Senior- og Socialudvalget - 18-04-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 18 april, 2023 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 13 april, 2023 - 09:35
Referat publiceret:
Fredag, 21 april, 2023 - 11:29

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 18-04-2023

Godkendt med den ændring, at punkt 6 flyttes op som punkt 3.

Punkt 2 Orienteringssag: Besøg i Socialpsykiatri og Visitation Voksen /Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Udvalgsmødet d. 18. april 2023 afholdes på Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet d. 19. januar blev Senior- og Socialudvalget orienteret om Lokal- og Socialpsykiatriens indflytning på Sundhedshuset. På udvalgsmødet d. 18. april får udvalget syn for sagen med en omvisning i Lokal- og Socialpsykiatriens nye rammer.

 

Ledelsen for Socialpsykiatri og Visitation Voksen deltager med henblik på at give Senior- og Socialudvalget et indblik i Bostøtte for Voksne samt Visitation Voksen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 18-04-2023

Taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: Fleksibelt klippekort og styrket indsats mod ensomhed

Sagsresumé

I budget 2021 blev det besluttet at etablere en fleksibel klippekortspulje på 500.000 kr. til borgere, der bor i egen bolig. Midlerne blev brugt på ansættelse af en ensomhedskonsulent i en tidsbegrænset periode på 2 år, med en evaluering af indsatsen efter 1 ½ år. Herudover en pulje, som kunne bruges til at understøtte borgernes deltagelse i forskellige initiativer og aktiviteter.

 

I denne sag bliver evalueringen og perspektiveringen kort beskrevet.

 

Ensomhedskonsulenten vil i denne sag blive omtalt som brobygger.

 

På udvalgsmødet deltager Sussie Enghøj Bruun, som er leder for aktivitetscentrene og leder for brobyggerne, samt brobygger Lene Skøt og Susanne Andersen

 

Sagsbeskrivelse:

Det blev, i forbindelse med budget 2021, besluttet at etablere en fleksibel klippekortspulje på 500.000 kr. årligt som erstatning for den tidligere klippekortsordning til borgere, der bor i egen bolig.

 

Til udmøntningen af midlerne blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra seniorrådet og forvaltningen. For at midlerne kunne komme flest mulige borgere til gavn, anbefalede arbejdsgruppen, at bruge midlerne til yderlig en brobygger og til en pulje med henblik på at understøtte borgernes muligheder for deltagelse i forskellige initiativer.

 

På udvalgsmødet for Senior- og Handicapudvalget d. 7.6.2021 besluttede udvalget at midlerne blev anvendt på to initiativer:

 

  1. 450.000 kr. til ansættelse af endnu en brobygger med henblik på at understøtte endnu flere borgere til at komme ud i gode fællesskaber
  2. 50.000 kr. afsættes til at understøtte muligheder for borgeres deltagelse i forskellige initiativer, såsom udflugter, køb af fiskekort mv.

 

Ansættelsen skulle være tidsbegrænset på 2 år, og der skulle efter 1 ½ år evalueres på indsatsen. Der blev d. 1. oktober 2021 ansat en ekstra brobygger.

 

Kort om projektet og projektstillingen som ensomhedskonsulent

Målgruppen for brobyggeren, der blev ansat i projektstillingen, var seniorborgere som bor i eget hjem, og som havde behov for at styrke sociale relationer. Herunder var der et særligt fokus på mænd i målgruppen.

 

Kendetegnene for målgruppen var:

  • Høj alder med nedsat fysisk funktionsevne, hvilket fører til manglende overskud til at tage initiativ til at deltage i social aktivitet. Borgeren resignerede og blev derefter ensom.
  • Sorg- eller depressionsramt som følge af tab af nærmeste familie. Ofte kombineret med sparsomt netværk.
  • Tilflyttere med manglende eller sparsomt netværk.
  • Mangeårige problematikker med fysisk/psykisk sygdom og/eller (tidligere) misbrug.
  • Lettere demente

 

Opsporing af borgerne skete bl.a. via:

  • Hjemmepleje, sygepleje, demensteam, forebyggende hjemmebesøg
  • Praktiserende læge
  • Psykiatrien
  • Civilsamfundet, ex naboer, pårørende, foreningsliv, aktivitetscentre, kirker og medborgerhuse

Pr. 1. oktober 2021 var den oprindelige brobygger i aktivt samarbejde med ca. 110 borgere, hvoraf 35 var mænd. Dette dækkede over både nytilkomne og kendte borgere.

 

Evaluering

Der tilkommer løbende borgere fra alle henvisningskanaler, og en enkelt brobygger har ikke kunnet rumme efterspørgslen. Nogle forløb er blevet mere komplekse og krævende, og der er et fagligt behov for løbende at kunne sparre med en kollega om handlemuligheder mv.

 

Flere borgere har komplekse psykiatriske udfordringer, demenssygdom eller lignende tilstande, og har brug for et længere forløb, for at kunne indgå i fællesskaber. Derfor er nogle af brobyggernes borgerforløb over de seneste år blevet mere længerevarende og tidskrævende end tidligere.

 

I brobyggerens kontakt til ensomme mænd opleves det, at det ikke er afgørende for mændene at komme i et fællesskab kun for mænd. Tværtimod handler det om at sikre, at de ikke er uønsket alene.

 

Med indsatsen Brobygning til Fællesskaber udfyldes der et behov, som hjælper en bred gruppe af borgere ind i fællesskaber. Indsatsen dækker et behov, hvor andre kommunale tilbud må slippe.

 

Generelt er der tilgang på omtrent 100 nye borgere årligt, men der siges ikke farvel til 100 borgere årligt, hvilket betyder, at der er kontakt til eller delvis kontakt til flere hundrede borgere.

 

I perioden 1. oktober 2021 til 28. februar 2023 er der skabt kontakt og samarbejde med yderligere ca. 100 nye borgere, hvoraf 35 personer er mænd. Det svarer til en fordobling i antal kontakter.

 

Perspektivering

Det vurderes, at der ligger et potentiale for at arbejde mere indholdsdefineret og målrettet med vores partnerskabsaftaler med de større civilsamfundsorganisationer, som har en solid ballast og faglig viden til at understørre deres frivillige såvel som deres sag. Herigennem ses en vej til at kunne understøtte seniorer i udsatte livspositioner endnu bedre. Et effektivt samarbejde kræver dog også et solidt lokalt anker.

Økonomiske konsekvenser

En fastansættelse af den nuværende projektmedarbejder i en stilling som brobygger vil årligt koste 500.000 kr. eksklusiv årlige fremskrivninger. Økonomien til den fleksible klippekortspulje er varigt afsat.

Vurdering

Det vurderes at der er mange fordele ved at have to brobyggere ansat, da et voksende antal seniorborgere oplever at være uønsket alene, samt har mere komplekse problemstillinger. Projektet har betydet, at flere seniorborgere i eget hjem har haft mulighed at deltage i relevante fællesskaber. Indsatsen har desuden haft en forebyggende karakter, som sikre at borgerne kan have højere livskvalitet i den tid de bor i eget hjem.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning og tager stilling til, om brobygningsindsatsen skal fastholdes på det nuværende niveau.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 18-04-2023

Udvalget tager orienteringen til efterretning og beder forvaltningen fremlægge forslag til forskellige modeller for den fremtidige brobygningsindsats på et kommende udvalgsmøde forud for budgetforhandlingerne om budget 2024.

Punkt 4 Orienteringssag: Gode hjem

Sagsresumé

Der dagsordenssættes en drøftelse omkring ”gode hjem”.

 

Sagsbeskrivelse:

At skabe hjem er en opgave, der ligger i forskellige sammenhænge i den kommunale opgave. Der ønskes en drøftelse af, hvad vi kan forstå ved ”gode hjem” i en kommunal kontekst.

 

”A home is not a house”, er et af de udsagn, der er i fokus, når der tales hjemlighed og ”gode hjem”. Det at skabe hjem er ikke en simpel opgave, og det er ikke entydigt, hvad der er et ”godt hjem”.

 

Oplevelsen af et hjem handler både om den fysiske indretning, den daglige omgangstone og væremåde.

 

Samtidig er ønsker og behov for hjem forskelligt alt efter hvilken livsfase, man befinder sig i.

 

Temadrøftelsen rammesættes af et oplæg fra forvaltningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter perspektiver på, hvad der udgør ”gode hjem”.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 18-04-2023

Drøftet.

Punkt 5 Orienteringssag: Eden i kommunens plejehjem (Lukket)

Punkt 6 Beslutningssag: Godkendelse af Kvalitetsstandarder 2023

Sagsresumé

På Senior- og Socialudvalgets møde d. 28. februar godkendte udvalget at udkast til kvalitetsstandarder på Senior- og Sundhedsområdet blev sendt i høring i Seniorrådet og Handicaprådet. Rådenes svar er vedlagt som bilag.

Derudover har der været et input fra ankestyrelsen vedrørende en præcisering i forhold til måltidsbestilling, som medfører forslag til ændring.

I denne sag lægges op til godkendelse af kvalitetsstandarderne efter høring.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med kvalitetsstandarder er at gøre det synligt og gennemskueligt for borgere og samarbejdspartnere, hvilken service der kan forventes på de enkelte områder. Samtidig fungerer kvalitetsstandarder som et redskab for kommunen i planlægning og styring af indsatsen.

 

Kvalitetsstandarderne har været behandlet i Senior- og Socialudvalget d. 28. februar 2023. Efterfølgende er kvalitetsstandarderne sendt til høring i Handicaprådet og Seniorrådet. Svarene er vedlagt som bilag.

 

Forvaltningen har gennemlæst høringssvarene og anbefaler på den baggrund at alle kvalitetsstandarderne tilrettes i layoutet, så det er større skriftstørrelse samt skrevet med sort.

 

Der er vedhæftet 3 kvalitetsstandarder til godkendelse:

1)      Kvalitetsstandard for træning og forebyggelse

 

2)      Kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp

 

3)      Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg

 

Vedrørende Kvalitetsstandard for træning og forebyggelse

Årstal er rettet til 2023.

 

Vedrørende kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp

Ankestyrelsen (Tilsynet) har rettet henvendelse omkring den tidligere kvalitetsstandard hvilket har afstedkommet en række ændringer, der er indarbejdet i vedhæftede.

 

Men derudover har tilsynet også ønsket en præcisering omkring muligheden for at afmelde måltider.

 

På den baggrund foreslås at afsnittet omkring madservice tilføjes følgende afsnit:

Man betaler ikke for forplejning, hvis man senest kl. 12 dagen før har afmeldt forplejningen for én eller flere dage til køkkenet eller til plejepersonalet. Det er kun muligt at afmelde forplejning på hele dage, og man kan derfor ikke framelde enkelte måltider.

                                            

Hvis en beboer bliver indlagt på sygehus, får vi automatisk besked om det. Man betaler ikke for forplejning for det døgn, hvor indlæggelsen sker, uanset på hvilket tidspunkt man bliver indlagt. Når man kommer hjem, betaler man for forplejning for dette døgn, uanset på hvilket tidspunkt man kommer hjem.

 

Efter godkendelsen vil kvalitetsstandarderne blive tilrettet og derefter fremgå af kommunens hjemmeside.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Både handicaprådet og Seniorrådet har afgivet høringssvar, der fremgår af bilagene. Der er lagt et stort arbejde i at gennemlæse kvalitetsstandarderne, og det fremgår tydeligt at der er stor interesse for at kvalitetsstandarderne. Forvaltningen anerkender det arbejde, der er lagt i høringssvarene og tager inputs til efterretning.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter høringssvar fra Handicaprådet og Seniorrådet
  2. Udvalget godkender kvalitetsstandard for træning og forebyggelse med eventuelle tilrettelser efter drøftelser af høringssvar, herunder at skriftstørrelse og skriftfarve ændres.
  3. Udvalget godkender at kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp tilføjes et afsnit omkring muligheden for at afmelde et måltid.
  4. Udvalget godkender kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp med eventuelle tilrettelser efter drøftelser af høringssvar
  5. Udvalget godkender kvalitetsstandard om forebyggende hjemmebesøg med eventuelle tilrettelser efter drøftelser af høringssvar

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 18-04-2023

  1. Udvalget kvitterer for høringssvarene.
  2. Godkendt.
  3. Godkendt.
  4. Godkendt.
  5. Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Tilgængelighedspuljen 2023

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget godkende finansieringen af Tilgængelighedspuljen 2023 samt beslutte, hvilke ansøgere der skal modtage midler fra 2023-puljen og med hvilke beløb.

 

Udvalget gives desuden en status på de tilgængelighedsprojekter, der blev bevilget midler til fra tilgængelighedspuljen i 2022 – herunder overførsler fra 2021- og 2020-puljen.

 

Sagsbeskrivelse:

RAMMER

Tilgængelighed har stor betydning for personer med handicaps mulighed for at deltage i fællesskaber. Følelsen af fællesskab styrker den enkeltes livskvalitet. Formålet med tilgængelighedspuljen er at støtte projekter, der forbedre tilgængeligheden til fællesskaber i kommunen. Der kan ansøges om: Ramper, teleslynger, belysning, bredere døre eller forbedret skiltning – men mulighederne er ikke begrænset hertil. Tilgængelighedsprojekterne skal enten komme mange til gode eller have en væsentlig betydning for en mindre gruppe.

 

Der kan søges om tilskud til opstartsudgifter eller anlægsudgifter. Eventuel drift, vedligehold og forsikring skal dækkes af ansøgeren. Der kan ikke søges om tilskud til private udgifter. Såfremt der opnås tilskud til det ansøgte projekt, skal tilskudsmodtageren indsende dokumentation og en kort redegørelse for projektets gennemførelse, når arbejdet er færdiggjort – senest i januar året efter.

 

2023-PULJEN

Ansøgningsfristen til tilgængelighedspuljen var d. 20. marts 2023. Der indkom 13 ansøgninger. I alt er der blevet ansøgt om 673.669 kr. plus et ukendt beløb til projektet ”sikker forbindelse”

 

Oversigt over ansøgninger er vedhæftet i sagsbilag: 1

Ansøgninger samt ansøgningsbilag er vedhæftet i sagsbilag: 2-27

 

Forvaltningen har annonceret, at der er 200.000 kr. i 2023-puljen. Det er imidlertid en fejl. Tilgængelighedspuljen blev nedlagt i forbindelse med budgetforhandlingerne i 2022, hvor Tilgængelighedspuljen indgik som et finansieringsforslag under anlæg. Ansøgningsprocessen fastholdes dog i 2023 med forslag til finansiering som beskrevet i afsnittet ”økonomiske konsekvenser”.

 

STATUS PÅ TIDLIGERE TILGÆNGELIGHEDSPROJEKTER

I sagsbilag 28 gives Senior- og Socialudvalget en status på de tilgængelighedsprojekter, der blev bevilget penge i 2022 samt to projekter, der blev bevilget puljemidler i tidligere år, som ikke er blevet afsluttet.

Økonomiske konsekvenser

 Som det fremgår af sagsbilag 28, er tre tilgængelighedsprojekter ikke realiseret i 2022. Det betyder, at der er et restbeløb i 2022-puljen på 593.000 kr. Forvaltningen har indstillet til Byrådet (17.4.2023), at restbeløbet overføres til 2023-puljen.

 

Restbeløb i 2022-puljen udgøres af følgende tilgængelighedsprojekter:

Ledelinjeprojekt: 434.562 kr. - Projektet er igangværende

Rampe til det Bruunske Pakhus: 107.133 kr. - Afventer tilladelse fra Slots- og Kulturarvsstyrelsen

Niveaufri adgang til bålplads ved Kompetencecenter for Døve og Døvblinde: 50.000 kr. - Tilbagebetalt

 

Forvaltningen har annonceret, at der er 200.000 kr. i Tilgængelighedspuljen 2023, men da puljen er blevet nedlagt, er midlerne ikke blevet tilført i 2023.

 

Forvaltningen foreslår derfor, at 2023-puljen i stedet finansieres af:

-          Restmidler 2022: 51.305 kr.

-          Bevillingen til rampe ved Det Bruunske Pakhus: 107.133 kr.*.

-          Bevilling til ledelinjeprojekt tilbageholdes: 41.562 kr.

I alt: 200.000 kr.

 

*Forvaltningen foreslår, at bevillingen til en rampe ved Det Bruunske Pakhus annulleres. Grunden er, at kommunen er i gang med en ejendomsoptimering. Indtil der er sikkerhed for den fremtidige anvendelse af ejendommen fortages denne investering ikke. Forvaltningen foreslår derfor, at de 107.133 kr. benyttes til finansiering af Tilgængelighedspuljen 2023. Såfremt anvendelsen af Det Bruunske Pakhus forsætter uændret samt Slots- og Kulturarvsstyrelsen godkender, at der opføres en rampe ved ejendommen, vil Fredericia Kommune være positiv for at afsætte midler til at skabe tilgængelighed til bygningen.

 

Der vil i forbindelse med budgetlægningen skulle findes midler, hvis der fortsat skal være en tilgængelighedspulje.

Vurdering

Ansøgningerne er blevet vurderet af kommunens ejendomsafdeling og Tilgængelighedsudvalget, som består af medlemmer fra Seniorrådet og Handicaprådet. Tilgængelighedsudvalget har desuden anbefalet udvalget, hvilke projekter, de mener, skal imødekommes samt med hvilke beløb.

 

Vurderinger samt anbefaling fremgår af sagsbilag 29

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

  1. Udvalget godkender finansieringen af Tilgængelighedspuljen 2023
  2. Udvalget beslutter, hvilke tilgængelighedsprojekter der skal bevilges tilskud og med hvilket beløb.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 18-04-2023

  1. Godkendt.
  2. Udvalget besluttede at følge indstillingen fra tilgængelighedsudvalget.

 

Louis Lindholm, Venstre deltog ikke under punktet.

Bilag: 

Punkt 8 Orienteringssag: Tilskud til Pensionistforeninger 2023

Sagsresumé

Der orienteres om udbetalte tilskud til pensionistforeninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen har, i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

 

De godkendte pensionistforeninger er:

  • Nordbo Senior
  • Pensionistforeningen for Fredericia og omegn af 1938
  • Erritsø Ældreklub
  • Pensionistklubben Samvær og Sundhed
  • Frecia – døves seniorklub
  • HM-Pensionisterne samt klub 1297

 

Der indsendes ansøgning hvert år til den 1. april. Med ansøgningen fremsendes regnskab for det forudgående år. Regnskabet skal som minimum være underskrevet af formanden og kassereren.  Der er forud for ansøgningsfristen sendt en reminder ud til pensionistforeningerne.

Økonomiske konsekvenser

Det årlige budget til godkendte pensionistforeninger udgør 200.000 kr.

 

Der udbetales et årligt foreningstilskud på 5.000 kr. pr. forening. Foreningstilskud udbetales kun, hvis foreningen har mindst 10 medlemmer.

 

Der udbetales et årligt medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem af foreningen, forudsat at hvert medlem betaler minimum 200 kr. årligt i kontingent til foreningen, og foreningen i øvrigt lever op til de fastsatte retningslinjer for godkendte pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

 

Det samlede tilskud pr. forening kan ikke overstige 50.000 kr. årligt.

 

De udbetalte beløb er fordelt på følgende måde:

 

 

Foreningens navn

Antal medlemmer

Udbetalt støtte

Erritsø Ældreklub

116

22.400 kr

Pensionistklubben Samvær og Sundhed

31

9.650 kr.

HM-Pensionisterne

55

13.250 kr.

Klub 1297

37

10.550 kr.

Nordbo Senior

150

27.500 kr

Frecia Døves Seniorklub

88

18.200

Pensionistforeningen af 1938

368

50.000 kr

 

 

Alt i alt er der udbetalt 151.550 kr.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 18-04-2023

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orientering (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller