Miljø- og Teknikudvalget - 24-11-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 24 november, 2021 - 12:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 19 november, 2021 - 09:10
Referat publiceret:
Torsdag, 25 november, 2021 - 17:05

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Godkendt.

Punkt 2 Orientering om opfyldt grusgrav syd for Læsøvej

Sagsresumé

Det er konstateret at i alt 19 ejendomme i starten af 1960´erne er etableret på en tidligere opfyldt grusgrav syd for Læsøvej. Det opfyldte område er desværre ikke blevet kortlagt som forurenet af det tidligere Vejle Amt, hvor der fra 1900´erne skete kortlægning af en lang række andre fyldområder i kommunen.

 

Region Syddanmark, der står for den offentlige indsats i jordforureningsloven, har undersøgt ejendommene i området. På baggrund af resultaterne er i alt 17 ejendomme i dag helt eller delvist kortlagt som forurenede og der vil ske en videre indsats på 9 af de 17 ejendomme, hvor forureningen vurderes at kunne udgøre en risiko for den nuværende anvendelse.

 

Flere af grundejerne peger på, at de pga. de nye oplysninger om forureningen vil lide et værditab på deres ejendom og spørger i den forbindelse til kommunens ansvar i sagen og muligheden for at opnå økonomisk kompensation.

 

Det vurderes, at der ikke pt. er tilstrækkelige oplysninger til at kunne afgøre spørgsmålet endeligt, men på baggrund af de oplysninger som Fredericia Kommune i øjeblikket har, så er der ikke umiddelbart noget, der entydigt peger på, at kommunen er ansvarlig.

 

På mødet vil der være en orientering om, hvilke muligheder kommunen har for at yde kompensation til de berørte borgere.

 

Fredericia Kommune har den 5. oktober afholdt et informationsmøde for grundejerne i området med deltagelse fra regionen. Der var grundejerrepræsentanter fra alle de berørte ejendomme til stede ved mødet og der blev stillet forskellige spørgsmål til bl.a. sundhedsrisikoen, værditabsordningen, regionens videre indsats, kortlægning af fyldpladser og kommunens eventuelle ansvar.

 

Sagsbeskrivelse:

Natur og Miljø blev i juni 2020 efter en henvendelse fra en grundejer på Vejrøvænget opmærksom på, at en række boliger i området omkring Alrøvænget, Hjarnøvej, Læsøvej, Samsøvej, Vejrøvænget var opført på et opfyldt område, hvor der tidligere har været grusgrav.

 

Området var ikke kortlagt efter jordforureningsloven som en lang række andre fyldområder/lossepladser i kommunen og kommunen orienterede derfor regionen om sagen.  I Fredericia er der i dag registreret mellem 40 og 50 kortlagte lossepladser og fyldområder.

 

Da byggeri ovenpå opfyldte områder kan udgøre en risiko for arealanvendelse til boligformål, gik regionen kort efter i gang med at undersøge og kortlægge ejendommene i området. Status er i dag, at i alt 19 ejendomme er undersøgt af regionen – og af disse er 17 blevet helt eller delvist kortlagt som forurenede.

 

Regionen har afsluttet sagerne på 9 ejendomme, hvor der ikke er fundet forurening, der udgør en risiko for den eksisterende anvendelse til boligformål. På de øvrige ejendomme skal der ske nærmere undersøgelser eller afværge (hovedsageligt for at forhindre direkte kontakt med forurenet jord på udenomsarealer).

 

Kommunen har ingen oplysninger om drift af en egentlig losseplads i området, men det fremgår af arkiverne, at kommunen har ejet området og i 1962 solgt det til private, hvorefter det er udstykket til boligparceller. Forud for salget blev det oplyst til køberen Mølleejer Axel Petersen, der var konservativt byrådsmedlem i perioden 1. april 1950 til 31. december 1968, at der på en del af arealet har været grusgrav, som er opfyldt af dagrenovation.

 

Grusgraven er formentlig fyldt op i perioden mellem 1954 – 1962. Det var før Miljøbeskyttelsesloven som kom i 1974. Vi er ikke bekendte med, at der på det tidspunkt var krav om en godkendelse til fyldpladsen.  

 

I forhold til grundejerne, så er der ikke umiddelbart nogen lovgivning som kan hjælpe den, der i god tro har erhvervet en ejendom, der viser sig at ligge på en forurenet grund.

 

Flere af grundejerne peger på, at de mener, at kommunen er ansvarlig for det værditab, de står med i dag. Dette er under afklaring.

 

Kommunen har tirsdag den 5. oktober afholdt et orienteringsmøde for de berørte grundejere. På mødet, hvor der deltog 28 grundejerrepræsentanter orienterede regionen om undersøgelsesresultaterne og den videre proces for de 9 ejendomme, hvor der fortsat kan være en risiko i forhold til arealanvendelsen.  Regionens videre indsats kan fremrykkes ved at grundejerne tilmelder sig den såkaldte værdtitabsordning. Ordningen omfatter en egenbetaling på op til 40.000 kr, der dog tilbagebetales efter endt indsats, såfremt ejendommen stadig er kortlagt, hvilket vurderes at være tilfældet i denne sag. Alle 9 ejendomme er tilmeldt.

 

Desuden orienterede kommunen om de historiske oplysninger fra kommunens arkiver og de foreløbige juridiske vurderinger af ansvarsforhold mv.

Økonomiske konsekvenser

Der har fra forskellig sider været efterspurgt, om byrådet har et ansvar i sagen og om kommunen vil yde en økonomisk kompensation til de i området berørte borgere. For at en sådan sag kan forelægges byrådet til beslutning, skal sagen være grundigt sagsbehandlet, så byrådet på et fuldt oplyst grundlag kan træffe en beslutning. I spørgsmål om, hvorvidt Fredericia Kommune kan have et ansvar i forbindelse med salget og udstykningen af grunde ved Alrøvænget, Hjarnøvej, Læsøvej, Samsøvej og Vejrøvænget, så er sagen på nuværende tidspunkt et godt stykke fra at være fuldt oplyst. Det er derfor ikke muligt at forelægge sagen for byrådet på nuværende tidspunkt, da byrådet så risikerer at træffe en ulovlig beslutning.

 

Når sagen på et tidspunkt er tilstrækkeligt oplyst, så vil byrådet kunne tage stilling til, hvorvidt byrådet vil suspendere den forældelse, der allerede er indtrådt og eventuelt betale erstatning eller give et forholdsmæssigt afslag, hvis det vurderes, at der er et ansvar for Fredericia Kommune eller alternativt, at det vurderes, at Fredericia Kommune hæfter for en værdiforringende mangel (samlet benævnt ”økonomisk kompensation”). Er betingelserne for et ansvar eller et forholdsmæssigt afslag ikke til stede, så vil Fredericia Kommune ikke kunne yde nogen økonomisk kompensation.

 

På baggrund af de oplysninger som Fredericia Kommune i øjeblikket har, så er der ikke umiddelbart noget, der entydigt peger på, at kommunen er ansvarlig eller vil kunne give et forholdsmæssigt afslag. Baggrunden herfor er, at der i en skrivelse af 10. april 1961 til den senere køber Mølleejer Axel Petersen bliver oplyst, at der på en del af arealet har været grusgrav, som er opfyldt med dagrenovation. Fredericia Kommune har herved opfyldt sin loyale oplysningspligt som grundsælger, ligesom grunden, af samme årsag, ikke har været behæftet med en skjult mangel, der kan begrunde et forholdsmæssigt afslag for en værdiforringende mangel.

 

Der har i medierne været omtalt en sag fra Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor kommunen har givet en økonomisk kompensation til nogle grundejere. Så vidt Fredericia Kommunen har kunne finde ud af, så var situationen den, at det var Ringkøbing-Skjern Kommune, der var grundsælger til de enkelte grundejere, uden at oplyse noget om grundens tidligere anvendelse. Fredericia Kommune er ikke grundsælger, men er derimod sælger af et areal til udstykning med oplysning om, at arealet er en tidligere grusgrav, der er opfyldt med dagrenovation.

 

Som lovgivningen er, så vil det ikke være lovligt for en kommune at yde en kompensation til grundejerne på Alrøvænget, Hjarnøvej, Læsøvej, Samsøvej og Vejrøvænget med mindre kommunen er retligt forpligtet hertil. Hvis kommunen yder kompensation, uden at være retligt forpligtet hertil, så vil det være ulovlig støtte til enkeltpersoner. Såfremt et byråd beslutter at gøre det, på trods af, at det vil være ulovligt, så vil det i yderste konsekvens kunne være ansvarspådragende for det enkelte byrådsmedlem.

Vurdering

Sagen vurderes løbende, når og hvis der fremkommer nye oplysninger, ligesom forvaltningen fortsat er i løbende dialog med regionen.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at orienteringen tages til efterretning og sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i By- og Planudvalget den 24-11-2021

Orienteret.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Taget til efterretning og sendes videre til ØK og Byrådet.

Punkt 3 Orientering: Status for borgerinvolvering i den grønne omstilling

Sagsresumé

Fredericia Kommune deltager i et projekt, der handler om at involvere borgerne i den grønne omstilling gennem lokale fællesskaber og derved øge CO2-reduktionen. Projektet løftes i et samarbejde mellem Fredericia Bibliotek og Natur og Miljø. Der gives en status for projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

I april 2021 besluttede Miljø- og Teknikudvalget, at Fredericia Kommune skulle medvirke i et projekt, der skal styrke den folkelige deltagelse i den grønne omstilling. Virksomheden Deltager Danmark, der står i spidsen for projektet, har modtaget midler fra KR Foundations til projektet, og de opfordrede Fredericia Kommune til at deltage i samarbejde med Assens og Middelfart kommuner. Projektets formål er at reducere CO2-udledningen gennem lokale handlekraftige fællesskaber og at skabe viden og forståelse for, hvordan man som borger kan bidrage til den grønne omstilling.

 

Projektet løftes i et tværgående samarbejde mellem Fredericia Bibliotek og Natur og Miljø.

 

Siden projektets start har projektdeltagerne været fødselshjælper for små lokale fællesskaber, der arbejder med forskellige aspekter af grøn omstilling, alt efter hvad der interesserer borgerne i deres nærområde. Vejen til etablering af grønne fællesskaber går gennem de lokale ildsjæle. Borgerne driver selv fællesskaberne, når de er etablerede, og herefter er kommunens rolle at hjælpe med de behov, der opstår: Det kan være faglig sparring, formidling af relevante kontakter eller udlån af lokaler til møder og arrangementer.

 

Foreløbigt er der spirende grønne fællesskaber i Gl. Pjedsted, i Midtbyen, i Erritsø, på Fredericia Gymnasium og i Skærbæk.

 

På mødet gives en orientering om status for projektet

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at projektet forløber efter planen.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 4 3. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

 

3. budgetopfølgning viser et generelt mindreforbrug i forhold til det korrigeret budget på både drift og anlæg for Miljø- og Teknikudvalgets område.

 

Der forventes et mindreforbrug på -1,000 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes forventning om en mild vinter i forhold til vintertjenesten, samme efterspørgsel på rottebekæmpelse som i 2020 samt stigende gaspriser. Hvis 3. budgetopfølgning godkendes som indstillet, vil det forventede mindreforbrug være på -1,750 mio. kr. (tabel 2).

 

Hertil kommer forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt 0,329 mio. kr.

 

Der forventes et merforbrug på 0,750 mio. kr. på skattefinansieret anlæg, som imidlertid vil blive udlignet til balance, såfremt indstillingerne godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Miljø- og Teknikudvalget

103,935

120,407

119,407

-1,000

Serviceudgifter

56,180

59,455

57,205

-2,250

COVID-19

-0,171

-0,171

0,329

0,500

Skattefinansieret anlæg

17,347

28,605

29,355

0,750

Brugerfinansieret område

30,408

32,518

32,518

0,000

 

Justeringer af udvalgets korrigerede budget ved 3. budgetopfølgning.

 

I forbindelse med 3. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,750 mio. kr.

 

Dette vedrører omprioritering af midler fra By- og Planudvalget vedr. anlæg ”Cykelsti Røde Banke” til Miljø- og Teknikudvalgets anlæg ”Efterslæb vedligehold infrastruktur”.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justering til 3. budgetopfølgning på mødet den 24. november 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Miljø- og Teknikudvalget

103,764

120,407

119,407

-1,750

Serviceudgifter

56,180

59,455

57,205

-2,250

COVID-19

-0,171

-0,171

0,329

0,500

Skattefinansieret anlæg

17,347

29,355

29,355

0,000

Brugerfinansieret område

30,408

32,518

32,518

0,000

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,400 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 3. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10,000 mio. kr. i budget 2021 er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 3. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021 vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Der indstilles ikke til justeringer ved 3. budgetopfølgning. På serviceudgifterne er der et forventet mindreforbrug på -2,250 mio. kr. som skyldes:

 

  • Forventede afvigelser: Samlet mindreforbrug på -1,000 mio. kr.
    • Vintertjenesten: Forventning om en mild vinter -0,500 mio. kr.
    • Rottebekæmpelse: Stigning i taksten, niveauet forventes at være det samme som i 2020 -1,000 mio. kr.
    • Stigende gaspriser – merforbrug på 0,500 mio. kr.
  • Spar/lån: Samlet mindreforbrug på -0,750 mio. kr.
    • Landsbypuljer – forventet mindreforbrug på -0,750 mio. kr.
  • Omplaceringer: Samlet mindreforbrug på -0,750 mio. kr.
    • Corona relaterede udgifter, omplaceres fra serviceudgifter til COVID-19 udgifter på -0,500 mio. kr.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 3. budgetopfølgning er der en forventning om, at der vil være COVID-19 relaterede udgifter på i alt 0,329 mio. kr. på Miljø- og Teknikudvalget. Der er sket en omplacering af midler fra serviceudgifter til COVID-19 udgifter på 0,500 mio. kr.

 

ANLÆG

Der forventes ved 3. budgetopfølgning et merforbrug på 0,750 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget. Årsagen er en omprioritering af midler fra By- og Planudvalget vedr. anlæg ”Cykelsti Røde Banke” til Miljø- og Teknikudvalgets anlæg ”Efterslæb vedligehold infrastruktur”.

 

Godkendes omprioriteringen vil der være balance på området.

 

Dertil kommer en omprioritering af mindreforbrug på anlægget ”Renovering af fortove” på Miljø- og Teknikudvalget til anlægget ”Vejafvanding” på Miljø- og Teknikudvalget 0,500 mio. kr.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Der forventes ved 3. budgetopfølgning at være balance på området.

Der forventes en omprioritering af mindreforbrug på anlægget ” Køb af Gummihjulslæsser” til anlægget ”Køb af container”.

Indstillinger

 

Økonomi, Personale og IT og Miljø- og Teknikudvalget indstiller:

  1. At omprioritering af anlægsmidler på 0,750 mio. kr. flyttes til Miljø- og Teknikudvalget fra By- og Planudvalget.
  2. At omprioritering af anlæg indenfor Miljø- og Teknikudvalget godkendes
  3. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Godkendt.

Punkt 5 Gebyrer for konkret anvisning af erhvervsaffald og for jordflytning

Sagsresumé

Efter nye regler skal kommunen fastsætte og opkræve gebyrer for konkret anvisning af erhvervsaffald og for jordflytning.

 

Reglerne er fastsat i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets Affaldsaktør-bekendtgørelse, af 14. december 2020, og de trådte i kraft 1. januar 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Omkring indførelse af de nye regler har ministeriet i et høringsnotat af 9. december 2020 skrevet, at det i forbindelse med ophævelse af erhvervsadministrationsgebyret i december 2018, blev vurderet, at det vil være i strid med forureneren betaler-princippet, at finanslovsfinansiere kommunens opgaver vedrørende konkrete anvisninger af erhvervsaffald og anmeldelser af flytning af jord, og at disse opgaver skal gebyrfinansieres.

 

Gebyr for konkret anvisning af erhvervsaffald

Den nye regel om gebyr for konkret anvisning af erhvervsaffald er: ”Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos virksomheder, for hvilke kommunen foretager konkrete anvisninger, af erhvervsaffald. Gebyret skal dække de omkostninger, konkrete anvisninger giver anledning til, efter kommunen har foretaget forudgående klassificering, jf. Affaldsbekendtgørelsen. Gebyret skal differentieres, så det afspejler tidsforbruget ved den enkelte konkrete anvisning, dog således at gebyrstørrelsen kan inddeles i faste gebyrtrin fastsat af kommunalbestyrelsen”, jf. Affaldsaktør-bekendtgørelsens § 18, stk. 4.

 

I høringsnotatet af 9. december 2020 er det beskrevet, at gebyret skal alene dække kommunens omkostninger i forbindelse med anvisning af affald, som ikke er omfattet af de indsamlings- og anvisningsordninger, som er fastlagt i kommunens regulativ for erhvervsaffald. Den forudgående klassificering af affaldet indgår ikke i gebyret. På den baggrund vil der være et meget begrænset antal sager, hvor der skal opkræves et sådant gebyr. De relativt få henvendelser, som kommunen hidtil har modtaget omkring anvisning af erhvervsaffald, kan dog være komplekse og tidskrævende, i forhold til at analysere mulighederne for bortskaffelse af det pågældende affald, som ikke umiddelbart har kunnet bortskaffes til nogen af de kendte affaldsordninger.

 

Forvaltningen forslår derfor, at sagsbehandlingen i disse sager faktureres efter medgået tid i henhold til en beregnet timepris. Prisen er beregnet til 600 kr. pr. påbegyndt time, ekskl. moms.

 

Gebyr for jordflytning

Den nye regel for gebyr for jordflytning er: ”Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos virksomheder, der anmelder flytning af jord, som er erhvervsaffald, i henhold til Jordflytnings-bekendtgørelsen. Gebyret skal dække kommunens omkostninger i forbindelse med anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord, som er erhvervsaffald. Gebyret skal differentieres, så det afspejler tidsforbruget ved den enkelte anmeldelse, dog således at gebyrstørrelsen kan inddeles i faste gebyrtrin fastsat af kommunalbestyrelsen”, jf. Affaldsaktør-bekendtgørelsens § 18, stk. 5.

 

Tidligere har udgifterne til administration af området været dækket af en fast årlig pris pr. ejendom.

 

Det er forvaltningens erfaring, at de fleste sager har et relativt begrænset tidsforbrug svarende til ca. 15 minutter. Tidsforbruget på mere komplicerede sager kan være flere timer. Tidsforbruget kan variere meget fra sag til sag, hvor størrelsen, kompleksiteten, kvalitet af anmeldelsen og den vedlagte dokumentation er afgørende.

 

En sag med stort tidsforbrug kan for eksempel være en anmeldelse fra et større byggeprojekt og et område, der er kortlagt som forurenet, hvor der er vedlagt en jordhåndteringsplan. Denne kan indeholde flere hundrede analyser og tilhørende forureningsinddeling, hvormed dette skal kontrolleres, før anmeldelsen kan anvises.

 

Forvaltningen foreslår derfor, at sagsbehandlingen for jordflytninger faktureres med et startgebyr, der dækker de faste omkostninger til it-udgifter, fakturering m.m., da disse udgifter vil være de samme for alle sager.

 

Der ud over foreslås opkrævet gebyr efter medgået tid, til for eksempel:

  • Større sager med mange analyser, der skal gennemgås
  • Gentagende ønsker om ændringer af den anmeldte jordflytning
  • Sager på forureningskortlagte grunde, hvor der skal ske individuel vurdering af behovet for analyse og prøvetagning
  • Opfølgning i forbindelse med lukning af sager (manglende/forkerte oplysninger)

Dvs. at der vil være to gebyrtrin, ekskl. moms:

  • Startgebyr jordflytning: 125,- kr.
  • Timepris for jordflytning: 600,- kr., som afregnes pr. påbegyndt kvarter

Den samlede pris for sagsbehandling for flytning af jord, som er erhvervsaffald, vil således blive minimum 125 kr. + 150 kr., dvs. 275 kr.

 

Gebyret opkræves hos den, der erhvervsmæssigt anmelder jordflytningen, typisk en vognmand, entreprenør eller rådgiver, der er tilknyttet det aktuelle projekt, hvor jorden stammer fra. Kommunen modtager stort set ingen anmeldelser om jordflytninger fra private. Hvis det fremover ændrer sig væsentligt, må gebyropkrævningen justeres i forhold til det.

Økonomiske konsekvenser

 De to ordninger skal finansieres ud fra ”hvile-i-sig-selv-princippet”, og således årligt justeres i overensstemmelse hermed.

Vurdering

Med disse gebyr-satser vurderes ordningen for jordflytning samt for konkret anvisning af erhvervsaffald at kunne hvile i sig selv.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at godkende følgende gebyrer, for 2022:

1)       Konkret anvisning af erhvervsaffald: 600 kr. pr. påbegyndt time.

2)       Jordflytning, startgebyr: 125,- kr.

3)       Jordflytning, timepris: 600,- kr., som afregnes pr. påbegyndt kvarter.

 

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 6 Erhvervs brug af genbrugspladserne

Sagsresumé

Forvaltningen foreslår at implementere et nyt forenklet adgangssystem og betalingsprincip for erhvervs brug af de kommunale genbrugspladser, således at virksomheder ”bare kører ind” på pladserne og betaler en fast pris pr. besøg uanset hvilken affaldstype, de kommer med.

 

Sagsbeskrivelse:

Erhvervsvirksomheder kan frivilligt benytte de kommunale genbrugspladser. Virksomheder, der gør brug af kommunens genbrugspladsordning, skal betale gebyr herfor.

 

I Fredericia Kommune betales en differentieret pris pr. besøg. Gebyrstørrelsen er differentieret efter, om virksomhederne kommer med genanvendeligt affald, byggeaffald eller farligt affald.

 

Størstedelen af affaldet fra erhverv registreres som genanvendeligt affald af virksomhederne ved ankomst til pladserne, hvilket forvaltningen vurderer, ikke altid er i overensstemmelse med de faktiske forhold, og dermed omkostningerne til behandlingen af affaldet.

 

Forvaltningen har derfor undersøgt og vurderet, om betalingsprincipperne skal ændres, så de i større omfang afspejler de faktiske forhold. Forvaltningen foreslår på den baggrund at ændre på opkrævningsprincipperne og gebyrstørrelsen for erhvervs brug af genbrugspladserne således, at der alene opkræves et gennemsnitsgebyr pr. besøg. Det vil gøre erhvervs brug af pladserne lettere, adgangen hurtigere og omkostningsfordelingen mere retfærdig og ensartet.

 

Virksomhedernes betaling og registrering af brug af genbrugspladserne er frem til 2020 sket via et system med betalingsautomater, som på grund af nye krav fra NETS ikke længere kan bruges. I stedet skal virksomhederne ved ankomst til genbrugspladsen, udfylde en papirblanket, hvorefter forvaltningen manuelt indtaster oplysningerne, og udsteder en faktura pr. besøg, hvilket medfører gener for virksomhederne og en del manuelt arbejde på pladserne og i bogholderiet.

 

Forvaltningen har på baggrund heraf undersøgt forskellige løsningsmuligheder for genetablering af et automatisk adgangssystem og faktureringssystem i forbindelse med opkrævning af erhvervs brug af genbrugspladserne.

 

Et nyt system med nummerpladeaflæsning foreslås indført. Systemet registrerer alle indkørsler, hvorved adgangen til pladserne gøres lettere og hurtigere for de besøgende virksomheder, ligesom der kan ske automatisk fakturering pr. indkørsel. Herved skal kun afvigelser fra systemet behandles særskilt.

Økonomiske konsekvenser

Gebyrstørrelsen er i dag differentieret og udgør 40 kr. pr. besøg ved aflevering af affald til genanvendelse og 230 kr. pr. besøg ved aflevering af byggeaffald og 300 kr. for farligt affald.

 

Ved indførelse af et nyt adgangs- og betalingssystem med nummerpladeaflæsning forventes antallet af registrerede erhvervsbesøg at stige.

 

For 2020 er der opkrævet ca. 370.000 kr. for erhvervs brug af de kommunale genbrugspladser.

 

Ud fra den baggrund er der beregnet en pris på 169 kr. pr. besøg pr. affaldsbærende enhed.

Vurdering

Det vurderes, at indføring af et nyt adgangs- og betalingssystem, med nummerpladeaflæsning og et gennemsnitsgebyr vil forenkle virksomhedernes brug af genbrugspladserne.

Indstillinger

Affald & Genbrug indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet:

  1. at der indføres en betalingsordning for erhvervs brug af de kommunale genbrugspladser, hvor der betales en fast pris pr. besøg uanset hvilken affaldstype, erhverv kommer med, og
  2. at prisen sættes til 169 kr. pr. enhed (pr. besøg pr. bil/trailer).  

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 7 Fredericia Spildevand og Energi A/S Godkendelse af prisliste 2022

Sagsresumé

Fredericia Spildevand og Energi A/S (FRSE) har fremsendt budgetplan og prisliste for afgifter og gebyrer for 2022 for spildevand mm. Prislisten skal godkendes af byrådet, der skal påse, at taksterne overholder den økonomiske ramme, som forsyningssekretariatet har fastsat.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til § 3 i betalingsloven skal den af et spildevandsforsyningsselskab fastsatte kubikmetertakst og bidrag godkendes af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at taksterne overholder den økonomiske ramme (tidligere betegnet ”prisloft”, og som betyder maksimum årlig indtægt), som Forsyningssekretariatet, der er myndighed for spildevandsselskaberne, har fastsat for det pågældende spildevandsforsyningsselskab i henhold til § 6 i vandsektorloven.

 

På den baggrund har FRSE med henblik på Fredericia Kommunes godkendelse fremsendt prisliste for afgifter og gebyrer for 2022 for spildevand, samt budgetplan.

 

FRSE har i budget for 2022 beregnet en basispris på 29,25 kr. pr. m3 ekskl. moms afledt spildevand (stigning på 0,25 kr. i forhold til 2021).

 

Trappemodellen (indført på landsplan i 2014), som giver rabat til de store spildevandsforbrugere er fuldt ud implementeret. Det betyder, at der i 2022 gives 20% rabat på mængder mellem 500 og 20.000 m3 og 60% på mængder over 20.000 m³.

 

FRSE har i sin prisliste et fast bidrag pr. stik i afregningen med kunderne. I år 2022 sættes dette til 350 kr. årligt ekskl. moms.

FRSE prisliste for 2021 er sammensat således:

 

2021

Pris ekskl. moms

2022

Pris ekskl. moms

Vandafledningsbidrag pr. m³

29,00 kr.

29,25 kr.

Fast bidrag, pr. stikledning

0,00 kr.

350,00 kr.

Tilslutningsbidrag – både regn- og spildevand til afløbssystemet pr. boligenhed

51.750,24 kr.

53.594,7 kr.

Tilslutningsbidrag – ej tilsluttet tag- og overfladevand pr. boligenhed

31.050,14 kr.

32.156,82 kr.

Forsyningssekretariatet har udmeldt en 2 -årig økonomisk ramme (2022-2023) til Fredericia Spildevand og Energi A/S.

Fredericia Spildevand og Energi A/S` økonomiske rammer ser således ud:

 

Tal i mio. kr.

2022

2023

Fastsat økonomisk ramme fra Forsyningssekretariatet:

114.4

111,9

FRSE`s indtægts-budget

109,2

110,0

Over/ underskud

5,1

1,9

Akk.

5,1

7,0

FRSE holder sig i perioden 2022-2023 indenfor den samlede økonomiske ramme, som er udmeldt af Forsyningssekretariatet. ???

 

FRSE` prisliste for 2022 ligger i den lave ende sammenlignet med andre kommuner, herunder de øvrige kommuner i Trekantområdet.

Priser på vandafledningsbidrag i 2022for en husstand (ved forbrug på 84 m³ pr. år) i udvalgte kommuner (inkl. moms):

København

1.700 kr.

Høje Taastrup

1811 kr.

Fredericia

3045 kr

Århus

3.111 kr.

Ålborg

3.315 kr.

Esbjerg

3.715 kr.

Horsens

3.765 kr.

Odense

3.769 kr.

Vejle

4.146 kr.

Kolding

4.210 kr.

Billund

4.770 kr.

Middelfart

4.845 kr.

Haderslev

5.236 kr.

Aabenraa

5.535 kr.

Ærø

6.852 kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

På grundlag af FRSE prisliste budgetforslag for 2022 er det Natur & Miljø vurdering, at FRSE vil kunne overholde den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet har udmeldt for perioden 2022-2023.

Indstillinger

Vækst Teknik & Klima indstiller, at det anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet, at Fredericia Spildevand og Energi A/S´s prisliste for 2022 godkendes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 8 MOTAS I/S - godkendelse af takster for 2022

Sagsresumé

Modtagestation Syddanmark MOTAS I/S, har fremsendt takster og gebyrer for 2022 til godkendelse, vedlagt bestyrelsens beretning, årsregnskabet for 2020 samt budgettet for 2022.

 

Vækst, Teknik og Klima anbefaler, at taksterne godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

MOTAS I/S har fremsendt takster for 2022 til godkendelse.

 

Af vedtægterne fremgår følgende: ”De af repræsentantskabets indstillede gebyrer jf. 8.2 fremsendes til kommunernes godkendelse vedlagt bestyrelsens beretning og årsregnskabet for det forløbne regnskabsår samt budget for det kommende regnskabsår”.

 

Selskabets udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets gebyrer efter hvile-i-sig-selv-princippet.

 

For 2022 budgetteres der med en stigning i affaldsmængderne totalt på ca. 7 % i forhold til budget 2021, men lidt lavere end realiseret i 2020. Dette ud fra at i 2020 hentede MOTAS I/S større mængder fra genbrugspladserne som følge situationen omkring Corona. I 2022 forventes det, at borgerne igen får flere muligheder for andre aktiviteter og dermed i mindre grad end i 2020 leverer affald til genbrugspladserne.

 

Der budgetteres med, at årets resultat vil ende positivt med 26 t.kr., efter tilbageførsel af tidligere hensatte midler. I dette resultat er der indregnet, at både nyt overdækket lagerområde og bygning til håndtering af røde kasser er opført, og at der dermed afskrives på begge dele i 4. kvartal.

 

Efter opførelse af et overdækket lagerområde samt eventuelt arbejdsrum til håndtering af røde kasser vil MOTAS I/S fortsat råde over likvide midler på ca. 1.000 t.kr. samt mulighed for at trække 1.700 t.kr. på en kassekredit.

 

Taksterne for MOTAS I/S for 2022 fastholdes dermed uændret fra 2021.

 

Repræsentantskabet har den 11. juni 2021 godkendt årsregnskabet for 2020, budget for 2022, samt forslag til takster/gebyrer for 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Årsberetning og regnskab for 2020 for MOTAS I/S er gennemgået, og det giver ikke anledning til bemærkninger. Det anbefales derfor, at takster og gebyrer for MOTAS I/S godkendes.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende de af MOTAS I/S fremsendte takster og gebyrer for 2022.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 9 Godkendelse af vedtægtsændringer for MOTAS I/S

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget en anmodning fra repræsentantskabet i MOTAS I/S, Modtagestation Syddanmark I/S, om godkendelse af vedtægtsændringer for modtagestationen.

 

Sagsbeskrivelse:

Ankestyrelsen har gjort MOTAS I/S opmærksom på nogen vedtægtsmæssige forhold, som Ankestyrelsen fandt ikke var i orden. Det drejede sig om hvem der udpeger en revisor, og hvornår det sker, samt hvorledes aflæggelse af regnskabet for selskabet skal foregå.

 

Det skal være selskabets øverste organ, repræsentantskabet, som udpeger en revisor gældende for 4 år, modsat de nuværende vedtægter, hvor det er bestyrelsen som udpeger revisor gældende for 1 år ad gangen.

Dette ændres i vedtægterne således, at repræsentantskabet udpeger en revisor gældende for 4 år.

 

I de nuværende vedtægter fremgår det, at årsregnskabet omfatter årsberetning og resultatopgørelse, og udarbejdes i overensstemmelse med Indenrigs- og Sundhedsministeries gældende regler. Årsregnskabet har dog siden selskabets stiftelse været udarbejdet i henhold til årsregnskabsloven.

 

Vedtægterne med hensyn til regnskabsaflæggelse skal derfor ændres således, at aflæggelse af regnskab kan foretages efter årsregnskabsloven, som altid har været praksis i MOTAS I/S.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Repræsentantskabet har den 11. juni 2021 godkendt de foreslåede vedtægtsændringer.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende vedtægtsændringerne for MOTAS I/S.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 10 Ansøgning om Fredericia Kommunes overtagelse af ejerskab og drift af kanalerne i Kanalbyen

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget en ansøgning fra Bydelsforeningen i Kanalbyen, som ønsker, at Fredericia Kommune overtager af ejerskab og drift af kanalerne i Kanalbyen.

 

I forbindelse med dannelsen af bydelsforeningen i Kanalbyen i Fredericia, er Bydelsforeningen blevet opmærksomme på, at det er uhensigtsmæssigt, at ejerskab og drift af så vigtigt et element som kanalerne er placeret i Bydelsforeningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Infrastruktur og Ejendomme har modtaget ansøgning om overtagelse af ejerskab og drift af kanalerne i Kanalbyen.

 

Det drejer sig om i alt ca. 383 m lang kanalstrækning, heraf ca. 310 m øst-vestgående og ca. 73 m sydgående kanal.

 

Ansøgningen fra Bydelsforeningen lyder således:

I forbindelse med dannelsen af bydelsforeningen i Kanalbyen i Fredericia, er vi blevet opmærksomme på, at det er uhensigtsmæssigt, at ejerskab og drift af så vigtigt et element som Kanalerne ligger i Grundejerforeningen (bydelsforeningen).

 

Vi har drøftet dette grundigt i bydelsforeningen og har på baggrund heraf truffet en beslutning om, at rette henvendelse til Fredericia Kommune, med henblik på at få en princip tilkendegivelse på, om Kanalernes ejerskab kunne overgå til Fredericia Kommune. Det er vores overbevisning, at det er for kompliceret en opgave at have liggende i en lægmandsdrevet forening, hvor de store vedligeholdelsesopgaver kommer hver 5. eller 10. år. Vi tror kommunen er bedre fagligt rustet til denne type opgaver.

 

Bydelsforeningen er indstillet på, at overdrage det opsparede budget, der er hensat i de foregående år til opgaven. Foreningen er endvidere indstillet på – at indgå i drøftelser om udførelse af andre driftsopgaver – eksempelvis i Søndervold naturpark, omkring nogle af de beboerrettede aktiviteter.

Økonomiske konsekvenser

Det opsparede budget der kan overdrages fra bydelsforeningen andrager 81.000 kr. Bydelsforeningen budgetterer med årlige udgifter til drift og vedligeholdelse på gennemsnitlig 210.000 kr. over en 20 årig periode.

Infrastruktur og Ejendomme forventer at det årlige driftsbehov kan dækkes ved, at Bydelsforeningen overtager andre driftsopgaver i forbindelse med Søndervold Naturpark. De 210.000 kr. forventes således at kunne afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til driftsudgifter.

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at Fredericia Kommune overtager driften og ejerskabet af kanalerne.

 

Med ejerskab sikres fuld indflydelse, lige drift og vedligehold kan udføres med samme kvalitet som på de øvrige havnenære områder kommunen ejer og drifter.

Indstillinger

Infrastruktur og Ejendomme indstiller at,

  1. Kanalernes drift og ejerskab overdrages til Fredericia Kommune fra 1. januar 2022, eller umiddelbart herefter, når overdragelsesaftaler m.m. er på plads. At de midler der overdrages til Fredericia Kommune, bruges til drift og vedligehold i 2022, indtil Søndervold er færdigetableret.
  2. Infrastruktur og Ejendomme bemyndiges til at indgå driftsaftaler der vedrører Søndervold, med Bydelsforeningen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Godkendt.

Punkt 11 Godkendelse af Fredericia Kommunes Stormflodsplan 2021

Sagsresumé

Kommunen er udpeget som 1 af 14 risikoområder i Danmark iht. EU’s oversvømmelsesdirektiv. Derfor er kommunen forpligtet til at udarbejde en risikostyringsplan, der skal revideres hvert 6. år.

 

Der er udarbejdet en revurdering af den eksisterende risikostyringsplan fra oktober 2015, og der ligger nu en 2. generations plan, som er klar til godkendelse efter endt høringsperiode.

 

Planen hedder Fredericia Kommune Stormflodsplan 2021, og den har været i høring fra 5. marts til 5. september 2021. I høringsperioden er der indkommet et høringssvar, fra Kystdirektoratet og kommentarerne er indarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråd vedtog for første gang en ”Risikostyringsplan” den 5. oktober 2015. Det er denne plan Vækst, Teknik & Klima nu har lavet status på og i bilaget kan ses den reviderede plan.

 

Formålet med Stormflodsplanen, som Vækst, Teknik & Klima har udarbejdet, er at fastsætte mål for styring af oversvømmelsesrisiciene.

 

Stormflodsplanen er en overordnet plan, som giver de overordnede rammer for kommuneplanen.

 

Planen tager udgangspunkt i Kystdirektoratets revurdering og en ny udpegning af områder med særlig risiko for oversvømmelse. Kystdirektoratet har i februar 2020 derudover udgivet en ny vejledning til udarbejdelse af kommunernes risikostyringsplaner (stormflodsplaner) for oversvømmelse, som beskriver kravene til planerne, samt udarbejdet nye fare- og risikokort for de udpegede områder, herunder Fredericia.

 

Stormflodsplanen tager udgangspunkt i de fare- og risikokort, som Kystdirektoratet stiller til rådighed. Stormflodsplanen omfatter alle aspekter af risikostyring med særlig vægt på forebyggelse, sikring og beredskab.

 

Stormflodsplanen har ophæng i ”Fredericia for Verdensmålene”, hvor planen hænger sammen med Verdensmål nr. 13: Klimaindsats. Delmål 13.1: Styrk modstandskraft og tilpasningsevnen til klimarelaterede katastrofer.

Proces og tidsplan:
Fredericia Kommune skal vedtage Stormflodsplanen i Byrådet den 13. december 2021, og planen skal derefter fremsendes til Kystdirektoratet.

Økonomiske konsekvenser

Stormflodsplanen indeholder ingen konkrete anlægsprojekter, men en række tiltag, som skal iværksættes. Såfremt det videre arbejde med tiltagene viser, at der er behov for anlægsprojekter, vil disse blive fremstillet særskilt.

Vurdering

Stormflodsplanen sætter de overordnede rammer for kommuneplanen. I Stormflodsplanen beskrives hvordan risikoen for oversvømmelse håndteres. Sammen med klimatilpasningsplanen og spildevandsplanen udgør den et vigtigt fagligt plan- og oplysningsgrundlag

Indstillinger

Vækst, Teknik & Klima indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at Fredericia Kommunes Stormflodsplan 2021 godkendes.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales

Punkt 12 Springvand og vandrenden i Gothersgade

Sagsresumé

Denne sag indeholder en orientering om hvornår der løber vand i vandrenden i Gothersgade, samt ved Obelisken i Danmarksgade.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har hidtil løbet vand i vandrenden i Gothersgade i samme periode som springvandet på Rådhuspladsen er tændt, dvs. fra ca. 15. april til ca. 1. november – afhængigt af temperaturen.

 

I gennem flere år har der dog været udfordringer med blade i løvfaldsæsonen som starter omkring 1. september. Løvfaldet lægger sig i vandrenden, og medvirker til, at vandet løber ud over belægningen. Dette er til gene for de erhvervsdrivende og gående i gaden, og medfører desuden et væsentligt merforbrug af vand, som ikke kan recirkulere.

 

På den baggrund har det været nødvendigt i 2021 at slukke for vandet ca. 1. september.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser ved at slukke vandrenden. Det sikres i stedet, at der ikke bruges flere midler til vand, end det ellers er planlagt.

Vurdering

Vej & Park vurderer, at vandrenden skal lukkes omkring ultimo august, hvor de første blade begynder at falde, således at gener fra vand der løber ud fra renden, og vandspild heraf undgås. Vandrenden hænger sammen med Obelisken, hvorfor der også lukkes for vandet til denne.

Indstillinger

Infrastruktur & Ejendomme indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget godkender, at vandrenden og vandet til Obelisken fremover slukkes ulitimo august, når det vurderes nødvendigt af hensyn til løvfald.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Godkendt.

Punkt 13 Ny natur på tre kommunale arealer

Sagsresumé

Med udgangspunkt i budgetforliget 2022, hvor der er afsat penge til biodiversitet og skovrejsning, peges der på 3 kommunale arealer, hvor er kan etableres skov.

Byrådet skal tage stilling til, hvorvidt 3 kommunale landbrugsarealer skal anvendes til skov og anden form for biodiversitet.

 

Sagsbeskrivelse:

Med udgangspunkt i fokus på DKVILD og biodiversitetsindsatser samt udmøntning af budgetforliget vedr. skov og biodiversitet; foreslås der etableret ny skov og andre biodiversitetsfremmende tiltag på tre kommunale arealer.

 

Areal 1 -  Matr.nr. 18d Egum Fredericia Jorder - 6,7 ha landbrugsjord

Arealet ligger op ad kommunens Sommerfugleskov. Træerne til Sommerfugleskoven blev betalt af organisationen Plant-et-træ – og Plant-et-træ har vist interesse for at finansiere tilplantning af det nye areal også.

 

Areal 2 - 7a Taulov by, Taulov - 4 ha landbrugsjord

Arealet ligger mellem et boligområde og motorvejen – og foreslås som skovrejsningsareal.

 

Areal 3 - 3b Egeskov, Fredericia Jorder og 68d Fredericia Kobbeljorder – i alt ca. 7 ha landbrugsjord

Arealet ligger langs med Egeskovvej og op til hhv. Ryttergrøftvejen og Genbrugspladsen på Ndr. Kobbelvej. Der er fældet poppeltræer langs med Egeskovvej pga. luftledninger og der er nu en smal bræmme med sommerblomster langs vejen. Arealet ligger inden for erhvervsrammen N.E.2B i kommuneplanen.  Arealet foreslås forskønnet via anlæg af sø, buske og træer samt hjemmehørende urtevegetation.

 

Alle indsatser vil understøtte Fredericia for Verdensmålene ift. Livet i naturen mm.

Økonomiske konsekvenser

Ifald at arealerne 1 og 2 anvendes til skov og andre biodiversitetstiltag mistes muligheden for at forpagte arealerne ud til landbrugsdrift og sælge dem til prisen, som var det landbrugsjord. De vil senere kunne sælges med skov/fredskovspligt – men ifald at der er tale om sponsorerede skove vil det givetvis ikke ligge ”først for” at sælge disse skove.

Det samme gælder for areal 3, dog er der her tale om erhvervsjord – og dermed mistes muligheden for at sælge til virksomheder.

Den samlede finansiering af tiltagene forventes at kunne ske via eksterne midler og budgetmidlerne til Skovrejsning og Biodiversitet jævnfør Budgetforliget for 2022.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer følgende:

Areal 1:

Det vil være oplagt at fordoble Sommerfugleskovens areal, med samme faglige tilgang som i den nuværende sommerfugleskov. Herved øges muligheden for at skovområdet reelt udgør et levested for forskellige arter mm. Finansieringen foreslås at ske via Plant-et-træ – subsidiært andre eksterne fonde; hvorved skoven vil kunne realiseres i 2022.

 

Areal 2:

Et oplagt skovrejsningsområde til skærmning og oplevelser på sigt for beboerne i Taulov. Finansieringen vil også kunne ske via Plant-et-træ, men Natur & Miljø foreslår at arealet tilplantes via midler fra lokale virksomheder, der ønskes at bidrage til skovrejsning – såfremt at der reelt er interesse herfor.

 

Dvs. at arealet henstår som landbrugsareal indtil at x antal lokale virksomheder har tilkendegivet økonomisk tilsagn, der kan finansiere skovrejsning på hele arealet – omtrentligt 140.000 kr. I fald at der ikke er opnået tilsagn nok i løbet af 2022 foreslås der søgt anden form for supplerende ekstern finansiering således at skovrejsningen senest realiseres i 2023.

 

Areal 3:

Arealet ligger på en af kommunens indfaldsveje og bør forskønnes, hvilket vurderes at kunne ske trods restriktioner grundet luft- og jordledninger. Det vil også være muligt at samtænke forbindelsen til den nye genbrugsplads. Hvis byrådet godkender at arealet anvendes til mindre skovpartier, buske og urtevegetation samt evt. en eller to søer; så vil det være en spændende fornyelse og forskønnelse af området. Det vil dog også betyde at det ikke kan sælges senere til erhvervsjord da der bliver tale om delvis fredskov og at en sø bliver omfattet af naturbeskyttelseslovens §3. Finansieringen til dette vil også kunne ske via eksterne midler og budgetmidlerne fra puljen til skovrejsning og biodiversitet jævnfør budgetforlig for 2022. T.o. er forvaltningen i dialog med Fredericia Spildevand & Energi A/S vedr. etablering og finansiering af en erstatningssø i området.

Indstillinger

Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget og By- og Planudvalget anbefaler   Økonomiudvalget og Byrådet godkender,

  1. at areal 1 anvendes til skovrejsning, og
  2. at areal 2 anvendes til skovrejsning, og
  3. at areal 3 anvendes til en større permanent sø, skovrejsning og andre biodiversitetsfremmende tiltag samt friluftsliv

Beslutning i By- og Planudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 14 Ny naturparkplan for Naturpark Lillebælt

Sagsresumé

Naturpark Lillebælt blev godkendt som naturpark af Friluftsrådet i 2017.  En godkendelse fra Friluftsrådet som naturpark gælder i fem år, så det betyder, at godkendelsen udløber med udgangen af 2022. For at fastholde status som naturpark, skal Naturpark Lillebælt ansøge Friluftsrådet om en ny godkendelse for den næste femårige periode, 2023-2027.

 

Ansøgningen indebærer, at Naturpark Lillebælt skal lave en ny/revision af den gældende naturparkplan, som skal fremsendes senest 1. oktober 2022. Det er de tre byråd (Middelfart, Kolding og Fredericia) i naturparken, som skal godkende planen.

 

Forretningsudvalget i Naturparken, der består af tre politikere fra hver af de tre byråd, har besluttet, at der i forbindelse med revisionen af planen skal gennemføres en proces med involvering af interne og eksterne interessenter.

 

På udvalgsmødet vil der være en orientering om processen i forbindelse med revisionen af naturparkplanen.

 

Sagsbeskrivelse:

Naturpark Lillebælt skal senest den 1. oktober 2022 sende en ansøgning til Friluftsrådet om fornyelse af mærkningen som naturpark.

 

Friluftsrådets bestyrelse vil efter anbefaling fra Danske Naturparkers Nationalkomité vurdere, om ansøgningen om en fornyelse af mærkningen lever op til danske naturparkers 10 kriterier, herunder en ny eller revideret naturparkplan. Et af de 10 gældende kriterier er, at der skal foreligge en godkendt naturparkplan, som er politisk vedtaget.

 

Forretningsudvalget i Naturparken har vedtaget en proces med involvering af både interne og eksterne interessenter.

 

Tids- og procesplan:

-          Rådsmøde, september 2021 (eksterne interessenter)

-          Interne processer i de tre kommuner – oktober/november

-          Fagudvalgene i kommunerne - januar/februar 2022 (evt. et fællesmøde mellem de 3 kommuner) – obs nyt forretningsudvalg og nyt byråd

-          Inddragelse af eksterne interessenter (bl.a. vores lokale naturråd i Fredericia)  – januar 2022

 

 

-          Udkast til naturparkplan til fagudvalg og byråd – februar 2022

-          Udkast til naturparkplan sendes i offentlig høring – marts 2022

-          Endelig naturparkplan klar til politisk vedtagelse juni 2022

-          Endelig naturparkplan godkendt i alle tre byråd – september 2022

-          Naturparkplan sendes senest den 1. oktober 2022 til Friluftsrådet

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at den skitserede proces sikre, at der sker en involvering af både interne og eksterne interessenter i processen med at få formuleret en ny naturparkplan for Naturpark Lillebælt.

Indstillinger

Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 15 Samarbejde med Kattens Værn

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget skal tage stilling til hvorvidt der skal indgås fornyet aftale med Kattens Værn vedr. håndtering af herreløse vilde katte.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune opsagde i 2015 en aftale med dyreværnsforeningen Kattens Værn om at håndtere vilde katte i kommunen. Opsigelsen skyldtes kommunale besparelser. Siden da har det kun været muligt at få håndteret/aflivet vilde herreløse katte ved egenbetaling.

Dyreværnsorganisationen Dyrenes Beskyttelse håndterer generelt herreløse, tilskadekomne og syge dyr (herunder katte) via vagtcentralen 1812.

Inden for de senere år har der været relativt få henvendelser om vilde katte i kommunen. Det handler oftest om bekymring for killingers/kattes trivsel og nogle gange om at de generer andre tamme katte mm.

Økonomiske konsekvenser

Kattens Værn tager i alt ca. 400 kr./kat via en kommunal ordning. I 2013 og 2014 udgjorde det ca. 30.000 kr. pr. år.

Vurdering

Natur & Miljø har kun fået få henvendelser om problemet med vilde katte i de senere år – men det er klart frustrerende for den enkelte borger at stå magtesløs og uvidende om udfordringen – hvis man ikke ønsker at betale i omegnen af 800 kr./kat for at Kattens Værn håndterer det.

Natur & Miljø vurderer at en aftale med Kattens Værn vil kunne medføre at problemet med herreløse vilde katte ikke eskalerer. Hvor stor en indsats der reelt er behov for er uvist. Kattens Værn vurderer at der er er behov for en ramme op til kr. 80.000 det første år – og derefter mindre. Natur & Miljø foreslår dog at starte med en årlig ramme på op til kr. 30.000 – og så må sagen evalueres efter et par år. Der kan findes kr. 30.000 inden for budgetrammen, mens yderligere finansiering vil kræve merbevilling.

Indstillinger

Vækst, Teknik & Miljø indstiller

at det indgås en økonomisk rammeaftale med Kattens Værn op til 30.000 kr. p.a.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Godkendt.

Punkt 16 Handleplan for rotter 2022-2024

Sagsresumé

Den 1. juli 2012 trådte en ny Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter i kraft. I henhold til denne bekendtgørelse, skal kommunerne udarbejde en handlingsplan. Handlingsplanen skal revideres minimum hvert 3. år. Den gældende handlingsplan udløber med udgangen af 2021 hvorfor denne skal revideres. Handlingsplan for 2022 -2024 er vedhæftet som bilag.

 

Sagsbeskrivelse

Handlingsplanen indeholder mål for rottebekæmpelsen i kommunen, tildelte ressourcer til rottebekæmpelsen, målelige succeskriterier for rottebekæmpelsen, beskrivelse af tiltag til opnåelse af målene og beskrivelse af særlige indsatsområder. Infrastruktur og Ejendomme har udarbejdet et forslag til Rottebekæmpelse 2021 – 2024, vedhæftet som bilag.

 

Forslaget til ny handlingsplan indeholder mål for rottebekæmpelsen i kommunen, tildelte ressourcer til rottebekæmpelsen, målelige succeskriterier for rottebekæmpelsen, beskrivelse af tiltag til opnåelse af målene samt beskrivelse af særlige indsatsområder, som foreslås at være vejledning af grundejere/lejere til forebyggelse af rotter

Økonomiske konsekvenser

Rottebekæmpelsen finansieres over ejendomsskatten. Taksten på nuværende tidspunkt dækker det økonomiske behov

Vurdering

Fredericia Kommunes mål med rottebekæmpelsen er at bekæmpe rotter så effektivt som muligt. Dette mål skal nås gennem forebyggelse og bekæmpelse af rotter. Bekæmpelsen følger Naturstyrelsens resistensstrategi og det bestræbes at bruge et minimum af gift.

 

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at handlingsplanen indeholder de krav loven stiller om mål, ressourcer, succeskriterier, tiltag og særlige indsatsområder.

Indstillinger

Infrastruktur og Ejendomme indstiller at, Handlingsplan for rottebekæmpelse 2022 – 2024 godkendes og træder i kraft 1. januar 2022.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Godkendt.

Punkt 17 Optagelse af privat fællessti som offentlig sti ved Hagenørvej

Sagsresumé

Vej og Park foreslår, at overtage et stykke privat fællessti ved Hagenørvej for at få en sammenhængende cykelstisstrækning i Skærbæk, i forbindelse med etablering af den nye cykelsti i Skærbæk.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med Fredericia Kommunes etablering af cykelstien på Skærbækvej, bliver der ligeledes etableret en offentlig cykelsti, som løber under Skærbækvej og forbinder Langelandskvarteret med Loddet og Overmarken. Stien vil dermed også fungere som skolevej. For at få en sammenhængende cykelstrækning med en ensartet drift, er det derfor Vej og Parks ønske at Fredericia Kommune optager det stykke private fællessti som starter ved Hagenørvej og rammer den offentlige sti 220 meter længere inde, som offentlig sti. Se vedlagte bilag

Økonomiske konsekvenser

 Såfremt at stien optages som offentlig sti, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse af rendestensriste/brønde, asfalt, belysning, fejning og glatførebekæmpelse.

Det forventes, at den fremtidige drift af stien, kan løftes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer at det er hensigtsmæssigt at den 220 m private fællessti optages som offentlig for at få en ensartet drift, til glæde for cyklister og gående, på tværs af flere områder i Skærbæk.

 

Vej og Park har haft sagen i høring hos tilstødende lodsejere og grundejerforeninger, og de er positive, såfremt det sikres, at evt. belysning af stien udføres så det ikke generer/lyser ind i de nærmeste naboers haver.

Indstillinger

Infrastruktur og Ejendomme indstiller, at By- og Planudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende optagelsen af den viste sti som offentlig sti d. 1. januar 2022

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Anbefales.

Punkt 18 Orientering om mulig forurening fra Gudsø Brandøvelsesplads

Sagsresumé

I forlængelse af forureningssagen i Korsør, hvor mennesker har indtaget PFOS via kød fra kvæg, har kommunen arbejdet på at undersøge om en evt. forurening fra Gudsø Brandøvelsesplads på tilsvarende vis kan udgøre en sundhedsrisiko.

 

Der er ikke pba. de foreliggende oplysninger noget som peger på, at der er en pågående sundhedsrisiko for mennesker, da der ikke er fundet PFOS i græsprøver fra engen langs Gudsø Mølleå nedstrøms Gudsø Brandøvelsesplads og da der ikke er drikkevandsboringer til almene vandværk i nærheden af brandøvelsespladsen.

 

Kommunen er i dialog med regionen, som forventes at skulle stå for de videre undersøgelser af Gudsø Brandøvelsesplads og evt. øvelsesplads på raffinaderiet. Det er Miljøstyrelsen som er miljømyndighed på raffinaderiet og kommunen har derfor ikke nærmere oplysninger om brandøvelsespladsen her.

 

Sagsbeskrivelse:

I foråret 2021 blev det kendt, at anvendelse af PFOS holdig brandslukningsskum fra en brandøvelsesplads i Korsør har givet anledning til forurening af jord, grundvand og overfladevand med den konsekvens til følge, at PFOS er ophobet i kødkvæg og de mennesker, som har spist kødet.

 

PFOS er en del af stofgruppen PFAS som er perfluorerede, menneskeskabte kemiske stoffer. PFOS-forbindelserne er uønskede, fordi de er svært nedbrydelige i naturen, ophobes i fødekæden, er giftige over for mennesker og dyr.

 

Efterfølgende har der været stort fokus på sagen fra medier, folketing samt statslige, regionale og kommunale myndigheder. Særligt fokus har der været på, om der andre steder i landet kan være tilsvarende forureninger fra brandøvelsespladser, som udgør en sundhedsrisiko for mennesker.

 

Regionerne, der står for kortlægning af forurenede grunde har hen over sommeren bedt om input fra kommunerne, Miljøstyrelsen og forsvaret vedr. kendskab til brandøvelsespladser med henblik på at kortlægge omfanget. Det har ført til en bruttoliste med i alt 181 lokaliteter, hvoraf 1 er beliggende i Fredericia Kommune: Gudsø Brandøvelsesplads. Miljøstyrelsen, som er tilsynsmyndighed på raffinaderiet, er ved at undersøge om der er/har været en brandøvelsesplads på raffinaderiet.

 

Gudsø Brandøvelsesplads drives og ejes af Trekantområdets Brandvæsen og kommunen er tilsynsmyndighed.

 

Raffinaderiet drives i dag af Crossbridge og Miljøstyrelsen er tilsynsmyndighed.

 

Natur og Miljø har lige siden Korsørsagen blev kendt arbejdet med sagen. Indledningsvist for at sikre, at der ikke er nogen akut sundhedsrisiko for mennesker.

 

  • Der er udtaget græsprøver på engen hvor der ind imellem sker oversvømmelse fra Gudsø Mølleå, der løber forbi brandøvelsespladsen. Engen har været anvendt til afgræsning (får). Der er ikke konstateret PFOS over detektionsgrænsen i græsprøverne.
  • Fødevarestyrelsen har rådgivet fåreavleren. Det er aftalt at der som en ekstra sikkerhed udtages kødprøver til analyse ved næste slagtning,-  selvom der ikke er fundet PFOS i græsset og dyrene har adgang til vandværksvand.
  • Der er ikke nogen nærliggende drikkevandsboringer til almene vandværk ved brandøvelsespladsen. Brandskolens egen boring er lukket i 2019. Der er udtaget en prøve i den nærmeste boring ca. 250 m øst for brandøvelsespladsen (en privat drikkevandsboring som forsyner en ejendom – resultat foreligger i starten af november).
  • Der er desuden udtaget 5 vandprøver i Gudsø Mølleå nedstrøms brandøvelsespladsen (resultat foreligger i starten af november).

 

Kommunen er i dialog med regionen om den videre indsats og afventer regionens tilbagemelding på, hvornår Gudsø øvelsesplads vil blive prioriteret til nærmere undersøgelse.

 

Miljøstyrelsen har varslet undersøgelser af fisk fra en vandløbsstation tæt ved Gudsø Brandøvelsesplads. Undersøgelsesresultaterne vil først foreligge i 2022. Det er kommunens/regionens beslutning om der skal indføres forbud mod fiskeri ind til resultaterne foreligger. Når Natur og Miljø har resultaterne af vandprøverne fra Gudsø Mølleå (formentlig i starten af november), vil Natur & Miljø sammen med regionen og Fødevarestyrelsen tage stilling til om der skal indføres forbud mod fiskeri i Gudsø Mølleå.

Økonomiske konsekvenser

Efter jordforeningsloven er det regionen som har ansvaret for at undersøge og afværge forureninger, hvor der ikke er en ansvarlig forurener, der kan mødes med påbud.

 

Kommunen vurderer umiddelbart, at det ikke vil være muligt at meddele påbud til Trekantområdets Brandvæsen, da øvelsespladsen er etableret i 1962. Hvis der skal meddeles påbud efter Jordforureningsloven skal kommunen godtgøre at den væsentligste del af forureningen er sket efter 2001. Trekant Brand oplyser, at indholdet af PFOS i brandslukningsskum tidligere var højere og at øvelselsesaktiviteterne var mere omfattende end i dag.

 

Trekantområdets Brandvæsen har dækket udgifter til analyse af græsprøver og tilsvarende givet tilsagn om af dække udgifter til vandanalyse fra Gudsø Mølleå

Vurdering

Det vurderes, at der med de iværksatte undersøgelser er sikret at der ikke er en pågående risiko for menneskers sundhed

Indstillinger

Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 19 Orientering vedr. nyt regulativ for erhvervsaffald

Sagsresumé

Som det er sket med regulativet for husholdningsaffald skal også regulativet for erhvervsaffald ændres og ajourføres efter de nyeste regler i affaldsbekendtgørelsen og affaldsaktør-bekendtgørelsen.

 

Ændringen forventes foretaget i starten af 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er fortsat en række punkter omkring affald fra erhverv, som mangler at blive afklaret fra centralt hold, og der er frist frem til udgangen af 2022 for virksomhederne med hensyn til særskilt sortering, indsamling og mærkning af husholdningslignende affald.

 

I kommunens nye Affaldsplan er der planlagt initiativer/aktiviteter igangsat i 2022, omkring affald fra erhverv, herunder med hensyn til mulighederne for mindre virksomheders benyttelse af kommunale ordninger. 

 

Udarbejdelse og efterfølgende vedtagelse af et nyt regulativ for erhvervsaffald planlægges derfor foretaget primo 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Affald & Genbrug indstiller, at ovennævnte orientering tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 20 Orientering (Lukket)

Punkt 21 Underskriftside