Senior- og Socialudvalget - 25-01-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 25 januar, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 26 januar, 2022 - 10:34
Referat publiceret:
Fredag, 28 januar, 2022 - 16:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-01-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag - introduktion til Senior- og Socialudvalgets ansvarsområder, opgaver og økonomi

Sagsresumé

På dagsordenspunktet gives Senior- og Socialudvalget en mundtlig introduktion til udvalgets område ved direktøren for området, Yelva Bjørnholdt Jensen.

 

Sagsbeskrivelse:

Med introduktionen til området gives Senior- og Socialudvalget et indblik i områdets organisering, de sociale indsatser samt områdets økonomi. Senior- og Socialudvalget vil desuden blive introduceret til, hvilke strategiske indsatser der er i fokus jævnfør de tidligere fagudvalgs arbejde og Budget 2022. Der vil være separat introduktion til henholdsvis Social og Handicap (dette møde) samt Senior og Sundhed (marts mødet).

 

Formålet med introduktionen er, at Senior- og Socialudvalget klædes på med grundlæggende viden om området..

 

Senior- og Socialudvalget vil på mødet få uddelt en printet version af den PowerPoint præsentation, som oplægget tager afsæt i.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-01-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 3 Årshjul over forventede sager til Senior- og Socialudvalget

Sagsresumé

Udvalget præsenteres for en oversigt over de sager udvalget indtil videre skal behandle resten af året.

 

Listen er kun vejledende og et udtryk for, hvilke forventninger forvaltningen i øjeblikket har til de sager, der skal på resten af året.

 

Der ønskes at udvalget drøfter ønsker til kommende sager, samt drøfter hvilke tilbud udvalget ønsker at besøge.

 

Sagsbeskrivelse:

Det nye Senior og Socialudvalg skal mødes 9 gange i løbet af 2022. Forvaltningen ønsker at give et overblik over de sager, der på nuværende tidspunkt er planlagt til de kommende møder.

 

Der vil løbende blive tilføjet sager til overblikket.

 

Titlerne på de kommende sager er arbejdstitler.

 

Der ønskes at udvalget drøfter ønsker til kommende sager, samt drøfter hvilke tilbud udvalget ønsker at besøge.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior og Socialudvalget drøfter ønsker til kommende sager, samt drøfter hvilke tilbud udvalget ønsker at besøge.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-01-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 4 Orienteringssag - introduktion til Social og Handicap

Sagsresumé

På dagsordenspunktet gives Senior- og Socialudvalget en mundtlig introduktion til fagområdet ”Social og Handicap” ved fagchefen for området, Henriette Korf Graversen.

 

Sagsbeskrivelse:

Med introduktionen til Social- og Handicap gives Senior- og Socialudvalget et indblik i områdets organisering, de sociale indsatser samt områdets økonomi. Senior- og Socialudvalget vil desuden blive introduceret til, hvilke strategiske indsatser der er i fokus jævnfør de tidligere fagudvalgs arbejde og Budget 2022. I denne sag går vi længere ned i de enkelte tilbud end i den foregående sag, hvor området præsenteres overordnet.

 

Formålet med introduktionen er, at Senior- og Socialudvalget klædes på med grundlæggende viden om området for således at styrke beslutningsprocesserne på de kommende udvalgsmøder.

 

Senior- og Socialudvalget vil på mødet få uddelt en printet version af den PowerPoint præsentationen, som oplægget tager afsæt i.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-01-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 5 Beslutningssag: Politisk udpegning af formand for udsatterådet

Sagsresumé

I denne sag bedes Senior- og Socialudvalget beslutte, hvem der skal være formand for Udsatterådet i Fredericia i perioden 2022-2026. Den formand, som udpeges, skal komme med oplæg til udvalget om sammensætning af Udsatterådet for den kommende udvalgsperiode.

 

Sagsbeskrivelse:

KORT OM UDSATTERÅDETS FORMÅL OG MÅLGRUPPE

Ifølge Udsatterådets vedtægter 2020 (bilag 1) skal Udsatterådet være de udsatte gruppers talerør i forhold til blandt andet de kommunale indsatser. Udsatterådet skal desuden fremme det fælles ansvar for de svageste i Fredericia Kommune.

 

Udsatte borgere forstås som:

”Personer, der lever i samfundets yderkanter, personer, der ofte har et dårligt helbred, der sjældent har en tilknytning til arbejdsmarkedet, og som ikke drager nytte af samfundets almindelige tilbud til borgerne" Socialministeriet, 2016.

 

Det tidligere Udsatteråd har udarbejdet et kommissorium som en uddybelse af rådsvedtægterne - vedhæftet bilag 2.

 

OM UDSATTERÅDETS SAMMENSÆTNING OG UDPEGNING

Udsatterådet består af seks – ti medlemmer. Herunder en formand, næstformand og en kommunal ledelsesrepræsentant, som er fagchefen for Social og Handicap. Den kommunale repræsentant har ikke stemmeret.

 

Formanden for Udsatterådet udpeges af Senior- og Socialudvalget (tidligere Social- og Beskæftigelsesudvalget). Udsatterådets formand har herefter til opgave at komme med forslag til sammensætningen af rådets øvrige medlemmer. Når forslaget er klart, sendes det pr. mail til endelig godkendelse i Senior- og Socialudvalget.

 

Repræsentanterne til Udsatterådet kan findes blandt lokale interesseorganisationer, foreninger, frivillige foreninger, ildsjæle, enkeltstående personer og regionale eller statslige funktioner.

 

Udsatterådet afholder et konstituerende møde, når Senior- og Socialudvalget har godkendt medlemmerne. På det konstituerende møde vælger Udsatterådet blandt sine medlemmer en næstformand.

 

FORMAND FOR UDSATTERÅDET

Bjarne Dahlmann, leder af varmestuen ved Kirkens Korshær, har været formand for Udsatterådet siden 2017. Han ønsker at fortsætte arbejdet som formand i Udsatterådet.

 

Det nuværende Udsatteråd bakker op om Bjarne Dahlmann som formand for det kommende Udsatteråd.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Bjarne Dahlmann repræsenterer nogle af de mest udsatte stemmer i Fredericia. Han arbejder for at fremme det fælles ansvar for de svageste i Fredericia Kommune.

 

Forvaltningen har gennem årene haft et godt samarbejde med Bjarne Dahlmann, som har udvist stort engagement og ansvar for arbejdet med udsatte og har deltaget aktivt i Strategi for Udsathed. Bjarne Dahlmann og Kirkens Korshær er en vigtig og aktiv samarbejdspartner. Forvaltningen bakker derfor op om, at han forsætter på formandsposten.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller, at Senior- og Socialudvalget udpeger en formand for det kommende Udsatteråd.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-01-2022

Udvalget udpegede Bjarne Dahlmann til formand for udsatterådet.

Punkt 6 Spørgeskemaundersøgelse - Plejehjem

Sagsresumé

Senior – og Handicapudvalget besluttede i august 2021 at igangsætte en spørgeskemaundersøgelse målrettet pårørende til beboere i kommunens plejehjem. Spørgeskemaets udformning blev godkendt på møde i november 2021.

 

Nu foreligger undersøgelsens resultater i en samlet rapport, der er vedhæftet som bilag.

 

Sagsbeskrivelse:

Spørgeskemaet indeholder en række spørgsmål, der har til formål at give et indblik i pårørendes oplevelse af kommunens plejehjem. Der spørges ind til en række emner, der giver et indblik i plejehjemmenes evne til at opleves som rare og hjemlige. Samtidig spørges ind til personalets viden om den enkelte beboers livshistorie samt kendskab til, hvad der kan give beboeren glæde i hverdagen. Undersøgelsens resultat skal bruges i det videre arbejde omkring hjemlighed i plejehjemmene samt bidrage til at give beboeren den bedst mulige pleje og omsorg.

 

I skemaet har der været mulighed for at udfylde ift. tilfredshedsgrad med en række temaer, men også fritekstfelter, hvor respondenten har haft mulighed for at svare med uddybende kommentarer.

 

Svarprocenten ligger på 64%. Der er i alt 200 personer, der har besvaret hele spørgeskemaet og 9 der har besvaret dele af skemaet. Det er primært beboeres børn, der har besvaret spørgeskemaerne. Størstedelen af besvarelserne (68%) kommer fra pårørende til beboere, der har boet i plejehjemmet i 1 år eller mere.

 

Den samlede rapport viser en række generelle tendenser på de parametre, der er spurgt ind til.

 

Der er 82% der har oplevet et godt eller meget godt samarbejde omkring beboerens indflytning og 82% føler sig velkomne, når de kommer i plejehjemmet som pårørende.

 

Der er 65% af besvarelserne, der viser, at der er godt eller meget godt samarbejde med personalet. Når der spørges til, hvordan pårørende oplever dialogen med personalet omkring beboerens pleje og omsorg, svarer 60% god eller meget god, 23% svarer både/og 10% svarer mindre god og 4% svarer dårlig.

 

34% af de pårørende ved ikke, hvad de kan gøre, hvis de får en god ide til aktiviteter i plejehjemmet.

Der er en klar tendens, der viser, at pårørende ønsker at modtage informationer gennem nyhedsbreve og ved personlig kontakt fremfor via infoskærme og facebook. Samtidig mener 49%, at de får den information, de har behov for – imens 28% svarer både/og, 15% er uenig og 5 % meget uenig.

 

Det er første gang, der er gennemført en pårørendeundersøgelse i Fredericia Kommune. Undersøgelsen giver et godt grundlag for en videre dialog med pårørende og giver samtidig nogle pejlemærker og indspark til det videre arbejde omkring hjemlighed og den strategiske udviklingsplan.

 

Den videre proces:

Der er udarbejdet datamateriale til hvert enkelt plejehjem (vedhæftet som bilag). Dette vil danne grundlag for dialogmøder på de enkelte plejehjem. Dialogmøderne forventes afholdt i løbet af marts måned. Her vil pårørende inviteres til dialog omkring undersøgelsen, hvor der er mulighed for at uddybe og reflektere over undersøgelsens temaer. På dialogmøderne vil ledelsen for plejehjemmet deltage samt repræsentanter fra personalet. Der udarbejdes en plan for opfølgning i hvert enkelt plejehjem med udgangspunkt i dialogen.

 

Når der er afholdt møder på alle plejehjem og indsamlet opsamlinger og erfaringer, vil dette blive fremlagt på Senior- og Socialudvalget med henblik på at drøfte erfaringer med pårørendeundersøgelsen samt en beslutning om, hvorvidt undersøgelsen skal gentages.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at undersøgelsen har givet et rigtig godt fundament til det fremadrettede arbejde.

Indstillinger

Direktøren for beskæftigelse og velfærd indstiller, at rapportens konklusioner tages til efterretning samt at den kommende proces for arbejdet med rapportens konklusioner tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-01-2022

Rapportens konklusioner og den kommende proces for arbejdet med konklusionerne er taget til efterretning.

Punkt 7 Orientering om midlertidig aftale om dosispakket medicin

Sagsresumé

Det er et mål og en ambition, at flere borgere i Fredericia Kommune fremadrettet får medicin via maskinelt pakkede dosispakninger frem for manuel optælling. De alment praktiserende læger er en central aktør i arbejdsgangene omkring dosisdispensering, og en udvidelse af samarbejdet omkring dosisdispensering har derfor afventet en national aftale med Praktiserende Lægers Organisation (PLO).

 

I denne sag gives en orientering om en ny midlertidig aftale, der er indgået med PLO, som giver mulighed for at udvide anvendelsen af dosisdispensering.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Optælling af medicin til borgere, der har brug for hjælp til dette, sker i Fredericia Kommune som udgangspunkt via sygeplejeklinikken. Dispenseringen foregår både i borgerens eget hjem og på sygeplejeklinikken. Borgere, hvis medicin er stabil, kan – på henvisning fra lægen – få deres medicin pakket automatisk fra apoteket. Det sker ved, at apoteket via den praktiserende læge får en liste, som de skal pakke borgerens medicin efter. Pakningen af medicinen sker ved hjælp af en robot, dvs. automatik. Borgeren betaler selv for denne løsning. Til gengæld er borgeren ikke afhængig af, at personalet skal komme i hjemmet og tælle op, ligesom risikoen for fejldispensering mindskes.

 

Sygeplejerskerne og social- og sundhedsassistenterne i Fredericia Kommune bruger mange timer på at dispensere medicin til borgere, som ikke selv kan tælle egen medicin op, og der har været en stigende udvikling over de seneste år.

 

- I 2018 fik 1.448 borgere dispenseret medicin via sygeplejen. Timeforbruget hertil var 12.948 timer.

- I 2019 fik 1.526 borgere dispenseret medicin via sygeplejen, og timeforbruget var på 16.436 timer.

- I 2020; 1.990 borgere, og et timeforbrug på 17.072 timer. 87 borgere fik dosisdispenseret medicin via apoteket.

- I 2020; 1.990 borgere, og et timeforbrug på 17.072 timer. 87 borgere fik dosisdispenseret medicin via apoteket.

- I 2021; 2.064 borgere fik dispenseret medicin via sygeplejen. Timeforbruget til medicindosering er fra 2020 faldet lidt til i 2021 at udgøre 14.586 timer. 96 borgere fik dosisdispenseret medicin via apoteket. Faldet i antal timer til medicindosering skyldes omlægning og effektivisering af arbejdsgange, eksempelvis at medicin tælles op for fire uger ad gangen i stedet for to uger.

 

Medicinering er langt den største enkeltstående årsag til utilsigtede hændelser på plejeområdet i Fredericia Kommune. I 2020 er registreret 335 utilsigtede hændelser vedr. medicinering, og i 2021 471 utilsigtede hændelser. Det vurderes, at ca 80% af disse dækker over fejl i manuelle medicindoseringer. Processen omkring dosispakket medicin indebærer en væsentlig lavere risiko for fejldosering.]

 

Status

Kommunen har haft en løbende dialog med kommunens praktiserende læger med henblik på, at flere borgere kan overgå til dosisdispenseret medicin, og der blev i vinteren 2020/2021 gennemført et mindre afprøvningsprojekt mellem læger, apoteker og seniorområdet for i fællesskab at samle erfaringer, skabe klarhed over konkrete udfordringer og komme tættere på fælles løsninger og praksis. Projektet gav værdifulde indsigter, men understregede samtidig behovet for en formel regional eller national aftale for honorering af lægernes opgaver i forbindelse med dosisdispensering.

 

Midlertidig aftale indgået

En sådan midlertidig national aftale er nu indgået mellem PLO og Regionernes Lønnings- og Takstnævn. Aftalen giver i en periode fra december 2021 til 1. april 2022 mulighed for at lægerne kan honoreres med aftalte takster for at vurdere hvorvidt borgeren er egnet til dosispakket medicin, ajourføre medicinkortet og oprette dosisrecepter, samt kommunikation herom med patient, apotek og kommune. Baggrunden for den midlertidige aftale er at øge medicinsikkerheden, samt frigøre kommunale medarbejderressourcer i perioden, hvor der forventes et øget pres på det kommunale og regionale sundhedsvæsen grundet covid.

 

Målgruppe

Aftalen omfatter borgere, som modtager kommunal hjælp til håndtering af egen medicin, og hvor sygeplejen og i sidste ende borgerens egen læge vurderer, at borgeren er kandidat til dosispakket medicin. Vurderingen sker ud fra kriterier om stabil medicinering og ingen forventede ændringer i medicinen.

Økonomiske konsekvenser

Lægen honoreres med 450 kr. for oprettelsen af dosisdispensering til en borger. Udgiften afholdes i denne midlertidige aftale af statslige coronamidler, og har således ikke kommunale konsekvenser.

 

Borgeren betaler et gebyr for dosispakket medicin foruden selve medicinens pris. Gebyret er i udgangspunktet på ca. 55 kr/uge, men afhænger i praksis i meget høj grad af, hvilket medicintilskud borgeren er berettiget til; jo flere tilskudsberettigede lægemidler, jo mindre gebyr. Borgerens udgift vil således ikke være 55 kr/uge, men væsentlig lavere, som det ses af nedenstående eksempler:

 

-          4 eller flere tilskudsberettigede lægemidler giver typisk 85% i tilskud, og dermed en gebyrpris på 1 kr pr. dag.

-          3 konkrete lægemidler i specificerede doser; egenbetaling ca 2 kr pr. dag.

 

Hertil kommer, at borgeren kun betaler for den medicin, der leveres i dosispakningerne, og ikke er nødt til at købe store medicinmængder ad gangen. Medicin, der købt, men ikke er indtaget pga medicinændringer og derfor må kasseres, kan være en stor udgift for borgerne. Denne potentielle udgift vil ligeledes kunne reduceres betragteligt med anvendelse af dosisdispensering.

Vurdering

Det vurderes, at dosisdispensering er relevant for en større gruppe borgere, som aktuelt får kommunal hjælp til håndtering af medicin, samt at den indgåede aftale giver mulighed for, at flere borgere kan overgå til dosisdispensering.

 

I aftaleperioden opgøres løbende hvor mange borgere, der overgår til dosisdispensering, herunder begrundelser for afslag, med henblik på læring, og evt. yderligere tiltag.

 

Den midlertidige aftale giver anledning til fornyet fokus og dialog med almen praksis med henblik på at udvide anvendelsen af dosisdispensering. Dette til gavn for både patientsikkerhed og frigivelse af kommunale medarbejderressourcer.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 25-01-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller