Senior- og Socialudvalget - 28-03-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 28 marts, 2023 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 21 marts, 2023 - 16:41

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Besøg på Madsbyhus

Sagsresumé

Udvalgsmødet afholdes på Madsbyhus. Ledelsen fra Madsbyhus deltager under punktet.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med besøget er, at Senior- og Socialudvalget får kendskab til Madsbyhus og ser de fysiske rammer.

 

Ledelsen på Madsbyhus deltager med henblik på at give Senior- og Socialudvalget et indblik i plejehjemmet og dagligdagen for beboere og pårørende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Taget til efterretning.

Punkt 3 Orienteringssag: Regnskab 2022 - Senior- og Socialudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2022 viser et mindreforbrug vedrørende udvalgets serviceudgifter på 1,6 mio. kr. og den centralrefusionsordning på 4,5 mio. kr. På udvalgets overførselsudgifter er der et merforbrug på 6,6 mio. kr. samt ældreboligers drift på 0,8 mio. kr. Årsagerne til mindre- og merforbruget forklares i sagsbeskrivelsen.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har forvaltningen udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2022.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Tabel 1, viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2022.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

Serviceudgifter

923,8

918,6

917,0

-1,6

Senior

616,6

598,6

598,9

0,3

Social

307,2

320,1

318,2

-1,9

Overførselsudgifter

1,7

1,7

8,3

6,6

Central refusionsordning

-18,8

-18,8

-23,3

-4,5

Ældre boliger, drift

1,7

1,7

2,5

0,8

Anlæg

5,5

10,2

5,3

-5,0

      + = merforbrug / - = mindreforbrug

SERVICEUDGIFTER

Senior- og Socialudvalget har i 2022 et samlet mindreforbrug på 1,6 mio. kr. på serviceudgifterne. Udvalgets mindreforbrug kan specificeres som følgende:

Seniorområdet

  • Seniorområdets regnskabsresultat på serviceudgifter lyder på et merforbrug på 0,3 mio. kr. De primære årsager til dette merforbrug er:
    • Plejen samlet set (primært plejehjemmene, køkkener samt hjemmepleje og sygepleje) kom ud af året med et merforbrug på i alt 15,7 mio. kr. Den primære årsag til dette merforbrug er et højt lønforbrug sammenholdt med budgettet.

Forskellige tiltag er sat i værk på både plejehjem og hjemmepleje for en god styring af lønforbruget på området - f.eks. brugertidsprocents-beregninger samt et nyt styrings-setup generelt.

  • Visitationen kom ud af 2022 med et mindreforbrug på 11,5 mio. kr. Dette mindreforbrug er hovedsageligt på frit valgs-puljen grundet færre leverede timer til hjemmepleje end prognosticeret. Denne pulje vil blive analyseret nærmere i 2023. Mindreforbruget på puljen dækker størstedelen af merforbruget på plejehjemmene og i hjemmeplejen.
  • Træning og Forebyggelse samt Hjælpemidler og Kommunikation udviste stor tilbageholdenhed i 2022 og regnskabsresultatet blev et mindreforbrug på samlet 3,5 mio. kr.

Socialområdet

  • Socialområdets regnskabsresultat på serviceudgifter lyder på et mindreforbrug på 1,9 mio. kr. De primære årsager til dette mindreforbrug er:
    • Mindreforbrug på 7,4 mio. kr. vedrørende konvertering af områdets STU-udgifter (ikke budget) fra service- til overførselsudgifter (uden for servicerammen), da visiteringen er bragt i orden. Således visiteres der nu i henhold til LAB (Loven om Aktiv Beskæftigelse).
    • Flere vakante stillinger, inkl. lederstillinger, grundet tilbageholdenhed.
    • Mellemkommunale botilbud, netto, merforbrug på 4,7 mio. kr. Der er tale om både en stigning i antal borgere samt højere døgntakster grundet større kompleksitet ved flere borgere. Der vil også fremadrettet følges nøje op på dette område for at kunne årsagsforklare.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Overførselsudgifternes regnskabsresultat for 2022 er et merforbrug på 6,6 mio. kr. Årsagen til merforbruget skyldes konverteringen af STU-udgifter (ikke budget) fra service- til overførselsudgifter grundet visitering i henhold til Lov om Aktiv Beskæftigelse (LAB) i stedet for Serviceloven (SEL). Fra 2023 afholdes udgifter til STU på Unge- og Uddannelsesudvalgets ramme.

 

CENTRAL REFUSIONSORDNING

Den centrale refusionsordning, inkl. refusion for flygtninge, har givet en merindtægt / merrefusion på 4,5 mio. kr. for 2022. Begrundelsen for merindtægten / merrefusionen er en stigning i antal borgere samt dyrere borgere, hvorved refusion kunne opnås.

 

ÆLDREBOLIGER, DRIFT

Driften vedrørende ældreboliger viser et merforbrug på 0,8 mio. kr. for 2022. Begrundelsen for dette merforbrug er høj tomgang i lejlighederne grundet årets start med Corona-nedlukning på seniorområdet.

 

ANLÆG

Der er et mindreforbrug på anlæg for 2022 på i alt 5,0 mio. kr. Mindreforbruget er et udtryk for tidsmæssige forskydninger på hovedparten af projekterne.

 

Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

 

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At regnskab 2022 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: 1. budgetopfølgning 2023 for Senior- og Socialudvalget

Sagsresumé

Den overordnede konklusion på 1. budgetopfølgning 2023, på Senior- og Socialudvalget, er, at der forventes overholdelse af udvalgets samlede ramme på driften. 2022 har båret præg af besparelser på Socialområdet samt en presset økonomi på Seniorområdet. Med denne historik er der delområder, som skal have ekstra fokus i løbet af året for at kunne imødekomme eventuelle økonomiske udfordringer – dette er beskrevet yderligere i sagen.

 

Der ansøges om en række omplaceringer på serviceudgifter (netto 0,8 mio. kr.), som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen efterfølgende behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

På mødet vil aktuel status på indsatsområder fra Budget 2023 blive præsenteret og vil efterfølgende indgå i en samlet præsentation, for alle udvalg, til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

SERVICEUDGIFTER

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter er 938,3 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

 

De primære forskelle mellem vedtaget og korrigeret budget i tabel 1 omhandler flytning af elev-budgettet fra Senior til Unge og Uddannelse (15,8 mio. kr.) samt flytning af STU-budgettet fra Social til Unge og Uddannelse (15,7 mio. kr.).

 

I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2023 indstilles til tekniske justeringer for i alt netto 0,8 mio. kr. på serviceudgifter omhandlende:

 

  • Udkontering af udgiften på arbejdsskadeforsikring, 1,8 mio. kr. (budget modtages)
  • Rettelse af OK21 puljen, 0,1 mio. kr. (budget modtages)
  • Midler fra fleksjobpulje, 0,2 mio. kr. (budget modtages)
  • Kunstskolen Blå, til samarbejdsaftaler under Sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd, -1,0 mio. kr. (budget afleveres)
  • Solstrålen, til samarbejdsaftaler under Sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd, -0,4 mio. kr. (budget afleveres)

 

Tabel 1: Senior- og Socialudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget, 1. BO 2023

Søges om godkendelse

Korrigeret budget efter godkendelse, 1. BO 2023

Prognose uden kompense-rende handling

Serviceudgifter

970,1

938,3

0,8

939,1

939,1

Senior

629,5

613,2

1,6

614,8

614,8

Social

340,6

325,1

-0,8

324,3

324,3

Central refusionsordning

-21,2

-21,2

0,0

-21,2

-21,2

Overførselsudgifter

1,7

1,7

0,0

1,7

1,7

Ældreboliger. drift

1,8

1,8

0,0

1,8

1,8

Anlæg

1,0

1,0

0,0

1,0

1,0

 

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

 

Det korrigerede budget 2023 i forhold til regnskabsresultatet for 2022

Regnskabsresultatet for 2022 var et netto mindreforbrug på 1,6 mio. kr. for Senior- og Socialudvalgets serviceudgifter. En væsentlig forklaring på dette regnskabsresultat var, at cirka 7,5 mio. kr., af socialområdets STU-udgifter (ikke budget), blev konverteret til overførselsudgifter (uden for servicerammen), da visiteringen var i henhold til Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats (LAB-loven).

 

Hvis dette ikke var foregået, ville udvalget have haft cirka 6,0 mio. kr. i merforbrug i 2022 – et merforbrug alene på Socialområdet. Dette forventede merforbrug for 2022 er, i forbindelse med Budget 2023, imødekommet ved tildeling af budget til mellemkommunale botilbud. Dermed forventes budgetoverholdelse i 2023 – se dog under gennemgangen af Socialområdet.

 

Senior – overordnet overholdelse af budgetrammen

Nedenstående graf viser udviklingen på Seniorområdets serviceudgifter (i t. kr.) fra 2019 i 2023-priser. Udviklingen viser et generelt stigende udgiftsniveau over årene. Et OBS-punkt er, at SOSU-elever er flyttet fra 2022 til andet udvalg og dermed vil der være et fald i udgiftsniveauet sammenlignet med tidligere år.

 

Der er fokus på overholdelse af lønbudgetterne på plejehjemmene og i hjemmeplejen, da der historisk set har været budgetoverskridelse. Forskellige tiltag er sat i værk på begge områder, f.eks. brugertidsprocents-beregninger samt et nyt styrings-setup generelt. Vurderingen er, at budgetterne vil være presset i hele 2023 og der er forbeholdenhed angående budgetoverholdelse.

 

Frit valgs-puljen analyseres nærmere i 2023, da der i 2022 var et mindre træk på puljen grundet færre leverede timer til hjemmepleje end prognosticeret. Mindreforbruget her dækkede i 2022 merforbruget på plejehjemmene og i hjemmeplejen.

 

Social – overordnet overholdelse af budgetrammen

Nedenstående graf viser udviklingen på Socialområdets serviceudgifter (i t. kr.) fra 2019 i 2023-priser. Udviklingen viser et generelt stigende udgiftsniveau over årene. Et OBS-punkt er, at STU (egen og mellemkommunal) er flyttet fra 2023 til Unge- og Uddannelsesudvalget og dermed vil der være et fald i udgiftsniveauet sammenlignet med tidligere år.

 

En gennemgang af data for mellemkommunale botilbud viser, at med de tilførte midler (20,2 mio. kr.) og de borgerdata, der pt. er kendte (inkl. prognose), ses tegn på et merforbrug på 3,7 mio. kr. i 2023, da der er sket større borgerændringer siden budgetvedtagelsen. Det er dog for tidligt at rapportere om et forventet merforbrug, da der ofte sker ændringer i løbet af året.

 

Udgifterne til forsorgshjem har været stigende og skal reduceres markant for at budgettet vil balancere. Der er fokus på at reducere udgifterne via Housing-first-tilgangen. Der er endnu ikke fuld effekt af tiltagene, da de ankomne ukrainerne har forrang til boliger, der ellers ville være brugt til housing first-tilgangen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser, da der er forventning om budgetoverholdelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse og økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Kommunaldirektør og direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at

  1. 1. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 5 Beslutningssag: Udvidelse af samarbejde med Kirkens Korshærs varmestue

Sagsresumé

På udvalgsmødet d. 28.2.23 blev Senior- og Socialudvalget præsenteret for forvaltningens forslag til en udvidelse af samarbejdet med Kirkens Korshærs Varmestue i Fredericia. Med denne sag konkretiseres forslaget, og der forelægges en revideret samarbejdsaftale til godkendelse. Forslaget er udarbejdet i tæt samarbejde med Kirkens Korshær, som er positive overfor at udvide samarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

FORMÅL

Med omorganiseringen af Rusmiddelcenteret styrkes fokus på behandling. I den forbindelse er Akademiet nedlagt og Rusmiddelcenterets to cafétilbud omdannet til visiterede socialfaglige behandlingstilbud til personer i behandling.

 

Med henblik på at styrke den sammenhængende rusmiddelindsats foreslår forvaltningen, at samarbejdet med Kirkens Korshærs varmestue udvides med fokus på personer, der ikke er motiveret for behandling, og hvor formålet med tilbuddet er skadereducerende. Udvidelsen af aftalen skal desuden medvirke til at styrke kommunes hjemløseindsats, hvor det fælles afsæt er Housing First.

 

Med udvidelsen af samarbejdet styrkes den socialfaglige indsats for social udsatte i Fredericia.

 

UDVIDELSE AF VARMESTUENS AKTIVITETS- OG SAMVÆRSTILBUD (EFTER SEL §104)

Kirkens Korshærs varmestue tilbyder allerede i dag stabilitet, aktivitet og fællesskab i hverdagen for personer med misbrug. Forvaltningen forventer, at antallet af brugere i varmestuen vil stige, som følge af at Rusmiddelcenterets aktivitets- og samværstilbud nedlægges.

 

Derfor foreslår forvaltningen, at der sker en opnormering af varmestuens fagprofessionelle medarbejdere. Udover de opgaver, som varmestuen løfter i dag, skal varmestuen tilbyde udlevering af sprøjter og kanyler i samarbejde med Rusmiddelcentret for at forebygge infektioner og sygdom.

 

UDVIDELSE AF VARMESTUENS OPSØGENDE ARBEJDE (EFTER SEL §99)

Kommunen samarbejder allerede i dag med medarbejdere fra varmestuen i forbindelse med opsøgende og støttende indsatser. Denne del af samarbejdet har tidligere været løst beskrevet. Med den reviderede samarbejdsaftale ønskes samarbejdet dels konkretiseret og udvidet.

 

Den reviderede samarbejdsaftale lægger op til, at varmestuen skal udføre opsøgende og støttende indsatser efter Servicelovens §99 (støtte- kontaktpersonordning) på følgende områder:

-          Hellestedet: Varmestuen besøger Hellestedet ugentligt med henblik på at konfliktnedtrappe og brobygge til byens andre tilbud. Varmestuen er fremadrettet forpligtet til systematiske besøg på Hellestedet.

-          Personer i hjemløshed eller i risiko herfor: Varmestuen yder en fleksibel indsats i akutte situationer, hvor kommunen kan være mere langsommelig på grund af de regelsæt, som vi skal arbejde ud fra. Med den reviderede samarbejdsaftale aftales det, at varmestuen skal afsætte mere medarbejdertid til den udgående hjemløseindsats. Varmestuen skal spille en særlig rolle i forhold til at støtte personer i processen fra ny bolig til et hjem.

-          Personer med misbrug: Varmestuen skal tilbyde håndholdte indsatser ved behov til personer med aktivt misbrug med fokus på skadesreduktion.

-          Brobygning til Rusmiddelcenteret: En medarbejder fra Varmestuen skal arbejde opsøgende på Rusmiddelcenterets nuværende caféer 1-2 gange om ugen i en overgangsfase

-          Ledsagelse: Varmestuen skal tilbyde ledsagelse ved behov til personer i særligt udsatte positioner.

Økonomiske konsekvenser

Aftalen med Kirkens Korshær øges med i alt 500.000 kr., hvilket svarer til ét årsværk. Det vil sige vi udvider tilskuddet fra 300.000 kr. til 800.000 kr. Det anbefales, at tilskuddet fremadrettet pris- og lønfremskrives årligt. 

 

Med lukningen af Akademiet blev der reserveret 300.000 kr. til fortsat at yde støtte til de mest udsatte med misbrug (jf. beslutningssag fra d. 23.8.22). De 200.000 kr. hentes på Rusmiddelcenterets egen ramme.

 

Den nuværende samarbejdsaftale finansieres af midler under Økonomi- og Erhvervsudvalget. Såfremt udvalget bakker op om udvidelsesforslaget vil midlerne til udvidelse blive søgt overført fra Rusmiddelcenteret på Senior- og Socialudvalget til Økonomi- og Erhvervsudvalget ved 2. budgetopfølgning 2023.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at udvidelsen af samarbejdet vil styrke fleksibiliteten i indsatsen for socialt udsatte.  Udvidelsen vil styrke implementeringen af Housing First, hvor fokus særligt lægges på den udadgående indsats samt processen fra bolig til hjem, ligesom det vil styrke den sammenhængende rusmiddelindsats for personer, der endnu ikke er motiveret for behandling. 

 

Kirkens Korshær har solid erfaring med lignende aktivitets- og samværstilbud for målgruppen i mange andre kommuner. Blandt målgruppen er der personer, som er skeptiske overfor det kommunale ”system”. Det er forvaltningens vurdering, at de føler sig mere trygge i varmestuens rammer, der ikke har journalpligt som en kommune. Der er omvendt også personer, der i dag føler sig afhængige af kommunen, hvis selvstændighed vil styrkes af at blive hjulpet over i et ikke-kommunalt tilbud. Varmestuen drives af fagprofessionelle og frivillige. Forskning viser, at frivillighed kan give en oplevelse af et mere ligeværdigt møde.

 

Det er forvaltningens vurdering, at der i forbindelse med budgetlægningen for 2024 med fordel kan tages stilling til om varmestuen kan flyttes til at større sted.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender den reviderede samarbejdsaftale.
  2. Udvalget drøfter, om der skal arbejdes videre med en model for flytning af varmestuen til større lokaler.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

  1. Godkendt.
  2. Udvalget beder forvaltningen i samarbejde med Kirkens Korshær om at arbejde videre med mulige modeller for flytning til større lokaler, hvor Kirkens Korshær vurderer deres ønskede behov og er med til at undersøge markedet.

Punkt 6 Beslutningssag: Procesplan for en analyse af det samlede boligtilbudsområde

Sagsresumé

I denne sag præsenteres Senior- og Socialudvalget samt Børne- og Skoleudvalget for en procesplan for gennemførsel af en analyse af kommunens samlede botilbudsområde. Det vil sige botilbud for børn og unge, voksne samt ældre.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2023 for Fredericia kommune blev forligspartierne enige om, at der var behov for en samlet og helhedsorienteret analyse af den fremtidige anvendelse af kommunens matrikler i forhold til borgere med behov for en bolig med kommunal støtte.

 

Fokus for den ønskede analyse er både at skabe et overblik over udækkede behov for bestemte typer af botilbud og at udarbejde et beslutningsgrundlag for mulig etablering af flere tilbud i egen kommune for dermed at begrænse behovet for at visitere til bo- og aflastningstilbud uden for kommunen. Analysen skal dække både børn, unge, voksne med særlige behov og ældre og tage udgangspunkt i de eksisterende matrikler i kommunen.  Analysen skal samtidig specifikt være med til at belyse hvilke behov og muligheder der er for en eventuel etablering af et ny plejehjem.

 

Der er afsat 0,75 mio. i budget 2022 til en analyse i forbindelse med etablering af et nyt plejehjem. Disse midler blev ikke brugt i 2022 og blev overført i budgetforliget for 2023 til samme formål.
Disse midler tænkes anvendt til gennemførsel af denne analyse.

 

Det er forvaltningens indstilling, at analysen vil danne grundlag for fremtidige beslutninger på det samlede botilbudsområde, bl.a. også set i lyset af den tidligere politiske beslutning om at optimere anvendelsen af de kommunalt ejede bygninger.

 

Procesplan

Denne sag præsenterer en procesplan for den ønskede analyse, med henblik på en forventningsafstemning og drøftelse i de udvalg, der ansvaret for de områder der analyseres.

Se bilag for selve procesplanen.

 

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke umiddelbart økonomiske konsekvenser ved en godkendelse af procesplanen. Beslutningen om anvendelse af de 0,75 mio. der er sat af til en analyse, vil ske på et senere tidspunkt.

På det lidt længere sigt er hensigten med en samlet analyse at bidrage til de mest hensigtsmæssige og holdbare beslutninger på botilbudsområdet. Både for økonomien og for de af kommunens borgere, der kommer til at få behov for botilbud i fremtiden.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at den bedste tilrettelæggelse af botilbudsområdet i kommunen, vil være at gennemføre en samlet analyse. På den måde vil der kunne skabes et overblik over alle de matrikler der kan bringes i spil, samtidig med at det samlede behov kan blive beskrevet.

 

Dette vil være det bedste grundlag at træffe beslutninger om eventuelt nybyggeri, renoveringer eller nedlæggelse af botilbud på tværs af kommunen. En konsekvens af dette er, at beslutningerne vil skulle afvente analysen, og at opstart af en eventuel byggeproces dermed ikke kan ske i indeværende år.

 

Indstillinger

Direktionen indstiller til Senior- og Socialudvalget samt Børn- og Skoleudvalget at:

Udvalgene godkender procesplanen.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-03-2023

Godkendt.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Godkendelse af aflastningstilbud

Sagsresumé

Med budgetforliget for 2023, besluttede byrådet at nedlægge kompetencekollegiet på Nymarksvej. Lokalerne vil indgå i den samlede analyse af botilbudsområdet.

Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget er præsenteret for procesplan for analyse af kommunens samlede botilbudsområde i sagsnr. 23/2767.

Indtil Kompetencekollegiets fremtidige funktion er besluttet, har forvaltningen ønske om, at nogle af lokalerne kan anvendes som et aflastningstilbud til børn og unge med handicap.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter nedlæggelse af Kompetencekollegiet som et §107 botilbud i forbindelse med budgetforliget for 2023, er der en række ledige boliger i tilbuddets tidligere lokaler.

Lokalerne kommer til at indgå i den samlede analyse botilbudsområdet i kommunen.

Fra forvaltningens side vil man gerne i den mellemliggende periode, anvende nogle af lokalerne til at etablere et aflastningstilbud for børn og unge med handicap. Aktuelt har nogle familier et presserende behov for et aflastningstilbud. 

Alternativet vil være et tilbud uden for kommunen.

Økonomiske konsekvenser

De lokaler der ønskes anvendt er stort set indflytningsklare. Der vil dog være behov for at få malet, ligesom der skal investeres i lidt inventar. De udgifter der måtte være til igangsætning af tilbuddet, findes inden for egne budgetrammer.

Vurdering

Det ønsket konkret at anvende nogle af lokalerne til etablering af et midlertidigt aflastningstilbud til børn og unge med handicap fra 1. maj. Der er fra forvaltningens side et ønske om at gøre brug af de muligheder, der ligger i at Kompetencekollegiet står tomt. Dette vil ske på en måde, der gør at brugen af Kompetencekollegiets lokaler, stadig indgår i den langsigtede plan for botilbudsområdet, der vil blive fremlagt politisk senere.

Anvendelse af lokalerne fra det tidligere Kompetencekollegie vil være medvirkende til at give et tilbud til en række børn og unge med handicap, der både fagligt og økonomisk vil være en bedre løsning, end de ellers ville kunne få.

Det er derfor forvaltningens indstilling, at der træffes beslutning om at lokalerne midlertidigt anvendes til et aflastningstilbud.

Socialtilsynet skal dog foretage den endelige godkendelse af aflastningstilbuddet.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Senior- og Socialudvalget samt Børne- og Skoleudvalget at:

Udvalgene godkender at Kompetencekollegiets lokaler anvendes midlertidigt til et aflastningstilbud til børn og unge med handicap.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-03-2023

Godkendt.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: TUBA aftale 2023

Sagsresumé

Samarbejdsaftalen med TUBA er udløbet og på den baggrund fremlægges en revideret aftale til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Samarbejdet med TUBA har eksisteret siden 2019. TUBA er en landsdækkende organisation under Blå Kors Danmark, der har til formål at yde terapi og rådgivning til personer i alderen 14-35 år, som er vokset op i familier med alkohol og/eller stofmisbrugsproblemer.

 

Aftalen har været på et årligt beløb til TUBA på 600.000 kr. (2019-niveau).

 

Aftaleperioden er udløbet, og det er på den baggrund, at der er udarbejdet et nyt udkast til aftale.

 

I det nye udkast til aftale er beløbet fremskrevet til 2023-niveau, hvilket giver et beløb på 641.200 kr.

 

På den baggrund kan der gennemføres forløb for cirka 35-40 personer. Der er pt. en venteliste på 19 personer til de individuelle forløb.

 

Der er udelukkende foretaget redaktionelle ændringer i aftalen.

 

Der arbejdes fra forvaltningens side på, at alle aftaler på det sociale område bliver 3 årige – og dermed også denne aftale.

Økonomiske konsekvenser

Der er indskrevet et tilskudsbeløb på 641.200 kr., hvilket svarer til beløbet på den tidligere aftale fremskrevet til 2023 niveau.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at aftalen bør godkendes med de foreslåede ændringer.

Indstillinger

Direktionen indstiller til Senior- og Socialudvalget, Børne-og Skoleudvalget og Unge og Uddannelsesudvalget, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

  1. Aftalen godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-03-2023

Godkendt.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Godkendt, og sagen sendes videre til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

Godkendt.

Punkt 9 Beslutningssag: Unge og forebyggelse i den sammenhængende rusmiddelindsats

Sagsresumé

Med vedtagelsen af en ny model for den sammenhængende rusmiddelindsats samt nedlæggelsen af U-turn ifbm. Budget23 er der behov for at gentænke forebyggelsesaktiviteterne ift. rusmidler blandt unge. I denne sag bedes Unge- og Uddannelsesudvalget træffe beslutning om forebyggende indsatser på området. Sagen er til orientering hos Senior- og Socialudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Med vedtagelsen af en ny model for den sammenhængende rusmiddelindsats i Fredericia sker en skarpere opdeling mellem behandling, som tilbydes af Rusmiddelcentret, og forebyggelse blandt unge, som fremover vil blive varetaget af fritidsområdet i Ungeenheden. Med budgetforlig 2023-2026 vedtog byrådet desuden at nedlægge det forebyggende tilbud U-turn, som havde to årsværk til at arbejde med forebyggelse på rusmiddelområdet.

 

Det er vigtigt, at der også fremadrettet er et stærkt fokus på information om og forebyggelse af rusmidler blandt unge i Fredericia. Fremadrettet vil den forebyggende indsats indeholde følgende elementer:

 

  1. Oplysning og indsatser i grundskolen: En del af gadeteamets arbejde er hvert år at besøge alle 7. klasser på kommunens grundskoler for at gå i dialog med de unge om ungdomsliv generelt og udfordrende situationer for unge mere specifikt. Fremadrettet vil information om rusmidler være en central del af denne dialog, så de unge i udskolingen ved, hvad rusmidler er, faren ved at anvende dem, hvordan man kan forholde sig, hvis man tilbydes dem, hvem man kan kontakte, hvis man har eller er i tvivl, om man har et misbrug, mm.

    Grundskolerne kan også kontakte gadeteamet efter behov, hvis der lokalt opstår behov for yderligere information. Hvis der lokalt opstår behov for målrettede indsatser ift. rusmidler, iværksættes disse i et samarbejde mellem Gadeteamet, Rusmiddelcentret, skolen selv, Ungemiljøet, de unge og deres forældre og øvrige lokale aktører. I begge tilfælde vil gadeteamet i samarbejde med Rusmiddelcentret og resten af Fredericia Fritid planlægge og iværksætte de nødvendige indsatser.

 

  1. Oplysning og indsatser på Ungdomsuddannelser: Ungdomsuddannelserne i Fredericia kan altid kontakte Gadeteamet efter behov, hvis der lokalt opstår behov for information om eller målrettede indsatser ift. rusmidler. Gadeteamet har allerede i dag et tæt samarbejde med flere Ungdomsuddannelser i Fredericia og vil udbrede dette samarbejde ved at informere løbende om mulighederne for samarbejde om rusmidler og andre udfordringer relateret til ungdomslivet. Også her vil det løbende blive vurderet, om et samarbejde med Rusmiddelcentret, uddannelsesinstitutionen selv, de unge og deres forældre samt øvrige lokale aktører vil være nødvendigt ift. at planlægge og iværksætte de nødvendige indsatser.
     

 

  1. Huset72 overføres til Ungeenheden: Huset72 er et beskæftigelsesrettet tilbud for unge med misbrugsproblematikker, som ikke er motiveret for behandling. Som led i omlægningen til den sammenhængende rusmiddelindsats overflyttes dette tilbud og de to medarbejdere til Ungeenheden. Her vil tilbuddet fortsætte i sin grundform, men også blive udviklet så det i endnu højere grad bliver beskæftigelsesrettet. Der er fortsat fokus på at bevare det meget tætte samarbejde med behandlerne i Rusmiddelcentret, således at de unge, der motiveres til behandling guides til Rusmiddelcenteret, hvor behandlingen foregår. Med den nye organisering knyttes Huset72 tættere på især Ungdomsrådgivningen, fritidsområdet og beskæftigelsesindsatsen i Ungeenheden. Der arbejdes på at finde en fysisk placering af Huset72

 

  1. Tæt samarbejde mellem Rusmiddelcenteret og Ungeenheden: For at sikre en sammenhængende rusmiddelindsats på tværs af forvaltninger og afdelinger er det nødvendigt med et tæt og systematisk samarbejde mellem Rusmiddelcentret og Ungeenheden. Samarbejdet vil være centreret om følgende:


Netværket Gadepulsen: Der er allerede etableret et netværk med medarbejdere på tværs af Huset72, Gadeteamet, Rusmiddelcentret, politiet, gadesygeplejersken og beskæftigelsesområdet i Ungeenheden. Formålet er at dele aktuel viden om oplevelser fra gaden og Rusmiddelcentret, så der sker en stærk koordinering på tværs.



Fælles informationsmateriale: Der vil blive udarbejdet fælles informationsmateriale mellem Rusmiddelcentret og Ungeenheden. Her vil det blive tydeligt for de unge og deres forældre, hvem de skal kontakte, hvis de har udfordringer med rusmidler – samt hvordan de kan vurdere, om de har udfordringer med rusmidler.


Fælles indsatser: Som beskrevet ovenfor vil Rusmiddelcentret og Ungeenheden lave fælles indsatser, hvis der er unge eller områder i kommunen, som har brug for det.

Fælles kompetenceudvikling: Rusmiddelcentret vil i samarbejde med Ungeenheden og øvrige aktører kunne tilbyde faglig sparring, fyraftensmøder og indgå i kompetenceudvikling af medarbejdere i Ungeenheden ang. arbejdet med unge og rusmidler.

 

 

Tilbud og indsatser som ophører

 

Med nedlæggelsen af U-turn er der tilbud og indsatser, som ikke er muligt at fastholde inden for budgetrammen. Det drejer sig om:

 

  • Oplæg i grundskolen: Dedikerede oplæg om rusmidler til alle 7. klasser, alle 8. klasser i forbindelse med Sundhedsugen samt 9. klasser (ved forespørgsel fra skolerne).

 

  • Fremskudt funktion på FGU: 2 medarbejderes faste tilstedeværelse om mandagen på FGU.

 

  • Individuelle samtaler med unge som led i anonym rådgivning for unge i form af forløb med 10 samtaler med dedikeret medarbejder. Sidste år benyttede over 60 unge sig af denne type samtaler.

 

  • Dedikeret telefon som en del af det åbne anonyme rådgivningstilbud: Mobiltelefon med stor grad af tilgængelighed varetaget af dedikerede medarbejdere med mulighed for åben anonym rådgivning for unge, forældre, fagprofessionelle m.m. Det seneste år har der primært været opkald fra fagprofessionelle og herudover omtrent 25 opkald fra unge.

 

  • Gruppeforløb: Gruppeforløb for hhv. både unge og pårørende. Gruppeforløbene har omfattet oplysning og information, fællesskabende aktiviteter og samtaler. Der har ligeledes været opfølgning i form af gruppesamtale på forløbene. Der har det seneste år været mellem 25-30 gruppeforløb.

 

  • Individuelle samtaler med forældre/pårørende: Individuelle samtaler med forældre/pårørende om udfordringer, problematikker og konsekvenser relateret til unge og deres misbrug. Der er omtrent 40 pårørende, der har gjort brug af dette tilbud det seneste år.

 

  • Fysisk matrikel: Der har været en kendt fast matrikel tilknyttet U-Turn, hvor aktiviteter og indsatser har været afviklet.

Økonomiske konsekvenser

Med Budget23 blev der sparet 1,750 mio. kroner ved at sammentænke rusmiddelindsatser for unge. De beskrevne aktiviteter i ovenstående model kan gennemføres indenfor det eksisterende budget i Unge og Uddannelse.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at ovenstående model for det forebyggende rusmiddelarbejde ift. unge vil sikre et stærkt fokus på information om og forebyggelse af rusmidler blandt unge i Fredericia.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at:

  1. Unge- og Uddannelsesudvalget godkender ovenstående model for forebyggende indsatser i den sammenhængende rusmiddelindsats.
  2. Senior- og Socialudvalget og Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 28-03-2023

Ad 1) Godkendt

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 28-03-2023

2. Taget til efterretning.

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller