Social- og Beskæftigelsesudvalget - 01-02-2021

Referat
Dato:
Mandag, 1 februar, 2021 - 17:30
Hent som fil:
Referat publiceret:
Tirsdag, 9 februar, 2021 - 17:16

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 01-02-2021

Godkendt.

Punkt 2 Fremskudt beskæftigelse - anbefalinger fra Helhedsplansudvalget

Sagsresumé

Helhedsplansudvalget har på et møde drøftet fremskudt beskæftigelse og anbefaler til Social- og Beskæftigelsesudvalget, at de drøfter mulighederne for at udvide indsatsen i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Helhedsplansudvalget drøftede på deres møde den 3. september temaet uddannelse og beskæftigelse. De blev præsenteret for evalueringen af Fremskudt Beskæftigelse i Udsatte Boligområder udgivet af Center for Boligsocial Udvikling(CfBU). Mette Fabricius Madsen, der har været med til at evaluere, var med over Teams og præsenterede resultaterne, der bagefter blev drøftet på mødet.

 

På baggrund af oplægget, evalueringen og udvalgets drøftelser, besluttede Helhedsplansudvalget, at der gives en anbefaling til Social- og Beskæftigelsesudvalget om at udvide og udvikle den fremskudte beskæftigelsesindsats i Fredericia, således at det også er tilgængeligt i andre områder end de nuværende placeringer. Nede under vurdering ridses 4 forslag op til en udvikling af indsatsen.

 

Den fremskudte indsats i Sønderparken og Korskærparken er indgået som en del af CfBU’s evaluering (sammen med indsatser i Kolding, Odense, Høje Taastrup og Roskilde), og indgår dermed i de gode resultater, som evalueringen viser. Ligeledes viser egne data, at der har været en stor effekt på beskæftigelsen i Korskærparken, som skyldes den fremskudte beskæftigelsesindsats i samspil med den boligsociale indsats. Udviklingen kan ses i bilaget: Udvikling i ledighed Sønderparken og Korskærparken.

 

Dette har været en medvirkende faktor til, at Korkærparken i forbindelse med den seneste ghettoliste opgørelse ikke længere er på hverken ghettolisten eller listen over udsatte boligområder.

 

Overordnet viser evalueringen, at den fremskudte beskæftigelse har haft en effekt i de forskellige projekter. Udsatte ledige har gavn af fremskudt beskæftigelse og det gælder særligt indvandrere – herunder langtidsledige og indvandrerkvinder. Evalueringen viser også, at der er en række forudsætninger, der har betydning for at den fremskudte indsats virker. Det drejer sig blandt andet om tilgængelighed for borgerne samt koblingen med den boligsociale indsats, der giver kendskab og tryghed for borgerne.

 

Der er en række anbefalinger fra Center for Boligsocial Udvikling i forhold til den fremskudte beskæftigelsesindsats:

 

  • Hold åben rådgivning flere gange om ugen
  • Ansæt 3-5 medarbejdere, som er fremskudt på fuld tid
  • Lav tværfaglige teams for samme borgere
  • Sæt tid af til daglig sparring og vidensdeling
  • Giv de fremskudte medarbejdere samme leder
  • Skab et uformelt og tilgængeligt miljø

 

Evalueringen fra CfBU er vedhæftet sagen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen her og nu. På sigt er forventningen positive effekter på overførselsudgifterne alt efter hvilken model der vælges.

Vurdering

Helhedsplansudvalget vurderer, at det vil have en gavnlig effekt for beskæftigelsesindsatsen, hvis den fremskudte beskæftigelsesindsats i Fredericia udvides og udvikles, således at det indbefatter andre boligområder end de nuværende. Der er fra administrationens side udarbejdet 4 forslag til en udvidet fremskudt beskæftigelsesindsats i Fredericia.

 

Forslag 1: Åbn nuværende tilbud i Sønderparken og Korskærparken for beboere i nærliggende områder

 

  • Hvis muligt, byd udvalgte ledige fra nærliggende boligområder ind til igangværende aktiviteter i Sønderkorskær
  • Jobservice; hjælp til cv og ansøgninger, jobåbninger, se virksomhedsservices webinarer i fællesskaber, vejledning omkring opkvalificeringsmuligheder mm
  • Gruppeforløb for f.eks. etnisk kvinder
  • DinUddannelsesvej  - håndholdt indsats for uddannelsesparate unge
  • Boligsociale indsatser for at skabe naboskab og sammenhængkraft

 

Dette forslag vil kræve en godkendelse fra Landsbyggefonden i forhold til en udvidelse af den nuværende boligsociale helhedsplan. Der er ikke mulighed for yderligere finansiering fra Landsbyggefonden til den nuværende helhedsplan.

