Økonomiudvalget - 12-06-2017

Referat
Dato:
Mandag, 12 juni, 2017 - 18:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 60 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Økonomiudvalget godkender dagsorden.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Godkendt.

Punkt 61 1. budgetopfølgning 2017

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne og stabene tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalgene søger om denne gang og en vurdering af økonomien. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

Denne sag indeholder budgetopfølgningen for Økonomiudvalgets eget område samt den samlede budgetopfølgning for hele kommunen. Herudover indeholder sagen en status på nye tiltag i budget 2017. 

Samlet for Fredericia Kommune bliver der søgt om 2,6 mio. kr. i tillægsbevilling, heraf vedrører 1,9 mio. kr. Økonomiudvalgets eget område.

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

I bilaget ”Økonomisk oversigt 1. budgetopfølgning 2017” vises den aktuelle økonomiske situation efter 1. budgetopfølgning. Budgetopfølgningen er vist i nedenstående tabel:

 

1. budget-opfølgning ØK

1. budget-opfølgning i alt

Serviceudgifter

-1,906

-3,101

Resultat af ordinær drift

-1,906

-3,101

Anlæg

0,109

0,620

Resultat skattefinansieret område

-1,797

-2,481

Jordforsyning/Danmark C

-0,109

-0,109

Resultat før finansielle poster

-1,906

-2,590

Resultat i alt

-1,906

-2,590

 

1. budgetopfølgning

1. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”1.budgetopfølgning 2017 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

Sager med bevillingsmæssig konsekvens – kassesager:

Samlet set medfører budgetopfølgningen en merudgift på 2,6 mio. kr. heraf en merudgift på Økonomiudvalgets eget område på 1,9 mio. kr.

Kultur og Idrætsudvalget samt Social- og Omsorgsudvalget ansøger om overførsel af budgetterne til 2018. Herudover lægger Social- og Omsorgsudvalget 0,9 mio. kr. i kassen, idet praksisplaner ikke gennemføres. I budget 2016 fik sundhedsområdet 0,9 mio. kr. til udmøntning af praksisplan. Arbejdsmarkedets parter har imidlertid ikke kunnet indgå en aftale, og kommunerne skal derfor ikke bidrage økonomisk.

På Økonomiudvalgets eget område ansøges om en tillægsbevillinger vedrørende tilbageførsel af lov- og cirkulæresag fra budgetlægningen 2017 på - 0,047 mio. kr. samt neutralisering af monopolbrudseffekt på 1,7 mio. kr. i 2017 og frem.

Øvrige omplaceringer:

På Økonomiudvalgets eget område er der foretaget omplaceringer primært vedrørende udmøntning af barselsfonden, kompensation for pension, support til NEXUS, flytning af Challenge til Kultur- og Idrætsudvalget samt flytning af Destination Lillebælt til Økonomiudvalgets område.

Herudover udmøntes puljen ”Politisk opgaveprioritering” for 2017, der henvises til vurderingsafsnittet. De bevillingsmæssige konsekvenser af omplaceringerne indarbejdes i budget 2018-2021.

Anlæg og jordforsyning/Danmark C:

På anlæg flyttes midler mellem Miljø og Teknikudvalget og By- og Planudvalget vedrørende sikring af brobygningsværker.

Kultur- og Idrætsudvalget flytter midler til etablering café og Social- og Omsorgsudvalget flytter midler vedrørende ombygning af kontor på Kobbelgården.

På økonomiudvalgets eget område flyttes midler fra jordforsyning til anlæg vedrørende køb af Stadionvej.

Der er i budgettet afsat rådighedsbeløb til en række anlægsprojekter, der frigives iht. bilag ”Ansøgning om anlægsbevilling”. I denne budgetopfølgning søges der om 2,9 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse og vurdering.

Vurdering

Kommunens samlede økonomi

Økonomi og Personale vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt.

Resultatet af 1. budgetopfølgning 2017 viser, at budgettet forventes overholdt og der er forsat en robust kassebeholdning.

Status på nye tiltag i budget 2017:

I budgettet for 2017 er der indarbejdet en årlig effektivisering for hele kommunen på 5,0 mio. kr. benævnt ”Politisk opgaveprioritering”, der udmøntes 3,7 mio. kr. i forbindelse med 1. budgetopfølgning 2017. Udmøntningen er på det administrative område ved effektivisering, optimering af arbejdsgange, nedlæggelse af administrativ stilling samt prioritering af ressourcer.

For en yderligere specifikation og status på samtlige nye tiltag vedtaget i forbindelse budgetlægningen for 2017-2020 henvises til vedlagte bilag "Status på nye tiltag i 2017-budgettet, DRIFT” samt ”Status på nye tiltag i 2017-budgettet, ANLÆG”

Økonomiudvalgets eget område:

På økonomiudvalgets eget område forventes et merforbrug i 2017 på arbejdsskadeforsikringer i størrelsesordenen 5,5 mio. kr. Dette skyldes primært, at der er faldet afgørelse i flere år gamle sager, og ikke en stigning i antallet af sager. Budgettet til arbejdsskadeforsikringer er beregnet efter løbende udbetalinger af erstatninger til mindre skader, og kun i lille grad midler til større erstatningssager.

Økonomi og Personale vil forsøge at finde finansieringen inden for rammen på de tværkommunale områder, alternativt at merforbruget regnskabsforklares ved regnskabsafslutningen.

Herudover er der fokus på betalinger til kommunens IT systemer. I denne sag anmodes om tillægsbevilling på 1,7 mio. kr./år, idet den forventede effekt af monopolbruddet tilbageføres. Udviklingen på området følges tæt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til byrådet

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 62 Finansrapportering pr. 30. april 2017

Sagsresumé

I henhold til kommunens finansielle strategi skal Økonomi og Personale to gange årligt lave en finansrapportering til Økonomiudvalget. Den nyeste finansrapportering fremgår af nedenstående og afrapporteringen pr. 30. april 2017 udviser et afkast på de placerede midler på 0,6 % og en forventet rentebetaling i 2017 i størrelsesordenen 2,0 % på gælden omfattet af den finansielle strategi.

 

Sagsbeskrivelse:

Finansrapportering pr. 30. april fremgår efterfølgende:

 

Aktivsiden:

Kommunens likvide aktiver består af den kontante beholdning, indskud i pengeinstitutter og beholdning af værdipapirer, herunder de midler der er placeret i aktive formueplejeaftaler, som kommunen har indgået med eksterne forvaltere.

 

Udviklingen i dels den daglige faktiske likviditet og dels den gennemsnitlige kassebeholdning for perioden 01.01.2015 – 30.04.2017 fremgår af grafen (figur 1) i vedlagte bilag.

 

Som grafen viser indgår der i beregningen af den gennemsnitlige kassebeholdning store udsving i den daglige kassebeholdning – pr. 30. april 2017 udgør den gennemsnitlige kassebeholdning 429 mio. kr.

 

Den gennemsnitlige kassebeholdning har været stigende i perioden, hvilket hovedsageligt kan henføres til gode regnskabsresultater i 2015 og 2016 samt en fortsat opsparing af midler i investeringspuljen til budgetterede fremtidige investeringer i vækst og velfærd. Der er i budgettet for 2017-20 indregnet forbrug af de opsparede midler til investeringer i vækst og velfærd.

 

Fredericia Kommunes placering af overskydende midler er foretaget i overensstemmelse med rammerne i den finansielle strategi, som er godkendt af Byrådet 14. marts 2016 og kan opgørs således pr. 30. april 2017:

 

Aktiver

Finansiel politik

Aktuel placering

Ramme gennemsnitlig likviditet

429 mio. kr.

426 mio. kr.

Kontanter

0-100 %

0,1 %

Danske stats- og realkreditobligationer

0-100 %

99,9 %

 

Afkast for 2017 pr. 30. april kan for de placerede midler jf. rapportering fra de eksterne kapitalforvaltere samlet set opgøres til 0,6 %. Det er p.t. forvalters vurdering, at med det aktuelle renteniveau vil afkast på danske realkredit og statsobligationer formentlig kunne forventes i samme størrelsesorden for hele året.

 

Det skal bemærkes, at der hersker en vis usikkerhed, følsomhed og lave renter på de finansielle markeder og afkastet skal ses i forhold til denne situation, samt en gennemsnitlig omkostning i størrelsesordenen 0,5 % ved at have de tilsvarende midler placeret på konto i kommunens bank.

 

Midlerne kan frigøres efter behov med 3-4 hverdages varsel.

 

 

Passivsiden:

Kommunens samlede gæld kan pr. 30. april 2017 opgøres til i alt 1,018 mia. kr. Alle lån er optaget i danske kroner og af restgælden udgør 0,299 mio. kr. gæld vedrørende almene boliger (ældreboliger m.v.) og 0,002 mia. kr. restgæld vedrørende finansiel leasing.

 

Kommunens skattefinansierede gæld udgør således 0,717 mio. kr. pr. 30. april 2017 og ifølge den finansielle strategi skal minimum 50 % være fast forrentet. Det skal bemærkes, at der er hjemtaget a´conto lån på 45,0 mio. kr. i 2017 ud af en samlet budgetteret låneramme på 67,1 mio. kr.

 

 

Den langfristede gæld og udviklingen heri med de aktuelt optagne lån og den budgetterede lånoptagelse 2017-21 fremgår af graf (figur 2) i vedlagte bilag.

 

Den samlede gennemsnitlige lånerente for kommunens skattefinansierede gæld var i 2016 på 2,0 % og den forventes p.t. at være på stort set samme niveau for 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at Økonomiudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Taget til efterretning.

Punkt 63 Revisionsberetning 2016 og endelig godkendelse af årsregnskab 2016

Sagsresumé

Sagen indeholder revisionsberetning 2016 med bilag samt endelig godkendelse af kommunens regnskab 2016.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunens revisor PWC har fremsendt revisionsberetning med bilag vedrørende årsregnskabet 2016. Alle de modtagne dokumenter er bilag på sagen og er desuden, i henhold til styrelseslovens bestemmelser, udsendt via mail til byrådet straks efter modtagelsen.

 

Ved byrådets godkendelse af revisionens beretning sker tillige den endelige godkendelse af kommunens årsregnskab, jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2.

 

Revisionen har som afslutning på deres gennemgang af årsregnskabet forsynet det med en revisionspåtegning uden forbehold. Revisionens gennemgang har ikke givet anledning til bemærkninger, der skal besvares overfor tilsynsmyndigheden.

 

Revisionsberetning og bilag til denne indeholder kommentarer med tilhørende anbefalinger til administrationen. Samtlige anbefalinger vil naturligvis blive gennemgået og sagsbehandlet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Revisionens afsluttende gennemgang af årsregnskabet har ikke givet anledning til bemærkninger, hvilket må vurderes tilfredsstillende.

 

Ved et af revisionens besøg i løbet af regnskabsåret 2016 blev der afgivet en bemærkning, som dengang blev behandlet og besvaret. Revisionens bemærkning indgår som en del af den samlede årlige revisionsberetning, men skal ikke behandles på ny.

 

Samtlige kommentarer og anbefalinger, som indgår i revisionsberetning og bilag, er allerede drøftet i møder med revisionen og foreløbige tilbagemeldinger fra administrationen fremgår af beretningen og bilag 2. Nogle af revisionens anbefalinger til nye eller ændrede arbejdsgange er allerede sat i værk, andre vil i den kommende tid blive bearbejdet og vurderet.

 

Især på de områder, hvor revisionen har peget på fejl i en række sager, der er omfattet af refusion eller tilskud fra Staten, vil fokus blive skærpet således at lignende fejl undgås.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til byrådet

  1. At revisionens beretning med tilhørende bilag for 2016 godkendes
  2. At kommunens årsregnskab for 2016 godkendes endeligt

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 64 Vedtagelse af forslag til Lokalplan 333 - Karolinelunden

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet forslag til Lokalplan 333 – Karolinelunden.

 

Lokalplanen har til formål at muliggøre ny bebyggelse i overensstemmelse med udviklingsplanen for Kanalbyen. Planen åbner mulighed for at indrette bydelen med blandede byfunktioner såsom bolig, kultur og erhverv svarende til miljøklasse 1 – 2, offentlig og privat service samt grønne områder og parkeringsanlæg.

 

Lokalplanen vil muliggøre realisering af et spændende og attraktivt kvarter i sammenhæng med den eksisterende by.

 

Lokalplanforslaget ledsages af en miljørapport.

 

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forslag til Lokalplan 333 med den ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring.

 

Lokalplanforslaget og miljørapport er vedlagt indstillingen som bilag.

 

Sagsbeskrivelse:

FredericiaC har anmodet om, at der igangsættes en lokalplanlægning for en ny bebyggelse i Karolinelunden, FredericiaC.

 

By- og Planudvalget besluttede at igangsætte lokalplanarbejdet på udvalgsmødet den 4. maj 2017.

 

Lokalplanforslaget omfatter et område i den østligste del af Kanalbyen. Det ligger i tilknytning til det eksisterende byområde vest for Kongensgade og i naturlig forlængelse af de to lokalplanlagte områder i Oldenborggadekvarteret, hvor Frederikshuset og Kongens Punkt opføres.

 

Den nye bebyggelse i lokalplanområdet viderefører den eksisterende bymidte og sikrer den nord-syd gående karrestruktur, som er kendetegnende for Fredericias bymidte. Herved kommer den nye bebyggelse til at fremstå som en naturlig udvidelse af den eksisterende bymidte indenfor voldene.

 

Lokalplanen åbner mulighed for at indrette bydelen med blandede byfunktioner såsom bolig, kultur og erhverv i miljøklasse 1 – 2, offentlig og privat service, bypark og parkeringsanlæg.

 

Lokalplanen udlægger også grønne områder og opholdsarealer. Sønder Vold udlægges som grønt byrum med mulighed for, at der kan etableres overdækket terrænparkering. Området ind mod Shell udlægges til p-hus og støjafskærmning.

 

Endelig er det formålet at fastlægge bestemmelser for placering og udformning af ny bebyggelse og at sikre hensigtsmæssige adgangs- og parkeringsarealer til områdets funktioner.

 

Området er ca. 3,4 hektar stort og anvendes i dag til midlertidige aktiviteter i tilknytning til Kanalbyen. Der er ingen eksisterende bebyggelse i området.

 

Miljøvurdering

Lokalplanforslaget ledsages af en miljørapport, der behandler lokalplanens miljøpåvirkning af omgivelserne og omgivelsernes påvirkning af lokalplanområdet.

 

Der er gennemført en miljøvurdering af følgende parametre:

  • Støj fra nærliggende virksomheder
  • Luft, lugt og støv fra omgivende virksomheder
  • Risikoforhold
  • Håndtering af eksisterende jordforurening
  • Klimatilpasning, håndtering af regnvand
  • Visuel påvirkning af kystnær byzone

 

Miljørapporten er vedlagt lokalplanforslaget som et selvstændigt dokument. Der er udarbejdet et ikke-teknisk resume af miljørapporten som indgår i lokalplanen.

 

Høring af risikomyndighederne

Da lokalplanområdet ligger indenfor 500 meter fra Shells Havneterminal, som er risikovirksomhed, er der foretaget en høring af risikomyndighederne forud for offentliggørelsen af lokalplanen.

 

Der indkom høringssvar fra Miljøstyrelsen, Trekantområdets Brandvæsen, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen og Sydøstjyllands Politi, som har meddelt, at det påtænkte planforslag på det foreliggende grundlag, ikke giver anledning til bemærkninger.

Økonomiske konsekvenser

Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de byggeprojekter og nye byrum, som lokalplanforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias og Kanalbyens fortsatte udvikling.

 

En realisering af lokalplanen vil indebære, at der på sigt skal ske en opgradering af Kongensgade samt, at der skal udføres kryds- og fortovsjusteringer af de eksisterende kommunale veje i tilknytning til lokalplanens område.

Vurdering

Den planlagte bebyggelse vurderes at være i overensstemmelse med intentionerne i Udviklingsplanen for FredericiaC og kommuneplanens overordnede intentioner for udviklingen af FredericiaC.

 

Lokalplanen vil muliggøre realisering af et spændende og attraktivt kvarter i sammenhæng med den eksisterende by.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at forslag til Lokalplan 333 med den ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring, der på grund af sommerferien forlænges til 10 uger, og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljørapporten.

 

 

Udvalgsformanden har besluttet, at afstemningen kan foregå elektronisk i By- og Planudvalget, dvs. pr. mail. Dette er undtagelsesvis muligt, fordi der ikke er tale om et åbent møde.

 

Forudsætningen er, at alle udvalgsmedlemmer er enige i fremgangsmåden. Der laves efter afstemningen et referat til underskrivelse snarest muligt.

 

Samtlige udvalgsmedlemmer bedes hurtigst muligt og senest mandag d. 12. juni 2017 kl. 10:00 (meget gerne fredag inden kl. 12:00, da begge sager skal videre til behandling på ekstraordinære møder i Økonomiudvalget og Byrådet d. 12. juni) pr. mail til gitte.engelbrecht@fredericia.dk tilkendegive:

 

1.  Om I er enige i fremgangsmåden

2.  og samtidig tilkendegive, om I stemmer for eller stemmer imod begge indstillinger eller undlader at stemme.

 

Hvis den elektroniske afstemning ikke accepteres af alle udvalgsmedlemmer, indkaldes udvalget til et ekstraordinært udvalgsmøde med henblik på behandling af sagen.

Beslutning i Byrådet den 12-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 65 Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia

Sagsresumé

Forslag til Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for et område til boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej har været offentliggjort i 8 uger. Der indkom i den forbindelse ét høringssvar, der ikke giver anledning til ændringer af tillægget. Det indstilles derfor, at tillægget vedtages endeligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 5. december 2016 et forslag til Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia.

 

Formålet med tillæg til lokalplan nr. 272 for et område til boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej er at ændre lokalplanens bestemmelser, således det bliver muligt at placere boligbebyggelsen mere hensigtsmæssigt. Dette betyder også, at der er ændret enkelte bestemmelser om bygningers højde, terrænregulering, ydre fremtræden, støjskærme og adgangsveje.

 

Tillægget er i overensstemmelse med kommuneplan 2013-2025.

 

Forslaget har været i offentlig høring i 8 uger. Der kom en bemærkning om bevarelse af stisystem til golfbanen. Denne bemærkning er besvaret med, at stiadgangen ikke berøres af tillægget.

 

Tillægget vil blive indarbejdet i lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø har vurderet den i indkomne bemærkning med udgangspunkt i det konkrete projekt, der fremgår af forslaget til tillæg til lokalplanen, samt de faktiske forhold. Den indkomne bemærkning giver ikke anledning til at foretage ændringer i tillægget til lokalplan nr. 272.

 

Bemærkningen er som nævnt besvaret.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia vedtages endeligt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 66 Tillæg til planstrategi 2015 for Fredericia Kommune

Sagsresumé

I Forslag til Kommuneplan 2017-2029 indgår udlæg af en række nye are-aler til boliger. Staten har netop meddelt, at det ikke kan lade sig gøre inden for den nuværende planlov at udlægget tre af disse, og har i stedet henvist til den nye planlovs bestemmelser om udpegning af de såkaldte udviklingsområder indenfor kystnærhedszonen via et landsplan-direktiv.

 

Skal denne mulighed holdes åben, skal de tre arealer til boliger indarbej-des som et tillæg til kommunens planstrategi. Det skal endvidere ske in-den den 15. oktober 2017, hvor der er ansøgningsfrist for at komme med i landsplandirektivet. Hvis Fredericia skal opretholde muligheden efter den nye planlov, skal tillægget til Planstrategi 2015 sendes i høring inden sommerferien.

 

Teknik & Miljø har drøftet sagen med By- og Planudvalget og anbefaler, at administrationen bemyndiges til at udarbejde tillæg til Planstrategi 2015 byggende på indholdet i kommuneplansforslaget (som byrådet allerede har forholdt sig til) og efterfølgende sende tillægget i offentlig høring.

 

I sidste instans vil det være byrådet, der træffer endelig beslutning om, hvilke områder der skal indgå i kommunens ansøgning om optagelse i det kommende landsplandirektiv. Det sker i forbindelse med den endelige vedtagelse af tillægget til planstrategien.

 

Sagsbeskrivelse:

Regeringen har længe varslet en modernisering af planloven med henblik på at give kommunerne bedre muligheder for at skabe vækst og udvikling. For Fredericia Kommunes vedkommende har der været særligt fokus på de nye muligheder for byudvikling til boligformål indenfor kystnærhedszonen, som landets kommuner er blevet stillet i udsigt.

 

Efter et par udsættelser træder den nye planlov i kraft den 15. juni 2017. Da Forslag til Kommuneplan 2017-2029 er vedtaget og offentliggjort inden denne dato, bliver kommuneplanforslaget behandlet efter den gamle planlov.

 

I Forslag til Kommuneplan 2017-2029 indgår udlæg af en række nye arealer til boliger. Staten har netop meddelt at tre af disse ikke kan godkendes efter den nuværende planlov (pga. landskabsinteresser og kystnærhedszonen), og i stedet henvist til den nye planlovs bestemmelser om udpegning af de såkaldte udviklingsområder indenfor kystnærhedszonen.

 

Det drejer sig om:

 

Erritsø

·  E.B.17 - Boligområde ved Mølleskovvej: 5,3 ha, ca. 30 boliger (åben-lav og tæt-lav)

·  E.B.21 - Boligområde ved Mølleskovvej og Røde Banke: 3,2 ha, ca. 40 boliger (åben-lav og tæt-lav)

 

 

Snoghøj

·  E.B.18 - Boligområde ved Sønderskov, mellem Røjborgvej og Argentinervej: 37,3 ha, ca. 310 boliger (åben-lav, tæt-lav og etage)

 

Udpegning af udviklingsområder skal ske gennem et landsplandirektiv, der udstedes på baggrund af ansøgninger fra den enkelte kommune. Her skal kommunen blandt andet kunne redegøre for, at der ikke er væsentlige landskabs-, natur- eller miljøinteresser i de pågældende områder. Ansøgningsfristen er den 15. oktober 2017.

 

En forudsætning for at få accepteret ansøgningen til landsplandirektivet er, at der udarbejdes et tillæg til gældende Planstrategi 2015.

 

Formalia omkring udarbejdelse af en planstrategi skal stadig overholdes, hvilket bl.a. vil sige, at tillægget til Planstrategi 2015 skal i 8 ugers offentlig høring. Tillægget til Planstrategi 2015 skal derfor vedtages af Fredericia Byråd i juni måned, således at tillægget sendes i offentlig høring i juli-august. Dermed kan vi nå at få det endelig godkendt i byrådet inden an-søgningsfristen 15. oktober.

 

I statens vejledning om udviklingsområder anføres det, at tillægget til planstrategien skal indeholde en redegørelse for de udpegede udviklings-områder og den foretagne interesseafvejning i arealanvendelsen blandt andet på baggrund af en analyse af kystlandskabet.

 

Teknik & Miljø er netop nu i færd med at få udarbejdet af en landskabs-analyse. Det vil derfor først være muligt at indarbejde resultaterne fra denne analyse i det endelige tillæg til Planstrategi 2015, der skal god-kendes af byrådet efter sommerferien.

 

Grundet tidspres pga. den korte frist er vi ude i det muliges kunst. Teknik & Miljø foreslår på den baggrund, at byrådet vedtager et tillæg til Planstrategi 2015 til offentliggørelse, hvori de relevante dele af Forslag til Kommuneplan 2017-2029 gentages, og hvoraf det fremgår, at byrådet (fortsat) sigter imod, at de ovennævnte arealer kan udlægges til byudviklingsformål. Der vil naturligvis være behov for en vis omredigering. Derfor foreslås det, at byrådet bemyndiger administrationen til at foretage en sådan omredigering og til at sende det færdige forslag til tillæg til Planstrategi 2015 i offentlig høring inden sommerferien med en høringsperiode på 8 uger, dvs. frem til omkring 1. september 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

 

Med den korte ansøgningsfrist, der er givet, får kommunerne store van-skeligheder med at ansøge om at få områder optaget i landsplandirektivet og samtidig overholde de formelle spilleregler. For Fredericia Kommunes vedkommende vil det dog i praksis være forholdsvis enkelt at få bragt sig i stilling til at søge inden for ansøgningsfristen, fordi det er muligt at gen-tage de politiske beslutninger, som et enigt byråd allerede har truffet. Teknik & Miljø anbefaler byrådet, at denne mulighed søges udnyttet.

 

Byrådet vil således bevare muligheden for på et senere tidspunkt at træf-fe beslutning om, hvilke områder (af de tre allerede udpegede) der skal indgå i kommunens ansøgning om optagelse i det kommende landsplan-direktiv.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet,

 

1.  at byrådet tiltræder et tillæg til Planstrategi 2015, der indholdsmæssigt er identisk med de relevante dele af Forslag til Kommuneplan 2017-2029, for så vidt angår arealudlæg til boligformål ved Sønderskov og Mølleskovvej

 

2.  at byrådet bemyndiger administrationen til at færdigredigere tillæg til planstrategien og at offentliggøre dette ultimo juni med henblik på en høringsperiode på 8 uger

 

 

 

Udvalgsformanden har besluttet, at afstemningen kan foregå elektronisk i By- og Planudvalget, dvs. pr. mail. Dette er undtagelsesvis muligt, fordi der ikke er tale om et åbent møde.

 

Forudsætningen er, at alle udvalgsmedlemmer er enige i fremgangsmåden. Der laves efter afstemningen et referat til underskrivelse snarest muligt.

 

Samtlige udvalgsmedlemmer bedes hurtigst muligt og senest mandag d. 12. juni 2017 kl. 10:00 (meget gerne fredag inden kl. 12:00, da begge sager skal videre til behandling på ekstraordinære møder i Økonomiudvalget og Byrådet d. 12. juni) pr. mail til gitte.engelbrecht@fredericia.dk tilkendegive:

 

1.  Om I er enige i fremgangsmåden

2.  og samtidig tilkendegive, om I stemmer for eller stemmer imod begge indstillinger eller undlader at stemme.

 

Hvis den elektroniske afstemning ikke accepteres af alle udvalgsmedlemmer, indkaldes udvalget til et ekstraordinært udvalgsmøde med henblik på behandling af sagen.

Beslutning i Byrådet den 12-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 67 Ordinær byfornyelse, juni 2017

Sagsresumé

I 2017 er der ikke en fast ansøgningsfrist til nye byfornyelsessager, borgerne kan derfor ansøge løbende. Denne gang er der 7 ansøgere til byfornyelsesmidlerne. Alle ejendommene er beliggende inden for volden.

I alt søges der om byfornyelsesmidler for 0,772 mio. kr. Heraf refunderer staten 0,360 mio. kr. og 0,412 mio. kr. finansieres af kommunens byfornyelses pulje.

 

Sagsbeskrivelse:

I år er det muligt at søge om byfornyelsesstøtte løbende. Teknik & Miljø har modtaget i alt 7 ansøgninger til 6 ejendomme: 4 udlejningsejendomme og 2 ejendomme med ejerboliger. 2 ansøgninger er til samme ejendom, som er opdelt i ejerlejligheder. Alle ejendommene ligger inden for volden. Se ejendommene og deres beliggenhed i bilag.

 

I det kommunale budget for 2017 er der afsat ca. 0,554 mio. kr. til ordinær byfornyelse. Fredericia Kommune har ligeledes modtaget en statslig ramme fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på 0,300 mio. kr. I forbindelse med Områdefornyelse i Øgadekvarteret har Fredericia Kommune modtaget 7 mio. kr. til bygningsfornyelse i området. De projekter, der er beliggende i Øgadekvarteret, kan derfor opnå statslig ramme ad den vej.

 

I henhold til Byrådets beslutning den 5. december 2016 gives der 40 % i støtte til projekter, der alene omfatter udvendig renovering.

Hvis projektet ligeledes omfatter indvendige vedligeholdelsesarbejder af lejlighederne i udlejningsboliger, gives der 60 %.

 

I henhold til byfornyelsesloven, lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016, kan der til private udlejningsejendomme ydes støtte op til 100 % af den støtteberettigede udgift.

 

Til ejerboliger kan der ydes støtte med op til 50 % til de støtteberettigede udgifter og op til 75 %, såfremt ejerboligerne er bevaringsværdige eller fredede.

 

Inden for volden yder staten refusion på 50 %. I det åbne land er refusionen på 70 %.

 

Midlerne tildeles efter kriterierne i den vedhæftede folder. I alt søges der om byfornyelsesmidler for 0,772 mio. kr. Heraf refunderer staten 0,360 mio. kr., og dermed er Fredericia Kommunes ordinære statslige ramme for 2017 brugt. Fredericia Kommunes byfornyelsespulje finansierer 0,412 mio. kr., dermed dækker kommunen 0,026 mio. kr. som ellers ville mangle af den statslige finansiering.  

Økonomiske konsekvenser

Tekst

(beløb i mio kr.)

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

TB 2021

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Dronningensgade 104, udgift

(XA-5xxxx)

0,248

 

 

 

 

0,248

0,248

Dronningensgade 104, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,124

 

 

 

 

-0,124

-0,124

Dronningensgade 104, 2. tv, udgift

(XA-5xxxx)

0,008

 

 

 

 

0,008

0,008

Dronningensgade 104, 2. tv, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,004

 

 

 

 

-0,004

-0,004

Prinsessegade 31C, udgift

(XA-5xxxx)

0,217

 

 

 

 

0,217

0,217

Princessegade 31C, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,096

 

 

 

 

-0,096

-0,096

Falstersgade 3, udgift

(XA-5xxxx)

0,026

 

 

 

 

0,026

0,026

Falstersgade 3, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,013

 

 

 

 

-0,013

-0,013

Falstersgade 8, udgift

(XA-5xxxx)

0,020

 

 

 

 

0,020

0,020

Falstersgade 8, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,010

 

 

 

 

-0,010

-0,010

Falstersgade 10, udgift

(XA-5xxxx)

0,028

 

 

 

 

0,028

0,028

Falstersgade 10, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,014

 

 

 

 

-0,014

-0,014

Gothersgade 42, udgift

(XA-5xxxx)

0,225

 

 

 

 

0,225

0,225

Gothersgade 42, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,099

 

 

 

 

-0,099

-0,099

Byfornyelse, pulje

(XA-50044)

-0,412

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/

 + = kasseudlæg)

0,000

 

 

 

 

 

 

 

Denne indstilling gør brug af hele Fredericia Kommunes statslige ramme til ordinær byfornyelse på 0,3 mio. kr. Der kan derfor ikke gives støtte til flere byfornyelsesprojekter uden for Øgadekvarteret i 2017, med mindre Fredericia Kommune ønsker at støtte projekterne kun for egen finansiering.

Vurdering

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger inden for volden:

 

Dronningensgade 104 – bevaringsværdi 4

Ejendommen udgør sammen med 3 andre huse en flot arkitektonisk helhed i tre etager med tagetage og blev bygget på foranledning af Arbejdernes Byggeforening i Fredericia i 1919.

 

Ansøgningen er delt i 2, da der både søges om støtte til fælles projekter i ejendommen og om støtte til en enkelt lejlighed.

 

Hele ejendommen:

Der ønskes støtte til nyt tag inkl. tagvinduer, restaurering af oprindelige vinduer i opgange samt nye kældervinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 619.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    248.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      124.000 kr.

50 % fra staten      124.000 kr.

 

Dronningensgade 104, 2. tv.:

Der søges støtte til 2 nye vinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 20.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    8.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      4.000 kr.

50 % fra staten      4.000 kr.

 

Prinsessegade 31C – bevaringsværdi 4

Ejendommen er en del af et gårdmiljø, og er synlig fra Teaterpassagen og Købmagergade. Huset er bygget som længehus i én etage med saddeltag.

 

Støtteberettiget udgift ca. 542.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    217.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen: 108.500 kr.,

men på grund af manglende statsramme  121.400 kr.

50 % fra staten 108.500 kr.,

men på grund af manglende statsramme  95.600 kr.

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende udlejningsboliger inden for volden:

 

Falstersgade 3 – bevaringsværdi 4

Ejendommen fremstår i blank mur og er en del af en bevaringsværdig arkitektonisk helhed, der sammen med de øvrige ejendomme på den nordlige side af Falstersgade danner en symmetri. Der søges om støtte til nye kældervinduer, ny hoveddør som den oprindelige og nye tagrender og nedløbsrør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 64.000 kr.

 

Støtte beløb 40 %, afrundet til  26.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      13.000 kr.

50 % fra staten      13.000 kr.

 

Falstersgade 8 – bevaringsværdi 4

Ejendommen fremstår i blank mur, med en stor detaljeringsgrad både på facaden og vinduer og døre. Sammen med de øvrige ejendomme på den sydlige side af Falstersgade indgår den i en arkitektonisk helhed, af ens sammenbyggede bygninger. Der søges om støtte til nye kældervinduer på bagsiden, ny glasparti over hoveddør og nye tagrender og nedløbsrør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 49.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    20.000 kr

50 % fra byfornyelsespuljen      10.000 kr.

50 % fra staten      10.000 kr.

 

 

Falstersgade 10 – bevaringsværdi 4

Indgår i samme arkitektoniske helhed som Falstersgade 8 og har derfor samme detaljeringsgrad og bevaringsværdier som denne. Der søges om støtte til nye kældervinduer på bagsiden, ny hoveddør som den oprindelige og nyt glasparti over hoveddør samt nye tagrender og nedløbsrør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 70.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    28.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      14.000 kr.

50 % fra staten      14.000 kr.

 

 

Mertilsagn Gothersgade 42/Oldenborggade 24 – bevaringsværdi 4

Hjørneejendom med en central beliggenhed ved en af de mest befærdede veje i bymidten og med en meget synlig placering set fra Kanalbyen ved Lillebælt. Ejendommen er symmetrisk opbygget med en jævn facaderytme.

 

Projektet omfatter en gennemgribende facaderenovering af hele ejendommen, maling af vinduer i mørk grøn, nye tagrender og nedløb, restaurering af oprindelig port samt ny hoveddør udført som oprindeligt.

Ejendommen modtog tilsagn om støtte på 114.000,- kr. i 2014 til et væsentligt mindre projekt, der alene omfattede facaderenovering mod gaderne. Støtteprocenten var 30 %.

 

Der søges i 2017 om mertilsagn til projektet, så støtten omfatter 40 %. Støtteberettiget udgift i alt 848.000 kr.

 

Foreslået støttebeløb 40 %, afrundet til  339.000 kr. 

Tilsagn 2014  114.000 kr.

 

Foreslået støttebeløb 2017  225.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen: 112.500 kr.,

men på grund af manglende statsramme   126.000 kr.

50 % fra staten: 112.500 kr.,

Men på grund af manglende statsramme  99.000 kr.

 

Der udarbejdes et nyt tilsagn på i alt 339.000 kr. som erstatter tilsagnet fra 2014.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at der træffes byfornyelsesbeslutning for: Dronningensgade 104 – herunder 2. tv, Prinsessegade 31C, Falstersgade 3, Falstersgade 8, Falstersgade 10 og Gothersgade 42
  2. at budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 68 Veteraner som ressource i fællesskabet - Tillæg til byfornyelsesprogram for Øgadekvarteret

Sagsresumé

I sommeren 2017 starter projektet ”Veteraner som ressource i fællesskabet”. Formålet er at bringe veteranerne og Depotgården sammen i et nyt fællesskab, der danner grundlag for nye mødesteder, netværk og samvær blandt veteranerne og Depotgårdens brugere.

 

Projektet er ét ud af fire, som Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har sat i gang i hhv. Skive, Thisted, Faaborg-Midtfyn og Fredericia for at få mere viden og erfaring på området.

 

Projektet er planlagt gennemført i løbet af de kommende to år. Budgettet er på 1,2 mio. kr. Forsøget er udgiftsneutralt for kommunen, da det støttes med 100 % statsrefusion.

 

Projektet er tværsektorielt og udføres i et samarbejde mellem Kultur & Idræt og Plan & arkitektur. Sagen forelægges enslydende for By- og Planudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Programmet er en del af områdefornyelsen i Øgadekvarteret og et tillæg til det eksisterende byfornyelsesprogram for Øgadekvarteret. De to sager – Øgadekvarteret og veteranprojektet - kører parallelt i de kommende to år.

Programmet skal være ministeriet i hænde senest 21. juni 2017 med forventet godkendelse 1. juli.

 

 

Sagsbeskrivelse:

I december 2016 modtog Fredericia Kommune tilsagn til områdefornyelsesforsøget ”Veteraner som ressource i fællesskabet”.

 

Projektet er et forsøgsprojekt jf. byfornyelseslovens § 97, stk. 1-5. Projektet har til formål at bygge bro mellem to felter, der ikke tidligere har været i berøring med hinanden – tilbud til veteraner og områdefornyelser.

 

Fredericia er en garnisonsby med stolte traditioner. Lige siden byen blev grundlagt i 1650, har den været hjemsted for de danske soldater. Derfor har byen også et særligt ansvar for at tage sig godt af de soldater, der har tjent Danmark i konflikter ude i verden – også dem der kommer hjem med ar på krop og sjæl. Hjemkomsten fra krig og konflikt til livet herhjemme er ikke altid let. Netværket omkring veteranerne spiller derfor en vigtig rolle i processen med at vende tilbage til hverdagen.

 

Projektet tilfører samtidig nyt engagement og nye aktiviteter til Depotgården. Derved bliver Depotgården et endnu mere interessant og aktivt tilbud til alle fredericianere.

 

Plan & Arkitektur har sammen med Depotgården og konsulentfirmaet Kuben Management opstillet en række målbare succeskriterier, der ved projektets slutning danner baggrund for firmaets evalueringen af processen og erfaringerne.

Økonomiske konsekvenser

Projektets økonomi udgør 1,2 mio. kr. fordelt på fem indsatser.

 

Projektet støttes med 100 % statsrefusion og er dermed udgiftsneutralt for kommunen.

Vurdering

 

Veteranprojektet er modtaget positivt hos de lokale aktører i Øgadekvarteret, ligesom der er opbakning fra både Depotgårdens bestyrelse og daglige ledelse, Veteranhjemmet, KFUM’s soldaterhjem, Ryes Kaserne og Veterancentret. Fra Ryes Kaserne har ledelsen tilbudt at deltage i styregruppen med en person.

 

Projektet er udviklet af og ledes fra Teknik & Miljø, men gennemføres som et tværsektorielt projekt mellem Plan & Arkitektur og Kultur & Idræt. Projektet er forankret på Depotgården og indeholder bl.a. en deltidsansættelse af en ”veterantovholder” med arbejdsplads på Depotgården. Tovholderen ansættes i Kultur & Idræt.

 

Sagen forelægges enslydende for By- og Planudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget med anbefaling af, at programmet tiltrædes og sendes til godkendelse i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet senest den 21. juni 2017.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet, at programmet godkendes med henblik på indsendelse til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet senest den 21. juni 2017.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 69 Godkendelse af overdragelsesaftale vedr. kajarealer ved Gl. Havn

Sagsresumé

I forbindelse med udviklingen af Kanalbyen ændrer FredericiaC P/S infrastrukturen i området og anlægger bl.a. offentlige veje, private fællesveje og etablerer kanaler.

 

En del af infrastrukturen planlægges overdraget fra FredericiaC til kommunen, mens en anden del planlægges overdraget til de bydelsforeninger, som vil blive stiftet samtidigt med udbygningen af Kanalbyen. De første vedtægter for bydelsforeningen – Kanalbyen ved Lillebælt forventes tiltrådt i meget nær fremtid.

 

Da området skal udvikles over en længere årrække, er det hensigtsmæssigt at regulere anlæg, overdragelse samt drift og vedligeholdelse af infrastrukturen i en aftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC P/S.

 

Nærværende aftale, som vedlægges dagsordenspunktet som bilag 1, omhandler overdragelsen af kajarealer i den inderste del af Gl. Havn. Overdragelsen af disse arealer er det første område i Kanalbyen, som er klar til overtagelse af kommunen. Det præcise omfang af overdragelsen fremgår af vedlagte udstykningsplan (bilag 2).

 

Overdragelsesaftalen skal ses i sammenhæng med principaftalen om infrastruktur, som blev indgået mellem Fredericia Kommune og FredericiaC den 16. marts 2015. Principaftalen har været behandlet i byrådet den 8. september 2014 (Acadre 14/5670).

 

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og byrådet, at overdragelsesaftale med tilhørende bilag vedr. kajarealer ved Gl. Havn godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med overdragelsesaftalen vedr. kajarealer ved Gl. Havn er at opstille rammerne for en overdragelse af den del af havnen, som nu er projekteret færdigt. Det konkrete areal, der overdrages til Fredericia Kommune, kan ses i bilag 2 og omfatter en strækning på i alt 112,5 meter.

 

Der har været afholdt afleveringsforretning med Rambøll, som har forestået anlægsopgaven og efterfølgende overdragelsesforretning til Fredericia Kommune.

 

Arealet som overdrages til kommunen overdrages med de samme rettigheder, byrder, servitutter og forpligtigelser som har tilhørt FredericiaC og tidligere ejere af arealet. Kommunen overtager arealet med den tilstand det har nu, det vil sige med den tilstand det har for så vidt angår jordforurening, miljøforhold, geotekniske forhold og funderingsforhold.

 

Ansvaret for drift og vedligehold af kajarealer m.v. vil herefter varetages i Miljø- og Teknikudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Arealet overdrages til kommunen for en købesum fastsat til 0 kr.

 

Løbende vedligeholdelse af kajanlæg, bolværker o.l. (omfattende opsætning og vedligehold af anoder og dykkerinspektion) forestås af ADP, der har et indgående kendskab til anlægget.

 

Kommunens andel af denne vedligeholdelse beløber sig til ca. 45.500 kr. for det areal, som denne aftale omhandler

 

Kommunen afholder ligeledes løbende omkostninger til drift og vedligeholdelse af arealet i det omfang, at dette ikke er omfattet af aftalen.

 

Budgettet tilpasses løbende udgifterne i takt med at kommunen overtager anlæg og dermed driftsopgaver.

Vurdering

Det vurderes, at aftalens formål om at opstille rammerne for en overdragelse af kajarealet ved Gl. Havn er vel beskrevet og i overensstemmelse med principaftalen mellem FredericiaC og kommunen om infrastruktur.

 

Det vurderes endvidere, at den økonomiske andel af driftsudgifterne er i overensstemmelse med driftsaftalen som blev tiltrådt i 2014. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og byrådet,

 

-  at overdragelsesaftale med tilhørende bilag vedr. kajarealer ved Gl. Havn godkendes

 

-  at borgmesteren og kommunaldirektøren bemyndiges til at underskrive kommende overdragelsesaftaler for arealer i Kanalbyen

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 30-05-2017

Anbefales.

Punkt 70 Betalingsvedtægt for byggesagsbehandling 2017

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til ny betalingsvedtægt for byggesagsbehandling, der med nogle justeringer fastholder den nuværende betalingsvedtægt. Ændringerne består i, at der ikke opkræves gebyr for behandling af sager, hvor der ved camping-, festival og salgsområder alene og midlertidig opstilles certificerede telte og konstruktioner. Der er tale om et område, som kommunerne har overtaget fra beredskaberne, og som ikke tidligere har været gebyrbelagt. Derudover præciseres det, at der opkræves gebyr for behandling af ansøgninger om fritagelse for installering af målere til individuel måling af el, gas, vand og varme.

Det foreslås, at den nye betalingsvedtægt vedtages og får virkning fra den 20. juni 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 1. februar 2016 rammerne for den gældende betalingsvedtægt.

 

Der er siden ved en lovændring fastsat et loft for faste gebyrer, hvilket har betydet, at Teknik & Miljø i overensstemmelse hermed har tilrettet vedtægten gældende fra 1. juli 2016. Justeringen betyder, at det politisk fastsatte gebyr på 1.445 kr./sag for behandling af sager vedrørende småbygninger, er blevet ændret til 1.000 kr./sag i overensstemmelse med de nye landsdækkende regler.

 

I betalingsvedtægt for byggesagsbehandling for Fredericia Kommune er det beskrevet, at gebyret reguleres hvert forår. Teknik & Miljø har med baggrund heri udarbejdet et udkast til en ny betalingsvedtægt. Den ny betalingsvedtægt fastholder de gældende gebyrer. Det præciseres, at der er gebyr for sagsbehandling vedr. forbrugsmålere. Desuden tilføjes en fritagelse for gebyr på sager ved opstilling af camping-, festival- og salgsområder. Denne type sager er tidligere blevet behandlet af beredskabet uden gebyr.

 

De typer af sager, der således foreslås undtaget for krav om gebyr, er de sager, hvor der ved camping-, festival og salgsområder alene og midlertidig opstilles certificerede telte og konstruktioner. Disse sager skal have godkendt placering på grunden, afstand til skel og andre konstruktioner/bygninger, personbelastning, flugtveje, pladsfordelingsplan, brandtekniske installationer og lignende.

 

Teknik & Miljø har siden overdragelsen af opgaven fra beredskabet ikke krævet gebyr for denne sagsbehandling.

Økonomiske konsekvenser

Da Teknik & Miljø ikke tidligere har varetaget opgaven med at godkende opstilling af camping-, festival- og salgsområder, vil undtagelsen for gebyr ikke have betydning for indtjeningen på området. Ressourceforbruget på området er meget begrænset.

Vurdering

Da man ikke tidligere har betalt gebyr for sagsbehandlingen i forbindelse med opstilling af camping-, festival- og salgsområder, vil en eventuel opkrævning af gebyr være nyt for en arrangører af festivaler og andre typer af events. Det vurderes, at en yderligere omkostning i forbindelse med arrangementer kan være begrænsende for denne type aktiviteter.

 

Den gratis forhåndsdialog på op til 1 time i hver sag er fastholdt i forslaget til gebyrvedtægt. Det vurderes, at det tidligere indførte tiltag med mere dialog tidligt i forløbet, er en fordel både for ansøgerne og kommunen, idet det sikrer en hurtigere og mere smidig sagsbehandling.

 

Det faste gebyr for småbygninger er fastholdt i forslaget for stadig at undgå uforholdsmæssige store gebyr ved disse bygninger. Samtidig fastholdes taksten for gebyr efter tidsforbrug med en takst på 759 kr./time for øvrige sager.

 

I 2016 blev der af Fredericia kommune opkrævet 2,37 mio. kr. i byggesagsgebyr og i 2015 1,96 mio. kr. I første kvartal af 2017 er der opkrævet 0,53 mio. kr. med 20 % flere sager end i første kvartal 2016.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at det foreliggende udkast til ny betalingsvedtægt for byggesagsbehandling vedtages med ikrafttrædelse den 20. juni 2017.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 71 Godkendelse af regnskab 2016 for Trekantområdets Brandvæsen

Sagsresumé

Regnskab 2016 for Trekantområdets Brandvæsen fremsendes til godkendelse i kommunalbestyrelserne i de seks ejerkommuner jævnfør selskabets vedtægter.

 

Der skal gøres opmærksom på, at der på underskriftssiderne mangler underskrifter. De manglende underskrifter vil blive indhentet snarest. Det skal bemærkes, at Beredskabskommisionen var beslutningsdygtig, da regnskabet blev godkendt.

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Regnskabet for Trekantområdets Brandvæsen er opdelt i beredskabsopgaven og i sideaktiviteterne.

 

Regnskabet udviser følgende resultat:

 

I 1.000 kr.

Regnskab 2016

Resultat af beredskabsopgaven

-3.548

Resultat af sideaktiviteter

372

Samlet resultat for 2016

-3.177

- = underskud

 

 

 

Regnskabsresultatet henføres til egenkapitalen som dermed bliver -0,577 mio. kr. pr. ultimo 2016.

 

Samlet har de seks ejerkommuner i 2016 betalt driftsbidrag på 88,4 mio. kr.

 

Årets resultat er især påvirket af, at der dels har været en række engangsomkostninger i selskabets etablerings-og konsolideringsfase og dels hændelsen på Fredericia Havn i februar 2016.

Hændelsen på Fredericia Havn i 2016, hvor en tank med flydende gødning kollapsede og medførte en storbrand i palmeolie, varede i flere døgn og involverede mange beredskabsaktører og samarbejdspartnere. Der er fremsendt et erstatningskrav til Dan Gødning og Nagro på 2,7 mio. kr. for selskabets udgifter i forbindelse med indsatsen. Dette krav er ikke indregnet i regnskabet for 2016, havde det været tilfældet, ville egenkapitalen fortsat have været positiv.

Den resterende del af underskuddet kan hovedsageligt henføres til engangsomkostninger i etablerings- og konsolideringsfasen blandt andet flytning og sammenlægning af tre vagtcentraler på én lokalitet og nye skilte på bygninger og køretøjer.

 

 

For at indhente driftsunderskuddet fra 2016 i 2017 er der ifølge Beredskabsdirektøren iværksat en række tiltag:

 

  • Generel budgetreduktion i afdelingerne.
  • Omkostningsreduktion på kontrakter med Falck ved hjemtagning af visse opgaver.
  • Ændring på leasingkontrakter vedrørende køretøjer.

 

For selskabets sideaktiviteter er der samlet set balance i økonomien, dog med udsving på enkelte sideaktiviteter som selskabet vil følge op på.

 

Årsregnskabet, revisionsberetningen samt Beredskabskommissionens indstilling til godkendelse i kommunalbestyrelserne er vedlagte som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Vurdering

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller:

 

At årsregnskab 2016 for Trekantområdets Brandvæsen godkendes og videresendes til Byrådet

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 72 Trekantområdets Brandvæsen budget 2018

Sagsresumé

Trekantområdets Brandvæsen udarbejder hvert år inden den 1. juli

budget for det kommende år, jf. vedtægterne. Beredskabskommisionen henholdsvis bestyrelsen sender på vegne af Trekantområdets Brandvæsen senest den 1. juli budgettet og de flerårige budgetoverslag for beredskabsopgaverne til godkendelse hos kommunalbestyrelserne i ejerkommunerne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

 

Ifølge vedtægterne punkt. 15.1 udarbejder Trekantområdets Brandvæsen hvert år inden den 1. juli budget for det kommende år. Budgettet skal være opdelt i forhold til henholdsvis beredskabsopgaver og sideaktiviteter. Budgettet skal tillige indeholde flerårige budgetoverslag for de beredskabsopgaver, som varetages af Trekantområdets Brandvæsen.

 

Beredskabskommisionen henholdsvis bestyrelsen sender på vegne af Trekantsområdets Brandvæsen senest den 1. juli budgettet og de flerårige budgetoverslag for beredskabsopgaverne til godkendelse hos kommunalbestyrelsen i kommunerne jf. vedtægterne punkt. 15.3.

 

 

 

Økonomi

 

Budget 2018 for beredskabsopgaver og sideaktiviteter

 

Driftsbidrag og a conto betalingerne fremskrives med KL’s pris-og lønfremskrivningsprocent.

 

 

Budget 2018 (i 1.000 kr.)

Beredskabsopgaver

Sideaktiviteter

I alt

 

88.995

-392

88.603

 

(Sideaktiviteter er budgetteret med at give overskud)

 

 

Flerårige budgetoverslag for beredskabsopgaverne

 

For perioden 1. januar 2016 til 31. december 2018 er driftsbidraget til løsning af beredskabsopgaverne fastsat med udgangspunkt i kommunernes budget 2014 for beredskabsområdet korrigeret for diverse reguleringer.

 

Byrådene i ejerkommunerne besluttede på møder i november og december 2016 at suspendere det oprindelige effektiviseringskrav (reduceret bloktilskud og moderniseringsaftale) og lade det erstatte af et andet effektiviseringskrav frem til udgangen af 2018, hvor det forventes, at en ny plan for risikobaseret dimensionering træder i kraft.

 

Bestyrelsen har indstillet budgetrammen for 2018 til Beredskabskommissionens godkendelse med videresendelse til kommunalbestyrelsernes godkendelse, idet budgetoverslagsårene fra 2019 og frem afventer det videre arbejde med den nye plan for risikobaseret dimensionering. Beredskabskommissionen godkendte budget 2018 på beredskabskommisionsmøde den 19. maj 2017. Referatet fra mødet er vedlagt.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”

Vurdering

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller:

 

At budget 2018 for Trekantområdets Brandvæsen godkendes og videresendes til Byrådet

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 73 Nye gebyrer fra Trekantbrand pr. 1. januar 2017

Sagsresumé

Trekantbrand har fremsendt nye gebyrer for tilslutning og overvågning af brandtekniske installationer samt ved udrykning til blinde alarmer. Beregningsgrundlaget for gebyrerne er ændret, og har medført væsentlige prisstigninger på overvågning samt blinde alarmer.

 

Sagsbeskrivelse:

Tidligere fastlagde beredskabsloven ikke konkrete bestemmelser for fastsættelse af gebyr ved tilslutning til og overvågning af brandtekniske installationer. Der var således besluttet forskellige gebyrer i Vejle, Fredericia, Middelfart og Kolding Kommuner.

 

Nu er der indført krav om at beregne gebyrerne ud fra de faktiske omkostninger.

 

Den aktuelle sag har således to formål:

  • indføre omkostningsbaserede gebyrer, jf. lovgivningens krav
  • harmonisere gebyrerne i TrekantBrands dækningsområde

 

Ændringerne er godkendt i Trekantbrand og er nu sendt til endelig godkendelse i byrådene i ejerkredsen.

 

Nedenfor ses de tidligere takster i kr. fremskrevet til 2017 prisniveau sammenholdt med de nye takster gældende pr. 1. januar 2017 for Fredericia Kommune.

 

 

 

Tilslutning

 

Overvågning

 

Blind alarm

 

Anlæg

Privat

Komm.

Privat

Komm.

Privat

Komm.

Før pris

5.128

5.128

6.649

6.649

5.304

5.304

Nu pris

2.772

2.772

8.645

8.645

7.574

7.574

 

 

Tilslutning

 

Den nye lovgivning med principper for beregning af taksten for tilslutning medfører, at taksten er faldet fra 5.128 kr. til 2.772 kr.

 

 

Overvågning

 

Taksten for overvågning er steget fra 6.649 kr. til 8.645 kr. svarende til 30 %.

 

 

 

Blind alarm

 

Taksten har tidligere været fastsat nationalt. Fremskrevet til 2017 prisniveau ville prisen være 5.304 kr.

 

Taksten for blind alarm er steget til 7.574 kr. svarende til 43 %. Fredericia Kommune havde i 2016 201 blinde alarmer.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Vurdering

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller:

At gebyrændringerne godkendes og videresendes til byrådet

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 74 Diæter til medlemmerne af Folkeoplysningsrådet

Sagsresumé

Folkeoplysningsrådets medlemmer ønsker at ligestilles med medlemmerne af Handicaprådet og Seniorrådet i forhold til at få diæter for møder.

Sagen indstilles til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Medlemmerne af Handicaprådet og Seniorrådet modtager diæter for deres deltagelse i møder jf. gældende lovgivning inden for deres områder. Det er et lovkrav, at der udbetales diæter til de to råd. Folkeoplysningsrådet ønsker at ligestilles med de to andre råd i forhold til at få diæter for møderne. De tre råd er sammenlignelige, og der er i Folkeoplysningsloven § 40, stk. 2 hjemmel til at der kan gives mødediæter til medlemmer af Folkeoplysningsrådet. 

 

Medlemmerne af Handicaprådet og Seniorrådet modtager følgende mødediæter:

 

Mødediæt for møde indtil 4 timer:  415 kr.

Mødediæt for møder over 4 timer:  830 kr.

 

Mødediæterne beskattes som A-indkomst.

 

I januar 1992 ændrede Byrådet reglerne for mødediæter for alle råd og nævn nedsat af Fredericia Kommune, for at opnå en rammebesparelse på 500.000 kr.

 

Formanden for Folkeoplysningsudvalget har dog modtaget et årligt honorar. I forbindelse med en ændring af Folkeoplysningsloven blev Folkeoplysningsudvalget ændret til et Folkeoplysningsråd, og honoraret blev i stedet en del af en indsatspulje under Folkeoplysningsrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives diæter til medlemmerne af Folkeoplysningsrådet på samme vilkår som for Handicaprådet og Seniorrådet. Der gives ikke diæter til Folkeoplysningsrådets medlemmer for deltagelse i kurser og konferencer, men deltagergebyret betales af Folkeoplysningsrådets mødekonto.

 

Folkeoplysningsrådet har ca. 10 årlige møder og dertil op til 20 tilsynsbesøg hos de folkeoplysende foreninger. På disse møder deltager to medlemmer af Folkeoplysningsrådet og en person fra Kultur & Idræt.

 

Med de samme mødediæter som for Handicaprådet og Seniorrådet forventes diæterne for Folkeoplysningsrådet årligt at ville beløbe sig til 10 møder for 7 medlemmer a 415 kr. (29.050 kr.) og op til 20 tilsynsbesøg for 2 medlemmer a 415 kr. (16.600 kr.) – i alt 45.650 kr. Beløbet kan finansieres via Folkeoplysningsrådets egen mødekonto samt en mindre del inden for folkeoplysningsområdet.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at:

 

  1. Der gives diæter til medlemmerne af Folkeoplysningsrådet til deres møder og tilsynsbesøg på samme vilkår som for Handicaprådet og Seniorrådet.
  2. Finansieringen sker via Folkeoplysningsrådets egen mødekonto og under Folkeoplysningsområdet i øvrigt.
  3. Udbetalingen af diæter træder i kraft med virkning fra d. 1.1.2017.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 31-05-2017

Godkendt.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 03-05-2017

Anbefales.

Punkt 75 Kommunegaranti for lån til nyt vandbehandlingsanlæg i Erritsø Idrætscenter

Sagsresumé

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2017-20 er det i forligsteksten tilkendegivet, at Byrådet er sindet at stille en kommunegaranti for lån optaget til finansiering af udskiftning af vandbehandlingsanlæg i Erritsø Idrætscenter. Sagen er den formelle politiske godkendelse af, at der gives en garanti på 2,732 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har ved budgetvedtagelsen for 2017-20 tilkendegivet, at etablering af nyt vandbehandlingsanlæg kan ske ved, at Erritsø Idrætscenter optager et lån med kommunegaranti. Det er forudsat, at en stor del af låneafviklingen vil kunne finansieres ved de opnåede driftsmæssige og energimæssige besparelser.

 

Kultur- og Idrætsudvalget har efterfølgende ved behandling af sag i møde den 14. december 2016 vedrørende tilsagn om tilskud til udskiftning af LED-belysning i hallen forudsat, at den opnåede besparelse herved ligeledes indgår som bidrag til finansiering af afdrag og renter på lån til vandbehandlingsanlæg i svømmehallen.

 

Erritsø Idrætscenter oplyser, at udskiftningen af vandbehandlingsanlægget jf. tilbud udgør 2,732 mio. kr. efter modregning af momsrefusion. Beløbet ønskes finansieret ved optagelse af lån med en løbetid på 30 år.

 

Erritsø Idrætscenter har fremsat ønske om, at endelig beslutning om lånetype, fast/variabel rente m.v. står åben og efterfølgende besluttes af Erritsø Idrætscenter, herunder også muligheden for at optage lån med afdragsfrihed de første 5 år.

 

Beregninger foretaget af leverandøren af vandbehandlingsanlægget viser, at de forventede driftsbesparelser kan finansiere de årlige omkostninger ved lånfinansieringen.

Økonomiske konsekvenser

I henhold til lånebekendtgørelsen har en kommune selv adgang til at lånefinansiere kommunale el-besparende investeringer og en garantistillelse til en tilsvarende investering i Erritsø Idrætscenter vil derfor ikke påvirke den kommunale låneramme.

 

Der er således umiddelbart ingen økonomiske konsekvenser - det skal dog bemærkes, at en kommunal garantistillelse altid medfører en risiko for at garantien aktiveres.

Vurdering

Anlægssummen er opgjort til 2,925 mio. kr. Erritsø Idrætscenters revisor har regnet på momsrefusion i forhold til anlægsprojektet, og med beregningsforudsætninger fra årsrapporten 2016 vil Erritsø Idrætscenter modtage i størrelsesordenen 0,193 mio. kr. i momsrefusion. Nettoudgiften og dermed lånebehovet kan opgøres til 2,732 mio. kr.

 

Erritsø Idrætscenter ønsker en løbetid på 30 år på lånet, hvilket umiddelbart kan synes som lang tidshorisont på et sådant anlæg. Erritsø Idrætscenter oplyser, at det nuværende vandbehandlingsanlæg har haft en levetid på over 20 år, samt at hensynet til økonomien og en sikkerhed for at kunne finansiere renter og afdrag i hele lånets levetid er baggrunden for den ønskede løbetid.

 

Den årlige ydelse på lånet i form af afdrag og renter (fast forrentet lån) vil være i størrelsesordenen 0,130 mio. kr. Leverandøren af vandbehandlingsanlægget har beregnet en årlig energi- og driftsbesparelse på anlægget, som med de aktuelle energipriser kan opgøres til 0,130 mio. kr. Herudover var der i den tidligere behandlede sag om tilskud til udskiftning af LED-belysning i hallen beregnet en årlig driftsbesparelse på 0,070 mio. kr.

 

De samlede beregnede driftsbesparelser på de to projekter er således opgjort til i alt 0,200 mio. kr. og vil fuldt ud kunne finansiere de beregnede afdrag og renter på lånefinansieringen af vandbehandlingsanlægget. Der er samlet set en ”overskydende” besparelse i størrelsesordenen 0,070 mi0. kr., som indgår i Erritsø Idrætscenters generelle drift og økonomi.

 

Erritsø Idrætscenter ønsker på nuværende tidspunkt at holde muligheden for valg af den endelige lånefinansiering åben med hensyn til lånetype, fast og variabel rente m.v.  -  hvilket ikke vurderes at give anledning til nogen bemærkninger.

 

Erritsø Idrætscenter ønsker herudover en mulighed for eventuelt at optage lånet med afdragsfrihed de første 5 år og dermed understøtte den generelle driftsøkonomi. Administrationen anbefaler ikke umiddelbart denne løsning, da driftsbesparelserne kan finansiere afdrag og renter på lånet og samtidig som tidligere beskrevet giver et ”bidrag” til den ordinære drift i størrelsesordenen 0,070 mio.kr. årligt.

Indstillinger

Kultur og Idræt indstiller, at

  1. der gives en kommunegaranti på lån til Erritsø Idrætscenter på 2,732 mio. kr.
  2. garantien er betinget af at lån optages uden afdragsfrihed

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Økonomiudvalget anbefaler,

 

  1. at der gives en kommunegaranti på lån til Erritsø Idrætscenter på 2,732 mio. kr.

 

  1. at garantien giver mulighed for at optage lånet med afdragsfrihed i de første 5 år

Punkt 76 Drøftelse af investering i sygedagpengeområdet og jobafklaringsforløb

Sagsresumé

Sagen lægger op til beslutning om investering i sygedagpengeområdet og investering i jobafklaringsforløb.

 

Sagsbeskrivelse:

Sygedagpenge er et område i beskæftigelsesindsatsen, der traditionelt har tiltrukket sig meget opmærksomhed, både i lokale beskæftigelsesindsatser og i den nationale arbejdsmarkedspolitik. Det skyldes blandt andet, at rigtigt mange mennesker uforvarende risikerer at være på sygedagpenge i kortere eller længere perioder i løbet af deres arbejdsliv. Alene i Fredericia er der årligt ca. 7.700 sygedagpenge- og jobafklaringsforløb, hvilket er lidt mere end landsgennemsnittet. Heldigvis er en stor del af sygedagpengeforløbene ukomplicerede og/eller af kortere varighed.

 

Godt 70% af alle sygedagpengeforløb i Fredericia starter med en sygemelding fra en borger i beskæftigelse. Derfor har fastholdelsesindsatsen på sygedagpengeområdet stor betydning for hvor mange mennesker, der kan fastholdes på arbejdsmarkedet i forbindelse med længerevarende sygdom, og dermed hvor mange der er i risiko for at ende i langvarige forløb på offentlig forsørgelse, med risiko for en personlig og social deroute. Erfaringerne peger på, at tidlig fastholdelse på en arbejdsplads medvirker til hurtigere raskmelding, mens meget langvarige sygedagpengeforløb øger risikoen for at blive fastholdt på sygedagpenge, og når retten til sygedagpenge udløber, så på jobafklaringsforløb eller på kontanthjælp.

 

Derfor er det vigtigt at fokusere på sygedagpengeområdet, når det langsigtede ønske er at hjælpe borgere bedst muligt ud af offentlig forsørgelse, og afværge de meget langvarige og komplicerede borgerforløb, for borgere der som udgangspunkt har haft en meget høj arbejdsidentitet.

 

Med vedtagelsen af sygedagpengereformen, der trådte i kraft 1. juli 2014 henholdsvis 1. januar 2015, har intentionen været, dels at sætte ind med en tidlig screening og hyppigere samtaler og dels gennem de såkaldte jobafklaringsforløb, at spænde et sikkerhedsnet under de borgere, som ikke vurderes at være berettiget til sygedagpenge, men vurderes fortsat at være uarbejdsdygtige på grund af egen sygdom. Da reformen blev vedtaget, blev det forudsat, at udgifterne til sygedagpengeområdet ville falde med 0,5 mia. kr. årligt. Det har dog vist sig, at der blev tale om et merbehov på 0,8 mia. kr. i 2016 i forhold til det forudsatte. For Fredericia har der også været en udgiftsstigning, dog i lidt mindre udstrækning end landsgennemsnittet. 

 

En evaluering gennemført af Deloitte i januar 2017 viste, om de landsdækkende erfaringer efter sygedagpengereformen, at der havde været en række udfordringer forbundet med implementeringen af sygedagpengereformen i kommunerne. Blandt andet viste det sig vanskeligere end antaget at nå de lovpligtige samtaler og i særdeleshed førstegangssamtalen efter 8 uger, ligesom lægepapirer og skema til arbejdsgiverne ikke altid har den nødvendige kvalitet, så jobcentrene kan opnå den fulde gevinst af en tidlig screening.

 

Med revisionens anmærkning om manglende overholdelse af rettidigheden i de lovpligtige samtaler på sygedagpengeområdet i Arbejdsmarkedsafdelingen, er der opstået et akut behov for en genopretning af indsatsen. Derfor er der gennem intern prioritering inden for budgettet taget en række initiativer på sygedagpenge:

 

-  sagsgangene er blevet gennemgået og tilrettet med henblik på at optimere dem og skabe en mere sikker administration

-  der er ansat 2 nye medarbejdere fra januar måned

-  der er for en kort periode hyret 2 vikarer ind for april og maj måned

-  der gennemføres ugentlige ledelsestilsyn i forhold til udviklingen i samtalerettidigheden.

 

Den ekstraordinære indsats har medført en positiv udvikling i rettidigheden på sygedagpenge, men også med et øget ressourceforbrug.

 

Hvis der skal opnås kortere sygedagpengeforløb gennem øget kvalitet i indsatsen, er der behov for at foretage en yderligere investering i flere personaler på sygedagpengeområdet, og i forhold til borgere der visiteres til jobafklaringsforløb. Derfor foreslås det at investere i yderligere 2 sygedagpengemedarbejdere og 2 medarbejdere på jobafklaringsområdet.

 

 

Investering

Afkast

Sygedagpenge

1.800.000 kr.

-2.400.000 kr.

Jobafklaring

1.800.000 kr.

-1.200.000 kr.

Samlet

3.600.000 kr.

-3.600.000 kr.

Afkast -Investering

0 kr.

 

Investeringen anslås at være selvfinansierende, da tidligere screening og øget fastholdelsesindsats i virksomhederne samt løbende opfølgning på de tværfaglige jobafklaringsforløb, samlet vil kunne nedbringe antallet af sygedagpengemodtagere svarende til en mindreudgift til udbetaling af sygedagpenge svarende til investeringen. Ligeledes forventes en investering i sygedagpenge og jobafklaringsforløb, at stabilisere dels udviklingen i borgere som overgår til jobafklaringsforløb, dels afgangen via en mere intensiv indsats for flere borgere. 

Økonomiske konsekvenser

Investeringerne omfatter:

-  4 medarbejdere af 450.000 kr. til sygedagpenge og jobafklaringsforløb i alt 3,6 mio. kr. for perioden juli 2017 til juni 2019 

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at de 2 investeringer vil være selvfinansierende via færre udgifter til offentlig forsørgelse på såvel sygedagpenge- som jobafklaringsområdet.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræningen forslår, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at de foreslåede aktiviteter vedtages, at de finansieres igennem en budgetomplacering på 3,6 mio. kr., for med 0,9 mio. kr. i 2017, 1,8 mio. kr. i 2018 og 0,9 mio. kr. i 2019.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 77 Kommunalvalg 2017

Sagsresumé

Demokrati- og Borgerudvalget drøftede på deres møde den 9. maj 2017 aktiviteter og nye initiativer i forbindelse med kommunalvalget 2017. Udvalgets anbefalinger oversendes til Økonomiudvalgets godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Demokrati- og Borgerudvalget drøftede på deres møde den 9. maj 2017 aktiviteter og nye initiativer i forbindelse med kommunalvalget 2017. Sagen vedlægges som bilag.

Udvalgets anbefalinger oversendes til Økonomiudvalgets godkendelse.

 

Demokrati- og Borgerudvalget anbefaler følgende:

 

-  At det generelle kampagnemateriale fra KL benyttes op til valget

 

-  At der på valgdagen er gratis buskørsel i kommunen, og at dette tiltag markedsføres

 

-  At der laves intensiv aktivitet og annoncering på Facebook og evt. andre sociale medier op til valget, herunder målgruppespecifikke tiltag til bl.a. førstegangsvælgere.

 

-  At valgcafeen på valgdagen afholdes i Tøjhuset.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til de anbefalede nye aktiviteter finansieres af valgkontoen. Valgkontoen cleares i forbindelse med regnskabsafslutning eller spar/lån 2017/2018.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Demokrati- og Borgerudvalget indstiller, at Økonomiudvalget godkender

 

  1. de af sagsfremstillingen beskrevne aktiviteter i forbindelse med kommunalvalget 2017

 

  1. at finansieringen af de anbefalede nye aktiviteter sker via valgkontoen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Godkendt.