Økonomiudvalget - 18-01-2021

Referat
Dato:
Mandag, 18 januar, 2021 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 13 januar, 2021 - 20:29
Referat publiceret:
Tirsdag, 19 januar, 2021 - 17:29

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Godkendt med tilføjelse af, at punkt 6 udgår.

 

Punkt 2 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i Økonomiudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar 2021 været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem som allerede er implementeret, og dem som skal implementeres i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder økonomiudvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

 

På mødet har Økonomiudvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt drøfte fremdriften i implementeringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At  tidsplan for implementeringen godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Implementeringsplanen blev drøftet og tidsplanen blev godkendt.

 

Punkt 3 Finanslov 2021 - udvalgte sager med konsekvenser for kommunerne

Sagsresumé

Økonomi og Personale har udarbejdet et notat, der kort beskriver, hvilke initiativer finansloven for 2021 indeholder, som forventes at have konsekvenser for kommunen. Sagen indstilles til drøftelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Regeringen har sammen med partierne Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet d. 6. december 2020 indgået aftale om finansloven for 2021.

Økonomi og Personale har udarbejdet et notat, der kort beskriver, hvilke initiativer aftalen indeholder, som forventes at have konsekvenser for kommunen.

Notatet har til formål at skabe et samlet overblik over, hvilken betydning finansloven har for kommunen på tværs af udvalg og dermed skabe et fælles udgangspunkt for implementering af finanslovens initiativer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at sagen drøftes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Drøftet.

Punkt 4 Forældrebetaling af finanslovsmidler til bedre normeringer

Sagsresumé

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Tilførslen nødvendiggør en drøftelse af, hvorvidt man ønsker at opkræve forældrebetaling på baggrund af de tilførte statsmidler og dermed også opjustere de offentliggjorte takster for de kommunale og selvejende tilbud i kommunen.

 

Med sagen indstilles det, at det drøftes hvorvidt der skal opkræves forældrebetaling af statsmidlerne. Hvis dette ønskes, indstilles det reviderede takstblad vedlagt sagen som bilag godkendt.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Midlerne kan – modsat 2020 – indregnes i forældrebetalingstaksterne for de kommunale og selvejende pasningstilbud jf. §31, stk. 4 samt §32 i Dagtilbudsloven. Hvis man ønsker at opkræve forældrebetaling af tilførslen fra finansloven, forventes det, at kommunen kan opkræve yderligere 1,5 mio. kr. i forældrebetaling, der kan fordeles blandt de kommunale og selvejende institutioner. Om man ønsker at opkræve forældrebetaling af midlerne er suverænt en politisk beslutning og ikke fastlagt ved lov.

 

Da tilførslen som udgangspunkt – jf. gældende praksis for udregning af de kommunale takster – vil indgå i beregningsgrundlaget for forældrebetalingen på dagtilbudsområdet og dermed føre til en stigning i de ifm. budgetvedtagelsen offentliggjorte takster, er der behov for en drøftelse af ønsket om at genberegne taksterne som følge heraf. Det indstilles derfor med sagen, at det drøftes hvorvidt der skal opkræves forældrebetaling af statsmidlerne samt at, hvis dette ønskes, det reviderede takstblad vedlagt sagen som bilag godkendes.

Økonomiske konsekvenser

Hvis Byrådet ønsker at opkræve forældrebetaling af finanslovsmidlerne vil den månedlige takst stige som følge heraf. Dette vil forventeligt resultere i en forøgelse af det kommunale budget på 1,5 mio. kr. En tilsvarende sammenligning som ovenfor er nedfældet herunder.

 

Pasningsform

Godkendt takst pr. måned

Ny takst pr. måned

0-2 årige

 

47,5 timer

4.170 kr.

4.320 kr.

37 timer

3.180 kr.

3.300 kr.

30 timer

2.645 kr.

2.750 kr.

3-5 årige

47,5 timer

2.515 kr.

2.590 kr.

37 timer

1.925 kr.

1.985 kr.

30 timer

1.595 kr.

1.645 kr.

 

Vurdering

Børn og Unge vurderer ydermere, at de reviderede takster til kommunale og selvejende institutioner fra bilag 2 er udarbejdet efter gældende lovgivning, men at en ændring af de offentliggjorte takster til forældrebetaling fra Budget 2021 vil være uhensigtsmæssig.

Indstillinger

Børn og Unge og Økonomi og Personale indstiller, at:

  • Udvalget indgår i en drøftelse af, om der skal opkræves forældrebetaling af de tilførte finanslovsmidler og derfor øge taksterne på området
  • Udvalget – hvis den indstillede drøftelse overfor udmunder i et ønske om at opkræve forældrebetaling af finanslovsmidlerne – godkender det reviderede takstblad fra bilag 2 med øgede tilskud til private pasningsordninger og øgede takster til de kommunale og selvejende institutioner

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti anbefaler, at taksterne fastholdes på det nuværende niveau. Enhedslisten anbefaler, at taksterne stiger til de maksimale 25 %.

 

Punkt 5 Nyt takstblad - Stigning i tilskud til private pasningsordninger

Sagsresumé

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Som følge af de tilførte statsmidler til bedre normeringer er der behov for at Byrådet godkender et revideret takstblad på dagtilbudsområdet. Med sagen indstilles det, at det reviderede takstblad (vedlagt sagen som bilag) med nye tilskud til private pasningsordninger godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune modtager ifm. finansloven for 2021 6,291 mio. kr. til bedre normeringer i landets daginstitutioner. Midlerne skal – modsat 2020 – indregnes i de kommunale tilskud til private institutioner jf. §36, stk. 2 i Dagtilbudsloven, og der er således behov for at Byrådet godkender et revideret takstblad på dagtilbudsområdet, hvor tilskuddene til de private pasningsordninger er opjusteret. De nye tilskud til de private pasningsordninger forventes at øge det samlede kommunale tilskud med ca. 1,0 mio. kr., som finansieres af de tilførte midler fra finansloven for 2021.

 

Med sagen indstilles det, at det reviderede takstblad med øgede tilskud til de private pasningsordninger godkendes.

Økonomiske konsekvenser

Som følge af de tilførte statsmidler fra finansloven for 2021 forventes det samlede tilskud til de private pasningsordninger at stige med ca. 1,0 mio. kr. Dette finansieres af finanslovsmidlerne og er således udgiftsneutralt for kommunen. Nedenfor er de nuværende, godkendte tilskud til de berørte private pasningsordninger sammenholdt med de nye tilskud, der indstilles godkendt med indeværende sag.

 

Pasningsform

Godkendt driftstilskud pr. år

Nyt driftstilskud pr. år

Privat institution, 0-2 år

106.814 kr.

109.478 kr.

Privat institution, 3-5 år

57.367 kr.

59.611 kr.

Privat pasning, 3-5 år

55.441 kr.

57.458 kr.

Pasning af egne børn, 3-5 år

62.833 kr.

65.119 kr.

 

Som følge af et lovgivningsmæssigt varsel for ændring af kommunale tilskud under Dagtilbudsloven, vil det reviderede driftstilskud tidligst blive udbetalt med månedstilskuddet for april måned. De private pasningsordninger vil blive kompenseret for det manglende tilskud fra årets første tre måneder igennem et forhøjet tilskud for april måned.

Vurdering

Det er Børn og Unges vurdering, at det vedhæftede takstblad med reviderede tilskud til de private pasningsordninger er udarbejdet i tråd med gældende lovgivning og dermed er et udtryk for den kommunale forpligtelse til at give tilskud til børn under den kommunale forsyning.

Indstillinger

Børn og Unge samt Økonomi og Personale indstiller, at:

  • Det reviderede takstblad med øgede tilskud til private pasningsordninger godkendes

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Anbefales.

Punkt 6 Godkendelse af ny markedsføringsaftale mellem Musicalakademiet Fredericia og Fredericia Kommune

Sagsresumé

Den eksisterende markedsføringsaftale imellem Musicalakademiet og Fredericia Kommune er udløbet med udgangen af 2020. Med sagen godkendes det, at Fredericia Kommune indgår en ny aftale på samme vilkår som den tidligere, herunder samme økonomiske forpligtelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i en årrække haft en markedsføringsaftale med Den Danske Scenekunstskole – Musicalakademiet Fredericia med det formål at markedsføre Fredericia Kommune som musical-by i både ind- og udland. Den seneste er udløbet d. 31/12-2020, hvorfor der er behov for at tegne en ny aftale med virkning fra 1/1-2021, hvis samarbejdet med Musicalakademiet skal fastholdes.

 

Den nye markedsføringsaftale læner sig tæt op af den hidtil gældende, og er således uden nævneværdige ændringer. Både Musicalakademiets forpligtelse til at markedsføre Fredericia Kommune i både ind- og udland samt deltage og udbyde en række kulturelle aktiviteter i kommunens fastholdes, ligesom Fredericia Kommunes økonomiske forpligtelse er uændret. Aftalen er – tilsvarende den tidligere – 4-årig og uopsigelig for begge parter i perioden. Aftalen lyder i alt på 2,961 mio. kr.

 

Med sagen godkendes det, at Fredericia Kommune indgår en ny aftale på samme vilkår som den tidligere, herunder samme økonomiske forpligtelse. Aftalen er vedlagt sagen som et bilag.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen. Der er i budgettet for 2021 afsat midler til at honorere aftalens økonomiske forpligtelse.

Vurdering

Direktionen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at forny den eksisterende markedsføringsaftale med Musicalakademiet, både for at fastholde Musicalakademiets gode arbejde i og uden for kommunen, men også for at kunne indgå i et samspil med et nyt Fredericia Musical Teater.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at:

  • Fredericia Kommune indgår en ny markedsføringsaftale med Den Danske Scenekunstskole – Musicalakademiet Fredericia

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Udsat.

Punkt 7 Deltagelse i offentligt-privat partnerskab omkring Power To X-anlæg i Trekantområdet

Sagsresumé

Der er i Trekantområdet taget initiativ til at få etableret et storskala Power to X-anlæg med opbakning fra en række lokale og regionale virksomheder og interessenter. Borgmesterkredsen i Trekantområdet Danmark har besluttet at bakke op om projektet. Trekantområdet Danmark har sammen med TVIS udarbejdet et forslag til, hvordan projektet kan realiseres.

Forslaget går på etablering af et projektsekretariat i et offentligt-privat partnerskab, der skal stå for at koordinere udvikling, finansiering og markedsføring af projektet. Forslaget indebærer en medfinansiering af projektsekretariatet fra alle parter, hvilket indebærer at Fredericia Kommune skal betale 250.000 kr. årligt i 3 år. Beslutning om medfinansieringen af projektsekretariatet skal træffes senest 18. januar 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Power to X er en betegnelse for anlæg, der kan omdanne bæredygtig strøm fra sol og vind til brint (via en elektrolyseproces) og videre til en række grønne transportbrændstoffer. Etablering af et storskala Power to X-projekt i Trekantområdet, der også kan indeholde CO2-fangst fra udledningerne på bl.a. Skærbækværket og Shell, er en central del af Fredericia Kommunes klimaplan for at nå vores CO2-mål.

Overskudsvarme fra et kommende Power to X-anlæg kan samtidig udnyttes i det fælles fjernvarmenet.

Administrationen har i klimaplanarbejdet løbende været i dialog med parterne i initiativet, og ser rigtig store perspektiver i det og en lang række forudsætninger er tilstede.

TVIS har været initiativtager til at få etableret et storskala Power to X-system i Trekantområdet, og har fået opbakning fra en række virksomheder/interessenter, herunder Shell og Ørsted. Initiativet er også blevet præsenteret for kommunaldirektører og borgmestre i Trekantregi. På et møde den 11. december 2020 besluttede borgmesterkredsen at bakke op om projektet, og bad Trekantområdet Danmarks sekretariat om at bistå TVIS med at komme med et forslag til, hvordan projektet kan realiseres.

TVIS / Trekantområdet Danmark har nu udarbejdet et forslag til at få realiseret projektet - det går på etablering af et projektsekretariat i et offentligt-privat partnerskab, der skal stå for at koordinere udvikling, finansiering og markedsføring af projektet (se bilag). Placering af det konkrete anlæg besluttes først senere i projektet, når det er projektmodnet.

Der er møde i borgmesterkredsen den 19. januar 2021 mhp. underskrivelse af et Letter-of-Intent. Derfor skal Trekantområdet Danmark modtage en beslutning fra Fredericia Kommune, om vi vil medfinansiere projektsekretariatet senest 18. januar.

Økonomiske konsekvenser

Projektsekretariatets aktiviteter foreslås finansieret 50/50 mellem de kommercielle aktører (pt. 13 aktører, inkl. Shell og Ørsted) og interesserede kommuner i Trekantområdet, i første omgang de fire TVIS-kommuner. Bidraget på 1 mio. kr. årligt fra de kommercielle aktører er på plads. Det kommunale bidrag er på 250.000 kr. årligt pr. kommune de kommende 3 år (2021-2023), såfremt der er fire kommuner med og mindre, hvis flere går med.

Fredericia Kommunes medfinansiering af det fælles projektsekretariat kan finansieres af de afsatte midler til den sociale investeringsfond under Økonomiudvalget i budget 2021-2024.

Vurdering

Etablering af et projektsekretariat i en OPP-konstruktion med den foreslåede finansieringsmodel er et hensigtsmæssigt skridt til at fremme og udvikle det konkrete projekt, da det sikrer allokerede ressourcer og fokus på opgaven.

 

Business Region Trekantområdet kan give en mere vægtig stemme for at sikre den nødvendige finansiering og national opbakning, og har lettere ved at opnå opbakning fra store virksomheder, da det repræsenterer et større område. I dette konkrete projekt vurderes et projekt set-up i Trekantregi at være fordelagtigt. Det vurderes vigtigt, at Fredericia Kommune indgår aktivt i projektet, da der kan blive tale om en placering af et anlæg i Fredericia. Flere ting peger på, at det kan være hensigtsmæssigt at placere anlægget i nærheden af Skærbækværket eller Shell. Derudover er de medvirkende virksomheder primært fra Fredericia.

 

Placeringen af projektsekretariatet er endnu uafklaret, men administrationen foreslår en konkret placering af projektsekretariatet sammen med Energy Cluster Denmark (energiklyngen) og Center Danmark (energi forskningscenter) i Port House i Kanalbyen for at skabe synergier og et opdateret vidensmiljø omkring Power to X-projektet.

 

Power to X-projektet vurderes administrativt som en central brik i opfyldelsen af Fredericia Kommunes CO2-reduktionsmål og særligt også i omdannelsen af Shell til en grønnere virksomhed. Det er allerede besluttet politisk i Klimaplan2020 at støtte Power to X-projektet, og i Business Fredericia-regi, hvor projektet er udpeget som et særligt fokusområde. Der er af samme årsag allerede et nært samarbejde med de afgørende virksomheder, bl.a. igennem Business Fredericias energi- og klimaforum.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Økonomiudvalget beslutter:

- at meddele Trekantområdet Danmark, at Fredericia Kommune vil underskrive Letter-of-Intent

- at finansiere Fredericia Kommunes andel af det fælles projektsekretariat med 250.000 kr. årligt i 3 år fra de afsatte midler til investeringsfonden i budget 2021-2024.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Godkendt.

Punkt 8 Forslag fra Nye Borgerlige om samarbejdet med Danske Bank

Sagsresumé

Nye Borgerlige har rettet henvendelse til Byrådet og stillet spørgsmål til hvorvidt kontrakten mellem Danske Bank og Fredericia Kommune kan bringes til ophør. Henvendelsen er gengivet som bilag på sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

I nedenstående sagsbeskrivelse beskrives forløbet op til indgåelse af kontrakt, dialog med Danske Bank samt markedsforhold for en fornyet kontraktindgåelse
 

Forløb op til indgåelse af kontrakt

Kontrakten med kommunens bankforbindelse Danske Bank udløb forår 2020, hvorfor der forinden blev igangsat en proces for nyt udbud. Udbuddet var af flere omgange drøftet i økonomiudvalget bl.a. med henblik på præcisering af, hvilke krav der skulle stilles til ny bankforbindelse.

 

I udbuddet blev der på baggrund heraf stillet krav om:

  • at en fremtidig bank skal være en SIFI-bank
  • at en fremtidig bank er forpligtet til at leve op til KL´s governanceprincipper for det tillidsfulde samarbejde mellem kommune og pengeinstitut.

 

Udbudsprocessen har undervejs været afbrudt, da det kunne konstateres, at interessen for at byde var for begrænset. En dialog med SIFI-bankerne viste, at en ændring af kommunens finansielle strategi, med udvidede muligheder for placering af overskydende likvide midler svarende til kassekredittens maksimum, ville gøre kommunen mere attraktiv. Dermed ville det være mere interessant for SIFI- bankerne at afgive tilbud, på trods af, at kontrakten stadig ikke af bankerne, ses som attraktiv.

 

Økonomiudvalget besluttede ændring af den finansielle strategi den 20. april 2020, hvorefter udbudsprocessen blev genoptaget og der blev modtaget bud fra 3 banker. Den 4. SIFI bank, ønskede ikke at byde. De indkommende tilbud blev vurderet på bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvoraf prisen blev vurderet på rentesatser og årligt fee, og kvaliteten på IT-system og arbejdsgang. Dertil var Fredericia Kommunes kravspecifikation, og kravene omkring KL’s governanceprincipper.

 

Bankerne scorede lige højt på de kvalitative krav.

 

Danske Bank afgav det mest fordelagtige tilbud for Fredericia Kommune vurderet på pris og kvalitet. Prisen fra Danske Bank var henholdsvis 1/2 delen og 1/3 del af de øvrige tilbud.

 

Dialog med Danske Bank

Hvidvaskningssagen, som har fokus på Danske Banks estiske filial har ført til sigtelser og oprydning i Danske Banks topledelse. Men der er endnu ikke endelig afgørelser.

 

Danske banks inkassosag har Banken redegjort for i en mail til BM den 9.9. (bilag på sagen). Der er senest i november fra TV2 og Berlingske sået tvivl om, hvorvidt banken har forsøgt at mørklægge sagen om den ulovlige opkrævning af gæld. Dette afviser banken dog.

 

Ønsker byrådet, inden en endelig beslutning om igangsætning af nyt udbud at gå i dialog med Danske Bank vedr. de sager, der har fundet sted, vil nedenstående kunne aftales:

  • Danske Bank bedes inden 1.2.21 sende en redegørelse til Fredericia Kommune om, hvordan de opfylder KL’s governanceprincipper.
  • Danske bank indbydes til møde med økonomiudvalget, hvor de eksisterende sager drøftes, og hvor der stilles skarpt på, hvorledes vi i vores kontrakt kan have tillid til Danske Bank som samarbejdspartner for Fredericia Kommune.
     

Der er indgået Kontrakt med Danske Bank for en 3 årig periode. Kontrakten kan af begge parter opsiges med 6 måneders varsel.

Økonomiske konsekvenser

Det kan med stor sandsynlighed forventes at kommende tilbud ved en fornyet konkurrence vil have en økonomisk negativ konsekvens for Fredericia Kommune.

Vurdering

Økonomi og Personale vurderer i forhold til et fornyet udbud:

 

4 SIFI banker har deltaget i tildeling af kontrakten i 2020. Det har vist sig, at kommuner med en økonomi som Fredericia ikke er særligt attraktive for bankerne, og det vurderes på baggrund af processen og dialogen i foråret 2020, at bankerne vil tage sig betalt med større gebyrer end tidligere år, hvis de vælger at byde på en aftale.

 

Der vil være risiko for at bankerne i nyt udbud slet ikke vælger at byde, særligt som følge af at kommunen vælger at opsige så kort inde i kontraktperioden. Alternativt kan kommunen risikere endnu højere priser end i sommeren 2020.

 

Hvis man ønsker at brede udbuddet ud, for at andre end de 4 SIFI banker kan byde ind, vil det kræve en ændring af den finansielle strategi. Forinden et sådan beslutning træffes, er det forvaltningens anbefaling, at der foretages en konkret vurdering af risikoen herved.

 

Kommende kontrakt skal indgås efter udbudslovens bestemmelser herom. Der kan evt. benyttes ekstern konsulent til at udbyde og kvalificere materialet. Set i lyset af den tidligere proces omkring udbud, vurderes det at der skal bruges 9 måneder på en ny udbudsproces og implementering af ny kontrakt. Det anbefales derfor ikke at opsige kontrakten med 6 måneders varsel, selvom dette fremgår af kontrakten
 

På baggrund af ovenstående kan Økonomi og Personale ikke anbefale opsige kontrakten og gå i et nyt udbud.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at kontrakten med Danske Bank fastholdes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Økonomiudvalget deler forvaltningens vurderinger og anbefaler indstillingen over for byrådet.

 

Punkt 9 Forslag fra Venstre til byrådet om analyse af Byggesagsafdelingen

Sagsresumé

 

Venstre ønsker nedenstående forslag behandlet af byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Forslag fra Venstre:

”Efter Fredericia Dagblads artikel d. 3. januar 2021, omkring kritikken af de lange sagsbehandlingstider, samt et stort antal henvendelser fra arkitekter, projektmagere, håndværksmestre og private, som deler opfattelsen af indholdet i artiklen, ønsker Venstre at der laves en uvildig dybdegående undersøgelse af Byggesagsafdelingen, hvor de involverede inddrages i en konstruktiv dialog, for at styrke og genskabe samarbejdet mellem kommunen og byggesagsansøgerne.

 

For Venstre er det afgørende at en sådan analyse igangsættes hurtigst muligt, således borgerne og virksomhederne i Fredericia får den mest effektive behandling af deres byggesag.

 

Endvidere er det afgørende for Venstre, at vigtige samarbejdspartnere som Business Fredericia inddrages i denne analyse.     

 

Analysen finansieres af bufferpuljen, med en samlet budgetramme på 400.000 kr.

 

Indstilling:

Byrådet beder By og Planudvalget udarbejde det endelige kommissorium for en analyse af byggesagsafdelingen, og herefter sikres analysen gennemført seneste med udgangen af 2. kvartal 2021.”

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Byrådssekretariatet indstiller til drøftelse.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Sagen videresendes til byrådets behandling.

 

Punkt 10 Veteran- og pårørendepolitik til godkendelse

Sagsresumé

 

Veteranudvalget indstiller Veteran- og pårørendepolitikken til godkendelse i byrådet. Man har i lighed med den nationale veteranpolitik valgt at inddrage øvrige emner i politikken, og har derfor arbejdet med hovedområderne:  anerkendelse, viden, pårørende, koordinering og udvikling af indsatser. Veteran- og pårørendepolitikken foreslås forankret i Social- og beskæftigelsesudvalget, hvor udvalget får til opgave at følge implementeringen og igangsætte en evaluering om to år.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I Budget 2020 blev det besluttet, at der skulle udarbejdes en veteran- og pårørendepolitik. Den 2. marts 2020 nedsatte byrådet et Veteranudvalg efter styrelseslovens § 17 stk. 4 med henblik på at synliggøre og styrke indsatsen for veteraner og pårørende bosiddende i Fredericia, og udvalget fik til opgave at udarbejde politikken.

 

Veteranudvalget har gennemført en inddragende proces med interne og lokale samarbejdspartnere og aktører, herunder lokale veteraner og pårørende med fokus på erfaringer med den nuværende veteranindsats samt forslag og ideer til indholdet i politikken. Politikken har tillige været i bred høring og høringssvarene er behandlet og indarbejdet i politikken.

 

Veteranudvalget har ydermere udarbejdet en kommunikationsplan samt et idekatalog, som er en opsamling af alle de idéer, der er fremkommet i processen. Dette overdrages til forvaltningen med henblik på videre behandling i forbindelse med implementeringen af politikken.

 

Veteranudvalget foreslår, at politikken evalueres og justeres efter to år, samt efterfølgende hvert fjerde år. Behovet for en snarlig revurdering skyldes, at den nationale veteranpolitik pt. er under revision, og at de aktuelle pandemirestriktioner har begrænset veteranudvalgets inddragende proces.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Udarbejdelse er sket inden for den afsatte ramme.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

 

Veteranudvalget indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at

 

  1. Veteran- og pårørendepolitikken godkendes.
  2. Veteran- og pårørendepolitikken evalueres om to år af Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-01-2021

Anbefales.

 

Punkt 11 Orienteringer (Lukket)