Økonomiudvalget - 25-04-2016

Referat
Dato:
Mandag, 25 april, 2016 - 16:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Fredag, 15 marts, 2019 - 12:01

Punkt 29 Regnskab 2015 og spar/lån 2015<>2016, Beredskabskommissionen

Sagsbeskrivelse

Økonomiudvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering, godkende regnskabet for 2015, spar/lån for 2015<>2016 på de aktiviteter der i 2015 henhørte i Beredskabskommissionens regi.


Regnskabsresultat for 2015 inkl. spar/lån: 

Mio. kr.

Regnskab 2015

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Drift

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Serviceudgifter

 

 

 

 

 

Beredskabet

14,083

12,014

-2,069

0,000

-2,069


 

 

 

 

 

Serviceudgifter i alt

14,083

12,014

-2,069

0,000

-2,069

 

 

 

 

 

 

Drift i alt

14,083

12,014

-2,069

0,000

-2,069


 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Udskiftning af busser

0,000

-0,741

-0,741

0,000

-0,741

Brandstationen, ombygning

5,930

5,410

-0,520

0,000

-0,520

Anlæg i alt

5,930

4,669

-1,261

0,000

-1,261




 


 

Total

20,013

16,683

-3,330

0,000

-3,330

 

 

 

 

 

 

 + = overskud / lån af næste år

 - = underskud / overførsel til næste år


Regnskab 2015:


Aktiviteterne er pr. 1. januar 2016 overført til det nye fælles beredskab og i den forbindelse ”afsluttes” økonomien vedrørende Fredericia Kommunes hidtidige beredskab  -  regnskabsårets samlede underskud kan ikke overføres til selskabet og finansieres derfor af kassen.


På driftssiden er der tale om en afvigelse på 2,069 mio. kr., heraf kan følgende forhold direkte henføres til selskabsdannelsen:


  • 0,219 mio. kr., omkostninger afholdt i kommunens regnskab 2015 men forventes refunderet fra Trekantområdets Brandvæsen i forbindelse med refusionsopgørelse som afregnes i foråret 2016
  • 0,350 mio. kr., variable tillæg for december måned som i henhold til normal praksis ville være afholdt i efterfølgende regnskabsår men som efter aftale afholdes af kommunerne inden etableringen

Herudover oplyser beredskabet, at det resterende merforbrug på 1,500 mio. kr. hovedsageligt kan henføres til

  • udsving på sideaktiviteter
  • øgede lønomkostninger, som primært kan henføres til et højt aktivitetsniveau på brandslukningsopgaver men også på andre opgavetyper i beredskabet f.eks. bortpumpning af regnvand samt udbetaling af optjente afspadseringssaldi
  • omkostninger til vedligeholdelse af maskiner og materiel har i den sidste del af året haft et væsentligt større omfang end forudset ved 3. budgetopfølgning

På driftssiden forventes der i 2016 at indgå mindre refusionsbeløb vedrørende 2015 for personale ved f.eks. sygdom, refusionsbeløb på enkelte forsikringsskader m.v. Det beløbsmæssige omfang kendes endnu ikke præcist, men forholdet vil sammen med resultatet af refusionsopgørelse med Trekantområdets Brandvæsen indgå ved 1. budgetopfølgning i 2016.


På anlægssiden er der en samlet afvigelse på 1,261 mio. kr. mod forventet 1,031 mio. kr. ved 3. budgetopfølgning. Den samlede afvigelse kan beskrives således:

  • 0,741 mio. kr. på projekt udskiftning af busser primært for salg af busser kædet sammen med udbud af kørselsopgaven, som ikke er gennemført.
  • 0,520 mio. kr. på ombygningen på Brandstationen i forbindelse med samarbejde med RESPONCE. Ombygningsprojektet er i forhold til de oprindelige planer blevet ændret undervejs primært som følge af krav til byggeriet fra Kulturarvsstyrelsen og der er i 3. budgetopfølgning overført 0,410 mio. kr. fra andet anlægsprojekt.

Herudover oplyser beredskabet, at der i løbet af byggeperioden er opstået fugt i bygningen uden at entreprenør har kunnet gøres ansvarlig, ligesom forsikringsselskab har afvist skaden. Endelig er arbejdet med ombygning og tilslutning af eksisterende el-installationer blevet dyrere end de udarbejdede prisoverslag.


Det skal bemærkes, at 5,000 mio. kr. af ombygningsudgiften indgår i RESPONCE´s huslejeberegning med tilbagebetaling til Fredericia Kommune over en 10-årig periode.

 

Aflæggelse af anlægsregnskaber over 2,000 mio. kr.

Nedenstående anlæg aflægges endeligt i forbindelse med årsregnskab 2015


XA-50157 Brandstationen ombygning, etablering af fælles mandskabsfaciliteter med opholds- og soverum i fællesskab med RESPONCE.

Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet sagsbeskrivelse.

Vurdering

Se afsnittet sagsbeskrivelse

Indstillinger

Økonomi indstiller,


1.  at regnskab 2015 godkendes som beskrevet i sagen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 30 Regnskab 2015 og Spar/lån 2015<>2016 - Økonomiudvalgets eget område

Sagsbeskrivelse

Økonomiudvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering godkende regnskabet for 2015, Spar/Lån for 2015/2016.


Regnskabsresultat for 2015 inkl. Spar/lån:

Mio. kr.

Regnskab 2015

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Drift

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Serviceudgifter

 

 

 

 

 

Administrativ organisation

183,161

194,067

10,906

-6,724

4,182

Tværkommunalt

73,564

110,174

36,61

-14,935

21,675

Politisk organisation

11,324

11,324

0

 

0

Forsikringer

11,804

14,193

2,389

-0,729

1,660

Serviceudgifter i alt

279,853

329,758

49,905

-22,388

27,517

 

 

 

 

 

 

Overførselsudgifter

 

 

 

 

 

Forsikringer

0,008

0

-0,008

 

-0,008

Overførselsudgifter i alt

0,008

0

-0,008

 

-0,008

 

 

 

0

 

0

Drift i alt

279,861

329,758

49,897

-22,388

27,509


 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg i øvrigt

0,561

-13,474

-14,035

14,109

0,074

Jordforsyning anlæg

5,221

8,336

3,115

-3,116

-0,001

Danmark C anlæg

-32,198

-20,992

11,206

-11,204

0,002

Anlæg i alt

-26,416

-26,13

0,286

-0,211

0,075

 



 


 

Brugerfinansieret



 


 

Dong Energy A/S, tjenestemandspensioner

1,029

1,815

0,786

 

0,786

Brugerfinansieret i alt

1,029

1,815

0,786

 

0,786




0


0

Finansielle poster



 


 

Tilskud og udligning

-927,66

-927,8

-0,14


-0,14

Skatter

-2263,97

-2261,39

2,576


2,576

Renter

9,91

12,097

2,187


2,187

Balanceforskydninger

26,924

7,757

-19,167


-19,167

Afdrag på optagne lån

98,24

101,8

3,56

-3,56

0

Låneoptagelse

-8,8

-8,8

0


0

Finansielle poster i alt

-3065,35

-3076,34

-10,984

-3,56

-14,544




 


 

Total

-2810,88

-2770,89

39,986

-26,159

13,827

+ = overskud / lån af næste år

 - = underskud / overførsel til næste år


Regnskab 2015

Serviceudgifter, et mindreforbrug på netto 49,905 mio.kr., overførselsudgifter, et merforbrug på 0,008 mio.kr., anlæg, et mindreforbrug på netto 0,286 mio.kr., brugerfinansieret drift, et mindreforbrug på 0,786 mio.kr. og finansielle poster et merforbrug på netto 10,984 mio.kr.


Spar/lån

Det indstilles, at der overføres 22,388 mio.kr. vedr. serviceudgifter, 0,211 mio.kr. vedr. anlæg og 3,560 mio.kr. vedr finansielle poster.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilagene ”Økonomiudvalget – specifikation spar-lån 2015” samt ”Økonomiudvalget - indberettet spar-lån 2015 til 2016.


Afvigelse

I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2015 er der foretaget en gennemgang af udvalgenes opsparede midler på serviceudgifterne i henhold til bilag på sagen. I gennemgangen er igangværende projekter og prioriterede midler opgjort, og det overskydende beløb på 27,517 mio.kr. foreslås i denne sag dels overført til Investeringspuljen med 25,122 mio. kr. og restbeløbet på 2,395 mio. kr. overføres som tillægsbevilling i 2016.


Aflæggelse af anlægsregnskaber over 2 mio.kr.

Nedenstående anlæg aflægges endeligt i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskab 2015:


XA-20001 IT-investeringer: Midlerne er anvendt til løbende IT-investeringer i en lang årrække. Med virkning pr. 01-01-2016  er IT-investeringerne overført til drift.


XA-20002 Sportsmarkedsføring: I 2008 blev der første gang afsat midler under masterplanområdet DanmarkC til sportsmarkedsføring. Der er gennem tid både blevet udbetalt tilskud til hhv. FC Fredericia samt til Fredericia HK. Sportsmarkedsføring er pr. 01-01-2016 overflyttet til drift.


XA-40047 Bridgewalking: Anlægsopgaven ifb. med bridgewalking styres af Middelfart Kommune. Fredericia Kommune har bidraget med 2,5 mio.kr. til etablering af trapper mv.


XA-50046 Vandsikring og kamera: Der er opsat vandsikring og kameraovervågning på en række af kommunens skoler, hvilket har en præventiv effekt og medvirker til en lav forsikringspræmie for kommunen. Den oprindelige anlægsbevilling på 2,100 mio. kr. blev overholdt.


XA-50142 Køb af Bülows Kaserne: Fredericia Kommune har i forbindelse med lukningen af Bülows Kaserne erhvervet bygningerne for 32,3 mio.kr.


Anlægsbevillinger i øvrigt

I forbindelse med regnskabsafslutningen ansøges om tillægsbevilling til anlægsbevilling på i alt 4,540 mio.kr.


Der henvises til bilaget ”Ansøgning om anlægsbevilling - R2015 samt SL 2015-2016 - Økonomiudvalget”


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse, vurdering samt indstilling.


Vurdering

For udvalgets samlede konti, er der et mindreforbrug på netto 39,986 mio.kr.

Der foreslås overført netto 26,159 mio.kr til 2016.


Drift

I forbindelse med spar/lån overføres 0,300 mio.kr. til Social- og Omsorgsudvalget til dækning af merudgifter til kompetenceudvikling i forbindelse med nyt omsorgssystem.

Derudover overføres der i forbindelse med spar/lån 0,334 mio.kr. til Børne– og Uddannelsesudvalget samt 0,164 mio.kr. til Social og Omsorgsudvalget i forbindelse med tilbageførsel af overskud på fælles PAU konto.

 

Anlæg

Den manglende indtægt er planmæssige tidsforskydninger for salg af bl.a. I.P. Schmidts Gård samt Købmagergades Skole.

Mindre forbruget på Danmark C, skyldes forskydning af salgsprovenu samt forskydning af udgifter til tilslutningsafgift på kloak.

 

Finansielle poster

Der overføres -3,560 mio.kr til ekstra afdrag i 2016 af I.P. Schmidts Gård.


Indstillinger

Økonomi indstiller:

1.  at regnskab 2015 og Spar/Lån godkendes som beskrevet i sagen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 31 Spar/lån 2015-16 samlesag for hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring har udvalgene mulighed for at spare på eller låne af kommende års budgetter. Udvalgene har opgjort spar/lån for 2015 til 2016. I nedenstående tabeller er spar/lån specificeret i overskrifter.


Netto, hele 1.000 kr.

2015

2016

 - = budgetreduktion

+ = budgetforøgelse 

Serviceudgifter i alt

-77.716

73.903

By- og Teknikudvalget

-3.833

3.833

Miljø- og Energiudvalget

-1.935

1.935

Børne- og Uddannelsesudvalget

-14.910

15.609

Kultur- og Idrætsudvalget

-5.302

4.587

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

-453

-68

Social- og Omsorgsudvalget

-28.895

26.109

Økonomiudvalget

-22.388

21.898


Årsagen til forskellen mellem resultatet i 2015 og de overførte beløb til 2016 er dels, at der overføres til 2017 og dels at der flyttes fra serviceudgifterne til andre områder.


Anlæg i alt

-49.253

49.070

By- og Teknikudvalget

-33.607

33.607

Miljø- og Energiudvalget

-1.848

1.848

Børne- og Uddannelsesudvalget

-7.163

7.163

Kultur- og Idrætsudvalget

-5.200

5.200

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

-478

193

Social- og Omsorgsudvalget

-15.066

15.351

Økonomiudvalget

14.109

-14.292


Jordforsyning anlæg i alt

-15.392

15.392

By- og Teknikudvalget

-12.276

12.276

Økonomiudvalget

-3.116

3.116

Danmark C anlæg i alt

-11.204

11.204

Økonomiudvalget

-11.204

11.204


Brugerfinansieret område – drift i alt

520

-1

By- og Teknikudvalget

1

-1

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

519

0

Brugerfinansieret område – anlæg i alt

-42.178

42.178

By- og Teknikudvalget

-23.318

23.318

Miljø- og Energiudvalget

-18.860

18.860


Finansielle Poster i alt

-23.227

23.227

By- og Teknikudvalget

-19.667

19.667

Økonomiudvalget

-3.560

3.560


Der er en specifikation af udvalgssagerne vedhæftet som bilag.


I henhold til bilaget ”Ansøgning om anlægsbevilling R2015 samt spar/lån 2015-16” søges om tillægsbevilling til anlægsbevilling på samlet 5,952 mio. kr.


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse og vurdering.

Vurdering

Økonomi vurderer, at kommunens retningslinjer for spar/lån er overholdt ved opgørelsen af overførslerne fra 2015 til 2016.


Udvalgenes spar/lån er specificeret i udvalgssagerne, og de overførte beløb vedrører hovedsageligt opsparing til konkrete formål og tidsforskydninger vedrørende anlæg.


Regnskabsresultatet for 2015 viser mindre forbrug, og i udvalgenes spar/lånesager lægges der op til at dele af mindre forbruget overføres til Investeringspuljen jævnfør nedenstående tabel.


By- og Teknikudvalget

2.978

Miljø- og Energiudvalget

131

Børne- og Uddannelsesudvalget

20.071

Kultur- og Idrætsudvalget

1.000

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

332

Økonomiudvalget

25.122

I alt

49.634


Indstillinger

Direktionen indstiller at

1.  spar/lån 2015/16 godkendes, og at bevillinger overføres som beskrevet i sagen

  1. udvalgenes anbefalinger om at overføre mindreforbrug til Investeringspuljen imødekommes

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 32 Regnskab 2015

Sagsbeskrivelse

Det endelige regnskabsresultat for 2015 er nu tilgængeligt og klar til Økonomiudvalgets og byrådets behandling. Årsregnskabet skal jævnføre styrelsesloven videregives til revisionen inden 1. maj og før videregivelsen, skal regnskabet foreløbig godkendes af Økonomiudvalget og byrådet.


Regnskabet for 2015 viser, at Fredericia Kommune har et regnskabsresultat, hvor det samlede resultat af ordinær drift viser et overskud på 242,7 mio. kr. og et samlet resultat i alt på 80,8 mio. kr.


Uddrag af regnskabsresultatet:


Mio. kr.

Vedtaget

budget

Korrigeret

Budget

Regnskab 2015

Resultat ordinær drift (- = overskud)

-163,0

-177,2

-242,7

Resultat i alt (- = overskud)

-1,7

-2,1

-80,8

Gennemsnitlig likviditet (+ = aktiver)

173,0

318,0


Kommunens regnskab 2015 er vedlagt sagen som bilag.


Anlægsregnskaber over 2 mio. kr.

Kommunen skal for anlægsarbejder, der beløber sig til mere end 2 mio. kr. (brutto) aflægge særskilt anlægsregnskab. Dette skal ske i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskabet for det år, hvor anlægget er afsluttet. For regnskabsåret 2015 aflægger kommunen særskilt anlægsregnskab i henhold til bilag ”Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. 2015”.


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelsen og vurdering.


Vurdering

Byrådet har med den økonomiske politik sat pejlemærkerne for den økonomiske styring i Fredericia Kommune. Det overordnede mål er balance i økonomien, og muligheden for at skabe råderum til investeringer, der understøtter Byrådets vision.


Regnskabsresultatet for 2015 viser, at de økonomiske rammer er overholdt, og der er skabt et overskud, der kan anvendes til realiseringen af byrådets vision.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at

  1. Fredericia Kommunes årsregnskab for 2015 godkendes og afgives til revisionens gennemgang jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2
  2. De afsluttede anlægsregnskaber over 2 mio. kr. jævnfør bilag godkendes

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 33 Budgetlægning i udvalgene

Sagsbeskrivelse

Denne sag har til formål, at igangsætte drøftelser af udvalgenes budgetter for de kommende år.  


Byrådet har med vedtagelsen af budgetproceduren 2017-20 fastlagt de overordnede principper for budgetlægningen. Principperne tager udgangspunkt i den økonomiske situation, som Fredericia Kommune har med afslutningen af regnskabet for 2015. Samtidig afspejler budgetproceduren Byrådets ønsker om dels at overholde den økonomiske politik og dels at understøtte kommunens vision 2020.


Som en del af budgetproceduren giver Byrådet udvalgene mulighed for i foråret 2016 at drøfte prioriteringer inden for egen ramme. Udvalgenes økonomiske ramme skal som udgangspunkt overholdes, men der gives mulighed for at drøfte løsning af økonomiske udfordringer og finansiering af eventuelle ønsker. Ønskerne kan være anlægsønsker, som fører til sparede driftsudgifter eller øgede indtægter og på den måde tjener sig selv hjem over en periode. Udvalgene kan endvidere i løbet af foråret gå i dialog med relevante interessenter med henblik på at sikre samskabelsen i budgetprocessen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Økonomi indstiller, at udvalgenes budgetmæssige situation drøftes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 04-04-2016

Udvalget er som udgangspunkt indstillet på, at økonomiske udfordringer løses inden for udvalgets område.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Udvalgenes budgetmæssige situation drøftet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet og udvalget tilkendegav prioriterede emner.


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Drøftet.


Administrationen udarbejder notat på baggrund af drøftelsen, og fremlægger notatet på næstkommende møde i udvalget.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Sagen blev drøftet.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet.


Punkt 34 Finansrapportering pr. 31. marts 2016

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens finansielle strategi skal Økonomi to gange årligt lave en finansrapportering til Økonomiudvalget. Nyeste finansrapportering fremgår nedenstående.


Aktivsiden:


Kommunens likvide aktiver består af kontante beholdninger, indskud i pengeinstitutter og beholdningen af værdipapirer, herunder beholdninger i de aktive formueplejeaftaler kommunen har indgået med eksterne forvaltere.


Udviklingen i dels den daglige faktiske likviditet og dels den gennemsnitlige kassebeholdning for perioden 01.01.2014 og til 31.03.2016 fremgår af graf(figur1) i vedlagte bilag.


Som det fremgår af grafen indgår der i gennemsnitsberegningen store udsving i den daglige likvide beholdning – pr. 31. marts 2016 udgør den gennemsnitlige kassebeholdning 351 mio. kr.


Den gennemsnitlige kassebeholdning har været stigende i perioden, hvilket hovedsageligt kan henføres til gode regnskabsresultater for 2014 og 2015.


Fredericia Kommunes placering af overskydende likviditet kan opgøres således:


Aktiver

Finansiel politik

Aktuel placering

Ramme gennemsnitlig likviditet

351 mio. kr.

158 mio. kr.

Kontanter

0-100%

0,3%

Danske stats- og realkreditobligationer

0-100%

99,7%


Kapitalplejen er startet op medio 2015 og afkastet kan opgøres således:

  2015:  0,7%

  2016:  0,7%


Det skal bemærkes, at gældende finansiel strategi frem til 14. marts 2016 har givet mulighed for at placere op til 10 % i aktier via investeringsforeninger. Afkastet skal ses dels i forhold til den forholdsvis korte løbetid, den valgte forsigtige investeringsprofil, det lave renteniveau generelt og endelig i forhold til alternativ forrentning på indestående i bank, som for samme periode har været på 0 %.


Det skal herudover bemærkes, at der primo april måned er indgået aftale med en 3. formueforvalter samt placeret yderligere i alt ca. 190 mio. kr., således at der aktuelt er placeret maksimalt i forhold til den finansielle strategi.


Midlerne kan frigøres med 3-4 hverdages varsel.


 

Passivsiden:


Kommunens samlede gæld udgør pr. 31. marts 2016 1,069 mia. kr. og alle lån er optaget i danske kroner, heraf udgør restgæld vedrørende ældreboliger 0,312 mia. kr. og restgæld finansiel leasing 0,011 mia. kr.


Kommunens skattefinansierede gæld udgør således 0,746 mia. kr. og ifølge finansiel strategi skal mindst 50 % være fast forrentet.


Den samlede gennemsnitlige lånerente har i 2015 udgjort 2,0 % og med de aktuelle forventninger til den variable rentes udvikling den kommende periode forventes et niveau i samme størrelsesorden for 2016.


Den langfristede gæld og udviklingen heri kan med de aktuelt optagne lån fremgår af graf (figur 2) i vedlagte bilag.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Se sagsbeskrivelse


Indstillinger

Økonomi indstiller, at Økonomiudvalget tager orienteringen til efterretning.


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 35 Frigivelse af anlægsmidler til kystrenovering på Østerstrand

Sagsbeskrivelse

Byrådet har i anlægsbudgettet for 2016 afsat 3 mio. kr. til kystrenovering på Østerstrand. Disse midler ønskes frigivet, således at projektet kan gennemføres.


Projektet omhandler en renovering af stenhøfderne langs stranden samt en sandfodring på kysten. Formålet er at opnå en effektiv beskyttelse mod erosion samt en rekreativ forbedring af strandoplevelsen. Det er målet, at sandfodringen skal genetablere en bredere og mere sandfyldt kystlinje, som fandtes tilbage omkring 1950. Området, der kystrenoveres, ligger direkte ud for Østerstrand og strækker sig mellem Fredericia Roklub og Fredericia Kajakklub/Dame Roklubben. Kystsikringen omkring roklubberne indgår i projektet.


Teknik & Miljø har indgået aftale med rådgivningsfirmaet Rambøll A/S om mulige løsningsscenarier. Dansk Hydraulisk Institut har som forundersøgelse i 2015 anbefalet en løsningsmodel, hvor de eksisterende stenhøfder fjernes til fordel for få, men større høfdeanlæg og dertil en blød kystsikring i form af sandfodring. Denne løsning er en model, som Kystdirektoratet generelt anbefaler, idet de landskabelige ændringer er mere skånsomme end de traditionelle hårde anlæg som for eksempel skråningsbeskyttelse opbygget i kampesten.


Teknik & Miljø har med udgangspunkt i ovenstående udarbejdet et forslag, hvor de små stenhøfder fjernes og erstattes af tre større høfder (en høfde nord for badeanstalten, samt to syd for badeanstalten). Høfderne tænkes udført som de historiske pælehøfder, der findes langs stranden, men blot i en størrelse, der svarer til de eksisterende badebroer. Pælehøfderne kan forsynes med et brodæk i træ og kan således også fungere som rekreativt anlæg, for eksempel som badebro eller til ophold. Rambøll er på nuværende tidspunkt i færd med at regne på denne løsningsmodel.


Rambøll har opsat en tidsplan for projektets gennemførelse, hvor analyse og forarbejder, inkl. udbud gennemføres frem til maj 2016. For at undgå anlægsarbejde i badesæsonen anbefaler Rambøll, at udførelse afventer badesæsonens afslutning, således at projektet realiseres i perioden september til november 2016. Teknik & Miljø undersøger muligheden for at fremskynde gennemførelsen, for eksempel ved at opdele anlægsarbejdet i forskellige faser, for eksempel anlæg af høfder inden eller samtidigt med badesæsonen og sandfodring efter badesæsonen.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 3,0 mio. kroner frigives og anvendes til projektering og udførelse af kystrenoveringsprojektet. Projektet vil medføre afledt drift, omfanget kan ikke beskrives før projektet er endeligt projekteret.


Mio. kr.

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Øster Strand (xa-50210)

 

 

 

3,000 

3,000

Vurdering

Det er en forudsætning for, at projektet kan igangsættes, at de afsatte midler frigives.


En gennemførelse af kystrenoveringen, hvor få, men større høfder erstatter de mange små høfder, vil gøre Østerstrand mere attraktiv og unik ved samtidig rekreativ udnyttelse af høfdeanlæggene.


Omlægningen af parkeringspladsen vil være i overensstemmelse med Vision Østerstrand. Der er som nævnt risiko for, at dansepladsen/den multifunktionelle plads ikke kan gennemføres som planlagt. I givet fald skal der findes en anden løsning, der sikrer etablering af et hensigtsmæssigt aktivitetsområde på arealet, hvor den nuværende parkeringsplads ligger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 36 Behandling af indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029

Sagsbeskrivelse

Den 7. december 2015 blev byrådet præsenteret for de forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029, som var indkommet forud for og i forbindelse med foroffentlighedsfasen. Byrådet besluttede, at alle indkomne forslag og idéer skulle medtages i det videre arbejde med kommuneplanrevisionen.


De indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 er følgende:


Område

Anmodning

Skærbækvej 13

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Sønderskovvej 19

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Gl. Færgevej 61 og 61A

Ønsker at kunne opføre boliger

Kaltoftevej 13

Ønsker at kunne opføre boliger

Sønderskovvej 11

Ønsker at kunne opføre boliger

Mølleskovvej 49

Ønsker at kunne opføre boliger

Nord og syd for Mølleskovvej

Ønsker at kunne opføre boliger

Stoustrupvej 35

Ønsker at kunne opføre boliger

Herslev (syd for Herslev)

Ønsker at kunne opføre boliger

Egeskov

Ønsker en kommunal udstykning af rammeområde T.B.3 beliggende syd for Egeskov


Sigtet med denne indstilling er, at der skal skal tages politisk stilling til, hvilke af de indkomne forslag og idéer til kommuneplanen der skal søges indarbejdet i Kommuneplan 2017-2029, og hvilke der allerede på nuværende tidspunkt kan afvises.


To af de ovenstående henvendelser behandles ikke i sagen. Det drejer sig om Skærbækvej 13 og Sønderskovvej 19, der begge er blevet behandlet som selvstændige sager i By- og Planudvalget den 24. februar 2016:


  • Mht. Skærbækvej 13 besluttede By- og Planudvalget at imødekomme ejerens ønske om, at hele ejendommen overgår til landzone (15/6616). Fredericia Kommune igangsætter derfor en aflysning af lokalplan 276 samt en tilbageførsel af areal fra byzone til landzone.
  • Mht. Sønderskovvej 19 besluttede By- og Planudvalget at imødekomme ejerens ønske om, at hele ejendommen skal overgå til landzone (15/9504). Fredericia Kommune igangsætter derfor en aflysning af en del af lokalplan 289 samt en tilbageførsel af areal fra byzone til landzone.
  • Aflysning af lokalplan og tilbageførsel af areal fra byzone til landzone for hhv. Skærbækvej 13 og Sønderskovvej 19 forventes gennemført inden sommeren 2016. Som følge heraf skal kommuneplanens rammer ændres. Denne ændring vil blive tilvejebragt i forbindelse med vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029.

Indstillingen omhandler heller ikke de områder, som By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Enhedslisten har valgt at fokusere på i forhold til udvikling af nye attraktive boligområder. Byrådet besluttede den 7. december 2015, at områderne Ullerup nord, Ullerup vest, Mølleskovvej og Sønderskovvej skal indgå i forhandlingen med Erhvervsstyrelsen om nye arealudlæg til boligformål i Kommuneplan 2017-2029, mod at vi eventuelt udtager rammerne for Himmerigshuse (V.B.12) og/eller Ryeshøj (N.B.5) af kommuneplanen.


De resterende 8 forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 behandles i sagen.


Hvert forslag er i bilag 1 behandlet som en selvstændig sag med dertil hørende sagsbeskrivelse, vurdering af økonomiske konsekvenser, faglig vurdering samt anbefaling.


Indstillingen har tæt sammenhæng til orienteringspunktet på udvalgsmødet omhandlende boligplanen. Der er sikret den fornødne overensstemmelse mellem konklusioner i denne sag og de forventede konklusioner i den kommende boligplan.


Økonomiske konsekvenser

Se vurdering af de økonomiske konsekvenser for hvert enkelt af de 8 forslag i bilag 1.


Vurdering

På baggrund af en faglig vurdering anbefaler Strategisk Planlægning følgende:


To af de indkomne forslag og idéer meddeles et tilsagn om, at Fredericia Kommune vil søge at indarbejde deres ønsker i Kommuneplan 2017-2029. Det drejer sig om:

  • Gl. Færgevej 61 og 61A
  • Kaltoftevej 13

Fem af de indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 meddeles et afslag. Det drejer sig om:

  • Sønderskovvej 11
  • Mølleskovvej 49
  • Nord og syd for Mølleskovvej
  • Stoustrupvej 35
  • Herslev

Derudover vurderes det, at henvendelsen vedrørende Egeskov ikke kan rummes indenfor kommuneplanrevisionens rammer, hvorfor det bør udgå af kommuneplanrevisionen.


Begrundelserne for disse anbefalinger kan læses i bilag 1.


Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at By- og Planudvalget og Økonomiudvalget anbefaler overfor byrådet,


1. Vedr. Gl. Færgevej 61 og 61A

- at ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for Gl. Færgevej 61 og 61A til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029 med henblik på igangsætning af en lokalplanproces


2. Vedr. Kaltoftevej 13

- at ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for Kaltoftevej 13 samt Tømrervænget 12 og 10 til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029, med henblik på igangsætning af en lokalplanproces

- at erhvervsområdet N.E.1 medtages som nyt byomdannelsesområde i Kommuneplan 2017-2029


3. Vedr. Sønderskovvej 11

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om mulighed for at etablere boliger på ejendommen Sønderskovvej 11


4. Vedr. Mølleskovvej 49

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om ændring af zonestatus med henblik på byudvikling på ejendommen Mølleskovvej 49


5. Vedr. nord og syd for Mølleskovvej

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om at udarbejde en lokalplan med henblik på byudvikling af området nord og syd for Mølleskovvej

 

6. Vedr. Stoustrupvej 35,

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om byudvikling på ejendommen Stoustrupvej 35


7. Vedr. Herslev (syd for Herslev)

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om mulighed for etablering af boliger på matr. nr. 10 u, Herslev by, Herslev i forbindelse med kommuneplanrevisionen

- at der udarbejdes en ny samlet udviklingsplan for hele Herslev i den kommende planperiode (Kommuneplan 2017-2029), i hvilken forbindelse det afklares, om anmodningen om udarbejdelse af lokalplan kan imødekommes


8. Vedr. Egeskov

- at forespørgslen om en kommunal udstykning af rammeområde T.B.3 udgår af kommuneplanrevisionen og henvises til arbejdet med den kommende boligplan


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingens punkter 1, 2, 4, 5, 6 og 8 blev tiltrådt.


Administrationen skitserer et forslag til en udformning og afgrænsning af et eventuelt nyt boligområde på Sønderskovvej 11, der kan sikre mulighed for at opretholde en grøn kile fra Kolding Landevej mod syd til kysten.


Administrationen skitserer desuden et forslag til udformning og afgrænsning af et eventuelt nyt boligområde på matr. nr. 10 u, Herslev by, Herslev, der sikrer, at der tages passende hensyn til kirkeomgivelserne samt naturen og landskabet.


Punkt 37 Endelig vedtagelse af Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia bymidte

Sagsbeskrivelse

Forslag til Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia bymidte, blev behandlet i By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet den 18. maj 2015. By- og Teknikudvalget havde forinden også behandlet sagen den 29. april 2015 og 28. august 2014.


Baggrund

Efter at Banedanmark havde anmeldt nedrivning af ejendommen Norgesgade 48 (den gamle retiradebygning), beliggende på matr.nr. 789a, Fredericia Bygrunde, nedlagde Fredericia Kommune et § 14 forbud mod nedrivningen. Det betød, at der inden et år skulle offentliggøres et forslag til en lokalplan, der forhindrer det ansøgte. Lokalplanen skal desuden endeligt vedtages og offentliggøres inden udløbet af lokalplanens midlertidige retsvirkninger. Fristen i den aktuelle sag er den 31. maj 2016.


Baggrunden for By- og Teknikudvalgets beslutning om at forhindre nedrivningen var, at bygningen indgår i en større bevaringsværdig helhed, hvori den tidligere godsbanebygning, den gamle stationsbygning og politistation og postkontor samt de endnu bevarede jernbanespor indgår.


Retiradebygningen ligger der, hvor vejen fra færgelejet gik op til selve stationsbygningen, og bygningen tjente til formål som retiradebygning (toiletbygning) for det tidligere færgeleje, hvor Lillebæltsfærgen lagde til frem til 1935, hvor den blev overflødig pga. Lillebæltsbroens åbning. 


Retiradebygningen vurderes at have national betydning, idet den er sidste spor af det tidligere færgeleje. Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Kommuneplan 2013 – 2025, Fredericia Kommune.


Retiradebygningen har været udbudt til salg af Banedanmark, idet bygningen med det omkringliggende grundareal frastykkes. Lokalplanforslaget omfatter den nye ejendom samt et areal, der udlægges som privat fællesvej til vejbetjening af såvel lokalplanområdet som Banedanmarks sporarealer.


Lokalplanen
Lokalplanens hovedindhold er følgende:


1. Retiradebygningens bevarelse sikres

2. Anvendelsesmulighederne fastlægges

3. Den fremtidige vejadgang fastlægges


Ad. 2:

Lokalplanområdets og bygningens anvendelse fastlægges til erhvervsformål i miljøklasse 1-3. Det betyder, at den eksisterende bygning vil kunne indrettes til dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker, liberale erhverv, offentlig og privat service herunder blandt andet fitnesscenter, tankanlæg, bank og lignende, samt større og mindre industri, lager- og værkstedsvirksomhed samt kontorerhverv, restauranter og lignende funktioner.


Ad. 3:

Af trafiksikkerhedsmæssige grunde er det vurderingen, at der ikke bør åbnes mulighed for en ny selvstændig overkørsel til den nye ejendom, idet en sådan ny overkørsel vil komme til at ligge for tæt på rundkørslen ved enden af Norgesgade. I stedet må der etableres en fælles vejadgang via Banedanmarks eksisterende overkørsel, hvilket vil være en praktisk mulighed og i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser, som fastlægger, at ved en fremtidig omdannelse af erhvervsarealerne nord for Holstensvej skal hele området vejbetjenes fra Norgesgade.


Offentlig høring
Forslag til Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia Bymidte har været i offentlig høring fra den 1. juni 2015 til den 10. august 2015.


I høringsperiode indkom 3 bemærkninger. Vejlemuseerne og Museerne i Fredericia gjorde opmærksom på, at de ingen bemærkninger har. Banedanmark gjorde indsigelse med lokalplanens bestemmelser om grundstørrelse og vejadgang og gjorde opmærksom på forhold vedr. afkortning af spor AM-H3 og jernbaneloven generelt. De indkomne høringssvar er samlet og vedlagt i bilaget ”Indkomne bemærkninger LP 340”.


Lov om miljøvurdering af planer og programmer

Der har været udarbejdet en screening for planlægning efter lov om miljøvurdering af planer og programmer. På denne baggrund blev det vurderet, at lokalplanen i forhold til det eksisterende plangrundlag ikke medfører væsentlige indvirkninger på miljøet i og omkring lokalplanområdet. Der skulle derfor ikke udarbejdes en miljøvurdering i forbindelse med planlægningen.


Resultatet af screeningen blev offentliggjort den 1. juni 2015 med 4 ugers klagefrist og blev ikke påklaget.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Lokalplanen vil sikre, at retiradebygningen kan bevares. Lokalplanområdet vil senere kunne indgå i den kommende ”Lokalplan 328, Arkitektur, Facader og Skilte i Fredericia Bymidte”, og Lokalplan 340 vil således kunne aflyses med vedtagelsen af denne.


Efter høringsperiodens udløb har administrationen haft en række drøftelser med både Banedanmark og en potentiel ny ejer, som har kontaktet kommunen for at opnå støtte fra bevaringsfonden til istandsættelse af bygningen.


Banedanmark har gjort opmærksom på, at de har behov for at beholde mest muligt af arbejdsarealet vest for retiradebygningen. Den potentielle ejer er interesseret i at erhverve mest muligt areal, gerne mindst 1.500 m2.


Bestemmelsen i § 4 om grundstørrelse på mindst 1.650m2 foreslår Plan & Byg på den baggrund suppleret, så det bliver muligt at udstykke grunden med mindre størrelse, hvis det forinden kan godtgøres, at lokalplanen arealkrav for ubebyggede arealer, herunder veje mv. overholdes.


For at muliggøre en mere pladsbesparende udnyttelse af grunden foreslår Plan & Byg, at bestemmelser i § 5.4 og § 5.7 om, at parkering og cykelparkering ikke må ske mellem bygningen og Holstensvej, udgår.


Banedanmark har gennem drøftelserne tilkendegivet, at de er indforstået med, at der af trafiksikkerhedsmæssige årsager kun etableres en overkørsel fra Norgesgade, hvis det indarbejdes i lokalplanens bestemmelse i § 5 om vejudlæg, at fuldt vejudlæg på 12 m bredde ikke forlanges, før sporet mod nord er nedlagt, og arealerne vest for lokalplanområdet har ændret anvendelse. Dette er efter Plan & Bygs vurdering er en god løsning.


På baggrund af generelle erfaringer med bevaringsarbejdet er Plan & Byg nået frem til, at det vil være hensigtsmæssigt, at § 8.2 og § 9.5, som fastlægger at ny bebyggelse efter f.eks. brand skal opføres ”som en kopi af” den eksisterende bygning, udgår.


Herudover anbefales, at det i § 13 under forudsætning for ibrugtagning af ny bebyggelse præciseres, at forudsætningerne også gælder ved ændret anvendelse og ombygning.


Indsigelserne og en vurdering af indsigelserne er uddybende behandlet i ”Notat med indkomne bemærkninger LP 340”, der er vedlagt som bilag.


Plan & Byg vurderer, at der alene er tale om ubetydelige ændringer, som har været drøftet med såvel Banedanmark, som den potentielle nye ejer. Vedtagelsen af planen forudsætter derfor ikke nogen fornyet høring.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Forslag til Lokalplan 340, Retiradebygningen i Fredericia Bymidte vedtages endeligt med de anførte ændringer,

  1. at de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i notatet med indkomne bemærkninger, og

  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Et flertal i Økonomiudvalget bestående af A, F og C stemte for at anbefale indstillingen, mens V og O stemte imod.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Et flertal bestående af Jean Brahe, Turan Savas, Christian Bro, Lars Ejby Pedersen og Steen Wrist Ørts stemte for indstillingen.


Jan Schrøder stemte imod.


Punkt 38 Forslag til ophævelse af del af lokalplan 289 - Boliger ved Sønderskovvej

Sagsbeskrivelse

Ejerne af ejendommen matr. nr. 46l Erritsø By, Erritsø beliggende Sønderskovvej 19 ønsker ikke på noget tidspunkt, at udnytte de muligheder som lokalplan 289 giver mulighed for  og har således anmodet Fredericia Kommune om, at den del af lokalplanen der omfatter deres ejendom, ophæves.


By- og Planudvalget har den 24. februar 2016 besluttet at imødekomme anmodningen.


Lokalplanens område omfatter følgende matrikler: 182a, 35b, del af 85a, del af 36c, 46l, 26e, 19br, 46a, 19 m Erritsø By, Erritsø.


Lokalplanen er inddelt i 5 delområder. Delområde 1, 2 og 3 giver mulighed for at etablere et boligområde. Matrikel nr. 46l Erritsø By, Erritsø udgør delområde 3.  Det fremgår af lokalplanens § 4, at der indenfor delområde 3 kun må ske udstykning efter en plan som er godkendt af byrådet.


Området som omfattes af lokalplan 289 har ligget ubebygget hen siden lokalplanen blev vedtaget i 2008. I 2016 er der taget fat på en byggemodning af området der omfatter hele lokalplanens område, undtagen matr. nr. 19br og 46l Erritsø By, Erritsø.


Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til ophævelse af del af lokalplan 289. Forslaget er vedlagt som bilag.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af den del af lokalplan 289 som omfatter ejendommen Sønderskovvej 19 (lokalplanens delområde 3) vil matr. nr. 46l Erritsø By, Erritsø blive ført tilbage til landzone.


Ejendommen vil herefter være omfattet af kommuneplanens ramme E.B.10 (Boligområde ved Sønderskovvej).


Der vil som led i den igangværende kommuneplanrevision ske en ændring af afgrænsningen af rammen, således at matr. nr. 46l med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af E.R.3 (Rekreativt område ved Sønderskov).


Matr. nr. 46l vil herefter være omfattet af kommuneplanens bestemmelse for E.R.3. Heraf fremgår det, at det ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv., under forudsætning af at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt.


Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres flere boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves for den del der omfatter delområde 3, vil området kunne udnyttes til boliger (åben – lav) i op til 2 etager. En sådan udnyttelse vil ikke have indflydelse på det nærliggende rekreative område.


Miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer er der foretaget en screening af konsekvenserne af aflysningen af planen. Fredericia Kommune har vurderet, at aflysningen af lokalplan 289 ikke har en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering.


Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en ejendom. En op-hævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor betragtes som erstatningsfri regulering, med mindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Sønderskovvej 19 selv har ønsket at ændre zonestatus og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.

Vurdering

For en imødekommelse af anmodningen taler, at området, som ønskes tilbageført til landzone, sammen med hovedparten af det øvrige lokal-planområde har ligget ubebygget hen siden 2008. Ud fra den betragtning, at ejeren ikke har intentioner om at udnytte lokalplan 289 for det delom-råde, som han ejer (delområde 3), er det nærliggende at ophæve lokalplanen inden for delområde 3.


En delvis ophævelse af lokalplanen, hvorved delområde 3 tilbageføres til landzone, vil give en væsentlig bedre arrondering af lokalplanområdet i forhold til områdets landskabs- og naturværdier, herunder fredskovarealet der ligger i direkte tilknytning til ejendommen. Hvis området tilbageføres til landzone, vil der blive bevaret et godt kig ind til skovområdet ved Sønderskovvej.


Da ejendommen indgår i et i Kommuneplan 2013 - 2025 sammenhæn-gende værdifuldt landskab, der i sin helhed udgør en geologisk, kulturhi-storisk samt natur- og landskabsmæssig værdi, vil det styrke denne ud-pegning, hvis det ikke længere er muligt at udstykke delområde 3 til boliger.


Da ejendommen også ligger i en sammenhængende særlig økologisk for-bindelse, der ligeledes er fastlagt i den nu gældende kommuneplan, vur-deres det, at en ændring af zonestatus, hvor arealet tilbageføres til land-zone, vil have en positiv indvirkning på dyr og planters naturlige bevægel-sesveje.


Afslutningsvis skal det understreges, at den nuværende ejer af Sønder-skovvej 19 ikke har pligt til at realisere den gældende lokalplan for sin del af lokalplanområdet. Ved at tage denne del ud af lokalplanen fjernes alt andet lige mulighederne for, at der kan opføres boliger i området i fremti-den, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


En ophævelse af lokalplanen for delområde 3, medfører at der skal foretages en justering af kommuneplanen, hvorved rammen ændres. Det vurderes, at det vil være hensigtsmæssigt at tillægge den del af lokalplanen, der ophæves, til det omgivende rekreative område E.R.3, som vist i bilaget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Økonomiudvalget indstiller overfor Byrådet,


-  at forslag til ophævelse af del af lokalplan 289 – Boliger ved Sønderskovvej vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger, og


-  at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget  


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 39 Forslag til ophævelse af lokalplan 276 - Boliger ved Himmerigskov

Sagsbeskrivelse

Ejerne af ejendommen Skærbækvej 13 har anmodet kommunen om at matr. nr. 38a m.fl. Kongsted By, Bredstrup føres tilbage til landzone.

Ejendommen er omfattet af Lokalplan 276 – Boliger ved Himmerigskov. Lokalplanen muliggør opførelse af 9 boliger. Lokalplanen er vedtaget i 2007, men er endnu ikke udnyttet. Ved vedtagelsen blev arealet overført til byzone. Ejendommen er noteret som en landbrugsejendom med et jordtilliggende på 4,5 hektar.


De nuværende ejere købte ejendommen i 2012. Ejerne af Skærbækvej 13 ønsker ikke på noget tidspunkt, at udnytte de muligheder som lokalplanen rummer, idet ejerne anvender jorden til produktion af grøntsager der anvendes i deres virksomhed. Der er således ikke udsigt til, at området søges udnyttet til boligformål på noget tidspunkt, hvorfor lokalplanen ikke længere er aktuel.


Arealet som omfattes af lokalplan 276 er ikke forsøgt udstykket og bebygget i overensstemmelse med de muligheder som lokalplanen rummer. Området har ligget ubebygget hen siden 2007. 


By- og Planudvalget har den 24. februar 2016 besluttet, at imødekomme anmodning om ophævelse af lokalplanen og at den nødvendige sagsbehandling igangsættes.


Forslag til ophævelse af lokalplan 276 – Boliger ved Himmerigskov er vedlagt som bilag.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af lokalplan 276 vil matr. nr. 38a Kongsted By, Bredstrup blive ført tilbage til landzone. Matriklen vil derudover være omfattet af kommuneplanens rammer V.E.3B (Erhvervsområde ved Skærbækvej), V.B.5. (Boligområde Skovkrogen og Stoustrup Skovvej) og V.L.1. (Landområde ved Hannerup Enge og Erritsø Mose).


Der vil ske en tilretning af afgrænsningen af disse rammer som led i den igangværende kommuneplanrevision, således at matr. nr. 38a med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af V.L.1.


De bebyggelsesregulerende bestemmelser følger kommuneplanen, hvoraf det fremgår at der ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal desuden friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv., under forudsætning af at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt.


Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves vil området kunne udnyttes til boliger (åben – lav) i op til 2 etager.


Miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer er der foretaget en screening af konsekvenserne af aflysningen af planen. Fredericia Kommune har vurderet, at aflysningen af lokalplan 276 ikke har en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering.


Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en ejendom. En ophævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor betragtes som erstatningsfri regulering, med mindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Skærbækvej 13 selv har ønsket at ændre zone-status og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.


Vurdering

For en imødekommelse af anmodningen taler, at området, som ønskes tilbageført til landzone, ikke er forsøgt udstykket og bebygget i overens-stemmelse med de muligheder som lokalplan 276 rummer. Området har ligget ubebygget hen siden 2007. Ud fra den betragtning, at ejeren ikke har intentioner om at udnytte lokalplan 276, vil det være nærliggende at ophæve lokalplanen.


Da store dele af ejendommen indgår i en i Kommuneplan 2013 – 2025 udlagt landskabspark, der i sin helhed udgør en geologisk, kulturhistorisk samt natur- og landskabsmæssig værdi, vil det styrke denne udpegning, hvis det ikke længere er muligt at udstykke området til boliger.


Da ejendommen også ligger i en sammenhængende særlig økologisk for-bindelse, der ligeledes er fastlagt i den nu gældende kommuneplan, vur-deres det, at en ændring af zonestatus, hvor arealet tilbageføres til land-zone, vil have en positiv indvirkning på dyr og planters naturlige bevægel-sesveje.


En ophævelse af lokalplanen indebærer, at der skal ske en justering af kommuneplanen, hvorved rammen ændres til landområde. Da en del af ejendommen tilmed er omfattet af erhvervsrammen langs Skærbækvej vil der også ske en ændring af denne ramme som reduceres. Herved vil det ikke længere være muligt at opføre erhverv i dette område, med mindre at kommuneplanen ændres og der udarbejdes en lokalplan for området. Ændringerne fremgår af bilaget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Økonomiudvalget indstiller overfor Byrådet,


-  at forslag til ophævelse af lokalplan 276 – Boliger ved Himmerigskov vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger, og


-  at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget 


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 40 Nyt vejudlæg i Dronningens Kvarter

Sagsbeskrivelse

I henhold til lov om offentlige veje § 15 bestemmer kommunalbestyrelsen, hvilke nye kommuneveje der skal anlægges.


I forbindelse med en salgsforespørgsel på en erhvervsgrund med matrikel nr. 30 i Dronningens Kvarter er der behov for at opdele grunden i mindre matrikler. Det betyder, at det er nødvendigt at etablere en ny adgangsvej ind i området. Grunden er placeret mellem Dronningens Kvarter og Kolding Landevej. Den vil blive opdelt i fire matrikler på 12.–15.000 m2 og fire matrikler på 50.000 m2.


For at skabe vejadgang til matriklerne har Teknik & Miljø udarbejdet et forslag, der er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Salg af grunde i området forudsætter et nyt vejudlæg og en senere anlæggelse af vejen. Det vurderes, at salg af de første grunde kan finansiere anlæggelse af vejen.


Anlæg af vejen er anslået til at koste 4,8 mio. kr.

Vurdering

Det skitserede vejprojekt vil skabe forudsætning for at kunne afhænde grundene.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at der udlægges vej som vist på oversigtstegning i bilag.  


Bilag

Åben – Dronningens Kvarter.pdf


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 41 Status for klimatilpasningsprojekterne i Korskilde Sø, Erritsø Bæk og Ullerup Bæk

Sagsbeskrivelse

I 2013 besluttede byrådet at igangsætte klimatilpasningsprojekter i hhv. Korskilde sø, Erritsø Bæk og Ullerup Bæk. Fredericia Spildevand og Energi A/S og Fredericia Kommune har siden da arbejdet tæt sammen om indsatserne.


Den overordnede tilgang til projekterne er, at de vil afhjælpe kendte problemstillinger med hensyn til oversvømmelse af byområder og indfaldsveje. Derudover vil der med projekterne blive skabt mulighed for flere bynære naturoplevelser, øget rekreativ værdi og bedre rensning af regnvandet.


Nedenfor oplistes status for de enkelte delprojekter med henblik på orientering, diskussion og beslutning om indsatser.


På udvalgsmødet gennemgås status for de tre projekter mere detaljeret.


KORSKILDE SØ OG LAR-LØSNINGER


Formål

Det eksisterende regnvandsbassin oprenses og udvides, og der etableres LAR-løsninger (LAR = Lokal Afledning af Regnvand) i et nærliggende fælleskloakeret område.


Korskilde Sø projektets formål er at reducere risikoen for overløb af spildevand til regnvandsbassinet og reducere sårbarheden overfor klimaændringer.


Status

Projekterne forventes afsluttet i foråret 2016.


ERRITSØ BÆK


Formål

Etablering af en eller flere permanente søer eller vådområder samt voldanlæg ved Fredericia Centralrenseanlæg.

Erritsø Bæk projektets formål er, at reducere risikoen for oversvømmelse af renseanlægget og Strandvejen ved Røde Banke.


Status

Forundersøgelser er foretaget i 2015. Voldanlæg ved Fredericia Centralanlæg er påbegyndt. Sø mellem Holmbjerggårdsvej og Krogtoftevej forventes realiseret i 2016. Projekt for Forsinkelsesbassin vest for Mølleskovvej er påbegyndt. 


Der er behov for at Fredericia Kommune køber arealer til realisering af restaurering af Erritsø Bæk Projektet.


 ULLERUP BÆK

 

Formål

Etablering af en eller flere permanente søer eller vådområder.

Ullerup Bæk projektets formål er at reducere risikoen for oversvømmelse af Vejlevej ved Madsbyparken, området ved Fredericia Banegård og Strandvejen ved Prangervej.


Status

Projektet er i planlægningsfasen og forventes realiseret i 2017-18.

Økonomiske konsekvenser

Budgettet for alle projekter forventes overholdt. Der er oplagte forskønnende/rekreative tiltag ind i projekterne. Disse er ikke indeholdt i budgettet.


Det bemærkes samtidig, at der i forbindelse med undersøgelser af projekttiltagene er konstateret behov for at øge driften af de eksisterende anlæg i vandløbene, herunder ristebygværker og højvandsklapper.

Vurdering

De oplistede projekter i Ullerup Bæk kan håndtere behovet for at tilbageholde regnvand i op til en 20 års hændelse, og målet med indsatserne er derfor opnået. Madsbysøen forventes dog at kunne rumme mere end serviceniveauet.


I Erritsø Bæk kan forsinkelsesbassinet rumme op imod en 100 års hændelse, mens der i oplandet mellem Mølleskovvej og Strandvejen reelt mangler forsinkelse/håndtering af omkring 3000 m3 vand, for at serviceniveauet er nået, trods etablering af regnvandsbassinet mellem Krogtoftevej og Holmbjerggårdsvej.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  • At orienteringen om status for projekterne tages til efterretning.
  • At ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om tinglyste deklarationer/erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 42 Opfølgningssag ifb. Fredericia Kommunes styrelsesvedtægt pr. 01-01-2016 - bevillingsmæssige konsekvenser (0-sag)

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte på mødet den 7. december 2015 ny styrelsesvedtægt for Fredericia Kommune. Arbejdet med en ny udvalgsstruktur blev som bekendt igangsat i 2014, hvor byrådet nedsatte et særligt § 17, stk. 4-udvalg, der skulle kigge på udvalgsstrukturen i Fredericia Kommune.


Den nye styrelsesvedtægt, gældende fra 1. januar 2016, indebærer nedlæggelse af udvalg og nye udvalg er nedsat; der ud over er en række opgaver flyttet mellem udvalgene.


Økonomi har nu fået tilrettet kommunens kontoplan i økonomisystemet iht. den godkendte styrelsesvedtægt, hvorfor de bevillingsmæssige konsekvenser formelt skal godkendes.


På udvalgsniveau har den nye styrelsesvedtægt følgende bevillingsmæssige konsekvenser:


netto - hele 1.000 kr. (2016-pris)
korr.budget pr. 07-03-2016

Korrigeret budget
 2016 (før)

Korrigeret budget
 2016 (efter)

Netto-
 ændring
 2016

By- og Teknikudvalget

236.671

 

 

By- og Planudvalget

 

75.174

-161.497

Miljø- og Energiudvalget

35.249

 

 

Miljø- og Teknikudvalget

 

130.425

95.176

Børne- og Uddannelsesudvalget

890.154

 

 

Børne- og Skoleudvalget

 

873.847

-16.307

Kultur- og Idrætsudvalget

121.599

121.599

0

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

1.059.056

 

 

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

 

853.118

-205.938

Social- og Omsorgsudvalget

753.386

959.324

205.938

Uddannelsesudvalget

0

16.921

16.921

Økonomiudvalget

-3.096.115

-3.030.408

65.707

Total

0

0

0


Økonomiske konsekvenser

Der er alene tale om en omfordeling af det korrigerede budget 2016 samt i budgetoverslagsårene iht. ny udvalgsstruktur samt opgavesammensætning i den ny styrelsesvedtægt.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at


  1. Økonomiudvalget samt byrådet godkender de afledte bevillingsmæssige konsekvenser af ændringen i styrelsesvedtægten. Der er alene tale om, at der flyttes beløb mellem de berørte fagudvalg.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 43 Befolkningsprognose 2016 - 2027

Sagsbeskrivelse

Økonomi udarbejder hvert år en befolkningsprognose for Fredericia Kommune. Der er nu udarbejdet en ny prognose for årene 2016-2027.


Befolkningsprognosen bruges som en af forudsætningerne i budgetlægningen. Befolkningsprognosen bruges bl.a. til:


·  Planlægning og styring af institutions- og skoleområdet


·  Beregning af fremtidige skatteindtægter


Befolkningsprognosen baseres på tal fra CPR for årene 2002-2015. Der er indbygget samme forventning om stigende levealder som Danmarks Statistik anvender. Oplysninger om fertilitet, tilflytning og fraflytning baseres på de seneste 4 år.


Forventet antal flygtninge modelleres ud fra den udmeldte kvote for 2016 inkl. forventet antal familiesammenføringer. Flygtningeantallet er modelleret konservativt i årene derefter.


Den nye befolkningsprognose baseres desuden på Fredericia Kommunes boligplan ud fra kendt status på boligprojekterne pr. marts 2016.

Økonomiske konsekvenser

Ingen. 


Vurdering

Der er kommet flere indbyggere i Fredericia Kommune i løbet af 2015. I alt en befolkningstilvækst på 263 personer.


Indbyggertallet er steget som følge af øget tilflytning og indvandring.


En stor del af stigningen skyldes antallet af flygtninge, som i disse år kommer til kommunen. Prognosen forsøger at tage højde for antallet af flygtninge og familiesammenføringer i de førstkommende år, men dette er naturligvis et meget usikkert skøn, da det endelige antal flygtninge, der kommer til kommunen er svært at forudse.

 

Aldersprofilen i befolkningen er langsomt under forandring. Fødselstallet var igen i 2015 det laveste i mange år. Der har nu været 3 år med lave fødselstal og det medfører naturligvis færre børn i kommunen i de førstkommende år. Først i slutningen af prognoseperioden er antal 0-5 årige igen oppe på niveauet fra 0’erne. Antallet af skolebørn er relativt stabilt over prognoseperioden.


Der er derimod et stigende antal ældre. Særligt antallet af over 80-årige ser ud til at stige med ca. 70% i prognoseperioden.


Generelt er den nye befolkningsprognose mere usikker end tidligere. Dette skyldes dels usikkerheden omkring det forventede antal flygtninge og familiesammenføringer, men også usikkerhed i forhold til om den lave fertilitet er et blivende fænomen. Desuden er det afgørende for prognosen, at boligudbygningen sker i takt med den indbyggede boligplan.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at den nye befolkningsprognose anvendes i budgetlægningen 2017-2020. 


Bilag

Befolkningsprognosen samt plancher ligger på selve sagen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 44 Revision af IT-sikkerhedspolitik

Sagsbeskrivelse

Ifølge den nuværende IT-sikkerhedspolitik skal økonomiudvalget én gang årligt godkende den overordnede politik.

Dette er ikke sket de sidste to år, hvor der heller ikke har været ændringer i politikken.


Politikken er nu revideret og klar til godkendelse i Økonomiudvalget.

Der er foretaget følgende ændringer:


1.  Det er fremover Kommunaldirektøren, der er øverste sikkerhedsansvarlige (tidligere Økonomidirektøren)

2.  Den ny EU persondataforordning er indskrevet i politikken

3.  Det foreslås, at direktionen fremover kan tage stilling til mindre ændringer, og at økonomiudvalget kun skal godkende politikken, når der indføres ændringer af stor betydning for kommunens drift


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller at Økonomiudvalget godkender den reviderede IT- sikkerhedspolitik

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 45 Fælles frikommune forsøg i Trekantområdet Danmark

Sagsbeskrivelse

Social- og indenrigsminister Karen Ellemann har den 15. januar 2016 med brev til landets kommuner opfordret landets kommuner til at gå i dialog med hinanden om fælles udfordringer, som kan danne basis for en ansøgning om at blive frikommunenetværk.


Frikommuneforsøget er en del af regeringens generelle arbejde for modernisering og effektivisering af den offentlige sektor. Frikommuneforsøget skal også ses i sammenhæng med det styrings- og effektiviseringsprogram, som KL og kommunerne har igangsat, som opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2016. 


Formålet med det nye frikommuneforsøg er at få ny viden og praktiske erfaringer, der kan bane vejen for generelle effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring i kommunerne. Konkret kan frikommunerne efter ansøgning blive undtaget fra statslige regler eller få et ændret regelgrundlag.


For at fremme fælles idéudvikling og videndeling skal kommunerne som noget nyt i denne omgang ansøge sammen i kommunale netværk om at lave forsøg inden for et fælles tema. Alle frikommuner i et netværk skal ikke nødvendigvis gennemføre de samme forsøg, men det forventes at de inspirerer og udveksler erfaringer med hinanden løbende.


Bestyrelsen i Trekantområdet Danmark foreslår, at de syv kommuner i fællesskab søger om godkendelse af følgende to frikommuneforsøg:


Vækst og beskæftigelse

Der er allerede et omfattende samarbejde mellem kommunerne i Trekantområdet om netop vækst og beskæftigelse – primært med udgangspunkt i den fælles vækststrategi, der blev godkendt i de enkelte byråd i 2013. Et fælles frikommuneforsøg skal styrke dette samarbejde yderligere og nedbryde nogle af de barrierer, der er for effektivt at fremme vækst og beskæftigelse.


En foreløbig ideskitse er vedhæftet som bilag.


Socialområdet

De syv kommuner har fælles udfordringer på det sociale område, herunder udsatte børn og unge, forebyggende foranstaltninger og det specialiserede socialområde. Et fælles frikommuneforsøg skal ikke mindst sætte fokus på om der kan skabes anderledes fleksible og brugernære løsninger – og om der er andre organiseringsmåder, incitamentsstrukturer og styringsmekanismer, der både kan sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring og en fleksible og proaktive tilbud.


En foreløbig ideskitse er vedhæftet som bilag.


Med ansøgningen om de to frikommuneforsøg ønsker de syv kommuner sammen at sætte fokus på, hvordan både arbejdet i de enkelte kommuner og samarbejdet mellem kommunerne kan blive mere effektivt – ikke mindst ved at identificere og udfordre statslige regler og andre barrierer.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Byrådet, at Fredericia Kommune deltager i en samlet ansøgning fra Trekantområdet Danmarks syv kommuner om de to nævnte frikommuneforsøg.


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.


Økonomiudvalget er enige om, at fagudvalgene efterfølgende kommer til at kvalificere oplægget og de konkrete emner til frikommuneforsøget med henblik på at vurdere, hvilke områder Fredericia Kommune skal deltage i.

Punkt 46 Godkendelse af Værdighedspolitikken 2016-2017

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med vedtagelsen af finansloven for 2016 er der indgået aftale om at tilføre ældreområdet i kommunerne 1 mia. kr. med henblik på at styrke en værdig ældrepleje. Midlerne tilføres i årene 2016 – 2019. Det er i den forbindelse stillet som et krav, at den enkelte kommune udarbejder en Værdighedspolitik.


Af aftaleteksten fremgår det, at kommunen ved udarbejdelsen af værdighedspolitikken, skal sikre sig, at det lokale ældreråd, og eventuelt øvrige relevante parter, borgere herunder pårørende samt medarbejdere inddrages i processen. Denne proces har foregået i januar 2016.


Forvaltningen har udarbejdet et udkast til den overordnede Værdighedspolitik, med udgangspunkt i de politikker og retningslinjer, der allerede nu arbejdes efter, idet disse bygger på grundlæggende værdier, som alle falder godt i tråd med kravene til den kommende Værdighedspolitik.


Værdighedspolitikken gælder frem til, at en ny vedtages i 2018, hvor Byrådet skal vedtage en ny værdighedspolitik, gældende for den efterfølgende valgperiode på fire år.

Økonomiske konsekvenser

Midlerne fordeles i henhold til aftalen til kommunerne efter en objektiv fordelingsnøgle. For Fredericia Kommunes vedkommende vil andelen blive 9,288 mio. kr. Midlerne ligger udover de vedtagne kommunale budgetter, og det skal fremgå af den redegørelse, som skal offentliggøres sammen med Værdighedspolitikken, hvorledes midlerne forventes anvendt.


Midlerne fordeles fra starten af 2016 og forventes udbetalt pr. 1. marts 2016.


Værdighedspolitikken og udmøntningen af midlerne i den enkelte kommune vil blive evalueret af aftaleparterne undervejs i perioden. I 2019 gennemføres en endelig vurdering, hvorefter midlerne vil blive udbetalt sammen med bloktilskuddet efter en objektiv fordelingsnøgle for ældreområdet.

Vurdering

Der har i løbet af januar 2016 været afholdt et borgermøde for at få borgernes input til Værdighedspolitikken og de tilhørende indsatser, som borgerne mener, bør finansieres af de midlerne. Samtidig har Plejens medarbejdere, som puljens vejledning lægger op til, været inddraget i drøftelserne via MED–organisationen.


I februar og marts 2016 er forslagene til midlernes anvendelse blevet bearbejdet. Bearbejdelsen har dels taget udgangspunkt i de ønsker om indsatser, som er fremsat af de involverede interessenter, dels ud fra udvalgets ønske om, at de ekstra midler bidrager til at understøtte de udfordringer, som kommunen umiddelbart står overfor. Her har især den demografiske udvikling (større andel af ældre medborgere), flere borgere med demens, flere borgere med kroniske sygdomme, samt en ændret praksis fra sygehusene, med tidligere udskrivelser til følge / omlægning til ambulant behandling, haft en væsentlig betydning.


Inden for den ramme inkl. udvalgets tidligere valg af temaer (demens, ensomhed, ernæring) fremlægges der ved mødet konkrete forslag/modeller til anvendelse af værdighedspengenes anvendelse for perioden 2016 – 2019.


Desuden præsenteres det endelige forslag til en Værdighedspolitik for Fredericia kommune.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at forslag til en værdighedspolitik, samt tilhørende indsatser drøftes og anbefales overfor Byrådet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 04-04-2016

Social- og Omsorgsudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet


1.  at forslaget til Værdighedspolitik godkendes og

2.  at følgende indsatser igangsættes i henhold til Værdighedspolitikken:


Besluttet indsats

Økonomi 2016

Økonomi 2017

Økonomi 2018

Økonomi 2019

6 plejecenterpladser på Stævnhøj

0 kr.

4.400.000 kr.

4.400.000 kr.

4.400.000 kr.

Frikøb af demens-videnspersoner (2016 og 2017)

450.000 kr.

450.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Ansættelse af 2 demenskonsulenter

700.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

Drift af ”bevæg dig glad”

0 kr.

0 kr.

450.000 kr.

450.000 kr.

Intervalaflastning – demente (2 eksisterende aflastningspladser gøres til intervalpladser.)

10.000 kr.

28.000 kr.

28.000 kr.

28.000 kr.

Tryghedsteknologi/sikring af dementes hjem.

2.000.000 kr.

200.000 kr.

200.000 kr.

200.000 kr.

Sansehaver, reminiscensrum,

1.953.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Materiale til bevægelse for demente (i projektet ”Bevæg dig glad”)

75.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Flere ansatte i aftenvagten på plejecentrene (ca. 2 stillinger)

500.000 kr.

750.000 kr.

750.000 kr.

750.000 kr.

Brugerdefinerede aktiviteter på Plejecentrene 2016

1.000.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Styrkelse af planlægger funktionen pr. 1. maj 2016 (15-17 timer pr. distrikt, ude)

650.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

Kompetenceudvikling af Planlæggere (sikring af bedre kontinuitet)

200.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkøb af 2 minibusser

700.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Drift af minibusser

30.000 kr.

60.000 kr.

60.000 kr.

60.000 kr.

Pulje til indsatser vedr. ensomhed

150.000 kr.

150.000 kr.

150.000 kr.

150.000 kr.

Tovholder til indsatser vedr. ensomhed

200.000 kr.

450.000 kr.

450.000 kr.

450.000 kr.

Ansættelse af kostfagligt personale – 2 stillinger.

600.000 kr.

800.000 kr.

800.000 kr.

800.000 kr.

Politik/Administration jfr. ministeriets retningslinjer.

70.000 kr..

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Disponeret i alt

9.288.000 kr.

9.288.000 kr.

9.288.000 kr.

9.288.000 kr.


Der vedhæftes bilag med uddybende beskrivelse af de ovenfor foreslåede indsatser til behandlingen i Økonomiudvalget og Byrådet.


Punkt 47 Madsby Pige Cup 2016 - ansøgning om støtte

Sagsbeskrivelse

Fredericia forenede Fodboldklubber har fremsendt en ansøgning til Fredericia Kommune om støtte i forbindelse med afholdelse af Madsby Pige Cup 2016.


Madsby Pige Cup er ét af de største sportsarrangementer i Fredericia, der i år afholdes for 21. gang.


Madsby Pige Cup byder velkommen til ca. 1800 spillere, 200 trænere samt ca. 3500 søskende og forældre til 2-3 dages ophold i Fredericia by. Det er målsætningen, at fodboldstævnet hele tiden udvikles, og en målrettet markedsføringsindsats i Tyskland og Sverige har resulteret i en stigning af udenlandske hold.


Fredericia Kommune tilbydes mulighed for logo på ryggen af T-shirts, som udleveres til alle spillere og medhjælpere ved stævnet - i alt 2.300 T-shirts. På den måde vil Fredericia Kommune have mulighed for at blive markedsført hele sommeren og de kommende år, når disse T-shirts anvendes rundt omkring i sommerlandet og idrættens verden.


Ligeledes er der link til www.visitfredericia.dk. på Madsby Pige Cups hjemmeside, ligesom der ved korrespondance mellem klubberne vedhæftes en pdf-fil med Fredericia-Guiden. Stævnets hjemmeside havde sidste år mere end 65.000 hits fra april til juli.

 

Det oplyses endvidere i ansøgningen, at der i forvejen er et godt samarbejde med Fredericia Kommune, da stævnet bl.a. bruger 6 af byens skoler til indkvartering af de mange hold, som genererer en indtægt til skolerne på ca. kr. 85.000 i forbindelse med stævnet. Samlet sikrer stævnet en samlet omsætning i byens forretninger på mere end 1 million kr.


Madsby Pige Cup ansøger om et markedsføringstilskud på maksimum kr. 40.000, som skal bruges til tryk af T-shirts.


Økonomiske konsekvenser

Beløbet kan finansieres fra brandingpuljen.


Vurdering

Det kan oplyses, at det vil være et lovligt formål at støtte for Fredericia Kommune.


Fredericia forende Fodboldklubber modtog i 2014 og 2015 tilsvarende støtte fra Fredericia Kommune på 30.000 kr. pr. år.


Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget at det ansøgte beløb på maksimalt 40.000 kr. imødekommes, og finansieres fra brandingpuljen. 


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 48 Guiness World Rekord i vejrmøller

Sagsbeskrivelse

Guiness World Record forsøg - Flest mennesker, der på én gang laver en vejrmølle.


Fredericias gymnastikforeninger samarbejder om et rekordforsøg, der er blevet officielt godkendt af Guiness World Record (GWR) til at finde sted 22. maj 2016.


Forsøget går ud på, at ca. 1000 gymnaster (hver for sig – men samtidig) laver tre vejrmøller og dermed overgår den hidtidige rekord, hvor ca. 690 deltagere var involveret i et tilsvarende forsøg i USA i Philadelphia i 2014.

Der skal tre vejrmøller til pr. deltager for at forsøget kan godkendes, så GWR er sikre på, at deltagerne har været i gang på samme tid med at slå en vejrmølle.


Ansøgning om 40.000 kr. til formålet
Gymnastikforeningerne søger Fredericia Kommune om 40.000 kr. til formålet.

Pengene skal dække udgifter til scenevogn, lys, konferencier samt afspærringsmaterialer. (jf. bilag 1 ansøgning)

Gymnastikforeningerne gør opmærksom på, at Samvirkende Idrætsklubber (SIF) støtter eventen med 20.000 kr. Danmark C TV filmer forløbet og optagelserne indgår efterfølgende som dokumentation overfor GWR.


Der er yderligere søgt om 10.000 kr. hos Elbobladet til annoncering af forsøget og der er søgt 20.000 kr. hos Danske Bank til diplomer til deltagerne.


Om eventen
Alle seks gymnastikforeninger stiller instruktører til rådighed for forsøget, der er lavet som en samlet event, der finder sted tidsrummet fra kl. 12.30 til ca. 15.30. Selve forsøget er kl. 15.00.


Eventen finder sted på Kirstinebjergskolen, afd. Havepladsvejs sportsplads.
Eventen indeholder en række sideaktiviteter, der finder sted umiddelbart før selve forsøget. Kl. 12.30 er der aktiviteter i skolegården og i den nye Multihal. Bl.a. skal der være opvisning af et par numre fra musicalen Askepop, ligesom der vil være gymnastikaktiviteter.


Kl.14.00 åbnes adgang til selve sportspladsen hvor WGR forsøget skal gøres. Det kræver en adgangsbillet (deltagerbillet) at komme på pladsen, som skal være med til at gøre det muligt at registrere antal deltagere i rekordforsøget.


Kl. 15.00 vil der være en konferencier på opstillet sene, der står for taler, opvarmning, prøve-forsøg og nedtælling til officielt ”vejrmølle rekordforsøg”.


Vurdering

Seks lokale gymnastikforeninger står bag eventen. Det er EGIF, TSIF, TGI, BPI, KIF og G94


Foreningerne tror på, der kan samles 1000 mennesker til forsøget


GWR stiller krav til afviklingen. Deltagerne skal registreres.
På den baggrund har gymnastikforeningerne valgt en model, hvor deltagerne køber en billet til 20 kr., der giver adgang til forsøget.

Administrationen af billetsalg og adgang til sportspladsen, hvor forsøget finder sted, sker i et samarbejde med projekt Fitdeal, der til gengæld for at håndtere opgaven modtager 2 kr. pr. billet.

Fitdeal er et lokalt forankret projekt i samarbejde mellem lokale idrætshaller, som arbejder for at skabe flere idræts- og sundhedstilbud til lokale borgere.


I forhold til det ansøgte beløb på 40.000 kr. er der afsat 10.000 kr. til scenevogn, en scenevogn som tilhører Fredericia Kommune.


Gymnastikforeningerne gør opmærksom på, at rekordforsøget kan være med til at understøtte det samarbejde, der er startet op i forbindelse med etableringen af den nye Multihal og som fungerer godt i hverdagen.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at eventen støttes med op til 10.000 kr. leje af scenevogn, samt med 10.000 kr. i underskudsgaranti.


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 49 Ansøgning om tilskud til sommer rock

Sagsbeskrivelse

Fredericia Shopping ønsker igen i år at gentage de sidste mange års succeser med Sommer Rock i Fredericia Midtby. En tradition som tiltrækker gæster fra mange af vores nabo kommuner, og hvor man mødes til nogle hyggelige timer, får gjort nogle gode indkøb og gæstet vores caféer og restauranter.


Fredericia Shopping har en udgift på ca. 500.000 kr., som bliver afholdt af Fredericia Shoppings medlemmer og andre sponsorer.


Udgiften på de ca. 500.000 kr. går dels til musikere og bands til hovedscenen og de 7 andre mindre scener, strøm, sceneleje, lyd/lys, toiletter, vagter, forplejning, rengøring af gågaderne efter Sommer Rock, presse og branding af Fredericia som en stærk handelsby, radiospots m.m.


Konceptet er skabt og udviklet gennem årene af Fredericia Shopping og er årets største event og handelsdag.


Økonomiske konsekvenser

Fredericia Shopping ansøger om 75.000 kr. til støtte til Sommer Rock.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at ansøgningen på de 75.000 kr. godkendes og at det finansieres fra brandingpuljen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 50 Klage fra Old Irish Pub

Sagsbeskrivelse

Bevillingsnævnet behandlede på sit møde den 2. februar 2016 en ansøgning fra Old Irish Pub ApS om tilladelse til udvidet åbningstid til kl. 05.00 fredage og lørdage i Gothersgade 22. Den almindelige åbningstid er frem til kl. 02.00. Da der ikke i forbindelse med ansøgningen er fremlagt nye væsentlige oplysninger, besluttede bevillingsnævnet, at sagen ikke genoptages.


Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC) repræsenterer ansøger i sagen, og klager på vegne af Old Irish Pub ApS til byrådet over denne beslutning.


I medfør af restaurationslovens § 10, stk. 4 kan bevillingsnævnets afgørelser og beslutninger indbringes for byrådet inden 4 uger efter afgørelsen er modtaget. Derfor skal byrådet nu tage stilling i sagen. Byrådet har tre muligheder:


1)  Følge bevillingsnævnets beslutning

2)  Hjemvise sagen til fornyet behandling i bevillingsnævnet

eller

3)  Træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag


Byrådet behandlede senest en klage fra Old Irish Pub ApS den 6. juli 2015, hvor byrådet fulgte bevillingsnævnets afgørelse om at give afslag på tilladelse til udvidet åbningstid med følgende begrundelse:


”Bevillingsnævnet besluttede ud fra en række sammenhængende hensyn at afslå ansøgning om udvidet åbningstid til den angivne placering, jf. lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. § 28, stk. 4.

Nævnet har ved sin afgørelse særligt lagt vægt på samfundsmæssige og miljømæssige hensyn, herunder hensynet til naboerne og beboerne i de bagvedliggende ældreboliger.  En 05-tilladelse vurderes at få en negativ påvirkning på det omkringliggende miljø i form af øget støj samt ordensmæssige gener, og vil medføre en belastning for de omkringliggende ejendomme.

Der gives således alene tilladelse til, at Old Irish Pub holder åbnet til kl. 02.00 alle ugens dage. Det bemærkes i den sammenhæng, at Old Irish Pub skal overholde de almindelige miljøkrav, herunder støjgrænser. Disse fremgår af Restaurations- og bevillingsstrategien, som vedlægges” 


I forbindelse med den nye ansøgning er der vedlagt en mappe med 500 underskrifter til støtte for den udvidede åbningstid. Det er kunder på Old Irish Pub, der i forbindelse med deres besøg har skrevet under på, at de gerne ser, at stedet får tilladelse til at holde åbent til kl. 05.00. Endvidere ansøges der nu kun om udvidet åbningstid fredage og lørdage, og ikke torsdage. Det vurderes dog ikke, at dette er tilstrækkeligt til at genoptage sagen.


Den fremsendte klages indhold giver ikke bevillingsnævnet anledning til at ændre ovenstående beslutning. Ansøgning samt klage vedhæftes som bilag.


 

Restaurationsloven og Restaurations- og bevillingsstrategien for Fredericia Kommune

Bevillingsnævnet og Politiet skal give særskilt tilladelse til udvidet åbningstid. Af restaurationslovens § 28, stk. 4 fremgår:

 ”Bevillingsmyndigheden kan med politiets samtykke tillade, at de i stk. 1 nævnte virksomheder har åbent i den almindelige lukketid, såfremt det ud fra miljø- og samfundsmæssige samt ordens- og ædruelighedsmæssige hensyn sammenholdt med virksomhedens karakter og driftsform skønnes forsvarligt” 


Af Restaurations- og bevillingsstrategien for Fredericia Kommune fremgår, at hovedhensynet er en forsigtig bevillingspraksis i city-området, hvilket også gør sig gældende med hensyn til 05-tilladelser.


Byrådet kan på samme måde som bevillingsnævnet træffe afgørelse ud fra en konkret vurdering med en vægtning af samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige og ordensmæssige sammenhængende hensyn, herunder fx:


-  Beliggenhed og byplanmæssige betragtninger – hvad vil vi med området?

-  Lokal koncentration – antal restaurationer/05-tilladelser i området

-  Påvirkning af det omkringliggende miljø - støj og andre gener for naboer, beboere og erhvervsdrivende (hærværk, opkast, urin, smadrede flasker m.v.)

-  Restaurationens karakter og koncept

-  Risiko for hård udskænkning i byen generelt (fx ”10 kr. bar”)


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det vurderes ikke, at der er væsentlige nye oplysninger i sagen, der kan danne grundlag for en genoptagelse og en ændring af den allerede trufne afgørelse.


Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at byrådet følger bevillingsnævnet beslutning om, at sagen ikke genoptages, idet der ikke er fremlagt nye væsentlige oplysninger, der kan danne grundlag for en ændring af den allerede trufne afgørelse.


Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 51 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 52 Evt. salg af ejendom (Lukket)

Punkt 53 Eventuelt

Sagsbeskrivelse

  1. Orientering fra borgmesteren
  2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
  3. Orientering fra kommunaldirektøren

Punkt 54 Ny 2-stabsstruktur som led i fornyelsesstrategien

Sagsbeskrivelse

Ny 2-stabsstruktur som led i fornyelsesstrategien


Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelsen af budget 2016 at analysere Økonomiudvalgets område. Konsulentfirmaet Muusmann A/S har fået til opgave at bidrage til analysen af den administrative organisation både for at realisere det centrale fornyelseskrav på 11,1 mio. kr., som byrådet har pålagt direktionen at pege på i 2016 men også for at forfølge byrådets vision om en slank og effektiv organisation.


Der foreligger nu et delresultat fra Muusmann A/S, der samler de centrale stabe i to; ’Økonomi og Digitalisering’ samt ’Politik og Kommunikation’ (bilag 1). Ved denne sammenlægning opnås en del af det provenu på 11,1. mio. kr., som byrådet har pålagt direktionen at tilvejebringe i løbet af 2016 (bilag 2).


I de kommende måneder arbejdes der videre med detailplanlægningen af de to nye stabe for at realisere resten af det krævede provenu for 2016 samt et økonomisk rationale, som byrådet kan bruge i forbindelse med budget 2017. Da der er stor usikkerhed om kommuneaftalen og de økonomiske realiteter for 2017, foreslås det, at Muusmann afleverer sine endelige anbefalinger, når konsekvenserne af denne kendes.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til udarbejdelsen af Muusmanns analyserapport afholdes indenfor rammen af direktionens centrale projektpulje i 2016. 

Vurdering

Det vurderes, at organisationsændringen med de to nye stabe kan træde i kraft den 1. juni 2016. Forslag til rationaler i fornyelsesstrategien 2016 kan indarbejdes i forbindelse med budgetopfølgningen i juni 2016.

Indstillinger


Borgmesteren og Direktionen indstiller, at økonomiudvalget tager til efterretning: 

  1. Forslag til ny organisering af stabsstrukturen
  2. Forslag til rationaler i fornyelsesstrategien 2016
  3. At der i de kommende måneder arbejdes videre med detailplanlægning af de to nye stabe, som skal tilvejebringe resten af provenuet for 2016 samt yderligere rationaler til fornyelsesstrategien 2017
  4. At Muusmann afleverer sine anbefalinger til rationaler inden byrådet lægger budget 2017.