Social- og Beskæftigelsesudvalget - 13-08-2018

Referat
Dato:
Mandag, 13 august, 2018 - 17:30
Hent som fil:

Punkt 42 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Godkendt med formandens indledende bemærkninger til dagsordenpunkt 46 og 48.

Punkt 43 2. Budgetopfølgning 2018 for Social- og Beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

For at sikre, at Byrådet løbende informeres om kommunens økonomiske tilstand og det forventede regnskab udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

 

Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som fagafdelingen med udgangspunkt i det forventede regnskab anbefaler udvalget at søge om ved Byrådets behandling af den samlede budgetopfølgning. Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i Byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om tillægsbevillinger og omplaceringer på 9,019 mio. kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme, inkl. forventet spar/lån, er derefter på 971,044 mio. kr. Hvor der er et forventet mindre forbrug på serviceudgifter på 1,018 mio. kr. og et merforbrug på forsikrede ledige på 5,712 mio. kr. Endvidere er der omplaceringer på i alt 3,915 mio. kr. samt en udmøntning af en budgetreduktion på i alt -0,608 mio. kr.

 

Arbejdsmarked:

Økonomien er særligt udfordret på flere områder. Sammenfattende kan man konkludere et ændret skøn for forsikrede ledige, boligstøtte og førtidspension på ca. 8,000 mio. kr. i forhold til det vedtagne budget. På nuværende tidspunkt kan de 2,288 mio. kr. modsvares af en tilsvarende reduktion på de øvrige udgiftsområder. Tilbage er en merudgift på 5,712 mio. kr. i forholde til det vedtagne budget.

 

Udviklingen følges tæt og der foretages en genberegning af området i forbindelse med næste budgetopfølgning. Efterfølgende vil emnerne blive løftet op i forbindelse med budgetlægningen for 2019-2022.

 

Der bliver søgt om en tillægsbevilling på 5,712 mio. kr. til finansiering af merudgift til forsikrede ledige.

 

Voksenservice:

Voksenservice forventer et mindre forbrug på 0,500 mio. kr., hvor mindre forbruget primært kan henføres til merindtægter på Voksenservices interne enheder i forhold til budgetteret. Der forekommer et merforbrug på budgettet for borgere boende på enheder uden for Fredericia Kommune og Voksenservices interne område for alkohol- og stofbehandling. 

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

 

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget: 2. budgetopfølgning 2018

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Serviceudgifter

165,175

3,307

-1,018

167,464

Overførselsudgifter

703,748

0

0

703,748

Forsikrede ledige, drift

93,630

5,712

0

99,342

Brugerfinansieret, drift

0,490

0

0

0,490

Skattefinansieret drift i alt

 963,043

9,019

-1,018

 971,044

Total

 963,043

9,019

 -1,018

 971,044

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

-  = indtægt / opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2017 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2. budgetopfølgning 2018 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Der bliver samlet søgt om omplaceringer og tillægsbevillinger for 9,019 mio. kr. på Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Jf. Byrådets beslutning den 18/6 2018 reduceres budget 2018 som følge af mindre stigninger i lønninger og priser end forudsat. For Social- og Beskæftigelsesudvalget udgør reduceringen -0,608 mio. kr. i alt.

 

Arbejdsmarked:

Der bliver søgt om tillægsbevilling på -0,044 mio. kr. vedrørende Byrådets beslutning den 18/6 2018 som følge af mindre stigninger i lønninger og priser end forudsat.

 

Endvidere bliver der søgt om tillægsbevilling på 5,712 mio. kr. vedrørende forsikrede ledige. Opjustering som følge af ændret skøn for antal forsikrede ledige.

 

Voksenservice:

Der bliver søgt om tillægsbevilling på -0,564 mio. kr. vedrørende Byrådets beslutning den 18/6 2018 som følge af mindre stigninger i lønninger og priser end forudsat.

 

Voksenservice søger om godkendelse af omplaceringer på i alt 3,915 mio. kr. vedrørende omplacering af midler fra Senior- og Handicapudvalget til Social- og Beskæftigelsesudvalget. Omplaceringerne omhandler Støtte til udsatte borgere til ledsagelse ved lægebesøg mv. 0,100 mio. kr., spar/låne-midler på 3,280 mio. kr., socialsygeplejerske til stofbehandlingen 2018 0,250 mio. kr. og 1. kvartal 2018s budgettildeling i henhold til budgetmodellen i Voksenservice på 0,285 mio. kr.

 

Grunden til at der søges om ovenstående omplaceringer mellem de to udvalg er på grund af den nye udvalgsstruktur – tidligere år har alle centrale puljer og spar/låne-midler ligget på Senior- og Handicapudvalget (tidligere Social- og Omsorgsudvalget). Disse puljer og midler ønskes nu fordelt på de to omtalte udvalg, som Voksenservice er en del af efter den nye udvalgsstruktur pr. 1. januar 2018.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Der forventes på nuværende tidspunkt et mindre forbrug på 1,018 mio. kr. Fordelingen af spar/lån mellem fagafdelingerne viser følgende:

 

Arbejdsmarked:

Området forventer et mindre forbrug på 0,518 mio. kr. Spar/lån og skal ses i sammenhæng med overført lån på 1,940 mio. kr. fra 2017-2018. Det drejer sig om projekter fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) som går i nul i 2019.

 

Voksenservice:

Voksenservice forventer et mindre forbrug på 0,500 mio. kr. Voksenservice er delvist flyttet til dette udvalg efter ikrafttrædelse af den nye styrelsesvedtægt 1. januar 2018, og derfor har fagafdelingen ikke tidligere års spar/låne-midler med over til år 2018.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Arbejdsmarked:

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

 

Voksenservice:

Regionen har opført særlige psykiatriske pladser pr. 1. marts 2018. Til disse pladser forekommer der en kommunal medfinansiering på 80% af udgiften. I loven står, at såfremt der er ledige pladser skal omkostningerne fordeles mellem kommunerne på baggrund af befolkningstal – objektiv finansiering. Det objektive finansieringsbeløb for 2018 beløber sig til maksimalt 0,703 mio. kr. – dette er ved ingen solgte pladser (pt. er 4 pladser besat ud af 15 pladser i 2018). Hvis ingen pladser sælges i år 2019 vil dette beløb lyde på 1,800 mio. kr., da der her vil være tale om 31 pladser i alt – 15 i Vejle og 16 i Esbjerg.

 

Der forekommer udfordringer på det eksterne budget, som omhandler borgere boende på enheder uden for Fredericia Kommune. Der forventes et merforbrug på netto ca. 2,000 mio. kr. i 2018, primært omhandlende borgere på § 107, midlertidige botilbud og forsorgshjem.

Vurdering

Arbejdsmarked:

Følgende afsnit indeholder en bagud beskrivelse af nøgletal vedrørende forsikrede ledige og ikke-forsikrede ledige (overførselsudgifterne). Tallene kan ses som forklaringer på udviklingen i økonomien for 2018.

 

Bagudrettet vurdering - Fortsat færre personer på offentlig forsørgelse i Fredericia. Antallet er det seneste år faldet med 0,2 procentpoint. Dette er et mindre fald end landsgennemsnittet.

 

Forsikrede ledige:

Bruttoledigheden for forsikrede ledige er i 1. kvartal på 3,4 procent af arbejdsstyrken. Sammenlignet med 1. kvartal 2017, er der tale om en stigning i ledigheden på 0,2 procentpoint.  På landsplan er andelen af forsikrede ledige uændret fra 1. kvartal 2017 til 1. kvartal 2018 og nogenlunde samme tendens er sket i Sydjylland. Hvis udviklingen fastholdes i resten af 2018, kan der forventes en merudgift på 5,712 mio. kr. i forhold til det vedtagne budget på 93,630 mio. kr.

 

Ikke-forsikrede ledige:

Bruttoledigheden for ikke-forsikrede ledige er i 1. kvartal 2018 på 24,1 procent af arbejdsstyrken. Sammenlignet med 1. kvartal 2017 er der tale om et fald i ledigheden på 0,4 procentpoint. For hele landet er ledigheden i samme periode faldet med 0,3 procentpoint. 

 

Dog er økonomien særligt udfordret på flere områder.

 

Økonomien er særligt udfordret på området for førtidspension grundet en hurtigere afklaring og dermed et stigende antal førtidspensioner.

 

I 2017 udgjorde den samlede tilgang for personer til førtidspension i gennemsnit 7,3 person pr. måned. I årets første fem måneder er tilgangen steget til 16 personer pr. måned. Det er en markant stigning i forhold til udviklingen på landsplan og i Sydjylland. KL laver hvert år en prognose baseret på Økonomisk redegørelse fra regeringen, som estimerer den forventede udgift for kommunerne til alle ydelser, herunder førtidspension. Når forventningerne til til- og afgang på førtidspension i Fredericia sammenholdes med KL’s prognose, ser forventningerne til udgiftsstigningen i de kommende år negativ ud hvis udviklingen fortsætter.

En udfordring der kan finansieres, hvis Fredericia har en markant bedre ledighedsudvikling end landsgennemsnittet. Der skal ca. 1 1/2 ledige i arbejde for dække en merudgift til en førtidspensionist. 

 

Hertil kommer udfordringer på mellemkommunal betalinger som omhandler refusion for udgifter til førtidspension i op til 6 år fra det tidspunkt, hvor førtidspensionisten er fraflyttet den kommune, der tilkendte pensionen.  Der er igangsat en undersøgelse for at kunne spore eventuelle fejlregistreringer og opkrævninger til og fra andre kommuner. Omfanget af eventuelle mellemkommunale betalinger kendes ikke til fulde endnu, men der forventes på nuværende tidspunkt en merudgift i størrelsesordenen ca. 1,000 mio. kr.

 

Endvidere er økonomien også udfordret på området for boligstøtte. Fredericia har i perioden 2014-2017 oplevet en udgiftsstigning på 11 procent. Det er især til unge mellem 20-29 årige og ældre fra 70 år og op. Til sammenligning har hele landet haft en udgiftsstigning på kun 5 procent. Med baggrund i forbrug pr. 31.05.2018 og forventning til den resterende del af året forventes en merudgift på ca. 1,000 mio. kr. 

 

Sammenfattende kan man konkludere et ændret skøn for forsikrede ledige, boligstøtte og førtidspension på ca. 8,000 mio. kr. i forhold til det vedtagne budget. På nuværende tidspunkt kan de 2,288 mio. kr. modsvares af en tilsvarende reduktion på de øvrige udgiftsområder. Tilbage er en merudgift på 5,712 mio. kr. i forhold til vedtagne budget.

 

Udviklingen følges tæt og der foretages en genberegning af området i forbindelse med næste budgetopfølgning. Efterfølgende vil emnerne blive løftet op i forbindelse med budgetlægningen for 2019-2022.

 

Budgettet forventes overholdt med en tillægsbevilling på 5,712 mio. kr. og vil som følge heraf ikke have et merforbrug ved årets udgang.

 

Midtvejsvurdering af overførsler i 2018

Regeringen og KL har opnået enighed om et foreløbigt skøn for overførselsudgifterne og udgifter til forsikrede ledige. De skønnede udgifter for 2018 ligger under skønnet fra økonomiaftalen for 2018.

 

Med den nuværende situation, stemmer Fredericias udgiftsudvikling ikke overens med landsudviklingen. Kort sagt betyder det, at Fredericia er halte bagud i forhold til resten af landet.

 

 

Forbehold:

Til grund for budgetopfølgningen er lagt dels forbruget for januar-april/maj 2018 og dels skøn for udviklingen i målgrupperne for resten af indeværende år. Afhængigt af konjunkturudviklingens forskydninger mellem målgrupper kan vurderingen, og dermed det forventede regnskab i indeværende år, ændres i de kommende opfølgninger.

 

Voksenservice:

Voksenservice er delvist flyttet til dette udvalg efter ikrafttrædelse af den nye styrelsesvedtægt 1. januar 2018.

 

Voksenservice forventer samlet et mindre forbrug på 0,500 mio. kr. Dette mindre forbrug kan opdeles i et mindre forbrug på ca. 2,500 mio. kr. på de interne centre og et merforbrug på ca. 2,000 mio. kr. på det eksterne budget (borgere boende på enheder uden for kommunen). Vurderingen vedrørende merforbruget på det eksterne området er usikkert – se nedenstående forbehold.

Der er iværksat en analyse på området for alkohol- og stofbehandling på de interne centre, jf. sag 18/1783 Tids- og procesplan for evaluering af misbrugsområdet.

 

Kapacitets- og koordinationsmøder fortsættes for at sikre en god styring med området.

 

Forbehold:

Voksenservice er ved den nye udvalgsstruktur blevet fordelt mellem Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget. I fagafdelingens myndighedsafdeling arbejdes der på en korrekte fordeling af borgerne på de to udvalg. §§ 107- og 108-borgere er fordelt på begge udvalg alt efter hvilket handicap eller lidelse den enkelte borger har. Arbejdet med fordelingen er ikke afsluttet, men målet er at have gennemgået alle relevante borgere og ”kategoriseret” dem korrekt pr. 1. oktober 2018. Denne gennemgang, og fordeling af borgere på §§ 107 og 108, kan betyde, at vurderingen, og dermed det forventede regnskab i indeværende år, kan blive ændret i kommende opfølgninger.

 

Status på politiske ændringer:

 

Arbejdsmarked:

De fleste politiske tiltag, der er bevilget i budget 2018 forventes implementeret i løbet af 2018. Status fremgår af bilag ”Status på politiske ændringer i budget 2018, Social- og Beskæftigelsesudvalget”.

 

Voksenservice:

De politiske tiltag, der er bevilget i budget 2018 er igangsat. Status fremgår af bilag ”Status på politiske ændringer i budget 2018, Social- og Beskæftigelsesudvalget”.

Indstillinger

Arbejdsmarked og Voksenservice indstiller:

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

2.  at der anmodes om omplaceringer på 3,915 mio. kr. fra Senior- og Handicapudvalget til Social- og Beskæftigelsesudvalget

3.  at der anmodes om en tillægsbevilling på 5,712 mio. kr. til finansiering af merudgift til forsikrede ledige

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Indstilling godkendt.

Punkt 44 Orientering om revisionsberetning 2017

Sagsresumé

Orientering om revisionsrapporten 2017

 

Sagsbeskrivelse:

 

Revisor Kirsten Kjær, PwC vil orientere om revisionsrapporten 2017.

 

Arbejdsmarked:

  • Beskæftigelsesområdet har ikke modtaget nogle revisionsanmærkninger, og er ude af den anmærkning, der blev gjort i revisionsrapporten for 2016 på sygedagpenge og jobafklaringsforløb.

 

Revisionen skriver: Ved sidste års gennemgang blev der konstateret fejl i 5 ud af 5 bevillingssager, herunder systematiske fejl i forhold til rettidig opfølgning. Der ses nu at være sket en væsentlig forbedring på området, idet hovedparten af de konstaterende fejl alene er af enkeltstående karakter.

Det er derfor vores opfattelse, at området nu bliver administreret hensigtsmæssigt og betryggende og i overensstemmelse med gældende regelsæt. Vi skal dog anbefale kommunen, at man fortsat har øget fokus på området - herunder i forhold til at sikre, at der fremadrettet sker opfølgning i henhold til lovgivningens bestemmelser.

 

  • Der var i 2016 mange fejl på hjælpemiddelområdet. Her er der lavet nye arbejdsgange.

 

Revisionen konstaterer, det nu administreres betryggende uden fejl.

 

En af årsagerne til forbedringerne er bl.a. ændring i ledelsestilsynet i Arbejdsmarked, hvor der i 2017 blev implementeret en skabelon udarbejdet af PwC. Hermed bliver der foretaget løbende og ensartet ledelsestilsyn, hvorved der bliver taget hånd om de områder, hvor der er udfordringer.

 

Revisionens samlede konklusion: På baggrund af de samlede resultater af sags gennemgangen er det vores opfattelse, at området på trods af ovenstående har været administreret på et hensigtsmæssigt og betryggende niveau.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked & Borgerservice indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Orientering taget til efterretning.

Punkt 45 Efterårets/vinterens events i Strategi for Udsathed i Fredericia

Sagsresumé

D. 20. juni 2018 kickstartede Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet en ny Strategi for Udsathed i Fredericia. Arrangementet følges op at to events senere på året, hvor temaerne baseres på deltagernes input fra kick-off. Opsamling fra kick-off fremlægges på mødet. Udvalget drøfter og beslutter temaerne for de to events.

 

Sagsfremstilling:

D. 20. juni 2018 kickstartede Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet en ny Strategi for Udsathed i Fredericia. Arrangementet følges op at to events senere på året, hvor temaerne baseres på deltagernes input fra kick-off. Opsamling fra kick-off fremlægges på mødet. Udvalget drøfter og beslutter temaerne for de to events

Økonomiske konsekvenser

Events afholdes indenfor det eksisterende budget.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller at Social- og beskæftigelsesudvalget drøfter beslutter indholdet på de kommende events.

Bilag

Ingen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Det fremlagte forslag til efterårets events blev drøftet og godkendt.

Punkt 46 Samarbejdsaftale med Social Sundhed

Sagsresumé

Som led i udmøntningen af Budget 18 omkring støtte til udsatte borgere i deres kontakt med Sundhedsvæsnet er der lavet en samarbejdsaftale med Social Sundhed.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i udmøntningen af Budget 18 omkring støtte til udsatte borgere ved hospitalsundersøgelser og lægebesøg er der lavet en samarbejdsaftale med Social Sundhed.

 

Social Sundhed er en organisation, der arbejder for at skabe større social lighed i sundhed i to tidsperspektiver. På kort sigt, ved at følge og støtte borgere, der på forskellig måde har svært ved at benytte og få udbytte af kontakten med sundhedsvæsenet. På lang sigt, ved at brobyggerne, som er fremtidens sundhedsprofessionelle, tilegner sig erfaringer i at kommunikere og være sammen med sårbare borgere, samt opnår viden og indsigt i de forhold og barrierer, der skaber og vedligeholder uligheden i sundhed.

 

Brobyggerne, der støtter de udsatte borgere ved hospitalsundersøgelser, lægebesøg mv., er derfor alle studerende ved sundhedsuddannelser – det kan være såvel medicinstuderende, sygeplejestuderende, fysioterapeutstuderende m.fl.

 

Social Sundhed er en organisation organiseret som en frivillig social forening med landsbestyrelse og en eller flere lokalafdelinger. Alle lokalafdelinger i Social Sundhed er organiseret som en frivillig social forening med en lokalbestyrelse og lokale vedtægter. Lokalbestyrelser er ansvarlige for at ansætte en lønnet koordinator i deres lokalafdeling med henblik på at sikre stabilitet og kvalitet af den daglige drift. Koordinatoren er ansvarlig for den daglige kontakt til borgere og frivillige, herunder den lokale vagttelefon og organisering af frivilligpleje.

 

I henhold til den udarbejdede samarbejdsaftale er det Fredericia Kommune, der i samarbejde med landsbestyrelsen for Social Sundhed ansætter en studentermedhjælper, der skal arbejde med etablering og udvikling af Social Sundhed i Fredericia. Studentermedhjælperen refererer til landsbestyrelsen i Social Sundhed samt Fredericia Kommune

 

Studentermedhjælperstillingen skal være på 10 t/uge og i udgangspunktet løbe i 6 mdr.

Økonomiske konsekvenser

Samarbejdsaftalen indgår som led i udmøntningen af Budget 18, hvor der er afsat 100.000 kroner til formålet om at yde støtte til udsatte borgere ved hospitalsundersøgelser og lægebesøg.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksen- og Sundhedssekretariatet indstiller, at Sundhedsudvalget godkender samarbejdsaftalen med Social Sundhed.

Bilag

Samarbejdsaftale mellem Social Sundhed og Fredericia Kommune

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Godkendt.

Punkt 47 Drøftelse af Folketingets præcisering af reglerne om førtidspension

Sagsresumé

Social- og beskæftigelsesudvalget drøfter Folketingets præcisering af reglerne om førtidspension.

 

Sagsbeskrivelse:

 

På baggrund af den fremrykkede evaluering af førtidspensionsreformen og ressourceforløb, har et samlet Folketing vedtaget en justering af betingelserne for ressourceforløb og førtidspension.

Der er tale om få justeringer, som præciserer, at kun relevante ressourceforløb hvor der er et udviklingsperspektiv i forhold til personens erhvervsevne skal iværksættes. Samtidig skal ressourceforløb ikke iværksættes hvis det er dokumenteret, eller på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i ressourceforløb.

Folketingets præcisering af reglerne om førtidspension fremlægges på udvalgsmødet sammen med en status og gennemgang af praksis på området i Fredericia. Udvalget drøfter efterfølgende, om der er delelementer, som ønskes gennemgået nærmere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Det fremgår af de økonomiske bemærkninger til loven, at isoleret set, i forhold til den nuværende aktivitet på landsplan, vil forslaget kunne medføre begrænsede merudgifter til førtidspension og mindreudgifter til ressourceforløb. Forslaget indebærer ikke merudgifter til førtidspension i forhold til det forventede med reformøkonomien og vurderes finansieret indenfor den samlede budgettering på finansloven.

 

Førtidspension er omfattet af budgetgarantien. Alle kommuner under et forventes at være dækket, men hvis kommunen ligger over landsgennemsnittet taber man og ligger kommunen under, så vinder man. Man forventer finansieringen findes ved afgang på kontant- og uddannelseshjælpsområdet, Jf. Økonomiaftalen 2019.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked & Borgerservice indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter Folketingets præcisering af reglerne om førtidspension.

Bilag

Lovforslag som vedtaget (L193)

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Drøftet.

Punkt 48 Drøftelse af fordeling af de afsatte midler til uddannelse

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter mulighederne for fordelingen af de afsatte midler til uddannelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 28. maj, hvor der blev udmøntet 5 mio. kr., blev der bl.a. besluttet følgende:

”I samarbejde med Uddannelsesudvalget sættes øget fokus på anvendelse af praktikordninger for unge ledige under 30 år. Hertil afsættes 0,3 mio. kr. til at dække udgifter til praktikordninger for unge samt øget fleksibel anvendelse af praktikker. Der sættes mål for, hvor mange unge under 30 år, der skal igangsætte en praktik som vej til beskæftigelse i 2018 og 2019. Udvalget følger tallene. Det prioriteres, at midlerne går til, at de allermest sårbare unge sikres en praktikmulighed. ”

 

På mødet danner nedenstående forslag udgangspunkt for drøftelsen af udmøntningen af de 0,3 mio. kr. 

 

Titel

Beskrivelse

Køb af pladser på Fredericia Produktionsskoles nye SOSU-forløb.

I foråret 2018 har der kørt et forløb på Fredericia Produktionsskole, som hjælper unge mennesker på vej videre. Forløbet, som er et samarbejde mellem Produktionsskolen, SOSU-skolen, UU Lillebælt og Fredericia Kommune, har fået positive tilbagemeldinger, hvorfor et nyt forløb planlægges i efteråret 2018.

UU Lillebælt har stået for den personlige udvikling, SOSU-skolen har understøttet det faglige i undervisningen, og kommunens praktikkoordinator har sørger for, at de unge har været i praktik i forløbet.

Et forløb koster cirka 30.000 kr. pr. ung.

Køb af pladser ved et eventuelt nyt forløb ved EUC

Muligheden for et lignende forløb i samarbejde med EUC er ved at blive undersøgt.

Jf. ovenover i forhold til økonomien.

Øget incitament for arbejdsgivere ift. elever

Dækning af arbejdsgiverens udgifter til elevløn mm., såfremt de tager en udsat ung i lære/praktik.

Omkostningerne til en elevplads svinger alt afhængig af området, men gennemsnitlig koster det cirka 42.000 kr. pr. år for en ung og cirka 70.000 kr. pr. år for en voksenelev. Er den voksne berettiget til voksenlæretilskud kan dette fratrækkes.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked & Borgerservice indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter udmøntningspunktet og beslutter, hvorledes midlerne skal effektueres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Der afsættes 150.000 kr. til at op til 5 borgere kan deltager på et forberedende forløb på produktionsskolen til social- og sundhedsuddannelsen.

 

Tilbage er der herefter 350.000 kr. til yderligere udmøntning.

Punkt 49 Godkendelse af Rammeaftalen 2019 - 2020 for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet i Syddanmark

Sagsresumé

Kommunerne bærer ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. I forbindelse med dette arbejde udarbejdes der en rammeaftale, der skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet.

 

Sagsfremstilling:

Rammeaftalen er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Rammeaftalen består af en Udviklingsstrategi og en Styringsaftale. Nærværende rammeaftale gælder for 2019 – 2020. Rammeaftalen beskriver bl.a. hvordan køb og salg af pladser skal afregnes imellem kommunerne, og imellem kommunerne og regionen, samt hvordan takster udregnes. Det er også i Rammeaftalen, at regler for nedlukning af tilbud reguleres.

Den lovgivningsmæssige ramme er beskrevet i Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

Indsatser i Rammeaftalen 2019 – 2020

Rammeaftale for 2018 havde fokus på tre områder:

·  Øget fokus på effekt

·  Fokus på hvordan kommunerne kan understøtte, at borgerne er en aktiv del af samfundet.

·  Øget fokus på koordinerende socialpsykiatriske indsatser og sektorovergange.

Disse indsatser er udpeget på baggrund af politisk input som fremkom på temadag om Rammeaftalen i 2017.

Indsatserne vil fortsat være i fokus i 2019-2020.

Der er i Syddanmark stor fokus på psykiatri og sektorovergange. Der er i løbet af 2018 igangsat følgende projekter på psykiatriområdet:

·  Sammen om psykiatri – et projekt i samarbejde mellem Region Sydddanmark og de 22 kommuner i Syddanmark. Udgangspunktet er, at vi skal finde bedre metoder til samarbejde om de enkelte borgere.

 

·  SATSpuljeprojekt ”Vi bygger bro” – fælles undervisning for medarbejdere i behandlingspsykiatrien og kommunerne med fokus på borgere med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.

 

·  SATSpuljeprojekt ”Afprøvning af en fremskudt regional funktion i børne- og ungdomspsykiatri”. Fælles ansøgning mellem Region Syddanmark og Socialdirektørforum. Puljen søges i foråret 2018 og som vil blive implementeret i 2019-2020

 

·  Kommunerne i Syddanmark har siden 2015 deltaget i projektet Sammen om Velfærd – en proces som startede allerede i 2012. Sammen om Velfærd er et tværsektorielt, tværfagligt og tværorganisatorisk samarbejde mellem de 22 kommuner i Syddanmark, Region Syddanmark, SDU, UCL, UCSyd og de 4 SOSUskoler. Projektet dækker social- og sundhedsområdet og projektets fokus er:

 

o  Udvikling af grunduddannelserne

o  Udvikling af efter/videreuddannelsestilbud

o  Udvikling i egen organisation

 

Ud over de allerede igangsatte projekter vil der i 2019 – 2020 være fokus på sektorovergange, og på hvordan vi samarbejder bedst med borgerne i fokus.

Udover indsatserne ovenfor er der i Rammeaftalen 2019 -2020 aftalt følgende indsatser:

 

  • Tendenser og behov
  • Opfølgning på belægningen på tilbud på det specialiserede socialområde i Syddanmark
  • Belægnings- og driftsmøder med Region Syddanmark
  • Sikring af effektiv drift
  • Lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger

 

KKR Syddanmark godkendte den 19. juni 2018 Rammeaftalen for 2019 - 2020 og sender den til endelig godkendelse hos kommuner og Region senest 15. oktober 2018.

Økonomiske konsekvenser

Der vil i 2019 og 2020 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til året forinden i alle kommuner og regionen. Der tages dog højde for pris- og lønfremskrivning, hvilket i praksis betyder, at udgifterne fra 2018 til 2019 maximalt må stige med KL´s pris og lønfremskrivning. Tilsvarende må udgifterne fra 2019 til 2020 ligeledes maximalt stige med KL’s pris og lønfremstigning. Dette skal ske ved at fastholde fokus og øget effektivisering på de tilbud, der eksisterer samt via fokus på udvikling af nye og effektfulde tilbud.

 

Med henblik på at følge og styre udgifterne på det specialiserede socialområde udarbejdes følgende:

 

·  En beskrivelse af udviklingen af udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark. Der skal som en del af analysen ses på mulige årsager til udgiftsudviklingen

·  En beskrivelse af udviklingen af antal sager og antal særligt dyre sager. Beskrivelsen skal blandt andet anvendes som forklaringsvariabel i forhold til udviklingen af udgifterne på det specialiserede socialområde i Syddanmark

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Det indstilles, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Senior- og Handicapudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler, at Rammeaftalen for 2019 – 2020 godkendes af Byrådet.

Bilag

Rammeaftalen 2019 – 2020

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 13-08-2018

Godkendt.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 13-08-2018

Anbefales.

Punkt 50 Orientering (Lukket)