Social- og Beskæftigelsesudvalget - 22-11-2021

Referat
Dato:
Mandag, 22 november, 2021 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 18 november, 2021 - 13:40
Referat publiceret:
Torsdag, 25 november, 2021 - 17:25

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Godkendt.

Punkt 2 Borgervejleder deltager på udvalgsmøde

Sagsresumé

Borgervejlederen er inviteret af Social- og beskæftigelsesudvalget til at komme og sætte nogle ord på sine oplevelser det sidste år på social- og beskæftigelsesområdet, på baggrund af sin årsrapport.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og velfærd indstiller at udvalget tager orientering til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 3 3. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

3. budgetopfølgning viser en generel overskridelse af korrigeret budget på Social- og Beskæftigelsesudvalgets serviceudgifter. Der forventes merforbrug på serviceudgifter på 14,251 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes overskridelse af døgntilbudsbudgettet (mellemkommunalt budget) samt øget tilgang til krisecenter og forsorgshjem på Socialområdet.

 

Hertil kommer et forventet merforbrug vedrørende COVID-19 relaterede udgifter på 0,195 mio. kr.

 

Overførselsudgifter har et forventet mindreforbrug på 30,374 mio. kr. (tabel 1), der primært skyldes, at antallet af ledige har været faldende. Mindreforbrug lægges i kassen ved årets udgang såfremt forventningerne holder. Det forventede mindreforbrug skal finansiere midtvejsreguleringen.

 

Brugerfinansieret drift har et forventet mindreforbrug på 0,231 mio. kr.

 

Anlægsbudgettet forventes i balance.

 

Der ansøges om en række omplaceringer på både serviceudgifter (-2,419 mio. kr.) og overførselsudgifter (-0,374 mio.kr.), som er beskrevet i sagen. Efter godkendelse af omplaceringerne forventes der et merforbrug på serviceudgifter på 16,670 mio. kr. og et mindreforbrug på overførselsudgifter på 30,000 mio. kr. (jf. tabel 2)

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Social- og Beskæftigelsesudvalget

1.084,429

1.101,188

1.085,029

-16,159

Serviceudgifter, ordinær drift

151,327

149,708

163,959

14,251

     Beskæftigelse

11,734

8,629

7,285

-1,344

     Socialområdet

139,593

141,079

156,674

15,595

COVID-19

-0,639

-0,639

-0,444

0,195

Overførselsudgifter

933,225

950,516

920,142

-30,374

Brugerfinansieret drift

0,516

0,516

0,285

-0,231

Skattefinansieret anlæg

0,000

1,087

1,087

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 3. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt -2,419 mio. kr. på serviceudgifter og -0,374 mio. kr. på overførselsudgifter.

 

Dette vedrører følgende omplaceringer:

Omplaceringer

Beskæftigelsesområdet – serviceudgifter -0,215 mio. kr.

  • Til diverse udvalg: Der er ansat fleksjobbere i fagafdelingerne, og dermed tilført budget fra fleksjobpuljen til diverse udvalg, -0,215 mio. kr.

Beskæftigelsesområdet – overførselsudgifter -0,374 mio. kr.

  • Til Økonomiudvalget: Flytning af Virksomhedsservices overhead udgifter fra Social- og Beskæftigelsesudvalgets overførselsudgiftsbudget til Økonomiudvalgets serviceudgifter, -0,374 mio. kr.

Socialområdet – serviceudgifter -2,204 mio. kr.

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Fleksjobpulje, 0,074 mio. kr.
  • Til Familie- og Børnesundhed: Efterværn §76A, -2,278 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning, på mødet den 13. december 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Social- og Beskæftigelsesudvalget

1.084,429

1.098,395

1.085,029

-13,366

Serviceudgifter, ordinær drift

151,327

147,289

163,959

16,670

     Beskæftigelse

11,734

8,414

7,285

-1,129

     Socialområdet

139,593

138,875

156,674

17,799

COVID-19

-0,639

-0,639

-0,444

0,195

Overførselsudgifter

933,225

950,142

920,142

-30,000

Brugerfinansieret drift

0,516

0,516

0,285

-0,231

Skattefinansieret anlæg

0,000

1,087

1,087

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 3. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 3. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning viser generel overskridelse af korrigeret budget på Social- og Beskæftigelsesudvalgets serviceudgifter. Det forventede merforbrug på serviceudgifter lyder på 16,670 mio. kr. (tabel 2 – inkl. ovenstående omplaceringer hvis godkendt), som primært skyldes overskridelse af døgntilbudsbudgettet (mellemkommunalt budget) samt øget tilgang til krisecenter og forsorgshjem på Socialområdet.

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

 

Beskæftigelsesområdet, drift, mindreforbrug -1,129 mio. kr.

  • Arbejdsmarkedsprojekter - midlerne modtages i efterfølgende regnskabsår, forventet merforbrug 0,861 mio. kr.
  • Færre i minifleksjob, mindreforbrug 1,900 mio. kr.
  • Løntillæg til forsikrede ledige, mindreforbrug 0,075 mio. kr.
  • Boliger til flygtninge, mindreforbrug, 0,015 mio. kr.

Socialområdet, drift, merforbrug 17,799 mio. kr.

  • Kommunens egne enheder, forventet mindreforbrug 1,651 mio. kr.
    • Lønkroner, mindreforbrug 0,317 mio. kr.
    • Driftsudgifter, administration, materialer mv., mindreforbrug 1,453 mio. kr.
    • Egenbetaling fuld belægning, merindtægt 0,250 mio. kr.
    • Alkohol, færre indtægter grundet faldende antal mellemkommunale borgere, mindreindtægt 0,369 mio. kr.
  • Myndighed, forventet merforbrug 19,450 mio. kr.
    • Flere borgere i efterværn § 76A, merforbrug 0,800 mio. kr.
    • STU i andre kommuner – effekten af internt ASF-tilbud har ikke fuld effekt endnu, merforbrug 1,800 mio. kr.
    • Øget tilgang til eksterne botilbud, merforbrug 12,900 mio. kr.
    • Høj budgettildeling til kommunens egne enheder, merforbrug 0,500 mio. kr.
    • Øget tilgang til krisecentre og forsorgshjem, merforbrug 4,000 mio. kr.
    • Øgede indtægter ledsagelse og kontaktpersoner, 0,200 mio. kr.
    • Mindreudgifter særlige psykiatriske pladser, objektiv finansiering, 0,200 mio. kr.
    • Diverse mindreforbrug, 0,150 mio. kr.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 3. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på COVID-19 relaterede udgifter, 0,195 mio. kr. på Social- og Beskæftigelsesudvalget. Udgifterne vedrører personale til ledsagelse ved vacciner.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

På overførselsudgifterne forventes der et mindreforbrug på 30,000 mio. kr.

 

Hvis forventningen holder, så skal disse 30,000 mio. kr. lægges i kassen, så de kan bruges til at dække midtvejsreguleringen. Vurderingen er dog usikker, da COVID-19 stadig påvirker udgiftsniveauet.

  • Det er især ydelserne Seniorjob, Førtidspension, Kontanthjælp, Ressourceforløb og Dagpenge der medfører mindreforbruget.
  • Både seniorjob og Førtidspension er to af de dyreste ydelser kommunen udbetaler, derfor kan et lille fald i forventet antal ledige, medføre store effekter
  • De andre ydelser har oplevet et større fald i antal ledige end først antaget.

 

BRUGERFINANSIERET DRIFT

3. budgetopfølgning viser et mindreforbrug ift. korrigeret budget på brugerfinansieret drift.

  • Minifleksjob, mindreforbrug, 0,231 mio. kr.

 

ANLÆG

Anlægsprojekterne forventes at være i balance.

Indstillinger

Økonomi og Personale samt Social og Beskæftigelse indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Udvalget følger indstillingen.

Punkt 4 Status - Hellestedet

Sagsresumé

I denne sag orienteres Social- og Beskæftigelsesudvalget om, hvordan det går med reetableringen af Hellestedet siden branden d. 18. september 2021

 

Sagsbeskrivelse:

Natten d. 18. september 2021 brændte Hellestedet. Ingen borgere kom til skade, men branden har forårsaget store skader på Hellestedet.

 

SKADER FORÅRSAGET AF BRANDEN

Forvaltningen har gennemgået skaderne og er nået frem til følgende (skitseret i bilag 1):

  • Den midterste sektion er meget deformeret og skal udskiftes. (1)
  • Tagsektioner udskiftes (2)
  • Vægpaneler udskiftes (3)
  • Indvendig skillevæg til toilet skiftes.
  • Resten af containeren skal renses af og malerbehandles.
  • Gulvbrædder udskiftes.
  • Belysning og el i bygningen udskiftes. Målerskab er intakt.
  • Toiletterne og håndvask virker og kan bruges.
  • El-tracing på vand det vides ikke om det har taget skade.
  • Afrensning af sod på nabogavl.
  • Bord/bænkesæt udskiftes.

 

MIDLERTIDIG LØSNING

Der er opstillet en container som midlertidig opholdssted, imens det nedbrændte Hellested renoveres. Der er bygget en rampe for at give bedre adgang for de gangbesværede brugere (skitseret i bilag 2).

 

REETABLERING AF HELLESTEDET

Forvaltningen er i gang med at planlægge udbedring af skaderne på Hellestedet. Der er indhentet to tilbud på opgaven og vi accepterer buddet fra Østjysk Smede & Maskinværksted, da deres tilbud samlet set er det billigste.

 

INDBLIK I INDHENTEDE TILBUD

Tilbud fra Østjysk Smede & Maskinværksted.

Det er en samlet pris på levering af 2 nye sektioner og renovering af toiletmodulet, male loftet med kondenshæmmende maling, større ovenlys, fjerne de brandskadede elementer og inkl. levering/afhentning og leje af midlertidig opsatte container.

 

-          Tilbudspris 265.000,00 kr.

-          Leveringstid ca. 8 uge fra nu (15. oktober) 

 

FORSIKRING

Forvaltningen har involveret kommunens forsikringsselskab i sagen, således at bygningen fremadrettet er forsikret.

 

FOREBYGGENDE TILTAG

Ift. forebyggende tiltag for at undgå lignende ulykker, arbejder forvaltningen stadig med dette punkt. Vi sikrer, at bygningen er udført i brandhæmmende materialer og at skraldespanden, som blev antændt og skubbet ind i bygningen, bliver udskiftet til en, som ikke kan flyttes. Vi arbejder desuden for at sikre, at vi får fjernet henkastet affald som f.eks. gamle møbler.

Forvaltningen tager kontakt til politiet med henblik på at vurdere mulighed for overvågning. Dette vil ligeledes kræve dialog med brugergruppen og en forståelse for, at det er for at beskytte brugerne mod hærværk, overgreb mv.

 

BRUGERGRUPPEN

Din Indgang og Kirkens Korshær besøger Hellestedet på ugentlig basis. De oplyser, at brugergruppen sætter pris på, at der blev fundet en hurtig løsning både på den korte og den lange bane. Brugerne har taget det midlertidige Hellested i brug. Hverdagen på stedet er som før og brugergruppen virker ikke mærkede af branden

 

PLAN FOR OMRÅDET OMKRING HELLESTEDET

Forvaltningen har taget kontakt til kommunens landskabsarkitekt, som vil være behjælpelig med at lave en plan for området omkring Hellestedet, således det bliver mere afskærmet. Forvaltningen lægger dog op til, at synlighedsprincippet fastholdes. Afskærmningen må derfor ikke isolere stedet, da det kan skabe grobund for mere lyssky aktiviteter. Synligheden skal skabe tryghed både for brugerne af Hellestedet og borgerne omkring.

Udsatterådet er desuden i dialog med ejerne af gavlsiden ud mod Hellestedet. Brugerne af Hellestedet har nemlig et ønske om, at få gavlsiden udsmykket med et vægmaleri. Det er et ønske, som ejeren af gavlsiden overvejer, om de vil imødekomme.

Økonomiske konsekvenser

Det er en samlet pris på levering af 2 nye sektioner og renovering af toiletmodulet, male loftet med kondenshæmmende maling, større ovenlys, fjerne de brandskadede elementer og inkl. levering/afhentning og leje af midlertidig opsatte container. Pris 265.000,00 kr.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der er fundet gode løsninger både på den korte og den lange bane.

Udsatterådet har bidraget undervejs, og der er en fælles opfordring fra både forvaltningen og Udsatterådet til, at der i forbindelse med reetableringen af Hellestedet holdes fast i den oprindelige tanke med Hellestedet: En bænk med overdække. Det er forvaltningens vurdering, at der er gode værestedstilbud til borgergruppen i Fredericia, hvis de har brug for mere samvær, aktivitet og/eller varme.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget

  1. Tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 5 Stoppestedet - Borgernes Hus: Evaluering 2021

Sagsresumé

I denne sag orienteres Social- og Beskæftigelsesudvalget om den evaluering, som er foretaget i Stoppestedet – Borgernes Hus med en særlig opmærksomhed på de mest sårbare brugere. Dette i forlængelse af beslutning på udvalgsmødet d. 26.04.21 om at justere i visitation af målgruppen.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget bedes desuden tage stilling til, om de vil godkende, at prøvehandlingen, der ændrede budgettildelingen i Stoppestedet – Borgernes Hus fra aktivitetsstyret til rammestyret, gøres permanent på §104-området (aktivitets- og samværstilbud), og at aktivitetsstyringen genoptages på §85-støtten i Stoppestedet – Borgernes Hus (Socialpædagogisk støtte)

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

På udvalgsmødet d. 26.04.21 godkendte Social- og Beskæftigelsesudvalget kvalitetsstandarden for Stoppestedet – Borgernes Hus samt procesplanen for etablering af tilbuddet.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkendte desuden en ændring af budgettildelingen, hvor budgettet, som en prøvehandling, blev rammestyret i stedet for aktivitetsstyret. Prøvehandlingen betød, at Stoppestedet – Borgernes Hus blev undtaget fra den vedtagne budgetmodel i resten af 2021. Omlægningen blev holdt inden for Stoppestedets egen ramme. Prøvehandlingen skulle være udgangspunkt for en genberegning af rammen til de ændrede vilkår for Stoppestedet – Borgernes Hus.

 

På udvalgsmødet tilkendegav Social- og Beskæftigelsesudvalget, at de ønskede en evaluering i 4. kvartal i forhold til, hvordan omstillingen forløber med en særlig opmærksomhed på de mest sårbare borgere.

 

STATUS PÅ PROCESSEN

Etableringen af Stoppestedet – Borgernes Hus skulle foregå i steps. Disse steps skulle forstås som en retningsgivende struktur; i praksis kunne de være overlappende. Formålet var, at forandringen skete i et tempo, hvor alle kunne følge med.

 

Den godkendte procesplan er dog blevet forsinket. Overordnet set har overgangen fra et visiteret til et ikke-visiteret tilbud taget længere tid end forventet.

 

Procesplan og evalueringens svar fremgår af bilag 1 (lukket bilag).

 

EVALUERING AF HVORDAN OMSTILLINGEN FORLØBER MED FOKUS PÅ BRUGERNES OPLEVELSE

Evalueringen blev tilrettelagt sådan, at den både tilgodeså dem, som helst vil give skriftlige svar og dem, der har brug for at snakke sig frem til svar og evt. skrivehjælp.

 

Evalueringsspørgsmål:

Et ikke-visiteret tilbud i ”Stoppestedet – Borgernes Hus” blev politisk godkendt foråret 2021. - ”Hvordan oplever I forandringen indtil nu?”

 

Følgende emner går igen i svarene:

 

  1. Et ikke-visiteret tilbud

Det er positivt, at Stoppestedet er blevet mere tilgængeligt. Flere af de faste brugere oplever lettelse i forhold til, at de ikke skal til opfølgende samtaler med en sagsbehandler fra Visitation Voksen. Brugerne har været nervøse for at få det for godt, og dermed risikere at miste deres tilbud uden selv at føle sig klar til at slippe det. At have et ikke-visiteret tilbud i Stoppestedet, giver dem ro.

 

  1. Nye brugere

Mange af de faste brugere i Stoppestedet har i deres evalueringssvar kommenteret, at der er kommet flere nye brugere. De fleste bemærker det som en konstatering.

Nogle brugere beskriver, at de er utrygge, når de ikke kender de nye. Det arbejder medarbejderne med at håndtere sammen med brugerne i Stoppestedet. Andre oplever det positivt. De synes, at de nye falder godt ind og giver rummene liv.

 

Der er ingen af de faste brugere, der er stoppet med at benytte tilbuddet på grund af de nye brugere.

 

To brugere påpeger, at det er deres oplevelse, at flere af de nye brugere kommer fra misbrugsmiljøet, og at de efter deres mening ikke passer ind. Medarbejderne i Stoppestedet – Borgernes Hus er opmærksomme på, at nogle brugere har den opfattelse. De arbejder for at skabe tryghed blandt brugerne - nye som gamle - og for at de får kendskab til hinanden, således at eventuelle fordommene bearbejdes. Det er ikke medarbejdernes oplevelse, at der er startet brugere med misbrug på Stoppestedet – Borgernes Hus, der ikke passer ind. Det fremgår af kvalitetsstandarden at udadreagerende adfærd eller brug af rusmidler ikke accepteres i Stoppestedet.

 

  1. Nye medarbejdere

Mange brugere har i deres evalueringssvar kommenteret, at der er kommet flere medarbejdere på Stoppestedet. Det bemærker de positivt, da det giver flere mulighed for mere aktivitet og nærvær. Brugerne er bevidste om, at de nye medarbejdere ikke er fastansatte. Det er for nogen forbundet med en usikkerhed.

 

De ekstra medarbejdere er tilføjet i en udveksling med Din Indgang. Ideen med at tilføre ekstra medarbejderressourcer i en afgrænset periode har været at styrke etableringen af Stoppestedet – Borgernes Hus og brobygningen ud af huset samt understøtte brugernes behov for ekstra støtte i en forandringsproces. Lederen af Stoppestedet – Borgernes Hus arbejder i øjeblikket for at finde en løsning, der kan tage hånd om brugernes bekymring i forhold til de tidsbegrænsede medarbejdere.

 

  1. Aktiviteter

De brugere, der kommenterer på aktiviteterne på Stoppestedet, er glade for aktiviteterne. Det er forskelligt, hvordan de oplever forandringen i forhold til aktivitetsniveauet. Nogle synes, at der er kommet langt flere aktiviteter, andre synes, det er, som det plejer – begge dele er positivt formuleret.

 

Økonomiske konsekvenser

Ved evaluering af prøvehandlingen, fra aktivitetsstyret budget til rammestyret budget, anbefaler forvaltningen, at rammestyringen fortsætter på § 104-området.

