By- og Planudvalget - 18-02-2015

Referat
Dato:
Onsdag, 18 februar, 2015 - 15:15
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 24 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-02-2015

Godkendt.


Punkt 25 "Gang i byen" - planen

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget har siden september 2014 været i proces med udarbejdelse af en plan for ”Gang i byen”. På baggrund af politiske møder, analyser og input fra denne proces med interessenter, borgere etc., tegner der sig et billede af en plan med fire indsatsområder, beskrevet i ”Bilag A – Gang i byen – planen”.


For hvert indsatsområde er der formuleret et a) og et b) scenarie, der beskriver hvordan byen kan se ud om f.eks. 5 år i 2020.


Bagerst i bilaget på side 6 er beskrevet handlinger, der kan sættes i gang ”Her og nu” og strategiske indsatser, der udvikles over længere tid – kaldet ”Lang sigt”.


Der er udarbejdet en markedsføringsplan, ”Bilag B – Markedsføringsplan”. Markedsføringsplanens formål er at skabe bredt kendskab hos borgere, investorer og butikskæder til Fredericia som en by med et godt handelsmiljø og gode byrum fyldt med liv og oplevelser.


Bilag A og B udsendes separat på en mail.


Proces - interessenter

Den brede proces med indhentning af input til planen fra mange forskellige interessenter og borgere er afsluttet. Processen vil fremover involvere de interessenter, der er med til at realisere indholdet i planen.


Fredericia Shopping, Fredericia Erhvervsforening og FredericiaC er fortsat en del af processen med fokus på, hvordan de kan medvirke til at virkeliggøre og omsætte dele af planen til handling.


Desuden vil der være nye interessenter, der nu kan bidrage til at omsætte dele af planen til handling.

 

Tidsplan

Efter temamødet arbejder Strategisk Planlægning videre med at detaljere og konkretisere indholdet i planen frem til de politiske beslutningsmøder i april.


Til april møderne i By- og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget fremlægges:

  • Et katalog med ”her og nu” handlinger, der kan sættes i gang i år samt økonomioverslag. Kataloget tager udgangspunkt i de beslutninger, der er taget på temamødet.
  • Beskrivelse af indsatser der arbejdes videre med på længere sigt. Både ”her og nu” handlinger og indsatser på ”lang sigt” tager udgangspunkt i de politiske beslutninger, der tages på temamødet.

Økonomiske konsekvenser

Der kan være økonomiske konsekvenser på sigt, fra de indsatsområder, der vælges at arbejde videre med i en plan for ”Gang i byen”.


Særligt vurderes det, at der kan være udgifter til, skiltning, opholdsmiljøer og byrumsinventar i gågader, beplantning mv., afhængig af hvilke handlinger, beskrevet i ”Bilag A – Gang i byen – planen” på side 6, der vælges at arbejde videre med i projekter.


På sigt, efterhånden som planen realiseres, vurderes det, at den vil medføre en positiv økonomisk påvirkning på investeringer og omsætning i butikker og andre erhverv, kultur mv.

Vurdering

I arbejdet med en plan for ”Gang i byen” viser uddybende analyser og processen med interessenter forskellige muligheder, der kan vælges som indsatsområder i planen for at styrke bymidten og området ved Vejlevej.


Markedsføringsplanen (Bilag B) skal være redskab til at kommunikere klart og tydeligt i forhold til formålet med ”Gang i byen” om af styrke bymidten.

Indstillinger

Ingen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-02-2015

Sagen blev drøftet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 18-02-2015

Sagen blev drøftet.