Social- og Beskæftigelsesudvalget - 14-09-2020

Referat
Dato:
Mandag, 14 september, 2020 - 17:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Lørdag, 12 september, 2020 - 20:00
Referat publiceret:
Lørdag, 19 september, 2020 - 18:01

Punkt 66 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Godkendt.

Punkt 67 Handicaprådet deltager på social og beskæftigelsesudvalgsmøde

Sagsresumé

Handicaprådet har møde tirsdag d. 8. september. Dagsordenspunkter udsendes efterfølgende pr. mail.

 

Sagsbeskrivelse:

Handicaprådet har møde tirsdag d. 8. september. Dagsordenspunkter udsendes efterfølgende pr. mail.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Ingen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Handicaprådets deltager i stedet på næste udvalgsmøde.

 

Punkt 68 Status på etårs gennemgang af Helhedsplanen

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket en gennemgang af ét-års status på Helhedsplanen. Denne er netop blevet gennemgået med Landbyggefonden. Leder af den boligsociale helhedsplan, Kasper Sundstrøm, deltager under dette punkt. 

 

Sagsbeskrivelse:

Den 26. februar 2020 blev der afholdt ét års eftersyn af Helhedsplanen. Det var et godt møde, og der var tilfredshed med udviklingen blandt alle deltagere. De vedhæftede bilag blev gennemgået med få ønsker til præciseringer og uddybninger. Disse vil efterfølgende blive fremsendt til repræsentanten fra Landsbyggefonden, Lea Sørensen.

 

Kasper Sundstrøm deltager på mødet for at besvare uddybende spørgsmål.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social- og Beskæftigelsesområdet indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Projektmedarbejdere Jacob Busk Hansen og Frank Høgh deltog på mødet i stedet for Kasper Sundstrøm.

 

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 69 Orientering om revisionsberetning 2019

Sagsresumé

Orientering om revisionsrapporten for 2019 vedr. Jobcentret og Voksenservice.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af de samlede resultater af revisionens gennemgang af sagsbehandlingen og den daglige administration af de områder, som varetages i Jobcentret og Voksenservice, vurderer revisionen som helhed, at administration har været varetaget på en hensigtsmæssig og betryggende måde i regnskabsåret 2019, og at kommunen som helhed lever op til lovgivningens og ministeriernes bestemmelser og vejledninger.

 

Der er ingen kritiske bemærkninger, men enkelte områder, der skal arbejdes videre med i forhold til kvalitetsforbedring og læring. Der er en tæt opfølgning på sygedagpengeområdet og en positiv udvikling siden efteråret 2019. Der er iværksat en plan, som hænger godt sammen med de igangværende initiativer til at forbedre indsats og resultater.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social- og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 70 Oversigt over optimeringer af driften på rusmiddelområdet i 2020

Sagsresumé

I budget 2019 står der om rusmiddelområdet: ’Forligspartierne er enige om, at der i 2020 arbejdes på optimering af kommunens tilbud, organisering og fysiske placering, så den mest optimale drift sikres’. Dette dagsordenspunkt søger at belyse netop det. Sagsfremstillingen er udarbejdet på baggrund af udvalgets ønsker på seneste udvalgsmøde.

 

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2020 var der et politisk ønske om at arbejde på optimering af kommunens tilbud, organisering og fysiske placering på rusmiddelområdet med henblik på at optimere driften.

 

Der er efterfølgende gennemført en lang række aktiviteter på rusmiddelområdet i løbet af 2020, der på forskellig vis forbedrer og optimerer driften af rusmiddelbehandling i Fredericia.

 

Samtidig arbejdes med en række nye tiltag, der yderligere kan forbedre indsatserne på området.

 

Derudover kan der arbejdes med optimering på forskellige parametre, der gensidigt påvirker hinanden.

 

  • Behandlingen i Rusmiddelcenteret
  • Organisering af Rusmiddelcenteret
  • Fysisk placering af Rusmiddelcenteret

 

Der er i løbet af 2020 gennemført optimeringer af både behandlingskvaliteten, samt organiseringen af rusmiddelcenteret, hvilket vil fremgå nedenfor. Der er samtidig også et arbejde i gang med at planlægge en række tiltag, der yderligere vil kunne optimere på begge parametre.

 

Den største udfordring er optimering i forhold til den fysiske drift, da der her er fare for at gennemføre tiltag, der kan forringe den samlede kvalitet af behandlingen i rusmiddelscenteret.

 

Der er en række faktorer der besværliggør ændringer af den fysiske placering:
 

  • Behov for adskillelse af målgrupper
  • Behov for adskillelse af unge og ældre misbrugere
  • Behov for et sundhedsfagligt team, der arbejder tæt sammen med alle socialfaglige tilbud.

Indikatorer for kvaliteten af indsatsen

Der modtages generelt meget få klager over afgørelser på området. Der er ingen modtaget i 2020, og der er senest tabt en enkelt ankesag i 2018. Der er løbende tilsyn fra Socialtilsyn Syd og Styrelsen for Patientsikkerhed på området, og der er generelt meget pæne tilsynsrapporter. Tilsynet fra Socialtilsyn Syd indeholder en række borgerinterviews, hvor der generelt udtrykkes stor tilfredshed.

Der er tilsyn fra socialtilsynet flere gange årligt.

 

Der er således ikke noget, der indikerer, at behandlingens kvalitet er mangelfuld eller har behov for et radikalt løft. En optimering af driften vil således i højere grad fokusere på eksisterende tiltag og tilegnelse af ny viden og metoder end på grundlæggende forandringer.

 

Gennemførte aktiviteter i 2020

 

Udvikling af MOVE

Fredericia Rusmiddelcenter har været med til at udvikle MOVE sammen med Center for Rusmiddelforskning og en række andre kommuner. MOVE er en af de mest lovende metoder inden for behandling af rusmiddelbrug hos unge i alderen 15 til 25 år. Basis i MOVE er et struktureret behandlingsforløb, som kombinerer samtaleteknikkerne "Kognitiv adfærdsterapi" og "Den motiverende samtale" med en række strukturelle elementer, bl.a. gavekort for fremmøde og påmindelser pr.sms samt telefonisk efterbehandling. Metoden matcher behandlingsbehovet for ca. 50 pct af de unge, der søger behandling.

 

MOVE implementeres som primære behandlingsmodel i Ungebehandlingen via sidemandsoplæring, kollegial supervision samt efteruddannelse.

 

Forventede resultater

Center for Rusmiddelforskning har dokumenteret følgende effekter ved implementering af MOVE:

  • Flere stoffrie unge efter gennemført behandling.
  • Kortere behandlingsforløb
  • Væsentlig lavere grad af kriminalitet og øget uddannelsesaktivitet hos målgruppen
  • Kompetenceløft blandt de behandlere, der arbejder med metoden.

 

Optimering af dokumentationsindsatsen

Der er gennemført undervisningsforløb i dokumentation og brug af behandlingsplaner. Der er blevet udpeget to nøglepersoner, der arbejder med dokumentation på området.

Der er dog stadig udfordringer med brugen af fagsystem, da der er problemer i forhold til den lovpligtige levering af data til stofmisbrugsdatabase af på rusmiddelområdet.

 

 

Opgradering af sundhedsbehandlingen

Sundhedspersonale er blevet fastansat. Sundhedslovens krav til kommunerne varetagelse af opgaver på Rusmiddelcentrene er markant øget i de seneste år. Det har øget behovet for sundhedsfagligt personale samt udvikling af fagligheden. Der er sket en øgning fra i antallet af læge og sygeplejersketimer.

 

Rusmiddelcenteret kan derfor fremadrettet leve op til de gældende krav i sundhedsloven indenfor den eksisterende ramme.

 

Fastansættelser af behandlere i ungebehandling

Der har været et voksende pres på ungebehandlingen i den seneste år. Der er nu sket en øgning i antallet af behandlertimer. Rusmiddelcenteret kan derfor fremadrettet leve op til de gældende krav i serviceloven indenfor den eksisterende ramme.

 

Fælles forløb med psykiatri og misbrug

Pilotprojekt, der skal forbedre adgangen til behandling og den samlede indsats for de borgere, der er psykisk sårbare, samtidig med at de har et misbrug. Projektet er et samarbejde mellem Fredericia Kommune og psykiatrien i Region Syddanmark. Projektets løsningsmodel baseres b.la. på indsigter, som er kommet frem via Designskolen Koldings undersøgelser og workshops.

 

Dobbeltfokuseret alkoholbehandling

Rusmiddelcenteret har fået penge i 2020 fra en pulje i Sundhedsstyrelsen til behandling af borgere med psykiatriske lidelser og alkoholmisbrug. I samarbejde med en privat behandlingsinstitution tilbydes enkelte borger et kombineret behandlingsforløb, der tilpasses den enkelte behov.

 

Styrkelse af ledelsen og optimering af organisering

Der er én leder på Fredericia misbrugscenter, som har ansvaret for 31,1 årsværk, der i år 2019 betjente over 500 unikke borgere fordelt på 750 forløb.

 

For at optimere ledelsen af misbrugscenteret blev der på baggrund af et pilotprojekt fastansat en faglig koordinator i misbrugscenteret, i 1.kvartal af 2020. Koordinatoren skal være med til at sikre medarbejderne får tilstrækkelig feedback i deres dagligdag, samt skal være med til at give den daglige leder mere tid til reelle ledelsesopgaver.

 

Dette tiltag har allerede været med til at øge trivslen for medarbejdere på centeret, hvilket er dokumenteret gennem et væsentligt løft i medarbejdertrivselsundersøgelsen i starten af indeværende år. Koordinatoren er derfor nu blevet fastansat.

 

Der er derudover blevet afsat 10 timer per uge til koordination på det sundhedsfaglige område, der på samme måde skal løfte trivslen og organisering for denne medarbejdergruppe.

 

Planlagte aktiviteter til optimering af driften

 

En fælles modtagelse og udredning

En samlet metodisk tilgang, forventes at kunne øge kvaliteten af udredning og dermed medføre en mere koordineret og samlet behandlingsplan, så de behandlingsmæssige ressourcer udnyttes bedst muligt. Dette vil være med til at øge kvaliteten af den behandling der gives og dermed også øge sandsynligheden for at der opnås et succesfuldt behandlingsforløb. Omlægningen tager udgangspunkt i forvaltningens arbejde med værdiskabelse og et fokus på den enkelte borgers ønsker til deres behandlingsforløb. Behandlingseffekten øges ikke nødvendigvis med stigende behandlingsintensitet, men når klienternes individuelle behov matches med en behandlingsindsats, der

imødekommer disse behov, og som er fleksibel i forhold til ændringer i klienternes livssituation.

 

Forventet resultat

  • Øget borgertilfredshed
  • Sikre ensartet kvalitet af sagsbehandling og udredning på tværs af rusmiddelcenteret
  • Målrettet, individuelt og agilt behandlingstilbud

 

 

Implementering af Voksen Map

Voksen Map er en tilretning, af en del af den evidensbaserede metode MOVE, der allerede er implementeret.

Metoden er tilpasset borgere over 25 år.

 

Forventede resultater:

  • Borgerne oplever større kvalitet og sammenhæng i deres behandlingstilbud
  • Kortere behandlingsforløb
  • Kompetenceløft blandt de behandlere, der arbejder med metoden.

 

Pårørendestøtte

Rusmiddelcenteret arbejder sammen med U-turn om at udvikle et pårørendestøtte program.

Rusmiddelcenteret ønsker derudover at udvikle et tilbud til pårørende til misbrugende borgere over 30 år, da dem over 30 år ikke er en del af U-turns målgruppe.

 

Strategisk omlægning af ungeområdet

Der kan laves en strategisk omlægning af ungeområdet, hvor Rusmiddelcenteret, Jobcenteret og familiebehandling i samarbejde laver en samlet ungeindsats indeholdende elementer fra ungebehandling, ungeindsatsen på arbejdsmarkedsområdet og U-turn.

 

Første skridt vil være, at der iværksættes en analyse af de faglige, juridiske, økonomiske og organisatoriske fordele og ulemper ved et sådant tiltag, der kan præsenteres for udvalget.

 

Dette kan også gøres i mindre skala med det formål at reducere antallet af medarbejdere per leder. Her vil anbefalingen være at tilføre en ekstra leder til ungedelen i Rusmiddelcenteret ved at tænke det sammen med Jobcenteret aktiviteter.

 

Scenarier for fysisk placering

Den umiddelbart største mulighed for en ændring af den fysiske placering, vil være en strategisk sammenlægning af ungeområdet. Dette må dog afvente resultaterne af en analyse af tiltaget.

 

I Center for Rusmiddelsforsknings analyse af Rusmiddelcenteret er det fremhævet at de nuværende fysiske rammer understøtter den behandling borgerne modtager og det sociale samvær borgerne efterspørger. Der er derfor ikke umiddelbart et behandlingsmæssigt behov for at ændre på rammerne.

 

Hvis der alligevel skal peges på ændringer af de fysiske rammer, udover ungeområdet, peger forvaltningen på følgende scenarier:

 

  1. Samling af alle tilbud på en matrikel. Dette vil kræve mange fleksible kvadratmeter, der er central placeret.
  2. Der kan bygges et nyt samlet tilbud

Økonomiske konsekvenser

Det vil kræve midler til flytning eller ombygning, hvis dette bliver nødvendigt.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at udvalget drøfter de planlagte aktiviteter.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget ønsker at tilføre en ekstra leder til ungedelen i Rusmiddelcenteret, ved at tænke det sammen med Jobcenterets aktiviteter inden for rammen.

 

Punkt 71 Status på varig styrkelse af misbrugsindsatsen i Fredericia på 5 mio. kr. fra og med 2020

Sagsresumé

Byrådet afsatte i Budget 2020 i alt 5 mio. kr. årligt til en varig styrkelse af Fredericia Kommunes misbrugsindsats. Uddannelsesudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget får her en status på arbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Misbrugsanalysen, op til budgetforhandlingerne om Budget 2020, viste, at der er et behov for en styrket forebyggende indsats mod misbrug, og samtidigt et behov for at sikre økonomien, så Fredericia Kommunes behandlingsindsats også fremover lever op til nationale sundhedsfaglige og lovgivningsmæssige krav. På den baggrund afsatte byrådet i Budget 2020 i alt 5 mio. kr. årligt til en varig styrkelse af Fredericia Kommunes misbrugsindsats.

 

Uddannelsesudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede på deres udvalgsmøder i januar at prioritere de 5 mio. kr. til to hovedformål: En stabilisering af driften af behandlingsindsatsen med i alt 3,6 mio. kr. og en styrkelse af det forebyggende arbejde med særlig fokus på unge og indsatser for pårørende til i alt 1,3 mio. kr. Endeligt blev der afsat 0,1 mio. kr. til et handlingsnetværk under Strategi for Udsathed.

 

Udvalgene får her en status på arbejdet.

 

3,6 mio. kr. til stabilisering af driften

Der blev i 2018, i samarbejde med Økonomiafdelingen, foretaget en økonomisk kortlægning af den samlede misbrugsindsats i Fredericia Kommune. Kortlægningen viste, at der var et forventet merforbrug på 3,6 mio. kroner for budget 2019. Merforbruget skyldes: 

 

  • Løn - 2 mio. kr. 
  • Ekstern behandling – 1,6 mio. kr.  

 

En reduktion af budgetunderskuddet ville dermed have krævet en reduktion af medarbejderstaben, da borgerne selv kan bestemme i hvilken kommune de ønsker at modtage ambulantbehandling og Fredericia Kommune er forpligtet til at afholde udgiften. Ligeledes kan en borger ønske at komme i døgnbehandling. Ønsket skal Rusmiddelcenteret behandle som en ansøgning. Får borgeren afslag fra Rusmiddelcenteret, på baggrund af en vurdering af at Rusmiddelcenteret selv kan varetage opgaven, kan borgeren klage til Ankestyrelsen, som træffer endelig afgørelse. Udgifterne til ekstern behandling kan derfor være svære at forudse.  

Med de 3,6 mio. kr. til stabilisering af driften, er økonomien nu sikret, så Fredericia Kommunes behandlingsindsats;

 

  • Også fremover lever op til nationale sundhedsfaglige og lovgivningsmæssige krav
  • Fortsat består af en række virkningsfulde tilbud
  • Er sikret adgang til døgnbehandling i begrænset omfang

 

1,3 mio. kr. til forebyggelse

Der er prioriteret 1.3 mio. kr. til en yderligere styrkelse af U-turns tilstedeværelse på Fredericias skoler og ungdomsuddannelser. U-turn er i fuld gang med denne opgave.

 

U-turn er et kommunalt tilbud i Fredericia Kommune til unge under 25 år, som har et problematisk forbrug af alkohol, hash eller andre stoffer. Det er også et tilbud til familier, netværk og professionelle omkring de unge. U-turn består af en åben anonym rådgivning, der tilbyder korte samtaleforløb samt tilbud om individuelle behandlingsforløb og gruppeforløb for henholdsvis unge og forældre. U-Turn arbejder herudover med misbrugsforebyggende tiltag som opkvalificering af frontpersonale og dialogoplæg med unge.

 

Forebyggelse i udskolingen

Klassetrin

Hvad

Indhold

7. klasse

Dialogoplæg i alle 7. klasserne. Oplæggene afholdes inden udgangen af 2020.

Oplægget varer 2 lektioner og omhandler temaer som alkohol og gruppe pres, ungdomskultur, rusmidler og dating, flertalsmisforståelser samt hvordan passer vi på hinanden. Oplægget berører også emner som skadevirkninger af lattergas og cannabis.

8. klasse

Der er lavet aftaler om opfølgende dialogoplæg med alle 8 klasser i kommunen. Også privatskolerne.

Deltagelse på sundhedsdagene og opfølgning på oplæggene i 7. klasse.

9. klasse

Oplæg bookes af lærer og pædagoger efter behov.

 

I 9 klasse laver U-Turn tilpassede dialogoplæg. Der tages udgangspunkt i faktiske problematikker der er i klassen og designer oplægget herefter.

10. klasse

Der er booket dialogoplæg primo september 2020.

Overgange fra udskolingen til ungdomsuddannelserne og 10. klasse, er særligt sårbare tidspunkter. U-Turn anbefaler, at der i forbindelse med introugerne (de første 14 dage) i 10. klasse laves et dialogoplæg med alle 10. klasserne. Disse oplæg har en varighed på 2 lektioner.

Temaer som ungdomskultur og alkohol, cannabis og weekendstoffer er i centrum.

Privatskoler

Der er taget kontakt til privatskolerne. Der er afholdt møde med Realskolen i august.

 

Der er aftalt opfølgende dialogoplæg i 8. klasse, som opsamling på sundhedsdagene for dette klassetrin, hvor privatskolerne også deltager.

 

Forebyggelse på Ungdomsuddannelserne

Der er afholdes oplæg for 40 uddannelsesvejledere d. 26. august. Herudover er der afholdt møde med repræsentanter fra Fredericias ungdomsuddannelser i august, hvor det blev aftalt at uddannelsesinstitutionerne hver især udpeger 1-2 nøglepersoner, som deltager i en workshop om misbrugsforebyggelse.

 

Endvidere blev det besluttet, at der skal laves en fælles misbrugspolitik på tværs af ungdomsuddannelserne. De nuværende politikker sendes til U-turn, som samler og laver et udkast, som Fredericia Uddannelsesråd arbejdes videre med i. Når politikken er udarbejdet, bliver der udarbejdet særskilte handleplaner, som er tilpasset de enkelte uddannelsesinstitutioner.

 

Der arbejdes pt. på at finde lokale til fremskudt rådgivning på Uddannelsescentret tæt på Den Kommunale Ungeindsats, således at denne rådgivning kan være så anonym som muligt.

 

Opkvalificering af frontpersonale

Skolerne har, på U-Turns initiativ, udpeget 1-2 nøglepersoner, som får en særlig grundig opkvalificering i forhold til misbrugsforebyggelse. Dette sættes i gang d. 30. september med grundkursus gennem Projekt Pas (rusmiddelforebyggende undervisning), efterfulgt af en særlig tilrettelagt undervisning og sparring fra U-Turns personale. Projekt Pas grundkursus er støttet af Lions Club.

 

Senere vil det også blive muligt for nøglepersonerne på ungdomsuddannelserne, at få denne opkvalificering. Der er også afholdt møde med lederen af ungemiljøerne i Fredericia, og der er aftalt møder med koordinatorer i hvert ungemiljø i forhold til opkvalificering og sparring.

 

Forældre/pårørendetilbud

Der er etableret et gruppetilbud til forældre og pårørende i U-turn, med opstart 20. august. I tilbuddet arbejdes der med emnerne; rusmidlernes udfordringer, kommunikation og dialog, ungdomslivets udfordringer samt strategier for fremtiden. Herudover tilbydes der også individuelle samtaler til forældre og pårørende.

 

0,1 mio. til et handlingsnetværk under Strategi for Udsathed

I forbindelse med Budget 2020 blev der udtrykt et politisk ønske om at danne en tværgående alliance mod misbrug. Der har været afholdt et indledende møde med en lang række eksterne og kommunale interessenter i regi af Strategi for Udsathed, hvor der blev udtrykt interesse for at deltage i et handlingsnetværk mod misbrug. Handlingsnetværket er tildelt en ramme på 100.000 kr., som de kan formulere konkrete handlingsforslag til misbrugsforebyggelse, som skal godkendes i de politiske udvalg. Handlingsnetværket mødes, grundet corona, næste gang i oktober.

Der arbejdes endvidere på tilrettelæggelse af en lokal informationskampagne målrettet unge og deres pårørende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Socialområdet indstiller, at Uddannelsesudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager status på varig styrkelse af misbrugsindsatsen i Fredericia til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager status til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 15-09-2020

Taget til efterretning.

Fraværende: Ole Steen Hansen

Punkt 72 Udkast til Beskæftigelsesplan 2021

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter første udkast til beskæftigelsesplanen for 2021. Beskæftigelsesplanen skal udarbejdes årligt. Sidste år besluttede udvalget at arbejde med en treårige tidshorisont for målsætningerne. Denne plan følger derfor op på beskæftigelsesplanen for 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Hvert år udarbejdes en beskæftigelsesplan, der overordnet beskriver kommunens indsats på beskæftigelsesområdet. Planen består dels af den lokale prioritering og dels af nogle centralt fastsatte ministermål. 2021 planen er et led i den 3 årige plan som strækker sig fra 2020-2022.
Fredericia vil fortsætte med visionen om at skabe et ”menneskeligt jobcenter der matcher tiden”.

 

Det er et krav, at kommunerne udarbejder en beskæftigelsesplan hvert år. Den skal godkendes endeligt af Byrådet og efterfølgende behandles i RAR.

 

For 2021 er der fem centralt fastlagte beskæftigelsesmål. De to første er nye og de tre sidste mål er overført.

 

  1. Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
  2. Flere ledige skal opkvalificeres
  3. Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft
  4. Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
  5. Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

 

Via forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, som trådte i kraft 1. januar 2020, får kommunerne større frihed til at planlægge hjælpen til ledige. De øgede frihedsgrader følges samtidig tæt fra centralt hold gennem benchmarking og opfølgning i forhold til kommunernes resultater. Behovet for en tæt opfølgning på beskæftigelsesområdet gør sig ligeledes gældende lokalt i Fredericia, hvor målet er at bringe kommunen på landsgennemsnit inden udgangen af 2022. Dette hænger tæt sammen med de allerede igangsatte initiativer, som videreføres i 2021.

 

I 2020 blev de 80 anbefalinger fra analyseenheden omsat til konkrete handlinger. Det er sket bl.a. ved en række opkvalificeringsforløb for både ledere og medarbejdere i samarbejde med konsulentfirmaet Marselisborg, samt en lang række indsatsmål og initiativer. Øget fokus på gode fællesskaber og samarbejde med lokale virksomheder, Business Fredericia, faglige organisationer og uddannelsesinstitutioner. Jobcenter Fredericia vil i 2021 fortsætte arbejdet med initiativerne, som også understøtter de 5 politiske beskæftigelsesmål for 2021.

 

I beskæftigelsesplanen beskrives den overordnede retning for arbejdsmarkedsområdet, mens den operationelle indsats levendegøres gennem internt fokus på konkrete handlingsplaner, tydelig kommunikation samt implementering af styringsværkstøjer.

 

Beskæftigelsesplanen for 2021 fortsætter i sporet fra 2020 og samler trådene for det politiske arbejde i 2018 og 2019. I beskæftigelsesplanen og de interne handleplaner medtages derfor input fra følgende:

 

  • Anbefalingerne fra Analyseenheden på beskæftigelsesområdet
  • Politiske borgerdialogmøder
  • Temamøde med Fredericia Beskæftigelsesforum
  • Politisk inspirationstur i foråret 2019 til tre andre kommuner
  • Den politiske beslutning om omprioritering af jobcentrets indsatser

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Drøfter det første udkast til beskæftigelsesplan 2021.
  2. Beslutter i hvilke fora beskæftigelsesplanen sendes i høring.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget drøftede udkastet til beskæftigelsesplan 2021 og sender den i høring i de fora, som er foreslået.

Punkt 73 Ankestatistik for 2019 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Social- og Indenrigsministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Indenrigsministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet for 2019, kan ses på:

https://sim.dk/danmarkskort/2020/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomra...

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2020, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2020.

 

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

 

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

 

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

 

I oversigterne anvendes tre begreber:

 

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

 

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

 

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

 

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

 

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 57 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. Det tilsvarende tal for 2018 var 65.

 

Af de 57 sager hvor der er truffet afgørelser, er 8 sager (14 %) ændret og 17 sager (30 %) hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Samlet udgør det 25 sager, og omgørelsesprocenten er derfor på 44 %. I 2018 var omgørelsesprocenten på 29 %.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser de fremgår af Danmarkskortet, udgjorde 1.867 i 2018.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår af Danmarkskortet at Ankestyrelsen har truffet 11 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. I 2018 var det 12 afgørelser.

 

Af de 11 sager blev de 5 (45 %) ændret og 5 (45 %) andre blev hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 91 % lig 10 sager.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser der fremgår af Danmarkskortet udgjorde 252 i 2018

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 5 afgørelser for Fredericia Kommune i 2019. I 2018 blev der truffet 9 afgørelser.

 

Af de 5 sager blev 1 sag (20 %) hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 20 %. Omgørelsesprocenten i 2018 var på 11 %.

 

Antallet af borgere der modtog en af de ydelser der fremgår af Danmarkskortet udgjorde 112 i 2018 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, da det er forholdsmæssigt få sager der indgår i omgørelsesprocenten.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed samt Social og Beskæftigelse indstiller, at Børne- og Skoleudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over Økonomiudvalget og Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 14-09-2020

Orienteringen tages til efterretning

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager orienteringen til efterretning og anbefaler, at Økonomiudvalget og Byrådet tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Punkt 74 Afrapportering på flygtningeområdet august 2020

Sagsresumé

Afrapporteringen på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune.

 

Afrapporteringen er bestilt af Byrådet i forbindelse med Budget 2020 og vil blive forelagt Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget kvartalsvis i forbindelse med budgetopfølgningen.

 

Fremadrettet vil Social- og Beskæftigelsesudvalget modtage afrapporteringen til orientering, hvorefter den oversendes til orientering i Økonomiudvalget.

 

Næste afrapportering vil blive forelagt Social- og Beskæftigelsesudvalget på mødet d. 23. november 2020 og Økonomiudvalget d. 7. december 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med Budget 2020 bestilte Byrådet en løbende afrapportering på flygtningeområdet. Afrapporteringen beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune, herunder bl.a. hvor mange flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er kommet til Fredericia i 2020 og hvilke udgifter og indtægter, som kommunen har haft på området. Efterfølgende beskrives beskæftigelsesindsatsen for området.

 

Afrapporteringens hovedkonklusioner:

  • Antallet af flygtninge, der er ankommet til Fredericia
    • Pr. juli 2020 er der ankommet 7 flygtninge og familiesammenførte til flygtninge til Fredericia. 2 borgere er flygtninge, 2 borgere er familiesammenført til flygtninge, og 3 borgere er flyttet til Fredericia fra en anden kommune.
    • Der er ankommet 2 børn til Fredericia i 2020. 1 barn er flyttet til Fredericia fra en anden kommune, og 1 barn er flygtning. Af de 5 voksne er 1 flygtning, 2 er flyttet til Fredericia fra en anden kommune, og 2 er familiesammenført til flygtninge

 

  • Økonomi for flygtningeområdet
    • Kommunens største udgifter til voksne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er udgifter til danskundervisning, jobskolen, forsørgelse og sagsbehandling
    • På børneområdet relaterer kommunens primære udgifter sig bl.a. til skole og dagtilbud, specialundervisning og tandpleje

 

  • Beskæftigelsesindsatsen
    • Andelen af beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i Fredericia ligger 5,2 procent point under landsgennemsnittet og 4,1 procent point under det øvrige Sydjylland
    • Fredericia ligger 3 procent point under niveauet for det øvrige Sydjylland i forhold til at få flygtninge mænd i beskæftigelse
    • Fredericia ligger 4,5 procent point under det øvrige Sydjylland i forhold til at få flygtninge kvinder i beskæftigelse
    • Fredericia ligger 1,4 procent point under det øvrige Sydjylland i forhold til at få flygtninge kvinder i beskæftigelse

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget modtager afrapporteringen i forbindelse med de kvartalsvise budgetopfølgninger. Datoen for næste afrapportering vil blive d. 23. november 2020 og Økonomiudvalget d. 7. december 2020.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at afrapporteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Afrapporteringen tages til efterretning og fremsendes til Økonomiudvalget.

 

Punkt 75 Driftsoverenskomst (Lukket)

Punkt 76 Indsatskatalog og revideret kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte

Sagsresumé

Social- og beskæftigelsesområdet har skrevet et Indsatskatalog og revideret Fredericia Kommunes kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte.

 

Formålet med Indsatskataloget er, at give borgere et samlet overblik over kommunes støttende indsatser og et indblik i de værdier støtten baseres på.

 

Revideringen af kvalitetsstandarden for socialpædagogisk støtte er foretaget på baggrund af en ændring på indholdssiden; hvor den socialpædagogiske støtte nu kan gives fleksibelt dvs. dag, aften og weekend. 

 

Fokus for skrivearbejdet har været at afspejle kommunens værdiskabende tilgang i et borgernært sprog.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og beskæftigelsesområdet har udarbejdet et Indsatskatalog og revideret Fredericia Kommunes kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte.

 

Formålet med Indsatskataloget er, at give borgere et samlet overblik over kommunes støttende indsatser og et indblik i de værdier støtten baseres på.

 

Fokus for skrivearbejdet har været at afspejle kommunens værdiskabende tilgang i et borgernært sprog. I kataloget henvender vi os derfor direkte til borgeren.

 

I Indsatskatalogets DEL 1: INDLEDNING (bilag 1), præsenteres de støttende indsatsers værdimæssige afsæt, som er værdiskabelses strategien (2015). Værdiskabelse er kerneopgaven i enhver indsats, hvor hovedformålet er skabe værdi for de borgere, der har brug for støtte.

 

Borgeren skal støttes til at bevare sin selvstændighed. Derfor arbejder vi ud fra et princip om, at den støtte vi tilbyder, skal være mindst muligt indgribende og give stor virkning i borgernes liv.

 

I forbindelse med enhver indsats støttes borgeren i at styrke sine relationer. Forandringer opstår ikke udelukkende indeni den enkelte, men sker også i sammenspil med sociale netværk. Derfor arbejder vi for at støtte borgeren i at bygge broer til civilsamfundet og skabe forbindelser, der kan styrke borgerens netværk. Så borgeren er stærk i sig selv og sine relationer – og ikke i kraft af kommunen.

 

I indsatskatalogets DEL 2: KVALITETSSTANDARDER findes kommunens kvalitetsstandarder. Heriblandt revideringen af kvalitetsstandarden for socialpædagogisk støtte som social- og beskæftigelsesudvalget skal godkende (bilag 2).

 

Social- og beskæftigelsesforvaltningen har revideret kommunens kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte, som kommunen tilbyder på voksenområdet. Støtten gives efter servicelovens §85.

 

På indholdssiden er forandringen, at den socialpædagogiske støtte nu kan gives fleksibelt dvs. dag, aften og weekend jf. beslutningen i budget 2020.

 

Indsatsen tilrettelægges individuelt og fleksibelt – og der følges løbende op sammen med borgeren for at sikre det optimale udbytte af støtten.

 

Støtten leveres som udgangspunkt af medarbejdere i kommunes afdeling ”Bostøtte for Voksne”.

 

Kvalitetsstandarden for socialpædagogisk støtte er en revidering af Kvalitetsstandard, § 85, Socialpædagogisk bistand (bilag 3), som blev godkendt oktober 2015 af Social – og Omsorgsudvalget.

 

Det samlede Indsatskatalog kan læses i bilag 4. Det rummer også tidligere godkendte kvalitetsstandarder. Indsatskatalog suppleres med en pakkeoversigt, som er et internt arbejdsredskab mellem myndighed og leverandør.

 

Indsatskataloget DEL 1 og kvalitetsstandarden for socialpædagogisk støtte har været i høring i Handicaprådet d. 8/9-2020. Handicaprådet havde ingen bemærkninger

Økonomiske konsekvenser

Ændringerne holdes indenfor rammen.

 

Målet er, at det skal blive mere trygt at flytte ud af midlertidige botilbud i og med, at det er muligt at modtage støtte i et fleksibelt tidsrum. Og omvendt; at flere vælger at blive boende i egen bolig fremfor midlertidigt botilbud i overensstemmelse med målsætningen om mindst muligt indgribende tilbud.

 

Vurdering

Det vurderes, at indsatskataloget kan understøtte et fælles sprog for borgeren, leverandørerne og sagsbehandleren. Det kan give en fællesforståelse for, hvad der er indeholdt i indsatserne.

 

Det vurderes endvidere, at den fleksible bostøtte gør det muligt at støtte borgerne, når de har behov for støtte. Således ydes en værdiskabende indsats, der fremmer og udvikler borgerens færdigheder og muligheder for at opnå et selvstændigt liv på egne præmisser - tættere på job, uddannelse og civilsamfund.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at indsatskataloget DEL 1 og kvalitetsstandarden for socialpædagogisk støtte godkendes med de foreslåede ændringer.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Handicaprådet har ikke bemærkninger til indsatskatalog og kvalitetsstandarden, derfor er der ikke supplerende bilag.

 

Udvalget godkender indsatskatalog og kvalitetsstandarden.

Punkt 77 Orientering om styrket uddannelse og opkvalificering til ledige

Sagsresumé

Regeringen har den 17. juni 2020 indgået to politiske aftaler: Aftale om ekstraordinært løft af ledige og Aftale om styrket opkvalificering, om en række initiativer til opkvalificering af ufaglærte og uddannelse af ledige – herunder en forhøjelse af dagpenge under uddannelse.

 

Samlet set afsættes 730 mio. kr. i de to aftaler. Initiativerne skal primært styrke en jobrettet opkvalificering af ledige, som er blevet berørt af coronakrisen. En række af aftalernes initiativer trådte i kraft den 1. august 2020 og udmøntes med henholdsvis lov og bekendtgørelser.

 

Sagsbeskrivelse:

Aftalernes initiativer er oplistet kort. En mere uddybende beskrivelse og oversigt over opkvalificeringsmulighederne samt tilhørende initiativer er vedlagt som bilag.

 

  1. Et justeret uddannelsesløft
  2. Faglært gennem voksenlærlingeordningen
  3. Erhvervsuddannelse for voksne gennem jobrotation
  4. Samling, styrkelse og forenkling af ordninger for korte erhvervsrettede kurser
  5. Kompetenceløft til corona-job 
  6. Uddannelse efter fratrædelse
  7. Styrke borgernes basale færdigheder
  8. Grundlæggende it- og engelskkompetencer til flere
  9. Grøn omstilling og opkvalificering
  10. Styrke og forlænge trainee-ordningen
  11. Lige adgang til certifikatkurser i AMU
  12. Graduate-programmer til nyuddannede
  13. Kompetenceløft til iværksættere

 

Fredericia Jobcenter har som en del af beskæftigelsesindsatsen fokus på målrettet opkvalificering, og de nye muligheder bliver en del af jobcentrets nye opkvalificeringsstrategi. Styrket uddannelse og opkvalificering til ledige hænger sammen med nyt ministermål for 2021, hvorfor det endvidere vil fremgå af Beskæftigelsesplanen for 2021.

Økonomiske konsekvenser

De to aftalers totale nationale økonomi:

2020: 207 mio. kr.

2021: 367 mio. kr.

2022: 113 mio. kr.

2023: 41 mio. kr. Varig: 57 mio. kr.

 

Tildeling og kommunale bevillinger samt ansøgningspuljer er pt. ubekendt.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget

  1. Tager orientering om de nye muligheder og initiativer til efterretning
  2. Drøfter udmøntningen af de opkvalificerende tiltag i Jobcenter Fredericia.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 78 Orientering om evaluering af indsatser

Sagsresumé

Der foreligger nu resultater på tre forskellige undersøgelser af brugertilfredshed med jobcenterets indsatser. De skal bruges til læring og yderligere udvikling.

Den første undersøgelse er lavet af KL, som har undersøgt de lediges kontakt med jobcentret under nedlukningsperioden grundet Covid-19.

Den anden omhandler brugertilfredsheden med projektet ”Et mere rummeligt arbejdsmarked ”, og er gennemført af medarbejdere i jobcentret.

Den tredje undersøger tilfredsheden med servicekald til private lokale virksomheder i Fredericia Kommune, og er ligeledes gennemført af medarbejdere i jobcenteret.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er blevet udarbejdet tre forskellige undersøgelser, som alle evaluerer jobcentrets indsats og brugertilfredshed med denne.

 

Den først evaluering er KL’s undersøgelse af jobcentrenes kontakt til ledige under corona-nedlukningen af beskæftigelsesindsatsen, 15 kommuner deltog i undersøgelsen.
Den 17. juni 2020 startede undersøgelsen. Spørgeskemaet omhandlede alle de borgere, som havde været i kontakt med Fredericia jobcenter under nedlukningen. Den 6. juli 2020 afsluttede KL undersøgelsen.
 

 Nedenstående tabel er kun for Fredericia Kommune, KL vil på et senere tidspunkt udarbejde en samlet oversigt. Tabellen viser bl.a.

 

Antal Udsendte: 2774

Antal besvaret: 435

Svarprocent: 15.68%

Hvor tilfreds har du samlet set været med den kontakt, du har haft med jobcenteret, imens det har været nedlukket?

Meget tilfreds

Tilfreds

Hverken eller

Utilfreds

Meget utilfreds

Ved ikke

172

178

59

14

5

9

Vil du være interesseret i, at flere af dine samtaler eller din dialog med jobcenteret i fremtiden kunne foregå via telefon eller video?

Meget høj grad

Høj grad

Nogen grad

Mindre grad

Slet ikke

Ved ikke

142

116

100

27

14

16

  • Tabel 1: KL Oversigt

 

Den anden evaluering omhandler brugernes tilfredshed med indsatserne i projektet ”Et mere rummeligt arbejdsmarked 2” , som havde til formål at sikre, at borgere med handicap ville få et blik for egne jobmuligheder og varig tilknytning til arbejdsmarkedet, samt at formidle og udvikle kendskab til handicapkompenserende ordninger til borgere, jobcentre og virksomheder.
Resultaterne af undersøgelsen viser bl.a.

 

Antal Udsendte: 80

Antal besvaret: 23

Svarprocent: 28.75%

 Har du fået den viden og værktøjer du havde brug for til at komme videre?

Meget

Noget

Lidt

Intet

1

9

7

6

  • Tabel 2: Et mere rummeligt arbejdsmarked Oversigt

 

Evalueringen er foretaget efter forløbenes afslutning og bliver taget til efterretning. Det giver anledning øget opmærksomhed på forventningsafstemning med deltagerne fra starten af forløbet således at forkøbet kan tilpasses efter deltagernes ønsker og input.

 

Den tredje evaluering omhandler servicekald. Virksomhedsservice havde en målsætning om, at lave 1239 servicekald. De nåede, at ringe til 867 private virksomheder i Fredericia Kommune. Servicekaldenes hovedformål var service og en hjælpende hånd i en krisetid til de lokale virksomheder. Fredericia Jobcenter tilbyder virksomhedsservice inden for: Rekruttering, opkvalificering og fastholdelse. Herudover blev servicekaldende brugt som en temperaturmåling på, hvordan det ser ud for den enkelte virksomhed, og hvad virksomhederne havde brug for nu og hvad de havde brug for, på længere sigt.

 

Highlights af resultaterne vil være tilgængelige i bilaget Rapport-Servicekald

Antal Opringninger: 867

Antal besvaret: 630

Svarprocent: 72,66%

Jobordre på baggrund af servicekald

Antal Jobordre: 49

Har I, eller forventer I at skulle afskedige medarbejdere?

Nej

Ved ikke

Ja

Afskedigelser total

399

23

65

202

Hvornår er du klar til at blive kontaktet igen?

Nu

3 mdr.

6 mdr.

12 mdr.

Ingen kontakt

40

153

122

60

85

  • Tabel 3: Servicekald Oversigt

 

Den offensive strategi i forhold til virksomhederne, har givet en positiv effekt. Servicekald har skabt en bedre relation til virksomhederne, og denne strategi vil fremadrettet blive inkorporeret, som en fast del af virksomhedsservices kontaktstrategi. 

I online spørgeskemaundersøgelser er en svarprocent på over 30% rigtig god, mens svarprocenter mellem 20-30% som regel er tilfredsstillende. Svarprocenter på 15-20% er også godkendt, hvorimod svarprocenter derunder anses for at være i den lave ende.

 

Senere vil jobcentret evaluere på borgernes oplevelse af jobsamtalerne, virksomhedernes oplevelse af virksomhedsservice og de eksterne aktører.

 

Der bliver efterfølgende udarbejdet rapporter med resultater af borger – og virksomhedssurvey, som fremlægges og drøftes med henblik på evt. yderligere tiltag. Eventuelle behov for justeringer af indsatser og tiltag drøftes på interne møder i jobcentret. Udvalget præsenteres årligt for en opsamling.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Fredericia Jobcenter vil fortsat have fokus på at udarbejde evalueringer af jobcentret og dets indsatser / tilbud. Resultaterne vil blive anvendt fremadrettet som pejlemærker til indsatsområder frem mod 202

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen om resultaterne til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 79 Orientering: Oversigt over fremskudte indsatser i Fredericia Jobcenter

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget har efterspurgt en samlet oversigt over medarbejdere i jobcenteret, som varetager fremskudte funktioner. Den vedlægges til orientering.

 

Sagsbeskrivelse:

Den samlede oversigt over alle fremskudte funktioner fremgår af det vedhæftede bilag. Der er tale om medarbejdere, som har en del af deres arbejdstid på andre adresser end jobcenteret. Medtaget er også de beløb, som er afsat i jobcenteret til at lønne medarbejdere ansat andre steder end i jobcenteret. Dette for at give det fulde overblik over, hvilke funktioner der samlet set varetages inden for jobcenterets lønramme.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social– og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 80 Orientering (Lukket)