 

Forslag 2: Flytte Beboer- og jobservice ud i et udvalgt boligområde

 

  • I samarbejde med beboerbestyrelsen tilrettelægge beboer- og jobservice
  • Med nuværende ressource max. 2 x 2 timer om ugen
  • Beboerservice
  • Jobservice; hjælp til cv og ansøgninger, jobåbninger, se virksomhedsservices webinarer i fællesskaber, vejledning omkring opkvalificeringsmuligheder
  • Boligsociale indsatser for at skabe naboskab og sammenhængkraft

CfBU’s evaluering viser, at der er store fordele i at koble den fremskudte beskæftigelse til det boligsociale arbejde. Såfremt den fremskudte beskæftigelse skal udvides til andre boligområder, skal det tages med, at der ikke er koblet boligsociale indsatser til området, og at det skal undersøges, hvordan dette kan udvikles.

 

Forslag 3: fra 1.3.2021 Styrket indsats overfor Jobparate kontanthjælpsmodtagere i Sønderparken og Korskærparken

 

  • Antallet af dagpengemodtagere falder kontinuerligt
  • Der kommer yderligere fokus på aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere via STAR-puljerne ”Flere Skal Med” og ”Afklaring”
  • DinUddannelsesvej har fokus på de unge
  • Forslag: styrket indsats overfor jobparate kontanthjælpsmodtagere (59) ved at tilføre en jobformidler og en virksomhedskonsulent i en midlertidig periode
  • Skabe relative hurtige resultater, afkorte ledighedsperioden, undgå flere aktivitetsparate

 

Kan iværksættes med en måneds varsel. Det er dags dato ikke muligt på grund af Corona-restriktionerne, og er desuden afhængigt af gældende bekendtgørelse på beskæftigelsesområdet

 

Forslag 4: bydækkende helhedsplan: Styrket Indsats i et eller flere udvalgte Boligområder

 

  • Afklaring af boligområderne, eks. Skanseparken + Randalsparken; Holbergsvej + Lumbyesvej
  • Tilførsel af 1- 2 ekstra medarbejdere. Evt. kombinationsstillinger.
  • Afklaring af målgrupperne
  • Fremskudt beskæftigelsesindsats byggende på igangværende gode erfaringer
  • Jobcafe, gruppeforløb, individuel vejledning
  • Beboerservice som understøtter beskæftigelsesindsatsen
  • Boligsociale indsatser for at skabe naboskab og sammenhængkraft.

 

Der vil først kunne ansøges om en ny bydækkende helhedsplan hos Landsbyggefonden, når den nuværende boligsociale helhedsplan udløber. Processen med at afklare mulighederne hos landsbyggefonden og udarbejde en ansøgning vil kunne gå i gang ultimo 2021 med henblik på opstart af en ny helhedsplan i 2023.

 

Forslag 3 anbefales. Det kan iværksættes relativt hurtigt, når nogle af de per januar gældende corona-restriktioner ophæves. Forslag 1,2 og 4 afklares yderligere i forlængelse af udvalgets drøftelser og beslutning.

Indstillinger

Det indstilles, at Social- og Beskæftigelsesudvalget

  1. drøfter mulighederne for at udvide og udvikle den fremskudte beskæftigelsesindsats i Fredericia
  2. tager stilling til de fremsatte forslag til en udvikling af den fremskudte beskæftigelsesindsats sammenkoblet med den boligsociale indsats.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 01-02-2021

  1. Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker at udvikle den fremskudte beskæftigelsesindsats i

Fredericia.

  1. Udvalget godkender forslag nummer 3 med en medarbejder og giver forvaltningen beføjelse til at kontakte landsbyggefonden med henblik på at iværksætte forslag 1,2 og 4 derefter vende tilbage til udvalget.

 

Punkt 3 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem, som allerede er implementeret og dem, som skal implementere i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder udvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

 

På mødet har udvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt fremdriften i implementeringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At tidsplan for implementeringen godkendes.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 01-02-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget har drøftet implementeringen af indsatsområderne og godkendt tidsplanen. Det tages til efterretning, at økonomien er udfordret af en række komplekse enkeltsager.

 

Punkt 4 Status på indsatsen for ledige borgere med anden etnisk baggrund end dansk

Sagsresumé

Social og beskæftigelsesudvalget har på sidste udvalgsmøde ønsket en status på indsatsen for ledige borgere med anden etnisk baggrund end dansk – med særligt fokus på effekten af fremskudt beskæftigelse for kvinder, som bor i Sønder- og Korskærparken.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia har i alt 4085 ledige borgere på offentlig forsørgelse. Heraf bor 9,9% af de ledige i Sønder –og Korskærparken.

 

Tabellen viser samlet antal borgere og ledige ml. 18-65 år i Sønder – og Korskærparken, fordelt på etnisk baggrund og køn.

Baggrund

 

Dansk (70,1%)

Anden (29,9%)

Køn

 

M

K

M

K

Borgere i SønderKorskær

1898

694

(36,6%)

636

(33,5%)

261

(13,7%)

307

(16,2%)

Ledige i SønderKorskær

406

 

131

(32,3%)

149

(36,7%)

53

(13%)

73

(18%)

 

 

18,9%

23,4%

20,3%

23,8%

 

Den fremskudte indsats i Sønder –og Korskærparken dækker over en række boligsociale og beskæftigelsesrettede indsatser, som viser en positiv effekt på beskæftigelsen.

 

Jf. udviklingen i ledighed, som har resulteret i at, Korkærparken i forbindelse med den seneste ghettoliste opgørelse er røget af både ghettolisten og listen over udsatte boligområder.

 

Overordnet viser evalueringen for den boligsociale indsats, at fremskudt beskæftigelsesindsats har haft en positiv effekt. Udsatte ledige har gavn af indsatsen og det gælder særligt indvandrere – herunder langtidsledige og indvandrerkvinder.

 

Evalueringen viser også, at medarbejdernes tilgængelighed for borgerne samt koblingen med den boligsociale indsats, giver øget kendskab og tryghed for borgerne i forhold til at komme i beskæftigelse.

 

Følgende indsatser er målrettet de ledige i Sønder –og Korskærparken:

-          Jobservice;

hjælp til cv og ansøgninger, formidling af jobåbninger, se virksomhedsservices webinarer i fællesskaber, vejledning omkring opkvalificeringsmuligheder mm.

-          Gruppeforløb for etniske kvinder

-          DinUddannelsesvej  - håndholdt indsats for unge

-          Boligsociale indsatser for at skabe naboskab og sammenhængkraft

-          Beboerservice

 

Ledige med anden etnisk baggrund end dansk, som bor i det øvrige Fredericia får ligeledes en jobrettet og tværfaglig indsats på individuelt plan. Her er der ikke tale om en fremskudt indsats.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at den fremskudte indsats giver positive effekter og der er grundlag for at fortsætte med at have en målrettet indsats for den samlede gruppe af borgere, særligt kvinder med anden etnisk baggrund end dansk.

Indstillinger

Det indstilles, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 01-02-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 5 Stoppestedet - Borgernes Hus. Kvalitetsstandard (SEL §104)

Sagsresumé

I budgetforliget 2020-2023 står der: ”I samarbejde med brugere af Stoppestedet iværksættes etablering af et nyt tilbud”. Stoppestedet er et aktivitets- og samværstilbud, som gives efter Servicelovens §104.

 

I denne sag vil Social- og Beskæftigelsesudvalget blive orienteret om den proces, der er igangsat i forbindelse med etableringen af Stoppestedet – Borgernes Hus samt visionen herfor. Som et led i processen er den nuværende kvalitetsstandard for Stoppestedet blevet omskrevet. Den helt store forandring er, at tilbuddet gøres delvist ikke-visiteret.

 

Kvalitetsstandarden er vedhæftet som sagsbilag. Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte kvalitetsstandarden og tage stilling til, om de vil sende den i høring i Handicaprådet, Udsatterådet og i MED-systemet.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund:

I budgetforliget 2020-2023 står der: ”I samarbejde med brugere af Stoppestedet iværksættes etablering af et nyt tilbud; Brugernes Hus (Stoppestedet – Borgernes Hus). Tilbuddet vil være et aktivitets- og samværstilbud, som kan rumme en bredere målgruppe end i dag, ligesom der gives mulighed for flere aktiviteter, der ikke kræver visitation” (s.9).

 

Fredericia Kommunes budgetforlig 2020-2023 igangsatte en proces, der skal skabe mere synergi mellem social- og beskæftigelsesområdet. Formålet er, at borgere skal opleve et sammenhængende forløb i deres møde med kommunen. Det er en proces, der baseres på strategi for værdiskabelse (2015).

 

Processen:

Med afsæt i en værdiskabende tilgang har inddragelse af brugerne på Stoppestedet været central for processen, og det vil det også være fremadrettet. Ligesom medarbejdere i Stoppestedet, Din Indgang, Myndighed og Jobcenteret samt eksterne samarbejdspartnere er involveret.

 

Processen blev indledt med et etnologisk feltarbejde udført af en af kommunens interne konsulenter. Undersøgelsens metodiske afsæt var deltagende observationer og uformelle samtaler med brugere og medarbejdere på Stoppestedet suppleret med et semi-struktureret interview med to tidligere brugere af Stoppestedet.

Indgangsspørgsmålene for den indledende undersøgelse var: Hvad skal vi tage med fra Stoppestedet? Hvor synes I, det giver mening at skabe forandring? Af den indledende undersøgelse kom en række indsigter, som blev toneangivende for de forskellige arbejdsgrupper, som løbende blev nedsat. Det er arbejdsgrupper, der har ide- og vidensudvekslet med en styregruppe.

 

Den involverende proces gør, at forandringen er godt på vej, idet der er opbakning fra både brugere og medarbejdere i Stoppestedet og fra myndighed, Din Indgang samt eksterne samarbejdspartnere.

 

Visionen

Stoppestedet – Borgernes Hus skal være et værested og en form for daghøjskole, hvor man som bruger kan tilvælge forskellige aktiviteter. Det skal være en ”øvebane”, som giver gode betingelser for personlig udvikling i muligheden for at udfolde sig i sammen med andre, der også øver sig. 

 

Tryghed og omsorg er grundstenene i Stoppestedet – Borgernes Hus, så den enkelte bruger i kendte rammer kan skabe de forandringer, han eller hun ønsker i sit liv.

 

Det overordnede mål med indsatserne vil altid være, at støtte den enkelte i at udvikle sine færdigheder og fremme sine muligheder for at opnå et selvstændigt liv på egne præmisser.

 

Stoppestedet – Borgernes Hus skal samarbejdes bredt med frivillige organisationer. Omdrejningspunktet for samarbejdet er, at bygge broer som skaber forbindelser, der styrker den enkelte brugers netværk således, at han eller hun er stærk i sig og sine relationer – og ikke i kraft af kommunen.

 

En ny kvalitetsstandard

Som et led i processen er den nuværende kvalitetsstandard for Stoppestedet blevet omskrevet. Den helt store forandring er, at tilbuddet gøres delvist ikke-visiteret.

 

Det har desuden været et mål for skrivearbejdet at afspejle kommunens værdiskabende tilgang i et borgernært sprog, hvorfor kvalitetsstandarden henvender sig direkte til borgeren.

 

Et visiteret og ikke-visiteret tilbud

Stoppestedet er et visiteret §104 tilbud (SEL). Borgere kan derfor kun benytte tilbuddet, hvis de er visiteret gennem myndighedsafdelingen. Ved at fjerne en del af visitationen lettes det administrative arbejde og tilbuddet gøres mere tilgængeligt. Der er ikke lovmæssigt grundlag for at fjerne visitationen helt. Derfor er løsningen blevet, at gøre Stoppestedet – Borgernes Hus til et delvist ikke-visiteret,

 

Det ikke-visiterede tilbud skal være et værdiskabende fokusskifte, hvor brugere ikke skal beskrive, hvor dårlige de er for at få adgang til tilbuddet. Et ikke-visiteret tilbud muliggør mere glidende overgange, som vil styrke samarbejdet med kommunens andre tilbud og frivillige organisationer, således at borgere kan få støtte i Stoppestedet – Borgernes Hus ved behov og uden unødig ventetid.

 

Fleksibiliteten, der kommer med et ikke-visiteret tilbud, kan være en fordel på flere måder:

 

-          Vi kan trække på hinandens gode tilbud.

-          Vi kan frigøre og samle ressourcer 

-          Vi kan sætte hurtigere ind der, hvor der er behov

 

Et ikke-visiteret tilbud vil kunne inkludere en bredere målgruppe. Det er en bekymring hos flere af de faste brugere på Stoppestedet, at en bredere målgruppe vil kunne ekskludere nogle af de særligt sårbare brugere. Det er en bekymring, som tages alvorligt. Derfor sker etableringen af det ikke-visiterede tilbud gradvist. Der vil desuden være en form for indslusning til Stoppestedet – Borgernes Hus, hvor interesserede introduceres til tilbuddet i Din Indgang eller den åbenrådgivning i Stoppestedet – Borgernes Hus. Her afklares det, om tilbuddet umiddelbart er noget for den interesserede.

 

De ikke-visiterede brugere skal formulere deres mål med at benytte tilbuddet, og tilbydes opfølgende samtaler med den kontaktperson, som de er tilknyttet i Stoppestedet – Borgernes Hus.

 

Processen herfra:

Etableringen sker i 2021 som en forandringsproces i steps, hvor ideer, arbejdsgang og tiltag afprøves i praksis og justeres gennem løbende evalueringer.

1.Step: Det uvisiterede tilbud

1. kvartal

”Dør” mellem Din Indgang og Stoppestedet – Borgernes Hus etableres. Den kan benyttes i begge retninger

2. Step: Det uvisiterede tilbud

1. kvartal

Tilbydes faste brugere at overgå til det uvisiterede tilbud

3. Step: Det uvisiterede tilbud

2. kvartal

Åbenrådgivning en til to dage om ugen for nye brugere af det ikke-visiterede tilbud

4. Step: Aktivitets tilbud

 

2. kvartal

Bygge broer gennem partnerskabsaftaler – skabe forbindelser ud og ind i huset

5. Step: Indretning

3. kvartal

 

I samarbejde med brugere indrettes Stoppestedet – Borgernes Hus med afsæt i genbrugs- og upcykling principper 

6. Step: Den officielle åbning

3. kvartal

Åbningen af Stoppestedet – Borgernes Hus markeres officielt

 

Disse steps skal forstås som en retningsgivende struktur – i praksis vil de være overlappende.  Der kan ske ændringer i tidsplanen afhængig af corona-situationen.

* Rammen forudsættes af politisk godkendelse

Økonomiske konsekvenser

Der vil ske en genberegning af rammen til de ændrede vilkår. Omlægningen holdes inden for rammen i 2021, hvorefter den samlede effekt vil blive vurderet.

Vurdering

Fleksibiliteten ved det ikke-visiterede vil blandt andet betyde, at Din Indgang hurtigere kan få borgere tilknyttet Stoppestedet – Borgernes Hus. Hvis brugere af Stoppestedet – Borgernes Hus, havner i kritiske situationer, vil Din Indgang kunne hjælpe med at få rettet op. På den måde vil der kunne være færre, der går videre til socialpædagogisk bostøtte (Serviceloven §85) – og modsat vil der være et mere solidt grundlag for at kunne visitere borgere ud af socialpædagogisk støtte.

 

Gennem et ikke-visiteret tilbud frigiver og afbureaukratiserer vi idet:

-          Myndighedsafdelingen ikke følge op på indsatsplaner og lave årlige statusmøder.

-          Myndighedsafdelingen skal ikke lave en VUM for at visitere nye borgere.

-          Sagsgange lettes både i Myndighedsafdelingen og Stoppestedet – Borgernes Hus

 

Med et ikke-visiteret tilbud vil Stoppestedet – Borgernes Hus således kunne rumme flere borgere med samme ressourcer.

 

Forudsætningen er et rammebudget for det ikke-visiterede tilbud. Det vil desuden være afgørende, at størstedelen af brugerne takker ja til det ikke-visiterede tilbud.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller:

  1. At Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter sagen
  2. At kvalitetsstandarden for Stoppestedet – Borgernes Hus sendes til høring i Handicaprådet, Udsatterådet og i MED-systemet.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 01-02-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget sender kvalitetsstandarden og sagsfremstilling i høring i handicaprådet, Udsatterådet, MED-systemet og hos brugerne af Stoppestedet.

 

Punkt 6 Værdiskabelse på Social og handicap området

Sagsresumé

Udvalget har ønsket en opdatering på arbejdet med strategien for værdiskabelse på social og handicap området. Med denne sag tages strategien ’værdiskabelse’ op til fornyet politisk drøftelse, så det sikres, at strategien også fremadrettet skal danne rammen for indsatsen.

 

Sagsbeskrivelse:

Denne sag tager udgangspunkt i følgende beskrivelse fra Fredericia Kommunes budget 2021:

 

”Vi skal udvikle vores værdiskabende tilgang i endnu højere grad i de kommende år, så flere borgere med et handicap er i fællesskaber og kan fortsætte deres liv i en boform i Fredericia – uden at svaret nødvendigvis er et længerevarende botilbud. ”

 

Arbejdet blev sat i gang i 2015 i det daværende Voksenservice. Med denne sag tages strategien ’værdiskabelse’ op til fornyet politisk drøftelse, så det sikres, at strategien også fremadrettet skal danne rammen for indsatsen.

 

Social og handicap området i Fredericia har i en årrække arbejdet med udgangspunkt i Værdiskabelse. Dette udsprang af den politiske vision, hvor der blev taget afsæt i en rehabiliterende tilgang overfor borgere på social og handicapområdet.

 

Værdiskabelse er, når vi med udgangspunkt i borgerens ambitioner og mål er med til at understøtte, at borgeren opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Der er blevet gennemført uddannelsesforløb, lavet arbejdsgange samt oprettet tilbuddet Din Indgang. Værdiskabelse indeholder involvering af virksomheder og civilsamfundet. Løsninger skabes med både borgere, virksomheder og civilsamfund. Målet er, at resultater skabes af kollektive kræfter og værdien kan ses og mærkes i det borgernære. Dette gælder også beskæftigelsesområdet.

 

Alle borgere bliver mødt med en ressourceorienteret tilgang, hvor der er fokus på, hvad den enkelte kan og vil. Forvaltningens væsentligste opgave er at arbejde sammen med borgerne, for at opnå et for dem meningsfuldt og selvstændigt liv. For at opnå det bedst mulige forløb for borgerne, er det vigtigt, at de oplever, at de får en sammenhængende og koordineret indsats. Fokus har derfor i de sidste år været på, at styrke det sammenhængende arbejde omkring borgerens mål på tværs af de relevante samarbejdspartnere. Særligt samarbejdet mellem social og beskæftigelsesområdet har været i fokus det sidste år. Når flere kommer i beskæftigelse eller uddannelse, bidrager det til at øge deres livskvalitet og adgang til fællesskaber.

 

Social og handicapområdet har siden 2015 løbende udviklet og samarbejdet om Værdiskabelse.

Der har særligt været fokus på samarbejdet omkring sundhed og forebyggelse.

 

Gennemførte nye aktiviteter 2020, bl.a.:

 

  •  Et nyt midlertidigt tilbud med baggrund i §82 i serviceloven, som tilbydes borgere, der kan profitere af det efter forløb i Din Indgang. Tilbuddet er udviklet i samarbejde mellem social og beskæftigelsesområdet
  • Der etableres Brugernes Hus, der med en ny u-visiteret del er en udvidelse af Stoppestedet, som har fokus på skabelse af fællesskaber (afventer politisk behandling, budget 2020 stof)
  • Der er åbnet et nyt tilbud til unge med autisme på STU.
  • Der er etableret et nyt hellested for de mest udsatte borgere.
  • I samarbejde med Børn og Unge er der via U-Turn oprettet grupper for pårørende. Der er også oprettet en pårørendegruppe i Rusmiddelcenteret.

 

Voksenområdet i Fredericia vil med udgangspunkt i det politiske ønske om at udvikle den værdiskabende tilgang, arbejde på at skabe bedre platforme, netværk og relationer på tværs af kommunen til gavn for borgerne. Formålet er at skabe varige forandringer for de borgere, der har brug for støtte.

 

Forvaltningens forslag til den overordnede vision for udvikling af værdiskabelse på social og handicap området er ”flere ind i fællesskaber”, så der også skabes en sammenhæng til visionen for beskæftigelsesområdet. Dette skal ske gennem en endnu højere grad af sammenhæng mellem de indsatser borgerne modtager og gennem udvikling af nye tilbud i samarbejde med borgere, pårørende og civilsamfund.

 

Forvaltningen foreslår derfor følgende fokuspunkter for arbejdet med værdiskabelse i 2021:

 

  • Flere ind i fællesskaber
  • Pårørendesamarbejdet
  • Sammenhængskraft på tværs af forvaltninger
  • Nye løsninger jf. beslutningerne i budget 2021 om opgangsfællesskaber, boformer, anvisningsretten mv.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Voksen og ældre i Fredericia Kommune vurderer, at en fortsættelse og udvidelse af værdiskabelse på tværs af forvaltningen, vil kunne styrke den enkelte borgers livskvalitet og være med til at få flere ind i fællesskaber.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at udvalget drøfter, om der ønskes ændringer i hvordan den værdiskabende tilgang skal udbredes, implementeres og revitaliseres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 01-02-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at det rummelige arbejdsmarked, socialøkonomiske virksomheder og fokus på borgere med handicap i beskæftigelse, tænkes ind som fokuspunkter på socialområdet.

 

Punkt 7 Forberedelse af overgangen til voksenlivet for unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne

Sagsresumé

 På Social- og Beskæftigelsesudvalget og Handicaprådets fællesmøde d. 23.november 2020 blev overgangen til voksenlivet for unge med funktionsnedsættelser drøftet - og sat på dagsordenen.

 

Det er ikke nyt, at emnet dagsordenssættes. Lokalt har vi i Fredericia Kommune fokus på at koordinere og understøtte denne overgang. Nationalt er fokus blevet skærpet ved ændring af lov om social service (vedtaget d. 21.12.2020 – Folketinget). Lovændringen trådte i kraft d. 1.1.2021 og gælder for unge med varig og betydeligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.

 

I denne sag vil Social- og Beskæftigelsesudvalget og Børn- og Skoleudvalget blive orienteret om lovændringen og hvordan vi i Fredericia Kommune forbereder overgangen til voksenlivet for unge med betydelig funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Overgangen til voksenlivet er forbundet med særlige udfordringer for unge med betydelig funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse. Det vil ofte have stor praktisk betydning for de unges hverdag, når de fylder 18 år og dermed formelt bliver voksne og myndige. Derfor er det særligt vigtigt at understøtte overgangen til voksenlivet for denne gruppe af unge, fordi rammerne for den hjælp og støtte, den unge kan få, både efter lov om social service og andre regelsæt, ændrer sig væsentligt.

 

Det er en overgang, som vi i Fredericia Kommune har fokus på at koordinere og understøtte. Den 1. januar blev fokus på overgangen skærpet ved ændring af lov om social service i forhold til unge, der endnu ikke er fyldt 16 år pr. 1.1.2021.

 

Formålet med lovændring:

Lovændringen skal skabe sikkerhed for, at kommunalbestyrelsen igangsætter planlægningen af overgangen til voksenlivet for unge med betydelig funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse allerede, når den unge fylder 16 år. Det skal sikre, at både kommunen, den unge og forældrene er godt forberedte på overgangen, så den unge ikke står med et udækket behov, når hun eller han fylder 18 år. Lovændringen skal sikre, at forberedelsen sker tværgående, helhedsorienteret og at den foregår i dialog med den unge og dennes forældre.

 

Ifølge lovændringen skal der i forberedelsen indgå overvejelser om følgende forhold vedrørende den unge: 

1.Behov for hjælp og støtte som følge af funktionsnedsættelsen eller lidelsen.

2. Uddannelse.

3. Beskæftigelse og forsørgelsesgrundlag.

4. Boligforhold.

5. Sociale forhold.

6. Øvrige relevante forhold.

Forberedelsen af overgangen skal være afsluttet, så kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om den fremtidige støtte, således at støtten kan iværksættes, umiddelbart efter at den unge er fyldt 18 år.

 

Hvordan sikrer vi i Fredericia Kommune en god overgangen til voksenlivet?

I Fredericia Kommune er der etableret et tæt samarbejde mellem Familie og Børnesundhed, Ungdomsvejledningen og Social og Beskæftigelse. Tidligere har de enkelte afdelinger arbejdet i forskellige planer for samme borger. Med lovændringen ændres dette forhold. Fremadrettet skal der arbejdes i én plan. Det skal sikre, at kommunikation og koordinering ikke går tabt mellem de involverede afdelinger. Målet er, at den unge og dennes forældre skal opleve et sammenhængende forløb i deres møde med kommunen. Der er dog fortsat krav om, at de enkelte afdelinger har egne planer: ”handleplan”, ”Min Plan” mm., hvis den unge får foranstaltninger efter servicelovens §§ 52, 76 eller 76 a.

 

Familie og Børnesundhed har sammen med Jobcenteret, Ungdomsvejledningen samt Myndighed og Tværgående udvikling indgået en aftale om samarbejde i forbindelse med overgangen fra barn til voksen i sager, der er tilknyttet Familie og Børnesundhed.

 

Om samarbejdsaftalen:

Samarbejdsaftalen skal sikrer en tidlig og koordineret indsats gennem et formaliseret samarbejde på tværs af afdelingerne. Det vil typisk kræve en række indsatser for at kunne sikre en målrettet udvikling frem mod en selvstændig voksen tilværelse.

 

Ifølge samarbejdsaftalen skal der afholdes prognosemøder med deltagelse af Myndighed og Tværgående udvikling, Jobcenter, Visitationen og Familie og Børnesundhed to gange om året (forår og efterår). Her gennemgår rådgiverne i handicapafdelingen de unge, der er 14 år med henblik på en foreløbig vurdering af fremtidig støttebehov. Såfremt det vurderes, at det kan blive aktuelt med støtte gennem Myndighed og TværgåendeUdvikling, opstartes et samarbejde mellem handicapafdelingen og en medarbejder fra Myndighed og Tværgående Udvikling. På møderne vil en rådgiver fra Myndighed og Tværgående Udvikling deltage sammen med Familie og Børnesundhed samt den unge og dennes forældrene, når det er relevant, og hvis den unge og familien ønsker det. Sådan foregår det allerede i dag.

 

I forhold til unge fra Familie og Ungdomsrådgivningen laves samme vurdering, når de unge fylder 16 år.  De sager skal ligeledes drøftes på prognosemøderne. Derudover er der etableret et samarbejde med Ungdomsvejledningen og Jobcenteret, i forhold til uddannelse og beskæftigelse samt offentlig forsørgelse. Møderne ved det 16 år kaldes inddragelsesmøder.

 

Når den unge er 17 1/2 år afholdes overdragelsesmøder. Overdragelsesmøderne sker med henblik på status og overdragelse af informationer til Myndighed og Tværgående udvikling og Jobcenteret omkring den unge og dennes forhold. Myndighed og Tværgående udvikling og Jobcenteret vil desuden orientere om regler ved overgange ud fra de spørgsmål, som forældrene og den unge måtte have. Det er en procedure, der følges i dag, og som betyder at unge med en væsentligt og varig funktionsnedsættelse kan tilkendes førtidspension, når vedkommende fylder 18 år, såfremt de er berettiget til dette.

Økonomiske konsekvenser

Opgaven løses indenfor rammen. Der er i forbindelse med vedtagelsen af den ændrede lovgivning afsat et mindre beløb. Udmøntningen afventer forhandling mellem KL og Regeringen.

Vurdering

Indsatsen vil kunne øge selvstændigheden og oplevelsen af mestring af eget liv hos de unge. Forventning er, at en tidlig, inddragende, tværgående og helhedsorienteret forberedelse af overgangen til voksenlivet for unge med betydelig og varig funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse, vil skabe tryghed både for den unge og forældrene i og med én plan tydeliggør målet og de nødvendige og understøttende indsatser. Ligeledes vil processen give tid til at afdække behovet for det rette forsørgelsesgrundlag ved det 18. år samt diverse støtteforanstaltninger. 

 

Det forventes, at den i forvejen etablerede koordinerende ungeindsats, som skal sikre, at alle unge under 25 år gøres parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse, kan understøtte det ovennævnte formaliserede arbejde mellem afdelingerne. Der er tale om de samme samarbejdspartner og snitfladeproblematikker. Ansvarsområderne er belyst og arbejdsgange er beskrevne.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget og Børn- og Skoleudvalget drøfter sagsindholdet og tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 01-02-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Punkt 8 Orientering (Lukket)