Senior- og Handicapudvalget - 23-11-2020

Referat
Dato:
Mandag, 23 november, 2020 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 20 november, 2020 - 10:01
Referat publiceret:
Tirsdag, 1 december, 2020 - 12:41

Punkt 62 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-11-2020

Godkendt.

Punkt 63 3. budgetopfølgning 2020 for Senior og Handicapudvalget

Sagsresumé

3. budgetopfølgning viser generel overholdelse af budgettet på udvalgets andel af servicerammen. Forventningen er en forbedring ift. 2. budgetopfølgning med forventet merforbrug på 9,961 mio. kr., som primært skyldes i lighed med andre kommuner pres på Handicapområdet på eksterne botilbud, og på seniorområdet vedrørende handicapbiler.

 

Hertil kommer forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt 1,330 mio. kr.

 

Der forventes et mindreforbrug vedrørende overførselsudgifter, mens der på anlægsbudgettet forventes mindreforbrug.

 

Der ansøges både om en række tillægsbevillinger og tilretninger af anlægsbevillinger, begge dele er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på rammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

674,632

684,593

COVID-19

-

1,331

Bruttoanlægsudgifter

*

19,016

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Senior- og Handicapudvalget

677,522

714,372

720,177

Serviceudgifter

676,061

672,902

684,593

COVID-19

-

4,410

1,331

Øvrig drift

-2,030

-1,410

-1,960

Skattefinansieret anlæg

3,491

38,470

36,960

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 3. budgetopfølgning -3,159 mio. kr. Forskellen vedrører:

 

  • Udmøntning af puljer på administrationen, -2,057 mio. kr.
  • Overførsel fra Økonomi og Personale til Visitationen som følge af flytning af medarbejder, 0,140 mio. kr.
  • Overførsel af driftsmidler til anlæg til indretning af stuer på Hannerup og Stævnhøj Plejecenter, -1,370 mio. kr.
  • Aflastningspladser, Stævnhøj (Husleje), -0,360 mio. kr.
  • Husleje andel Viaduktvej fra TF til Hannerup Pleje og Rehabilitering, 0,157 mio. kr.
  • Reduceret pris- og lønskøn, jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 15/06-2020, -0,988 mio. kr.
  • Sommerpakker vedrørende dagsture til plejehjemsbeboere og fastholdelse af socialkontakt på ældreområdet, 1,319 mio. kr.

 

Udvalgets andel af servicerammen og korrigeret budget afviger med -1,730 mio. kr. Det skyldes, at der er omplaceret -1,370 mio. kr. fra drift til anlæg vedrørende indretning af stuer på Hannerup Pleje- og Rehabilitering og Stævnhøj Plejehjem. Hertil er ved 2. budgetopfølgning omplaceret -0,360 mio. kr. vedrørende aflastningspladserne på Stævnhøj.

 

Forskellen på anlæg vedrører fremrykning af anlæg samt nye anlæg vedtaget af Byrådet. Under skattefinansieret anlæg er ældreboliger med. De er udenfor bruttoanlægsrammen og fremgår derfor ikke i tabel 1.

 

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke undgås.

 

Med henblik på at håndtere udfordringen med udgifter til COVID-19, er der løbende tilført midler for samlet set 1,330 mio. kr. til udvalgets budget på baggrund af forventningerne til COVID-19.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje. Fredericia Kommune registrerer fortsat udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

I forbindelse med 3. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 1,226 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. servicerammen:

  • Fra Økonomiudvalget; DUT-regulering vedrørende ret til overvågning om natten til paragraf 85 vedrørende BPA-ordninger, 0,284 mio. kr.
  • Fra Økonomiudvalget; DUT-reglring vedrørende faste læger på plejehjem, 0,142 mio. kr.
  • Fra Økonomiudvalget; Løn til elever på Seniorområdet, 0,800 mio. kr.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning viser generel overholdelse af budgettet på udvalgets andel af servicerammen. Forventningen er en forbedring ift. 2. budgetopfølgning med forventet merforbrug på 9,961 mio. kr., som primært skyldes pres på Handicapområdet på eksterne botilbud, og på seniorområdet vedrørende handicapbiler. Det er ikke kun i Fredericia Kommune at budgettet til botilbud på det specialiserede socialområde opleves. Det er en generel tendens i mange af landets kommuner.

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

  • Handicapområdet som skyldes pres på udgifter til eksterne døgntilbud, 9,110 mio. kr.
  • Seniorområdet – forventet merforbrug på 1,355 mio. kr. (ekskl. forventede tekniske justeringer 1,226 mio. kr.), som primært vedrører:
  • Hjælpemidler og Kommunikation har iværksat en særlig indsats ift. at nedbringe ventetiden på bevilling af handicapbil. Det har betydet et forventet merforbrug, da der træffes flere afgørelser end vanligt, 1,500 mio. kr.
  • Øget udgifter på Plejen, som relaterer sig til løn og vikarudgifter på hjemme- og sygepleje, 1,560 mio. kr. (forventet teknisk justering 0,142 mio. kr.)
  • Mindreforburg primært på frit valgsbufferen under Visitationen, -2,076 mio. kr. (forventet tekniks justering 0,284 mio. kr.)
  • Merforbrug på ansættelse af elever, 1,200 mio. kr. (forventet teknisk justering 0,800 mio. kr.)
  • Mindreforbrug på centrale puljer, 0,829 mio. kr.

 

Tidligere godkendte tillægsbevillinger på -1,730 mio.kr. (driftsmidler til anlæg til indretning af stuer på Hannerup og Stævnhøj Plejecenter og aflastningspladser, Stævnhøj (husleje)) betyder, at servicerammen er tilsvarende højere end korrigeret budget og skal dermed fratrækkes ovenstående merforbrug på Seniorområdets serviceramme. Dette betyder, at der er et forventet merforbrug på Seniorområdets serviceramme på 0,851 mio.kr.

 

ØVRIGE UDGIFTER

På Handicapområdet forventes et mindreforbrug, som skyldes fald i antal borgere, som modtager tilskud til merudgifter, 0,550 mio. kr.

 

ANLÆG

Der forventes ved 3. budgetopfølgning et mindreforbrug på -1,507 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget.

 

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke er muligt at gennemføre aktiviteten i indeværende år og gennemførelse forventes skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021. Endelig opgørelse af behov for at overføre midler til 2021 sker i forbindelse med regnskabsafslutningen.

 

På Senior- og Handicapudvalget forskydes anlæg til 2021 på i alt 3,007 mio. kr. Se vedlagte bilag for uddybning.

 

Hertil kommer indstilling om nye bevillinger på følgende:

  • Flytning af distrikt 1, 0,750 mio. kr.
  • Indkøb af Busser, 0,750 mio. kr.

 

Ovennævnte tillægsbevillinger finansieres af tilsvarende reduktioner på andre anlægsprojekter i kommunens samlede anlægsportefølje.

 

Der søges om tilsvarende anlægsbevillinger.

 

 

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 17,850 mio. kr. til Senior- og Handicapudvalget. Midlerne er primært tilført Seniorområdet, hvor budgetterne forventes at blive overholdt.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Senior og Handicap indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-11-2020

Godkendt og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Punkt 64 Godkendelse af Rammeaftalen 2021-2022 for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i Syddanmark

Sagsresumé

Kommunerne har ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes en rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet. Rammeaftalen er kommunernes og regionens redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.

 

Sagsbeskrivelse:

Det overordnede fokus i Syddanmarks rammeaftale 2021-2022 er at styrke samarbejdet på tværs af kommuner og region for at sikre en koordineret indsats over for borgeren. Sigtet er at sikre den rette kapacitet, at øge kvaliteten i indsatserne, og at indsatserne hænger sammen og understøtter hinanden.

Rammeaftalen består af en udviklingsdel og en styringsdel. Rammeaftalen er en toårig aftale.
Den lovgivningsmæssige ramme er beskrevet i Bekendtgørelsen om rammeaftaler mv. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.
 

Indholdet i Rammeaftalen 2021-2022

Der er i Rammeaftalen 2021-2022 lagt vægt på at indhente politiske bidrag til de indsatsområder, som skal være omdrejningspunktet for kommunernes udvikling på det specialiserede socialområde i 2021 og 2022.
På baggrund af disse politiske bidrag fra kommuner og region har Socialdirektørforum udpeget følgende tre temaer, som skal være de syddanske indsatsområder i perioden:
 

  1. Tværsektoriel kobling til andre sektorområder

På det specialiserede socialområde opleves et behov for en koordineret og sammenhængende indsats mellem flere sektorer. Borgernes behov er ofte komplekse, og der er i flere tilfælde brug for, at indsatser på det specialiserede socialområde kobles til eksempelvis sundheds-, uddannelses- og beskæftigelsesområdet. Socialdirektørforum forpligter sig til at udvikle det gode samarbejde med de øvrige sektorområder, så borgernes oplevelse af overgange bliver mindst mulig.

 

  1. Styring og kapacitet

Der skal fortsat være et fokus på styring af udgifterne samt kapaciteten på det specialiserede socialområde. I Rammeaftalen 2021-22 sættes særligt fokus på vidensdeling i forhold til best practice og opnåelse af synergieffekter samt udvikling af bedre datamodeller med henblik på en øget styring, at holde udgifterne nede samt sikring af den rette kapacitet.

 

  1. Kvalitet i indsatserne
    Socialdirektørforum vil løbende følge og evaluere igangsatte initiativer, som kan være med til at højne kvaliteten i indsatserne på det specialiserede socialområde. Socialdirektørforum har besluttet at etablere et fagligt netværk for ledere af botilbud og centre i Syddanmark, hvor formålet blandt andet er at bidrage til udvikling og øget kvalitet i indsatserne, og sikre at Socialdirektørforum får praksisperspektiver på dagsordenen. Et af de områder, som Socialdirektørforum derudover har et særligt fokus på, er effekt og progression. Socialdirektørforum vil arbejde med at afsøge muligheder for at arbejde mere systematisk med effekt og progression på tværs af de syddanske kommuner og regionen.

 

Sammen med de tre indsatsområder fortsætter de aktiviteter og projekter, som allerede er aftalt og iværksat. Det drejer sig blandt andet om projekterne ”Sammen om psykiatri” og Fremskudt regional funktion i børne- og ungdomspsykiatrien.

 

Øvrige fokusområder i Rammeaftale 2021 - 2022

-          Regulering af kapacitet: Der er fokus på at sikre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på det specialiserede område. Der opleves aktuelt et særligt behov for at følge udviklingen og efterspørgslen efter tilbud til borgere med spiseforstyrrelser, borgere med autisme samt kriminelle udviklingshæmmede.

-          Koordination på tværs af landet: Kommuner og regioner har på tværs af landet fokus på koordinering af de lands- og landsdelsdækkende tilbud samt de sikrede afdelinger.

-          Indgåelse af aftaler: Kommunerne og regionen skal i de fremadrettede købskontrakter sikre at det, ved køb og salg uden for Syddanmark, fremgår, at der tages udgangspunkt i takstprincipperne i Styringsaftalen

-          Mulighed for overtagelse af regionale tilbud: Kommunerne kan én gang i hver valgperiode overtage regionale tilbud, der er beliggende i kommunen.

-          Centrale udmeldinger fra Socialstyrelsen: Socialstyrelsen har kompetence til at lave centrale udmeldinger i forhold til målgrupper og særlige indsatser, hvor det vurderes, at der er behov for en øget national koordination på tværs af kommuner og regioner. Ift. Rammeaftalen 2021-2022 er der udmeldt 3 centrale udmeldinger:

  • Udsatte gravide med et skadeligt rusmiddelbrug
  • Borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling
  • Borgere med svære spiseforstyrrelser

 

Nyt i Styringsaftalen 2021 - 2022

Styringsaftalen sætter rammerne for styring af økonomi- og kapacitetsudviklingen på de omfattede tilbud. I Styringsaftalen fastholdes en række principper fra den tidligere rammeaftale. Der er i Styringsaftalen foretaget revideringer i forhold til principperne for lukning af tilbud. Desuden er der foretaget en justering i forhold til de tilbud, der er omfattet af Styringsaftalen. Det vil i Rammeaftalen 2021-2022 alene være tilbud, der sælger 10 pct. eller flere af pladserne til andre kommuner, der er omfattet af Styringsaftalen. Flere af takst- og beregningsprincipperne gælder dog også for tilbud, som ikke er med i Styringsaftalen, såfremt der sælges pladser til andre kommuner.

 

Proces

KKR Syddanmark godkendte den 8. september 2020 Rammeaftalen for 2021-2022 og sender den til endelig godkendelse hos de syddanske kommuner og Region Syddanmark.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Senior- og Handicapudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler overfor økonomiudvalget og byrådet, at rammeaftalen for 2021-2022 indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-11-2020

Senior- og Handicapudvalget anbefaler overfor økonomiudvalget og byrådet, at rammeaftalen for 2021-2022 indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-11-2020

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler overfor økonomiudvalget og byrådet, at rammeaftalen for 2021-2022 indstilles til godkendelse.

 

Punkt 65 Tre centrale udmeldinger fra socialstyrelsen (National Koordination)

Sagsresumé

Socialstyrelsen har udsendt tre centrale udmeldinger til landets kommunalbestyrelser og regionsråd, herunder vedrørende:

 

1. udsatte gravide med et skadeligt rusmiddelbrug

2. borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling

3. borgere med svære spiseforstyrrelser

 

Socialstyrelsen ønsker en afrapportering på udmeldelserne.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med den nationale koordinationsstruktur er at sikre, at der eksisterer det fornødne udbud af højt specialiserede indsatser og tilbud til borgere på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde.

 

Socialstyrelsen ønsker en afrapportering, der indeholder følgende 4 temaer:

1. Målgruppen: (antal borgere inden for målgruppen)

2. Højt specialiserede tilbud og indsatser

3. Koordinering og samarbejde

4. Fremadrettet tilrettelæggelse af indsatsen

 

Besvarelser på de tre centrale udmeldinger er vedlagt.

 

Besvarelserne er udarbejdet på baggrund af:

1)       besvarelser fra de enkelte kommuner for hver af de tre målgrupper, jf. de 4 temaer ovenfor.

 

2) besvarelser fra de tilbud, som kommunerne har angivet som højt specialiserede tilbud, som de anvender til den konkrete målgruppe. Tilbuddene har skulle forholde sig til, hvorvidt de anser sig som højt specialiserede tilbud til de konkrete målgrupper med udgangspunkt i Socialstyrelsens kriterier. I bekræftende fald skal tilbuddene bl.a. redegøre for borgerflow og kompetencer på tilbuddet til den konkrete målgruppe.

Der er i hele processen et nødvendigt fokus på dialog og koordinering med sekretariaterne fra de fire andre KKR-områder, så det sikres, at rapporterne er afstemt med blik for den samlede nationale tilbudsstruktur.

 

Kort om de tre besvarelser

 

Udsatte gravide med et skadeligt rusmiddelbrug

Målgruppestørrelse:

 

2017

2018

2019

Antal udsatte gravide kvinder med et skadeligt rusmiddelbrug som er visiteret til en behandlingsindsats dvs. både døgn- og ambulante indsatser

10

8

8

Antal udsatte gravide kvinder med et skadeligt rusmiddelbrug, som er visiteret til en døgnbehandlingsindsats

2

2

2

Højt specialiserede tilbud i beliggende i Syddanmark

Der er foretaget en afdækning af de tilbud, som kommunerne anvender eller vil formode at anvende til gravide kvinder med et skadeligt rusmiddelbrug. Ingen af disse tilbud opfylder helt eller tilnærmelsesvis Socialstyrelsens fire kriterier (jf. Screeningsmodellen for højt specialiserede tilbud),

 

Forslag ift. den fremadrettede tilrettelæggelse af indsatsen

  • Opkvalificering af det nationale vidensniveau

Socialdirektørforum er medunderskrivere på et brev til Socialstyrelsen vedr. den centrale udmelding om udsatte gravide med et skadeligt rusmiddelbrug. Brevet fremgår af bilag 1.

 

Borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling

Målgruppestørrelse:

Kommuner i Syddanmark

2017

2018

2019

Antal borgere med domstype 1 anbragt på sikret afdeling

5

5

6

Antal borgere med domstype 2 på både åben og sikret afdeling

16

16

16

Antal borgere med domstype 2, som er overført til Kofoedsmindes sikrede afdeling

11

10

9

Højt specialiserede tilbud i beliggende i Syddanmark

Kommunerne i Syddanmark har i perioden 2017-2019 anvendt følgende højt specialiserede tilbud til borgere med type-2 dom beliggende i Syddanmark (jf. kriterier i Socialstyrelsens screeningsmodel):

  • Udviklingscenter De 2 Gårde, Vejle Kommune
  • Specialcenter Syddanmark (Kompasrosen, Midgårdhus og Østruplund), Region Syddanmark

Derudover anvendes der også højt specialiserede tilbud i andre regioner.

Forslag ift. den fremadrettede tilrettelæggelse af indsatsen

  • Muligheder for udvidelse af tilbudsviften
  • Bedre tilgang til viden/ øget kommunikation
  • Arbejdes med de tidsubestemte domme
  • Lovhjemmel for delegation af kompetence ift. udgange efter udgangsbekendtgørelsen til private botilbud
  • Ændret finansieringsform for Kofoedsminde

 

Borgere med svære spiseforstyrrelser

Målgruppestørrelse

 

2017

2018

2019

Børn og unge med svære spiseforstyrrelser

22

32

27

Voksne med svære spiseforstyrrelser

50

51

63

7 børn- og unge med svære spiseforstyrrelser har modtaget højt specialiserede matrikelløse indsatser i perioden 2017 – 2019, mens 51 voksne med svære spiseforstyrrelser har modtaget højt specialiserede matrikelløse indsatser i perioden 2017 – 2019.

 

Højt specialiserede tilbud i beliggende i Syddanmark

I forhold til højt specialiserede tilbud og indsatser til målgruppen (tema 2) anvender kommunerne i Syddanmark, med udgangspunkt i Socialstyrelsens screeningsmodel, følgende højt specialiserede tilbud, som er beliggende i Syddanmark:

  • Team for spiseforstyrrelse i Sønderborg
  • CSR, Vejle
  • Pomonahuset

Derudover anvendes der også højt specialiserede tilbud i andre regioner.

Forslag ift. den fremadrettede tilrettelæggelse af indsatsen

  • Et endnu tættere samarbejde med psykiatrien evt. samarbejdsaftaler og netværksgrupper
  • Undersøge mulighed og behov for etablering af et tværkommunalt sagsbehandlernetværk i Region Syddanmark

Kommunerne i Syddanmark vurderer, at der er det fornødne pladser til målgruppen.

 

Proces
KKR Syddanmark godkendte den 8. september 2020 de 3 centrale udmeldinger, og sender den til endelig godkendelse hos kommuner og region.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Senior- og Handicapudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at de tre centrale udmeldinger godkendes.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-11-2020

Senior- og Handicapudvalget anbefaler overfor økonomiudvalget og byrådet at de tre centrale udmeldinger godkendes.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-11-2020

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at de tre centrale udmeldinger godkendes.

 

Punkt 66 Handicapprisen 2020 og overrækkelsesarrangement d. 3. december

Sagsresumé

I denne sag skal Senior- og Handicapudvalget beslutte, hvem der skal modtage årets Handicappris. Senior- og Handicapudvalget vil desuden blive orienteret om processen omkring Handicapprisen 2020 og arrangementet, hvor §18-midlerne (jf. serviceloven) og Handicapprisen overrækkes.

 

Senior- og Handicapudvalget og Handicaprådet besluttede sidste år (2019) at indføre en Handicappris, som gives én gang om året. Formålet med Handicapprisen er at støtte op om enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, som yder en særlig indsats for borgere med handicap i Fredericia Kommune.

 

Borgere, organisationer og foreninger med bopæl i Fredericia Kommune kan indstille kandidater til Handicapprisen. På baggrund af indstillinger nominerer Handicaprådet tre kandidater. Blandt disse tre nominerede skal Senior- og Handicapudvalget beslutte, hvem der skal modtage Handicapprisen 2020.

 

Handicapprisen overrækkes den 3. december 2020 i forbindelse med FN’s Internationale Handicapdag.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Handicapudvalget og Handicaprådet besluttede i 2019 at indføre en Handicappris, som gives én gang om året.

 

Formål med Handicapprisen

Formålet med Handicapprisen er at støtte op om enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, som yder en særlig indsats for borgere med handicap i Fredericia Kommune.

Handicapprisen skal sætte fokus på handicapområdet og belønne initiativer, der gør det muligt for mennesker med handicap at tage aktivt del i samfundslivet. Det er ikke størrelsen af indsatsen, der tæller. Det er derimod betydningen af indsatsen, der vægter højt. Selv en lille indsats, kan gøre en stor forskel for livskvaliteten hos mennesker med et handicap.

 

Baggrund

Hvem kan indstilles til handicapprisen?     

-          Personer, som har ydet en særlig indsats til gavn for børn og/eller voksne med handicap.    

-          Personer med handicap, der har bevaret et aktivt liv og bidrager med humør og livsglæde til at hjælpe andre.    

-          En person, forening eller organisation, som har skabt forhold, der øger livskvaliteten for mennesker med handicap.    

-          En kommunal eller privat institution, der i særlig grad tilgodeser behov hos mennesker med handicap.    

-          En forretning eller virksomhed, der i særlig grad tilgodeser behov hos mennesker med handicap.

-           

Medlemmer af Handicaprådet kan ikke indstilles.

 

Borgere, organisationer eller foreninger med bopæl i Fredericia Kommune kan indstille kandidater til årets Handicappris. Indstillingen skal være skriftligt begrundet og sendes til Handicaprådet.

 

Proces

Der er annonceret og udsendt pressemeddelelse, hvor borgere, organisationer og foreninger opfordres til at indstille kandidater til Handicapprisen. Indstillingsfristen var d. 12. november. Der kom i alt 11 indstillinger.

 

På baggrund af de indkomne indstillinger har Handicaprådet den 20.november nomineret tre kandidater til Handicapprisen. Handicaprådet har desuden peget på, hvem de mener, der skal modtage årets Handicappris.

 

Blandt de tre nominerede og Handicaprådets indstilling skal Senior- og Handicapudvalget beslutte, hvem der skal have handicapprisen.

 

Senior- og Handicapudvalget vil på mødet blive orienteret om, hvem de nominerede er, og hvorfor de er indstillet til handicapprisen.

 

Handicapprisen

Handicapprisen er en kunstpokal udført af Brian Sørensen.

 

Overrækkelse af Handicappris og §18 midler den 3. december 2020

Den 3. december er det FN’s Internationale Handicapdag. Den oprindelige plan var at afholde et fællesarrangement, hvor støtte tildelt efter Servicelovens §18 også uddeles.

 

På grund af Corona-restriktioner har forvaltningen udarbejdet tre forskellige løsninger for uddelingen af Handicapprisen og §18 midler. De tre løsningsforslag blev præsenteret for formandskabet for Senior- og Handicapudvalget på formødet d. 9. november.

 

  1. Overrækkelsesarrangementet foregår som planlagt ved et stemningsfyldt arrangement i ”Multisalen” på Fredericia Gymnasium kl. 16-18.  Det vil være med stoleopsætning, hvor corona-restriktioner overholdes som ved kulturarrangementer.

 

  1. Arrangementet i Multisalen på Fredericia Gymnasium bliver opdelt i to således, at der fra kl. 16-16.55 uddeles §18-midler (stole afsprittes og sal udluftes). Fra kl.17.10 -18.00 overrækkes handicapprisen. Arrangementet vil udelukkende være for inviterede. Det vil blive filmet. Efterfølgende vil filmen blive klippet sammen, så flere kan få indblik i begivenheden.

 

  1. Der vil ikke være fysisk møde, men i stedet udarbejdes to film:
    1. Film om de tre nominerede kandidater til Handicapprisen. Filmen skal fremhæve motivation for indstillinger og give indblik i hvad prismodtageren særligt hyldes for. Formanden for Handicaprådet og formanden for Senior- og Handicapudvalget vil i filmen overrække vinderen Handicapprisen Filmen sendes ud på FN’s Internationale Handicap dag d. 3. december
    2. Pressemeddelelse om modtagere af §18 midler. Pressemeddelelsen har til formål at hylde det kæmpe arbejde der udføres og kaste lys på alle tiltagene, der støttes med §18 midlerne.

 

Ud fra et forsigtighedsprincip pegede formandskabet på løsningsmodel tre, hvor der ikke vil være fysisk møde.  En model formanden for Handicaprådet og §18 komiteen efterfølgende har godkendt.

Økonomiske konsekvenser

Kunstpokal: 1500-2000kr

Film: 8000-1200kr

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller:

  1. At orienteringen tages til efterretning.
  2. At Senior- og Handicapudvalget udpeger en vinder på baggrund af indstilling fra Handicaprådet.
  3. At Senior- og Handicapudvalget godkender de nødvendige udgifter under økonomiske konsekvenser.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-11-2020

  1. Orienteringen taget til efterretning.
  2. Vinder af årets handicappris blev valgt
  3. At Senior- og Handicapudvalget godkendte de nødvendige udgifter under økonomiske konsekvenser.

 

Punkt 67 Orientering (Lukket)