Social- og Beskæftigelsesudvalget - 16-09-2019

Referat
Dato:
Mandag, 16 september, 2019 - 17:15
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 12 september, 2019 - 21:00
Referat publiceret:
Mandag, 23 september, 2019 - 11:00

Punkt 42 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Godkendt.

Punkt 43 Godkendelse af Partnerskabsaftale på psykiatriområdet

Sagsresumé

Den politiske styregruppe for Fredericia Sundhedshus har tidligere udarbejdet og godkendt et visionspapir for samarbejdet på psykiatriområdet. Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark har med udgangspunkt i visionspapiret Visioner for samarbejdet på psykiatriområdet arbejdet tættere og tættere sammen gennem det sidste år. Men der er endnu ikke underskrevet en endelig partnerskabsaftale.  På baggrund af visionspapiret er der udarbejdet et forslag til en partnerskabsaftale.

 

Sagsbeskrivelse:

Partnerskabsaftalen er udarbejdet med udgangspunkt i visionspapiret Visioner for samarbejdet på psykiatriområdet, som tidligere er udarbejdet og godkendt af den politiske styregruppe for Fredericia Sundhedshus.  Her er det beskrevet, hvordan Psykiatrien i Region Syddanmark og Fredericia Kommune har en fælles overordnet vision om, at flere mennesker med psykisk sygdom bliver udredt, behandlet, helbredt og rehabiliteret – både for deres psykiatriske og somatiske problemer.

 

Med underskrivelsen af Partnerskabsaftalen ønsker vi ikke blot at levere en bedre kvalitet af det, vi allerede gør. Vi ønsker at udfordre os selv. Det gør vi ved at udforske nye måder at understøtte vores borgere og patienter på i deres jagt på drømmen om et normalt liv, som i sidste ende også betyder bidragende borgere til vores fælles samfund.

 

I det forgangne år har vi gennemført en omfattende fælles proces med involvering af borgere og fagpersonale via Designskolen, med det mål at kortlægge den nuværende indsats og oplevelsen heraf. Processen har givet mange brugbare indsigter i forhold til tilrettelæggelsen af den fremtidige borgercentrerede indsats.

På mødet deltager Kerstin Bro Egelund fra Designskolen i Kolding. Kerstin vil kort fortælle om resultaterne fra processen.

Den nye og ambitiøse Sundhedsaftale for 2019-2023 understreger, at vi skal udvikle det nære og sammenhængende sundhedsvæsen på tværs af region og kommune. Målsætningerne i Sundhedsaftalen, der omhandler psykiatrien, bliver også målsætningerne for samarbejdet mellem Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark.

 

  • Vi vil reducere andelen af unge med dårlig mental trivsel
  • Vi vil reducere antallet af genindlæggelser inden for 30 dage.
  • Vi vil reducere antallet af færdigbehandlingsdage på sygehusene.
  • Vi vil reducere overdødeligheden blandt borgere med psykiske lidelser.
  • Vi vil sikre, at andelen af psykisk syge, som fastholdes på arbejdsmarkedet og i uddannelse øges.

 

Der er et ønske om, at Partnerskabsaftalen bliver underskrevet af Jacob Bjerregaard, borgmester i Fredericia Kommune og Stephanie Lose, Regionsrådsformand i Region Syddanmark i forbindelse med markeringen af sindets dag i Fredericia Sundhedshus 8. oktober 2019, hvor en ny PsykInfo stand i Sundhedshuset også indvies.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Partnerskabsaftalen kan være med til at styrke samarbejdet mellem Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark endnu mere. De fælles mål og visioner er med Partnerskabsaftalen blevet endnu tydeligere.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation, Social og Beskæftigelse, Senior og Handicap samt Familie og Børnesundhed indstiller, at udvalgene drøfter konkrete input til initiativer, der kan følge aftalens udmøntning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 16-09-2019

Kerstin Bro fra Designskolen Kolding holdt et oplæg om processen og nuværende indsigter i forhold til at gå i borgerens fodspor. Indsigterne bruges ind i arbejdet om de fremadrettede samarbejdsstrukturer mellem kommunen og den regionale psykiatri, herunder den fælles indflytning på Sundhedshuset.

 

Udvalget var meget optagede af de nuværende indsigter, og ønsker at partnerskabsaftalen bruges til at arbejde endnu mere på tværs mellem sektorerne, og internt i kommunen, samt bruges som grundlag for at nytænke vores fælles indsatser og tilbud.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Drøftet.

Input: Fokus på forebyggelse.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 16-09-2019

Konkrete initiativer drøftet. Særligt blev demensområdet drøftet. Mere konkrete tilbagemeldinger afventer aftalens indgåelse.

Punkt 44 Kompetenceanalyse - Jobcenter Fredericia (Analyseenheden)

Sagsresumé

 

Analyseenheden har udarbejdet en analyse af behovet for kompetenceudvikling i Jobcenter Fredericia. Kompetenceanalysen afdækker gab mellem det oplevede komptencebehov og det oplevede komptenceniveau, og giver med baggrund deri anbefalinger til det videre arbejde med strategisk kompetenceudvikling i Jobcenter Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Analyseenheden har som afslutning på sit arbejde med analyser af beskæftigelsesindsatsen i Fredericia Kommune udarbejdet en analyse af medarbejdernes kompetencer.

 

Analysen, som bygger på interviews og en spørgeskemaundersøgelse, afdækker gab mellem det oplevede kompetencebehov og det oplevede kompetenceniveau. Gabene mellem kompetencebehov og –niveau viser områder, hvor der kan være behov for kompetenceudvikling. Oversigten over kompetenceudviklingsområder er et redskab til et efterfølgende arbejde med strategisk kompetenceudvikling i Jobcenter Fredericia.

 

Ud over at give anbefalinger til specifikke kompetenceudviklingsområder giver analysen også anbefalinger til, hvordan man på et generelt plan kan arbejde med strategisk kompetenceudvikling.

 

Den væsentligste anbefaling i kompetenceanalysen er således også, at den skal følges op af en strategisk kompetenceudviklingsplan. Den strategiske kompetenceudviklingsplan skal sikre, at kompetencerne er til stede til at levere en kvalificeret beskæftigelsesindsats, herunder at føre de tidligere anbefalinger fra Analyseenheden ud i livet. På denne måde bliver kompetenceanalysen en opsamlende konklusion på Analyseenhedens arbejde.

 

For at kvittere for de forskellige deltageres input til analysearbejdet siden Analyseenhedens start og for at videndele med relevante parter om arbejdet med forandringer på beskæftigelsesområdet, foreslås det, at der i marts 2020 planlægges et stormøde for politikere, medarbejdere, borgere, andre kommuner og eksterne interessenter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Social- og Beskæftigelsesudvalget tiltræder rapportens anbefalinger
  2. at Social- og Beskæftigelsesudvalget tiltræder forslaget om at afholde et stormøde i marts 2020.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

  1. Tiltrådt. Social- og Beskæftigelsesudvalget beder forvaltningen udarbejde en kompetenceudviklings-plan, som kan kvalificeres af udvalget. Udvalget vil løbende følge op på initiativerne i planen.
  2. Tiltrådt.

Punkt 45 Orientering om forenklingsreformen på beskæftigelsesområdet

Sagsresumé

 

Til nytår træder forenklingen af beskæftigelsesindsatsen i kraft, og det betyder bl.a. flere digitale løsninger, ens regler på tværs af målgrupper og fokus på resultater. På mødet vil jobcenterchef Sanela Ljeskovica orientere Social- og Beskæftigelsesudvalget om intentionerne bag ”Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats”, og hvilken betydning det får for beskæftigelsesindsatsen i Fredericia. Nedenfor beskrives hovedelementerne i den nye lovgivning overordnet. Aftaleteksten kan læses i det vedhæftede bilag sammen med oplægget. Samtidig med at den nye lov træder i kraft, ophører Fredericia Kommune med at være omfattet af frikommune bestemmelserne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Den aktive beskæftigelsesindsats skal forenkles. Borgerne skal mødes med fair krav og forståelige regler, og der skal frigøres ressourcer i kommunerne og a-kasserne til effektivt at hjælpe ledige i beskæftigelse og væk fra offentlig forsørgelse. Dette er nogle af kerneelementerne i den nye forenklede beskæftigelsesindsats, som træder i kraft i 2020. Intentionerne i den nye lovgivning ligger således tæt op af den politisk fastlagte retning for beskæftigelsesområdet i Fredericia og bidrager dermed til implementeringen af visionen om ”et menneskeligt jobcenter, som matcher tiden”. Ligeledes underbygger den nye lov såvel anbefalingerne fra analyseenheden samt budskaberne fra borgerdialogmøderne og temamødet med Fredericia Beskæftigelsesforum.

 

Aftalen bygger på følgende grundelementer:

 

  • Færre og mere enkle proceskrav
  • Ens regler på tværs af målgrupper
  • Flere digitale løsninger
  • Fokus på kommunernes resultater gennem benchmarking

 

Indholdet i de enkelte elementer listes kort nedenfor.

 

Færre og mere enkle proceskrav

Der skal fokus på jobcentrets kerneopgave, som er at sikre det rigtige match mellem de ledige og virksomhederne og dermed understøtte virksomhedernes efterspørgsel på arbejdskraft. Lediges kontakt med jobcentret skal være meningsfuld og tilpasset den enkeltes behov med tydeligt fokus på konkrete jobs og jobsøgning. Herudover fremkommer følgende ændringer i lovgivningen:

 

-          Færre proceskrav til samtaleforløbet

-          Forenkling af reglerne for indhold i samtalerne

-          Mere ansvar til udvalgte a-kasser i en fireårig periode

-          Alle målgrupper omfattes af standby-ordningen

-          A-kasser kan deltage i videosamtaler

-          Et krav til ret og pligt-tilbud

-          Registreringskrav til ledige lempes

-          Systematisk henvisningsforløb afskaffes

-          Særskilt mentorkontrakt afskaffes

-          Udvidelse af reglen for mindre intensiv indsats

 

Ens regler på tværs af målgrupper

Hensigten med dette grundelement er, så vidt muligt, at ensrette reglerne på tværs af målgrupper. Følgende ændringer i lovgivningen vil fremadrettet opleves:

 

-          Harmonisering af varighedsbegrænsningen for løntilskudsjob

-          Mulighed for at fortsætte i løntilskudsjob ved målgruppeskift

-          Ensretning af varighedsbegrænsninger for virksomhedspraktik

-          Udsatte skal have mulighed for virksomhedspraktik på seneste ansættelsessted

-          Klarere jobsigte med virksomhedspraktik

-          Ingen varighedsbegrænsning for vejledning og opkvalificering

-          Mulighed for ordinær uddannelse til ledige fleksjobvisiterede

-          Mulighed for kompetencegivende uddannelse forenkles for unge under 30 år

-          Ens regler om læse-, skrive- og regnekursus og test

-          Forenkling af voksenlærlingeordningen

-          Kun én varslingspulje

-          Jobrotationsordningen udvises til flere målgrupper

 

Flere digitale løsninger

Der skal implementeres flere og bedre digitale løsninger for borgere, jobcentre og virksomheder. Det skal blive nemmere for virksomhederne at tage del i beskæftigelsesindsatsen. Indsatsen fokuserer på følgende:

 

-          Forenkling og automatisering af opgørelsen af ordinært ansatte

-          Høring af tillidsrepræsentant/medarbejderrepræsentant ved etablering af virksomhedsrettet indsats

-          Ensretning af merbeskæftigelseskravet

-          Foranalyse til Det Virtuelle Jobcenter

-          Det digitale ansøgningssystem for virksomheder udvides

-          Alle skal have et CV på Jobnet

-          Alle skal bruge Min Plan på Jobnet

-          Obligatorisk selvbooking af samtaler til flere målgrupper

 

Fokus på kommunernes resultater

Forenklingen hviler på et princip om, at ingen borgere må overlades til sig selv. De ledige skal hjælpes tættere på arbejdsmarkedet eller i beskæftigelse. De øgede frihedsgrader skal følges op af gennemsigtighed, og der bliver derfor igangsat en skærpet opfølgning på kommunernes indsats fra centralt hold. Elementerne indebærer følgende:

 

-          Løbende opfølgning med benchmark-rapporter

-          Skærpet opfølgning på kommunernes indsats

 

Aftaleteksten og en mere uddybende beskrivelse af de enkelte punkter kan læse i det vedhæftede bilag. Overordnet betyder ændringerne, at der kommer et skærpet fokus på lediges vej i job. Forenklingen lægger op til, at der bliver skabt en ny kultur og et nyt mindset i landets jobcentre. Helt centralt er, at indsatsen skal fokuseres på job og uddannelse. Borgernes progression i retning af arbejdsmarkedet bliver det altoverskyggende mål. Alle landets jobcentre må derfor overveje, hvilke metoder og indsatser der virker og giver mening for den enkelte ledige i forhold til at komme i job. Der er evidens for, at den virksomhedsrettede indsats virker for alle borgere, uanset om de er tæt på eller længere væk fra at komme i job, ligesom understøttende indsatser kombineret med virksomhedsrettede forløb virker bedst for den mest udsatte gruppe af ledige. Alt dette betyder, at virksomhederne fremadrettet bliver jobcentrets allervigtigste samarbejdspartnere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

 

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Taget til efterretning.

Punkt 46 Ankestatistik for 2018 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Børne og Socialministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Børne- og Socialministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet for 2018, kan ses på:

 

https://socialministeriet.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2019/mar/omgoerelsespro...

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort i 2019, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2019.

 

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

 

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for Serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

 

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

 

I oversigterne anvendes tre begreber:

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

 

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

 

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

 

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret. Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

 

Kortet for socialområdet generelt:

I Danmarkskortet for hele socialområdet ses det, at Ankestyrelsen har truffet 65 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. Det tilsvarende tal for 2017 var 79.

 

Af de 65 sager hvor der er truffet afgørelser, er 5 % ændret og 25 % hjemvist til fornyet behandling efter serviceloven. Omgørelsesprocent er på 29 %. I 2017 var omgørelsesprocenten på 34 %.

 

På landsplan er omgørelsen 36 %. Fredericia Kommune ligger derfor lidt under landsgennemsnittet i forhold til omgjorte ankesager.

 

I forhold til kortet socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår sager efter:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 12 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. I 2017 var det 17 afgørelser.

 

Af de 12 sager blev 50 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 50 % lig 6 sager. Kommunen fik efterfølgende medhold i alle 6 sager, efter genbehandling.

 

 Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter:

 

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

 

Det fremgår heraf, at Ankestyrelsen har truffet 9 afgørelser for Fredericia Kommune i 2018. I 2017 blev der truffet 5 afgørelser.

 

Af de 9 sager blev 0 % ændret og 11 % hjemvist til fornyet behandling. Dette svarer til en omgørelsesprocent på 11 %. Omgørelsesprocenten i 2017 var på 0 %.

 

På landsplan ligger omgørelsesprocenten på 32 %.

 

Fredericia Kommune ligger således markant under landsgennemsnittet. Ligeledes skal det bemærkes, at omgørelsesprocenten på 11 % svarer til 1 sag.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, både i forhold til antallet af sager, og i forhold til landsgennemsnit.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed samt Social og Beskæftigelse indstiller at Byrådet tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Punkt 47 Godkendelse af kvalitetsstandard på støttekontaktpersonsområdet

Sagsresumé

 

Myndighed – og Tværgående Udvikling har udarbejdet en kvalitetsstandard til kontaktpersonsordningen for døvblinde borgere. Hensigten med kvalitetsstandarden er at sikre sammenhæng mellem serviceniveau, de afsatte ressourcer, afgørelserne og udmøntningen af støtten.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har 15 borgere, som modtager støtte i henhold til servicelovens § 98. Formålet med en kvalitetsstandard på området er at sikre en synlig og retningsgivende bevillings-  og udmøntningspraksis.

Formålet med kvalitetsstandarden er at sikre et ensartet serviceniveau for borgerne indenfor det vedtagne budget.

Der vil forsat bevilges støttekontaktpersonstimer, ud fra en konkret, individuel vurdering støtte. Der er i kvalitetsstandarden beskrevet et bevillingsloft på almindelige timer, puljetimer, herunder kontaktpersonstimer til ferie, kurser mv.

Center for Døve er tilkøbt som leverandør til at udrede borgeren støttekontaktpersonsbehov og også her skal kvalitetsstandarden bidrage til større gennemsigtelighed.

Økonomiske konsekvenser

Der kan forekomme økonomiske konsekvenser for borgerne.

Vurdering

Borgerne vil kunne opleve kvalitetsstandarden begrænsende i forhold til tidligere bevillingspraksis grundet bevillingsloft på kontaktpersonstimer og antal ferier.

Indstillinger

Myndighed – og tværgående udvikling indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget sender kvalitetsstandarden i høring i Handicaprådet. 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Godkendt.

Punkt 48 Drøftelse af første udkast til Beskæftigelsesplan 2020

Sagsresumé

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter første udkast til beskæftigelsesplanen for 2020, og beslutter hvilke udvalg, fora og samarbejdspartnere, der skal høres om planen.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Hvert år udarbejdes en beskæftigelsesplan, der overordnet beskriver kommunens indsats på beskæftigelsesområdet. Planen består dels af den lokale prioritering og dels af nogle centralt fastsatte ministermål.

 

For 2020 er der tre centralt fastlagte beskæftigelsespolitiske mål, som alle er videreført fra 2019:

 

  1. Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft
  2. Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
  3. Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

 

Via forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, som træder i kraft 1. januar 2020, får kommunerne større frihed til at planlægge hjælpen til ledige. Men de øgede frihedsgrader følges samtidig tæt fra centralt hold gennem benchmarking og opfølgning i forhold til kommunernes resultater. Behovet for en tæt opfølgning på beskæftigelsesområdet gør sig ligeledes gældende lokalt i Fredericia, hvor målet er at bringe kommunen på landsgennemsnit inden for en kortere årrække. Derfor foreslår forvaltningen, at der i beskæftigelsesplanen for 2020 og årene frem sættes konkrete måltal for de enkelte målgrupper.

 

I Fredericia er der i løbet af 2018 og 2019 sat en tydelig politisk retning for beskæftigelsesindsatsen. Visionen er at skabe et ”menneskeligt jobcenter som matcher tiden”. For at geare jobcentret til den nye retning har organisationen været igennem en større omprioritering af indsatser og ressourcer. I 2020 skal visionen omsættes til konkrete resultater. Dette kræver et langt sejt træk, da der både er tale om fundamentale kulturændringer og ambitiøse målsætninger.   

 

I beskæftigelsesplanen beskrives den overordnede retning for arbejdsmarkedsområdet, mens den operationelle indsats levendegøres gennem internt fokus på konkrete handlingsplaner, tydelig kommunikation samt implementering af styringsværkstøjer.

 

Fem pejlemærker vil danne grundlag for indsatsen. Hvert punkt indeholder flere underlæggende mål, indsatsområder og handleplaner.

 

  • Jobservice
  • Virksomhedsservice
  • Helhed og sammenhæng
  • Økonomistyring
  • Kultur og kompetenceudvikling

 

Beskæftigelsesplanen for 2020 samler trådene for det politiske arbejde i 2018 og 2019. I beskæftigelsesplanen og de interne handleplaner medtages derfor input fra følgende:

 

  • Anbefalingerne fra Analyseenheden på beskæftigelsesområdet
  • Politiske borgerdialogmøder
  • Temamøde med Fredericia Beskæftigelsesforum
  • Politisk inspirationstur i foråret 2019 til tre andre kommuner
  • Den politiske beslutning om omprioritering af jobcentrets indsatser

 

Efter drøftelsen på udvalgsmødet sendes beskæftigelsesplanen i høring frem til 8. oktober 2019, hvorefter den godkendes af Social- og Beskæftigelsesudvalget på mødet den 4. november 2019. Økonomiudvalget godkender planen den 25. november 2019, og den 2. december 2019 vedtages beskæftigelsesplanen af byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Social og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Drøfter det første udkast til beskæftigelsesplan 2020.
  2. Beslutter hvilke fora beskæftigelsesplanen sendes til høring i.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

  1. Drøftet.
  2. Beskæftigelsesplanen sendes offentligt i høring via en åben høringsportal. Herudover høres Fredericia Beskæftigelsesforum, Business Fredericia, Udsatterådet, Handicaprådet, og Fredericia Uddannelsesråd. Øvrige udvalg, herunder Kommunalt-lægeligt udvalg, får også planen sendt til orientering.

 

Punkt 49 Fredericia for Verdensmålene. Udkast til ny strategi for bæredygtig udvikling

Sagsresumé

Udvalget præsenteres for udkast til ny strategi for bæredygtig udvikling for Fredericia Kommune. Udkastet drøftes på mødet med henblik på at få udvalgets bemærkninger hertil. 

 

Sagsbeskrivelse:

Koncernledelsen v/ Projektgruppen for Fredericia for Verdensmålene præsenterer på mødet udkast til Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling 2020-2023.

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger.

Strategien samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle koncernområder og stabe og vil omfatte alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold. Processen drives med fokus på samskabelse, involvering, helhedstænkning og koordinering på tværs af indsatser og arbejdsområder.

På baggrund af bl.a.

-          Interviews med fagcheferne i 2018/19

-          Temamøde for Byrådet den 2. april 2019

-          Folkehøring for fredericianere den 2. april 2019

-          Workshop for ”alle” den 20. juni 2019

-          Drøftelser med HMU den 25. juni 2019

-          Eksisterende strategier og politikker

-          Øvrig inspiration (artikler, andre kommuners strategier)

har projektgruppen udarbejdet udkast til strategi for bæredygtig udvikling – ”Fredericia for Verdensmålene” – der vedlægges som bilag.

Temaerne i strategien er:

-          0. Introduktion? (fokus på klima, sundhed og økonomi – og ’vi gør det sammen’)

-          1. Læring og handlekraft?

-          2. Lige muligheder for et sundt og godt liv?

-          3. Bæredygtig by og lokalsamfund?

-          4. Livet i naturen?

-          5. Vandet omkring os?

-          6. Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?

-          7. Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?

-          8. Kommunen som bæredygtig koncern?

Alle fagudvalg i Fredericia Kommune præsenteres for det samme udkast til ny strategi med anmodning om bemærkninger hertil.

Udvalgenes bemærkninger vil blive indarbejdet i et revideret udkast til strategi, som herefter primo oktober 2019 vil blive sendt i offentlig høring. Byrådet informeres ved offentliggørelsen. Efter høringsperioden tilpasses strategien efter de indkomne bemærkninger, inden den forelægges økonomiudvalget og byrådet. Strategien forventes endeligt vedtaget af byrådet i december 2019.

På mødet deltager medarbejdere fra arbejdsgruppen, der præsenterer oplæg til drøftelse.

Økonomiske konsekvenser

Ikke vurderet

Vurdering

 De valgte temaer og emner i strategien er dem, som projektgruppen sammen med Koncernledelsen har vurderet, som de mest relevante ud fra såvel de indsamlede input og analyse af de data, der forelægger.

Indstillinger

Det indstilles, at udvalget drøfter udkast til ny strategi og kommer med bemærkninger hertil, særligt vedrørende valg af temaer og dertilhørende emner

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

Drøftet.

Punkt 50 Godkendelse af samarbejdsaftale mellem Kirkens Korshær og Fredericia Kommune

Sagsresumé

 

Efter Servicelovens § 18 udbetales en årlig støtte på 300.000 kr. til driften af Kirkens Korshærs Varmestue i Fredericia. Hertil er der udarbejdet samarbejdsaftale med hjemmel i Servicelovens § 4. Samarbejdsaftalen er godkendt af Kirkens Korshær v/ korshærschef Helle Christiansen og skal nu til godkendelse i Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Efter Servicelovens § 18 udbetales en årlig støtte på 300.000 kr. til driften af Kirkens Korshærs Varmestue i Fredericia. Hertil er der udarbejdet samarbejdsaftale med hjemmel i Servicelovens § 4. Kirkens Korshærs varmestue er et aktivitets- og samværstilbud efter Servicelovens §104 og skal drives i henhold til den udarbejdede samarbejdsaftale. I samarbejdsaftalen fremgår det, at Varmestuen skal:

 

  • Være et sted, hvor man henvender sig anonymt
  • Være fristed, hvor mennesker mødes med nærvær, omsorg og respekt
  • Være et åbent værested, hovedsageligt for borgere som kæmper med hjemløshed, ensomhed, psykisk lidelse og/eller misbrug af alkohol og stoffer
  • Være tilbud med samvær og fællesskab, samtale og kontakt med frivillige og ansatte
  • Være et tilbud med rådgivning og henvisning til relevante instanser efter konkret individuel vurdering
  • Være en stødpude for det sociale fald, så hjemløshed forebygges
  • Være et tilbud, som andre kommunale aktører kan henvise borgere til ved akut brug for mad, tøjvask og bad
  • Udføre udgående arbejde særligt med henblik på byens mere eller mindre formelle samlingssteder for misbrugere

 

Formålet med Kirkens Korshærs indsats i Fredericia Kommune er dermed at skabe gode rammer for størst tænkelig social inklusion med accept og respekt for borgerens eget livsvalg samt at søge at hindre social eksklusion. Hensigten med samarbejdsaftalen er, at gruppen af socialt udsatte borgere tilbydes socialt understøttende aktiviteter drevet af Kirkens Korshær, som skabes i samspillet mellem den frivillige og den offentlig indsats.

 

Samarbejdsaftalens hovedsigte er, at borgere, hvis hverdag er præget af misbrug, sindslidelse og/eller manglende bolig, kan modtage den nødvendige støtte og omsorg i Kirkens Korshærs varmestue med henblik på, at øge livskvaliteten for den enkelte.

 

Efter regnskabsårets afslutning udarbejder Kirkens Korshær et revideret regnskab samt en årsrapport for varmestuens drift og sender disse til kommunen inden den 1. april hvert år. Der afholdes i denne forbindelse et årligt evalueringsmøde. Samarbejdsaftalen kan opsiges skriftligt af begge parter med seks måneders varsel til udgangen af kalenderåret.

 

Samarbejdsaftalen er godkendt af Kirkens Korshærs chef, Helle Christiansen, og skal nu godkendes i Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Underskrift af Samarbejdsaftalen

Hvis udvalget ønsker det, kan der etableres en underskrifts seance i Kirkens Korshærs Varmestue, hvor formanden for Social- og Beskæftigelsesudvalget og lederen af Kirkens Korshær underskriver. Et program kan se ud som følger:

 

-          Velkomst

-          Taler ved Social- og Beskæftigelsesudvalget

-          Tale ved lederen af Kirkens Korshærs varmestue

-          Tale ved bruger af Kirkens Korshærs varmestue (hvis muligt)

-          Underskrift af samarbejdsaftale

-          Lidt godt til ganen og socialt samvær

-          Tak for i dag

 

Alternativt kan samarbejdsaftalen blot underskrives af parterne hver især.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller at:

-          Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender samarbejdsaftalen

-          Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter om en underskrifts seance er ønsket

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 16-09-2019

  1. Godkendt.
  2. Social- og Beskæftigelsesudvalget beder forvaltningen iværksætte en underskriftseance.

Punkt 51 Orientering (Lukket)