Senior- og Socialudvalget - 01-03-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 1 marts, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 24 februar, 2022 - 09:00
Referat publiceret:
Fredag, 11 marts, 2022 - 09:11

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Godkendt med den ændring, at punkt 11 behandles som punkt 2.

Punkt 2 Besøg hos Hybyhus

Sagsresumé

Mødet i Senior- og Socialudvalget afholdes denne gang på Hybyhus. Adressen er Lundingsvej 17
7000 Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgsmødet afholdes på Hybyhus. Formålet med dette er at få et kendskab til et af kommunens plejehjem, samt se de fysiske rammer og omgivelserne.

 

Ledelsen på Hybyhus deltager med henblik på at give udvalget et godt indblik i plejehjemmet og dagligdagen for beboere og pårørende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for beskæftigelse og velfærd indstiller:

 

  1. At besøget tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Orienteringssag - præsentation af senior og sundhedsområdet

Sagsresumé

På dagsordenspunktet gives Senior- og Socialudvalget en mundtlig introduktion til fagområdet ”Senior og Sundhed” ved fagchefen for området, Morten Bjørn Pors Ilsøe.

 

Sagsbeskrivelse:

Med introduktionen til Senior og Sundhed gives Senior- og Socialudvalget et indblik i områdets organisering, de forskellige indsatser samt områdets økonomi. Senior- og Socialudvalget vil desuden blive introduceret til, hvilke strategiske indsatser der er i fokus jævnfør de tidligere fagudvalgs arbejde og Budget 2022.

 

Formålet med introduktionen er, at Senior- og Socialudvalget klædes på med grundlæggende viden om området for således at styrke beslutningsprocesserne på dette og kommende udvalgsmøder.

 

Senior- og Socialudvalget vil på mødet få uddelt en printet version af den PowerPoint præsentationen, som oplægget tager afsæt i.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

 

  1. At orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 4 Etablering af plejehjemsråd

Sagsresumé

I Senior og Sundhed arbejder ledere og medarbejdere hver dag på at gøre hvert enkelt plejehjem til et godt sted at bo med fokus på hjemlighed, nærvær, nære relationer og gode oplevelser. Samtidig skal det være et rart sted at besøge og et godt sted at arbejde.

 

Det er ikke noget ledere og medarbejdere kan lykkes med alene. Der er brug for et tæt samarbejde med beboerne og deres familier/netværk. Derfor foreslås det, at styrke netop det samarbejde ved at etablere et Plejehjemsråd i hvert plejehjem.

 

Sagsbeskrivelse:

I sensommeren 2011 blev der udarbejdet nye rammevedtægter for Bruger-Pårørenderådene på Fredericia Kommunes plejecentre. Det blev samtidigt gjort valgfrit, om brugere og pårørende ønskede at oprette et Bruger-Pårørenderåd, eller om de evt. ønskede at sætte noget andet i stedet.

 

I marts 2012 blev der lavet en status, der viste at Bruger-Pårørenderådene på følgende plejecentre var nedlagt: Ulleruphus, Øster Elkjær, Stævnhøj, Madsbyhus, Rosenlunden og Othello. Hybyhus fortsatte som det eneste plejecenter med at have et fungerende Bruger-Pårørenderåd, men dette blev nedlagt i 2018.

 

I de senere år har der derfor ikke været en fælles formaliseret ramme for et struktureret samarbejdet med beboerne og deres familier/netværk. Samarbejdet og dialogen med beboerne og deres familier/ netværk har foregået mere uformelt via enkeltstående fælles eller individuelle møder, nyhedsbreve, kaffemøder, interessegrupper, diverse arrangementer osv.

 

I Senior og Sundhed arbejder ledere og medarbejdere hver dag på at gøre hver enkelt plejehjem til et godt sted at bo med fokus på hjemlighed, nærvær, kærlig pleje og omsorg, nære relationer og gode oplevelser. Samtidig skal det være et rart sted at besøge og et godt sted at arbejde.

 

Det er ikke noget ledere og medarbejdere kan lykkes med alene. Der er brug for et tæt samarbejde med beboerne og deres familier/netværk, og der er i plejehjemmene et udbredt ønske om, at få styrket netop det samarbejde.

 

Derfor ønsker plejehjemmene nu at genetablere Bruger-Pårørenderådene, men i en fornyet udgave som Plejehjemsråd med det formål:

 

  • At gøre plejehjemmet til et godt sted at bo med fokus på hjemlighed, nærvær, nære relationer og gode oplevelser.
  • At understøtte beboernes interesser i overensstemmelse med gældende kvalitetsstandarder og lovkrav.
  • At det er rart for beboernes familie og netværk at komme på besøg og være en del af det gode hverdagsliv i plejehjemmet.
  • At plejehjemmet er et godt sted at arbejde.
  • At udvikle plejehjemmet i et tæt samarbejde med lederen, medarbejderne, beboerne, beboernes familie og netværk, frivillige og evt. relevante aktører i lokalområdet.

 

Senior og Sundhed har udarbejdet et udkast til vedtægter gældende for alle plejehjemsrådene i kommunen. Hvert enkelt råd fastsætter selv sin forretningsorden, hvor det beskrives, hvordan plejehjemsrådet skal virke.

 

Plejehjemmet Ulleruphus er et selvejende plejehjem med en eksisterende bestyrelse. Bestyrelsen opfylder det formål og de opgaver, som er tiltænkt de kommende plejehjemsråd. Derfor er det op til bestyrelsen for Ulleruphus selv at beslutte, om de ønsker at etablere et plejehjemsråd for Ulleruphus, eller om de vil arbejde med en styrkelse af beboernes og deres familiers indflydelse på hverdagen på anden vis.

 

Den videre proces:

Hvis Senior- og Socialudvalget tiltræder nedenstående indstilling om, at Senior og Sundhed fortsætter arbejdet med at etablere et plejehjemsråd på hvert kommunalt plejehjem, så foreslås det, at den videre proces ser således ud:

 

  • Forslag til etablering af plejehjemsråd samt udkast til vedtægter sendes i høring hos Seniorrådet med høringsfrist den 3. april (Seniorrådsmøde den 1. april)
  • Forslag til etablering af plejehjemsråd samt udkast til vedtægter sendes i høring hos Lokal-MEDudvalget for plejehjemmene med høringsfrist den 3. april (møde i LMU den 14. marts)
  • Endelig beslutning i Senior- og Socialudvalget om etablering af plejehjemsråd samt beslutning om vedtægter på udvalgsmødet den 3. maj.
  • Plejehjemsrådene kan formelt nedsættes umiddelbart efter Senior- og Socialudvalgets beslutning den 3. maj 2022.

 

Lederne af plejehjemmene inviterer beboernes familier til dialogmøde medio/ultimo marts mhp dialog om resultatet af pårørendeundersøgelsen og aftaler om initiativer for at styrke samarbejdet og øge familiernes tilfredshed med plejehjemmene. Lederne vil gerne benytte denne lejlighed til at fortælle familierne om planerne med at etablere plejehjemsråd. Familierne vil her kunne tilkendegive interesse for at deltage i et kommende plejehjemsråd, når der er truffet endelig beslutning på mødet i Senior- og Socialudvalget den 3. maj.

 

Lederen af plejehjemmet vil på beboermøde/husmøde eller lign. fortælle beboerne om plejehjems­rådet og muligheden for at være med i dette, mhp. at også beboere melder sig til at være med i Plejehjemsrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Senior og Sundhed vurderer, at etableringen af lokale plejehjemsråd vil styrke beboernes og deres familiers indflydelse på hverdagen i det enkelte plejehjem, og at samarbejdet vil bidrage til en fortsat positiv udvikling af plejehjemmene. Plejehjemsrådene kan også fungere som en platform for den videre indsats med pårørendesamarbejdet jf. en kommende kommunal pårørende­politik.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller at:

  1. Senior- og Socialudvalget beslutter, at Senior og Sundhed fortsætter arbejdet med at etablere et plejehjemsråd i de kommunale plejehjem.
  2. Senior- og Socialudvalget godkender, at det vedlagte udkast til ”Vedtægter for plejehjemsråd i Fredericia Kommune” danner grundlag for plejehjemsrådenes arbejde, og at hver enkelt plejehjemsråd selv fastsætter sin forretningsorden, hvor det beskrives, hvordan plejehjemsrådet skal virke.
  3. Senior- og Socialudvalget godkender den videre proces, som er beskrevet i sagsfremstillingen.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

  1. Godkendt.
  2. Godkendt med den rettelse at kan erstattes med skal i forhold til etablering af et råd på det enkelte plejehjem.
  3. Godkendt.

Punkt 5 Uanmeldte kommunale tilsyn på plejehjem 2021

Sagsresumé

I Fredericia Kommune udføres der uanmeldte kommunale tilsyn efter Lov om Social Service § 151. Tilsynene varetages af et privat firma med ekspertise i opgaven.

 

Kommunen har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. § 139.

 

Hvert år foretages mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg i plejehjem m.v., jf. § 192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende boligenheder i kommunen. Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages af leverandører eller personer, der udfører opgaver på området.

 

I 2021 har der i løbet af november og december været afholdt uanmeldte tilsyn i alle kommunens plejehjem.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilsynene afvikles med interviews af ledere, beboere, medarbejdere, eventuelle pårørende eller frivillige i plejehjemmet.

 

Derudover kigges der på temaer vedrørende dokumentationen, pleje og omsorgsydelser, den praktiske hjælp samt hverdagslivet for beboerne. Der ses ligeledes på medarbejderes kompetencer og udvikling.

 

Pårørendesamarbejdet var årets tema i 2021.

 

Tilsynet varetages af to personer, som deler opgaverne mellem sig og foretager en samlet vurdering, der fremgår af den endelige rapport. I rapporten angives anbefalinger og eventuelle bemærkninger.

 

Hvert plejehjem scores ud fra temaerne i en figur fra 1 til 5. Hvor 5 er det bedste. Hvert plejehjems score fremgår af rapporterne.

 

Visitation Senior har udarbejdet en samlet oversigt over scoringerne på fokusområderne.

 

 

Othello

Hybyhus

Stævnhøj

Øster Elkjær

Madsby-

hus

Rosen-

lunden

Ullerup-

hus

Dokumentation

3

4

3

4

2

4

4

Hverdagsliv

3

5

5

5

4

4

4

Pleje, omsorg

Praktisk hjælp

4

3

3

5

2

5

3

Kompetencer

4

4

3

4

2

5

4

 

 

Score 1 vurderes som opfyldt i meget lav grad.

Score 2 vurderes som opfyldt i lav grad.

Score 3 vurderes som opfyldt i middelgrad.

Score 4 vurderes som opfyldt i høj grad.

Score 5 vurderes som opfyldt i meget høj grad.

 

Årets tema pårørende samarbejdet beskrives således:

Othello:
Her oplever de pårørende generelt et godt samarbejde, de føler sig imødekommet og lyttet til.

 

Ledelsen forsøger til stadighed, at sætte fokus på at involvere de pårørende. Der afholdes hjemmebesøg inden indflytning og efter ca. en måned, inviteres de pårørende til et møde hvor der i et samarbejde afklares forventninger.

 

Der er ikke et Bruger-pårørende råd og det er heller ikke lykkes at etablere etage-råd.

 

Hybyhus:
Her afholdes indflytningssamtaler, hvor man er opmærksom på, at de pårørende til demente opfordres til at beskrive beboerens livshistorie.

 

Der arbejdes målrettet med medarbejdernes tilgang og kulturen på plejehjemmet, så de pårørende oplever sig set, hørt og imødekommet.

 

Der er ikke etableret Bruger- pårørenderåd.

 

Stævnhøj:
Tilsynet mødte ingen pårørende ved besøget. Der afholdes indflytningssamtaler med borger og pårørende.

 

Leder oplyser, at såfremt pårørende har behov for en samtale er hun til rådighed.

 

Der er ikke etableret et Bruger- pårørenderåd. Leder erkender, at pårørendesamarbejdet skal følges op af den nye leder.

 

Øster Elkjær:
En pårørende oplever, at medarbejderne er søde og imødekommende, men ikke i alle tilfælde får fulgt op på de indgåede aftaler, hvilket skaber utryghed. Der har været afholdt møde i den forbindelse med borgers kontaktperson og sygeplejerske, hvor den pårørende håber, at det vil hjælpe på kontinuiteten. Det er efterfølgende drøftet med leder.

 

Der er opmærksomhed hos medarbejder, om at inddrage pårørende i det omfang de ønsker. At møde pårørende med et smil og en lille snak. Pårørendesamarbejdet er kontinuerligt et fokusområde.

 

Der er ikke etableret et Bruger- pårørenderåd.

 

Madsbyhus:
Den pårørende oplyser, at medarbejderne er meget omsorgsfulde og spørger ind til hvordan den pårørende har det.

 

Der afholdes indflytningssamtaler, hvor medarbejderne efterfølgende følger op på de indgåede aftaler og har den løbende kontakt med de pårørende.

 

Rosenlunden:
Der deltog ingen pårørende i tilsynet. Der afholdes indflytningssamtaler med borger og pårørende, hvor forventninger og rammer aftales. Borgers livshistorie drøftes på mødet. Efterfølgende er det medarbejderne, som følger op på aftaler.

 

Medarbejderne redegør for, hvordan de prioriterer at imødekomme de pårørende på en omsorgsfuld måde. Medarbejderne inddrager de pårørende i beslutninger i det omfang, borgerne ønsker det.

 

Ulleruphus:
En pårørende udtrykker stor tilfredshed med samarbejdet med plejecentret, møder altid imødekommende medarbejdere. En anden pårørende oplever manglende opfølgning på aftaler, og om borger har fået en kontaktperson. Dette er videregivet til leder, der vil følge op.

 

Plejecentret har en bestyrelsen, som afholder møde ca. hver anden måned med deltagelse af pårørende. Der afholdes kaffemøder og dialogmøder med pårørende.

 

Leder udsender løbende informationsbreve til de pårørende. De pårørende inddrages og informeres ved ændringer hos borgerne alt efter de individuelle aftaler.

 

Opfølgning på tilsynene:

Efter tilsynene er afholdt, udarbejdes der rapporter, hvori der gives bemærkninger og anbefalinger.

 

Tilsynene har ikke givet anledning til bemærkninger.

 

Anbefalingerne retter sig mod forskellige forhold omkring den daglige drift på plejehjemmene:

  • Personaleforhold, skærpet fokus på kompetence, rekruttering mm.
  • Ajourføring/ dokumentation i borgers journal mht. handlingsanvisninger mm.

 

Anbefalingerne indarbejdes i plejehjemmenes opfølgning på tilsynsbesøgene.

Økonomiske konsekvenser

Udgiften, på kr.130.000 til de uanmeldte kommunale tilsyn, afholdes af frit valgs rammen.

Vurdering

Visitation, Senior som myndighedsafdeling vurderer, at plejehjemmene generelt er veldrevne med stor fokus på beboernes hverdagsliv og trivsel, samt at der i plejehjemmene er sat fokus på de udviklings­områder, der er nævnt i rapporternes anbefalinger.

 

Fagchefen vil på mødet sætte flere ord på rapporterne og hvordan der nu arbejdes med anbefalingerne for at sikre et fremadrettet højt niveau.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

 

  1. At sagen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 6 Kvalitetsstandarder 2022

Sagsresumé

I henhold til § 139 i Serviceloven, skal Kommunalbestyrelsen træffe beslutninger om indhold, omfang og udførelsen af tilbud til voksne.

Kommunalbestyrelsen skal mindst en gang om året udarbejde en kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp mv. efter lovens § 83, 83a mfl. Kvalitetsstandarden beskriver det politisk fastlagte serviceniveau for paragrafområderne.

Visitationen, Senior udarbejder kvalitetsstandarder der skal træffes afgørelser efter. Standarderne udgives i en informationsfolder til brug i forhold til borgeren. Denne folder plejer at blive udgivet i en årsudgave efter den politiske godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Kvalitetsstandarden for 2021 er i Visitationen, Senior gennemgået for evt. væsentlige ændringer, hvilket ikke er tilfældet. Der er udelukkende tale om ombrydninger i tekst, lineafstande og mindre redak­tionelle ændringer.

Folderen med kvalitetsstanderne beskriver det politisk godkendte serviceniveau for personlig pleje og praktisk hjælp, boligområdet, handicapkørsel, aktivitetsområdet, rehabilitering samt sygeplejeområdet.

Derudover beskrives de forskellige pasnings- og hjælperordninger, det er muligt at få bevilget. Orlov i forhold til døende, samt pasning af nærtstående med alvorlig sygdom eller handicaps. I folderen er der desuden henvisning til kontaktmuligheder for borgeren til andre relevante kommunale enheder.

Grundet Coronasituationen samt sygeplejestrejken i 2021 har der været afholdt meget færre hjemme­besøg end normalt på et år. Sagsbehandlingen har i stort omfang været foretaget pr. telefonmøder og ved skrivebordet. Det betyder, at der er ca. 300 foldere af 2021udgaven tilbage. Det forventes dog, at sagsbehandlingspraksis vil normalisere sig i 2022, og selvom der ikke er ændringer i selve kvalitetsstandarden fra 2021 til 2022, så foreslås det at trykke en ny 2022 udgave med bl.a. et nyt forord.

Økonomiske konsekvenser

Hvis Udvalget beslutter at trykke en ny 2022 udgave, vil det koste ca. 10.000 kr. ekskl. moms for 500 stk. og udgiften vil blive finansieret af frit valgs rammen.

Vurdering

Visitationen, Senior ønsker en opdateret 2022 udgave i et oplag som normalt. 

Såfremt Coronasituationen fortsætter og der stadig ikke arbejdes med hjemmebesøg i fuldt omfang, vurderes det, at være en god service overfor nye visiterede borgere at fremsende en folder med posten til dem.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  • At kvalitetsstandarderne for 2022 godkendes enslydende med kvalitetsstandarderne for 2021.
  • At kvalitetsstandardfolderen trykkes i en 2022 udgave med et nyt forord.
  • At nye visiterede borgere, hvor visitationen ikke sker via et hjemmebesøg, får mulighed for at modtage folderen pr. post.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.
  3. Godkendt.

Punkt 7 Orienteringssag - Fritidsjobs i plejehjem - Spirer

Sagsresumé

I budget 2022 samt i overslagsårene er afsat midler til ansættelse af fritidsjobbere i vores plejehjem. Ordningen er kendt som ‘Spirerne’ og skaber flere aktiviteter i plejehjemmene, styrker rekrutteringen og støtter op om fritidspolitikken ved at skabe tilgængelige fritidsjob. De første job er nu klar til at gå i opslag.    

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2022 er der afsat midler til ansættelse af fritidsjobbere i vores plejehjem.

 

Ordningen er kendt som ”spirerne” og er igangsat i flere andre kommuner med succes.

 

Formålet med ansættelse af spirer i plejehjemmene er at sætte et særligt spot på at imødekomme den udfordring, der er i sundheds- og omsorgssektoren i fremtiden. Udfordringen er den stigende levealder sammenholdt med, at der er færre unge. Samtidig er der færre personer, der vælger sundheds- og omsorgssektoren som jobområde.

 

Den udvikling ønskes vendt. Et greb til at vende udviklingen kan være, at flere unge møder sundhedsfaget og opnår større viden om job og ansættelse i f.eks. plejehjemmene.

 

Ansættelse af spirer i plejehjemmene understøtter samtidig Fredericia Kommunes fritidspolitik på børn og unge området, hvor der er et sigte på at skaffe trygge øvebaner ind i unge- og voksenlivet.

 

Arbejdet omkring ansættelser af spirer er igangsat, og Fagforvaltningen Senior og Sundhed forbereder konkret udmøntning i løbet af foråret. Forventeligt bliver stillingsopslag annonceret i løbet af marts måned med ansættelse snarest derefter.

 

Arbejdet understøttes af Beskæftigelse og Borgerservice i forhold til udbrede kendskabet til opslagene. Beskæftigelse og Borgerservices fritidsjobvejleder kan bistå unge i deres ansøgningsskrivning og vejlede dem generelt i forhold til at ansøge fritidsjobs. Samtidig koordineres rekrutteringsindsatsen med den kommende ungeenhed og med handleplanerne for især ikke uddannelsesparate elever i grundskolen og i 10. klasse.

 

Denne orienteringssag er på følgende udvalg:

  • Senior- og Socialudvalget
  • Beskæftigelses-  og Sundhedsudvalget
  • Unge- og Uddannelsesudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Der er på driftsbudgettet i Senior afsat 115.000 kr. i år 2022 og efterfølgende 150.000 kr. i overslagsårene 2023-2025 til aflønning af Spirer.

Vurdering

ingen

Indstillinger

Direktøren for beskæftigelse og Velfærd indstiller:

 

  1. At orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 03-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 8 Vedtægtsændringer Seniorhusets aktivitetsforening

Sagsresumé

I Seniorhuset I.P Schmidt er et demokratisk valgt brugerråd. Dette råd ønsker at revidere deres vedtægter med henblik på at fremstå tydeligere både i navn, formål og opgaver. Vedtægtsændringen vil blandt andet betyde, at rådet skifter navn til ”Seniorhusets Aktivitetsforening”.

 

Sagsbeskrivelse:

Brugerrådet i Seniorhuset har gennem længere tid - i kølvandet på den organisationsproces, Seniorhuset har været igennem - arbejdet med deres formål og vedtægter. Herunder også deres betegnelse ”Brugerråd”, der har givet anledning til en del forvirring blandet husets brugere omkring opgavefordeling og formål mellem Centerbestyrelsen og Brugerrådet.

 

Det har resulteret i et oplæg til et nyt sæt vedtægter, med et skarpere formål, et nyt navn og et ønske om en samarbejdsaftale (se bilagene med dels forslag til nye vedtægter samt de tidligere/gældende vedtægter).

 

Det nye forslag til navn ”Seniorhusets Aktivitetsforening” bruges nedenfor.

 

Det nye forslag til formål er:

Seniorhusets Aktivitetsforening er en forening for borgere, der ønsker at bruge Seniorhuset til mindre eller større interessefælleskaber, men som ikke selv ønsker at etablere sig som forening.  

 

I de reviderede vedtægter ligges op til en samarbejdsaftale mellem disse:

  1. Fredericia Kommunes aktivitetsleder og det ansatte personale indenfor Aktivitetsområdet,
  2. Sammenslutningen af foreninger i Seniorhuset I. P. Schmidt (Centerbestyrelsen) og
  3. Seniorhusets Aktivitetsforening.

 

Formålet med aftalen er at beskrive samarbejde, opgaver, ansvar, rettigheder og pligter, herunder økonomi.

 

De reviderede vedtægter vil ikke have konsekvenser for borgere med aktivitetskort, da der fortsat vil være fokus på, i samarbejde med Fredericia Kommune, at skabe frivillige tilbud, der i høj grad er afstemt behov hos seniorer med skrøbelige ressourcer.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Fagforvaltningen Senior og Sundhed vurderer, at de reviderede vedtægter giver et godt afsæt for foreningens virke.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller at:

  1. Senior- og Socialudvalget indstiller til Byrådet at vedtægtsændringerne godkendes.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 21-03-2022

Godkendt.

Punkt 9 Orienteringssag Ældreklub og brugerråd Østre Elkjær

Sagsresumé

Brugerrådet på Aktivitetscenter Øster Elkjær samt Ældreklubben Erritsø har et ønske om at sammenkoble deres aktiviteter i én forening.

 

Det betyder, at Brugerrådet nedlægges og de fremtidige aktiviteter vil samles under Ældreklubben Erritsø. 

 

Sagsbeskrivelse:

Gennem det seneste års tid har Brugerrådet på Aktivitetscenter Øster Elkjær haft grundige overvejelser omkring fremtidige aktiviteter og organisering. Der er stor velvilje til at kæmpe for, at de enkelte aktiviteter og hold fortsat skal eksistere på Aktivitetscenter Øster Elkjær, men der mangler frivillige til at løfte bestyrelsesarbejdet.

 

På den baggrund ønsker Brugerrådet at nedlægge foreningen med henblik på at samle kræfterne i Ældreklubben Erritsø. Der har traditionelt været et rigtig godt og konstruktivt samarbejde mellem de to foreninger. Ældreklubbens og Brugerrådets bestyrelser er enige om, at lægge op til en sammenlægning af de to foreninger og fastholde begge foreningers aktiviteter under en forening.

 

Fordelen ved at sammenlægge de to foreninger er følgende:

  • Flere hænder til bestyrelsesarbejdet
  • Flere frivillige hænder til aktiviteterne
  • Èn samlet stærk økonomi
  • Et bedre, bredere og billigere tilbud til medlemmerne, da alle aktiviteter samles i én forening.

 

Med henblik på sammenlægningen er det samlede Brugerråd på Aktivitetscenter Øster Elkjær fratrådt på Årsmødet den 19. januar 2022.

 

Det er forventeligt, at der på Ældreklubbens generalforsamling den 9. marts 2022 vil være vedtægtsændringer på dagsordenen således, at bestyrelsen udvides fra fem til syv personer. Valget vil foregå på almindelig, demokratisk vis.

 

Både Brugerråd og Ældreklub har et ønske om, at en ny bestyrelse kan komme til at bestå af medlemmer med kendskab til både Brugerråd og Ældreklubben Erritsø. Dette for at sikre en fair, fælles proces i sammenlægningen af aktiviteter på Aktivitetscenter Øster Elkjær.

 

Der vil fremover ikke blive solgt aktivitetskort til borgere i Erritsø. I stedet vil de skulle købe kontingent hos Ældreklubben Erritsø. Kontingentet vil have samme pris, selv om det fremadrettet vil give adgang til et bredere tilbud med flere aktiviteter.

Økonomiske konsekvenser

Borgerne i Erritsø vil fremadrettet kunne blive medlemmer i Ældreklubben Erritsø og på den baggrund deltage i et endnu større aktivitetsudbud for den samme pris.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

 

  1. At orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Beslutningssag - Anbefalinger vedr. Strategi for Udsathed

Sagsresumé

Strategi for Udsathed blev evalueret i sommeren 2021. På baggrund af evalueringen har forvaltningen udarbejdet en række anbefalinger. Anbefalingerne blev fremlagt Social- og Beskæftigelsesudvalget, der godkendte og sendte anbefalingerne i høring i Udsatterådet, LMU for Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt FMU for Social og Handicap. Den endelige godkendelse blev videregivet til det nye Senior- og Socialudvalg.

 

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget derfor drøfte anbefalingerne og tage stilling til, om de vil godkende dem.

 

Når anbefalingerne har været behandlet politisk, udarbejdes der en udviklingsplan, der i højere grad tydeliggør, hvordan udsathed mindskes for de respektive borgere.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet tog i foråret 2018 initiativ til at udvikle ”Strategi for Udsathed”, som har til formål at forebygge og mindske udsathed i Fredericia. Strategi for Udsathed er skabt af Fredericias borgere, virksomheder, frivillige, organisationer, foreninger, kommunale medarbejdere og politikere. Strategien baseredes på 12 temaer, som dannede fundamentet for Strategi for Udsathed.

 

I Strategi for Udsathed var udsathed defineret bredt: ”Nogle gange tager livet uventede drejninger, og alle kan på et tidspunkt i livet opleve at befinde sig i en udsat position”. 

 

EVALUERING: OVERORDNET INDSIGT

Strategi for Udsatheds inddragende tilgang har gjort en forskel i forhold til at styrke samarbejder på tværs af kommune og civilsamfund. Det ”at kende til hinanden”, gør det lettere at tage kontakt. Strategiens inkluderende tilgang har mobiliseret til deltagelse og sat udsathed på dagsordenen i bred forstand.

 

Den inkluderende tilgang har dog også udfordret. Uden tydelige rammer blev et tilbagevendende spørgsmål: Hvad er Strategi for Udsathed? Hvad mødtes ambassadørerne/handlingsnetværkene helt konkret om – og for hvem? Og hvad var deres mandat?

 

Herunder ses en oversigt over anbefalingerne. Baggrunden for anbefalingerne kan læses i evalueringsrapporten (bilag 1)

 

OVERSIGT OVER ANBEFALINGER

Definition

 

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsathed fremadrettet tager afsæt i Socialstyrelsen definition på udsathed:

”Mennesker, der har et eller flere tunge sociale problemer: Sindslidelse, alkoholmisbrug, stofmisbrug, hjemløshed, prostitution, vold i nære relationer eller senfølger af seksuelle overgreb”.

Vi anbefaler, at Strategi for Udsathed også favner udfordringer omkring ensomhed med fokus på at få flere ind i fællesskaber.

Målgruppe

Strategien henvender sig til voksne (18+) med et særligt fokus på de hjemløse grupper, der bliver fremhævet ViVe’s kommende rapport, hvor resultatet af VIVes hjemløsetælling præsenteres. Det er en rapport, der suppleres med en intern undersøgelse.

Strategiens fokus

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsatheds fokus spidses til med hovedfokus på både Housing First tilgangen og inkluderende fællesskaber. Det er fællesskaber, der skal knyttes til den enkeltes hverdag, således at fællesskabet ikke blot bliver en oplevelse, men noget at stå op til hver dag.

Derfor anbefaler forvaltningen, at den primære indsats sker forebyggende indenfor følgende kerneområder:

 

  • Bolig: At have et hjem

– hvor den enkelte føler sig hjemme og kan indgå i nabofællesskaber

                                                                                                               

 

  • Beskæftigelse: At have et arbejde

– hvor den enkelte indgår i arbejdsfællesskaber og mærker styrken samt selvstændigheden i at kunne forsørge sig.

                                                                                                            

 

  • Lighed i sundhed: At mærke sundhed

– nogle gange kan manglende fysisk og mental sundhed (f.eks. ensomhed, smerter, overvægt, dårlige tænder, negative tanker) ekskludere den enkelte fra fællesskaber, da psykiske lidelser også kan være en hindring for at deltage i fællesskaber. Ligesom fællesskaber kan være med til at forebygge psykiske lidelser. Ved at styrke den enkeltes mentale og/eller fysiske sundhed, kan overskuddet til at prøve nyt og komme ud også forstærkes.

 

                                 (Anbefaling inkluderer tema: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12)

Organisering og kobling til andre strategier samt tværgående indsatser

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsathed organiseres under Social og Handicap med fagchefen som ansvarlig for strategien.

Når Strategi for Udsathed organiseres under fagchefen for Social og Handicap sikres det, at Strategi for Udsathed forsat arbejder strategisk og tværgående både internt og eksternt, samtidig med at strategien forankres i de igangværende indsatser på social- og handicapområdet.

 

Inddragelse

Forvaltningen anbefaler, at Strategi for Udsathed fortsat arbejder inddragende gennem handlingsnetværk og et årligt stormøde.

Dette med en tydeligere rammesætning for inddragelsen.

                                                        (Anbefalingen inkludere tema: 5, 7, 8, 9, 10, 12)

Ambassadører og Handlingsnetværk

Forvaltningen anbefaler, at der etableres:

-          Et tværgående fagprofessionelt handlingsnetværk med eksterne og interne aktører. Det er aktører, der forpligter sig på deltagelse og handling. Det er her ”bolden” triller ind og gives retning. Netværket skal arbejde strategisk og operationelt.

 

-          Ad hoc handlingsnetværk hvor frivillige ambassadører i Strategi for Udsathed samles i handlingsnetværk om konkrete og tidsbegrænsede opgaver.

 

Det anbefales, at ambassadørlisterne genopfriskes med en nysgerrighed på, hvordan ambassadørrollen og deres mandat tydeliggøres. Desuden bør det undersøges, hvordan arbejdsgangene omkring ambassadørlisterne lettes administrativt.

 

HØRINGSSVAR

Både FMU og Udsatterådet bakker op om forvaltningens anbefalinger.

 

I høringssvaret fra Udsatterådet gøres opmærksom på, at betegnelsen ”arbejde” kan virke for snæver (jf. anbefalingen vedr. strategien fokus). De anbefaler, at der i stedet skrives ”meningsfuld beskæftigelse”.

 

Udsatterådet bemærker desuden, at det er godt, at beskæftigelse er i fokus i Strategi for Udsathed. Rådet understreger også, at det er vigtigt, at ikke alle indsatser handler om beskæftigelse.

 

FMU’s høringssvar lægger særligt vægt på den fremadrettede proces; hvor de understreger vigtigheden af faglig inddragelse og rammesætning for inddragelsen.

 

Høringssvarene er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Anbefalingerne er blevet udarbejdet på baggrund af en inddragende evaluering. Det er forvaltningens vurdering, at hvis anbefalingerne følges vil Strategi for Udsathed stå stærkere. Dette både som en tværfaglig og strategisk samt handlingsparat strategi med fokus på at støtte Fredericia Kommunes mest udsatte borgere.

FMU’s høringssvar understreger anbefalingerne fagligt. Det er forvaltningen vurdering, at det, at strategien organiseres under fagchefen for Social og Handicap, kan styrke det strategiske samarbejde på tværs af fagområder samt den faglige inddragelse af socialområdets medarbejdere. Det er med til at sikre, at vi når fra ord til handling -  og at handlingerne spiller godt sammen med de eksisterende sociale indsatser.

 

Det er forvaltningens vurdering, at Udsatterådet har en god pointe i forhold til at ændre betegnelsen ”arbejde” til ”meningsgivende beskæftigelse”. Forvaltningen opfordrer til, at Senior- og Socialudvalget følger Udsatterådets anbefaling.

 

Det er forvaltningens vurdering, at det vil være en fordel at ændre strategiens navn. Dels som en markering af strategiens fokus spidses til, men også fordi udsatheds-betegnelsen kan virke stigmatiserende og fastlåst. Navnet bør derimod pege på det inkluderende - visionen om, at være ”Byen for alle”. Forvaltningen forslår: ”Housing First og Inkluderende Fællesskaber”.

 

Der er opbakning til strategien på tværs af forvaltningen. Det er forvaltningens vurdering, at det vil styrke strategien yderligere, hvis den tiltrædes af Byrådet. Således sikres en fælles tilslutning, der giver bedst mulige betingelser for det tværgående arbejde mellem fagudvalg.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller,

  1. At Senior- og Socialudvalget godkender anbefalingerne
  2. At Senior- og Socialudvalget drøfter strategiens navn og beslutter om det skal ændres.
  3. At Senior- og Socialudvalget indstiller at strategien tiltrædes af Byrådet

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

  1. Godkendt.
  2. Udvalget besluttede, at ændre navnet til ”Inkluderende Fællesskaber og Forebyggelse af Udsathed”.
  3. Udvalget indstiller, at strategien tiltrædes af Byrådet.

Punkt 11 Omlægning af budget - socialområdet

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget bad på udvalgsmødet d. 25.1.2022 forvaltningen om at udarbejde forslag til besparelser, der skal være med til at dække et forventet merforbrug på udvalgets socialområde og skabe balance i økonomien.

 

Økonomien for socialområdet viser et forventet merforbrug på ca.10 mio. Dette er kun beregnet på grundlag af allerede kendte borgere. I 2021 var der tilgang af borgere på det eksterne budget med behov for hjælp svarende til cirka 9 mio. kr. Borgere med behov for mere hjælp og dermed dyrere botilbud, samt borgere som ikke tidligere har fået et tilbud.

 

Udvalget bad om et udspil til en spareplan, for at være forberedt på et eventuelt højere merforbrug og for at have mulighed for evt. at kunne vælge forslag til og fra. Det er vigtigt at understrege, at følgende tiltag ikke vil sikre driften på den lange bane, men er nødvendige for at sikre et budget i balance i 2022.

 

I sagen præsenteres en række muligheder for reduktioner af udgifter. En del af disse kræver yderligere analyser og beregninger, for at forvaltningen kan give et endeligt estimat på forventede besparelser, samt konsekvenser for borgerne.

 

Udvalget præsenteres også for en række forebyggelses- og investeringstiltag, der skal være med til at rette op på økonomien på området på længere sigt.

 

Sagsbeskrivelse:

Denne sag beskriver en gennemgang af mulige tiltag, der kan medvirke til at imødekomme det forventede merforbrug på socialområdet. Det forventede merforbrug er beregnet i januar 2022, og er derfor usikkert. Der er dog ikke tvivl om, at økonomien på området er udfordret og at der er brug for handling.

 

Det specialiserede socialområde er opdelt i et internt og et eksternt myndighedsbudget. Det interne budget udgør 52% og omhandler kommunens egne dag- og døgntilbud. Det eksterne myndighedsbudgettet udgør 47%, som bl.a. omhandler udgifter til mellemkommunale dag- og døgntilbud, udgifter til objektiv finansiering samt budgettildelingspuljen, som anvendes når borgere på kommunens egne enheder har behov for mere eller mindre støtte. Det resterende budget ligger i centrale puljer.

 

Årsager til merforbruget

Det forventede merforbrug skyldes en generel stigning i både antal borgere og i kompleksiteten i de enkelte borgersager, ligesom gennemsnitsalderen stiger i handicapgruppen. Det forventes, at gennemsnitsalderen på handicapområdet fortsat vil være stigende. Dermed vil den samlede borgergruppe også vokse over tid, og dermed behovet for at købe flere pladser eksternt, hvis der ikke oprettes flere botilbudspladser lokalt. Der er desuden sket en generel stigning i antallet af borgere med komplekse problemer. Denne udvikling ses over hele landet.

 

Det drejer sig særligt om borgere med:

  • Flere samtidige funktionsnedsættelser
  • Udfordringer i form af misbrugsproblematikker og udadreagerende adfærd
  • Autismespektrumforstyrrelser
  • Psykiatriske diagnoser
  • Dobbelt diagnoser (psykiatri og misbrug)

 

Dette stiller krav om flerfaglighed og øger kompleksiteten i de indsatser, som kommunerne skal levere til borgerne.

 

En anden udfordring er, at der sker en opgaveglidning fra behandlingssektoren. Nedskæring af psykiatriske senge- og behandlingspladser har medført, at denne målgruppe har et øget behov for hjælp enten i eget hjem eller i et botilbud. Dette medfører en udgiftsstigning grundet stigningen i antallet af borgere, som har behov for hjælp, med tilhørende højere enhedspriser, da kompleksiteten i indsatsen er større end tidligere.

 

Udgiftsreduktioner – budget 2022

Der er to typer af tiltag beskrevet i sagen. Dels tiltag, der på kort sigt skal nedbringe udgifterne på området og dels forebyggelses- og investeringsforslag, der skal hjælpe med forbedre den langsigtede økonomi på området.

 

Nogle tiltag er dog begge dele og vil blive nævnt begge steder.

 

Forslag nummer 1: Reduktion af udgifter til forsorgshjem

Forvaltningen anbefaler, at der investeres i en medarbejder til en målrettet indsats for at Fredericia-borgere kommer hurtigere hjem fra forsorgshjem og i egne boliger. Dette vil både være en hjælp for den enkelte borger, samt være med til at reducere i udgifterne til forsorgshjem.

 

Det anslås, at en medarbejder, der har dette fokus, vil kunne forkorte længden af ophold på forsorgshjem betydeligt i cirka 15 sager på årsbasis. En sådan indsats kræver et aktivt samarbejde med de lokale boligforeninger, samt yderlige brug af den kommunale anvisningsret til boliger. Der er iværksæt et samarbejde om anvisningsret til boliger, men en medarbejder dedikeret til opgaven vil kunne være med til at give opgaven yderligere fokus. Samtidig er det afgørende, at der indgås partnerskabsaftaler med boligselskaberne.

 

Forvaltningen foreslår, at der besluttes et sparemål på udgifterne. Dette er et sparemål, da det ikke er muligt direkte at reducere udgiften, da Fredericia kommune har forsyningsforpligtigelse på området.

 

Forvaltningen estimerer, at dette vil kunne medføre en reduktion på ca. 3 mio kr. på forsorgshjem (inkl. statsrefusion som er 50% på dette område) set ift. det nuværende udgiftsniveau. Dette tal skal fratrækkes en udgift på 500.000 til ansættelse af en boligvejleder samt 1 mio. til en øget brug af boligstøtte for målgruppen.

 

Slutresultatet bliver dermed et sparemål på ca. 1,5 mio. kr.

 

Forslag nr. 2: Proaktiv – omlægning af aktiviteter

Under Corona, fik en del af beboerne på kommunens længerevarende botilbud for borgere med funktionsnedsættelse, deres aktivitetstilbud på deres bosted i stedet for på Proaktiv, der er det kommunale aktivitets- og beskæftigelsestilbud for målgruppen. Dette profiterede en del af borgerne af, da der var mindre skift og dermed mere forudsigelighed i deres hverdag. Der henvises til sag på senior- og socialudvalget om udvidelse af tilbudsviften d. 23. august 2021.

 

Dette foranledigede en gennemgang af borgerne, der viser, at det udover at ville tilgodese borgernes ønsker og behov, også vil medføre et mindreforbrug på 1. mio. kr.

 

For at opnå denne besparelse, kræver det samtidigt, at der omplaceres 500.000 kr. der pt. er afsat til aktivitetsmidler på Ullerupdalvej. Disse midler vil istedet indgå som en finansiering af dette tilbud. Midlerne har været delvist uforbrugt gennem en årrække. Se i øvrigt sag om tilbudsviften på dagsordenen til dette udvalgsmøde. 

 

Det foreslås at udvide indsatsviften på botilbuddet Kobbelgaarden samt på botilbuddet Ullerupdalvej 90-96, ved at flytte §104 indsatsen for de borgere, der profiterer af det. Det vil være de borgere, hvor en individuel vurdering vil afgøre, hvor borgeren vil få det tilbud, som bedst imødekommer borgerens behov. Det anslås, at der vil være 10-14 borgere, der vil kunne få et bedre tilbud ved omlægningen. Der vil kunne frigives ca. 1 mio. kr. til andre formål.

 

Der vil være borgere og pårørende, der ikke vil være interesserede i dette og det vil samtidig kunne opleves som en sænkning af serviceniveauet.

 

Dette forslag er beskrevet i sagsnr. 21/10661 på denne dagsorden, da det er i proces allerede.

 

Besparelse på 1 mio. kr.

 

Forslag nr. 3: Transport mellem Botilbud & Proaktiv

 

Opgaven varetages i dag af Trekant Brand. Det er vurderingen, at det vil være mere fleksibelt og billigere, hvis tilbuddene selv stod for transporten. Kontrakt med Trekant Brand forvaltes hos Drift og Service og en eventuel opsigelse skal tænkes sammen med den øvrige kontrakt for kommunen.

 

Besparelse på ca. 0,5 mio. kr.

 

Forslag nr. 4: Reduktion af puljer

Der er 5 centrale puljer på området, der dækker over ting som IT-licenser og social tilsyn.

Det foreslås, at der findes en besparelse i de centrale puljer på området på 420.000 kr. Det vil ikke være muligt at reducere yderligere, da de resterende anvendes til udgifter, der er lovpligtige og faste. Det er udvikling og uddannelse som besparelsen ligger på.

 

Besparelse på ca. 0,42 mio.

 

Forslag nr. 5: Lukning af Huset 72, helhedsindsats samt mentor indsats

Der overføres årligt 4,3 mio. fra beskæftigelsesområdet til rusmiddelområdet til at finansiere indsatser for unge med misbrugsproblematikker i Huset 72. Denne indsats er ikke lovbestemt og vil i stedet kunne leveres via indsatser på henholdsvis jobcenter og rusmiddelcenter.

 

At flytte de 4,3 mio. kr. fra overførslerne på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget til serviceudgifterne på Senior- Socialudvalget vil påvirke servicerammen med 4,3 mio. kr. i 2022 og kræver en politisk godkendelse. Hvis udvalget anbefaler og Byrådet godkender flytningen af de 4,3 mio. kr., så vil disse blive flyttet i forbindelse 1. Budgetopfølgning 2022.

 

Hvis midlerne overflyttes forventes det, at der kan nedlægges og effektiviseres på en del af indsatserne.

 

Dette vil blive tydeliggjort i et senere arbejde, der skal analysere overlap med henblik på at sikre en sammenhængende indsats.

 

Ca. 2 mio som sparemål ud af de 4,3 mio. kr.

 

Forslag nr. 6: Nedlæggelse af Akademiet

Akademiet er et tilbud for borgere indskrevet i Rusmiddelcentret, der har betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Akademiet tilbyder denne målgruppe omsorg og pleje efter servicelovens § 102. Denne opgave er ikke lovbestemt og kan dermed lukkes ned. Borgere, der i dag benytter Akademiet, kan i stedet benytte andre tilbud såsom Stoppestedet, Solstrålen og Havnecafeén/Kontakten og Kirkens Korshærs Varmestue. Konsekvensen kan imidlertid være, at flere af disse borgere vil få behov for bostøtteforløb og ydelser fra plejen, som vil skulle modregnes besparelsen.

 

Der er pt. 14 borgere indskrevet i tilbuddet.

 

Besparelse på ca. 1,3 mio. eksklusiv udgifter til bostøtte mv.

 

Forslag nr. 7: Nedlæggelse af gade- og socialsygeplejerske funktionen

I 2018 blev der ansat en gade- og socialsygeplejerske i rusmiddelcenteret. Funktionen bidrager til mere lighed i sundhed for de mest udsatte og borgere, som har svært ved at benytte de etablerede sundhedstilbud. Socialsygeplejersken har en opsøgende funktion på bl.a. Hellested og Kirkens Korshær målrettet de borgere, som ikke kommer eller kommer for sent til egen læge eller sygehus. Tilbuddet er ikke lovpligtigt.

 

Konsekvensen vil være mindre fokus på sundhed hos socialt udsatte og at der ikke længere vil være en sundhedsfaglig opsøgende indsats, som kan forebygge forværring af sundhedsmæssige problemer hos socialt udsatte.

 

Der er afsat et budget på ca. 0,44 mio. kr. til funktionen.

 

Besparelse på ca. 0,44 mio. kr.

 

Forslag nr. 8: Ophør af tilskud til Solstrålen

Rusmiddelcenteret aflønner i dag en deltids ansat medarbejder på Solstrålen, der er et frivilligt tilbud til tidligere stofmisbrugere. Solstrålen havde i juni 2021 90 betalende medlemmer.

 

En reduktion af udgifterne til en medarbejder på Solstrålen vil medføre en besparelse på ca. 115.000 kr. årligt.

 

Solstrålen får derudover et driftstilskud fra Visitation – Voksen. Driftstilskuddet dækker over Solstrålens udgifter til husleje, toiletpapir, aviser, måtter, tyverialarm, medielicens, mobilabonnement, internet og rengøring.

 

Tilskuddet udgør ca. 240.000 kr. årligt.

 

En reduktion af driftstilskud samt reduktion af løn til medarbejder vil udgøre en reduktion af udgifter på ca. 350.000 kr.

 

Besparelse på ca. 0,36 mio. kr.

 

Forslag nr. 9:  Supplerende ydelser på Kompetencekollegiet

Der anvendes 1,1 mio. på supplerende §85 bostøtte indsats for en række borgere, der er flyttet fra botilbud til eget hjem. Ydelsen er en nattevagt, til borgere der efter fraflytning fra Kompetencekollegiet bor i eget hjem.

 

Ydelserne benyttes af i alt 15 borgere, herunder nogle igennem en længere årrække.

 

Borgerne vil kunne henvises til at benytte akut tilbuddet om natten.

 

Besparelse på 1,1 mio. kr.

 

Forslag nr. 10: Reducering af åbningstider på Stoppestedet

En reducering af åbningstiderne på Stoppestedet vil kunne give en udgiftsreduktion på ca. 0,5 mio. kr.

 

Konsekvensen kan være et øget behov for bostøtte. Søndags åbent og torsdag aften, som er sket efter ønsker fra borgere og pårørende, kan ikke opretholdes.

 

Besparelse på 0,5 mio. kr.

 

Forslag nr. 11: Lukning af Café 29 – Jupitervej

Café 29 er et Klubtilbud for unge og voksne handicappede, der drives af bostøtten. Benyttes af 15-20 borgere to dage om ugen i tidsrummet 15-21. Ved lukning vil hovedparten af borgerne, der bor på Kobbelgaarden, kunne benytte de aktivitetstilbud der forefindes der. De øvrige vil kunne henvises til andre tilbud i forenings- og frivilligt regi.

 

Besparelse 0,38 mio. kr.

 

Forslag nr. 12: Fjernelse af vakant stilling

Der er pt. en vakant stilling som administrativ koordinator på social og handicap området. En fjernelse af stillingen vil betyde, at opgaverne skal varetages af det øvrige personale.

 

Besparelse 0,5 mio. kr.

 

Forslag nr. 13: Generel nedgang i budgettet til de interne enheder

For at undgå at reducere yderligere på enkeltindsatser anbefales det, at der lægges en 1% besparelse ind på budgettet til de interne enheder som en rammereduktion.

 

Konsekvensen vil være, at der vil være strammere budgetter på de interne enheder.

 

Besparelse på ca. 1 mio. kr.

 

Forslag nr. 14: Nedlæggelse af kan tilbud i Din Indgang

Din Indgang er delvist et ”kan” tilbud og kan derfor i et vist omfang nedlægges eller nedskaleres til et mindre omfattende tilbud, hvor bl.a. beskæftigelsesfokus flyttes tilbage til beskæftigelsesområdet.

Tilbuddet blev etableret i sept. 2016.

 

Det drives efter §82 i serviceloven og er et forebyggende tilbud, som dels skal give borgerne et sted at henvende sig og hvor borgeren kan få hjælp til sine problemer her og nu. Tilbuddet har været med til at aflaste behovet for bostøtte.

 

Konsekvensen ved en nedlæggelse er, at vi fjerner et tilbud, som er meget efterspurgt og som borgerne har udtrykt stor tilfredshed med. Det er forvaltningens vurdering, at det er en mulig, men kortsigtet løsning, da Din Indgang har til formål at mindske efterspørgslen på varig hjælp. Effekten er dokumenteret af VIVE, som har fulgt Din Indgang over flere år.

 

Besparelse 5,1 mio. kr.

 

Forslag - nummereret

Ca. beløb i mio. kr.

  1. Reduktion af forsorgshjemsudgifter

1,5

  1. Omlægning af aktiviteter - Proaktiv

1,0

  1. Transport mellem botilbud og Proaktiv

0,5

  1. Reduktion af puljer

0,42

  1. Reduktion på Huset 72, helhedsindsats samt mentor indsats

2,0

  1. Nedlæggelse af Akademiet

1,3

  1. Nedlæggelse af gade og socialsygeplejerske

0,44

  1. Ophør af tilskud til Solstrålen

0,36

  1. Supplerende ydelser på Kompetencekollegiet

1,1

  1. Reducering af åbningstider på Stoppestedet

0,5

  1. Lukning af Café 29 – Jupitervej

0,38

  1. Fjernelse af vakant stilling

0,5

  1. Generel nedgang i budgettet til de interne enheder

1,0

  1. Nedlæggelse af kan tilbud i Din Indgang

3,0

I alt

14

 

Forebyggelse og investeringer

Udgiftsniveauet på social- og handicapområdet har igennem en årrække været stigende. Fra 2017-2021 er forbruget steget cirka 23% sammenholdt med en stigning i budgettet på cirka 15% (i 2021-priser) – dette vil alt andet lige sætte området under pres, da forbruget er steget markant mere end budgettet. Stigningen skyldes tilgang af borgere samt øget kompleksitet hos de enkelte borgere – specielt på socialpsykiatri-området.

 

Dette er ikke et lokalt fænomen, men en landsdækkende tendens. Der er ikke nogen grund til at tro dette vil ændre sig de næste år. For at kunne arbejde aktivt med økonomien på området foreslår forvaltningen en række forebyggelses- og investeringstiltag, der skal være med til at give bedre mulighed for at styre økonomien på området.

 

Forslag a: Housing first

Housing first anbefales som metode til at forebygge og håndtere komplekse problemstillinger hos borgerne og dermed også som en indsats, der kan være med til at reducere udgiftsniveauet på området.

 

VIVE anslår, at der kan frigives midler, hvis der arbejdes struktureret med Housing First (https://www.vive.dk/da/udgivelser/housing-first-for-unge-17098/).

 

Denne besparelse er dog på tværs af kommunerne og forvaltningsområder og ikke kun på socialområdet og dækker dermed også over mindre overførselsydelser grundet beskæftigelse eller uddannelse. 

 

Housing First-tilgangen kræver som tidligere nævnt:

  • Boligformidler
  • Partnerskabsaftale med boligorganisationerne ift. anvisningsret
  • En indgang for boligorganisationer, når en borger udfordrer og er i risiko for udsættelse
  • Styrkelse af SKP med ½-1 årsværk, som akut kan rykke ud til borgere, som er i risiko for udsættelse og som kan gå i dialog med generede naboer
  • Midler til at reparere eventuelle skader i lejligheder.

 

Forslag b: Kobling til Sammenhængende boligstrategi

Det anbefales, at etablere boliger for ældre udsatte borgere, som ikke kan være på ordinære plejehjem bl.a. pga. misbrug eller kognitive handicap. Her vil være en medarbejder 24/7 og plejen tilknyttes. Denne gruppe borgere er udfordrende at finde botilbud til i dag, og når de findes, er de som regel meget dyre.

 

Etablering af et sådant tilbud vil forebygge udgifter til dyre eksterne botilbudspladser og opskrivning af pakker, ligesom borgerne vil få mulighed for et mere specialiseret tilbud, hvor der tages højde for deres udfordringer i deres lokalområde.

Økonomiske konsekvenser

Se under hver enkelt tiltag.

 

Formålet med denne sag, er at skabe et budget i balance. Der henvises til de aftaler, der er indgået i Byrådet om, at udfordringer løses i udvalget først.

 

Jævnfør kommunens kasse- og regnskabsregulativ, ”Principper for økonomistyring”, afsnit 2.1: ” Rammestyring indebærer, at det enkelte udvalg i løbet af året skal overholde de udstukne rammer, som er givet af byrådet. ”

Vurdering

Ovenstående besparelser vil medføre et fald i serviceniveauet på de beskrevne områder, for fortsat at kunne levere lovpligtige tilbud, til de borgere der har behov for det. Forslagene vil kunne skabe balance på kort sigt, men ikke løse udfordringerne med forventede udgiftsstigninger de kommende år på social og handicapområdet.

 

Forvaltningen anbefaler, at der tænkes i investering og udvikling på det samlede område, med henblik på at kunne løfte kvaliteten og være forebyggende på de områder, hvor der vurderes at være størst stigning i udgifter.

 

Der vedhæftes en budgetoversigt for området, til sagen.

Indstillinger

Direktør for beskæftigelse og velfærd indstiller:

 

  1. At udvalget udvælger reduktioner for minimum 10 mio. kr.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Udvalget besluttede at effektuere forslag 1, 2, 3, 9 og 12.

 

I henhold til budget 2022, arbejdes der på en helhedsplan for en sammenhængende rusmiddelindsats, hvorfor stillingtagen til evt. justeringer på rusmiddelområdet afventer dette arbejde.

 

Udvalget beder forvaltningen om at forberede en sag til Økonomi- og Erhvervsudvalget, hvor der anmodes om bistand til håndteringen af den resterende ubalance i budget 2022.

 

Punkt 12 Godkendelse af procesplan for udvidelse af Proaktivs tilbudsvifte

Sagsresumé

I denne sag orienteres Senior- og Socialudvalget om den proces, der er igangsat i forhold til en udvidelse af Proaktivs tilbudsvifte til borgere i botilbud. Senior- og Socialudvalget bedes godkende processen herfra.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

På udvalgsmødet d. 23.8.21 besluttede Senior- og Handicapudvalget at igangsætte en proces, hvor der udarbejdes et udkast til et uvisiteret aktivitets- og samværstilbud i botilbuddene. Formålet er, at skabe en mere differentieret tilbudsvifte, som i højere grad imødekommer udviklingen i den enkelte borgers kompetencer og behov over tid.

Baggrunden for at udvide tilbudsviften er, at det i arbejdet med ”7000stemmer” (erfaringsopsamlingen på Corona) blev tydeligt, at flere af de borgere, der bor på Fredericia Kommunes længerevarende botilbud, profiterede af at deltage i aktivitets- og samværstilbud (jf. serviceloven § 104) i deres botilbud, fremfor at skulle afsted til Proaktiv.

Proaktiv er et dagtilbud, der gives i henhold til servicelovens §103 (beskyttet beskæftigelse) og §104 (aktivitets- og samværstilbud). Dette oplæg drejer sig udelukkende om en ændring i §104-delen; aktivitets- og samværstilbuddet.

Forvaltningen har udarbejdet et udkast til en beskrivelse af et uvisiteret aktivitets- og samværstilbud i botilbuddene. Det er et udkast, der kvalificeres gennem en inddragende høringsproces.

Udkastet er vedhæftet som bilag.

 

PROCESPLAN

Hvad

Hvem

Hvornår

Godkendelse af processen herfra

Senior- og Socialudvalget

Marts

Inddragende høringsproces

- Borgere på Kobbelgården 1, Kobbelgården 3 og Ullerupdal 90-96

- Pårørenderåd

- Handicapråd

- LMU Voksen Handicap

- Proaktivs talsmandsgruppe

Marts/april

Udkastet indstilles til godkendelse

 

Senior- og Socialudvalg

Maj

Såfremt tilbuddet godkendes, skal der ske en konkret individuel vurdering af hvilke borgere, der vil have gavn af det uvisiterede aktivitets- og samværstilbud i botilbuddene.

Ud fra en konkret individuel vurdering foretages en revisitation af den enkelte borger i samarbejde med borger og dennes pårørende/ værge. 

 

Maj/august

Det uvisiterede aktivitets- og samværstilbud igangsættes

 

Botilbuddene/Proaktiv

August

 

Økonomiske konsekvenser

Hvis aktivitets- og samværstilbuddet i botilbud etableres, vil det medføre et mindre forbrug i forhold til transportudgifter.

Det anbefales, at de 500.000 kr. der er afsat til aktiviteter på Ullerupdalvej 90-96 indgår i udvidelsen af tilbudsviften.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at den inddragende proces skaber et solidt grundlag for implementering af det uvisiterede aktivitets- og samværstilbud på botilbuddene.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior- og Socialudvalget:

  1. Tager orienteringen til efterretning og godkender procesplanen.
  2. Beslutter at de 500.000 kr., der er afsat til aktiviteter på Ullerupdalvej 90-96, indgår i udvidelsen af tilbudsviften.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

  1. Taget til efterretning.
  2. Godkendt.

Punkt 13 Orienteringsssag - Prøvehandling vedr. Revitalisering af fællesskab i opgange på Freja og Frigsvej

Sagsresumé

Med denne sag orienteres Senior- og Socialudvalget om den prøvehandling, som Social- og Beskæftigelsesudvalget igangsatte på udvalgsmødet d. 26.4.21, hvor formålet er at styrke fællesskab blandt beboere med kognitive handicap i opgange på Freja/Frigsvej og Nørre Voldgade for at forebygge ensomhed og isolation.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

Fredericia Kommune besluttede på Social- og Omsorgsudvalgets møde den 18.6.14 at nedlægge opgangsbofællesskaberne på Jupitervej 31, Frigsvej 7, Frejasvej 7 og Nørre Voldgade 45. De borgere, som boede i opgangsbofællesskaberne, kunne blive boende i lejlighederne, men blev revisiteret til socialpædagogisk bostøtte, som gives efter servicelovens §85. Det betød, at de blev borgere i eget hjem, og har siden d. 1.1.15 modtaget en individuelt vurderet støtte. 

 

Beslutningen betød desuden, at der ikke længere var fast personale tilstede i fælleslejligheder tilknyttet det enkelte bofællesskab. De daværende fælleslejligheder, som borgerne betalte en del af huslejen til, blev i stedet til servicelejligheder, der består af kontor til medarbejder og lokaler, som borgere kan benytte. Fredericia Kommune betaler huslejen for servicelejlighederne.

 

Siden 2015 er der flere gange iværksat tiltag for at øge fællesskabet mellem borgerne fra de tidligere opgangsbofællesskaber. I foråret 2018 blev der igangsat en proces i samarbejde mellem Fredericia kommune og Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), samt en gruppe af borgere omkring servicelejligheden på Frejasvej nr. 8-10. I den forbindelse blev der nedsat et aktivitetsudvalg bestående af borgere, som skulle arrangere aktiviteter i servicelejligheden, men efter en periode ophørte aktivitetsudvalgets aktiviteter. Den primære begrundelse er, at der skal være personale til stede for at facilitere og understøtte borgerne i deres aktiviteter.

 

BESLUTNING OM PRØVEHANDLING

Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 26.4.21, at igangsætte en prøvehandling, hvor målet var at revitalisere beboerfællesskaberne i opgange på Freja/Frigsvej og Nørre Voldgade. Dette med en budgetramme på 150.000 kr. Det er en bevilling, som rundt regnet svarer til 9-13 personaletimer pr. uge.

 

Oplægget fra forvaltningen var, at der skulle åbnes for to ugentlige aftener med planlagte aktiviteter i servicelejligheden på Freja/Frigsvej. Prøvehandlingen blev altså afgrænset til Freja/Frigsvej.

 

KORT BESKRIVELSE AF BORGERGRUPPEN

Borgerne er udviklingshæmmede. Det betyder, at de har en medfødt hjerneskade, der gør, at deres kognitive funktionsevne er nedsat. Det kommer for eksempel til udtryk ved, at borgergruppen har svært ved selv at håndtere konflikter og behovsudskydelse.

 

PRØVEHANDLING

-          Socialt samvær og fællesspisning med fokus på konfliktforebyggelse (sep.-dec.).

Prøvehandlingen blev afgrænset til et samværstilbud med fællesspisning, hvor fokus har været at styrke fællesskabet blandt borgerne. Medarbejderne har forholdt sig nysgerrigt i forhold til om prøvehandlingen kunne begrænse konflikterne på Freja/Frigsvej. Det er nemlig medarbejdernes oplevelse, at karakteren af konflikterne er blevet voldsommere siden nedlæggelsen af opgangsbofællesskaberne (2014).

 

Konflikter

Karakteren af konflikterne har ændret sig siden prøvehandlingens start. Tilstedeværelse af en medarbejder i eftermiddags/aftentimerne har virket konfliktnedtrappende. Det har været muligt, at tage konflikterne i opløbet, hvilket også har haft en positiv indvirkning på fællesskabet, idet konflikterne ikke har fyldt for flere end dem, som konflikterne er opstået imellem. 

 

FREMADRETTET

I november blev prøvehandlingen evalueret internt. Her blev det blandt andet besluttet at åbne for aktiviteter i Nørre Voldgade også. Åbningen blev dog udskudt på grund af corona, men skete den 31.1.22.

 

Der er åbent for aktivitet i servicelejligheden på Freja/Frigsvej én dag om ugen fra kl. 15-19 og én dag om ugen i servicelejligheden på Nørre Voldgade i samme tidsrum. Derudover er der afsat tid til et par udflugter om året samt til forberedelse. Der arbejdes ud fra et årshjul, hvor aktiviteterne planlægges med inddragelse af borgerne.

 

På Freja og Frigsvej er 15 borgere inviteret til at deltage i aktiviteterne. Her deltager i gennemsnit fem borgere. På Nørre Voldgade er der inviteret ti borgere.

 

Fokus er på, at styrke de lokale fællesskaber i opgangene omkring servicelejlighederne. Servicelejlighedens fysiske rammer samt bemandingen sætter desuden en begrænsning i forhold til, hvor mange borgere, der kan inviteres.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at der er god erfaring at hente fra prøvehandlingen på Freja/Frigsvej. Medarbejderne vil fortsat indsamle viden til oplæg til udvikling af nye opgangsfællesskaber for borgere med udviklingshæmning jf. budgetforlig. Tilbuddet skal spille godt sammen med byens øvrige tilbud til målgruppen. Formålet er, at undgå ”knopskydende indsatser”, der kan slide på økonomien og skabe en ulighed i forhold til, hvem der (ikke) får. Således fås et mere solidt grundlag for den politiske beslutning.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller, at Senior- og Socialudvalget:

  1. Tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 14 Orienteringssag vedr. Ombold - Jyske Mesterskaber i gadefodbold

Sagsresumé

Med denne sag orienteres Kultur- og Idrætsudvalget og Senior- og Socialudvalget om ”OMBOLD”, der i år afholder Jyske Mesterskaber i Fredericia d. 21. april 2022. 

 

Sagsbeskrivelse:

OMBOLD kontaktede forvaltningen før jul med spørgsmålet, om Fredericia Kommune vil lægges asfalt til Jyske Mesterskaber i år?

 

Forvaltningen tog kontakt til Udsatterådet og Idrætsrådet: Begge råd bakker op om arrangementet i Fredericia - og datoen for det Jyske Mesterskaber er nu blevet sat til 21. april 2022.

 

OM OMBOLD

NGO’en OMBOLD er et forandringsskabende og inkluderende fodboldfællesskab for socialt udsatte og mennesker ramt af hjemløshed, som danner grobund for udvikling i forhold til fysisk og mental sundhed, nye venskaber og øget livskvalitet.

Under mottoet ‘Fodbold, Fællesskab og Forandring’ har OMBOLD siden 2003 engageret og aktiveret mere end 15.000 voksne, som ikke naturligt opsøger eller er en del af almindelige idrætsforeninger.

 

OM ARRANGEMENTET

Hvert år arrangerer OMBOLD fire regionale mesterskaber i gadefodbold, hvor gennemsnitligt 150 udsatte og hjemløse fra hele landet deltager ved hvert stævne. De åbne Jyske Mesterskaber er et af dem. For en stor del af landets udsatte på boformer, misbrugscentre og væresteder er disse stævner ikke bare et fodboldstævne, men også en mulighed for socialt samvær samt at opbygge nye relationer i positive fællesskaber. For mange fungerer stævner og mesterskaberne også som motivation for den stabile træning rundt omkring i landet. OMBOLDs stævner er indrettet således, at alle spillere, uanset niveau, har noget at spille for, og hvor sammenholdet og de fælles oplevelser bliver det bærende element. På denne måde er Jyske Mesterskaber et attraktivt stævne at deltage i for alle, hvad enten de drømmer om at kunne kalde sig Jysk mester eller ej.

 

Jyske Mesterskaber vil blive afviklet den 21. april 2022 på to mobile baner opstillet på Axeltorvet i Fredericia. Placeringen af stævnet på en central plads i det offentlige rum giver muligheden for at bryde det gængse billede af hjemløse og socialt udsatte mennesker ved at vise en sårbar og udsat gruppe mennesker i en positiv og aktiv kontekst.

 

Forvaltningen og OMBOLD lægger op til, at der i forbindelse med dagens kampe også bliver spillet en ”showkamp” med politisk deltagelse, hvor I som politikere går på banen i øjenhøjde med målgruppe og på den måde medvirker til at sætte udsathed på dagsordenen på en positiv og anerkendende måde. Formålet er at rokke ved nogle fordomme. Vi ønsker at skabe en festlig dag med liv og glæde, og med mulighed for at spillere, frivillige og tilskuere kan få en kop kaffe og en snak.

 

OMBOLD er foruden et tæt samarbejde med kommunen om afviklingen og organiseringen af Jyske Mesterskaber i gadefodbold, afhængige af hjælpen fra frivillige fra lokale foreninger og institutioner, såvel som OMBOLDs faste frivillige. I modsætning til mange andre organisationer, der benytter sig af frivillig arbejdskraft indenfor det sociale område, benytter OMBOLD sig i vid udstrækning af frivillige fra målgruppen. De bliver ”rekrutteret” under stævnet blandt de deltagende spillere, hvilket er med til at skabe ejerskab til arrangementet blandt deltagerne.

Økonomiske konsekvenser

De samlede omkostninger for Fredericia Kommune for at afholde De åbne Jyske Mesterskaber er 35.000 kroner. Dette indbefatter bl.a. engagering af lokale frivillige, forplejning og deltagermedaljer til alle spillerne, kaffe til forbipasserende, samt transport af baner, telte, lydudstyr med videre. Herudover sørger OMBOLD for organisering, planlægning og afvikling før og under arrangementet. De 35.000 kr. som Fredericia skal afholde tages fra en mindre pulje under fagchefen til aktiviteter.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at OMBOLD er en god og positiv anledning til at sætte udsathed på dagsordenen i Fredericia Kommune, hvor fokus er Inkluderende Fællesskaber.

 

Der arbejdes i øjeblikket på, at afholde en række side events i ugen op til hovedeventet d. 21. april. Det er forvaltningens vurdering, at det vil styrke dagsordenen; så OMBOLD ikke blot bliver en oplevelse, men også bliver anledningen til at rokke ved fordomme og bygge broer til forskellige fællesskaber i byen.

 

Vi undersøger desuden muligheden for, om OMBOLD kan blive en tilbagevendende begivenhed, som kan være med til at sætte Fredericia på landkortet, som ”byen for alle”.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior- og Socialudvalget samt Kultur- og Idrætsudvalget:

  1. Tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 04-03-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 15 Orientering (Lukket)

Punkt 16 Underskriftsside

Sagsresumé

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller