Senior- og Handicapudvalget - 26-04-2021

Referat
Dato:
Mandag, 26 april, 2021 - 09:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Tirsdag, 25 maj, 2021 - 13:11

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Godkendt.

Punkt 2 Regnskab 2020 - Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2020 viser et merforbrug på udvalgets andel af servicerammen på 6,189 mio. kr. Dette merforbrug skyldes primært, i lighed med andre kommuner, pres på Handicapområdet på eksterne botilbud.

 

Hertil kommer et mindreforbrug på COVID-19-relaterede udgifter på i alt 1,548 mio. kr.

 

Overførselsudgifterne kommer ud med et mindreforbrug på 0,885 mio. kr. og central refusionsordning (særligt dyre enkeltsager) har en merindtægt på 0,345 mio. kr.

 

Udvalgets andel af kommunens samlede anlægsbudget udgør 40,888 mio. kr., hvor udgiften udgør 29,586 mio. kr. og overførsel til 2021, udgør 11,072 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2020.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt regnskabet for 2020. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten mer- eller mindreforbrug i forhold til henholdsvis servicerammen, kompensationen for COVID-19-udgifter og bruttoanlægsrammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab 2020

Afvigelse til ramme

Serviceudgifter

675,858

682,047

6,189

COVID-19

-

-0,217

-

Bruttoanlægsudgifter

*

11,286

-

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt regnskabet for 2020.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab 2020

Afvigelse til korrigeret budget

Senior- og Handicapudvalget

677,522

714,937

708,758

-6,179

Serviceudgifter

676,061

674,128

682,047

7,919

COVID-19

-

1,331

-0,217

-1,548

Overførselsudgifter

7,235

7,235

6,350

-0,885

Central refusionsordning

-10,267

-10,267

-10,612

-0,345

Ældreboliger

1,002

1,622

1,604

-0,018

Skattefinansieret anlæg

3,491

40,888

29,586

-11,302

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved regnskab 2020 -1,933 mio. kr. Forskellen vedrører:

 

  • Udmøntning af puljer på administrationen, -2,057 mio. kr.
  • Overførsel fra Økonomi og Personale til Visitationen som følge af flytning af medarbejder, 0,140 mio. kr.
  • Overførsel af driftsmidler til anlæg til indretning af stuer på Hannerup og Stævnhøj Plejecenter, -1,370 mio. kr.
  • Aflastningspladser, Stævnhøj (Husleje), -0,360 mio. kr.
  • Husleje andel Viaduktvej fra TF til Hannerup Pleje og Rehabilitering, 0,157 mio. kr.
  • Reduceret pris- og lønskøn, jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 15/06-2020, -0,988 mio. kr.
  • Sommerpakker vedrørende dagsture til plejehjemsbeboere og fastholdelse af socialkontakt på ældreområdet, 1,319 mio. kr.
  • DUT-midler, Ret til overvågning om natten samt Faste læger på plejehjem, i alt 0,426 mio. kr.
  • Overførsel fra Uddannelse (ØK) til Senior vedrørende elever, 0,800 mio. kr.

 

Udvalgets andel af servicerammen og korrigeret budget afviger med -1,730 mio. kr. Det skyldes, at der er omplaceret -1,370 mio. kr. fra drift til anlæg vedrørende indretning af stuer på Hannerup Pleje- og Rehabilitering og Stævnhøj Plejehjem. Hertil er ved 2. budgetopfølgning omplaceret -0,360 mio. kr. vedrørende aflastningspladserne på Stævnhøj.

 

Forskellen på anlæg vedrører fremrykning af anlæg samt nye anlæg vedtaget af Byrådet. Under skattefinansieret anlæg er ældreboliger medregnet (18,301 mio. kr.). De er udenfor bruttoanlægsrammen og fremgår derfor ikke i tabel 1.

 

 

COVID-19

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme.

 

Med henblik på at håndtere udfordringen med udgifter til COVID-19, er der løbende tilført midler i 2020 for samlet set 1,330 mio. kr. til udvalgets budget på baggrund af forventningerne til COVID-19. Resultatet for COVID-19-relaterede udgifter udviser et mindreforbrug på 1,548 mio. kr. primært bestående af to særtilskud vedrørende besøgsmuligheder på plejecentre samt dagsture til plejehjemsbeboere. Disse puljer har Regeringen vedtaget er mulige at overføre til år 2021, hvorfor koncernområdet indstiller, at restmidlerne overføres til 2021 (spar/lån) – se eventuelt afsnit om spar/lån.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje i 2021. Udgifter og indtægter, relaterende til COVID-19, registreres fortsat særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Regnskab 2020 viser et merforbrug på udvalgets andel af servicerammen på 6,189 mio. kr. Merforbrug skyldes primært pres på Handicapområdets eksterne botilbud. Det er ikke kun i Fredericia Kommune at budgettet til botilbud på det specialiserede socialområde er presset. Det er en generel tendens i mange af landets kommuner.

Udvalgets merforbrug, i forhold til korrigeret budget, kan specificeres som følger:

 

Handicapområdet, samlet merforbrug på i alt 9,567 mio. kr. omhandlende:

  • Myndighed og Tværgående Udvikling, merforbrug 10,737 mio. kr.
    • Øget tilgang til eksterne døgntilbud. Budgettet er forsøgt genoprettet i 2021, jf. Budget 2021.
  • Interne enheder (institutioner), mindreforbrug 0,421 mio. kr.
    • Primært driftsmidler (mindreforbrug)
    • Nattevagter, lønkroner (merforbrug)
  • Fælles puljer, mindreforbrug 0,748 mio. kr.:
    • Pulje vedrørende Nexus
    • Pulje vedrørende leder- og udviklingsplan mv.

 

Seniorområdet – mindreforbrug på i alt 1,648 mio. kr. omhandlende:

  • Visitationen, mindreforbrug 5,724 mio. kr.:
    • Fritvalgs-puljen vedrørende løn- og driftsmidler
    • Fælles hjælpeordning (respirator)
    • Private leverandører (fx Sundplejen)
  • Plejen, merforbrug 4,141 mio. kr.:
    • Hannerup Pleje og Rehab. (mindreforbrug) – senere opstart af nye stuer samt vakant sygepleje-stilling
    • Fritvalg, hjemmepleje (merforbrug) – lønudgifter højere end tildelt budget via tildelingsmodellen for leverede timer
    • Sygepleje (merforbrug) – delegeret sygepleje samt sygeplejersker
  • Seniorområdet, øvrige områder, netto mindreforbrug på 0,065 mio. kr.

 

FORSKELLEN MELLEM AFVIGELSEN TIL KORRIGERET BUDGET OG AFVIGELSEN TIL SERVICERAMMEN

Der er i 2020 givet tillægsbevillinger uden for udvalgets serviceramme på -1,730 mio.kr. Tillægsbevillingerne er konvertering af driftsmidler til anlæg, som er anvendt til indretning af stuer på Hannerup og Stævnhøj Plejecenter samt aflastningspladser på Stævnhøj (husleje). Dette betyder, at servicerammen er tilsvarende højere end korrigeret budget. Dette betyder, at der er et mindreforbrug på Seniorområdets serviceramme på 3,378 mio.kr. (1,648+1,730 = 3,378 mio.kr.)

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Overførselsudgifter omhandler merudgifter § 100 samt personlige tillæg – der er et mindreforbrug på 0,885 mio. kr., som primært omhandler færre borgere, som visiteres til merudgifter § 100.

 

CENTRAL REFUSIONSORDNING

Den centrale refusionsordning omhandler refusion vedrørende særligt dyre enkeltsager – der er en merindtægt på 0,345 mio. kr., som primært omhandler merindtægter på Handicapområdet grundet flere dyre borgere på eksterne botilbud.

 

ANLÆG

Der er et mindreforbrug i år 2020 på udvalgets anlægsbudget på 11,302 mio. kr.

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke var muligt at gennemføre aktiviteten i 2020. Gennemførelse af projekterne er dermed skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021.

På Senior- og Handicapudvalget forskydes anlæg til 2021 på i alt 11,072 mio. kr. Overskydende midler lægges i kassen og udgør 0,231 mio. kr. omhandlende indkøb af billigere bus til Center for Længerevarende Botilbud end budgetteret.

Specifikation af anlægsprogrammet med beløb til spar-/lån er vedlagt som bilag. Endvidere vedlægges oversigt over anlæg med bemærkninger, som er større end 2,0 mio. kr. og afsluttes endeligt med regnskab 2020.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 17,850 mio. kr. til Senior- og Handicapudvalget omhandlende:

  • Investering i Fritvalg og Sygepleje – tildelt 8,200 mio. kr.
  • Flere mider til hjælpemidler mv. – tildelt 2,050 mio. kr.
  • Flere midler til plejehjælpemidler – tildelt 1,000 mio. kr.
  • Flere plejevederlag – tildelt 1,000 mio. kr.
  • Styrkelse af længerevarende eksterne botilbud – tildelt 3,800 mio. kr.
  • Midler til lovbestemte ferieture med borgere – tildelt 0,400 mio. kr.
  • Øgede midler til sikrede institutioner – tildelt 1,500 mio. kr.

Ud af de 17,850 mio. kr. er der to områder, hvor de retvisende budgetter ikke kunne overholdes:

  • Investering i Frit valg og Sygepleje. På dette område forekommer der et merforbrug på delegeret sygepleje på 1,652 mio. kr. og sygeplejersker på 1,930 mio. kr.
  • Styrkelse af længerevarende eksterne botilbud. På dette område forekommer der et merforbrug på 10,737 mio. kr. Budgettet er genoprettet i 2021, jf. Budget 2021.

 

SPAR/LÅN 2020-2021

Praksis har de seneste år været at nedenstående områder overføres til året efter (opsparing og gæld):

  • Politisk besluttede
  • Eksterne puljemidler
  • Anlæg

Yderligere forekommer der følgende områder, som de seneste år ikke er overført til året efter:

  • Institutioners opsparing
  • Øvrige restmidler (opsparing og gæld)

 

Øvrige afvigelser reguleres i kassen.

 

Senior- og Handicapudvalget ønsker, at der tages stilling til alle ovenstående områder i drøftelsen af spar/lån 2020-2021 – se bilag vedrørende spar/lån for yderligere uddybning.

Nedenfor ses beløbene som skal drøftes vedrørende Senior- og Handicapudvalget:

  • Politisk besluttede: 0,000 mio. kr.
  • Eksterne puljemidler: 0,459 mio. kr. (opsparing)
    • Ej forbrugte puljemidler grundet tidsforskydning og COVID-19
  • Anlæg: 11,072 mio. kr. (opsparing)
    • Tidsforskudte projekter

 

  • Institutioners opsparing: 0,014 mio. kr. (opsparing)
    • Ej forbrugte midler vedrørende Borgeraktiviteter for Center for Længerevarende Botilbud
  • Øvrige restmidler: 0,166 mio. kr. (opsparing)
    • IT FSIII Nexus – ønskes overført til etablering/implementering af gateway projekt

 

Øvrige afvigelser finansieres af kassen, 7,010 mio. kr. (se bilag for yderligere uddybning af de forskellige poster).

Indstillinger

Økonomi og Personale og Senior- og Handicap indstiller Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Regnskab 2020 godkendes og sendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskaber.

At Senior- og Handicapudvalget godkender, at det i den samlede regnskabssag anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Der overføres 0,459 mio. kr. på serviceudgifter, 11,072 mio. kr. på anlæg til 2021 (spar/lån)
  2. Institutioners opsparing samt Øvrige restmidler indgår i den samlede drøftelse af spar/lån, 0,180 mio. kr.
  3. De resterende 7,010 mio. kr. finansieres af kassen samt der lægges 0,231 mio. kr. i kassen på anlæg.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.
  3. Godkendt.
  4. Godkendt.

Punkt 3 1. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

1. budgetopfølgning viser en overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Handicapudvalget. Der forventes et merforbrug på serviceudgifter på 3,208 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes fritvalgsområdet og sygepleje.

Efter afslutning af beregninger til 1. budgetopfølgning er der sket en udvikling på Myndighed under Handicapområdet. Det forventede merforbrug på dette område er steget med 2,196 mio. kr., hvilket betyder at det samlede merforbrug for udvalget lyder på 5,404 mio. kr. Denne stigning er ikke medtaget i kommende tabeller i sagen, men er beskrevet i sagen.

 

Hertil kommer et forventet merforbrug vedrørende COVID-19 relaterede udgifter på 4,713 mio. kr.

 

Overførselsudgifter, merudgifter § 100 og personlige tillæg, forventes at balance ved årets udgang.

 

 Der forventes et merforbrug på den centrale refusionsordning som følge af omlægning af den statslige refusionsordning på de dyreste sager. Der indstilles med sagen, at budgettet tilføres 7,325 mio. kr. som følge heraf.

 

Der ansøges om en række tillægsbevillinger på serviceudgifter og central refusionsordning – disse er beskrevet i sagen.

 

Vedrørende anlæg forventes et merforbrug 10,357, jf. tabel 1 – dette svarer til den ønskede overførsel via spar/lån. Hvis denne overførsel godkendes balancerer anlægsbudgettet.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Handicapudvalget

696,120

696,045

721,666

25,621

Serviceudgifter, ordinær drift

703,867

703,792

707,000

3,208

     Senior

556,954

556,879

560,467

3,588

     Handicap

146,913

146,913

146,533

-0,380

COVID-19-udgifter

-2,582

-2,582

2,149

4,731

Overførselsudgifter

7,319

7,319

7,319

0,000

Central refusionsordning

-25,491

-25,491

-18,166

7,325

Ældreboliger

1,705

1,705

1,705

0,000

Skattefinansieret anlæg

11,302

11,302

21,659

10,357

 

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 1. budgetopfølgning -0,075 mio. kr., som omhandler omplacering af midler til ejendomsdrift under Økonomiudvalget – Udvidelse og ombygning af Vejlevej 121-123.

 

Justeringer af udvalgets korrigerede budget ved 1. budgetopfølgning

I forbindelse med 1. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 7,380 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer og tillægsbevillinger, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

Omplaceringer

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Ny fleksjobpulje, 0,151 mio. kr.
  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Omplacering i forbindelse med organisationsændring, 0,111 mio. kr.
  • Fra ØK: IT Licenser, ændring af faktureringsmetode og beløbsstørrelse, -0,287 mio. kr.

 

Tillægsbevillinger

  • Afledt drift, som følge af udvidet anlægsprogram – 2 nye busser på Center for Længerevarende Botilbud, 0,080 mio. kr.
  • Mindreindtægt i forbindelse med ny lovgivning på området for særligt dyre enkeltsager, 7,325 mio. kr.

 

Yderligere forekommer der nedenstående spar/lån-beløb, som ønskes overført fra 2020 til 2021, jf. sag ”Spar/lån 2020 til 2021 for Fredericia Kommune”, på i alt 10,816 mio. kr.

 

Indstilling spar/lån – overførsel fra år 2020 til 2021

Serviceudgifter (eksterne puljemidler), 0,459 mio. kr.

  • Aktivitetscenter I P Schmidt – donation ”Sårbare ældre”, 0,054 mio. kr.
  • Demensfællesskabet Lillebælt (lånet udlignes i 2021, når tilskuddet modtages), -0,451 mio. kr.
  • COVID-19, Særtilskud besøgsmuligheder plejecentre, 0,710 mio. kr.
  • COVID-19, Særtilskud Tilskud Dagsture til plejehjemsbeboere, 0,146 mio. kr.

 

Anlæg, 10,357 mio. kr.

  • Forrykning af anlæg, ordinært anlægsprogram, 1,484 mio. kr.
  • Forrykning af anlæg, udvidet anlægsprogram, lånedispensation, 8,873 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning samt spar/lån, på mødet den 17. maj 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Handicapudvalget

696,120

714,241

721,666

7,425

Serviceudgifter, ordinær drift

703,867

704,306

707,000

2,649

     Senior

556,954

557,290

560,467

3,177

     Handicap

146,913

147,016

146,533

-0,483

COVID-19-udgifter

-2,582

-2,582

2,149

4,731

Overførselsudgifter

7,319

7,319

7,319

0,000

Central refusionsordning

-25,491

-18,166

-18,166

0,000

Ældreboliger

1,705

1,705

1,705

0,000

Skattefinansieret anlæg

11,302

21,659

21,659

0,000

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 1. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 1. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning viser overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Handicapudvalget. Det forventede merforbrug er på 3,208 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes fritvalgsområdet og sygepleje på Seniorområdet.

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

Seniorområdet, forventet merforbrug 3,588 mio. kr.

  • Visitationen, forventet merforbrug 0,125 mio. kr.
    • Klippekort, flere borgere end budgetteret
    • BPA (Brugerstyret Personlig Assistance)
    • Privat hjælpeordning
    • Mellemkommunale betalinger (mindreforbrug)
  • Plejen, forventet merforbrug 2,852 mio. kr.
    • Ny indkøbsaftale, dyrere råvarer
    • Sygepleje
    • Fritvalg, udedistrikter
    • Vaskeriet (mindreforbrug)
  • Hjælpemidler og Kommunikation, forventet merforbrug 0,200 mio. kr.
    • Lønkroner
    • Udskiftning af gamle nødkald
    • Ny fordelingsnøgle i Lillebælt-samarbejdet
    • Ny leverandøraftale, stomi (mindreforbrug)
  • Omplaceringer, tillægsbevillinger og spar/lån, som beskrevet under ”Økonomiske konsekvenser”, i alt 0,411 mio. kr.

 

 

Handicapområdet, samlet forventet mindreforbrug 0,380 mio. kr.

  • Kommunens egne enheder, forventet mindreforbrug 1,470 mio. kr.
    • Lønkroner (merforbrug)
    • Driftsudgifter
    • Administration, materialer mv.
    • Centrale puljer
  • Handicap, fælles, forventet mindreforbrug 0,300 mio. kr.
    • Ingen større projekter
  • Myndighed, Budgettildelingspulje, forventet merforbrug 1,287 mio. kr.
    • Høj budgettildeling til kommunens egne enheder
  • Omplaceringer og tillægsbevillinger, som beskrevet under ”Økonomiske konsekvenser”, i alt       -0,103 mio. kr.

 

Budgetopfølgningen er foretaget på basis af 28. februar 2021. Der er sket en udvikling på Myndigheds forventede resultat siden da (Handicapområdet). Dette er specificeret nedenfor:

 

Myndighed pr. 31. marts 2021, forventet merforbrug 3,483 mio. kr.

  • Myndighed, Budgettildelingspulje, forventet merforbrug 1,287 mio. kr.
    • Høj budgettildeling til kommunens egne enheder
  • Myndighed, eksternt budget (mellemkommunalt), forventet merforbrug 2,619 mio. kr.
  • Objektiv finansiering, Kofoedsminde, mindreforbrug 0,423 mio. kr.

 

Ovenstående viser, at Myndighedsafdelingens forventede merforbrug er steget med 2,196 mio. kr. fra februar til marts 2021. Denne ændring skyldes forventede merforbrug på det mellemkommunale budget, der er tilføjet 1,377 mio. kr. på grund af prognosen for 2021 (kendte forventede borgere i 2021) samt en netto, tilgang af borgere på cirka 1,000 mio. kr.

 

Der vil på udvalgsmødet blive præsenteret et oplæg til, hvordan budgetudfordringerne kan håndteres fremadrettet.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på COVID-19 relaterede udgifter, 4,731 mio.kr. på Senior- og Handicapudvalget. Udgifterne vedrører primært ekstra personale generelt, ekstra personale til rengøring, kørsel til vaccination samt timeafregning til test og podning.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Overførselsudgifterne omhandler merudgifter § 100 samt personlige tillæg. Området forventes at balancere.

 

CENTRAL REFUSIONSORDNING

Den centrale refusionsordning omhandler refusion vedrørende særligt dyre enkeltsager. Ifølge tabel 1 forventes et merforbrug på 7,325 mio. kr., som skyldes ny lovgivning inkluderet en beregnet indtægtsstigning. Indtægtsstigningen kom som del af Lov & Cirkulære 2020, bloktilskudsreduktion.

 

Fredericia Kommune havde i 2019 en indtægt fra disse refusioner på 232 kr. pr. indbygger, hvilket er noget under landsgennemsnittet på 329 kr. pr. indbygger. Dette indikerer således, at kommunen ikke har det samme potentiale (=antal sager som kan udløse ekstra refusion), som en gennemsnitskommune. Det er derfor sandsynligt, at Fredericia Kommune ikke vil kunne opnå ekstra refusion svarende til bloktilskudsreduktionen (den beregnede indtægtsstigning).

 

En gennemregning af sagerne fra 2019 betyder, at hvis de nye refusionssatser var gældende i 2019, så ville det have givet ekstraindtægter på i alt 7,733 mio. kr., jf. nedenstående tabel.

 

Det samlede regnestykke fremgår af denne tabel:

Mio. kr.

Ekstra refusion indarbejdet i 2021-budgettet*

Beregnet ekstra refusion

Forskel                     (= forventet mindreindtægt**)

Voksen

11,182

6,957

4,225

Senior

3,876

0,776

3,100

I alt

15,058

7,733

7,325

* Fordelt efter nuværende budgetandele

** Forventet mindreindtægt (budgetoverskridelse) alene som følge af ændringen i satserne

 

Der ansøges dermed om en tillægsbevilling til området på 7,325 mio. kr. for at dække denne forventede mindreindtægt.

 

ANLÆG

Der forventes et merforbrug på 10,357 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget, jf. tabel 1 – dette svarer til den ønskede overførsel via spar/lån. Hvis denne overførsel godkendes, balancerer anlægsbudgettet.

 

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke var muligt at gennemføre aktiviteten i 2020. Gennemførelse af projekterne er dermed skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Senior- og Handicap indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At spar/lån indstilles til behandling og godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 4 Budgetlægning 2022-2025

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 skal udvalget drøfte den økonomiske situation og udarbejde input til den kommende budgetforhandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 årets budgetproces, hvor der er lagt op til en grundig proces med tidlig opstart. Målet er en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser.

 

Budgetproceduren medfører, at fagudvalgene på møderne i april og juni har drøftelser af udvalgets aktuelle økonomi, fremdrift i implementering af budget 2021 samt et blik frem mod de kommende år.

 

På møderne er der mulighed for at samle op på udvalgets udfordringer og mulige finansieringsforslag.

 

Forvaltningen præsenterer på møderækken i uge 17 udvalgene for regnskabsresultatet samt første budgetopfølgning for 2021. På baggrund af de to sager får udvalgene det bedst mulige indblik i muligheder og udfordringer på områderne. Samtidig har forvaltningen gjort opmærksom på eventuelle lovgivningsmæssige ændringer, der er på vej med betydning for den kommende budgetlægning. Hvis der ønskes udarbejdet analyser af udvalgenes områder, vil det være fordelagtigt, hvis disse blev meldt ind nu for at give forvaltningen mulighed for at lave et stykke arbejde på et ordentligt fagligt niveau. Dette med henblik på at skabe gennemsigtighed og et solidt beslutningsgrundlag. Det kan ikke lade sig gøre, hvis det først sker efter sommerferien.

 

Efter det kommende udvalgsrul laver forvaltningen en opsamlingssag til Økonomiudvalget, hvor alle udvalgenes opmærksomhedspunkter samles sammen inklusiv ønsker til analyser. Økonomiudvalget kan supplere med ønsker og foretager den samlede prioritering af analyseønsker ift. de til rådighed værende ressourcer i forvaltningen. Sagens sættes på Økonomiudvalget den 10. maj.

 

Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

Byrådet fik på mødet fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på april-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

 

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomisk forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

 

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Her i beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den samlede økonomiske ramme for udvalget ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget definerer områder, som forvaltningen frem mod udvalgets møde i juni udarbejder konkrete beskrivelser af.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Udvalget drøftede den samlede økonomiske ramme ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget drøftede områder, der skal udarbejdes konkrete beskrivelser af.

Punkt 5 Pårørendepolitik på handicapområdet

Sagsresumé

I denne sag skal Senior- og Handicapudvalget drøfte de indkomne høringssvar til pårørendepolitikken på handicapområdet og tage stilling til politikkens videre forløb.

Formålet med pårørendepolitikken er at styrke samarbejdet mellem pårørende og medarbejdere, hvor den enkelte borger er centrum for samarbejdet.

Processen er igangsat fra politisk side på baggrund af en efterspørgsel fra pårørende og medarbejdere. Virksomheden Etikos har været eksterne konsulenter på processen.

Pårørendepolitikken dækker de længerevarende botilbud på Kobbelgården 1 og 3 samt Ullerupdalvej, Kompetencekollegiet og NOVA.

Social- og Beskæftigelsesudvalget får sagen til orientering.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

For at kunne afgøre politikkens fremtid kan det være væsentligt at starte med at kigge tilbage: Hvad var formålet med at igangsætte udarbejdelsen af politikken? Hvilken opgave blev Etikos stillet?

 

Som baggrund for udarbejdelsen af politikken, står der i procesplanen:

” Inden for voksenhandicap på døgnområdet ønsker man at udvikle en pårørendepolitik, der skal danne ramme for et godt og konstruktivt samarbejde med de pårørende. Erfaringen er, at i langt de fleste tilfælde er pårørendesamarbejdet konstruktivt og velfungerende. Erfaringen er også, at samarbejdet kan være svært; og forventningerne forskellige. Der er rigtig mange hensyn og interesser, der krydser hinanden – faglige, følelsesmæssige, juridiske, økonomiske og politiske.

 

Det er et komplekst farvand at navigere i – og samarbejde i - for alle parter. For den pårørende er der selvsagt en særlig sårbarhed i spil. Den skal der vises respekt for. Det ligger Fredericia Kommune meget på sinde at bidrage til et godt og respektfuldt samarbejde, baseret på ligeværdighed og forståelse for hinanden; Det er vigtigt for os at få involveret, hørt og inddraget de pårørende; ofte er de den aller vigtigste ressource i borgerens liv. Kommunen prioriterer den gode dialog med de pårørende højt.

 

Netop derfor ønsker kommunen at formulere en pårørendepolitik gældende for området – som skal udgøre et fælles afstemt forventningsgrundlag. En fælles platform at stå på, hvori det også gøres tydeligt, hvilket grundlag og hvilken forståelse af kerneopgaven, ledelse og medarbejdere arbejder ud fra: At det er borgeren, der er i centrum; det er borgeren, vi er her for. OG for at lykkes med kerneopgaven er det gode samarbejde med de pårørende altafgørende” (Etikos. Procesplan; august).

 

Formålet med pårørendepolitikken var altså at styrke samarbejdet mellem pårørende og medarbejdere, hvor den enkelte borger er centrum for samarbejdet. I sagsfremstillingen ´Plan for udarbejdelse af pårørendepolitikken’ står der desuden, at der i forbindelse med udarbejdelsen af politikken skal være ” fokus på sikring af borgernes rettigheder og respekt for selvbestemmelsesretten” (SEH; 10.08.20).

 

Proces

Politikken er blevet til gennem workshops, fokusgruppeinterviews og individuelle samtaler, hvor både pårørende, borgere, medarbejdere og politikere har givet deres fortællinger videre. Ligeledes har arbejdet med politikken været fulgt af en arbejdsgruppe, der løbende har været med til at sætte retning for politikken. Arbejdsgruppen har bestået af pårørende, interesseorganisationer, ledelse og medarbejdere.

 

Politikken var i fra høring d. 14.12.20 til d. 14.01.21, hvor alle kunne indgive høringssvar. På udvalgsmødet d. 1.2.21 besluttede Senior- og Handicapudvalget, at få Etikos til at foretage en gennemskrivning af politikken. Gennemskrivningen skulle tage afsæt i høringssvarene.

På et ekstraordinært udvalgsmøde i Senior- og Handicapudvalget den 16.3.21 drøftede udvalget revideringen af pårørendepolitikken og besluttede at sende det nye udkast i høring i Pårørenderådet, Udsatterådet, Handicaprådet, LMU Voksen og Handicap, LMU Socialpsykiatri og Udsatte voksne, SIND og Lev, som alle havde indsendt høringssvar første høringsrunde.

Høringsfristen var d. 15.5.21. De skriftlige høringssvar er vedhæftet som sagsbilag. Handicaprådet har på handicaprådsmødet d. 13.4.21 givet deres høringssvar mundtligt.

 

Konkluderende oversigt over høringssvar

 

 Første udgave

Reviderede udgave

Handicaprådet

Politikken bør revideres

Bakker op om politikken

SIND

Bakker op om politikken

– med få noter

Bakker op om politikken

– med de samme noter

LMU Voksen Handicap

Politikken bør revideres

Ingen bemærkninger

LMU Socialpsykiatri og Udsatte Voksne

Bakker op om politikken

– med forslag til enkelte justeringer

Ingen bemærkninger

Udsatterådet

Bakker op om politikken

– med forslag til enkelte justeringer

Bakker op om politikken

– med en enkelt bemærkning

Lev

Bakker op om politikken

 - med forslag til ændringer

Politikken bør revideres

Pårørenderådet

Lægger op til en række ændringer

Politikken bør revideres

 

Temaer der går igen i høringssvar

-          En pårørendepolitik der sætter borgeren i centrum.

Fredericia Kommunes pårørendepolitik sætter borgeren -og samarbejdet herom- i centrum. Det var en del af opdraget, og det falder godt i tråd med Fredericia Kommunes værdiskabende tilgang på Social og Handicapområdet.

Lev og Pårørenderådet har i forbindelse med udarbejdelsesprocessen gentagende peget på Odense Kommunes pårørendepolitik, der sætter de pårørende i centrum. Formålet med Odenses pårørendepolitik er: ”at støtte de pårørende i deres hverdag og skabe en mere omsorgsfuld og understøttende ramme for de pårørende” (Pårørendepolitik Odense; 4). Det er en tilgang som både Lev og Pårørenderådet efterlyser i deres høringssvar, hvis politikken skal leve op til deres forventninger til en pårørendepolitik.

 

-          En ærlig politik eller en negativ politik?

I politikken er der skitseret eksempler på ”dagligdagsdilemmaer”. Det er dilemmaer, der er videregivet i fokusgruppeinterview med pårørende og medarbejderne. De er opstillet som dilemmaer, fordi der ikke er nogen enkelt løsning. Afsnittene: ”Dialoger, der skal finde sted” er det løsningsanvisende.

Lev og Pårørenderådet er uenige i dette. De mener desuden at dilemmaerne bliver for negative og tonen i politikken nogle steder virker for konfliktfuld.

 

-          Fra ord til handling

Pårørenderådet og Lev mener, at der i politikken bør indskrives, hvordan handleplanerne skal udarbejdes og af hvem samt hvilke konkrete mål handleplanerne skal leve op til.

 

Et tema der går igen i begge høringsrunder:

-          Politikken bør dække pårørendesamarbejdet i Fredericia Kommune generelt (SIND, Udsatterådet, Handicaprådet, LMU Socialpsykiatri og Udsatte Voksne.  LMU Voksen Handicap foreslår en udvidelse til Proaktiv, opgangsfællesskaberne og hjemmeboende borgere)

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Social og Handicap anbefaler Senior- og Handicapudvalget, at drøfte følgende veje for politikkens videre forløb:

  1. Senior- og Handicapudvalget godkender pårørendepolitikken, som den er.

 

  1. Senior- og Handicapudvalget beslutter, at ændre overskriften fra ”pårørendepolitik på handicapområdet” til ”Ramme for pårørendesamarbejde på handicapområdet”.

Det er samarbejdet omkring borgeren, der har været udgangspunktet for udarbejdelsen politikken – ændringen vil være en anerkendelse af dette udgangspunkt.

 

Det vurderes, at ”Pårørendepolitikken på handicapområdet”/ ”Rammen for pårørendesamarbejdet på handicapområdet” kan medvirke til at styrke samarbejdet mellem pårørende og medarbejdere, hvor den enkelte borger er centrum for samarbejdet. Gennem lokale handleplaner skal der sættes handling bag ordene. Det bør være en involverende proces, hvor der etableres lokale samarbejdsudvalg, der skal sætte retning for handleplanerne.

Senior- og Handicapudvalget kan blive orienteret om handleplanerne.

 

  1. At Senior- og Handicapudvalget beslutter, at ændre politikkens udgangspunkt og sætter de pårørende i centrum.

Hvis de pårørende sættes i centrum i stedet for borgeren, er det Social og Handicaps vurdering, at pårørendemålgruppen for politikken bør udvides til pårørende i Fredericia Kommune. Alternativet vil der potentielt skulle udarbejdes en hel række af pårørendepolitikker.

Vælger Senior- og Handicapudvalget denne vej for politikken, bør der igangsættes en ny proces, der involvere en bredere gruppe af pårørende.

 

Pårørenderådgivere

Både pårørende, medarbejdere, SIND, Udsatterådet og Lev har i forbindelse med udarbejdelsen af politikken nævnt, at samarbejdet kunne styrkes yderligere ved ansættelse af en pårørenderådgiver. Det er der gode erfaringer med fra andre kommuner.

En Pårørenderådgiver har til opgave at lytte, vejlede og guide de pårørende, således at de bedre kan tackle hverdagen og få den rette støtte. Dette sker blandt andet gennem en eller flere samtaler, hvor udgangspunktet er den pårørendes behov for støtte og vejledning. Foruden individuelle samtaler faciliterer pårørenderådgivere også pårørendenetværk, kurser og gruppeforløb for både børn og voksne, der er pårørende. Pårørenderådgivere skal arbejde tæt sammen med relevante medarbejdere i kommunen samt have et indgående kendskab til civilsamfundets tilbud. Hermed får de en nødvendig guidende og henvisende funktion både internt i kommunen og til eksterne samarbejdspartnere. Et koordineret samarbejde skal være med til at sikre, at pårørende får øje på de tilbud, der findes både i og uden for kommunen.

Indstillinger

Social og Handicap indstiller:

  1. At Senior- og Handicapudvalget drøfter politikkens videreforløb
  2. At Senior- og Handicapudvalget beslutter at følge Social og Handicap forslag 2
  3. At Senior- og Handicapudvalget drøfter forslaget om en pårørenderådgiver
  4. At Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Senior- og handicapudvalget drøftede politikkens videre forløb.
  2. Senior- og Handicapudvalget besluttede, at følge Social og Handicap forslag 2, således at overskrift ændres til ”ramme for pårørende samarbejde  på handicapområdet” i henhold til høringssvar. Begrundelsen for dette er: Det er samarbejdet omkring borgeren, der har været udgangspunktet for udarbejdelsen af politikken – ændringen vil være en anerkendelse af dette udgangspunkt.
  3. Senior- og Handicapudvalget besluttede, at der indstilles at der drøftes forslag om udarbejdelse af generel pårørende politik i forbindelse med budget 2022. Derudover besluttede udvalget, at der indstilles, at der drøftes forslag om afsættelse af midler til ansættelse af pårørende rådgiver i budget 2022.
  4. Senior- og Handicapudvalget tog orienteringen til efterretning og besluttede, at der foretages en sproglig gennemskrivning af dokumentet med henblik på godkendelse i udvalget ved ekstraordinært møde.

 

 

Punkt 6 Tilgængelighedspuljen 2021

Sagsresumé

I denne sag skal Senior- og Handicapudvalget beslutte, hvilke ansøgere der skal modtage midler fra tilgængelighedspuljen 2021.

Sagen indeholder desuden en kort orientering om de tilgængelighedsprojekter, der blev bevilliget midler fra tilgængelighedspuljen 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund:

Som en del af Budget 2020 blev der oprettet en tilgængelighedspulje i Fredericia Kommune, hvor foreninger og borgere kan ansøge om støtte til tiltag, der kan forbedre tilgængeligheden for mennesker med forskellige handicaps i Fredericia Kommune. Puljen udgør årligt 200.000 kr.

 

Tilgængelighedsprojekterne skal enten komme mange til gode eller have stor betydning for en mindre gruppe. Der kan søges om tilskud til opstartsudgifter eller anlægsudgifter. Eventuel drift, vedligehold og forsikring skal dækkes af ansøgeren. Der kan ikke søges om tilskud til rent private udgifter.

 

I 2020 blev det helt ekstraordinært muligt at hæve puljen med 0,8 mio. på grund af ophævelsen af anlægsloftet.

 

Tilgængelighedspuljen 2020

Grundet suspenderingen af anlægsloftet blev der afsat et engangsbeløb på yderligere 800.000 kr. til tilgængelighedspuljen 2020. Altså lød tilgængelighedspuljen på i alt 1 mio. kr. Kriterierne for engangsbeløbet var, at det skulle anvendes i 2020.

Senior- og Handicapudvalget bevilligede penge til realiseringen af et handicappodie til FredericiaLive, Tøjhuset og et handicaptoilet i Pjedsted Kultur & Forsamlingshus. Restbeløbet blev givet til etablering af ledelinjer i samarbejde med Danske Handicaporganisationer (Fredericia) og Handicaprådet.

Kort status:

Handicaptoilettet

Er realiseret indenfor budgetrammen.

Handicappodiet

Er realiseret.

Der er et restbeløb på 77.000kr, som ønskes brugt i forlængelse af projektet til et overdække til handicappodiet jf. mail fra Sune Rasmussen, som fremgår af sagsbilag. Dette skal Senior- og Handicapudvalget godkende.

Ledelinjer

Realiseringen er igangværende. Frost har været årsag til, at nogle fliser med ledelinjer ikke er blevet lagt endnu.

Byrådet anmodes om at restbeløbet af anlægsmidlerne lån/spares over i 2021-puljen, så det påbegyndte arbejde, kan færdiggøres.

 

Læs mere i sagsbilag hvor der også indgår billeddokumentation fra projekter.

 

Tilgængelighedspuljen 2021

I 2021 øges tilgængelighedspuljen med 100.000 kr., som er målrettet særlige tiltag for mennesker med hørehandicap.

Ansøgningsfristen var d. 20. marts 2021. Der indkom 8 ansøgninger. I alt er der blevet ansøgt om 548.666,50kr plus en ikke specificeret udgift til tilkaldeknapper ved byens butikker samt forbedring af adgang til Tøjhuset.

Ansøgningerne er blevet vurderet af kommunens ejendomsafdeling og Tilgængelighedsudvalget, som er en sammenslutning af medlemmer fra Seniorrådet og Handicaprådet.

 

Rammer for udbetaling af puljemidlerne

Alle ansøgere vil få besked om det ansøgte projekt er blevet bevilliget penge.

Såfremt der opnås tilskud til det ansøgte projekt, skal tilskudsmodtageren indsende dokumentation og en kort redegørelse for projektets gennemførelse, når arbejdet er færdiggjort – senest januar 2022.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2021 afsat i alt 300.000kr, hvoraf 100.000kr er øremærket tilgængelighedstiltag målrettet mennesker med hørehandicaps.

Vurdering

Ejendomsafdelingens vurdering og Tilgængelighedsudvalgets vurdering samt anbefalinger fremgår i sagsbilag

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller:

-          At Senior- og Handicapudvalget med afsæt i ejendomsafdelingens vurderinger og tilgængelighedsudvalgets vurderinger samt anbefalinger beslutter, hvilke tilgængelighedsprojekter der skal bevilliges tilskud og med hvilket beløb.

-          At orienteringen vedrørende tilgængelighedsprojekterne 2020 tages til efterretning.

-          At udvalget tager stilling til, om de kan godkende at FredericiaLive anvender restbeløbet fra 2020-bevillingen i forlængelse af projektet på et overdække til handicappodiet.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Senior- og Handicapudvalget besluttede at følge tilgængelighedsudvalgets anbefalinger (jf. bilag 21.
  2. Taget til efterretning.
  3. Udvalget godkendte, at Fredericia Live anvender restbeløbet, dog tildeles Det Bruunske Pakhus ikke 100.000kr men 2021-puljens restbeløb.

Punkt 7 7000stemmer Senior- og Handicapudvalget

Sagsresumé

I juni 2020 foretog Fredericia Kommune med kampagnen 7000stemmer en omfattende indsamling af Fredericias erfaringer og oplevelser fra de første måneder af coronakrisen. Over 5000 input fra borgere, samarbejdspartnere, politikere og organisationen har resulteret i kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger”, som indeholder en belysning af 11 effekttemaer, samt tilhørende idéer til nye handlinger. Yderligere er der udarbejdet 8 cases fra organisationen, som belyser en række af de løsninger og tiltag som en række afdelinger har fundet under den første nedlukning og genåbning under coronakrisen. Resultaterne kan bl.a. tilgås på hjemmesiden www.7000stemmer.dk

 

Senior- og Handicapområdet er stærkt repræsenteret på tværs af både kataloget og i de 8 cases. Både i den specifikke case om Hybyhus Plejehjem, men også på tværs af kataloget. Derfor bedes udvalget drøfte erfaringsindsamlingens samlede resultater i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og idéer fra kataloget 7000stemmer, samt de 8 cases, og drøfte, hvilke tiltag der arbejdes mere eksplicit med på deres fagudvalgsområde.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede rundt om i organisationen, også på Senior- og Handicapområdet, med erfaringerne fra coronakrisen. Budget 2021 understøtter den store indsats og mange af de løsninger og tiltag, som opstod under den første nedlukning og genåbning. Erfaringsopsamlingen 7000stemmer (bilag 1) og de 8 cases (bilag 2) er en understøttelse af den proces, der allerede er i gang i mange afdelinger. Den giver også et samlet overblik over og anledning til at kigge dybere ind i, hvordan løsninger og tiltag kan bindes godt sammen og bidrage til udviklingen på Senior- og Handicapområdet, samt i hele organisationen.

 

Kataloget med de 11 effekttemaer og idéer til nye handlinger giver et samlet overblik over, hvilke oplevede effekter, som borgere, medarbejdere, ledelse, politikere og samarbejdspartnere har oplevet under den første del af coronakrisen. Dertil er der udarbejdet idéer til nye handlinger, som tjener som inspiration til, hvordan de oplevede effekter kan omsættes til udvikling i Fredericia Kommune.

 

Der er foretaget en konsekvensanalyse af hver af de 8 cases, i forhold til at afdække økonomiske effekter (bilag 3). Formålet har været at beregne, hvilke udgifter en implementering af løsninger og tiltag på de enkelte cases vil medføre. Derudover har der også vist sig en række tværgående værdi- og ressourceskabende elementer i casene.

 

På udvalgets område er det særligt casen fra Hybyhus Plejehjem, hvor det bl.a. ønskes, at der arbejdes videre på tiltag med virtuel kommunikation samt muligheden for etablering af udendørs mødesteder. Her viser konsekvensanalysen af casen, hvad det estimeret vil koste at arbejde videre med nævnte tiltag også på andre lokationer. Der opfordres derfor til yderligere grundigere analyse på området, såfremt udvalget ønsker at der arbejdes videre med det. 

 

I kataloget peger effekttemaerne og idéerne også på, at der er behov for at styrke de mindre fællesskaber generelt samt på aktivitetstilbud. Der er mange flere inspirerende forslag til nye handlinger, på baggrund af de oplevede effekter af den første tid med corona, som der kan læses mere om i kataloget.

 

Der ønskes derfor nu en drøftelse af, hvordan resultaterne fra kataloget ”7000 stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen kan ses bidrage på udvalgets område, og hvordan erfaringerne og tiltagene ses i sammenhæng med resten af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Se bilag 3.

Vurdering

Sundhed og Velfærdsinnovation vurderer, at kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen bidrager til at videreudvikle og sikre implementeringen af løsninger og tiltag fra coronakrisen og underbygge det videre arbejde med udvikling af velfærd og service som kommunens kerneydelse.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter 7000stemmer erfaringsindsamlingens resultater beskrevet i de 11 effekttemaer og idéer til handlinger samt de 8 cases i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og tiltag.
  2. Udvalget forholder sig til, hvilke overordnede tiltag der fremadrettet kan arbejdes med på udvalgsområdet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Udvalget drøftede erfaringer fra 7000 stemmer samt de 8 cases.
  2. Udvalget ønsker der arbejdes med følgende 3 temaer: Hygiejne, virtuelle muligheder samt ensomhed.

Punkt 8 Kvalitetsstandarder 2021

Sagsresumé

I henhold til § 139 i Lov om Social Service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014, skal Kommunalbestyrelsen træffe beslutninger om indhold, omfang og udførelse af tilbud til voksne.

 

Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp m.v. efter lovens §§ 83, 83 a. m.m. Kvalitetsstandarden beskriver det politisk fastlagte serviceniveau for paragrafområderne mm.

 

Visitationen udarbejder kvalitetsstandarder på områderne, som der træffes afgørelser efter. Disse standarder udgives som en informationsfolder efter den politiske godkendelse.

 

Visitationen har revideret kvalitetsstandarderne med henblik på godkendelse og efterfølgende offentliggørelse i en 12. udgave.

 

Sagsbeskrivelse:

Kvalitetsstandarderne for personlig og praktisk hjælp mm. – Senior og Handicap – er evalueret og justeret med relevante ændringer. Der er ikke tale om væsentlige ændringer, men blot mindre rettelser. Ændringer er som følger:

-          Adressen til Visitationen er på forsiden ændret til Bülows, Øster Voldgade 18.

-          Forordet er nu underskrevet af den nuværende formand (s. 3)

-          Ift. at booke en aftale med hørekonsulenterne er det nu ændret til, at man skal ringe for at lave en aftale. Telefonnummer til hjælpemidler og kommunikation er tilrettet (s. 6)

-          De nye 2021-takster er lagt ind på områderne og der er sat bedre og mere illustrative billeder ind.

 

Efter udvalgets godkendelse trykkes kvalitetsfolderen i en 2021 udgave, som kan udleveres af visitator til de borgere, der søger om hjælp fra Fredericia kommune. Folderen kan desuden afhentes i Visitationen.

 

Kvalitetsstandarderne 2021 beskriver Fredericia kommunes politisk vedtagne serviceniveau for personlig pleje og praktisk hjælp, boligområdet, handicapkørsel, aktivitetsområdet, rehabilitering samt sygeplejeområdet. Derudover beskrives de forskellig pasnings- og hjælperordninger, der er mulighed for at få bevilget. Orlov i forhold til døende, samt pasning af nærtstående med alvorlig sygdom eller handicaps. I folderen er der desuden kontaktmulighederne til andre kommunale enheder, som kan være relevante for ansøgere af indsatser, der kan bevilges i Visitationen.

 

Kvalitetsstandardfolderen beskriver hvilke indsatser, der kan bevilges, samt hvilke kriterier der visiteres efter. I folderen er der henvisninger til hvilke lovbestemmelser, der er grundlaget for visitation og bevilling. Desuden er der henvisninger til de eksisterende tidsfrister for sagsbehandling og levering af hjælpen.

 

Informationsfolderen med kvalitetsstandarderne medbringes og udleveres ved visitationsbesøg i borgerens hjem. Ved revurderinger af hjælpen kan folderen desuden udleveres i en revideret udgave.

 

Kvalitetsstandarderne kan tilgås på Kommunens hjemmeside.

Økonomiske konsekvenser

De sidste år har der været trykt mellem 500 og 700 eksemplarer. Opsætning koster ca. kr. 5.000,- plus moms. Det anslås, at 500 stk. vil koste ca kr. 8000,- plus moms.

Udgiften afholdes af frit valgs rammen.

Vurdering

Visitationen vurderer, at kvalitetsstandarderne lever op til de krav, der er om beskrivelser af indhold, omfang og udførelse af tilbud til voksne indenfor visitationen område.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Kvalitetsstandarderne for 2021 godkendes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Godkendt.

Punkt 9 Indsatskatalog - Social og Handicap

Sagsresumé

I 2020 blev der skrevet et Indsatskatalog. Formålet med Indsatskataloget er, at give borgere et samlet overblik over kommunes støttende indsatser og et indblik i de værdier støtten baseres på. Det er indsatser, der gives efter serviceloven.

 

Indsatskataloget var i høring i Handicaprådet og blev godkendt i Social- og Beskæftigelsesudvalget 14. september 2020. Indsatskatalogets DEL 1 burde have været forbi Senior- og Handicapudvalget til godkendelse samtidigt. Koncernen er samlet, men området er fordelt på to politiske udvalg, og det er her, der er sket en fejl.

 

I praksis dækker indsatskataloget også: Proaktiv, Kobbelgården 1 og 3 samt Ullerupdalsvej. Med denne sagsfremstilling bedes Senior- og Handicapudvalget derfor godkende indsatskatalogets DEL 1 formelt.

 

I samme ombæring ændres forsideteksten fra ”Social og Beskæftigelse” til ”Social og Handicap”. Derfor får Social- og Beskæftigelsesudvalget sagen til orientering.

 

Sagsbeskrivelse:

Indsatskataloget er skrevet i samarbejde mellem Myndighedsafdelingen, Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt Voksen og Handicap.

 

Indsatskataloget er inddelt i to dele:

-          DEL 1 præsenterer de støttende indsatsers værdimæssige afsæt, som er værdiskabelsesstrategien (2015).

 

-          DEL 2 indeholder kommunens kvalitetsstandarder på social- og handicapområdet, som baseres på serviceloven.

 

Det er indsatskatalogets DEL 1, som Senior- og Handicapudvalget i denne sag bedes godkende. Indsatskatalogets DEL 1 er vedhæftet som bilag.

 

Hovedpointer for Indsatskataloget DEL 1:

Indsatskatalogets DEL 1 tager afsæt i værdiskabelsesstrategien (2015). Værdiskabelse er, når vi med udgangspunkt i borgerens ambitioner og mål er med til at understøtte, at borgeren opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Derfor arbejder vi ud fra et princip om mindst mulig indgriben og størst mulig virkning i borgerens liv.

I forbindelse med enhver indsats støttes borgeren i at styrke sine relationer. Forandringer opstår ikke udelukkende indeni den enkelte, men sker også i sammenspil med sociale netværk. Derfor arbejder vi for at støtte borgeren i at bygge broer til civilsamfundet og skabe forbindelser, der kan styrke borgerens netværk. Så borgeren er stærk i sig selv og sine relationer – og ikke i kraft af kommunen.

 

Forsideteksten: Social og Handicap

Værdiskabelse er et mindset, der gør sig gældende for både Myndighedsafdelingen, Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt Voksen og Handicap. Indsatskataloget DEL 1 skal også minde afdelingerne om dette fælles afsæt. Derfor betyder det noget, at forsideteksten ændres til ”Social og Handicap”, da det fælles således understreges på forsiden.

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Myndighedsafdelingen, Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt Voksen og Handicap bakker op om Indsatskataloget og anbefaler, at Senior- og Handicapudvalget godkender indsatskatalogets DEL 1.

 

Det vurderes, at Indsatskataloget DEL 1 kan give borgere, der har brug for støtte og deres pårørende, et indblik i social- og handicapområdets støttende indsatsers værdimæssige afsæt. Når indsatsernes værdimæssige afsæt kommunikeres gennemsigtigt, skabes der grundlag for at mindske misforståelser. Hermed fremmes dialog.

Indstillinger

 

Social og Handicap indstiller, at:

  1. Senior- og Handicapudvalget godkender Indsatskatalogets DEL 1.
  2. Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Godkendt.
  2. Taget til efterretning.

Punkt 10 Nøglesystem hos borgere med behov for hjælp

Sagsresumé

I dag monteres en special lås i indgangsdøren hos borgere med behov for, at plejepersonalet kan komme ind i deres hjem døgnet rundt og hos borgere der ikke selv er istand til at komme og åbne døre. Der er i Fredericia Kommune pt. 800 af disse låse monteret.

 

Låsene åbnes med en chipnøgle, som er specielt kodet til de enkelte leverandører, således personalet kun har adgang til de borgere de hjælper. Udlevering af chipnøgler foregår på Fredericia brandstation. Montering og kodning af låse foretages ligeledes af personalet fra Trekantens Brandvæsen, afd. Fredericia.

 

På baggrund af erfaringerne med den nuværende ordning vurderer Visitationen samt Hjælpemidler og Kommunikationen, at det vil være hensigtsmæssigt at se på en nyere og mere effektiv måde at løse låse- og nøgleopgaven på. Udvalget skal på den baggrund tage stilling til igangsættelsen af arbejdet med at udarbejde et forslag til den kommende budgetlægning.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune har Visitationen bevillingskompetence af nødkald samt personlig pleje. I forbindelse hermed kan der være behov for, at plejepersonale selv kan låse sig ind i borgerens bolig.

 

Dette kræver, at der isættes en special lås i borgerens indgangsdør, som skal åbnes med en chipnøgle. Chipnøgler kodes til den enkelte leverandør, således personalet kun kan låse sig ind til egne borgere.

 

Trekantområdets Brandvæsen varetager opgaven med opsætning og nedtagning af disse specielle låse og koder dem. De udleverer ligeledes kodede chipnøgler til personale. Nøglerne udleveres fra Fredericia brandstation. Trekantområdets Brandvæsen sender regning på kr. 417 inkl. kørsel ex. moms for opsætning og kodning af låsene til Visitationen.

 

I forbindelse med tyveri af en A-nøgle i januar 2021 på Sundhedshuset, skulle samtlige 800 låse omkodes. Dette beløber sig til en udgift på ca. 105.000,- ex. moms. Tilsvarende vil tab af en medarbejders nøgle også betyde behov for omkodning af de tilsvarende låse.

 

Visitationen samt Hjælpemidler og Kommunikation har sammen med Trekantområdets Brandvæsen kigget på anden løsning for dette område. I andre låsesystemer kan man om kode den enkelte nøgle/nøglebrik, da dette sker i et IT-system og ikke i den enkelte lås.

 

Der vil med fordel kunne arbejdes med hele konceptet vedrørende styring af låse- og nøglesystemet for en optimering af opgaveløsningen, med det primære formål at sikre imod, at uvedkommende kan skaffe sig adgang til borgerens hjem via leverandørens nøgler.

Økonomiske konsekvenser

Udgiften til udskiftning af nøglesystemet kendes ikke endnu, ligesom der på nuværende tidspunkt ikke er et overblik over driftsudgifterne til et nyt system, sammenholdt med driftsudgifterne af det nuværende system.

Vurdering

Visitationen samt Hjælpemidler og Kommunikation vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at se på en nyere og mere effektiv måde at løse låse- og nøgleopgaven på.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Arbejdet med at udarbejde et forslag til kommende budgetlægning igangsættes.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Godkendt.

Punkt 11 Ombytning til digitale nødkaldsanlæg

Sagsresumé

Hjælpemidler og Kommunikation har modtaget besked om, at TDC udfaser analoge linjer. Dette betyder at ca. 300 af kommunens 600 nødkaldeanlæg skal udskiftes, da de ikke længere kan bruges i hjemmene, hvor de er opsat. Nødkald er etableret hos borgere, der har behov for at kunne tilkalde plejepersonale. De resterende nødkaldeanlæg kan omkodes fra analoge til digitale protokoller.

 

Inden udgangen af juli måned 2021 skal nødkaldene være udfaset og erstattet med nye, hvorfor der er behov for en hurtig udskiftning. Udskiftning og kodning af nødkald foretages af medarbejdere hos Trekantområdets Brandvæsen.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med udfasning af analoge linjer hos TDC, er der et behov for at udskifte de nuværende 300 analoge anlæg. Normalvis udskiftes nødkaldeanlæg løbende efter behov, men grundet TDC’s udfasnings af analoge linjer er der nu behov for indkøb af et betydeligt antal digitale nødkaldsanlæg.

 

Nødkald er for borgerne et meget vitalt hjælpemiddel. Borgere, der har bevilget et nødkald, er plejekrævende borgere, der døgnet rundt kan have et behov for at tilkalde hjælp.

 

Trekantområdets Brandvæsen har indhentet tilbud på køb af nødkaldene og fået en favorabel samlet pris. Tilbuddet har været gennemgået af Team Indkøb, som har sammenlignet priser på indkøb af nødkald med andre og vurderet, at stykprisen ser ud til at være til en fordelagtig pris.

 

Udover prisen til indkøb, skal der afsættes mandetimer hos Trekantområdets Brandvæsen, afd. Fredericia til opsætning af anlæggene på borgernes adresser, samt omkode de resterende anlæg fra analog til digitale protokoller. Dette arbejde kan ikke foretages indenfor normale ordinære elektrikeraftaler, da der er tale om specialiseret arbejde som skal sikre, at nødkald fra borgerne kan modtages på vagtcentralen.

Økonomiske konsekvenser

Firmaet Tunstall har givet tilbud på 300 stk. nødkald til 465.000 kr.

Team Indkøb vurderer, at indkøber ikke er omfattet af udbudsreglerne, da grænsen herfor er 0,5 mio. kr.

Udover indkøb af nødkaldsanlæggene, skal der tillægges mandetimer hos Trekantområdets Brandvæsen til montering og kodning af de nye anlæg, samt omkodning af de resterende anlæg i borgerne hjem. Dette vil beløbe sig til 486.000 kr.

Udgiften forventes afholdt indenfor Hjælpemidler og Kommunikations budgetramme.

Vurdering

Hjælpemidler og Kommunikation vurderer, at det nødvendigt, at udskifte de analoge nødkaldeanlæg, for at sikre at borgere med behov for at kunne tilkalde plejepersonale forsat kan gøre dette.

Visitationen, der bevilger nødkald ud fra borgernes behov, vurderer ligeledes, at det er nødvendigt med en forestående udskiftning.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller til Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Taget til efterretning.

Punkt 12 Ny Handicappolitik

Sagsresumé

Senior- og Handicapudvalget skal drøfte og tage stilling til, om de vil henstille et nyt byråd - et nyt udvalg og Handicapråd - at igangsætte udarbejdelsen af en ny handicappolitik.

 

Sagsbeskrivelse:

På handicaprådsmødet d. 12. januar 2021 var Fredericia Kommunes handicappolitik (2009-2012) på dagsordenen. På baggrund af en drøftelse af politikken besluttede et enigt Handicapråd, at anmode Senior– og Handicapudvalget om at henstille et nyt byråd – et nyt udvalg og handicapråd - om at igangsætte udarbejdelsen af en ny handicappolitik som noget af det første i den nye valgperiode.

 

Der er sket meget på handicapområdet, siden kommunens handicappolitik blev skrevet. Det er Handicaprådets opfattelse, at politikken trænger til at blive gjort tidssvarende. Fokus skal være at få udarbejdet ”en mere handlingsorienteret og menneskelig handicappolitik”.

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Danmark tiltrådte FN’s Handicapkonvention i 2009 og påtog sig derved en international forpligtelse til at sikre, at mennesker med handicap har de rettigheder, som konventionen foreskriver. Siden har konventionen dannet rammen for, hvilke mål Danmark skal leve op til for at sikre, at mennesker med handicap kan deltage i samfundslivet på lige fod med andre. Kommunerne har det samlede myndigheds-, forsynings- og finansieringsansvar på handicapområdet. Kommunernes politik og konkrete indsatser har derfor stor betydning for det liv, som mennesker med handicap lever. Fredericia Kommunens nuværende handicappolitik tager afsæt i de fire handicappolitiske principper: sektoransvarlighed, kompensation, ligebehandling og solidaritet.

 

De Danske Handicaporganisationer opfordrede med deres udgivelse i 2020 "Nye Kommunale Handicappolitikker – inspiration til at udvikle handicappolitik med handling og fremdrift" til at tage næste skridt i retning af mere handlingsorienterede politikker, som omsætter handicappolitiske mål til konkrete initiativer og aktivt anvender FN’s Handicapkonvention.

 

I publikationen skriver de: ”Erfaringerne viser, at der er en række positive effekter tilknyttet arbejdet med kommunale handicappolitikker. De positive effekter er ofte resultatet af både processen med udarbejdelse af indholdet i handicappolitikken, implementeringen af de konkrete initiativer i praksis og indfrielsen af målene” (DH 2020; 5)

 

Danske Handicaporganisationer påpeger desuden, at udarbejdelsen af handicappolitikken har positiv betydning på flere måder, idet den kan:

 

-          Skabe en større opmærksomhed og viden på handicapområdet

-          Være med til at synliggøre af kommunens målsætninger og prioriteringer på handicapområdet

-          Sikre ansvarlighed for handicapområdet på tværs af politikområder og forvaltninger

-          Understøtte dialog, samarbejde og inddragelse

-          Sikre opfølgning og evaluering af handicapindsatsen

 

Det er ikke lovpligtigt at have en kommunal handicappolitik. Stort set alle kommuner har dog i dag en handicappolitik, men en stor del er af ældre dato. Hvad angår Fredericia Kommunes politik, er den ikke blevet revideret i 2012 på trods af, at der i politikken lægges op til en revidering.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller, at:

  1. Senior- og Handicapudvalget drøfter sagen og tager stilling til, om de vil henstille til et nyt Byråd – et nyt udvalg og handicapråd - at igangsætte udarbejdelsen af en ny handicappolitik.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Senior- og Handicapudvalget vil henstille til et nyt Byråd, et nyt udvalg og Handicapråd, at igangsætte udarbejdelsen af en ny handicappolitik.

Punkt 13 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sætter retningen for, hvordan vi fremadrettet vil samarbejde om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik drøftes i april på alle fagudvalg og sendes efterfølgende i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget satte i 2020 gang i arbejdet med at udarbejde en ny Sundhedspolitik for Fredericia Kommune. Det første udkast er nu færdigt, og med denne sag går Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 i alle fagudvalg til høring.


Sundhedspolitikken skal være med til at sætte en fælles retning og ramme for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse for hele Kommunen - på tværs af politiske udvalg og på tværs af kommunens koncernområder. Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og vi har vores dagligdag. Det betyder, at sundhed skal løftes flere steder end i Sundhedsudvalget.

Sundhedspolitikken er bygget op omkring fire pejlemærker:

  1. Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
    Det omhandler bl.a. byudvikling, natur, bevægelse, kultur, oplevelser, fritidsaktiviteter, klima og miljø og at arbejde for at mindske de største sundhedsudfordringer
     
  2. Sammen om sundhed – sammen når vi længere
    Det omhandler bl.a. det nære sundhedsvæsen, det nære samfundsvæsen, samarbejde med lokale aktører, etablering af partnerskaber og alliancer.
     
  3. Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
    Det omhandler bl.a. livskvalitet, sociale relationer, meningsfuldhed, handlekraft og stærke fællesskaber
     
  4. Lighed i sundhed - alle skal have mulighed for et godt og sundt liv
    Det omhandler bl.a. tidlig forebyggelse, tilgængelighed, styrket sundhedskompetencer og støtte til dem, der har det sværest

 

Der er et stærkt samspil mellem pejlemærkerne, da de understøtter og styrker hinanden og så dækker de alle aldersgrupper og målgrupper. Sundhedspolitikken er således for alle fredericianere.
Pejlemærkerne er blevet til med udgangspunkt i det Fredericia, som vi kender, og med udgangspunkt i vores medlemskab af WHO Healthy Cities netværket og Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling - Fredericia for Verdensmålene. Derudover har vi indsamlet input til Sundhedspolitikken gennem 17 dialogmøder med forskellige lokale interessenter og på Fredericia Sund Bys sociale medier.

Sundhedspolitikken indeholder således visionen for, hvor vi gerne vil hen, og hvordan vi sammen kan arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Det konkrete arbejde med at omsætte politikken til handlinger kommer efterfølgende, da Sundhedspolitikken skal suppleres med handleplaner, som dykker ned i fokusområder fra de enkelte pejlemærker.

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. Eventuel høringsmateriale indarbejdes i politikken med henblik på endelig godkendelse i Byrådet i juni 2021.

Udkastet til Sundhedspolitikken er vedhæftet som bilag. Derudover er der vedhæftet et inputkatalog som bilag, som indeholder alle de input, der er indsamlet under processen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 danner retningen og rammen for, hvordan vi i Fredericia Kommune vil arbejde med at skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for at trives og have et godt liv. På mange områder er vi allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om Sundhedspolitikken, mens der på andre områder er behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Miljø- og Teknikudvalget, By- og Planudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Fagudvalgene drøfter høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 med henblik på at komme med eventuelle kommentarer og input.
  2. Fredericia Kommunes Sundhedspolitik sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Udvalget drøftede udkastet.
  2. Godkendt.

Punkt 14 Køkkenfunktion Ulleruphus

Sagsresumé

For at sikre stabil drift af køkkenet på Ulleruphus indstilles at køkkenet overgår driftsmæssigt til køkkenfunktionen i plejen.

 

Sagsbeskrivelse:

Ulleruphus er en selvejende institution og køkkenet driftes pt. under ledelsen på Ulleruphus. Der er imidlertid et ønske om, at køkkenet fremadrettes driftes af køkkenfunktionen  i plejen. Det skyldes at kommunens samlede køkkenfunktion kan bistå med en række konkrete opgaver, og samtidig sikres driften af køkkenet ved akut opstået sygdom, ferie mv. Derudover er der en række fordele ved at indgå i køkkenfunktionen i plejen, idet der kan sikres hjælp til opkrævning for køb af forplejning, samt sikre det driftsmæssige overblik. Der vil blive oprettet særskilte konti, så det er muligt at trække de eksakte tal for ulleruphus.

 

Prisen på maden vil altid følge kommunens takster.

 

Det vil ikke betyde ændringer i serveringerne på Plejehjemmet, i boligerne og i cafeen (når den får lov at åbne igen).

 

Køkkenet bemandes af kostfaglig uddannet personale, der som minimum er uddannet køkkenleder / ernæringsassistent

 

Opgaver som indkøb, menuplanlægning og arrangementer m.m., vil blive planlagt med hensyntagen til stedets kultur og traditioner, gerne i samarbejde med aktivitetsmedarbejderne eller andre i huset, så de tilbud der gives er i overensstemmelse med husets forventninger og aktiviteter.

 

Den mad der serveres på Ulleruphus vil være af samme høje kvalitet som i dag, og vil i samarbejde med Elbo-køkkenet, lave alle former for specialkost, og opfylde de specialbehov der måtte være.
Madlavningen på Ulleruphus vil altid følge de nationale standarder for institutionsmad. 

 

De ansatte i køkkenet vil stå for at udarbejde og vedligeholde et egenkontrolprogram målrettet køkkenet på Ulleruphus. Alle der er eller bliver ansat i køkkenet, gennemgår en grundig oplæring i egenkontrolprogrammet og får kendskab til de basale elementer i korrekt fødevarehåndtering.  

 

Det vil forsat være Ulleruphus som ejer og vedligeholder køkken og køkkenudstyr. Udgifterne til el, vand og varme afholdes af Ulleruphus. 

 

Overgangen fordrer:

Der udarbejdes et samarbejdsnotat mellem Køkkenfunktionen og Ulleruphus.
 

Den ledelsesmæssige forankring vil ligge i Køkkenfunktionen i Plejen. I praksis betyder det, at der tilknyttes en afdelingsleder som i samarbejde med koordinator/køkkenleder på Ulleruphus vil styre den daglige planlægning. Afdelingslederen vil afholde MUS/GRUS og sikre at vagtplan, ferieplan, omsorgsdage, afspadsering m.m. Ansættelser/ personalesager afvikles i overensstemmelse med reglerne og på lige fod med de øvrige i Køkkenfunktionen.

 

Det betyder, at nuværende ansatte skal varsles ved en eventuel overgang til plejens køkkenfunktion.

 

Der skal udarbejdes en ny driftsaftale mellem Ulleruphus og Fredericia Kommune. Såfremt bestyrelsen på Ulleruphus godkender indstillingen vil sagen gå til Senior- Handicapudvalget med henblik på anbefaling af udarbejdelse af ny driftsaftale. Den nye driftsaftale skal godkendes af byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Det samlede udgiftsbudget er på 3,724 mio. kr på drift af køkkenet. Der er et indtægtbudget på 2,524 mio. kr.Indtægtsbudgettet vedrører beboernes betaling for kost på plejecenteret samt café-salg til beboere samt pårørende.

 

Dette vil være uændret, såfremt køkkenfunktionen overgår til plejen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Senior og Sundhed indstiller at:

  1. Bestyrelsen på Ulleruphus godkender at køkkenets drift overgår til plejens køkkenfunktion.
  2. Senior- og Handicapudvalget anbefaler udarbejdelse af ny driftsaftale. Den nye driftsaftale skal godkendes af byrådet.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Godkendt.

Punkt 15 Revitalisering af opgangsbofællesskaber

Sagsresumé

I budget 2021-2024 er det beskrevet, at opgangsbofællesskaber skal genetableres i en 2021-version. I sagen beskrives det, hvordan en sådan genetablering kan ske, inden for en fastsat ramme.

 

Udvalget skal drøfte sagen og træffe beslutning om, hvorvidt der skal igangsættes en mindre prøvebehandling med det sammen, som finansieres af en besparelse modsvarende udgiften.

 

Sagen forelægges også på Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2021-2024 står der ”Mange borgere med fysisk og psykisk handicap ønsker at blive i egen bolig, men mange ønsker også tryghed og fællesskab tæt på. Derfor genetableres opgangsbofællesskaber i kommunen i en 2021-version i samarbejde med beboerne og deres pårørende.”

 

Sagen beskriver, hvordan de tidligere opgangsbofællesskaber i dag er organiseret, hvilke aktivitetstilbud der er i dag, samt i hvilket omfang opgangsbofællesskaberne kan genetableres med en tilførsel på 150.000 kr.

 

Fredericia Kommune besluttede på Social- og Omsorgsudvalgets møde den 18. juni 2014 at nedlægge opgangsbofællesskaberne på Jupitervej 31, Friggsvej 7, Frejasvej 7 samt Nr. Voldgade 45. Borgerne, der beboede opgangsbofællesskaberne, blev derefter revisiteret til ydelser efter §85 og blev boende i lejlighederne. 

 

Dermed var der ikke længere et fast personale til stede i fælleslejligheder tilknyttet det enkelte bofællesskab. I stedet modtog borgerne fra 1. januar 2015 en individuelt vurderet støtte, på linje med andre borgere i eget hjem.

 

De daværende fælleslejligheder, som borgerne betalte en del af huslejen til, blev i stedet til servicelejligheder (der består af kontor til medarbejder og lokaler, som borgere kan benytte). Fredericia Kommune betaler huslejen til disse.

 

Overblik over lejligheder hvor Fredericia Kommune anviser

Bolig kontoret Fredericia

Afd. 316 ved volden nr. Voldgade 104- 106

Afd. 313 Kirsebærhaven Frejasvej 7 og Friggsvej 7

Vestbyen Jupitervej 31-45 rækkehuse

 

Privat udlejer Norse

Servicelejlighed (1 fælleslejlighed med kontor)

9 lejligheder

Der er ingen fast aftale om betaling ved tomgang.

 

Siden 2015 hvor borgerne har fået individuel støtte efter servicelovens § 85, er der flere gange iværksat tiltag for at øge fællesskabet mellem borgeren på de tidligere opgangsbofællesskaber. I foråret 2018 blev der iværksat en proces i samarbejde mellem Fredericia kommune og Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), samt en gruppe af borgere omkring fælleslejligheden på Frejasvej nr. 8-10.

 

Der blev som en udløber af dette, nedsat et aktivitetsudvalg bestående af borgere, der skulle arrangere diverse aktiviteter i fælleslejligheden. Efter en periode ophørte aktivitetsudvalgets aktiviteter. Primært da erfaringen var, at der skal være personale til steder for at facilitere og understøtte borgerne i deres aktiviteter, samt at det i 2020 ikke har været muligt at benytte lokalerne grundet corona. Der har også været borgere, som har været utrygge ved at gå ud om aftenen alene. Det kan afhjælpes ved, at man kan følges i mindre grupper til og fra fælleslejligheden, men dette kræver at personale understøtter og er tovholder.

 

Aktiviter som borgerne selv har foreslået i tidligere forløb:

-          Tv hygge/spil: fx 1 gang i ugen, hvor der er mulighed for at mødes i fælleslejligheden

-          Fællesspisning

-          Foredrag/arrangementer

 

Aktivitetstilbud i dag

I 2019 i forbindelse med en aftale om inklusionsboliger mellem Boligkontoret Fredericia, Fredericia Kommune og Kirkens Korshær blev der i de nedlagte fælleslejligheder i nr. Voldgade 104- 106 etableret 2 inklusionsboliger, hvor socialvicevært fra Kirkens Korshær varetager og koordinere den sociale indsats.

 

Dette betyder, at nr. Voldgade 104- 106 siden september 2019 udelukkende er en servicelejlighed, der består af kontor og lille fællesrum m. køkken som borgerne kan benytte.

 

Der har på Jupitervej 29 være cafe tirsdag og torsdag, der har åbent fra kl. 15-20.30. Tilbuddet er et ikke visiteret § 104 støtte- og samværstilbud tilbud. Der er ca. 29 borgere, som benytter tilbuddet. Der er et fremmøde på omkring 21-23 borgere hver gang. Målgruppen er udviklingshæmmede.

 

De 29 borgere består af:

12 borgere fra Voksen Handicap (Kobbelgården og Ullerupdalvej)

12 fra  Jupitevej 31 Friggsvej 7, Frejasvej 7,  Nr. Voldgade – 45 

5 der modtager § 85 støtte andre steder i Fredericia.

 

Forslag til genetablering

En ramme på 150.000 kr. svarer rundt regnet til 9 personale timer pr. uge. Med dette som udgangspunkt er oplægget fra Social og Handicap, at der i lokalerne på Frejas vej, kan etableres en ugentlig aften med udgangspunkt i aktivitetsforslag fra borgerne.

 

Dette betyder, at der ikke samtidig er personale til at understøtte aktiviteter på Nørrevoldgade og på Jupitervej, da dette ikke samtidig kan afholdes uden at tilføre yderligere midler. Tilbuddet kan evt. afprøves som en forsøgsordning i 2021.

 

Social og Handicaps anbefaling er, at der igangsættes en proces, der i højere grad kan afdække borgere og pårørendes konkrete ønsker og behov til en genetablering af bofællesskaberne.

 

Herunder en undersøgelse af samspillet med Cafe 29 på Jupitervej og processen omkring etablering af fleksibel § 85. Dette kan varetages af en intern konsulent og medarbejder, som er tovholder på opgaven.

Økonomiske konsekvenser

Af budget 2021 fremgår, at genetableringen skal ske indenfor rammen. Da der ikke er frie midler i rammen, betyder en udmøntning af budgetbeslutningen, at der skal findes en besparelse, som modsvarer udgiften.

Vurdering

Forvaltningens vurdering er, at man med fordel kan afdække behov og ønsker yderligere med henblik på et fagligt indspil i budgetforhandlingerne for 2021.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller til Social- og Beskæftigelsesudvalget, at:

  1. Sagen drøftes.
  2. Udvalgene beslutter, om der skal igangsættes en prøvehandling med det samme, som finansieres af en besparelse modsvarende udgiften jf. afsnit om økonomiske konsekvenser.
  3. Udvalgene beder forvaltningen afdække yderligere som forberedelses til budget 2022.
  4. Sagen er sendt til Senior- og Handicapudvalget til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at der skal igangsættes en prøvehandling med det samme, som finansieres af en besparelse modsvarende udgiften jf. afsnit om økonomiske konsekvenser, samtidig bedes forvaltningen gå i gang med en faglig analyse af grundlaget for en revitalisering af opgangsbofællesskaberne.

 

 

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Taget til efterretning.

Punkt 16 Godkendelse af vedtægter seniorrådet

Sagsresumé

I efteråret 2020 afholdtes valg til Seniorrådet, og det nye Seniorråd er trådt i funktion pr. 1. januar 2021. I den forbindelse behandlede Seniorrådet vedtægterne for Seniorrådet i Fredericia Kommune. Vedtægterne er vedlagt som bilag.

Vedtægterne fastlægger rammerne for Seniorrådets virke og skal godkendes af Byrådet. 

Derudover vedlægges reviderede vedtægter for ”Seniornyt” tidligere ”pensionistavisen”, der ligeledes skal godkendes i byrådet.

Endvidere forelægges yderligere 1 bilag til orientering, Seniorrådets forretningsorden.

 

Sagsbeskrivelse:

I efteråret 2020 afholdtes valg til Seniorrådet. Det nye Seniorråd er trådt i funktion pr. 1. januar 2021 og i den forbindelse behandlede Seniorrådet vedtægterne for Seniorrådet i Fredericia Kommune. Vedtægterne fastlægger rammerne for Seniorrådets virke og skal godkendes af Byrådet. Da seniorrådet vil virke i en 4-årig periode skal vedtægterne godkendes af det nuværende byråd, samt det byråd der tiltræder ved årskiftet.

De gældende vedtægter er godkendt af Byrådet d. 5. marts 2018.

Der er udelukkende foretaget redaktionelle ændringer i forhold til den gældende vedtægt.

Seniorrådet har ligeledes redigeret sin forretningsorden, og i henhold til de gældende vedtægternes § 4, stk. 4 forelægges disse til Byrådets orientering.

Seniorrådet har tilbage i 2010 overtaget ansvaret for at udgive publikationen ”pensionistavisen”. I den forbindelse nedsatte seniorrådet en bestyrelse til at varetage denne opgave og lavede vedtægter for bestyrelsen. Seniorrådet har vedtaget en nævneændring, så publikationen fremadrettet vil hedde ”Seniornyt”. På baggrund af navneændringen er udarbejdet reviderede vedtægter, som skal godkendes i byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune betaler udgifterne ved Seniorrådets virksomhed og stiller sekretariatsbistand til rådighed. Desuden ydes diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse til Seniorrådets medlemmer.

Udgifterne er allerede i budgettet.

Vurdering

Reglerne om Ældrerådets – I Fredericia; Seniorrådets virke, fremgår af §§ 30 – 33 i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

 

Ifølge servicelovens § 30 stk. 3 skal Byrådet i samarbejde med Seniorrådet fastlægge de nærmere rammer for rådets virke, herunder aftale nærmere om, hvordan og i hvilket omfang Seniorrådet skal høres. Såfremt der ikke kan opnås enighed om, hvordan og i hvilket omfang Seniorrådet skal høres, skal Byrådet høre ældrerådet om alle forslag, der vedrører de ældre. I forlængelse heraf fastsætter Byrådet i samarbejde med Seniorrådet vedtægter for ældrerådet. Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden, jfr. Servicelovens § 31, stk. 1.

 

I Seniorrådets indstilling til vedtægter, er der ikke angivet begrænsninger i de områder, rådet skal høres og derfor anvendes lovens opsamlingsregel. Det er Seniorrådets holdning, at det bør høres om alle forslag, der vedrører de ældre. Dette er en fortsættelse af de gældende rammer for rådets virke.

 

Den gældende forretningsorden er, som vedtægterne, alene tilrettet med redaktionelle ændringer og derfor også en fortsættelse af de gældende rammer.

 

Indstillinger

Senior- og Sundhed indstiller, at Senior- og Handicapudvalget overfor Byrådet anbefaler,

 

  1. at vedtægterne godkendes
  2. at vedtægtsændringen omkring Seniornyt godkendes
  3. at forretningsordenen for Seniorrådet tages til efterretning

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Anbefales.

Punkt 17 Orientering (Lukket)