Økonomi- og Erhvervsudvalget - 22-05-2023

Referat
Dato:
Mandag, 22 maj, 2023 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 16 maj, 2023 - 09:17
Referat publiceret:
Tirsdag, 23 maj, 2023 - 15:47

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Godkendt.

 

Susanne Eilersen deltog via teams.

Punkt 2 Orienteringssag: Status for opfyldelsen af målene i samarbejdsaftalen mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia

Sagsresumé

Med denne sag vil der blive givet en årligt afrapportering fra Business Fredericia jf. samarbejdsaftalen 2022-2025 mellem Business Fredericia og Fredericia Kommune om erhvervsfremme i Fredericia Kommune.

 

Erhvervsdirektør for Business Fredericia Kristian Bendix Drejer deltager med oplæg på udvalgsmødet i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2022 blev samarbejdsaftalen mellem Business Fredericia og Fredericia Kommune om erhvervsfremme opdateret og godkendt til at gælde frem til og med 2025 (se bilag til denne sag).

 

Samarbejdsaftalen definerer forholdet mellem aftalens parters om kommunal erhvervsservice og erhvervsudvikling iht. Lov om Erhvervsfremme.

 

I aftalen er det anført, at der holdes årlige statusmøder mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia, hvor erhvervsdirektøren for Business Fredericia aflægger status for de i samarbejdsaftalen beskrevne mål for erhvervsfremme.

 

Udover en kort præsentation af Business Fredericia vil erhvervsdirektøren i sit oplæg komme ind på, hvordan Fredericia Kommunes netop godkendte vision passer sammen med Business Fredericias strategi. Herudover vil der også være fokus på Business Fredericias rolle som facilitator, brobygger og katalysator for en stærk erhvervsudvikling i Fredericia Kommune, og hvordan de tildelte midler til Business Fredericia fra Fredericia Kommune er anvendt i det forløbne år ud fra Business Fredericias regnskab 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget

  1. tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: Besøg og folkefest den 1. september 2023

Sagsresumé

H.M. Dronningen besøger Fredericia den 1. september 2023. I denne forbindelse planlægges en folkefest for alle byens borgere, som Økonomi- og Erhvervsudvalget bedes afsætte midler til.

 

Sagsbeskrivelse:

H.M. Dronningen besøger i forbindelse med sit sommertogt Fredericia den 1. september 2023. I denne forbindelse lægger en gruppe, bestående af repræsentanter fra forvaltningen samt fra Forsvaret og Politiet et program for dronningens besøg. I samarbejde med diverse lokale kræfter planlægges tillige en folkefest for byens borgere i dagene op til besøget og på selve dagen. En væsentlig del af besøget og folkefesten er gardehusarernes besøg, hvor der både lægges op til åben stald og opvisning i dagene før besøget og til karetkørsel gennem midtbyen, før H.M. Dronningen modtages af byrådet på Rådhuset.

 

Udover selve besøget planlægges også kommunikation/markedsføring samt rengøring og oppyntning af byen.

 

Planlægningen og afviklingen af arrangementet er politisk forankret i borgmesterskabet.

Økonomiske konsekvenser

I forbindelse med besøget vil der være udgifter til klargøring af veje og pladser, parkering, aktiviteter på kajen, aktiviteter i ugen op til besøget, kommunikation, markedsføring, besøg af Hesteskadronen samt forplejning til offentlige arrangementer, herunder frokost den 1. september.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at

  1. der afsættes en ramme på 1,1 mio. kr. til afholdelse af udgifter i forbindelse med H.M. Dronningens besøg i Fredericia
  2. rammen på 1,1 mio. kr. finansieres af bufferpuljen

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

For forslaget stemte et flertal på 7 medlemmer bestående af Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti. Dansk Folkeparti og Venstre.

 

Imod indstillingen stemte Enhedslisten (1 medlem) og ønskede at få nedenstående mindretalsudtalelse ført til protokol;

 

“Enhedslisten kan ikke støtte endnu en ekstrabevilling til dette besøg, da Enhedslisten ønsker at bufferpuljen bruges til uforudsete udgifter på velfærdsområderne og er bekymret for, at de ekstra omkostninger kan gøre det endnu sværere ikke at overskride serviceloftet, med deraf følgende potentielle økonomiske sanktioner – eller alternativt at vi vil skulle lave yderligere økonomiske opbremsninger senere på året”. 

 

Punkt 4 Beslutningssag: Retningslinjer for Tobaksfri arbejdsplads i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget gav på mødet d. 12. april 2023 forvaltningen bemyndigelse til at igangsætte arbejdet med at udarbejde retningslinjer for tobaksfri arbejdsplads med forventet ikrafttræden pr. 1. oktober 2023.

 

Retningslinjerne har været til drøftelse på Hovedmedudvalgsmøde (HMU-møde) d. 21. april 2023 og forelægges nu for Økonomi- og Erhvervsudvalget til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget gav på sit møde d. 12. april 2023 forvaltningen bemyndigelse til at igangsætte arbejdet med at udarbejde retningslinjer for tobaksfri arbejdsplads med forventet ikrafttræden pr. 1. oktober 2023. Et forslag til retningslinjer er nu udarbejdet og er vedlagt som bilag sammen med et forslag til Spørgsmål & Svar for ordningen.

 

For at sikre medinddragelse i udarbejdelse af retningslinjerne om Tobaksfri arbejdsplads blev et udkast til retningslinjer behandlet på Hovedmedudvalgsmøde (HMU-møde) d. 21. april 2023. HMU blev bedt om at drøfte selve retningslinjerne samt et dokument med spørgsmål og svar til konkrete spørgsmål, der eventuelt kan opstå på arbejdspladserne.

 

Efterfølgende blev retningslinjerne justeret og derefter godkendt af HMU.

 

Den videre proces

22. maj 2023: Behandling på Økonomi- og Erhvervsudvalget

23. maj 2023: Retningslinjer og Spørgsmål & svar udsendes til ledere, AMR og TR. Der medsendes materiale, som lederne kan bruge til information til medarbejderne ift. hvad retningslinjerne indebærer samt mulighederne for at få hjælp til at stoppe med tobak og klare arbejdstiden uden tobak.

1. oktober 2023: Fredericia kommune er en Tobaksfri arbejdsplads

Økonomiske konsekvenser

Det forventes, at indførslen af tobaksfri arbejdspladser i Fredericia Kommune vil betyde øget efterspørgsel efter rygestoptilbud. Ansatte i Fredericia Kommune har i dag mulighed for at få et gratis rygestopforløb inklusiv betalte rygestopprodukter. Der vil derfor i forbindelse med initiativet være behov for at tilkøbe timer til rygestopinstruktører, samt afsættelse af yderligere midler til rygestopprodukter.

 

Det endelige beløb kendes ikke på nuværende tidspunkt.

Vurdering

Med retningslinjerne om tobaksfri arbejdsplads vil alle medarbejdere i Fredericia Kommune stilles lige, da der på dagtilbuds- og skoleområdet allerede ved lov er krav omkring tobaksfrihed. Ved godkendelse af retningslinjerne vil medarbejdere og borgere kunne færdes i røgfrie miljøer, og det vil medvirke til at fremme sundheden for medarbejderne ved en begrænsning af tobak eller passiv rygning i arbejdstiden.

 

Med godkendelse af retningslinjer om tobaksfri arbejdsplads vil medarbejdere i Fredericia Kommune være rollemodeller for borgerne, herunder især børn og unge.

 

For at imødekomme tvivlsspørgsmål omkring retningslinjerne vil Spørgsmål & Svar være et godt hjælperedskab til at skabe klarhed.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

  1. Retningslinjer om Tobaksfri arbejdsplads i Fredericia kommune med tilhørende Spørgsmål & Svar godkendes

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Godkendt af et flertal på 7 medlemmer bestående af Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Venstre og Enhedslisten. Det Konservative Folkeparti (1 medlem) undlod at stemme.

Punkt 5 Beslutningssag: Evaluering og anbefalinger vedr. vederlag ifm. kommunale udpegninger

Sagsresumé

Byrådet har bedt §17, stk. 4-udvalget om evaluering af udvalgsstrukturen at gennemføre en evaluering af vederlagenes størrelse ved kommunale udpegninger og på baggrund af evalueringen komme med en samlet anbefaling. Denne anbefaling foreligger nu, og det indstilles, at der træffes beslutning om et fremtidigt setup.

 

Sagsbeskrivelse:

§17, stk. 4-udvalget om evaluering af udvalgsstrukturen har af byrådet fået til opgave at evaluere størrelsen på vederlag ved kommunale udpegninger og på den baggrund udarbejdet en samlet anbefaling for vederlag.

Med udgangspunkt i et samlet overblik og sammenligning med andre kommuner er udvalget nået frem til den konklusion, at der med fordel kan indføres et generelt princip om markedskonformitet ved vederlag, bl.a. til støtte for bestyrelsesmedlemmer udpeget af Fredericia Kommunes Byråd.

Dertil har evalueringen afdækket en problematik vedr. formandsvederlag for Huslejenævnet og Beboerklagenævnet. Disse vederlag er ikke blevet reguleret siden 2006 og ligger i dag væsentligt lavere end andre kommuner, hvorfor de ikke kan siges at være markedskonforme. 

På baggrund af evalueringen har §17, stk. 4-udvalget om evaluering af udvalgsstrukturen udarbejdet en samlet anbefaling:

 

  1. anbefaling

Vederlag bør af princip være markedskonforme, uden at være markedsledende.
Dette flugter med den nyligt vedtagne ejerstrategi for ADP A/S. Princippet om markedskonformitet bør derfor skrives ind i de nye ejerstrategier og vil dermed være et vejledende redskab for de af kommunen udpegede bestyrelsesmedlemmer.

 

  1. anbefaling

Vederlaget til formanden for Huslejenævnet og Beboerklagenævnet bør fremskrives efter KLs pris- og lønfremskrivning fra 2006 og til i dag. Samtidig bør der ydes befordringsgodtgørelse på 2.000 kr. årligt. Vederlaget og befordringsgodtgørelsen bør herefter reguleres årligt jf. KLs pris- og lønfremskrivning.

 

Økonomiske konsekvenser

Ad Anbefaling 1) Ingen konsekvenser.

Ad Anbefaling 2) Justering af vederlag til formanden for Huslejenævnet og Beboerklagenævnet fra 2006 og til i dag vil medføre en forøgelse af udgifterne til Huslejenævnet og Beboerklagenævnet på i alt 23.882,04 kr. årligt.

 

Forøgelsen er beregnet således:

18.000 pr. 1. januar 2006 med reguleringsprocenten d.d.   23.586,90 kr.

52.500 pr. 1. januar 2006 med reguleringsprocent pr. d.d.   68.795,14 kr.

 

Forøgelse af vederlag, huslejenævnet     16.295,14 kr.

Forøgelse af vederlag, beboerklagenævnet    5.586,9 kr.

Befordring       2.000 kr.

I alt      23.882,04 kr.

 

De ekstra omkostninger, som reguleringen af vederlaget vil betyde, vurderes af forvaltningen at kunne afholdes indenfor Husleje- og Beboerklagenævnets gældende ramme til drift.

Vurdering

Ad 1. anbefaling

Forvaltningen vurderer, at det er hensigtsmæssigt at gøre princippet om markedskonformitet fra ejerstrategien for ADP A/S universalt for tilgangen til vederlag i Fredericia Kommune.

Ad 2. anbefaling

Det følger af Lov om Boligforhold § 81 og Almenlejeloven § 99, at byrådet kan tillægge formanden og øvrige nævnsmedlemmer vederlag for nævnsarbejdet i Huslejenævnet og Beboerklagenævnet.

Det er forvaltningens vurdering, at en regulering af vederlaget er rimelig, dels på baggrund af den manglende regulering i 17 år samt ved sammenligning med øvrige kommuner, hvor en regulering efter pris- og lønudviklingen siden 2006 vil bringe vederlaget i Fredericia Kommuner tættere på niveau med vederlagene i andre kommuner.

Indstillinger

§17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturen indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler byrådet, at:

  1. Der indføres et princip om, at vederlag bør være markedskonforme, uden at være markedsledende, og at princippet om markedskonformitet skrives ind i de nye ejerstrategier og fremover udgør et vejledende redskab for de af kommunen udpegede bestyrelsesmedlemmer.

 

  1. Huslejenævnets årlige vederlag forhøjes med 16.295,14 kr.

 

  1. Beboerklagenævnets årlige vederlag forhøjes med 5.586,9 kr.

 

  1. Vederlagene til Huslejenævn og Beboerklagenævn fremover pris- og lønfremskrives årligt, jf. KLs pris- og lønfremskrivning.

 

  1. At formanden for Huslejenævnet og Beboerklagenævnet fremadrettet modtager befordringsgodtgørelse på 2.000 kr. om året.

 

  1. At finansiering sker som beskrevet under punktet ”Økonomiske konsekvenser”.

 

Beslutning i Evaluering af udvalgsstrukturen den 03-05-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

  1. Anbefales med den bemærkning, at det markedskonforme niveau vurderes konkret i forbindelse med udarbejdelse af de enkelte ejerstrategier
  2. Anbefales.
  3. Anbefales.
  4. Anbefales.
  5. Anbefales.
  6. Anbefales.

Punkt 6 Initiativretssag: Det Konservative Folkeparti om mere tid til kerneopgaven

Sagsresumé

Det Konservative Folkeparti har fremsendt følgende forslag til behandling på byrådsmødet den 31. maj 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Det Konservative Folkeparti har fremsendt følgende forslag til behandling på byrådsmødet den 31. maj 2023.

”Forslag fra Det Konservative Folkeparti:

Mere tid til kerneopgaven – afskaffelse af kommunalt besluttede regler, dokumentationskrav og administrative opgaver

 

Sagsfremstilling:

Det Konservative Folkeparti ønsker at give mere tid til kerneopgaven og prioritering af de opgaver, som kommer borgerne mest mulig til gavn.

Det kræver, at medarbejderne frigøres for de dokumentationskrav og administrative regler og opgaver, som kommunen selv har besluttet (enten politisk eller administrativt), og som dermed ikke er lovpligtige krav.

Undtaget er de krav, regler og opgaver, som der er en særlig begrundelse for, og som skaber værdi for kerneopgaven, og som besluttes opretholdt af det enkelte fagudvalg.

Regler, dokumentationskrav og administrative opgaver, der følger af lovgivningen er ikke omfattet af forslaget.

Formålet med forslaget er, at der på længere sigt frigøres tid til kerneopgaven for de ældre, børn, unge samt borgerne i Fredericia, og at vi dermed sikrer mest mulig kvalitet i de ydelser, der leveres til borgerne.

Med forslaget er der lagt op til, at byrådet træffer den overordnede beslutning, og at det vil være op til de enkelte fagudvalg at udarbejde en plan for hvordan og efter hvilken tidsplan arbejdet skal foregå med at gennemgå de kommunalt fastsatte regler og dokumentationskrav.

 

Den tid der frigøres, går ubeskåret til mere tid til borgerne.

 

Økonomiske konsekvenser:

Der vil være ressourcer forbundet med opgaven med at udarbejde procesplaner og gennemgå regler, dokumentationskrav og administrative opgaver indenfor de enkelte udvalgsområder. Ressourcerne vil omfatte de involverede medarbejdere og ledere samt andre aktører, herunder der inddrages i opgaven.”

 

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser kendes ikke af forvaltningen på nuværende tidspunkt.

 

Vurdering

Der er ikke foretaget en vurdering af forvaltningen på nuværende tidspunkt.

 

Indstillinger

Det Konservative Folkeparti indstiller, at

  1. Byrådet beslutter, at alle dokumentationskrav, regler og administrative opgaver, som er besluttet af kommunen, og som ligger udover de lovpligtige opgaver, ophæves indenfor alle de stående udvalg: Økonomi- og Erhvervsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Teknisk Udvalg, Klima-, Energi- og Miljøudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget.

 

  1. Byrådet beder forvaltningen om at udarbejde tids- og procesplaner for implementering af forslaget indenfor de enkelte udvalg, som efterfølgende præsenteres for byrådet.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Videresendes til behandling i byrådet.

Punkt 7 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til erhvervsetablering

Sagsresumé

Byrådet skal med denne sag træffe beslutning om frigivelse af anlægsmidler for 2023 for indsatser til erhvervsetablering med belæg i det politisk godkendte anlægsprogram for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog med Budget23 at afsætte midler på kr. 0,513 mio. til erhvervsetablering og markedsføring af DanmarkC. I det følgende oplistes, hvilke indsatser der er behov for, at de afsatte midler på kr. 0,513 mio. frigives og anvendes til for at kunne understøtte salg af kommunal jord, forundersøgelser hertil samt følgende:
 

Markedsføring

Der er behov for en række markedsføringsmæssige tiltag både digitalt, i magasiner og via partnerskaber for at sikre kommunalt jordsalg både ift. virksomheder og bosættere.
 

Hjemmeside

Der er behov for, at opdatere og modernisere hjemmesiden for erhvervsjordsalg www.danmarkc.dk og gøre den både mere tilgængelig og overskuelig for interesserede og potentielle købere. Ligeledes vil kommunens side for salg af kommunale parcelhusgrunde blive ajourført.
 

Ændring af navn på puljen

For at give puljen et mere entydigt fokus foreslår forvaltningen, at puljen ændrer navn fra ”erhvervsetablering” til ”forarbejde af jordsalg”. Med det nye navn vil det fremstå tydeligere, at puljen omfatter alt jordsalg.

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende anlægsmidler:

Tekst

(Beløb i mio. kr.)

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Erhvervsetablering, markedsføring mv. (10009)

 

 

 

 

0,513

0,513

I alt (-=kasseudlæg/+= kasseindlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Det vurderes hensigtsmæssigt, at anlægsbevillingen frigives, da dette er med til at sikre, at salgsindtægterne i budgettet kan realiseres.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet, at:

  1. Frigive anlægsmidlerne som beskrevet i afsnittet ”økonomiske konsekvenser”.
  2. Forvaltningen bemyndiges til at ændre navnet på puljen fra ”erhvervsetablering” til ”forarbejde af jordsalg”.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 8 Beslutningssag: Boli.nu afd. 16, Birkevej - garantistillelse til udskiftning af tagbelægningen

Sagsresumé

Boli.nu har ansøgt om kommunalbestyrelsens godkendelse af 100% garantistillelse til forbedrings- og opretningsarbejder i afdeling 16, Birkevej 7000 Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har modtaget ansøgning i henhold til lov om almene boliger (ABL) § 29, om kommunalbestyrelsens godkendelse af optagelse af et 30-årigt realkreditlån på 1.000.000 kr. til finansiering af udskiftning af tagbelægningen i afdeling 16, beliggende på Birkevej 1-30, Taulov, 7000 Fredericia.

 

Bebyggelsen består af 15 lejemål fordelt på 12 rækkehuse, der er lokaliseret i 2 blokke og 3 fritliggende huse. Afdelingen gennemgik i 2010 en fysisk helhedsplan grundet opfugtede fundamenter og kuldebroer, hvorfor der blev opført en ny isoleret skalmur og lejlighederne dertil fik fuldt isolerede terrændæk, nye parketgulve, nye køkkener og badeværelser. På dette tidspunkt blev det vurderet, at tagbelægningen var blevet udskiftet i 1999, hvorfor det ikke blev anset som nødvendigt at udskifte i 2010.

 

Det har efterfølgende vist sig, at tagbelægningen blev udført med eternitplader uden asbest, som har vist sig ikke at være stærk nok, da de smuldrer og krakelerer i overfladen over tid.

 

Boli.nu indgik en rådgiveraftale med arkitekten Thomas Thomsen, der vurderede at det var nødvendigt med en komplet tagudskiftning til B7 eternitplader, ny lægtning, nye vindskeder og stern, sporadisk udskiftning og supplement isolering i tag rum, sikring af tilstrækkelig ventilering af tagrummet, udskiftning af fodblik, nye tagrender og nedløb.

 

Til gennemførelse af projektet søges der om godkendelse af en samlet anskaffelsessum på 2.806.092 kr. Finansieringen sker ved at Boli.nu dækker 1.006.093 kr. via afdelingens egne henlagte midler, mens afdelingen har fået Landsbyggefondens tilsagn om tilskud fra organisationens trækningsret på 800.000 kr. og den resterende del af anskaffelsessummen skal dækkes af et ustøttet realkreditlån fra Nykredit Realkredit A/S på 1.000.000 kr. Nykredit betinger lånet af en kommunegaranti på 100% af hovedstolen på 1.000.000 kr., da afdelingens nuværende belåning lægger beslag på hele afdelingens friværdi.

 

Huslejeniveauet i 2022 er 745 kr./m2/år, hvilket betyder at lejeforhøjelsen som følge af forbedringsarbejdet på 14 kr./m2/år, procentuelt udgør 1,88 %. Denne stigning godkendes administrativt jf. almenlejelovens § 10, stk. 3, 2. pkt.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune anmodes om at yde en garanti på 100% for det ustøttede lån på 1.000.000 kr. Lånet optages hos Nykredit Realkredit med en hovedstol på 1.000.000 kr. og er fastforrentet med 5,09%. 

 

Garantistillelsen påvirker ikke kommunens låneramme jf. § 3, stk. 2, 1 pkt. i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.

Vurdering

Ansøgningen indeholder godkendelse af, at kommunen stiller kommunegaranti for de ustøttede lån. Der er ikke i almenboligloven hjemmel til, at kommunen yder garanti for så vidt, angår ustøttede lån til ordinære renoveringsarbejder. De ustøttede lån kan dog finansieres jf. almenboliglovens § 98, under forudsætningen af at renoveringsarbejdet har karakter af definitionen ”ekstraordinære renoveringsarbejder”. Begrebet ekstraordinære renoveringsarbejder er ikke fastlagt i lovens forarbejder eller i vejledningen om drift af almene boliger. Socialministeriet har til gengæld i en vejledende udtalelse i maj 2010 udtalt, at det er almindeligt antaget, at det er kommunerne, der beslutter, hvilke arbejder der kan betragtes om ekstraordinære renoveringsarbejder, og at der er et vist rum for fortolkning.

 

Det er derfor kommunen, der beslutter, hvilke arbejder der kan betragtes som ekstraordinære renoveringsarbejder. Det bemærkes dog, at renoveringsarbejder i alle tilfælde vil være ekstraordinære, hvis de henlagte midler ikke er tilstrækkelige til at dække formålet. Det er oplyst, at boligorganisationens henlæggelses konto udgør 1.006.093 kr. ud af 2.806.092 kr., hvilket ikke rækker til renoveringen.

 

Yderligere vurderes det, at udskiftningen af tagbelægningen er en udgiftspost, som er indtruffet længe før den oprindelige beregning. Det var ej heller forventet, at den dertilhørende isolation skulle udskiftes, da det ikke var påregneligt, at de anvendte materialer ville blive utætte og have kort levetid.

 

På baggrund af ovenstående betragtninger, er det forvaltningens vurdering, at det nødvendige renoveringsarbejde, er at betragte som ekstraordinære arbejder. Det er forvaltningens vurdering, at der kan stilles 100% kommunalgaranti jf. almenboliglovens § 98.

 

Garantier stillet efter § 98 påvirker ikke kommunens låneramme.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at:

1)       godkende, at kommunen stiller kommunalgaranti på 100% for det fastforrentede (5,09% p.a.) ustøttede lån på 1.000.000 kr.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 9 Beslutningssag: Endelig vedtagelse af tillæg nr.7 lokalplan 387 for havneudvidelse

Sagsresumé

På byrådets møde d. 14. november 2022 blev det vedtaget at sende forslag til kommuneplantillæg nr 7 til kommuneplan 2021-2033og lokalplan 389 for havneudvidelse i offentlig høring i 8 uger.

Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima modtaget bemærkninger, som i hovedtræk handler om miljøpåvirkninger for projektet, højde på belysning, bebyggelsens ydre fremtræden og højde for bebyggelse i delområde 4 samt forslag til flytning af lystbådehavn til den nordlige del af havnen.

Indkomne bemærkninger og forslag til behandling kan ses i bilag

Forvaltningen indstiller, at kommuneplantillæg nr.7 og lokalplan 387 for havneudvidelsen vedtages endeligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommuneplantillæg nr. 7 og lokalplan 387 havneudvidelse har været offentliggjort i 8 uger fra  23. november 2022 til den 25. januar 2023 for et område beliggende ved havnen. Planerne skal gøre det muligt at udvide havnen med et område til containerhåndtering.

 

Området omfatter en udvidelse af havnen ud i vandarealerne.

 

Intentionen med lokalplanen er at udvide havnens kapacitet til en stigende containerhåndtering med skib og lastbil i fremtiden.

 

Havnens sammenhæng med Taulov Dry Port giver stadig øgede mængder gods via både skib, jernbane og lastbil.

 

Fredericia Havn kan med udvidelsen imødekomme den øgede efterspørgsel efter transportløsninger, der kombinerer både bane og søtransport som alternativ til lastbiltransport mellem de europæiske havne.

 

Udvidelsen omfatter en forlængelse af den eksisterende containerterminal ved kaj 19 og etablering af nye ro/ro-lejer til håndtering af lastbilsgods ved kaj 23, som nu fungerer som kemikaliekaj.

 

Det forventes ved gennemførelse af projektet, at det fremtidige antal anløb af Ro/Ro-skibe vil være på samme niveau som i dag, mens der forventes en stigning i anløb med containerskibe.

 

Der er efter offentlighedsperioden udløb fremsendt projektændringer. Disse projektændringer omhandler, at der ikke sker en udskiftning af eksisterende havbund, at pieren forlænges ud over duc d’albe og placeringen af støjskærm ved kaj 23 flyttes ved eksisterende bygning.

 

Det er for planerne alene den mindre ændring af støjvæggens placering ved Kaj 23, der har interesse. Støjvæggens placering ændres her, således der for ejendommen Møllebugtvej vil være udsyn til Kaj 23. Der sker ikke væsentlige ændringer i støjbilledet ved denne ændring af støjvæggens placering.

Miljøvurdering og miljøkonsekvensvurdering

Der er sideløbende med planarbejdet sket en miljøkonsekvensvurdering af projektet med havneudvidelsen.

Denne miljøkonsekvensvurdering er foretaget i samarbejde med Trafikstyrelsen, som er myndighed for udvidelsen ud i vandarealerne, mens Fredericia Kommune er myndighed for ændring af anvendelsen på landarealerne.

I forbindelse med miljøvurderingerne af planerne er blandt andet forholdene omkring støj, trafik og visuelle forhold indgået.

 

Sammenfattende redegørelse

Lokalplanforslaget har været ledsaget af en miljørapport, der behandler lokalplanens miljøpåvirkning af omgivelserne og omgivelsernes påvirkning af lokalplanområdet. I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af lokalplanen skal der foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.

 

Den sammenfattende redegørelse er vedlagt indstillingen som bilag. Denne indarbejdes i planerne inden offentliggørelse.

 

Forhold til gældende planer

Området er i dag omfattet af lokalplan 68 og 236, som udlægger området til erhvervsformål for havneorienterede virksomheder.
Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses disse lokalplaner for det område, som den nye lokalplan omfatter.

 

Indkomne bemærkninger

Der er i forbindelse med offentliggørelsen af forslag til planerne kommet en række bemærkninger. Alle disse bemærkninger er behandlet i et selvstændigt dokument med forvaltningens kommentarer.

Dokument er vedhæftet som bilag.

Bemærkninger handler i hovedtræk om miljømæssige konsekvenser ved anlæg af havnen, støjpåvirkning fra aktiviteter på havnen, belysning på havnen og udseende på en 20 m høj støjvæg.

Der er udover mindre redaktionelle rettelser ikke foretaget ændringer i planerne som følge af de indkomne bemærkninger.
Der er ikke undersøgt alternative lokaliteter til placering af aktiviteterne beskrevet i planforslagene. Dette udfra, at lokalplanområdet i kommuneplanen er udlagt som erhvervsområde for virksomheder i miljøklasse 4-6.

 

Forvaltningens forslag til ændringer

Forvaltningen foreslår, af hensyn til forebyggelse mod oversvømmelse, at der sker en præcisering af bestemmelsen for klimasikring, således denne sikres etableret op til minimum kote 2,5 DVR90 og at bebyggelse i delområde 4 sikres en gulvkote i minimum kote 2,5 DVR90.
Forvaltningen vurderer, at denne ændring er en mindre ændring, hvorfor der ikke skal afholdes en supplerende høring for denne ændring.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at Kommuneplantillæg nr. 7 og lokalplan 387 giver mulighed for udvidelse af havnen, som ønsket af ADP, og at bemærkninger og indsigelser modtaget i høringsperioden ikke giver anledning til ændringer i planerne.

 

Det vurderes ligeledes, at lokalplanens bestemmelser, sikrer etablering af afværgende tiltag, så blandt andet støj i omgivelserne, både den nuværende og den fremtidige, reduceres og de støjreducerende tiltag får samme æstetiske udtryk som den eksisterende støjskærm om havnen.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer tillige at bestemmelserne og de foreslåede ændringer vedrørende klimasikring kan adskille/reducere klimaudfordringer mellem by og havn.

 

Den ændrede placering af støjvæggen vurderes at være en mindre ændring, der kan afholdes inden for lokalplanens bestemmelser for støjvæggens principielle placering.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at kommuneplantillæg nr. 7 og lokalplan 387 er tilstrækkeligt belyst ved miljørapporten. Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lovgivningen er overholdt, og finder ikke, at der i offentlighedsperioden er fremkommet bemærkninger, der medfører behov for, at der skal foretages yderligere vurderinger og undersøgelser ud over dem, som fremgår i den sammenfattende redegørelse.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

 

  1. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 7 vedtages endeligt, og såfremt kommuneplantillæg nr. 7 godkendes så indstilles tillige:
  2. Lokalplan 387- Fredericia Havn - Vesthavn og østlig del af Centerhavn vedtages endeligt med de anførte ændringer, samt
  3. Forvaltningen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentlig bekendtgørelse af lokalplanen.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

For de 3 indstillinger stemte et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre.

Nye Borgerlige stemte imod og ønskede, at følgende mindretalsudtalelse blev ført til protokol:

Nye Borgerlige noterer sig antallet af indkomne høringssvar og karakteren af kommunens afledte kommentarer, der alene ser på lovgrundlaget og dermed fravælger at tage stilling til borgeres og organisationers oprindelige bekymringer. Dagsordenspunktet og indsigelserne berører bl.a. forhold der ligger under Trafikstyrelsens ansvarsområde. Trafikstyrelsens kommentarer er ikke til rådighed, ligesom markante ændringer ved henholdsvis udgravning, flytning af materiale og opfyldning heller ikke er beskrevet.

 

På det grundlag stemmer jeg imod at godkende punktet.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 10 Beslutningssag: §25-tilladelse til en udvidelse af Fredericia Havn (VVM)

Sagsresumé

ADP har i foråret 2022 søgt om tilladelse til en udvidelse af Fredericia Havn omfattende en forlængelse af kaj 19 og et nyt RO/RO leje ved kaj 23.

Myndighedskompetencen for projektet er fordelt mellem Trafikstyrelsen, der skal give tilladelse den del af projektet, der omfatter ændringer på søterritoriet, og Fredericia Kommune, der skal give tilladelse til den del af projektet, der omfatter ændringer på land.

ADP har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport, som har været i 8 ugers offentlig høring. I samme periode har Fredericia Kommune haft et udkast til en §25-tilladelse til projektet og et tilhørende nyt plangrundlag i høring.

Efter behandling af høringsbemærkningerne, og indarbejdelse af projektændringer foreslået af bygherre, har forvaltningen opdateret §25-tilladelsen, og anmoder hermed om udvalgets beslutning om, hvorvidt der kan træffes afgørelse om at tillade projektet.

Det er også en forudsætning for at der kan gives en §25-tilladelse, at det tilhørende plangrundlag med nyt kommuneplantillæg og ny lokalplan vedtages.

Trafikstyrelsen tilstræber at meddele deres tilladelse efter miljøvurderingsloven samtidigt med kommunens. Trafikstyrelsens afgørelse forudsætter ikke en forudgående politisk behandling.

Både Trafikstyrelsens og kommunens afgørelser vil kunne påklages i 4 uger efter meddelelse. En klage har ikke opsættende virkning med mindre klagenævnet beslutter andet. 

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 14. november 2022 at sende ADP’s Miljøkonsekvensrapport i 8 ugers offentlig høring sammen med et Udkast til §25-tilladelse og Forslag til Kommuneplantillæg nr. 7 og Lokalplan nr. 387.

 

Høringsbemærkningerne er behandlet og indarbejdet i §25-tilladelsen, og der kan træffes afgørelse i sagen.

 

I høringsperioden er der samlet set indkommet 28 bemærkninger til Trafikstyrelsen og Fredericia Kommune. Myndighederne har udvekslet høringssvar så det er sikret, at alle bemærkninger er håndteret af den kompetente myndighed. Fredericia Kommunes høringssvar til både planerne og projektet er samlet i en hvidbog i bilag 2, som er vedlagt afgørelserne. I hvidbogen fremgår de enkelte høringsbemærkninger samt bygherres og kommunens svar. Trafikstyrelsen offentliggør deres besvarelse af høringsbemærkningerne, når de træffer afgørelse i sagen.

 

Siden fremsendelse af Miljøkonsekvensrapporten har ADP og deres rådgiver arbejdet videre på projektet. Som følge af detailprojekteringen, og på baggrund af bemærkninger fra 2. offentlighedsfase, har ADP fremsendt en beskrivelse af projektændringer ved kaj 19 og kaj 23 til Fredericia Kommune og Trafikstyrelsen.

 

Kaj 19: Kajkonstruktionen ændres, så der ikke udskiftes eksisterende havbund med sandfyld, og der ikke bliver behov for opgravning og deponering af forurenet sediment. Der ændres i anlægsopgaverne og rækkefølgen, ligesom der vil blive behov for bortlænsning af havvand. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at projektændringerne ligger inden for deres myndighedsområde, og at de således skal vurdere de miljømæssige konsekvenser. Fredericia Kommune er enig i, at projektændringen ikke omfatter kommunens myndighedsområde. Ændringerne på søterritoriet er beskrevet i kommunens afgørelse.

 

Kaj 23: Ændringerne omfatter en ændring af bro-pieren, så den udføres som en lang bropier i stedet for en kortere bropier og to duc d’alber. Uddybningsmængden reduceres, og der vil blive behov for bortlænsning af havvand. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at projektændringerne ligger inden for deres myndighedsområde, og at de således skal vurdere de miljømæssige konsekvenser. Det er desuden Trafikstyrelsens vurdering, at der skal foretages en supplerende høring grundet ændringernes karakter. Trafikstyrelsen planlægger at gennemføre denne høring således, at Trafikstyrelsen meddeler én tilladelse til det samlede projekt samtidigt med kommunens afgørelser. Da ansøgningen om ændringerne ved kaj 23 er under sagsbehandling, er ændringerne på søterritoriet ikke beskrevet i kommunens afgørelse.

 

Inden for kommunens myndighedsområde betyder de ansøgte ændringer ved Kaj 23 en mindre regulering af terrænkoterne ved kaj 23, men risikoen for oversvømmelse af projektområdet vurderes stadig at være lille.

 

Efter anmodning fra Dan Gødning ønsker ADP at ændre støjafskærmningen ved kaj 23, så der etableres en 7,5 meter høj støjbarriere langs Møllebugtvej på den nordlige side af vejen. Ved indkørslen til Dan Gødning etableres en 5 meter høj åbning i støjbarrieren. ADP har med beregninger dokumenteret, at ændringerne i støjafskærmningen ikke ændrer ved de støjmæssige vurderinger i miljøkonsekvensrapporten. Den visuelle påvirkning vurderes at være ubetydelig.

Det er Fredericia Kommunes vurdering, at ændringerne inden for kommunens myndighedsområde ved kaj 23 omfatter mindre projektjusteringer, og kan indarbejdes i den endelige afgørelse uden yderligere bemærkninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at projektet kan tillades efter §25 i miljøvurderingsloven, og at bygherre har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport, der lever op til kravene i miljøvurderingsloven.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Såfremt plangrundlaget godkendes (Endelig vedtagelse af tillæg nr. 7 for havneudvidelse til kommuneplan 2021-2033 og lokalplan 387 for havneudvidelsen), kan der meddeles §25-tilladelse til projektet (vedlagt som bilag 4).
  2. Forvaltningen får bemyndigelse til at foretage tekstmæssige ændringer i §25-tilladelsen for at sikre indholdsmæssig overensstemmelse med Trafikstyrelsens afgørelse.

 

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

For de 2 indstillinger stemte et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre.

Nye Borgerlige stemte imod og ønskede, at følgende mindretalsudtalelse blev ført til protokol:

Nye Borgerlige noterer sig antallet af indkomne høringssvar og karakteren af kommunens afledte kommentarer, der alene ser på lovgrundlaget og dermed fravælger at tage stilling til borgeres og organisationers oprindelige bekymringer. Dagsordenspunktet og indsigelserne berører bl.a. forhold der ligger under Trafikstyrelsens ansvarsområde. Trafikstyrelsens kommentarer er ikke til rådighed, ligesom markante ændringer ved henholdsvis udgravning, flytning af materiale og opfyldning heller ikke er beskrevet.

 

På det grundlag stemmer jeg imod at godkende punktet.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 11 Beslutningssag: Forslag om delvis aflysning af Lokalplan nr. 50

Sagsresumé

Lokalplan nr. 50 – Boliger og offentlige formål ved Ballesvej fra 1981 giver mulighed for at opføre boliger flere steder langs motorvejen, hvor det ikke er hensigtsmæssigt pga. støjforholdene. Herudover indeholder lokalplanen ingen bestemmelser, der vedrører støj. Der er derfor udarbejdet et forslag om en delvis aflysning af lokalplanen, der aflyser planen for de pågældende områder.

Forvaltningen indstiller, at forslag til delvis aflysning af Lokalplan nr. 50 godkendes og sendes i offentlig høring i fire uger.

 

Sagsbeskrivelse:

Luftfoto: Lokalplanafgrænsning for LP50 vist med hvid punktvisning. Berørt område vist med orange flade.

 

I november 2021 igangsatte det daværende By- og Planudvalg en delvis ophævelse af Lokalplan nr. 50 fra 1981 – helt konkret en ophævelse for de markerede områder i kortbilag 2. Baggrunden er, at lokalplanen giver mulighed for boliger samtidig med, at støj fra motorvejen gør det meget svært og uhensigtsmæssigt at bygge boliger i områderne.

Vækst, Teknik og Klima har haft flere henvendelser fra udviklere, der har ønsket at udnytte muligheden for at bygge boliger, som bestemmelserne i lokalplan 50 giver mulighed for. På grund af trafikstøj fra motorvejen har det vist sig overordentlig vanskeligt at overholde miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. I området nord for Ballesvej og øst for Kystvejen blev det muligt at overholde støjgrænserne i kraft af erhvervsbyggeriet, som blev opført syd for Ballesvej og dermed fungerer som støjafskærmning. Denne del af lokalplanområdet er således fuldt udbygget.

 

For området syd for Ballesvej og vest for Kystvejen har flere beregninger vist, at opførelse af boliger vil kræve støjafskærmning i op til 7 meters højde rundt om bebyggelsen. Opførelse af en støjafskærmning i denne størrelsesorden vil kræve en ny lokalplan.

 

Forhold til Kommuneplan 2021 – 2033

Området, hvor lokalplanen ønskes ophævet, ligger i rammeområde E.E.7 Erhvervsområde ved Lyngsodde. Området må anvendes til erhvervsområde, religiøse institutioner og gravpladser. Der kan etableres virksomheder i miljøklasse 1-3, og planlægning og bebyggelse skal ske i overensstemmelse med kirkeomgivelserne ved Lyng Kirke. 

 

Der er en maksimal bebyggelsesprocent på 60, og byggeri må opføres i maksimalt 5 etager med en højde på maksimalt 20 m. 

 

Lokalplanens anvendelse til boligformål er således ikke længere i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.  

 

Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse byplanvedtægter/ lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner. For det areal, hvor lokalplanen ophæves, gælder herefter kommuneplanens rammer samt kommuneplanens generelle rammer. Desuden vil de generelle bebyggelsesregulerende bestemmelser i bygningsreglementet gælde.

 

Fremtidige projekter skal vurderes for at afklare, om der er pligt til at udarbejde og vedtage en ny lokalplan. Byrådet kan jf. planlovens § 12 modsætte sig udstykning, bebyggelse og ændret anvendelse, der ikke er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves, vil dens bestemmelser være gældende for alt byggeri på trods af, at lokalplanens anvendelsesbestemmelser ikke er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser. Dertil kommer, at forvaltningen fortsat vil få henvendelser med ønsker om opførelse af boliger, som viser sig ikke at kunne realiseres pga. støjpåvirkningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at planlægningen sikrer, at området kan anvendes på en hensigtsmæssig måde, der stemmer overens med de miljømæssige forhold, som beliggenheden ved motorvejen giver.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Forslag til delvis aflysning af Lokalplan nr. 50 godkendes og sendes i offentlig høring i fire uger.
  2. Vækst, Teknik og Klima bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget.

 

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

  1.  Anbefales.

 2.     Bemyndigelse godkendt.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 12 Beslutningssag: Forslag til kommuneplantillæg 10 og delvis aflysning af B.01

Sagsresumé

Byplanvedtægt nr. 1 fra 1948 giver mulighed for at opføre boliger flere steder langs motorvejen, hvor det ikke er hensigtsmæssigt pga. støjforholdene. Herudover indeholder byplanvedtægten ingen bestemmelser, der vedrører støj. Der er derfor udarbejdet et forslag om en delvis aflysning af byplanvedtægten, der aflyser planen for de pågældende områder.

Forvaltningen indstiller, at forslag til delvis aflysning af Byplanvedtægt nr. 1 og forslag til kommuneplantillæg nr. 10 godkendes og sendes i offentlig høring i otte uger.

 

Sagsbeskrivelse:

Luftfoto: Afgrænsning for byplanvedtægt 1 vist med hvid linje. Berørt område vist med orange flade.

I november 2021 igangsatte det daværende By- og Planudvalg en delvis ophævelse af Byplanvedtægt nr. 1 fra 1948 – helt konkret en ophævelse for de markerede områder i bilag 2. Baggrunden er, at byplanvedtægten giver mulighed for boliger, samtidig med, at støj fra motorvejen gør det meget svært/ umuligt at bygge boliger i områderne.

 

Kommuneplantillæg

Der er udarbejdet et kommuneplantillæg for den del af det berørte område, der ligger ved Strevelinsvej. Kommuneplantillægget er udarbejdet med det formål at sikre, at området fremover kan anvendes til erhverv i stedet for boliger. Området er ikke egnet til støjfølsom anvendelse på grund af støj fra motorvejen, men vil i stedet kunne indgå som en naturlig del af det eksisterende erhvervsområde, som det støder op til.

 

Indkaldelse af ideer og forslag

Der har i forbindelse med kommuneplantillægget været indkaldt ideer og forslag i perioden fra den 29. september til den 13. oktober 2022. I forbindelse med den forudgående høring har kommunen modtaget  bemærkninger fra tre afsendere:

-          På grund af terrænets kurvatur og den rige bevoksning i området vurderes det, at planen ikke vil få væsentlig betydning for Lyng Kirkes omgivelser.

-          Kan boliglejemålet inden for det berørte område opsiges, når området i kommuneplanen overføres til en kommuneplanramme, der udlægger området til erhverv? Hvis det er tilfældet, gøres der indsigelse imod dette.

-          Det vil være forkert at ændre området til erhvervsområde, da området i sin tid blev udlagt til boligområde af hensyn til Lyng Kirke. Man ville derved undgå erhverv tæt på kirken - både af hensyn til støj og ikke mindst området omkring kirken.

-          Planlægningen skal ikke gribe ind i den nuværende, faktiske anvendelse af ejendommen, som skal kunne fortsætte uden begrænsninger.

-          Hele matriklen bør underlægges samme regulering, så der ikke gælder forskellige lokalplaner for forskellige dele af matriklen.

De indkomne bemærkninger er indgået i det videre arbejde med kommuneplantillægget og fremgår i fulde af bilagt hvidbog og høringsnotat.

 

Forhold til Kommuneplan 2021 – 2033

Området, hvor byplanvedtægten ønskes ophævet, ligger i rammeområderne: E.E.7 Erhvervsområde ved Lyngsodde, E.R.1 Rekreative områder ved Lyngsodde samt et mindre område, der efter vedtagelsen af kommuneplantillæg nr. 10 vil høre under E.E.6C Erhvervsområde ved Snoghøj Landevej og Strevelinsvej.

 

-          E.E.6C må anvendes til erhvervsområde og offentlige formål. Der kan etableres virksomeheder i miljøklasse 1-3. Der er en maksimal bebyggelsesprocent på 60, og byggeri må opføres i maksimalt 4 etager med en højde på maksimalt 16 m. Planlægning og bebyggelse skal ske i overensstemmelse med kirkeomgivelserne ved Lyng Kirke. 

 

-          E.E.7 må anvendes til erhvervsområde, religiøse institutioner og gravpladser. Der kan etableres virksomheder i miljøklasse 1-3. Der er en maksimal bebyggelsesprocent på 60, og byggeri må opføres i maksimalt 5 etager med en højde på maksimalt 20 m. Dog skal planlægning og bebyggelse ske i overensstemmelse med kirkeomgivelserne ved Lyng Kirke. 

 

-          E.R.1 må anvendes til rekreativt område, og der må ikke ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse.

 

Byplanvedtægtens anvendelse til boligformål er således ikke længere i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.

 

Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse byplanvedtægter/ lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner. For det areal, hvor lokalplanen ophæves, gælder herefter kommuneplanens rammer samt kommuneplanens generelle rammer. Desuden vil de generelle bebyggelsesregulerende bestemmelser i bygningsreglementet gælde.

 

Fremtidige projekter skal vurderes for at afklare, om der er pligt til at udarbejde og vedtage en ny lokalplan. Byrådet kan jf. planlovens § 12 modsætte sig udstykning, bebyggelse og ændret anvendelse, der ikke er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Konsekvensen af ikke at ophæve byplanvedtægten

Såfremt byplanvedtægten ikke ophæves, vil dens bestemmelser være gældende for alt byggeri på trods af, at lokalplanens anvendelsesbestemmelser ikke er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser. Dertil kommer, at forvaltningen fortsat vil få henvendelser med ønsker om opførelse af boliger, som viser sig ikke at kunne realiseres pga. støjpåvirkningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at planlægningen sikrer, at området kan anvendes på en hensigtsmæssig måde, der stemmer overens med de miljømæssige forhold, som beliggenheden ved motorvejen giver.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Forslag til delvis aflysning af Byplanvedtægt nr. 1 og kommuneplantillæg nr. 10 godkendes og sendes i offentlig høring i otte uger.
  2. Vækst, Teknik og Klima bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslagene.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

  1. Anbefales.

 2.    Bemyndigelse godkendt.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 13 Beslutningssag: Optagelse af privat fællesvej som offentlig vej ved Anchersvej

Sagsresumé

Byrådet skal træffe beslutning, om hvorvidt Anchersvej, der i dag er privat fællesvej skal optages som offentlig vej.

Anchersvej er stamvej med gennemkørende trafik mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej. Tilstødende vænger til Anchersvej vil forblive private fællesveje

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med en vurdering af private fællesveje, der senest har gennemgået en statusændring i fht. vedligehold, har administrationen fundet grundlag for at indstille Anchersvej til optages som offentlig vej.

 

Vurderingen træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering. Kommenen er forpligtet til at optage en privat fællesvej som offentlig, eller gennemføre færdselsregulering, når der er tale om almen færdsel på vejen, der overstiger 50 % af den samlede motoriserede færdsel. De vejberettigedes færdsel anses ikke som almen færdsel.

 

Ligeledes kan der med fordel opstilles nogle generelle og overordnede kriterier for, hvornår en privat fællesvej kan opklassificeres til kommunal vej, så lighedsprincippet opfyldes.

 

Definitionerne for offentlig vej og privat fællesvej er beskrevet i Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, kapitel 4, §10:

  • Offentlig vej: Vej, gade, bro eller plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offentlige veje.
  • Privat fællesvej: Vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommen ikke har samme ejer.

Nærværende sag omhandler stamvejen Anchersvej, der løber mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej og hvor der er gennemkørende trafik til øvrige veje og vænger og fungerer dermed som fordelingsvej. Vængerne på Anchersvej vil forblive private fællesveje.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt den private fællesvej ved Anchersvej optages som offentlig, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse.

Den afledte årlige omkostning ved at optage den private fællessti vurderesat kunne afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at stamvejen for Anchersvej kan optages som offentlig vej, da den fungerer som gennemkørsel for mange rundt i området. Det er derfor også forvaltningens vurdering, at stamvejen kan betragtes som offentlig vej og kan administreres herefter.

Vængerne på Anchersvej vurderes at skulle fastholdes som private fællesveje, da der ikke er tale om uvedkommende trafik her.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at

 

  1.  Anchersvej optages som offentlig vej

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 14 Beslutningssag: Optagelse af privat fællesvej som offentlig vej ved Bøgeskovvej

Sagsresumé

Byrådet skal træffe beslutning, om hvorvidt Bøgeskovvej, der i dag er privat fællesvej skal optages som offentlig vej.

Bøgeskovvej er stamvej med gennemkørende trafik til særligt Bøgeskovhallen, der tiltrækker besøgende fra flere dele af Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med en vurdering af private fællesveje, der senest har gennemgået en statusændring i fht. vedligehold, har administrationen fundet grundlag for at indstille Bøgeskovvej til optagelse som offentlig vej.

 

Vurderingen træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering. Kommenen er forpligtet til at optage en privat fællesvej som offentlig, eller gennemføre færdselsregulering, når der er tale om almen færdsel på vejen, der overstiger 50 % af den samlede motoriserede færdsel. De vejberettigedes færdsel anses ikke som almen færdsel.

 

Ligeledes kan der med fordel opstilles nogle generelle og overordnede kriterier for, hvornår en privat fællesvej kan opklassificeres til kommunal vej, så lighedsprincippet opfyldes.

 

Definitionerne for offentlig vej og privat fællesvej er beskrevet i Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, kapitel 4, §10:

  • Offentlig vej: Vej, gade, bro eller plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offentlige veje.
  • Privat fællesvej: Vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommen ikke har samme ejer.

Nærværende sag omhandler stamvejen Bøgeskovvej, Denne del af Bøgeskovvej er et vejstykke der primært benyttes til trafik til den offentlige skole Kirstinebjergskolen afd. Bøgeskovvej, samt Bøgeskovhallen.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt den private fællesvej ved Bøgeskovvej optages som offentlig, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse.

 

Den afledte årlige omkostning ved at optage den private fællessti vurderes, at kunne afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at stamvejen for Bøgeskovvej kan optages som offentlig vej, da den fungerer som gennemkørsel for mange rundt i området til særligt Katrinebjergskolen og Bøgeskovhallen. Det er derfor også forvaltningens vurdering, at stamvejen kan betragtes som offentlig vej og kan administreres herefter.

 

Det vurderes ligeledes hensigtsmæssigt at optage Bøgeskovvej som offentlig vej af hensyn til drift og vedligehold.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at

 

  1. Bøgeskovvej optages som offentlig vej

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 15 Beslutningssag: Optagelse af privat fællesvej som offentlig vej ved Sybergsvej

Sagsresumé

Byrådet skal træffe beslutning, om hvorvidt Sybergsvej, der i dag er privat fællesvej skal optages som offentlig vej.

Sybergsvej er stamvej med gennemkørende trafik mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej. Tilstødende vænger til Sybergsvej vil forblive private fællesveje

 

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med en vurdering af private fællesveje, der senest har gennemgået en statusændring i fht. vedligehold, har administrationen fundet grundlag for at indstille Sybergsvej til optages som offentlig vej.

 

Vurderingen træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering. Kommenen er forpligtet til at optage en privat fællesvej som offentlig, eller gennemføre færdselsregulering, når der er tale om almen færdsel på vejen, der overstiger 50 % af den samlede motoriserede færdsel. De vejberettigedes færdsel anses ikke som almen færdsel.

 

Ligeledes kan der med fordel opstilles nogle generelle og overordnede kriterier for, hvornår en privat fællesvej kan opklassificeres til kommunal vej, så lighedsprincippet opfyldes.

 

Definitionerne for offentlig vej og privat fællesvej er beskrevet i Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, kapitel 4, §10:

  • Offentlig vej: Vej, gade, bro eller plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offentlige veje.
  • Privat fællesvej: Vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommen ikke har samme ejer.

Nærværende sag omhandler stamvejen Sybergsvej, der løber mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej og hvor der er gennemkørende trafik til øvrige veje og vænger og fungerer dermed som fordelingsvej. Vængerne på Sybergsvej vil forblive private fællesveje.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt den private fællesvej ved Sybergsvej optages som offentlig, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse.

Den afledte årlige omkostning ved at optage den private fællessti vurderes, at kunne afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at stamvejen for Sybergsvej kan optages som offentlig vej, da den fungerer som gennemkørsel for mange rundt i området. Det er derfor også forvaltningens vurdering, at stamvejen kan betragtes som offentlig vej og kan administreres herefter.

Vængerne på Sybergsvej vurderes at skulle fastholdes som private fællesveje, da der ikke er tale om uvedkommende trafik her

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at

 

  1. Sybergsvej optages som offentlig vej

 

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 16 Beslutningssag: Forslag til tillæg 2 til Spildevandsplan 2020

Sagsresumé

Forslag til tillæg 2 til Spildevandsplan 2020 består af to områder:
I. Ændring af udløbspunkt for overfladevand fra kloakopland F3-45 ved Ydre Ringvej og
II. Spildevandskloakering af ny udstykket landejendom på Gl. Stoustrupvej 42

Dette tillæg til Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2020 skal sikre grundlaget for regnvandskloakeringen af erhvervsområdet i kloakopland F3-45 ved ydre Ringvej, vest for Cross Bridge samt optage ejendommen, der ønskes opført på adressen Gl. Stoustrupvej 42.
Fredericia Kommune skal ifølge Miljøbeskyttelsesloven §32, stk. 1 udarbejde en Spildevandsplan, der beskriver bortskaffelse af regn- og spildevand i kommunen. Denne skal udarbejdes i overensstemmelse med spildevandsbekendtgørelsens §5, stk. 4, hvor kommunen skal sikre ajourføring af ændringer og forudsætninger i spildevandsplanens datagrundlag.

 

Sagsbeskrivelse:

I. Ændring af udløbspunkt for overfladevand fra kloakopland F3-45 ved Ydre Ringvej
Oplandet er beliggende ved Ydre Ringvej, og overfladevandet er beskrevet i den gældende Spildevandsplan med udledning til Lillebælt. Udledningspunktet for overfladevand skal flyttes fra Lillebælt til Rands Fjord, inden oplandet kan tilsluttes, da udledning til Lillebælt ikke er mulig.

II. Spildevandskloakering af ny udstykket landejendom på Gl. Stoustrupvej 42
Der skal opføres en ny bolig på matrikelnummer 16i Stoustrup, Fredericia jorder, hvor der er givet landzonetilladelse. Adressen Gl. Stoustrupvej 42 er således ikke optaget i den gældende Spildevandsplan. For at blive kloakeret og dermed tilsluttet Fredericia Spildevand og Energis spildevandsledning i Gl. Stoustrupvej skal ejendommen være omfattet af Spildevandsplanen.
Ved spildevandskloakering af Gl. Stoustrupvej 42 skal ejendommens tag- og overfladevand håndteres ved nedsivning på egen grund.
Bilag 1 indeholder en mere detaljeret beskrivelse af begge områder samt kortudsnit.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at tillægget er nødvendigt for at have et opdateret grundlag for Fredericia Kommunes administrationsgrundlag på spildevandsområdet. 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet:

  1. At forslag til Tillæg 2 til Spildevandsplan 2020 godkendes og sendes i høring.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 17 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til køretøjer på Entreprenørgården

Sagsresumé

Der er i budget 2023 afsat 0,739 mio. kr. til vedligehold af køretøjer og materiel til Entreprenørgården. Midlerne ønskes frigivet til fortsat vedligehold af maskinparken.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i budget 2023 afsat 0,739 mio. kr. til vedligehold og udskiftning af køretøjer og materiel ved Entreprenørgården.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 0,739 mio. kr. frigives og anvendes til køb af materiel og køretøjer.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Køretøjer Entreprenørgården

 

 

 

 

0,739 mio.kr.

0,739 mio. kr.

 

Sagen behandles i Teknisk Udvalg, og går videre i Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at frigivelsen af 0,739 mio. kr. til udskiftning af køretøjer og materiel kan ske nu for at undgå yderligere reparationsudgifter og vedligehold.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Godkende frigivelsen af anlægsmidlerne på 0,739 mio. kr.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 18 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler fra budget23 til grøn omstilling

Sagsresumé

Byrådet skal med denne sag træffe beslutning om frigivelse af anlægsmidler for 2023 i Vækst, Teknik og Klima med belæg i det politisk godkendte anlægsprogram for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet afsatte i budget 2023 penge af til implementering af klimaplanen DK2020 og Klimatilpasningsplanen 2022.

 

Byrådet ønskede fokus på bl.a. at få løst udfordringerne med oversvømmelse af området ved Gothersgade ved skybrud og der var et ønske om at understøtte, at Fredericia fortsat er Danmarks energicentrum.

 

På den baggrund foreslår forvaltningen, at kommunen igangsætter følgende indsatser, som allerede er beskrevet i Klimaplanen Dk2020 og Klimatilpasningsplanen 2022.

 

Implementering af Klimaplanen 2020 / Grøn omstilling

Klimaplanen DK2020 består af 53 forskellige indsatser, herunder understøttelse af erhvervslivet i grøn omstilling. 

 

I 2023 planlægger forvaltningen at igangsætte følgende indsatser:

-          Plan for indkøb af elbiler inkl. Indkøb af ladestandere og udbud af ladestandere

-          Power to X strategi, projekt cirkulær kommune og projekt vandsymbiose

-          Kortlægning af potentiale for VE-anlæg, herunder potentiale for solceller på kommunes tagarealer

-          Perspektiver for bæredygtigt byggeri i Fredericia

 

Implementering af Klimatilpasningsplan 2022

I klimatilpasningsplan 2022 er der oplistet en række handlinger. I 2023 planlægges igangsætning af to projekter.

 

-          Konkretiseringsprojekt for klimatilpasningsprojekt for Fredericia Centrum. Projektet planlægges i tæt samarbejde med Midtbystrategien. Planen skal bl.a. indeholde en plan for renovering af de eksisterende afvandingssystemer, herunder med særlig fokus på forsinkelse af regnvand på overfladen. Midlerne tænkes ligeledes anvendt til forsøg for med at få vandet hurtigere væk fra overfladen.

-          Konkretiseringsprojekt for Skærbæk.

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende anlægsmidler:

Tekst

(Beløb i mio. kr.)

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Grøn omstilling (50442)

 

 

 

 

4,000

4,000

I alt (-=kasseudlæg/+= kasseindlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at med en frigivelse af de nævnte anlægsmidler, så vil de planlagte projekter kunne realiseres.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet:

  1. at godkende de i afsnittet ”Økonomiske konsekvenser” beskrevne frigivelser.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 19 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til klimaplan, indsatser til klimaindsatser 2023

Sagsresumé

Byrådet skal med denne sag træffe beslutning om frigivelse af anlægsmidler for 2023 for indsatser til implementering af DK2020 klimaplanen i Vækst, Teknik og Klima med belæg i det politisk godkendte anlægsprogram for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog med Budget23 at afsætte midler på kr. 1,047 mio. til implementering af DK2020 klimaplanen, som består af 53 forskellige indsatser.

 

I det følgende oplistes, hvilke indsatser der vurderes behov for, at de afsatte midler på kr. 1,047 mio. frigives og anvendes til for at kunne lykkes med implementeringen af klimaplanen:

 

Revision og grønt regnskab

DK2020 klimaplanen blev vedtaget i december 2020 og denne skal revideres i 2023 for at sikre at udmøntningen af klimaplanens indsatser sker på et opdateret grundlag ift. CO2-udledning i Fredericia Kommune. Der er således behov for at sætte midler af til, at der kan foretages opdatering af de grønne regnskaber både for kommunen som virksomhed og for Fredericia som geografisk enhed.

 

Databaseret energiledelse

I kommunens egne bygninger er der igangsat et arbejde med at optimere energiforbruget via sikre databaseret energiledelse. Dette arbejde kan med fordel forankres og implementeres i hele den kommunale ejendomsportefølje. Der er derfor behov for at sætte midler af til denne opgave.

 

Dele-økonomi

En række af indsatserne for at komme i mål med nedbringelse af CO2-udledningen fordrer, at borgerne ændrer adfærd ift. forbrug, herunder indkøb af varer, transport og andre vaner. Der er behov for midler til undersøgelse af muligheder indenfor samkørselsordninger både for borgere og pendlere, delebiler og andre deleordninger for Fredericia Kommunes borgere.

Økonomiske konsekvenser

 

 

Tekst

(Beløb i mio. kr.)

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Klimaplan, indsatser (50411)

 

 

 

 

1,047

1,047

I alt (-=kasseudlæg/+= kasseindlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Det vurderes hensigtsmæssigt, at de nævnte anlægsbevillinger frigives, således at de planlagte projekter kan realiseres.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima, Energi og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet:

  1. at godkende de i afsnittet ”Økonomiske konsekvenser” beskrevne frigivelser.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 20 Beslutningssag: Ny udpegning til taksationskommissionen

Sagsresumé

I forbindelse med, at Bent Bregendahl ønsker at udtræde af taksationskommissionen, skal der udpeges et nyt medlem hertil.

 

Sagsbeskrivelse:

På byrådets konstituerende møde den 7.12.2021 blev Bent Bregendahl udpeget som medlem af taksationskommissionen. Bent Bregendahl ønsker nu at udtræde, og byrådet skal derfor udpege et nyt medlem.

 

Det af Fredericia Kommune udpegede medlem af taksationsudvalget vælges for den kommunale valgperiode, og vedkommende behøver ikke være medlem af byrådet. Den nye udpegning vil være gældende for den resterende valgperiode.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Transportministeriet har anmodet Kommunalbestyrelsen om, i forbindelse med udpegningerne, at sikre, at de pågældende personer er villige til at deltage i kommissionernes arbejde. Det forudsættes desuden, at de udpegede medlemmer har behørig indsigt i vurdering af ejendomme.

 

Hvervet er omfattet af forvaltningsloven, hvorfor de udpegede medlemmer bør være bekendt med forvaltningsloven.

 

Det følger af forvaltningslovens habilitetsregler, at samme person ikke både bør fremgå af listen over medlemmer i 1. instans (ekspropriationskommission) og 2. instans (taksationskommissionen).

 

Transportministeriet har særligt anmode om, at kommunerne meddeler ministeriet, hvis der udpeges aktive byrådsmedlemmer til kommissionerne. Dette skal sikre, at taksations- eller overtaksationsformændene kan sammensætte kommissionerne med denne oplysning for øje under iagttagelse af forvaltningslovens habilitetsregler, idet byrådsmedlemmer vil være inhabile i taksationssager, hvor de selv har været med til at træffe beslutning om ekspropriationen.

 

Transportministeriet har desuden opfordret til, at de enkelte udpegninger ledsages af en kort angivelse af det pågældende medlems kompetencer og forudsætninger for at varetage hvervet. Endelig opfordres kommunalbestyrelsen til at tage hensyn til ligestilling ved udpegning af medlemmer.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet, at

  1. Der udpeges et medlem til taksationskommissionen.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 21 Beslutningssag: Legepladspuljen 2023

Sagsresumé

Der skal træffes beslutning om bevilling af 2,5 mio. kr. til legepladser og udeareler på skoler og i dagtilbud efter et nyt princip. Det tager udgangspunkt i at optimere udnyttelsen af den samlede anlægsbevilling og samtidig færdiggøre hele projekter i stedet for kun at yde delbevillinger til skoler og daginstitutioner.

 

Sagsbeskrivelse:

Med udgangspunkt i at optimere udnyttelse af de samlede midler til legepladser og udearealer, har en arbejdsgruppe set på, hvorledes midlerne for 2023 kunne fordeles. Der lægges op til følgende fordeling:

 

Område

Mio. kr.

Udbedring af fejl og mangler på legepladser jf. legepladsrapporter.

0,500

Færdiggørelse af de samlede udearealer på Afdeling Skolesvinget.

1,200

Frederiksodde Skole: Optimering af lege- og kørselsforhold for elever i kørestol i indre legegård.

 

 

0,800

Afdeling Høgevej: Græsarmering af udearealer, så der sikres mod erodering af jordvold. Der er en afledt effekt ved at rengøringen efter leg på jordvolden mindskes.

Afdeling Nr. Allé og Frederiksodde Skole: Fjerne mur ved indskolingens gård.

I alt

2,500

 

Renoveringen af Afdeling Skolesvinget blev afsluttet i 2022. Skolens udearealer er ikke blevet til gode set i den forbindelse. Med en samlet renovering af skolens udeareal i 2023, vil børnene få et sammenhængende og mere attraktivt udeareal.

Der igangsættes en proces hvor børnenes ideer inddrages i udformningen af udearealet.

 

Frederiksodde Skole har indskoling med egen legegård. Legegården ligger skjult, hvilket tiltrækker unge fra området. Ved at fjerne en muren bliver legepladsen synlig og det forventes at de unge i mindre grad vil opholde sig i gården.

 

På Afdeling Høgevej ligger SFO´en og skolegården på et forholdsvis lille område. Det betyder at der er mange daglige brugere, hvilket får jordvolden til at skride. Halvdelen af jordvolden er allerede sikret med jernarmering, hvilket sikrer mod jordskred. Løsningen vil samtidig trække mindre smuds ind i skolen.

Frederiksodde Skole har behov for at forbedre kørestolsbrugernes adkomsten deres legeplads, så de bedre kan udnytte legepladsen hele året.

 

Legeredskaberne i de 43 skoler og daginstitutioner kræver løbende vedligehold. De årlige tilstandsrapporter peger samlet på, at der er behov for at afsætte 0,5 mio. kr. til udbedre forhold på legepladserne.

 

Planlægning for de kommende år

Når dagtilbudsanalysen foreligger i efteråret 2023, bliver der udarbejdet en mere detaljeret plan for fordelingen af anlægsmidler på dagtilbuds- og skoleområdet til beslutning.

Med en plan for de kommende år kan skolerne og dagtilbuddene igangsætte inddragelsesprocessen, hvor børn, personale, bestyrelser og ledelse sammen kan udforme ønsker til deres udearealer og legepladser.

Sted

2024

2025

2026

2027

2028 -

Dagtilbud - Dagtilbudsanalysen

X

X

X

X

X

Afdeling Havepladsvej (2022-2025)

 

X

 

 

 

Afdeling Skjoldborgsvej (2023-2025)

 

 

X

 

 

Afdeling Indre Ringvej (2024-2027)

 

 

 

X

 

Afdeling Krogsagervej (2025-2027)

 

 

 

 

X

Frederiksodde Skole

 

 

 

X

 

Øvrige skoler:
Afdeling Skærbæk og Taulov
Afdeling Nr. Allé
Afdeling Bøgeskovvej og Høgevej
Afdeling Højmosen og Bygaden

X

 

 

 

X

 

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende midler:

 

Sag (i mio. kr.)

TB 2023

Anlægsbevilling

Frigivelse

 Legepladspuljen (XA-4009)

 

2,500

2,500

 

Vurdering

Det forventes at alle aktiviteter kan gennemføres i 2023.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget, at anbefale byrådet,

  1. At meddele anlægsbevilling og frigive 2,5 mio. kr. til de i sagen angivne formål.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 22 Beslutningssag: Den selvejende daginstitution Pelikanen ønsker kommunal status

Sagsresumé

Der skal træffes afgørelse om Den selvejende daginstitution Pelikanen skal overgå til kommunal dagtilbud i Distriktsinstitutionen Ullerup Bæk.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen fik i efteråret 2022 mandat af Børne- og Skoleudvalget til at behandle Pelikanens ønske om at blive kommunal daginstitution. Pelikanens bestyrelse ønsker overgang pr. 01-06-2023.

Såvel forældre til børn i Pelikanen samt personalet er blevet hørt i sagen.

Ved overgang til kommunal institution ændres en række forhold for Pelikanen, herunder at rengøringen fremover sker via Fredericia Kommunes rengøringsafdeling samt at Pelikanen fremover indgår i den kommunale forsikringsordning.

Personalet i Pelikanen har i forvejen samme overenskomst som kommunalt ansat personale, hvorfor det alene er ansættelsesforholdet der ændres fra privat til kommunalt.

Pelikanen vil indgå i Ullerup Bæk distriktets forældreråd og forældrebestyrelse efter gældende regler.

Fredericia Kommune overtager bygningerne til driften og fortsætter som hidtil med at vedligeholde Pelikanens bygninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen, da Fredericia Kommune i forvejen dækker drifts- og anlægsudgifter ved den daglige drift.

Hvor Pelikanen i dag har selvstændig økonomi og ansvar, vil Pelikanen fremover indgå i Ullerup Bæk distrikts samlede økonomi.

Vurdering

I Ullerup Bæk distrikt forventes stigende børnetal i det kommende 10 år. Det skyldes især udbygningerne langs Skærbækvej og ved Bredstrupvej, hvorved Pelikanen er en væsentlig faktor i opretholdelsen af den nødvendige daginstitutionskapacitet i hele distriktet.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale Byrådet,

  1. At Pelikanen pr. 01-06-2023 godkendes som kommunalt dagtilbud i Distrikt Ullerup Bæk.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 23 Beslutningssag: Frigivelse af 10 mio. kr. til renovering af skoler 2023

Sagsresumé

Styregruppen for skolebyggeri og -renovering fremlægger forslag til beslutning om anvendelsen af 10 mio. kr. til renoveringsprojekter i 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i Budget23 afsat 10 mio. kr. til renovering af skoler.

I henhold til ny budgetfordeling og den langsigtede prioriteringsplan for skolerenoveringer besluttet 6. sep. 2021 samt elevtilgangen til Frederiksodde Skole er der udarbejdet forslag til fordelingen af anlægsmidlerne for 2023.

Følgende seks forslag vil kunne iværksættes i 2023 for de afsatte midler:

 

Afdeling

Formål

Effekt på læringsmiljø

Mio. kr.

Nørre Allé

Renovering og anvendelsesændring af kælderrum i forbindelse med overdragelse fra Frederiksodde Skole til udskolingen på Nørre Allé.

Nødvendigt at opgradere flere m2 i kælderrum til ordentlige undervisningslokaler/faglokale.

Der mangler faglokaler.

2,2

Havepladsvej/

Indre Ringvej

Forundersøgelser, herunder miljøscreening, geotekniske undersøgelser med mere.

Ingen på kort sigt, men fuld effekt på lang sigt.

1,9

Skjoldborgsvej

Tagrenovering grundet utætheder samt etablering af ventilation.

Vil give et bedre indeklima.

3,8

Skjoldborgsvej

Analyse af kloaksystem samt handleplan for tiltag til håndtering af klimaudfordringer.

Kan få positiv indvirkning på muligheden for at udnytte udearealerne i længere periode af året.

0,6

Frederiksodde Skole

Udgifter i forbindelse med løsninger af Frederiksodde Skoles kapacitetsudfordringer.

Ukendt, men understøtter potentielt opståede udfordringer i læringsmiljøet.

1,0

Projekt med støtte fra Villum Fonden

Udgifter i forbindelse med etablering af Makerspace på skoler.

Et Makerspace forbedrer mulighederne for et varieret læringsmiljø.

0,5

 

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende midler:

 

Sag (i mio. kr.)

TB 2023

Anlægsbevilling

Frigivelse

Renovering af skoler (XA-40122)

 

10,000

10,000

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer at med frigivelsen vil renoveringsprojekterne kunne gennemføres i 2023 og fire ud af de seks projekter, vil have direkte effekt på elevers læringsmiljø.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget, at anbefale byrådet,

1)       At meddele anlægsbevilling og frigive 10 mio. kr. til de i sagen angivne formål.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 03-05-2023

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Anbefales.

Punkt 24 Beslutningssag: Salg af kommunal ejendom (Lukket)

Punkt 25 Beslutningssag: Forlængelse af aftale med revisor (Lukket)

Punkt 26 Beslutningssag: Boligudvikling (Lukket)

Punkt 27 Orienteringssag: Rapport fra Datatilsynet vedr. kommunens organisationsmodenhed på databeskyttelsesområdet 2022

Sagsresumé

Rapport fra Datatilsynet vedr. kommunens organisationsmodenhed på databeskyttelsesområdet 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune modtog en henvendelse fra Datatilsynet vedr. tilsyn som led i Datatilsynets tilsynspligt.

 

Tilsynet gennemførtes via en skriftlig spørgeskemaundersøgelse. Formålet med tilsynet var bl.a., at Datatilsynet ønskede at foretage en overordnet vurdering af kommunens organisations modenhed i forhold til databeskyttelsen.

 

Fredericia Kommune modtog den 20.12.2022 samlet rapport vedr. tilsynet fra Datatilsynet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Overordnet vurderedes tilsynet tilfredsstillende for Fredericia Kommune.

 

Datatilsynets rapport indeholdt konkrete anbefalinger til, hvad Datatilsynet vurderede, at kommunen på baggrund af besvarelsen i det videre arbejde med datasikkerhed bør arbejde med. Det drejer sig om:

 

  • Periodisk kontrol af adgangsrettigheder
  • Konsekvensanalyser

 

Rapporten er tillige blevet forlagt kommunens DPO (databeskyttelsesrådgiver), som noterer sig, at Fredericia Kommune på baggrund af besvarelsen ligger ganske udmærket i forhold til det kommunale gennemsnit, herunder særligt hvad angår informationssikkerhed, som var centralt for besvarelsen, og hvor Datatilsynet har lænet sig op af de 20 minimumskrav til statslige myndigheder.

 

DPO mener endvidere, at selv om det isoleret er et tilfredsstillende resultat, er det vigtigt for DPO at understrege, det ikke betyder ændringer i forhold DPO’s anbefalinger på området – herunder behovet for, at der prioriteres ressourcer til et (fortsat) arbejde med at sikre, men også opgradere niveauet i kommunens GDPR og informationssikkerhed.

 

Team Jura, som varetager opgaven med databeskyttelse i samarbejde med kommunens eksterne DPO, arbejder løbende med at identificere områder vedr. informationssikkerhed og GDPR, der bør arbejdes med, således at varetagelsen med databeskyttelse i Fredericia Kommune er forsvarlig og i overensstemmelse med forordningen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at

1)       rapporten tages til efterretning.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Taget til efterretning.

Punkt 28 Orienteringssag: Finansrapportering pr. 31. marts 2023

Sagsresumé

I henhold til kommunens finansielle strategi skal forvaltningen to gange årligt lave en finansrapportering til Økonomi- og Erhvervsudvalget. Finansrapportering pr. 31. marts 2023 fremgår af nedenstående.

 

Rapporteringen viser, at det forventede afkast fortsat er præget af usikkerhed og følsomhed på det finansielle marked. Afkastet pr. marts er opgjort til 1,6 % og et forsigtigt skøn på forventet afkast med den aktuelle viden og forventning til udviklingen i markedet ligger i størrelsesordenen 3-3,5 % for 2023.

 

På gælden omfattet af den finansielle strategi forventes en gennemsnitlig rentebetaling på 0,9 % i 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Finansrapportering pr. 31. marts 2023 fremgår nedenfor.

 

AKTIVSIDEN:

Kommunens likvide aktiver består af den kontante beholdning, indskud i pengeinstitutter og beholdningen af værdipapirer, herunder midler, der er placeret i formueplejeaftaler med eksterne forvaltere.

 

Udviklingen i dels den faktiske daglige likviditet og dels den gennemsnitlige kassebeholdning for perioden 01.01.2021 til 31.03.2023 fremgår af grafen (figur 1) i vedlagte bilag 1.

 

Som grafen viser, er der store udsving i den daglige likviditet i beregningen af den gennemsnitlige likviditet efter de gældende regler. Den gennemsnitlige kassebeholdning målt over 12 måneder er pr. 31. marts 2023 beregnet til 494 mio. kr.

 

I forhold til placering af overskydende midler i værdipapirer var 2022 et særligt specielt år, hvor normal porteføljemekanisme var sat ud af kraft bl.a. på grund af krigen i Ukraine, stigende inflation og renter, som sammen med en række andre forhold påvirkede markedet negativt. Dette har betydet, at afkastet af kommunens placerede midler i 2022 samlet var på -9,2 % (værdiforringelse). En stor andel af værdiforringelsen udgøres af kursregulering af værdien af kommunens placerede midler i obligationer, aktier m.v. Der er således ikke tale om et realiseret tab, før værdipapirerne eventuelt udtrækkes eller papirer i øvrigt afhændes. Det realiserede kurstab modregnet modtagne renter og udbytter udgør -0,9 % af værdiforringelsen i 2022. Afkastet i 2022 ligger på niveau med en række ERFA-kommuner og er således en generel tendens for året.

 

Fredericia Kommunes placering af overskydende midler er foretaget i overensstemmelse med rammerne med den finansielle strategi, og værdien kan opgøres således pr. 31. marts 2023:

 

Aktiver

Aktuel placering

Værdi af midler placeret i formueaftaler

348,4 mio. kr.

Kontanter

0,3 %

Placeret i obligationer, aktier m.v.

99,7 %

 

Midler i en kapitalforvaltningsaftale kan frigives efter behov med 3-4 dages varsel.

 

Der hersker fortsat usikkerhed og følsomhed på de finansielle markeder, hvor primært inflation og stigende renter samt bankuro har påvirket markedet i årets første måneder. I forhold til 2022 er der dog tale om en forbedring i de første måneder af 2023.

 

Afkast pr. ultimo marts måned for de placerede midler kan jf. rapportering fra de to forvaltere opgøres til et positivt afkast på 1,6 %. Det er vanskeligt at forudsige et forventet afkast for 2023 men et forsigtigt skøn fra forvaltere med den aktuelle viden og forventninger er et afkast i størrelsesordenen 3-3,5 % ultimo 2023.

 

Dette skal ses i forhold til en aktuel forrentning på 2 % af indestående på bankkonti og 3 % i betaling for træk på kassekreditten.

 

PASSIVSIDEN:

Udviklingen og specifikation i den samlede langfristede gæld og specifikation af den forventede låneoptagelse i vedtaget budget 2023-2026 er skitseret i bilag 2.

 

I opgørelsen af den langfristede gæld og udviklingen heri skal det bemærkes, at der på anlægssiden er tidsmæssig forskydning i gennemførelse af projekter, som også påvirker låneoptagelsen. Der er i overførselssagn overført 22,5 mio. kr. i låneoptagelse til effektuering i 2023. Dette indgår i opgørelsen i bilag 2.

 

Den samlede gæld pr. 31. december 2022 er opgjort til 1.468,1 mio. kr. Alle lån er optaget i danske kroner. Den langfristede gæld kan specificeres således:

  • Generel kommunal låntagning indenfor den finansielle strategi 1.036,3 mio. kr.
  • Ældreboliger 261,7 mio. kr.
  • Feriepengeforpligtigelsen (lønmodtagernes feriemidler) 169,4 mio. kr.
  • Finansiel leasing 0,7 mio. kr.

 

Ifølge den finansielle strategi skal minimum 50 % af den langfristede gæld omfattet af strategien være fast forrentet. Den aktuelle andel af fastforrentede lån omfattet af den finansielle strategi udgør ultimo 2022 ca. 83 %. Udviklingen i den langfristede gæld omfattet af den finansielle strategi med de optagne og budgetterede lån i budget 2023-2026 fremgår af grafen (figur 2) i bilag 1.

 

Den gennemsnitlige rente på lån omfattet af den finansielle strategi forventes at lande omkring 0,9 % i 2023.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at

1) Orienteringen tages efterretning.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22-05-2023

Taget til efterretning.

Punkt 29 Orientering

Punkt 30 Underskriftsside

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller