By- og Planudvalget - 28-04-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 28 april, 2021 - 17:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 22 april, 2021 - 13:47
Referat publiceret:
Torsdag, 29 april, 2021 - 17:16

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 2 Regnskab 2020 - By- og Planudvalg

Sagsresumé

Regnskabet for 2020 på By- og Planudvalget viser samlet et mindreforbrug på 0,069 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen.

 

Udvalgets andel af kommunens samlede anlægsbudget udgør 108,224 mio. kr., hvor nettoudgiften udgør 93,666 mio. kr. og overførsel til 2021 udgør 15,408 mio. kr.

 

Der er afvigelser på en række projekter, som netto er blevet dyrere end budgetteret. Det foreslås, at kassen finansierer dette behov med 0,849 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet for 2020.

 

Regnskabet behandles indledningsvist i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt regnskabet for 2020. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten mer- eller mindreforbrug i forhold til henholdsvis servicerammen, kompensationen for COVID-19-udgifter og bruttoanlægsrammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab

Afvigelse til ramme

Serviceudgifter

4,527

4,458

-0,069

Bruttoanlægsudgifter

*

94,131

-

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt regnskabet for 2020.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

By- og Planudvalget

66,413

112,751

98,124

-14,627

Serviceudgifter

4,580

4,527

4,458

-0,069

Anlæg

36,736

83,641

75,416

-8,225

Jordforsyning/DanmarkC

25,097

24,583

18,250

-6,333

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør 0,053 mio. kr., som vedrører udmøntning af puljer på administration samt ændrede pris- og lønskøn for 2020.

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på anlæg inkl. Jordforsyning/DanmarkC på i alt 46,391 mio. kr. skyldes, at budgettet er korrigeret med spar/lån fra 2019, fremrykning af anlæg samt nye anlæg vedtaget af Byrådet.

 

COVID-19

Der er ingen registreringer eller indmeldinger på udvalgets område vedrørende corona.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

By- og Planudvalgets resultat for 2020 viser et mindre forbrug på 0,069 mio. kr. i forhold til korrigeret budget. Budgetområdet har ikke haft udfordringer.

 

ANLÆG INKL. JORDFORSYNING/DANMARKC

Der er et mindre forbrug på 14,558 mio. kr. i forhold til korrigeret budget på udvalgets anlægsbudget, hvilket primært kan henføres til forskydning i gennemførelsen af aktiviteter. Det er primært leveringstid og kapacitet i markedet, som har været årsagen. Der overføres 15,784 mio. kr. til 2021. Dertil kommer et lån på 0,376 mio. kr. fra 2022 til merudgift vedr. motorvejsramper ved afkørsel 59.

Der er afvigelser på en række projekter med i alt 0,849 mio. kr., som foreslås finansieret af kassen. Afvigelsen kan primært henføres til projekterne vedrørende Infrastruktur Pregate samt signalanlæg og bedre fremkommelighed.

Specifikation af anlægsprogrammet med beløb til spar/lån er vedlagt som bilag. Endvidere vedlægges oversigt over anlæg, som er større end 2,0 mio. kr. med bemærkninger og afsluttes endeligt med regnskab 2020.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Udvalgets budgetområde er ikke justeret i forbindelse med byrådets tildeling af retvisende budgetter.

 

SPAR/LÅN 2020-2021

Praksis har de seneste år været at nedenstående områder overføres til året efter (opsparing og gæld):

  • Politisk besluttede
  • Eksterne puljemidler
  • Anlæg

Yderligere forekommer der følgende områder, som de seneste år ikke er overført til året efter:

  • Institutioners opsparing
  • Øvrige restmidler (opsparing og gæld)

 

Øvrige afvigelser reguleres i kassen.

 

By- og Planudvalget har alene beløb til anlæg, der skal behandles i forbindelse med spar/lån.

  • Anlæg 15,408 mio. kr. opsparing
  • Tidsforskydning på projekter

Afvigelsen på driften på 0,069 mio. kr. foreslås lagt i kassen.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Teknik og Miljø indstiller til By- og Planudvalget, at:

  1. At regnskab 2020 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

At By- og Planudvalget godkender, at det i den samlede regnskabssag anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Der overføres 15,408 mio. kr. på anlæg til 2021 (spar/lån).
  2. Restbudget på driften på 0,069 mio. kr. lægges i kassen.
  3. Afvigelsen på anlæg på 0,849 mio. kr. finansieres af kassen.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

1. godkendt

2., 3., 4. anbefales.

Punkt 3 1. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

1. budgetopfølgning viser en generel overskridelse af korrigeret budget på drift og anlæg for By- og Planudvalget. Der forventes et merforbrug på 15,782 mio. kr., som skyldes justeringer som følge af spar/lån på anlæg. Såfremt spar/lån godkendes på økonomiudvalget, og By-og Planudvalget godkender 1. budgetopfølgning, vil budgetterne blive korrigeret sådan, at der er balance mellem regnskab og budget.

 

Serviceudgifterne og anlæg forventes at balancere ved 1. budgetopfølgning, såfremt indstilling om overførelse af spar/lån på skattefinansieret anlæg samt jordforsyning/Danmark C på i alt 15,782 mio. kr.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

 

 

 

 

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

By- og Planudvalget

88,303

88,303

104,085

15,782

Serviceudgifter

4,609

4,609

4,609

0,000

COVID-19

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg

59,136

59,136

68,585

9,449

Jordforsyning/Danmark C

24,558

24,558

30,891

6,333

 

 

Justeringer af udvalgets korrigerede budget ved 1. budgetopfølgning

I forbindelse med 1. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 15,782 mio. kr.  på det skattefinansieret anlæg og jordforsyningen, som skyldes forskydninger på anlægsprojekter i 2020.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning på mødet den 17. maj 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

By- og Planudvalget

88,303

104,085

104,085

0,000

Serviceudgifter

4,609

4,609

4,609

0,000

COVID-19

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg

59,136

68,585

68,585

0,000

Jordforsyning/Danmark C

24,558

30,891

30,891

0,000

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,400 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 1. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10,000 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 1. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning viser generel overholdelse af korrigeret budget på By- og Planudvalget.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 1. budgetopfølgning er der ingen forventninger om merforbrug pga. COVID-19 på udvalgets område.

 

ANLÆG OG JORDFORSYNING / DANMARK C

Der forventes ved 1. budgetopfølgning et merforbrug på 15,782 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget. Hvis spar/lån godkendes af Økonomiudvalget, vil der være balance mellem regnskab og budget.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale og By- og Planudvalget indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At spar/lån indstilles til behandling og godkendelse i økonomiudvalget og byrådet

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 4 Budgetlægning 2022-2025

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 skal udvalget drøfte den økonomiske situation og udarbejde input til den kommende budgetforhandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 årets budgetproces, hvor der er lagt op til en grundig proces med tidlig opstart allerede i foråret. Målet er en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser.

 

Budgetproceduren medfører, at fagudvalgene på møderne i april og juni drøftelser af udvalgets aktuelle økonomi, fremdrift i implementering af budget 2021 samt et blik frem mod de kommende år.

 

På møderne er der mulighed for at samle op på udvalgets udfordringer og mulige finansieringsforslag.

 

Forvaltningen præsenterer på møderækken i uge 17 udvalgene for regnskabsresultatet samt første budgetopfølgning for 2021. På baggrund af de to sager får udvalgene det bedst mulige indblik i muligheder og udfordringer på områderne. Samtidig har forvaltningen gjort opmærksom på eventuelle lovgivningsmæssige ændringer, der er på vej med betydning for den kommende budgetlægning. Hvis der ønskes udarbejdet analyser af udvalgenes områder, vil det være fordelagtigt, hvis disse blev meldt ind nu for at give forvaltningen mulighed for at lave et stykke arbejde på et ordentligt fagligt niveau. Dette med henblik på at skabe gennemsigtighed og et solidt beslutningsgrundlag. Det kan ikke lade sig gøre, hvis det først sker efter sommerferien.

 

Efter det kommende udvalgsrul laver forvaltningen en opsamlingssag til Økonomiudvalget, hvor alle udvalgenes opmærksomhedspunkter samles sammen inklusiv ønsker til analyser. Økonomiudvalget kan supplere med ønsker og foretager den samlede prioritering af analyseønsker ift. de til rådighed værende ressourcer i forvaltningen. Sagens sættes på Økonomiudvalget den 10. maj.

