Senior- og Handicapudvalget - 23-08-2021

Referat
Dato:
Mandag, 23 august, 2021 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 19 august, 2021 - 11:46
Referat publiceret:
Fredag, 3 september, 2021 - 09:58

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Godkendt.

Punkt 2 2. budgetopfølgning 2021 - Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

2. budgetopfølgning viser en overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Handicapudvalget. Der forventes et merforbrug på serviceudgifter på 9,941 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes fritvalgsområdet (hjemmepleje) samt kommunens egne institutioner på Handicapområdet.

 

Hertil kommer et forventet merforbrug vedrørende COVID-19 relaterede udgifter på 4,663 mio. kr.

 

På overførselsudgifter, merudgifter § 100, forventes et mindreforbrug på 0,500 mio. kr. mens personlige tillæg forventes at balancere ved årets udgang.

 

Der forventes balance på den centrale refusionsordning. Der har dog været en omlægningen af den statslige refusionsordning på de dyreste sager pr. 1. januar 2021, og derfor vil det endelig mer-/mindreforbrug først kunne gøres endeligt op, når år 2021 er slut, og beløbene pr. borger foreligger.

 

Der ansøges om en række tillægsbevillinger på serviceudgifter – disse er beskrevet i sagen.

 

Vedrørende anlæg forventes et merforbrug på 0,715 mio. kr., jf. tabel 1, – dette svarer til den ønskede overførsel via spar/lån. Hvis denne overførsel godkendes balancerer anlægsbudgettet.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Handicapudvalget

696,120

714,131

728,884

14,753

Serviceudgifter, ordinær drift

703,867

703,340

713,281

9,941

     Senior

557,160

556,608

564,783

8,175

     Handicap

146,707

146,732

148,498

1,766

COVID-19-udgifter

-2,582

-1,726

2,937

4,663

Overførselsudgifter

7,319

7,319

6,753

-0,566

Central refusionsordning

-25,491

-18,166

-18,166

0,000

Ældreboliger

1,705

1,705

1,705

0,000

Skattefinansieret anlæg

11,302

21,659

22,374

0,715

 

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 2. budgetopfølgning -0,527 mio. kr., som primært omhandler omplacering af midler til ejendomsdrift under Økonomiudvalget – Udvidelse og ombygning af Vejlevej 121-123 samt overførsel af eksterne puljemidler (på grund af tidsforskydning i et projekt).

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 2. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 4,158 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer, tillægsbevillinger og DUT-midler, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

 

SERVICEUDGIFTER

Omplaceringer

Seniorområdet

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Ny fleksjobpulje, 0,084 mio. kr.
  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Omplacering i forbindelse med organisationsændring, 0,050 mio. kr.
  • Fra Økonomiudvalget: LønmidIer til Nexusteam, 0,990 mio. kr.

 

Handicapområdet

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Fællespuljer centraliseres i forbindelse med organisationsændring, 0,752 mio. kr.

Tillægsbevillinger

Handicapområdet

  • Spar/lån-overførsel: Borgeraktiviteter, 0,014 mio. kr.

 

DUT-midler

  • DUT-midler vedrørende Stimuli til oplevelsesindustrien, 1,619 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

  • DUT-midler vedrørende sonderemedier, -0,066 mio. kr. (nedregulering af budgettet)

 

ANLÆG

  • Ældreboliger, rettelse spar/lån, 0,715 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning på mødet den 6. september 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Handicapudvalget

696,120

718,289

728,884

10,595

Serviceudgifter, ordinær drift

703,867

706,849

713,281

6,432

     Senior

557,160

559,351

564,783

5,432

     Handicap

146,707

147,498

148,498

1,000

COVID-19-udgifter

-2,582

-1,726

2,937

4,663

Overførselsudgifter

7,319

7,253

6,753

-0,500

Central refusionsordning

-25,491

-18,166

-18,166

0,000

Ældreboliger

1,705

1,705

1,705

0,000

Skattefinansieret anlæg

11,302

22,374

22,374

0,000

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 2. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 2. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning viser overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Handicapudvalgets område. Det forventede merforbrug er på 9,941 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes fritvalgsområdet (hjemmepleje) på Seniorområdet samt kommunens egne institutioner på Handicapområdet (inkl. høj budgettildeling).

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

Seniorområdet, samlet forventet merforbrug 8,175 mio. kr.

  • Visitationen, forventet mindreforbrug 0,505 mio. kr.
    • Central budgetreduktion på administration, merforbrug 0,070 mio. kr.
    • Klippekort, flere borgere end budgetteret, merforbrug 0,125 mio. kr.
    • BPA (Brugerstyret Personlig Assistance), merforbrug 0,800 mio. kr.
    • Privat hjælpeordning, merforbrug 0,820 mio. kr.
    • Mellemkommunale betalinger, mindreforbrug 1,620 mio. kr.
    • Madleverandører, mindreforbrug 0,700 mio. kr.
  • Plejen, forventet merforbrug 4,737 mio. kr.
    • Fritvalg, hjemmepleje, merforbrug 2,967 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner og merforbruget forventes ikke at være varigt.
    • Ny indkøbsaftale (køkkendelen), dyrere råvarer, merforbrug 0,400 mio. kr.
    • Færre indtægter, barselsudligningsordning, merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Stævnhøj, merudgifter i forhold til overgang til Senior-førtidspension samt medarbejderlønninger, merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Ulleruphus, merudgifter i forhold til opsigelser og vikarudgifter ved coaching-forløb (merforbruget forventes ikke at være varigt), merforbrug 0,200 mio. kr.
    • Konsulenter (hygiejnesygeplejersker, projektmedarbejder) og Plejens administration, merforbrug 0,250 mio. kr.
    • APV-hjælpemidler, merforbrug 0,100 mio. kr.
    • Vaskeriet, mindreforbrug 0,159 mio.kr.
  • Hjælpemidler og Kommunikation, forventet merforbrug 0,700 mio. kr.
    • Biler, flere bevillinger, merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Ny fordelingsnøgle i Lillebælt-samarbejdet, merforbrug 0,270 mio. kr.
    • Udskiftning af gamle nødkald, merforbrug 1,000 mio. kr.
    • Hjælpemidler til boligen, merforbrug 0,500 mio.kr.
    • Lønudgifter, merforbrug 0,230 mio. kr.
    • Færre udgifter boligindretning, mindreforbrug 0,500 mio. kr.
    • Ny leverandøraftale, stomi, mindreforbrug 1,300 mio. kr.
  • Pleje og Omsorg, forventet merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Elever, merforbrug 1,000 mio. kr.
    • Centrale puljer, mindreforbrug 0,500 mio. kr.
  • Omplaceringer og tillægsbevillinger, som beskrevet under ”Økonomiske konsekvenser”, i alt 2,743 mio. kr.

 

Handicapområdet, samlet forventet merforbrug 1,766 mio. kr.

  • Kommunens egne enheder, forventet merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Lønkroner (særligt Kobbelgaarden 3), merforbrug 2,320 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner og merforbruget forventes ikke at være varigt.
    • Driftsudgifter, administration, materialer mv., mindreforbrug 1,820 mio. kr.
  • Handicap, fælles, forventet mindreforbrug 0,300 mio. kr.
    • Forventer ingen større projekt-afholdelse i 2021, mindreforbrug 0,300 mio. kr.
  • Myndighed, Budgettildelingspulje, forventet merforbrug 0,800 mio. kr.
    • Høj budgettildeling til kommunens egne enheder, merforbrug 0,800 mio. kr.
  • Omplaceringer og tillægsbevillinger, som beskrevet under ”Økonomiske konsekvenser”, i alt       0,766 mio. kr.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 2. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på COVID-19 relaterede udgifter, 4,663 mio. kr. på Senior- og Handicapudvalgets område. Udgifterne vedrører primært ekstra personale generelt, ekstra personale til rengøring, kørsel til vaccination samt timeafregning til test og podning.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Mindreforbruget på overførselsudgifterne omhandler merudgifter § 100 samt personlige tillæg. Der forventes et mindreforbrug på merudgifter § 100 på 0,500 mio. kr. mens personlige tillæg forventes at balancere.

 

CENTRAL REFUSIONSORDNING

Der forventes balance på den centrale refusionsordning. Der har dog været en omlægningen af den statslige refusionsordning på de dyreste sager pr. 1. januar 2021, og derfor vil det endelig mer-/mindreforbrug først kunne gøres endeligt op, når år 2021 er slut, og beløbene pr. borger kan gøres op.

 

ANLÆG

Der forventes et merforbrug på 0,715 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget, jf. tabel 1, – dette svarer til den ønskede overførsel via spar/lån. Hvis denne overførsel godkendes, balancerer anlægsbudgettet.

Der er tale om en rettelse af spar/lån på ældreboliger uden for bruttoanlægsrammen, hvor de 0,715 mio. kr. ikke blev overført ved godkendelsen af spar/lån 2020/2021 tidligere på året.

 

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT og Senior- og Handicap indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At spar/lån indstilles til behandling og godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 3 Orientering - Borgervejlederens årsberetning 2020/2021

Sagsresumé

 

Borgervejlederens årsberetning for 2020/2021 er klar til Byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Siden 2014 har Fredericia Kommune haft en borgervejleder. Borgervejlederen er ansat af Byrådet.

 

Borgervejlederen yder vejledning ud fra et helhedsorienteret perspektiv med målsætning om, at henvendelser søges løst i dialog. Vejledningen har fokus på at skabe klarhed og sætte borgeren i stand til at navigere i det kommunale system.

 

Borgervejlederen skal medvirke til at skabe en god, klar og tydelig dialog mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder.

 

Borgervejlederen udarbejder hvert år en årsberetning til Byrådet. Årsberetningen for 2020/2021 er nu klar til Byrådets behandling.

 

Borgervejlederen giver en kort præsentation af beretningens hovedpunkter på Økonomiudvalgets møde.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

 

Vurdering

 

Ingen.

 

Indstillinger

 

Borgervejlederen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at årsberetningen tages til efterretning, og videresendes til alle udvalg til orientering.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2021

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 28-06-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 25-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Anbefalet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Punktet bliver udskudt til oktober mødet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager årsberetningen til orientering.

 

Punkt 4 Det Centrale Handicapråds anbefalinger til kommunalbestyrelsen

Sagsresumé

Det Centrale Handicapråd har udarbejdet otte anbefalinger til at øge tillid på handicapområdet. Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Skoleudvalget orienteres om anbefalingerne og om, hvordan Fredericia Kommune arbejder hermed.

Sagsbeskrivelse:

Det Centrale Handicapråd har fået VIVE til at foretage en undersøgelse, hvis overordnede formål er at afdække, hvordan kommunale myndighedssagsbehandlere og borgere med handicap hver især oplever kommunernes sagsbehandling. På den baggrund afgøres det, om der er forskel på parternes oplevelser. Undersøgelsen er beskrevet i rapporten: ”Inddragelse og tillid i mødet mellem kommunerne og borgere med handicap. En gap-analyse for Det Centrale Handicapråd”, se bilag.

 

Undersøgelsen viser, at der fortsat er en forskel – et gap – mellem borgeres og kommunale sagsbehandlere og lederes oplevelse af mødet og sagsbehandlingen på handicapområdet. Det Centrale Handicapråd konkluderer i et brev til kommunalbestyrelserne, at der behov for at forbedre situationen, se bilag. De har derfor formuleret otte anbefalinger til øget tillid på handicapområdet. Det er anbefalinger, der dels er målrettet regeringen, kommunalbestyrelserne og de kommunale handicapråd. Anbefalingerne er indsat nedenfor, men er også vedhæftet som bilag.

 

Det Centrale Handicapråds anbefalinger til kommunalbestyrelserne

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen styrker faglighed, vejledning og rådgivning

• Styrk muligheder og kultur for at søge og følge ekstern specialviden fx viden fra handicaporganisationer eller VISO.

• Giv borgere mulighed for at bede om at få en uvildig faglig rådgiver inddraget i sagen.

• Styrk lokal læring og vidensdeling om fx særlig handicapspecifik viden og Ankestyrelsens handleanvisninger i hjemviste sager.

• Det Centrale Handicapråd opfordrer til at arbejde aktivt med at styrke en organisering, som opbygger og fastholder specialiseret viden i organisationen.

• Styrk efteruddannelsesmuligheder for sagsbehandlere.

• Opstil konkrete mål for kvaliteten af sagsbehandlingen.

 

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen sikrer kommunalpolitisk og ledelsesmæssig fokus på tillid og kommunikation

• Muligheden for reel og meningsfuld inddragelse styrkes fx ved at sikre rammerne for øget dialog eksempelvis ved at give sagsbehandlere tid til løbende dialog og opfølgning med borgeren. Styrket dialog og reel inddragelse skal sikre transparens i sagsbehandlingen, løbende status og forventningsafstemning, og at hjælpen ikke opleves som kommende så sent, at det giver yderligere problemer for borgerne.

• Vær fra politisk og ledelsesmæssig side eksplicit om forventningen om og opbakningen til, at der i jeres kommune er fokus på, at sagsbehandlingen tager udgangspunkt i borgerens individuelle situation, erfaringer, behov og ønsker.

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen sikrer tydelighed om, at koordinering i indsatser er kommunens ansvar

• Overblik og velfungerende samarbejde mellem forskellige forvaltningsområder og afdelinger er medvirkende til, at borgerne føler sig set som hele mennesker og viser, at kommunen har overblik over borgernes samlede behov for støtte.

• Signalér tydeligt, at det ikke er borgerens ansvar at forestå koordinering eller at være tovholder på indsatser fx ved at benytte én koordinerende plan, som udarbejdes i samarbejde med borgeren eller én koordinerende sagsbehandler, som har den løbende dialog med borgeren.

• Rammer og strukturer, der understøtter det gode koordinerende samarbejde, er en forudsætning for, at det interne samarbejde i kommunen og samarbejdet med eksterne fungerer.

• Vær nysgerrige på, om det tværfaglige samarbejde er velfungerende i jeres kommune - fx ved at undersøge borgeres oplevelse af den samlede indsats. Er samarbejdet udfordret, så opfordres der til at arbejde aktivt med at finde modeller for samarbejde og koordinering på tværs af forvaltningsområder og med eksterne.

• Det Centrale Handicapråd opfordrer til at dele gode erfaringer og søge inspiration fra andre kommuner - start med at se på initiativer og cases i VIVE-undersøgelsen ”Inddragelse og tillid i mødet mellem kommunerne og borgere med handicap”.

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen inddrager det kommunale handicapråds erfaringer i planlægning af initiativer for at øge tilliden og i forbindelse med temperaturmålinger af tilliden i jeres kommune.

• Gode løsninger og tilrettelæggelse af initiativer kræver viden om behov. Det Centrale Handicapråd opfordrer til, at kommunalbestyrelsen har modet til at lukke handicapråd og handicaporganisationer ind i det politiske arbejde med at øge tilliden.

• Temperaturmålinger kan fx være dialog- eller borgermøder, mindre spørgeskemaundersøgelser m.v.

 

Fredericia Kommunes arbejde i relation til anbefalingerne

Vi har i Fredericia Kommune flere tiltag i gang, der understøtter de anbefalinger, som Det Centrale Handicapråd italesætter.

 

På voksenområdet specifikt er tillid og inddragelse nøgleord i Strategi for Værdiskabelse, som vi har arbejdet med siden 2015. Det er en strategi, der sætter borgeren i centrum. Med udgangspunkt i borgerens ambitioner, mål og behov tilrettelægges de støttende indsatser.

 

”Din Indgang” er et produkt af værdiskabelsesstrategien og står som et inspirationseksempel i VIVEs rapport i forhold til at understøtte tillid og inddragelse. Social og Handicap arbejder i øjeblikket for en revitatisering af værdiskabelsesstrategien således den holdes opdateret og tæt på kerneopgaverne.

Når det gælder pårørendesamarbejdet på voksen handicapområdet understreges vigtigheden af gensidig tillid og inddragende kommunikation i ”Rammen for Pårørendesamarbejdet”, der gælder for kommunens længerevarende botilbud. I efteråret 2021 udarbejdes der lokale handleplaner, der skal sætte handling bag ordene. Pårørendesamarbejdet kunne styrkes yderligere ved at ansætte en pårørenderådgiver, hvilket der er gode erfaringer med fra andre kommuner. Det forudsættes dog, at der afsættes ressourcer.

 

Voksenudredningsmetoden (en udredningsmetode, der anvendes i Visitation Voksen) er netop blevet opdateret i en version 2.0. Det er en opdatering, der understøtter en helhedsorienteret tilgang til borgerne. I forbindelse med opdateringen er der igangsat et arbejde med at implementere KLs digitaliseringsprojekt ”Fælles Faglige Begreber” og et nemmere Nexus, der skal styrke sammenhængskraften afdelingerne imellem ved at understøtte koordineringsarbejdet teknisk og kommunikativt. For at styrke implementeringen heraf og den faglige ledelse i Visitation Voksen generelt ansættes der en faglig koordinator i efteråret 2021.

 

På børnehandicapområdet arbejder vi i lighed med de sociale sager, i udredningsarbejdet systematisk med ICS-metoden (Integrated Child System). Der er fokus på barnets behov og på at understøtte en helhedsorienteret tilgang.

Endvidere arbejder sagsbehandlerne i Familie og Børnesundhed med at implementere den socialfaglige metode LØFT (løsningsfokuseret samtale). Metoden bidrager til at sætte fokus på borgernes ønsker om forandring og på, at borgerne er eksperter på eget liv. I en nylig analyse af Familieafdelingen, foretaget af Rambøll Management Consulting, fremhæves metoden netop som et tiltag, der understøtter ønsket og anbefalingerne om mere dialog, inddragelse og tillid i forældresamarbejdet.

Børnehandicapområdet har siden 2019 – med projektmidler fra Socialstyrelsen – arbejdet med projektet ”Indgang H” (Handicap, Helhed, Handleplaner). Projektet arbejder med udgangspunkt i modellen ”En familie – en indgang”. Fokus i projektet er at sikre en sammenhængende, enkel og koordineret indsats for familier med handicappede børn og unge via en familiekoordinator. ICS og LØFT er nogle af de metoder, der anvendes i projektet. Der har indtil nu været 24 sager i projektet. Projektmidlerne udløber med udgangen af 2021

 

Endelig arbejdes der i Familie og Børnesundhed løbende på at udvikle lokalt forankrede tilbud til sårbare børn, unge og deres familier. Der er enkelte lokalt forankrede tilbud (§11 stk. 7) til familier, der har børn og unge med funktionsnedsættelser. Der arbejdes på at kunne udbygge tilbuddene til målgruppen, da vi blandt andet kan konstatere et stort behov for aflastningsmuligheder og pasningsmuligheder (særlige klubtilbud efter servicelovens §36 stk. 2) for målgruppen. Det forudsætter dog ressourcer til fagligt personale og lokaler til tilbuddene.

 

Endelig har Fredericia Kommune siden 2015 haft en uafhængig borgervejleder, som alle borgere – også på handicapområdet – kan henvende sig til for råd og vejledning omkring samarbejdet med Fredericia Kommune.

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Børn, Unge og Kultur samt Beskæftigelse og Velfærd vurderer, at vi arbejder med og har fokus på de opmærksomhedspunkter, som såvel VIVEs undersøgelse som Det Centrale Handicapråd peger på.

 

Forvaltningerne vurderer, at Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget med fordel kan bede Fredericia Kommunes lokale handicapråd drøfte Det Centrale Handicapråds anbefalinger og opfordring til, at handicaprådet skal blande sig og være med til at kvalificere drøftelserne om tillid og inddragelse lokalt.

 

Udarbejdelsen af en ny handicappolitik er blevet dagsordensat i det ny valgår af Handicaprådet og Senior- og Handicapudvalget. Det er forvaltningernes vurdering, at Det Centrale Handicapråds anbefalinger bygger på et solidt arbejde, som med fordel kan tages med i arbejdet omkring en ny handicappolitik, hvis det besluttes, at en sådan skal udarbejdes.

Indstillinger

Børn, Unge og Kultur samt Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At udvalgene tager orienteringen til efterretning.
  2. At udvalgene beder Fredericia Kommunes Handicaprådet drøfte Det Centrale Handicapråds anbefalinger og opfordring til at blande sig og være med til at kvalificere drøftelserne om tillid og inddragelse lokalt.
  3. At udvalgene opfordrer til, at anbefalingerne tages med i udarbejdelsen af en ny handicappolitik, hvis det besluttes, at en sådan skal udarbejdes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.
  3. Godkendt.

Punkt 5 Tilfredshedsundersøgelser i Plejen

Sagsresumé

I budgettet for 2021-2024 besluttede Byrådet, at der skal laves en fortsat indsats omkring hjemliggørelse i plejehjemmene. På baggrund heraf besluttede Senior- og Handicapudvalget, efter indstilling fra Senior og Sundhed, på sit møde den 1. februar 2021 en proces for det videre arbejde. Der er nu opstået en situation, som gør at processen ikke kan gennemføres som planlagt, og Senior og Sundhed foreslår derfor en ny proces for involvering af beboerne og deres familier i det videre arbejde med hjemliggørelse af plejehjemmene.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia ønsker vi at værne om den gode kvalitet på ældreområdet. Der er fokus på, at plejehjemmene er beboernes egne hjem og beboernes egne ønsker og behov skal være omdrejningspunktet. Det kræver, at vi kontinuerligt har et fokus på hjemliggørelse i det enkelte plejehjem. Plejehjemmene må ikke fremstå med institutionelle præg, men skal derimod fremstå hjemlige og hyggelige, så de fysiske rammer og stemningen i plejehjemmene understøtter trivsel og livsglæde.

 

I arbejdet med hjemliggørelse har vi fokus på 4 hovedemner:

  • De fysiske rammer (skiltning, møbler, kunst, belysning, farvesætning, planter osv.)
  • Relationer (beboerne imellem, mellem medarbejdere og beboere, samt relationen til og samarbejdet med beboernes familier)
  • Kultur (værdier, menneskesyn, etik, hverdagssprog osv.)
  • Mad (beboernes indflydelse på hvad de spiser, kvaliteten af maden, duft af mad i plejehjemmet og stemningen omkring det enkelte måltid)

 

Med den nationale aftale om kommunernes økonomi for 2020 blev det besluttet at lave én samlet årlig national brugertilfredshedsundersøgelse blandt modtagere af hjemmehjælp og på plejehjem. Sundhedsdatastyrelsen og Danmarks Statistik har stået for at udarbejde den nye brugertilfredshedsundersøgelse. Senior og Sundhed sagde ja tak til at deltagelse i et pilotprojekt til evaluering af beboernes tilfredshed med at bo i vores plejehjem.

 

Undersøgelsen blev gennemført i starten af foråret 2021 ved at Danmarks Statistik interviewede beboere i vores plejehjem. Planen var, at de indsigter vi ville få gennem denne undersøgelse, skulle bruges til at udarbejde en spørgeguide/samtaleramme for opfølgende samtaler med beboerne og deres familier.

 

Ved en beklagelig fejl hos Danmarks Statistik er data fra disse interviews desværre ikke blevet gemt, og Danmarks Statistik kan derfor ikke udarbejde en rapport til os. Da disse data skulle udgøre grundlaget for vores videre arbejde, er vi nu nødt til at lægge en ny plan.

 

Både beboerne og deres familier er vigtige i vores videre arbejde med hjemliggørelse. Bidrag fra beboerne får vi i hverdagen og fremadrettet gerne gennem tilfredshedsundersøgelser. Vi forventer, at der fra 2022 vil blive gennemført årlige nationale målinger af beboernes tilfredshed, på baggrund af det gennemførte pilotprojekt, da det kun er data fra Fredericia Kommune, der ikke er blevet gemt.

 

Senior og Sundhed foreslår derfor, at vi under de nuværende omstændigheder ikke gør yderligere i 2021 i forhold til undersøgelse af beboernes tilfredshed, men afventer den nationale undersøgelse i 2022.

 

I stedet for vil vi i 2021 sætte fokus på tilfredsheden med vores plejehjem blandt beboernes familier gennem en pårørendetilfredshedsundersøgelse.

 

I Aarhus Kommune har de i en årrække gennemført årlige pårørendetilfredsheds­undersøgelser og de er lige nu ved at evaluere og videreudvikle deres spørgeskema. Aarhus Kommune forventer, at have et revideret spørgeskema klar medio september, og vi har fået lov til at få det tilsendt, så vi kan vælge enten at bruge det som det er, eller at tilpasse det til de fokusområder vi har i Fredericia.

 

Pårørendetilfredshedsundersøgelsen kan gennemføres via et spørgeskema, der udsendes via mail, og der svares anonymt. Vi har ressourcer i form af spørgeskemaprogram og kvalificeret medarbejder til at håndterer spørgeskemaundersøgelsen og den efterfølgende afrapportering. Der afrapporteres både overordnet for hele kommunen, så der kan ses på generelle tendenser, og for det enkelte plejehjem, så der kan følges op med konkrete initiativer på hvert enkelt plejehjem.

 

Pårørendeundersøgelsen forventes at kunne gennemføres i oktober/november med afrapportering i december.

 

I foråret 2022 vil Senior og Sundhed evaluere forløbet mhp. en indstilling til Senior- og Handicapudvalget om, hvorvidt pårørendeundersøgelser i plejehjemmene med fordel fremover kan gennemføres systematisk hvert eller evt. hvert andet år.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

De pårørendes oplevelse af, om plejehjemmene bl.a. er rare og hjemlige at komme på besøg i, er væsentlig information i vores videre arbejde med hjemliggørelse af plejehjemmene. Senior og Sundhed vurderer, at den foreslåede tilfredshedsundersøgelse vil give os disse væsentlige informationer, og dermed er et vigtigt bidrag i det videre arbejde med hjemliggørelse i plejehjemmene.

 

Indstillinger

Senior og sundhed indstiller

  1. At udvalget godkender forslaget om at gennemføre en pårørendetilfredshedsundersøgelse i 2021.
  2. At udvalget bemyndiger Senior og Sundhed til at beslutte designet af spørgeskemaet.
  3. At udvalget godkender forslaget om, at fornyet undersøgelse af beboernes tilfredshed afventer en national tilfredshedsundersøgelse i 2022.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

  1. Godkendt.
  2. Udvalget ønsker at godkende spørgeskemaet på et ekstraordinært møde.
  3. Godkendt.

Punkt 6 Bredere tilbudsvifte for borgere i aktivitet- og beskæftigelsestilbud

Sagsresumé

Under Corona-nedlukningen har det vist sig, at flere borgere har ytret ønske om muligheden for at blive tilknyttet et aktivitetstilbud nær egen bolig/boform. Derfor ønsker forvaltningen at se på muligheder for alternative aktivitetstilbud.

Sagsbeskrivelse:

I arbejdet med ”7000stemmer” (erfaringsopsamlingen på Corona) blev det tydeligt, at flere borgere havde profiteret af, at de fik beskæftigelsestilbud direkte i deres boform og ikke skulle afsted til Proaktiv. Proaktiv er i henhold til § 104 i serviceloven et tilbud om aktivitets- og samværstilbud.

 

På den baggrund ønsker forvaltningen at lave en beskrivelse af, hvordan sådan et tilbud kunne se ud fremadrettet inklusiv takstberegninger. På den måde vil vi få en mere differentieret tilbudsvifte, som i højere grad vil kunne imødekomme den enkeltes behov og udviklingen i den enkelte borgeres kompetencer og behov over tid.

 

Såfremt udvalget ønsker at gå videre med denne mulighed, vil tilbuddet skulle beskrives og sendes i høring i bl.a. Handicaprådet. Hvis det efterfølgende vedtages, vil der skulle ske en konkret individuel vurdering ift. hvilke borgere, der vil have gavn af et alternativt tilbud. Ud fra en konkret individuel vurdering skal der foretages en revisitation af den enkelte borger i samarbejde med dennes pårørende/ værge. 

 

Det er vurderingen, at der vil kunne frigives midler til anden anvendelse på handicapområdet. Der vil være tale om intern omplacering. Det foreslås, at der undersøges om det er muligt at lave et eventuelt uvisiteret tilbud i umiddelbar tilknytning til botilbuddet for at mindske de administrative opgaver i det.

Økonomiske konsekvenser

Hvis det forudsættes, at cirka 10 borgere vil kunne profitere af et nyt tilbud, så er det forvaltningens skøn, at der vil kunne frigives cirka 400.000 kr. til andre formål på området.

 

Der tages forbehold for den endelige udformning af tilbuddet.  Forvaltningens anbefaling er, at de frigivne midler anvendes til den demografiske udfordring på området.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at det i højere grad vil være muligt at tilgodese den enkeltes behov, ved at flere tilbydes en mere differentieret tilbudsvifte. Det er især blevet tydeligt i forbindelse med de mange tilpasninger, som måtte foretages i forlængelse af Corona-pandemien.

Indstillinger

Voksen og Handicap indstiller, at udvalget drøfter at der igangsættes analyse af muligheden for alternative tilbud til borgere, der pt. er tilknyttet Proaktiv.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Godkendt.

Punkt 7 Styrkelse af vejledning for elever og studerende på social- og sundhedsområdet - ny model

Sagsresumé

Uddannelsesudvalget og Senior-  og Handicapudvalget besluttede i februar 2021 at styrke vejledningen af elever og studerende ved at påbegynde en omlægning den nuværende vejledningsmodel til fuldtidsvejledning. I Budget 2021 er der reserveret 1 mio. kr. fra AUB-midlerne til igangsættelse af ordningen i 2021. På grund af corona og de ledelsesmæssige forandringer i organisationen er omlægningen endnu ikke igangsat. Ligeledes har forvaltningen lavet en faglig vurdering, som peger på, at den vedtagne prøveordning vil gøre det svært at rekruttere og fastholde kvalificeret personale til fuldtidsvejledning, da det ansættelsesmæssige sigte er kort. Udvalgene præsenteres derfor for en todelt model, hvor man dels iværksætter den allerede vedtagne prøvemodel og dels drøfter en mere langsigtet og fremtidssikret prøvemodel, som skal sikre den fremtidige rekruttering, uddannelse og fastholdelse til et velfærdsområde, hvor alle analyser peger på en alvorlig udfordring med at sikre den nødvendige arbejdskraft i takt med at befolkningen bliver ældre og ældre.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråds erhvervsuddannelsesstrategi har til formål at få flere unge faglærte i Fredericia Kommune – og sætter ambitiøse målsætninger for rekruttering til og fastholdelse af unge på erhvervsuddannelserne.

 

Erhvervsuddannelsesstrategien sætter også mål for reduktion af frafaldet på erhvervsuddannelserne og sætter dermed fokus på det store potentiale i, at endnu flere unge gennemfører deres erhvervsuddannelse.

 

Fremskrivninger på SOSU området fra KL viser, at vi på landsplan skal uddanne 3000 ekstra inden for SOSU området om året for at følge med udviklingen. Det er en kæmpe udfordring. I Fredericia er der igangsat en række initiativer blandt andet med afkortet grundforløb, ”snart klar til SOSU”, fra pædagogisk assistent til pleje, studieforberedende forløb mv. Det er gode initiativer og Fredericia er årligt praktiksted for 88 elever inden for SOSU uddannelserne. Det tal skal stige yderligt i de kommende år, hvis vi skal følge med og sikre borgerne i Fredericia den støtte, pleje og omsorg de har brug for.

 

Rekruttering er første led og her har vi et godt fokus. Det er mindst lige så vigtigt, at vi har et fokus og høj kvalitet på gennemførsel af uddannelsen og efterfølgende fastholdelse af den arbejdskraft, som vi selv er med til at uddanne. Eleverne skal under uddannelsen mærke, at Fredericia Kommune er en attraktiv arbejdsplads. Derfor er der et markant behov for at øge indsatsen under elevernes uddannelsesforløb, ikke kun på den korte bane, men også på den lange bane.

 

Fuldtidsvejledning med uddannelsesrådgivere

I starten af februar 2021 besluttede Uddannelsesudvalget (Udvalgsmøde 02.02.21) og Senior- og Handicapudvalget (Udvalgsmøde 01.02.21) at omlægge den nuværende vejledningsmodel til fuldtidsvejledning. Det skal etableres et team med 3 uddannelsesrådgivere i Fredericia Kommune, der sammensættes tværfagligt af sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.

 

De nye uddannelsesrådgivere får ansvar for den overordnede vejledningsopgave af eleverne og for den løbende opfølgning på elevernes trivsel og læring i praktikken. Én af de nye vejledere får ansvar for vejledningen af eleverne i deres psykiatripraktik, da vi mangler psykiatrivejledere og kan dermed løse en større udfordring med mangel på psykiatripraktik i Fredericia Kommune. Teamet vil således kunne dække af overfor hinanden ved sygdom, ferie eller andet fravær. Uddannelsesrådgiverne vil indgå i et tæt samarbejde med uddannelseskonsulenterne og praktikvejlederne.

 

Med forslaget vil der frigøres tid i driften, da de mange ansatte, der i dag har vejledningsopgaver, ikke skal trækkes ud af vagtplaner mv. for at deltage i møder og vejledningskoordinering mv. De daglige vejledere fastholder deres normale vejledningstillæg.

 

Med fuldtidsvejledning sikres et professionelt uddannelsesforløb og en systematiseret evalueringskultur på social- og sundhedsområdet, således at flere vælger og gennemfører uddannelsen. Uddannelsesrådgiverne skal skabe overblik, sikre og understøtte et professionelt læringsforløb for SOSU-eleverne samt en systematisk opfølgning på forløbet. Ligeledes skal de kvalitetssikre et professionelt uddannelses- og læringsmiljø i elevernes praktik og samtidigt arbejde med mentorstøtte til de svageste elever og dermed arbejde med at styrke kvaliteten af uddannelsen i praktikken og fastholdelse. Vejlederen skal varetage alle områder af uddannelse og vejledning herunder første kontakt, individuel og fælles introduktion og undervisning, løbende samtaler, individuel og gruppevejledning og fordeling af de tildelte elever i Pleje og Omsorg.

 

Denne model skal være et kvalitetsstempel for Fredericia Kommune som arbejdsplads og uddannelsesby. Investeringen i fuldtidsvejledning er også en investering i Fredericia Kommune som en attraktiv arbejdsplads og uddannelsesby.

 

Opjustering af prøvemodel

I Budget 2021 er der reserveret 1 mio. kr. fra AUB-midlerne til igangsættelse af ordningen i 2021. Forvaltningens faglige vurdering er, at der er behov for at opjustere rammen, således at vi i højere grad kan sikre en professionel prøvemodel på højt niveau og gøre det attraktivt og dermed muligt at rekruttere kvalificeret personale til stillingerne som uddannelsesrådgiver.

 

Ud over at igangsætte den vedtagne prøvemodel, så foreslår forvaltningen at man i forbindelse med budget-forhandlingerne drøfter en udvidelse af prøvemodellen, således at uddannelsesrådgiverne ansættes i 3 år med en evaluering efter to år og derefter tager stilling til om ordningen skal gøres permanent.

 

Organisatorisk ramme

De nye uddannelsesrådgivere foreslås organiseret i et team sammen med uddannelseskonsulenterne i Uddannelse, sådan at det sikres et godt samarbejde om daglig koordinering om eleverne. Der udpeges en teamkoordinator, der har ansvaret for den daglige koordinering af arbejdet i teamet. De nye fuldtidsvejledere skal være tæt på driften og have deres base i driften i de respektive distrikter.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 1 mio. kr. i Budget 2021 til at igangsætte indsatsen:

2021

2022 (til og med november)

Løn november og december (2 stillinger)

150.000

Løn 11 måneder (2 stillinger)

825.000

Kørsel, IT mv.

5.000

Kørsel, IT mv.

20.000

 

 Der kan afsættes et yderligere beløb til at dække 3 fuldtidsstillinger i en udvidet forsøgsordning i 3 år.

2022

2023

2024

Løn (3 stillinger)

1.255.000

Løn

1.255.000

Løn

1.255.000

Kørsel, IT mv.

45.000

Kørsel, IT mv.

45.000

Kørsel, IT mv.

45.000

I alt

1.300.000

I alt

1.300.000

I alt

1.300.000

For hele den udvidede prøveperiode er den samlede økonomi 3,9 mio. kr., hvor der på forhånd er afsat 1 mio. kr. hos uddannelsesudvalget. 

 

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at vi fra 1. november kan igangsætte den allerede vedtagne forsøgsordning med 2 ansatte i op til 13 måneder. Det kan blive nødvendigt med et internt opslag og orlovsordning, for at imødekomme den store ansættelsesusikkerhed, som ligger i det eksisterende forslag. 

 

Med det andet forslag som præsenteres her, vil det blive muligt at lave en model, hvor vi kan tiltrække kvalificerede vejledere, som vil kunne give området et løft. Resultaterne vil kunne samles op over en længere periode og på et mere kvalificeret grundlag med henblik på en endelig evaluering af om ordningen skal gøres permanent.

 

Såfremt det er ønsket at arbejde videre med forslaget, vil det skulle indgå i budgetforhandlingerne. 

Indstillinger

Uddannelse og Senior & Handicap indstiller til Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicap, at

  1. Orienteringen om forsinkelsen tages til efterretning
  2. udvalgene drøfter ovenstående forslag til udvidelse af forsøget med henblik på de kommende budgetforhandlinger.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget tager orienteringen om forsinkelsen til efterretning.

Den udvidede forsøgsordning blev drøftet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet.

Punkt 8 Orientering - Uddannelsesforløb - Snart klar til SOSU

Sagsresumé

Til orientering er der indgået aftale med Social- og Sundhedsskolen omkring uddannelsesforløb målrettet ledige. Formålet med forløbet er at skabe en interesse for fremadrettet at arbejde i sundhedssektoren.

Sagsbeskrivelse:

Der er indgået en aftale omkring et uddannelsesforløb i samarbejde med Social- og Sundhedsskolen.

 

Det er med udgangspunkt i erfaringer fra andre kommuner at projektet igangsættes (såkaldt ”rugekasse”). Målet er, at aktivitetsparate ledige forberedes til at kunne søge om optagelse til et introduktionskursus eller det ordinære grundforløb (voksenelev).

 

Målgruppen for indsatsen er personer, der har et ønske om at arbejde med mennesker og/eller gøre sig klar til at søge uddannelse eller arbejde indenfor fagområdet.

 

Det er hensigten, at deltagerne efter forløbet kan varetage ufaglært arbejde i ældreplejen eller tilmelde sig grundforløb 2 på Social- og Sundhedsskolen.

 

Forløbet vil have fokus på at opøve kursistens personlige og almene kompetencer i forhold til sprog, kommunikation og it. Desuden introduceres kursisten til det sundhedsfaglige område og til, hvordan man som fagprofessionel i plejesektoren hjælper, plejer og yder omsorg til borgere på plejehjem og i hjemmeplejen.

 

Der er tale om indsatsen ” rugekassen”, som der er afsat AUB midler til.

 

Det er jobcentret, der er tovholder på opkvalificeringsforløbet og som sikrer udarbejdelse af plan for ledige borgere, der indgår i forløbet. Det er jobcenteret, der indhenter refusion for de relevante dele af uddannelsesforløbet. Social- og sundhedsskolen er ansvarlig for undervisningen og opkvalificeringsforløbet. Arbejdspladsen og praktikken foregår i Plejen, hvor der vil skulle afsættes timer til at støtte op om de nye medarbejdere, så de får interesse for området.

Økonomiske konsekvenser

Der er en samlet udgift på 851.320 kr. til uddannelse. Der kan indhentes refusion på AMU modulerne på i alt 208.580 kr. Dermed er den reelle udgift på 642.740 kr. Der er afsat 550.000 til denne indsats på uddannelsesudvalgets budget fra AUB-midlerne og Jobcenteret dækker den resterende udgift på 92.740 kr. indenfor rammen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at indsatsen kan understøtte, at flere personer får interesse for at arbejde på sundhedsområdet

Indstillinger

Beskæftigelse og Velfærd indstiller at Uddannelsesudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 24-08-2021

Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 9 Oplæg til rehabiliterende indsats målrettet borgere med let til moderat depression

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkendte i august 2020, at Fredericia Kommune tilsluttede sig Region Syddanmarks tværsektorielle forløbsprogram for borgere med depression. Forløbsprogrammet har til formål at styrke den samlede indsats for borgere i målgruppen og bidrage til borgernes tilknytning til arbejdsmarkedet. Forløbsprogrammet indebærer to nye kommunale opgaver. I denne sag fremlægges en model for håndtering af den ene opgave; etablering af en rehabiliterende indsats målrettet borgere med let til moderat depression.

 

Oplægget fremlægges til drøftelse og godkendelse i Social og Beskæftigelsesudvalget, samt Sundhedsudvalget, og til orientering i Senior og Handicapudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund og ramme

Depression er en stor belastning for det enkelte menneske og dennes pårørende, og dårlig mental trivsel og psykisk sygdom, herunder depression, er væsentlige risikofaktorer i forhold til at miste eller fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet. Der er derfor et stort potentiale både for det enkelte menneskes livskvalitet og trivsel, og samfundsøkonomisk ved at styrke indsatsen for denne borgergruppe.

 

Med forløbsprogrammet introduceres en ny indsats, hvor patienter med let eller moderat depression kan tilbydes rehabiliteringstilbud i kommunen. Målgruppen er patienter, der ikke tilhører psykiatriens målgruppe, og som ikke er i behandling i psykiatrien i dag. Den enkelte kommune fastlægger selv den nærmere udformning af rehabiliteringstilbuddene med afsæt i forløbsprogrammet, herunder formålet om at styrke patientens egenomsorg og mestring af sygdommen, samt bidrage til en hensigtsmæssig livsstil. Således er der også mulighed for at udforme tilbuddet, så det henvender sig til andre relevante målgrupper, eksempelvis borgere med stress eller angst.

 

Da det i august 2020 blev godkendt, at Fredericia Kommune tilsluttede sig forløbsprogrammet, blev det oplyst, at en rehabiliterende indsats til målgruppen kun kan leveres i en tilnærmet model, mens udvikling af målrettede rehabiliteringstilbud vil kræve tilførsel af ressourcer svarende til én stilling. Dette danner udgangspunkt for nedenstående oplæg. 

 

Aktuel status

Der udbydes ikke tilbud til borgere med let til moderat depression i Fredericia for nuværende. Men en række tilbud kan i nogle tilfælde være relevante alternativer:

  • Til borgere med selvoplevede symptomer udbyder Idræt i dagtimerne kurset ”Lær at tackle angst og depression”. Instruktørerne på forløbet er frivillige, som selv lever med de samme udfordringer, og som har gennemgået et Lær at Tackle uddannelsesforløb.
  • Din Indgang tilbyder støtte- og mestringstilbud med udgangspunkt i borgerens ønsker og problematikker, herunder eksempelvis stress eller psykisk sårbarhed.
  • Det tilbud der kommer nærmest, ligger hos Jobcenteret, hvor sygemeldte med psykisk belastning tilbydes et mestringsforløb hos den eksterne leverandør Kaalund og Krog. Målgruppen er sygedagpengemodtagere og jobafklaringsforløbsmodtagere. Henvisning sker på baggrund af vurdering og henvisning fra jobformidleren (LAB 6.6 og 6.7, tilbud bevilliges jf. LAB § 91). Der er ikke krav om diagnose. Kontrakten er midlertidig og udløber i efteråret 2021, således at de sidste to mestringsforløb udbydes i oktober og december 2021. Udgiften til den eksterne leverandør er 250.000 kr årligt, og for dette beløb kan 36-48 sygedagpengemodtagere tilbydes et 6 ugers mestringsforløb i hold á ca 8 borgere.

 

Oplæg til etablering af rehabiliteringsforløb for borgere med let til moderat depression

Det foreslås, at

- aftalen med Kaalund og Krog opsiges/ikke forlænges, og at opgaven vedrørende mestringsforløb hjemtages.

- der etableres et rehabiliterende tilbud med forankring i Træning og Forebyggelse, som henvender sig til to målgrupper; dels sygemeldte borgere med psykisk belastning, som henvises via jobformidleren. Dels borgere, som er diagnosticeret med let- til moderat depression, og henvist fra egen læge eller sygehus.

- det rehabiliterende tilbud består af en indledende individuel samtale. Her vurderes om borgeren tilbydes

  • Forløb A: Borgeren afsluttes og guides videre til andre relevante funktioner i kommune eller civilsamfund,
  • Forløb B: Borgeren modtager op til 3 individuelle samtaler og herefter afslutning som i A) eller
  • Forløb C: Borgeren deltager i et 6 ugers holdforløb med udgangspunkt i forløbsprogrammets anbefalinger

 

- Jobcenterets nuværende udgift på 250.000 kr årligt til mestringsforløb hos den eksterne aktør, overflyttes til Træning og Forebyggelse. 

Eksempel: For 250.000 kr kan følgende tilbydes

-          10 borgere, der afsluttes eller hjælpes hurtigt videre (forløb A)

-          10 borgere, det er tilbydes få samtaler og hjælpes videre (forløb B)

-          48 borgere, fordelt på 6 hold á 8 borgere (forløb C)  

I alt kan 68 borgere hjælpes ved denne fordeling.

 

Det er vurderingen, at flere borgere kan få et tilbud via Træning og Forebyggelse for de 250.000 kr, end det er tilfældet ved den eksterne leverandør. Det præcise antal afhænger dog af henvisningsflow (bliver borgerne henvist løbende, så holdene fyldes helt op) og borgernes behov (hvilket forløb bør borgeren tilbydes).

 

Forventet målgruppeomfang

Det er vanskeligt at vurdere, hvor mange borgere som vil blive henvist. Følgende data kan inddrages:

  • Jobcenteret tilbyder aktuelt 36-48 sygedagpengemodtagere et mestringsforløb. Disse borgere har ret til et forløb, men borgergruppen omfatter et bredt spektrum af psykiske belastninger.
  • I Region Syddanmark er der ca. 2.350 nye borgere som diagnosticeres med depression årligt. I Fredericia svarer det til ca 4% af de 2.350, dvs. 94 borgere årligt.

 

Der må forventes at være et ukendt overlap i disse tal, idet sygemeldte med depression vil optræde begge steder.

 

Det er hensigten at tilbuddet igangsættes i lille skala, og inden for rammen af de 250.000kr. Selvom de 250.000 kr forventes at kunne hjælpe flere borgere, hvis tilbuddet udbydes fra Træning og forebyggelse, er det uvist, hvor stor efterspørgslen på tilbuddet vil være. Hvis efterspørgslen afspejler antallet af nydiagnosticerede tæt, er der en risiko for at det ikke er muligt at tilbyde alle henviste et tilbud, eller det mest relevante tilbud, inden for budgettet på 250.000 kr.

 

Muligheder for opskalering

Som beskrevet i forløbsprogrammet, kan det rehabiliterende tilbud målrettes borgere med en bredere palette af psykiske belastningsdiagnoser eller symptomer, herunder stress og angst. På landsplan diagnosticeres 17.000 mennesker årligt med angst, og 136.000 personer lever med angst. Det svarer til 153 nydiagnosticerede og 1224 som lever med sygdommen i Fredericia.  Stress er ligeledes udbredt, og er hyppigt forekommende i samspil med de to øvrige lidelser.

 

Udover de diagnosticerede sygdomstilfælde, må der forventes at være et stort antal borgere med symptomer på stress, angst og depression, som med fordel kunne indgå i målgruppen for det rehabiliterende tilbud. Dette er dog ikke muligt inden for den økonomiske ramme på 250.000 kr.

 

Såfremt der er ønske om at udvide det rehabiliterende tilbud til at inkludere flere sygdomsproblematikker, og eventuelt ikke-diagnosticerede borgere, er der brug for tilførelse af ressourcer.

 

Udvalgene bedes drøfte, og beslutte hvilken af nedenstående økonomiske rammer, som tilbuddet implementeres under

Økonomiske konsekvenser

Økonomisk ramme 1: Det rehabiliterende tilbud kan i gangsættes i lille skala inden for den eksisterende ramme, ved at anvende de 250.000 kr, som aktuelt finansierer mestringsforløb hos ekstern leverandør. Efterspørgsel, ventetider og effekter følges, og tilbuddet evalueres efter ½ års og 1 års drift. På baggrund af de foreliggende erfaringer kan rammen evt. justeres rammen (anbefales).

 

Økonomisk ramme 2: Målgruppen og kapaciteten for tilbuddet udvides, så flere diagnoser, samt ikke-diagnosticerede borgere med symptomer inden for stress, angst og depression kan inkluderes. Dette forudsætter, at der tilføres midler, og dermed at tilbuddet medtages i budgetforhandlingerne..

Vurdering

Det vurderes, at et rehabiliterende tilbud, som forankres hos Træning og Forebyggelse vil kunne henvende sig til såvel borgere med psykisk belastning henvist fra jobcenteret og borgere med let- til moderat depression henvist fra egen læge eller sygehus, og at der inden for den eksisterende ramme er mulighed for at hjælpe en større gruppe af borgere ved at hjemtage opgaven, end det er tilfældet hos den eksterne leverandør. En opstart i lille skala kan give mulighed for at opnå erfaringer om målgruppens omfang og behov.

 

Ved at placere det rehabiliterende tilbud hos en intern aktør, vil der samtidig være mulighed for at styrke synergi og sammenhæng på tværs af sundhed, social og beskæftigelsesområder, og således anlægge en helhedsorienteret tilgang til borgerens hele liv.

Indstillinger

Områderne ’Senior og Sundhed’, ’Beskæftigelse og Borgerservice’ samt ’Social og Handicap’ indstiller

  1. at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at kontrakten med den eksterne leverandør Kaalund og Krog ikke forlænges. I stedet anvendes de 250.000 kr til internt rehabiliteringstilbud fra Træning og Forebyggelse.
  2. at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter de to mulige økonomiske rammer for tilbuddet, og beslutter hvilken model, der implementeres efter.
  3. at Sundhedsudvalget beslutter, at opgaven med at udvikle og udbyde et rehabiliterende forløb placeres i Træning og Forebyggelse
  4. at Sundhedsudvalget drøfter de økonomiske rammer for tilbuddet, og beslutter hvilken model, der implementeres efter.
  5. at Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Orientering er taget til efterretning.

Punkt 10 Ankestatistik for 2020 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Social- og Ældreministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Ældreministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen.

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort den 25.06.21, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2021.

 

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

 

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for udvalgte paragraffer i serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

 

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

 

I oversigterne anvendes tre begreber:

 

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

 

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

 

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

 

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

 

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 88 afgørelser der vedrører Fredericia Kommune i 2020. Det tilsvarende tal for 2019 var 57.

 

Af de 88 sager hvor der er truffet afgørelser, er 11 sager (13 %) ændret og 19 sager (22 %) hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Samlet udgør det 30 sager, og omgørelsesprocenten er derfor på 34 %. I 2019 blev 25 sager omgjort og omgørelsesprocenten var på 44 %.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår af Danmarkskortet at Ankestyrelsen har truffet 16 afgørelser der vedrører Fredericia Kommune i 2020. I 2019 var det 11 afgørelser.

 

Af de 16 sager blev de 2 (13 %) ændret og 4 (25 %) blev hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 38 % for 6 sager.  I 2019 blev 10 sager omgjort og omgørelsesprocenten var på 91 %

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 4 afgørelser der vedrører Fredericia Kommune i 2020. I 2019 blev der truffet 5 afgørelser.

 

Af de 4 sager blev 1 sag (25 %) ændret og 1 sag (25 %)hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 50 %. I 2019 blev 1 sag omgjort og omgørelsesprocenten var på 20 %.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, da det er forholdsmæssigt få sager der indgår i omgørelsesprocenten og omgørelsesprocenten generelt er faldende i forhold til 2019. I forhold til hvor mange sager der træffes afgørelse i hvert år, så er det en beskeden andel som påklages.

Når forvaltningen modtager en sag til fornyet behandling eller en sag omgøres, så gennemgås den internt med henblik på at drage læring ud til fremtidig sagsbehandling. Dette med henblik på løbende at tilpasse praksis og sikre en høj kvalitet i afgørelserne.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed, Senior og Sundhed samt Social og Handicap indstiller, at Børne- og Skoleudvalget, Senior og Handicapudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

 

Orientering taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Senior- og Handicapudvalget indstiller overfor Økonomiudvalget at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

 

Punkt 11 Orientering vedrørende anvendelse af dosisdispensering i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Det er et mål og ambition, at flere borgere i Fredericia Kommune fremadrettet får medicin via præpakkede dosisdispenseringer frem for manuel optælling. Dosisdispenseret medicin indebærer lavere risiko for fejloptælling, og dermed øget sikkerhed for borgeren. Samtidig frigives personaleressourcer. De alment praktiserende læger er en central aktør i arbejdsgangene omkring dosisdispensering. I denne sag gives en orientering om status på dialogen med lægerne og arbejdet for at udbrede anvendelsen af dosisdispensering.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Optælling af medicin til borgere, der har brug for hjælp til dette, sker som udgangspunkt via sygeplejeklinikken. Dispenseringen foregår både i borgerens eget hjem og på sygeplejeklinikken. Borgere, hvis medicin er stabil over længere tid, kan – på henvisning fra lægen – få deres medicin pakket automatisk fra apoteket. Det sker ved, at apoteket via den praktiserende læge får en liste, som de skal pakke borgerens medicin efter. Pakningen af medicinen sker ved hjælp af en robot, dvs. automatik. Borgeren betaler selv for denne løsning. Til gengæld er borgeren ikke afhængig af at personalet skal komme i hjemmet og tælle op, ligesom risikoen for fejldispensering mindskes.

 

Sygeplejerskerne og SSAerne i Fredericia Kommune bruger mange timer på at dispensere medicin til borgere, som ikke selv kan tælle egen medicin op. Siden 2018 er såvel antal borgere, som modtager medicin via sygeplejen, samt timer brugt på optælling steget.

 

- I  2018 fik 1448 borgere dispenseret medicin via sygeplejen. Timeforbruget hertil var 12.948 timer.

- I 2019 var det steget til 1526 borgere, timeforbruget var på 16.436 timer.

- I 2020; 1.990 borgere, og et timeforbrug på 17.072 timer. 87 borgere fik dosisdispenseret medicin via apoteket.

 

Status

Arbejdsgangene omkring dosisdispensering rummer usikkerhed og uhensigtsmæssighed for lægerne. Der er dog, fra lægernes side, interesse og forståelse for nødvendigheden af at tænke i alternative løsninger til manuel medicinhåndtering. Derfor blev der i vinteren 2020/2021 gennemført et fælles afprøvningsprojekt, hvor apotekerne i byen og en lægepraksis i fællesskab gennemgik arbejdsgange og kriterier for dosisdispensering, for derigennem, at blive klogere på konkrete udfordringer og komme tættere på fælles løsninger og praksis.

 

Projektet gav værdifulde indsigter, men understregede samtidig behovet for en formel aftale for honorering af lægernes opgaver i forbindelse med dosisdispensering. Emnet har efterfølgende været drøftet mellem lægerne i Kommunalt Lægeligt Udvalg og forvaltningen ved to lejligheder i februar og juni. Der er i nogle sammenhænge mulighed for at lave lokale honoreringsaftaler gældende for enkeltkommuner. Men der er mellem læger og forvaltning enighed om, at der i dette tilfælde er behov for en national eller som minimum regional honoreringsaftale for lægernes opgaver vedr. dosisdispensering. Det er derfor aftalt, at såvel lægerne som Fredericia Kommune arbejder videre ad respektive kanaler, for at fremskynde og understøtte processen for en sådan aftale.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er fortsat vurderingen, at der skal arbejdes for at flere borgere kan overgå til dosisdispenseret medicin. Dette er væsentligt for den enkelte borgers sikkerhed, da dosisdispensering er associeret med færre optællingsfejl. Samtidig vil færre optællingsopgaver frigive ressourcer til anden opgaveløsning.

Indstillinger

Senior og Sundhed indstiller, at orienteringen tages til efterretning. 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

Punkt 12 Orientering - Partnerskaber på det sociale område

Sagsresumé

Hermed følger årlig status omkring partnerskabsaftalerne.

 

Det har haft stor betydning for alle aftaler at det ikke har været muligt at gennemføre aktiviteter og relationsskabende tiltag grundet corona.

 

Denne orientering tilgår Sundhedsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børn- og Skoleudvalget samt Økonomiudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. Nedenfor findes en oversigt over samarbejdsaftaler samt ansvarligt udvalg.

 

Der afholdes årlige statusmøder i aftalerne. Aftalerne har forskellige udformninger og tyngde. Samtidig er beløbenes størrelse og samarbejdets karakter også varierende.

 

De fleste aftaler er fortløbende og kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret.

 

Corona har haft store konsekvenser for alle aftalerne både i forhold til det forventede output og outcome af aftalerne. Det har været yderst vanskelige vilkår for størstedelen af aftalerne, og alene det relationsarbejde der er nødvendigt for at skabe resultater har været en udfordring og påpeges af flere.

 

Civilsamfundet bidrager på forskellig vis som stemme for udsatte borgere og som arrangører på forskellig vis for at inkludere forskellige målgrupper i fællesskaber mv. Det ligger i sagens natur at det har haft svære vilkår i en restriktionstid.

 

Generelt fremhæves det gode samarbejde med kommunale parter, og samarbejdet beskrives som konstruktivt. Der er et ønske fra flere af samarbejdspartnerne om at mødes med politisk niveau.

I bilaget gennemgås status på samtlige aftaler.

Der er samarbejdsaftaler med følgende:

Samarbejdsaftale med

Ansvarligt udvalg

Foreningen Korskær

Sundhedsudvalget

Mødrehjælpen

Sundhedsudvalget

Kræftrådgivningen

Sundhedsudvalget

Boblberg (udløber 2022)

Sundhedsudvalget

Fredericia Provsti

Sundhedsudvalget

Diabetesforeningen

Sundhedsudvalget

Apotekerne

Sundhedsudvalget

Fredericia Frivilligcenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Grow Your Life

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp pårørende projektet

Social- og beskæftigelsesudvalget

Headspace

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Kirkens Korshær

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Kvindernes Krisecenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Peer-Partnerskabet (udløber 2022)

Social- og Beskæftigelsesudvalget

SIND Fredericia

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Social Sundhed Fredericia

Social- og beskæftigelsesudvalget

Stedet – Center for mænd

Social- og Beskæftigelsesudvalget

TUBA (udløber 2022)

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Ældre Sagen

Senior- og Handicapudvalget

Idræt i Dagtimerne

Kultur- og Idrætsudvalget, Sundhedsudvalget, Senior- og Handicapudvalget

Get2Sport 

Kultur og Idrætsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børn og Skoleudvalget

 

I bilaget gennemgåes de enkelte partnerskabsaftaler selvstændigt. 

Økonomiske konsekvenser

Samlet set skal partnerskabsaftalerne ses i sammenhæng med §18 midlerne, da flere af partnerskabsaftalerne kunne have været ansøgere til §18 midlerne. Der er pt afsat 500.000 kr til §18 midler.

Vurdering

Det er vurderingen at Corona har vanskeliggjort vilkårene, og der har ikke været de rette muligheder og betingelser for at indfri forventningerne til samarbejdets output og outcome.

Indstillinger

Beskæftigelse og Velfærd indstiller at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og idrætsudvalget, Senior- og Handicapudvalget samt Økonomiudvalget tager status omkring samarbejdsaftalerne til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

Orientering taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager status omkring samarbejdsaftalerne til efterretning.

 

Punkt 13 Program for temadag d. 9 sept. 2021

Sagsresumé

DETTE ER UDKAST

Der er inviteret til en temadag omkring boliger d. 9. september 2021. Det er senior- og Handicapudvalget der har inviteret Seniorrådet og Byrådet.

Formålet med temadagen er at se eksempler på boliger og boformer for seniorer i andre danske kommuner.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er udarbejdet følgende program for dagen:

Kl 7.45: Afgang fra Fredericia i bus kl 7.45

Vi mødes ved P-pladsen bag rådhuset

 

Kl. 9 Besøg hos specialafdeling for alkoholikere i Horsens

 

Kl 10.15 transport og snack

Besøg hos generationernes hus kl 11.00

Der er rundvisning i Generationernes Hus

 

 

FROKOST kl. 13.00

Frokosten indtages i Cafeen hos Generationernes HUS

Kl. 13.45 transport

Kl. 14.30 Besøg hos skovvang nybygget demensplejehjem

Kl 15.45 kørsel

Hjemkomst forventeligt kl17

 

Indstillinger

Beskæftigelse og Velfærd indstiller at Senior- og handicapudvalget drøfter programmet

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Udvalget drøftede programmet.

Punkt 14 Orientering (Lukket)

Punkt 15 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller