By- og Planudvalget - 03-02-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 3 februar, 2021 - 17:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 28 januar, 2021 - 08:45
Referat publiceret:
Mandag, 8 februar, 2021 - 10:16

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 2 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i By- og Planudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem, som allerede er implementeret og dem, som skal implementere i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder udvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

På mødet har udvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt fremdriften i implementeringen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At tidsplan for implementeringen godkendes.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 3 Frigivelse af anlægsmilder til cykelsti på Røde Banke

Sagsresumé

I budget 2021 er der afsat midler til etablering af Cykelsti på Røde Banke, under By- og Planudvalget. Pengene skal bruges til etablering af cykelstierne mellem Ussingårdsvej og Strandvejen.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til Røde Banke ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2021.

Cykelstierne er projekteret i 2020, og er nu klar til anlæggelse. Den første etape starter primo 2021 samtidig med etablering af en ny regnvandsledning på strækningen. Resten af arbejdet fortsætter herefter, og stierne forventes at stå færdige i løbet af sommeren 2021.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 6,0 mio. kr. frigives og anvendes til etablering af cykelstien.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50360 Røde Banke

 

 

 

 

6,0

6,0

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at de 6 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, sikrer væsentligt bedre forhold for de bløde trafikanter på strækningen, således at der opnås bedre tryghed og trafiksikkerhed. Samtidig forbedres krydsningsmulighederne ved Gl. Landevej med et krydsningspunkt, og der etableres en venstresvingsbane til Davidsen og Gl. Landevej, for at sikre en god fremkommelighed på strækningen. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 6,0 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 4 Frigivelse af anlægsmidler - Midtbystrategi

Sagsresumé

I budget 2021 er der afsat 1,0 mio. kr. til udarbejdelse af en midtbystrategi. Anlægsmidlerne ønskes frigivet, således at de kan benyttes, når arbejdet med udarbejdelse af strategien igangsættes.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til udarbejdelse af en midtbystrategi, bruges til at udarbejde en midtbystrategi, som indeholder følgende:

  • En strategisk plan for byens pladser
  • En strategisk plan for gådegadestruktur, herunder Vendersgade
  • Projektering af den fremtidige udformning af Gothersgade mellem Sjællandsgade og Oldenborggade
  • Plan for klimasikring i forbindelse med J.B. Nielsens Plads
  • Udarbejdelse af anlægsoverslag til forbedringer
  • Gennemgang af parkeringssituationen i Fredericia Midtby, med henblik på fremtidig planlægning af parkering i bymidten.
  • Strategisk greb på trafikafvikling også for bløde trafikanter

 

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 1,0 mio. kr. frigives og anvendes til udarbejdelse af Midtbystrategien

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50364 Midtbystrategi

 

 

 

 

1,0

1,0

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at de 1,0 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, sikrer at mulighed for en igangsætning af midtbystrategien, som udarbejdes i tæt samspil med Byforum, Business Fredericia, Fredericia Shopping og Grundejerforeningen af 1884.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 1,0 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 5 Frigivelse af anlægsmidler - Infrastruktur Danmark C

Sagsresumé

I budget 2021 er der afsat i alt 14,435 mio. kr. til færdiggørelse af de projekter der er igangsat i Danmark C i 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til Infrastruktur i Danmark C ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2021.

I 2020 er Nordensvejs forlængelse projekteret, og der er indgået lodsejeraftaler om afgivelse af arealer til forlægningen af Nordensvej, samt udvidelse af krydset Europavej / Nordensvej / Skærbækvej. Derudover udbygges og tilpasses en lang række veje i Danmark C-området til de stigende trafikmængder, ligesom de gøres mere trygge og sikre for cyklister.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 14,435 mio. kr. frigives og anvendes til ombygningen af krydset ved Europavej / Skærbækvej inkl. forlægningen af Nordensvej, ligesom øvrige veje i Taulov-området skal udbygges og tilpasses de stigende trafikmængder.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50291 Infrastruktur Danmark C

 

 

 

 

14,435

14,435

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at de 14,435 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, sikrer at ombygningen af Europavej / Skærbækvej samt forlægning af Nordensvej kan gennemføres. Denne ombygning er en forudsætning for en kommende ombygning af afkørsel 61. Derudover kan det omkringliggende vejnet tilpasses den stigende trafik, og forholdene for de lette trafikantenter kan gøres væsentligt bedre på flere veje, således at der opnås bedre tryghed og trafiksikkerhed.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 14,435 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 6 Frigivelse af anlægsmidler - Infrastruktur

Sagsresumé

I budget 2021 er der afsat i alt 20,0 mio. kr. til Infrastruktur. Midlerne anvendes til forlængelse af Bundgårdsvej, samt etablering af cykelstier på Tonne Kjærsvej ml. Energinet og Bundgårdsvej. Der anlægges cykelstier langs hele Bundgårdsvej, og krydset ved Vejle Landevej / Kongens Kvarter, hvor vejen tilsluttes, udbygges.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til Infrastruktur ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2021.

I 2021forlænges Bundgårdsvej og tilsluttes krydset ved Kongens Kvarter. Samtidig etableres cykelstier på Tonne Kjærsvej ml. Energinet og Bundgårdsvej.

Krydset Vejle Landevej / Kongens Kvarter, hvor Bundgårdsvej tilsluttes, udvides og der etableres cykelstier hen til Snaremosevej.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 20,0 mio. kr. frigives og anvendes til forlængelse af Bundgårdsvej, samt etablering af de øvrige tiltag.  .

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50365 Infrastruktur

 

 

 

 

20,0

20,0

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at de 20,0 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, sikrer at forlængelsen af Bundgårdsvej kan gennemføres. Forlængelsen af Bundgårdsvej giver en god adgang til erhvervsarealerne langs Bundgårdsvej

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 20,0 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 7 Frigivelse af anlægsmidler - Gæstesejlerhavn

Sagsresumé

De afsatte midler til anvendes til at skabe sammenhæng mellem de nuværende gæstesejlerpladser og de kommende nye pladser, samt en forskønnelse af området omkring Gl. Havn og Gæstesejlerhavnen ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til anvendes til at skabe sammenhæng mellem de nuværende gæstesejlerpladser og de kommende nye pladser, og midlerne ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2021.

Fredericia er begunstiget med en bynær gæstesejlerhavn, som i takt med byens udvikling bliver et mere og mere populært udflugtsmål for gæster i kortere og længere perioder. I budget 2021 er der afsat i alt 0,5 mio. kr. til forskønnelse området omkring Gæstesejlerhavnen i Gl. Havn, således at det fremstår så indbydende og attraktivt som muligt. 

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 0,5 mio. kr. frigives

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50362 Forskønnelse af gæstesejlerhavn

 

 

 

 

0,5

0,5

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at de 0,5 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, sikrer at mulighed for en sammenhæng og forskønnelse af området omkring havneområdet, således at der skabes attraktive omgivelser, som trækker gæster til havnen, og midtbyen

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 0,5 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 8 Frigivelse af anlægsmidler - Cykelsti og vejudvidelse på Treldevej til Østerby

Sagsresumé

I budget 2021 er der afsat 8,0 mio. kr., og i 2022 yderligere 7,0 mio. kr., til etablering af cykelsti til Østerby, langs Treldevej.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til vejudvidelser og etablering af cykelsti langs Treldevej, ønskes med denne sag frigivet, således at projektet kan igangsættes, og der kan påbegyndes arealerhvervelser og anlægsarbejder. 

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 8,0 mio. kr. frigives og anvendes til vejudvidelser og etablering af cykelsti til Østerby.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50362 Vejudvidelse og cykelsti til Østerby

 

 

 

 

8,0

8,0

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at de 8,0 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, sikrer at mulighed for en igangsætning af projektet, indgåelse af aftaler om arealerhvervelse, samt igangsætning af anlægsarbejder.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 8,0 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 9 Frigivelse af anlægsmidler - Byggemodning Ullerup

Sagsresumé

I budget 2021 er der afsat i alt 8,0 mio. kr. til Byggemodning Ullerup Nord, etape 1. Midlerne anvendes til etablering af etape 1, som vil sikre 20 nye byggegrunde, der forventes klar til salg i slutningen af 2021 el. starten af 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

De afsatte midler til Byggemodning Ullerup ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2021.

I 2021anlægges etape 1 som indeholder 20 parcelhusgrunde, grønt område samt etablering af regnvandsbassin.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 8,0 mio. kr. frigives og anvendes til udførelse af etape 1, Byggemodning Ullerup Nord.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50369 Byggemodning Ullerup

 

 

 

 

8,0

8,0

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at de 8,0 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, giver mulighed for at byggemodningen af Etape 1 kan igangsættes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 8,0 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 10 Frigivelse af anlægsmidler - Byggemodning Fjordalléen

Sagsresumé

I budget 2021 er der afsat i alt 2,0 mio. kr. til Byggemodning Fjordalléen. Midlerne skal anvendes til klargøring af grundene til salg, samt til de indledende forbedringer af veje og stier, således grundene i løbet af 2021 kan sættes til salg. 

 

Sagsbeskrivelse:

Der er afsat 2,0 mio. kr. til byggemodning af Fjordalléen. Forud for salg af grundende skal der etableres et regnvandsbassin, ligesom der skal udføres arbejde på grøfter og vandløb. Der skal ligeledes foretages reparationer asfaltbelægninger m.m.

De afsatte midler til Byggemodning Fjordalléen ønskes med denne sag frigivet, således at midlerne kan anvendes i 2021, med henblik på, at grundene kan sættes til salg.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 2,0 mio. kr. frigives og anvendes til de beskrevne anlægsarbejder.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50370 Byggemodning Fjordalléen

 

 

 

 

2,0

2,0

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at de 2,0 mio. kr. der frigives og anvendes i 2021, giver mulighed for at anlægsarbejderne kan igangsættes samt at grundene kan gøres salgsklare. Det må forventes at der i de kommende år, skal afsættes yderligere midler til færdiggørelse af byggemodningen, regnvandsbassinet m.m. En del af de 2 mio. kr. anvendes til, at udarbejde et samlet anlægsoverslag, for de resterende udgifter, til færdiggørelse af byggemodningen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at, Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 2,0 mio. kr.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Anbefales.

Punkt 11 Igangsætning af lokalplan, Kanalbyen nord for Oldenborggade

Sagsresumé

Kanalbyen har anmodet om igangsætning af lokalplan for byggefelt 46 i Kanalbyen. Lokalplanområdet omfatter matr. nr. 704hh og 7000dt, begge Fredericia Bygrunde.

 

Lokalplanen har til formål at muliggøre, at området udbygges til blandede byfunktioner i form af boliger, erhverv i miljøklasse 1-2, offentlig og privat service samt liberale eller administrative erhverv, og mindre butikker på op til 200 m² i bruttoetageareal.

Administrationen indstiller på den baggrund igangsætning af en ny lokalplan samt kommuneplantillæg.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplanområdet planlægges i overensstemmelse med udviklingsplanen for Kanalbyen og er placeret i Kanalbyens nordlige del, hvor det vil være i umiddelbar nærhed af øvrige projekter langs Oldenborggade.

 

Området

Området er i dag delvist anvendt til midlertidige aktiviteter i form af parkering og byggepladsaktiviteter for nærliggende projekter indenfor Kanalbyens område. 

Området er placeret i den nordligste del af Kanalbyens område og afgrænses af Fynsgade mod nord, forlængelse af den eksisterende Kongensstræde mod øst, der tillige omfattes af lokalplanen, samt Oldenborgade mod syd og anden erhvervsmæssig bebyggelse mod vest.

 

Lokalplanens indhold og intention

Realdania By & Byg er bygherre på projektet, der er et forsøgsbyggeri for det “Det effektive byggeri”, og skal være med til at give svar på, hvordan digitale løsninger og værktøjer kan bidrage til at skabe en mere effektiv byggeproces. Målet er at bidrage med øget viden om, hvordan byggebranchen via digitalisering kan skabe et byggeri med færre fejl og mangler, og en øget bæredygtighed i projekterne. Dette opnås blandt andet ved, at der også arbejdes med levetiden af materialer og en samlet LivsCyklus Analyse (LCA) (udtrykt i CO2 ækvivalenter), der skal forsøge at finde svar på bygningernes evne til at optage forandringer over tid, og frembringe viden om bygningers langsigtede miljøpåvirkninger.

 

Området ønskes primært udnyttet til boligbebyggelse, der etableres langs den fremtidige udbygning af Kongensstræde. Foreløbig situationsplan illustrerer bebyggelse opført i 5 etager, og vil gennem brug af forskellige materialer samt konstruktionsprincipper opnå forskellige udtryk. Bebyggelsen opføres som 6 særskilte etageboliger, hver med et grundareal på ca. 120 m².

 

Fælles opholdsareal på terræn placeres mod vest, afskærmet af bebyggelsen.

Parkeringsforhold planlægges som en del af Kanalbyens samlede løsning, og der er derfor ikke planer om etablering af parkering på egen matrikel. Der planlægges med enkelte parkeringspladser placeret i vejudlægget.

 

Der ønskes til lokalplanforslaget udarbejdet kommuneplantillæg, der muliggør en 6. etage.

Formålet med en 6. etage er at muliggøre tagterrasser oven på de i forvejen 5. etager høje bygninger. Der er derfor ikke tale om en 6. etage der skal udnyttes til boligformål og lokalplanen vil i sine bestemmelser sikre dette, samt virke for at omkringliggende bebyggelse sikres mod væsentlige indbliksgener fra tagterrasser.

 

For udnyttelse af 6. etage skal følgende vurderes i lokalplanprocessen;

  • Mulighed for drivhuse til fælles opholdsareal på åbne tagterrasser
  • Overdækninger på åbne tagterrasser
  • Placering af værn på tagterrasser i forhold til facade
  • Orientering af tagterrasser
  • Udformning af tagkonstruktion (saddeltag, ensidig taghældning, fladt tag, m.v.)
  • Samlet højde af bebyggelse

 

Der foretages yderligere miljøvurdering samt risikovurdering af området i forbindelse med planprocessen.

 

Forhold til eksisterende planlægning

Kommuneplan 2017-29

Området er jf. Fredericia Kommuneplan 2017-29 i dag omfattet af kommuneplanramme B.BE.2 - Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade.

 

B.BE.2

Rammen dækker et område i den nordlige del af Kanalbyens område og omfatter en del af området syd for den etablerede Frederiks Kanal.

Kommuneplanramme B.BE.2 udlægger området til blandet bolig og erhverv med blandede byfunktioner i form af boligformål, erhverv i miljøklasse 1-2, som lettere fremstillings- og håndværkserhverv med tilhørende administration og andre virksomheder, der naturligt kan indpasses i området, offentlig og privat service, som café, restaurant, institutions-, undervisnings- og administrationsfunktioner, fritidsfaciliteter, kulturelle og rekreative faciliteter samt liberale eller administrative erhverv. Der kan desuden etableres mindre butikker på op til 200 m² bruttoetageareal.

 

Byggefelt 46 er jf. kommuneplanrammen udlagt til bebyggelse i op til 5 etager og et maksimalt bruttoetageareal på 19.000 m², fordelt på 14.300 m² til bolig, 4.400 m² erhverv, 100 m² kultur, offentlig og privat service, samt 200 m² til detailhandel.

For udnyttelse af tagetage til opholdsareal i form af tagterrasser, indstilles det at der sideløbende med lokalplanen udarbejdes et kommuneplantillæg, der tillader bebyggelse i op til 6 etager.

 

Gældende lokalplaner/byplanvedtægter

Lokalplan 330 - Oldenborggadekvarteret, FredericiaC. Lokalplanen aflyses for den del der dækkes af ny lokalplan.

 

Zonestatus

Området er i dag udlagt som byzone.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplanen vil muliggøre realisering af projekt i overensstemmelse med kanalbyens udviklingsplan.

 

Området er omfattet af kommuneplanens rammeområde B.BE.2 og er udlagt til bebyggelse i op til 5 etager.

En etagebebyggelse over 5 etager vil derfor medføre, at der i forbindelse med en lokalplanlægning skal udarbejdes et kommuneplantillæg.

 

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at der med lokalplanen kan fastlægges bestemmelser for anvendelse og udformning af den 6. etage således, at denne ikke giver væsentlige gener for eksisterende nabobebyggelser.

Indstillinger

 Teknik og Miljø indstiller;

  • At udarbejdelse af lokalplan igangsættes,
  • At udarbejdelse af kommuneplantillæg igangsættes, 
  • At lokalplanens afgrænsning fastlægges som vist på bilag – lokalplanens afgrænsning. 

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Igangsat, idet der skal være fokus på overgang/højde mod Fynsgade med respekt for den eksisterende by, og idet der ikke gives mulighed for beboelse på 6. etage.

Punkt 12 Endelig ekspropriation af arealer til Skærbækvej Cykelsti

Sagsresumé

Denne sag omhandler beslutning om endelig ekspropriation for at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder i forbindelse med etablering af ny cykelstiforbindelse langs Skærbækvej. Foruden selve forbindelsen langs Skærbækvej etableres der også en ny øst-vest gående cykelstiforbindelse på tværs af Skærbækvej lidt nord for Skærbæk Ringvej. Den nye øst-vest gående forbindelse føres i en tunnel under Skærbækvej.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet i Fredericia Kommune besluttede den 31. august 2020, jf. lov om offentlige veje, kap. 10, at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere langs Skærbækvej, med henblik på indgåelse af frivillige aftaler om erhvervelse af arealer til gennemførelse af cykelstiprojektet, om fornødent ved ekspropriation således, at et sammenhængende cykelstinet kan sikres. Med 6 ud af 12 lodsejere er der indgået frivillige aftaler om erhvervelse af arealer til cykelstiprojekt. Ekspropriationsproces er herefter indledt for de resterende 6 lodsejere med henblik på at erhverve de resterende arealer og rettigheder, der er nødvendige for anlægsprojektets gennemførelse.

 

Arealerne langs den østlige side af Skærbækvej, er landbrugsjord fra Kolding Landevej til tunnelen. Resten af de berørte arealer langs begge sider af Skærbækvej er lokalplanlagt til erhverv. Stien mod øst og vest på tværs af Skærbækvej ligger på grænsen mellem landzone og byzone men i landzone.

 

Åstedsforretning blev afholdt den 6. november 2020 under ledelse af formanden for By- og Planudvalget. 5 ud af 6 lodsejere har accepteret, at anlægsarbejderne må igangsættes. Der er indgået erstatningsaftaler med 4 ud af 6 lodsejere.

 

Efter åstedsforretningen har der været en 4 ugers indsigelsesperiode. I indsigelsesperioden har der været forhandlinger med enkelte lodsejere og der er nu kun et udestående med 2 lodsejere i forhold til erstatningens størrelse:

  1. Matr.nr. 6ci Skærbæk By, Taulov
  2. Matr.nr. 7m og 4z Børup By, Taulov

Forvaltningen anbefaler, at ekspropriationen gennemføres, at anlægsarbejderne igangsættes og at eventuelle uenigheder om erstatningens størrelse overdrages til Taksationskommissionen. Fredericia Kommune betaler taksationsomkostninger.

 

Ekspropriationen gennemføres efter bestemmelserne i lov om offentlige veje.

 

Ekspropriationen vedr. følgende matr.nre:

 

6dc, 6ci, 6dd og 7ak Skærbæk By, Taulov samt 4bf, 7m og 4z Børup By, Taulov.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til køb af arealer kan afholdes indenfor den givne anlægsbevilling.

Vurdering

Det er af stor betydning for Skærbæk og byens udvikling, med de nye boliger øst og vest for Skærbækvej, at der nu sikres god cykelstiforbindelse til det øvrige cykelstinet ved Kolding ldv. Den nye øst-vest gående stiforbindelse under Skærbækvej giver også en meget sikker sammenbinding af de nye bebyggelser i på begge sider af Skærbækvej. Desuden opnås der en sikker skolevej til Skærbæk Skole for det nye Langelandsvej kvarter.

 

Vedlagt findes bilag som viser det areal der erhverves til de nye cykelstiforbindelser.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller at:

  1. Ekspropriationsbeslutningen gennemføres vedrørende matr.nr. 6dc, 6ci, 6dd og 7ak Skærbæk By, Taulov samt 4bf, 7m og 4z Børup By, Taulov, og arealerne overtages så snart ekspropriationsbeslutningen er meddelt til de berørte lodsejere.
  2. fastsættelsen af erstatning til lodsejere, der ikke har tiltrådt forligstilbuddene, overgives til Taksationskommissionen.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Godkendt og anbefales.

Punkt 13 Kriterier for byfornyelsesstøtte 2021

Sagsresumé

I 2022 har Fredericia Kommune 1.000.000 kr. på budgettet til byfornyelse inkl. forbrug til skimmelsvampsager.

Teknik & Miljø foreslår, at kriterierne for at søge om støtte bliver ens i hele kommunen. Det foreslås, at der gives støtte til ejendomme med en bevaringsværdi på 1-4. Kriterierne er ikke ændret siden sidste ansøgningsrunde, i 2020, men er præciseret en smule.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune har det i en årrække været muligt at søge om støtte til byfornyelse til bevaringsværdige ejendomme.

I det kommunale budget er der afsat 1.000.000 kr. til byfornyelse til brug i hele kommunen. Dette beløb skal ligeledes dække udgifter til skimmelsvampsager.

 

Da der er skåret i byfornyelsesmidlerne fra statens side, er der ingen statslig udgiftsramme til byfornyelse i Fredericia Kommune i 2022. Det vil sige, at der ikke vil kunne opnås statslig refusion til projekterne.

Dog vil det, til udvalgte ejendomme beliggende i Øgadekvarteret, være muligt at få op til 50% i refusion fra staten, idet Teknik & Miljø ultimo 2020 har afsat den resterende statslige ramme fra områdefornyelsen til de dårligste ejendomme i dette område. Denne ramme skulle fordeles inden udgangen af 2021, ellers ville den bortfalde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø foreslår, at der er ens kriterier for alle, der søger om støtte, uanset hvor ejendommen er beliggende.

Forslag til fremtidige kriterier:

I Fredericia Kommune tildeles støtten til istandsættelse af bygninger, der er godkendt til beboelse.

Det er en betingelse, at bygningen er opført før 1960, og at eventuelle små utidssvarende boliger eller kondemnable forhold udbedres senest i forbindelse med istandsættelsen.

  • Der kan søges om støtte til bygninger med en bevaringsværdi på 1-4
  • Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen, set fra offentlig vej.
  • Hvis der forefindes utidssvarende boligforhold, skal de udbedres senest samtidigt med den udvendige istandsættelse.

Der kan søges om støtte til:

  • Originale bygningsdele, der enten kan istandsættes eller som skal udskiftes, pga. for dårlig stand.

-          Der kan søges støtte til originale bygningsdele som kræver istandsættelse, eller hvis istandsættelse ikke længere er mulig, kan der søges om støtte til udskiftning til en tilsvarende bygningsdel med det originale udtryk, f.eks. røde vingetegl, lille dansk format.

 

  • Uoriginale bygningsdele, der ønskes udskiftet, for at opnå et originalt udtryk, der er ens med det oprindelige.

-          Uorginale bygningsdele kan udskiftes, så der opnås et mere originalt udtryk, f.eks. udskiftning til fyldningsdør.

 

Forslag til støttens størrelse:

Det tilstræbes, at der gives tilsagn i størrelsesorden som foreslået herunder, men det vil give mening at se på, hvor mange og hvor omfattende projekter der søges tilskud til, for at sikre at flest mulige ansøgere kan opnå støtte. Dertil vil der kigges på, at ensartede støttearbejder opnår samme støtteprocent.

  1. Der gives op til 40% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til flere og mere omfattende arbejder på en gang
  2. Der gives op til 25% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til enkelte arbejder eller til flere små arbejder

 

Teknik & Miljø forslår, at der maks. gives 200.000 kr. i støtte, af det kommunale budget, pr. ejendom – hvilket rent praktisk vil betyde, at bestemte ejendomme i Øgadekvarteret vil kunne opnå op til 400.000 kr. i støtte – pga. refusionen fra staten på op til 50% (Alt efter hvor meget statslig ramme, der er disponeret til de enkelte ejendomme).

Dertil skrives det i tilsagnet, at støtten først kan udbetales i 2022.

 

En præcisering af, hvordan kriterier og støtte, i 2020, adskiller sig fra dem i år. I 2020 var kriterierne opdelt efter, om ejendommen havde en bevaringsværdi på 1-3 eller på 4. Hvor ejendomme med en bevaringsværdi på 1-3 kunne opnå støtte til hele klimaskærmen, kunne ejendomme med en bevaringsværdi på 4 kun opnå støtte til originale bygningsdele eller fornyelse af disse, hvis standen var for dårlig.

Støttens størrelse var i 2020 det samme som ovenstående, dog er der i år tilføjet at støttebeløbet er op til de angivne procenter.

 

Tidsplan

Information til borgere om ny ansøgningsrunde i uge 6

Ansøgningsfrist d. 7. april 2021

Politisk behandling i juni 2021

Tilsagn i uge 26/27

Udbetaling i år 2022

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til By- og Planudvalget,

  1. at kriterierne for at søge om byfornyelsesstøtte godkendes
  2. at støttens størrelse godkendes
  3. at tidsplanen godkendes

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Godkendt.

Punkt 14 Antennemaster i boligområder

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget henvendelse fra en borger, som ønsker kommuneplanen ændret således, at der bliver bedre muligheder for antennemaster for radioamatører i boligområder.

 

Ansøgninger om radioamatør-antennemaster vil fortsat skulle behandles i forhold til gældende lokalplaner og bygningsreglementet.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med teknisk/politisk høring af et udkast til fælles kommuneplan for Trekantområdet har Fredericia Kommune modtaget henvendelse fra en borger, som ønsker mulighed for antennemaster til radioamatører i boligområder.

 

I dag står der således i kommuneplanen:

 

Fælles kommuneplan for Trekantområdet:

”5.6.2 Retningslinje for master og antenner

Nye sendemaster og antenner skal så vidt muligt placeres i områder, der er udlagt til erhvervsformål eller placeres på eksisterende master eller høje bygninger.

Der kan normalt ikke opstilles master o. lign. i internationalt beskyttelsesområde, naturområde og værdifulde bevaringsværdige kyst- og landskabsområder”.

 

Lokal kommuneplan for Fredericia Kommune, generelle rammer for lokalplanlægning:

”Antenner

Fredericia Kommune ønsker at begrænse det samlede antal master, og tilstræbe, at master og antenner placeres så diskret som muligt. Ved vurderingen af placeringsmuligheder skal der tages følgende hensyn:

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast kan kun opnås, hvis det er dokumenteret at det ikke er muligt

  • at placere antenner på en eksisterende mast
  • at placere antenner på eksisterende bygninger som siloer, skorstene, fabriksbygninger, vindmøller, højspændingsmaster, lysmaster, flagstænger eller lignende.

 

Tilladelse til at opsætte en ny antennemast foretages efter følgende prioritering:

  1. erhvervsområder
  2. anden bymæssig bebyggelse med lav boligtæthed, f.eks. områder til offentlige formål, sportspladser
  3. grønne områder som ligger væk fra egentlige boligområder, og som ikke er egentlige byparker
  4. boligområder eller grønne områder i nær forbindelse med boligområder
  5. det åbne land uden for områder af særlig landskabelige interesser”

 

Derudover er der i de fleste specifikke lokalplanrammer for boligområder angivet, at der ikke må etableres bygninger/anlæg i en højde på mere end 8,5 m.

 

Ovenstående betyder samlet set, at borgere eller virksomheder, som ansøger om at opstille antennemaster i boligområder, hvor der ikke er lokalplan, som udgangspunkt vil få et afslag.

 

Ud over kommuneplanens bestemmelser er der i de fleste lokalplaner for boligområder bestemmelser, som forhindrer antennemaster, herunder bestemmelser om maksimale højder og placering/synlighed af antenner. Opstilling af radioamatør-antennemaster kræver desuden byggetilladelse, hvor forskellige regler og krav skal være overholdt, og hvor der i de fleste tilfælde vil skulle foretages nabohøring.

 

Denne sag vedrører kun kommuneplanen. Uanset udfaldet af denne sag, vil sager om radioamatør-antennemaster fortsat skulle behandles i forhold til evt. gældende lokalplan og bygningsreglementet, og vil i den forbindelse kunne risikere et afslag.

 

Borgeren, som har henvendt sig, har i foråret 2020 forespurgt på muligheden for at opstille en antennemast ved sin bolig på Hostrupsvej 11 og fået at vide, at han ikke vil kunne forvente tilladelse til dette. Teknik og Miljø har i december 2020 modtaget en klage over en antennemast på ejendommen.

 

Borgeren har foreslået, at der til teksten i Trekantområdets fælles kommuneplan tilføjes: ”Undtaget fra ovenstående er private antenner til modtagelse af radio og TV, samt radioamatørantenner”, samt at der i redegørelsen indføjer "til kommercielt brug", da han antager, at formålet er at styre og kontrollere placering af de mange telemaster, og ikke at begrænse borgeres ret til at sætte antenner op.

 

Borgeren ønsker, at man som radioamatør skal kunne dyrke sin hobby på sin bopæl. Der findes antenner, som kan hejses op og ned, så de f.eks. i ophejset tilstand er 19 m høje og i nedhejset tilstand holder sig under 8,5m.

 

Borgeren undrer dig over, at man i Fredericia Kommune tolker kommuneplanen sådan, at radioamatørantenner ikke kan være i boligområderne, da han oplever en anden holdning i f.eks. Middelfart. Retningslinjen må være rettet mod kommercielle antenner.

 

Han foreslår, at man f.eks. skaber mulighed for master på 8,5 m plus rør på 5,5 m, så det svarer til, at man satte et rør på 5,5 m på sit hus, hvilket man gerne må. Dvs. en maksimal højde på i alt 14 m. Han foreslår endvidere, at det skrå højdegrænseplan skulle overholdes, medmindre der var accept fra naboerne.

 

De konkrete input fra borgeren, og Teknik & Miljøs kommentarer dertil, kan ses i bilag 1.

 

Hvis borgerens ønske i forbindelse med denne sag imødekommes, så kommuneplanen ændres, vil næste skridt være, at der skal søges byggetilladelse til den konkrete mast. I den forbindelse skal der foretages en helhedsvurdering, som bl.a. skal tage udgangspunkt i, hvad kommunen tilstræber i området, derfor vil det være hensigtsmæssigt med en overordnet stillingtagen til, hvad kommunen tilstræber mht. private antennemaster i boligområder. Helhedsvurderingen kræver desuden nabohøring. Om der på den baggrund vil kunne gives byggetilladelse vides ikke.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik og Miljø har foretaget en planfaglig vurdering, hvori det indgår, at anvendelseskonflikter så vidt muligt skal forebygges. I vurderingen vægter både ansøgers ønske, ansøgers naboer samt sikring af boligområdernes udtryk og karakter. Konklusionen er, at radioamatør-antennemaster er tekniske anlæg/installationer, som ikke hører hjemme/kan forventes i boligområder. Dette vurderes også at være baggrunden for det, der i dag står i kommuneplanen. Når boligområder alligevel er nævnt i den generelle ramme, kan det være for det tilfælde, hvor man kan være nødt til at finde en placering til en kommerciel mast i et boligområde (hvis den aktuelle lokalplan giver mulighed for det), hvis der ikke kan opnås mobildækning på andre måder.

 

Teknik og Miljø har forståelse for ønsket om at dyrke sin hobby på sin bopæl men vurderer, at antennerne vil være til relativt stor gene for omgivelserne. Dette er tilfældet med flere hobbyer, som man må forlade sin bopæl og dyrke i f.eks. et klubhus.

 

Det er ikke muligt at begrænse en byggetilladelse således, at antennen kun må være ophejset til fuld højde en del af tiden. Tilladelsen skal gives til den fulde højde på f.eks. 19 m, og så kan kommunen ikke kræve (eller håndhæve), at antennen skal være nedhejset en del af tiden.

 

Teknik og Miljø vurderer, på baggrund af tidligere sager, at en ændring af kommuneplanen, så der kan gives lov til radioamatør-antennemaster i boligområder, vil give relativt større utilfredshed i boligområderne, end det vil give tilfredshed hos ansøgerne.

 

Utilfredsheden hos naboerne går typisk på den skæmmende effekt, risikoen for skade på eget hus ved nedstyrtning, støj og svineri fra fugle, der hviler på masten. Teknik & Miljø oplever, at naboer ofte er mindre tolerante overfor ”en-personsmaster” end overfor master, der er til gavn for mange.

 

På baggrund af ovenstående anbefaler Teknik & Miljø ikke, at kommuneplanen ændres, så der gives bedre mulighed for radioamatør-antennemaster i boligområder.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der ikke ændres i kommuneplanens formulering for at give mulighed for antennemaster i boligområder.

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Udsættes idet mulige scenarier og præcedenseffekter undersøges.

Punkt 15 Arealerhvervelse til forlængelse af Bundgårdsvej, samt etablering af cykelsti på del af Tonne Kjærsvej (Lukket)

Punkt 16 Orientering vedr. etablering af gågade uden kørsel i Gothersgade

Sagsresumé

Sagen omhandler nedklassificering af en del af Gothersgade, således den lukkes af for bilister og muligheden for at parkere på vejen. Sagen har været i høring, hvor der har været gode konstruktive tilbagemeldinger. Der indstilles, at gennemføre den påtænkte nedklassificering af Gothersgade.

 

Sagsbeskrivelse:

Med byrådets beslutning om vedtagelse af budget 2021, er det besluttet at nedklassificere en del af Gothersgade, således den lukkes af for almen kørende trafik og parkering.

 

Strækningen som nedklassificeres til gågade uden almen kørsel strækker sig fra Sjællandsgade til 60 meter før Oldenborggade (hvor J. B. Nielsens Plads begynder). Begrundelsen for nedklassificeringen er, at fredeliggøre gaden, og skabe en sikker og attraktiv forbindelse for gående fra det eksisterende gågadesystem i retning mod Kanalbyen.

 

I dag er strækningen “gågade med kørsel tilladt”. Dette gør, at der bliver kørt meget i gaden, ligesom, at der også bliver parkeret.

 

I forbindelse med nedklassificeringen, påtænkes følgende:

  • Der opsættes automatiske pullerter i hver sin ende af den omtalte strækning.
  • Gothersgade ensrettes på den omtalte strækning fra Sjællandsgade mod Oldenborggade. 
  • Der skal være mulighed for varekørsel i et bestemt tidsrum.
  • Der skal være mulighed for at sætte børn af ved skolen i et bestemt tidsrum.
  • Der etableres parkeringsplads til vareindlevering på Fynsgade ved Urbania.
  • Der skal være mulighed for handicapkørsel.
  • Der skal være mulighed for at de grundejere/beboere der i dag har kørende adgang til parkeringsplads i en gård, kan få særlig tilladelse til at køre igennem pullerterne.
  • Der vil blive etableret 15 min parkering i Fynsgade.
  • Fynsgade vil blive ensrettet fra Vendersgade mod Prinsessegade.

 

Økonomiske konsekvenser

Der er i budgettet afsat midler til etablering af pullerter og gravearbejder som forventes at dække udgifterne til etablering af disse.

 

Vurdering

Sagen har været i høring, og der er indkommet 11 høringssvar. Høringssvarene er samlet i emner herunder.

  1. Der er indkommet ønske om at ændre ensretningen i Fynsgade fra øst mod vest for, at det er nemmere at komme ud af byen. Der opleves problemer med, at komme ud på Oldenborggade og Sjællandsgade om morgenen grundet meget trafik.
     
  2. Ønske om at inddrage nogle parkeringspladser på Biancos plads til borgere med beboerlicens, som kompensation for de parkeringspladser der mistes i Gothersgade. Ligeledes er der forslag om, at oprette timeparkering i Prinsessegade mellem Sjællandsgade og Oldenborggade, med mulighed for, at beboere kan købe parkeringstilladelse. Bekymring for, at det ikke bliver muligt som beboer, at sætte varer af ved deres lejlighed.
     
  3. Forslag om, at ensrette Prinsessegade fra Sjællandsgade mod Oldenborggade. Forslag om bump på Prinsessegade, grundet den øgede trafikmængde og der køres stærkt.  
     
  4. Bekymring omkring nattelivet ved Tøjhuset/Urbania og generelt omkring støj fra sommermusikken.
     
  5. Bekymring for at handel vil blive nedsat, når der ikke kan parkeres i gaden. Sivegade ønskes i stedet.
     
  6. Bekymring omkring Falcks afhentning af personer i gågaden, samt afhentning af handicappede i gågaden.
  7. Bekymring for afhentning af skraldespande.

 

 

Ad 1) Der etableres på sigt lyskryds i Købmagergade / Oldenborggade, således kapaciteten øges i krydset. Fynsgade skal ikke anvendes til gennemkørsel og skal ikke være til eller frakørsel til byen. Sjællandsgade og Oldenborggade er tiltænkt til at vejbetjene Prinsessegade. Ligeledes vil krydsene Sjællandsgade/Prinsessegade og Oldenborggade/Prinsessegade analyseres i forhold til fremkommeligheden. Vej & Park påtænker ikke, at ændre ensretningen fra øst mod vest.
 

Ad 2) Der er ledige pladser i Norgesgade syd, som kan benyttes. Disse parkeringspladser er tidsubegrænset, og der er fint med plads eftermiddage, aftner og weekender. Drøftelse af beboerlicens og parkering generelt, vil blive et punkt i den nye midtbystrategi, som byrådet har vedtaget, skal udarbejdes i 2021. Vej & Park påtænker ikke, at inddrage parkeringspladser ved rådhuset. 3 timers parkering i Prinsessegade med beboerlicens er hensigtsmæssigt, dette vil ligeledes blive et punkt i den nye midtbystrategi. Der etableres 15 min parkering i Fynsgade og tidsbegrænset parkering i den sydlige del af Gothersgade, således der bliver mulighed for at afsætte varer.
 

Ad 3) Ensretning af Prinsessegade vil være hensigtsmæssig. Dette vil blive et punkt i den nye midtbystrategi. Vej & Park undersøger forholdene på Prinsessegade, bump vurderes umiddelbart ikke at være den rigtige løsning.
 

Ad 4) Det er politiet, der skal styre urolighederne. Støjproblematikken er givet videre til Miljøafdelingen, hvor der arbejdes på et regulativ for musik.
 

Ad 5) Der er mulighed for at parkere mange steder for de handlende. Biancos Plads og parkeringspladsen Norgesgade syd er er i umiddelbar nærhed. Der bliver mulighed for varelevering til de erhvervsdrivende.

Ad 6) Der vil blive etableret korttidsparkering i den sydlige del af Gothersgade, som kan anvendes til af- og pålæsning af personer. Ligeledes vil Brand og Redning (herunder Falck) få en kode til pullerterne, så det er muligt for dem at køre ind.
 

Afhentning af handicappede i gågaden, sidestilles med handicapkørsel, som vil blive tilladt.
 

Ad 7) Renovationen vil stadig køre på det vejstykke der lukkes.

I forhold til de 11 indkomne høringssvar er 6 af høringssvarene overvejende positive for en nedklassificering af Gothersgade (dog med nogle bekymringer), 2 af høringssvarene omhandler spørgsmål og 3 er imod en nedklassificering af Gothersgade.

 

Ud fra ovenstående vurderer Vej & Park, at en nedklassificering af Gothersgade stadig er hensigtsmæssig. Mange af de indkomne forbedringsforslag til trafikken, vil der blive arbejdet videre med, og der er umiddelbart ikke forhold der gør, at det har så store trafikale gener, at en lukning ikke er en mulighed.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i By- og Planudvalget den 03-02-2021

Orienteret.

Punkt 17 Orientering (Lukket)