 

Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

Byrådet fik på mødet fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på april-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

 

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomiske forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

 

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Her i beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Teknik og Miljø indstiller til By- og Planudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den samlede økonomiske ramme for udvalget ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget definerer områder, som forvaltningen frem mod udvalgets møde i juni udarbejder konkrete beskrivelser af.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Drøftet.

Punkt 5 Cykelstikatalog 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes cykelstikatalog revideres hvert år. Der er udarbejdet et udkast til cykelstikatalog for 2021. Dette udkast fremlægges i forbindelse med denne sag til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

By- og Teknikudvalget besluttede på sit møde den 2. juni 2015, at udvalget hvert år skal drøfte mulige cykelstiprojekter samt mulighederne for at ansøge om puljemidler til projekterne. Teknik & Miljø har derfor udarbejdet et forslag til Cykelstikatalog for 2021.

 

Følgende stier er i gang med at blive anlagt, eller anlægges i 2021, eller fremgår i budgettet, og udgår derfor af Cykelstikataloget.

 

Skærbækvej ml. Kolding Landevej og Skærbæk Ringvej

I 2021 igangsættes anlæggelsen af end dobbeltrettet cykelsti langs Skærbækvej, mellem Kolding Landevej og Skærbæk Ringvej. På samme tid anlægges cykelsti i stitunnel under Skærbækvej, som forbinder kvarteret ved Langelandsvej med boligområderne ved Overmarken. 

 

Tårupvej, byzone til Stakkesvang

Stierne på Tårupvej anlægges samtidig med den nye kommunale byggemodning i Taulov. Stierne forventes anlagt endeligt i 2021. 

 

Røde Banke

Etablering af cykelstier på Røde Banke mellem Ussinggårdsvej og Strandvejen gennemføres i 2021.

 

Treldevej

I 2021 + 2022 anlægges cykelsti langs Treldevej til Trelde, og lang Skullebjerg Allé og Østerbyvej til Østerby. Stierne forbinder dermed de eksisterende cykelstier som i dag stopper ved Nordre Kobbelvej med Trelde og Østerby.

 

I forhold til 2020 er der foretaget en ”opdatering” af Cykelstikatalogets indhold og prioritering af strækninger, fordi flere cykelstier er etableret eller er undervejs til at blive etableret i 2021. Desuden er prioriteten ”Sammenhæng med andre projekter” samt ”DanmarkC projekter” tilføjet til kataloget. Dette er valgt, da det er tydeligt, at der i de kommende år er potentiale for at skabe merværdi for cyklisterne, ved at supplere kommende anlægsprojekter eller renoveringsprojekter med cykelstier.

Røde Banke var nummer 1 i Cykelstikataloget i 2020, men er slettet fra prioriteringslisten i 2021, da stien anlægges i 2021.

 

De ekstra anlægsmidler på grund af COVID-19 gav desuden mulighed for at gennemføre en række ekstra cykelstiprojekter i 2020, som var placeret forskelligt i og uden for Prioritet A. Fælles for de stier som er udført eller igangsat i 2020, var at Fredericia Kommune ejede arealerne hvor stierne skulle etableres, eller at der var mulighed for i løbet af året at erhverve disse. Samtidig var der ved disse cykelstier mulighed for en kort projekteringsperiode og herefter kort anlægsperiode.

 

På den baggrund er der anlagt cykelstier på Ydre Ringvej, samt den del af Dronningens Kvarter som manglede cykelstier. Ydre Ringvej er derfor ikke længere på prioriteringslisten.

 

En række cykelstiprojekter er projekteret i 2021 og klar til at blive anlagt:

-          Nørrebrogade er projekteret, og er klar til at blive anlagt. Anlægssummen er tilrettet til 10,0 mio.

-          Snaremosevej, fra nr. 27 til Vejle Landevej + Vejle Landevej fra Snaremosevej til Kongens Kvarter er ligeledes projekteret. Her er den forventede anlægssum 4,5 mio. kr.

-          Stakkesvang både nord og syd for jernbanen er projekteret og forventes anlagt i de kommende år, sammen med udbygning af Infrastrukturen i Danmark C.

-          Skullebjerg Allé er udgået af listen, da cykelsti på denne strækning er en del af projektet til Cykelsti til Trelde

-          Stenhøjvej er udgået af listen. Trafikmængden er lille på Stenhøjvej, og det vurderes ikke nødvendigt med cykelsti på strækningen. Der anlægges i 2021 fortov på strækningen, som hidtil har været helt uden forhold for de bløde trafikanter. På samme måde etableres ”2 minus 1 vej”.

-          Vejle Landevej ml. Snaremosevej og Kongens Kvarter udgår, da denne strækning etableres i forbindelse med forlængelsen af Bundgårdsvej.

-          Kongensgade er flyttet ned som Prioritet B, og Cykelsti i Sjællandsgade og Købmagergade, er derfor nu et sammenhængende projekt med Prioritet A. 

-          Tonne Kjærsvej – fra Kolding Landevej til Prins Christians Kvarter udgår, da denne etableres i forbindelse med forlængelsen af Bundgårdsvej.

 

Der er for 2021 frigivet en cykelpulje med ansøgningsfrist i maj. Det foreslås, at Teknik og Miljø bemyndiges til at søge til de projekter, der vurderes at have størst mulighed for tilskud.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser ved vedtagelse af cykelstikataloget. Såfremt der modtages samtykke og tilskud fra cykelpuljen, vil dette dog kræve medfinansiering af de konkrete projekter. Dette vil blive præsenteret i en særskilt sag.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at cykelstikataloget vil bidrage til en fordelagtig prioritering af ønsker til kommende cykelstiprojekter.

 

Etablering af projekterne i kataloget vil skabe mere trygge og sikre forhold for cyklisterne og bidrage til færre uheld og et bedre sammenhængende cykelstinet.

 

Det vurderes ligeledes hensigtsmæssigt, at der i forbindelse med budgetforhandlinger arbejdes på etablering af en fast pulje på 0,5-1,0 mio. kr., som vil give mulighed for projektering af 1-2 cykelstier pr. år. Dette vil sikre, at der altid vil være projekter klar, til igangsætning tidligt i det år hvor der afsættes anlægsmidler til projektet.

 

Ligeledes bør de stier, der hvert år beskrives ”Udføres med andre projekter” prioriteres i budgetforhandlingerne, da de sammen med ordinære driftsmidler, sikrer mere cykelsti for færre penge.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at:

  1. Cykelstikataloget for 2021 vedtages.
  2. Teknik og Miljø bemyndiges til at søge den nationale cykelpulje for 2021, med henblik på medfinansiering af et eller flere cykelstiprojekter.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Godkendt, idet Venstre stemmer imod pkt. 1, da listen er prioriteret.

Punkt 6 Igangsætning af lokalplan for boliger på Krogsagervej i Erritsø

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget en anmodning om opstart af en ny lokalplan for boliger på Krogsagervej 2 i Erritsø. Lokalplanen skal muliggøre, at der opføres 8 boliger i form af tæt-lav rækkehuse i ét plan.


Igangsættelse af en lokalplan for 16 boliger på samme adresse har tidligere været behandlet i By- og Planudvalget den 3. september 2018, men blev afvist, bl.a. fordi bebyggelsen blev for tæt.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har modtaget en anmodning fra en udvikler om opstart af en ny lokalplan for boliger på Krogsagervej 2 i Erritsø. Udvikleren har foreslået et projekt, som omhandler en boligbebyggelse på 8 rækkehuse fordelt på to rækker af fire boliger med tilhørende grønne fælles opholdsarealer og faciliteter.

 

Området
Lokalplanområdet er beliggende i Erritsø bycentrum og afgrænses af Erritsø Bygade mod nord, Krogsagervej mod øst, parcelhuse i ét til halvanden plan mod syd og rækkehuse i ét plan mod vest. Ejendommen er således omgivet af boliger af varierede typer, størrelser og højder.


Grunden anvendes i dag til boligformål. På grunden ligger en ældre bevaringsværdig bygning ”Bjerregård”, som ikke er beboet. Bygningen skal nedrives for, at ny boligbebyggelse kan opføres. Nedrivning af den bevaringsværdige bygning kræver en godkendelse, som forudsætter 4-6 ugers offentlig høring. Nedrivningssagen køres sideløbende med planprocessen.

 

Lokalplanområdet ligger i Erritsø bycentrum med kort afstand til bykernen med indkøbsmuligheder, samt Erritsø skole og Erritsø Idrætscenter længere nede ad Krogsagervej. Området har en veletableret infrastruktur med kort afstand til Fredericia bymidte og offentlig transport, samt er let tilgængelig fra motorvejen og de større indfaldsveje.

 

Lokalplanens indhold
Lokalplanen vil have til formål at muliggøre, at området udvikles som et nyt attraktivt boligområde i Erritsø.


For at opnå dette, vil lokalplanen udlægge området til en bebyggelse med 8 tæt-lav boliger i ét plan. Med 8 boligenheder vil lokalplanen ved eventuel udstykning, kunne opfylde kommuneplanens mindste grundstørrelsen på 400 m2. Boligerne vil være på ca. 115 m2 og anvendelige for en bredere demografi af beboertyper i forskellige livsstadier.

Lokalplanen vil også skulle sikre, at området får tilstrækkelige kvalitative udearealer til fælles ophold, tilstrækkeligt antal parkeringspladser mv., samt at regnvandshåndtering sikres på grunden.

 

Kommuneplanen
Området er i kommuneplanen omfattet af ramme E.C.1B, som udlægger arealet til centerformål, herunder boliger. Det forespurgte projekt er i overensstemmelse med kommuneplanrammen.

 

Projektet overholder desuden bebyggelsesprocenten på 40 og mindstegrundstørrelsen på 400 m2, som begge er fastsat i kommuneplanens generelle rammer.

 

Lokalplanen vil derfor være i overensstemmelse med kommuneplanen og ikke forudsætte udarbejdelse af et kommuneplantillæg.
 

Miljøforhold
Der er kendskab til potentielle vejstøjgener fra Erritsø Bygade.

Støjgrænserne overholdes sandsynligvis for størsteparten af området ved, at boligerne, de private haver og de fælles opholdsarealer placeres udenfor de støjbelastede arealer. Det er dog muligt at en mindre del af den nordligste private have er påvirket af vejstøj. Der skal derfor udarbejdes en støjredegørelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det foreslåede projekt er blevet vurderet i forhold til By- og Planudvalgets ”Principper for byfortætning” samt i forhold til det nye fælles bæredygtighedsværktøj for Trekantområdet, som Teknik & Miljø arbejder med på forsøgsbasis.

 

Den indledende vurdering i forhold til Principper for Byfortætning indikerede et fornuftigt projekt, dog med mulighed for forbedringer af bl.a. de fælles opholdsarealers indretning, beplantning langs skel, fællesarealer og private forhaver, samt ved udarbejdelse af en klar strategi for regnvandshåndtering og dæmpning af evt. støjpåvirkning på grunden.

 

Bæredygtighedsværktøjet pegede endvidere på mulighed for forbedringer ved alternativ håndtering af overfladevand, f.eks. LAR systemer med rekreativ karakter, genanvendelse af tagvand eller anvendelse af grønne tage. Herudover pegede bæredygtighedsværktøjet på mulighederne for at anvende løsninger for vedvarende energikilder i området og sætte ladestandere til elbiler op ved parkeringspladserne, samt behovet for niveaufri adgang til boligenhederne.

 

På baggrund af de nævnte vurderinger, samt den indledende dialog generelt, har bygherre arbejdet med at skabe et bedre og mere tilgængeligt stisystem i området, samt at forbedre indretningen af fællesarealerne, f.eks. ved tilføjelse af frugt- og bærbærende beplantning, samt ved at anvende skurene som afskærmning mellem parkering og det fælles opholdsareal.

 

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplanen vil bidrage til en positiv udvikling af grunden i Erritsø og at projektet med få justeringer gennem den videre dialog, kan resultere i et attraktivt nyt boligområde.

 

Endeligt vurderer Teknik & Miljø, at støjgener fra Erritsø Bygade bør belyses via en støjredegørelse, samt at der skal søges godkendelse til nedrivning af de eksisterende bevaringsværdige bygninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til By- og Planudvalget, at arbejdet med en ny lokalplan for en boligbebyggelsen på Krogsagervej 2 i Erritsø igangsættes.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 7 Igangsætning af lokalplan for Skansevej 50 – revideret bebyggelsesplan

Sagsresumé

Der søges igangsætning af lokalplan for Skansevej 50 for tæt-lav boliger. Der har tidligere været forelagt en igangsætning af en lokalplan for 20 boliger, som blev afvist på baggrund af den faglige indstilling.

 

Det seneste projektforslag indeholder 15 boliger og er en mulig løsning på at sikre indsigt til skansen, boligantal og indretning af grunden. Dog mangler der fortsat en plan for indretningen af opholdsarealerne, så der sikres en høj kvalitet.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

I 2018 modtog Plan & Arkitektur første gang en ansøgning om omdannelse af bydelscentret på Skansevej 50 til boligbebyggelse. Bebyggelsesplanen overskred kommuneplanens rammer på flere parametre, herunder bebyggelsestæthed, grundstørrelser, opholdsarealer m.m. Grunden er omfattet af beskyttelseslinjen for den tilstødende skanse, hvorfor Plan & Arkitektur indledte en dialog med Slots- og Kulturstyrelsen om muligheder for transformation af området. Investor ønskede at lade bebyggelsesplanen med 20 boliger blive behandlet i By- og Planudvalget den 19. december 2018. Bebyggelsesplanen blev afvist med ønsket om en videre bearbejdning af planen.

 

I løbet af 2019 modtog Plan & Arkitektur ansøgninger om udnyttelse af grunden fra yderligere to interesserede investorer. Disse blev mødt med de samme krav til bebyggelsesplanen, som den første investor, hvorpå de ligeledes frafaldt.

 

I 2020 blev Plan & Arkitektur på ny kontaktet af den første investor med en bebyggelsesplan tilrettet efter kravene fra udvalgsbehandlingen i 2018. Dog med flere boligenheder end det blev vurderet fagligt forsvarligt i den oprindelige indstilling. Investor har siden erhvervet grunden vel vidende kravene fra udvalgsbeslutningen. Plan & Arkitektur har genoptaget dialogen med investor, og den fornyede sag om igangsætning af lokalplanen sker på baggrund af en bebyggelsesplan, der er udarbejdet i løbet af denne dialogproces.

 

Slots- og Kulturstyrelsen

Plan & Arkitektur har fremsendt bygherres tidligere forslag til bebyggelsesplan til Slots- og Kulturstyrelsen ad to omgange.

 

Styrelsens fokus har været at bevare og gerne forbedre indsigten til/udsigten fra skansen fra de omkringliggende områder, det vil sige fra syd (Skanseparken) og fra vest (Skansevej), og bevare området tættest på skansen ubebygget med begrundelsen: ” frirummet omkring fortidsmindet er særdeles væsentligt at sikre, ikke mindst i det aktuelle tilfælde, hvor der er tale om et militæranlæg, hvor udsyn, sigtelinjer m.v. har været fundamentale for anlæggets funktion – og for nutidens forståelse af skansen”.

 

Slots- og Kulturstyrelsen fremsætter endvidere som krav for at sikre mest mulig åbenhed, at der ikke hegnes omkring området, og at unødvendig yderligere bebyggelse i området ikke etableres.

 

Plan & Arkitektur har fremsendt seneste projektforslag til Slots- og Kulturstyrelsen til kommentering sideløbende med den politiske behandling af igangsættelsen.

 

Krav til bebyggelsesplanen, fastlagt ved BPU-møde 19. december 2018

Bebyggelsesplanen fremsendt i 2018 indeholdt 20 boligenheder i fire boligstænger og overholdt ikke kommuneplanens generelle rammer, idet gennemsnitsgrundstørrelsen var på 250 m2, hvor kommuneplanens krav er minimum 400 m2. Planen lagde op til en tæt bebyggelse med ikke-optimale lysforhold og risiko for indbliksgener internt i bebyggelsen. Endvidere sikrede planen ikke indkig til skansen.

 

BPU besluttede, at der kunne arbejdes videre efter følgende principper

 

  • Reduktion fra 20 til 14 boliger
  • Reducere fra 4 til 3 husrækker samt trække de yderste rækker mod midten.
  • Sigtelinjen fra vest sikres ved at reducere den vestlige række med 1 bolig.
  • Sigtelinjer fra syd og øst sikres ved at flytte den østlige række mod midten.
  • Friareal langs sydskel udnyttes til sammenbindingszone uden indhegning.
  • Mindstegrundsstørrelsen kan reduceres til 360 m2 for området med et kommuneplantillæg, hvis de øvrige forhold løses.

 

Aktuel bebyggelsesplan fra den 22. januar 2021

 

  • Boligantallet er reduceret til 15. En bolig mere, end beskrevet i den politiske beslutning.
  • 3 husrækker. Følger den politiske beslutning.
  • Sigtelinjer er sikrede ved placering af husrækker.
  • Friareal langs sydskel er bevaret og udvidet men uden en beskrivelse af indretning. Hertil er friarealet nærmest skansen udvidet men mangler ligeledes beskrivelse af indretning.

 

Bebyggelsesplanen ses i sagens bilag.

 

Lokalplan og kommuneplantillæg

Lokalplanen udarbejdes for at muliggøre tæt-lav bebyggelse i form af tre husrækker á fem rækkehuse i to etager. Udlæg til boligområde forudsætter kommuneplantillæg, hvor anvendelsen ændres fra bydelscenter til boligområde. Bydelscentret er ikke i brug som sådan - et pizzeria er den eneste nuværende benyttelse af bydelscentret.

 

Hvis et projekt som det foreslåede danner grundlag for lokalplanen, bliver bebyggelsesprocenten på 30 (jf. bygherres beregning). Gennemsnitsgrundstørrelsen bliver på 317 m2 (jf. bygherres beregning), hvilket også udløser behov for kommuneplantillæg.

 

Boligområdet ligger som direkte nabo til skansen. Nærheden til et større rekreativt område medvirker til at mindske oplevelsen af områdets bebyggelsestæthed.

 

Området vejbetjenes fra Skansevej, og der etableres fælles parkering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at bebyggelsesplanen overordnet kan godkendes med følgende bemærkninger og forbehold:

 

Byfortætningsprincipper:

Projektet er vurderet i forhold til By- og Planudvalgets Principper for byfortætning. Det har en række lave vurderinger, herunder:

 

  • Indretning af grønne områder og opholdsarealer: der mangler en plan for indretning af de grønne områder. Parametrene vil nemt kunne øges med en kvalificeret indretningsplan.
  • Regnvandshåndtering: beskrivelse af regnvandshåndtering mangler.
  • Seniorvenlighed: byggeriet er i to plan og henvender sig derved ikke primært til seniorer.
  • Naboinvolvering: denne kan potentielt øges, afhængig af graden af dialog med naboerne.

 

Herudover kan en middelscore forbedres:

 

  • Merværdi for området som helhed: ved at vise en inkluderende indretning af friarealer, kan der skabes et bindeled mellem Skanseparken og skansen og dannes en helhed i området.

 

Med en bearbejdning af disse elementer, vil projektet kunne højnes yderligere til gavn for nærområdet og selve boligområdet.

 

 

Kravene fra den tidligere igangsætningssag vurderes imødekommet ved:

  • 3 husrækker:
    • herved er risiko for indbliksgener reduceret, bedre lysforhold i boligerne muliggjort, samt privatsfære omkring boligerne øget.
       
  • Sigtelinjerne mod skansen sikres ved at friholde kiler fra Skanseparken mod syd og fra Skansevej mod vest.

Bebyggelsesplanen er sendt i høring til Slots- og Kulturstyrelsen, hvis vurdering afventes.
 

  • Reduktion af antallet af boliger:
    • Antallet er gået fra 20 til 15 (ikke 14 jf. beslutningen).
      Dette medfører ikke som krævet min. 360 m2 i gennemsnit pr bolig, men ca. 317 m2 i gennemsnit pr. bolig.
      Det vurderes, at en mindstegrundstørrelse på 317 m2 kan accepteres på grund af øvrige tiltag som større og mere sammenhængende fri- og opholdsarealer og større afstand til skel.
    • Det stilles dog som krav, at opholdsarealer udformes som inkluderende og alsidige opholdsarealer for områdets beboere, der yder en merværdi til området.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til By- og Planudvalget, at:

  1. Lokalplanen igangsættes med forudsætning om, at der arbejdes videre med forbedringer af projektet jf. forholdene nævnt under ”vurdering” ovenfor, og at
  2. Lokalplanen igangsættes med forbehold for eventuelle yderligere ændringskrav fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 8 Forslag til lokalplan 360 - boligområde ved Ekkodalen

Sagsresumé

Lokalplan 360 for område ved Ekkodalen blev igangsat den 19. september 2018 med en række forudsætninger. Der har siden været dialog med både bygherre og naboer om lokalplanen.

 

Naboerne kom i den forbindelse med en række bemærkninger. Disse bemærkninger er indgået i det videre arbejde med lokalplanen.

 

Der er nu udarbejdet et forslag til lokalplan for et boligområde ved Ekkodalen.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik & Miljø har modtaget en anmodning om udarbejdelse af ny lokalplan for 5 boliger ved Ekkodalen 40. Den gældende lokalplan giver mulighed for 3 boliger. De nye boliger tænkes opført i 2 etager med fladt tag, fritlagt kælder mod nord og med integreret nedsænket garage og udhus. Ovenpå garage og udhus mod syd etableres opholdsareal/terrasse. Mod den interne adgangsvej vil bebyggelserne således fremtræde i 1 etage med hævet kælder. Mod Ekkodalens stamvej vil bebyggelserne fremtræde med fritlagte facader i 2 etager. Boligerne vil derfor byggeteknisk skulle betragtes som to fulde etager. Situationsplan er vedlagt som bilag.

 

Lokalplanarbejdet blev igangsat den 19. september 2018 med en række forudsætninger.

 

Behandling i By- og Planudvalget, september 2018:

By- og planudvalget godkendte den 19. september 2018 en igangsætning af lokalplan med tilhørende miljøvurdering og igangsætning af en forudgående høring for de omkringboende til området ved Ekkodalen.

Godkendelsen skete under en række forudsætninger som

  1. at boligerne vejbetjenes fra en intern adgangsvej, som indrettes med vendeplads,
  2. at afhentning af dagrenovation sker individuelt hos den enkelte husstand,
  3. at arealet mellem Ekkodalens stamvej og Ekkodalen 40 medtages i lokalplanen,
  4. at det udlagte fælles grønne område forbliver udlagt som fælles grønt område og
  5. at skråningsanlægget på Ekkodalen 40 mod stamvejen etableres terrasseret med 3 niveauer.

 

Der var ligeledes udfordringer omkring afledning af overfladevand, støj fra motorvej og fælles forståelse for en samlet planlægning for området fra ejerne af de to omfattede matrikler.

Der er efterfølgende blevet arbejdet videre med sagen, og der har været afholdt et naboorienteringsmøde den 4. juli 2019, samt møder med bygherre, senest den 6. august 2020.

 

I forbindelse med naboorienteringen har Teknik & Miljø modtaget en række bemærkninger. Bygherre har ligeledes indgivet en række bemærkninger, dels til de politisk vedtagne forudsætninger for igangsættelsen af lokalplanen, dels til naboorienteringen.

 

De indkomne bemærkninger er indgået i det videre arbejde med planlægningen for området.

 

Der er vedlagt bilag med de indkomne bemærkninger og administrationens forslag til behandling af de indkomne bemærkninger.

 

Naboorientering:

Der har den 4. juli 2019 været afholdt et møde, hvor naboerne blev orienteret om projektet og kunne komme med spørgsmål/bemærkninger. De mundtlige bemærkninger er efterfølgende suppleret med en række skriftlige bemærkninger. De væsentligste bemærkninger i forhold til det fremsendte projekt er:

 

  • Modstand mod at der opføres fem boliger. Dette begrundes delvist i, at de placeres delvist i det grønne friareal og dermed påvirker udsigten mod Lillebælt, og delvist med at der er tale om tæt bebyggelse med fem ens og forholdsvist store boliger i to etager.
  • Ønske om, at det grønne friareal langs vejen, som er fastlagt med Lokalplan nr. 13, bevares, og at nye boliger trækkes længere væk fra friarealet/overholder en afstand svarende til det skrå højdegrænse plan (samme afstand som til naboskel).
  • Modstand mod den foreslåede vejtilslutning pga. lysgener ved udkørsel og trafikale risici i glat fører. Dette begrundes i et 2 meters terrænspring i skel.
  • Forslag om at boligerne i stedet betjenes af en adgangsvej nord for boligerne, dvs. fra Ekkodalens stamvej.
  • Modstand mod vendeplads tæt på nabobebyggelse syd for pga. forventede støjgener.
  • Modstand mod placering af renovation langs Ekkodalen.
  • Modstand mod selvstændig grundejerforening, fordi der er behov for fælles saltning og snerydning af stejl adgangsvej.
  • Behov for klimasikring mod oversvømmelse længere nede af vejen, som følge af overbelastning af kloakken.
  • Ønske om en visualisering af projektet, således at naboer mm. kan vurdere konsekvensen for området.
  • Bebyggelsen afviger arkitektonisk markant fra områdets øvrige bebyggelse. Der ønskes et byggeri i stil med det øvrige byggeri i området.

 

Hertil kommer en række bemærkninger om, at udenomsarealerne (hæk, græsarealer, fortov mm.) i dag ikke holdes, hvilket giver problemer ved færdsel forbi ejendommene Ekkodalen 40 og 70.

 

Hvidbog med alle bemærkninger er vedlagt som bilag.

Bemærkninger fra Bygherre:

Bygherre har indgivet bemærkninger dels til forudsætningerne fra den politiske igangsætning af lokalplanen, dels til naboernes bemærkninger. Bygherre har nedenstående bemærkninger til forudsætninger for lokalplanen:

 

  • Der spørges fra bygherre til, hvorfor det er nødvendigt at renovationsvognen kører ind i området. Bygherre mener, at afhentning af dagrenovation bør kunne ske ved indkørsel til området.
  • Det er bygherres holdning, at det areal, der er udlagt til fælles friareal/grønt område, ikke er målsat i lokalplan 13. Det er derfor udlagt i en bredde på 10 m målt fra vejmidte på situationsplanen for det ønskede byggeri.

 

I forhold til de indkomne bemærkninger fra naboorienteringen vurderer bygherre, at de fleste af disse omhandler de omkringliggende veje, forpligtelser og medlemskab af grundejerforeninger og andre forhold udenfor området, som ikke kan reguleres med lokalplanen.

 

Med hensyn til boligernes antal og placering bemærker bygherre, at det i dag er muligt at bygge 3 boliger i en afstand af 2,5 m langs skel mod syd, dvs. mod nærmeste naboer. Med lokalplanen vil der kunne bygges 5 boliger, men dog i en afstand af ca. 12 m vinkelret på skel mod syd på grund af den udlagte vej. Det er bygherres vurdering, at det ansøgte vil være en forbedring for de omkringliggende boliger i forhold til bebyggelsens afstand fra skel.

 

I forhold til arkitekturen bemærker bygherre, at området i dag ikke er et ensartet boligområde. Den eksisterende bebyggelse i området består af en blanding af 1-2 etagers huse, saddeltage/valmede tage, murstensfacader og pudsede facader samt forskellige materialevalg til tag. Der er således efter bygherres vurdering ikke en ensartet bebyggelse i området, som den nye bebyggelse kan tilpasses.

 

Lokalplanens indhold:

Det udarbejdede lokalplanforslag giver mulighed for 5 boliger, som kan opføres enten som åben-lav bebyggelse eller tæt-lav bebyggelse. Der er med lokalplanen krav om, at vejbetjening sker fra en intern adgangsvej, at arealet mellem Ekkodalens stamvej og Ekkodalen 40 er omfattet af lokalplanen, samt at der er et fælles grønt friareal.

 

Lokalplanen fastsætter, at bebyggelsen må have en højde på maks. 8,5 m fra terræn. Dog må bebyggelsens højeste punkt ikke overstige kote 16.

 

Boligerne vil blive vejbetjent af en intern adgangsvej langs naboskel mod syd. Den interne adgangsvej etableres med en vendeplads, således at dagrenovation kan afhentes ved den enkelte bolig. Der er dog ikke med lokalplanen bestemmelser om afhentning af dagrenovation, idet dette afklares med Affald & Genbrug.

 

Et område mod nord op mod stamvejen Ekkodalen udlægges til fælles friareal jævnfør udlægget i lokalplan nr. 13.

 

Der er forskellige vurderinger af bredden af det i den nu gældende lokalplan nr. 13 udlagte af grønne område. Teknik & Miljøs faglige vurdering er, at udlægget er 15 m målt fra vejmidte. Denne vurdering bygger på en opmåling af udlægget på lokalplanens kortbilag, sammenlignet med de indtegnede matrikelskel.

 

Det udlagte grønne område er med lokalplanen reduceret, således at udlægget er 10 m målt fra vejmidte.

 

Der er udarbejdet en støjredegørelse og opholdsarealerne for det påtænkte byggeri er placeret således, de gældende støjgrænser kan overholdes.

 

Der er redegjort for regnvandshåntering og påvist, at dette kan ske inden for lokalplanområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø har i lokalplanprocessen arbejdet med de forudsætninger, der blev fastlagt ved By- og Planudvalgets behandling i september 2018, samt de bemærkninger, der er kommet fra hhv. beboere i området og bygherre.

 

I forhold til de nævnte forudsætninger er der sikret intern adgangsvej med vendeplads i lokalplanen, men ikke indført bestemmelser om dagrenovation, da Teknik & Miljø vurderer, at dette håndteres bedst i dialog mellen bygherre og Affald & Genbrug.

 

Arealet mellem Ekkodalens stamvej og Ekkodalen 40 er medtaget i lokalplanen og fastholdt som grønt bælte, dog i let reduceret bredde, da Teknik & Miljø vurderer, at dette harmonerer med de øvrige områder ved Ekkodalen.

 

Teknik & Miljø har vurderet, at det ikke er nødvendigt med krav om, at skråningsanlægget etableres med 3 niveauer. Der er heller ikke krav omkring terrænregulering, idet lokalplanområdet er ret skrånende, og en vis terrænregulering derfor må forventes, når bebyggelsen opføres delvist indbygget i skråningen. Af samme årsag er der ikke opsat niveauplaner til beregning af byggehøjden, men i stedet angivet en kote, som byggeriet ikke må overstige.

 

Teknik & Miljø har i forbindelse med forespørgsel om bolig på ejendommen Ekkodalen 70 (matr.nr. 11 cn) tidligere vurderet, at det ikke vil være muligt opføre en bolig på matriklen, når der tages hensyn til udlæg af friareal i den gældende lokalplan, bluespots og krav om afstand fra bolig til skel.

 

Teknik & Miljøs bemærkninger til de indkomne bemærkninger:

Den gældende lokalplan nr. 13 giver mulighed for opførelse af 3 boliger i lokalplanområdet. Det er muligt med de gældende bestemmelser om grundstørrelser for åben-lav bebyggelse (minimum 700 m2) at udstykke 5 grunde samtidig med at etableringen af et grønt friareal mod stamvejen Ekkodalen fastholdes.

 

Lokalplanen fastlægger ikke den konkrete placering af adgangsvejen, men angiver alene en principiel placering. Teknik & Miljø vurderer, at denne principielle placering er mest hensigtsmæssig, da det ikke ville være muligt at sikre adgangsvej fra nord uden at krydse området udlagt til grønt friareal.

 

Der kan ikke med lokalplanen stilles krav om tilslutning til anden grundejerforening, men såfremt området udstykkes og grundejerne i lokalplanområdet sammen tilslutter sig en eksisterende grundejerforening, vil Teknik & Miljø ikke modsætte sig dette.

 

I forhold til sikring mod oversvømmelse er der i lokalplanen redegjort for, at regnvandshåndteringen skal ske på egen grund.

 

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at der ikke har været behov for en visualisering, idet byggeriet skønnes ikke at påvirke landskabet væsentligt. Dette også ud fra, at der mellem byggeriet og stamvejen er udlagt et grønt friareal, som beplantes.

 

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at der i dag ikke er et ensartet arkitektonisk udtryk i området, men relativt stor variation i højde, tagformer og anvendte materialer/farver, hvorfor det nye byggeri, som lokalplanen muliggør, ikke vil ændre områdets karakter væsentligt.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til By- og Planudvalget, at:  

  1. Udvalget drøfter de indkomne bemærkninger og administrationens indstilling til behandling.

At By- og Planudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at:

  1. Forslag til Lokalplan 360 Boliger ved Ekkodalen vedtages som forslag,
  2. Lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger,
  3. Der træffes beslutning om, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport og
  4. Administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljøvurdering.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 9 Forslag til lokalplan 376 - Kanalbyen nord for Oldenborggade

Sagsresumé

Teknik og miljø har udarbejdet forslag til lokalplan 376 – Kanalbyen nord for Oldenborggade samt tillæg 21 til kommuneplan 2017-2029.

 

Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelsen af boliger og erhverv. Lokalplanlægningen skal sikre, at der skabes gode sammenhænge til de tilstødende byområder.

 

Kommuneplantillægget muliggør, at der kan opføres bebyggelse i 6 etager indenfor lokalplanens område. Lokalplanen regulerer anvendelsen af den 6. etage, som vil kunne udnyttes til tagterrasse, men ikke til beboelse.

 

Forslag til lokalplan og kommuneplantillæg ledsages af en miljørapport.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik og Miljø har udarbejdet et lokalplanforslag for byggefelt 46 i Kanalbyen, der muliggør at der kan opføres et samlet bruttoetagereal på 6.000 m². Af de 6.000 m² må der maksimalt opføres 1.500 m² til erhverv, 300 m² offentlig og privat service og 200 m² kultur eller mindre butikker. Resterende areal kan anvendes til bolig, og såfremt de øvrige anvendelser ikke udnyttes, kan tilsvarende areal anvendes til bolig, således at den samlede bruttoetageareal, uanset anvendelser, tilsammen udgør 6.000 m².

 

Der er udarbejdet et volumenstudie for et forsøgsprojekt, der kan realiseres med lokalplanens endelige vedtagelse.

 

Lokalplanen er udarbejdet så den nye bebyggelse vil imødekomme den tilstødende eksisterende bebyggelse i henholdsvis midtbyen og den etablerede del af Kanalbyen i forhold til bygningshøjden.  Lokalplanen giver mulighed for at opføre bebyggelse i 2 - 6 etager, med en aftrapning mod Fynsgade.

 

Områdets sydlige del ligger indenfor planlægningszonen for Shells havneterminal. Lokalplanlægningen sikrer, at sikkerhedsforholdene i området er acceptable og i overensstemmelse med VVM-redegørelsen for Kanalbyen. En realisering af det fremsatte projekt kan ske indenfor rammerne af risikovurderingen.

 

Projekt

Der er udarbejdet et volumenstudie for et forsøgsprojekt, der udføres med stort fokus på bæredygtighed og materialer samt optimering i byggeprocessen. Forsøgsprojektet omfatter to dele, der kan betegnes som ”det effektive byggeri” og ”materialehuse”. Forsøget tager udgangspunkt i etablering af etageboliger.

 

For det ”effektive byggeri” er fokus særligt på optimering af byggeprocessen gennem digitale værktøjer, hvor målsætningen er at kunne bidrage med øget viden om, hvordan byggebranchen via digitalisering kan skabe et byggeri med færre fejl og mangler, og derved en øget bæredygtighed i projekterne. ”Materialehuse” udføres i forskellige primære materialer med fokus på det enkelte materiales styrker i en bæredygtig kontekst. Som en integreret del af projektet arbejdes der med at måle CO2-udledning af byggematerialerne fra produktion over transport til indbygning og videre over i drift og evt. genbrug. Der arbejdes hertil med konstruktive og arkitektoniske løsninger, der bidrager til at reducere CO2-aftrykket i forhold til standardløsninger.

 

Forsøget vil omfatte en DGNB Guld certificering af bebyggelserne.

 

På baggrund af forsøgets særlige fokus gives der i lokalplanen mulighed for, at der kan arbejdes med flere forskellige materialer.

 

Bebyggelsen placeres mod forlængelsen af Kongensstræde, og der sikres derved en understøtning af midtbyens karakteristiske karréstruktur med et bagvedliggende opholdsareal på terræn. Bebyggelsens placering og videreførelse af Kongensstræde mellem Fynsgade og Oldenborggade understøtter samtidig de karakteristiske sigtelinjer gennem midtbyen.

 

Lokalplanen giver mulighed for at opføre en 6. etage til etablering af tagterrasser. Etagen vil ikke kunne udnyttes til bolig.

 

Kommuneplan

Lokalplanens område er omfattet af kommuneplanramme B.BE.2 – Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade. Området kan anvendes til blandet bolig og erhverv i miljøklasse 1-2, herunder mindre butikker.

 

Lokalplanens afgrænsning medtager en del af byggefelt 46, der giver mulighed for maksimalt at opføre 19.000 m² bruttoetageareal i op til 5 etager, der fordeles på 14.300 m² bolig, 4.400 m² erhverv, 100 m² kultur, offentlig og privat service samt 200 m² detailhandel.

 

Byggeri i op til 6 etager er ikke i overensstemmelse med kommuneplanrammens bebyggelsesregulerende bestemmelser. Der er derfor udarbejdet et tillæg til kommuneplanen, der udgør en ny ramme B.BE4 – Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade.

 

Forud for udarbejdelsen af kommuneplantillægget er der indkaldt ideer og forslag til tillægget i en høringsperiode på 14 dage. Der er modtaget ideer og forslag fra én borger, der indeholder en betragtning omkring indretning af tagterrasser i forhold til mulige indbliksgener. Ligeledes påpeges det, at bebyggelse i op til 5 etager ikke anses for problematisk, men at der kan overvejes en aftrapning mod Fynsgade for at imødekomme den eksisterende bebyggelse.

 

Teknik og Miljø har taget indkommen bemærkning i betragtning for det videre arbejde med tillæg 21. Forslag til lokalplan imødekommer ønsket om nedtrapning.

Tillæg 21 til kommuneplan 2017 – 2029 offentliggøres sammen med lokalplanen.

 

Forslag til lokalplan 376 og tillæg 21 til kommuneplan 2017-2029 er vedlagt som bilag 1 og 2. Bemærkningerne fra indkaldelse af ideer og forslag til kommuneplantillæg er vedlagt som bilag 3.

 

Miljøvurdering

Lokalplanforslaget ledsages af en miljørapport, der behandler kommuneplantillægget og lokalplanens miljøpåvirkning af omgivelserne og omgivelsernes påvirkning af planområdet.

 

Indholdet i miljørapporten er fastlagt og gennemført på følgende parametre:

 

  • Befolkningen og menneskers sundhed
  • Jordbund
  • Vand
  • Luft
  • Klima
  • Materielle goder
  • Landskab
  • Kumulative effekter

 

Miljørapporten er vedlagt planforslaget som et selvstændigt dokument. Der er udarbejdet et ikke-teknisk resume af miljørapporten, som indgår i lokalplanen. Miljørapporten er vedlagt som bilag 4.

 

Høring af risikomyndighederne

Da lokalplanområdet ligger indenfor planlægningszonen omkring Shell Havneterminal, som er en risikovirksomhed, er der foretaget en høring af risikomyndighederne i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanforslag og kommuneplantillæg.

 

I dette tilfælde var de hørte parter:

  • Miljøstyrelsen
  • Beredskabsstyrelsen
  • Trekant Brand
  • Arbejdstilsynet
  • Sydjyllands politi

 

Der indkom høringssvar fra Arbejdstilsynet og Sydøstjyllands politi, som har meddelt, at de ikke har nogen bemærkninger til det konkrete forslag og tillæg.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplanen vil kunne sikre god sammenhæng i overgangen mellem den eksisterende bymidte og Kanalbyen. Lokalplanen vil give mulighed for, at Kanalbyen tilføres et attraktivt og varieret boligmiljø i overensstemmelse med visionerne for udvikling af Kanalbyen. Hertil vil udførelsen af forsøgsbyggeri bidrage positivt til Fredericia som fyrtårn for fokus på fremtidens bæredygtige byggeri.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til By- og Planudvalget, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Forslag til Tillæg 21 til Kommuneplan 2017 – 2029 med ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger.
  2. Forslag til Lokalplan 376 med den ledsagende miljørapport vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger
  3. Administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljørapporten.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 10 Endelig vedtagelse af lokalplan 377 - Ketchercenter ved Erritsø Idrætscenter

Sagsresumé

På Byrådets møde den 25. november 2020 blev det vedtaget at sende forslag til lokalplan 377 Ketchercenter ved Erritsø Idrætscenter i offentlig høring i otte uger. Ved høringsperiodens afslutning har forvaltningen modtaget tre bemærkninger, som vurderes ikke at medføre ændringer i lokalplanforslaget.

 

Teknik og Miljø indstiller på den baggrund til, at lokalplanforslaget vedtages endeligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af Erritsø Idrætscenters ønske om en udvidelse med et nyt ketchercenter i forlængelse af de eksisterende bygninger ved Erritsø Idrætscenter. Formålet med lokalplanen er at give mulighed for, at Erritsø Idrætscenter kan udvides med indendørs og udendørs faciliteter til idrætsmæssige formål.

 

Ved afslutningen af høringsperioden for lokalplanforslaget den 10. februar 2021 har forvaltningen modtaget to bemærkninger til lokalplanforslaget, som begge primært omhandler parkeringsforhold på Krogsagervej og ved Erritsø Skole, som ligger uden for lokalplanafgrænsningen. Desuden har Banedanmark meddelt, at de ingen indsigelser har til lokalplanen, som gennemskæres af jernbanen. Administrationen har enkelte mindre rettelser til lokalplanforslaget.

 

Bemærkninger og ændringsforslag er samlet i en hvidbog og behandlet i et notat, som begge er vedlagt indstillingen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med lokalplanen er skabt et plangrundlag, der understøtter bygherres ønske om opførelse af et nyt ketchercenter i forlængelse af det eksisterende Erritsø Idrætscenter. Via den dialog, der har været, er rammerne for et byggeri med 2 nye ketcherhaller og renovering samt kobling mellem eksisterende og nye bygninger opnået. Desuden er der skabt mulighed for en omlægning af de udendørs boldarealer, samt mulighed til at opføre nye klubhuse/pavilloner, til fodbold og rugby-afdelingerne.

 

På baggrund af den offentlige høring foreslår Teknik & Miljø, at der ikke foretages ændringer af indholdet i den endelige lokalplan. Indsigelserne omkring parkeringsforhold på Krogsagervej er taget til efterretning og videregivet til Vej & Park, til orientering i forbindelse med fremtidig bearbejdning af vejforløbet langs Krogsagervej.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller til By- og Planudvalget, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Lokalplan 377 vedtages endeligt.
  2. Administrationen bemyndiges til at foretage mindre, redaktionelle rettelser af planerne inden den offentlige bekendtgørelse.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 11 Ansøgning om dispensation fra lokalplan 135 til ændret anvendelse af stueetage

Sagsresumé

Ejeren af Vendersgade 18 har søgt tilladelse til at ændre anvendelsen fra erhverv til bolig.

Ejendommen er omfattet af lokalplan 135 og lokalplan 328 som udlægger området som bolig og erhverv.

Ansøgningen vil kræve en naboorientering.

Teknik & Miljø vurderer, at der er grundlag for at meddele dispensation, hvis der ikke indkommer væsentlige indsigelser i naboorienteringen og hvis der kan etableres nok parkering- og opholdsareal.

Sagsbeskrivelse:

Ejeren af Vendersgade 18 har søgt tilladelse til at ændre anvendelsen fra erhverv til bolig.

Ejendommen er omfattet af lokalplan 135 og lokalplan 328 som udlægger området som bolig og erhverv.

 

Lokalplan 135:

 

§3.1.1 Indenfor området må boliger kun indrettes i bebyggelsens stueetage med byrådets særlige tilladelse, men gerne værelser i forbindelse med hotelvirksomhed.

 

Lokalplan 328:

 

I Fredericia Kommune lægges stor vægt på at bevare de kulturhistoriske værdier, som gør byen helt unik, og samtidig er der en ambition om kontinuerligt at udvikle bymidten. Formålet med lokalplanen er, at sikre og udvikle bymidtens arkitektoniske og kulturhistoriske kvaliteter ved at sørge for, at de bevaringsværdige bygninger (med bevaringsværdi fra 1 til og med 4) renoveres og udvikles på en måde så bygningernes oprindelige arkitektur fastholdes eller styrkes.

 

I henhold til § 19 i planloven kan kommunen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, byplanvedtægt mv., hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen. Dette kan dog først ske, efter at der har været foretaget naboorientering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen bemærkninger

Vurdering

Teknik & miljø vurderer, at en bebyggelsesprocent på 36,2 til erhvervsbyggeri ikke er høj, da erhvervsområder oftest er udlagt med en bebyggelsesprocent på 40 eller derover. Bebyggelsesprocenten i lokalplan 135 er beregnet på anvendelse til boliger.

 

Teknik & Miljø vurderer på denne baggrund, at der kan være grundlag for at meddele en dispensation som ansøgt hvis der ikke indkommer væsentlige indsigelser i naboorienteringen og hvis der kan etableres tilstrækkelig parkering og opholdsareal.

Bygningen er oprindeligt opført uden butikslokaler. Den eksisterende facade er således et resultat af flere ombygninger. Facadeforslaget vurderes at være en rigtig fin fortolkning af det oprindelige facadeudtryk, dog med en pragmatisk hensyntagen til at bygningens planløsning har ændret sig, ligesom gaden også med tiden har ændret karakter. Facaden får stadig et åbent imødekommende udtryk og hovedindgang fra gaden, men de nye boliger får en større grad af privatsfære. Gadebilledet i bymidten har rent arkitektonisk ændret sig over tid. Med skiftende funktioner og arkitekturstrømninger. Bygningen bevares ved at få en ny mere tidssvarende funktion, som i dette tilfælde faktisk er den oprindelige funktion og ændringerne sker med høj arkitektonisk kvalitet.

I forbindelse med den kommende midtbystrategi skal der kigges på muligheder for at understøtte byens liv, herunder aktive stueetager og udformningen af gågadenettet. Her spiller det både ind, hvor færdslen og de eksisterende butikker er i dag, og hvordan midtbyen ønskes udviklet i fremtiden.

Teknik & Miljø vurderer, at en principiel stillingtagen til boliger i stueetagen i Vendersgade bør indgå i arbejdet med midtbystrategien, og at det kan være hensigtsmæssigt at sende den aktuelle dispensationsansøgning i naboorientering, hvilket vil give input til dette arbejde.”

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at der gives dispensation til ændret anvendelse hvis der ikke indkommer væsentlige indsigelser i naboorienteringen og hvis der kan etableres nok parkering og opholdsareal

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 12 Ansøgning om landzonetilladelse til etablering af fodboldgolf, Vejlby Kirkevej 59

Sagsresumé

Ejeren af Vejlby Kirkevej 59 har søgt om landzonetilladelse til etablering af en fodboldgolfbane på en del af matrikel 7a Egeskov, Fredericia jorder, beliggende på Vejlby Kirkevej 59. Området hvor banen ønskes placeret bruges i dag som græseng som afgræsses af kvæg.

Ansøger vil gerne etablere en bane af græs på området, som slås regelmæssigt. Banen vil indeholde forskellige forhindringer bestående af naturlige materialer som træstammer og mark sten.

Det ansøgte kræver ud over en landzonetilladelse endvidere en dispensation fra lokalplan 36 og 89A da en mindre del af matriklen er omfattet af disse (delområde II og IV) Lokalplanen kræver at områderne benyttes til jordbrugsformål.

Ansøgningen har været i landzoneorientering i området, samt ved diverse foreninger som Haderslev Stift, Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling, samt Fredningsnævnet.

De indkomne bemærkninger er behandlet i notatet indkomne bemærkninger.

Teknik & Miljø finder, på denne baggrund at der er grundlag for at meddele dispensation og landzonetilladelse.

Sagsbeskrivelse:

Ejeren af Vejlby Kirkevej 59 har søgt om landzonetilladelse til etablering af en fodboldgolfbane på en del af matrikel 7a Egeskov, Fredericia jorder, beliggende på Vejlby Kirkevej 59. Området hvor banen ønskes placeret bruges i dag som græseng som afgræsses af kvæg.

Ansøger vil gerne etablere en bane af græs på området, som slås regelmæssigt. Banen vil indeholde forskellige forhindringer bestående af naturlige materialer som træstammer og mark sten.

Det ansøgte kræver ud over en landzonetilladelse endvidere en dispensation fra lokalplan 36 og 89A da en mindre del af matriklen er omfattet af disse (delområde II og IV) Lokalplanen kræver at områderne benyttes til jordbrugsformål.

Ansøgningen har været i landzoneorientering i området, samt ved diverse foreninger som Haderslev Stift, Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling, samt Fredningsnævnet.

De indkomne bemærkninger er behandlet i notatet.

 (Vedlagt som bilag) 

Indkomne bemærkninger og ansøgers svar er behandlet i ”notat indkomne bemærkninger ”

(Vedlagt som bilag) 

 

Indsigelserne drejer sig om:

Placering og Indbliksgener

Terrænændringer

Støj

Påvirkning af naturen

Fredning

Trafik

Åbningstider

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen bemærkninger

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at en anvendelse til fodboldgolf bane ligger indenfor, hvad vi normalt giver tilladelse til og, at det ikke vil få en væsentlig indvirkning på landskabet, eller indebære forringelse af naturtyper og levesteder for arter eller betydelig forstyrrelse af arter, som området er udpeget for. 

 

Teknik & Miljø vurderer på denne baggrund, at der er grundlag for at meddele en landzonetilladelse og dispensation som ansøgt.

Dog er det ikke uvæsentligt at have de mange indsigelser fra naboerne i mente. Trods begrænsningerne på tidsrummene vil der være et øget støjniveau og i et eller andet omfang indblik fra gæster på banen.

Man bør også overveje det overordnede hensyn til naturen. Det nævnes fra eksperters side, at der ikke er ”væsentlig” indvirkning fra fodboldgolfbanen.

Indstillinger

Teknik & Miljø at der meddeles dispensation og landzonetilladelse som ansøgt til etablering af en fodboldgolf bane med følgende vilkår:

  • At bane placeres udenfor § 3 området

 

  • At bane kun er åben i tidsrummet fra 1. maj til 1 oktober og med en daglig åbningstid mellem kl. 9:00 til kl. 17:00.

 

  • At vedligehold af banen/græsslåning kun forgår på hverdage mellem 8:00 – 17:00

 

  • At området reetableres til landbrugsformål når banen ikke længere er i drift.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Det besluttes, at der gives afslag på landzonetilladelse, idet en fodboldgolfbane på dette sted vil give urimelige gener for naboerne.

Bilag: 

Punkt 13 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sætter retningen for, hvordan vi fremadrettet vil samarbejde om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik drøftes i april på alle fagudvalg og sendes efterfølgende i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget satte i 2020 gang i arbejdet med at udarbejde en ny Sundhedspolitik for Fredericia Kommune. Det første udkast er nu færdigt, og med denne sag går Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 i alle fagudvalg til høring.


Sundhedspolitikken skal være med til at sætte en fælles retning og ramme for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse for hele Kommunen - på tværs af politiske udvalg og på tværs af kommunens koncernområder. Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og vi har vores dagligdag. Det betyder, at sundhed skal løftes flere steder end i Sundhedsudvalget.

Sundhedspolitikken er bygget op omkring fire pejlemærker:

  1. Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
    Det omhandler bl.a. byudvikling, natur, bevægelse, kultur, oplevelser, fritidsaktiviteter, klima og miljø og at arbejde for at mindske de største sundhedsudfordringer
     
  2. Sammen om sundhed – sammen når vi længere
    Det omhandler bl.a. det nære sundhedsvæsen, det nære samfundsvæsen, samarbejde med lokale aktører, etablering af partnerskaber og alliancer.
     
  3. Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
    Det omhandler bl.a. livskvalitet, sociale relationer, meningsfuldhed, handlekraft og stærke fællesskaber
     
  4. Lighed i sundhed - alle skal have mulighed for et godt og sundt liv
    Det omhandler bl.a. tidlig forebyggelse, tilgængelighed, styrket sundhedskompetencer og støtte til dem, der har det sværest

 

Der er et stærkt samspil mellem pejlemærkerne, da de understøtter og styrker hinanden og så dækker de alle aldersgrupper og målgrupper. Sundhedspolitikken er således for alle fredericianere.
Pejlemærkerne er blevet til med udgangspunkt i det Fredericia, som vi kender, og med udgangspunkt i vores medlemskab af WHO Healthy Cities netværket og Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling - Fredericia for Verdensmålene. Derudover har vi indsamlet input til Sundhedspolitikken gennem 17 dialogmøder med forskellige lokale interessenter og på Fredericia Sund Bys sociale medier.

Sundhedspolitikken indeholder således visionen for, hvor vi gerne vil hen, og hvordan vi sammen kan arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Det konkrete arbejde med at omsætte politikken til handlinger kommer efterfølgende, da Sundhedspolitikken skal suppleres med handleplaner, som dykker ned i fokusområder fra de enkelte pejlemærker.

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. Eventuel høringsmateriale indarbejdes i politikken med henblik på endelig godkendelse i Byrådet i juni 2021.

Udkastet til Sundhedspolitikken er vedhæftet som bilag. Derudover er der vedhæftet et inputkatalog som bilag, som indeholder alle de input, der er indsamlet under processen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 danner retningen og rammen for, hvordan vi i Fredericia Kommune vil arbejde med at skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for at trives og have et godt liv. På mange områder er vi allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om Sundhedspolitikken, mens der på andre områder er behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Miljø- og Teknikudvalget, By- og Planudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Fagudvalgene drøfter høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 med henblik på at komme med eventuelle kommentarer og input.
  2. Fredericia Kommunes Sundhedspolitik sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 14 7000stemmer By- og Planudvalget

Sagsresumé

I juni 2020 foretog Fredericia Kommune med kampagnen 7000stemmer en omfattende indsamling af Fredericias erfaringer og oplevelser fra de første måneder af coronakrisen. Over 5000 input fra borgere, samarbejdspartnere, politikere og organisationen har resulteret i kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger”, som indeholder en belysning af 11 effekttemaer, samt tilhørende idéer til nye handlinger. Yderligere er der udarbejdet 8 cases fra organisationen, som belyser en række af de løsninger og tiltag som en række afdelinger har fundet under den første nedlukning og genåbning under coronakrisen. Resultaterne kan bl.a. tilgås på hjemmesiden www.7000stemmer.dk

 

Både på tværs af kataloget samt de 8 cases, er By- og Planudvalgets område repræsenteret. Udvalget bedes derfor drøfte erfaringsindsamlingens samlede resultater i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og idéer fra kataloget 7000stemmer, samt de 8 cases, og drøfte, hvilke tiltag der arbejdes mere eksplicit med på deres udvalgsområde.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede rundt om i organisationen med erfaringerne fra coronakrisen. Budget 2021 understøtter den store indsats og mange af de løsninger og tiltag, som opstod under den første nedlukning og genåbning. Erfaringsopsamlingen 7000stemmer (bilag 1) og de 8 cases (bilag 2) er en understøttelse af den proces, der allerede er i gang i mange afdelinger. Den giver også et samlet overblik over, samt anledning til at kigge dybere ind i, hvordan løsninger og tiltag kan bindes godt sammen og bidrage til udviklingen på både By- og Planudvalgets område, samt i hele organisationen.

 

Kataloget med de 11 effekttemaer og idéer til nye handlinger giver et samlet overblik over, hvilke oplevede effekter, som borgere, medarbejdere, ledelse, politikere og samarbejdspartnere har oplevet under den første del af coronakrisen. Dertil er der udarbejdet idéer til nye handlinger, som tjener som inspiration til, hvordan de oplevede effekter kan omsættes til udvikling i Fredericia Kommune.

 

Der er foretaget en konsekvensanalyse på hver af de 8 cases, i forhold til at afdække økonomiske effekter (bilag 3). Formålet har været at beregne, hvilke udgifter en implementering af løsninger og tiltag på de enkelte cases vil medføre. Analysen er sammenholdt med Budget 21. Derudover har der også vist sig en række tværgående værdi- og ressourceskabende elementer i casene. 

 

I casene og deres konsekvensanalyser, er der ønsker og idéer til faciliteter som vedrører udvalgets område. Det gør sig bl.a. gældende i forhold til etablering af udendørs faciliteter på både skole-, dagtilbuds- og plejehjemscasene. Der opfordres derfor til nærmere drøftelse og evt. analyse på dette område.

 

I katalogets effekttemaer og idéer kan der bl.a. findes forslag til opmærksomhed på coronavenlig renovering af bygninger.

Der ønskes derfor nu en drøftelse af, hvordan resultaterne fra kataloget ”7000 stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen kan ses bidrage på udvalgets område, og hvordan erfaringerne og tiltagene ses i sammenhæng med resten af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Se bilag 3

Vurdering

Sundhed og Velfærdsinnovation vurderer, at kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalyse bidrager til at videreudvikle og sikre implementeringen af løsninger og tiltag fra coronakrisen, samt underbygge det videre arbejde med udvikling af velfærd og service som kommunens kerneydelse.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til By- og Planudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter 7000stemmer erfaringsindsamlingens resultater beskrevet i de 11 effekttemaer og idéer til handlinger samt de 8 cases i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og tiltag.
  2. Udvalget forholder sig til, hvilke overordnede tiltag der fremadrettet kan arbejdes med på udvalgsområdet.

Beslutning i By- og Planudvalget den 28-04-2021

Drøftet.

Punkt 15 Orientering (Lukket)