Senior- og Handicapudvalget - 22-11-2021

Referat
Dato:
Mandag, 22 november, 2021 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 18 november, 2021 - 14:15
Referat publiceret:
Fredag, 26 november, 2021 - 01:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 22-11-2021

Godkendt.

Punkt 2 3. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

3. budgetopfølgning viser en overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Handicapudvalget. Der forventes et merforbrug på serviceudgifter på 5,916 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes, at flere borgere er tildelt BPA, fritvalgsområdet (hjemmehjælp mv.) samt større tilgang af elever end budgetteret på Seniorområdet og kommunens egne institutioner på Handicapområdet (inkl. høj budgettildeling).

 

Hertil kommer et forventet merforbrug vedrørende COVID-19 relaterede udgifter på 4,772 mio. kr. (tabel 1 inden godkendelse af Corona-kompensation).

 

På overførselsudgifter er der på Merudgifter § 100 et forventet mindreforbrug på 0,500 mio. kr. og der forventes balance på den centrale refusionsordning.

Anlægsbudgettet forventes at balancere.

 

Der ansøges om en række omplaceringer og tillægsbevillinger på serviceudgifter, i alt 2,559 mio. kr. – disse er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af disse omplaceringer og tillægsbevillinger, forventes der, på serviceudgifter, et merforbrug på 8,129 mio. kr. inkl. COVID-19-udgifter (jf. tabel 2: 6,807 + 1,322 mio. kr.).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Handicapudvalget

696,120

707,789

717,977

10,188

Serviceudgifter, ordinær drift

703,867

706,849

712,765

5,916

     Senior

557,160

559,351

564,685

5,334

     Handicap

146,707

147,498

148,080

0,582

COVID-19-udgifter

-2,582

-1,726

3,046

4,772

Overførselsudgifter

7,319

7,253

6,753

-0,500

Central refusionsordning

-25,491

-18,166

-18,166

0,000

Ældreboliger

1,705

1,705

1,705

0,000

Skattefinansieret anlæg

11,302

11,874

11,874

0,000

 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 3. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 2,559 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer og tillægsbevillinger, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

 

SERVICEUDGIFTER

Omplaceringer, i alt -0,891 mio. kr.

Seniorområdet

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Ny fleksjobpulje, 0,079 mio. kr.
  • Til Uddannelsesudvalget: Omplacering af budget ift. fuldtidsvejledning af SOSU-elever, -1,000 mio. kr.

Handicapområdet

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Ny fleksjobpulje, 0,030 mio. kr.

Tillægsbevillinger, i alt 3,450 mio. kr.

Seniorområdet

  • Til Senior- og Handicapudvalget: Corona-kompensation, 2,590 mio. kr.

 

Handicapområdet

  • Til Senior- og Handicapudvalget: Corona-kompensation, 0,860 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning på mødet den 13. december 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Handicapudvalget

696,120

710,348

717,977

7,629

Serviceudgifter, ordinær drift

703,867

705,958

712,765

6,807

     Senior

557,160

558,430

564,685

6,255

     Handicap

146,707

147,528

148,080

0,552

COVID-19-udgifter

-2,582

1,724

3,046

1,322

Overførselsudgifter

7,319

7,253

6,753

-0,500

Central refusionsordning

-25,491

-18,166

-18,166

0,000

Ældreboliger

1,705

1,705

1,705

0,000

Skattefinansieret anlæg

11,302

11,874

11,874

0,000

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 3. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 3. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning viser overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Handicapudvalgets område. Det forventede merforbrug er på 6,807 mio. kr. (tabel 2 – inkl. ovenstående omplaceringer hvis godkendt), som primært skyldes, at flere borgere er tildelt BPA, fritvalgsområdet (hjemmehjælp mv.) samt større tilgang af elever end budgetteret på Seniorområdet og kommunens egne institutioner på Handicapområdet (inkl. høj budgettildeling).

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

Seniorområdet, samlet forventet merforbrug 6,255 mio. kr.

  • Visitationen, forventet mindreforbrug 0,110 mio. kr.
    • Klippekort, flere borgere end budgetteret, merforbrug 0,090 mio. kr.
    • Flere borgere tildelt BPA (Brugerstyret Personlig Assistance), merforbrug 2,900 mio. kr.
    • Privat hjælpeordning, merforbrug 0,600 mio. kr.
    • Mellemkommunale betalinger, færre borgere end budgetteret, mindreforbrug 2,000 mio. kr.
    • Færre udgifter til respiratorborgere, mindreforbrug 1,000 mio. kr.
    • Madleverandører, mindreforbrug 0,700 mio. kr.

 

  • Plejen, forventet merforbrug 5,360 mio. kr.
    • Hjemmehjælp, uddelegeret sygepleje og rehabilitering, merforbrug 3,970 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner, og merforbruget forventes ikke at være varigt.
    • Sygepleje ved sygeplejersker, mindreforbrug grundet strejken 0,805 mio. kr.
    • Sygeplejeklinik og hverdagsrehabilitering, mindreforbrug 0,403 mio. kr.
    • Plejens vikarkorps, løn, mindreforbrug 0,700 mio. kr.
    • Plejen Ude, fælles, mindreforbrug da leder startede efter 1. kvartal 2021, 0,200 mio. kr.
    • Stævnhøj, merudgifter løn samt overgang til Senior-førtidspension, merforbrug 1,400 mio. kr.
    • Ulleruphus, merudgifter i forhold til opsigelser og vikarudgifter ved coaching-forløb (merforbruget forventes ikke at være varigt), merforbrug 1,000 mio. kr.
    • Plejens administration, merudgifter løn grundet langtidssygemelding og højere løn til nyansat, merforbrug 0,270 mio. kr.
    • Ny indkøbsaftale (køkkendelen), dyrere råvarer, merforbrug 0,328 mio. kr.
    • Færre indtægter, barselsudligningsordning, mindreindtægter 0,500 mio. kr.
    • Konsulenter (hygiejnesygeplejersker, projektmedarbejder), merforbrug 0,200 mio. kr.
    • Boligerne Ulleruphus, mindreforbrug 0,200 mio. kr.

 

  • Hjælpemidler og Kommunikation, forventet merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Merudgifter løn, håndtering af hjælpemidler pga. flere lager-lokationer, merforbrug 0,230 mio. kr.
    • Hjælpemidler til boligen, merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Udskiftning af gamle nødkald, merforbrug 1,000 mio. kr.
    • Ny fordelingsnøgle i Lillebælt-samarbejdet, merforbrug 0,270 mio. kr.
    • Ny leverandøraftale, stomi, mindreforbrug 1,000 mio. kr.

Mindreforbruget er mindre end forventet, og der pågår en undersøgelse af den nye leverandøraftale pga. mistanke om at nogle af de modtagne fakturaer er fejlbehæftede.

  • Færre udgifter boligindretning, mindreforbrug 0,500 mio. kr.

 

  • Senior og Sundhed, centrale konti, forventet merforbrug 0,505 mio. kr.
    • Elever, stigning i antal elever, merforbrug 3,215 mio. kr.

Der pågår en analyse af merforbruget på elever, som endnu ikke er afsluttet – den foreløbige konklusion er, at der blandt andet er modtaget elever fra Regionen uden tilsvarende budget samt andelen af voksen-elever er steget sammenlignet med tidligere år.

Fra år 2022 vil SOSU-eleverne blive samlet under Uddannelsesudvalget, sammen med resten af kommunens elever, og derfor ikke figurere på Seniorområdet mere.

  • Centrale puljer og midler vedrørende stimuli til oplevelsesindustrien (DUT-midler), mindreforbrug 1,600 mio. kr.
  • Vakante stillinger – ensomhedskonsulent samt stilling på aktivitetscentre (ansættelser undervejs), mindreforbrug 0,990 mio. kr.
  • Forebyggende hjemmebesøg, mindreforbrug grundet strejken 0,120 mio. kr.

 

I ovenstående merforbrug på 6,255 mio. kr. er ikke indregnet en tvistsag mellem Fredericia Kommune og et eksternt vikarbureau, som Fredericia Kommune har indgået kontrakt med i forhold til at kunne levere et bestemt antal vikartimer på hjemmehjælpsdelen. Leverandøren har ikke kunnet levere det kontraktlige antal vikartimer. Tvistsagen er opgjort til 3,000 mio. kr., og hvis Fredericia Kommune vinder sagen, vil det resultere i en ekstraordinær indtægt på 3,000 mio. kr. på Seniorområdet.   

 

Handicapområdet, samlet forventet merforbrug 0,552 mio. kr.

  • Kommunens egne enheder, forventet merforbrug 0,652 mio. kr.
    • Lønkroner (særligt Kobbelgaarden 3), merforbrug 2,642 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner, og merforbruget forventes ikke at være varigt.
    • Driftsudgifter, administration, materialer mv., mindreforbrug 1,990 mio. kr.

 

  • Handicap, fælles, forventet mindreforbrug 0,500 mio. kr.
    • Forventer ingen større projekt-afholdelse i 2021, mindreforbrug 0,200 mio. kr.
    • Mindreudgifter Socialtilsyn og licenser, 0,300 mio. kr.

 

  • Myndighed, forventet merforbrug 0,400 mio. kr.
    • Høj budgettildeling til kommunens egne enheder, merforbrug 1,600 mio. kr.
    • Øget tilgang til eksterne botilbud, merforbrug 0,300 mio. kr.
    • Øget tilgang til eksterne dagtilbud, merforbrug 0,600 mio. kr.
    • Færre udgifter til objektiv finansiering, Kofoedsminde, mindreforbrug 0,400 mio. kr.
    • Stigende antal egenbetalinger grundet øget tilgang til eksterne botilbud samt vundet tvistsag, mindreforbrug 1,700 mio. kr.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 3. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på COVID-19 relaterede udgifter, 1,322 mio. kr. på Senior- og Handicapudvalgets område (efter kompensation på samlet på 3,450 mio. kr.). Udgifterne vedrører primært ekstra personale generelt, ekstra personale til rengøring, kørsel til vaccination samt timeafregning til test og podning.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Mindreforbruget på overførselsudgifterne omhandler Merudgifter § 100 på Handicapområdet (merudgifter, som er direkte forbundet med et varigt fysisk eller psykisk handicap – fx udgifter til medicin, kørsel mv. Tilskud til merudgifter skal søges og er underlagt konkrete kriterier). Forventet mindreforbrug 0,500 mio. kr.

Personlige tillæg på Seniorområdet forventes at balancere (personlige tillæg kan være tilskud til briller, høreapparater, fysioterapi, kiropraktor mv.)

 

CENTRAL REFUSIONSORDNING

Der forventes balance på den centrale refusionsordning. Der har dog været en omlægningen af den statslige refusionsordning på de dyreste sager pr. 1. januar 2021, og derfor vil det endelig mer-/mindreforbrug først kunne gøres endeligt op, når 2021 er slut, og beløbene pr. borger kan gøres op.

 

ANLÆG

Anlægsbudgettet forventes at balancere.

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT samt Senior og Handicap indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 22-11-2021

3. budgetopfølgning er godkendt med forbehold for justeringer på området omkring fuldtidsvejledere.

Punkt 3 Orientering Status Projekt Sygefravær i plejen

Sagsresumé

Projekt ”sygefravær i plejen” har igangsat forskellige prøvehandlinger i Plejen. I sagen gives en kort status over, hvilke initiativer der er igangsat, samt hvilke nye prøvehandlinger, der er under udarbejdelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På Senior- og Handicapudvalgets udvalgsmøde d. 01.02.2021, godkendte udvalget Strategien for nedbringelse af sygefravær i Plejen (Strategi vedlagt som bilag).

 

Projektgruppen har udarbejdet prøvehandlinger ift. to af strategiens 3 temaer. Prøvehandlingerne er under afprøvning i 4 distrikter (opstart i juli-september). Prøvehandlingerne er tiltag, som er afprøvet i andre kommuner med god succes.

 

Nedenfor beskrives de igangsatte prøvehandlinger:

Tema 1 - ”Ledere og medarbejdere oplever på tværs af Plejen at være en del af et stærkt og forpligtende arbejdsfællesskab”

 

Prøvehandlingen går ud på, at sætte TRIO’erne i stand til at lave en analyse af, hvor der er behov for at styrke arbejdsfællesskaberne samt afprøve konkret metode til processen i medarbejdergruppen. (Arbejdsgangsbeskrivelse vedlagt som bilag).¨

 

Teamet, som har afprøvet metoden, har i fællesskab besluttet at styrke deres faglige arbejdsfællesskab ved at sparre og lytte til og med hinanden, ved en kort fælles afrunding af dagens arbejde. Dermed sikres muligheden for at evaluere godt som skidt for dagen, og at der bliver fulgt op, hvis der har været episoder, der skal tages hånd om, inden medarbejderen går hjem. Ligeledes sikres det, at alle er vendt tilbage fra besøg ude hos borgerne. Målet er at styrke opgaveløsningen samt det psykiske arbejdsmiljø.

 

Tema 2 – ”Udvikling og implementering af redskaber til dialog om sygefravær”

Prøvehandlingen består af en tættere kontakt mellem leder og medarbejder ved sygemelding. Kontakten vil være på 1., 3., 5. og 14. sygedag. Udgangspunktet for den hyppige kontakt er dels omsorg for medarbejderen, og dels at undersøge, om en hyppigere kontakt kan gøre, at der hurtigere kan iværksættes nødvendige tiltag for en tilbagevenden til arbejdspladsen. Sammen finder medarbejder og leder løsninger for en tilbagevenden til arbejdspladsen

 

Tre distrikter er i gang med prøvehandlingen og erfaringerne er, at det er vigtigt med tydelig information til medarbejderne. Derfor er der lavet et brev med beskrivelse af tiltaget, et flowark om procedurerne, en spørgeguide til hvad der bliver spurgt ind til. Der har været afholdt personalemøder hvor medarbejderne er præsenteret for tiltaget og har haft mulighed for at spørge ind til tiltaget. (Flowchart og brev til medarbejderne er vedlagt som bilag).

 

Under udarbejdelse er Tema 3 – ”Fortsat styrket fokus på en tidlig og koordineret indsats”. Jobcentret er inddraget med henblik på styrkelse af samarbejdet både ift. ny-sygemeldte og langtidssygemeldte. Der er som første tiltag fokus på ledernes brug af Jobcentret, som en aktiv samarbejdspartner.

 

Der laves status på de igangsatte prøvehandlinger i november, hvor prøvehandlingerne justeres til og nye afdelinger kobles på. Tilgangen i projektet bygger på involvering af ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter fra starten, således de bliver i stand til at gennemføre tiltagene sammen med den resterende medarbejdergruppe.

Karen Kring Spejlborg deltager under punktet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at arbejdet med forandringer på en arbejdsplads kræver, at medarbejdere og ledere ser en mening og et formål med forandringerne, og at forandringerne fører til forbedringer. Det vurderes, at tiltagene har fået et stærkere fundament at stå på, fordi TRIO grupperne har taget ejerskab af forandringerne og har formidlet tiltagene på en god måde til medarbejderne. Det betyder samtidig, at tiltag kan tage tid at implementere, fordi der går tid imellem, at de kan mødes. Men tilbagemeldingerne i de nuværende tiltag er, at tiltagene er blevet taget godt imod af alle parter.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior- og Handicapudvalget

  1. Tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 22-11-2021

Orienteringen blev taget til efterretning.

Punkt 4 Beskrivelse og Vedtægter I.P. Schmidt

Sagsresumé

En styregruppe omkring I.P. Schmidt har udarbejdet forslag til ændrede vedtægter for seniorhuset. Derudover er der udarbejdet et notat ”Seniorhusets formål og værdier”, der beskriver organisering, formål og værdier for huset. Disse 2 dokumenter foreligges hermed til godkendelse hos Senior- og Handicapudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Seniorhuset I.P. Schmidt har siden grundlæggelsen været i rivende udvikling. Flere foreninger er kommet til, og huset bliver brugt på mange måder og af forskellige grupper. Derfor har der været behov for at etablere en mere tidssvarende og gennemsigtig organisering samt vedtægtsgrundlag.

 

På den baggrund har der været nedsat en styregruppe med repræsentanter fra forskellige foreninger til at drøfte mulighederne for en fremtidig organisering.

 

Processen er blevet afholdt som et åbent og inddragende forløb på tværs af alle husets interessenter. Procesforløbet var som følger:

Vedtægterne er blevet til efter afholdte workshops for 

  • Foreningerne i december 2019 
  • Centerbestyrelse og Brugerråd februar 2020 
  • Centerbestyrelse, Brugerråd og foreninger maj 2021 

Og efter indkomne høringssvar 01.10. 2021 

 

På baggrund af ovenstående inddragelsesproces er der udarbejdet vedhæftede nye vedtægter for ”Sammenslutningen af foreninger i Seniorhuset I.P. Schmidt” samt ”Seniorhusets formål og værdier”. Det er disse to dokumenter, der indstilles til godkendelse hos udvalget.

 

Vedtægter fra 2015 findes her: Seniorhuset IPS - Fredericia | Vedtægter for Seniorhuset (seniorhuset-ips.dk).

 

Afslutningsvist bør det nævnes, at processen har givet positiv anledning til refleksion over vedtægterne hos Brugerrådet i Seniorhuset, hvorfor vedtægterne også her er under revidering. Disse sendes til godkendelse på et senere udvalgsmøde.

 

Indstillingen omkring vedtægtsændringen er fremsendt på styregruppens vegne af Flemming Larsen, (næstformand, Centerbestyrelsen/Seniorrådet), Claus Oxenbøll, (kasserer Centerbestyrelsen/Frimærkeklubben), Anne Guldager, (Gigtforeningen) Mary Larsen, (formand Centerbestyrelsen/Brugerrådet) samt Sussie Enghøj Bruun, (Leder aktivitetsområdet).

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er vurderingen, at begge dokumenter omkring Seniorhuset I. P. Schmidt udgør et godt grundlag for det fortsatte samarbejde og aktiviteter på tværs i huset.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior- og Handicapudvalget:

  1. Godkender vedtægter samt dokumentet ”Seniorhusets formål og værdier”.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 22-11-2021

Godkendt.

Punkt 5 Handicapprisen 2021

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Handicapudvalget beslutte, hvem der skal modtage årets Handicappris.

 

Handicapprisen overrækkes den 3. december 2020 i forbindelse med FN’s Internationale Handicapdag.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Handicapudvalget og Handicaprådet besluttede i 2019 at indføre en Handicappris, som uddeles én gang om året.

 

Formål med Handicapprisen

Formålet med Handicapprisen er at støtte op om enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, som yder en særlig indsats for borgere med handicap i Fredericia Kommune.

 

Handicapprisen skal sætte fokus på handicapområdet og belønne initiativer, der gør det muligt for mennesker med handicap at tage aktivt del i samfundslivet. Det er ikke størrelsen af indsatsen, der tæller. Det er derimod betydningen af indsatsen, der vægter højt. Selv en lille indsats, kan gøre en stor forskel for livskvaliteten hos mennesker med handicap.

 

Kriterier for handicapprisen

Følgende kan indstilles til handicapprisen:

-          Personer, som har ydet en særlig indsats til gavn for børn og/eller voksne med handicap.    

-          Personer med handicap, der har bevaret et aktivt liv og bidrager med humør og livsglæde til at hjælpe andre.    

-          En person, forening eller organisation, som har skabt forhold, der øger livskvaliteten for mennesker med handicap.    

-          En kommunal eller privat institution, der i særlig grad tilgodeser behov hos mennesker med handicap.    

-          En forretning eller virksomhed, der i særlig grad tilgodeser behov hos mennesker med handicap.

 

Medlemmer af Handicaprådet kan ikke indstilles.

 

Borgere, organisationer eller foreninger med bopæl i Fredericia Kommune kan indstille kandidater til årets Handicappris. Indstillingen skal være skriftligt begrundet og sendes til Handicaprådet.

 

Proces

Indstillingsfristen var d. 5. november. Der kom i alt fem indstillinger.

 

På baggrund af de indkomne indstillinger har Handicaprådet den 9.november nomineret tre kandidater til Handicapprisen. Handicaprådet har desuden peget på, hvem de mener, der skal modtage årets Handicappris.

 

Blandt de tre nominerede og Handicaprådets indstilling skal Senior- og Handicapudvalget beslutte, hvem der skal have handicapprisen. Senior- og Handicapudvalget vil på mødet blive orienteret om, hvem de nominerede er, og hvorfor de er indstillet til handicapprisen.

 

Handicapprisen

Handicapprisen er en kunstpokal drejet i træ udført af Brian Sørensen, medlem af Handicaprådet. Alle nominerede får et diplom.

 

Overrækkelse af Handicappris og §18 midler den 3. december 2020

Handicapprisen overrækkes den 3. december 2020 i forbindelse med FN’s Internationale Handicapdag. Ved samme lejlighed markeres uddelingen af §18-midler.

Arrangementet finder sted på Fredericia Rådhus, Gothersgade 20, lokale 119 fra kl. 14.30-16.00

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Handicaprådet har vurderet de indkomne indstillinger til Handicapprisen. Af indstillingerne har de nomineret tre kandidater til handicapprisen og indstillet en vinder.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior- og Handicapudvalget

  1. Drøfter de tre nominerede kandidater
  2. Udpeger en vinder på baggrund af indstilling fra Handicaprådet

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 22-11-2021

De 3 indstillede kandidater blev drøftet og indstillingen fra Handicaprådet godkendes.

Punkt 6 Orientering - Borgervejlederens årsberetning 2020/2021

Sagsresumé

Borgervejlederens årsberetning for 2020/2021 er klar til Byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Siden 2014 har Fredericia Kommune haft en borgervejleder. Borgervejlederen er ansat af Byrådet.

 

Borgervejlederen yder vejledning ud fra et helhedsorienteret perspektiv med målsætning om, at henvendelser søges løst i dialog. Vejledningen har fokus på at skabe klarhed og sætte borgeren i stand til at navigere i det kommunale system.

 

Borgervejlederen skal medvirke til at skabe en god, klar og tydelig dialog mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder.

 

Borgervejlederen udarbejder hvert år en årsberetning til Byrådet. Årsberetningen for 2020/2021 er nu klar til Byrådets behandling.

 

Borgervejlederen giver en kort præsentation af beretningens hovedpunkter på Økonomiudvalgets møde.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

 

Vurdering

 

Ingen.

 

Indstillinger

Borgervejlederen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at årsberetningen tages til efterretning, og videresendes til alle udvalg til orientering.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2021

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 28-06-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 25-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Anbefalet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Punktet bliver udskudt til oktober mødet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager årsberetningen til orientering.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 25-10-2021

Sagen udskydes til næste møde.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 22-11-2021

Mødet blev afsluttet før tid – Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti valgte at melde afbud til drøftelsen – hvorefter punktet blev taget af dagsordenen.

 

Punkt 7 Orientering (Lukket)

Punkt 8 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller