Senior- og Socialudvalget - 07-06-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 7 juni, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 2 juni, 2022 - 15:08
Referat publiceret:
Fredag, 10 juni, 2022 - 13:19

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Godkendt.

Punkt 2 Egenfinansiering vedrørende overførsel mellem årene 2021 til 2022 - Senior- og Socialudvalget

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal beslutte og godkende fordeling af egenfinansieringskravet vedrørende overførsel mellem årene.

 

I ”Vurderingsafsnittet” præsenteres forslag til udvalgets egenfinansiering af overførslen mellem årene.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2021 godkendte Byrådet en overførsel mellem årene på 22,718 mio. kr. samlet set for kommunen vedrørende serviceudgifterne. De 22,718 mio. kr. er beregnet i henhold til kommunens Principper for Økonomistyring.

 

Overførslerne mellem årene er 11,612 mio. kr. højere end regnskabsresultatet for 2021, som i alt lød på et mindreforbrug på 11,106 mio. kr.

 

Den 27. april 2022 besluttede Byrådet derfor, at godkende overførslen mellem årene på de 22,718 mio. kr., men med en tilhørende egenfinansiering på 11,612 mio. kr. på de udvalg, hvor der samlet set ikke er finansiering til den ønskede overførsel – det vil sige, at der overføres et negativt beløb på de berørte udvalg. Det drejer sig om Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget samt Senior- og Socialudvalget.

 

Med beslutningen om egenfinansiering af ufinansierede overførsler vil presset på servicerammen blive mindre og samtidig vil kassetrækket blive mindre. Dette betyder dermed at kassetrækket og presset på serviceudgiftsrammen elimineres / mindskes med de 11,612 mio. kr. samt at rammestyringsprincippet pr. udvalg træder i kraft. Ved rammestyringsprincippet skal forstås, at der ikke kan overføres mere til 2022 end mindreforbrug for 2021 foreviser.

Nærværende sag omhandler Senior- og Socialudvalgets egenfinansieringsandel af overførsler mellem årene.

Økonomiske konsekvenser

Egenfinansieringskravet på Senior- og Socialudvalget udgør 5,577 mio. kr. og presset på serviceudgiftsrammen vil blive reduceret tilsvarende.

Senior- og Socialudvalgets egenfinansiering skal findes inden for udvalgets egen ramme.

Vurdering

Senior- og Socialudvalget har et samlet merforbrug på i alt 20,684 mio. kr. for år 2021 – merforbruget afspejler de aktiviteter som vedrørte det tidligere Senior- og Handicapudvalg (merforbrug 5,234 mio. kr.) samt socialdelen på Social- og Beskæftigelsesudvalget (merforbrug 15,450 mio. kr.).

Senior- og Socialudvalget har fået godkendt og overført 1,202 mio. kr. ud fra de gældende regler om overførsler mellem årene, jf. Principper for Økonomistyring. Dog forekommer der ikke finansiering til at dække den ønskede overførsel, da Senior- og Handicapudvalget samt socialdelen på Social- og Beskæftigelsesudvalget samlet har et merforbrug i 2021. Overførslen af udvalgets opsparinger elimineres derfor, hvilket betyder at udvalget får et egenfinansieringskrav på 5,577 mio. kr.

Forvaltningens forslag til finansiering af de 5,577 mio. kr. vil være som vist i tabellen nedenfor – se yderligere bilag vedrørende Senior- og Socialudvalget.

 

Mio. kr.

Egenfinansierings-beløb

Social: Egenfinansiering af overførsel fra 2021, Rådet for Beskæftigelse, Uddannelse, og Udvikling*

-0,702

Social: Egenfinansiering af overførsel fra 2021, Kommunens egne institutioner

-2,144

Social og Handicap: Egenfinansiering af overførsel fra 2021, Uudmøntede puljer

-0,290

Senior: Egenfinansiering af overførsel fra 2021, Refusion elever (vedrørende 2021)

-1,400

Senior: Egenfinansiering af overførsel fra 2021, Uudmøntede puljer

-1,041

Egenfinansiering i alt, mio. kr.

-5,577

*Egenfinansieringen af denne overførsel er overført til Senior- og Socialudvalget - skulle have været til Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget, hvor opsparingen er overført til. Dette indgår i 1. budgetopfølgning 2022.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At egenfinansieringskravet, vedrørende overførsel mellem årene, fordeles og godkendes som vist i tabellen under vurderingsafsnittet.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: 1. budgetopfølgning 2022 - Senior- og Socialudvalget

Sagsresumé

1. budgetopfølgning 2022 viser en overskridelse af korrigeret budget på Senior- og Socialudvalgets serviceudgifter. Det forventede merforbrug på serviceudgifter lyder på 12,023 mio. kr. (tabel 1). Dette skyldes primært merforbrug på fritvalgs-området (hjemmehjælp mv.) på Seniorområdet, øget tilgang til mellemkommunale botilbud og mellemkommunal STU samt overførsel af gæld fra 2021 på begge områder. I merforbruget er de vedtagne besparelser på Socialområdet indarbejdet med halvårsvirkning (2,992 mio. kr.) samt tillægsbevillingen fra bufferen (også til Socialområdet 7,700 mio. kr.).

 

Vedrørende overførselsudgifter forventes Merudgifter § 100 at have et mindreforbrug på 0,500 mio.kr. Den centrale refusionsordning og ældre boliger forventes at balancere (tabel 1).

 

Der ansøges om en række omplaceringer på serviceudgifter (2,657 mio. kr.) og anlæg (-0,318 mio. kr.), som er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af omplaceringerne forventes der et merforbrug på serviceudgifter på 9,366 mio. kr. (jf. tabel 2).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Socialudvalget

913,892

906,808

918,013

11,205

Serviceudgifter i alt

923,762

912,176

924,199

12,023

Senior

615,695

597,495

604,007

6,512

Social

308,067

314,681

320,192

5,511

Overførselsudgifter

1,685

1,685

1,185

-0,500

Central refusionsordning

-18,751

-18,751

-18,751

0,000

Ældreboliger

1,739

1,739

1,739

0,000

Skattefinansieret anlæg

5,457

9,959

9,641

-0,318

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindreindtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 1. budgetopfølgning 2022 omhandler:

 

Serviceudgifter, -11,586 mio. kr.

Senior, -18,200 mio. kr.

  • Til Unge- og Uddannelsesudvalget: Omplacering af midler vedrørende SOSU- og SSA-elever,       -15,440 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler fra den nye fleksjobpulje, 0,211 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Midler til SeniorNyt, 0,107 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, -0,637 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Egenfinansiering af overførsler fra 2021, -2,441 mio. kr.

 

Social, 6,614 mio. kr.

  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler fra den nye fleksjobpulje, 0,212 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Midler fra buffer til det specialiserede socialområde, 7,700 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,839 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Egenfinansiering af overførsler fra 2021, -3,137 mio. kr.

 

Anlæg, 4,502 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 4,502 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt 2,657 mio. kr. på serviceudgifter og -0,318 mio. kr. på anlæg.

 

Dette vedrører følgende omplaceringer:

Serviceudgifter, 2,657 mio. kr.

Senior, 0,723 mio. kr.

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Medfinansiering af en Contract Manager i Fællessekretariatet, -0,157 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende indkøbsbesparelse, -0,743 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende kørselsbefordring, høj takst,          -0,124 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Udmøntning af Særpulje OK21, 1,192 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler fra den nye fleksjobpulje, 0,055 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Nexus-midler flyttes til Nexus-team, 0,500 mio. kr.

 Social, 1,934 mio. kr.

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Medfinansiering af en Contract Manager i Fællessekretariatet, -0,078 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende indkøbsbesparelse, -0,127 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende kørselsbefordring, høj takst,          -0,186 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Udmøntning af Særpulje OK21, 0,075 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler fra den nye fleksjobpulje, 0,039 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: Midler til at dække merforbrug på Socialområdet, 0,930 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget: For meget overført gæld fra 2021, 0,702 mio. kr.
  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Socialtandplejen flyttes økonomisk fra Familie og Børnesundhed til Socialområdet, 0,579 mio. kr.
     

Anlæg -0,318 mio. kr.

  • Kasseindlæg på grund af fejlkontering på driften i stedet for på anlægsprojektet, -0,318 mio. kr.
  • Omplacering af budgetmidler fra boligdel (udenfor bruttoanlægsrammen -2,500 mio. kr.) til serviceareal (inden for bruttoanlægsrammen 2,500 mio. kr.) på Hybyhus, omplacering i alt 0,000 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning 2022, på mødet den 27. juni 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Senior- og Socialudvalget

913,892

909,147

918,013

8,866

Serviceudgifter i alt

923,762

914,833

924,199

9,366

Senior

615,695

597,718

604,007

6,289

Social

308,067

317,115

320,192

3,077

Overførselsudgifter

1,685

1,685

1,185

-0,500

Central refusionsordning

-18,751

-18,751

-18,751

0,000

Ældreboliger

1,739

1,739

1,739

0,000

Skattefinansieret anlæg

5,457

9,641

9,641

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning 2022 viser en overskridelse af det korrigerede budget på Senior- og Socialudvalgets serviceudgifter.

 

Efter godkendelse af omplaceringerne, har Senior- og Socialudvalget et forventet merforbrug på serviceudgifter på 9,366 mio. kr. (jf. tabel 2), som primært skyldes fritvalgs-området (hjemmehjælp mv.) på Seniorområdet, øget tilgang til mellemkommunale botilbud og mellemkommunal STU samt overførsel af gæld fra 2021 på begge områder. I merforbruget er de vedtagne besparelser på Socialområdet indarbejdet med halvårsvirkning (2,992 mio. kr.) samt tillægsbevillingen fra bufferen (til Socialområdet, 7,700 mio. kr.).

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

Seniorområdet, samlet forventet merforbrug 6,289 mio. kr.

  • Senior og Sundhed, centrale konti, forventet mindreforbrug 1,400 mio. kr.
    • AUB-refusion elever, refusionen vedrørende år 2021 er først kommet i 2022, mindreforbrug 1,400 mio. kr.
  • Visitationen, forventet mindreforbrug 2,880 mio. kr.
    • Klippekort, flere borgere end budgetteret på den del, som er ved at blive udfaset, merforbrug 0,120 mio. kr.
    • Forventet mindre træk på fritvalgs-rammen, mindreforbrug 2,200 mio. kr.
    • Madleverandører, mindreforbrug 0,800 mio. kr.
  • Plejen Inde, forventet merforbrug 2,200 mio. kr.
    • Merudgifter til medarbejderlønninger på Stævnhøj, merforbrug 1,500 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner, og merforbruget forventes ikke at være varigt.
    • Ny indkøbsaftale (køkkendelen), dyrere råvarer, merforbrug 0,700 mio. kr.
  • Plejen Ude, forventet merforbrug 7,929 mio. kr.
    • Hjemmehjælp, uddelegeret sygepleje og rehabilitering, merforbrug 6,191 mio. kr. - der arbejdes med handleplaner, og merforbruget forventes ikke at være varigt.
    • Overførsel mellem årene, gæld fra år 2021, merforbrug 2,244 mio. kr.
    • Sygepleje ved sygeplejersker, mindreforbrug 0,117 mio. kr.
    • Sygeplejeklinik og hverdagsrehabilitering, mindreforbrug 0,717 mio. kr.
    • Sygeplejeartikler, merforbrug 0,500 mio. kr. – området gennemgås pt. for at få merforbruget bragt ned.
    • Vaskeriet, mindreforbrug 0,172 mio. kr.
  • Hjælpemidler og Kommunikation, forventet merforbrug 0,440 mio. kr.
    • Forventede merudgifter til løn, merforbrug 0,440 mio. kr.
  • Træning og forebyggelse, forventes i balance
    • Færre udgifter til vederlagsfri fysioterapi, mindreforbrug 1,050 mio. kr.
    • Merudgifter til kørsel af borger grundet flytning af Træning og Forebyggelse, merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Udgifter til HUR-maskine, merforbrug 0,050 mio. kr.
    • Udgifter til ekstern specialiseret rehabilitering, merforbrug 0,500 mio. kr.

 

Socialområdet, forventet merforbrug 3,077 mio. kr.

  • Kommunens egne enheder, forventet mindreforbrug 1,229 mio. kr.
    • Merudgifter til løn – primært Kobbelgaarden 1 og 3 samt Alkohol, merforbrug i alt 0,843 mio. kr.
    • Færre udgifter til administration, drift, grunde og bygninger grundet tilbageholdenhed, mindreforbrug 1,922 mio. kr.
    • Merindtægter mellemkommunale borgere ved KompetenceCenter for Døve og Døvblinde i forhold til budgetteret, merindtægt 0,500 mio. kr.
    • Forventet merforbrug på ekstern ambulant stofbehandling grundet stigende antal borgere, merforbrug 0,350 mio. kr.
  • Myndighed, forventet merforbrug 4,306 mio. kr.
    • Øget tilgang mellemkommunal STU, merforbrug 0,600 mio. kr. - der er tildelt 1,500 mio. kr. fra bufferen (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.). De 1,500 mio. kr. blev beregnet ud fra de kendte borgerdata på daværende tidspunkt. Efter tillægsbevillingen er modtaget, har der været tilgang af borgere, hvorfor der forventes et merforbrug på i alt 0,600 mio. kr.
    • Øget tilgang til eksterne botilbud, merforbrug 3,500 mio. kr. – der er tildelt 0,966 mio. kr. fra bufferen (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.). De 0,966 mio. kr. blev beregnet ud fra de kendte borgerdata på daværende tidspunkt. Efter tillægsbevillingen er modtaget, har der været tilgang af borgere samt tilretning af en fejl i borgerdata, hvorfor der forventes et merforbrug på i alt 3,500 mio. kr.
    • Øget tilgang til forsorgshjem, merforbrug 0,380 mio. kr. - der er tildelt 2,150 mio. kr. fra bufferen (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.). De 2,150 mio. kr. blev beregnet ud fra realiserede udgifter i 2022 sammenholdt med udgifterne i 2021. Yderligere er der indarbejdet en besparelse på 0,750 mio. kr., som blev vedtaget 1. marts 2022 af Senior- og Socialudvalget.
    • Færre antal borgere i efterværn, mindreforbrug 0,300 mio. kr. -  – der er tildelt 0,300 mio. kr. fra bufferen (tillægsbevilling i alt 7,700 mio. kr.). De 0,300 mio. kr. blev beregnet ud fra de kendte borgerdata på daværende tidspunkt. Efter tillægsbevillingen er modtaget, har der været nedgang i antallet af borgere.
    • Manglende egenfinansiering af overførsel fra 2021 (gæld), merforbrug 0,596 mio. kr.
    • Forventede færre udgifter til objektiv finansiering, Kofoedsminde § 108, mindreforbrug 0,270 mio. kr.
    • Merindtægter på dagtilbud, merindtægt 0,200 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER / CENTRAL REFUSIONSORDNING / ÆLDRE BOLIGER

Merudgifter § 100 forventes at have et mindreforbrug på 0,500 mio. kr. grundet færre antal borgere.

(Merudgifter, som er direkte forbundet med et varigt fysisk eller psykisk handicap – fx udgifter til medicin, kørsel mv. Tilskud til merudgifter skal søges og er underlagt konkrete kriterier).

 

Central refusionsordning og ældre boliger forventes at være i balance.

(Udgifter til ældreboliger omhandler lejetab samt udgifter til husleje for aflastningspladser).

 

ANLÆG

Der forventes balance på udvalgets anlæg.

 

Budgetopfølgningens konsekvens for budgetlægningen

Med udgangspunkt i behandlingen af 1. budgetopfølgning bør udvalget drøfte de aktuelle udfordringer på de forskellige områder, som skal håndteres i forbindelse med budgetlægningen for 2023-2026.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet
  2. At udvalget drøfter resultatet af 1. budgetopfølgning i forhold til budgetlægningen for 2023-2026

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

  1. Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten godkendte indstillingen med den bemærkning, at trækket på Økonomi- og Erhvervsudvalgets bufferpulje ikke skal godkendes af byrådet, som det ellers fremgår af sagen ”Omlægning af budget – socialområdet”, som blev behandlet på Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde den 22. april 2022. Dette jævnfør den gældende delegationsplan for Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Det konservative Folkeparti undlod at stemme.

 

  1. Drøftet. Udvalget beder om hyppige opfølgninger på de områder, som er særligt udfordret i forhold til merforbrug.

Punkt 4 Orienteringssag: Besøg på Kompetencekollegiet

Sagsresumé

Udvalgsmødet d. 7. juni 2022 afholdes på Kompetencekollegiet. Adressen er Nymarksvej 215. 7000 Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgsmødet d. 7. juni 2022 afholdes på Kompetencekollegiet. Kompetencekollegiet er et midlertidigt botilbud for mennesker med psykisk sårbarhed, som er fyldt 18 år og har brug for støtte til at mestre eget liv.

 

Formålet med besøget er, at Senior- og Socialudvalget får kendskab til et af Fredericia Kommunens midlertidige botilbud og ser de fysiske rammer.

 

Ledelsen på Kompetencekollegiet deltager med henblik på at give Senior- og Socialudvalget et indblik i botilbuddet og dagligdagen for beboere og pårørende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager besøget til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 5 Beslutningssag: Delegationsplan Senior- og Socialudvalget 2022

Sagsresumé

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2022, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene. Derfor sendes en ny delegationsplan til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2022, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene

 

I den forbindelse er der udarbejdet forslag til delegationsplan som viser dels hvilke sager, som afgøres af hvilke politiske organer, dels hvilke sager der afgøres/varetages af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget anbefaler godkendelse af delegationsplan til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Anbefalet til godkendelse.

Punkt 6 Beslutningssag: Godkendelse af kvalitetsstandard for socialpædagogisk ledsagelse til ferie

Sagsresumé

I dennes sag bedes Senior- og Socialudvalget godkende ændringerne i kvalitetsstandarden for socialpædagogisk ledsagelse til ferie, som kommunen tilbyder på voksenområdet. Støtten gives efter servicelovens §85.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet d. 5. april 2022 besluttede Senior- og Socialudvalget, at sende ændringerne i kommunes kvalitetsstandard for socialpædagogisk ledsagelse til ferie i høring i Handicaprådet.

 

OM ÆNDRING

Ændringen sker på baggrund af tilbagevendende målgruppedrøftelser, fordi teksten i ”baggrundsafsnittet” i kvalitetsstandarden har været uklar. Det er drøftelser, der kræver unødvendig tid og ressourcer.

 

Serviceniveauet ændres ikke. Ændringen er udelukkende en sproglig præcisering af målgruppen.

 

Der er desuden indskrevet en ansøgningsfrist af hensyn til planlægning og forventningsafstemning.

 

HØRING I HANDICAPRÅDET

Følgende er ført til referat fra Handicaprådsmøde d. 28. april 2022:

 

”Handicaprådet har ingen bemærkninger til ændringen.

 

Handicaprådet benytter høringspunktet til at bemærke serviceniveauet, som de mener er for lavt. Dette ud fra et retfærdighedsperspektiv, hvor pointen er, at alle har ret til forskellige ferieoplevelser, men kommunens socialpædagogiske ledsagelsesordning gør, at mennesker med handicap begrænses både i forhold til valg af sted og feriens længde”.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at ændringerne er med til at tydeliggøre målgruppen.

 

Det er forvaltningens vurdering, at ansøgningsfristen vil give tid til bedre sagsbehandling og planlægning hos udfører og sikre en bedre forventningsafstemning med borgerne.

 

I forhold til Handicaprådets kommentar vedrørende serviceniveauet: Hvis serviceniveauet skal forhøjes skal den økonomiske ramme for den socialpædagogiske ledsagerordning også højnes. Heri ligger et prioriteringsspørgsmål af en i forvejen udfordret økonomi på området.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender ændringerne i kvalitetsstandarden for socialpædagogisk ledsagelse til ferie.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Godkendt.

Punkt 7 Orienteringssag: Trivselsmåling 2022 - Social og Handicap samt Senior og Sundhed

Sagsresumé

I foråret 2022 blev en trivselsundersøgelse gennemført blandt kommunens medarbejdere. Undersøgelsens resultater foreligger i en samlet rapport samt i en række underliggende rapporter på forskellige organisatoriske niveauer.

 

På mødet forelægges Senior- og Socialudvalget de overordnede resultater af undersøgelsen for Senior og Sundhed samt Social-og Handicapområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

BAGGRUND

I slutningen af februar til starten af marts 2022 havde alle medarbejdere i kommunen mulighed for at svare på en spørgeskemaundersøgelse om trivsel.

 

I alt valgte 74,7 % af medarbejderne at svare på spørgeskemaundersøgelsen. Svarprocenten, som bl.a. kan sige noget om medarbejdernes engagement i at arbejde med trivslen på arbejdspladsen, ligger lavere end tidligere år. Den væsentligste årsag er teknisk, da sygemeldte, barslende osv. ikke er sorteret fra, før spørgeskemaet blev sendt ud. Den reelle forskel fra tidligere år er derfor kun på ca. 3 procentpoint, og undersøgelsen vurderes samlet set at give et repræsentativt billede af trivslen i kommunen. Den overordnede rapport er vedlagt som bilag.

 

Undersøgelsen er inddelt i tre temaer:

-          Krav i arbejdet

-          Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker

-          Samarbejde, konflikter, mobning og krænkende handlinger.

 

På alle tre temaer ligger gennemsnittet af besvarelserne for hele kommunen over 4 på en skala fra 0-5. Det hænger sammen med, at en overvejende stor del af medarbejderne (over 75 % på langt de fleste spørgsmål) er enten enige (den højeste score) eller delvist enige (den næsthøjeste score) i de spørgsmål, der er stillet. Det er et flot resultat, særligt set i lyset af en periode med Corona, skiftende chefer, vakante lederstillinger m.v. Billedet dækker dog over nuancer – både ift. enkelte afdelinger, der i den kommende periode skal yde en særlig indsats for at forbedre trivslen og ift. spørgsmål eller tematikker, der via handleplaner skal have en mere tværgående opmærksomhed.

 

I rapporten er de fem spørgsmål, der hhv. scorer højest og lavest i kommunen, trukket frem. Mens de højest scorende spørgsmål handler om faktorer som meningsfuldhed, forventninger og kollegial støtte, handler de lavest scorende om emner som balance mellem arbejdsopgaver og arbejdstid, muligheder for videreuddannelse og det svære ved forandringer.

 

I de kommende år er det hensigten, at man på afdelingsniveau skal arbejde med de tre temaer ét for ét. Efter hver etape udføres en opfølgende måling inden for det pågældende tema, og man vil således kunne holde de nye målinger op imod målingen fra 2022 og vurdere effekten af evt. igangsatte handlinger.

 

Målingen i 2022 skal ses som en måling, der giver et nyt fælles udgangspunkt, og det skal bemærkes, at det pga. en ændret spørgeramme ikke er muligt at sammenligne med tidligere målinger, men kun med kommende.

 

RESULTATER FOR SENIOR OG SUNDHED SAMT SOCIAL OG HANDICAP

Rapporterne for Senior og Sundhed samt Social og Handicap er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

OVERORDNET

Strategisk chefgruppe og HMU har på møder i slutningen af marts drøftet de overordnede resultater, og ønskede overordnet set at fremhæve de gode resultater.

 

Strategisk chefgruppe identificerede følgende væsentlige opmærksomhedspunkter:

-          Kompetenceudvikling – vi skal som kommune være klar til fremtidens udfordringer og opgaver

-          Vi skal lære af det, vil lykkes med og af vores fejl – jf. det kommende Ledelses- og medarbejdergrundlag

-          Det er vigtigt at have en fortløbende dialog om forandringer

-          Arbejdspres: Vi skal være opmærksomme på, hvad vi har – og ikke har – indflydelse på

-          Trusler, vold og mobning er væsentlige fokusområder på nogle arbejdspladser og bør drøftes i den lokale kontekst.

 

HMU gav udtryk for, at det overordnet set er et flot resultat, trivselsundersøgelsen har vist, og at dette bør italesættes. De var i høj grad enige i de fokusområder, strategisk chefgruppe pegede på, dvs. at der skal sættes fokus på:

 

-          Muligheden for efter- og videreuddannelse, skal være til stede, hvis man oplever at mangle kompetencer til at udføre arbejdet (herunder en drøftelse af, hvordan kompetenceudvikling kan håndteres – ud over traditionelle uddannelse med kurser mv.

-          At der generelt skal være en fornuftig balance mellem arbejdsopgaver og arbejdstid (herunder fordelingen af opgaver, organiseringen omkring opgaver, krav og tid etc.).

-          Vold og trusler – forebyggelse, håndtering, læring af vold og trusler (primært for de afdelinger, som har udfordringer med dette – og ellers i et forebyggende perspektiv).

 

SOCIAL OG HANDICAP: OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER

-          Kompetenceudvikling

•          Forståelse af hvad kompetenceudvikling er

•          Modsætning til, at medarbejderne oplever, at de har de rette kompetencer

-          Styrke fokus på læring af det, som ikke lykkedes

•          Ledelsesfokus på en åben kultur

-          Styrke arbejdet med løsninger på tværs

•          Ledelse på tværs i ledergrupperne og kobling mellem ledergrupperne

-          Fokus på gap mellem ledelse og medarbejderes oplevelse af trivsel

•          Ledelsens trivsel ligger markant højere end medarbejdernes trivsel

 

SENIOR OG SUNDHED: OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER

-          Mobning: Der er identificeret et behov for tydeliggørelse af, hvor man kan henvende sig, hvis man føler sig mobbet. Lokal MED-udvalgene i Senior og Sundhed sætter emnet på dagsordenen med et særligt fokus på at synliggøre handlingsmulighederne, også hvis man ikke ønsker at gå til sin leder med det. Senior og Sundhed udarbejder et fælles notat, som redegør for, hvad man kan gøre sørger for at det indarbejdes i den lokale politik. 

-          Planlægning: God planlægning er af afgørende betydning for trivslen, særligt i hjemmeplejen. Det er derfor aftalt, at der skal være et særligt fokus god planlægning i hjemmeplejen.

-          Kompetenceudvikling: Der er en tvetydighed mellem høj score på at have nødvendige kompetencer vs. lav score på muligheden for kompetenceudvikling og uddannelse. Der er dog behov for fokus på, at de ansatte til stadighed har de rette kompetencer til de opgaver og udfordringer der er og kommer i fremtiden. Der vil i den kommende tid være fokus på kompetenceudvikling indenfor bl.a. Styrket borgerkontakt, Borgernær Sygepleje, psykiatri, misbrug og rehabilitering.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 8 Beslutningssag - Særlig rengøring

Sagsresumé

I 2019 blev der på baggrund af en principafgørelse i Ankestyrelsen indført ny kvalitetsstandard i form af særlig rengøring og oprydning. For at følge udviklingen i antal bevillinger samt udgifter hertil finansieret af den eksisterende fritvalgsramme, blev der oprettet en ny indsats i Nexus.

 

Vi kan se, at der er sket en stigning fra 12 bevillinger i 2019 til 174 bevillinger i 2021. Indsatsen bevilges af Visitationen, men hjælpens omfang vurderes af udfører, hvilket har medført en meget forskelligartet vurdering fra borger til borger.

 

Der er behov for, at den nuværende sagsgang effektiviseres, og at der samtidig sikres et ensartet serviceniveau for borgerne.

 

Sagsbeskrivelse:

Ankestyrelsen traf i 2018 en principafgørelse, hvorefter den praktisk hjælp også kan omfatte særlig rengøring og oprydning. Udgangspunktet for disse indsatser er, at det skal kunne henføres til tilbagevendende huslige pligter, som normalt udføres i forbindelse med opretholdelse af hjemmet. Det drejer sig om opgaver, der løses få gange om året.

 

En bevilling skal bero på en konkret og individuel vurdering af borgers behov. Borger skal være omfattet af målgruppen for praktisk- og personlig hjælp.

 

Visitationen udarbejdede en kvalitetsstandard på hvilke indsatser, der kan henføres under disse praktiske opgaver. Den 13. maj 2019 blev sagen behandlet på udvalgsmøde og kvalitetsstandarden blev rettet til med nye indsatser ift. principafgørelsen og kommunens serviceniveau. Det blev besluttet, at indsatserne skulle bevilges som enkeltstående ydelser og max 2 gange om året, men der blev ikke fastsat et vejledende timetal på indsatsen.

 

I 2019 fik 12 borgere bevilget denne indsats, i 2020 var det steget til 74 borgere og i 2021 var det steget yderligere til 174 borgere. Vi forventer yderligere stigning i 2022 og i årene fremover.

 

Det har været udfører, som vurderede på behovet/omfang, da medarbejderne hos udfører kender hjemmene bedst. Men det har også medført en meget forskelligartet vurdering af indsatsens omfang.

 

For at sikre et mere ensartet serviceniveau på disse indsatser, anbefales det, at kvalitetsstandarden fra 2019 suppleres med en tilføjelse om, indsatsen har et vejledende omfang af 2 timer pr. gang. Det vil som i dag være efter en ansøgning fra en borger, og hver gang med en ny konkret individuel vurdering. Vurderingen bliver fremover foretaget af en visitator for at sikre et ensartet serviceniveau.

Økonomiske konsekvenser

Udgiften til ”Særlig rengøring” var i 2021 på 135.000 kr. som er finansieret af fritvalgsrammen. Det forventes, at udgiften til Særlig rengøring vil stige i 2022 og fremover. Det forventes ikke, at den ændrede kvalitetsstandard vil have betydning for det samlede udgiftsniveau.

Vurdering

Senior og Sundhed vurderer, at en ændring af sagsgangen, hvor det fremover er visitationen der vurderer indsatsens omfang ud fra en opdateret kvalitetsstandard med en angivelse af et vejledende maksimalt omfang på 2 timer pr. gang, vil sikre et ensartet serviceniveau for borgerne og dermed en øget retssikkerhed for den enkelte borger.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Kvalitetsstandarden for Særlig rengøring opdateres med et vejledende maksimalt omfang på 2 timer pr. gang.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Godkendt med den bemærkning, at ordet maksimalt ikke skrives ind i kvalitetsstandarden.

Punkt 9 Orienteringssag: Tilsyn i plejehjem og hjemmeplejen

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget orienteres omkring tilsynssager med kommunens plejehjem og hjemmepleje.

 

Sagsbeskrivelse:

Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører både ældretilsyn og sundhedsfagligt tilsyn i kommunerne. Begge tilsyn er anmeldte tilsyn. Tilsyn kan finde sted i såvel plejehjem som i hjemmeplejen.

 

Cirka 10 procent af alle plejehjem får et tilsynsbesøg, som kan være planlagt eller reaktivt.

Planlagte tilsyn igangsættes på baggrund af stikprøver og ud fra relevante risikofaktorer.

Reaktive tilsyn igangsættes på baggrund af bekymringshenvendelser til styrelsen eller medieomtale.

Der har været foretaget tilsyn i Fredericia, der har medført en række kritikpunkter, der skal udbedres.

 

Udvalget orienteres om generel status i forhold til tilsyn, handleplan til opfølgning på disse og eventuelle afvigelser i planerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 07-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Tillægsaftale (Lukket)

Punkt 11 Orientering (Lukket)

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller