Social- og Beskæftigelsesudvalget - 26-04-2021

Referat
Dato:
Mandag, 26 april, 2021 - 17:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 23 april, 2021 - 13:16
Referat publiceret:
Onsdag, 12 maj, 2021 - 14:26

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social og beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.

 

Punkt 2 Beskæftigelsesplan 2021 – opfølgning på indsats og resultater

Sagsresumé

Første status på Beskæftigelsesplanen 2021 forelægges Social- og beskæftigelsesudvalget, herunder værktøjer til opfølgning på resultat- og fokusmål samt initiativer til forbedring af indsats og resultater.

 

Peter Graversen, arbejdsmarkedsdirektør for Arbejdsmarkedskontor Syd er inviteret til at deltage med et oplæg kl.17.30 om udviklingen i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsats, hvert år og senest den 31 december med udgangspunkt i de vejledende beskæftigelsespolitiske mål, der er udmeldt af beskæftigelsesministeren, vedtage en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats.

 

Beskæftigelsesplanen er kommunens plan for, hvordan kommunen vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer og sikre sammenhæng mellem de beskæftigelsespolitiske udfordringer og de politiske mål og prioriteringer for indsatsen. Beskæftigelsesplanen i Fredericia Kommune bygger på en 3 årig plan (2020 -2022) med udgangspunkt i beskæftigelsesministerens mål og kommunens visioner og strategier for området. Det overordnede mål er, at flere borgere kommer i beskæftigelse og ledighedsperioden nedbringes.

Jobcenterets måltal og initiativer, der understøtter beskæftigelsesplanen er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Beskæftigelse vurderer, at der er iværksat nødvendige initiativer til forbedring af indsatsen og resultater. Der arbejdes fortsat målrettet med implementering af initiativerne og der er et tæt opfølgning og sparringsforløb med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

Indstillinger

Beskæftigelse indstiller til Social- og Beskæftigelsesudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter status for planen.
  2. Tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 3 Procesplan for evaluering af Strategi for Udsathed 2021

Sagsresumé

I 2018 tog Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet sammen initiativ til en ny handlingsorienteret strategi på udsatteområdet. Strategien er skabt af Fredericias borgere, virksomheder, frivillige, organisationer, foreninger, kommunale medarbejdere og politiker, og har til formål at forebygge og mindske udsathed i Fredericia.

 

Der er sket meget i strategien og det er tid til en evaluering. Der er udarbejdet en procesplan, der skal sikre en bred evaluering så både resultater, status på handlingsnetværk og den vigtigste læring belyses. Evalueringen skal ende ud i en mindre evalueringsrapport med anbefalinger til fremadrettet fokus for en styrket strategi.

 

Rapporten forventes klar til præsentation for Social- og Beskæftigelsesudvalget i august 2021. Procesplanen for evaluering af strategien indstilles til udvalgets godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Da Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udsatterådet i 2018 søsatte Strategi for Udsathed, var budskabet tydeligt; ”Vi skal involvere civilsamfundet og samarbejde på tværs for at mindske og forebygge udsathed i Fredericia”. Dermed var retningen givet og i et tæt samarbejde med frivillige, organisationer, virksomheder, kommunalt ansatte og borgere i Fredericia blev strategiens indhold formet. Siden da, er der sket meget i regi af Strategi for Udsathed, og både store og små opgaver er blevet løst gennem det netværk af over 150 engagerede ambassadører, som løbende har meldt sig på banen.

 

Det er blevet tid til at se nærmere på læringen fra arbejdet med Strategi for Udsathed for bl.a. at undersøge, hvad Fredericia Kommune har fået ud af strategien, hvordan borgerne er blevet inddraget og hvad status er på handlingsnetværkene. Det forslås derfor, at der laves en bred evaluering, der skal ses som et redskab til at styrke strategien og det fremadrettede arbejde med at forebygge og mindske udsathed i Fredericia. En del af evalueringen vil se på, hvad der virker, og hvad vi med fordel kan ændre. Der vil også blive udarbejdet anbefalinger til fremadrettet fokus med udgangspunkt i den vigtigste læring og indsigter fra informanterne. Der vil blive koblet til budget, politikker og øvrige strategier, hvor det er relevant.

 

I bilag 1, der omhandler forslag til plan for evaluering fremgår det, at evalueringen, vil komme rundt omkring flere temaer; proces, indhold, arbejdsform og resultater. Der vil for hvert tema dykkes ned i flere væsentlige emner. Der evalueres bredt med en høj grad af involvering for at imødekomme forskellige perspektiver. Enkelte temaer og emner vil givetvis fylde mere i den endelige evalueringsrapport, mens andre vil blive belyst kort. Hensigten er at fremhæve det, der viser sig relevant for de involverede, og det der anses som ’den vigtigste viden’.

I tids- og procesplanen, der visualiseres i bilag 1, ses en model med overordnet overblik over temaer og emner, som bliver belyst i evalueringen.

 

Det fremgår også af bilag 1, at der både foretages kvantitativ og kvalitativ dataindsamling, og at den kvalitative del omhandler indsamling af indsigter fra både interne og eksterne ambassadører, samt udsatteråd og udsatte borgere. Tidsplanen er her groft skitseret;

 

Fase 1 – Dataindsamling: April – Maj

Fase 2-4 – Rapport: Maj - Juni

Fase 5 – Politisk behandling: August

Fase 6 – Præsentation for ambassadører: September

 

Evalueringsprocessen forventes at være dynamisk. Det kan fx være relevant at lave en yderligere dataindsamling for at uddybe temaer fra første dataindsamling. Eventuelle ændringer forventes ikke at påvirke tidsplanen ift. fremlæggelse af den endelige evalueringsrapport.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Coronaepidemien har givetvis påvirket resultaterne af fx effektmål m.m. Det vil der blive taget højde for i evalueringen. Epidemien har, om muligt, givet evalueringen af Strategi for Udsathed en endnu større relevans grundet samfundets øgede fokus på ensomhed, fællesskabernes betydning og vigtigheden i at samarbejde med civilsamfundet. Her er der meget læring at hente fra bl.a. handlingsnetværkene og ambassadørkorpset.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Social- og Beskæftigelsesudvalget, at:

  1. Udvalget godkender procesplanen for evalueringen af Strategi for Udsathed.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender procesplanen for evaluering af Strategi for Udsathed.

 

Punkt 4 Veteran- og pårørendepolitik

Sagsresumé

Veteran- og pårørendepolitikken blev godkendt af Byrådet den 25. januar 2021.

 

Veteran- og pårørendepolitikken blev forankret i Social- og beskæftigelsesudvalget, hvor udvalget får til opgave at følge implementeringen og igangsætte en evaluering om to år.

 

De hovedområder, som veteran- og pårørendepolitikken beskæftiger sig med er følgende: anerkendelse, viden, pårørende, koordinering og udvikling af indsatser.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden ansættelse af en Veterankoordinator i 2018 har kommunen iværksat flere foranstaltninger i forbindelse med kommunens indsatser for veteraner og pårørende. Veterankoordinatoren vil give et opdateret indblik omkring de nuværende indsatser.

 

Der arbejdes og udvikles i et tværfagligt samarbejde i kommunen med henblik på, at styrke formidling og vidensdeling ift. målgruppens funktionsnedsættelser og ressourcer. Dette med fokus på et helhedsorienterede tværgående sammenspil med jobcenter, Din indgang, og socialpædagogiskstøtte for veteraner og pårørende.

 

Ydermere arbejdes der for at fremme og udvikle samarbejdet endnu mere med aktørerne på området, som eks. Veterancentret, Veteranhjemmet, KFUM soldaterreaktion, Dansk idrætsforbund, Afdelingen for traume og torturoverlevere, Familienetværket, veterankoordinatore (SYD) og frivillige aktører ift. til sparring, vidensdeling og opkvalificering.

 

Udviklingen af veteran og pårørende indsatser foreslås styrket med nedenstående forslag. De er udarbejdet med udgangspunkt i idekataloget (vedlagt som bilag 1) fra temadag, Veteran- og pårørendepolitikken, samt faglig vurdering fra veterankoordinator.

 

Forslag:

  • Styrkelse af samarbejde til forebyggelse på tværs - dannelse af teams på tværs af forvaltningen – f.eks. børn og familie, institutioner, socialpsykiatrien og Jobcentret.
  • Yderligere styrkelse af det opsøgende arbejde i samarbejde med frivillige aktører til de mest skadede veteraner.
  • Løbende opkvalificering af ambassadører i kommunen i vidensnetværket med fokus på PTSD, misbrug, tværfagligt samarbejde, afklaring af arbejdsevne og pædagogisk støtte.
  • Etablering af flere netværk for pårørende - voksne børn, forældre, bedsteforældre og søskende.
  • Et øget og skærpet blik på støtte og vidensdeling til eksterne samarbejdspartner (f.eks. lokale virksomheder) omkring hvilke kompetencer og begrænsninger veteraner har, og hvilke kvalifikationer man opnår ved ansættelse i Forsvaret.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil være, at de interne samarbejdspartnere og ambassadører deltager i opkvalificering/ undervisning via fagnetværket, og samarbejdsnetværk på tværs af kommunen.

 

Prioritering ved deltagelse kræver tidsestimat til deltagelse i fagnetværket af ca. 3 timer hvert kvartal, samt ambassadørerne på mellem 2-3 timer om måneden.

 

Fremadrettet vil det endvidere være nødvendigt at tilføje ressourcer til styrkelse af pårørendenetværk. Endvidere vil det også kræve tilføjelser af flere ressourcer til styrkelse af de opsøgende og forebyggende indsatser på tværs af hele forvaltningen i veteran og pårørende arbejdet

Vurdering

Der ønskes stillingtagen til, at de ovenstående forslag prioriteres i forhold til styrket opbakning og prioritering fra ledelsen ved medarbejderne får tid til opkvalificering ved deltagelse i fagnetværk, samt styrkelse af det tværfaglige helhedsorienterede samarbejde på tværs i hele kommunen omkring hele veteranfamilien.

Indstillinger

Visitation Voksen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender, at indsatserne set ud fra Veteran- og Pårørendepolitikken styrkes i forhold til ovenstående forslag.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender, at indsatserne set ud fra Veteran- og Pårørendepolitikken styrkes i forhold til ovenstående forslag.

Punkt 5 Kvalitetsstandard: Stoppestedet - Borgernes Hus (SEL §104)

Sagsresumé

På udvalgsmødet den 1. februar 2021 besluttede Social- og Beskæftigelsesudvalget, at sende kvalitetsstandarden for ”Stoppestedet – Borgernes Hus” i høring i Handicaprådet, Udsatterådet og MED-systemet.

 

Udvalget besluttede desuden, at der skulle foretages en involverende høringsproces blandt Stoppestedets brugere. Denne høringsproces tog afsæt i spørgsmålet: Hvad skal der til for, at det fortsat føles trygt at benytte Stoppestedet, når tilbuddet gøres tilgængeligt for flere?

 

I denne sag skal Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfte de indkomne høringssvar og tage stilling til om de vil godkende kvalitetsstandarden. Udvalget skal desuden beslutte, om de vil godkende oplægget til processen herfra. 

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund:

I budgetforliget 2020-2023 står der: ”I samarbejde med brugere af Stoppestedet iværksættes etablering af et nyt tilbud; Brugernes Hus (Stoppestedet – Borgernes Hus). Tilbuddet vil være et aktivitets- og samværstilbud, som kan rumme en bredere målgruppe end i dag, ligesom der gives mulighed for flere aktiviteter, der ikke kræver visitation” (s.9).

 

Med afsæt i en værdiskabende tilgang har inddragelse af brugerne på Stoppestedet været en central del af processen vedrørende etableringen af et nyt tilbud: Stoppestedet – Borgernes Hus. Sådan vil det også være fremadrettet - ligesom medarbejdere i Stoppestedet, Din Indgang, Myndighedsafdelingen og Jobcenteret samt eksterne samarbejdspartnere er involveret.

 

De mange input fra den inddragende proces udgør grundstenene i visionen for Stoppestedet – Borgernes Hus, som fremgår i kvalitetsstandarden (se sagsbilag).

 

En ny kvalitetsstandard

Som et led i processen er den nuværende kvalitetsstandard for Stoppestedet blevet omskrevet. Den helt store forandring er, at tilbuddet gøres delvist ikke-visiteret.

 

Stoppestedet er i dag et visiteret § 104-tilbud (SEL). Borgere kan derfor kun benytte tilbuddet, hvis de er visiteret gennem myndighedsafdelingen. Ved at fjerne en del af visitationen lettes det administrative arbejde og tilbuddet gøres mere tilgængeligt.

Det ikke-visiterede tilbud skal være et værdiskabende fokusskifte, hvor brugere ikke skal beskrive, hvor dårlige de er for at få adgang til tilbuddet. Det skal muliggøre mere glidende overgange, som vil styrke samarbejdet med kommunens andre tilbud og frivillige organisationer. Således kan borgere få støtte i Stoppestedet – Borgernes Hus ved behov og uden unødig ventetid.

 

Fleksibiliteten, der kommer med et ikke-visiteret tilbud, kan være en fordel på flere måder:

 

-          Vi kan trække på hinandens gode tilbud

-          Vi kan frigøre, afbureaukratisere og samle ressourcer 

-          Vi kan sætte hurtigere ind der, hvor der er behov

 

Høringsproces

Kvalitetsstandarden har været i høring i Udsatterådet, Handicaprådet og i MED-systemet. De skriftlige høringssvar fremgår af sagsbilag. Handicaprådet har indgivet mundtligt høringssvar i forbindelse med handicaprådsmødet d. 13.04.21, hvor der var stor opbakning til kvalitetsstandarden og den forandring, der medfølger.

 

Udvalget besluttede desuden, at der skulle foretages en involverende høringsproces blandt Stoppestedets brugere. Beslutningen baseredes på, at nogle af de faste brugere af Stoppestedet er bekymrede for, at det, at stedet gøres mere tilgængeligt, vil kunne ekskludere nogle af de særligt sårbare brugere. Det er en bekymring, som tages alvorligt. Derfor tog høringsprocessen blandt brugere på Stoppestedet afsæt i spørgsmålet: Hvad skal der til for, at det fortsat føles trygt at benytte Stoppestedet, når tilbuddet gøres tilgængeligt for flere? Høringssvarene fremgår af bilag 3.

 

Høringsprocessen i Stoppestedet blev tilrettelagt sådan, at den både tilgodeså dem, som kan indgive skriftlige høringssvar og dem, der har brug for snakke sig frem til svar og evt. skrivehjælp.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget blev orienteret om planen for høringsprocessen på mail, hvor de godkendte planen.

 

Procesplanen så således ud:

Hvornår

Hvad

2. marts

Brugermøde – informere om høringsfase v/konsulent og leder af Stoppestedet

2. marts

Der hænges information på opslagstavler

2. marts

Der stilles en postkasse – skriftlige høringssvar

9. marts   kl. 10-11

”Drop in” høringsgruppe v/ konsulent og medarbejder

23. marts kl. 10-11

”Drop in” høringsgruppe v/konsulent og medarbejder

23. marts

Postkasse tages væk

23. – 31. marts

Dokument samles og temainddeles

 

Procesplanen herfra

På baggrund af de indkomne høringssvar fra brugere af Stoppestedet anbefales det, at etableringen af Stoppestedet – Borgernes Hus sker i steps. Formålet er, at forandringen sker i et tempo, hvor alle kan følge med.

 

Ideer, arbejdsgange og tiltag afprøves i praksis og justeres gennem løbende evalueringer, hvor brugerne også involveres.

1. Step: Ikke-visiterede tilbud

1. kvartal

Din Indgang kan henvise nye brugere til Stoppestedet – Borgernes Hus, og omvendt får brugere på Stoppestedet – Borgernes Hus adgang til tilbud i Din Indgang.

2. Step: Ikke-visiterede tilbud

2. kvartal

Tilbydes faste brugere at overgå til det ikke-visiterede tilbud.

3. Step: Ikke- visiterede tilbud

2. kvartal

Åbenrådgivning i afgrænsede tidsrum.

F.eks. En til to formiddage om ugen hvor nye brugere kan møde et værtsteam; til en snak om tilbuddet og om det er noget for dem.

4. Step: Aktivitets tilbud

 

3. kvartal

Bygge broer gennem partnerskabsaftaler – skabe forbindelser ud og ind i huset

5. Step: Indretning

3. kvartal

 

I samarbejde med brugere indrettes Stoppestedet – Borgernes Hus med afsæt i genbrugs- og upcykling principper 

6. Step: Den officielle åbning

3. kvartal

Åbningen af Stoppestedet – Borgernes Hus markeres officielt

 

Disse steps skal forstås som en retningsgivende struktur – i praksis kan de være overlappende. Der kan ske ændringer i tidsplanen afhængig af corona-situationen. Iværksættelse af procesplanen forudsættes af en politisk godkendelse.

 

Der er desuden blevet udarbejdet en kommunikationsplan, som skal sikre at brugerne løbende informeres om de skridt, der tages i forandringsprocessen. Kommunikationsplanen har også til formål at klæde medarbejdere omkring brugerne på således at de vejlede og støtte den enkelte bruger gennem processen.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommunes interne enheder på handicap- og socialområdet tildeles som udgangspunkt efter en budgetmodel, som er en aktivitetsstyret. Der er dog enkelte enheder, som er rammestyret.

 

Den aktivitetsstyrede budgettildeling blev vedtaget af det tidligere Socialudvalg den 26. november 2013 og revideret i 2017, så modellen justerer enhedernes budgetter i forhold til borgernes diagnosetyngde, paragraf og derudover et element, som understøtter rehabilitering og udvikling af mestringsevne via kvantificerbare data.

 

Stoppestedet er i dag aktivitetsstyret via budgetmodellen på området. Aktivitetsstyringen betyder, at pengene (budgettet) følger borgeren, hvorved budgetændringer sker på baggrund af visiteringer og revisiteringer.

 

Som en prøvehandling ønskes det, at Stoppestedets nuværende budget gøres rammestyret i stedet for aktivitetsstyret. Prøvehandlingen vil betyde, at Stoppestedet skal undtages fra den vedtagne budgetmodel i resten af 2021. Omlægningen holdes inden for Stoppestedets egen ramme i 2021, hvorefter den samlede effekt vil blive vurderet. Denne prøvehandling, skal være udgangspunktet for en genberegning af rammen til de ændrede vilkår for Stoppestedet.

Vurdering

Kvalitetsstandarden:

Gennem et ikke-visiteret tilbud frigiver og afbureaukratiserer vi idet:

-          Myndighedsafdelingen ikke følger op på indsatsplaner og laver årlige statusmøder

-          Myndighedsafdelingen skal ikke lave en VUM for at visitere nye borgere

-          Sagsgange lettes både i Myndighedsafdelingen og Stoppestedet – Borgernes Hus

 

Borgerne vil opleve en større fleksibilitet, idet sagsgange lettes. Med et ikke-visiteret tilbud vil Stoppestedet – Borgernes Hus kunne rumme flere borgere med samme ressourcer.

 

Processen herfra

Den involverende proces har skabt tryghed og engagement. Det vurderes, at en fortsat involverede etableringsproces, som sker i steps og har fokus på kommunikation, vil kunne fastholde eventuelt bekymrede brugerne.

 

Fællesnævneren for brugergruppen skal fortsat være psykisk sårbarhed og Stoppestedets husregler skal tages med i Stoppestedet – Borgernes Hus.

 

Bekymringer vil kunne opstå i forbindelse med forandringsprocesser. De skal lyttes til og tages hånd om.

 

For så vidt angår step 5 om indretning af stedet, bør drøftelsen omkring Stoppestedets fremtidige placering være afsluttet, således der ikke bruges energi og for mange ressourcer på at indrette og forandre rum, som Stoppestedet skal flytte fra.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Drøfter de indkomne høringssvar og godkender kvalitetsstandarden for Stoppestedet – Borgernes Hus
  2. Godkender procesplanen.
  3. Godkender ændringen af budgettildelingen til rammestyring

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender kvalitetsstandarden, procesplanen samt ændringen af budgettildelingen til rammestyring.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker en evaluering i 4. kvartal, på hvordan omstillingen forløber, med særlig opmærksomhed på de mest sårbare borgere.

 

Punkt 6 Indsatskatalog - Social og Handicap

Sagsresumé

I 2020 blev der skrevet et Indsatskatalog. Formålet med Indsatskataloget er, at give borgere et samlet overblik over kommunes støttende indsatser og et indblik i de værdier støtten baseres på. Det er indsatser, der gives efter Serviceloven.

 

Indsatskataloget var i høring i Handicaprådet og blev godkendt i Social- og Beskæftigelsesudvalget 14. september 2020. Indsatskatalogets DEL 1 burde have været forbi Senior- og Handicapudvalget til godkendelse samtidigt. Koncernen er samlet, men området er fordelt på to politiske udvalg, og det er her, der er sket en fejl.

 

I praksis dækker indsatskataloget også: Proaktiv, Kobbelgården 1 og 3 samt Ullerupdalsvej. Med denne sagsfremstilling bedes Senior- og Handicapudvalget derfor godkende indsatskatalogets DEL 1 formelt.

 

I samme ombæring ændres forsideteksten fra ”Social og Beskæftigelse” til ”Social og Handicap”. Derfor får Social- og Beskæftigelsesudvalget sagen til orientering.

 

Sagsbeskrivelse:

Indsatskataloget er skrevet i samarbejde mellem Myndighedsafdelingen, Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt Voksen og Handicap.

 

Indsatskataloget er inddelt i to dele:

-          DEL 1 præsenterer de støttende indsatsers værdimæssige afsæt, som er værdiskabelsesstrategien (2015).

 

-          DEL 2 indeholder kommunens kvalitetsstandarder på social- og handicapområdet, som baseres på Serviceloven.

 

Det er indsatskatalogets DEL 1, som Senior- og Handicapudvalget i denne sag bedes godkende. Indsatskatalogets DEL 1 er vedhæftet som bilag.

 

Hovedpointer for Indsatskataloget DEL 1:

Indsatskatalogets DEL 1 tager afsæt i værdiskabelsesstrategien (2015). Værdiskabelse er, når vi med udgangspunkt i borgerens ambitioner og mål er med til at understøtte, at borgeren opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Derfor arbejder vi ud fra et princip om mindst mulig indgriben og størst mulig virkning i borgerens liv.

I forbindelse med enhver indsats støttes borgeren i at styrke sine relationer. Forandringer opstår ikke udelukkende indeni den enkelte, men sker også i sammenspil med sociale netværk. Derfor arbejder vi for at støtte borgeren i at bygge broer til civilsamfundet og skabe forbindelser, der kan styrke borgerens netværk. Så borgeren er stærk i sig selv og sine relationer – og ikke i kraft af kommunen.

 

Forsideteksten: Social og Handicap

Værdiskabelse er et mindset, der gør sig gældende for både Myndighedsafdelingen, Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt Voksen og Handicap. Indsatskataloget DEL 1 skal også minde afdelingerne om dette fælles afsæt. Derfor betyder det noget, at forsideteksten ændres til ”Social og Handicap”, da det fælles således understreges på forsiden.

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Myndighedsafdelingen, Socialpsykiatri og Udsatte Voksne samt Voksen og Handicap bakker op om Indsatskataloget og anbefaler, at Senior- og Handicapudvalget godkender indsatskatalogets DEL 1.

 

Det vurderes, at Indsatskataloget DEL 1 kan give borgere, der har brug for støtte og deres pårørende, et indblik i social- og handicapområdets støttende indsatsers værdimæssige afsæt. Når indsatsernes værdimæssige afsæt kommunikeres gennemsigtigt, skabes der grundlag for at mindske misforståelser. Hermed fremmes dialog.

Indstillinger

Social og Handicap indstiller, at:

  1. Senior- og Handicapudvalget godkender Indsatskatalogets DEL 1.
  2. Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

  1. Godkendt.
  2. Taget til efterretning.

Punkt 7 Regnskab 2020 - Social- og beskæftigelsesudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2020 viser et merforbrug på udvalgets andel af servicerammen på 1,860 mio. kr. Dette merforbrug skyldes primært, i lighed med andre kommuner, pres på Handicapområdet på eksterne botilbud.

 

Hertil kommer et merforbrug på COVID-19-relaterede udgifter på i alt 0,072 mio. kr.

 

Overførselsudgifterne kommer ud med et merforbrug på 43,028 mio. kr. Baggrunden for dette er de store reguleringer og usikkerheder forbundet med udviklingen på arbejdsmarkedet i relation til Covid -19

 

Udvalgets andel af kommunens samlede anlægsbudget udgør 2,050 mio. kr., hvor udgiften udgør 0,934 mio. kr. og overførsel til 2021 udgør 1,087 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2020.

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt regnskabet for 2020.

Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten mer- eller mindreforbrug i forhold til henholdsvis servicerammen, kompensationen for COVID-19-udgifter og bruttoanlægsrammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab 2020

Afvigelse til rammen

Serviceudgifter

145,128

146,988

1,860

COVID-19

-

0,072

-

Bruttoanlægsudgifter

*

0,934

-

*Anlægslofter for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt regnskabet for 2020.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab

Afvigelse til korrigeret budget

Social- og Beskæftigelsesudvalget

965,511

1.011,885

1.054,551

42,666

Serviceudgifter

148,528

146,128

146,988

0,860

COVID-19

-

0,072

0,072

0,000

Brugerfinansieret område

0,508

0,508

0,402

-0,106

Overførselsudgifter

816,475

863,127

906,155

43,028

Skattefinansieret anlæg

0,000

2,050

0,934

-1,116

 

Serviceudgifter omfatter det specialiserede socialområde, dag- og døgntilbud og projekter mv. på beskæftigelsesområdet.

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne ekskl. COVID-19 udgør 2,400 mio. kr., som blandt andet vedrører DUT-sager, overflytning af midler vedr. U-Turn til Børne- og Skoleudvalget, justering af spar/lån fra tidligere år samt øvrige tekniske justeringer.

 

Udvalgets andel af servicerammen og korrigeret budget afviger med 1,072 mio. kr. Differencen opstår som følge af reguleringer vedr. coronaudgifter samt omplacering af midler fra overførsler til serviceudgifter ifm. lukningen af Sund og Glad.

 

Det brugerfinansierede område omfatter minifleksjobbere, der arbejder på kommunens genbrugspladser.

 

Overførselsudgifter omfatter blandt andet:

  • Ledighedsydelse
  • Integrationsydelse for udlændinge
  • Løntilskud til flexjob
  • Kontanthjælp og enkeltydelser

 

På overførselsudgifterne er der en forskel på vedtaget budget og korrigeret budget på 46,652 mio. kr. Baggrunden er midtvejsreguleringen i juli 2020, der bl.a. som følge af corona og udviklingen i ledigheden gav kommunerne et finansieringsmæssigt løft. Ved 2. Budgetopfølgning 2020 blev der således tilført 68,116 mio. kr., som dog blev nedreguleret med -20,464 mio. kr. ved 3. Budgetopfølgning. Reguleringen ved 3. Budgetopfølgning skete, da det på det tidspunkt var vurderingen, at corona-situationen havde stabiliseret sig på et lavere niveau end midtvejsreguleringen forudsatte. Denne vurdering viste sig dog ikke at holde stik hen mod slutningen af 2020, da 2. bølge af nedlukning ramte landet.

 

Forskellen på anlæg vedrører nye anlæg vedtaget af Byrådet.

 

COVID-19

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme.

 

Med henblik på at håndtere udfordringen med udgifter til COVID-19, er der løbende tilført midler i 2020 for samlet set 0,072 mio. kr. til udvalgets budget på baggrund af forventningerne til COVID-19. Resultatet for COVID-19-relaterende udgifter er i balance.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje i 2021. Udgifter og indtægter relateret til COVID-19, registreres fortsat særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Social- og Beskæftigelsesudvalget har i 2020 et samlet merforbrug på 1,860 mio. kr. set i forhold til servicerammen. På Social- og Beskæftigelsesområdet var der i 2020 en forskel mellem serviceramme og korrigeret budget på 1,072 mio. kr. Der var således et merforbrug på 0,860 mio. kr. på serviceudgifter set i forhold til det korrigeret budget.

 

Udvalget merforbrug, i forhold til korrigeret budget, kan specificeres som følger:

Beskæftigelsesområdet, samlet mindreforbrug på i alt 0,112 mio. kr. omhandlende:

  • Minifleksjob samt boliger til flygtninge.

 

Socialområdet, samlet merforbrug på i alt 0,971 mio. kr. omhandlende:

  • Interne enheder institutioner, mindreforbrug 3,405 mio. kr.
    • Merindtægter på kontaktpersonordning
    • Puljer vedrørende Nexus, licenser mv.
    • Drifts- og lønmidler
  • Puljen aktivitetsmidler, mindreforbrug 2,291 mio. kr.
    • Anvendes til budgettildeling via budgetmodellen
  • Eksterne dagtilbud samt ledsagerordning, mindreforbrug 0,387 mio. kr.
    • Primært omhandlede objektiv finansiering, særlige psykiatriske pladser
  • Eksterne døgntilbud, merforbrug 4,567 mio. kr.
    • Øget tilgang til eksterne døgntilbud. Budgettet er delvist genoprettet i 2021, jf. Budget 2021.
  • Krisecentre og forsorgshjem, merforbrug 1,938 mio. kr.
    • Øget tilgang til både krisecentre og forsorgshjem
  • Eksterne STU, merforbrug 0,978 mio. kr.
  • Øvrige områder, mindreforbrug 0,429 mio. kr.

 

 

OVERFØRSLER

Set på tværs af alle overførsler er der et merforbrug på 43,028 mio. kr., set i forhold til korrigeret budget.

 

Dette dækker over:

  • Mindreforbrug vedr. sygedagpenge i alt -9,939 mio. kr.
  • Merforbrug vedr. førtidspension i alt 22,191 mio. kr.
  • Merforbrug vedr. driftsudgifter til aktiv beskæftigelsesindsats i alt 13,033 mio. kr. (denne post modsvares delvist af overskud på serviceudgifterne på Jobcentret, som hører under Økonomiudvalget)
  • Merforbrug vedr. løntilskud til fleksjob i alt 6,192 mio. kr.
  • Merforbrug vedr. boligstøtte i alt 6,076 mio. kr.
  • Merforbrug vedr. A-dagpenge i alt 3,024 mio. kr.
  • Øvrige i alt 2,451 mio. kr.

 

ANLÆG

Der er et mindreforbrug i år 2020 på udvalgets anlægsbudget på 1,116 mio. kr.

 

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke var muligt at gennemføre aktiviteten i 2020. Gennemførelse af projekterne er dermed skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021.

 

På Social- og Beskæftigelsesudvalget forskydes anlæg til 2021 på i alt 1,087 mio. kr. Overskydende midler lægges i kassen og udgør 0,030 mio. kr. vedrørende indkøb af billigere bus til intern STU end forventet.

 

Specifikation af anlægsprogrammet med beløb til spar/lån er vedlagt som bilag.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 6,200 mio. kr. til Social- og Besæftigelsesudvalget omhandlende:

  • STU – tildelt 2,200 mio. kr. En del af budgettet er flyttet til STU Fredericia, da der er oprettet autismetilbud pr. 1/6-2020.
  • Særlige psykiatriske pladser – tildelt 1,100 mio. kr.
  • Styrkelse af tilbud til borgere på socialområdet – tildelt 2,900 mio. kr.

 

SPAR/LÅN 2020-2021

Praksis har de seneste år været, at nedenstående områder overføres til året efter (opsparing og gæld):

  • Politisk besluttede
  • Eksterne puljemidler
  • Anlæg

Yderligere forekommer der følgende områder, som de seneste år ikke er overført til året efter:

  • Institutioners opsparing
  • Øvrige restmidler (opsparing og gæld)

 

Øvrige afvigelser reguleres via kassen.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der tages stilling til alle ovenstående områder i drøftelsen af spar/lån 2020-2021 – se bilag vedrørende spar/lån for yderligere uddybning.

 

Nedenfor ses beløbene, som skal drøftes vedrørende Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  • Politisk besluttede: 0,027 mio. kr. (opsparing)
  • Eksterne puljemidler: 1,427 mio. kr. (gæld)
    • Puljemidlerne optræder med et underskud grundet tidsforskydning, hvor indtægten først kommer i hus efter regnskabsaflæggelse
  • Anlæg: 1,087 mio. kr. (opsparing)
    • Tidsforskudte projekter

 

  • Institutioners opsparing: -0,089 mio. kr. (opsparing)
    • Ej forbrugte midler vedrørende Pilotprojekt for borgere med misbrug/svær psykisk sygdom samt Solstrålen
  • Øvrige restmidler:  Ingen.

 

Øvrige afvigelser tilføres kassen, i alt -0,451 mio. kr. (opsparing). Se bilag for yderligere uddybning af de forskellige poster.

Indstillinger

Økonomi og Personale samt Social- og Beskæftigelse indstiller til Social- og Beskæftigelsesudvalget, at:

  1. At regnskab 2020 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

At Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender, at det i den samlede regnskabssag anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Der overføres 1,400 mio. kr. (gæld) på serviceudgifter samt 1,087 mio. kr. på anlæg til 2021 (opsparing)
  2. Institutionernes opsparing samt øvrige restmidler indgår i den samlede drøftelse af spar/lån, 0,089 mio. kr. (opsparing)
  3. De resterende 0,451 mio. kr. (opsparing) på serviceudgifter tilføres kassen, samt at der lægges 0,030 mio. kr. (opsparing) i kassen på anlæg.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender og fremsender regnskab 2020 til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender, at der i den samlede regnskabssag anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Der overføres 1,400 mio. kr. (gæld) på serviceudgifter samt 1,087 mio. kr. på anlæg til 2021 (opsparing)
  2. Institutionernes opsparing samt øvrige restmidler indgår i den samlede drøftelse af spar/lån, 0,089 mio. kr. (opsparing).
  3. De resterende 0, 451 mio. kr. (opsparing) på serviceudgifter tilføres kassen, samt at der lægges 0,030 mio. kr. (opsparing) i kassen på anlæg.

 

Punkt 8 1. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

1. budgetopfølgning viser en generel overskridelse af korrigeret budget på Social- og Beskæftigelsesudvalget. Der forventes merforbrug på serviceudgifter på 5,580 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes overskridelse af døgntilbudsbudgettet (mellemkommunalt budget) på Socialområdet.

Efter afslutning af beregninger til 1. budgetopfølgning er der sket en udvikling på Myndighed under Socialområdet. Det forventede merforbrug på dette område er steget med 4,947 mio. kr., hvilket betyder at det samlede merforbrug for udvalget lyder på 10,527 mio. kr. Denne stigning er ikke medtaget i tabellerne, men er beskrevet i sagen.

 

Der er ingen forventede COVID-19 relaterede udgifter på nuværende tidspunkt, og der forventes pt. balance på budgettet vedrørende overførselsudgifter.

 

Vedrørende anlæg forventes et merforbrug 1,087, jf. tabel 1 – dette svarer til den ønskede overførsel via spar/lån. Hvis denne overførsel godkendes balancerer anlægsbudgettet.

 

Der ansøges om en række tillægsbevillinger på serviceudgifter. Disse er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Social- og Beskæftigelsesudvalget

1.084,429

1.084.429

1.091.096

6,667

Serviceudgifter, ordinær drift

151,327

151,327

156,907

5,580

     Beskæftigelse

11,734

11,734

9,773

-1.961

     Socialområdet

139,593

139,593

147,134

7,541

COVID-19

-0,639

-0,639

-0,639

0,000

Overførselsudgifter

933,225

933,225

933,225

0,000

Brugerfinansieret drift

0,516

0,516

0,516

0,000

Skattefinansieret anlæg

0,000

0,000

1,087

1,087

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 1. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,230 mio. kr.

Dette vedrører følgende henholdsvis omplaceringer og tillægsbevillinger, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

Omplaceringer

  • Fra Social- og Beskæftigelsesudvalget: Budget til nye fleksjobbere fra den ny fleksjobpulje, -0,360 mio. kr.
  • Til Senior- og Handicapudvalget: Omplacering i forbindelse med organisationsændring, - 0,111 mio. kr.
  • Fra Økonomiudvalget: IT Licenser, ændring af faktureringsmetode og beløbsstørrelse, 0,111 mio. kr.
  • Til Økonomiudvalget: Deltidsleder, krisecenter for mænd, -0,200 mio. kr.

 

Tillægsbevillinger

  • Afledt drift, som følge af udvidet anlægsprogram – 1 ny bus på STU, Fredericia, 0,040 mio. kr.
  • Rusmiddelcentret, midler til psykolog og sygeplejersker, 0,750 mio. kr.

 

Der søges en tillægsbevilling på 0,750 mio. kr. til Rusmiddelcentret. Tillægsbevillingen søges grundt manglende midler til henholdsvis ansættelse af:

  1. En psykolog/psykiater – enten som deltidsansat eller køb af timer.
  1. Det er lovpligtigt at have adgang til sparring med en psykolog/psykiater. Medarbejderne skal have denne mulighed, når de screener borgerne.
  1. To deltidsansatte sygeplejersker á 20 timer – henholdsvis på stof- og alkoholområdet.

 

 

Yderligere forekommer der nedenstående spar/lån-beløb, som ønskes overført fra 2020 til 2021 jf. sag ”Spar/lån 2020 til 2021 for Fredericia Kommune” på i alt -0,313 mio. kr.

 

Indstilling spar/lån – overførsel fra år 2020 til 2021

Serviceudgifter:

  • Udsatterådet (politisk besluttet), 0,027 mio. kr.
  • Alkoholbehandling dobbeltbelastede (eksterne puljemidler), 0,148 mio. kr.
  • Arbejdsmarkedsprojekter (eksterne puljemidler), -1,575 mio. kr.

 

Anlæg, 1,087 mio. kr.

  • Forskydning af anlæg, udvidet anlægsprogram, lånedispensation, 1,087 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning, på mødet den 17. maj 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Social- og Beskæftigelsesudvalget

1.084,429

1.084.346

1.091.096

6,750

Serviceudgifter, ordinær drift

151,327

150,157

156,907

6,750

     Beskæftigelse

11,734

9,773

9,773

0,000

     Socialområdet

139,593

140,384

147,134

6,750

COVID-19

-0,639

-0,639

-0,639

0,000

Overførselsudgifter

933,225

933,225

933,225

0,000

Brugerfinansieret drift

0,516

0,516

0,516

0,000

Skattefinansieret anlæg

0,000

1,087

1,087

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 1. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejde bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 1. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning viser generel overskridelse af korrigeret budget på Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Det forventede merforbrug er på 5,580 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes overskridelse af døgntilbudsbudgettet (mellemkommunalt budget) på Socialområdet.

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:

På Beskæftigelsesområdet forventes et budget i balance, da forventede mindreforbrug forsvinder, hvis indstillingerne ift. omplaceringer, tillægsbevillinger og indstilling til spar/lån, som beskrevet under ”økonomiske konsekvenser” godkendes, i alt -1,961 mio. kr.

 

Socialområdet, drift, merforbrug 7,541 mio. kr.

  • Kommunens egne enheder, forventet mindreforbrug 2,620 mio. kr.
    • Lønkroner (en mindre del)
    • Administration, materialer mv.
    • Merindtægter, egenbetaling
    • Centrale puljer
  • Myndighed, forventet merforbrug 9,370 mio. kr.
    • Ekstern STU - Internt ASF tilbud har ikke fuld effekt endnu – det vil sige, at de aftager endnu ikke så mange elever fra eksternt STU, så derfor et forventet merforbrug på ekstern STU
    • Øget tilgang til krisecentre og forsorgshjem
    • Øget tilgang til eksterne døgntilbud (mellemkommunalt)
  • Omplaceringer, tillægsbevillinger og spar/lån jf. ”Økonomiske konsekvenser”. I alt merforbrug 0,791 mio. kr.

 

Budgetopfølgningen er foretaget på basis af 28. februar 2021. Der er efterfølgende sket en udvikling på Myndighedsafdelingens forventede resultat (Socialområdet). Dette er specificeret nedenfor:

 

Myndighed pr. 31. marts 2021, forventet merforbrug 14,168 mio. kr.

  • Myndighed, forventet merforbrug 14,168 mio. kr.
    • Ekstern STU - Internt ASF tilbud har ikke fuld effekt endnu – det vil sige, at de aftager endnu ikke så mange elever fra eksternt STU, så derfor et forventet merforbrug på ekstern STU
    • Øget tilgang til krisecentre og forsorgshjem
    • Øget tilgang til eksterne døgntilbud (mellemkommunalt)

 

Ovenstående viser, at Myndighedsafdelingens forventede merforbrug er steget med 4,798 mio. kr. fra februar til marts 2021. Denne ændring skyldes det nu forventede merforbrug på det mellemkommunale døgntilbudsbudget. Den primære årsag er, at der er tilgået to borgere på området, som tilsammen koster 4,947 mio. kr.

 

Der vil på udvalgsmødet blive præsenteret et oplæg til, hvordan budgetudfordringerne kan håndteres fremadrettet.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om, at der ingen COVID-19 relaterede udgifter vil være på udvalgets område.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

På overførselsudgifterne forventes pt. ikke hverken mer- eller mindreforbrug i forhold til det budgetlagte.

Vurderingen er dog ekstraordinær usikker, da COVID-19 stadig påvirker udgiftsniveauet.

Ligeledes er der store stigninger i udgiftsniveauet på pensionsområdet, hvor der særligt på førtidspension har været et stigende udgiftsniveau fra 2019 til 2020. Det er dog endnu for tidligt at vurdere i hvilket omfang denne stigning fortsætter ind i 2021.

Desuden er der fortsat frem mod midtvejsreguleringen i juni usikkerhed omkring eventuelle efterreguleringer af tidligere år.

 

ANLÆG

Der forventes et merforbrug på 1,087 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget, jf. tabel 1 – dette svarer til den ønskede overførsel via spar/lån. Hvis denne overførsel godkendes balancerer anlægsbudgettet.

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke var muligt at gennemføre aktiviteten i 2020. Gennemførelse af projekterne er dermed skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021.

Indstillinger

Økonomi og Personale samt Social og Beskæftigelse indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At spar/lån indstilles til behandling og godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender at 1. budgetopfølgning fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller at spar/lån til behandling og godkendelse og i Økonomiudvalget og Byrådet

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget beder forvaltningen om at udarbejde en plan for varige besparelser med en målsætning om at finde 6. mio. kr.

 

Punkt 9 Budgetlægning 2022-2025

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 drøfter udvalget den økonomiske situation og udarbejder input til den kommende budgetforhandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 årets budgetproces, hvor der er lagt op til en grundig proces med tidlig opstart. Målet er en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser.

 

Budgetproceduren medfører, at fagudvalgene på møderne i april og juni har drøftelser af udvalgets aktuelle økonomi, fremdrift i implementering af budget 2021 samt et blik frem mod de kommende år.

 

På møderne er der mulighed for at samle op på udvalgets udfordringer og mulige finansieringsforslag.

 

Forvaltningen præsenterer på møderækken i uge 17 udvalgene for regnskabsresultatet samt første budgetopfølgning for 2021. På baggrund af de to sager får udvalgene det bedst mulige indblik i muligheder og udfordringer på områderne. Samtidig har forvaltningen gjort opmærksom på eventuelle lovgivningsmæssige ændringer, der er på vej med betydning for den kommende budgetlægning. Hvis der ønskes udarbejdet analyser af udvalgenes områder, vil det være fordelagtigt, hvis disse blev meldt ind nu for at give forvaltningen mulighed for at lave et stykke arbejde på et ordentligt fagligt niveau. Dette med henblik på at skabe gennemsigtighed og et solidt beslutningsgrundlag. Det kan ikke lade sig gøre, hvis det først sker efter sommerferien.

 

Efter det kommende udvalgsrul laver forvaltningen en opsamlingssag til Økonomiudvalget, hvor alle udvalgenes opmærksomhedspunkter samles sammen inklusiv ønsker til analyser. Økonomiudvalget kan supplere med ønsker og foretager den samlede prioritering af analyseønsker ift. de til rådighed værende ressourcer i forvaltningen. Sagens sættes på Økonomiudvalget den 10. maj.

 

Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

Byrådet fik på mødet fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på april-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

 

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomiske forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Her i beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til Social- og Beskæftigelsesudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den samlede økonomiske ramme for udvalget ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget definerer områder, som forvaltningen frem mod udvalgets møde i juni udarbejder konkrete beskrivelser af.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget drøftede punktet, og tog det til efterretning.

 

Punkt 10 Særlig indsats for unge – Fritidsjob

Sagsresumé

Fritidsjob har en lang række positive effekter af både faglig, social og personlig karakter. Forskning har afdækket, at unge gennem fritidsjobbet opnår positive effekter ud over jobbets økonomiske gevinst. På den baggrund ønskes en drøftelse af en mulig tværgående indsats mellem Børn og Skole, Familie og Børnesundhed, Social og Beskæftigelse samt Uddannelsesområdet, med fokus på, at udsatte unge får hjælp til at finde et fritidsjob. Samarbejdspartnere vil også blive involveret så indsatsen understøtter Samarbejdsaftalen mellem Fredericia kommune, Business Fredericia, Fagbevægelsen Fredericia samt Fredericia Uddannelsesråd.

 

Indsatsen vil rette sig særligt mod udsatte unge i alderen 15-29 år, som har brug for støtte til at finde et fritidsjob.

 

Sagsbeskrivelse:

Dansk forskning har bl.a. påvist, at teenagere med fritidsjob har mindre fravær i skolen, får bedre karakterer og har styrkede muligheder for at gennemføre ungdomsuddannelse, ligesom de i mindre omfang end andre unge begår kriminalitet. Erfaringer med fritidsjob kan understøtte unges uddannelses- og arbejdsmarkedstilknytning og styrke udsatte unges livschancer.


Opgørelsen i Kontur 2020 viser, at andelen af elever i 9. klasse med en karakter under 02 i dansk og matematik i Fredericia ligger på 5,9%, mens Syddanmark ligger på 4% og på landsplan på 3,8%. En del forbliver ufaglærte. Andelen af unge ml. 25-34 år uden uddannelse i Fredericia er på 22%. Det er højere end regionsgennemsnittet på 19% og landsgennemsnittet på 15%.

 

Fritidsjob kan integrere de unge i et voksennetværk, hvor de unge kan få gode rollemodeller og sociale oplevelser. Jobbet giver de unge en mulighed for at føle sig nyttige, lære at begå sig på en arbejdsplads, se fordelen i at møde til tiden og at blive motiveret for at gå i skole, så de får et bedre greb om livet.

 

På tværs af kommunens afdelinger har der været dialog om muligheder for samarbejde omkring en fælles indsats, der skal skabe opmærksomhed på fritidsjobs. Erfaringen viser, at nogle unge har svært ved at ansøge og fastholde et fritidsjob med mindre de får vejledning og støtte i processen. Det er ofte de unge, som kan have aller mest gavn af et fritidsjob, og hvis forældre selv står på kanten af arbejdsmarkedet.

 

Indsatsen kan derfor bestå i, at de unge, der vurderes at have behov for støtte til at få et fritidsjob, har mulighed for at få hjælp ved en Studie- og fritidsjobskonsulent, som arbejder på tværs af afdelinger, men er organisatorisk forankret i jobcentret.

 

En Studie-og fritidsjobskonsulent vil skulle arbejde tæt sammen med lærere, uddannelsesvejledere, klubber, faglige organisationer m.fl. og koordinere initiativerne i indsatsen.

 

Potentiale i etablering af kommunale fritidsjobs

Langt de fleste fritidsjob for de unge i alderen 15-17 findes i den private sektor indenfor detail- og servicebranchen. Der ses at være et uudnyttet potentiale i etablering af kommunale fritidsjobs fx indenfor plejen eller serviceområdet, som kan motivere de unge til at vælge en erhvervsuddannelse eller en uddannelse indenfor plejens område.

 

Et eksempel på gode erfaring med at få flere unge ind i et specifikt fag via fritidsjob, er Spirerne i Horsens. Horsens Kommune har gennem Spirerne fået mere fokus på social og sundhedsfaget ved at lave fritidsjob med en mentorordning til unge mellem 15-17 år. Fritidsjobbet har givet overvældende positive resultater, for både de ældre på plejehjemmene, men også for de unge, der nu har fået kendskab til faget.

 

Vedr. etablering af fx 5 kommunale fritidsjobs à 8 timer per uge til en timeløn på 95 kr. vil det årligt koste ca. 197.600 kr. + pension. Lønpuljen kan foreslås placeret centralt.

Økonomiske konsekvenser

En deltids- eller fuldtids fritidsjobkonsulent kan prioriteres ind i indsatsen af Virksomhedsservice til udsatte unge 15-29 år.

 

Konsekvensen er, at den indsatsen prioriteres til en målgruppe af unge i alderen 15-17 år, som i dag ikke er tilknyttet jobcentret og indsatsen derfor går fra øvrige borgergrupper. Fordelen er, at indsatsen kan være forebyggende og hindre, at udsatte unge ved det 18. år kommer på offentlig forsørgelse. 

 

Alternativt er det en mulighed at anvende nogle af de puljemidler, som ligger under Rådet for beskæftigelse, uddannelse og udvikling. Rådet for Beskæftigelse, uddannelse og udvikling har en årlig pulje på 1 mio. kr. til beskæftigelsesfremmende initiativer. Puljen ligger under Social og beskæftigelsesudvalget og er delvist uforbrugt i 2021. Denne kan evt. finansiere lønnen til en deltids fritidsjobskonsulent i en prøveperiode på 1 år med henblik på at måle effekten af indsatsen.

 

Løn til fritidsjob indenfor Plejens område dækkes af Social og Handicap. Det forudsætter politisk behandling i Senior – Handicapudvalget.

Vurdering

Forvaltningen foreslår, at der nedsættes en tværgående arbejdsgruppe, som på baggrund af de gode interne erfaringer og erfaringer fra andre kommuner, udarbejder konkrete mål og initiativer for indsatsen. Mål og status for indsatsen i 2021 foreligges udvalget i efteråret 2021.

 

Et særligt fokus vil være på etablering af fritidsjob indenfor det boligsociale område således, at det understøtter den øvrige indsats om at få flest mulige unge i job og uddannelse og samtidig kan medvirke til, at Korskærparken og Sønderparken i Fredericia Kommune ikke betragtes som et ghettoområde. Dette skal være en sideløbende indsats med Boligforeningernes mini værtsjobs for de unge.

 

Indsatsen vil være for de unge i alderen 15-29 år, som vurderes at være udsatte og/eller hvis forældre står uden for arbejdsmarkedet.

Indstillinger

Beskæftigelse indstiller til Social og beskæftigelsesudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter finansieringsmuligheder for ansættelse af en fritidsjobkonsulent.
  2. At der ansættes en fritidsjobkonsulent.
  3. At der nedsættes en tværgående arbejdsgruppe, som arbejder tæt om indsatsen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at anvende 450.000 kr. fra puljemidler til beskæftigelsesfremmende initiativer, som ligger under Rådet for beskæftigelse, uddannelse og udvikling, til at ansætte en fritidsjobkonsulent. Konsulenten ansættes som prøvehandling i et år, med henblik på at måle effekten af indsatsen. Punktet sættes på til næste møde i Rådet

 

Målgruppen er unge i alderen 15-29 år, som vurderes at være udsatte og/eller hvis forældre har en svag tilknytning til arbejdsmarkedet.

 

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender, at der nedsættes en tværgående arbejdsgruppe, som arbejder tæt sammen om indsatsen.

 

Punkt 11 Afrapportering på flygtningeområdet 2021

Sagsresumé

Afrapporteringen på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune for hele 2020.

 

Afrapporteringen er politisk bestilt og forelægges Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget kvartalsvist i forbindelse med budgetopfølgningen.

 

Det indstilles, at udvalget tager afrapporteringen til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

Den løbende afrapportering på flygtningeområdet beskriver de vigtigste nøgletal for flygtningeområdet i Fredericia Kommune, herunder bl.a. hvor mange flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er kommet til Fredericia i hele 2020. Dertil beskriver afrapporteringen også hvilke udgifter og indtægter kommunen har haft på området. Efterfølgende beskrives beskæftigelsesindsatsen for området.

 

Afrapporteringens hovedkonklusioner:

  • Antallet af flygtninge, der er ankommet til Fredericia
    • I hele 2020 er der ankommet 7 flygtninge og familiesammenførte til flygtninge til Fredericia. 2 borgere er flygtninge, 2 borgere er blevet familiesammenført til flygtninge og 3 borgere er flyttet til Fredericia fra en anden kommune
    • Der er ankommet 2 børn til Fredericia i hele 2020. 1 barn er flyttet til Fredericia fra en anden kommune, og 1 barn er flygtning. Af de 5 voksne er 1 flygtning, 2 er flyttet til Fredericia fra en anden kommune, og 2 er blevet familiesammenført til flygtninge
  • Økonomi for flygtningeområdet
    • Kommunens største udgifter til voksne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er udgifter til danskundervisning, jobskolen, forsørgelse og sagsbehandling
    • På børneområdet relaterer kommunens primære udgifter sig bl.a. til skole og dagtilbud, specialundervisning og tandpleje
  • Beskæftigelsesindsatsen
    • Andelen af beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i Fredericia ligger 4,8 procent point under det øvrige Sydjylland og 5,2 procent point under landsgennemsnittet
    • Fredericia ligger 4,6 procent point under landsgennemsnittet og 4,0 procent point under det øvrige Sydjylland i forhold til at få flygtninge mænd i beskæftigelse
    • I forhold til at få flygtninge kvinder i beskæftigelse ligger Fredericia 4,9 procent point under landsgennemsnittet og 5,4 procent point under det øvrige Sydjylland

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

  1. Tager afrapporteringen til efterretning.
  2. At afrapporteringen oversendes til Økonomiudvalget til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager afrapporteringen til efterretning og oversender den til Økonomiudvalget til orientering.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 10-05-2021

Taget til efterretning.

Punkt 12 Revitalisering af opgangsbofællesskaber

Sagsresumé

I budget 2021-2024 er det beskrevet, at opgangsbofællesskaber skal genetableres i en 2021-version. I sagen beskrives det, hvordan en sådan genetablering kan ske, inden for en fastsat ramme.

 

Udvalget skal drøfte sagen og træffe beslutning om, hvorvidt der skal igangsættes en mindre prøvebehandling med det sammen, som finansieres af en besparelse modsvarende udgiften.

 

Sagen forelægges også på Senior- og Handicapudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2021-2024 står der ”Mange borgere med fysisk og psykisk handicap ønsker at blive i egen bolig, men mange ønsker også tryghed og fællesskab tæt på. Derfor genetableres opgangsbofællesskaber i kommunen i en 2021-version i samarbejde med beboerne og deres pårørende.”

 

Sagen beskriver, hvordan de tidligere opgangsbofællesskaber i dag er organiseret, hvilke aktivitetstilbud der er i dag, samt i hvilket omfang opgangsbofællesskaberne kan genetableres med en tilførsel på 150.000 kr.

 

Fredericia Kommune besluttede på Social- og Omsorgsudvalgets møde den 18. juni 2014 at nedlægge opgangsbofællesskaberne på Jupitervej 31, Friggsvej 7, Frejasvej 7 samt Nr. Voldgade 45. Borgerne, der beboede opgangsbofællesskaberne, blev derefter revisiteret til ydelser efter §85 og blev boende i lejlighederne. 

 

Dermed var der ikke længere et fast personale til stede i fælleslejligheder tilknyttet det enkelte bofællesskab. I stedet modtog borgerne fra 1. januar 2015 en individuelt vurderet støtte, på linje med andre borgere i eget hjem.

 

De daværende fælleslejligheder, som borgerne betalte en del af huslejen til, blev i stedet til servicelejligheder (der består af kontor til medarbejder og lokaler, som borgere kan benytte). Fredericia Kommune betaler huslejen til disse.

 

Overblik over lejligheder hvor Fredericia Kommune anviser

Bolig kontoret Fredericia

Afd. 316 ved volden nr. Voldgade 104- 106

Afd. 313 Kirsebærhaven Frejasvej 7 og Friggsvej 7

Vestbyen Jupitervej 31-45 rækkehuse

 

Privat udlejer Norse

Servicelejlighed (1 fælleslejlighed med kontor)

9 lejligheder

Der er ingen fast aftale om betaling ved tomgang.

 

Siden 2015 hvor borgerne har fået individuel støtte efter servicelovens § 85, er der flere gange iværksat tiltag for at øge fællesskabet mellem borgeren på de tidligere opgangsbofællesskaber. I foråret 2018 blev der iværksat en proces i samarbejde mellem Fredericia kommune og Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), samt en gruppe af borgere omkring fælleslejligheden på Frejasvej nr. 8-10.

 

Der blev som en udløber af dette, nedsat et aktivitetsudvalg bestående af borgere, der skulle arrangere diverse aktiviteter i fælleslejligheden. Efter en periode ophørte aktivitetsudvalgets aktiviteter. Primært da erfaringen var, at der skal være personale til steder for at facilitere og understøtte borgerne i deres aktiviteter, samt at det i 2020 ikke har været muligt at benytte lokalerne grundet corona. Der har også været borgere, som har været utrygge ved at gå ud om aftenen alene. Det kan afhjælpes ved, at man kan følges i mindre grupper til og fra fælleslejligheden, men dette kræver at personale understøtter og er tovholder.

 

Aktiviter som borgerne selv har foreslået i tidligere forløb:

-          Tv hygge/spil: fx 1 gang i ugen, hvor der er mulighed for at mødes i fælleslejligheden

-          Fællesspisning

-          Foredrag/arrangementer

 

Aktivitetstilbud i dag

I 2019 i forbindelse med en aftale om inklusionsboliger mellem Boligkontoret Fredericia, Fredericia Kommune og Kirkens Korshær blev der i de nedlagte fælleslejligheder i nr. Voldgade 104- 106 etableret 2 inklusionsboliger, hvor socialvicevært fra Kirkens Korshær varetager og koordinere den sociale indsats.

 

Dette betyder, at nr. Voldgade 104- 106 siden september 2019 udelukkende er en servicelejlighed, der består af kontor og lille fællesrum m. køkken som borgerne kan benytte.

 

Der har på Jupitervej 29 været cafe tirsdag og torsdag, der har åbent fra kl. 15-20.30. Tilbuddet er et ikke visiteret § 104 støtte- og samværstilbud. Der er ca. 29 borgere, som benytter tilbuddet. Der er et fremmøde på omkring 21-23 borgere hver gang. Målgruppen er udviklingshæmmede.

 

De 29 borgere består af:

12 borgere fra Voksen Handicap (Kobbelgården og Ullerupdalvej)

12 fra  Jupitevej 31 Friggsvej 7, Frejasvej 7,  Nr. Voldgade – 45 

5 der modtager § 85 støtte andre steder i Fredericia.

 

Forslag til genetablering

En ramme på 150.000 kr. svarer rundt regnet til 9 personale timer pr. uge. Med dette som udgangspunkt er oplægget fra Social og Handicap, at der i lokalerne på Frejas vej, kan etableres en ugentlig aften med udgangspunkt i aktivitetsforslag fra borgerne.

 

Dette betyder, at der ikke samtidig er personale til at understøtte aktiviteter på Nørrevoldgade og på Jupitervej, da dette ikke samtidig kan afholdes uden at tilføre yderligere midler. Tilbuddet kan evt. afprøves som en forsøgsordning i 2021.

 

Social og Handicaps anbefaling er, at der igangsættes en proces, der i højere grad kan afdække borgere og pårørendes konkrete ønsker og behov til en genetablering af bofællesskaberne.

 

Herunder en undersøgelse af samspillet med Cafe 29 på Jupitervej og processen omkring etablering af fleksibel § 85. Dette kan varetages af en intern konsulent og medarbejder, som er tovholder på opgaven.

Økonomiske konsekvenser

Af budget 2021 fremgår, at genetableringen skal ske indenfor rammen. Da der ikke er frie midler i rammen, betyder en udmøntning af budgetbeslutningen, at der skal findes en besparelse, som modsvarer udgiften.

Vurdering

Forvaltningens vurdering er, at man med fordel kan afdække behov og ønsker yderligere med henblik på et fagligt indspil i budgetforhandlingerne for 2021.

Indstillinger

Voksen og Ældre indstiller til Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget, at:

  1. Sagen drøftes.
  2. Udvalget beslutter, om der skal igangsættes en prøvehandling med det samme, som finansieres af en besparelse modsvarende udgiften jf. afsnit om økonomiske konsekvenser.
  3. Udvalgene beder forvaltningen afdække yderligere som forberedelses til budget 2022.

Sagen er sendt til Senior- og Handicapudvalget til orientering.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at der skal igangsættes en prøvehandling med det samme, som finansieres af en besparelse modsvarende udgiften jf. afsnit om økonomiske konsekvenser, samtidig bedes forvaltningen gå i gang med en faglig analyse af grundlaget for en revitalisering af opgangsbofællesskaberne.

 

 

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 26-04-2021

Taget til efterretning.

Punkt 13 Status samarbejdsaftale

Sagsresumé

Samarbejdsaftale 2020 mellem Fredericia kommune, Business Fredericia, Fagbevægelsen Fredericia samt Fredericia Uddannelsesråd blev indgået 5. maj 2020.

 

Der er nedsat 3 arbejdsgrupper, som på tværs af samarbejdsaftalens parter arbejder tæt sammen om beskæftigelses- og uddannelsesfremmende initiativer, som understøtter samarbejdsaftalens indsatser.

 

Oplæg om initiativerne er drøftet på mødet i Rådet for beskæftigelse, uddannelse og udvikling den 30. november 2020. Det overordnede sigte er at få flere i uddannelse og flere i beskæftigelse. Rådet bakkede op om de i oplægget fremlagte initiativer og prøvehandlinger, herunder de økonomiske rammer. Indstillingen lægges derfor op for Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er en fælles målsætning, at Fredericia fortsætter udviklingen, når det handler om erhvervsklima og en øget beskæftigelse. Det er afgørende, at beskæftigelsesindsatsen forbedres, således at langtidsledigheden nedbringes og flere ledige kommer i arbejde og bliver selvforsørgende.

 

En samarbejdsaftale skal sikre flere i arbejde, nye virksomheder og dermed flere fredericianske arbejdspladser. Den fælles samarbejdsaftale skal sikre uddannelse, kompetenceudvikling og efteruddannelse af Fredericias arbejdsstyrke. 

 

Den daglige udmøntning af samarbejdsaftalen sker i løbende og tæt samarbejde mellem erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og kommunens forvaltning. Der er etableret de nødvendige samarbejdsfora til at sikre dette. Den foreløbige opsamling på samarbejdsaftalens indsatser er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der tilføres 1 mio. kr. årligt til det nye råd, der skal gå til beskæftigelsesfremmende aktiviteter, uddannelse og efteruddannelse mv.

 

Økonomien er forankret under Social -og Beskæftigelsesudvalget, hvorfor indstillinger fra rådet skal behandles i udvalget.

Vurdering

Arbejdsgruppernes forslag er den 30.november 2020 forelagt for Rådet for beskæftigelse, uddannelse og udvikling. Følgende beskæftigelses – og uddannelsesfremmende initiativer ønskes finansieret af puljen:

 

  • Fælles temadage/kompetenceudvikling og forankring af Det gode borgerforløb (Dækning af udgift til oplægsholder, materialer og forplejning 100.000 kr
  •  Informationskampagne om opkvalificerings- og fastholdelsesmuligheder målrettet virksomheder og ledige, suppleret med gode cases  - PR og Markedsføring 75.000 kr
  • Opkvalificering af 10 medarbejdere - samspil mellem 3F, jobcenter og kommunens Driftsafdeling – Uddannelsesforløb 200.000 kr
  • Mobile læringsforløb for 8. klasse Lærerkræfter, lokaler og materialer 200.000 kr
  • Et fysisk sted til inspiration og vejledning inden for bygge branchen i form af en uddannelsescontainer. Uddannelsescontainer: ( gulvareal 13 kvm.) Leje og drift pr. mdr. 1600kr. Køb af en ny kontorcontaineren er prisen 48.500 kr + moms og levering 2000 kr. En brugt kontorcontainer koster ca. 40.000 og kan lejes for ca 45 kr om dagen.

 

Herudover en CSR pris, som tildeles virksomheder, der understøtter indsatserne i aftalen og bidrager til at løfte beskæftigelsen og uddannelsesniveauet i Fredericia. Udvalget kan tage stilling til, hvorvidt CSR prisen skal indeholde et symbolsk prisbeløb.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller på baggrund af indstilling fra Rådet om beskæftigelse, uddannelse og udvikling, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter initiativerne og beslutter, hvilke der skal arbejdes videre med.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at afsætte midler til:

 

  • Fælles temadage/kompetenceudvikling og forankring af Det gode borgerforløb (Dækning af udgift til oplægsholder, materialer og forplejning 100.000 kr.
  •  Informationskampagne om opkvalificerings- og fastholdelsesmuligheder målrettet virksomheder og ledige, suppleret med gode cases - PR og Markedsføring 75.000 kr.
  • Mobile læringsforløb for 8. klasse Lærerkræfter, lokaler og materialer 200.000 kr.
  • Indkøb af CSR Pris for 5000-10.000 kr.

 

 

Punkt 14 Evaluering af ASF-STU

Sagsresumé

Den 25. maj 2020 blev det besluttet i Social- og Beskæftigelsesudvalget, at Fredericia Kommune skulle have et særligt Autisme spektrum forstyrrelse STU tilbud i forbindelse med STU Fredericia. (STU = 3 årig Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse)

Dette tilbud har nu fungeret siden 1. juni 2020, og har stor berettigelse, og er gavnligt for de studerende på tilbuddet.

Her fremlægges en evaluering af tilbuddet, og et bud på fremtiden for tilbuddet.

 

Sagsbeskrivelse:

Tilbuddet har eksisteret de sidste 8 måneder, og da STU ikke har været omfattet af regeringens nedlukning, har der været studerende og undervisning på stedet. To ud af de 6 studerende har valg hjemmeundervisning.

Der har været næsten 100 % fremmøde hver dag, og de studerende har for de flestes vedkommende vist fremgang både fagligt og socialt. I bilag 1 kan der ses en uddybet evaluering. Her er overvejende positive udtalelser fra de studerende. Der var to forældrepar, der deltog i spørgeskemaundersøgelsen.  Materialet er ikke så fyldestgørende og bredt, da det handler om få studerende, der har været på tilbuddet i kort tid, men tilbuddet har vist gode takter og i en opstartsfase må resultaterne betegnes som gode. For unge med autisme er forandringer meget svært, og det ses i nogle af svarende fra de unge.  Det første år hvor der arbejdes med de studerende i nyt tilbud, skal der justeres og tilrettes en del. Derudover vil det i forhold til de unges forskellighed, være opportunt til stadighed at tilrette tilbuddet.

At de unge kan gå i skole her i byen, er værdifuldt. De kan opbygge et socialt netværk i byen, hvor de skal bo fremover. Det har de pårørende også nævnt som vigtigt.

 

I bilag 1, 2a og b, 3a og b har vi valgt at medtage evalueringer fra de studerende, pårørende og medarbejdere.

Økonomiske konsekvenser

STUs ledelse har i samarbejde med UU-vejlederen udarbejdet nedenstående prognose for tilgang over de kommende år (øverste del af tabellen). Yderligere viser tabellen hvornår max kapaciteten kan nås, max kapaciteten er 18 studerende, i alt på tre årgange. Her vil der hvert år være et optag af 6 studerende – se yderligere bilag 4 (vigtigt bilag)

 

 

 

Antal elever:

Antal elever, prognose

                   2020

                      2021

              2022

             2023

August - december

                         6

                       9-10

             13-14

            13-14

Januar - juli

 

                            6

               9-10

            13-14

 

 

 

 

 

Antal elever, max kapacitet

 

 

 

 

August - december

                          6

                          12

                  18

                  18

Januar - juli

 

                            6

                  12

                  18

 

 

Hver ASF-klasse kan maksimalt rumme 6 studerende (grundet autismespecifik pædagogik og fysiske forhold) – en ASF-klasse kræver 1 lærer, 1 pædagog og 1 flex-jobber, i alt 2½ personale pr. klasse. 

 

•          I august 2021 vil der samlet være 9-10 studerende på ASF, fordelt på to årgange, hvilket vil betyde at der er behov for to klasser, som vil kræve 2½ personale til hver klasse.

•          I august 2022 er prognosen estimeret til, at der samlet vil være 13-14 studerende på tre årgange på ASF (se tabel ovenfor).

 

 

Ved etableringen af ASF blev der omplaceret midler fra budgettet vedrørende STU i andre kommuner.

Det vil ikke være muligt, at omplacere yderligere midler fra budgettet vedrørende STU i andre kommuner, hvilket ses i nedenstående tabel:

 

 

Tusinde kroner

Forbrug 2020

Budget 2020

Forventet forbrug 2021

Budget 2021

STU, eksterne tilbud

4.960

3.988

4.685

3.243

Merforbrug 2020

 

-972

 

 

Forventet merforbrug 2021

 

 

 

-1.442

 

 

 

 

Tabellen viser at der forekom et merforbrug i 2020 på 972 t. kr. og det forventede merforbrug for 2021 er på 1.442 t. kr. vedrørende STU i andre kommuner. Dette merforbrug forventes dog at falde over de kommende år, når ASF har minimum 12 elever hele året. Bevæggrunden for dette er, at ASF i gennemsnit vil optage 3 elever, som ellers skulle have haft et STU-tilbud i en anden kommune. Nedenstående tabel viser, hvad den årlige besparelse vil være på STU i andre kommuner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tusinde kroner

ASF Fredericia versus eksternt STU-tilbud

2020

2021

2022

2023

2024

Antal elever på ASF i stedet for eksternt tilbud

3

6

9

9

9

Gennemsnitspris 2021 eksternt tilbud*

292

292

292

292

292

Gennemsnitspris 2021, ASF Fredericia*

219

219

219

219

219

Årlig besparelse pr. elev

73

73

73

73

73

Årlig besparelse ved 3 elever

91

310

529

657

657

*anvendt gns. prisen for 2021 i alle år

 

Det må dog forventes, at enkelte ASF-studerende også fremover skal placeres i ganske særlige fagfaglige tilbud i andre kommuner, i forhold til deres fremtidige mulighed for at forsørge sig selv.

 

Omplaceringen af midler fra STU i andre kommuner til ASF-tilbuddet har resulteret i nedenstående budget - øverste linje i tabellen:

Tusind kroner

 

2020

2021

2022

2023

2024

Nuværende budget

964

1.725

1.983

1.983

1.983

Ønsket budget, prognose 1

 

1.802

2.511

2.511

2.511

Ønsket budget ved max kapacitet 2

 

1.802

3.068

3.870

3.870

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ønsket tillægsbevilling, prognose 1

 

77

528

528

528

Ønsket tillægsbevilling, max kapacitet 2

 

77

1.036

1.770

1.770

1 Beregning baseret på 12 studerende / 2 klasser

2 Beregning baseret på 18 studerende /3 klasser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det tildelte budget er blevet gennemgået og det vurderes, at det ikke er nok, hvis der skal kunne optages op til 12/18 studerende. Derfor er der foretaget beregninger på basis af UUs prognoser samt max kapaciteten for tilbuddet. (bilag 5 – budget for tre årgange)

 

Ovenstående tabel beskriver det ønskede budget alt efter om prognosen følges (dog kun 12 studerende) eller der ønskes mulighed for udnyttelse af max kapaciteten på 18 studerende. Det ønskede budget er dermed opdelt i to scenarier – henholdsvis ønsket budget i forhold til estimatet fra prognosen og det ønskede budget vedrørende max kapaciteten. Det ønskes at der tages stilling til følgende:

 

A. En ønsket tillægsbevilling, estimat fra prognosen (dog kun 12 studerende)

B. En ønsket tillægsbevilling vedrørende max kapaciteten (18 studerende)

Vurdering

Det vurderes, at ASF STU er et godt og udbytterigt tilbud til en stor gruppe af unge med autisme i Fredericia. Det vil holde de fleste unge med problemstillingen i byens tilbud, og de unge vil få bedre mulighed for et socialt liv efter endt uddannelse og mulig beskæftigelse.

Vi anmoder om en tillægsbevilling, da tilgangen til den almene STU også har været stigende jævnfører bilag 6.

Konsekvenser i forhold til A:

• Vi kommer til at afvise studerende, som ønsker et lokalt tilbud.

• Flere unge på eksterne tilbud.

Konsekvenser i forhold til B:

• På landsplan er der en stigning i diagnosticerede børn og unge med autisme (se bilag 7). Fra 5.500 i 2009 til 13.900 i 2019, hvilket er en procentvis stigning på152,6 %. Dette medfører en stigende tilgang af unge, der har brug for et særligt ASF STU tilbud, og ved de 18 pladser, vil vi kunne imødekomme den forventede tilgang til området.

 

Hvis ingen af de to forslag kan imødekommes, vil konsekvensen være at tilbuddet forsætter med en maks. kapacitet på 9 studerende i alt, på 3 årgange. Det betyder, at der ikke kan visiteres flere til sommer, da december visitationen gør, at der allerede nu vil være 9 på tilbuddet. Dette vil ligeledes gøre sig gældende de næste to år.

Indstillinger

Social og Handicap indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:

 

 

  1. Anmoder om en tillægsbevilling til tilbuddet i økonomiudvalget eller anviser en besparelse til forslag A eller B under Økonomiske konsekvenser.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget beder forvaltningen om at udarbejde et spareforslag, der dækker den anmodede tillægsbevilling, inden udvalget tager stilling til forslaget.

 

Punkt 15 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sætter retningen for, hvordan vi fremadrettet vil samarbejde om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik drøftes i april på alle fagudvalg og sendes efterfølgende i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget satte i 2020 gang i arbejdet med at udarbejde en ny Sundhedspolitik for Fredericia Kommune. Det første udkast er nu færdigt, og med denne sag går Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 i alle fagudvalg til høring.


Sundhedspolitikken skal være med til at sætte en fælles retning og ramme for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse for hele Kommunen - på tværs af politiske udvalg og på tværs af kommunens koncernområder. Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og vi har vores dagligdag. Det betyder, at sundhed skal løftes flere steder end i Sundhedsudvalget.

Sundhedspolitikken er bygget op omkring fire pejlemærker:

  1. Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
    Det omhandler bl.a. byudvikling, natur, bevægelse, kultur, oplevelser, fritidsaktiviteter, klima og miljø og at arbejde for at mindske de største sundhedsudfordringer
     
  2. Sammen om sundhed – sammen når vi længere
    Det omhandler bl.a. det nære sundhedsvæsen, det nære samfundsvæsen, samarbejde med lokale aktører, etablering af partnerskaber og alliancer.
     
  3. Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
    Det omhandler bl.a. livskvalitet, sociale relationer, meningsfuldhed, handlekraft og stærke fællesskaber
     
  4. Lighed i sundhed - alle skal have mulighed for et godt og sundt liv
    Det omhandler bl.a. tidlig forebyggelse, tilgængelighed, styrket sundhedskompetencer og støtte til dem, der har det sværest

 

Der er et stærkt samspil mellem pejlemærkerne, da de understøtter og styrker hinanden og så dækker de alle aldersgrupper og målgrupper. Sundhedspolitikken er således for alle fredericianere.
Pejlemærkerne er blevet til med udgangspunkt i det Fredericia, som vi kender, og med udgangspunkt i vores medlemskab af WHO Healthy Cities netværket og Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling - Fredericia for Verdensmålene. Derudover har vi indsamlet input til Sundhedspolitikken gennem 17 dialogmøder med forskellige lokale interessenter og på Fredericia Sund Bys sociale medier.

Sundhedspolitikken indeholder således visionen for, hvor vi gerne vil hen, og hvordan vi sammen kan arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Det konkrete arbejde med at omsætte politikken til handlinger kommer efterfølgende, da Sundhedspolitikken skal suppleres med handleplaner, som dykker ned i fokusområder fra de enkelte pejlemærker.

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. Eventuel høringsmateriale indarbejdes i politikken med henblik på endelig godkendelse i Byrådet i juni 2021.

Udkastet til Sundhedspolitikken er vedhæftet som bilag. Derudover er der vedhæftet et inputkatalog som bilag, som indeholder alle de input, der er indsamlet under processen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 danner retningen og rammen for, hvordan vi i Fredericia Kommune vil arbejde med at skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for at trives og have et godt liv. På mange områder er vi allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om Sundhedspolitikken, mens der på andre områder er behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Miljø- og Teknikudvalget, By- og Planudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Fagudvalgene drøfter høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 med henblik på at komme med eventuelle kommentarer og input.
  2. Fredericia Kommunes Sundhedspolitik sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 26-04-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager politikken til efterretning.

Punkt 16 Orientering (Lukket)