Senior- og Handicapudvalget - 07-06-2021

Referat
Dato:
Mandag, 7 juni, 2021 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 1 juni, 2021 - 12:45
Referat publiceret:
Tirsdag, 15 juni, 2021 - 13:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 2 Ramme for pårørendesamarbejde på handicapområdet

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget skal drøfte revideringen af ”Rammen for pårørendesamarbejde”.

 

Senior- og Handicapudvalget skal desuden beslutte, om udvalget kan godkende samarbejdsrammen.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet den 26. april 2021 besluttede Senior- og Handicapudvalget, at der skulle foretages en sproglig gennemskrivning af ”Rammen for pårørendesamarbejde” inden godkendelse. Eksempelvis skulle betegnelsen ”de pårørende” ændres til ”som pårørende”. Sproget skulle gøres venligere og mere imødekommende overfor pårørende.

 

Udarbejdelsen af rammen for pårørendesamarbejde har været behandlet i Senior- og Handicapudvalget flere gange. Der er lagt stor vægt på inddragelse, og på at alle er kommet til orde. Dette er den første endelige version. Forvaltningen minder om, at udvalget skal evaluere både selve rammen og effekten én gang i hver valgperiode. Dette i samarbejde med Beboerråd, Pårørenderåd, Udsatterådet og Handicaprådet.

 

Senior- og Handicapudvalget vil desuden blive orienteret om arbejdet med de lokale handleplaner. Disse evalueres og justeres én gang om året.

 

Den tidligere udgave og revideringen er vedhæftet sagsfremstillingen som sagsbilag. I den reviderede udgave er der blevet indsat tegninger til eksemplerne på dagligdagsdilemmaer. Tegningerne er lavet af Lise, der er beboer på Nova.

Økonomiske konsekvenser

 Lise har lavet tegningerne uden beregning. Forvaltningen foreslår, at Senior- og Handicapudvalget kvitterer for de fine tegninger med en blomst og en æske chokolade.

Vurdering

Forvaltningen har foretaget en gennemskrivning med afsæt i udvalgets kommentarer. Det er fagafdelingens vurdering, at sproget er blevet venligere og mere imødekommende overfor pårørende.

 

Rammen for pårørendesamarbejde henvender sig til både borgere, pårørende og medarbejdere. Teksten kan til tider blive lidt kringlet, når der ikke må stå ”de pårørende” men ”som pårørende”. ”Som pårørende” lægger op til et ”jeg”, ”man” eller ”vi”. Forvaltningen har valgt at skrive ”vi”, da ”man” kan virke distancerende.

 

Teksten opererer derfor med forskellige ”vi”. Det har været en opmærksomhed i skriveprocessen, hvor forvaltningen har forsøgt at tydeliggøre, hvilket ”vi” der skrives om. Teksten kan virke lidt tungt nogle steder, hvor betegnelsen ”borgerens pårørende” bruges i stedet for ”de pårørende” -  det er forvaltningens bedste bud på den stillede opgave.

 

Indstillinger

Social og Handicap indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:  

  1. Udvalget drøfter gennemskrivning og godkender ”Rammen for pårørendesamarbejde”.
  2. Udvalget kvitterer for tegningerne med en blomst og en æske chokolade.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

  1. Udvalget drøftede gennemskrivningen og godkendte ”rammen for pårørendesamarbejde”
  2. Godkendt

 

Punkt 3 Tilgængelighedspuljen 2021 - en ubehandlet ansøgning

Sagsresumé

På udvalgsmødet den 26. april 2021 tildelte Senior- og Handicapudvalget puljemidler fra tilgængelighedspuljen 2021. Siden er forvaltningen blevet gjort opmærksom på en ansøgning fra Senior Nordbo, som ikke er blevet behandlet i forbindelse med uddeling af puljemidlerne. Der er desværre sket en fejl fra forvaltningens side. Ansøgningen er indkommet rettidigt.

 

I denne sag orienteres Senior- og Handicapudvalget om den ubehandlede ansøgning. Senior- og Handicapudvalget bedes desuden beslutte, hvordan vi imødekommer Senior Nordbos ansøgning til tilgængelighedspuljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilgængelighedspuljen lød i 2021 på 200.000 kr. plus 100.000 kr., som var øremærket mennesker med hørehandicap. De 300.000 kr. blev uddelt på Senior- og Handicapudvalgets beslutningsmøde den 26. april 2021.

 

I budgetteksten står der: ”Puljen udgør årligt 200.000 kr.” Når beløbet pris- og lønfremskrives til 2021 niveau er der 205.000 kr. til anlægskontoen tilgængelighedspuljen.

 

De 300.000 kr. er bevilliget og uddelt. Det kan ikke omgøres. Der er dog 5000 kr. tilbage i tilgængelighedspuljen, som Senior- og Handicapudvalget kan beslutte, at bevillige til Senior Nordbo.

 

Ansøgningen fra Senior Nordbo lyder på 27.000 kr. Foreningen søger om puljemidler til forbedring af deres mobile lydanlæg (jf. sagsbilag).

 

Forvaltningen har været i kontakt med Senior Nordbo for at undskylde fejlen og for at høre, om de kan bruge et mindre beløb end ansøgt eller om tilgængelighedsprojektet kræver det fulde beløb. Senior Nordbo tog pænt imod undskyldningen og oplyser, at de godt kan bruge et mindre beløb til at komme i gang på - og så vil de ansøge om det resterende beløb fra tilgængelighedspuljen 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen. De 5000 kr. indgår i tilgængelighedspuljen.

 

Vurdering

Ifølge kriterierne for tilgængelighedspuljen skal tilgængelighedsprojektet enten komme mange til gode eller have stor betydning for en mindre gruppe. Puljemidlerne skal bruges til opstartsudgifter eller anlægsudgifter. Eventuel drift, vedligehold og forsikring skal dækkes af ansøgeren. Puljemidlerne må ikke benyttes til rent private udgifter.

 

Det vurderes, at Senior Nordbos ansøgning lever op til kriterierne for tilgængelighedspuljen.

 

Hvordan undgår forvaltningen, at fejlen sker igen?

I år kunne ansøgninger til tilgængelighedspuljen både indsendes elektronisk og via mail.

 

Til næste år vil der udelukkende kunne ansøges elektronisk. Når der ansøges elektronisk, vil ansøger modtage en kvittering for ansøgningen. På kommunens hjemmeside vil der komme til at stå, at ansøger skal være opmærksom på, at hvis ikke de modtager en kvittering for ansøgningen, er den ikke gået igennem. Teksten vil desuden blive suppleret med et telefonnummer til tovholderen på tilgængelighedspuljen, som ansøger kan kontakte ved manglende kvittering.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.
  2. Udvalget beslutter at bevillige Senior Nordbo de resterende 5000 kr. fra tilgængelighedspuljen.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

  1. Taget til efterretning.
  2. Udvalget beder forvaltningen undersøge om der kan findes yderligere midler til Nordbosenior. Derfor behandles punktet igen.

 

Punkt 4 Høring af Region Syddanmarks Akutplan

Sagsresumé

Region Syddanmark har sendt en akutplan i høring, og kommunerne har mulighed for at afgive høringssvar. Akutplanen indeholder 32 indsatser, som skal styrke indsats og samarbejde på sundhedsområdet, når borgere bliver syge eller kommer til skade. En række af indsatserne involverer samarbejdet på tværs af sundhedsvæsenets sektorer, herunder kommunernes opgaver og senior-, sundheds- og socialområder. Det er derfor væsentligt at Fredericia Kommune forholder sig til høringsudkastet. 

 

I denne sag orienteres om høringsudkastet til akutplanen, samt et foreliggende udkast til høringssvar fra de 22 syddanske kommuner. Udvalgene skal tage stilling til, hvorvidt kommunen kan tilslutte sig det foreliggende udkast til fælles kommunale høringssvar.

 

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmarks akutplan 

Region Syddanmark har sendt en ”Akutplan for Region Syddanmark” i høring. Planen tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger på området, og beskriver 32 indsatser i Region Syddanmark, som har til formål at sikre sammenhæng på tværs af sektorer for at borgere med akut opstået sygdom eller skade får rette tilbud, uanset om det er hjælp til egenomsorg, hjælp fra kommunal akutfunktion, besøg hos eller af egen læge eller vagtlæge, akut ambulant besøg på sygehus eller indlæggelse. Akutplanen har desuden en forebyggende fokus på at forebygge indlæggelser og genindlæggelser. Akutplanen og det øvrige høringsmateriale kan læses her: regionsyddanmark.dk/wm531116

 

Fælleskommunalt høringssvar

Kommunale repræsentanter i Syddanmark har lavet et udkast til et fælles høringssvar fra de 22 syddanske kommuner. Væsentlige pointer fra det fælleskommunale udkast til høringssvar er: 

 

-          At kommunerne overordnet bakker op om intentionerne i akutplanen herunder tættere samarbejde og koordinering på tværs af sektorer til gavn for borgere og patienter, som understøtter visionerne om et sammenhængende sundhedsvæsen.

-          Akutplanen er ikke handlingsorienteret, men indeholder primært retningsangivende hensigter. Flere af de foreslåede indsatser ligger uden for de lovbestemte kommunale opgaver, og vil kræve væsentlig omorganisering af den kommunale opgaveløsning, samt kræve ekstra ressourcer. Det forudsætter derfor dialog og formelle aftaler med kommunerne at kunne konkretisere indsatserne, samt en struktureret proces, og kommunal politisk godkendelse når opgaver overgår til kommunerne.

-          Tiltagene i akutplanen bør tage højde for de syddanske kommuners meget forskellige størrelser og geografiske placering, herunder antallet af samarbejdssygehuse. Denne udfordring er især aktuel i relation til forslaget om samlokalisering af regionale og kommunale visitationsenheder. I Fredericia Kommune modtages patienter fra både Kolding, Vejle, Middelfart og Odense sygehuse, og ud fra akutplanens udkast vil det betyde, at Fredericia Kommune skal sende medarbejdere til flere visitationer. Dette er en logistisk og personalemæssig udfordring

-          At kommunerne bakker op om ønsket om styrket brug af data, datadeling og fælles platforme, men at denne udvikling dels bør tage udgangspunkt i eksisterende platforme og systemer (udbygning frem for nyudvikling), og bygge på dialog mellem kommuner og region for at tydeliggøre rammer, formål og ressourcer forud for igangsættelse.

-          At arbejdet med at konkretisere og implementere akutplanens initiativer er omfattende, og vil trække væsentlige fag- og AC-ressourcer fra både kommuner og region. Dette skal ses i lyset af, at det allerede er udfordrende at rekruttere medarbejdere til arbejdsgrupper.

-          At almen praksis rolle er væsentlig, og med fordel kan tydeliggøres i akutplanen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen aktuelle økonomiske konsekvenser. Flere af de skitserede indsatser og anbefalinger kan dog involvere ændret kommunal opgaveløsning eller opgaver, som ligger ud over de kommunale forpligtelser jævnfør sundhedsloven. I det fælles kommunale høringssvar opfordres til, at nye initiativer og aftaler, som involverer kommunal økonomi bliver fremlagt separat til politisk godkendelse, i overensstemmelse med en tidligere beslutning i Kommune Kontakt Rådet (KKR)

Vurdering

Det vurderes, at Akutplanen har et positivt sigte mod at styrke samarbejde og sammenhæng på tværs af sundhedsvæsenets sektorer, hvilket er af stor værdi for de borgere, som bliver syge eller kommer til skade, og har brug for et sammenhængende behandlingsforløb.

 

Det vurderes ligeledes, at det udkast til et fælleskommunalt høringssvar, som foreligger, er grundigt og fremhæver de væsentligste kommunale forbehold og bemærkninger til akutplanen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation, Senior og Sundhed samt Social og Handicap indstiller til Sundhedsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget at godkende, at Fredericia Kommune tilslutter sig det fælleskommunale høringssvar.  

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 5 Orientering om magtanvendelser i Voksen Handicap 2020

Sagsresumé

Der har i alt været 47 indberetninger af magtanvendelser i forhold til SEL kapitel 24, § 124 og § 136, dertil § 14 i Straffeloven i 2020 på Voksen- Handicapområdet og Socialpsykiatri og Udsatte Voksne. Der arbejdes kontinuerligt med opgaven både specifikt og generelt, så antallet holdes lavest muligt.

 

Der er pr. 1. januar 2020 ny revideret lovgivning på området. Derfor ikke direkte sammenligneligt med tidligere år.

 

Sagsbeskrivelse:

Servicelovens kapitel 24 § 124-136 omhandler bl.a. 5 områder, hvor per-sonalet lovligt kan anvende magt over for personer med en betydelig og varig nedsat funktionsevne.

 

Alle indberetninger behandles af bemyndigede person. Som også følger op i personalegrupperne, ved møder i personalegrupper for derigennem at informere om loven, de etiske overvejelser og anvendelse af pædago-giske muligheder. Derudover er det et emne, der tages regelmæssigt op på personalemøder på tilbuddene.

 

Opgørelsen omfatter opgørelse af magtanvendelser i forhold til borgere på egne tilbud, men også i forhold til Fredericia-borgere på tilbud udenfor kommunen.

 

Oversigt – samlet antal for borgere i egne tilbud og tilbud i andre kommuner:

 

2017

2018

2019

§ 125

Personlig alarm og pejlesystem

1

1

0

§ 126

Fastholdelse af borger

32

41

46

§ 127

Tilbageholdelse i bolig

0

0

0

§ 128

Personlige beskyttelsesmidler

f.eks. bløde seler

0

1

0

§ 129

Flytning af borger fra en bolig til en anden

0

0

0

 

 

§§

Årstal 2020

124 c - Afværgehjælp

10

124 d - Fastholdelse m.v

22

136 a - Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer

1

136 c - Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer.

Demens.

8

§§ der skal søges forhåndstilladelse til

 

128 – tilladelse til brug af stofsele

1

128 b -  Anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi

2

128 c - Låsning og sikring af yderdøre og vinduer

1

Som noget nyt, skal § 13 og 14 i straffeloven også indberettes

 

 14 i straffeloven - Indgreb, foretaget i nødret

7

 

Økonomiske konsekvenser

 

 

Vurdering

Overordnet set er anvendelsen af magtanvendelser på et acceptabelt niveau, i forhold til de pågældende personers problematikker. Der er opmærksomhed på magtanvendelser, da det altid er allersidste udvej i forhold til at yde omsorg og den bedste pædagogiske indsats overfor borgerne. Denne opmærksomhed skal fastholdes fremadrettet.

 

§§ 124 c og d kan sammenlignes med tidligere § 126. Altså 33 tilfælde i alt, hvilket er en nedgang på 13. Det ser ud til, at Corona har haft en positiv påvirkning af borgerne generelt under forårets nedlukning. Der var mindre uro og færre besøg på tilbuddene. Dertil har tilbuddene fået mere opmærksomhed på området.

 

De 33 tilfælde er fordelt på 8 personer, heraf 9 på den samme person på internt tilbud. Derudover er 3 (8 magtanvendelser i alt) af de 8 personer bosat på eksterne tilbud.

 

De 8 magtanvendelser i forhold til § 136 c, er på den samme person bosat i eksternt tilbud, i en kortere periode, hvor borgeren havde det svært.

 

De 7 magtanvendelser i forhold til § 14 er fordelt på tre personer på tre forskellige eksterne tilbud. § 14 er her kun brugt i forhold til afværgelse af truende suicidal adfærd.

Disse 7 tilfælde + 3 tilfælde under § 124 c og d er borgere der hører under Socialpsykiatri og Udsatte Voksne

 

Alle indgrebene er vurderet til at være tilladte i forhold til de respektive §§.

 

 Der er blevet arbejdet meget fokuseret med forebyggelse af anvendelse af magt ved at undgå de situationer, som borgerne har svært ved at håndtere. Det er vigtigt, for både borgere og personale at have fokus på dette, da det kan være en belastning, også for personalet, at være deltager i en magtanvendelse. Med få undtagelser, er det dog meget milde og kortvarige magtanvendelser der foretages.

 

 I mere alvorlige situationer, og ved flere gentagelser med samme borger, følges der op på sagerne fra bemyndigede person. Dette ved kontakt til leder og de implicerede medarbejdere for uddybning og supervision.

 

I forhold til 2019, hvor der var 33 magtanvendelser på én borger, er der på samme borger kun 4 i 2020. Et samarbejde mellem pædagoger, leder og bemyndigede person for området, i forhold til en pædagogisk indsats overfor borgeren, er lykkedes. Dertil skal siges, at borgerens alder nok også spiller ind.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

 

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Taget til efterretning.

Punkt 6 Sagsbehandlingsfrister hjælpemidler og kommunikation

Sagsresumé

På Senior- og Handicapudvalgets møde i februar måned blev sagsbehandlingsfristerne for alle sagsområderne i Hjælpemidler & Kommunikation drøftet. For flere af områderne blev fristerne reguleret ift. de aktuelle ventetider, og det blev besluttet at følge op på udviklingen på Senior- og Handicapudvalgsmødet i juni måned.

 

Det indstilles, at orienteringen tages til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med budgetforliget for 2021 er der blevet tildelt afdelingen kr. 500.000,- til et årsværk for at nedbringe ventetiden på ansøgninger om støtte til køb af bil. Ventetiden på støtte til køb af bil er allerede blevet nedbragt i 2020.

Hjælpemidler og Kommunikation har følgende antal henvendelser i år 2020:

 

Antal henvendelser

I år 2020

Biler

63

Udlånshjælpemidler (både akutte og ikke akutte)

3.080

Forbrugsgoder

62

Boligindretning

80

 

I første halvår af 2021 er ventetiden nedbragt yderligere med de ressourcer, der er tilført området hidtil. De for 2021 tilførte midler er derfor blevet anvendt til at nedbringe ventetiden på de øvrige sagsområder, hvor der er ventetid. Af nedenstående skema ses udviklingen i ventetid, antal sager der venter og antal af overskridelser.

 

 

 

 

  

 

Sagsfrister pr. februar 2021

Ventetider

Antal sager der venter

Overskridelser stk.

Biler

30-50 uger

Februar 4 mdr.

Aktuel 2 mdr.

Februar 9

Aktuel 5

0

Udlånshjælpemidler akutte

1-2 dage

Ingen

0

0

Udlånshjælpemidler

Ikke akutte

1-6. mdr.

Februar 8 mdr.

Aktuelt 7 mdr

Februar 91

Aktuelt 92

Februar 13

Aktuelt 5

Forbrugsgoder (Elscootere)

8-10 mdr.

Februar 14 mdr.

Aktuelt 10 mdr.

Februar 34

Aktuelt 25

Februar 14

Aktuelt 0

Små boligindretninger

1-6. mdr

Februar 4. mdr

Aktuelt 3 mdr.

Februar 10

Aktuelt 11

Februar 3

Aktuelt 0

 

Som det fremgår, er der sket en positiv udvikling, således at både ventetid og antal sager, der venter, er nedbragt.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at ventetiden med de tilførte ressourcer kan nedbringes yderligere, men at sagsbehandlingsfristerne stadig er udfordret særligt på udlånshjælpemidler.

 

Indstillinger

Senior og Sundhed indstiller, at Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orientering om tilskud til pensionistforeninger

Sagsresumé

Til orientering har Staben for Sundhed og Velfærdsinnovation udbetalt tilskud til pensionistforeninger Fredericia Kommune. I alt er udbetalt et beløb på 111.850 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Staben for Sundhed og velfærdsinnovation har, i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

 

De godkendte pensionistforeninger er Nordbo Senior, Damvejens Ældreklub, Pensionistforeningen for Fredericia og omegn af 1938, Erritsø Ældreklub, Pensionistklubben Samvær og Sundhed, Frecia – døves seniorklub, HM-Pensionisterne samt klub 1297. Det er ikke alle der har valgt at søge tilskuddet, og der er taget kontakt til de foreninger, der ikke har ansøgt. 

 

Der indsendes ansøgning hvert år til den 1. april. Med ansøgningen fremsendes regnskab for det forudgående år. Regnskabet skal som minimum være underskrevet af formanden og kassereren. På grund af den aktuelle Covic-19 situation er ikke alle regnskaber godkendt på en generalforsamling. Disse eftersendes.

 

Økonomiske konsekvenser

Det årlige budget til godkendte pensionistforeninger udgør 200.000 kr.

 

Der udbetales et årligt foreningstilskud på 5.000 kr. pr. forening. Foreningstilskud udbetales kun, hvis foreningen har mindst 10 medlemmer.

 

Der udbetales et årligt medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem af foreningen, forudsat at hvert medlem betaler minimum 200 kr. årligt i kontingent til foreningen, og foreningen i øvrigt lever op til de fastsatte retningslinjer for godkendte pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

 

Det samlede tilskud pr. forening kan ikke overstige 50.000 kr. årligt.

 

De udbetalte beløb er fordelt på følgende måde:

Foreningens navn

Antal medlemmer

Foreningstilskud og medlemstilskud

Udbetalt støtte

Nordbo Senior

148

22.200 kr

5.000 kr

27.200 kr

ÆldreKlubben Erritsø

67

10.050 kr.

5.000 kr

15.050 kr

Pensionistforeningen af 1938

486

50.000

50.000 kr

Samvær og sundhed

33

4.950 kr.

5.000 kr.

9.950 kr

Klub 1297

31

4.650 kr.

5.000 kr

9.650 kr

 

Alt i alt er der udbetalt 111.850 kr.

Indstillinger

Senior og velfærdsinnovation indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Taget til efterretning.

Punkt 8 Tilsynsrapporter på handicapområdet 2020

Sagsresumé

Socialtilsyn Syd har ført 1 anmeldt og 1 uanmeldt tilsyn på tilbud i Voksen Handicap i 2020. BDO´s rådgivningsafdeling har ført 2 anmeldte tilsyn.

 

Overordnet har tilsynene ikke givet anledning til kritiske bemærkninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilsynet har til formål, i henhold til Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 15 og § 16, at varetage kommunens forpligtigelse til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Herunder at sikre kommunalbestyrelsen, brugere og pårørende indsigt i den pædagogik, omsorg og trivsel, der leveres fra hvert enkelt tilbud.

 

Tilsynet foretages af Socialtilsyn Syd, på baggrund af Lov om Socialtilsyn af 12. juni 2013 § 4, med senere ændringer.

 

BDO (Statsautoriseret revisionsselskab) fører tilsyn med SEL §104, på baggrund af - Serviceloven § 148 a. Kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter denne lov, som ikke er omfattet af § 4 i lov om Socialtilsyn, og med private tilbud efter denne lov beliggende i kommunen, som ikke er omfattet af § 4 i lov om Socialtilsyn. Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og økonomi.

 

Følgende tilbud er inden for socialtilsynets opgaveramme i Senior og Handicap:

 

Center for Længerevarende Botilbud 

Botilbudslignede tilbud efter, ABL § 105 og SEL § 85

Anmeldt tilsyn

06-01-2020

Uanmeldt tilsyn

05-02-2020

 

Følgende tilbud er indenfor BDO´s opgaveramme i Senior og Handicap:

 

ProAktiv

Aktivitets og samværstilbud § 104, jf. SEL

Anmeldt tilsyn

10-02-2020

 

Hippocampusklubben for borgere med senhjerneskader

Samværstilbud for borgere, som er visiteret til støtte, jf. SEL § 85

 

Anmeldt tilsyn

19-08-2020

 

Vurdering

På baggrund af de tilsendte tilsynsrapporter fra Socialtilsyn Syd og BDO er det vurderingen, at Fredericia Kommunes tilbud i det store og hele er velfungerende. Ingen har fået alvorlige bemærkninger (der skal handles på). Generelt får tilbuddene ros for, at borgerne trives, at de bliver hørt, bliver mødt med respekt og anerkendelse, og at de har indflydelse på eget liv.

 

ProAktiv:

Tilsynets overordnede vurdering er, at ProAktiv gennem en bevidst faglig tilgang understøtter borgernes trivsel og livskvalitet gennem varierede aktiviteter og beskæftigelse. Leder og medarbejdere er engagerede og fagligt optagede af at udvikle praksis til gavn for borgerne. Der er enkelte udviklingspunkter omkring dokumentation, anvendelse af Snozelrum og indretning af de fysiske rammer, som fremgår af anbefalingerne i rapporten.

 

Hippocampusklub:

Det er tilsynets overordnede vurdering, at Onsdagsklubben understøtter borgernes behov for socialt samvær med ligesindede, hvilket har stor betydning for deres samlede livskvalitet. Ud fra et neuropædagogisk perspektiv og omfattende kendskab til målgruppen, støtter og guider engagerede medarbejdere borgerne i samspillet med hinanden.

 

Kobbelgaarden:

Det er tilsynets overordnede vurdering, at tilbuddet tilgodeser og understøtter borgernes behov, ønsker og muligheder. Leder og medarbejdere er engagerede og fagligt optagede af at udvikle praksis til gavn for borgerne. I temaerne om magtanvendelse, kompetent drift og fysiske rammer er der udviklingspunkter, der skal arbejdes med.

 

Alle tilbud er godkendt af Socialtilsyn Syd og BDO.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Taget til efterretning.

Punkt 9 Udlån af minibusser

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget besluttede på møde den 25. maj 2020 at afgiftsberigtige værdighedsbusserne, således at det er muligt for foreninger at låne busserne og dermed kan busserne være til gavn for flere borgere i Fredericia Kommune. Der er udarbejdet overordnede retningslinjer for lån af busserne i samarbejde med Seniorrådet og Handicaprådet.

Det indstilles at udvalget tager de overordnede retningslinjer til efterretning og godkender at Senior og Sundhed fastsætter de specifikke retningslinjer for udlånet.  

 

Sagsbeskrivelse:

Da der tilbage i 2016 blev fastlagt indsatser under Værdighedspolitikken, blev der indkøbt to minibusser, Romeo og Julie, til brug for aktiviteter for borgere på plejecentrene og borgere visiteret til ydelser i Plejen. Busserne var afgiftsfritaget, hvilket har begrænset anvendeligheden i forhold til aktiviteter i samarbejde med de frivillige sociale foreninger.

Senior- og Handicapudvalget besluttede i maj 2020 at afgiftsberigtige værdighedsbusserne med henblik på at øge muligheden for anvendelse af minibusserne.

Nedenfor følger overordnede retningslinjer for udlånet. Udarbejdelsen er sket i samarbejde mellem administrationen, Handicaprådet og Seniorrådet, da Senior- og Handicapudvalget ønskede, at udlånet i høj grad skulle være til gavn for de borgere, som rådene repræsenterer.

Der vil i forbindelse med fremtidige udlån af busserne ske en overflytning af administration og udlån af busserne fra plejens administration til Aktivitetscentrenes sekretariatsfunktion.

 

 Overordnede retningslinjer

Nedenfor følger en række overordnende retningslinjer for bussernes udlån.

Busserne kan udlånes til frivillige sociale foreninger, der laver aktiviteter for Senior og Handicapområdernes målgrupper. Den ansvarlige for udlån af bussen afgør, hvorvidt en forening har relevant tilhørsforhold til Senior og Handicap.

Foreningens formål med lån af bussen skal være rettet mod foreningens medlemmer. Det vil sige, at busserne kun må udlånes, hvis det har et socialt og almennyttigt formål og dermed er til gavn for foreningens medlemmer. Det kan eksempelvis være kørsel af en forenings medlemmer til fælles aktiviteter. Det er særligt fokus på formål, der kan være med til at bekæmpe og forebygge ensomhed hos ældre og/eller udsatte borgere.

Det er ikke tilladt at udlåne bussen til private.

Busserne må udlånes i op til 24 timer, og der er ingen begrænsninger i forhold til den kørte afstand.

Busserne må dog ikke forlade Danmark.

 

Bussernes ledighed kan ikke garanteres. Der tilstræbes lige adgang til busserne mellem målgrupperne.

Udlån af busser sker vederlagsfrit. Låner af bussen skal dække udgifter forbundet med kørslen, som for eksempel udgifter til brændstof og olie. Derudover opkræves der derfor ingen betaling for udlån af busserne.

Der skal føres logbog over alle kørte ture. Logbogen skal indeholde turens formål, dato, navn på foreningen og navn på chauffør.

 

Ifølge lovgivningen skal alle handicapskilte være registreret på cpr. nr. Det betyder, at minibusserne ikke har eget handicapskilt, og at de derfor ikke kan parkere på handicapparkeringspladser, medmindre der er en borger med på køreturen, som har sit personlige handicapskilt med.

 

Senior og Sundhed fastlægger de konkrete retningslinjer for udlån af busserne med udgangspunkt i ovenstående. Derudover udarbejder Senior og Sundhed en konkret beskrivelse af, hvordan det praktiske omkring booking, udlevering, returnering osv. foregår.

Økonomiske konsekvenser

Der er med budget 2020 frigivet midler til afgiftsberigtigelsen. De løbende driftsomkostninger skal findes indenfor den nuværende ramme.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Senior og Sundhed indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Udvalget tager de overordnede retningslinjer for udlån af minibusser til efterretning
  2. Udvalget godkender, at Senior og Sundhed fastlægger de konkrete retningslinjer for udlån.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

  1. Taget til efterretning.
  2. Udvalget godkendte at senior og sundhed fastlægger de konkrete retningslinjer for udlån.

 

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Fleksibelt klippekort og styrket indsats mod ensomhed

Sagsresumé

Der er, i forbindelse med budget 2021, besluttet at etablere en fleksibel klippekortspulje på 500.000 kr som erstatning for den tidligere klippekortsordning til borgere, der bor i egen bolig. Udmøntning af klippekortspuljen fastlægges i samarbejde med Seniorrådet.

 

Seniorrådet har i samarbejde med Plejens Visitation valgt at anbefale, at midlerne benyttes til ansættelse af en ensomhedskonsulent samt til aktiviteter i forbindelse med ensomhedskonsulentens arbejde. Ansættelsen af ensomhedskonsulent foreslåes tidsbegrænset til 2 år med henblik på at evaluere indsatsen efter 1,5 år. 

 

Sagsbeskrivelse

Der er et politisk ønske om at styrke den målrettede indsats omkring borgere, der har behov for styrkede sociale relationer. Der har samtidig været et politisk ønske omkring et samarbejde med seniorrådet omkring en fremadrettet indsats på området.

 

I budget 2022 står følgende:

”Forligspartierne er enige om, at der som erstatning for den tidligere klippekortsordning etableres en fleksibel klippekortspulje på 0,5 mio. kr. årligt. Puljen administreres under Plejens visitation. Kriterier for puljen fastlægges i samarbejde med Seniorrådet. Midlerne skal sættes i spil som fleksibel, behovsbestemt hjælp til borgere i Fredericia. Puljen afprøves i 2021 med henblik på genforhandling af en retvisende ramme for puljen fra 2022”.

 

I starten af år 2021 blev nedsat en arbejdsgruppe på 4 personer. Gruppen bestod af 2 repræsentanter fra Seniorrådet, Grethe Æhrensgaard og Jytte Buch samt Hanne Rasmussen fra Visitationen og Morten Pors Ilsø, koncernchef for Senior og Sundhed.

 

Arbejdsgruppen har været mødtes for at komme tættere på, hvordan pengene bedst kan anvendes. På mødet blev forskellige muligheder og målgrupper drøftet. Der var enighed om, at det var vigtigt at have fokus på, at midlerne kommer flest mulige borgere til gavn, samt at målgruppen for indsatsen skal være borgere i egen bolig.

 

Arbejdsgruppen besluttede at rådføre sig med kommunens ensomhedskonsulent og brobygger (Susanne Andersen), der gennem flere år har arbejdet med at nedbryde ensomhed hos borgere. Ensomhedskonsulenten/Brobyggeren giver den enkelte borger følgeskab gennem længere tid, og støtter borgeren i at indgå i sociale relationer med henblik på, at borgeren kan klare sig selv fremadrettet. Ensomhedskonsulenten/Brobyggeren påpeger, at der er et behov for at understøtte endnu flere borgerne i at skabe sociale relationer, end hvad der er mulighed for med de nuværende ressourcer.

 

Arbejdsgruppen anbefaler på den baggrund at midlerne anvendes på 2 initiativer.

 

  1. 450.000 kr. til ansættelse af endnu en ensomhedskonsulent/Brobygger med henblik på at understøtte endnu flere borgere til at komme ud i gode fællesskaber

 

  1. 50.000 kr. afsættes til at understøtte muligheder for borgeres deltagelse i forskellige initiativer, såsom udflugter, køb af fiskekort mv.

 

Ansættelsen af ensomhedskonsulenten foreslås tidsbegrænset til 2 år. Arbejdet evalueres efter 1,5 år. Herefter tages der stilling til om det skal gøres til en permanent ansættelse.

 

Der laves løbende indrapportering til Leder af Visitationen – der således har ansvaret for at holde udvalget orienteret, i samarbejde med koncernchefen.

Økonomiske konsekvenser

Det anbefales at der afsættes 450.000 kr. til lønmidler og 50.000 kr. til aktivitetsmidler (til deltagelse i aktiviteter mv.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Senior og Sundhed indstiller, at midlerne fra den fleksible klippekortspulje anvendes til ansættelse af en ensomhedskonsulent/Brobygger i en tidsbegrænset stilling på 2 år samt til aktivitetsdeltagelse mv.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Godkendt.

Punkt 12 Seniorrådet deltager

Sagsresumé

Seniorrådet deltager fra kl 12-13. Formålet er at drøfte relevante seniorrelaterede emner.

 

Sagsbeskrivelse:

Seniorrådet deltager fra kl 12-13. Formålet er at drøfte relevante seniorrelaterede emner.

 

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

ingen

Indstillinger

 Det indstilles at drøftelserne tages til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 07-06-2021

Senior- og Handicapudvalget drøftede forskellige temaer med Seniorrådet.

 

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller