Senior- og Handicapudvalget - 14-09-2020

Referat
Dato:
Mandag, 14 september, 2020 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Lørdag, 12 september, 2020 - 14:00
Referat publiceret:
Fredag, 18 september, 2020 - 16:00

Punkt 41 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 14-09-2020

Godkendt.

Punkt 42 Tilslutning til fælles løsning på stomi-området

Sagsresumé

I denne sag skal Senior- og Handicapudvalget tage stilling til, hvorvidt Fredericia Kommune skal tilslutte sig en fælles løsning på stomiområdet på tværs af regioner og kommuner i Syddanmark og Midtjylland.

 

Den fælles løsning præsenteres kort og overskueligt via dette link: https://vimeo.com/398466775/4aca4fd4a7

 

Den fælles løsning har som fokus at sætte borgere med stomi i centrum, ved at skabe bedre og mere smidige forløb på tværs af sygehus og kommune. Den fælles løsning er sammensat af følgende elementer:

 

  • Fælles sortiment af stomiprodukter i regioner og kommner
  • Fælles service, lager og logistikløsning for kommunerne
  • Fælles it-system, hvor borgere kan bestille produkter ud fra bevilling

 

Den fælles løsning skal som minimum løses inden for de samme økonomiske rammer som i dag, samlet set for regioner og kommuner, men med højere kvalitet i opgaveløsningen. Viser det sig ikke at kunne lade sig gøre, vil løsningen blive forkastet. Der er en forventning om, at den fælles løsning kan udbredes til andre områder på sigt. Derved vil de økonomiske fordele blive større.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrunden for 'Stomiprojektet'

Stomiprojektet er opstået som et samarbejde mellem Aarhus Kommune, Odense Kommune, Region Syddanmark og Region Midtjylland. Projektet blev igangsæt med det formål at sætte borgerne i centrum ved at skabe en smidigere overgang fra sygehus til kommune for borgere med stomi igennem et fælles tværsektorielt udbud på stomiprodukter.

 

Stomiområdet er i dag indrettet sådan, at borgeren kan komme i klemme mellem sygehuset og kommunen. Det skyldes blandt andet, sagsgangene er forskellige mellem kommune og sygehus, og at sygehus og kommune ofte tilbyder borgeren forskellige stomiprodukter. En af de væsentlige årsager hertil er, at sygehuset og kommunerne har forskellige indkøbsaftaler, og dermed adgang til forskellige produkter. Borgeren starter derfor op med et produkt på sygehuset, som borgen føler sig tryg ved. Når borgeren kommer hjem, tilbyder kommunen et tilsvarende, men andet produkt, end det borgeren er startet med at bruge. Alternativt skal kommunen bevilge et produkt, der ikke er en del af kommunens indkøbsaftale, og derfor er væsentligt dyrere end øvrige lignende produkter.

 

Den nye samarbejdsform mellem region og kommuner gør op med det nuværende samlede indkøb af produkter, service, sundhedsfaglig vejledning og logistik hos grossister. Løsningens fokus på at sætte borgere med stomi i centrum betyder, at region og kommune skal have fælles produktsortiment, samt et tættere sundhedsfagligt samarbejde. 

 

Den fælles løsning

Den fælles løsning vil via følgende indsatser sikre et sammenhængende forløb for borgeren og en sund økonomi for regioner og kommuner i Syddanmark og Midtjylland:

 

1.       Et fælles udbud af stomiprodukter uden tilknyttede serviceydelser, der sikrer, at regioner og kommuner har adgang til samme sortiment, og at producenter kan byde ind.

 

2.       Etablering af en serviceplatform hos foreningen Fælles Service Center (herefter FSC), som de regioner og kommuner, der er medlemmer af foreningen, kan benytte sig af. Serviceplatformen vil sikre håndtering af lager, levering, call-center for teknisk support samt it-system til understøttelse af indkøb.

 

3.       En samarbejdsaftale mellem kommuner og region om sundhedsfaglig rådgivning. Samarbejdsaftalen skal sikre uvildig rådgivning, hensigtsmæssig opgavedeling samt give bedre mulighed for specialisering og faglig opdatering.

 

Fælles Servicecenter Midtjylland (FSC) blev vurderet som den bedste mulighed i forhold til varetagelse af driften på den kommende løsning. Dels fordi FSC lever op til de forudsætninger, der blev opstillet, og dels fordi FSC allerede er i drift med andre områder og forholdsvis uproblematisk kan knytte nye områder til. To landsdele arbejder sammen om denne løsning, og placeringen af driftsenheden skal således ses som et valg af den bedst egnede til opgaven.

 

Det bemærkes, at samarbejdsaftalen skærper opgavefordelingen og sagsgange, men den flytter ikke opgaver og dermed medfører aftalen ikke merøkonomi. En nærmere beskrivelse af, hvordan de administrative arbejdsgange i kommunen vil være efter tilslutning til den fælles løsning, kan ses i bilag A.

 

Det er den klare forventning, at den fælles serviceplatform med tiden vil kunne udbredes til også at understøtte andre områder, som fx urologi eller diabetes.

 

Hvad indebærer det for en kommune i Syddanmark at indtræde i foreningen FSC

Det er en forudsætning for at trække på FSC´s serviceplatform – og dermed for at deltage i den fælles løsning - at man er medlem af foreningen FSC. Ved tilslutning til den fælles løsning forpligter kommunen sig derfor også til at melde sig ind i FSC. FSC vil blive omdannet til en forening i september 2020, og det vil herefter være muligt også for de syddanske kommuner og Region Syddanmark at indtræde i foreningen.

 

Indtræden i FSC muliggør, at kommunen kan aftage FSC´s ydelser uden forudgående udbud. Som medlem har man desuden en vis indflydelse på FSC via generalforsamlingen, idet Region Midtjylland og kommunerne heri dog har bestemmende indflydelse. FSC oprettes som en forening med begrænset ansvar, hvorfor deltagerne ikke hæfter for foreningens forpligtelser. Det er muligt at melde sig ud igen med et varsel på 12 eller 18 måneder (alt afhængig af antal borgere, der leveres til) til den 1. januar.

En kort beskrivelse af foreningen FSC samt dennes vedtægter er vedlagt som hhv. bilag B og C.

Skulle en mulighed for at oprette en lignende serviceenhed i Syddanmark opstå, vil det være muligt for de syddanske kommuner at skifte til denne i stedet for FSC og stadig trække på store dele af den fælles serviceplatform.

 

Alternativet til den fælles løsning

Det er muligt for Fredericia Kommune at sige nej til den fælles løsning. Hvis Fredericia Kommune ikke tilslutter sig løsningen, vil kommunen fortsætte som hidtil. 

 

Det er muligt at tilslutte sig samarbejdsaftalen uden at tilslutte sig det fælles produktudbud og den fælles serviceplatform. Produktudbuddet og serviceplatformen kan man derimod kun tilslutte sig, såfremt man tilslutter sig den samlede fælles løsning.

 

Tidsplan for implementering

Den nye fælles produktaftale – og sammen med den de øvrige indsatser - forventes at kunne træde i kraft fra 2023.

 

Intern høring af Seniorråd og Handicapråd

Den fælles løsning har været i høring i Fredericia Kommunes Seniorråd og Handicapråd. Eventuelle høringssvar præsenteres på udvalgsmødet

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune har ca. 180 borgere med en bevilling på stomiprodukter og havde i 2018 et forbrug på 3,8 mio. kr.

 

Den fælles løsning skal som minimum løses inden for de samme økonomiske rammer som i dag, samlet set for regioner og kommuner. Viser det sig ikke at kunne lade sig gøre, vil løsningen blive forkastet.

 

Økonomien i beregningerne er baseret på de nuværende tilkendegivelser om deltagelse i den fælles løsning og er således baseret på, at 19 kommuner i Midtjylland og 13 kommuner i Syddanmark deltager. Det endelig antal kendes imidlertid ikke, førend tilslutningsfristen er udløbet, og nedenstående skal derfor betragtes som et overslag.

 

Økonomien i projektet udgøres af følgende poster:

 

Engangsomkostninger

  1. Initialomkostninger til FSC    57.136,-
  2. Projektomkostninger    89.539,-

Betales ved indgåelse af aftale    146.675,-

 

Årlige omkostninger

  1. Årligt kontingent til FSC (fast)    41.061,-
  2. Årlige vedligeholdelsesomkostninger til FSC (fast)  7.054,-
  3. Årlige driftsomkostninger til lager/logistik og callcenter (variable)  165.486,-

Betales årligt forud, og første gang når løsningen skal implementeres   213.601,-

 

  1. Stomiprodukter (variable).     Ukendt

 

Samlet set løber engangsomkostningerne op i 146.675 kr. og de årlige forventede omkostninger vil udgøre 213.601 kr. for de serviceydelser, der knytter sig til købet af stomiprodukter. Med en årlig udgift på ca. 3,8 mio. kr. i 2018 for stomiprodukter og serviceydelser vil det betyde, at prisniveauet for produkterne skal være 6,86 % under de nuværende omkostninger til produkter og serviceydelser, for at indkøb og produkter og udførelse af tilknyttede serviceydelse over en 4-årig periode ikke bliver dyrere end i dag (break-even procenten). Hvis omkostninger til produkter reduceres med en højere procentsats, vil det betyde, at den fælles løsning har medført en besparelse. Dette vurderes at være realistisk.

 

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at der for den enkelte kommune vil være interne omkostninger i forbindelse med, at løsningen vil kræve en anden tilgang i kommunerne. Det kan være opstartsomkostninger til uddannelse, konvertering af produkter (hvilket er normalt efter hvert udbud) eller omkostninger ifm med omlægning af opgaver.  Dette afhænger af den enkelte kommunes forudsætninger.

 

Der forventes samlet set en løsning, der har en bedre kvalitet og produkter af højere kvalitet indenfor mindst samme økonomiske råderum for kommunerne og regionerne som helhed. Når yderligere produktområder tilknyttes, forventes økonomien i den fælles løsning at blive mere positiv.

Vurdering

Det er vurderingen, at den fælles løsning vil stille borgere med stomi bedre end det er tilfældet med den nuværende håndtering. Løsningen betyder mere tryghed, bedre og mere sammenhængende forløb på tværs af sygehus og kommune, samt højere kvalitet i opgaveløsningen som helhed.

Samtidig vurderes det, at løsningen på sigt kan medføre besparelser. Dette er dog baseret på foreløbige beregninger ud fra den nuværende viden.

Indstillinger

Senior og Handicap indstiller, at Senior- og Handicapudvalget godkender, at Fredericia Kommune tilslutter sig den fælles løsning på stomiområdet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 14-09-2020

Godkendt.

Punkt 43 Ankestatistik for 2019 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Social- og Indenrigsministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Indenrigsministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet for 2019, kan ses på:

https://sim.dk/danmarkskort/2020/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomra...

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2020, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2020.

 

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

 

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

 

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

 

I oversigterne anvendes tre begreber:

 

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

 

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

 

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

 

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 57 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. Det tilsvarende tal for 2018 var 65.

 

Af de 57 sager hvor der er truffet afgørelser, er 8 sager (14 %) ændret og 17 sager (30 %) hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Samlet udgør det 25 sager, og omgørelsesprocenten er derfor på 44 %. I 2018 var omgørelsesprocenten på 29 %.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser de fremgår af Danmarkskortet, udgjorde 1.867 i 2018.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår af Danmarkskortet at Ankestyrelsen har truffet 11 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. I 2018 var det 12 afgørelser.

 

Af de 11 sager blev de 5 (45 %) ændret og 5 (45 %) andre blev hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 91 % lig 10 sager.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser der fremgår af Danmarkskortet udgjorde 252 i 2018

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 5 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. I 2018 blev der truffet 9 afgørelser.

 

Af de 5 sager blev 1 sag (20 %) hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 20 %. Omgørelsesprocenten i 2018 var på 11 %.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser der fremgår af Danmarkskortet udgjorde 112 i 2018 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, da det er forholdsmæssigt få sager der indgår i omgørelsesprocenten.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed samt Social og Beskæftigelse indstiller, at Børne- og Skoleudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Senior- og Handicapudvalget anbefaler over Økonomiudvalget og Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 14-09-2020

Orienteringen tages til efterretning

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager orienteringen til efterretning og anbefaler, at Økonomiudvalget og Byrådet tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Punkt 44 Udbud af personlig pleje og praktisk bistand

Sagsresumé

Fredericia Kommune har besluttet at genudbyde kontrakten på personlig pleje og praktisk bistand. I sagen præsenteres forslag til proces og tidsplan, så kommunen har en ny leverandør på plads med kontraktstart den 1. maj 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har besluttet at genudbyde kontrakten på personlig pleje og praktisk bistand. Aftalen med kommunens nuværende leverandør Sundplejen ApS er derfor opsagt med ophør den 30. april 2021. I sagen beskrives forslag til den kommende udbudsproces.

 

I udbuddet vil der blive stillet krav om, at kommunens kvalitetsstandard skal overholdes.

 

Det anbefales at anvende tildelingskriteriet ”Bedste forhold mellem pris og kvalitet”, hvor kvaliteten vægter 30-40 %. Det vurderes, at der herved sikres både en fornuftig pris samt et højt kvalitetsniveau i de leverede ydelser.

 

På udvalgsmødet drøftes mulige kvalitetskriterier i det kommende udbud. Forvaltningen vil på mødet præsentere inspiration til mulige kvalitetskriterier. Kvalitetskriterierne godkendes endeligt i forbindelse med godkendelse af udbudsmaterialet.

 

Med henblik på leveringssikkerheden anbefales det, at der på baggrund af udbuddet vælges de 2 leverandører med den højeste samlede score målt på pris og kvalitet.

 

Udbuddet gennemføres efter følgende tidsplan:

 

Handling

Tidspunkt

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget om rammerne for det kommende udbud, herunder drøftelse af kvalitetskriterier

Uge 38

Ekstern konsulent udarbejder udbudsmateriale – Fredericia Kommune leverer data

Uge 38 - 45

Fredericia Kommunes kvalitetssikring af udbudsmaterialet

Uge 46

Markedshøring samt høring i Seniorråd og Handicapråd

Uge 47 – 48

Indarbejdelse af evt. input i udbudsmaterialet

Uge 49

Godkendelse af udbudsmaterialet i Senior- og Handicapudvalget (ekstraordinært møde)

Uge 50

Indarbejdelse af udvalgets evt. input i materialet

Uge 50

Offentliggørelse af udbudsmaterialet

Uge 51

Tilbudsfrist – evt. udvalgsbehandling af indkomne tilbud

Primo februar 2021

Afklaring og Stand Still

Ultimo februar 2021

Tildelingsbeslutning

Primo marts 2021

Implementering af kontraktstart

Marts – april 2021

Kontraktstart

1. maj 2021

 

Af hensyn til at minimere usikkerheden for borgerne og sikre at få leverandører på plads til kontraktstart, er det det vigtigt at den foreslåede tidsplan overholdes.

 

Det anbefales, at udbudsprocessen gennemføres med ekstern bistand med henblik på at sikre den fornødne ekspertise og tid til gennemførelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At udbuddet gennemføres efter tildelingskriteriet ”Bedste forhold mellem pris og kvalitet”
  2. At kvalitetsstandarden altid er styrende for ydelsens kvalitet
  3. At kvalitet indgår med en vægt på 30-40 % i vurderingen
  4. At de 2 leverandører med den højeste score målt på pris og kvalitet vælges
  5. At den i sagen beskrevne tidsplan anvendes i udbudsprocessen
  6. At der anvendes ekstern bistand til udarbejdelse af udbuddet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 14-09-2020

Senior- og handicapudvalget følger Økonomi og Personales indstillinger.

 

Punkt 45 Orientering (Lukket)