 

Stoppestedets økonomi har været stigende med ca. 200.000 kr. årligt over de sidste tre år. Denne stigning er stoppet ved ændringen af budgettildelingen til rammestyring.

 

Pr. maj 2021, da prøvehandlingen trådte i kraft, fordelte budgettet sig som skrevet nedenfor:

Budget § 104 SEL: 2,618 mio. kr. (budget til lønkroner)

 

Fra maj til oktober har der været en stigning i antal brugere på Stoppestedet – Brugernes Hus fra 159 (maj) til 166 brugere (oktober). I den henseende vurderer forvaltningen, at der min. må være 130 brugere og max. kan være 200 brugere på Stoppestedet – Brugernes Hus. Hvis disse grænser overskrides skal rammebudgettet genberegnes.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at ændringen af budgettildelingen til rammestyring er sket uden, at det er gået ud over kvaliteten af tilbuddet. Etableringsprocessen er ikke afsluttet. Det er forvaltningens vurdering, at etableringen bør fortsætte i de steps, der er lagt op til, således at forandringerne sker i et tempo, hvor alle brugerne kan følge med. Dette med en ændring i tidsplanen på grund af forsinkelse.

 

Det er forvaltningens vurdering, at den involverende proces har skabt tryghed og engagement blandt brugerne. Det vurderes, at en fortsat involverende proces med fokus på kommunikation, vil kunne fastholde eventuelt bekymrede brugerne. 

Indstillinger

Direktøren for Velfærd og Beskæftigelse indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget

  1. Tager orienteringen om evalueringen til efterretning
  2. Godkender, at ændringen i budgettildelingen til rammestyring, gøres permanent på §104-området.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Følger begge indstillinger.

Punkt 6 Høring af samarbejdsaftale for borgere med PTSD i Region Syddanmark, 2021

Sagsresumé

I denne sag orienteres Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget kort om, at der er sendt en samarbejdsaftale for borgere med posttraumatisk stresssyndrom (PTSD) i høring. Bag udkastet står Region Syddanmark og de 22 kommuner. Kommunerne er høringspart, og har udarbejdet et fælleskommunalt høringssvar, som Fredericia Kommune bakker op om.

 

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmark og de 22 syddanske kommuner har udarbejdet et udkast til en ny samarbejdsaftale vedrørende borgere med PSTD. Afsættet er en tidligere aftale fra 2011, og det foreliggende høringsudkast er derfor i høj grad en opdatering, så aftalen afspejler den nuværende praksis.

 

Posttraumatisk belastningsreaktion eller posttraumatisk stresssyndrom – i daglig tale PTSD – er en gennemgribende forstyrrelse, som ses hos personer, der har oplevet meget voldsomme situationer, ofte i form af katastrofesituationer og livsfare for dem selv eller andre. Derfor ses PTSD ofte hos særligt tre grupper; flygtninge (voldsomme oplevelser fra hjemlandet og flugtsituationen), veteraner (oplevelser fra krig og katastrofer), samt personer der i kraft af deres arbejde oplever ekstrem usikkerhed eller voldsomhed (herunder politi, beredskab samt social- og sundhedspersonale).

 

Oplevelserne kan ligge i hukommelsen, og selv efter længere tids tilbagevenden til normaltilstand og tryghed, kan minderne udvikle sig til traumer, der har stor og ofte invaliderende effekt på den ramte selv, og ofte også de pårørende.

 

Af disse grunde er det væsentligt at sikre tidlig opsporing, behandling og godt samarbejde vedrørende borgere med PTSD på tværs af de relevante aktører.

 

Samarbejdsaftalen beskriver organisering, aktører og tilbud i Region Syddanmark, samt kommer med anbefalinger til hvor og hvordan samarbejdet kan styrkes.

 

Væsentlige punkter i forhold til samarbejdet:

-          Med samarbejdsaftalen forpligter kommunerne sig på at sikre én samlet indgang vedr. borgere med PTSD. Det skal forstås på den måde, at det er tydeligt for borgere og pårørende, hvor de kan henvende sig. Funktionen kan organiseres forskelligt fra kommune til kommune.

-          Aftalen fremhæver, at der er brug for at sikre og styrke mulighed for udveksling af relevante oplysninger samt koordinerende møder.

-          Styrket fælles vidensdeling og forståelse på tværs af sektorer, kan understøtte et bedre samarbejde og fælles tilgang.

-          Med samarbejdsaftalen forpligter borgerne sig på at indgå i udvikling af formaliserede samarbejdsrammer med henblik på at understøtte hurtig arbejdsmarkedsafklaring, herunder at fastholde eller skabe tilknytning til beskæftigelse eller uddannelse.

Kommunerne har udarbejdet et udkast til et fælleskommunalt høringssvar. Fredericia kommune bakker op om budskaberne i det fælles høringssvar. Det foreløbige udkast til høringssvaret kan ses på Fælleskommunalt Sundhedssekretariats hjemmeside, hvor også det endelige høringssvar vil fremgå.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at samarbejdsaftalen giver et godt overblik over organisering af tilbud og opgaver på området, samt at de fremadrettede anbefalinger og udviklingspunkter kan medvirke til at styrke samarbejdet vedrørende borgere med PTSD.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller,

-          At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning

-          At Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning.

 

Punkt 7 Godkendelse af Beskæftigelsesplan 2022

Sagsresumé

På udvalgsmødet 25. oktober 2021 var beskæftigelsesplan 2022 til 2. behandling i Social- og Beskæftigelsesudvalget, som drøftede indkomne høringssvar samt godkendte beskæftigelsesplanen for 2022.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget anmodes om at godkende at beskæftigelsesplanen for 2022 sendes videre til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31. december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af Beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen.

 

Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune bygger på en 3 årig plan (2020 -2022) med udgangspunkt i beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. Det overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse og ledighedsperioden nedbringes.

 

Beskæftigelsesplanen skal endeligt godkendes af Byrådet og efterfølgende behandles i det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR).

 

De politiske beskæftigelsesmål for 2021 fortsætter ligeledes i 2022:

-          Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling

-          Flere ledige skal opkvalificeres

-          Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

-          Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende

-          Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

 

Via forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, som trådte i kraft 1. januar 2020, har kommunerne større frihed til at planlægge hjælpen til ledige. De øgede frihedsgrader følges samtidig tæt fra centralt hold gennem benchmarking og opfølgning i forhold til kommunernes resultater. Behovet for en tæt opfølgning på beskæftigelsesområdet gør sig ligeledes gældende lokalt i Fredericia, hvor målet er at bringe kommunen på landsgennemsnittet inden udgangen af 2022. Dette hænger tæt sammen med de allerede igangsatte initiativer, som er en del af kommunens 3-årige beskæftigelsesplan 2020-2022.

 

I 2020 blev de 80 anbefalinger fra analyseenheden omsat til konkrete handlinger. Det er sket bl.a. ved en række opkvalificeringsforløb for både ledere og medarbejdere i samarbejde med konsulentfirmaet Marselisborg, samt en lang række indsatsmål og initiativer. Øget fokus på gode fællesskaber og samarbejde med lokale virksomheder, Business Fredericia, faglige organisationer og uddannelsesinstitutioner. Jobcenter Fredericia fortsætter arbejdet med initiativerne, som også understøtter de fem politiske beskæftigelsesmål.

 

I beskæftigelsesplanen beskrives den overordnede retning for arbejdsmarkedsområdet, mens den operationelle indsats levendegøres gennem internt fokus på konkrete handlingsplaner, tydelig kommunikation samt implementering af styringsværkstøjer.

 

Beskæftigelsesplanen for 2022 fortsætter i sporet fra 2020 og 2021 og samler trådene for det politiske arbejde i 2018 og 2019. Der er i 2022 særligt fokus på at alle borgerne får en løbende og rettidig aktiv indsats –særligt de langtidsledige på kontanthjælp.

Beskæftigelsesplan 2022 er vedhæftet som bilag

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Godkender at Beskæftigelsesplanen 2022 sendes videre til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Godkendt.

Punkt 8 Indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere

Sagsresumé

Som led i Analyseenhedens anbefalinger i 2018 vedtog Social- og Beskæftigelsesudvalget en implementeringsplan for indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Siden da har Fredericia Kommune arbejdet målrettet med indsatser på området, bl.a. via to satspuljeprojekter fra ´Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering´ (STAR).

 

Der gives en status på implementeringsplanens indsatsområder samt satspuljeprojekterne ´Flere skal med 2´, og ´Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere´.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er en del af to satspuljeprojekter målrettet aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, henholdsvis projektet ´Flere Skal med 2´, samt ´Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere´.

 

Begge projekter indeholder målrettede indsatsmodeller, der sætter retningen for sagsbehandlingen.

 

Projekt ´Flere skal med 2´:

I perioden 1.12.2019 og frem til 30.6.2022 er Fredericia Kommune en del af satspuljeprojektet ´Flere skal med 2`. Projektet bygger videre på erfaringer og resultater fra det første satspuljeprojekt; ´Flere skal med´, som løb fra 2017 til 2019, hvor Fredericia ligeledes deltog med 298 borgere visiteret til projektet.

På baggrund af de gode erfaringer fra 'Flere skal med' blev der med satspuljeaftalerne for 2018 og 2019 afsat midler til gennemførelse af 'Flere skal med 2'.

Med 'Flere skal med 2' udbredes indsatsmodellen for 'Flere skal med' til hele målgruppen af aktivitetsparate borgere over 30 år. Indsatsen omfatter afklaring af målgruppe og håndholdt indsats med individuelt jobmatch og fokus på opnåelse af lønnede timer.

Formålet er at understøtte, at flest mulige borgere opnår helt eller delvist fodfæste på arbejdsmarkedet i form af lønnede timer.

Status for projektet pr. september 2021:

Resultatmål i projektperioden har to milepæle. Første milepæl er at 15% af indsatsgruppen opnår lønnede timer. Anden milepæl er at 20% af indsatsgruppen opnår lønnede timer. Den seneste opgørelse fra september 2021 viser, at 6 pct. af indsatsgruppen i Jobcenter Fredericia er gået i lønnede timer. Til sammenligning ligger landsgennemsnittet på 8%.  Dermed har jobcentret til juni 2022, til at opnå første og anden milepæl.

 

Projekt ´Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere´:

Sammen med ’Flere skal med 2’ er Fredericia Kommune også en del af satspuljeprojektet ’Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere’, i perioden 1.12.2020 til 31.12.2022.

 

Formålet med puljen er at sikre en systematisk afklaring af gruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere med mere end 8 år på kontanthjælp. Kommunen skal afklare, om borgeren f.eks. er i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension og skal have forelagt sin sag for rehabiliteringsteamet, eller om borgeren fortsat skal være på kontanthjælp.

 

Indsatsmodellen er koncentreret om en intensiv, tværfaglig straks afklaring med borgeren i centrum. Hvis borgeren ikke er i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, påbegyndes et afklaringsforløb, der kan udvikle borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet gennem den rette tværfaglige støtte og fokus på borgerens ressourcer, interesser og ønsker.

 

Status i Fredericia pr. august 2021:

170 borgere i indsatsgruppen.
80% af indsatsgruppen skal være afklaret til anden forsørgelse.

Jobcentret har afklaret 47% af indsatsgruppen i perioden december 2020 til august 2021.
Herunder er:

  •  9 pct. afklaret til beskæftigelse
  • 26 pct. afklaret til anden ydelse
  • 11 pct. afklaret til virksomhedspraktik

 

Som bilag til sagen er vedhæftet:

-          Monitoreringsrapport for ´Flere skal med 2´

-          Monitoreringsrapport for ´Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere´

-          Indsatsmodel for ´Flere skal med 2´

-          Indsatsmodel for ´Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere´.

Økonomiske konsekvenser

Satspuljemidler afgivet til de to projekter i Fredericia Kommune:

´Flere skal med 2´: Tilsagn: 3.348.400 kr.  i perioden 1.12.2019 – 30.6.2022.

Udbetaling:

Første delregnskab afleveres når der er afholdt 50% af udgifterne.

Første delregnskab er under udarbejdelse, og det forventes, at der udbetales 50% (1.674.200kr.) i 2021.

Slutregnskabet afleveres inden 30-09-2022, og her modtages de sidste 50%, såfremt nedenstående resultatkrav opnås.

Resultatkrav:

De sidste 50% af tilsagnet kan kun udbetales såfremt det opnås at:

15% af kommunens indsatsgruppe er kommet i løntimer eller uddannelse i en måned. Herved kan 40% udbetales.

 

20% af indsatsgruppen er kommet i løntimer eller uddannelse i en måned. Herved kan hele tilsagnsbeløbet udbetales.

 

´Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere´: Tilsagn: 634.455 kr. – i perioden 1.12.2020 – 31.12.2022

Udbetaling:

Første delregnskab afleveres når der er afholdt 75% af udgifterne. Det forventes at modtage 75% af tilsagnet (475.841,25kr.) i 2022.

 

Slutregnskabet afleveres senest 01-04-2023. Forventer at modtage de sidste 25% i 2023, såfremt nedenstående resultatkrav opnås.

 

Resultatkrav:

25% af midlerne kan kun udbetales såfremt kommunen har opnået at 80% af målgruppen er overgået til job, uddannelse, afklaret til anden ydelse, lønnede timer eller er i gang med en virksomhedsrettet indsats i form af virksomhedspraktik/løntilskud i en given måned i år 2022.

 

Midlerne fra begge puljeprojekter er udmøntet i medarbejderressourcer.

Vurdering

Det vurderes, at resultaterne fra satspuljemidlerne fra begge projekter opfylder implementeringsplanen og fremadrettet er en fast del af indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget

  1. Tager orienteringen til efterretning.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 9 Status på indsatsen - Styrkelse af beskæftigelsesindsatsen

Sagsresumé

Analyseenheden pegede på, at det er nødvendigt at gøre en særlig indsats for at få styrket virksomhedsservice i Jobcenteret. Der er lavet en strategi for dette arbejde med otte fokusområder. I november 2020 besluttede Social- og Beskæftigelsesudvalget at styrke beskæftigelsesindsatsen yderligere, med bl.a. en digital platform og ekstra bistand til udvalgte borgergrupper, for at give indsatsen et ekstra skub for at komme endnu hurtigere fremad. Med denne sag gives en kort status på indsatserne samt en indstilling til, om samarbejdet skal fortsætte.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er en stærk evidens for at hyppige jobrettede samtaler (Michael Rosholm & Michael Svarer (2010) Effekter af samtaler i den aktive arbejdsmarkedspolitik) og virksomhedsrettede forløb ude på virksomhederne ( JobFrist metoden, star.dk) , giver størst effekt, når de ledige skal støttes i at indtræde på arbejdsmarkedet.

 

Under Covid19 har brugen af digitale værktøjer og platforme taget et kvantespring, og der er behov for at have lige så stort fokus på de lediges digitale kompetencer, som de faglige og personlige.

 

Tilbud der kan optimere den igangværende indsats

Digital platform til de ledige i hele jobsøgningsprocessen

De ledige skal som udgangspunkt være digitalt job- og uddannelsessøgende, udarbejde CV og føre log med sin jobsøgning digitalt. Størstedelen af de jobparate ledige er i stand til dette, men der er fortsat en stor gruppe af de unge og jobparate grupper, som har brug for hjælp til at blive digitalt selvhjulpne.

 

Herudover mangler størstedelen af de ledige, med andre problemer end ledighed, digitale kompetencer til bl.a. at blive jobsøgende. Den nye beskæftigelsesindsatslov lægger op til, at alle borgere uanset ledighedsperiode og jobparathed klædes på til et digitalt arbejdsmarked.

 

Jobcentret har som en del af styrket indsats derfor givet de ledige mulighed for at deltage i en online jobklub via en digital platform, som understøtter deres vej mod uddannelse eller beskæftigelse. Gevinsten er mere effektive samtaler mellem ledige og jobcentret, så tiden med den ledige anvendes til at tale konkrete jobåbninger og muligheder for opkvalificering. Den digitale platform giver til gengæld den ledige tiden til at fordybe sig i sin jobsøgning, finpudse ansøgningen, CV og få sparring på disse. Ligesom de ledige kan få formidlet job af jobcentret direkte via platformen. Den digitale platform understøtter digital opkvalificering og kan gives som et beskæftigelsestilbud, hvilket sikrer, at alle ledige får et tilbud rettidigt. Platformen hedder Candeno og koster 370.000 kr. årligt og prioriteres indenfor egen budgetramme.

 

Effekt af indsatsen: I alt har 348 borgere benyttet sig af platformen. Der er 43%

af borgerne, der er kommet i job.  Normalvis er Candenos effektmålinger omkring 

45-50% på de 2 måneder, hvor en borger i gennemsnit er i tilbud hos Candeno.

 

Ekstra bistand til udvalgte borgergrupper

Højtuddannede med lang ledighed

Fredericia jobcenter havde ca.130 højtuddannede akademikere forud for indsatsen. Ca. 25% af dem havde en ledighed på mere end 6 mdr. Jobcenteret ønskede at gøre en særlig indsats for at få denne gruppe af ledige ud til små og mellemstore virksomheder. Der er derfor kørt et pilotforsøg med ca. 20 langtidsledige akademikere, som skulle matches med små og mellemstore virksomheder i Fredericia. Pilotforsøget er kørt sammen med Konsulenthuset Ballisager, som har kørt tilsvarende forløb i Århus. Forventningen var at få 70% i job. Udgiften til forløbet for 20 akademikere var på 180.000 kr indenfor egen ramme.

 

Effekt af indsatsen: Indsatsen har været påvirket af Covid-19 restriktioner og sluttede ved udgangen af september 2021.

 

I alt 40 personer har været tilmeldt projektet, og vi har haft kontakt til alle i forskelligt omfang. Flere har selv skaffet sig job i løbet af projektperioden. Ballisager har skaffet job til 5 af deltagerne. Det oprindelige mål hed job til 20 ud af ca. 130 kandidater (15%). 5 jobs til 40 personer giver en effekt på 12,5%.

 

Det har været en indsats, som har ændret karakter undervejs, da der ikke var så mange ledige i puljen som forventet. Derfor blev indsatsen tilpasset fra at være et vækstprojekt til at blive et jobfremskaffelses-projekt. Det har været udfordrende for både Ballisagers konsulenter og jobsøgerne, idet konsulenter ikke har mødt og arbejdet med jobsøgerne, som de sædvanligvis ville have gjort.

 

Udsatte på kontanthjælp og ressourceforløb

De udsatte borgergrupper har oftest brug for en længerevarende indsats suppleret med både sociale og sundhedsindsatser. Fokus er ikke desto mindre på, at alle understøttes i, så tidligt som muligt, at komme i virksomhedsforløb og få en tilknytning til arbejdsmarkedet. Jobcentret ønsker derfor at øge brugen af virksomhedsmentor, når en borger er i virksomhedsforløb. Dette særligt i forhold til de socialøkonomiske virksomheder. Flere socialøkonomiske virksomheder ønsker et samarbejde og ser mulighed for, at understøtte de udsatte i at komme i beskæftigelse. Jobcentret ønsker at øge volumen i forhold til, at flere borgere kommer i virksomhedsforløb og ser derfor en mulighed i at optimere samarbejdet med socialøkonomiske virksomheder, som kan understøtte denne borgergruppe via følgende modeller:

  1. Ansættelse med løntilskud
  2. Ordinære løntimer
  3. Virksomhedspraktik
  4. Opkvalificeringsforløb – virksomheden yder ekstern bistand
  5. En kombination af ovennævnte

 

Jobcentret gør allerede brug af ovennævnte redskaber, men ikke i form af opkvalificeringsforløb, hvor virksomheden yder bistand til at borger kommer direkte i job i virksomheden eller i en anden tilsvarende virksomhed. Den eksterne bistand kan afregnes i form af løntimer eller ugepris pr. forløb. Der er et ønske om at opnå erfaringer ved at kombinere redskabsviften og undersøge, hvad der har størst effekt set i forhold til andel deltagende borgere, der kommer i beskæftigelse. Der prioriteres indenfor nuværende ramme et beløb på 400.000 kr. til denne indsats.

 

Effekt af indsatsen: Der er indgået et samarbejde med en socialøkonomisk virksomhed Zendoo i april 2021. Samarbejdet evalueres efter ca. 1 år. Målgruppen er dem, som er længst væk fra arbejdsmarkedet og derfor er det for tidligt at samle op på effekten af indsatsen.

Økonomiske konsekvenser

I alt er der brugt 975.000 kr. til den beskrevne beskæftigelsesindsats. Udgiften er indenfor egen budgetramme.

Candeno: 370.000kr/ år.

Ballisager: 180.000kr – ét forløb for 20 ledige akademikere

Zendoo: 400.000 kr/år.

Vurdering

Vurderingen er, at der er god effekt af den digitale platform Candeno, som understøtter de ledige i jobsøgningen. Det digitale jobcenter er frem over en nødvendighed, og platformen skaber mulighed for at få alle ledige godt med på den digitale rejse, samtidigt med at de får en aktiv indsats og hjælp til jobsøgningsprocessen. Forvaltningen anbefaler, at indsatsen fortsætter, som en videreudvikling af de erfaringer jobcentret har fået under Corona, til gavn for ledige og virksomheder.

 

Samarbejdet med Ballisager har været givtigt og delvist effektfuldt ift. akademikerne. Dog er det forvaltningens anbefaling, at jobcentret foretager en konkret vurdering, såfremt en ledig akademiker vurderes at kunne profitere af Ballisagers forløb.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Drøfter det fortsatte samarbejde
  2. Godkender en forlængelse af kontrakt med Candeno
  3. Lader forvaltningen vurdere det konkrete behov for forløb med Ballisager.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

  1. Drøftet
  2. Godkendt
  3. Godkendt

Punkt 10 Powerjobsøgerne

Sagsresumé

Fredericia jobcenter indgik samarbejde med Powerjobsøgerne 1. februar 2020. Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede i marts 2021, at fortsætte samarbejdet året ud, idet netværket har været påvirket af Covid-19 restriktioner, hvilket også afspejlede resultatet. Efter genåbning i maj måned har de ledige haft mulighed for at mødes igen, og det har også haft en positiv effekt på andelen af ledige, der er kommet i beskæftigelse. Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket en opsamling på resultater og effekten af Powerjobsøgernes indsats inden kontraktens udløb, samt en stillingtagen til forlængelse af kontrakten.

 

Sagsbeskrivelse:

Powerjobsøgerne er en socialøkonomisk virksomhed. Under landsorganisationen er der små lokale foreninger, som drives af jobsøgerne selv med støtte fra facilitatorer og landssekretariatet. Det er frivilligt for de ledige at deltage og netværke samt møde ind 2 gange ugentligt.

 

Powerjobsøgernes metoder tager afsæt i samskabelse. Formålet er, at løsningerne kommer gennem samarbejde samt ved at pulje viden, erfaringer og ressourcer på tværs af organisatoriske grænser, med henblik på, at udvikle netop de indsatser, der hurtigst fører til beskæftigelse for de ledige borgere, og/ eller holder dem arbejdsmarkedsparate.

 

Samarbejdet er præget af følgende principper indenfor samskabelse:

  • Delt ejerskab og gensidig forpligtelse
  • Ligeværd
  • Innovation og risikovillighed
  • Dialog, tillid og åbenhed

 

Konkret er målet, at der konstant er min. 30 aktive deltagere og at 80 % kommer til samtale inden for tre måneder, samt 70 % i arbejde indenfor ½ år.

 

Fra 01.01.2021 til 01.08.2021 har i alt 222 borgere deltaget i forløbet. Ud af de 222 er 163 borgere kommet i job gennemsnitligt inden for 3,4 måneder.

 

Det betyder at i alt er 80,5% kommet i job eller uddannelse i løbet af 2021.

 

Der er pr. 1. august 21 i forløb hos Powerjobsøgerne.

 

Fredericia for 2021

Antal

Deltaget i 2021

222

I Job i gennemsnit indenfor 3,4 md.

163

I uddannelse

16

Jobsamtale

108

Udmeldt

22

50+

97

Medlemmer i dag

21

 

Økonomiske konsekvenser

Kontrakten med Powerjobsøgerne koster 250.000 kr. eksklusive moms, for et års medlemskab. Nuværende kontrakt løber frem til og med januar 2022.

Vurdering

Effekten af indsatsen vurderes god og de ledige som deltager i netværket, er glade for, at et lokalt jobsøgningsnetværk er politisk prioriteret. Det er forvaltningens vurdering, at indsatsen giver mening for de ledige, og der er en mærkbar effekt, som understøtter målet om at få flere i beskæftigelse.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og velfærd indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

1. Drøfter om samarbejdet skal fortsætte og kontrakten fornyes.

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Udvalget ønsker at forlænge.

Punkt 11 Afrapportering på flygtningeområdet - 3. kvartal 2021

Sagsresumé

Afrapporteringen på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune.

 

Afrapporteringen er politisk bestilt og bliver forelagt Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget kvartalsvist i forbindelse med budgetopfølgningen.

 

Sagsbeskrivelse:

Den løbende afrapportering på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune, herunder bl.a. hvor mange flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er kommet til Fredericia. Status i denne sag er pr. 3. kvartal 2021. Dertil beskriver afrapporteringen også hvilke udgifter og indtægter kommunen har haft på området. Efterfølgende beskrives beskæftigelsesindsatsen for området.

 

Afrapporteringens hovedkonklusioner:

  • Antallet af flygtninge, der er ankommet til Fredericia
    • I løbet af 3. kvartal 2021 er der ankommet 17 flygtninge og familiesammenførte til flygtninge til Fredericia. 5 borgere er flygtninge, og 12 borgere er blevet familiesammenført til flygtninge.
    • Der er ankommet 4 børn til Fredericia i løbet af 3. kvartal 2021. Alle 4 børn er familiesammenført til flygtninge.
  • Økonomi for flygtningeområdet
    • Kommunens største udgift til voksne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er udgifter til danskundervisning, forsørgelse og sagsbehandling
    • På børneområdet relaterer kommunens primære udgifter sig bl.a. til skole og dagtilbud, specialundervisning og tandpleje
  • Beskæftigelsesindsatsen
    • Andelen af beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i Fredericia ligger i 3. kvartal 2021 8,9 procent point under det øvrige Sydjylland og 9,2 procent point under landsgennemsnittet
    • Fredericia ligger i 3. kvartal 10,3 procent point under landsgennemsnittet og 10,5 procent point under det øvrige Sydjylland i forhold til at få flygtninge mænd i beskæftigelse
    • I forhold til at få flygtninge kvinder i beskæftigelse ligger Fredericia i 3. kvartal 6,9 procent point under landsgennemsnittet og 6,8 procent point under det øvrige Sydjylland

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Tager afrapporteringen til efterretning.
  2. At afrapporteringen oversendes til Økonomiudvalget til orientering.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning og sendes videre.

Punkt 12 Veteranindsats DK

Sagsresumé

Fredericia Kommune har givet tilsagn til at indgå samarbejde med Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet om projektet ´Veteranindsats Danmark´.

 

Projektet er et landsdækkende samarbejde med en række kommuner, om at hjælpe psykisk sårbare veteraner tilbage på arbejdsmarkedet, og er en forlængelse af det vellykkede projekt ´Veteranindsatsen´.

 

Projektet understøtter Veteran- og Pårørendepolitikken, som blev vedtaget i januar 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet har arbejdet med veteraner med særlige udfordringer af fortrinsvis psykisk art siden begyndelsen af 2015.

 

I årene 2017 - 2020 har Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet ledet projektet ´Veteranindsatsen´ i Region Syddanmark. Projektets formål var at bistå veteraner med særlige udfordringer af fortrinsvis psykisk art, med at få et aktivt civilt liv med gode menneskelige relationer, uddannelse og job.

 

Målgruppen omfattede 54 veteraner med traumer i varierende grad. Hovedparten gennemførte et otte uger langt aktivitetsprogram efterfulgt af individuelle forløb, og andre modtog anden form for støtte. Resultatet er, at 9 ud af 10 veteraner er blevet selvforsørgende.

 

Veteranindsats Danmark

Efterfølgeren - det landsdækkende projekt ´Veteranindsats Danmark´, fortsætter arbejdet med veteranerne og strækker sig over en 4-årig periode, med start i første halvdel af 2022.

 

Formål

´Veteranindsats Danmark´ har til formål at styrke evnen til livsmestring hos veteraner med særlige udfordringer. Projektet supplerer den kommunale og nationale praksis og bygger på erfaringer og resultater fra ´Veteranindsatsen´.

 

Midlet er inklusion af veteranerne i nye fællesskaber, anerkendelse af deres ressourcer og kompetencer samt udvikling af deres individuelle handleevne.

 

Mål

Der er tre mål på borgerniveau: Veteranerne 1) opnår beskæftigelse/selvforsørgelse, 2) kommer i gang med en uddannelse/omskoling og 3) mestrer deres liv og oplever større livskvalitet, blandt andet i kraft af fornyet tilknytning til familie eller andre nærtstående.

 

På samfundsniveau er der også tre mål: Veteranindsats Danmark vil 1) forene og højne indsatsen over for veteraner med særlige udfordringer, 2) skabe værdi for kommunerne, der har myndighedsansvaret på veteranområdet, og 3) få betydelig transferværdi som model for, hvordan mennesker med komplekse, sociale problemer kan øge deres livskvalitet.

 

Målgrupper

Den primære målgruppe omfatter fem kategorier af veteraner: Lysegrønne veteraner, gule veteraner, lyserøde veteraner, blå veteraner og veteraner på vej ud af Forsvaret. Lysegrønne veteraner er i job eller jobparate, men kan have svært ved at fastholde et job. Gule veteraner er ledige, men ønsker at få et job eller en bedre tilværelse. De lyserøde og de blå veteraner er i forskellige stadier af udredning og kan være i psykiatrisk behandling, men vil efter omstændighederne kunne få gavn af at deltage helt eller delvist i et tilbud i Veteranindsats Danmark. Veteraner på vej ud af Forsvaret kan have vist tegn på psykiske problemer og vil kunne bruge Veteranindsats Danmark som brobygger til det civile liv. Planen er at rekruttere 350 veteraner fra de fem kategorier i årene 2022 - 2025. De tre andre målgrupper består af pårørende i bred forstand, virksomheder og kommuner.

 

Den fulde projektbeskrivelse, tilsagnserklæring fra Fredericia Kommune, Beskrivelse af Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, Spørgsmål og svar om Veteranindsats DK, samt Veteran- og Pårørendepolitikken er vedhæftet sagen som bilag.

 

Derudover kan der læses yderligere på www.veteranindsatsen.dk samt projektets side på Facebook.

Økonomiske konsekvenser

Veterankoordinatoren vil indgå i projektet med opbakning fra ledelsen i forhold til at forankre indsatsen i driften. (Læs mere i tilsagnserklæringen)

Vurdering

Projektet vurderes at understøtte Veteran- og Pårørendepolitikken i Fredericia Kommune. Der er sammenhæng med de igangværende aktiviteter på området.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Tager orienteringen til efterretning

 

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 22-11-2021

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orientering (Lukket)

Punkt 14 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller