - når køreplanen træder i kraft - kan opstå enkelte problemstillinger, som det ikke har været muligt at forudse. Disse vil blive forsøgt løst på bedste vis.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at køreplanen og placeringen af stoppesteder tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 40 Supercykelforbindelse, anlægsprojekt

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune ansøgte i 2014 Vejdirektoratets Supercykelstipulje med henblik på at opnå tilskud til etablering af en supercykelforbindelse mellem den gamle Lillebæltsbro og Fredericia bymidte.


Middelfart Kommune søgte ligeledes denne pulje om støtte midler til strækningen fra den gamle Lillebæltsbro til Middelfart Banegård.


Begge kommuner fik tilskud til denne cykelforbindelse, som for de mange cykelpendlere vil komme til at fremstå som en sammenhængende forbindelse mellem Middelfart Banegård og Fredericia Centrum. Strækningen er i alt ca. 10 km. Strækningen på den gamle Lillebæltsbro er ikke en del af projektet, da denne strækning ikke er kommunevej.


Teknik & Miljø er gået i dialog med Middelfart Kommunes Vejafdeling med henblik på at nedsætte en fælles projektorganisation, der skal have fokus på, at cykelforbindelsen vil blive oplevet som en sammenhængende forbindelse. Der vil være særlig fokus på kommunikation og fælles kampagnetiltag.


Der er i anlægsbudgettet for 2016 afsat 2,5 mio. kr. til igangsættelse af projektet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes hensigtsmæssigt at nedsætte en fælles følgegruppe samt at afholde fælles workshops for de to kommuner.


Det vurderes hensigtsmæssigt at der er politisk deltagelse i følgegruppen fra begge kommuner. Der skal findes to repræsentanter fra hver kommune.


Der udarbejdes en projektbeskrivelse i fællesskab med Middelfart Kommune. En foreløbig udgave er vedlagt som bilag.


Det vurderes, at projektering og udførelse af første delstrækning kan igangsættes i 2016.


Der kan opstå behov for mindre arealerhvervelser i forbindelse med krydsombygningerne.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

1.  at der findes 1 repræsentant fra By- og Planudvalget og 1 repræsentant fra Miljø- og Teknikudvalget

2.  at der arbejdes videre med en fælles projektorganisation med Middelfart Kommune med fokus på fælles kommunikation og følgegruppe

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt, idet Kurt Halling blev udpeget til at repræsentere Miljø- og Teknikudvalget.

Punkt 41 Strategisk Energiplan, 2020, Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

Strategisk Planlægning har udarbejdet et udkast til en strategisk energiplan for Fredericia Kommune, 2016 – 2020. Formålet med energiplanen er at fremme en omstilling til et mere fleksibelt energisystem med mindre energiforbrug og mere vedvarende energi. I planen udstikkes mål og rammer for de kommende års arbejde. Udover Strategisk Planlægning har Teknik & Miljø deltaget i udarbejdelsen af udkastet.


Miljø- og Energiudvalget har udvalgt seks fokusområder for de kommende fire års indsatser på klima- og energiområdet:  

  1. Boliger
  2. Fjernvarme
  3. Virksomheder
  4. Biogas
  5. Vandkraft
  6. Transport
  7. CO2-neutral kommune

I forbindelse med udarbejdelsen af den strategiske energiplan har Strategisk Planlægning undersøgt mulighederne for at udnytte havstrømmen i Lillebælt til elproduktion. På baggrund af en indledende screening kan det konkluderes, at det med kendt teknologi ikke er økonomisk rentabelt at etablere vandkraft i Lillebælt. Derfor er indsatsområdet ”vandkraft” udeladt som selvstændigt indsatsområde i det foreliggende udkast til en strategisk energiplan. I stedet er indsatsområdet ”biogas” udvidet til ”biogas og nye energiteknologier”.


For hvert indsatsområde beskriver energiplanen Fredericia Kommunes langsigtede pejlemærker frem mod 2035 og handlinger frem mod 2020, og der gives en status for, hvordan situationen er i dag.


Der er udarbejdet en kort, mindre teknisk og mindre teksttung udgave af den strategiske energiplan: Fredericia Kommunes strategiske energiplan, 2020, - kort fortalt. I denne korte udgave får man muligheden for at få et hurtigt overblik over Fredericia Kommunes mål og indsatsområder. De, der er interesserede i en uddybning af emnet, kan vælge den tekniske rapport.


Effekten af de handlinger, der planlægges iværksat lokalt, og effekten af handlinger på landsplan ligger til grund for en beregning af Fredericia Kommunes fremtidige CO2-udledning, brug af vedvarende energi og samlede energiforbrug. For eksempel vil CO2-udledningen blive mere end halveret frem mod 2035. Det skal dog bemærkes, at udledningen fra Shell Raffinaderiet ikke er taget med i beregningerne. Der er i starten af planen gjort rede for udledningen fra Shell Raffinaderiet, men ellers er der set bort fra denne del af udledningen. Shell Raffinaderiets CO2-udledning alene er af samme størrelsesorden som kommunens øvrige udledning, og selv små ændringer hos Shell får så stor betydning for CO2-udledningen i Fredericia Kommune, at det vil sløre effekten af andre tiltag.


I udarbejdelsen af den strategiske energiplan har der været afholdt dialogmøder med en række eksterne aktører på området med henblik på en drøftelse af, hvordan vi i fællesskab kan fremme den grønne omstilling. Der har bl.a. været møder med TREFOR, Fredericia Fjernvarme, TVIS, Business Fredericia, Fredericia Spildevand & Energi og FredericiaC.


Der er ikke lagt op til en bred offentlig høring af den strategiske energiplan. Hvis det ønskes, kan udkastet til den strategiske energiplan vedtages som forslag, hvorefter den sendes i høring. 

 

Hverken den tekniske rapport eller den kort fortalte udgave af rapporten, som er bilag til dette dagsordenspunkt, fremtræder i det endelige layout. Frem til udvalgsmødet vil administrationen udarbejde et forslag til et layout, som vil blive præsenteret på mødet.  

Økonomiske konsekvenser

Udkastet til den strategiske energiplan peger på en bred vifte af handlinger for de kommende fire år. Nogle af handlingerne er en fortsættelse eller styrkelse af indsatser, der er i gang, og kan rummes indenfor Miljø-og Teknikudvalgets eksisterende budget. Det handler f.eks. om samarbejdet med energiselskaberne om at fremme energirenovering, fremme cykling gennem kampagner eller samarbejde med borgerne i Herslev om nye opvarmningskoncepter.


Andre tiltag, som f.eks. energirenovering af kommunens bygninger, er omkostningstunge og kan finansieres via låneoptag eller via ESCO-samarbejder.


For nogle indsatser er der lagt op til et samarbejde mellem en række ak-tører, f.eks. i indsatsen for at fremme nye energieffektive og grønne transportløsninger til tung tranport. En indsats som denne vil ske i samar-bejde med bl.a. Business Fredericia, Taulov Transportcenter og DanmarkC – Transport & Logostik. Her skal mulighederne for ekstern finansiering af et udviklingsprojekt afsøges. Fredericia Kommunes rolle i denne type af indsatser handler først og fremmest om at bringe de relevante parter sammen og facilitere processen.   


Administrationen vil løbende afsøge mulighederne for udefra kommende medfinansiering via fondsansøgninger.

Vurdering

Det vurderes, at udkastet til den strategiske energiplan giver en fyldestgørende redegørelse for de udvalgte indsatsområder. Endvidere vurderes det, at de foreslåede pejlemærker frem mod 2035 og handlinger frem mod 2020 er realistiske og giver et godt grundlag for det videre arbejde med klima og energi i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at udkast til Fredericia Kommunes strategisk Energiplan, 2020, tiltrædes
     
  2. at udkast til Fredericia Kommunes strategisk Energiplan, 2020, - kort fortalt, tiltrædes
     
  3. at der træffes beslutning om, hvorvidt udkastet tiltrædes som forslag, der sendes i offentlig høring forud for endelig vedtagelse

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingens 1. og 2. punkt blev tiltrådt.


Det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at udkastet tiltrædes som forslag, der sendes i offentlig høring forud for endelig vedtagelse, idet administrationen bemyndiges til at færdigredigere udkastet, inden det sendes i høring.

Punkt 42 Takster for dagrenovation 2017

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med Fredericia Kommunes samlede budgetlægning 2017-20 har Affald & Genbrug udarbejdet et budgetforslag for det brugerfinansierede område.


Det brugerfinansierede område budgetteres ud fra det såkaldte ”hvile-i-sig-selv”-princip. Princippet indebærer, at udgifter og indtægter skal balancere set over en årrække.


Renovationstaksten består af et grundgebyr og en tømningspris.


Grundgebyret dækker Affald & Genbrugs udgifter til administration, genbrugsbutik og olie- og kemikalieaffald. I alt er budgettet på 22,221 mio. kr.


Grundgebyret dækker de udgifter, der ikke i væsentlig grad afhænger af mængden af affald, men kan betragtes som værende bestandige. Grundgebyret varierer efter, om der er tale om parcelhus, sommerhus, lejlighed eller erhverv.


Tømningsprisen dækker Affald & Genbrugs udgifter til drift af dagrenovation og genbrug. I alt er budgettet på 32,175 mio. kr.


Tømningsprisen dækker de udgifter, der varierer med affaldsmængden. Beregning af tømningsprisen sker på baggrund af affaldstype (rest/grønt), tømningsfrekvens og affaldsmængde i liter.


De samlede renovationsafgifter skal dække Affald & Genbrugs budgetterede udgifter til drift, anlæg og afskrivning. Affald & Genbrug ønsker gradvist at udligne mellemværender med kommunen og i videst mulige omfang at holde renovationstaksten i ro. Forslaget til takstændringer fra 2017 sikrer dette ved at balancere indtægterne fra renovationstaksten med budgettet til almindelig drift og planlagt udskiftning af maskinel.


På baggrund af ovenstående foreslås renovationstaksten for 2017 fastlagt som følger:

Type

Liter

2016 ekskl. moms

2016 inkl. moms

2017 ekskl. moms

2017 inkl. moms

Parcelhuse

60

1.331

1.664

1.367

1.709

90

1.687

2.109

1.620

2.025

140

2.347

2.934

2.041

2.551

190

3.207

4.009

2.462

3.078

240

 

 

2.883

3.604

I 2017 udgør grundgebyr 860/1.075 kr.

Lejligheder

75

1.641

2.051

1.663

2079

Taksten gælder 75 l restaffald og 10 l grønt affald per uge

I 2017 udgør grundgebyr 820/1.028 kr.

Erhverv

800

15.173

18.966

9.017

11.272

I 2017 udgør grundgebyr 534/668 kr.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Med de forslåede takster er det vurderingen, at de samlede renovationsafgifter vil dække Affald & Genbrugs budgetterede udgifter, og at taksterne samtidig holdes i passende ro.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at renovationstaksten for 2017 godkendes og videresendes til endelig godkendelse i forbindelse med budgetlægning 2017-2020.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 43 Takster for benyttelse af Fredericia Kommunes Deponi 2017

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med Fredericia Kommunes samlede budgetlægning 2017-20 har Affald & Genbrug udarbejdet et budgetforslag for det brugerfinansierede område, Deponi. Budgetforslaget skal indgå i den samlede budgetvedtagelse for Fredericia Kommune 2017-20.


Det brugerfinansierede område budgetteres ud fra et princip om, at området ”hviler-i-sig-selv”. Princippet indebærer, at udgifter og indtægter set over en årrække skal balancere. For at undgå kraftigt svingende takster i forbindelse med anlægsarbejder og lignende gælder der således ikke noget krav om, at forsyningsvirksomhedernes udgifter og indtægter skal balancere i det enkelte år.


For Deponiet skal indtægten fra taksten pr. indleveret ton balancere de budgetterede udgifter til drift, anlæg og afskrivning. Budgettet til Deponiet i 2017 er 3,500 mio. kr., hvilket afspejler en minimumsbemanding i forhold til lovkravene for deponi.


Den forventede affaldsmængde er 2.800 tons. Mængden er faldet gennem flere år, hvilket gør det nødvendigt at hæve taksten. Taksten foreslås hævet gradvist, med samtidig opmærksomhed på de indleverede mængder. Taksten foreslås hævet fra 355 kr./tons til 385 kr./ton fra 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at forslaget sikrer, at taksten er i overensstemmelse med”hvile-i-sig-selv”-princippet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at taksten for indlevering af affald til deponi ændres til 385 kr./ton fra 2017, og at dette videresendes til endelig godkendelse i forbindelse med budgetlægning 2017-2020.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 44 Orienteringssag: Opkrævning af generelt administrationsgebyr 2016 for erhvervsaffald

Sagsbeskrivelse

Affald & Genbrug har den 6. april 2016 udsendt et informationsbrev til virksomhederne om opkrævning af det generelle administrationsgebyr 2016 for erhvervsaffald, på 375 kr. ekskl. moms, som Byrådet har vedtaget den 5. oktober 2015.


Gebyret er uændret i forhold til 2015.


Det generelle administrationsgebyr 2016 skal dække kommunens generelle omkostninger til affaldsplaner, affaldsregulativer, information og anvisning af affald fra virksomheder samt det beløb, som kommunen skal opkræve for staten til drift af statens affaldsdatabaser for virksomheder.


I informationsbrevet orienteres om muligheden for at søge om fritagelse for gebyret. Ansøgningsfristen er 8 uger.


Energistyrelsen har i marts 2016 udsendt et brev med anbefalinger til det årlige udtræk af data fra Det centrale virksomhedsregister, CVR, som har dannet baggrund for opkrævningen. (Energistyrelsen overtog en del af affaldsområdet fra Miljøstyrelsen ved ressortændringerne i staten i juni 2015)

Økonomiske konsekvenser

Det generelle administrationsgebyr for erhvervsaffald skal, som alle kommunens ordninger på affaldsområdet, opkræves ud fra ”hvile-i-sig-selv”-princippet.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 45 Undersøgelser vedr. eventuel flytning af genbrugscenter og genbrugsplads

Sagsbeskrivelse

I den kommunale affalds- og ressourceplan for 2014-2024, som byrådet vedtog den 8. september 2014, er et af initiativerne i arbejdet med at opnå øget genanvendelse at undersøge mulighederne for at flytte genbrugscenteret og genbrugspladsen på Industrivej.  


Endvidere er der i affalds- og ressourceplanen et indsatsområde indenfor øget udnyttelse af ressourcerne i det organiske affald. Her undersøges i samarbejde med Fredericia Spildevand og Energi A/S mulighederne for at etablere et anlæg til behandling af det organiske affald i tilknytning til Fredericia Spildevand og Energi A/S’ planer om udbygning af spildevandssystemet.


På baggrund af dette vil der være 3 senarier:


  1. Genbrugscenteret og genbrugspladsen flyttes ikke, men området forsøges optimeret.
  2. Genbrugscenteret og genbrugspladsen placeres i området omkring industrivej.
  3. Genbrugscenteret og genbrugspladsen flyttes til deponiet på Vejlbyvej.

Økonomiske konsekvenser

Der anvendes ca. kr. 500.000,- til analysen af den bedst mulige placering af genbrugspladsen i nordbyen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurdere at undersøgelsen bør indeholde følgende kriterier:


  • Service for borgeren
  • Anlæg- og driftsøkonomi
  • Miljø

Desuden bør der undersøges for evt. synergien med andre kommunale enheder som fx driftsafdelingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at analysen sættes i gang, og de tre senarier undersøges.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 46 Orienteringssag: Miljøstyrelsens ordinære tilsyn på Fredericia Kommunes deponi

Sagsbeskrivelse

Miljøstyrelsen har ved det ordinære tilsyn på kommunens deponi orienteret om vurderingen af kystnærhed for deponier og om de eventuelle muligheder for fremtidig anvendelse af færdigt opfyldte etaper.


Der redegøres nærmere herfor på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På baggrund af Miljøstyrelsens vurderinger omkring deponiers kystnærhed, vil der være en række punkter som skal indarbejdes ved den fremtidige drift og brug af deponiets arealer.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 47 Orientering - Indsatsplan for området mellem Taulov og Skærbæk

Sagsbeskrivelse

I Danmark anvender vi grundvand til drikkevand. Vi er i den unikke situation, at grundvandet kan anvendes stort set ubehandlet efter kun en simpel rensning. For at sikre at vi også i fremtiden har en god og uforurenet ressource til brug for drikkevand, er det nødvendigt, at vi beskytter vores grundvand.


Grundvandsbeskyttelsen sker dels gennem generel regulering via godkendelser og tilladelser og dels gennem konkret og målrettet regulering via indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse.


Naturstyrelsen har udført en detaljeret kortlægning af undergrund og grundvand i området omkring Taulov og Skærbæk. På dette grundlag er det nu Fredericia Kommunes opgave at udarbejde en plan for beskyttelsen af områdets grundvand.


Indsatsplanen vil skulle redegøre for de indsatser, der er nødvendige for at sikre områdets borgere rent drikkevand i fremtiden. Det forventes, at planen udarbejdes i dialog med alle relevante interessenter, herunder især vandværker og lodsejere.


Fredericia Kommune modtog Naturstyrelsens kortlægning den 1. september 2015 og har ét år til at udarbejde et udkast til indsatser for grundvandsbeskyttelsen i området. Det forventes, at der afholdes møde med alle relevante interessenter inden sommerferien, hvor statens kortlægning præsenteres, input og problemstillinger drøftes og den videre proces gennemgås. Politisk deltagelse i dette møde er ønskeligt.


Indsatsplanen skal politisk godkendes.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


-  at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt. Christian Bro blev udpeget til at repræsentere udvalget i det videre arbejde.

Punkt 48 Orienteringssag: Miljøtilladelse til ny kostald og driftsbygning Fagerlien 17

Sagsbeskrivelse

Der er meddelt miljøtilladelse til på ejendommen Fagerlien 17 at opføre 2 nye landbrugsbygninger, hvoraf den ene skal bruges som løsdriftstald til kvæg og den anden som lade til halm og korn. De nye bygninger opføres som erstatning for to eksisterende bygninger, der rives ned.


Dyreholdet er uændret 35 ammekøer med opdræt, svarende til 50 DE (dyreenheder).


Husdyrbruget ligger ved landsbyen Egum, og der er 3 naboejendomme indenfor 100 meter. På grund af den nabonære placering er der i miljøtilladelsen stillet vilkår vedr. støj og fluer. Der er givet dispensation for manglende overholdelse af afstandskrav til vej, naboskel og beboelse på egen ejendom.


Ejerne af 5 naboejendomme er blevet hørt, inden tilladelsen blev meddelt. Der er ikke modtaget høringssvar.


Ansøgningen er modtaget 15. oktober 2015, og tilladelsen er meddelt 29. marts 2016. Sagsbehandlingstiden, inklusiv høringsperioder, er således 5,5 måneder. Dette opfylder Miljøs servicemål, som er 6 måneder for denne type afgørelse.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Miljø indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 49 Regulering af antal taxitilladelser

Sagsbeskrivelse

Der er pt. 7 ledige tilladelser til taxikørsel i Fredericia Kommune – 28 ud af 35 tilladelser er besat.


Det samlede antal tilladelser drøftes løbende i Taxinævnet, og anbefalingen er, at det samlede antal tilladelser reduceres.


Fredericia Taxa samt bestillingskontoret anbefaler, at der ikke annonceres med nye tilladelser, og at det samlede antal nedsættes til 28. Modsat udtrykker politiet bekymring for, at der fx ikke vil være vogne nok til at dække kørselsbehovet i nattelivet, hvilket kan føre til voldshandlinger og/eller anden ballade.


I henhold til § 2, stk. 2 i Lov om taxikørsel m.v. fastsætter kommunen antallet af tilladelser ud fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden inden for hele området. Kommunen kan dog på trods af det samlede antal tilladelser beslutte, at ledige tilladelser ikke annonceres, såfremt det vurderes, at kørselsbehovet ikke er til det.


Fredericia Kommune har modtaget to klager vedrørende taxibetjeningen i kommunen – begge klager fra samme borger og vedrørende banegården. 


Bestillingskontoret vil frem til næste møde i Taxinævnet i september 2016 føre statistik over antal vogne på gaden på forskellige tidspunkter af døgnet, og tillige vil politiet føre statistik over voldssager og andet, som kan være foranlediget af taxibetjeningen i nattelivet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen. 

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at det samlede antal taxitilladelser reduceres fra 35 til 30, og at der snarest muligt annonceres op til to nye ledige tilladelser.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 50 Taxikørsel - anmodning om takstregulering 2016

Sagsbeskrivelse

Fredericia Taxa ansøger om en takstforhøjelse på 5 % på kilometer-satsen (km-satsen) for taksterne 1-4.


Hvis takstforhøjelsen gennemføres medfører det følgende ændringer:

 

Km-satsen for takst 1 forhøjes fra 16,54 kr. til 17,37 kr.

Km-satsen for takst 2 forhøjes fra 8,27 kr. til 8,68 kr.

Km-satsen for takst 3 forhøjes fra 19,28 kr. kr. til 20,24 kr.

Km-satsen for takst 4 forhøjes fra 9,64 kr. til 10,12 kr.


Takst 1 er kørsel i almindelig vogn op til 4 passagerer. Takst 2 er rundturstakst for kørsel i almindelig vogn op til 4 passagerer gældende for den del af kørslen, der foregår udenfor kommunen. Takst 3 er kørsel i storvogn med 5-8 passagerer. Takst 4 er rundturstakst for kørsel i storvogn med 5-8 passagerer for den del af kørslen, der foregår udenfor kommunen.


Starttakst, ventetidsbetaling samt natkørsel berøres ikke.


I medfør af § 28 i bekendtgørelse om taxikørsel er det Fredericia Kommune, der godkender takster. Taksterne er senest reguleret ultimo 2014.


Ansøgningen om takstforhøjelse sker på baggrund af afskaffelsen af frikørselsordningen pr. 1. januar 2015, hvilket betyder at vognmændene nu skal betale registreringsafgift af biler ved videresalg. Før ændringen kunne bilerne frit omregistreres til privat anvendelse uden betaling af tillægsafgift. Ændringen betyder et merprovenu for staten, og omkostningerne skal nu afholdes af taxivognmændene. Det forventes, at dette fremadrettet vil betyde en ændring i den måde vognmændene anskaffer deres biler på – flere vil fx nok lease deres biler.


I øjeblikket er der to taxaer i Fredericia, der kører efter den nye ordning.


Vedlagt ansøgningen var en beregningsmodel udarbejdet af revisionsfirmaet RSM, som viser den forventede økonomiske ændring hos vognmændene. Denne vedlægges sagsfremstillingen.


Danmarks Statistiks indeks (omkostningsindeks for taxikørsel), der normalt bliver lagt til grund for regulering af taksterne, er i perioden fra 2014 faldet fra 148,8 til 148,7. Dette indeks tager på nuværende tidspunkt ikke højde for den lovgivningsmæssige ændring, der er sket i relation til frikørselsordningen. Danmarks Statistik er opmærksom på ændringen, som vil blive indarbejdet i indekset på sigt. På nuværende tidspunkt er det dog ikke muligt at se den fulde økonomiske effekt af afskaffelsen af frikørselsordningen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ansøgningen har været drøftet i Taxinævnet. Fredericia Taxa er ikke tvivl om, at ændringen har en økonomisk konsekvens for vognmændene, men er enig i, at den samlede økonomiske konsekvens ikke kan ses på nuværende tidspunkt.


Ingen andre kommuner har godkendt ansøgning om takstforhøjelse på nuværende tidspunkt.


Det vurderes ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for at godkende den ansøgte forhøjelse.

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller, at takstforhøjelsen ikke godkendes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-05-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 51 Ansøgning om limousinetilladelse (Lukket)

Punkt 52 Orientering (Lukket)