Senior- og Handicapudvalget - 01-02-2021

Referat
Dato:
Mandag, 1 februar, 2021 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 29 januar, 2021 - 12:46
Referat publiceret:
Fredag, 12 februar, 2021 - 13:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Godkendt.

Punkt 2 Besøg af Frederik Holst vedr. APP til koder

Sagsresumé

Frederik Holst deltager i starten af mødet. Formålet er at fortælle om mulighed for APP til hjælp til at huske koder.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Handicapudvalget præsenteres for et muligt udviklingsprojekt. Projektet har til formål at udvikle en APP med henblik på at huske koder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at informationen tages til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Taget til efterretning.

Punkt 3 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem, som allerede er implementeret og dem, som skal implementere i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder udvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

På mødet har udvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt fremdriften i implementeringen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At tidsplan for implementeringen godkendes.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Drøftet og godkendt.

 

Punkt 4 Pårørendepolitik på handicapområdet

Sagsresumé

I denne sag skal Senior- og Handicapudvalget drøfte de indkomne høringssvar til pårørendepolitikken på handicapområdet og tage stilling til det videre forløb.

 

Formålet med pårørendepolitikken er at styrke samarbejdet mellem pårørende og medarbejdere, hvor den enkelte borger er centrum for samarbejdet.

 

Processen er igangsat fra politisk side på baggrund af en efterspørgsel fra pårørende og medarbejdere. Virksomheden Etikos har været eksterne konsulenter på processen. Pårørendepolitikken skal dække de længerevarende botilbud på kobbelgården 1 og 3 samt Ullerupdalvej, kompetencekollegiet og NOVA.

 

Politikken har været i fra høring d. 14.december 2020 til d. 14.januar 2021. Alle har kunnet indgive høringssvar.

 

Sagsbeskrivelse:

Politikkens formål

Pårørendepolitikken er blevet til på baggrund af et ønske om at styrke samarbejdet med de pårørende.

 

Et godt samarbejde betyder meget for trivslen og trygheden, både hos borgeren, de pårørende og medarbejderne. Derfor vil vi med politikken understrege, at vi ønsker et positivt og konstruktivt samarbejde.

 

Det er vigtigt, at politikken er med til at holde fokus på, at det er borgeren, der er centrum for samarbejdet. Samarbejdet skal understøtte inddragelse af borgeren, deres selv- og medbestemmelse samt indflydelsen på eget liv.

 

Baggrund

Processen er igangsat fra politisk side på baggrund af en efterspørgsel fra pårørende og medarbejdere. Virksomheden Etikos (https://etikos.dk/) er eksterne konsulenter på processen.

 

Politikken er blevet til gennem workshops, fokusgruppeinterviews og individuelle samtaler, hvor både pårørende, borgere, medarbejdere og politikere har givet deres fortællinger videre. Ligeledes har arbejdet med politikken været fulgt af en arbejdsgruppe, der løbende har været med til at sætte retning og definere formål. Arbejdsgruppen har bestået af pårørende, interesseorganisationer, ledelse og medarbejdere.

 

Pårørendepolitikken skal dække de længerevarende botilbud på Kobbelgården 1 og 3 samt Ullerupdalvej, kompetencekollegiet og NOVA.

 

Høringsproces

Politikken har været i fra høring d. 14.december 2020 til d. 14.januar 2021. Alle har kunnet indgive høringssvar.

 

Politikken blev sendt i høring i Handicaprådet, Udsatterådet, Pårørenderådet, Brugerråd, internt i LMU-udvalg samt hos Lev og Sind.

 

Høringssvar er vedhæftet som sagsbilag

 

Pia Lindegaard Nielsen, intern konsulent på processen vil deltage under dagsordenspunktet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at Senior- og Handicapudvalget drøfter høringssvar og det videre arbejde med pårørendepolitikken.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Senior- og Handicapudvalget drøftede høringssvar og det videre arbejde. Politikken skrives igennem og behandles igen på næste udvalgsmøde.

 

Punkt 5 Styrkelse af vejledning for elever og studerende på social- og sundhedsområdet

Sagsresumé

Fredericia Kommune har gennem flere år arbejdet intensivt med en styrkelse af kommunens uddannelsesområde. Rekruttering på de store velfærdsområder er i mange kommuner allerede under pres, hvorfor det er afgørende at gå nye veje for at sikre hænder nok til de mange velfærdsområder i kommunen.

 

En af de veje, vi skal gå som kommune er at skabe løsninger, så vores medarbejdere i driften får frigjort mest mulig af deres tid til at løse deres kerneopgaver. Som led heri omlægges den nuværende model for vejledning af elever og studerende, så opgaven samles på færre hænder. Dette vil frigive tid, der i dag bruges på møder, administration og vejledning hos de 80 medarbejdere i distrikterne, som varetager vejledning for årligt ca. 88 elever og studerende.

 

Vejledningen af elever og studerende styrkes ved at den nuværende vejledningsmodel omlægges til fuldtidsvejledning. Vejledningen samles på færre årsværk. Praksisvejledning i dagligdagen vil fortsætte. I Budget 2021 er der reserveret 1 mio. kr. fra AUB-midlerne til igangsættelse af ordningen i 2021

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråds erhvervsuddannelsesstrategi har til formål at få flere unge faglærte i Fredericia Kommune. Politikken formulerer ambitiøse målsætninger for rekruttering til og fastholdelse af unge på erhvervsuddannelserne. 

 

Sammen har Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget igangsat ”Projekt Hænder Nok” for at skabe løsninger på de rekrutteringsudfordringer, som særligt velfærdsområderne står overfor i de kommende år. Senest er der skabt en stor succes med et ”afkortet grundforløb”, hvor der er lykkes at skabe en attraktiv vej til karriereskifte til social- og sundhedsområdet.

 

Erhvervsuddannelsesstrategien sætter også mål for reduktion af frafaldet på erhvervsuddannelserne og sætter dermed fokus på det store potentiale i, at endnu flere unge gennemfører deres erhvervsuddannelse.

 

Der er behov for at styrke SOSU-uddannelsen både når det gælder elevernes læringsmiljø og støtte til de svageste elever, som er i risiko for frafald. Derfor skal der arbejdes med de unges trivsel og muligheder for at gennemføre SOSU-uddannelsen.

 

Flere skal gennemføre en erhvervsuddannelse

Erfaringer fra flere andre kommuner har påvist et potentiale i at investere i vejledningen af eleverne, når de er i deres praktikforløb. Særligt er der positive erfaringer med at samle vejledningsopgaven i fuldtidsfunktioner, da dette kan øge kvaliteten af vejledningen af eleverne og har dermed en positiv effekt på antallet af elever, der gennemfører deres uddannelse.

 

Fredericia Kommune er som arbejdsplads praktiksted for årligt 88 elever fra SOSU-uddannelsen. I dag er praktikvejledningen for disse elever forankret decentralt og fordelt på deltidsvejledning på anslået 80 medarbejdere, dvs. ca. én individuel vejleder pr. elev. Det vurderes, at der gennemsnitlig anvendes ca. 4 timer ugentligt pr. elev til vejledning. Samlet set svarer det ca. til 4-5 fuldtidsstillinger på helårsbasis.

 

Det foreslås, at der etableres et team med 3 uddannelsesrådgivere i Fredericia Kommune, der sammensættes tværfagligt af sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.

 

De nye uddannelsesrådgivere får ansvar for den overordnede vejledningsopgave af eleverne og for den løbende opfølgning på elevernes trivsel og læring i praktikken.

 

De daglige vejledere er afgørende for elevernes trivsel og læring, og gør i dag en stor indsats for eleverne i en travl arbejdsdag. De nye uddannelsesrådgivere skal understøtte vejlederne i praktikken og skal fungere som sparringspartner i forhold til vejledningsopgaven, så de er klædt bedst muligt på til at arbejde med eleverne.

 

Med forslaget vil der frigøres tid i driften, da de mange ansatte, der i dag har vejledningsopgaver, ikke skal trækkes ud af vagtplaner mv. for at deltage i møder og vejledningskoordinering mv. De daglige vejledere fastholder deres normalt vejledningstillæg.

 

Nye uddannelsesrådgivere skal styrke uddannelsen af SOSU-eleverne

Uddannelsesrådgiverne skal kvalitetssikre et professionelt uddannelses- og læringsmiljø i elevernes praktik og samtidigt arbejde med mentorstøtte til de svageste elever og dermed arbejde med at styrke kvaliteten af uddannelsen i praktikken og fastholdelse. 

 

Vejlederen skal varetage alle områder af uddannelse og vejledning herunder første kontakt, individuel og fælles introduktion og undervisning, løbende samtaler, individuel og gruppevejledning og fordeling af de tildelte elever i Pleje og Omsorg.

 

Praktikvejledning inden for følgende uddannelser:

  • SSA
  • SSH
  • Grundforløb
  • Erhvervspraktikanter

 

Organisatorisk forankring

De nye uddannelsesrådgivere foreslås organiseret i et team sammen med uddannelseskonsulenterne i Uddannelse, så der sikres et godt samarbejde om daglig koordinering om eleverne. Der udpeges en teamkoordinator, der får ansvar for den daglige koordinering af arbejdet i teamet.

 

De nye fuldtidsvejledere skal være tæt på driften og have deres base i driften i de respektive distrikter.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 1 mio. kr. i Budget 2021 til at igangsætte indsatsen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Uddannelse og Senior & Handicap indstiller til Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget, at sagsfremstillingen godkendes.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Godkendt.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget godkendte sagsfremstillingen. Der ønskes en evaluering af tiltaget i august 2021.

 

Punkt 6 Sagsbehandlingsfrister – hjælpemidler & Kommunikation

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget er på flere udvalgsmøder i 2020 blevet orienteret om vente- og sagsbehandlingstider samt sagsbehandlingsfrister for ansøgninger om støtte til køb af handicapbil. På udvalgsmødet i august måned blev udvalget orienteret om ventetider, ressourceforbrug og sagsbehandlingsfrister for alle sagsområder i Hjælpemidler & Kommunikation. I forbindelse med budgetforlig for 2021 er Hjælpemidler og Kommunikation blevet tildelt 500.000,- til et årsværk, for at kunne nedbringe ventetiden på ansøgninger om støtte til køb af bil.

 

På baggrund af det arbejde, der i 2020 er gjort for en nedbringe ventetiderne og de ekstra tilførte midler, forventes det muligt at nedbringe ventetiden. Ventetiden forventes at kunne nedbringes både på støtte til køb af bil og på andre af Hjælpemidler og Kommunikations sagsområder.

 

Med denne indstilling foreslås en regulering af afdelingens udmeldte sagsbehandlingsfrister.

 

Leder af hjælpemidler & Kommunikation Mai-Britt Tingsager deltager på mødet.

 

Sagsbeskrivelse

Hjælpemidler og Kommunikation har igennem hele 2020 haft fokus på at nedbringe ventetiden på støtte til køb af bil. I starten af 2021 er den aktuelle ventetid på 4 måneder imod 10 måneder ved starten af 2020. Der er 9 borgere, der venter på opstart af sagsbehandling og der er i løbet af 2020 truffet afgørelse i 44 ansøgninger. 23 har fået en bevilling og der er givet 21 afslag.

 

Som udvalget tidligere er blevet præsenteret for, har Hjælpemidler og Kommunikation også ventetid på andre af sagsområderne. Det er vist i nedenstående skema – dataene er fra primo januar 2021.

 

 

Politisk besluttede Sagsfrister

Aktuelle ventetider

Antal sager der venter

Aktuelle overskridelser stk.

Udlånshjælpemidler

Akutte: 1-2 dage

Ingen

0

0

 

Ikke akutte: 1-4 mdr.

8 mdr.

106

18

Forbrugsgoder

6-8 mdr.

14 mdr.

37

14

Boligindretning

Små: 1-2 mdr.

4 mdr.

6

3

 

Vi har en forventning om, at ventetiden på støtte til køb af bil kan nedbringes yderligere med de ressourcer, der er tilført området hidtil. De for 2021 ekstra tilførte midler kan således anvendes til at nedbringe ventetiden på de øvrige sagsområder, hvor der er ventetid.

 

På baggrund heraf foreslås følgende nye sagsbehandlingsfrister:

Lov om social service

Område

Tidsfrist - eksisterende

Aktuelle ventetider

Forslag til nye tidsfrister

§ 112

Hjælpemidler, udlån (rollator, kørestole mv.)

  • Akutte
  • Ikke akutte

 

 

1-2 dage

1-4 mdr.

 

 

 

8 mdr.

 

 

1-2 dage

1-6 mdr.

§ 112

Hjælpemidler, Kropsbårne (Proteser, bleer mv)

 

1-2 mdr.

 

0

 

1-2 mdr.

§ 113

Forbrugsgoder: (Primært el-køretøjer)

 

6-8 mdr.

 

14 mdr.

 

8-10 mdr.

§ 114

Biler:

 

 

 

 

Reparation af særlig indretning

4 uger

 

4 uger

 

Særlig indretning ifølge krav i kørekort

1-2 mdr.

4 mdr.

35 uger (sagsfrist)

1-2 mdr.

 

*Afgiftsfritagelse

 

1-1½ år

 

4 mdr.

35 uger (sagsfrist)

Støtte til køb af bil

30-50 uger

 

*Almindeligt lån og afgiftsfritagelse

1-1½ år

 

4 mdr.

35 uger (sagsfrist)

 

*Udvidet lån og særlig indretning samt afgiftsfritagelse

1-1½ år

 

35 uger (sagsfrist)

§ 116

Boligindretning

  • Små boligindretninger
  • Store boligindretninger

 

1-2 mdr.

6-12 mdr.

 

4 mdr.

Ingen

 

**1-6 mdr.

6-12 mdr.

*Det foreslås at de 3 stjernemarkerede betegnelser under biler slås sammen til en betegnelse: Støtte til køb af bil og afgiftsfritagelse.

**ændring ønskes her alene fordi området er sammenligneligt med ikke akutte udlånshjælpemidler. Det giver derfor bedst mening at have samme sagsbehandlingsfrist. 

 

Sagsbehandlingstiden og dermed også sagsbehandlingsfristen for alle områder er forskellig afhængig af:

 

  • Ansøgningens karakter, akut/ikke akut
  • Behovet for at indhente oplysninger f.eks. ved læger, sygehuse, øvrige samarbejdspartnere

 

Størstedelen af alle ansøgninger behandles indenfor de udmeldte sagsbehandlingsfrister og kun et fåtal venter længere. Dem, der venter, vurderes altid til ikke at have akut karakter.

 

Det er fortsat muligt at benytte tilbuddet om Straksservice. Her udleveres mindre hjælpemidler på to ugentlige åbningsdage. I Straksservice har vi i 2020 haft kontakt med 683 borgere, der har fået udleveret hjælpemidler eller har afleveret lånte hjælpemidler retur.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at man med de foreslåede ændringer vil komme på niveau med de omkring liggende kommuners sagsbehandlingsfrister. Sagsbehandlingsfristen på biler vil ikke kunne bringes længere ned en 4 måneder, da den beregnede sagsbehandlingstid for 2020 har været 16 uger. Med dette forslag forbedres ventetiden på mange områder og kommer en bred gruppe borgere til gavn.

Indstillinger

Myndighed, Voksne og Ældre indstiller, at Senior- og Handicapudvalget drøfter og tager stilling til forslaget om nye sagsbehandlingsfrister for Hjælpemidler og Kommunikation.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Godkendt.

Punkt 7 Hjemliggørelse på plejehjem

Sagsresumé

I budgettet for 2021-2024 er besluttet en fortsat indsats omkring hjemliggørelse i plejehjemmene. Forligspartierne ønsker, at beboere og pårørende via samtaler og interviews fortæller omkring deres oplevelser af hverdagen samt ønsker og drømme om forbedringer. Senior- og Handicapudvalget er ansvarlig for at opsamle fælles mønstre samt iværksætte forbedringstiltag i samarbejde med ledelse, beboere og pårørende.  Forvaltningen giver her et bud på processen frem mod iværksættelse af forbedringstiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia ønsker vi at værne om den gode kvalitet på ældreområdet. Der er fokus på, at plejehjemmene er beboernes egne hjem og beboernes egne ønsker og behov skal være omdrejningspunktet.

 

Det kræver, at vi kontinuerligt har et fokus på hjemliggørelse i det enkelte plejehjem. Plejehjemmene må ikke fremstå med institutionelle præg, men skal derimod fremstå hjemlige og hyggelige, så de fysiske rammer og stemningen i plejehjemmene understøtter trivsel og livsglæde.

 

I arbejdet med hjemliggørelse har vi fokus på tre hovedemner:

 

  • De fysiske rammer (skiltning, møbler, kunst, belysning, farvesætning, planter osv.)
  • Relationer (beboerne imellem, mellem medarbejdere og beboere, samt relationen til og samarbejdet med beboernes familier)
  • Kultur (værdier, menneskesyn, etik, hverdagssprog osv.)

 

Det videre arbejde med hjemliggørelse bygger videre på det gode arbejde, der i forvejen gøres i de enkelte plejehjem i Fredericia. Bl.a. gennem hjemliggørelse af de fysiske rammer via de midler der blev tildelt i 2020, men også andre tiltag og indsatser.

 

Der er allerede en række indsigter fra rapporten ”7000 stemmer”, hvor erfaringer fra den første fase med corona er indsamlet. De indsigter skal indgå som et grundlag for det videre arbejde.

 

Med den nationale aftale om kommunernes økonomi for 2020 blev det besluttet at lave én samlet årlig national brugertilfredshedsundersøgelse blandt modtagere af hjemmehjælp og på plejehjem. Sundhedsdatastyrelsen og Danmarks Statistik har stået for at udarbejde den nye brugertilfredsheds­undersøgelse, som nu er klar til at blive testet i pilotprojekt.

 

Senior og Sundhed har sagt ja tak til at deltagelse i pilotprojektet i forhold til evaluering af beboernes tilfredshed med at bo i vores plejehjem. Undersøgelsen forventes gennemført i løbet af foråret 2021, og undersøgelsens resultater forventes at blive præsenteret for os kort herefter.

 

De indsigter vi får gennem denne undersøgelse, vil vi bruge til at udarbejde en spørgeguide/samtaleramme for samtaler med beboerne og de pårørende, hvor fokus vil være på, hvordan vi gennem hjemliggørelse kan øge den enkelte beboers trivsel og livsglæde og de pårørendes oplevelse af, at plejehjemmene er rare og hjemlige at komme på besøg i.

 

På baggrund af disse samtaler vil vi opsamle beboernes og de pårørendes ønsker til forbedringer. Herefter vil vi præsentere de samlede resultater og mønstre heri, samt konkrete forbedringstiltag for Senior- og Handicapudvalget mhp. beslutning om, hvilke generelle initiativer der skal sættes i gang.

 

Vi ønsker hermed at skabe en proces, hvor der besluttes en generel overordnet retning for hjemliggørelse i vores plejehjem, samtidig med at det er en inddragende proces, hvor det enkelte plejehjems særlige historie, kultur og behov vægtes højt i beslutningerne om konkrete tiltage til yderligere hjemliggørelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at udvalget drøfter den foreslåede proces.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Udvalget tilsluttede sig den foreslåede proces.

 

Punkt 8 Strategi for nedbringelse af sygefravær i plejen

Sagsresumé

Med budget 2020 valgte byrådet at sætte fokus på arbejdsmiljøet i Plejen i Fredericia kommune. Som et element heri har Plejen igangsat et projekt ”Nedbringelse af sygefravær i plejen”. Der er udarbejdet et oplæg til strategi (se bilag) som fremlægges på mødet med henblik på godkendelse. På mødet deltager Karen Kring Spejlborg, Forebyggelseskonsulent (koncern HR) og Marianne Hansen, Plejechef, Plejen med henblik på gennemgang af strategien.

 

Strategien fremhæver en række fokusområder og kernebegreber for det fremtidige arbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektet ”Nedbringelse af sygefravær i plejen” er igangsat i starten af 2020 og modtager støtte fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Der er gennemført en analyse og workshops med inddragelse af plejens ledere og medarbejdere, Jobcentret samt Koncern HR og udarbejdet et strategipapir (se bilag) som nu fremlægges til politisk godkendelse.

 

Formålet med at sætte fokus på hvordan man kan forebygge sygefravær og begrænse længden af sygemeldinger i plejen, er for at borgeren oplever mere stabilitet og kontinuitet i personalet og at der er ”hænder nok” til at løse opgaven.

 

I projektet er der gennemført en kortlægning og analyse af sygefraværet i Plejen i foråret og efteråret 2020. Fokus i analysen har været, hvordan man kan nedsætte sygefraværet ved at frembringe viden om, hvordan Plejen arbejder med nedbringelsen af sygefravær i dag, og hvad der med fordel kan bringes med videre i det fremadrettede arbejde. I forlængelse af puljens opdrag, har projektet fokuseret på forebyggelse, fastholdelse og håndtering af sygefravær som overordnede tematikker i analysen. Dette har også været den gennemgående rettesnor i udarbejdelsen af strategien.

 

Formålet med strategien er, at den skal være et afsæt og et fælles udgangspunkt for Plejen og Koncern HR i projektets næste fase i 2021, hvor der vil blive udvalgt og formuleret en række konkrete indsatser til implementering.

 

Ud fra en kvantitativ og kvalitativ analyse med deltagelse af ledelse og medarbejderrepræsentanter på tværs af Plejen er projektgruppen kommet frem til følgende mål for Plejens arbejde med sygefravær:

 

Overordnet mål:

”Det gennemsnitlige sygefravær i Plejen er ved udgangen af 2022 på 6 %”

Til sammenligning var den samlede sygefraværsprocent for Plejen 7,9% i 2019.

Opfølgning på realiseringen af det overordnet mål sker i de løbende økonomiopfølgning, hvor sygefraværsdata fremover vil indgå.

 

Tema 1 – Sammenhold og ansvarsfølelse:

  • Mål 1 – ”Ledere og medarbejdere oplever på tværs af Plejen at være en del af et stærkt og forpligtende arbejdsfællesskab”

 

Begrundelse for mål:

Det er oplevelsen i dag, at et stærkt fagligt fællesskab, hvor man er eksplicit og åbne omkring, at kerneopgaven løses i fællesskab, bidrager positivt til sammenholdet og den fælles ansvarsfølelse ude i det enkelte team. Dette betyder i sidste ende, at vi kan være der for borgerne og sikre stabilitet og kontinuitet i de medarbejdere borgerne møder.

 

Praksis er forskellig i dag, hvorfor nogle teams vil skulle løfte sig meget mens andre allerede er etablerede som forpligtende arbejdsfællesskaber. Målet skal samtidig skabe retning for, at det faglige fællesskab ”udvides” i den forstand, at det forpligtende arbejdsfællesskab ikke kun er omkring det enkelte team men hele Plejen.

 

Tema 2 – Udvikling og implementering af redskaber til dialog om sygefravær:

 

  • Mål 1 – ”Fælles redskaber til dialog og handling ifm. sygefravær er let tilgængelige, handlingsorienterede og kendt af ledere og medarbejdere”
  • Mål 2 – ”Eksisterende og nye redskaber ifm. sygefravær bruges på tværs af enhederne i Plejen”

 

Begrundelse for mål:

Plejen har allerede i dag mange gode og brugbare redskaber til håndtering af sygefravær. Målene her har til formål at skabe retning for dels redskabernes karakter og indhold samt adgangen til dem og dels redskabernes konkrete anvendelse på tværs af enhedernes Pleje. Således har særligt mål nr. 2 et implementeringsfokus, der skal sikre, at redskaber er fuldt implementeret på tværs.

 

Tema 3 – Fortsat styrket fokus på en tidlig og koordineret indsats:

 

  • Mål 1 – ”Lederne i Plejen skal have tydeligere rammer og veje at gå ift. fleksible løsninger på medarbejdernes sygefravær”
  • Mål 2 – ”Plejen skal have bedre kendskab til muligheder i jobcenter mhp. bedre koordinering med jobcenter”
  • Mål 3 – ”Der skal være en hurtigere indsats på periodefravær”

 

Begrundelse for mål:

Plejen har i dag et stort fokus på at finde fleksible løsninger, som gør det muligt at fastholde den enkelte medarbejder i arbejde og fx komme langtidssygefravær i forkøbet ved en tidlig og koordineret indsats. Målene har til formål at sætte fokus på, at der skal tilvejebringes tydeligere handlemuligheder og ”veje at gå” for den enkelte ledere i tæt samarbejde med medarbejderen og jobcenter. Samtidig er der et særligt opmærksomhedspunkt omkring opfølgningen på periodefravær, som man ønsker at fremrykke for tidligere at kunne iværksætte den nødvendige indsats.

 

Kernebegreber

Det fremadrettede arbejde med sygefravær skal være kendetegnet ved følgende kernebegreber:

  • Ordentlighed
  • Fleksibilitet og lighed
  • Gennemsigtighed
  • Stærkt fokus på forebyggelse

Økonomiske konsekvenser

Der er ydet tilskud på i alt 452.584,00 kr. fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Beløbet bruges til at dække udgifter til ekstern konsulent, som har gennemført analysen og udarbejdet materiale til selve strategien.

Vurdering

Det vurderes, at strategiens målsætninger og de konkrete initiativer og handlinger, som bliver udarbejdet og iværksat i 2021, vil blive prøvehandlinger og inspiration til, hvordan man kan arbejde med nedbringelse af sygefravær både i Plejen og i øvrige afdelinger i kommunen. Tiltagene forventes at gavne både borgerne i form af mere stabilitet i personalet og arbejdsmiljøet på de enkelte arbejdspladser.

Indstillinger

Koncern HR samt Senior og Sundhed indstiller at udvalget godkender strategien.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Godkendt.

Punkt 9 Orientering (Lukket)